Bleh, game hangt op "next turn". Moet ik 3 turns terug voor mijn laatste save-game. Eerste keer dat ik tegen een echt-game / software issue aanloop.
Ben eraan begonnen maar toch snel afgehaakt. Ze zijn IMO een beetje doorgeslagen met de on-screen text. Je moet als speler direct heel veel keuzes maken waarbij wordt aangegeven dat je+x% van dit of +y% van dat krijgt. Maar op het punt waar de game er mee komt is totaal niet duidelijk wat de daadwerkelijke impact is en waar je iets aan gaat hebben.
Verder even balen dat de settler die ik heb gebouwd nergens terecht kon. Maar gelukkig ontdekt dat je die neutrale dorpjes vrij makkelijk kunt slopen.
In Humankind had ik daar geen last van, die heeft hetzelfde concept maar dan is het direct duidelijk. Bij de dilemma's in humkand kun je vaak een duidelijke keuze maken. Bijvoorbeeld geef nu x uit of anders gebeurd er misschien iets slechts. Daarnaast is er een variant die bijvoorbeeld productie, voedsel of gold geeft. De policies in humankind zijn IMO ook een stuk duidelijker en hebben een directe relatie met wat je aan het doen bent.
Dus ik ben maar weer verder gegaan met Sins of a Solar Empire 2. Nog een paar achievements te gaan
. Daarna wellicht nog eens proberen.
Verder even balen dat de settler die ik heb gebouwd nergens terecht kon. Maar gelukkig ontdekt dat je die neutrale dorpjes vrij makkelijk kunt slopen.
In Humankind had ik daar geen last van, die heeft hetzelfde concept maar dan is het direct duidelijk. Bij de dilemma's in humkand kun je vaak een duidelijke keuze maken. Bijvoorbeeld geef nu x uit of anders gebeurd er misschien iets slechts. Daarnaast is er een variant die bijvoorbeeld productie, voedsel of gold geeft. De policies in humankind zijn IMO ook een stuk duidelijker en hebben een directe relatie met wat je aan het doen bent.
Dus ik ben maar weer verder gegaan met Sins of a Solar Empire 2. Nog een paar achievements te gaan
[ Voor 15% gewijzigd door sdk1985 op 23-02-2025 14:52 ]
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Je weet dat je een gesprek met jezelf voert? HahaDwarlorf schreef op zondag 23 februari 2025 @ 13:30:
[...]
Ja, heel ergerlijk dit. Hopelijk komt er op zijn minst een instelling waarmee je deze restrictie kan uitzetten. Focus me op scientifiic in de early age (en ivm omstandigheden gedwongen military), en nu kan ik geen science civ kiezen ook al heb ik twee van die science cards (of hoe ze ook heten) legacies.
Als het bewust is, dan ook prima. Ziet er grappig uit in ieder geval. "Hee, nog iemand met precies mijn mening."
Inhoudelijk: ik vind het juist leuk dat het wat beperkt is en afhangt van wat er in het spel gebeurt. Het idee is ook dat je elke age doet wat er daar bij past en dat je je aanpast aan het spelverloop.
En ook non-scientific civs kunnen natuurlijk prima voor een science route gaan.
Of andersom: je kunt bijvoorbeeld met een militaire civ ook een ander zijn science dwarsbomen om zo zelf een science victory af te dwingen. Hm, wie zei dat laatste ook zo ongeveer?
Dwarlorf schreef op maandag 10 februari 2025 @ 13:01:
Er is geen probleem dat niet met geweld is op te lossen. Gewoon militair uitschakelen. Probleem opgelost.
Ja weet ik. Ff frustratie kwijt.Playa del C. schreef op zondag 23 februari 2025 @ 16:10:
[...]
Je weet dat je een gesprek met jezelf voert? Haha![]()
Als het bewust is, dan ook prima. Ziet er grappig uit in ieder geval. "Hee, nog iemand met precies mijn mening."
Inhoudelijk: ik vind het juist leuk dat het wat beperkt is en afhangt van wat er in het spel gebeurt. Het idee is ook dat je elke age doet wat er daar bij past en dat je je aanpast aan het spelverloop.
En ook non-scientific civs kunnen natuurlijk prima voor een science route gaan.
Of andersom: je kunt bijvoorbeeld met een militaire civ ook een ander zijn science dwarsbomen om zo zelf een science victory af te dwingen. Hm, wie zei dat laatste ook zo ongeveer?
[...]
Ik was natuurlijk vergeten om daar op te letten, dus was ff irritant toen ik de exploration age starte en voor deze verrassing kwam te staan..Naja beschouw het maar als onderdeel vh leerproces.
[ Voor 3% gewijzigd door Dwarlorf op 23-02-2025 17:32 ]
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Zit nu bijna aan het einde van mijn tweede pot, op difficulty 3, maar dat blijkt toch echt te laag. Halverwege age of exploration accelereerde ik enorm de AI voorbij. Behalve dorpjes bouwen doen ze volgens mij helemaal niks meer.
Ik vind het vooral leuk hoe deze Civ veel meer een verhaal creert over je spel. Zo was in mijn eerste game in de modern age een vrij stabiele wereld, met iedereen in alliantie webs. Tot er een oorlogs verklaring kwam en in no time iedereen met wel 4 andere civilzaties in oorlog was. Een heuse WW1 waar de oorzaak van ook realistisch aanvoelde.
In mijn eerste game was er geen dominante religie in age 2, dus in age 3 was dat allemaal verdwenen en was religie een non-factor. In mijn tweede game was mijn religie meer dan 50% dominant, dus nu in age 3 zijn mijn steden nog wel religeus, wat ook logisch aanvoelt door de dominantie in het verleden.
Ik vind het vooral leuk hoe deze Civ veel meer een verhaal creert over je spel. Zo was in mijn eerste game in de modern age een vrij stabiele wereld, met iedereen in alliantie webs. Tot er een oorlogs verklaring kwam en in no time iedereen met wel 4 andere civilzaties in oorlog was. Een heuse WW1 waar de oorzaak van ook realistisch aanvoelde.
In mijn eerste game was er geen dominante religie in age 2, dus in age 3 was dat allemaal verdwenen en was religie een non-factor. In mijn tweede game was mijn religie meer dan 50% dominant, dus nu in age 3 zijn mijn steden nog wel religeus, wat ook logisch aanvoelt door de dominantie in het verleden.
Op Deity ben ik op zich tevreden over de AI. Het speelt leuk en is soms echt pittig, maar net als Civ VI en V, kan het wel een stuk beter nog. AI gaat ook met het nieuwe vechtsysteem nog steeds niet handig om met units. Maar het stoort mij in ieder geval niet en het zal ook vast nog wat verbeteren met patches.GZdeMosselman schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:38:
Zit nu bijna aan het einde van mijn tweede pot, op difficulty 3, maar dat blijkt toch echt te laag. Halverwege age of exploration accelereerde ik enorm de AI voorbij. Behalve dorpjes bouwen doen ze volgens mij helemaal niks meer.
Ik vind het concept ook wel geslaagd. De diplomatie, het 'war effort'-systeem en de relaties van alle civs onderling voelen logisch aan.Ik vind het vooral leuk hoe deze Civ veel meer een verhaal creert over je spel. Zo was in mijn eerste game in de modern age een vrij stabiele wereld, met iedereen in alliantie webs. Tot er een oorlogs verklaring kwam en in no time iedereen met wel 4 andere civilzaties in oorlog was. Een heuse WW1 waar de oorzaak van ook realistisch aanvoelde.
De religie doet trouwens in age 3 niks meer, ook al hebben steden nog wel de religieuze tekens. Wat er wel mogelijk is, is dat iemand met de culture path golden age vanuit age 2 een legacy kan kiezen waarbij de eigen religie nog blijft bestaan qua yields in age 3. Er kan verder niks meer worden veranderd en je ziet dan dus ook nog alle andere religie-icoontjes bij steden. Maar er is dan dus éen AI (of jij als speler) die nog van allerlei steden de bonus ontvangt. En dat kan stevig oplopen, bijvoorbeeld +4 science per buitenlandse stad van jouw geloof kan zomaar een 100 science opleveren in age 3.
Maar over het algemeen is religie zoals het nu is inderdaad een non-factor. Het kost veel geld (en tijd) om de religie te verspreiden en de bonus is meestal mager. Het is in online matches tegen mensen wel een grote factor, omdat je niet wil dat je menselijke tegenspeler alle steden weet te gebruiken voor yields én die mee mag nemen naar age 3.
Ik heb veel gespeeld, level 35 gehaald.
Het is leuk, maar te makkelijk. Op Deity win ik vrijwel elke keer. Maar ook nog met in elke age de legacy naar keuze. En met name in de modern age is het dan vrijwel zeker dat de AI mij niet meer gaat stoppen, maar ook zelden daar een echte poging toe doet.
Civ VI won ik ook al regelmatig op Deity, maar dat was wel intensiever. Civ V won ik soms op Deity.
Het is alsnog leuk en ik vink de challenges zoveel mogelijk af, maar het wordt snel saai als je een potje begint en vrijwel zeker ook wint, omdat je de meta vrijwel volledig doorhebt.
Heb er geen hulp bij gezocht, iedereen zal het na 20 potjes ook volledig begrijpen. Ook al vind ik het echt een goed spel, het moet naar mijn mening ook echt pittig zijn op Deity en de AI moet mij ook actief tegenwerken. Hopelijk kunnen ze (ook) dat wat verbeteren met patches en DLC.
Misschien ben ik een geboren civ-vii talent (denk het niet), maar ben benieuwd of anderen het ook zo ervaren.
Het is leuk, maar te makkelijk. Op Deity win ik vrijwel elke keer. Maar ook nog met in elke age de legacy naar keuze. En met name in de modern age is het dan vrijwel zeker dat de AI mij niet meer gaat stoppen, maar ook zelden daar een echte poging toe doet.
Civ VI won ik ook al regelmatig op Deity, maar dat was wel intensiever. Civ V won ik soms op Deity.
Het is alsnog leuk en ik vink de challenges zoveel mogelijk af, maar het wordt snel saai als je een potje begint en vrijwel zeker ook wint, omdat je de meta vrijwel volledig doorhebt.
Heb er geen hulp bij gezocht, iedereen zal het na 20 potjes ook volledig begrijpen. Ook al vind ik het echt een goed spel, het moet naar mijn mening ook echt pittig zijn op Deity en de AI moet mij ook actief tegenwerken. Hopelijk kunnen ze (ook) dat wat verbeteren met patches en DLC.
Misschien ben ik een geboren civ-vii talent (denk het niet), maar ben benieuwd of anderen het ook zo ervaren.
Goh langs de ene kant is het natuurlijk zo dat je over de jaren zelf slimmer wordt en weet hoe de AI denkt.
En er zijn er velen die niet op Diety spelen, dus e rmoet wat balans zijn voor iedereen.
update 1.1.0 is op 4 maart
En er zijn er velen die niet op Diety spelen, dus e rmoet wat balans zijn voor iedereen.
update 1.1.0 is op 4 maart
Beetje laat, maar dan had je beter gewoon lekker Civ6 complete voor 8 euro kunnen scoren? Voorlopig is dat de betere en meer volwassen game hoor.MyKey schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 20:56:
De game maar gekocht na wat twijfel, eigenlijk al jaren dat ik twijfel om civ te kopen en dacht doe het maar gewoon. Maar phoe. Wat komt er een hoop op je af joh in het begin, heb werkelijk nog geen idee wat ik moet doen, ga doen en weet ik het allemaal. Ik gooi gewoon wat gebouwen neer en loop met mn scout rond en volg een beetje de tutorial haha. Maar vermaakt mij er wel prima meer overigens.
Ik wacht ook nog ff met het uitproberen van Humankind II
Denk dat je jezelf een beetje onderschat. Er zijn zat mensen die dat niet kunnen. Ik zou eigenlijk graag eens zien hoe jij speelt dan; ik heb geloof ik nog nooit op deity gespeeld, laat staan gewonnenPlaya del C. schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 22:07:
Ik heb veel gespeeld, level 35 gehaald.
De 'casual' spelers zullen Deity vast lastig vinden, maar elke ervaren civ-speler zal denk ik met Civ7 weinig moeite ervaren. Maar goed, daarom vroeg ik het ook in dit topic.Goldia schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:38:
[...]
