Idd ga ik tijdens zomerdagen diezelfde tests doen, provibciale wegen á 50 max, nog eens overal V max, snelweg á 90, en ook eens 120, ik wil de verschillen zien.HandyLumberjack schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 11:41:
[...]
Geen slecht idee, en dan van de zomer doe je deze test nog een keer en dan kom je tot de conclusie dat je ruim over de WLTP range heen gaat met die rijstijl.
Even een tussenstand:
Soms is het laadpoortlampje trouwens roze ipv groen of rood en ik weet nog steeds niet wat dat betekent.
Edit: het roze lampje staat waarschijnlijk voor uitgesteld laden. Dit is dan weer veroorzaakt door het drukken op het knopje met het klokje erop. Waarschijnlijk gebeurd toen het laden niet lukte en de kabel ook niet los wilde. Ik was op zoek naar een knopje om de kabel los te gooien. Niet gevonden. Nu start en stop ik de auto om dat effect te bereiken.
- Het grootste (software)probleem voor mij blijven de keiharde onverwachte geluiden tijdens streams. Echt gevaarlijk omdat ik behoorlijk schrik.
- De eerste 5% van de batterij vanaf 100% gedraagt zich inmiddels anders. Het gaat wel iets sneller dan de rest van de batterij maar het "verdampt" niet meer voordat ik het eind van de straat heb gehaald.
- Vandaag kreeg ik het snelladen niet aan de praat. Uiteindelijk heb ik een half uur staan klooien met in- en uitpluggen totdat de auto eindelijk meegaf en begon te laden.
- Ik heb gebeld met mijn lokale Citroën dealer maar zij wisten niks van eventuele problemen met de e-C3 en ze hebben ook geen lijst van klanten voor een software update in maart.
Edit: het roze lampje staat waarschijnlijk voor uitgesteld laden. Dit is dan weer veroorzaakt door het drukken op het knopje met het klokje erop. Waarschijnlijk gebeurd toen het laden niet lukte en de kabel ook niet los wilde. Ik was op zoek naar een knopje om de kabel los te gooien. Niet gevonden. Nu start en stop ik de auto om dat effect te bereiken.
[ Voor 11% gewijzigd door mvdklip op 31-01-2025 09:22 ]
Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2
snip, hoort niet op het forum
[ Voor 96% gewijzigd door We Are Borg op 03-02-2025 20:02 ]
Ik maak mijn wekelijkse lange rit vandaag met de e-208 en moet zeggen dat de e-c3 nu in vergelijking toch een beetje tegenvalt. Met de 208 kom ik op een verbruik van 2,8km per procent acculading tegenover 2,0km bij de c3. Nou heeft de 208 wel een 50 ipv 45kWh accu maar toch.
Daardoor zijn de laadtijden ook veel korter en heel vergelijkbaar met de SR+ die ik hiervoor had. Met de c3 sta ik op de heenweg 30min stil en op de terugweg 45min, met de SR+ was dat twee keer 20min en zoiets lijkt het nu ook te worden met de 208.
Ik zit op een flexibel private lease contract waarbij ik de c3 na 12 maanden kosteloos mag inleveren. Dat overweeg ik inmiddels toch wel serieus. Hopelijk komen de software updates binnenkort en kunnen die zoveel veranderen dat ik van gedachten verander.
Daardoor zijn de laadtijden ook veel korter en heel vergelijkbaar met de SR+ die ik hiervoor had. Met de c3 sta ik op de heenweg 30min stil en op de terugweg 45min, met de SR+ was dat twee keer 20min en zoiets lijkt het nu ook te worden met de 208.
Ik zit op een flexibel private lease contract waarbij ik de c3 na 12 maanden kosteloos mag inleveren. Dat overweeg ik inmiddels toch wel serieus. Hopelijk komen de software updates binnenkort en kunnen die zoveel veranderen dat ik van gedachten verander.
Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2
,
[ Voor 99% gewijzigd door DKP op 08-02-2025 11:07 ]
Daar heb ik gelukkig (tot hier toe] geen last vanmvdklip schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:06:
Even een tussenstand:
[list]
• Het grootste (software)probleem voor mij blijven de keiharde onverwachte geluiden tijdens streams. Echt gevaarlijk omdat ik behoorlijk schrik.
In het begin, bij vertrek, 1km per %, later werd dat nog maar een halve, op een gegeven moment bij vertrek meteen naar 99%.mvdklip schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:06:
Even een tussenstand:
[list]
• De eerste 5% van de batterij vanaf 100% gedraagt zich inmiddels anders. Het gaat wel iets sneller dan de rest van de batterij maar het "verdampt" niet meer voordat ik het eind van de straat heb gehaald.
Tegenwoordig kan ik dan weer tot 1,5km op 1% halen bij vertrek
Tegenwoordig gebeurt het bij mij dikwijls als ik op het werk wil inpluggen, dat ik een roos lampje krijg, en dan wil die niet laden. Dan moet ik 4 a 5 keer het contact weer aan en af zetten vooraleer ik kan laden.mvdklip schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:06:
Even een tussenstand:
[list]
• Vandaag kreeg ik het snelladen niet aan de praat. Uiteindelijk heb ik een half uur staan klooien met in- en uitpluggen totdat de auto eindelijk meegaf en begon te laden.
Na het laden moet ik de auto 3 a 4 keer sluitn-ontgrendelen om de koffer open te krijgen
een of andere storing volgens mijmvdklip schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:06:
Even een tussenstand:
[list]
Soms is het laadpoortlampje trouwens roze ipv groen of rood en ik weet nog steeds niet wat dat betekent.
[ Voor 3% gewijzigd door DKP op 08-02-2025 11:14 ]
Voor de lange(re) ritten gebruiken wij toch maar onze andere auto, een 1,7 diesel, verbruikt 4,2L/100km, wat veel goedkoper is dan 18 a 21 kWh/100km als je aan de publieke laders moet.mvdklip schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:06:
Ik maak mijn wekelijkse lange rit vandaag met de e-208 en moet zeggen dat de e-c3 nu in vergelijking toch een beetje tegenvalt. Met de 208 kom ik op een verbruik van 2,8km per procent acculading tegenover 2,0km bij de c3. Nou heeft de 208 wel een 50 ipv 45kWh accu maar toch.
Als het weer warmer is (pakweg 18°C of hoger), wil ik nog wel is een quickcharger uitproberen, ik wil wel weten of de ë-C3 dan de 100kW haalt.mvdklip schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:06:
Tja, ik heb de onze gekocht, het is drie jaar houden, oftewel die Vlaamse premie van 5.000€ terugbetalenmvdklip schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:06:

Btw: maandag moet mijn C3 binnen vanwege een terugroepactie, ivm de software opnieuw ...
Strafste van al, in de brief staat dat het drie uur maximum duurt, maar de dealer heeft mij gezegd dat ze de auto een week willen houden, en ik krijg geen vervangwagen, dat is niet hun verantwoordelijkheid zeggen ze.
Buiten de "miserie" met de auto zelf, trekt vooral de naverkoopservice bij deze dealer echt nergens op.
In stilte hoop ik een beetje dat deze update wat positieve verandering brengt, want ja, ik ga er dus wel minstens drie jaar mee blijven rijden. Vanaf dan proberen te verkopen, in de hoop dat iemand die wil kopen voor het resterend leenbedrag

Op dit moment laad ik dan wel gratis op het werk, en moet ik dus zelden thuis bijladen, en al bijna helemaal niet aan publieke palen. Maar als ik het verbruik kan houden zoals nu momenteel, is zelfs thuis laden aan "de volle pot" nog steeds net iets goedkoper dan mijn diesel auto, en lente en zomer heb ik natuurlijk nog mijn zonnepanelen.
En dat laatste is maar goed dat ik die heb, want ik ben druk bezig met het zoeken naar een andere job, en de kans dat ik op een volgende job ook gratis kan laden acht ik maar zéér klein
[ Voor 3% gewijzigd door DKP op 08-02-2025 11:33 ]
Ik weet niet hoe het in België is maar in Nederlanden is laden aan de Supercharger echt niet duur. Ik sta meestal te laden in Harderwijk waar de ene publieke snellader €0,80 per kWh kost en de andere (Supercharger) €0,30.DKP schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 11:26:
Voor de lange(re) ritten gebruiken wij toch maar onze andere auto, een 1,7 diesel, verbruikt 4,2L/100km, wat veel goedkoper is dan 18 a 21 kWh/100km als je aan de publieke laders moet.
Dat is wel echt heel beroerde service zeg.Btw: maandag moet mijn C3 binnen vanwege een terugroepactie, ivm de software opnieuw ...
Strafste van al, in de brief staat dat het drie uur maximum duurt, maar de dealer heeft mij gezegd dat ze de auto een week willen houden, en ik krijg geen vervangwagen, dat is niet hun verantwoordelijkheid zeggen ze.
De ANWB in NL zegt daarover:
https://www.anwb.nl/jurid...ervangend-vervoer-rechten
M.a.w. de verkoper is aansprakelijk te stellen voor de kosten. Als dat dezelfde dealer is, zou ik ze gewoon mededelen dat je ze de rekening alsnog op zal sturen als juridische claim. En als het niet dezelfde dealer is zul je die rekening dus ergens anders heen moeten sturen.
