preview embargo is over, dus yt loopt vol
Iemand enig idee vanaf hoelaat op 6 feb de download kan starten? Heb al ff gezocht maar kan het nog niet vinden…
De "1 euro per uur regel" vind ik altijd een mooie vuistregel om te beslissen of je een game wel of niet wil kopen. Even inschatten hoe lang je er zoet mee denkt te gaan zijn, als je dan op minder dan 1 euro per uur spelen uitkomt zit ik qua gevoel dat het het waard is meestal wel goed.kenicky schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 14:01:
Vind de berekening naar prijs per uur niet eens zo slecht. Ik heb iedere CIV gespeeld vanaf Civilization 1, en denk ook wel tussen de 500-600 uur per game. Civ4 denk ik nog veel meer. Toch maar voor de foundersedition denk ik.
Civ is daarbij overigens een flinke uitschieter naar boven, door de setting duurt het natuurlijk vrij lang, Indiana Jones heb ik bijv. tóch gekocht ondanks de +/- 45 uur speeltijd, puur vanwege de liefde die er op een andere manier (verhaal/details) in het spel zijn gelegd.
youtube.com/@hisrep
Nog niet echt veel hype, hype, hype hier... !
Dit is trouwens een leuke read voor degenen die het nog niet gezien hebben. Geeft veel achtergrond over de moedige keuze van de designers om het deze keer toch behoorlijk anders te gaan doen (met de drie verschillende ages).
https://civilization.2k.c...ame-guide/dev-diary/ages/
Dit is trouwens een leuke read voor degenen die het nog niet gezien hebben. Geeft veel achtergrond over de moedige keuze van de designers om het deze keer toch behoorlijk anders te gaan doen (met de drie verschillende ages).
https://civilization.2k.c...ame-guide/dev-diary/ages/
Tja ik ben nooit zo echt hyped voor een civ spel, maar ik speel ze gerust 1000+ uur.
Het enige wat me momenteel nog een beetje tegenstaat is dat ze ergens rond 1960 stoppen in het spel. Er gaat dus zeker nog een age achteraan komen en ik ben er van overtuigd dat het in een 40E expansion gaat zijn.
Het enige wat me momenteel nog een beetje tegenstaat is dat ze ergens rond 1960 stoppen in het spel. Er gaat dus zeker nog een age achteraan komen en ik ben er van overtuigd dat het in een 40E expansion gaat zijn.
Mijn grootste probleem op dit moment (qua Civ VII) is dat ik nog steeds er niet 100% uit ben voor welk platform ik hem als (eerste) zal halen.
Overwegingen:
- Steam (PC/Mac, waarbij m'n MacBook M3 Pro dan main platform zal zijn) Geen idee hoe dit speelt, gezien de wat onduidelijk systeem eisen voor de Mac. Qua PC voldoet 'ie niet echt aan de GPU eisen...
- PS5, aangezien die m'n Xbox een beetje vervangen heeft als main console. De aangekondigde uitbreidingen komen nu wel (direct) naar console, dat scheelt. Op termijn is 't natuurlijk afwachten.
Kans dat ik (later) hem toch nog voor een ander platform haal is zeker aanwezig, dat is nu ook het geval dus is het echt op welk platform begin ik..
Natuurlijk wil ik hem nog wel even pre-orderen omdat ik z.s.m. wil spelen, dus reviews afwachten zit ik ook weer niet op te wachten...
Overwegingen:
- Steam (PC/Mac, waarbij m'n MacBook M3 Pro dan main platform zal zijn) Geen idee hoe dit speelt, gezien de wat onduidelijk systeem eisen voor de Mac. Qua PC voldoet 'ie niet echt aan de GPU eisen...
- PS5, aangezien die m'n Xbox een beetje vervangen heeft als main console. De aangekondigde uitbreidingen komen nu wel (direct) naar console, dat scheelt. Op termijn is 't natuurlijk afwachten.
Kans dat ik (later) hem toch nog voor een ander platform haal is zeker aanwezig, dat is nu ook het geval dus is het echt op welk platform begin ik..
Natuurlijk wil ik hem nog wel even pre-orderen omdat ik z.s.m. wil spelen, dus reviews afwachten zit ik ook weer niet op te wachten...
If you didn't win today, you can always win tomorrow
Van de Steam website:dizzytal schreef op maandag 3 februari 2025 @ 10:28:
Mijn grootste probleem op dit moment (qua Civ VII) is dat ik nog steeds er niet 100% uit ben voor welk platform ik hem als (eerste) zal halen.
Overwegingen:
MINIMUM:
Besturingssysteem: Sequoia
Processor: M1 8 Core
Geheugen: 8 GB RAM
Grafische kaart: M1
Opslagruimte: 25 GB beschikbare ruimte
AANBEVOLEN:
Besturingssysteem: Sequoia
Processor: M2 Pro 10 Core
Geheugen: 16 GB RAM
Grafische kaart: M2 Pro
Opslagruimte: 25 GB beschikbare ruimte
Het lijkt me dat je deze met je M3 prima kunt draaien.
Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.
Vandaag toch embargo voor de reviews?
Echt benieuwd. Hoe laat zou dat zijn?
Specificaties (die ik zelf natuurlijk ook wel weet) zijn 1... maar hoe het late game daadwerkelijk speelt is een ander.
Review embargo verloopt inderdaad vandaag, volgens mij 15:00u maar ik verwacht (maar misschien wordt ik positief verrast) dat dat voornamelijk op PC (begrijpelijk) gebaseerd is.ap3nr0ts schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:46:
Vandaag toch embargo voor de reviews?Echt benieuwd. Hoe laat zou dat zijn?
[ Voor 20% gewijzigd door dizzytal op 03-02-2025 12:52 ]
Ja, dat is me prima. Ik ga hem toch op pc en Steam Deck eventueel spelen, haha. Ben erg benieuwd hoe mijn antieke i7-8700 hem trekt, al komt die qua prestaties overeen met de recommended processor die genoemd wordt. Mijn 4070 moet wel goed komen met een spel zoals dit.
15:00 dusap3nr0ts schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:46:
Vandaag toch embargo voor de reviews?Echt benieuwd. Hoe laat zou dat zijn?
https://www.metacritic.co...itic-reviews/?platform=pc
En op Tweakers: review: Civilization VII - Verandering is niet altijd verbetering
Jeetje, haha. Dit is vooral: nu weet ik nog niet wat ik er van ga vinden totdat ik het zelf probeer.
Oef, dat valt niet mee allemaal. Als IGN een 7 geeft, kan je wel inpakken. 
De strekking lijkt wel te zijn dat het te veel versimpeld is en iets teveel console gericht.
Jammer, eerst maar eens een jaartje aan patches afwachten en dan eens kijken hoe het spel erbij staat. Civ6 moest ook van erg ver komen.

De strekking lijkt wel te zijn dat het te veel versimpeld is en iets teveel console gericht.
Jammer, eerst maar eens een jaartje aan patches afwachten en dan eens kijken hoe het spel erbij staat. Civ6 moest ook van erg ver komen.
Meh ik geef meer waarde aan de meningen van bepaalde youtubers. Deze reviews worden, om het een beetje vuil te zeggen, door en voor casuals geschreven. Mensen die 3-4 campaigns starten en dan niet meer spelen, omdat ze nog 50 andere dingen moeten reviewen oa.
Waar op zich niets mis is, maar ik ben niet hun doelpubliek. Ik wil een paar honderd uur hieruit puren e alles verkennen
En ik vond civ V en VI ook niet zo denderend op release, maar na wat polishing en reblancing werden dat topgames
Waar op zich niets mis is, maar ik ben niet hun doelpubliek. Ik wil een paar honderd uur hieruit puren e alles verkennen
En ik vond civ V en VI ook niet zo denderend op release, maar na wat polishing en reblancing werden dat topgames
Te console richt lees ik niet echt tussen de regels door, in het algemeen wat review gescant te hebben, meer een algemeen te kort aan info wat bijv. al begint bij (en dat komt dat wel uit de IGN review, maar bijv. Gamer.nl noemt ook gewoon) bij het verschil in maps types en sizes.. Dat kun je op een console ook gewoon normaal regelen..A.W.E.S.O.M.-0 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:59:
Oef, dat valt niet mee allemaal. Als IGN een 7 geeft, kan je wel inpakken.
Vanavond maar eens wat review goed doorlezen, en hopen dat er nog wat reviews van consoles komen, al weet ik niet of die uberhaupt beschikbaar zijn
"valt niet mee allemaal" "de range is groot". Mwah valt wel mee toch? 80% geeft een 7.5 of hoger, de meesten zijn (vrij) positief en een enkeling die het teleurstellend vind zit er óók altijd tussen.
De reacties zijn dusver wel een beetje voorspelbaar, en wijken ook niet echt af van civ 6.
Het is allemaal een beetje in de trend van "civ 7 is echt anders dan civ 6 en dat is een positieve verandering! (en dan begint opeens de heimwee naar civ 6 in te zakken), maar het is geen civ 6!"