Denk dat je jezelf een beetje onderschat. Er zijn zat mensen die dat niet kunnen. Ik zou eigenlijk graag eens zien hoe jij speelt dan; ik heb geloof ik nog nooit op deity gespeeld, laat staan gewonnen
Ik ben niet van plan om te streamen of iets op te nemen
Wat ook meespeelt is dat er nog maar maximaal 8 spelers in een potje zitten en dat er nog geen DLC is (en grote patches). In Civ6 speelde ik met 16 spelers en waren er meer DLC zaken toegevoegd voor meer diepgang.
Ik heb nog geen één keer een memento gebruikt trouwens, dat is naar mijn smaak te sterk als je de goede kiest. Er zijn ook memento's die nauwelijks invloed hebben, maar ook hele sterke.
En verder bouw ik het Dogo Onsen wonder niet, omdat die een bug heeft die zeer positief uitpakt (niet die ene stad krijgt per feest een extra inwoner, dat krijgt dan elke stad én dorp. En dat is zeer sterk en ook zeker niet zo bedoeld).
Ik zie op Steam nu bij de achievements dat slechts 2,3% op Deity heeft gewonnen... dus oké, ik zal vast 'heel goed' zijn in Civ dan als ik het op Deity zo makkelijk vind.
In de road map staat dat victories en AI wordt aangepakt. En dat er grotere maps komen, dus het zal denk ik de komende weken ook nog wel wat pittiger worden. Zou ik wel waarderen in ieder geval.
Als ik het zo lees doe je jezelf denk ik te kort.Playa del C. schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:23:
[...]
De 'casual' spelers zullen Deity vast lastig vinden, maar elke ervaren civ-speler zal denk ik met Civ7 weinig moeite ervaren. Maar goed, daarom vroeg ik het ook in dit topic.
Maar dat kan ook projectie zijn want ik heb ooit in civ6 op deity geprobeerd maar dat vond ik dan weer veel te moeilijk. Voor mij moet een spel uitdagend genoeg zijn om niet te vervelen maar niet te moeilijk dat het me gaat frustreren. Ik wil zonder al te grote problemen casual kunnen doorspelen. Daarom speel ik het altijd op een laag niveau.
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Ik ben ook zeker niet beter dan een ander, maar je hebt misschien een punt. Ik speel altijd op het moeilijkste niveau in elk spel. Geniet van iets als Dark Souls.Dwarlorf schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 23:14:
[...]
Als ik het zo lees doe je jezelf denk ik te kort.
Maar dat kan ook projectie zijn want ik heb ooit in civ6 op deity geprobeerd maar dat vond ik dan weer veel te moeilijk. Voor mij moet een spel uitdagend genoeg zijn om niet te vervelen maar niet te moeilijk dat het me gaat frustreren. Ik wil zonder al te grote problemen casual kunnen doorspelen. Daarom speel ik het altijd op een laag niveau.
Maar alsnog kan ik wel oordelen dat de civ-games steeds makkelijker worden op Deity. Wat is 'te makkelijk'?
Had zonet een slechte startlocatie en dat vind ik dan dus leuker, haha.
Oeh.... eindelijk: Adding a “One More Turn” button that will let you continue playing past the end of the Modern Age
Bron: https://civilization.2k.c...i-update-check-in-feb-27/
Ryzen 5 5600X | G.Skill Trident Z Neo F4-3600 | MSI B550 Tomahawk | MSI RTX 3080 Suprim X | GT1 Evo | Fanatec DD1 | Clubsport V3 | F1 2020 Limited |
Helaas niet in maart. Vind het eigenlijk wel vreemd dat het spel is gelanceerd zonder die OMT knop, want Civ als genre staat er bekend om.Kloever schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:46:
Oeh.... eindelijk: Adding a “One More Turn” button that will let you continue playing past the end of the Modern Age
One more turn, hoeveel studiepunten zou dat wereldwijd gekost hebben...Sir_Lion schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:03:
Helaas niet in maart. Vind het eigenlijk wel vreemd dat het spel is gelanceerd zonder die OMT knop, want Civ als genre staat er bekend om.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Heb die knop in V en VI nooit gebruikt, eerlijk gezegd.Kloever schreef op zondag 2 maart 2025 @ 11:46:
Wat gekker is, is dat ze ook geen statistieken tonen op het eind na uren op één map te spelen. En dat er geen Hall of Fame is waar je kan zien wat je hebt gespeeld (ook al zit het nu een beetje in de challenges ingebouwd).
Ondertussen heb ik ook de nodige grote bugs gezien. Vind het een leuk spel, maar helaas wel weer veel te snel gebouwd en te weinig getest. Dat valt niet lekker als je 130 euro voor een Founders Edition gaat vragen... Dan moet de 'foundation' wel degelijk zijn.
Ben ik de enige die de one more turn feature totaal niet relevant vind?
Ik ook nietDwarlorf schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:29:
Ben ik de enige die de one more turn feature totaal niet relevant vind?

Het wordt alsnog toegevoegd. Maar ja, als je in de spotlight staat, dan komt ook echt alles naar voren.
Heel wat anders. Ik heb nu eindelijk een factory maar kan nog steeds niet een van de vele factory resources die ik heb alloceren. Is dat een bug?
Ben altijd blij dat die laatste 20-30 beurten plichtmatig doorklikken voorbij zijn.Playa del C. schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:35:
[...]
Ik ook niet![]()
Het wordt alsnog toegevoegd. Maar ja, als je in de spotlight staat, dan komt ook echt alles naar voren.
Je moet ook verbonden zijn met de andere steden (of de hoofdstad). Werkt hier altijd goed.Dwarlorf schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:43:
Heel wat anders. Ik heb nu eindelijk een factory maar kan nog steeds niet een van de vele factory resources die ik heb alloceren. Is dat een bug?
Klein detail: (als het werkt) kun je naast de 'factory slot' ook gelijke producten in de normale city slots plaatsen. Weet niet of dat zo bedoeld is, denk het wel.
Precies dit.[...]
Ben altijd blij dat die laatste 20-30 beurten plichtmatig doorklikken voorbij zijn.
Ik heb nu een factory in Tokyo. En een stuk of 6 resources die verbonden zijn met mijn trade network (en een aantal niet) maar ik krijg er niet 1 in het factory hokje van mijn hoofdstad gestopt.Playa del C. schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:47:
[...]
Je moet ook verbonden zijn met de andere steden (of de hoofdstad). Werkt hier altijd goed.
Klein detail: (als het werkt) kun je naast de 'factory slot' ook gelijke producten in de normale city slots plaatsen. Weet niet of dat zo bedoeld is, denk het wel.
Heb je een port in alle steden waar mogelijk? Dat is soms ook nodig, schijnt wat vaag te zijn op dat punt.Dwarlorf schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:51:
[...]
Ik heb nu een factory in Tokyo. En een stuk of 6 resources die verbonden zijn met mijn trade network (en een aantal niet) maar ik krijg er niet 1 in het factory hokje van mijn hoofdstad gestopt.
Zoals je het verteld, zou het moeten werken.
Kan het verder niet beoordelen zo op het forum. Misschien met screenshots, maar dat is aan jou.
Ja. Wat ik ook probeer ik krijg (bijv) die resource niet op de factory van Tokyo geplakt.Playa del C. schreef op zondag 2 maart 2025 @ 12:54:
Het zijn wel 'factory resources'? Die zijn anders dan de normale resources voor steden.
:strip_exif()/f/image/Fihmdxgxm76lYVYY4tP540Dm.jpg?f=fotoalbum_medium)
EDIT: Ik heb net een tweede factory gemaakt en nu kan ik in beide een resource plaatsen.
[ Voor 6% gewijzigd door Dwarlorf op 02-03-2025 13:52 ]
Grappig.. Jullie leggen die "One more turn" uit als doorspelen via die knop.
Ik altijd als "One more turn" en dan ga ik wat anders doen... Het is nooit "One more turn". Het is altijd een paar uur later.
Ik altijd als "One more turn" en dan ga ik wat anders doen... Het is nooit "One more turn". Het is altijd een paar uur later.
Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)
Omdat dat de feature is waar men om heeft gevraagd. Voor mij geldt voor one more turn dat je toch nog even dat extra beurtje wil spelen en dan inderdaad zo weer een paar uur verder bent.Ferruginous Hwk schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:43:
Precies. Het heeft twee betekenissen. Die knop wil men terug en die hebben ze destijds als grap 'One more turn..." genoemd. Vernoemd naar de bekende opmerking/meme over hoe verslavend spelers civ vinden.Ferruginous Hwk schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:43:
Maar ja, na winst of verlies heb ik nooit de neiging gehad om het potje nog verder uit te spelen. Er ligt nu op alle slakken zout...
Net als dat ik auto-explore ook niet mis. Die knop betekent voor mij: die unit is op dit moment waardeloos, laat maar wat lopen en als hij sterft is het ook prima. In Civ 7 zet ik zo'n unit op 'sleep' of ik stuur hem op een lange route die 5+ turns kost.
Het is soms wat vaag met de wegen en rails en waterverbindingen. Meer omdat je nergens ingame kan vinden wat het probleem is. Gewoon doorgaan helpt wel inderdaad. En soms heb ik ook dat het een beurt of twee duurt voordat er een treinspoor ontstaat, terwijl ik verder niks verander.Dwarlorf schreef op zondag 2 maart 2025 @ 13:41:
[...]
Ja. Wat ik ook probeer ik krijg (bijv) die resource niet op de factory van Tokyo geplakt.
[Afbeelding]
EDIT: Ik heb net een tweede factory gemaakt en nu kan ik in beide een resource plaatsen.
Mooi dat het nu werkt.
Ik miste in het begin de Auto-Explorer wel, maar ik weet nu ook waarom ik hem niet mis. Ik ben altijd mijn scout "kwijt". En nu kan ik zelf bepalen hoe en wat.
En met de One More Turn was bij mij altijd meer van "What if...."! Dus daar zal het nu ook wel op neer komen voor mij.
Vrijdag met een nieuwe save begonnen. Ik wou een bepaalde manier spelen en moet nu Specialist plaatsten. Meende 4 stuks, ik plaatst ze maar ze komen niet verder dan 2.
En met de One More Turn was bij mij altijd meer van "What if...."! Dus daar zal het nu ook wel op neer komen voor mij.
Vrijdag met een nieuwe save begonnen. Ik wou een bepaalde manier spelen en moet nu Specialist plaatsten. Meende 4 stuks, ik plaatst ze maar ze komen niet verder dan 2.
Ryzen 5 5600X | G.Skill Trident Z Neo F4-3600 | MSI B550 Tomahawk | MSI RTX 3080 Suprim X | GT1 Evo | Fanatec DD1 | Clubsport V3 | F1 2020 Limited |
Ik heb die ook gekocht, met name om Firaxis te supporten en om vast verzekerd te zijn van de DLC's.
Ondertussen wel weer terug naar 6 in afwachting van wat meer updates van 7.
Persoonlijk vind ik het kleurencontrast in 6 echt beter dan in 7, wat imo toch een beetje flets oogt. En de icoontjes in 6 zijn veel duidelijker wat de resource voorstelt. Ik verwacht niet dat ze zoiets nog gaan wijzigen dus dat zal t.z.t. wel even wennen worden.
Ik had er overheen gelezen dat ze buiten het city center moeten staan in het city center tellen ze niet meeKloever schreef op maandag 3 maart 2025 @ 08:48:
Ik miste in het begin de Auto-Explorer wel, maar ik weet nu ook waarom ik hem niet mis. Ik ben altijd mijn scout "kwijt". En nu kan ik zelf bepalen hoe en wat.
Dan is t goedkoper om hem gewoon zelf om te leggen kost het je ook geen gold meer.Playa del C. schreef op zondag 2 maart 2025 @ 14:10:
[...]
Net als dat ik auto-explore ook niet mis. Die knop betekent voor mij: die unit is op dit moment waardeloos, laat maar wat lopen en als hij sterft is het ook prima. In Civ 7 zet ik zo'n unit op 'sleep' of ik stuur hem op een lange route die 5+ turns kost.