[ Voor 17% gewijzigd door mvdklip op 09-02-2025 10:41 ]
Ik zou het idd wel kunnen aanvechten, maar heb daar op zich niet meteen zin in.mvdklip schreef op zondag 9 februari 2025 @ 10:30:
[...]
Ik weet niet hoe het in België is maar in Nederlanden is laden aan de Supercharger echt niet duur. Ik sta meestal te laden in Harderwijk waar de ene publieke snellader €0,80 per kWh kost en de andere (Supercharger) €0,30.
[...]
Dat is wel echt heel beroerde service zeg.
De ANWB in NL zegt daarover:
https://www.anwb.nl/jurid...ervangend-vervoer-rechten
M.a.w. de verkoper is aansprakelijk te stellen voor de kosten. Als dat dezelfde dealer is, zou ik ze gewoon mededelen dat je ze de rekening alsnog op zal sturen als juridische claim. En als het niet dezelfde dealer is zul je die rekening dus ergens anders heen moeten sturen.
Het enige waar ik wel mee in mijn hoofd zit is, dat als na volgende week (na de zoveelste update dus), al die "mankementen" er nog steeds zijn, ik liever Citroën zover zou krijgen de auto terug te nemen. Maar dan zouden ze mij ook die "Vlaamse premie" moeten vergoeden in mijn opinie ... delicate zaak ...
Maar ik moet is bij mijn verzekeraar vragen in welke situaties je dat kan doen, en of er dan ook veel slaagkans op is.
-----
Superchargers in België meestal tussen 0,69 en 0,90 €/kWh. Met uitschieters tot 1,20€/kWh 🫣
Persoonlijk vind ik dat (veel) te duur.
Dat maakt snel gerekend 12,5 tot 15,5 €/100km.
Mijn dieselbak doet het aan 7,5 tot 8,5 €/100km
Als de Belgische staat nog meer mensen naar een EV willen krijgen zouden ze die prijzen beter reguleren (lees: gelijkstellen aan benzine/diesel kosten per 100km,of net iets lager), ipv een aankooppremie aan te bieden.
(Thuis laad ik, gerekend ZONDER de zonnepanelen, aan 0,37€/kWh, en een nieuw contract, specifiek gericht op het bezitten van een EV zou naar 't schijnt 0,27€/kWh geven, daar zijn we ons nog in aan het verdiepen)
Edit: "gewone" publieke laadpalen zijn vaak niet veel goedkoper, die liggen meestal rond de 0,65€/kWh (zo tussen de 0,53 en 0,80)
Enkel bij DATS24 lukt het nog aan 0,40 (heb daar een laadpas van, misschien komt het daardoor). Die DATS24 chargers staan doorgaans aan Colruyt winkels en hun dochterondernemingen (zoals OK en BioPlanet). Ze zijn er dus niet overvloedig, maar toch redelijk wat. Meestal aan de buitenranden van steden, dus komt nog best goed uit als je eens een stadsbezoekje wil doen op een zondag of zo.
[ Voor 11% gewijzigd door DKP op 09-02-2025 13:22 ]
Weet je zeker dat je je niet vergist?DKP schreef op zondag 9 februari 2025 @ 13:18:
Superchargers in België meestal tussen 0,69 en 0,90 €/kWh. Met uitschieters tot 1,20€/kWh 🫣
/f/image/1e54tkVJcl7Lt3fAB6ZELXVl.png?f=fotoalbum_large)
Dit zijn wel prijzen met het abo van een tientje per maand maar scheelt in NL zeker niet zoveel met het normale tarief.
In april vorig jaar ongezien een ë-C3 besteld via de leasemaatschappij in Nero Perla Black metallic met als optie een mono tone dak. Dus de hele auto in het zwart.
In juli de vorige lease-auto ingeleverd, omdat die op dat moment van 4% naar 16% bijtelling zou gaan.
Ik woon dicht genoeg bij het werk om het op de fiets te doen en voor afspraken buiten de deur leen ik dan een bedrijfsauto.
Na 5x uitgesteld te zijn, van augustus in stappen naar februari, kon ik dan eindelijk gisteren de auto halen. Bij het betreden van de ruimte viel het meteen op: de auto is geleverd een wit dak!
De leasemaatschappij bood aan het dak te wrappen.
Dat heb ik afgewezen, omdat ik denk dat je dat gaat zien. Zelfs als de kleur 100% gelijk is, is er grote kans dat door verschillen in glansgraad of oppervlak zichtbaar is dat het niet hetzelfde is. De gelakte en gewrapte delen zitten direct tegen elkaar.
Tegenvoorstel gedaan om de auto wél te accepteren, maar dan het dak te laten spuiten. Dit is door de leasemaatschappij geweigerd omwille van de kosten.
Wrappen is inderdaad wat voordeliger, maar heeft een minder lange levensduur en is gevoeliger voor beschadigingen en verkleuring dan spuiten. Komt bij dat ik overweeg de ë-C3 aan het einde van de leaseperiode privé over te nemen.
Dus helaas na 9 maanden zonder auto naar huis gegaan. Ondertussen nog nooit één ë-C3 rijdend gezien.
Er is inmiddels een nacht overheen gegaan en onze wagenparkbeheerder gaat vandaag met de leasemaatschappij (waar wij ± 120 auto’s afnemen) in gesprek. Hopelijk komt daaruit dat ze ‘m alsnog gaan spuiten. Zo niet, dan moet ik beslissen of ik een compleet zwarte bestel (weer een half jaar of langer wachten) of dat ik kies voor een ander merk.
Frappant: buiten stonden 5 ë-C3’s die eerdaags afgeleverd gaan worden, allemaal in zwart met mono tone dak. Ik denk dat zwart met een wit dak niet zo populair is.
In juli de vorige lease-auto ingeleverd, omdat die op dat moment van 4% naar 16% bijtelling zou gaan.
Ik woon dicht genoeg bij het werk om het op de fiets te doen en voor afspraken buiten de deur leen ik dan een bedrijfsauto.
Na 5x uitgesteld te zijn, van augustus in stappen naar februari, kon ik dan eindelijk gisteren de auto halen. Bij het betreden van de ruimte viel het meteen op: de auto is geleverd een wit dak!
De leasemaatschappij bood aan het dak te wrappen.
Dat heb ik afgewezen, omdat ik denk dat je dat gaat zien. Zelfs als de kleur 100% gelijk is, is er grote kans dat door verschillen in glansgraad of oppervlak zichtbaar is dat het niet hetzelfde is. De gelakte en gewrapte delen zitten direct tegen elkaar.
Tegenvoorstel gedaan om de auto wél te accepteren, maar dan het dak te laten spuiten. Dit is door de leasemaatschappij geweigerd omwille van de kosten.
Wrappen is inderdaad wat voordeliger, maar heeft een minder lange levensduur en is gevoeliger voor beschadigingen en verkleuring dan spuiten. Komt bij dat ik overweeg de ë-C3 aan het einde van de leaseperiode privé over te nemen.
Dus helaas na 9 maanden zonder auto naar huis gegaan. Ondertussen nog nooit één ë-C3 rijdend gezien.
Er is inmiddels een nacht overheen gegaan en onze wagenparkbeheerder gaat vandaag met de leasemaatschappij (waar wij ± 120 auto’s afnemen) in gesprek. Hopelijk komt daaruit dat ze ‘m alsnog gaan spuiten. Zo niet, dan moet ik beslissen of ik een compleet zwarte bestel (weer een half jaar of langer wachten) of dat ik kies voor een ander merk.
Frappant: buiten stonden 5 ë-C3’s die eerdaags afgeleverd gaan worden, allemaal in zwart met mono tone dak. Ik denk dat zwart met een wit dak niet zo populair is.
Wat vervelend! Heb je een contract waarin ook die mono tone staat aangegeven?Enrico Sarto schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:08:
... Frappant: buiten stonden 5 ë-C3’s die eerdaags afgeleverd gaan worden, allemaal in zwart met mono tone dak. Ik denk dat zwart met een wit dak niet zo populair is.
Wij hebben hem in zwart met wit dak, ik vind hem persoonlijk zeer geslaagd in deze configuratie. Dat je buiten 5 hebt zien staan kan ook komen omdat de instap versie standaard met mono tone geleverd wordt...
Jazeker ligt er een contract met vermelding van het mono tone dak.
Gelukkig wel.
Sterker nog: er lag eerst een bevestiging, waarin dit vergeten was te vermelden. Hiervan melding gemaakt, waarna werd aangegeven dat de bestelling klopt. Daarna nieuwe bevestiging gekregen.
Ik kan me best voorstellen dat je zwart-wit mooi vind, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Ik vind het niet mooi, daarom speciaal in één kleur besteld.
Overigens waren alle vijf de klaarstaande auto's MAX versies.
Gelukkig wel.
Sterker nog: er lag eerst een bevestiging, waarin dit vergeten was te vermelden. Hiervan melding gemaakt, waarna werd aangegeven dat de bestelling klopt. Daarna nieuwe bevestiging gekregen.