Het zal wel weer ff flink wennen zijn ja, toch heb ik er geen twijfel over dat er voor het invallen van de zomer 200+ uur ingestoken zal zijn. Jammer dat ik donderdag een etentje heb anders wist ik wel wat ik deed om 18:00
De reacties zijn dusver wel een beetje voorspelbaar, en wijken ook niet echt af van civ 6.
Het is allemaal een beetje in de trend van "civ 7 is echt anders dan civ 6 en dat is een positieve verandering! (en dan begint opeens de heimwee naar civ 6 in te zakken), maar het is geen civ 6!"
Het zal wel weer ff flink wennen zijn ja, toch heb ik er geen twijfel over dat er voor het invallen van de zomer 200+ uur ingestoken zal zijn. Jammer dat ik donderdag een etentje heb anders wist ik wel wat ik deed om 18:00
de review van Tweakers staat ook online, ik ben benieuwd wat de eerste DLC gaat zijn:
review: Civilization VII - Verandering is niet altijd verbetering
review: Civilization VII - Verandering is niet altijd verbetering
er is een roadmap dus je weet wat de eerste dlc gaat zijn?
Wat zijn goede streamers of YouTubers op Civ-gebied om serieus te nemen? Ik vind recensies op gamesites best interessant, maar het zijn wat vaker mensen die de game misschien 20-30 uur spelen en dan hun conclusie trekken. Ik ben meer benieuwd wat gekken zoals ik ervan vinden die de game toch wel 200-300 uur spelen ondanks hun mening.
https://www.reddit.com/r/...lization_7_review_thread/ap3nr0ts schreef op maandag 3 februari 2025 @ 17:10:
Wat zijn goede streamers of YouTubers op Civ-gebied om serieus te nemen? Ik vind recensies op gamesites best interessant, maar het zijn wat vaker mensen die de game misschien 20-30 uur spelen en dan hun conclusie trekken. Ik ben meer benieuwd wat gekken zoals ik ervan vinden die de game toch wel 200-300 uur spelen ondanks hun mening.
Potato mcwhiskey, quill18 en jumbopixel kijk ik het meest
De reviews schrikken mij niet echt af, maar ik heb nog nooit het gevoel gehad om Civ te spelen bij release. Het is bijna nooit lekker in balans en zodra de grote uitbreidingen zijn wil je eigenlijk nooit meer zonder spelen (dus beter) dus dan kom ik wel een keer de game uit een sale halen. Kan nog wel even door met vorige delen.
Ik bedoel dat dit voor een Civ release matige cijfers zijn, Civ 6 zat bovenin de 80 op metacritic en ik lees nog niets qua veranderingen waar ik zelf echt lyrisch van wordt.davidov schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:44:
"valt niet mee allemaal" "de range is groot". Mwah valt wel mee toch? 80% geeft een 7.5 of hoger, de meesten zijn (vrij) positief en een enkeling die het teleurstellend vind zit er óók altijd tussen.
Dat gezegd hebbende, dat er gezeik is over de designkeuzes en slechte AI is elke civ zo, pas bij de derde DLC weet je wat voor Civ je echt hebt/gaat krijgen.
Ik lees wisselende reviews over de game. Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen. Twijfel zelf om hem te gaan halen (of nog even te wachten)
C9 55 - Playstation 5 Pro - i7 13700K RTX5080 PC - LG C4 42 as monitor
Ik ook nog in de twijfelmodus. Toch over het algemeen zijn de reviews positief nu qua gemiddelde op Metacritic. Er is ook niet bijster veel anders op de markt wat me nu kan boeien, dus vrees dat ik de portemonnee wel ga trekken...
Ik ga hem denk ik ook alsnog halen. Ik heb meerdere YouTubers gekeken (thanks voor de tips), en ik denk dat ik er wel genoeg plezier uit ga halen. Of misschien wordt dit mijn Fallout 4/Dragon Age: Inquisition bij Firafix. De game waarna ik denk: ja, nee, ze kunnen het niet meer.
De game is beschikbaar!
Op dit moment 81/100 op Metacritic.
De steam-reviews zijn grotendeels negatief met een score van 33%. Vrijwel allemaal negatief over de UI. Het zal vast beter kunnen en ongetwijfeld beter worden na elke update.
Op dit moment lijkt het mij allemaal overdreven, zoals zo vaak rond game releases. Zeker die van Civ. Er is een grote groep fans die alleen positief is over games die lijken op Civ 3, 4, 5 of 6, inclusief alle DLC en updates.
Wat mij opviel op Steam is dat veel mensen het gebrek aan opties (map-types en -size) ook plaatsen onder 'een slechte UI'.
De steam-reviews zijn grotendeels negatief met een score van 33%. Vrijwel allemaal negatief over de UI. Het zal vast beter kunnen en ongetwijfeld beter worden na elke update.
Op dit moment lijkt het mij allemaal overdreven, zoals zo vaak rond game releases. Zeker die van Civ. Er is een grote groep fans die alleen positief is over games die lijken op Civ 3, 4, 5 of 6, inclusief alle DLC en updates.
Wat mij opviel op Steam is dat veel mensen het gebrek aan opties (map-types en -size) ook plaatsen onder 'een slechte UI'.
Achja, 1 youtuber (was verder wel positief over het spel) zat te miepen over de kleuren van de UI. Gaat nergens over.
Ik heb het spel vanochtend geinstalleerd en 3 beurten gespeeld maar helaas kon ik niet saven, kreeg error message. Hopelijk een folder instelling in windows. Had geen tijd meer om het te onderzoeken.
Ik heb het spel vanochtend geinstalleerd en 3 beurten gespeeld maar helaas kon ik niet saven, kreeg error message. Hopelijk een folder instelling in windows. Had geen tijd meer om het te onderzoeken.
[ Voor 3% gewijzigd door Dwarlorf op 06-02-2025 08:10 ]
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Misschien dat ik vanavond de game op Steam aanschaf om te kijken en dan weer refund. Wil hem wel kopen maar ben nog een beetje huiverig. Dat er zoveel over de UI wordt gepraat stemt mij niet positief.
PotatoMcWhiskey, en ik kan wel snappen waar het vandaan komt. Als jij 8 uur per dag met Civilization bezig bent dan wil je op een gegeven moment gewoon hotkeys hebben of kleuren die je helpen bij overzicht houden. Zijn klachten over kleuren waren dan ook dat de kleurcodes van het soort gebouw niet meer in civ 7 zitten, omdat het districtsysteem overboord is gegooid. "throwing the baby out with the bath" was volgens mij zijn (foutieve) opmerkingDwarlorf schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 08:08:
Achja, 1 youtuber (was verder wel positief over het spel) zat te miepen over de kleuren van de UI. Gaat nergens over.[...]
Dit was Jumbopixel geloof ik maar maakt niet uit. Hij had het over de kleuren en look vd ui maar idd ook over die kleuren van districten. Dat laatste was wel een punt. Lijkt me ook verwarrend als je niet goed kan zien welk gebouw welk is. Kan me voorstellen dat dat mensen hotkeys missen maar gebruik ze zelf niet. Ik ben een echte muizerd.Caelorum schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 08:20:
[...]
PotatoMcWhiskey, en ik kan wel snappen waar het vandaan komt. Als jij 8 uur per dag met Civilization bezig bent dan wil je op een gegeven moment gewoon hotkeys hebben of kleuren die je helpen bij overzicht houden. Zijn klachten over kleuren waren dan ook dat de kleurcodes van het soort gebouw niet meer in civ 7 zitten, omdat het districtsysteem overboord is gegooid. "throwing the baby out with the bath" was volgens mij zijn (foutieve) opmerking
The blob ain't bothered. Its slime don't care. / The mind commands the body and it obeys. The mind orders itself and meets resistance.
Dit zat er aan te komen maar is zoals altijd heel overdreven op steam. Als de UI de grootste kritiek is dan vind ik het niet erg, dat is meestal het makkelijkste dat met mods te fixen is lijkt me. Ik kijk er in ieder geval naar uit.
Die Potato had wel een geinige aanpak. Ik heb ze allebei gekeken.Dwarlorf schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 08:27:
[...]
Dit was Jumbopixel geloof ik maar maakt niet uit. Hij had het over de kleuren en look vd ui maar idd ook over die kleuren van districten. Dat laatste was wel een punt. Lijkt me ook verwarrend als je niet goed kan zien welk gebouw welk is. Kan me voorstellen dat dat mensen hotkeys missen maar gebruik ze zelf niet. Ik ben een echte muizerd.
Civ 7 review 0/10: YouTube: Civ 7 Is a MESS - 0/10 - Civilization 7 Review
Civ 7 review 10/10: YouTube: Civ 7 is a MASTERPIECE - 10/10 - Civilization 7 Review
Hij installeert nu bij mij! De UI en beperkte aantal leiders lijkt me inderdaad ook het grootste probleem, zoals Potato zegt. Gelukkig fix ik de UI altijd al met mods. Ook in V en VI.
Ik miste in vorige delen vooral notificaties, voor het eindigen van bepaalde deals bijvoorbeeld, of als iets afgerond is wat je niet automatisch doorhebt. De minmaxer in mij wil dat altijd op de beurt weten die relevant is.
