Citroën ë-C3 rijders

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grizzlyb1
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-05 12:07
Ik zie dat er nog geen item is aangemaakt over de nieuwe Citroën ë-C3 You en Max modellen.
Het lijkt me handig om dit hier op te starten, zodat mensen hun kennis kunnen delen en vragen vragen kunnen stellen.
Wij hebben begin mei 2024 de ë-C3 Max besteld. Inclusief de 11kW lader en zwart met wit dak.

Inmiddels heb ik van de dealer (van Mossel) begrepen, dat de levering is geschat op medio december 2024.
Zoals bij bijna alle legacy auto merken, zijn er vertragingen ontstaan door de ontwikkeling van de software.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:32
Ik heb me aangemeld voor een proefrit, ik acht de kans vrij groot dat ik er daarna eentje ga bestellen.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grizzlyb1
HandyLumberjack schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 18:35:
Ik heb me aangemeld voor een proefrit, ik acht de kans vrij groot dat ik er daarna eentje ga bestellen.
Zou mooi zijn als er een paar ë-C3 geleverd werden voor de proefritten.
Ik denk dat de eerste proefritten ergens eind september georganiseerd worden.
We hebben er bij de dealer al wel een paar keer in gezeten en van alles kunnen voelen en bekijken en opmeten. Maar als er een binnen is waarin we echt kunnen rijden worden we direct gebeld.
Als ik de reviews van alle buitenlandse auto journalisten moet geloven, is het echt een topper.
Luxueus ver boven zijn segment.
Ze waren zonder uitzondering zeer lovend over de vering, die normaal alleen in de luxe klasse wordt geleverd.
Citroen heeft het over "vliegend tapijt" gevoel, en daar konden ze goed mee leven.
Ook de hoofd en beenruimte achterin was een openbaring voor een auto in het B-segment.
Verder waren ze goed te spreken over de snelheid van de bediening op het scherm en de bediening met de echte hardware knoppen.
Het gemiddelde gebruik was verassend veel lager dan werd aangegeven.
De meeste testers zaten bij gemixed gebruik, na ruw 100km, onder de 12kWh per 100km verbruik.
Met een positieve uitschieter van zelfs net boven de 10.5 kWh gebruik per 100km. Dat is erg zuinig.
(warm weer en mix stad, 70kmh landwegen en een stuk 100kmh snelweg)
De software was echter nog in pre-productie.
De koffer ruimte achter was voldoende ruim, maar kende een vrij diepe bodem en geen gelijke vloer als de achterbank werd neergeklapt..
De enige wat negatieve review kwam uit Nederland.
Die zat wat te zaniken dat de MAX vanaf €30.000 kost en dat hij dat veel te duur vond voor een EV.
Het was niet aan zijn verstand te brengen dat de MAX vanaf prijs €27.800 is, en met €2950 subsidie zelfs uitkomt op €24.850. . . . . Geen enkele EV met een bereik van 320km in de EU kost zo weinig geld... . . . behalve de ë-C3 YOU versie :)

Veel plezier met de proefrit, en bestel hem VOORDAT de subsidie pot dit jaar leeg is, want in 2025 komt dat niet meer terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Grizzlyb1 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 22:52:
[...]

Die zat wat te zaniken dat de MAX vanaf €30.000 kost en dat hij dat veel te duur vond voor een EV.
Het was niet aan zijn verstand te brengen dat de MAX vanaf prijs €27.800 is, en met €2950 subsidie zelfs uitkomt op €24.850. . . . . Geen enkele EV met een bereik van 320km in de EU kost zo weinig geld... . . . behalve de ë-C3 YOU versie :)

Veel plezier met de proefrit, en bestel hem VOORDAT de subsidie pot dit jaar leeg is, want in 2025 komt dat niet meer terug.
Los van de de goedkoopste nieuwe EV met 320km range in aanschaf, is het als je goedkoop thuis kan laden, ook ongeveer de goedkoopste auto qua totale gebruikskosten.

Zelfs een goedkoop tweedehands benzineautotje is al snel duurder qua totale kosten omdat de brandstof zoveel duurder is.

Zelf ben ik van plan om voor de YOU te gaan, met 3-fase laden.

Er zit nog 43% in de subsidiepot, dus ik verwacht dat ik vooraf aan de koop/subsidie aanvraag nog een proefrit kan maken.

• Grizzlyb1
De pot is idd nog aardig vol.
Ik duim voor jullie dat de eerste proefritten komende maand al mogelijk zijn.
(voor ons zelf natuurlijk ook, want we willen het graag uit eerste hand ervaren. Maak ik ook direct een review video van.

Ook wij hebben sinds 2017 panelen op ons dak. 2400kWh per jaar.
We leveren 1300kWh terug waardoor we vanaf 1 september €113 per jaar moeten betalen voor terug leveren.
Het elke week benzine tanken, met €1,95 per liter, staat ons steeds meer tegen.
Hoe sneller de EV komt hoe beter. 😁

[ Voor 39% gewijzigd door Grizzlyb1 op 22-08-2024 12:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Ik ben heel benieuwd, heb hem nog niet in het echt gezien, dus alleen wat reviews, hij ziet er vrij vierkant uit, wat meestal zorgt voor lekker veel binnenruimte t.o.v. het formaat.

Voor ons is het de vervanger van de huidige MG ZS EV, want die moet ik einde van het jaar inleveren. Levering van de e-c3 zal vast later zijn, maar we redden ons in de tussentijd vast wel met 1 i.p.v. 2 auto's.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TDG
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:38

TDG

Leuk dat er een topic gemaakt is. Ik heb ook een max in bestelling staan.

Er staat sinds juli een nieuwe prijslijst op de site van citroen:
https://www.citroen.nl/co...3-C3_MY10_29072024_v1.pdf

Een paar dingen die mij zijn opgevallen in vergelijking met de versie van januari.
  • Verwarmde voorstoelen komt er niet meer in voor
  • Verwarmd stuurwiel ook niet meer
  • Grootlicht assistent is ook verdwenen
Vooral de eerste 2 vind ik jammer. Heeft toch invloed op de range in de winter.

Ook staat ondertussen het instructieboekje online:
https://service.citroen.com/ACddb/index2.html

Hierin staat veel info. Bijvoorbeeld over een toekomstige 30 kWh versie en een versie met warmtepomp.

• Grizzlyb1
TDG schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 13:59:
Leuk dat er een topic gemaakt is. Ik heb ook een max in bestelling staan.

Er staat sinds juli een nieuwe prijslijst op de site van citroen:
https://www.citroen.nl/co...3-C3_MY10_29072024_v1.pdf

Een paar dingen die mij zijn opgevallen in vergelijking met de versie van januari.
  • Verwarmde voorstoelen komt er niet meer in voor
  • Verwarmd stuurwiel ook niet meer
  • Grootlicht assistent is ook verdwenen
Vooral de eerste 2 vind ik jammer. Heeft toch invloed op de range in de winter.

Ook staat ondertussen het instructieboekje online:
https://service.citroen.com/ACddb/index2.html
Bedankt voor de info over het instructie boekje. 👍
In het instructieboekje staat in elk geval nog wel de bediening van stuurwiel verwarming en Stoel verwarming.
Over de stoelverwarming was al wat verwarring, en is nog steeds onduidelijk . . wel of niet.
In de You versie zou het echt niet zitten, maar in de Max wel.
In het instructie boekje wordt er wel een pagina besteed aan de stoel verwarming, en ook stuurverwarming staat er bij. Zelfs de groot licht assistent wordt besproken.
Dus ik denk dat het wel goed zit.

Op andere sites, daar staat gewoon nog dat de voorstoelen verwarmd zijn.
In Duitsland werd "verwarmde voorstoelen en stuurverwarming" gepresenteerd als een "winter pakket".
Mogelijk in sommige warme landen niet standaard en in koelere landen wel?
Bij stuurwiel verwarming staat wel (afhankelijk van het land van verkoop)
Ik ben zelf ook benieuwd naar hoe het nu echt zit voor Nederland. Best wel koel hier 🥶

[ Voor 31% gewijzigd door Grizzlyb1 op 29-08-2024 17:47 . Reden: aanvullingen en meer info ]

• Grizzlyb1
Even ter aanvulling 3 pagina's van het instructie boekje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DnQzIfYTjZhuKRgbeqN2U7yUmUs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2dxuep0MeJWRR4715PNsruSV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1F01boTAJFPR0JxcoCyg6YaLpXE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mInxpupt66j5hrQ196vu70A2.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tqSMwUdjN8XNQIXSEljLUboOk_g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/adE6Za4UsEbtId6wmRK7prMp.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Grizzlyb1 op 29-08-2024 20:52 ]

• Grizzlyb1
Ik vind nog wel slordige fouten in het instructieboekje.
In de ë-C3 zit een 44kWh Lithium IJzer Fosfaat batterij en pertinent geen Lithium-Ion batterij.
LFP is de hoofd reden dat we hebben gekozen voor deze Citroën ë-C3.

• Grizzlyb1
In een Duitse test op YT, komt het ook ter sprake. De bedieningsknop voor de stoelverwarming is gewoon aanwezig op het midden console. In de ë-C3 Max waar we bij de dealer inzaten, was die knop ook gewoon aanwezig.

YouTube: Citroen e-C3 im Test (2024) Wir fahren das NEUE Elektroauto ab 23.30...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TDG

TDG

Grizzlyb1 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 16:42:
[...]
In het instructieboekje staat in elk geval nog wel de bediening van stuurwiel verwarming en Stoel verwarming.
Over de stoelverwarming was al wat verwarring, en is nog steeds onduidelijk . . wel of niet.
In de You versie zou het echt niet zitten, maar in de Max wel.
In het instructie boekje wordt er wel een pagina besteed aan de stoel verwarming, en ook stuurverwarming staat er bij. Zelfs de groot licht assistent wordt besproken.
Dus ik denk dat het wel goed zit.
Het instructieboekje begint met:
Uw auto kan, afhankelijk van het uitrustingsniveau, het type, de uitvoering en
de specifieke kenmerken voor het land waar uw auto verkocht is, slechts van
een deel van de uitrusting in dit boekje zijn voorzien.
Ik denk dat deze instructieboekjes voor alle markten dezelfde inhoud hebben en slechts vertaald worden.
Grizzlyb1 schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 18:47:
Ik vind nog wel slordige fouten in het instructieboekje.
In de ë-C3 zit een 44kWh Lithium IJzer Fosfaat batterij en pertinent geen Lithium-Ion batterij.
LFP is de hoofd reden dat we hebben gekozen voor deze Citroën ë-C3.
LFP is een type lithium-ion batterij. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grizzlyb1
TDG schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:03:
LFP is een type lithium-ion batterij. ;)
Daar heeft u absoluut gelijk in.