Ik kan me best voorstellen dat je zwart-wit mooi vind, maar dat is natuurlijk persoonlijk. Ik vind het niet mooi, daarom speciaal in één kleur besteld.
Ik had eerst een You model in het zwart besteld tot ik er achter kwam dat de bestuurdersstoel dan niet in hoogte verstelbaar was. Dus geüpgrade naar Max waarbij de medewerker van de leasemaatschappij gelukkig zo oplettend was om te vermelden dat het dak dan wit zou worden. Die combinatie heb ik op plaatjes bekeken maar ik vond persoonlijk dat de auto daar echt een goedkope Chinese uitstraling van kreeg dus ben ik gewisseld naar grijs met zwart dak.
De 208 hebben we in de standaard gele lak. Dat vind ik echt een fantastische kleur.
:strip_exif()/f/image/yCsibYF5fMjjE7iYu3f2piM3.jpg?f=fotoalbum_large)
De blauwe C3 had ook wel gemogen van me:
:strip_exif()/f/image/7pJ2HZcSbBZY8PDj2NWvI9fI.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar ik zat helaas aan voorraad auto's vast.
De 208 hebben we in de standaard gele lak. Dat vind ik echt een fantastische kleur.
:strip_exif()/f/image/yCsibYF5fMjjE7iYu3f2piM3.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7pJ2HZcSbBZY8PDj2NWvI9fI.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar ik zat helaas aan voorraad auto's vast.
Ja en nee zou ik zeggen.mvdklip schreef op maandag 10 februari 2025 @ 14:27:
[...]
Weet je zeker dat je je niet vergist?
[Afbeelding]
Dit zijn wel prijzen met het abo van een tientje per maand maar scheelt in NL zeker niet zoveel met het normale tarief.
Die 0,40€/kWh bij dats24, ik had er daarom ook bij vermeld dat ik denk dat dat komt doordat ik daar een laadpas van heb.
Een laadpas die mij 120€/jaar kost is mij teveel, aangezien ik zelden publiekelijk laad.
Als er een moment komt dat meer nodig wordt (mogelijk gebeurt dat ook), dan is het noodzakelijk om mij te verdiepen in de zee van laadpassen

Momenteel dus slechts 1 laadpas, Dats24, en bij deze kan ik publiekelijk laden a 0,40€/kWh tot 22kW (maar de ë-C3 kan maar tot 11kW), (oftewel 0,60€/kWh fastcharge).
Die laadpas kost (bijna) niks, ik dacht 5€, niet per maand, maar per jaar.
Ik heb verder ook een soort van "automatische connectie" (een account aangemaakt, en de bijhorende app), met Fastned, inpluggen, dat ding herkent je auto en begint te laden, wel zo gemakkelijk, tot eind vorig jaar betaalden we daar 0,69€/kWh, wat ik redelijk vond voor in "noodgevallen", en gemakkelijk omdat je die dikwijls passeert zonder omwegen te moeten maken.
Ik denk nu 0,76 of zoiets ...
Alleen jammer dat onze C3 daar niet de beschreven 100kW haalde, maar toen was het koud, eens het 15 graden of warmer wordt, ga ik dat sowieso toch nog is proberen.
ja, idd allemaal een kwestie van smaak.Enrico Sarto schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:21:
Jazeker ligt er een contract met vermelding van het mono tone dak.
Gelukkig wel.
Ik houd persoonlijk ook niet van die duo kleurstellingen.
Verder heb ik iets met wit ... dus, onze C3 Max volledig in het wit besteld. En gek genoeg was ik bang dat die geleverd ging worden met een zwart dak, maar gelukkig, toch helemaal in het wit
Ik begrijp je frustratie wel hoor, je besteld het zo en zo, maar krijgt wat anders

Edit: Over die lkaarstaande C3's, ben je zeker dat het geen You plus versies waren?
Anderzijds heb ik idd de indruk dat er toch heel wat meer mensen zijn die niet zo warm lopen voor die duo kleurstellingen.
[ Voor 9% gewijzigd door DKP op 14-02-2025 11:31 ]
Ik heb de mijne nu twee maanden, en buiten de mijne heb ik in het straatbeeld ook nog maar twee andere nieuwe C3's zien rijden, maar waren de benzineversies.Enrico Sarto schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:08:
. Ondertussen nog nooit één ë-C3 rijdend gezien.
Anderzijds verbaast het mij dat ik in diezelfde periode ook nog maar twee keer een Renault R5 electric heb gezien in het straatbeeld, die had ik toch verwacht heel regelmatig tegen te komen.
Zelf zit ik intussen aan 5595km (maar als de auto nu niet binnen was voor update en zo veel meer, was het vandaag 6000+km geweest).
Uiteindelijk komt het er gewoon op neer dat je vooral goedkoper uit bent met een EV als je zelf je stroom maakt met bijvoorbeeld zonnepanelen.DKP schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:26:
[...]
Ja en nee zou ik zeggen.
Die 0,40€/kWh bij dats24, ik had er daarom ook bij vermeld dat ik denk dat dat komt doordat ik daar een laadpas van heb.
Een laadpas die mij 120€/jaar kost is mij teveel, aangezien ik zelden publiekelijk laad.
Als er een moment komt dat meer nodig wordt (mogelijk gebeurt dat ook), dan is het noodzakelijk om mij te verdiepen in de zee van laadpassen![]()
Momenteel dus slechts 1 laadpas, Dats24, en bij deze kan ik publiekelijk laden a 0,40€/kWh tot 22kW (maar de ë-C3 kan maar tot 11kW), (oftewel 0,60€/kWh fastcharge).
Die laadpas kost (bijna) niks, ik dacht 5€, niet per maand, maar per jaar.
Ik heb verder ook een soort van "automatische connectie" (een account aangemaakt, en de bijhorende app), met Fastned, inpluggen, dat ding herkent je auto en begint te laden, wel zo gemakkelijk, tot eind vorig jaar betaalden we daar 0,69€/kWh, wat ik redelijk vond voor in "noodgevallen", en gemakkelijk omdat je die dikwijls passeert zonder omwegen te moeten maken.
Ik denk nu 0,76 of zoiets ...
Alleen jammer dat onze C3 daar niet de beschreven 100kW haalde, maar toen was het koud, eens het 15 graden of warmer wordt, ga ik dat sowieso toch nog is proberen.
Als je aangewezen bent op openbaar laden kun je in veel gevallen qua kosten net zo goed ICE rijden.
Veel EV's worden zakelijk gereden en dan is er door de berijder vaak weinig incentive om goedkoper te laden. En dus is er ook weinig concurrentie qua laadtarieven.
[ Voor 5% gewijzigd door HandyLumberjack op 14-02-2025 12:42 ]
Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp
Nee, tenzij ze allemaal toevallig gekozen hadden voor Atamite 17" LM velgen ipv Azurite staal...DKP schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:28:
[...]
Edit: Over die lkaarstaande C3's, ben je zeker dat het geen You plus versies waren?
Anderzijds heb ik idd de indruk dat er toch heel wat meer mensen zijn die niet zo warm lopen voor die duo kleurstellingen.
UPDATE:
Onze wagenparkbeheerder (dus van ±120 auto's van deze leasemaatschappij) heeft geëist dat het dak gespoten gaat worden en dat is -mondeling- gehonoreerd.
Vervolgens wordt ik een dag later gebeld door de leasemaatschappij met de vraag of ik al heb besloten of ik wil laten wrappen of een nieuwe auto wil bestellen. Uiteraard aangegeven dat de wagenparkbeheerder al heeft geregeld dat het dak gespoten gaat worden.
Zonder enige aarzeling is de volgende zin van de leasemaatschappij dat ze ook een andere oplossing hebben, want ze hebben een compleet zwarte MAX met dezelfde optie (11kW boordlader) beschikbaar, die volgende week geleverd kan worden.
Met andere woorden: als ik had geantwoord dat ik had gewacht op een nieuwe, was dit waarschijnlijk niet aangeboden.
Dus als alles goed gaat (ik reken nergens meer op en geloof het pas als ik de sleuteltjes in handen heb), wordt de ë-C3 volgende week geleverd. Dat betekent volgens mij wel dat ze een andere klant gaan bellen dat de auto vertraagd is, tenzij er gekozen wordt voor een wit dak.
Sorry, voor die leaserijder, maar ik denk nu even aan mezelf.
Dat klopt. En gelukkig hebben wij thuis zonnepanelen.HandyLumberjack schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:43:
[...]
Uiteindelijk komt het er gewoon op neer dat je vooral goedkoper uit bent met een EV als je zelf je stroom maakt met bijvoorbeeld zonnepanelen.
Als je aangewezen bent op openbaar laden kun je in veel qua kosten net zo goed ICE rijden.
Veel EV's worden zakelijk gereden en dan is er door de berijder vaak weinig incentive om goedkoper te laden. En dus is er ook weinig concurrentie qua laadtarieven.
In de winter heb je er weinig aan, maar vanaf mei tot september hebben we regelmatig 30 tot 40 kWh productie op 1 dag, met maar 12 panelen en "maar" 4.600W piek.