[ Voor 10% gewijzigd door ap3nr0ts op 06-02-2025 08:29 ]
Zal me niets verbazen gezien al het gemiep over de ui dat daar snel een patch voor komt. Ik denk dat ik het wel overleef zolang gameplay goed is. Kom er rond 16u wel achter vandaag
Zojuist geïnstalleerd en thuis aan het werk.. heel verleidelijk, maar als ik nu begin is het de rest van de dag one.. more.. turn...
Er is ook meteen een eerste patch uitgekomen waar al eerste feedback vanuit de community in is verwerkt. Ik verwacht nog wel een hoop patches de komende tijd, alle vertrouwen in dat het goed komt met deze game.
Er is ook meteen een eerste patch uitgekomen waar al eerste feedback vanuit de community in is verwerkt. Ik verwacht nog wel een hoop patches de komende tijd, alle vertrouwen in dat het goed komt met deze game.
Mazda CX-5 '15 | Honda CB1000R '19
Ik lees overal het algemeen dat hij inderdaad gebombed wordt op Steam (what else is new), maar dat fans (dus gekken zoals wij, haha) niet meer willen stoppen na 2-3 uur. Het voelt dus echt alsof we even door die UI heen moeten kijken, tot Firafix het fixt, of een mod.geert_s schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 08:56:
Zojuist geïnstalleerd en thuis aan het werk.. heel verleidelijk, maar als ik nu begin is het de rest van de dag one.. more.. turn...
Heel verleidelijk .. Iemand al even gespeeld?
Cat linux.txt
Jup, vanmorgen voor werk even een uurtje. Het is wel flink inkomen en een nieuwe leercurve.Gemmeke schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:33:
Zijn al diverse steamers die sinds gisteren live-streams (gehad) hebben PotatoMcWhiskey, JumboPixel, VanBradley enz..Gemmeke schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:33:
Beetje mixed; gameplay is wel OK, maar i.d.d. iedereen heeft opmerkingen over de UI. Gisteren al wel 1.0.1. live, ik denk dus persoonlijk dat ze UI issues wel heel snel proberen te fixen.
Ik zit nog wel te wachten op de eerste wat uitgebreide PS5/console ervaring (zo van; kan nu m'n Steam versie nog refunden ;-) )
Vanmorgen een half uurtje. Is wel ff wennen, ziet er allemaal anders uit. En het werkt echt anders. Straks hopelijk verder spelenGemmeke schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:33:
PVoutput , Quatt L/W warmtepomp met alleen radiatoren
Steam staat vol met reviews van mensen die 1-3 uur gespeeld hebben. Maar welke CIV game heb je al echt kunnen doorgronden na de eerste uurtjes? Ik ben dan net klaar met kiezen welke civ en leider ik ga spelen. Kom maar weer terug als de eerste 30-40 uur erop zit.
Dit dus. Heb niet heel veel filmpjes bekeken dus weer grofweg wat er veranderd is, maar niet de details. Ik zat dus de hele tijd van "ik denk dat dit de goede keuze is??? Ach we zien wel". Eventjes honderd uur instoppen en dan snap ik het wel weer.Sir_Lion schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:51:
[...]
Jup, vanmorgen voor werk even een uurtje. Het is wel flink inkomen en een nieuwe leercurve.
Ik doe vaak een paar potjes in het begin op noob setting om alle opties etc even te zien/begrijpen.Caelorum schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:31:
[...]
Dit dus. Heb niet heel veel filmpjes bekeken dus weer grofweg wat er veranderd is, maar niet de details. Ik zat dus de hele tijd van "ik denk dat dit de goede keuze is??? Ach we zien wel". Eventjes honderd uur instoppen en dan snap ik het wel weer.
Nu even twee weken er tussen uit en dan zie ik Civ aan het einde van de maand wel weer zonder ook maar iets van YouTube te hebben gezien.
Ben benieuwd of het eerste potje ook meteen een heel weekend kost
We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919
Ik denk dat je het nog langer moet spelen. Zo'n 100 uur op z'n minst.geert_s schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:28:
Steam staat vol met reviews van mensen die 1-3 uur gespeeld hebben. Maar welke CIV game heb je al echt kunnen doorgronden na de eerste uurtjes? Ik ben dan net klaar met kiezen welke civ en leider ik ga spelen. Kom maar weer terug als de eerste 30-40 uur erop zit.
Deze ochtend al paar uur kunnen spelen, zit nu net in de 2e era; die overschakeling was wel even wennen maar werkt denk ik uiteindelijk wel lekker. Voor de rest tot nu toe heel positief, UI heeft wat dingen die beter kunnen maar het is prima speelbaar. Heel erg positief over de army/commanders, maakt het zoveel leuker en makkelijker om met meerdere units op pad te gaan. Ook de experience paths van de commanders vind ik een erg goed werkende aanpassingen ten opzichte van de vorige delen. Ook het verschil tussen town/city werkt wel fijn, hoef je niet meer elk klein gehucht te micro-managen.
Heb je onderstaande gehoord? What the hey, hahaha.Koetjeboe schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 14:10:
Deze ochtend al paar uur kunnen spelen, zit nu net in de 2e era; die overschakeling was wel even wennen maar werkt denk ik uiteindelijk wel lekker. Voor de rest tot nu toe heel positief, UI heeft wat dingen die beter kunnen maar het is prima speelbaar. Heel erg positief over de army/commanders, maakt het zoveel leuker en makkelijker om met meerdere units op pad te gaan. Ook de experience paths van de commanders vind ik een erg goed werkende aanpassingen ten opzichte van de vorige delen. Ook het verschil tussen town/city werkt wel fijn, hoef je niet meer elk klein gehucht te micro-managen.
https://old.reddit.com/r/...coughing_and_typing_on_a/
Zou het nu testen. Het start hier op een verse windows 11 installatie (zie profiel) niet eens op. Twee seconden groene kleur op steam en dan stopt het weer en verschijnt 'spelen'.
Er zijn veel meldingen over op reddit en het steam forum.
Jammer.
Jammer.
Zowel Vulkan als DX12 geprobeerd?Playa del C. schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:11:
Zou het nu testen. Het start hier op een verse windows 11 installatie (zie profiel) niet eens op. Twee seconden groene kleur op steam en dan stopt het weer en verschijnt 'spelen'.
Jammer.
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Voor wie in eenzelfde situatie zit. Ik heb een NAS mapped als drive en de map "Mijn documenten" op de NAS als locatie in Windows ingesteld voor mijn documenten. Als je de locatie van Mijn documenten in Windows veranderd naar de map Mijn documenten op de windows disk (C:) dan kan je opslaan en laden.Dwarlorf schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 08:08:
Klopt. En spelbestanden geverifieerd. Eventviewer laat bij mij niks zien, het spel start in het geheel niet op.
Het wordt ook veel genoemd in het gepinde bugfeedback topic op Steam.
Heb op de 2k/civvii officiële site een ticket ingediend. Ook al is het al uren een bekend algemeen probleem, dus ze zullen er vast al hard aan werken momenteel.
Ik denk niet dat ik vanavond of zelfs morgen kan spelen. Ik heb Firaxis hoog zitten, maar dit is wel een pijnlijk punt voor mij. Ik koop nooit op launch, maar nu één keer eens de founders edition en de bende start op een perfecte game pc niet op. Hmm. Heel benieuwd naar de reden...
Opgelost. Na het eten even verder gekeken. Had nog Visual C++ nodig... Het wordt (nog) niet meegeleverd via Steam.Playa del C. schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 17:44:
[...]
Klopt. En spelbestanden geverifieerd. Eventviewer laat bij mij niks zien, het spel start in het geheel niet op.
Het wordt ook veel genoemd in het gepinde bugfeedback topic op Steam.
Heb op de 2k/civvii officiële site een ticket ingediend. Ook al is het al uren een bekend algemeen probleem, dus ze zullen er vast al hard aan werken momenteel.
Ik denk niet dat ik vanavond of zelfs morgen kan spelen. Ik heb Firaxis hoog zitten, maar dit is wel een pijnlijk punt voor mij. Ik koop nooit op launch, maar nu één keer eens de founders edition en de bende start op een perfecte game pc niet op. Hmm. Heel benieuwd naar de reden...
Iemand al een verschil gemerkt tussen Vulkan en DX12? En ik vraag me af wat je met goede boxen bij Dynamic Range (geluid) het beste kan gebruiken. Heb nu de graphics op FSR3 met native resolutie staan. Dat ziet er volgens mij het strakst uit.
Hebben jullie ook dat je units soms niet te zien (alleen een banner) zijn, ook al selecteer je ze om een stukje te lopen?
Verder weer alles opnieuw ontdekken (en veel te lezen haha) . Ik weet niet wat de UI problemen zijn, ik merk niks geks eraan. Hoveren over dikgedrukte tekst doet niks (ik dacht dat dat een uitleg zou moeten geven).
Verder weer alles opnieuw ontdekken (en veel te lezen haha) . Ik weet niet wat de UI problemen zijn, ik merk niks geks eraan. Hoveren over dikgedrukte tekst doet niks (ik dacht dat dat een uitleg zou moeten geven).