In de volksmond, voor de gene die zich enigszins thuis voelen in de materie, wordt NMC meestal aangeduid met Lithium-Ion, en LFP met LFP batterijen. Ik ging er dus, abusievelijk, vanuit dat Citroën het betreffende type zou vermelden, dus LFP, NMC.
Maar inderdaad vallen ze onder de algemene aanduiding "Ion". Mijn fout dus niet hun fout.

Voor de rest mag ik redelijkerwijs aannemen, dat in landen waar het vaak ruim en langdurig onder 20 graden komt en blijft, de stoel- en stuurverwarming standaard zijn.
Er staat ook duidelijk een vermelding daarvoor.
De betreffende verwarming werkt pas bij temperaturen onder 20 graden 🥶.
Dus laten we ervan uitgaan dat het ook zo is en dat deze verwarmingen gewoon in de MAX zitten. Dat zou dan ook kloppen met de verschillen, afhankelijk van "type en Uitvoering" waar ze het over hebben.
Een verwarming lijkt me standaard in landen waar het regelmatig vriest.

Anders zou Citroën in theorie kunnen vermelden dat zij tevens een schuifdak, stoelmassage, leren bekleding etc in de auto hebben, (afhankelijk van het land van verkoop) en dan alleen de auto met al deze features verkopen in week 1 in IJsland.
Daarmee zet je klanten behoorlijk op het verkeerde been.
Net als het aanbieden van een versie "Awesome", voor €11.999 . . . met een bereik van 600km, alleen weet niemand waar je hem kan bestellen.
(dat deed BYD een beetje, adverteren met een "active" versie voor €29.990, die nooit ergens te koop was. Als je dan bij de dealer kwam, hadden ze alleen een BYD vanaf €33.750

[ Voor 5% gewijzigd door Grizzlyb1 op 30-08-2024 19:12 . Reden: taalkundig ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grizzlyb1
Misschien wel een leuke site om te kijken wat de gemiddelde levertijd is van je bestelde ë-C3.
Er is ook te zien hoeveel er van welk model of kleur is besteld.
Je kunt ook je eigen besteldatum en model invoeren.
Uiteindelijk kun je dan ook zien wanneer de eerste modellen worden uitgeleverd.

https://www.delais.fr/en/car/citroen/e-c3.html#section1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Vandaag toch maar eens opnieuw contact opgenomen met de dealer i.v.m. een proefrit. Een lichtelijk geïrriteerde verkoper wist mij te vertellen dat hij 18 september een introductie/informatie dag had over de e-c3, en dat hij verwachtte dat ze dan binnen korte tijd een auto beschikbaar had voor proefritten.

Eind van het jaar moet ik een van onze auto's inleveren, we kunnen best wel even uit de voeten met 1 i.p.v. 2 auto's, maar dat moet niet te lang duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasterTroy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:45
Weet iemand wanneer een Euro NCAP test wordt gedaan van de E-C3. Tot heden kan ik enkel de C3 zelf vinden, maar dus niet van de E-c3. Zou wel benieuwd zijn.

Weg met Big Tech!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grizzlyb1
CasterTroy schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:52:
Weet iemand wanneer een Euro NCAP test wordt gedaan van de E-C3. Tot heden kan ik enkel de C3 zelf vinden, maar dus niet van de E-c3. Zou wel benieuwd zijn.
Van de nieuwe Europese ë-C3 heb ik nog geen Ncap kunnen vinden.
Wel van het oude model in India.

Maar om heel eerlijk te zijn, vind ik het zelf ook niet echt interessant.
We rijden al sinds 1972 in alles wat wielen heeft, en daar bestonden nog geen airbags, kreukelzones, sensoren, camera's, zelfsturende en remmende systemen . . . . airbags voor je buik, je hoofd, je knieën, schouders, voeten, heupen, etc etc etc.
Nog even en je mag nooit meer zelf rijden in een bewegend object.
De gordel was prima, ABS ook nog, maar voor de rest is de bestuurder het meest gevaarlijke onderdeel van de auto. En ik rijd al ruim 52 jaar schade vrij.
Zit er een NCAP sterretje op, mooi meegenomen, zijn ze voor mij noodzakelijk? . . . nee hoor.

Maar ieder zijn meug hoor. Als 5 sterren voor iemand belangrijk is, vooral doen.
Maar wanneer je echt voor veiligheid wil gaan, en een 5 sterren NCAP EV de eis is, dan ben ik bang dat de prijsklasse een hogere is.
Of een gebruikte ICE auto met 5 sterren.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CasterTroy
Grizzlyb1 schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 18:00:
[...]

Van de nieuwe Europese ë-C3 heb ik nog geen Ncap kunnen vinden.
Wel van het oude model in India.

Maar om heel eerlijk te zijn, vind ik het zelf ook niet echt interessant.
We rijden al sinds 1972 in alles wat wielen heeft, en daar bestonden nog geen airbags, kreukelzones, sensoren, camera's, zelfsturende en remmende systemen . . . . airbags voor je buik, je hoofd, je knieën, schouders, voeten, heupen, etc etc etc.
Nog even en je mag nooit meer zelf rijden in een bewegend object.
De gordel was prima, ABS ook nog, maar voor de rest is de bestuurder het meest gevaarlijke onderdeel van de auto. En ik rijd al ruim 52 jaar schade vrij.
Zit er een NCAP sterretje op, mooi meegenomen, zijn ze voor mij noodzakelijk? . . . nee hoor.

Maar ieder zijn meug hoor. Als 5 sterren voor iemand belangrijk is, vooral doen.
Maar wanneer je echt voor veiligheid wil gaan, en een 5 sterren NCAP EV de eis is, dan ben ik bang dat de prijsklasse een hogere is.
Of een gebruikte ICE auto met 5 sterren.?
In 1972 was het iets rustiger op de weg en zoals je aangeeft is de bestuurder het gevaarlijkste onderdeel van de auto. Gezien de toename van het gevaarlijkste onderdeel (bestuurders) vind ik het dus wel relevant, al gaat het mij meer om het resultaat van de botsproeven/impact dan de "zogenaamde" hulpfuncties ;)

Die test van India had ik gezien inderdaad, ben benieuwd hoe de Europese versie het gaat doen.

Weg met Big Tech!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Je kunt zelf wel veilig rijden, maar er zijn tegenwoordig zoveel idioten op de weg. En met de komst van EV's zijn auto's met bizar veel PK's opeens beschikbaar voor een veel groter publiek.

Dat een beetje extra veiligheid is tegenwoordig gewoon noodzaak, en dat hoeven wat mij betreft echt geen 5 sterren te zijn, maar minimaal toch wel 3.

• Grizzlyb1
HandyLumberjack schreef op dinsdag 17 september 2024 @ 19:41:
Je kunt zelf wel veilig rijden, maar er zijn tegenwoordig zoveel idioten op de weg. En met de komst van EV's zijn auto's met bizar veel PK's opeens beschikbaar voor een veel groter publiek.

Dat een beetje extra veiligheid is tegenwoordig gewoon noodzaak, en dat hoeven wat mij betreft echt geen 5 sterren te zijn, maar minimaal toch wel 3.
Voor mijzelf, zou het al genoeg zijn om een redelijke waardering op kreukelzone te hebben, en bijvoorbeeld een stuur airbag + passagiers airbag. Wij vervoeren nooit mensen.
Ik kan me voorstellen, dat mensen met kinderen meer kijken naar de rating voor veiligheid achterin.

Het probleem met het geven van sterren vind ik, dat het niet meer gaat over "scoort redelijk" of matig, maar "krijgt ster of niet"

Elke 5 jaar moeten de eisen weer hoger dan de jaren daarvoor.
Wat in 2024 geen ster krijgt, had voor de zelfde techniek in 2018 wel een ster gekregen.

Het geven van sterren wordt een doel van de organisatie op zich, een soort bestaansrecht creëren.
De NCAP zegt het zelf eigenlijk al. Een auto die gewoon voldoet aan alle wettelijke eisen, krijgt daarvoor geen enkele ster. Ze geven daarnaast ook toe, dat die auto ook gewoon veilig is, maar dat andere auto's nog hoger scoren. Eigenlijk meten zij vanaf de hoogste standaard, die krijgt 5 sterren en is de maatstaf.
Alles wat niet aan die maatstaf voldoet, krijgt op dat onderdeel niet de ster.

Hierdoor krijg je dat dure auto's met dure features zoals rijhulpsystemen, eerder hoog zullen scoren door duurdere extra's, dan auto's die in een goedkoper segment zijn gebouwd zonder al deze sensoren, hulp systemen en camera's.
Tevens krijg je nu ook al weer sterren voor de aanwezigheid van autonome rem systemen voor het ontwijken van andere weggebruikers, of kwetsbare weggebruikers.

De gemiddelde bestuurder zal dat misschien belangrijk vinden en nodig hebben, maar voorlopig kan ik nog beoordelen dat het voor mij allemaal dure ballast is.
€25.000 is al meer dan veel mensen kunnen betalen. Door al deze extra zaken worden auto's steeds duurder en zwaarder. Uiteindelijk onbereikbaar voor velen.

https://www.euroncap.com/en/about-euro-ncap/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grizzlyb1
Inmiddels zijn er al een flink aantal ë-C3's geleverd. Voornamelijk in Frankrijk.
Het meest voorkomende model daar is de You, en blauw.
Van de 373 mensen die zich op die site hebben gemeld, zijn er 23 die hem geleverd hebben gekregen.
Allen hebben besteld in januari en februari.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TDG

TDG

Afgelopen week hebben 30+ e-C3's een kenteken gekregen. Dit zullen wel voornamelijk demo/showroom autos's zijn (bron: Open Data RDW). Zoals deze bij een dealer in Hardewijk.

Heeft er iemand al een proefrit gepland staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Nog steeds niks gehoord van de dealer over de proefrit, maar ik ben bang dat die EC-3 echt te laat gaat komen, heb begin volgend jaar een andere auto nodig.

Heb een offerte voor een Hyundai Inster liggen, denk dat ik die maar ga bestellen, want die kunnen ze leveren in de eerste weken van 2025.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irenekat
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 20-02 00:28
Ik ben benieuwd of er al proefritten gemaakt zijn met de E C3.

Ik heb de rode Max 11kw versie met zwart dak besteld eind juli. En ben erg benieuwd hoe hij rijd en hoe hij er uit ziet van binnen. De reviews en foto’s vond ik erg positief vandaar de bestelling.

Maar het wachten duurt lang. Ik kreeg door dat februari de verwachtte productiedatum is en de door mij bestelde auto dan een maand later geleverd zou kunnen worden. Op zijn vroegst 😅.

Hebben anderen soort gelijke informatie gekregen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Irenekat schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:07:
Ik ben benieuwd of er al proefritten gemaakt zijn met de E C3.