Dat "gratis" laden is daarbij echter een "sprookje", want je bent niet altijd thuis wanneer de zon schijnt. En ook als we thuis zijn is het best van aan max 3,7kW te laden, anders hebben we niks meer voor het huis.
Maar het drukt de (laad)kosten natuurlijk wel goed, dat zeker.
Een thuisbatterij zou ik nog willen! Dat zou veel helpen!
In 2024 hebben we bijna 4500kWh geinjecteerd, dat bovenop wat we zélf nog in huis verbruikten 🫣
Die thuisbatterij komt er niet meer bij ons.
Wij zijn op zoek naar een ander huis, kleiner, maar daar willen we dan meer zonnepanelen, plus een (dikke) batterij (en eventueel een windmolen erbij).
Intussen ook op zoek naar ander werk ... pfff
"Had je dan niet beter gewacht met het kopen van een EV?" zou je dan kunnen gaan denken.
Ja, eigenlijk wel, maar het zijn 3 zaken die ons overhaald hebben:
1 - de Vlaamse premie van 5000€ 💰
2 - de betaalbaarheid, en toch voldoende "auto" van de C3, die ook een lichte aanhanger mag trekken (550kg).
3 - en de mogelijk momenteel gratis te laden op het werk. Al had ik wel kunnen weten dat dat een "mooi liedje is dat niet lang zal duren", want zelfs als ik niet van job verander, zal ik vanaf maart verschillende posten moeten doen op mijn werk, maar kan ik enkel hier gratis laden. Vanaf maart nog maar 1/3 van mijn shiften hier ...
Btw: zo laad ik mijn ë-C3 dus op wanneer ik op mijn werk ben:
/f/image/tu5389Or98Nur4dkmR3odl2R.png?f=fotoalbum_large)
Dat blauwe kot is mijn "bureau" (tijdelijk, maar staat hier al 2 jaar).
Dat is aangesloten intern op een 4p 16A, aangesloten met die 5P 32A stekker rechts boven.
De doorverbinder linksboven, daar heb ik mijzelf een 32A stekker voor aangeschaft, 7 meter 5×6mm2 kabel, en dan een 5P 16A stopcontact eraan. De kabel loopt over het dak, en aan al die andere buizen gebonden, en de stekker ligt onder het kot.
Zo heeft de facility manager mij hier toestemming gegeven om gratis te laden.
"Dat voelen wij toch niet!" zei hij 😁
Maar ik kan wel niet aan de max van 16A (11kW) laden. Want het kot heeft ook nog stroom nodig. De verwarming verbruikt hier 1,7kW, en een waterkoker en microgolf verbruiken ook wat. Al let ik erop nooit twee grote verbruikers gelijk in te schakelen.
Als ik bijvoorbeeld de waterkoker of microgolf gebruik, schakel ik de verwarming even uit.
Zo kan ik in de winter veilig aan 8A (5,5kW) laden, en in de zomer, met de verwarming uit, aan 10A (6,9kW). Dus niet de maximum, maar covert méér dan mijn woon-werk km's, en een gekregen paard mag je niet in de bek kijken 😁
Als ik niet zo een "witte-auto-fetish" hadmvdklip schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:03:
[Afbeelding]

Dat lichtblauw is trouwens een "retrolink" naar de eerste 2 CV 6'jes, die veel in dat kleur van de band liepen.
Ondanks alle problemen, en hoog verbruik, zijn we er intussen over uit, we blijven er (minstens) drie jaar mee rijden (geen zin om die premie terug te betalen

En met welk fantasietje ik nu in mijn hoofd zit ...
Die zwarte stroken tussen de koplampen en de achterlichten, en de emblemen voor en achteraan, daar had ik graag (LED) verlichting in gezien, een beetje zoals bij (sommige) VW ID's
Maar ik vrees dat het nog lang niet after market te vinden zal zijn, en om zoiets customized te laten maken zal ook niet goedkoop zijn vrees ik ... ook geen idee waar je dat zou kunnen laten doen.
En nog iets. Bestaat er een manier om witte LED koplampen geel te maken, anders dan transparant gele folie over je gehele koplampen te laten wrappen?
Want als ik dat zou kunnen, mijn koplampen geel maken, zou ik dat zeker doen, heb dat veel liever.
[ Voor 3% gewijzigd door DKP op 14-02-2025 12:57 ]
Dit zijn de prijzen bij dezelfde Supercharger zonder korting/abo:DKP schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 11:26:
Als er een moment komt dat meer nodig wordt (mogelijk gebeurt dat ook), dan is het noodzakelijk om mij te verdiepen in de zee van laadpassen
/f/image/QZnwRoTQzNgslamtFsAwI7Ss.png?f=fotoalbum_large)
Dan hebben we het dus over snelladen tot 100kW maar dat gaat deze auto volgens mij nooit halen, ook niet met warm weer. Het hoogste wat ik heb gezien is 75kW en dat maar heel kortstondig, maar wie weet...
Maar goed, het punt is dat snelladen echt niet zo duur hoeft te zijn als je zei. En de Superchargers werken niet met een laadpas maar met een app. Dit vind ik een voordeel want de zakelijke rijders kunnen er meestal niet terecht. Die zitten vast aan laden met de laadpas van de baas.
Hoi, mag ik jullie vragen hoe het rijden in deze auto nu bevalt? En in het specifiek ook in de wintermaanden?
Iemand de app al kunnen verbinden? Ik kan nergens de ‘data delen’ aanzetten dus de app kan niet verbinden? Volgens de app moet ik de service en sos knop tegelijk indrukken, maar dat doet niks. Op het scherm kan ik de optie ook niet vinden??
De App heb ik al een tijdje aan het werk. Echter doet de app nu nog weinig behalve de huidige stand van de actieradius laten zien en bij het laden hoe lang het nog duurt. Dit zal in Maart met een softwareupdate moeten verbeterencmegens schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:36:
Iemand de app al kunnen verbinden? Ik kan nergens de ‘data delen’ aanzetten dus de app kan niet verbinden? Volgens de app moet ik de service en sos knop tegelijk indrukken, maar dat doet niks. Op het scherm kan ik de optie ook niet vinden??
Ons bevalt de auto uitstekend. Geen software problemen of hardware problemen. Actieradius is heel erg afhankelijk hoe zwaar je rechtervoet is, maar voor elke elektrische auto geldt wel dat de WLTP vaak niet gehaald kan worden tijdens de wintermaanden. Wij redden tussen de 230 en 270 km op een enkele lading, maar zoals anderen al hebben aangegeven zijn de verschillen hier zeker wel aanwezigMonsieurGiraffe schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:44:
Hoi, mag ik jullie vragen hoe het rijden in deze auto nu bevalt? En in het specifiek ook in de wintermaanden?
Ik was wat aan het zoeken naar navigatie updates voor de nieuwe C3 van mn schoonvader en het is me opgevallen dat er al wel een update beschikbaar is voor het touchscreen van de nieuwe C3 in de Citroën Update applicatie. Iemand die deze al geinstalleerd heeft?ControlFreak schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:30:
[...]
De App heb ik al een tijdje aan het werk. Echter doet de app nu nog weinig behalve de huidige stand van de actieradius laten zien en bij het laden hoe lang het nog duurt. Dit zal in Maart met een softwareupdate moeten verbeteren
Ik heb het gevonden inderdaad. De auto stond nog in de privacy modus, maar ik kon nergens privacy vinden in de instellingen op het scherm en deze er dus niet afhalen. Blijkt dus dat er bij de kilometerteller ook een instellingenmenu zit welke je bediend met de linkerknop op het stuurwiel. Hier staat wel privacy bij en na het aanpassen werkt de app!ControlFreak schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:30:
[...]
De App heb ik al een tijdje aan het werk. Echter doet de app nu nog weinig behalve de huidige stand van de actieradius laten zien en bij het laden hoe lang het nog duurt. Dit zal in Maart met een softwareupdate moeten verbeteren
Vreemd... hij geeft bij mij zowel in de app als via jouw applicatie aan dat er geen update te vinden is.timelezzzzz schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:34:
[...]
Ik was wat aan het zoeken naar navigatie updates voor de nieuwe C3 van mn schoonvader en het is me opgevallen dat er al wel een update beschikbaar is voor het touchscreen van de nieuwe C3 in de Citroën Update applicatie. Iemand die deze al geinstalleerd heeft?
Ik heb die privacy modus al lang geleden uitgezet in de auto maar de app blijft met status "abonnement in behandeling" op de e-remote control staan en ik zie dan ook niks in de app. Alleen de laatste handmatig ingevoerde kilometerstand en wanneer de auto service moet hebben.
Staat bij jullie dat abo ook in behandeling? En kun je desondanks toch de huidige batterijlading etc zien?
Edit: net opnieuw gekoppeld met de telefoon maar dat heeft niet geholpen. De app zegt trouwens wel verbonden te zijn:
/f/image/Q7O64HzwnzVMFRtasCM2iXjW.png?f=fotoalbum_large)
Overigens zijn dit mijn software versies:
:strip_exif()/f/image/pepCH5Gkx5Rx3Ri4MitjB7Ja.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uUtrgu2wjThibqEivBqOieYv.jpg?f=fotoalbum_large)
Van september dus. Ik vraag me ineens af of we wel allemaal dezelfde software hebben.