[ Voor 3% gewijzigd door Mauz1978 op 06-02-2025 19:39 ]
Something under the bed is drooling
UI problemen is het gebrek aan informatie vooral.
En van die idiote dingen als dat nergens staat aangegeven visueel of tekstueel welke technologies je moet hebben als vereiste voor een andere. Zo is er 1 waar 3 lijntjes heenlopen, maar waar je er maar 1 echt van nodig hebt. Die tech en civic trees zijn super dom weergegeven. Voorals als je bedenkt dat de voorgaande 2 delen (en mogelijk daarvoor ook, weet ik niet meer) dit gewoon prima was geregeld. Gevalletje kijk af bij je voorgangers ipv iets opnieuw proberen uit te vinden.
En van die idiote dingen als dat nergens staat aangegeven visueel of tekstueel welke technologies je moet hebben als vereiste voor een andere. Zo is er 1 waar 3 lijntjes heenlopen, maar waar je er maar 1 echt van nodig hebt. Die tech en civic trees zijn super dom weergegeven. Voorals als je bedenkt dat de voorgaande 2 delen (en mogelijk daarvoor ook, weet ik niet meer) dit gewoon prima was geregeld. Gevalletje kijk af bij je voorgangers ipv iets opnieuw proberen uit te vinden.
Ja, hier sluit ik me bij aan. Je hebt geen idee wat je wel en niet kan kiezen tenzij je ze aanklikt. Vind het ook niet echt duidelijk dat je ze hebt gekozen.Caelorum schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:00:
Dat niet alleen, in de IGN review zie je een voorbeeld dat er opeens een unit rond dwaalt, maar je krijgt totaal geen informatie wat dit voor een unit is. Je weet ook niet of het een combat unit is.Caelorum schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 20:00:
Ook zag ik in de review dat je ook totaal geen informatie krijgt wat het verschil tussen Continenten vs Continenten Plus is, of wat welke moeilijkheidsgrade precies inhoudt.
Niet getest, maar in het algemeen en ook bij Civ 7 lees ik online dat Vulkan het meest stabiel is. Draai zelf daarom standaard in Vulkan mode.ap3nr0ts schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 19:35:
Iemand al een verschil gemerkt tussen Vulkan en DX12? En ik vraag me af wat je met goede boxen bij Dynamic Range (geluid) het beste kan gebruiken. Heb nu de graphics op FSR3 met native resolutie staan. Dat ziet er volgens mij het strakst uit.
Dynamic Range (geluid) heeft twee kanten. Het vergroot ook de volume-verschillen tussen stemmen en harde geluiden. Goede boxen op hoog volume kunnen dat opvangen en daarmee hoor je bijvoorbeeld explosies luider en dus realistischer op 'wide', terwijl de stemmen prima hoorbaar blijven. Ik heb een subwoofer, maar ik hoef in een civ game niet diepere harde geluiden, dus heb ik de Range op standaard laten staan.
Ik draai ook native (3440x1440) met alles op max. Alleen FSR3 heb ik uitgezet. Het is een instelling die frames en details kan genereren. Ik zie liever de daadwerkelijke graphics. Volgens mij kan het beter uit, ook voor de beeldkwaliteit, als je geen fps problemen hebt en op native resolutie draait.
Als first-day Civver en met de ervaring dat ik ze toch allemaal wil hebben en spelen ben ik gister ook begonnen.
De eerste potjes voelden vreemd aan. Erg lastig om meteen door te hebben hoe alles werkt. De pacing is vreemd en de "barbarians" zijn onvoorspelbaar. Tegen de tijd dat ik er genoeg van had en wilde refunden had ik er al 3 uur op zitten... Dus dan maar even doorbijten en proberen alles te doorgronden.
Dat lukte uiteindelijk. Met een paar potjes heb je een redelijk idee van hoe het allemaal werkt. Hoe de zaken invloed op elkaar hebben, hoe een leger werkt, hoe diplomatie werkt. En dan begint het steeds leuker te worden; daadwerkelijk het gevoel dat je controle hebt over de voortgang van het spel.
Hoewel de UI vast beter kan zit hij me niet in de weg (gebrek aan keyboard shortcuts dan weer wel...). Automatische scouting mist behoorlijk, zou prettig zijn als die terug zou komen. Het is op die gebieden, alsmede de configurabiliteit van het scenario (weinig map sizes, weinig map types, alles weinig) goed te merken dat het een eerste versie is.
Aan de andere kant wordt ik erg vrolijk van de manier waarop gebouwen en citizens werken. Geen gedoe meer met districts, geen gedoe met workers. Een stuk micromanagement wat verdwenen is en een restrictie opgeheven.
Mettertijd gaat het zeker beter worden. Zoals we met de afgelopen paar Civs al gezien hebben. Maar voor nu is het erg goed speelbaar en verwacht ik er best lol in te gaan hebben.
De eerste potjes voelden vreemd aan. Erg lastig om meteen door te hebben hoe alles werkt. De pacing is vreemd en de "barbarians" zijn onvoorspelbaar. Tegen de tijd dat ik er genoeg van had en wilde refunden had ik er al 3 uur op zitten... Dus dan maar even doorbijten en proberen alles te doorgronden.
Dat lukte uiteindelijk. Met een paar potjes heb je een redelijk idee van hoe het allemaal werkt. Hoe de zaken invloed op elkaar hebben, hoe een leger werkt, hoe diplomatie werkt. En dan begint het steeds leuker te worden; daadwerkelijk het gevoel dat je controle hebt over de voortgang van het spel.
Hoewel de UI vast beter kan zit hij me niet in de weg (gebrek aan keyboard shortcuts dan weer wel...). Automatische scouting mist behoorlijk, zou prettig zijn als die terug zou komen. Het is op die gebieden, alsmede de configurabiliteit van het scenario (weinig map sizes, weinig map types, alles weinig) goed te merken dat het een eerste versie is.
Aan de andere kant wordt ik erg vrolijk van de manier waarop gebouwen en citizens werken. Geen gedoe meer met districts, geen gedoe met workers. Een stuk micromanagement wat verdwenen is en een restrictie opgeheven.
Mettertijd gaat het zeker beter worden. Zoals we met de afgelopen paar Civs al gezien hebben. Maar voor nu is het erg goed speelbaar en verwacht ik er best lol in te gaan hebben.
Hmm, 31-01 de Founders Edition aangeschaft, maar kennelijk te laat om nu al te kunnen spelen kennelijk.
Nee, je moet Steam opnieuw starten. Dan verschijnt de download optie wel._Arthur schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 07:49:
Hmm, 31-01 de Founders Edition aangeschaft, maar kennelijk te laat om nu al te kunnen spelen kennelijk.
Dank voor je snelle reactie. Dat zaken soms zooo simpel zijnPlaya del C. schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 07:53:
Nee, je moet Steam opnieuw starten. Dan verschijnt de download optie wel.
Had Steam gewoon gestart tijdens starten PC deze ochtend. Maar natuurlijk niet aan gedacht hem nogmaals te starten. Je oplossing werkt dus
Ik heb ook al even gespeeld. Ik zou de ui kleiner willen hebben. Zit op 4k 32 inch en vind dat alles best kleiner zou mogen. Ook verder uitzoomen zou prettig zijn.
Ik snap het leger/commander gebeuren nog niet helemaal. Je kan ze bundelen onder de commander, maar kan dan niet meer je slinger/archer gebruiken, tenzij die weer wordt losgekoppeld…
Ik snap het leger/commander gebeuren nog niet helemaal. Je kan ze bundelen onder de commander, maar kan dan niet meer je slinger/archer gebruiken, tenzij die weer wordt losgekoppeld…
Dat is precies wat het is. Je bundelt de units onder de commander om ze als groep te verplaatsen. Tijdens het vechten moeten alle units weer onder de commander vandaan en werkt het zoals in Civ VI. Die commander heeft een gebied om zich heen waarover de bonussen werken.kenicky schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 08:12:
Ik op 4k 43 inch. Je kunt uitzoomen, of bedoel je nog verder dan dat? Wat ik vervelend vind is dat ie automatisch weer inzoomt als ik ben uitgezoomd. Ik snap het commentaar op de user interface wel wat beter. Vind het nog steeds overdreven om het spel daar op af te rekenen maar vind dat de icoontjes van de stad en de commander die samen met een unit die op die stad staan elkaar in de weg zitten wel irritant. Het icoon van de unit zit achter die van de commander, kwam er vanochtend achter dat je het beste iets boven dat unit icoontje kan klikken .kenicky schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 08:12:
Ik heb ook al even gespeeld. Ik zou de ui kleiner willen hebben. Zit op 4k 32 inch en vind dat alles best kleiner zou mogen. Ook verder uitzoomen zou prettig zijn.
5k 40inch scherm hier. Zoomnivrau is prima, maar de teksten en andere ui elementen zijn nog te groot.
Gisteravond ook maar m'n eerste potje begonnen, Steam aankoop, spelen op m'm Mac M3 Pro.