In distant lands is het soms zo dat je binnenlands liggende town z’n treasure fleets naar de kuststad stuurt en soms gebeurt dat niet. De merchant kan geen road maken dus dat is het probleem nietHet is soms wat vaag met de wegen en rails en waterverbindingen. Meer omdat je nergens ingame kan vinden wat het probleem is. Gewoon doorgaan helpt wel inderdaad. En soms heb ik ook dat het een beurt of twee duurt voordat er een treinspoor ontstaat, terwijl ik verder niks verander.
In een andere game heb ik ook twee steden die hun treasure fleet op een ingesloten stuk water spawnen :’) zeker de road connections en de trade route lengths mag wel beter gecommuniceerd worden ipv een unit maken en er dan achter komen dat het niet kan..
Wat zijn goede Youtube guides? Ik ken wel One more turn, en Potato, maar zeker die laatste focust meer op lets plays dan echte gestructureerde guides
Ik kijk graag naar Marbozir en The Spiffing Brit.AntiChrist7 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:16:
Wat zijn goede Youtube guides? Ik ken wel One more turn, en Potato, maar zeker die laatste focust meer op lets plays dan echte gestructureerde guides
Misschien onderschat je jezelf ook wel! Deity betekent niets meer dan dat de AI 'flat' bonussen krijgt. Ze worden niet slimmer, dus gaan in feite niet agressiever spelen. Uiteraard is het wel een grotere uitdaging, maar het is zeker niet onmogelijk.Goldia schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:38:
[...]
Denk dat je jezelf een beetje onderschat. Er zijn zat mensen die dat niet kunnen. Ik zou eigenlijk graag eens zien hoe jij speelt dan; ik heb geloof ik nog nooit op deity gespeeld, laat staan gewonnen
Daarbij zijn er vast ook nog veel spelers die aan de winnende hand zijn in een Deity potje maar het nog niet hebben uitgespeeld (zoals ondergetekende) en daarom de achievement nog niet hebben. Het spel is immers nog niet zo lang uit.
17% steam review voor de eerste DLC.
https://store.steampowere..._of_the_World_Collection/
En 50% nog steeds voor het spel zelf.
Ik speel het spel veel en heb er ook echt veel plezier van.
Maar, zelfs ik draai een beetje bij ondertussen. Ik had meer verwacht van de laatste 4 patches, want er zijn nu nog steeds simpele dingen die wat buggy/onhandig zijn. Veel dingen die modders al weken hebben verbeterd.
Gisteren de DLC van 30 euro geprobeerd. Dat had minstens in de base game moeten zitten en is hoogstens 10 euro waard, eerder 5 euro zelfs. In combinatie met de matige UI en andere problemen, is het triest dat Firaxis dacht dat deze route zou werken. Dit gaat ze veel fans en toekomstige verkopen kosten.
Nog erger. Ze huren Sukritact in. Deels ook een media-actie natuurlijk, maar het geeft ook deels de onmacht aan. https://www.reddit.com/r/...joining_the_firaxis_team/
Qua gameplay vind ik het een prima spel. Qua kwaliteit, content en pricing is het een dieptepunt.
Ik stoorde mij enorm aan de verkeerd weergegeven lijntjes in de tech-tree's. Plus, je kon niet zien wat de correcte verbindingen waren. Staat in de patch-notes dat ze het opgelost hebben, staan alle lijntjes nog net 1 pixel van elkaar af.
Moet het zelf nog testen, maar ook Dogo Onsen (onbedoeld +1 pop voor elke settlement per celebration i.p.v. voor de city waarin gebouwd) schijnt niet gemaakt te zijn. Terwijl het door iedereen in kladblok in een paar seconden te maken is. https://steamcommunity.co...ions/0/598519309481843057
Mochten ze het wel gepatcht hebben, dan hadden ze het in de patchnotes moeten zetten.
Had zelf gisteren na patch 4 ook nog steeds de bug dat een build-order op de laatste turn blijft hangen. Als Carthage is er maar één stad toegestaan en heb zo'n 10 beurten aan productie verloren voordat ik het doorhad.
De bug met de Migrant die je niet als specialist kan toewijzen of zelfs volledig kwijt raakt zit er ook nog steeds in.
Ik ben denk ik de meest geduldige fanboy, want alsnog speel ik vrolijk verder voorlopig. Maar ik snap het commentaar wel goed en 2K/Firaxis daalt bij mij sterk op de lijst.
Civ 8 en 9 zijn nog ver weg, maar ook daar heeft dit allemaal gevolgen voor. Genoeg mensen haken momenteel permanent af.
Maar, zelfs ik draai een beetje bij ondertussen. Ik had meer verwacht van de laatste 4 patches, want er zijn nu nog steeds simpele dingen die wat buggy/onhandig zijn. Veel dingen die modders al weken hebben verbeterd.
Gisteren de DLC van 30 euro geprobeerd. Dat had minstens in de base game moeten zitten en is hoogstens 10 euro waard, eerder 5 euro zelfs. In combinatie met de matige UI en andere problemen, is het triest dat Firaxis dacht dat deze route zou werken. Dit gaat ze veel fans en toekomstige verkopen kosten.
Nog erger. Ze huren Sukritact in. Deels ook een media-actie natuurlijk, maar het geeft ook deels de onmacht aan. https://www.reddit.com/r/...joining_the_firaxis_team/
Qua gameplay vind ik het een prima spel. Qua kwaliteit, content en pricing is het een dieptepunt.
Ik stoorde mij enorm aan de verkeerd weergegeven lijntjes in de tech-tree's. Plus, je kon niet zien wat de correcte verbindingen waren. Staat in de patch-notes dat ze het opgelost hebben, staan alle lijntjes nog net 1 pixel van elkaar af.

Moet het zelf nog testen, maar ook Dogo Onsen (onbedoeld +1 pop voor elke settlement per celebration i.p.v. voor de city waarin gebouwd) schijnt niet gemaakt te zijn. Terwijl het door iedereen in kladblok in een paar seconden te maken is. https://steamcommunity.co...ions/0/598519309481843057
Mochten ze het wel gepatcht hebben, dan hadden ze het in de patchnotes moeten zetten.
Had zelf gisteren na patch 4 ook nog steeds de bug dat een build-order op de laatste turn blijft hangen. Als Carthage is er maar één stad toegestaan en heb zo'n 10 beurten aan productie verloren voordat ik het doorhad.
De bug met de Migrant die je niet als specialist kan toewijzen of zelfs volledig kwijt raakt zit er ook nog steeds in.
Ik ben denk ik de meest geduldige fanboy, want alsnog speel ik vrolijk verder voorlopig. Maar ik snap het commentaar wel goed en 2K/Firaxis daalt bij mij sterk op de lijst.
Civ 8 en 9 zijn nog ver weg, maar ook daar heeft dit allemaal gevolgen voor. Genoeg mensen haken momenteel permanent af.
Ik vind het ook nog steeds leuk. Die techtree lijntjes zijn inderdaad nog steeds matig maar wat mij betreft vooral omdat nog steeds niet duidelijk is welk tech je nodig hebt voor een tech in de toekomst. Waarom kunnen die lijntjes niet parallel naast elkaar liggen in plaats vaag over elkaar heen. Zeer onduidelijk.
Het is inderdaad wel een beetje een fuckup deze release. Maar ik moet zeggen dat ik de doorgevoerde veranderingen echt wel een verbetering vind maar de uitvoering kan wel een stuk beter. Ik denk dat het een fout is geweest dat ze die updates al hadden vastgelegd waardoor ze nu nog steedas te weinig tijd hadden. Hopelijk gaat de update eind deze maand wat meer oplossen.
Het is inderdaad wel een beetje een fuckup deze release. Maar ik moet zeggen dat ik de doorgevoerde veranderingen echt wel een verbetering vind maar de uitvoering kan wel een stuk beter. Ik denk dat het een fout is geweest dat ze die updates al hadden vastgelegd waardoor ze nu nog steedas te weinig tijd hadden. Hopelijk gaat de update eind deze maand wat meer oplossen.
Net op Deity de nieuwe culture victory getest. Alles random, standard en shuffle map (wat in dit geval een continents map werd met twee grote landmassa's), geen memento's en 8 spelers. Turn 70 victory, met in elke age een culture legacy. Had deze run voor het eerst drie legacy paths voltooid in exploration age. In totaal 24 legacy points en dat is met maar drie in de modern age.
Het is wel leuk om te spelen verder.
Het is wel leuk om te spelen verder.
Dogo Onsen ook getest en die werkt nu normaal na de patch!Playa del C. schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 05:26:
17% steam review voor de eerste DLC.
Ik stoorde mij enorm aan de verkeerd weergegeven lijntjes in de tech-tree's. Plus, je kon niet zien wat de correcte verbindingen waren. Staat in de patch-notes dat ze het opgelost hebben, staan alle lijntjes nog net 1 pixel van elkaar af.![]()
Nu al een DLC voor 30 euro?! Ik heb nog niet eens de basegame gekocht, omdat ik wacht tot ze een beetje zijn uitgepatched
Ik heb sinds afgelopen weekend weer random crashes tijdens spelen van civ7. Ik denk toch windows gerelateerd ondanks dat ik al heel wat heb uitgesloten. Maar hebben/hadden meer mensen hier last van? Heb je het kunnen oplossen? Mss toch maar over op windows 11 maar ben er niet echt fan van.
Ik dacht eerst dat het misschien kwam omdat mijn SSD bijna vol was, dus dat geleegd. Maar toen gebeurde het nog steeds en realiseerde ik me dat ik ook de nvidia driver had geupdate dus had ik die volledig verwijderd met DDU en weer geinstalleerd. Maar daarna kreeg ik weer een crash. Ik had voor afgelopen weekend ook een issue met het laden van mijn savegames (werden niet getoont) maar dat kon ik toen fixen door een nieuwe game te saven en waren ze er weer). Ik denk niet dat het aan hitteproblemen ligt (na de crash en direct weer opstarten was de temperatuur niet veel te hoog) en ook niet aan de ssd (gecheckt met samsung magician) Ik heb inmiddels CIV7 opnieuw geinstalleerd met de nieuwste patch maar toch weer een crash. Ik civ open maar was niet aan het spelen.
Ik dacht eerst dat het misschien kwam omdat mijn SSD bijna vol was, dus dat geleegd. Maar toen gebeurde het nog steeds en realiseerde ik me dat ik ook de nvidia driver had geupdate dus had ik die volledig verwijderd met DDU en weer geinstalleerd. Maar daarna kreeg ik weer een crash. Ik had voor afgelopen weekend ook een issue met het laden van mijn savegames (werden niet getoont) maar dat kon ik toen fixen door een nieuwe game te saven en waren ze er weer). Ik denk niet dat het aan hitteproblemen ligt (na de crash en direct weer opstarten was de temperatuur niet veel te hoog) en ook niet aan de ssd (gecheckt met samsung magician) Ik heb inmiddels CIV7 opnieuw geinstalleerd met de nieuwste patch maar toch weer een crash. Ik civ open maar was niet aan het spelen.
[ Voor 66% gewijzigd door Dwarlorf op 06-03-2025 06:18 ]
Heb nooit een crash, behalve drie keer tijdens een age-transitie (heb al tientallen keer een age-transitie gehad). Die crash is bekend, dat ligt aan het spel.Dwarlorf schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 05:08:
Ik heb sinds afgelopen weekend weer random crashes tijdens spelen van civ7. Ik denk toch windows gerelateerd ondanks dat ik al heel wat heb uitgesloten. Maar hebben/hadden meer mensen hier last van? Heb je het kunnen oplossen? Mss toch maar over op windows 11 maar ben er niet echt fan van.
Vervelend probleem verder, moeilijk om op te lossen. Het herinstalleren van een spel helpt zelden trouwens. Je kunt overwegen om handmatig vcredist.exe te draaien. Dat wordt standaard niet meegeïnstallleerd, maar is wel noodzakelijk. Ik draai op Vulkan, dat schijnt stabieler te zijn dan DirectX.
Windows 11 is verder wel aan te raden voor gaming. Dat is waar alle games volledig voor worden getest.
Hmm, het is ook wel eens tijdens een gametransitie gebeurd geloof ik, maar het gebeurt ook zomaar.Playa del C. schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 06:53:
[...]