Ik heb de rode Max 11kw versie met zwart dak besteld eind juli. En ben erg benieuwd hoe hij rijd en hoe hij er uit ziet van binnen. De reviews en foto’s vond ik erg positief vandaar de bestelling.

Maar het wachten duurt lang. Ik kreeg door dat februari de verwachtte productiedatum is en de door mij bestelde auto dan een maand later geleverd zou kunnen worden. Op zijn vroegst 😅.

Hebben anderen soort gelijke informatie gekregen?
Ik werd van het weekend gebeld door de dealer voor een proefrit, maar ben daar niet op in gegaan omdat ik inmiddels een andere auto heb gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irenekat
HandyLumberjack schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:09:
[...]

Ik werd van het weekend gebeld door de dealer voor een proefrit, maar ben daar niet op in gegaan omdat ik inmiddels een andere auto heb gekocht.
Leuk! Er is dus wel een mogelijkheid om een proefrit te maken inmiddels. Bedankt voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meggens
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 23-03 22:18
Net bericht van lease maatschappij dat 7 januari 2025 de voorlopige afleverdatum is voor mijn e-c3 max. Dat is helaas wel weer 1% bijtelling erbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Irenekat
meggens schreef op woensdag 20 november 2024 @ 08:41:
Net bericht van lease maatschappij dat 7 januari 2025 de voorlopige afleverdatum is voor mijn e-c3 max. Dat is helaas wel weer 1% bijtelling erbij
Dat is wel jammer inderdaad. Maar wel fijn dat je een voorlopige afleverdatum hebt. Er komt wat beweging in dus. Wanneer had je de auto besteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paulpfann
  • Laatst online: 22-01 20:39
Dag allemaal, ik heb een grijs-zwarte max besteld een paar maanden geleden, via privatelease. Levertijd staat nu op tweede week april.

[ Voor 12% gewijzigd door paulpfann op 25-11-2024 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:25
Aanstaande vrijdag ga ik een proefrit maken in de ë-C3. Ben heel benieuwd.
Zal ter vervanging van een Peugeot 308 uit 2010 zijn, dus wel even iets anders.

Gewoon spullen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• andypanz
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 14-04 05:15
Ik heb de citroen ec3 sinds gisteren gekregen .
Wat ik tot nu toe kan zeggen dat de software traag is en toch wel wat bugs heeft.
Het niet synchroniseren met de gsm , heel weinig display opties om te veranderen.
Nu het goede ,
Hij rijd dan wel heel goed en de zetels zijn ook heel goed .
Ik heb de max versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CasterTroy
andypanz schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 13:40:
Ik heb de citroen ec3 sinds gisteren gekregen .
Wat ik tot nu toe kan zeggen dat de software traag is en toch wel wat bugs heeft.
Het niet synchroniseren met de gsm , heel weinig display opties om te veranderen.
Nu het goede ,
Hij rijd dan wel heel goed en de zetels zijn ook heel goed .
Ik heb de max versie
Tof! Houdt ons op de hoogte. Ben benieuwd of ze de software komende tijd gaan verbeteren.

Weg met Big Tech!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andypanz
CasterTroy schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 14:05:
[...]

Tof! Houdt ons op de hoogte. Ben benieuwd of ze de software komende tijd gaan verbeteren.
Zal ik doen . en hoop ik ook want maakt het wat kut om te weten of men auto vol is opgeladen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:25
Rijden en zitten doet de ë-C3 inderdaad goed.
De 112pk is voldoende om goed met verkeer mee te komen.
Stoelen zitten verrassend goed.

Wij vonden de auto alleen net wat te klein dus hebben het nu op een e-2008 (gebruikt) gemunt.

Gewoon spullen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• andypanz
Wat meer info over e c3

Gisteren een rit van 170 km in totaal gedaan . antwerpen naar gent en terug.
Vanaf je 120 km/u rijd gaat de batterij heel snel naar beneden , heb dan maar beslist 110 te rijden wat toch wel een groot verschil was .
de 112 pk is genoeg voor wat het is .
Nu volgende problemen die ik heb . eens de wagen een tijdje niet gebruikt is kan ik deze niet open of toe doen met de sleutel op afstand, eerst handmatig open doen opstarten en dan werkt het weer wat heel irritant is
Deze morgen kreeg ik ook een lampje dat het electric traction systeem een error gaf .
Nu morgen ga ik naar de garage voor dit te na te laten kijken .
Mijn conclusie op dit moment.
Heel veel software bugs of problemen zowel app als de auto .
Bepaalde knopen werken gewoon niet ook
En veel irritaties van geluidjes pinkers , snelheid waarschuwin als je wat te rap rijd is heel irritant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakpeter
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:07
Nu volgende problemen die ik heb . eens de wagen een tijdje niet gebruikt is kan ik deze niet open of toe doen met de sleutel op afstand, eerst handmatig open doen opstarten en dan werkt het weer wat heel irritant is
Je bent niet de enige, zie: https://www.delais.fr/voiture/citroen/c3/27677-yopyop.html. Mijn Frans is niet zo goed, maar met vertalen in de browser is het prima te volgen.

Er staat nu een tip bij:
Druk op de knop in de kofferbak om "de auto te ontwaken" en hop de centralisatie gaat terug om te ontgrendelen.
Ik gok dat hier de ‘normale’ kofferbakknop bedoeld wordt, misschien werkt dat bij jou ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisNL87
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16-12-2024
Ik heb afgelopen vrijdag mijn EC-3 You opgehaald. Hij was mooi volledig opgeladen bij aflevering, maar na 200 meter bij het eerste stoplicht kreeg ik de melding 'battery critically low, reduced performance'. Reduced performance hield in dit geval is dat de auto helemaal niks meer deed. van contact gehaald en opnieuw proberen te starten, maar steeds de melding 'put foot on brake pedal to start', maar deed verder niks meer. Dus de garage heeft de auto weer opgepikt.

Vrijdagmiddag is alles gereset en nagekeken, dus vanmorgen nogmaals geprobeerd. Dit keer heb ik 2 km weten te rijden en weer dezelfde meldingen. Auto is weer weggesleept en en wordt contact opgenomen met Citroen wat dit is...

Wordt vervolgd, maar geen begin dat vertrouwen opwekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andypanz
Vandaag naar de garage geweest .
ze hebben alles kunnen fixen blijkbaar een slechte zekering .
alles werkt nu naar behoren .
juist de app problemen is wachten op een update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDG

TDG

Vorige maand is de prijslijst bijgewerkt (4 november versie 2). Hierin gaat het over modeljaar 20 (de vorige versie was 10).

Paar verschillen die opvielen:
  • Elektrische handrem is voor de ë-C3 geen standaard uitrusting meer, maar krijg je nu bij Plus of Max.
  • LED koplampen zijn ook niet meer standaard en krijg je alleen nog bij de Max versie. De LED dagrijverlichting is wel standaard.
  • Automatisch grootlicht is weer terug op de prijslijst en krijg je bij Plus of Max.
  • De vloermatten kreeg je in de vorige prijslijst nog bij de Max uitvoering, maar zijn nu verdwenen van de lijst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ieduladha
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-03 15:50
Leuk om te zien dat er ook een ë-C3 forum op Tweakers. Wij hebben sinds 15 november een Max variant in de kleur Monte Carlo blue via privé lease. Ik moet zeggen, hij rijdt en zit echt heerlijk maar heeft nog wel wat software issues. De MyCitroen app doet nog bijzonder weinig. Je kan nog niks van de auto uitlezen, geen ritten, geen aantal km's dat je nog kan rijden, geen signaal als auto is opgeladen enz. enz. Volgens Citroën en de dealer gaat binnenkort de update komen (over the air) maar niemand durft exact te vertellen wanneer. Ik ben wel benieuwd of hij echt over the air gaat komen want de externe WiFi koppelen werkt ook niet.

Nog een hele discussie gehad met dealer want er zit geen stopcontactlader bij. Volgens de Citroën website zou dat wel moeten, maar die tekst is inmiddels verwijderd en er wordt geen stopcontactlader geleverd (of 450 euro betalen). Bij dit weer is de range iets van 200 km is mijn ervaring. Dat waren wel veel snelweg km's, met 100 km/h.

P.S. geen stoelverwarming, ook niet in de Max versie. Wel met vloermatten geleverd.

[ Voor 5% gewijzigd door Ieduladha op 10-12-2024 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philipstuij
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-06 21:33
Wij hebben in augustus besteld bij de lease-maatschappij (Max in lichtblauw) met de uitdrukkelijke wens dat ie niet voor januari geleverd zou worden (levering zou toen nog heel snel kunnen). Dat is gelukt, verwachte levering is nu 28 apr - 4 mei :-P Zal eens contact opnemen met de dealer of er in de tussentijd al wel een proefrit te maken valt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdklip
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:27
Ik mag 27 december mijn Citroën e-C3 Max in ontvangst nemen na vijf jaar in een Model 3 rond gereden te hebben. Onvergelijkbare auto's natuurlijk als je alleen al naar de prijs kijkt maar ik ben benieuwd. Vóór de Tesla heb ik vijf jaar een Nissan Leaf 24kWh gehad. Ik verwacht dat de e-C3 er een beetje tussenin zal zitten qua algehele ervaring.

Jammer te lezen dat er geen stoelverwarming op zou zitten. Mijn vriendin rijdt in een e-208 in de basisuitvoering en daar zit dat wel op, net zoals een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel bijvoorbeeld. Dat was voor mij de nummer 1 reden om niet voor de You uitvoering te gaan. Ik heb nog nooit goed in een auto kunnen zitten zonder verstelbare stoel. Verder lijkt me het scherm op het dashboard toch ook wel fijner dan een priegelig schermpje van een smartphone. De rest van de opties kan me gestolen worden. Met adaptieve cruise control hadden ze me dan weer wél over de streep kunnen trekken om een duurder model te bestellen.

Wat betreft de software ben ik wel wat skeptisch. Zowel Nissan als Peugeot hadden / hebben dit niet op orde en ik verwacht dan ook eigenlijk niet dat dat Citroën wel gaat lukken. Erg jammer. Iets als op afstand kunnen zien hoe het met je acculading staat, is toch wel het minimum dat je in 2025 zonder problemen moet kunnen doen.