Het is inderdaad gewoon even wennen, dat begint al bij het kiezen van de moeilijkheid, hoezo moet die nu weer heel anders genoemd worden. Na het kiezen van je leader kies je een civ om mee te beginnen. Je hebt dan een (paar?, ik speel Xerxes en had er twee) civs gemarkeerd: 1 is het civ behorend bij de leader de andere een die historisch gezien in de buurt voorkwam.
De UI, en dan met name de looks; best heb ik niet echt een groot probleem mee.
Wel mis je, zoals iedereen wel constateert, veel info. Op een gegeven moment krijg je soms 1 regel text; close / more info, waarbij je bij die laatste optie doodleuk naar de Civilopedia gestuurd wordt. Het hoveren over unit geeft gelukkig wel aan bij welke civ de unit hoort, dat scheelt iets. Ik word ook wat ouder, maar de text is wel erug klein.. beetje scaling hier en daar..
Ik speel vaak best uitgezoomd, maar in dit geval gaat hem dat niet worden, ik ben soms gewoon units kwijt, die ik niet zie. Ja, via active unit spring je er naar toe, maar toch... soms vallen ze niet op.
Als ze de tooltips/info die direct geshowd worden aanpassen is 't al een stuk beter. Inmiddels er een post van Firaxis zelf dat het verbeteren van de UI top prio heeft, patch 1.1.0 moet in maart komen...
Dan wat random dingen; diplomacy, wordt ook besproken/aangepakt in patch 1.1.0, maar wow... Ik wordt serieus doodgegooid met diplomacy events. Elke 1-2 turns is er wel een pop-up dat er wat gebeurd. Dat mag wel iets minder wat mij betreft. Het gebruik van 'currency' voor diplomacy is dan wel een hele verbetering t.o.v. het al oude negatiation systeem.
Cities vs Town, super tot nu toe. Buildings kopen met gold, geen production dat wordt gewoon omgezet in gold, lijkt een kleine wijziging maar 't speelt een stuk sneller, i.d.d. veel minder micromanagement als je wat kleinere (voorheen cities) hebt.
De workers mis ik inderdaad ook nog niet, gewoon bij uitbreiden van je city een tile kiezen en er wordt, afhankelijk van de resources, een mijn, farm, fishingboad, noem maar op. Me like.
Als de AI 'speelt' zie je niet meer de gevechten, je verliest dus nog wel eens een unit zonder dat 't direct door hebt. Even extra goed notifications, die rechts op het schem op-poppen, in de gaten houden.
Vanochtend wel de Steam versie gerefund en de PS5 versie gekocht, waarom.. omdat m'n Mac wel z'n best moet doen, wordt wel warm en uit eindelijk was ik snel door m'n accu heen (allemaal heel logisch) maar ik wil dan toch wel een lekker lange sessie op de bank kunnen spelen, dus eerst (want uiteindelijk komen er vast wel 2 versies) toch maar naar de PS5 kijken.
Al met al; overwegend positief, ik heb wel weer zin om door te spelen, dat is een goed teken.
Het is inderdaad gewoon even wennen, dat begint al bij het kiezen van de moeilijkheid, hoezo moet die nu weer heel anders genoemd worden. Na het kiezen van je leader kies je een civ om mee te beginnen. Je hebt dan een (paar?, ik speel Xerxes en had er twee) civs gemarkeerd: 1 is het civ behorend bij de leader de andere een die historisch gezien in de buurt voorkwam.
De UI, en dan met name de looks; best heb ik niet echt een groot probleem mee.
Wel mis je, zoals iedereen wel constateert, veel info. Op een gegeven moment krijg je soms 1 regel text; close / more info, waarbij je bij die laatste optie doodleuk naar de Civilopedia gestuurd wordt. Het hoveren over unit geeft gelukkig wel aan bij welke civ de unit hoort, dat scheelt iets. Ik word ook wat ouder, maar de text is wel erug klein.. beetje scaling hier en daar..
Ik speel vaak best uitgezoomd, maar in dit geval gaat hem dat niet worden, ik ben soms gewoon units kwijt, die ik niet zie. Ja, via active unit spring je er naar toe, maar toch... soms vallen ze niet op.
Als ze de tooltips/info die direct geshowd worden aanpassen is 't al een stuk beter. Inmiddels er een post van Firaxis zelf dat het verbeteren van de UI top prio heeft, patch 1.1.0 moet in maart komen...
Dan wat random dingen; diplomacy, wordt ook besproken/aangepakt in patch 1.1.0, maar wow... Ik wordt serieus doodgegooid met diplomacy events. Elke 1-2 turns is er wel een pop-up dat er wat gebeurd. Dat mag wel iets minder wat mij betreft. Het gebruik van 'currency' voor diplomacy is dan wel een hele verbetering t.o.v. het al oude negatiation systeem.
Cities vs Town, super tot nu toe. Buildings kopen met gold, geen production dat wordt gewoon omgezet in gold, lijkt een kleine wijziging maar 't speelt een stuk sneller, i.d.d. veel minder micromanagement als je wat kleinere (voorheen cities) hebt.
De workers mis ik inderdaad ook nog niet, gewoon bij uitbreiden van je city een tile kiezen en er wordt, afhankelijk van de resources, een mijn, farm, fishingboad, noem maar op. Me like.
Als de AI 'speelt' zie je niet meer de gevechten, je verliest dus nog wel eens een unit zonder dat 't direct door hebt. Even extra goed notifications, die rechts op het schem op-poppen, in de gaten houden.
Vanochtend wel de Steam versie gerefund en de PS5 versie gekocht, waarom.. omdat m'n Mac wel z'n best moet doen, wordt wel warm en uit eindelijk was ik snel door m'n accu heen (allemaal heel logisch) maar ik wil dan toch wel een lekker lange sessie op de bank kunnen spelen, dus eerst (want uiteindelijk komen er vast wel 2 versies) toch maar naar de PS5 kijken.
Al met al; overwegend positief, ik heb wel weer zin om door te spelen, dat is een goed teken.
Dit soort dingen worden wel bijzonder slecht uitgelegd. Ik heb gisteren 2 uurtjes gespeeld en dan is het met dit soort zaken wel even stoeien. Op wat gebrek aan info en wat kleine visuele bugs na vind ik het nu al een hele fijne game.Playa del C. schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 08:29:
[...]
Dat is precies wat het is. Je bundelt de units onder de commander om ze als groep te verplaatsen. Tijdens het vechten moeten alle units weer onder de commander vandaan en werkt het zoals in Civ VI. Die commander heeft een gebied om zich heen waarover de bonussen werken.
1 ding kwam ik gisteren niet uit. Om het Roman Forum te bouwen moet je een Basilica en temple of Jupiter in dezelfde stad bouwen. Die laatste heb ik, maar de Basilica krijg ik niet meer te zien. Ook niet als ik verborgen gebouwen aanvink. Basilica kan ik wel weer in een andere stad bouwen, maar dan kan ik het Forum niet afmaken. Iemand anders ook begonnen met Rome en weet hoe dit zit?
Heb je m al op de PS5 gespeeld? Werkt de controller daar een beetje op? Ik overweeg m namelijk ook om m daar aan te schaffen. Je hebt cross progression, maar zal vast ook de founders editie op de ps5 moeten kopen om ook daar dezelfde founders perks te kunnen spelemn als op de pc.dizzytal schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 08:39:
Heb mijn eerste potje uitgespeeld. Totaal zo'n 9 uur voor mijn eerste game!!
Ben er ook achter gekomen dat de XP voor de Civs enzo op basis gaan van taken, en niet zozeer om hoe vaak je ermee speelt. Dat was mij niet duidelijk. Dus dat wordt even kijken of ik kan sub-optimisen om die mementos te unlocken. Er zijn er nogal wat namelijk.
Ben er ook achter gekomen dat de XP voor de Civs enzo op basis gaan van taken, en niet zozeer om hoe vaak je ermee speelt. Dat was mij niet duidelijk. Dus dat wordt even kijken of ik kan sub-optimisen om die mementos te unlocken. Er zijn er nogal wat namelijk.
Ja. Een kleine 30 turns. Ik heb Civ 6 ook al aardig op console gespeeld (Switch en Xbox in dat geval) dus wel wat ervaring met Civ op niet PC/Mac maar de controls zijn best OK. Tuurlijk 't is even kijken welke knop ze waar voor gebruiken, maar goed te doen.Mauz1978 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 10:06:
[...]
Heb je m al op de PS5 gespeeld? Werkt de controller daar een beetje op? Ik overweeg m namelijk ook om m daar aan te schaffen. Je hebt cross progression, maar zal vast ook de founders editie op de ps5 moeten kopen om ook daar dezelfde founders perks te kunnen spelemn als op de pc.
Met de linker stickie beweeg je de cursor/je unit, rechter de map. In- uitzoomen met triggers, rondje is close, driekhoekje 'selectie' (dus, next turn, expand city dat soort dingen) vierkantje confirm. (zeg ik even snel)
Als je op een unit staat klapje met pijltje links/linker stick links het menu-tje open waar je kan healen enz.
En voor je science, leader e.d. heb je het/een radiaal menu.. dat vind ik persoonlijk altijd wel goed werken.
Verschil is nu dat ik op een 55 OLED LG speel, maar dit is een heel stuk prettiger. Ik krijg inderdaad het vermoeden dat ze tijdens de ontwikkeling misschien wat meer naar UI scaling voor consoles gekeken hebben.