Heb nooit een crash, behalve drie keer tijdens een age-transitie (heb al tientallen keer een age-transitie gehad). Die crash is bekend, dat ligt aan het spel.
Vervelend probleem verder, moeilijk om op te lossen. Het herinstalleren van een spel helpt zelden trouwens. Je kunt overwegen om handmatig vcredist.exe te draaien. Dat wordt standaard niet meegeïnstallleerd, maar is wel noodzakelijk. Ik draai op Vulkan, dat schijnt stabieler te zijn dan DirectX.
Windows 11 is verder wel aan te raden voor gaming. Dat is waar alle games volledig voor worden getest.
De vraag of ik vulcan (mijn keuze) of directx wilde gebruiken kreeg ik niet bij het opstarten na de laatste 2x installeren.
Volgens mij heb ik de meest recente versie van Visual C++ Redistributable maar zal het eens checken.
Goede tip van W11. Dat aspect had ik niet aan gedacht. Toch maar installeren dan dit weekend. Ik geloof dat er wel apps zijn om de W10 gui te gebruiken in W11. Ik mis eigenlijk vooral het oude context menu van w10.
Je moet vulkan instellen via startopties of via opstarten in de steam-software. Dus niet via het desktop-linkje. Vreemd en onhandig, maar zo is het.Dwarlorf schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 07:19:
[...]
Hmm, het is ook wel eens tijdens een gametransitie gebeurd geloof ik, maar het gebeurt ook zomaar.
De vraag of ik vulcan (mijn keuze) of directx wilde gebruiken kreeg ik niet bij het opstarten na de laatste 2x installeren.
Volgens mij heb ik de meest recente versie van Visual C++ Redistributable maar zal het eens checken.
Goede tip van W11. Dat aspect had ik niet aan gedacht. Toch maar installeren dan dit weekend. Ik geloof dat er wel apps zijn om de W10 gui te gebruiken in W11. Ik mis eigenlijk vooral het oude context menu van w10.
Eens verder over Windows 11. De menu's zijn minder, maar verder is het wel beter over het algemeen en ik denk ook wel iets stabieler voor nieuwe software.
Voor wat het waard is: Ik heb op PS5 ook meerdere crashes gehad op vrij random momenten dus het hoeft niet per se aan jouw pc te liggen. Kan goed gewoon de game zijn.Dwarlorf schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 05:08:
Ik heb sinds afgelopen weekend weer random crashes tijdens spelen van civ7. Ik denk toch windows gerelateerd ondanks dat ik al heel wat heb uitgesloten. Maar hebben/hadden meer mensen hier last van?
Ik ga heel ff off topic maar hier (linkedin) staan opties hoe je in windows 11 de windows 10 context menus kan krijgen. De 2e heb ik gebruikt. (op eigen risico)Playa del C. schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 07:28:
[...]
Je moet vulkan instellen via startopties of via opstarten in de steam-software. Dus niet via het desktop-linkje. Vreemd en onhandig, maar zo is het.
Eens verder over Windows 11. De menu's zijn minder, maar verder is het wel beter over het algemeen en ik denk ook wel iets stabieler voor nieuwe software.
Voor de verandering ging het dit keer op Deity slecht. Geen enkele legacy path voltooid en in Antiquity de capital zelfs verloren. Even later ook weer terug veroverd.
Alsnog in Modern een science victory gehaald (met Rusland
, voor de achievements!) in turn 109.
Het is makkelijk om te winnen, maar alsnog wel leuk om te spelen. En dit keer vanaf het begin tot eind wel spannend in ieder geval.
Alsnog in Modern een science victory gehaald (met Rusland

Het is makkelijk om te winnen, maar alsnog wel leuk om te spelen. En dit keer vanaf het begin tot eind wel spannend in ieder geval.
Civ 7 staat nog steeds op mijn lijstje, maar daar staat nog achterlijk veel op en ik heb ook weer niet extreem veel vrije tijd.Goldia schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:12:
Nu al een DLC voor 30 euro?! Ik heb nog niet eens de basegame gekocht, omdat ik wacht tot ze een beetje zijn uitgepatched
Gezien de verhalen wacht ik nog wel even en koop ik het wanneer alle problemen een beetje gladgestreken zijn.
"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra
Goed, ik had gister de meest recente Visual C++ distributable versie geinstalleerd op mijn W10 computer en toen liep ie vrijwel direct vast na het opstarten. Gisteravond en vanochtend W11 geïnstalleerd (met dezelfde distributable) en alweer 3 uurtjes gespeeld en zover geen crashes.
halve zaterdag gespeeld nu dat er een nieuwe patch is, en opeens vandaag stopt civ met responden na 3 minuten... of het nu een savegame laden is of een nieuwe game....
Ik was eerst van plan om Civ VII op release te kopen maar daar heb ik van afgezien. Nu lees ik dat mensen telkens problemen erbij krijgen na een patch.Mugwump schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 22:42:
[...]
Civ 7 staat nog steeds op mijn lijstje, maar daar staat nog achterlijk veel op en ik heb ook weer niet extreem veel vrije tijd.
Gezien de verhalen wacht ik nog wel even en koop ik het wanneer alle problemen een beetje gladgestreken zijn.
Ik wacht ook nog liever, misschien als ze een aantal expansions hebben uitgebracht. Civ VI heb ik helaas ook niet veel gespeeld, 4 uur in totaal. Grafisch trok het mij niet, liet me te veel denken aan de graphics van een mobiele game. De andere Civ's heb ik wel veel meer gespeeld.
Vreemd. Steeds een paar minuten? Hitte probleem? Je kunt proberen te switchen tussen directx en vulkan.AntiChrist7 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:18:
halve zaterdag gespeeld nu dat er een nieuwe patch is, en opeens vandaag stopt civ met responden na 3 minuten... of het nu een savegame laden is of een nieuwe game....
Zelf weten. Het draait hier goed, heb uren gespeeld zonder crash. En het is leuk, ik vind het beter dan zowel Civ V als VI. Zeker als je het vergelijkt met release versies daarvan. Er zijn nog een paar kleine bugs, maar niks om aan te storen.Toonen1988 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:38:
[...]
Ik was eerst van plan om Civ VII op release te kopen maar daar heb ik van afgezien. Nu lees ik dat mensen telkens problemen erbij krijgen na een patch.
Ik wacht ook nog liever, misschien als ze een aantal expansions hebben uitgebracht. Civ VI heb ik helaas ook niet veel gespeeld, 4 uur in totaal. Grafisch trok het mij niet, liet me te veel denken aan de graphics van een mobiele game. De andere Civ's heb ik wel veel meer gespeeld.
Enige kritiek waar ik het wel mee eens ben, is de prijs in combinatie met DLC's. Dus wat dat betreft hoop ik dat het spel slecht blijft verkopen, zodat Civ VIII wat meer liefde en content krijgt bij release.
Hitte probleem zou toch de hele pc doen stoppen? Het is een windowspop up met dat de game/programma niet meer reageert. dat is een software probleem. ook geen verschil tussen dx12 of vulcanPlaya del C. schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:45:
[...]
Vreemd. Steeds een paar minuten? Hitte probleem? Je kunt proberen te switchen tussen directx en vulkan.
Gisteren ook zonder probleem gespeeld voor een paar uur en het is niet dat het 20graden warmer is
[ Voor 4% gewijzigd door AntiChrist7 op 09-03-2025 14:01 ]
Klopt. Je draait windows 11?AntiChrist7 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 14:00:
[...]
Hitte probleem zou toch de hele pc doen stoppen? Het is een windowspop up met dat de game/programma niet meer reageert. dat is een software probleem. ook geen verschil tussen dx12 of vulcan
Gisteren ook zonder probleem gespeeld voor een paar uur en het is niet dat het 20graden warmer is
Driver updates voor de videokaart?
Ik heb gister ook weer eens gespeeld. Ik vind het wel lekker dat je deze Civ makkelijker even een uurtje kunt doen en weer weg kunt leggen. Ik kan er niet precies de vinger op leggen, maar deze Civ is ook makkelijker weer op te pakken als je een tijdje niet gespeeld hebt. Ondanks gebrek aan informatie soms, is hij toch best toegankelijk geworden.
Ik heb ook nu de eerste age transition meegemaakt, en dat vind ik toch wel een erg harde scheidslijn. Lopende oorlog is afgelopen, maar iedereen is nog wel kwaad op me. Ik was bijna zover met de laatste stad veroveren voor mijn gestelde doelen, en pats daar was de age transition me net voor. Units zijn natuurlijk deels verdwenen of ergens anders geplaatst, maar ik had een commander staan die was volgepakt met units, en daarmee heb ik meteen maar weer de oude oorlog hervat.
Volgende potje dus maar iets meer time management toepassen.
Ik heb ook nu de eerste age transition meegemaakt, en dat vind ik toch wel een erg harde scheidslijn. Lopende oorlog is afgelopen, maar iedereen is nog wel kwaad op me. Ik was bijna zover met de laatste stad veroveren voor mijn gestelde doelen, en pats daar was de age transition me net voor. Units zijn natuurlijk deels verdwenen of ergens anders geplaatst, maar ik had een commander staan die was volgepakt met units, en daarmee heb ik meteen maar weer de oude oorlog hervat.
Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19
Mee eens.geert_s schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:21:
Ik heb gister ook weer eens gespeeld. Ik vind het wel lekker dat je deze Civ makkelijker even een uurtje kunt doen en weer weg kunt leggen. Ik kan er niet precies de vinger op leggen, maar deze Civ is ook makkelijker weer op te pakken als je een tijdje niet gespeeld hebt. Ondanks gebrek aan informatie soms, is hij toch best toegankelijk geworden.
Er zijn genoeg mensen die nog maar één of een paar potjes gedaan hebben. Ik vond het eerste potje meteen best wel goed, maar het kost wel een paar potjes om alles te ervaren. Ik weet niet hoeveel potjes ik heb gedaan, het is minstens 30 (alles volledig en op Deity). Ik heb gezien dat het allemaal veel logischer en natuurlijker voelt na een paar potjes.
Ik plan nu met wat ervaring oorlogen beter. Soms juist ook op het eind van een age, omdat je dan snel een stad kunt pakken boven je limiet, maar niet de langdurige happiness gevolgen hoeft te dragen. En dus ook weet dat de oorlog in ieder geval snel stopt. Het geeft eigenlijk meer strategische diepte dan in voorgaande delen. Een ander aspect wat ik toepas: als een AI mij de oorlog verklaart, lukt het mij meestal om een stevige support te hebben van minstens +3. Dat geeft 3x5=15 happiness penalty in elk settlement. Dus zolang ik de AI met gemak op afstand kan houden, laat ik de oorlog lekker lopen. Na een beurt of 25 zijn veel van de steden van de AI in opstand en daarmee keldert de prestatie op alle punten.
Ook het verplaatsen en vervangen van de eenheden stoort mij niet meer. Het kan in je voor-of nadeel zijn, maar zodra je weet hoe het ongeveer zal verlopen, houd je er rekening mee. Ik bouw geen nieuwe legereenheden meer op het eind, begin geen wonder en kies voor ageless buildings of gewoon pure research credits (om bijvoorbeeld nog twee extra codexs er uit te persen via een bepaalde tech mastery).
Voor iedereen die nog maar weinig heeft gespeeld, geef het 5 volledige potjes. Daarna merk je dat je bepaalde informatie die je dacht nodig te hebben, eigenlijk helemaal niet nodig hebt. En dat je die rare age-transitie juist gaat waarderen als strategisch moment. En dat het switchen naar een andere civ ook slechts het kiezen van een handvol kleine bonusjes voorstelt.
Ik denk dat we de fase in gaan rollen, waarbij men wat meer gewend is geraakt en gaat zien dat Civ VII eigenlijk een heel goed spel is. En wie echt Civ 3, 4, 5 of 6 beter vindt, kan dat nog steeds spelen.
Heb paar keer heropgestart en dan deed ie het opeens wel.Playa del C. schreef op zondag 9 maart 2025 @ 14:31:
[...]
Klopt. Je draait windows 11?
Driver updates voor de videokaart?