Staat bij jullie dat abo ook in behandeling? En kun je desondanks toch de huidige batterijlading etc zien?
Edit: net opnieuw gekoppeld met de telefoon maar dat heeft niet geholpen. De app zegt trouwens wel verbonden te zijn:
/f/image/Q7O64HzwnzVMFRtasCM2iXjW.png?f=fotoalbum_large)
Overigens zijn dit mijn software versies:
:strip_exif()/f/image/pepCH5Gkx5Rx3Ri4MitjB7Ja.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/uUtrgu2wjThibqEivBqOieYv.jpg?f=fotoalbum_large)
Van september dus. Ik vraag me ineens af of we wel allemaal dezelfde software hebben.
[ Voor 63% gewijzigd door mvdklip op 19-02-2025 11:15 ]
App nu ook werkend, alleen na een keer contact. De juiste kilometers. Vernieuwd de app niet meer. Blijft op hetzelfde tijdstip staan als de eerste keer "verbinding" Kan ook aircobediening niet zien, terwijl ik me daarvoor wel heb aangemeld.
Bij mij weigert die software om überhaupt de e-C3 toe te voegen:timelezzzzz schreef op maandag 17 februari 2025 @ 17:34:
Ik was wat aan het zoeken naar navigatie updates voor de nieuwe C3 van mn schoonvader en het is me opgevallen dat er al wel een update beschikbaar is voor het touchscreen van de nieuwe C3 in de Citroën Update applicatie. Iemand die deze al geinstalleerd heeft?
:strip_exif()/f/image/FR3blKhN0rq3WWYvEKpzytqS.png?f=user_large)
Dankjewel voor deze update. 220 in de winter vind ik nog best acceptabel. Zit sterkt te denken aan deze auto of de Hyundai Inster. C3 heeft meer ruimte, wat wel een voordeel is. De Hyundai komt net wat verder. Vind de C3 een erg mooie auto voor de prijs.ControlFreak schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:32:
[...]
Ons bevalt de auto uitstekend. Geen software problemen of hardware problemen. Actieradius is heel erg afhankelijk hoe zwaar je rechtervoet is, maar voor elke elektrische auto geldt wel dat de WLTP vaak niet gehaald kan worden tijdens de wintermaanden. Wij redden tussen de 230 en 270 km op een enkele lading, maar zoals anderen al hebben aangegeven zijn de verschillen hier zeker wel aanwezig
Mag ik weten waar zich deze lader precies bevindt?mvdklip schreef op zondag 16 februari 2025 @ 11:24:
[...]
Dit zijn de prijzen bij dezelfde Supercharger zonder korting/abo:
[Afbeelding]
Ik heb via mijn Dats24 app wat zitten zoeken in die regio, maar vind er echt niets "goedkoop", met uitzondering van de Dats24 laders zelf dan.
Wellicht is het zo dat die Dats24 laadpas aalleen maar "deugd" aan de eigen laadpalen 🤪
Afgezien van de software/electronica problemen die ik ermee heb, en de naar mijn mening te lage range, vind ik het een zeer fijne auto om mee te rijden.MonsieurGiraffe schreef op maandag 17 februari 2025 @ 11:44:
Is voor zijn klasse echt wel heel comfortabel. Voelt niet aan als een goedkope doos met wielen, nee echt, voelt zeer goed.
Is best stil vanbinnen, ook bij hogere snelheden en slecht wegdek, ruimte in overvloed (voor een B-segment auto), en bij openen en sluiten voelen de deuren degelijk, geen stuk blik dat dicht kletst.
De bediening van de crousecontrol/begrenzer vind ik zeer handig.
En met wat anticiperen kom je amper aan je rempedaal.
Ik rijdt zo goed als altijd ZONDER verwarming, en zelfs bij vriestemperaturen duurt het lang voordat ik het fris krijg in de auto.
Ja wat dat alles betreft hebben ze het erg goed voor mekaar bij (deze) Citroën 👍
De Superchargers werken met de Tesla app, met een laadpas kun je daar dus niet terecht. Kwestie van de app installeren en kijken waar de laders in jouw buurt zitten. Degene die ik erbij haalde was een vrij willekeurige in Vlaanderen.DKP schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:02:
Mag ik weten waar zich deze lader precies bevindt?
Ik heb via mijn Dats24 app wat zitten zoeken in die regio, maar vind er echt niets "goedkoop", met uitzondering van de Dats24 laders zelf dan.
Wellicht is het zo dat die Dats24 laadpas aalleen maar "deugd" aan de eigen laadpalen 🤪
Dat verbaast me toch echt wel moet ik zeggen. Kun je eens opzoeken welke software versie je hebt?ControlFreak schreef op maandag 17 februari 2025 @ 14:32:
Ons bevalt de auto uitstekend. Geen software problemen...
Dezelfde als hierboven een keer genoemd is... van september.mvdklip schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 11:10:
[...]
Dat verbaast me toch echt wel moet ik zeggen. Kun je eens opzoeken welke software versie je hebt?
maar dat zeg ik; geen vastlopers, rare geluiden uit speakers of andere problemen.
Ik heb de topic met veel interesse gelezen. Vraagje wat ik nog niet helemaal duidelijk heb uit de specificaties: Heeft de ‘you’ versie ook speakers / een radio? En/of kan je deze met bluetooth aan je smartphone koppelen, voor het luisteren van muziek?
[ Voor 21% gewijzigd door Barendnu op 20-02-2025 18:17 ]
De "YOU" versie heeft speakers, maar géén radio en GPS.Barendnu schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 18:10:
Ik heb de topic met veel interesse gelezen. Vraagje wat ik nog niet helemaal duidelijk heb uit de specificaties: Heeft de ‘you’ versie ook speakers / een radio? En/of kan je deze met bluetooth aan je smartphone koppelen, voor het luisteren van muziek?
Je smart phone doet dienst als radio én GPS, en gebruikt bij beide dus de in de auto ingebouwde speakers, dat is op zich eigenlijk wel een "slim" systeem vind ik, want tegenwoordig heeft toch iedereen een smart phone.
De "YOU" versie heeft echter géén achteruitrijcamera (ik heb immers al iemand gehad die beweerde dat de you dat wél had, en dusdanig ook via je phone werkt, maar dat is dus niet zo).
Voor muziek gebruik je dan best spotify, dan wordt die niet alleen niet onderbroken wanneer je even een andere app gebruikt, het verbruikt ook veel minder mobiele data dan youtube.
Eens je je smart phone voor het eerst gekoppeld hebt, doet die dat de volgende keer automatisch, zelfs als de bleutooth van je phone uitstaat, dan wordt die automatisch (door de auto) ingeschakeld, en gekoppeld.
Dat laatste is soms wat irritant, als ik 's morgens de auto wil buitenrijden, terwijl mijn vrouw nog ligt te slapen, koppelt die de auto aan mijn vrouw haar phone, omdat hij die om een of andere reden sneller vindt, wat ik raar vind, want onze slaapkamer ligt vanachter, en ook nog eens twee verdiepen hoger, en dan moet ik dat wel handmatig switchen

Oh dat klinkt als een prima oplossing; best handig geregeld. Dank voor de uitgebreide info!
Beetje van hetzelfde hier.mvdklip schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 14:07:
Ik heb die privacy modus al lang geleden uitgezet in de auto maar de app blijft met status "abonnement in behandeling" op de e-remote control staan en ik zie dan ook niks in de app. Alleen de laatste handmatig ingevoerde kilometerstand en wanneer de auto service moet hebben.
De app verbind wel, maar in een soort van "beperkte" mate.
:strip_exif()/f/image/1GhMPpp6ma3sjEMJdrqcGVFA.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is wat ik zie. Bij de eerste poging tot verbinden leek het mij wel te lukken, maar het komt dus niet verder dan de toen ingegeven 179 km.
Wat mij nu wel opvalt is, in het begin stond er voor het eerste onderhoud "uiterlijk na 2 jaar", of "25.000km".
Dat hebben ze nu dus gehalveerd sinds hij vorige week binnen geweest is voor wéér een update ...
Ach ja, veel onderhoud zal er niet aan zijn, en dat eerste onderhoud van 12.500km zal er bij ons binnen de eerste 6 maand al aankomen
Wat de app betreft ivm laden, en "remote airco", dit is wat wij zien:
:strip_exif()/f/image/VJZgaaeRerywiNsJyFWxs9Tc.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zie dus hoeveel de range reeds is, en dat hij aan het laden is.
Voor meer details moet ik op "opladen, bezig" klikken, en dan krijg ik dit:
:strip_exif()/f/image/QNvWrAz3dn0HrgHX3Vjs7I0N.jpg?f=fotoalbum_large)
Niet te zien aan hoeveel kW het laden gebeurt, niet aan hoeveel "km/u" er geladen wordt, maar wel de huidige stand van de range en batterij percentage, en, wél hoelang het laden nog duurt.
Dat laatste is ook vrij accuraat, als die zegt dat het 5 uur duurt, zal het bij vriezen eerder 5:15u zijn, maar bij warmer weer zoals nu op dit moment, eerder 4:45u.