Tot zo ver ben ik wel blij met m'n switch (van Mac > PS5)... nog even kijken of 't ook wat wordt voor op de Switch 2 ;-) want opzicht zou ik voor de PS5 hier ook wel Portal gebruik in zien.
[ Voor 5% gewijzigd door dizzytal op 07-02-2025 10:44 ]
Thanks. Denk dat ik m ook koop voor de PS5 dan.
Ik krijg alleen een quest niet voor elkaar. Ik moet 4 specialists in urban districts plaatsen, maar haal maar 3/4, zelfs daar waar ik er 2 kan plaatsen, pakt ie er maar 1. Ik heb nu al meer dan 12 geplaatst zonder dat het op 4/4 gaat en ik weet niet wat ik fout doe.
*edit* de zoveelste heeft ie eindelijk gepakt.
Ik zit in de exploration age, maar nu zijn het echt veel beurten van doorklikken. Heb het gevoel dat er weinig gebeurt, anders dan elke turn een relation iets, een uitbreiding iets en improvement iets etc. Nu snap ik dat dat 4X is, en in Civ6 was het ook, maar daar leefde het iets meer. het leek spannender. Nu na turn 120 had ik het wel even gezien met het ‘ doorklikken’…. Raar, ik ben normaal gek op civs of misschien mis ik wat, of moet het nog groeien.
*edit 2* fukit net PS5 ook gekocht.
Crossplay is even tricky met primary en local accounts, en je moet m echt als cross save saven, maar dan werkt de cross progression prima
Ik krijg alleen een quest niet voor elkaar. Ik moet 4 specialists in urban districts plaatsen, maar haal maar 3/4, zelfs daar waar ik er 2 kan plaatsen, pakt ie er maar 1. Ik heb nu al meer dan 12 geplaatst zonder dat het op 4/4 gaat en ik weet niet wat ik fout doe.

*edit* de zoveelste heeft ie eindelijk gepakt.
Ik zit in de exploration age, maar nu zijn het echt veel beurten van doorklikken. Heb het gevoel dat er weinig gebeurt, anders dan elke turn een relation iets, een uitbreiding iets en improvement iets etc. Nu snap ik dat dat 4X is, en in Civ6 was het ook, maar daar leefde het iets meer. het leek spannender. Nu na turn 120 had ik het wel even gezien met het ‘ doorklikken’…. Raar, ik ben normaal gek op civs of misschien mis ik wat, of moet het nog groeien.
*edit 2* fukit net PS5 ook gekocht.
Crossplay is even tricky met primary en local accounts, en je moet m echt als cross save saven, maar dan werkt de cross progression prima
[ Voor 64% gewijzigd door Mauz1978 op 07-02-2025 14:16 ]
Ik heb me al een paar uurtjes flink vermaakt, maar dit is inderdaad mijn grootste kritiekpun zo tijdens mijn eerste speelronde. Ik was klassiek begonnen met Rome en Augustus... maar ik doe nu ook eigenlijk maar wat. Ik wilde de cultural legacy quest doen maar haalde per ongeluk vooral de military doelen - maar dat kwam ook omdat er geen handelsroutes dichtbij genoeg waren, waar ik pas na veel beurten rondzwerven achter kwam.Mauz1978 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 12:06:
[...]
[...]
Waarschijnlijk kan ik dus nog wel veel meer uit deze versie halen door ook echt even na te denken en te kijken wat ik aan het doen ben.
Civilization games worden tegenwoordig simpelweg in belabberde staat uitgebracht. Denk eens terug aan Civilization V. De AI kwam daar in co-op games niet verder dan 3 steden na 200 turns. Pas met Gods & Kings werd dat aangepakt. Daarna werd de game speelbaar.Playa del C. schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 06:49:
De game is beschikbaar!
Ik zie toch wel e.e.a aan zorgwekkende commentaren. Zoals het ontbreken van informatie, ontbreken van quick movement/combat, ontbreken van de mogelijkheid om techs in de wachtrij te plaatsen.
Lijkt alsof het vooral ontwikkeld is met console launch in gedachte.
Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.
Ik hoor ook geluiden dat het in betere staat is dan Civ V en VI bij launch. Ik ga het zometeen zien, ik begin nu aan de eerste sessie.sdk1985 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:20:
[...]
Civilization games worden tegenwoordig simpelweg in belabberde staat uitgebracht. Denk eens terug aan Civilization V. De AI kwam daar in co-op games niet verder dan 3 steden na 200 turns. Pas met Gods & Kings werd dat aangepakt. Daarna werd de game speelbaar.
Ik zie toch wel e.e.a aan zorgwekkende commentaren. Zoals het ontbreken van informatie, ontbreken van quick movement/combat, ontbreken van de mogelijkheid om techs in de wachtrij te plaatsen.
Reactie van Firaxis
.
Geen teams in multiplayerWe’re actively listening to your feedback.
Over the last few days, the team has been poring over your feedback, including our most recent Steam Reviews during the Advanced Access period. As stewards of the Civilization franchise, we hold ourselves to a high standard and are striving to create the best game possible. Civ really would not have come this far without you, and your opinions matter so much to us!
In response to your feedback, we’ve identified three key areas that we’re prioritizing. We will share a development roadmap as soon as we can, in the meanwhile, our focus is on the following:
Prioritizing UI Improvements: Our top priority is improving the UI. We need some time to digest all of your feedback, but some areas that we're already looking into include making UI interactions more intuitive, improving map readability, fixing areas of polish like formatting, and more. We're committed to getting this right, and will share more details as soon as we can.
Implementing Community-Requested Features: Several key features that we've seen you ask for will be included in upcoming patches as free updates, and we'll continue to work with the community to improve and add to the game. We're still working on exact timing, but can share the following items are being prioritized:
Adding Teams to multiplayer games so you can play cooperatively
Allowing full player counts in multiplayer in all three Ages through refinements to our Distant Lands system.
Allowing you to pick your starting and ending Age to allow for single or double Age games
Providing a wider variety of map types
Enabling city and religion names to be customized
Adding in hotseat multiplayer
Rolling Out Quality-of-Life Updates in Patch 1.1.0 (Deploying in March): Work is already well underway on Patch 1.1.0, which includes fixes and adjustments that were already on our radar. This list includes quality-of-life UI adjustments, ongoing AI balance and improvement, adjustments to diplomacy and crises, plus additional bug fixes.
We will continue to support Civilization VII and your feedback is crucial to do so! If you have feedback you’d like to share, please drop a thread. Find our full post here.
We’ve also already rolled out our Day 0 patch, which includes a number of fixes and QOL improvements, which will be available right when you start playing. Keep sharing your thoughts; Civ VII is just getting started, and we're excited to keep sharing with you.
Ik zie eigenlijk niet in wat dit met een console launch te maken heeft/zou hebben. Het zijn allemaal functionele dingen die je op console net zo hard mist...sdk1985 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:20:
[...]
Voor console is een less is more strategie sneller zinvol. De nieuwe interface die vooral veel niet laat zien past goed in dat straatje. Het beperken van diverse opties die we ondertussen gewend waren, van zowel het aantal map types als het weergeven van de verschillen daar tussen tot aan het vooraf opzetten van teams, schaar ik daar ook onder.dizzytal schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:47:
[...]
Ik zie eigenlijk niet in wat dit met een console launch te maken heeft/zou hebben. Het zijn allemaal functionele dingen die je op console net zo hard mist...
Concreter gezegd past een Hearts of Iron achtige game niet zo goed op console

Maak je daar een console versie van dat moet alles in de UI groter en dus moeten er dingen weg.
[ Voor 5% gewijzigd door sdk1985 op 07-02-2025 16:58 ]
Civ 6 had anders veel meer informatie en was toch best console vriendelijk. Sterker nog, de pc versie met steam controller was echt de beste manier van spelen.
Dit is precies ook mijn gedachte toen ik alle kritiek punten zag. Ben nog altijd aan het twijfelen of ik Civilization 7 wel ga kopen. Helaas heb ik Civilization 6 ook maar iets van vier uur gespeeld. Civilization 4 en 5 heb ik wel veel meer gespeeld.sdk1985 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:20:
[...]
Civ 6 kreeg een console port, 3 jaar na de launch. Die is dus niet ontwikkelt met een day1 console launch in gedachte.Caelorum schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 17:00:
Civ 6 had anders veel meer informatie en was toch best console vriendelijk. Sterker nog, de pc versie met steam controller was echt de beste manier van spelen.
Overigens voelde Civ 6 IMO meer een doorontwikkeling van 5. Civilization 5 met districten.
Nee, dat snap ik, maar het laat wel zien dat ook op een console je gewoon een goede informatiedichtheid kan krijgen. Het probleem met de UI af doen als "het is een console port" of "het is ontworpen voor de console" is gewoon niet waar en legt het probleem waar het niet ligt.
Het probleem is dat het UI team gewoon niet goed heeft gekeken naar de voorgaande installments en waarom de UI daar zo in elkaar zit en wat wel en niet belangrijk is. Een gebrek aan begrip van de speler dus.