Ook vandaag weer. Eerst niet, eens pc heropstarten en dan weer wel. Nog nooit voorgehad bij andere games.
moet dringend eens een paar van die mods downloaden die wat meer info geven want sommige dingen in de UI zijn echt nog altijd slecht
Geen idee, er zal denk ik iets zijn met jouw pc.AntiChrist7 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 18:41:
[...]
Heb paar keer heropgestart en dan deed ie het opeens wel.
Ook vandaag weer. Eerst niet, eens pc heropstarten en dan weer wel. Nog nooit voorgehad bij andere games.
moet dringend eens een paar van die mods downloaden die wat meer info geven want sommige dingen in de UI zijn echt nog altijd slecht
Enige van de UI wat ik nog zou willen, is dat je kan zien wat je kwijt raakt met overbuilding. En nog wat kleine details die er al wel zijn, maar die onhandig zijn. Zoals dat het tweede religiesymbool weg valt en je ver moet inzoomen om het te zien.
Succes met het probleem. Heb het met andere spellen en pc's ook wel gehad. Erg vervelend.
Mja, andere games geven geen issues 
Zit nu in exploration game, maar loop weer tegen hetzelfde aan: ik snap die treasure resources niet. ik heb twee steden gesettled in de buurt van die resources, . moeten dat volwaardige steden zijn ipv towns voor er iets mee gebeurd?
En dan ook religie, heeft het nut om je eigen steden nog met je eigen religie te hebben wanneer je vooral bonussen krijgt voor anderen te convertern
Zit nu in exploration game, maar loop weer tegen hetzelfde aan: ik snap die treasure resources niet. ik heb twee steden gesettled in de buurt van die resources, . moeten dat volwaardige steden zijn ipv towns voor er iets mee gebeurd?
En dan ook religie, heeft het nut om je eigen steden nog met je eigen religie te hebben wanneer je vooral bonussen krijgt voor anderen te convertern
Goed teken. Geen idee
Towns is prima. Je plaatst een population op die resource. Daarna heb je nog de tech shipbuilding nodig. Ook een havengebouw (quay in principe). Daarna zie je in het resource-overzicht verschijnen aan de rehhterkant van zo'n treasure-town dat er 8 beurten nodig zijn om een fleet te spawnen. Een fleet heeft zoveel treasurepoints als tiles met treasure in die town.Zit nu in exploration game, maar loop weer tegen hetzelfde aan: ik snap die treasure resources niet. ik heb twee steden gesettled in de buurt van die resources, . moeten dat volwaardige steden zijn ipv towns voor er iets mee gebeurd?
Er zijn situaties waarbij het wel iets oplevert. In bepaalde crisis of voor bepaalde policies.En dan ook religie, heeft het nut om je eigen steden nog met je eigen religie te hebben wanneer je vooral bonussen krijgt voor anderen te convertern
Verder heeft het ook nut om de verspreiding voor een ander zwaarder te maken, want de eerste bekering kost één charge. Daarna moet je Rural en Urban bekeren per settlement.
Ik doe eerst de settlements van anderen als ze nog geen religie hebben. Daarna die van mijzelf. Daarna weer de anderen, maar die zijn dan dus wel twee keer zo zwaar.
Als het lukt en je kunt de legacy kiezen om de religie te behouden in de modern age, dan is het serieus sterk. Al snel +50 science of andere resource.
Wat wel diep ironisch is, is dat terwijl ze afstappen van een eurocentrische opvatting en dus meer andere culturen en civs laten zien (wat goed is), de exploration age grotendeels neerkomt op "you're gonna colonize and you're gonna like it b*itch", wat weer typisch europees is. Er zijn tal van rijken uit die periode die niet aan kolonisering deden. Ottomanen, Mughals, Qing/Ming, Inca,... Je kan best een imposant rijk hebben zonder daarvoor overzees te moeten gaan
[ Voor 8% gewijzigd door AntiChrist7 op 12-03-2025 12:26 ]
Nou, het is ook een prima optie om niet overzees te gaan in Exploration age. Het wordt wel aangemoedigd inderdaad en het is qua gameplay wel leuk gedaan. Je kunt zelfs volledig focussen op de Modern Age en alle mijlpalen in Exploration Age negeren.AntiChrist7 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:25:
Wat wel diep ironisch is, is dat terwijl ze afstappen van een eurocentrische opvatting en dus meer andere culturen en civs laten zien (wat goed is), de exploration age grotendeels neerkomt op "you're gonna colonize and you're gonna like it b*itch", wat weer typisch europees is. Er zijn tal van rijken uit die periode die niet aan kolonisering deden. Ottomanen, Mughals, Qing/Ming, Inca,... Je kan best een imposant rijk hebben zonder daarvoor overzees te moeten gaan
Waar ik vooral op zit te wachten, is de nieuwe map generation eind maart. Dat je dus niet van te voren weet waar alles ongeveer gaat zijn. Ook al stoort het mij niet en vind ik de huidige gameplay erg sterk. Ik vind een random opzet leuker.
Vorige potje had ik de nieuwe wereld aan mijn kant van de map snel en goed gescout, maar er was in totaal maar één treasure resource en dat vind ik prima (maar voor online niet in balans uiteraard). Maar juist het aanpassen en incasseren en toch winnen, dat maakt het leuk.
Level 42 hier. Topspel!
ook maar aangeschaft, alles aan het ontdekken, het is inderdaad wel even wennen
Hier ook deze week begonnen, de eerste indruk tot nu is dat combat erg onoverzichtelijk is en dat troopen niet altijd duidelijk zichtbaar op de kaart zijn.baasandre schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:32:
ook maar aangeschaft, alles aan het ontdekken, het is inderdaad wel even wennen
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Dat laatste sluit ik me bij aan. Ik denk dat dit het nadeel is van het feit dat alles op de kaart zo gedetailleerd is. Ze mogen de tiles waar units op staan wel iets van een schaduw overlay geven of iets dergelijks.Bossie schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:56:
[...]
Hier ook deze week begonnen, de eerste indruk tot nu is dat combat erg onoverzichtelijk is en dat troopen niet altijd duidelijk zichtbaar op de kaart zijn.
Ben wel blij dat ze nu zo'n gele ring om de actieve unit gezet hebben. Dat is iig al een stuk duidelijker.
[ Voor 8% gewijzigd door Dwarlorf op 13-03-2025 06:57 ]
Dat is het grootste probleem met deze versie: er zijn zoveel dingen die niet goed zichtbaar in deze UI en artstyle, en dingen terugvinden is een karwei. Ik weet dat niet iedereen een fan was van de civ 6 art style, maar het was wel een stuk duidelijk met colorcoded districten, of iets een hill was of niet, etc...Bossie schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:56:
[...]
Hier ook deze week begonnen, de eerste indruk tot nu is dat combat erg onoverzichtelijk is en dat troopen niet altijd duidelijk zichtbaar op de kaart zijn.
In de exploration age moet je bv 40 science halen op 5 verschillende tiles. Dat lukt me wel, maar vraag me niet welke tiles dat zijn of hoe de game ze berekent, want dat vind ik helemaal niet terug. Of als ik naar een nieuwe age ga, een belangrijk onderdeel van een civ zijn de civics, maar die kan je niet op voorhand bekijken...
Er zitten veel goede ideeen en concepten in deze versie, maar de presentatie is een ramp.
Het ligt dus niet aan mij, ik dacht dat het ook een beetje aan mij 14” laptop zou liggenAntiChrist7 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 08:23:
[...]
Dat is het grootste probleem met deze versie: er zijn zoveel dingen die niet goed zichtbaar in deze UI en artstyle, en dingen terugvinden is een karwei. Ik weet dat niet iedereen een fan was van de civ 6 art style, maar het was wel een stuk duidelijk met colorcoded districten, of iets een hill was of niet, etc...
In de exploration age moet je bv 40 science halen op 5 verschillende tiles. Dat lukt me wel, maar vraag me niet welke tiles dat zijn of hoe de game ze berekent, want dat vind ik helemaal niet terug. Of als ik naar een nieuwe age ga, een belangrijk onderdeel van een civ zijn de civics, maar die kan je niet op voorhand bekijken...
Er zitten veel goede ideeen en concepten in deze versie, maar de presentatie is een ramp.
Ik speel civ6 vaak op de iPad en daar is het altijd erg duidelijk op idd desondanks het 13” scherm.
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Je wordt wel vanzelf beter in het plannen en inschatten van die yields. Zoals dat je beter niet één ageless gebouw op een urban tile kan mixen met gewone gebouwen. Want die ageless gebouwen hebben lage yield en daarmee kom je niet snel op 40 totaal. Of dat je wonders zo plaatst dat je een paar tiles kunt krijgen met hoge yield.AntiChrist7 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 08:23:
[...]
Dat is het grootste probleem met deze versie: er zijn zoveel dingen die niet goed zichtbaar in deze UI en artstyle, en dingen terugvinden is een karwei. Ik weet dat niet iedereen een fan was van de civ 6 art style, maar het was wel een stuk duidelijk met colorcoded districten, of iets een hill was of niet, etc...
In ieder geval wel eens met dat het beter en duidelijker kan. Je moet inderdaad de 40 yield per tile halen (5x) en dus zie ik regelmatig een tile met bijvoorbeeld '2 2 8 5 10 2' staan. En dat een specialist '2 3 2' toevoegd. Het type yield maakt niet uit, maar je bent dan dus gewoon steeds aan het hoofdrekenen. Ow, dat is samen 29. Plus die 7, dat is 36. Dan lukt het nog niet, maar met nog een tweede specialist wel.
En dat zit je dus met meerdere tiles te doen, op zoek naar de hoge yields.
Ook al is het uiteindelijk een 'numbers'-game, je start zo'n spel niet op om flauwe hoofdrekensommetjes te maken.
Waarom niet gewoon een kleine toevoeging in de UI voor Total Yield. Of een kleurcode met groene markering en een fancy 40: een specialist in deze tile brengt de yield over de 40.
Ik heb ondertussen teveel uren gespeeld om objectief te zijn. Op een gegeven moment went alles. Maar wat jullie noemen herken ik wel uit de eerste uren.
UI staat hoog op de lijst voor de volgende patch, dus mogelijk over twee weken een grote stap.
Ik speel al een tijdje Civ VII op mijn PS5 veelal via PS Portal. Het was even wennen maar uiteindelijk vind ik het spel best geslaagd. Waar bij CIV6 de modern age een beetje als werk begon te voelen blijft het in deel 7 wel leuk. Ik heb nog niet alle victory types nagestreefd.
Leuke toevoegingen:
- eigen tech en civ tree voor verschillende civs
- de unieke units en gebouwen van civs zijn wezenlijk anders
- generaals voegen zeker wat toe in de tactiek zonder te extreem overpowered te zijn
- towns zijn wel chill dat je niet hoeft te micro managen aan steden die niet essentieel zijn
- geen influence penalty - civ6 voelde veel te beperkend, al snel zat je in een hoek zonder uitbreidingsmogelijkheid.
Minder aan de game vind ik:
- Ik mis wel een beetje de 4e age. Hebben ze vast achter gehouden om later te verkopen als uitbreiding.
- Een beetje logica tussen leider, start civs en toekomstige civs had mijn voorkeur gehad.
- Animatie bij nieuw wonder is een beetje karig. In Civ6 zag je hem steen voor steen opgebouwd worden. Hier zijn het 4 a 5 stappen.
- 3 levels van dezelfde unit voelt een beetje als cheaten om niet meer models te hoeven maken.
- Het combineren van spionage met diplomacy voelt een beetje gek, maakt het wel heel erg simpel. Ze hadden dit wel mogen verbinden aan speciale units die je moet trainen.
- Rails concept is lastig te bevatten. Zeker toen ik mijn eerste pot met de US eindigde werd ik helemaal gek waarom er maar geen spoor kwam, terwijl ik al zoveel railyards had. Had alleen niet gezien dat er ook stations zijn.
- De game crasht regelmatig
Leuke toevoegingen:
- eigen tech en civ tree voor verschillende civs
- de unieke units en gebouwen van civs zijn wezenlijk anders
- generaals voegen zeker wat toe in de tactiek zonder te extreem overpowered te zijn
- towns zijn wel chill dat je niet hoeft te micro managen aan steden die niet essentieel zijn
- geen influence penalty - civ6 voelde veel te beperkend, al snel zat je in een hoek zonder uitbreidingsmogelijkheid.