[ Voor 1% gewijzigd door mvdklip op 19-12-2024 14:03 . Reden: leesbaarheid ]

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vderput
  • Laatst online: 22:38
Proefrit dit weekend gemaakt in E-C3 Max.
Rijden doet ie goed en prettig . Zoals eerder vermeld geen stoel en stuurverwarming, heeft wel in de folder gestaan. Ook geen mistlampen voor, dit heeft ook in de folder gestaan. Software was ook nog niet OK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Ik heb het kenteken inmiddels doorgekregen en er staat netjes 550kg trekgewicht geregistreerd. Dat is de belangrijkste reden dat ik voor een e-C3 heb gekozen. Ik zit namelijk in een grote renovatie en heb de trekhaak hard nodig. Nou is die trekhaak zelf nog wel een dingetje want die schijnt nog niet leverbaar te zijn. Online vind je ze wel maar dan alleen als fietstrekhaak (met of zonder pin op de kogel). Nou vraag ik me af of je zo'n trekhaak niet gewoon kunt monteren en gebruiken om te trekken als de registratie zegt dat dit mag. De trekhaak leverancier zegt dat het technisch geen probleem is, maar of het mag doet hij geen uitspraken over.

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvdklip
Ik heb de e-C3 Max vandaag in ontvangst genomen en moet zeggen dat ik positief verrast ben. Er zijn een heel aantal ergernissen minder t.o.v. de e-208 die we ook hebben:
  • Het resterende batterij percentage is duidelijk zichtbaar
  • Het scherm werkt vlot en Android Auto werkt ook draadloos
  • Regeneratief remmen is standaard
  • De zit is goed en biedt veel overzicht
  • De MyCitroen app werkt zowaar
Puntjes die me opvielen als negatief:
  • De e-remote control service is nog in behandeling en is sowieso alleen de eerste 12 maanden gratis
  • Je krijgt maar één klapsteutel bij de auto. De reservesleutel heeft geen AB.
  • De handleiding vermeldt meerdere USB aansluitingen voorin. Daarvan heb ik maar één kunnen vinden.
  • Updates moeten met een USB stick gedaan worden.
Dit is nu m'n derde elektrische auto en allemaal heb ik ze gekocht zonder proefrit/zit. Eigenlijk best raar. :D

[ Voor 9% gewijzigd door mvdklip op 27-12-2024 23:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdklip
Dat van die app neem ik terug. Lijkt namelijk prima te werken maar stiekem werkt dan vervolgens exact helemaal niks. Services staan in behandeling, privacy instellingen in de auto moeten aangepast worden maar de instructies daarvoor zijn verkeerd, etc. :P

Rijden doet de e-C3 prima. Wel al gehad dat de auto bij starten zei dat de elektrische aandrijflijn stuk was en ik de auto bij de garage moest aanbieden. Opnieuw starten verhielp dit. Verder zitten er echt gekke quirks in de werking van knopjes. Het licht in het interieur kan in de welbekende automatische stand aan de hand van de deuren maar dit werkt soms wel, soms niet. De richtingaanwijzer kan in de klikstand en gaat dan bij verlaten van de bocht uit deze stand maar blijft dan nog even hangen en activeert de richtingaanwijzer opnieuw. Kan geen kwaad maar het valt op dat zulke dingen die al tientallen jaren in auto's zitten net niet lekker werken. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKP
  • Laatst online: 27-06 11:21

DKP

Even voorstellen, ben een 48 jarige man uit Vlaams Brabant, en rijdt sinds kort een new ë-C3.

Nu even niet veel tijd, ik kom er later (zeer) uitgebreid op terug, maar nu dus in 't kort:

Zeer ONTEVREDEN over mijn ë-C3!!!
Buiten het feit dat de rijervaring/comfort echt heel goed zit, stoort mij het ENORME elektriciteitsverbruik!
Bij een kruissnelheid van 90km/u, 21kWh/100km.
Geprobeerd ZONDER snelweg, amper minder.
Hoe je het ook probeert, je moet immens veel moeite doen om 200km te halen!

Zijn er nog die dat probleem ervaren?
Bij Citroën zegt men dat het aan mijn rijstijl ligt, ik moet maar wat rustiger rijden ... eu ja ... ik liet hun weten dat ik met een Tesla model 3, licht sportief, aan 12kWh kan rijden ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
DKP schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 22:52:
Even voorstellen, ben een 48 jarige man uit Vlaams Brabant, en rijdt sinds kort een new ë-C3.

Nu even niet veel tijd, ik kom er later (zeer) uitgebreid op terug, maar nu dus in 't kort:

Buiten het feit dat de rijervaring/comfort echt heel goed zit, stoort mij het ENORME elektriciteitsverbruik!

Bij Citroën zegt men dat het aan mijn rijstijl ligt, ik moet maar wat rustiger rijden ... eu ja ... ik liet hun weten dat ik met een Tesla model 3, licht sportief, aan 12kWh kan rijden ...
Ik vindt het ook behoorlijk hoog.

Maar onderschat niet dat een Tesla M3 een van de zuinigste EV's is.

Is dit met de verwarming aan? Dat tikt vaak behoorlijk aan, zeker met koudere dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKP

DKP

HandyLumberjack schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 08:41:
[...]

Ik vindt het ook behoorlijk hoog.

Maar onderschat niet dat een Tesla M3 een van de zuinigste EV's is.

Is dit met de verwarming aan? Dat tikt vaak behoorlijk aan, zeker met koudere dagen.
Met verwarming aan weliswaar. Ik heb eens 30km ver gereden zonder, en had niet de indruk dat het veel verschil maakte.
Volgende week terug werken, ik ga dan wel eens enkele woon werk ritten doen volledig zonder verwarming. Ben benieuwd.

Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat je met een elektrisch autootje vsn dit formaat (minder dan 1500kg), en deze powerklasse (maar 113pk) over de 20kWh/100km gaat. Terwijl er EV's van +2t en +300pk zijn waarmee je probleemloos onder de 15kWh kan rijden.

Ik blijf sterk vermoeden dat dit het gevolg is van een softwareprobleem waar deze auto mee te maken had vóór de levering (kom ik later op terug).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
DKP schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 20:06:
[...]

Met verwarming aan weliswaar. Ik heb eens 30km ver gereden zonder, en had niet de indruk dat het veel verschil maakte.
Volgende week terug werken, ik ga dan wel eens enkele woon werk ritten doen volledig zonder verwarming. Ben benieuwd.

Ik kan mij gewoon niet voorstellen dat je met een elektrisch autootje vsn dit formaat (minder dan 1500kg), en deze powerklasse (maar 113pk) over de 20kWh/100km gaat. Terwijl er EV's van +2t en +300pk zijn waarmee je probleemloos onder de 15kWh kan rijden.

Ik blijf sterk vermoeden dat dit het gevolg is van een softwareprobleem waar deze auto mee te maken had vóór de levering (kom ik later op terug).
Ter vergelijking:
Ik heb enkele dagen geleden een proefrit gemaakt met een Hyundai Inster, toen zat ik op 18.8 kWh/100 km.

En in mijn huidige EV (MG ZS) zit ik momenteel ook boven de 20 kWh/100km (maar die is wel een stukje groter). Terwijl ik in de zomer daarmee ook onder de 15 kWh/100km mee kan rijden.

Ik vindt het een best hoog verbruik, maar niet extreem hoog gezien het weer van de afgelopen dagen en het feit dat de EC-3 geen warmtepomp heeft.

Maar ik ben benieuwd naar je verhaal.

[ Voor 8% gewijzigd door HandyLumberjack op 01-01-2025 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Ik heb nog niet kunnen ontdekken waar je het verbruik uberhaupt kan zien. Wel is me opgevallen dat de eerste procenten de auto uitvliegen. Waarschijnlijk door de verwarming. Voordat ik wegreed vanochtend was de lading al van 100% naar 94% gedaald. Er zit geen warmtepomp in deze auto en dat maakt veel uit.

En 12kWh / 100km met een Model 3 is echt wel héél zuinig. Ik heb 15,4kWh / 100km gemiddeld gereden met een SR+ over ongeveer 120 dkm en dat is dus een gemiddelde van zomer én winter. En dan reed ik altijd in Chill, nooit boven de max snelheid en alles met "one pedal driving". Mijn verwachting was dus al dat 15kWh / 100km gemiddeld absoluut niet haalbaar zou zijn met de e-C3.

[ Voor 38% gewijzigd door mvdklip op 02-01-2025 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ControlFreak
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:14
Als ik kijk naar het praktisch verbruik dan doe je het gemiddeld:
https://ev-database.org/nl/auto/2039/Citroen-e-C3

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1eCGzTF9v9YPIv8lQHiroodB7ME=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JLWydLlDYKDpsMbFzNMkDIrf.png?f=fotoalbum_large

Ik heb nog geen snelweg gereden met het autootje, maar tot nu toe bevalt de auto wel goed. Natuurlijk zijn er wat issues die al bekend waren. Maar verbruik met koude dagen is ergens heel normaal.

Momenteel rijdt mijn ID.4 ook rond met een heel hoog verbruik op de snelweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuwor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:49

Lijkt me aan de hoge kant. Ik rijd met de e-C4 beduidend zuiniger. Zeg 16.9kWh/100km in de winter en 14.5kWh/100km in de zomer. Grotendeels snelweg en 80-wegen. Meestal in eco-modus maar verwarming staat gewoon op 22+.

Is die 21kWh/100km een momentopname of is dit al een gemiddelde over een (langer) stuk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKP

DKP

mvdklip schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:44:
Ik heb nog niet kunnen ontdekken waar je het verbruik uberhaupt kan zien. Wel is me opgevallen dat de eerste procenten de auto uitvliegen. Waarschijnlijk door de verwarming. Voordat ik wegreed vanochtend was de lading al van 100% naar 94% gedaald. Er zit geen warmtepomp in deze auto en dat maakt veel uit.

En 12kWh / 100km met een Model 3 is echt wel héél zuinig. Ik heb 15,4kWh / 100km gemiddeld gereden met een SR+ over ongeveer 120 dkm en dat is dus een gemiddelde van zomer én winter. En dan reed ik altijd in Chill, nooit boven de max snelheid en alles met "one pedal driving". Mijn verwachting was dus al dat 15kWh / 100km gemiddeld absoluut niet haalbaar zou zijn met de e-C3.
Bij de ë-C3 kan je het verbruik niet zien, niet het actuele, niet het gemiddelde. Dat is toch een beetje een minpunt, maar niet zo erg.
Ik reken het gemiddelde verbruik uit door de geladen kWh's te delen door de afgelegde afstand (noteer bij elke laadbeurt de ODO stand), en gooi dat in een excell file. Moet je wel telkens volladen natuurlijk, tot hier toe ook altijd gedaan.

Na 100% volgeladen te zijn vliegen de eerste procenten er idd ook snel af, zeg maar 1% per km, met de verwarming volledig af was dat niet veel beter. Één keer, om thuis te geraken, verwarming in de laatste 20 of 25 km uitgezet, toen ging die bij 90km/u op de snelweg ongeveer 4km/1%. Dat is dan weer erg veel, vandaar ook dat ik benieuwd ben naar het verbruik op langere afstand met de verwarming VOLLEDIG uit.