Het probleem is dat het UI team gewoon niet goed heeft gekeken naar de voorgaande installments en waarom de UI daar zo in elkaar zit en wat wel en niet belangrijk is. Een gebrek aan begrip van de speler dus.
Net de eerste 20 turns gespeeld. Even wennen en wat inlezen, maar het is mij vrij helder en het speelt prima. Zover geen klachten. UI stoort mij weinig eerlijk gezegd. Eerst eten en dan vanavond verder.
Het is af en toe wel moeilijk om te zien wie waar staat en wat er aan de hand is. Ik was prima bezig met goede relaties en ineens is het oorlog met 4 andere staten
.. Je ziet de units ook slecht staan, en zeker als meerdere partijen, waaronder die van mij, een gele banner hebben.
En informatie is sowieso wel wat het spel mist. Een mooi city overzicht van waar de yields vandaan komen, waar het geld naar toe gaat,, welke districs je hebt etc. Lastig om zo een goed plan te hebben.
De namen van de cities kan je niet hernoemen, dus heb soms geen idee welke town waar op de map zit zodra je in de town menu wordt gewarped. Weg scrollen of uitzoomen lukt dan niet.
Ja, het spel heeft wel wat patches nodig, zeg maar,

En informatie is sowieso wel wat het spel mist. Een mooi city overzicht van waar de yields vandaan komen, waar het geld naar toe gaat,, welke districs je hebt etc. Lastig om zo een goed plan te hebben.
De namen van de cities kan je niet hernoemen, dus heb soms geen idee welke town waar op de map zit zodra je in de town menu wordt gewarped. Weg scrollen of uitzoomen lukt dan niet.
Ja, het spel heeft wel wat patches nodig, zeg maar,
[ Voor 45% gewijzigd door Mauz1978 op 07-02-2025 23:10 ]
Ja, MSAA is inderdaad veel beter dan FSR3! Dat heb ik nu en gaat prima met een 4070, haha.Playa del C. schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 06:17:
[...]
Niet getest, maar in het algemeen en ook bij Civ 7 lees ik online dat Vulkan het meest stabiel is. Draai zelf daarom standaard in Vulkan mode.
Dynamic Range (geluid) heeft twee kanten. Het vergroot ook de volume-verschillen tussen stemmen en harde geluiden. Goede boxen op hoog volume kunnen dat opvangen en daarmee hoor je bijvoorbeeld explosies luider en dus realistischer op 'wide', terwijl de stemmen prima hoorbaar blijven. Ik heb een subwoofer, maar ik hoef in een civ game niet diepere harde geluiden, dus heb ik de Range op standaard laten staan.
Ik draai ook native (3440x1440) met alles op max. Alleen FSR3 heb ik uitgezet. Het is een instelling die frames en details kan genereren. Ik zie liever de daadwerkelijke graphics. Volgens mij kan het beter uit, ook voor de beeldkwaliteit, als je geen fps problemen hebt en op native resolutie draait.
Ik ben net met Himiko (van Mississippi nu Hawai'i) in de Exploration Age beland. Ik vind de game echt leuk en volgens mij leuker dan Civ 6 in het begin. Wat me wel stoort:
- Dat je met vechten nooit ziet wie er nou aangevallen wordt, vind ik echt irritant. Nadat ik opeens met Napoleon en een Afrikaanse dame oorlog had (omdat ik met twee anderen allies was en erin werd meegesleurd) was mijn Scout opeens doet. Daar kwam ik achter via een narrative event dat zijn dood herdacht. OK.
- Hapiness in de crisis managen met die onverklaarbare stats is echt niet te doen, haha. Ik heb wel met mijn autosaves moeten scummen om revolts tegen te gaan. Dan verdeel je alles zo goed dat iedereen op zijn minst op 0.0 happiness staat en is het een beurt later weer helemaal anders. Soms zelfs al als je een resource verwijdert en weer toevoegt. Geef. Me. Die. Info.
- De transitie naar Exploration had wel mooier gemogen. Nu vind ik de soft restart best leuk, en ik kreeg eigenlijk precies archers waar ik ze wilde en kon vrij makkelijk weer van start gaan. Toch kwam ik pas tegen het einde van Antiquity achter bepaalde mechanics die me eerst niet duidelijk waren. Ik mag gewoon over een Granary heen bouwen? Fijn dat je me dat 2 uur geleden hebt verteld toen het nog niet relevant was. Ik moet na een vulkaanuitbarsting slechts 16 gold betalen voor een repair? Fijn dat ik dat niet wist eeuwenlang. Qua info mag het wel wat beter.
Maar toch, ik vind hem leuk.
Verwijderd
Speelt hier ook prima op een M2 Max, op mijn M3 Air gaat het ook best netjes, had eigenlijk wel meer issues verwacht qua performance.
UI heeft nog wel wat updates nodig, maar dat gaat zeker komen.
UI heeft nog wel wat updates nodig, maar dat gaat zeker komen.
Verklaar dan maar eens hoe het kan, wat hier boven ook al staat, dat Civ 6 ook al veel meer nuttige informatie weer kon geven. Dat het een latere port was staat daar verder los van, want er is niet ondertussen gesleuteld aan de hoeveelheid info.sdk1985 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 16:57:
[...]
Voor console is een less is more strategie sneller zinvol. De nieuwe interface die vooral veel niet laat zien past goed in dat straatje. Het beperken van diverse opties die we ondertussen gewend waren, van zowel het aantal map types als het weergeven van de verschillen daar tussen tot aan het vooraf opzetten van teams, schaar ik daar ook onder.
Concreter gezegd past een Hearts of Iron achtige game niet zo goed op console
Maak je daar een console versie van dat moet alles in de UI groter en dus moeten er dingen weg.
Op dit moment is er gewoon een gebrek aan informatie, dat slaat los van, zoals jij het noemt 'less is more'
Zelfs met een goed UI design is het echt ook wel mogelijk om de info zoals uit HoI op het scherm te krijgen voor een console. Games als Stellatis en CKIII (en de vorige dus Civ 6) laten dat ook zien, fyi we leven niet meer in het SNES tijdperk he
Dan terug naar de game, die ik dus inmiddels op PS5 speel..
Als je een paar beurten gespeeld hebt werken de controls imho gewoon goed. Waar ik me inmiddels wel aan irriteer is de 'animatie' bij Diplomacy, wanneer je akkoord gaat... dat Huhuh.. in '92 was dat misschien genoeg, maar kom op... dat in niet meer van 2025.
Blijkt dat je tjdens het spelen ook Civ unlocked, out of the blue na een derde 'mountain town' gemaakt te hebben blijk ik de Inca's unlocked te hebben... Hoezo gemis aan informatie.. hoe moeilijk is het om bij de eerste even aan te geven; he, maak er nog twee bij en je unlocked de Inca Civ...
Verder.. zit ik er inmiddels lekker in... blij dat ik hem toch maar gewoon direct gekocht heb.. (nu weer snel verder spelen.. )
Zo'n melding van "als je er nog twee doet dan unlock je" gaat heel vervelend worden. Dan ga je echt elke beurt 1 of meerdere keren zo'm melding krijgen aangezien je elke civ op 1 of 2 na moet unlocken.
Een overzicht scherm zou mooi zijn, al dacht ik al zoiets te hebben gezien, dus wellicht is die er al wel. Was een mooie geweest voor de tutorial.
Een overzicht scherm zou mooi zijn, al dacht ik al zoiets te hebben gezien, dus wellicht is die er al wel. Was een mooie geweest voor de tutorial.
Nou elke keer.. hoe zo elke beurt? Als ik 'iets' trigger dan zou ik dat wel even willen zien. Beetje zelfde als er soms staat; this starts a quest.Caelorum schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:50:
Zo'n melding van "als je er nog twee doet dan unlock je" gaat heel vervelend worden. Dan ga je echt elke beurt 1 of meerdere keren zo'm melding krijgen aangezien je elke civ op 1 of 2 na moet unlocken.
Het is niet zo moeilijk om het in een tutorial te bouwen, of een don't show again.
Ik ben meer van game aanslingeren en spelen, ik heb/had dus geen idee, om zoiets dan even toe te voegen minnemoeite ..
Nou, ga je het ook tonen voor de 2e settlement die je toont?
En dan alleen voor die ene die je aan het unlocken bent, of ook voor die andere 7?
En hoe ga je dat doen als je straks nog meer civilizations hebt?
Zou je alleen al bij de eerste doen, dan zou je een melding krijgen als je:
Een kameel improved
Een stad aan de kust bouwt
Een stad op een klein eiland bouwt
Een stad bij 3 bergen bouwt
Zijde improved
Paarden..
Ijzer...
Huiden..
Aan een rivier bouwt
En dat is alleen nog maar in de eerste age, met de huidige bezetting aan civs
Ik kan het nu even niet checken, maar ik meen dus ook een lijst te hebben gezien ingame die de voortgang van elke unlock toont. Dat was wel een handige om in de tutorial te benoemen.
En dan alleen voor die ene die je aan het unlocken bent, of ook voor die andere 7?
En hoe ga je dat doen als je straks nog meer civilizations hebt?
