Citroën ë-C3 rijders

Pagina: 1 ... 6 7 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• cryforhelp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-11 21:17
Ik ben binnenkort geïnteresseerd, maar ik kan nergens definitief vinden, of de auto beschikbaar is met adaptieve cruise control. Dus kunnen jullie als rijders mij helpen?
Heeft de auto adaptieve cruise control, of is hij er als optie bij te krijgen?

• DKP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 13-12 08:58

DKP

cryforhelp schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:16:
Ik ben binnenkort geïnteresseerd, maar ik kan nergens definitief vinden, of de auto beschikbaar is met adaptieve cruise control. Dus kunnen jullie als rijders mij helpen?
Heeft de auto adaptieve cruise control, of is hij er als optie bij te krijgen?

• DKP

DKP

De ë-C3 heeft GÉÉN adaptieve crouse controle, en die optie is ook NIET mogelijk.
Of het moest intussen wél verkrijgbaar zijn, maar daar vrees ik toch wat voor.

• renecl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-12 19:49
DKP schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 18:22:
Toch nog even een korte update over het verbruik ...

Door het vriesweer, het aan vriezen van de ramen langs buiten, EN langs binnen, was het toch noodzakelijk tijdens de laatste ritten de verwarming aan te zetten.
Die moet (of toch bij die van mij), op minstens 24°C staan om voelbaar warme lucht naar binnen te blazen.
Daarbij géén snelweg gedaan, en niet sneller dan 70km/u gereden.

Resultaat: een verbruik van maar liefst 26,94kWh /100km!!! 8)7
Dat is gewoon insane.
Het viel me gisteren op dat ik op de heenweg (81 km afstand) heel even de verwarming aanhad op 22, maar het accupercentage wel erg snel zag dalen en schrok ervan, dus na 4 KM de verwarming uitgezet. (met -1 graden buiten totaal niet comfortabel) . Ik begon met 100% en eindige op 71% bij aankomst. (80 km per uur wegen) Op de terugweg verwarming toch maar op 21 graden gezet en was aangenaam warm. ik kwam thuis met 40% , oftewel ietsje onzuiniger maar bijna niet merkbaar.

Ik denk dat als de auto op temperatuur is, het verbruik erg snel normaliseerd.

Wel moet ik vaak de verwarming even op 23 zetten voor 30 seconden, en dan terugzetten naae 21 of 22. Dan blijft hij lekker warm.

• DKP

DKP

renecl schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:07:
[...]

Het viel me gisteren op dat ik op de heenweg (81 km afstand) heel even de verwarming aanhad op 22, maar het accupercentage wel erg snel zag dalen en schrok ervan, dus na 4 KM de verwarming uitgezet. (met -1 graden buiten totaal niet comfortabel) . Ik begon met 100% en eindige op 71% bij aankomst. (80 km per uur wegen) Op de terugweg verwarming toch maar op 21 graden gezet en was aangenaam warm. ik kwam thuis met 40% , oftewel ietsje onzuiniger maar bijna niet merkbaar.

Wel moet ik vaak de verwarming even op 23 zetten voor 30 seconden, en dan terugzetten naae 21 of 22. Dan blijft hij lekker warm.
Helaas ervaar ik het anders, zolang de verwarming aanstaat, verslindt hij kWh's ... al wil ik dat komende dagen ook wel eens proberen, na korte tijd de verwarming van 24 naar 21 graden zetten.

Maar, met 81km enkel, en dus 162km heen en terug, dan maal jij er toch ook aardig wat km's door?
Zoals ik al zei, nog géén jaar (eerste rit was 12 december 2024), bijna 30.000km, maar dat is niet enkel woon-werk, daar zitten ook veel daguitstapjes met de fiets bij. Voor woon-werk alleen is het ongeveer 22.000km/jaar. (Binnenkort misschien een andere job, en dan wordt dat nog iets minder ... of, vèél minder, als ik weer meer met de fiets kan gaan werken).

• Graeme
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 05-12 10:19
[...]
Dit komt overeen met mijn ervaring. Alsof je 'm eerst even moet overtuigen dat verwarmen écht nodig is.

En als je 'm op 23+ laat staan wordt het ook echt ontiegelijk heet.
Resultaat: een verbruik van maar liefst 26,94kWh /100km!!! 8)7
Dat is gewoon insane.
Misschien dat de strategie van "eerst hoog zetten en daarna lager" het verbruik wat omlaag kan brengen.

Maar ja, het blijft een auto met relatief veel volume, een kleine accu maar geen warmtepomp.

• Utmost
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12-12 12:06
[...]

Dit is ook mijn ervaring en ook de hele reden waarom fabrikanten het voorverwarmen van een auto terwijl deze nog aan het laden is mogelijk zou moeten maken, maar dat vertikt Citroën helaas nog steeds.. :(

Volgende week zaterdag ga ik 182 km naar mijn grootouders rijden, ben heel benieuwd of ik het zonder snel laden ga halen.