Waar ik wel positief over kan zijn is, ik denk eens 15°C buiten, dat je volledig zonder verwarming kan, want kortgeleden bijna 30km gereden bij bijna vriespunt, alvorens mijn vrouw de verwarming toch aan wilde, en die heeft het snel koud. Dus blijkt wel goed geïsoleerd te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKP

DKP

Fuwor schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:54:
[...]
Is die 21kWh/100km een momentopname of is dit al een gemiddelde over een (langer) stuk?
Over lange(re) afstand. Tot nu toe altijd kunnen volladen.
Dat doe ik ook bewust om het verbruik te kunnen uitrekenen.

Een ë-C3 heeft daar geen weergave voor, wat betreft (gemiddeld) verbruik.

Tijd geleden een vervangwagen gehad, een MG 5, dus een stuk groter/zwaarder, het was toen wel minder koud, dus helemaal juist vergelijk is het niet, maar op snelweg 90km/u naar 't werk, net geen 15kWh, 120km/u gaf 18,?kWh, en op provinciale wegen, mix van 50 en 70 km/u, kwam die maar net boven de 12kWh.
Dan denk ik dat dit met een ë-C3'tje (bij warmer weer) toch ook zeker zou moeten lukken.
Als dit zo zal blijken, zal ik er blij mee zijn, zoniet, zal ik de aankoop van deze auto mijn slechtste beslissing ooit vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
DKP schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:42:
[...]

Bij de ë-C3 kan je het verbruik niet zien, niet het actuele, niet het gemiddelde. Dat is toch een beetje een minpunt, maar niet zo erg.
Ik reken het gemiddelde verbruik uit door de geladen kWh's te delen door de afgelegde afstand (noteer bij elke laadbeurt de ODO stand), en gooi dat in een excell file. Moet je wel telkens volladen natuurlijk, tot hier toe ook altijd gedaan.
Op die manier reken je de verliezen in de lader wel mee. De onboard computer van een auto doet dit wellicht niet dus je kan het niet vergelijken tussen auto's neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKP

DKP

ControlFreak schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:49:
[...]
Ik heb nog geen snelweg gereden met het autootje, maar tot nu toe bevalt de auto wel goed.
Wat het rijden zelf betreft kan ik geen slecht woord zeggen over de ë-C3, dat zeker niet!
Ruimte: meer dan voldoende, ook achterin.
Comfort: meer dan verwacht.
Rijdt zacht, stuurt aangenaam, is stil van binnen.
Het kleine stuurtje is niet hinderljjk (zoals dat bij Peugeout wel het geval is).
Accelereert best goed gezien zijn klasse.

Nee, wat betreft het rijden zelf, geen slecht woord hierover 👌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKP

DKP

Admiral Freebee schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 14:52:
[...]

Op die manier reken je de verliezen in de lader wel mee. De onboard computer van een auto doet dit wellicht niet dus je kan het niet vergelijken tussen auto's neem ik aan?
Als ik na 150km gereden te hebben, 30kWh bijlaad, dan heeft die 20kWh/100km gekost (om even snel te rekenen, want 30 : 1,50* is 20 --- *het aantal gereden km's moet je eerst delen door 100, maar dat gebeurt in mijn zelf gemaakte excell file vanzelf 😉)

Bij de MG 5 kwam ik bij het laden quazi hetzelfde uit dan wat diens boordcomputer weergaf, verschil was verwaarloosbaar.

Edit: bij die MG 5 heb ik dat bewust zelf ook nagerekend, omdat ik ervanuit ging dat boordcomputers van EV's wel eens net zo'n grote "leugenaars" konden zijn als die in brandstof auto's.
Zo geven Duitse auto's doorgaans véél minder verbruik weer dan de werkelijkheid, Aziatische auto's maar een beetje minder, en was lange tijd terug mijn Saab de enige van mijn 17 auto's (in 30 jaar) die alles correct weergaf.

[ Voor 23% gewijzigd door DKP op 02-01-2025 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polderkolder
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 11-01 14:57
Citroen E C3 gekocht 18 november 2024. Voor de garage stond de auto al stil en kreeg die niet meer aan de praat. In de You versie werkt de radio niet via de mobiel. Nieuwe mobiel moeten kopen, maar radio werkt nog steeds niet. Terug naar de garage, maar ook daar kregen ze de radio niet aan de praat.
Daarna oranje knipperende lichten: problemen met het elektrische systeem, en de auto start niet. Heel vervelend. Stekker kan niet uit het contact, P (parkeerstand) blijft knipperen, en kan er niet van af. Kofferbak kan niet open, cruise control werkt niet, geen tijdsaanduiding op het scherm, airbag passagier werkt niet, ramen gaan spontaan open, zo ook de ruitenwissers aan.
Daarna rode knipperende lichten: niet verder rijdem garage bellen. Of ik naar de garage kan komen????
Auto per wagen opgehaald, staat nu 3 weken bij de garage, ze weten niet hoe ze moeten repareren.
Ik heb, via rechtsbijstand, mijn geld terug gevraagd. Geen reactie: word dus een rechtszaak.
Koop dus NIET een Citroen E C3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polderkolder
De airco werkt niet en de verwarming ook niet. Lekker als het -3 graden is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ControlFreak
polderkolder schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:57:
....
Persoonlijk vind ik dit wel iets te kort door de bocht. In dit geval heeft jouw auto een probleem (wat niet heel ongewoon is bij een volledig nieuw model)

Ik denk dat het gros van de auto's het wel doet en dat de mensen in meer of mindere mate tevreden zijn over hun e-C3...

Het gebruik van je mobiel voor de besturing van de auto vond ik een zwaktebod van Citroën persoonlijk. Immers werken wellicht nu de telefoons wel (blijkbaar bij jou ook niet) maar dat wil ook niets zeggen over de toekomst. Dat is 1 van de redenen waarom wij voor de MAX uitvoering hebben gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
ControlFreak schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:46:
[...]

Persoonlijk vind ik dit wel iets te kort door de bocht. In dit geval heeft jouw auto een probleem (wat niet heel ongewoon is bij een volledig nieuw model)

Ik denk dat het gros van de auto's het wel doet en dat de mensen in meer of mindere mate tevreden zijn over hun e-C3...

Het gebruik van je mobiel voor de besturing van de auto vond ik een zwaktebod van Citroën persoonlijk. Immers werken wellicht nu de telefoons wel (blijkbaar bij jou ook niet) maar dat wil ook niets zeggen over de toekomst. Dat is 1 van de redenen waarom wij voor de MAX uitvoering hebben gekozen.
Ik kan me de reactie persoonlijk dan weer wel voorstellen.

In de Franse media hebben ook al de nodige berichten hierover gestaan. En het lijkt er niet op dat dit op een uitzonderlijk geval gaat.

Ik ben blij dat ik uiteindelijk voor een andere auto heb gekozen omdat de proefrit zolang werdt uitgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Heeft iemand al aan de snellader gestaan met de e-C3? Ik sta nu bij een Supercharger voor een lange rit maar kom niet verder dan een laadsnelheid van 33kW en dat bij 20% resterende accu. Ben al gewisseld van paal maar dat hielp niet. Dit valt wel even flink tegen want zo sta ik een uur stil waar ik met de Tesla 20min stil stond. :/

Edit: wat ook niet helpt is dat de auto de resterende tijd tot 100% laat zien terwijl je met snelladen normaal maar tot 80% laadt. Eigenlijk heb ik dus geen goed idee hoe lang dit gaat duren. De laadsnelheid lijkt beperkt door de temperatuur want deze is inmiddels toch iets omhoog gegaan naar 47 kW. De vraag is dan weer of deze auto uberhaupt actieve conditionering van de batterij heeft en hoe je die activeert.

[ Voor 39% gewijzigd door mvdklip op 09-01-2025 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ControlFreak
mvdklip schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:15:
.....

Edit: wat ook niet helpt is dat de auto de resterende tijd tot 100% laat zien terwijl je met snelladen normaal maar tot 80% laadt. Eigenlijk heb ik dus geen goed idee hoe lang dit gaat duren. De laadsnelheid lijkt beperkt door de temperatuur want deze is inmiddels toch iets omhoog gegaan naar 47 kW. De vraag is dan weer of deze auto uberhaupt actieve conditionering van de batterij heeft en hoe je die activeert.
De accu is niet vloeistof gekoeld dus ik ga er niet vanuit dat hier daadwerkelijk actieve conditionering verder op zit...

Heb het volgende begrepen van mijn dealer:
Helaas werkt de MyCitroën nog niet goed met de ë-C3, als het goed is moet dit per maart 2025 gaan functioneren. Voor het voorverwarmen/koelen van de auto en het instellen van het oplaadmoment moet via de app een abonnement genomen worden voor het Connect Plus pakket, ook dit zal per maart beschikbaar moeten komen.

De accu van de ë-C3 mag tot 100% opgeladen worden, deze nieuwe lithium ion accu’s zijn geschikt om tot 100% op te laden. Bij het snelladen zal de snellader vanaf 80% automatisch over gaan op ‘normaal’ laden met een snelheid van max 22kW

[ Voor 31% gewijzigd door ControlFreak op 09-01-2025 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ControlFreak
HandyLumberjack schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:50:
[...]

Ik kan me de reactie persoonlijk dan weer wel voorstellen.

In de Franse media hebben ook al de nodige berichten hierover gestaan. En het lijkt er niet op dat dit op een uitzonderlijk geval gaat.

Ik ben blij dat ik uiteindelijk voor een andere auto heb gekozen omdat de proefrit zolang werdt uitgesteld.
Ik kan me zo'n reactie ook wel begrijpen, maar om nu direct te zeggen dat je de auto niet moet kopen omdat er een probleem is met de auto van jou... Bij BMW hebben ze ook een probleem gehad met de B-stijl een aantal maanden geleden waarbij 3% van de auto's uiteindelijk vernietigd moest worden... Hiermee wil ik maar aangeven dat er bij elk merk wel wat is (ga maar eens zoeken hier op het forum naar andere merken en je wordt soms bang om een auto te kopen...)

Ik kan me de teleurstelling uiteraard echt wel voorstellen als het niet zo is zoals je gehoopt had van een nieuwe auto, maar het overkomt iedere fabrikant wel eens dat ze tegen een probleem aanlopen met een auto (of een batch met auto's)

Hoe ze het probleem dan oplossen zit wel een groot verschil in, maar daarom zoek ik ook een dealer uit waarmee ik een goede klik heb en als dit (in dit geval bij onze e-C3) 40km verder weg is in plaats van de stad hier om de hoek (6km) dan heb ik dat er voor over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Ben nu op de terugrit. Het gaat om een rit van twee maal 215km zonder laadpaal op de bestemming. Op basis van de ervaring van vandaag reken ik met 2km bereik voor elke % in de accu. Ik ben vertrokken met een 100% accu en heb deze bijgeladen van 20% naar 69%. Hierdoor kon ik 215+58km rijden en ben ik weer terug bij de Supercharger die ik vanochtend ook gebruikt heb met een resterende lading van 18%.

