Wat betreft range, ik heb er één keer méér dan 400km uitgehaald, al moest ik daar wefl heel assertief voor rijden.
Maar, in normale omstandigheden, bij temperaruren niet lager dan 10°C, en zolang ik de snelweg mijd, en géén verwarming gebruik, haal ik probleemloos 300 tot 350km.
Rijd ik wél snelweg, bij max 90 is 250km eerder de realiteit.
De winter is echter een regelrechte ramp, ZONDER snelweg, maar wel verwarming gebruiken resulteert in een verbruik van 27 tot maar liefst 35 kWh/100km. Daarom proberen we de ë-C3 bij vriesweer zo weinig mogelijk te gebruiken.
Wat betreft het laden;
Snelladen (bij normale temperaturen), kan theoretisch tot 100kW ... niet in realiteit, die van mij gaat aan gemiddeld 35 a 40 kW, piekt af en toe tot 60 kW, maar slechts kort.
In de winter heb ik het nog niet geprobeerd, en ben dat ook niet van plan.
Laden thuis: doe ik meestal aan 6 A of 8 A (monofasig, resp. aan 1,38 en 1,84 kW), soms hoger, maar meestal heb ik tijd genoeg om aan 6 of 8 A te laden.
In de winter merk ik geen vertraging in het laden, maar het zijn dan ook lage stromen.
Ik heb thuis driefase netwerk, ik kan de auto dus aan 11kW opladen (driefase aan 16A), maar heb dat nog nooit gedaan, zelfs niet aan 6A, wat bij driefase ook al 4,14kW geeft, gewoon, ik heb het (nog) niet nodig (gehad).
De app:
Lang verhaal in 't kort - ik ga echt geen 100€/jaar betalen voor een app waar ik weinig aan heb.
Kortom, na een jaar en reeds +30.000km op de dag dat ik deze 1 jaar had, ben ik in de "aanvaardingsfase" terechtgekomen, en blijf ik met dat ding rijden, met alle bijhorende problemen, maar doe er geen onnodige kosten aan. Van Citroën kreeg ik kortgeleden een telefoontje dat er eindelijk een trekhaak met bijhorende bekabeling beschikbaar is, maar die kost doe ik er niet meer aan.
Tijdens de winter nemen we zoveel mogelijk onze diesel, en ook voor de lange ritten, en zeker voor vakantie.
Laatst september, met 4 erin, koffer volledig vol, en een fietsendrager met fiets erachterop, in Frankrijk 135km/u op crouse controle, verbruik 6,3L/100km ... daar kan geen enkele EV tegenop.
Liever zou ik de ë-C3 buiten stampen, maar moet hem drie jaar houden om te vermijden dat ik die Vlaamse premie van 5.000€ moet terugbetalen. Intussen op zoek naar ander werk, hopelijk kunnen we daardoor terug naar 1 auto (dat is alvast onze bedoeling), dan gaan beide huidige auto's weg, en wat er dan als enige auto voor in de plaats komt, dat weten we nog niet. Momenteel denken we aan een plug-in hybride, maar in 2 jaar kan er nog zoveel "Belgische shit" op ons afkomen, dat het nog te ver weg is om nu al zeker van te zijn ...