• Graeme
Utmost schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:06:
[...]

Dit is ook mijn ervaring en ook de hele reden waarom fabrikanten het voorverwarmen van een auto terwijl deze nog aan het laden is mogelijk zou moeten maken, maar dat vertikt Citroën helaas nog steeds.. :(

Volgende week zaterdag ga ik 182 km naar mijn grootouders rijden, ben heel benieuwd of ik het zonder snel laden ga halen.
Moet zeker lukken als je 100 rijdt. Nog wat tips:
1: Bandenspanning verhogen (of op z'n minst controleren). Met spanning "zwaar beladen" rijden terwijl dat niet zo is is in principe niet gevaarlijk - alleen iets minder comfortabel over drempels.
2: Als je vertrekt met 100%: probeer zo min mogelijk te remmen de eerste 5-10 minuten. De accu zit dan zo vol dat regeneratief remmen nog niet werkt. Gas los en uitrollen helpt je die eerste 5% zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Vooral als je toch bijv op een rood licht af rijdt.

• Gerryvd
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 15-12 19:58
Tegenwind is ook een belangrijke factor heb ik gemerkt, zeker als het wat harder waait.
Buitentemperatuur en wind kan je niet beïnvloeden.
Bandenspanning is inderdaad een goede, een hoe hard je rijdt scheelt ook, bijv. 90 vs 100 km/uur
Ik heb de indruk dat wanneer kort voor vertrek de auto wordt opgeladen, het verbruik gunstiger is met deze kou. De accu warmt wat op door het opladen.

• renecl
Utmost schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:06:
[...]

Zaterdag met -1 160KM gereden met nog 41% over. (de heenweg geen heating, dat was niet fijn, terug wel)

• mvdklip
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-12 09:41
Die moet (of toch bij die van mij), op minstens 24°C staan om voelbaar warme lucht naar binnen te blazen.
Dat had ik ook... tot ik bedacht dat de airco ook uit kan. Die airco is in feite gewoon een warmtepomp maar zonder omkeerklep kan ie, volgens mij, alleen koelen en niet verwarmen. Met de airco uit kan ik de verwarming ineens gewoon op 21 zetten voor een behaaglijke temperatuur.

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2

• Graeme
mvdklip schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 08:29:
[...]
Dat had ik ook... tot ik bedacht dat de airco ook uit kan. Die airco is in feite gewoon een warmtepomp maar zonder omkeerklep kan ie, volgens mij, alleen koelen en niet verwarmen. Met de airco uit kan ik de verwarming ineens gewoon op 21 zetten voor een behaaglijke temperatuur.
Ik had juist de gewoonte AC uit te zetten in de winter maar met de C3 deed de verwarming op 20C alsog niet echt veel. De laatste tijd zet ik AC wel aan. Heel veel verschil lijkt 't niet te veroorzaken.

Daarnaast is "air conditioning" niet synoniem met "verkoelen". Het vermindert ook de luchtvochtigheid om bijv. beslagen ramen tegen te gaan.

• mvdklip
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-12 09:41
Graeme schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:56:
Daarnaast is "air conditioning" niet synoniem met "verkoelen". Het vermindert ook de luchtvochtigheid om bijv. beslagen ramen tegen te gaan.
Zoek maar eens op hoe dat ontvochtigen werkt (hint: condensatie) en dan zul je zien dat dat niet echt mogelijk is zonder te koelen. Bij mij maakt het in ieder geval een groot verschil. Met airco aan moet ik de verwarming op 24 zetten en met airco uit op 21. Nog nooit meegemaakt zoiets met een auto maar ja... 8)7

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2

• Marcot71
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:43
Over twee weken krijgen wij onze eC3 Aircross Max extended range. ZIjn er hier al meer extended range rijders?

• DKP

DKP

Marcot71 schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 19:57:
Over twee weken krijgen wij onze eC3 Aircross Max extended range. ZIjn er hier al meer extended range rijders?
Extended range? Wist niet dat dat verkrijgbaar was.
Geen idee of het op de gewone ë-C3 verkrijgbaar is?
Hoeveel kWh is die batterij bij de extended range?

• Marcot71
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06:43
De extended range batterij is 54kwh ipv 44

• SFjunior
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:14
Beste e-C3 rijders,
Onlangs de laatste versie van het mediasysteem er op gezet. Helaas nog steeds problemen met het kiezen van zenders. In het begin kan ik nog meerdere instellen maar nu staat hij vast op 1 zender. Hebben anderen hier last van?
Wat mij vooral opvalt is bij het opstarten zie ik een blauwe lijn, van links naar rechts, oplopen onderin het scherm. Alsof hij het systeem aan het laden is. Deze gaat echter maar tot de helft van het scherm. Zou dit iets betekenen? Hoor graag of jullie dit bekend voor komt.

Verder zeker tevreden e-C3 rijder.

• renecl
SFjunior schreef op zondag 30 november 2025 @ 09:00:
Beste e-C3 rijders,
Onlangs de laatste versie van het mediasysteem er op gezet. Helaas nog steeds problemen met het kiezen van zenders. In het begin kan ik nog meerdere instellen maar nu staat hij vast op 1 zender. Hebben anderen hier last van?
Wat mij vooral opvalt is bij het opstarten zie ik een blauwe lijn, van links naar rechts, oplopen onderin het scherm. Alsof hij het systeem aan het laden is. Deze gaat echter maar tot de helft van het scherm. Zou dit iets betekenen? Hoor graag of jullie dit bekend voor komt.

Verder zeker tevreden e-C3 rijder.
Ik heb eens een factory reset gedaan, dat doet al wonderen.
Daarnaast heb ik sinds 2 maanden alle extra radio opties uitgezet, dus geen FM failover en al die andere opties ook maar eens uitgezet. (die in dat zelfde menu staan)

Wellicht is het toeval, maar sindsdien weinig tot geen problemen meer met het apparaat.

• SFjunior
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 23:14
renecl schreef op zondag 30 november 2025 @ 22:38:
[...]
Wellicht is het toeval, maar sindsdien weinig tot geen problemen meer met het apparaat.
Ga ik zeker proberen. Bedankt voor de tip. (y)

• casgr25
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15-12 14:44
casgr25 schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 11:41:
Enkele weken geleden ontvingen wij onze nieuwe eC3 Max via private lease. Helaas is het van begin af aan drama geweest. Toen de auto bij ons op locatie werd afgeleverd gaf de chauffeur al aan dat de auto een foutmelding geeft (Storing elektrisch aandrijfsysteem: laat de auto repareren). Bij elke rit kwam de melding inderdaad terug. Soms wilde de auto alleen na een tweede poging starten.

Vanwege drukte de auto pas afgelopen week kunnen langsbrengen bij de lokale Citroën-garage. Daar hebben ze geprobeerd een update uit te voeren waarbij de eC3 volledig is vastgelopen. Nu dus aangewezen op een deelauto omdat vervangend vervoer regelen een eeuwigheid duurt, leasemaatschappij en garage wijzen naar elkaar. Fijn met een vakantie later deze week in het vooruitzicht...

Iemand eerder vergelijkbare problemen gehad? En wat was daarbij de doorlooptijd?
Nog opvolging hierop - de eC3 staat na zo'n 2 maanden nog steeds bij de garage in afwachting van levering vervangende onderdelen. Welke onderdelen dat precies waren kon de garage mij niet vertellen, de communicatie is sowieso heel summier. Vanuit de private lease inmiddels wel een vervangende auto uit dezelfde klasse ontvangen. In ieder geval heel blij dat we deze Citroën niet met onze eigen centen hebben gekocht :+

• Utmost
mvdklip schreef op woensdag 26 november 2025 @ 09:20:
[...]
Met airco aan moet ik de verwarming op 24 zetten en met airco uit op 21. Nog nooit meegemaakt zoiets met een auto maar ja... 8)7
Precies dit heb ik ook, het is de laatste twee weken of veel te warm in de auto, of onaangenaam koud. Ik krijg het maar niet voor elkaar de juiste instellingen te vinden voor een comfortabele temperatuur in de EC3.

Daarnaast begin ik me ook mateloos te irriteren aan de parkeersensor. Elk verkeerslicht waar ik stop slaat hij aan en kan ik hem niet wegdrukken waardoor het scherm eigenlijk onbruikbaar is tot ik weer doorrijd. Iemand een idee hoe dit uitgezet kan worden? :F

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-12 16:36

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

Utmost schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:00:
[...]

Precies dit heb ik ook, het is de laatste twee weken of veel te warm in de auto, of onaangenaam koud. Ik krijg het maar niet voor elkaar de juiste instellingen te vinden voor een comfortabele temperatuur in de EC3.

Daarnaast begin ik me ook mateloos te irriteren aan de parkeersensor. Elk verkeerslicht waar ik stop slaat hij aan en kan ik hem niet wegdrukken waardoor het scherm eigenlijk onbruikbaar is tot ik weer doorrijd. Iemand een idee hoe dit uitgezet kan worden? :F
Ik rijd nu een nieuwe eC3 voor twee weken en ik herken dit beiden niet.

Verwarimg staat op AUTO en 21 graden, altijd comfortabel. En hoe bedoel je parkeersensor die aan gaat bij een verkeerslicht?

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

• renecl
Utmost schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:00:
[...]