Nu wordt het spannender: ik heb namelijk nog 159km voor de boeg en heb daar dus minimaal 80% voor nodig. Ik ben er nog niet over uit of ik ook echt wegrij bij 80% lading of dat ik wat reserve neem. ;)

Edit: laden van 18% naar 80% heeft exact 40min geduurd.

Edit2: eenmaal thuis is de conclusie dat het verbruik me meevalt gegeven de weersomstandigheden. Ik heb zelfs iets minder kWh's verbruikt aan de snellader dan met de Model 3 SR+. De laadsnelheid valt wel tegen. Met de Model 3 deed ik 30kWh in 20min, de e-C3 doet daar 45min over.

Edit3: na wat rekenen kom ik op een verbruik van 209Wh/km zonder de laadverliezen mee te nemen. Er is in totaal 89,76kWh uit de accu verbruikt over een afstand van 430km.

Edit4: het verbruik mét laadverliezen kan ik alleen uitrekenen over een deel van de rit omdat ik niet alle cijfers heb. Doe ik dat dan kom ik op een verbruik van 215Wh/km. Ik heb 30,73kWh afgerekend bij de Supercharger waarmee ik 143km heb kunnen rijden.

[ Voor 42% gewijzigd door mvdklip op 10-01-2025 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerryvd
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 23:39
Dank voor je uitgebreide verslag! Mag ik vragen hoe snel je ongeveer reed en wat de stand van de airco/verwarming was?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mvdklip
@Gerryvd Ongeveer 10% van de rit was 80km/h, de rest 100km/h. Ook op de terugweg na 19:00 heb ik niet harder dan 100 gereden omdat ik niet goed wist of ik het met 80% acculading zou redden. Uiteindelijk heb ik 73% verbruikt.

Wat betreft de airco: deze heb ik op 21 graden in de auto stand staan. Ik moet wel zeggen dat dat erg fris is t.o.v. de 21 graden die ik van de Tesla gewend was. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• polderkolder
In Frankrijk hebben al 2 E C3 stil gestaan, midden op de weg. Dat is toch een levensgevaarlijke situatie! Trouwens als je de Franse forums na leest over de EC3m hebben de meeste mensen net een 'You' versie last van ernstige bugs.
We noemen dat ook we; 'levering met verborgen gebreken' . reden om de koop omgedaan te maken, hetgeen ik ook gedaan heb.
Citroen laat lekker niets van zich horen, dus nu zit mij rechtsbijstand verzekeraar er achter heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polderkolder
Moest naar de garage want beloofd was dat de You werkt met de mobiel, voor allerlei functies maar vooral de radio.. Uiteraard kregen de functies en ook de radio niet aan de praat.
De garage was 50 km verderop en consumeerde 40% van mijn volle batterij, en ik kneep hem hem bij de terug reis, want was bang stil te komen staan. Heb toen maar 100 km hard gereden (woon in Frankrijk en hier mag je nog 130 km op de snelweg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polderkolder
Trouwens word aangegeven dat je 135 km hard kan rijden, nou 130 km tikte ik niet eens aan. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polderkolder
Het schijnt trouwens dat in de You een elektrisch draadje (net als in de oude gloeilampen) zit, die absoluut geen verwarming gevem. Nu is het winter, maar vraag me af hoe de airco in de zomer zal werken.
Aangezien er geen warmtepomp in de auto zit, zal de airco, net als de verwarming, niet werken.
Sommige mensen denken dat er wel een warmtepomp zit in de Max versie, maar het blijkt dat je die voor 450 euro er apart bij had moeten bestellen.
Zo wordt een uitgeklede elektra auto met alle opties toch een prijzig ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKP

DKP

polderkolder schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:57:
Citroen E C3 gekocht 18 november 2024. Voor de garage stond de auto al stil en kreeg die niet meer aan de praat. In de You versie werkt de radio niet via de mobiel. Nieuwe mobiel moeten kopen, maar radio werkt nog steeds niet. Terug naar de garage, maar ook daar kregen ze de radio niet aan de praat.
Daarna oranje knipperende lichten: problemen met het elektrische systeem, en de auto start niet. Heel vervelend. Stekker kan niet uit het contact, P (parkeerstand) blijft knipperen, en kan er niet van af. Kofferbak kan niet open, cruise control werkt niet, geen tijdsaanduiding op het scherm, airbag passagier werkt niet, ramen gaan spontaan open, zo ook de ruitenwissers aan.
Daarna rode knipperende lichten: niet verder rijdem garage bellen. Of ik naar de garage kan komen????
Auto per wagen opgehaald, staat nu 3 weken bij de garage, ze weten niet hoe ze moeten repareren.
Ik heb, via rechtsbijstand, mijn geld terug gevraagd. Geen reactie: word dus een rechtszaak.
Ik snap je frustratie HELEMAAL!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKP

DKP

polderkolder schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:00:
De airco werkt niet en de verwarming ook niet. Lekker als het -3 graden is.
Bij ons werkt die wel. Maar om batterij te sparen doe ik mijn woon-werk volledig zonder. Ik moet wel zeggen, ook deze ochtend bij -4°C duurde het redelijk lang voor ik fris begon te krijgen.
De verwarming uitlaten maakt wel een verschil, maar niet het gehoopte verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKP

DKP

mvdklip schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:15:
Heeft iemand al aan de snellader gestaan met de e-C3? Ik sta nu bij een Supercharger voor een lange rit maar kom niet ...
Ja, bij een van de eerste ritten. Batterij onder 10% wegens sommige niet werkende laadpalen, uiteindelijk bij een Fastned 300kW lader gelukt (ë-C3 kan max 100kW), maar ging toen ook niet hoger dan pakweg 55kW. Was ongeveer 9°C buiten.
Bij een tweede keer, maar korter van duur, om op mijn werk te geraken, was toen ong 3°C, ging toen niet hoger dan 35kW.
Toch ook een beetje een teleurstelling idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKP

DKP

mvdklip schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:21:

Edit2: eenmaal thuis is de conclusie dat het verbruik me meevalt gegeven de weersomstandigheden. Ik heb zelfs iets minder kWh's verbruikt aan de snellader dan met de Model 3 SR+. De laadsnelheid valt wel tegen. Met de Model 3 deed ik 30kWh in 20min, de e-C3 doet daar 45min over.
Voor een autootje van deze klasse, met "weinig" pk's, en vooral, weinig gewicht, vind ik het verbruik ver van meevallen.
Dat een ë-C3 bij vriesweer niet geschikt is om 120km/u te rijden MET verwarming aan kan ik nog begrijpen. Maar bij 90km/u ZONDER verwarming kom ik nog amper boven de 230km uit.

Afgelopen dagen zelfs getest door de snelweg te vermijden, en max 70 te rijden, dikwijls zels gewoon 50 blijven rijden waar 70 mocht (geen verkeer achter mij om 4u 's ochtends), dan kom ik aan bijna 3km/%, oftewel 235km tot aan 20%, en 260km tot aan 10% resterend.
Goed! Zou je toch denken?
Maar dat is dan wel aan een "Ligier-snelheid", en ZONDER enige verwarming!

▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎▪︎

And last but not least ...
Toen die nieuw was, gaf die volgeladen 320km aan, na 2 weken nog maar 316km,en sinds vandaag nog maar 312km.
En ja, dat baart mij zorgen!
Zou dit door de koude komen? En zou dat bij warmer weer weer omhoog gaan?

Liefst van al zou ik dat niet meer willen weten, en dat ze de auto terugnemen, ik heb het ermee gehad, want er zitten nog wat mankementen aan op elektronisch vlak ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKP

DKP

O ja, Ik heb een brief gehad,terugroepactie, iets met de software 🫣 ...
Morgen online afspraak maken, zorgen dat de auto tegen de afspraak goed proper is, en heel uitgebreid (doch vriendelijk blijvend) mijn beklag doen.

... to be continued ...

[ Voor 5% gewijzigd door DKP op 11-01-2025 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdklip
Mijn ergernissen met deze auto zijn beperkter. Waarschijnlijk een kwestie van verwachtingen. Een indicatie van 320km bereik is belachelijk voor deze auto met de aerodynamica van een baksteen. De hoeveelheid pk's maken niet zo veel uit als je alleen maar bezig bent met die luchtweerstand te overwinnen. Een Model 3 is niet voor niets zo laag. ;)

De accu is natuurlijk ook net kleiner dan gebruikelijk: 50kWh bruikbaar is toch wel de standaard op het moment en deze auto heeft maar 44kWh waarvan de eerste procenten ook nog eens verdacht snel verdampen. Dat heeft volgens mij te maken met de weinige reserve die Stellantis aangehouden heeft. De accu lijkt totaal 45kWh te zijn en heeft dus maar 2% reserve terwijl 10% gebruikelijk is.

Of er iets mis is met de elektronica betwijfel ik. Het lijkt vooral de software die volkomen ruk is. De laatste ontwikkeling bij mij is dat de radio tijdens streamen soms enorme ontladingen/ploppen geeft. Echt zo hard dat je denkt dat er een meeuw tegen het dak van je auto gevlogen is. Best wel schrikken elke keer! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herman P
  • Laatst online: 21-01 09:21
Hallo Allemaal.

Heb in maart 2024 een E-C3 max besteld maar is nog steeds niet binnen en de dealer krijg ook geen informatie wanneer die binnen komt wel erg raar allemaal .
Heb een vraagje wie heeft de E-C3 al gekregen en wanneer heb je deze verleden jaar besteld?

Mvg HermanP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ControlFreak
Herman P schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:42:
Hallo Allemaal.

Heb in maart 2024 een E-C3 max besteld maar is nog steeds niet binnen en de dealer krijg ook geen informatie wanneer die binnen komt wel erg raar allemaal .
Heb een vraagje wie heeft de E-C3 al gekregen en wanneer heb je deze verleden jaar besteld?

Mvg HermanP
Besteld februari en geleverd 1e week december.
e-C3 max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Besteld december en geleverd december maar ja dat was voorraad. :P

Weet iemand of je het infotainment systeem kunt resetten/rebooten? Ik heb nu al meerdere keren gehad dat het niet goed opstart. Je kan dan gewoon rijden en zelfs de achteruitrijcamera doet het, maar geen muziek en/of navigatie. Bij de Tesla kon je twee knoppen tegelijk indrukken bij wijze van CTRL-ALT-DEL.

Edit: wat betreft de range heb ik nu een aantal keer hetzelfde stuk gereden van ongeveer 30km, startend met ofwel een 100% volle batterij ofwel ergens tussen de 70 en 80%. In het eerste geval gebruikt de auto bijna twee keer zoveel als in het tweede geval. Dat kan natuurlijk niet echt zo zijn maar is toch apart. Bij de Model 3 was dit effect in ieder geval niet zo duidelijk aanwezig.