Minder aan de game vind ik:
- Ik mis wel een beetje de 4e age. Hebben ze vast achter gehouden om later te verkopen als uitbreiding.
- Een beetje logica tussen leider, start civs en toekomstige civs had mijn voorkeur gehad.
- Animatie bij nieuw wonder is een beetje karig. In Civ6 zag je hem steen voor steen opgebouwd worden. Hier zijn het 4 a 5 stappen.
- 3 levels van dezelfde unit voelt een beetje als cheaten om niet meer models te hoeven maken.
- Het combineren van spionage met diplomacy voelt een beetje gek, maakt het wel heel erg simpel. Ze hadden dit wel mogen verbinden aan speciale units die je moet trainen.
- Rails concept is lastig te bevatten. Zeker toen ik mijn eerste pot met de US eindigde werd ik helemaal gek waarom er maar geen spoor kwam, terwijl ik al zoveel railyards had. Had alleen niet gezien dat er ook stations zijn.
- De game crasht regelmatig
Wat ik vooral suf vind aan spionage is dat wanneer (vijandelijke) spionnen betrapt zijn ze er alsnog met de buit vandoor gaan.
Dat is ook nog wel op te lossen denk ik met MoveIt; ga ik vanavond proberen! Thanks voor de tipDwarlorf schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 08:19:
Wat ik vooral suf vind aan spionage is dat wanneer (vijandelijke) spionnen betrapt zijn ze er alsnog met de buit vandoor gaan.
Ik heb intussen al behoorlijk wat uurtjes in Civ VII versleten. Veel went.
- Wat ik het meest irritant vind is dat je bepaalde keuzemenu's niet kunt verlaten, zoals een peace deal. Dan kan je steden inwisselen, maar als je veel steden hebt is er een dikke kans dat je niet weet om welke steden het gaat; en dat kan je dus niet checken...
- Verder... De AI valt me wel wat tegen.
Ik heb de eerste keer dat ik op Deity speelde gelijk gewonnen (met wat horten en stoten, maar toch). Dat was als ik het me goed herinner mijn derde potje, waarbij mijn eerste potje op viceroy en mijn tweede op sovereign was. Daarbij viel me wel op dat de AI op Deity veel agressiever speelde, hoewel overal op het web wordt beweerd dat de AI qua speelstijl niet anders is per difficulty level... Ik verkondigde hier zelf eerder dat het alleen een flat resource bonus is maar in de praktijk lijkt het toch wat anders uit te pakken. De AI is blijkbaar erg zuinig met zijn militaire middelen op lagere difficulties, want op Deity vielen meerdere AI's me tegelijk aan met een ontiegelijk groot aantal tanks (20+) en overweldigden ze mijn capital. Dat is me op lagere difficulties niet voorgekomen. Omdat ze niet doorpushten kon ik de aanval uiteindelijk beteugelen. Mijn capital pakte ik later terug. Ik won d.m.v. een Science Victory terwijl het gros van de andere AI's veel hoger in science per turn zaten.
Ik speel nu meestal op Sovereign omdat ik dat een relaxte 'pace' vind hoewel het in de laatste age vaak te makkelijk wordt..
- Wat ik het meest irritant vind is dat je bepaalde keuzemenu's niet kunt verlaten, zoals een peace deal. Dan kan je steden inwisselen, maar als je veel steden hebt is er een dikke kans dat je niet weet om welke steden het gaat; en dat kan je dus niet checken...
Ik heb de eerste keer dat ik op Deity speelde gelijk gewonnen (met wat horten en stoten, maar toch). Dat was als ik het me goed herinner mijn derde potje, waarbij mijn eerste potje op viceroy en mijn tweede op sovereign was. Daarbij viel me wel op dat de AI op Deity veel agressiever speelde, hoewel overal op het web wordt beweerd dat de AI qua speelstijl niet anders is per difficulty level... Ik verkondigde hier zelf eerder dat het alleen een flat resource bonus is maar in de praktijk lijkt het toch wat anders uit te pakken. De AI is blijkbaar erg zuinig met zijn militaire middelen op lagere difficulties, want op Deity vielen meerdere AI's me tegelijk aan met een ontiegelijk groot aantal tanks (20+) en overweldigden ze mijn capital. Dat is me op lagere difficulties niet voorgekomen. Omdat ze niet doorpushten kon ik de aanval uiteindelijk beteugelen. Mijn capital pakte ik later terug. Ik won d.m.v. een Science Victory terwijl het gros van de andere AI's veel hoger in science per turn zaten.
Ik speel nu meestal op Sovereign omdat ik dat een relaxte 'pace' vind hoewel het in de laatste age vaak te makkelijk wordt..
Precies mijn ervaring met het spel.HerasHackwerk schreef op maandag 17 maart 2025 @ 12:53:
Ik heb intussen al behoorlijk wat uurtjes in Civ VII versleten. Veel went.
Heb het idee dat het spel niet echt als doel heeft om moeilijk te zijn qua eindoverwinning. Het lijkt meer op het afvinken van alle challenges, dus onder andere per civ een specifiek wonder en een specifieke legacy.
Ik denk dat er met toekomstige updates wel wat verandering komt. Zoals meer AI-spelers per map, andere map-types, verbeterde AI. Maar er zijn bij eerdere delen ook updates gekomen die het spel juist makkelijker maakten, bijvoorbeeld te sterke nieuwe civs of leaders.
Het lijkt mij leuk om over x aantal jaar een Civ-game te zien waarbij de spelregels gelijk zijn voor iedereen en dat de andere civs worden aangestuurd door een echte AI. Getraind model, die vergelijkbaar als een topspeler presteert (eventueel onderverdeeld in amateur, ervaren, pro).
Livestream bekeken?AntiChrist7 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 20:22:
eindelijk quick movement in 1.1.1
Klopt, en verder nog meer verbeteringen. Morgen meer informatie bij de patch-notes (1.1.1).
Waar ik na vele uren last van blijf houden, is dat er geen info/UI is over wat je verliest aan yields met overbuilden. Het is niet moeilijk om uit te vogelen, maar het is niet leuk om bij elk nieuw gebouw meerdere tiles handmatig te beoordelen.
nee gewoon de 5 minuten overview van ed beach.Playa del C. schreef op maandag 24 maart 2025 @ 21:46:
[...]
Livestream bekeken?
Klopt, en verder nog meer verbeteringen. Morgen meer informatie bij de patch-notes (1.1.1).
Waar ik na vele uren last van blijf houden, is dat er geen info/UI is over wat je verliest aan yields met overbuilden. Het is niet moeilijk om uit te vogelen, maar het is niet leuk om bij elk nieuw gebouw meerdere tiles handmatig te beoordelen.
Ik moet nog altijd die UI mods downloaden maar die zullen eerst wss een update krijgen.
Ik heb ook nog altijd maar 2 games afgemaakt. nog altijd paar zaken die me niet duidelijk zijn. zeker wat betreft bouwen. Ik ben nog altijd op zoek naar goeie guides. Er is one more turn maar die zijn videos zijn echt veel te lang
Wat mij betreft zijn er zeker geen guides of UI-mods nodig. Na een paar games ( 5 tot 8 ) heb je alles wel door. Twee games is net te weinig.AntiChrist7 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 00:54:
[...]
nee gewoon de 5 minuten overview van ed beach.
Ik moet nog altijd die UI mods downloaden maar die zullen eerst wss een update krijgen.
Ik heb ook nog altijd maar 2 games afgemaakt. nog altijd paar zaken die me niet duidelijk zijn. zeker wat betreft bouwen. Ik ben nog altijd op zoek naar goeie guides. Er is one more turn maar die zijn videos zijn echt veel te lang
Ik raad iedereen aan om na de patch van morgen er weer voor te gaan. Met een positieve mindset.
Online lees ik steeds vaker van mensen dat ze in de huidige staat het spel alsnog beter vinden dan elke andere Civ.
Zie zelf ook duidelijk dat er online een haat-campagne bezig was, deels door een anti-woke groep. Deels door meelopers die onredelijk zijn.
Dit spel heeft een paar stevige wijzigingen ten opzichte van eerdere delen, zoals elke civ-game, dus dat is even wennen. De launch was niet fris, het spel had bepaalde features en content gewoon moeten hebben. Dat weten we nu wel. Ik weet zeker dat het grootste deel van de mensen het wel een prima spel gaan vinden, als ze het een eerlijke kans geven. Over een jaar staat er op steam bij recente reviews: overwegend positief.
Sorry maar zodra ik lees "haatcampagne door anti-woke groep" dan haak ik af. Meestal is dat een excuus om legitieme kritiek weg te wuiven. Dat is zoals met gezeik over bv die Cleopatra serie 'de kritiek komt van anti)wokers omdat Cleopatra niet zwart was", nee de kritiek kwam er omdat het op geen zak trok en historisch bij de haren getrokken was.
Ik weet dat er "controversie" was rond Harriet Tubman, maar lees gewoon de steam reviews en haast geen enkele vermeldt dat. Ze citeren allemaal UI en AI issues, en dat zijn allemaal legitieme frustraties. Zelfs positieve reviews vermelden de UI.
en waarom moet ik de EULA accepteren elke keer als ik in het menu kom....dat heeft niets met woke te maken.
Ze hadden gewoon een maand moeten wachten en polishen
Ik weet dat er "controversie" was rond Harriet Tubman, maar lees gewoon de steam reviews en haast geen enkele vermeldt dat. Ze citeren allemaal UI en AI issues, en dat zijn allemaal legitieme frustraties. Zelfs positieve reviews vermelden de UI.
en waarom moet ik de EULA accepteren elke keer als ik in het menu kom....dat heeft niets met woke te maken.
Ze hadden gewoon een maand moeten wachten en polishen
Net 1.1.1 gespeeld. Niet alle aanpassingen kunnen zien en wat ik zag was niet meteen perfect, maar alles bij elkaar is het op dit moment prima.
@AntiChrist7 Eens dat ze een maand (of twee) extra hadden moeten werken.
@AntiChrist7 Eens dat ze een maand (of twee) extra hadden moeten werken.
Even die 1.1.1 video gekeken, zitten goede dingen in.
Die Trader lens waarbij je 'm meteen kan sturen is ook wel een welkome. Vond dat zo'n gedoe. Überhaupt niet zo goed begrepen waarom dat zoveel moeilijker moest dan in 6. Je zou denken dat een beetje tester dat soort frustraties er wel uit weet te filteren?
Zoetjes aan gaat het de goede kant op. Binnenkort maar weer eens proberen.
Die Trader lens waarbij je 'm meteen kan sturen is ook wel een welkome. Vond dat zo'n gedoe. Überhaupt niet zo goed begrepen waarom dat zoveel moeilijker moest dan in 6. Je zou denken dat een beetje tester dat soort frustraties er wel uit weet te filteren?
Zoetjes aan gaat het de goede kant op. Binnenkort maar weer eens proberen.
En vergeet ook niet dat het sowieso een vreemde keus was, op een manier waarop woke zichzelf wel vaker tegen spreekt. De kritiek was toch dat vrouwen in de geschiedenis te weinig leiderschap hebben gehad, dus dat gaan we aanpakken door de geschiedenis te hervormen dat er toch allerlei vrouwen wél leider waren?AntiChrist7 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 09:39:
Sorry maar zodra ik lees "haatcampagne door anti-woke groep" dan haak ik af. Meestal is dat een excuus om legitieme kritiek weg te wuiven. Dat is zoals met gezeik over bv die Cleopatra serie 'de kritiek komt van anti)wokers omdat Cleopatra niet zwart was", nee de kritiek kwam er omdat het op geen zak trok en historisch bij de haren getrokken was.
Als je dat goed aanpakt als spelontwerper accentueer je de belangrijke ándere rol die vrouwen altijd in de geschiedenis gehad hebben, laat je de speler nadenken over een vreemde ongelijkheid die in die maatschappijen zichtbaar was, en laat je in de latere era's mooi zien hoe we tegenwoordig wijzer zijn en vrouw en man (en blank en zwart etc) zoveel als mogelijk gelijk behandelen en daar constant alert op moeten blijven...