Ik herken dit totaal niet, temp is prima. Maar soms moet je even spelen door em iets hoger te zetten bij hogere buitentemeratuur.

Parkeersensor werkt perfect ook bij stoplicht. Iets is er niet goed met je auto. Gewoon teruggaan

• Estherrrrrr
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 15-12 11:33
Ik rij nu met koude dagen met dikke jas en handschoenen aan. Net als mijn moeder vroeger in haar lelijke eend.
Ik vind het belachelijk dat het nodig is maar de keer dat ik het lekker warm stookte (daarvoor moest de verwarming op 26) trok het mijn batterij nóg zoveel sneller leeg dat ik dat nu wel laat.

Ik haal met koud weer (onder de 5 graden) amper de 200 km nog.

• renecl
Estherrrrrr schreef op zondag 7 december 2025 @ 13:29:
Ik rij nu met koude dagen met dikke jas en handschoenen aan. Net als mijn moeder vroeger in haar lelijke eend.
Ik vind het belachelijk dat het nodig is maar de keer dat ik het lekker warm stookte (daarvoor moest de verwarming op 26) trok het mijn batterij nóg zoveel sneller leeg dat ik dat nu wel laat.

Ik haal met koud weer (onder de 5 graden) amper de 200 km nog.
Tjah, dat was wel te verwachten met een accu die niet voorverwarmd is. Temp op 22 a 23 graden doet het voor mij en is goed te doen. En als de auto eenmaal warm is, is de drain wel minder dan in het begin.

Dus als de voorverwarmfuncite zou werken, dan was het al warm in de auto en scheelt dat in accu.

En als positief puntje, de auto is wel na 2 minuten al warm ;-)

• Utmost
Tukk schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 13:03:
[...]

Ik rijd nu een nieuwe eC3 voor twee weken en ik herken dit beiden niet.

Verwarimg staat op AUTO en 21 graden, altijd comfortabel. En hoe bedoel je parkeersensor die aan gaat bij een verkeerslicht?
Bijvoorbeeld: als mijn ramen beslaan en ik zet de blazer aan op 22 graden, gaat hij wanneer ik de blazer op de voorruit weer uit heb gezet opeens hele warme lucht blazen terwijl ik niets heb gedaan met de temperatuur. Daarnaast heb ik ook soms het idee dat de auto veel warmer is bij het instellen op 22 graden dan andere keren (waar ik dan ook koude handen heb).

Mogelijk moet ik nog wennen aan de iets traditionelere airconditioning in deze auto, maar ik krijg het maar niet voor elkaar.

Wat betreft de parkeersensor: het scherm/geluidssignaal hiervoor slaat altijd aan als ik stil sta bij een stoplicht of andere plek waar ik niet de intentie heb te parkeren. Ik kan dit scherm niet wegdrukken of het signaal uitzetten waardoor ik weer mijn beeldscherm weer kan gebruiken op het moment dat ik doorrijd.
renecl schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 20:23:
[...]

Ik herken dit totaal niet, temp is prima. Maar soms moet je even spelen door em iets hoger te zetten bij hogere buitentemeratuur.

Parkeersensor werkt perfect ook bij stoplicht. Iets is er niet goed met je auto. Gewoon teruggaan
Ik denk dat dit inderdaad niet kwaad kan. Ik ga even een afspraak maken!

• LookieChameleon
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 04:30
Steek dan gewoon eens een temperatuursensor in de uitblaasopening (Action webshop).
Meten is weten.

[ Voor 10% gewijzigd door LookieChameleon op 08-12-2025 13:52 ]

• Estherrrrrr
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 15-12 11:33
renecl schreef op zondag 7 december 2025 @ 17:00:
[...]

En als positief puntje, de auto is wel na 2 minuten al warm ;-)
Mijne niet.

• Tomono
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 15-12 20:25
Vorige week de auto een dag kwijt geweest voor een terugroepactie. Wiellagers moesten vervangen worden. Ben benieuwd of dat bij andere ook het geval is.

Daarnaast valt het verbruik mij ook enorm tegen. Ik rijd zo goed als alleen snelweg en kom op een verbruik uit van 21,77 KWH/100KM

• renecl
Tomono schreef op maandag 15 december 2025 @ 16:27:
Vorige week de auto een dag kwijt geweest voor een terugroepactie. Wiellagers moesten vervangen worden. Ben benieuwd of dat bij andere ook het geval is.

Daarnaast valt het verbruik mij ook enorm tegen. Ik rijd zo goed als alleen snelweg en kom op een verbruik uit van 21,77 KWH/100KM
Daar zit je meeste belasting, boven de 90KM per uur is hij niet echt meer aerodynamisch. Het is ook een stadsauto die ook gewoon op de snelweg kan, maar echt zuinig is hij dan helaas niet nee.
Pagina: 1 ... 6 7 Laatste