[ Voor 33% gewijzigd door mvdklip op 15-01-2025 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKP

DKP

mvdklip schreef op zondag 12 januari 2025 @ 10:53:
... Waarschijnlijk een kwestie van verwachtingen. Een indicatie van 320km bereik is belachelijk voor deze auto met de aerodynamica van een baksteen.

... maar 44kWh ...

... Het lijkt vooral de software die volkomen ruk is. ...
Kan een stom vergelijk zijn, maar ik ga het toch doen;
Bij auto's op diesel of benzine geven ze een gemiddeld verbruik aan in **L/100km.
Van mijzelf weet ik, ik kan daar ALTIJD onder gaan. Bijvoorbeeld onze andere auto, een Hyundai 1.7 CRDI automaat, wordt aangegeven 4,9L/100km. Mijn vrouw rijdt er mee aan 5,5L, maar als ik ermee rijd, moet ik maar weinig moeite doen om onder de 4,5L te gaan.
Ondanks dit had ik niet de verwachting om dat ook bij EV's te kunnen doen.
Maar als ze adverteren dat je 320km kan, en je er zelfs geen 200km ver mee komt, dan klopt er toch iets niet.

De batterij is 44kWh, om die theoretische 320km te halen is dat 13,75kWh/100km. Uiteraard rijdt je zelden leeg. Maar naar mijn verwachtingen is een theoretisch verbruik van max 15kWh/100km toch realistisch, en dan zou je van 100 naar 10% (want ja, je rijdt nooit je batt helemaal leeg), ongeveer 270km moeten kunnen doen.

De software is idd echt helemaal ruk ... ik kan een waslijst geven aan zaken die niet correct werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKP

DKP

Herman P schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 12:42:
Hallo Allemaal.

Mvg HermanP
Besteld ergens in Juni 2024, en geleverd eind november 2024 (maar is dan nog 3 weken in de garage gebleven wegens softwareproblemen).

Ondanks de "speciale" bestelling, vind ik de levertijd (de 3 weken softwareprobleem niet mee gerekend), best normaal.
Waarom "speciaal"? Een Max uitvoering heeft normaal een duo-kleurstelling. Ik heb die van mij echter volledig in het wit laten uitvoeren.

Normaal heb je nog wel recht op het ontvangen van die Vlaamse premie.
Maar dankzij de laattijdige levering heb jij wel BIV taks aan je been (al zal dat niet zo veel zijn, maar toch ...)
Kijk eens op je officiële bestelbon, daar staat normaal een levertermijn op (al maken de kleine lettertjes dan weer duidelijk dat ze niet verantwoordelijk zijn voor vertragingen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
DKP schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:39:
De batterij is 44kWh, om die theoretische 320km te halen is dat 13,75kWh/100km. Uiteraard rijdt je zelden leeg. Maar naar mijn verwachtingen is een theoretisch verbruik van max 15kWh/100km toch realistisch, en dan zou je van 100 naar 10% (want ja, je rijdt nooit je batt helemaal leeg), ongeveer 270km moeten kunnen doen.
Die aanname van max 15kWh/100km klopt niet echt. Ik deed met de Model gemiddeld 14.5kWh/100km en die auto staat bekend als een van de zuinigste auto's. Ik denk dat je je max 15kWh twee keer moet bijstellen:
  1. In de winter op de snelweg is met een Model 3 eerder 18kWh/100km normaal
  2. De e-C3 is niet zo zuinig als een Model 3 dus zal die eerder 20kWh/100km doen in de winter
En dat geeft dan een theoretisch bereik van 44kWh/200Wh = 220km. Dat is dan van 100% naar helemaal leeg op 0%. Gegeven het feit dat de eerste 5% vanaf 100% er zo uitvliegt en de laatste 5% waarschijnlijk ook onaangeroerd blijft hou je dan 90% van 220km over = 198km. In de winter op de snelweg.

In de zomer zal de auto het ongetwijfeld een stuk beter doen qua bereik. Ik ben het wel met je eens dat ze geen bereik van 320km moeten opgeven voor deze auto. Dat slaat als een tang op een varken. Nog meer dan bij een benzine auto moet je het opgegeven bereik/verbruik bij een elektrische auto met een flink pak zout nemen. Ik hanteer zelf altijd grofweg 4,5 maal het opgegeven accupakket in kWh. En laat dat met deze auto precies kloppen. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door mvdklip op 16-01-2025 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKP

DKP

mvdklip schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 20:48:
Besteld december en geleverd december maar ja dat was voorraad. :P

Weet iemand of je het infotainment systeem kunt resetten/rebooten? Ik heb nu al meerdere keren gehad dat het niet goed opstart. Je kan dan gewoon rijden en zelfs de achteruitrijcamera doet het, maar geen muziek en/of navigatie. Bij de Tesla kon je twee knoppen tegelijk indrukken bij wijze van CTRL-ALT-DEL.

Edit: wat betreft de range heb ik nu een aantal keer hetzelfde stuk gereden van ongeveer 30km, startend met ofwel een 100% volle batterij ofwel ergens tussen de 70 en 80%. In het eerste geval gebruikt de auto bijna twee keer zoveel als in het tweede geval. Dat kan natuurlijk niet echt zo zijn maar is toch apart. Bij de Model 3 was dit effect in ieder geval niet zo duidelijk aanwezig.
Wel handig als jou keuze reeds op voorraad staat!
Ik ben daar moeilijker in ... enerzijds omdat ik mijn auto's het liefst van al in het wit heb (mijn Hyundai Tucson is ook een witte), en die zetten ze niet zo snel in de showroom, en anderzijds omdat ik geen duokleur wilde.

Als je een oplossing vindt voor dat scherm, laat maar weten.
1/3 van mijn ritten duurt het enkele minuten voordat het scherm opstart, en twee keer veel langer, een keertje ongeveer 45 minuten, en een keertje ongeveer 10 minuten.
Net als bij jouw deed in alle gevallen de achteruitrijcamera het wel, maar verder gewoon een groot Citroën logo op het scherm.

De range;
Na volgeladen te zijn gaan de eerste procenten er idd erg snel door. Ik probeer pas te kijken van zodra de batterij de 90% aantikt, anders is het mij te stresserend geworden.
Om het verbruik houdbaar te houden, rijd ik 's morgens over de provinciale wegen naar het werk (duurt net geen urrtje, of net wel), maar om 14u naar huis rijden neem ik grotendeels de snelweg, maar kom dan zelden boven de 90km/u uit.
Verwarming staat meestal VOLLEDIG uit.
Op deze manier lukt het mij, bij zeer rustig rijden, om het verbruik toch net onder de 20kWh te houden, wat nog steeds te veel is.

Btw: enkele dagen geleden mijn auto gekuist, en weer wat mankementen ontdek, beide koplampen en achterlichten krijgen vocht binnen, en de rechterdeuren schuren tegen elkaar als je de achterdeur opent zonder eerst de voordeur te openen .... man man man ...

*****************************************************************************************************
Anyway ... algemene samenvatting en "toekomstplan":

10 Februari gaat de auto binnen in verband met een terugroepactie.
Volgens de brief duurt dat max 3u, maar door alle probleempjes die ik ermee ervaar gaan ze hem een week houden :X
Vervangwagen? Vergeet het, hetzij tegen betaling 8)7 (gelukkig heb ik mijn oude motorfiets nog niet verkocht, en heb ik motorpak en helm ook nog, die gaan dus toch effe opnieuw tot leven komen).
Ik vroeg hun ook of Citroën de auto niet terugneemt als het niet in orde geraakt. Lachte ze eens mee. Waarop ik zei dat ik geen vertrouwen heb in een auto die nog vóór aflevering 3 weken in een softwareprobleem zat, en een maand later alweer binnen moet.

Kortom, ik heb het ermee gehad, met deze ë-C3, en nog meer met de dienst na verkoop van garage waar ik deze gekocht heb.
Enerzijds hoop ik dat het in orde komt, en hoop ik ook dat de range bij warmer weer daadwerkelijk merkbaar langer wordt.
Anderzijds zal het een soort uithoudingsrace worden, sowieso zien drie jaar te halen (om geen deel van die Vlaamse premie te moeten terugbetalen), en dan proberen te verkopen, in de hoop dat er iemand voldoende voor wil betalen zodat ik bij verkoop ook mijn lening kan aflossen.

Maar één ding weet ik zeker, er komt na deze geen Citroën meer. Het zit mij zelfs zo diep dat ik momenteel mijn passie voor Citroën old-timers een beetje verloren ben ... erg he ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CasterTroy
Ik heb altijd respect voor de mensen die een duik nemen in zo'n proefvijver met nieuwe automodellen en technieken. Ik zou me namelijk precies hetzelfde voelen.

Natuurlijk zullen het kinderziektes zijn, maar je betaald een best aardig bedrag om als proefkonijn in zo'n auto te rijden. Teveel negatieve energie voor mij in ieder geval. Zeker als de garage geenzins tegemoet wil komen met bijvoorbeeld vervangend vervoer.

Weg met Big Tech!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKP

DKP

mvdklip schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 14:54:
[...]
  1. In de winter op de snelweg is met een Model 3 eerder 18kWh/100km normaal
  2. De e-C3 is niet zo zuinig als een Model 3 dus zal die eerder 20kWh/100km doen in de winter
De model 3 die ik vorig jaar in Spanje gehuurd heb, een week mee rond gereden. Die gaf een gemiddelde van iets meer dan 12kWh aan (12,3 dacht ik). Het was er betrekkelijk koud toen, tussen 10 en 12 graden, 's morgens zelfs maar 6 a 7 graden. Ik reed niet snel, maar ook niet traag, op de snelweg mee met het verkeer, 110 ongeveer, dus niet zo van bewust 90 rijden om het verbruikt te dempen.

wat ik nu weet is dat ik het budget voor mijn nieuwe ë-C3 beter besteed had aan een 2de-handse Tesla model 3, verschillende gezien in deze prijsklasse van 4 a 5 jaar, met km standen tussen 50,000 en 80,000 km.
Enige nadeel aan die tesla, de wegentaks nu we die ook gaan moeten betalen, voor die C3 gaat dat niet veel zijn met maar 113pk en een laag gewicht, bij die Tesla ligt dat weer net anders ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKP

DKP

CasterTroy schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:11:
Ik heb altijd respect voor de mensen die een duik nemen in zo'n proefvijver met nieuwe automodellen en technieken. Ik zou me namelijk precies hetzelfde voelen.