Ik stel mij tevreden met wat ik kan zien, voor mij voldoende.
Alleen weet ik niet of die app dat ook toont als ik verder weg ben van de auto, want op het werk zit ik op 2 meter van mijn auto, thuis ook niet erg ver (en daar heeft de auto ook connectie met de Wifi). Maar ik vraag mij bijvoorbeeld af, als ik naar mijn vader ga, en daar publiekelijk laad, en dan naar zijn appartement ga (tussen de 400 meter, en 1,2km, afhankelijk welke lader), of die app het mij ook nog kan tonen?
Niet zo erg als dat niet kan. Als ik de auto verlaat en op het dashboard bijvoorbeeld 4:30u zie staan, weet ik tegen welke tijd die vol is, is goed voor mij
Het op afstand bedienen van de airco of verwarming, daar begin ik sowieso niet mee, dat gaat mij te veel range kosten

Ja, persoonlijk vind ik dat mooi en handig opgelost.Barendnu schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 08:35:
Oh dat klinkt als een prima oplossing; best handig geregeld. Dank voor de uitgebreide info!
ook door het feit dat de phone houder er standaart inzit, en volgens testen ook degelijk is (trillingvrij).
je bent dus wettelijk in orde wat betreft phone gebruik in de auto, en je phone wordt gewoon "onderdeel" van de auto, als het ware een "uitneembaar" dashboard).
Er zit ook een usb-C poort vlakbij de houder, een c-to-c kabeltje van 30 a 50cm zal volstaan, en laat je gewoon in de auto, phone in de houder, effe inpluggen, so easy!
Ik dacht ook (maar pin mij er niet op vast), dat je de houder ook 90° kan draaien, voor het geval je je phone liever horizontaal zou hebben.
je phone is eigenlijk wat in de MAX uitvoering het scherm is, maar dan kleiner, en minder opties, waaronder dus vooral geen achteruitrijcamera.
Er zijn natuurlijk nog meer verschillen tussen de YOU en de MAX, maar het hangt vooral af van je wensen/gebruik van de auto welke je verkiest, en of je de ongeveer 4.500€ meerkost over hebt voor de MAX.
Er is trouwens ook de YOU+, maar wat de verschillen daarmee zijn weet ik zo niet, die was nog niet bestelbaar toen ik onze MAX bestelde
Het gevoel begint me inmiddels wel te bekruipen dat ik een meer dan gemiddeld "maandagmorgen" model heb van de e-C3. Ik heb de volgende issues:
- Ongeveer 1 op de 5 keer starten geeft de auto een motorstoring en/of brandend oranje baco lampje aan. De auto rijdt dan verder prima.
- Tijdens streamen vanuit Android Auto komt er ongeveer 1 keer per half uur een enorm kabaal uit de speakers waar ik van schrik.
- De app zegt verbonden te zijn maar doet helemaal niks. Hij laadt wel maar toont vervolgens geen info alsof de auto geen data richting Stellantis servers stuurt. Privacy modus heb ik op gegevens+locatie versturen gezet.
- Als je de auto vergeet op slot te doen, dan wegloopt en bij terugkomen toch op openen drukt, wil de achterbak niet meer open. Je moet de auto dan eerst op slot doen en dan weer open.
- Laden aan de snellader gaat alleen goed als je de juiste timing hanteert. Heb je haast of doe je de handelingen juist te sloom dan weigert de auto te laden en/of te starten zelfs. In dat laatste geval blijft de auto zeggen dat ik de rem moet indrukken terwijl ik dat natuurlijk gewoon doe.
- De Citroën update software zegt dat mijn auto niet geüpdate mag worden.
Wat betreft de werking van de app, zo staan "mijn services" ervoor:
/f/image/ByZHrOsZhhqQNpn6rltU4YqS.png?f=fotoalbum_large)
Ik vermoed dat die "Citroën gegevens" service ervoor zou moeten zorgen dat ik de batterij/laad status zou moeten kunnen zien. Klik je op die service dan krijg je een uitleg over Bluetooth en wat je moet doen om het werkend te krijgen. Die uitleg klopt maar half maar toch heb ik alles daar, volgens mij, voor elkaar gekregen. Er staat trouwens ook dat de Citroën app elke keer gestart moet worden om de verbinding tot stand te brengen. Doe ik dat dan krijg ik een groen balkje in beeld in de app maar toch helpt dat geen bal.
/f/image/ByZHrOsZhhqQNpn6rltU4YqS.png?f=fotoalbum_large)
Ik vermoed dat die "Citroën gegevens" service ervoor zou moeten zorgen dat ik de batterij/laad status zou moeten kunnen zien. Klik je op die service dan krijg je een uitleg over Bluetooth en wat je moet doen om het werkend te krijgen. Die uitleg klopt maar half maar toch heb ik alles daar, volgens mij, voor elkaar gekregen. Er staat trouwens ook dat de Citroën app elke keer gestart moet worden om de verbinding tot stand te brengen. Doe ik dat dan krijg ik een groen balkje in beeld in de app maar toch helpt dat geen bal.

Wij hebben juist voor de MAX versie gekozen omdat ondersteuning van een mobiel nog wel eens wil verdwijnen in de loop van de tijd (nieuwe versie van bluetooth of apps die niet meer onderhouden worden door de leverancier) Als dan ook nog het netwerk vernieuwd naar 6G of nieuwer en je dus een nieuwe telefoon MOET kopen omdat de oude echt niet meer werkt heb je op dat moment een waardeloze auto (waarschijnlijk letterlijk)DKP schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 07:15:
[...]
De "YOU" versie heeft speakers, maar géén radio en GPS.
Je smart phone doet dienst als radio én GPS, en gebruikt bij beide dus de in de auto ingebouwde speakers, dat is op zich eigenlijk wel een "slim" systeem vind ik, want tegenwoordig heeft toch iedereen een smart phone.
....
Vond dat risico niet waard om me zorgen over te moeten maken over een jaar of 5-10 als we de auto weer van de hand doen...
Dan kun je toch altijd een verouderde smartphone in de auto blijven gebruiken?ControlFreak schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:49:
[...]
Wij hebben juist voor de MAX versie gekozen omdat ondersteuning van een mobiel nog wel eens wil verdwijnen in de loop van de tijd (nieuwe versie van bluetooth of apps die niet meer onderhouden worden door de leverancier) Als dan ook nog het netwerk vernieuwd naar 6G of nieuwer en je dus een nieuwe telefoon MOET kopen omdat de oude echt niet meer werkt heb je op dat moment een waardeloze auto (waarschijnlijk letterlijk)
Vond dat risico niet waard om me zorgen over te moeten maken over een jaar of 5-10 als we de auto weer van de hand doen...
Dan mis je vast functionaliteiten, maar dat maakt de auto nog niet waardeloos...
Dat klopt totdat ook het mobiele netwerk geupgrade gaat worden... dan moet je een nieuwe mobiele telefoon kopen en werkt het dus niet meer...HandyLumberjack schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:18:
[...]
Dan kun je toch altijd een verouderde smartphone in de auto blijven gebruiken?
Dan mis je vast functionaliteiten, maar dat maakt de auto nog niet waardeloos...
Dat gevoel heb ik bij die van mij dus ook ...mvdklip schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:29:
Het gevoel begint me inmiddels wel te bekruipen dat ik een meer dan gemiddeld "maandagmorgen" model heb van de e-C3.
Buiten de reeds opgenoemde vele problemen, heb ik ook problemen met de koffer (of ik moest het toch al eens vernoemd hebben, dat zou kunnen

Als ik de auto ontgrendel om de laadkabel eruit los te maken, moet ik soms 3 tot 4 keer sluiten/open met de afstandsbediening op de sleutel, om de kofferdeur te kunnen openen.
En wat ik ook raar vind, is, als je begint te laden, en je sluit je auto, dat die stopt met laden zodra je ontgrendelt.
Op zich geen groot probleem, maar stel je voor, je parkeert ergens, plugt de auto in, sluit af ... ow sh*t, nog iets vergeten in de auto ... ontgrendelen, ding uit de auto halen, weer sluiten ... als je het dan niet doorhebt, kom je 4 uur later of zo terug, en huh???? Helemaal niet opgeladen???
Als je het eenmaal weet, geen probleem, start het laden gewoon opnieuw op door uit- en weer in te pluggen voor je weer afsluit.
Als je die oude telefoon in de auto laat heb je in ieder geval de offline functionaliteiten, en anders koppel je die via de mobiele hotspot functie aan je nieuwe telefoon.ControlFreak schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:34:
[...]
Dat klopt totdat ook het mobiele netwerk geupgrade gaat worden... dan moet je een nieuwe mobiele telefoon kopen en werkt het dus niet meer...
Ik geef toe, praktisch is het niet, maar het kan wel. Een koper van een 10+ jaar oude auto heeft ook andere verwachtingen gelukkig.
[ Voor 7% gewijzigd door HandyLumberjack op 21-02-2025 10:44 ]
Bij ons was de doorslaggevende reden om voor de MAX te gaan, de hogere mate van comfort, dit omdat het de bedoeling is om zoveel mogelijk de ë-C3 te gebruiken ipv onze Hyundai Tucson Diesel, maw, de meeste km's zullen dus elektrisch afgelegd moeten worden, ook voor korte(re) vakantietripjes (als in, weekendje uit, of enkele weekdagen, maar niet al te ver, en juist onder ons tweetjes).ControlFreak schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 09:49:
[...]
Wij hebben juist voor de MAX versie gekozen omdat ondersteuning van een mobiel nog wel eens wil verdwijnen in de loop van de tijd (nieuwe versie van bluetooth of apps die niet meer onderhouden worden door de leverancier) Als dan ook nog het netwerk vernieuwd naar 6G of nieuwer en je dus een nieuwe telefoon MOET kopen omdat de oude echt niet meer werkt heb je op dat moment een waardeloze auto (waarschijnlijk letterlijk)
Ja, dan heb je toch graag dat beetje extra comfort.
Gisteren de Max geleverd gekregen die in mei 2024 besteld was! Helaas geen stoelverwarming, grootlicht assistentie en geen stuurverwarming waar ik natuurlijk wel op gerekend had! Volgens de Citroën dealer is dit aangepast in maart 2024! Wel een mooi verdienmodel van de importeur Stallantis! Klopt het wat de Citroën dealer zegt?
Helaas klopt dit.
Ik zag -na bestelling in april- in één van de volgende versies van de brochure ook dat deze functies ontbraken.
Was daar niet van op de hoogte gebracht.
Het zal wel ergens in de kleine lettertjes staan.
Ik zag -na bestelling in april- in één van de volgende versies van de brochure ook dat deze functies ontbraken.
Was daar niet van op de hoogte gebracht.
Het zal wel ergens in de kleine lettertjes staan.
Exact dit hebben we dus al eens gehad met de e-208. De auto start vrij snel al weer met laden nadat je de auto hebt ontgrendeld en dus is het in feite alleen een korte pauze in het laden met het idee dat je de kabel er makkelijk uit kunt halen zonder extra handelingen. Echter... Als je bij een publieke laadpaal staat, stopt de laadsessie en kan de auto deze ook niet zomaar weer starten (pasje nodig namelijk) met als gevolg dat de auto wel aan de paal staat maar niet laadt.DKP schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:41:
En wat ik ook raar vind, is, als je begint te laden, en je sluit je auto, dat die stopt met laden zodra je ontgrendelt.
Op zich geen groot probleem, maar stel je voor, je parkeert ergens, plugt de auto in, sluit af ... ow sh*t, nog iets vergeten in de auto ... ontgrendelen, ding uit de auto halen, weer sluiten ... als je het dan niet doorhebt, kom je 4 uur later of zo terug, en huh???? Helemaal niet opgeladen???
Toen het ons overkwam, waren we op bezoek en hebben we dus opnieuw aan moeten bellen met de vraag of we nog wat langer mochten blijven. Best gênant maar de auto was echt leeg.
Als ik eerlijk ben, valt dat comfort ons best tegen. De stoelen zijn bijvoorbeeld nogal apart vormgegeven waardoor je in een bochel gedwongen wordt. M'n fysiotherapeut heeft me zelfs aangeraden andere stoelen te laten monteren.DKP schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 10:50:
Ja, dan heb je toch graag dat beetje extra comfort.

Hallo allemaal, gisteren mijn EC3 Max opgehaald (na bestelling en wachten vanaf juni vorig jaar)
Ik ben er blij mee!
Alleen waar ik me aan stoor zijn alle geluidjes, irritant geluid richtingaanwijzers en ook bij te hard rijden schrik ik me rot.
Ik dacht dat ik die laatste geluiden uitgezet had maar bij vanmorgen wegrijden stonden ze weer aan
Iemand dit ook bij de hand gehad en tips? Ook voor geluid richtingaanwijzers heb ik nog geen oplossing gevonden.
Ik ben er blij mee!
Alleen waar ik me aan stoor zijn alle geluidjes, irritant geluid richtingaanwijzers en ook bij te hard rijden schrik ik me rot.
Ik dacht dat ik die laatste geluiden uitgezet had maar bij vanmorgen wegrijden stonden ze weer aan
Iemand dit ook bij de hand gehad en tips? Ook voor geluid richtingaanwijzers heb ik nog geen oplossing gevonden.
Sinds de wijziging van de Europese wetgeving moet je, elke keer dat je de auto start, het piepje weer uitzetten… dit kan niet voor altijd uitgezet vanwege diezelfde Europese regels… het geluid van de richtingaanwijzer kun je niet veranderen en zul je dus aan moeten wennen ben ik bang… mijn vrouw noemt het de kuikens die mee piepen… misschien helpt dat een beetje ☺️☺️Estherrrrrr schreef op zondag 23 februari 2025 @ 12:05:
Hallo allemaal, gisteren mijn EC3 Max opgehaald (na bestelling en wachten vanaf juni vorig jaar)
Ik ben er blij mee!
Europese regelgeving helaas. Ze staan bij elke herstart weer aan. Vindt het al heel wat dat je ze uit kunt zetten. Vooral ook de piep als je te snel gaat. Vaak klopt de snelheid wat het digitale bordje aangeeft niet met de werkelijke.
Wat ik wel jammer vindt is het C knopje. Wat er dus voor zorgt dat je energie terug levert aan de batterij. Zou toch standaard aan moeten staan lijkt mij.
Verder zeer tevreden.
Wat ik wel jammer vindt is het C knopje. Wat er dus voor zorgt dat je energie terug levert aan de batterij. Zou toch standaard aan moeten staan lijkt mij.
Verder zeer tevreden.
Ja dat hoor ik vaker dat mensen denken dat de C afremmen is op de elektromotor echter is dat dus NIET zo, standaard remt de auto af op de motor om energie terug te winnen, de C knop is juist om te “zeilen” en dus weinig tot geen recuperatie te geven aan de motor… dit is precies andersom als bij andere elektrische auto’s waardoor veel mensen dit niet door hebben…SFjunior schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:55:
Europese regelgeving helaas. Ze staan bij elke herstart weer aan. Vindt het al heel wat dat je ze uit kunt zetten. Vooral ook de piep als je te snel gaat. Vaak klopt de snelheid wat het digitale bordje aangeeft niet met de werkelijke.
Verder zeer tevreden.
Oei! Dan ben ik dus verkeerd ingelicht door mijn dealer. Goed om te weten. Dank voor de tip.
Toch even het handboek doorgenomen. Op bladzijde 91 staat toch wat anders. Als ik het goed lees wordt bij activeren van C ook het regeneratief remmen actief.
De C wordt dan ook op het instrumentenpaneel weergegeven.
Wat denk jij #controlfreak
SFjunior schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:29:
Toch even het handboek doorgenomen. Op bladzijde 91 staat toch wat anders. Als ik het goed lees wordt bij activeren van C ook het regeneratief remmen actief.
:strip_exif()/f/image/yAzczKZoDjt4h8fC8SUksE7s.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens mij staat het hier toch duidelijk dat er minder wordt afgeremd op de motor ☺️
Het staat ook voor Comfort en niet zoals overal anders de B voor Braking (of engine Braking)
Maar ik zie ook dat even later inderdaad staat dat ie dan meer moet remmen als je op de C knop drukt… nu heb ik ook wat filmpjes gekeken van Britse reviewers die mijn verhaal dan weer beamen, maar ik zal binnenkort eens een testje uitvoeren… ☺️
[ Voor 12% gewijzigd door ControlFreak op 23-02-2025 21:46 ]
Check. Maar dus wel energie opwekkend die naar de batterij gaat. Daar gaat het me uiteindelijk om.
Ik hoop vanmiddag écht tot dit forum te horen, als ë-C3 rijder.
Dat is wel even afhankelijk van de leasemaatschappij. Zojuist namelijk contact gezocht met de leasemaatschappij ivm buitenlandverklaring, etc.
Ze konden de auto niet vinden!
Gelukkig zegt de dealer wél dat de auto er staat en ik weet het kenteken ook al.
We gaan het zien om 16.00 uur
Dat is wel even afhankelijk van de leasemaatschappij. Zojuist namelijk contact gezocht met de leasemaatschappij ivm buitenlandverklaring, etc.
Ze konden de auto niet vinden!
Gelukkig zegt de dealer wél dat de auto er staat en ik weet het kenteken ook al.
We gaan het zien om 16.00 uur
Oh balen. Dankjewel voor je antwoord. Scheelt me zoeken. Ik had de online handleiding al doorgespit maar ook niet gevonden dus.ControlFreak schreef op zondag 23 februari 2025 @ 19:53:
[...]
Sinds de wijziging van de Europese wetgeving moet je, elke keer dat je de auto start, het piepje weer uitzetten… dit kan niet voor altijd uitgezet vanwege diezelfde Europese regels… het geluid van de richtingaanwijzer kun je niet veranderen en zul je dus aan moeten wennen ben ik bang… mijn vrouw noemt het de kuikens die mee piepen… misschien helpt dat een beetje ☺️☺️
Schuld van Citroën als ik geen richting meer aangeef
Ik las een stuk terug ook over wel/niet een wit dak nemen bij de MAX.