Zou je alleen al bij de eerste doen, dan zou je een melding krijgen als je:
Een kameel improved
Een stad aan de kust bouwt
Een stad op een klein eiland bouwt
Een stad bij 3 bergen bouwt
Zijde improved
Paarden..
Ijzer...
Huiden..
Aan een rivier bouwt
Ik kan het nu even niet checken, maar ik meen dus ook een lijst te hebben gezien ingame die de voortgang van elke unlock toont. Dat was wel een handige om in de tutorial te benoemen.
Nee, bij de eerste, zoals ik zei, ik had geen idee dat ik met drie settlements bij drie bergen een Civ unlockte. Dus ja, het brengt waarde om hetCaelorum schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 15:36:
Nou, ga je het ook tonen voor de 2e settlement die je toont?
De eerste te doen.
Door de eerste settlement te bouwen ‘begin’ je om de Inca’s te unlocked, zodra ik met een andere unlock begin, ja meld dat even kleine moeite en ik kan er op focussen. Nu moet ik dus idd op zoek naar de in-game unlock lijst…En dan alleen voor die ene die je aan het unlocken bent, of ook voor die andere 7?
Geen idee wat je hier mee bedoeld, maar als er met DLC nog Civ bijkomen die je kan/moet unlocken, ja geeft gewoon even aan als ik mijn eerste <insert boot unit> bouw, nog twee en je unlocked de Dutch…En hoe ga je dat doen als je straks nog meer civilizations hebt?
Ik zie serieus het probleem hier van niet in. Doe dat gewoon als je tutorials aan hebt staan wanneer je er 1 triggert.Zou je alleen al bij de eerste doen, dan zou je een melding krijgen als je:
<lijst>
Wat betreft die lijst, idd nu je dat zegt heb ik wel ergens onder een menu een lijst gezien met unlocks maar ik heb helemaal niet gekeken/door gehad dat daar dus ook civs bij staan.
Het probleem is dat er nu al een overdaad aan notificaties is, waardoor de helft ondersneeuwd. Nog meer notificaties en dan is het hele notificatiesysteem naar de gallemoeren.
De unlock is verder ook niet zo interessant tenzij je specifiek naar 1 civilization toe wilt unlocken, maar dan kan je beter die lijst opzoeken of even in de civilopedia kijken.
De unlock is verder ook niet zo interessant tenzij je specifiek naar 1 civilization toe wilt unlocken, maar dan kan je beter die lijst opzoeken of even in de civilopedia kijken.
Het gaat er niet om wat mogelijk is. Het gaat erom wat je uitgangspunten zijn bij ontwikkeling van de game. Ontwikkel je voor de pc dan ontwikkel je voor een apparaat waar hoge informatie dichtheid en sneltoetsgebruik heel normaal is. Bij een console ga je de focus verleggen naar zichtbaarheid op afstand.dizzytal schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 12:38:
[...]
Verklaar dan maar eens hoe het kan, wat hier boven ook al staat, dat Civ 6 ook al veel meer nuttige informatie weer kon geven. Dat het een latere port was staat daar verder los van, want er is niet ondertussen gesleuteld aan de hoeveelheid info.
Op dit moment is er gewoon een gebrek aan informatie, dat slaat los van, zoals jij het noemt 'less is more'
Zelfs met een goed UI design is het echt ook wel mogelijk om de info zoals uit HoI op het scherm te krijgen voor een console. Games als Stellatis en CKIII (en de vorige dus Civ 6) laten dat ook zien, fyi we leven niet meer in het SNES tijdperk heen de tijd van Civ:Revolution hebben we wel gehad.
Dan terug naar de game, die ik dus inmiddels op PS5 speel..![]()
Als je een paar beurten gespeeld hebt werken de controls imho gewoon goed. Waar ik me inmiddels wel aan irriteer is de 'animatie' bij Diplomacy, wanneer je akkoord gaat... dat Huhuh.. in '92 was dat misschien genoeg, maar kom op... dat in niet meer van 2025.
Blijkt dat je tjdens het spelen ook Civ unlocked, out of the blue na een derde 'mountain town' gemaakt te hebben blijk ik de Inca's unlocked te hebben... Hoezo gemis aan informatie.. hoe moeilijk is het om bij de eerste even aan te geven; he, maak er nog twee bij en je unlocked de Inca Civ...
Verder.. zit ik er inmiddels lekker in... blij dat ik hem toch maar gewoon direct gekocht heb.. (nu weer snel verder spelen.. )
Dus in geval van een Civilization 6 port dan ga je dus achteraf met een team aan de slag om de game om te zetten naar console, met zo min mogelijk wijzigingen. Ga je een console first approach toepassen dan begin je met het weergeven van minder informatie in grotere elementen.
Meer informatie: https://www.gamedeveloper...i-platform-game-ui-design
Dit had ik niet op mijn bingokaart voor dit jaar maar er is net een vr-editie van civ 7 aangekondigd YouTube: Sid Meier's Civilization VII - VR Official Announce Trailer
Ik blijf het bullshit vinden, want de UI van civ 6 op de console is gewoon prima te lezen op afstand en is ook nog eens met alle informatie binnen handbereik die je nodig hebt.
Juist dat laatste schort het aan. Niet dat het niet direct getoond wordt, maar dat het niet of lastig alsnog op te zoeken is.
Dat heeft niets met voor de console ontwerpen te maken, maar vooral met je doelgroep niet begrijpen.
Juist dat laatste schort het aan. Niet dat het niet direct getoond wordt, maar dat het niet of lastig alsnog op te zoeken is.
Dat heeft niets met voor de console ontwerpen te maken, maar vooral met je doelgroep niet begrijpen.
[ Voor 14% gewijzigd door Caelorum op 08-02-2025 19:07 ]
Misschien leuk voor (mijn) Pimax Crystal. Maar juist Civ is een game die je relaxed met een muis en een groot scherm vol details wil spelen. Weet niet helemaal of dit een goede combinatie is. We zullen het zien.PjotrX schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 19:05:
Dit had ik niet op mijn bingokaart voor dit jaar maar er is net een vr-editie van civ 7 aangekondigd YouTube: Sid Meier's Civilization VII - VR Official Announce Trailer
Hoef je niet over na te denken gezien het (voorlopig?) een Quest exclusive zal zijn. Wil het wel proberen denk ik, maar het ligt een beetje aan hoe goed het naar VR vertaald is en wat ze er voor vragen.Playa del C. schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 21:03:
[...]
Misschien leuk voor (mijn) Pimax Crystal. Maar juist Civ is een game die je relaxed met een muis en een groot scherm vol details wil spelen. Weet niet helemaal of dit een goede combinatie is. We zullen het zien.
Ok eerste namiddagje civ achter de rug. Wat ik eerst al wil zeggen is dat reviews die na 2-3u spelen zijn gepost, dikke bullshit zijn. Ik heb 4u gespeeld voor ik de eerste age achter me liet... dus hoe je op die tijd een game kan reviewen is mij een raadsel
Vind de UI al bij al meevallen, maar sommige informatie is idd niet te vinden. Denk dat het grootste "issue" is dat er vooral veel nieuwe systemen zijn die nog begrepen moeten worden voor hun optimaal gebruik: hoeveel steden zet je en hoeveel towns, in wat specialiseer je ze. hoe bouw je goed een stad uit en waar zet je bepaalde gebouwen. wanneer stop je met bouwen omdat het einde van een Age eraan komt.... en zo heb ik nog wel een hoop dingen die ik wil weten.
Wat wel goed is, is dat het duidelijk geen civ 6punt5 is, het voelt echt helemaal anders
Vind de UI al bij al meevallen, maar sommige informatie is idd niet te vinden. Denk dat het grootste "issue" is dat er vooral veel nieuwe systemen zijn die nog begrepen moeten worden voor hun optimaal gebruik: hoeveel steden zet je en hoeveel towns, in wat specialiseer je ze. hoe bouw je goed een stad uit en waar zet je bepaalde gebouwen. wanneer stop je met bouwen omdat het einde van een Age eraan komt.... en zo heb ik nog wel een hoop dingen die ik wil weten.
Wat wel goed is, is dat het duidelijk geen civ 6punt5 is, het voelt echt helemaal anders
Ik vind het ook leuk zo ver, het is inderdaad erg anders. Ik vind ten goede, Ik heb er al weer 9.5u op zitten (zal niet volledig speeltijd zijn). Maar ben nog wel met de eerste age bezig, zit op iets van 70% geloof ik maar ik had de langere versie geselecteerd.
Wat me het meeste stoort zover is een gebrek aan overzicht op de kaart.
Wat me het meeste stoort zover is een gebrek aan overzicht op de kaart.
- Wat is de stad/town en wat is een district en welke is het.
- De city health bar hangt ook maar wat in het luchtledige.
- Iconen en units staan elkaar soms visueel in de weg. Vooral wanneer een commander en een unit samen op een stad/town staan.
- En zoals hierboven ook genoemd is het ook zeer onduidelijk wie aangevallen wordt.
- Units gaan ook vrij snel dood vind ik dus voor je het weet is je mannetje verdwenen en moet je maar onthouden hebben wie waar stond.