Natuurlijk zullen het kinderziektes zijn, maar je betaald een best aardig bedrag om als proefkonijn in zo'n auto te rijden. Teveel negatieve energie voor mij in ieder geval. Zeker als de garage geenzins tegemoet wil komen met bijvoorbeeld vervangend vervoer.
En laat dat nu net de dure les zijn die ik hieruit geleerd heb.
Ooit een nieuwe VW Passat 2.0 TDI (2005) gekocht, zonder proef, want nieuw model. Heel goed verlopen.
Hetzelfde met mijn Hyundai Tucson 2018 (dat model bestond toen al 3 jaar, maar ik achte geen proefrit nodig). gaat nog steeds zeer goed tot op heden.
Maar nu met deze Citroën is het de grootste tegenvaller ooit die ik ervaar. En aangezien ik het volledige bedrag geleend heb, betaal ik dus 395€/maand aan dit ding ... verschrikkelijk veel spijt van.

En wie zong dat ook alweer "maar spijt komt zo vaak te laat" ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
CasterTroy schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:11:

Gelukkig stellen mensen zich beschikbaar als proefkonijn voor nieuwe modellen, anders verkocht Citroen nog steeds de 2CV.

Maar je mag ook verwachten dat een auto gewoon doet wat die zou moeten doen. En dat zal niet altijd helemaal het geval zijn, zeker niet als de auto op een geheel nieuw platform staat, maar dan dient de dealer de problemen te verhelpen.

Wil die dat niet, of lukt hem dat niet, dan kun je (als het erg genoeg is) de koop ongedaan maken. Al is er vaak wat juridische druk nodig om de verkoper daarvan te overtuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gobelijn
  • Laatst online: 18-05 11:12
Hallo, ik probeer meer info te verkrijgen over de lfp batterij in recente stellantis EV's. Vroeger liep citroen hoog op met hun batterij heat management, maar nu wordt daar plots in alle talen over gezwegen bij de LFP batterijen.
Dus vraag ik me af of iemand al meer weet over het snelladen van de e-c3 bij zomerse omgevingstemperaturen van 35 a 40 °C ? Kan je dan nog snelladen aan 100 kW of krijgen we hetzelfde probleem als in de winter? En kan je ook meerdere keren snelladen met tussenpozen of hebben ze ook het rapidgate probleem van de Nissan Leaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ControlFreak
gobelijn schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:32:
Hallo, ik probeer meer info te verkrijgen over de lfp batterij in recente stellantis EV's. Vroeger liep citroen hoog op met hun batterij heat management, maar nu wordt daar plots in alle talen over gezwegen bij de LFP batterijen.
Dus vraag ik me af of iemand al meer weet over het snelladen van de e-c3 bij zomerse omgevingstemperaturen van 35 a 40 °C ? Kan je dan nog snelladen aan 100 kW of krijgen we hetzelfde probleem als in de winter? En kan je ook meerdere keren snelladen met tussenpozen of hebben ze ook het rapidgate probleem van de Nissan Leaf?
De batterijen hebben geen vloeistof koeling of verwarming... dit houdt in dat overmatig snelladen niet echt wordt aangeraden... over je vraag met laden bij 35 en 40 graden zou je waarschijnlijk bij andere buitenlandse sites meer informatie kunnen krijgen, maar ook daar zullen ze nog geen antwoord kunnen geven gezien de huidige winterse omstandigheden in Europa...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gobelijn
  • Laatst online: 18-05 11:12
Het zou leuk zijn als citroen een laad simulator zou publiceren waarbij de omgevingstemperatuur kan ingegeven worden: geen onaangename verrassingen voor de klanten en een betere reputatie voor citroen...
Het gaat er bij mij niet in dat een product van 30000 euro zo vaag gespecificeerd wordt. Mijn goedkope gadgets van een paar honderd euro zijn veel beter beschreven dan eender welke EV

[ Voor 32% gewijzigd door gobelijn op 23-01-2025 21:51 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ControlFreak
Eens een positief verhaal over de elektrificatie van het wagenpark…. En met onze zeer geliefde e-C3!

https://www.ad.nl/auto/re...-een-openbaring~a236683b/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
gobelijn schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 21:40:
Het zou leuk zijn als citroen een laad simulator zou publiceren waarbij de omgevingstemperatuur kan ingegeven worden.
Was het niet Fastned die in het verleden laadcurves publiceerde van elektrische auto's? Zoiets zou nu ook welkom zijn.

Wat me zelf opvalt is dat het snelladen zeer traag begint op 17kW, dan naar 33kW gaat en pas rond de 40% batterijlading naar 75kW gaat. Vanaf 60% zakt de snelheid dan weer in naar 33kW. Ik zou graag willen weten of dat een beperking is die ze ingebouwd hebben of dat de trage beginsnelheid afhankelijk is van de temperatuur.

Dit is de laadcurve volgens een site gebaseerd op gegevens van de fabrikant, maar lijkt in niks op wat ik ervaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ndxmJUxCSyDGiG-ts1Dnmn_3kmc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o0wWUxXTdLOyYQXZwu9f0P0U.png?f=fotoalbum_large

Ik verwacht op dit vlak weinig van Citroën/Stellantis. Zodra de temperaturen omhoog gaan, zullen we het vanzelf merken. Het is niet de eerste keer dat een fabrikant me zo goed als niks vertelt over de werking van zijn/haar elektrische auto. Bij de SR+ bijvoorbeeld was zelfs de capaciteit van de batterij onbekend. En dat was een product dat bijna het dubbele kostte. :P

[ Voor 19% gewijzigd door mvdklip op 24-01-2025 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
ControlFreak schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 21:48:
Eens een positief verhaal over de elektrificatie van het wagenpark…. En met onze zeer geliefde e-C3!
Wel bijzonder want hij heeft exact dezelfde auto als ik en ik heb toch het idee dat ik bijzonder vergevingsgezind ben richting de auto. De brakke software lijkt me een flinke afknapper als het je eerste elektrische auto is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankiede
  • Laatst online: 22-05 17:30
Software proberen zijn met enkele updates te verhelpen. En software problemen gelden niet alleen voor deze Citroëns. Net vanmiddag werd bekend dat in China 1.2 miljoen Tesla’s een update moeten krijgen vanwege veiligheidsproblemen… https://www.autoweek.nl/a...ten-om-veiligheidsrisico/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKP

DKP

ControlFreak schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 21:48:

https://www.ad.nl/auto/re...-een-openbaring~a236683b/
Hij prijst hier vooral het comfort, en daar ben ik het 100% mee eens, dat zeker wel.

Hij spreekt nergens over de software, niet slecht, maar ook niet goed.

Verder haalt hij aan dat een actieradius van 320km voor het gros van de Nederlanders (en dus ook voor het gros van de Belgen) ruimschoots voldoende is. Ook daarmee ben ik het 100% eens ...

... tenminste, als die ook haalbaar zou zijn ...

Ik kan paranoïde overkomen, maar het lijkt mij een betaalde reviewer ... spreekt uitvoerig over de positieve punten, maar rept met geen woord over de negatieve punten.

Nou ja, ik ben er in geslaagd een "laag" verbruik te krijgen, en als ik zou doorrijden tot de batterij op 10% staat zou ik 280km kunnen bereiken.
MÁÁR, dat was wel ZONDER snelweg, en de verwarming en airco VOLLEDIG UIT. En zelden boven de 70km/u gereden, op kalme momenten op weg naar 't werk zelfs regelmatig 50 blijven rijden daar waar je 70 mag.
Van rijplezier en praktisch nut is er dan niets meer over.

Ik ben nu echter wel benieuwd wat het gaat geven als het wat warmer wordt.
Vraag is, hoe warm moet het zijn om een betere actieradius te krijgen? 15°C? 20°C? Of nog meer?

Ik heb het flauwe voorgevoel dat het weinig actieradius gaat toevoegen ... maar we zien nog wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twardt
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20:15
DKP schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:04:
[...]

Nou ja, ik ben er in geslaagd een "laag" verbruik te krijgen, en als ik zou doorrijden tot de batterij op 10% staat zou ik 280km kunnen bereiken.
MÁÁR, dat was wel ZONDER snelweg, en de verwarming en airco VOLLEDIG UIT. En zelden boven de 70km/u gereden, op kalme momenten op weg naar 't werk zelfs regelmatig 50 blijven rijden daar waar je 70 mag.
Van rijplezier en praktisch nut is er dan niets meer over.
Maar waarom rijd je op deze manier, zonder verwarming en op lage snelheid? Kan je anders niet je bestemming/lader bereiken? Of gaat het je erom dat je de WLTP range wil halen?
Als het halen van je bestemming niet het issue is, zou ik gewoon proberen te genieten van je auto en niet zo gefocused zijn op de range. Dus verwarming aan, rijden met een fatsoenlijke snelheid en gaan! Waarom zou gefrustreerd rondijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Twardt schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:34:
[...]

Maar waarom rijd je op deze manier, zonder verwarming en op lage snelheid? Kan je anders niet je bestemming/lader bereiken? Of gaat het je erom dat je de WLTP range wil halen?
Als het halen van je bestemming niet het issue is, zou ik gewoon proberen te genieten van je auto en niet zo gefocused zijn op de range. Dus verwarming aan, rijden met een fatsoenlijke snelheid en gaan! Waarom zou gefrustreerd rondijden?
Geen slecht idee, en dan van de zomer doe je deze test nog een keer en dan kom je tot de conclusie dat je ruim over de WLTP range heen gaat met die rijstijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKP

DKP

Twardt schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:34:
[...]

Ik doe het idd niet altijd zo, maar ik wilde gewoon eens testen hoe ver ik het kan brengen. Ik wilde het uiterste weten.

Mijn punt is vooral dat we "gebrainwashed" zijn ivm elektrisch rijden.
Want wees eerlijk, als je normaal rijdt, en niet het geluk hebt gratis* op je werk te kunnen laden, en ook niet over zonnepanelen beschikt bij je thuis, dan is elektrisch rijden, buiten de hoge aanschafprijs, ook nog eens (heel) duur in energiekost.

Meestal rijdt ik V max op de provinciale wegen met verwarming aan (18 a 20kWh/100km), of 90 op de snelweg, ook met verwarming aan (20 a 23 kWh). 120 laat ik voor wat het is, want dat geeft +27kWh.
De "zomerwaarden" is nog af te wachten natuurlijk.

* gratis: momenteel toch nog. Ik ben op zoek naar ander werk, en of het dan nog kan, is maar de vraag, maar ik acht de kans klein.
In dat geval zal het laden voornamelijk thuus gebeuren. Ik heb zonnepanelen, die de laadkost wel drukjen, doch niet gratis maken. Maar ook zonder zonnepanelen (zoals in de winter) is het goedkoper thuis te laden, dan is het ongeveer 0,39€/kWh. De laadpalen op de Brussels Airport staff parkings staan asn 0,80€/kWh 🫣
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste