[/quote]
Ik ben dan waarschijnlijk een van de weinigen die de age-transitions juist als positief ervaart
Nu speel ik CIV eigenlijk al sinds versie 1 vooral als ontspanninng en gaat het me er helemaal niet om om de computer te verslaan op het hoogste niveau - ik heb dus ook nooit last gehad van een te domme AI.
Als ik een mentale uitdaging wil, dan ga ik wel online schaken
De age-transitions zorgen ervoor dat elke spel gewoon drie spellen worden, die elk geen hele dag hoeven te duren. Dus nu start ik een spel op, speel antiquity tot net na het begin van de volgende age, en ga weer wat anders doen. In eerdere versies voelde het lastiger om een spel te onderbreken.
Ook betekent nu pech in de eerste age niet dat de volgende ages niet leuk meer zijn, juist omdat je met een redelijk schone lei begint. Dus antiquity verkloten en je kunt alsnog de modern age afsluiten met een overwinning en 3 van de 4 doelen behaald hebben.
Zo had ik laatst dat ik in antiquity moeite had gedaan een dorp te stichten, wat 10 beurten later werd vernield door barbaren. Niet handig, en ondertussen maak ik nauwelijks sttlers meer (independants omkopen en inlijven gaat eigenlijk veel makkelijker) maar het bleef toch leuk om door te spelen omdat ik geen enorme achterstand had bij het begin van de volgende age.
En ja, je moet even heenstappen over het idee dat Ada Lovelace aanvoerder is van de Romeinen en de Abbasid Dynasty, maar dat went snel genoeg
Tegen dat ik met haar op level 10 zit is er nog genoeg te spelen met alle andere leiders, vermoed ik. Vol inzetten op science werkt bij Ada heel goed vanwege haar persoonlijke bonussen, maar bij andere leiders zal dat anders zijn.
Heb er nu pas 70 uur inzitten, en dat worden er nog wel 10 keer zoveel. Dus de prijs per uur is, net als vorige versies, dikke prima
Maar goed, ik ben dus een "casual gamer", en ik kan me prima voorstellen dat niet iedereen de veranderingen (en vooral de ages) evenzeer kan waarderen

Ik kan me nog herinneren dat er mensen waren die de hexagones absurd vonden toen die geintroduceerd werden
Misschien dat er een optie komt om maar 1 age te spelen, maar met een uitgebreidere tech- en civics tree...