Dus ja ik vond de kritiek eigenlijk wel op punten best terecht. Maargoed, om te voorkomen dat het hier snel offtopic losgaat over wel of niet woke, ik ben gelukkig iets benieuwder geworden, ik wacht nog even op een mooie sale en dan ga ik hem ook wel kopen denk ik.
youtube.com/@hisrep
Na 1.1.1 lijkt het op Deity iets moeilijker te zijn. De AI speelt iets beter en slimmer.
Toch prettig dat je steden kan hernoemen. Nu zet ik er City of Town achter zie ik meteen op de kaart wat voor settlement het is.
Dat werkt. Ik zie het aan het productie-rondje naast het pop-getal.Dwarlorf schreef op zondag 30 maart 2025 @ 13:29:
Toch prettig dat je steden kan hernoemen. Nu zet ik er City of Town achter zie ik meteen op de kaart wat voor settlement het is.
Ja, dat kan ook idd.Playa del C. schreef op zondag 30 maart 2025 @ 14:59:
[...]
Dat werkt. Ik zie het aan het productie-rondje naast het pop-getal.
Heel wat anders. Ik heb nu een capital bezet maar nog niet ingenomen. Volgens mij omdat ik ook districten moet veroveren. Maar hoe herken ik nou welke hexen ik moet innemen?
Je hoeft niet tegelijk op elke hex te staan. Je moet in ieder geval elke hex met muren in bezit hebben. Soms is er een wonder of unique district of vliegveld wat je ook moet innemen. Het is in ieder geval nooit iets van rural.Dwarlorf schreef op zondag 30 maart 2025 @ 15:24:
[...]
Ja, dat kan ook idd.
Heel wat anders. Ik heb nueen capital bezet maar nog niet ingenomen. Volgens mij omdat ik ook districten moet veroveren. Maar hoe herken ik nou welke hezen ik moet innemen?
Het is een goed systeem, maakt steden leuker om te verdedigen én te veroveren.
Altijd als je de vraag stelt kom je er achter. Het was het vliegveld.Playa del C. schreef op zondag 30 maart 2025 @ 15:28:
[...]
Je hoeft niet tegelijk op elke hex te staan. Je moet in ieder geval elke hex met muren in bezit hebben. Soms is er een wonder of unique district of vliegveld wat je ook moet innemen. Het is in ieder geval nooit iets van rural.
Het is een goed systeem, maakt steden leuker om te verdedigen én te veroveren.
(Het is hier heel rustig in het topic)
Vanmiddag komt update 1.2.0
YouTube: Civilization VII Developer Update - April 2025
Highlights of what's coming, including:
Er zijn momenteel weinig spelers. Minder dan Civ VI en V elk nog steeds hebben. Deze patch gaat daar invloed op hebben. Ik hoop dat het voor veel mensen nu na 1.2.0 beter gaat klikken.
Vanmiddag komt update 1.2.0
YouTube: Civilization VII Developer Update - April 2025
Highlights of what's coming, including:
- Updates to resources
- Food & growth rebalance
- Multiplayer teams
- Less frequent natural disasters
- Repair all
- Upgrade all units packed
- Reduced town specialization notifications
- More wonder visibility
- Tile highlights for Great People
- Research queuing
- Bridges in towns
- One More Turn
Er zijn momenteel weinig spelers. Minder dan Civ VI en V elk nog steeds hebben. Deze patch gaat daar invloed op hebben. Ik hoop dat het voor veel mensen nu na 1.2.0 beter gaat klikken.
Ik speel nog bijna dagelijks. Naast Commandos Origins en mogelijk Oblivion Remaster die vandaag uitkomt. Voor mij persoonlijk geldt: Civ VII>VI>V. Ook al speelde ik V ook nog veel, ver na release van VI. Op dit moment geen enkele behoefte om zowel V als VI nog te spelen.
Ik vind vooral de combat leuker, maar ook de toevoeging van ages. Ze zaten voor Deity spelers altijd al in Civ, want je moest op een bepaald moment bij bepaalde techs zijn om nog kans te hebben op een overwinning. Ook in Civ VI en V keek ik bij 100 en 200 turns of ik over de minimale grens was om rond de 300 turns te kunnen winnen. Wat wel nieuw is, is natuurlijk het wisselen van civilization per age. Had van mij njet gehoeven, maar het is er. Ik kijk alleen naar de bonussen en kies op basis daarvan. Het is de leider die consistent aanwezig blijft met eigen bonussen. En op die manier kun je wel leuke combi's tegenkomen. Memento's heb ik nog nooit gebruikt, vind ze te sterk. Maar op zich kun je daar dus nog sterkere bonus-combinaties maken.
Ik zie het age-systeem als manier om de AI tegenspelers er weer bij te trekken. De units worden na de overgang weer even sterk, maar daar tegenover staat dat alle muren hun waarde verliezen. Einde van de age kun je dus met tier 3 units sterk zijn in gevecht, begin van de age ben je vooral sterk tegen de stadsmuren en kun je zonder siege units alsnog vrij snel steden overnemen. In Civ VI en V moest je snel naar de juiste tech voor siege werken, om jezelf relevant te houden in gevechten tegen steden.
Tech is in Civ VII weinig relevant meer. Je kunt het volledig negeren en richten op elk van de vier richtingen van het spel. Ook dat vind ik een sterk punt van Civ VII. In VI en V was het elk potje eigenlijk hetzelfde: zo snel mogelijk door de tech-tree.
Ik vind vooral de combat leuker, maar ook de toevoeging van ages. Ze zaten voor Deity spelers altijd al in Civ, want je moest op een bepaald moment bij bepaalde techs zijn om nog kans te hebben op een overwinning. Ook in Civ VI en V keek ik bij 100 en 200 turns of ik over de minimale grens was om rond de 300 turns te kunnen winnen. Wat wel nieuw is, is natuurlijk het wisselen van civilization per age. Had van mij njet gehoeven, maar het is er. Ik kijk alleen naar de bonussen en kies op basis daarvan. Het is de leider die consistent aanwezig blijft met eigen bonussen. En op die manier kun je wel leuke combi's tegenkomen. Memento's heb ik nog nooit gebruikt, vind ze te sterk. Maar op zich kun je daar dus nog sterkere bonus-combinaties maken.
Ik zie het age-systeem als manier om de AI tegenspelers er weer bij te trekken. De units worden na de overgang weer even sterk, maar daar tegenover staat dat alle muren hun waarde verliezen. Einde van de age kun je dus met tier 3 units sterk zijn in gevecht, begin van de age ben je vooral sterk tegen de stadsmuren en kun je zonder siege units alsnog vrij snel steden overnemen. In Civ VI en V moest je snel naar de juiste tech voor siege werken, om jezelf relevant te houden in gevechten tegen steden.
Tech is in Civ VII weinig relevant meer. Je kunt het volledig negeren en richten op elk van de vier richtingen van het spel. Ook dat vind ik een sterk punt van Civ VII. In VI en V was het elk potje eigenlijk hetzelfde: zo snel mogelijk door de tech-tree.
Ik ben helemaal klaar met Civ 7 totdat er een fix uit is voor de bugs die nu nog in het spel zitten. Culture victory is helemaal kapot. In de exploration phase heb ik de hele wereld op mijn religie maar nog steeds de legacy open staan waarin wordt aangegeven dat ik een buitenlandse stad moet converteren. Ook de 3 wierook heb ik en dan nog is de condition not met.
Ik zit zelf ook nog steeds meer in 6 dan in 7. Wel weer goede verbeteringen, gisteravond even de developer diary zitten kijken.Playa del C. schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 05:58:
(Het is hier heel rustig in het topic)
Dit blijf ik zelf wel een beetje bijzonder vinden. Ze zeggen dus: het is niet realistisch om duizenden jaren met dezelfde beschaving te spelen (oke, zit wat in), om vervolgens wel het hele spel dezelfde leider te hebben.Wat wel nieuw is, is natuurlijk het wisselen van civilization per age. Had van mij njet gehoeven, maar het is er. Ik kijk alleen naar de bonussen en kies op basis daarvan. Het is de leider die consistent aanwezig blijft met eigen bonussen
Dat is volgens hun eigen redenatie eigenlijk net zo krom, of zelfs krommer. Een mensenleven is doorgaans korter dan het bestaan van een volledige beschaving

De onrealistische leider + beschaving combinaties halen mij er toch iedere keer een beetje uit. Ik vind het gewoon nog minder geloofwaardig geworden.
Dat is je goed recht. Zou je willen toelichten waarom culture victory 'helemaal kapot' is? Die werkt hier prima, al een keer of 25.PHiXioN schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 07:53:
Ik ben helemaal klaar met Civ 7 totdat er een fix uit is voor de bugs die nu nog in het spel zitten. Culture victory is helemaal kapot. In de exploration phase heb ik de hele wereld op mijn religie maar nog steeds de legacy open staan waarin wordt aangegeven dat ik een buitenlandse stad moet converteren. Ook de 3 wierook heb ik en dan nog is de condition not met.
Er is verder geen legacy om een buitenlandse stad te converteren. Wel een quest.
Ik heb geen enkele last van bugs, heb al honderden uren gespeeld en ik ben er alert op.
Waar ik je wel gelijk in geef, is dat de legacy-doelen en sommige quests niet soepel lijken te werken. Ze worden niet altijd goed afgevinkt. Maar die heb je dan ook niet nodig. Uiteindelijk telt alleen het einddoel van een legacy. Je kunt dus gewoon de onderste balk in het legacy-menu vullen en dan haal je die legacy. De rest is een soort quest systeem wat je de goede kant op kan sturen. Na 10 potjes ken je dat uit je hoofd en negeer je die quests. Maar het is wel wat vaag op dat punt qua uitleg en afvinken inderdaad.
Ik snap je uitleg. Ik denk dat ze het spel in die zin niet realistisch willen maken, maar vooral leuk met goede gameplay. Elke Civ-game is totaal onrealistisch op de meeste punten. Het snijdt wel thema's aan.JEightyFive schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 09:30:
[...]
Ik zit zelf ook nog steeds meer in 6 dan in 7. Wel weer goede verbeteringen, gisteravond even de developer diary zitten kijken.
[...]
Dit blijf ik zelf wel een beetje bijzonder vinden. Ze zeggen dus: het is niet realistisch om duizenden jaren met dezelfde beschaving te spelen (oke, zit wat in), om vervolgens wel het hele spel dezelfde leider te hebben.
Dat is volgens hun eigen redenatie eigenlijk net zo krom, of zelfs krommer. Een mensenleven is doorgaans korter dan het bestaan van een volledige beschaving![]()
De onrealistische leider + beschaving combinaties halen mij er toch iedere keer een beetje uit. Ik vind het gewoon nog minder geloofwaardig geworden.
Tijdens het spelen heb ik altijd de banners rechtsboven aan. Het voelt qua leaders nog net als Civ VI. Je speelt een heel potje tegen dezelfde leaders. Als leaders ook omgeruild moesten worden per age, dat zou wel gek zijn. Ook zelf speel je van begin tot eind als één persoon (jezelf).
Ik vind het in de VR versie beter uit de verf komen. Daar sta je in een kring met alle leiders om een tafel heen een '3D bordspel' te spelen. Ik denk dat je het spel zo moet zien. En de wisselende civilizations zijn slechts een handvol bonussen die je in die age kan toepassen.
Qua gameplay vind ik het switchen wel een toevoeging. Je speelt civs vrij op basis van wat je bereikt in het spel en daarmee kun je verder in de volgende age. Er is meer variatie in elk potje.
Ik denk dat er in een DLC nog wel een optie komt om traditioneel te spelen met één civ per potje. Dan heb je in twee van de drie ages gewoon geen bonus en unieke zaken. Zou ik niet erg vinden ook. Het is simpel om het zo te implementeren. Eventueel in de toekomst nog een vierde age waar elke civ een bonus voor krijgt.
Ik heb het idee dat veel mensen Civ VII net niet genoeg kans hebben gegeven. Dat mag, dat is alsnog de schuld van Firaxis/2K Games. Ik zie het wel goed komen voor de fans na meer patches en DLC. Enige waar ik met een scheef oog naar kijk zijn de maps. Die moeten in tweeën verdeeld blijven voor een old en new world waar veel game-mechanics op gebaseerd zijn. Het kan, maar ik vond de maps in Civ VI wel beter qua verscheidenheid en verrassingselement.
Ik volg het een beetje van afstand, maar wacht wellicht tot de eerste expansie voor ik erin verder ga. De eerste ervaring was niet zo positief, al zit er wel potentie in. De UI kan wat werk gebruiken en de AI, maar ik denk niet dat het onherstelbaar is
Ik ga ondertussen wat door de backlog.
Een van die backlog games was Humankind die ik ook aan de kant had geschoven kort na release. Waar civ 7 duidelijk inspiratie heeft uitgehaald. Ben een grote EL en ES2 fan, maar Humankind is zo... slecht. Vooral het oorlogsgedeelte is absoluut waardeloos. Er zijn geen truces. legers retreaten nooit van waar ze komen, maar altijd dieper in vijandelijk gebied. Line of sight is totaal onlogisch,....
Moet niet humankind noemen, maar "bullshit, the 4X game". In die zin denk ik dat het met civ wel goed komt
Een van die backlog games was Humankind die ik ook aan de kant had geschoven kort na release. Waar civ 7 duidelijk inspiratie heeft uitgehaald. Ben een grote EL en ES2 fan, maar Humankind is zo... slecht. Vooral het oorlogsgedeelte is absoluut waardeloos. Er zijn geen truces. legers retreaten nooit van waar ze komen, maar altijd dieper in vijandelijk gebied. Line of sight is totaal onlogisch,....
Moet niet humankind noemen, maar "bullshit, the 4X game". In die zin denk ik dat het met civ wel goed komt
[ Voor 5% gewijzigd door AntiChrist7 op 22-04-2025 12:46 ]
Het schijnt per toeval zo gelopen te zijn. Dat Firaxis voor de bekendmaking van Humankind al de weg in was geslagen voor het onwikkelen van Civ VII met het age-systeem.AntiChrist7 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:45:
Ik volg het een beetje van afstand, maar wacht wellicht tot de eerste expansie voor ik erin verder ga. De eerste ervaring was niet zo positief, al zit er wel potentie in. De UI kan wat werk gebruiken en de AI, maar ik denk niet dat het onherstelbaar is
Versie 1.0.0 was in mijn ogen ook geen release waardig. 1.1.0 (begin april) is dat wel en 1.2.0 (eind april) maakt het nog een grote stap beter. Ze luisteren goed naar de kritiek, gezien de patch notes.
Ik denk dat veel mensen prima weer in kunnen stappen na vandaag. Als er andere dingen te doen zijn, kun je altijd wachten op meer patches en DLC natuurlijk. Ik snap veel kritiek verder wel, maar de scores op Steam en Metacritic zijn naar mijn mening onterecht. En zullen ook nog wel bijdraaien.
Het is niet alleen het age systeem/veranderen van civ of culture hoor. Bijvoorbeeld legers die samengevoegd worden op 1 tile zat al in Endless Legend, en ook die game had districten, wat later terugkwam in Civ VI.Playa del C. schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 12:53:
[...]
Het schijnt per toeval zo gelopen te zijn. Dat Firaxis voor de bekendmaking van Humankind al de weg in was geslagen voor het onwikkelen van Civ VII met het age-systeem.
Influence is ook een resource die in EL en ES2 zit, en ook beide games maken gebruik van events.
Waarmee ik niet wil zeggen dat het gewoon copy paste is, firaxis doet zelf genoeg originele dingen, maar er zijn wel wat meer gelijkenissen dan enkel het age systeem.
voor civ 7 wil ik vooral meer zien in truces. Snap nog altijd niet dat je alleen steden kan vragen, terwijl je in de vorige games zaken zoals geld en artefacten en resources kon krijgen
[ Voor 15% gewijzigd door AntiChrist7 op 22-04-2025 13:09 ]
Er wordt zeker veel geleend van elkaar inderdaad. Ik denk dat ze gedurende de ontwikkeling wel bij Humankind hebben gekeken hoe het anders kan/moet.AntiChrist7 schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 13:01:
[...]
Het is niet alleen het age systeem/veranderen van civ of culture hoor. Bijvoorbeeld legers die samengevoegd worden op 1 tile zat al in Endless Legend, en ook die game had districten, wat later terugkwam in Civ VI.
Influence is ook een resource die in EL en ES2 zit, en ook beide games maken gebruik van events.
Waarmee ik niet wil zeggen dat het gewoon copy paste is, firaxis doet zelf genoeg originele dingen, maar er zijn wel wat meer gelijkenissen dan enkel het age systeem.Zolang ze zich laten inspireren door het goeie en niet het slechte is het voor mij best goed
voor civ 7 wil ik vooral meer zien in truces. Snap nog altijd niet dat je alleen steden kan vragen, terwijl je in de vorige games zaken zoals geld en artefacten en resources kon krijgen
Er is helemaal geen handel meer in Civ VII immers. Je hebt alleen merchants om daarmee een kopie van alle resources te krijgen. Er zijn ook geen luxuries meer en geen strategic resources die je nodig had om eenheden te bouwen.
Ik vond dat in V en VI ook onnodige systemen. Uren kwijt aan zoeken en ruilen met elkaar. Maar goed, het is nu dus compleet weg, dus ook in vredesonderhandelingen.
Wel eens dat de AI door unhappiness (Gate of Nations +3 War Support) vrij snel een oorlog heel graag wil stoppen en daarbij ook vaak een grote stad, soms met Wonders, weggeeft. Je kunt dan tien beurten later weer dezelfde oorlog verklaren, dus een menselijke speler zou daar een stuk minder voor over hebben.
Maar gezien de keuzes die gemaakt zijn, zal er waarschijnlijk nooit andere handel mogelijk zijn naast de steden.
In 1.2.0 een Deity ronde gespeeld en gewonnen met science victory. Was een eco-victory van plan vanaf turn 1, maar er ging genoeg mis tussendoor en er waren te weinig treasure fleets over voor mij.
De patch zelf brengt wat meer balans en UI-verbetering. Prima.
gebruik je eigenlijk mods? UI of anderePlaya del C. schreef op donderdag 24 april 2025 @ 16:51:
In 1.2.0 een Deity ronde gespeeld en gewonnen met science victory. Was een eco-victory van plan vanaf turn 1, maar er ging genoeg mis tussendoor en er waren te weinig treasure fleets over voor mij.
Wat ik ook nooit ontdekt heb is of je de civics tree van een civ op voorhand kan zien. Ik weet wel bv dat je memento kan wisselen tijdens transitions
Geen mods. UI is prima (voor mij).AntiChrist7 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 12:56:
[...]
gebruik je eigenlijk mods? UI of andere
Wat ik ook nooit ontdekt heb is of je de civics tree van een civ op voorhand kan zien. Ik weet wel bv dat je memento kan wisselen tijdens transitions
Je kunt op voorhand niet de civics tree van een civ zien inderdaad. Ook al kun je wel inschatten wat de richting is aan de hand van de legacy paths die bij de civ horen. Maar het was beter geweest als het via UI tijdens het selecteren van een civ te zien was.
Stil hier 
Van 't weekend nog maar eens een kans gegeven, met de laatste grote updates, maar ik vrees toch dat deel 7 niet voor mij is weggelegd. Er zitten gewoon een aantal (fundamentele) zaken in die mij volledig laten afknappen.
Ik kan me er gewoon niet overheen zetten dat je een Aziaat voor je neus krijgt maar dat is dan de leider van de Maya o.i.d.
Ik begrijp dat ze niet per se historisch accuraat willen zijn maar voor mij is het echt immersion breaking. Het gaat er gewoon niet in. Tegelijkertijd proberen ze met de keuze van de civs per era juist wel weer enigszins historisch accuraat te zijn.
Daarnaast vind ik het jammer dat je nu per era een vaste tech en civic tree hebt en je dus per era altijd (geforceerd) enigszins gelijk loopt met andere civs. Juist in 6 vond ik het leuk om, bijvoorbeeld, als een van de eersten de zee over te kunnen en eventueel goede plekken in te nemen. Nu mag je dus wachten tot zo'n beetje iedereen dat kan.
Ook dat terugzetten van steden naar dorpen vind ik maar een bijzondere game mechanic. Het voelt als afgestraft worden voor het investeren in iets waar je vervolgens nog een keer gold aan uit mag geven.
Tevens stoor ik me mateloos aan het omdraaien van de knoppen tussen 6 en 7 (PS5). Ik heb de mapping aangepast in de configuratie maar het werkt gewoon niet, ook niet na opnieuw laden. Het blijft de oude mapping dus ik zit talloze keren op de verkeerde knoppen te drukken.
Ik heb op Youtube nog de nodige video's bekeken voor tips van de bekendere spelers met het idee: als ik sommige zaken beter begrijp wordt het misschien ook wat leuker, maar helaas. Heb het echt geprobeerd maar het wordt 'm gewoon niet.
De zaken die mij eruit halen of waar ik mij aan stoor zijn fundamentele zaken in de game dus die zie ik ook niet gepatched worden.
Het is lastig omschrijven, een gevoel, de ene game pakt je, de ander niet. 6 (mijn eerste Civ) pakte me direct. 7 totaal niet, helaas.
Nu mijn hoop gevestigd op Anno 117 Pax Romana aangezien ik deel 6 inmiddels ook wel een keer gezien heb,
Van 't weekend nog maar eens een kans gegeven, met de laatste grote updates, maar ik vrees toch dat deel 7 niet voor mij is weggelegd. Er zitten gewoon een aantal (fundamentele) zaken in die mij volledig laten afknappen.
Ik kan me er gewoon niet overheen zetten dat je een Aziaat voor je neus krijgt maar dat is dan de leider van de Maya o.i.d.

Ik begrijp dat ze niet per se historisch accuraat willen zijn maar voor mij is het echt immersion breaking. Het gaat er gewoon niet in. Tegelijkertijd proberen ze met de keuze van de civs per era juist wel weer enigszins historisch accuraat te zijn.
Daarnaast vind ik het jammer dat je nu per era een vaste tech en civic tree hebt en je dus per era altijd (geforceerd) enigszins gelijk loopt met andere civs. Juist in 6 vond ik het leuk om, bijvoorbeeld, als een van de eersten de zee over te kunnen en eventueel goede plekken in te nemen. Nu mag je dus wachten tot zo'n beetje iedereen dat kan.
Ook dat terugzetten van steden naar dorpen vind ik maar een bijzondere game mechanic. Het voelt als afgestraft worden voor het investeren in iets waar je vervolgens nog een keer gold aan uit mag geven.
Tevens stoor ik me mateloos aan het omdraaien van de knoppen tussen 6 en 7 (PS5). Ik heb de mapping aangepast in de configuratie maar het werkt gewoon niet, ook niet na opnieuw laden. Het blijft de oude mapping dus ik zit talloze keren op de verkeerde knoppen te drukken.
Ik heb op Youtube nog de nodige video's bekeken voor tips van de bekendere spelers met het idee: als ik sommige zaken beter begrijp wordt het misschien ook wat leuker, maar helaas. Heb het echt geprobeerd maar het wordt 'm gewoon niet.
De zaken die mij eruit halen of waar ik mij aan stoor zijn fundamentele zaken in de game dus die zie ik ook niet gepatched worden.
Het is lastig omschrijven, een gevoel, de ene game pakt je, de ander niet. 6 (mijn eerste Civ) pakte me direct. 7 totaal niet, helaas.
Nu mijn hoop gevestigd op Anno 117 Pax Romana aangezien ik deel 6 inmiddels ook wel een keer gezien heb,
Ik moet zeggen dat ik al zeker twee updates lang niet gespeeld heb. Ondanks dat ze zo ongeveer alles wat ik irritant vond aan 6 hebben verbeterd grijpt het mij ook niet zo als 6. Maar wat het precies is. Ik denk toch het gevoel dat je elk era 'opnieuw' begint hierin de grootste factor is. En misschien toch ook dat je verschillende civs per era hebt. En wellicht ook dat ik in een andere levensfase zit.
[ Voor 7% gewijzigd door Dwarlorf op 10-06-2025 12:43 ]