Mijn vorige auto was de C3 benzine en die had ik in zwart met wit dak. Daarom nu gekozen voor volledig zwart. Ik wilde wel wat anders nu maar ja zwart blijft mijn favoriet.
Ik vind het nog wel steeds leuk in combinatie met het zwart. Bij andere kleuren zoals de blauwe echt minder geslaagd.
Mijn vorige auto was de C3 benzine en die had ik in zwart met wit dak. Daarom nu gekozen voor volledig zwart. Ik wilde wel wat anders nu maar ja zwart blijft mijn favoriet.
Ik vind het nog wel steeds leuk in combinatie met het zwart. Bij andere kleuren zoals de blauwe echt minder geslaagd.
[ Voor 9% gewijzigd door Estherrrrrr op 24-02-2025 12:08 ]
Beste Citroën ec3 rijders,
Kan iemand aangeven hoe ik de privacy van de navigatie uit kan zetten voor het juiste gebruik van de Citroën app? (Max)
Alvast bedankt
Kan iemand aangeven hoe ik de privacy van de navigatie uit kan zetten voor het juiste gebruik van de Citroën app? (Max)
Alvast bedankt
Via de linkeroptie op het stuur. Via een klein menu kan je naar de privacy opties. Daar kies je dan de optie voor het delen van locatie etc…mm01 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 19:07:
Beste Citroën ec3 rijders,
Alvast bedankt
Ik heb er dus nog niet aan gedacht om bij het laden met mijn "mobiele" lader na te kijken (lees: te testen), of die na het weer afsluiten van de auto weer opnieuw begint te laden. Moet ik maar eens uitproberen!mvdklip schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 16:03:
[...]
... Als je bij een publieke laadpaal staat, stopt de laadsessie en kan de auto deze ook niet zomaar weer starten (pasje nodig namelijk) met als gevolg dat de auto wel aan de paal staat maar niet laadt.
...
Heb het vandaag eens uitgeprobeerd.ControlFreak schreef op zondag 23 februari 2025 @ 21:36:
[...]
[Afbeelding]
Volgens mij staat het hier toch duidelijk dat er minder wordt afgeremd op de motor ☺️
Het staat ook voor Comfort en niet zoals overal anders de B voor Braking (of engine Braking)
Maar ik zie ook dat even later inderdaad staat dat ie dan meer moet remmen als je op de C knop drukt… nu heb ik ook wat filmpjes gekeken van Britse reviewers die mijn verhaal dan weer beamen, maar ik zal binnenkort eens een testje uitvoeren… ☺️
Met de "C" ingeschakeld, remt die minder hevig af op de motor, al vind ik het verschil maar klein.
Tijdens een langere afdaling het dashboard op de "powerbar" gezet, C uit, vol groen, C aan, het afremmen neemt iets af, de groene balk in de "charge" halveerde bijna, dus, in stand "C" regenereert die minder.
Die "C" (van comfort dus), dient vooral voor mensen die het hevige motorremmen oncomfortabel vinden.
Ik ben dat hevige motorremmen al gewoon, en heb niets liever. Ik raak mijn rempedaal nog amper aan.
Enkel om volledig tot stilstand te komen, of in een situatie dat je bruusk moet afremmen.
(ik gebruik mijn remmen dus NIET bij een oranje verkeerslicht, dan druk ik het gaspedaal wat dieper in

Ik heb het zelf ook maar even uitgeprobeerd vanavond. Merkte inderdaad dat er meer afgeremd wordt als C uit staat. Groen slaat meer uit. Denk dat we er wel uit zijn. 👍 Ook bedankt voor het testen #controlfreak.
Ik rij sinds dinsdag eindelijk in m'n ë-C3. Nog te weinig km's gemaakt om er écht iets over te zeggen en ook nog niet opgeladen.
Eén dingetje: de afstandsbediening voor het openen van de deuren werkt de helft (of meer) van de keren niet. Dan moet ik eerst de auto openen met de sleutel, de auto starten en weer afzetten en vervolgens werkt de sleutel wél. Ik heb nog niet ontdekt of dat een instellingsdingetje is of dat de sleutel gewoon niet goed is.
Iemand daar ervaring mee?
Eén dingetje: de afstandsbediening voor het openen van de deuren werkt de helft (of meer) van de keren niet. Dan moet ik eerst de auto openen met de sleutel, de auto starten en weer afzetten en vervolgens werkt de sleutel wél. Ik heb nog niet ontdekt of dat een instellingsdingetje is of dat de sleutel gewoon niet goed is.
Iemand daar ervaring mee?
Ik dacht al dat ik het eerder gelezen had.
Ik vond onderstaande:
Ik vond onderstaande:
[ Voor 195% gewijzigd door Enrico Sarto op 26-02-2025 14:58 ]
Dit heb ik ook. Zijn er meer die dit aan de hand hebben? En al een oplossing hebben?andypanz schreef op zondag 1 december 2024 @ 06:33:
Nu volgende problemen die ik heb . eens de wagen een tijdje niet gebruikt is kan ik deze niet open of toe doen met de sleutel op afstand, eerst handmatig open doen opstarten en dan werkt het weer wat heel irritant is
Ik heb het nog niet aan de hand gehad.Enrico Sarto schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 14:57:
[...]
Dit heb ik ook. Zijn er meer die dit aan de hand hebben? En al een oplossing hebben?
Nu weet ik niet hoe lang de auto ongebruikt "moet" zijn om dat probleem te krijgen?
Bij mij heeft heeft de auto nog niet langer dan 3 dagen ongebruikt geweest, en dan nog, thuis, als die binnen staat, sluit ik die niet af. Ook mijn motorfiets, daar blijft de sleutel zelfs op het contact steken

Wij hebben vanmiddag onze e-C3 Max opgehaald. Besteld in mei, dus bijna negen maanden gewacht (Waar doet ons dat aan denken?)
We dachten dat hij ook stoelverwarming en stuurverwarming zou hebben, maar dat zit er kennelijk niet op. We hebben uiteraard geen oude brochure meer om te checken of dat halverwege 2024 ook niet in de brochure stond. Kan iemand me daar nog aan helpen? Of hebben we gewoon niet opgelet toen?
We dachten dat hij ook stoelverwarming en stuurverwarming zou hebben, maar dat zit er kennelijk niet op. We hebben uiteraard geen oude brochure meer om te checken of dat halverwege 2024 ook niet in de brochure stond. Kan iemand me daar nog aan helpen? Of hebben we gewoon niet opgelet toen?
Ben bang dat het toen er al niet meer in stond, maar denk ook dat je er in principe weinig aan hebt tenzij je expliciet hebt staan dat het volgens de specs geleverd zou worden die je toen hebt gezien...Peejeehuu schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:42:
Wij hebben vanmiddag onze e-C3 Max opgehaald. Besteld in mei, dus bijna negen maanden gewacht (Waar doet ons dat aan denken?)
Even voor de goede orde: de auto staat niet heel lang stil voordat de sleutel 'in slaap' gaat. Dat is echt binnen een half uurtje gepiept, misschien zelfs eerder.DKP schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 12:07:
[...]
Ik heb het nog niet aan de hand gehad.
Nu weet ik niet hoe lang de auto ongebruikt "moet" zijn om dat probleem te krijgen?
Bij mij heeft heeft de auto nog niet langer dan 3 dagen ongebruikt geweest, en dan nog, thuis, als die binnen staat, sluit ik die niet af. Ook mijn motorfiets, daar blijft de sleutel zelfs op het contact steken
Het lijkt mee eigenlijk nooit om met de sleutel op afstand te openen.
Als je je pinkers niet meer gebruikt, plak dan een sticker op het kofferdeksel, "I identify as a BMW" 🤣Estherrrrrr schreef op maandag 24 februari 2025 @ 11:40:
[...]
Schuld van Citroën als ik geen richting meer aangeef
Maar eventjes serieus, ook hier, toen ik de eerste keer de pinkers gebruikte schoot het door mijn hoofd, "wat the f*** hebben ze hiermee gedaan???".
Ik gebruik ze nog wel, maar bij voorsorteren enlel om van vak te switchen, ze gaan pas terug aan net voordat ik aan mijn afslag begin, en aan een verkeerslicht gaan ze pas aan bij groen licht.
Maar 's morgens vroeg wanneer ik nog moedrziel alleen op de baan ben, staan ze ook weleens in de "BMW modus" 😇
In dat geval kan ik zeggen dat ik het nog niet aan de hand gehad heb.Enrico Sarto schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 19:02:
[...]
Even voor de goede orde: de auto staat niet heel lang stil voordat de sleutel 'in slaap' gaat. Dat is echt binnen een half uurtje gepiept, misschien zelfs eerder.
Dan kan ik ook zeggen dat dit bij ons niet optreedtEnrico Sarto schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 19:02:
[...]
Even voor de goede orde: de auto staat niet heel lang stil voordat de sleutel 'in slaap' gaat. Dat is echt binnen een half uurtje gepiept, misschien zelfs eerder.
hier kan je het misschien terugvinden: https://web.archive.org/Peejeehuu schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:42:
In de Citroën app van de ec3 Max zie en werkt het behalve de voor verwarming is niet zichtbaar en dus niet te gebruiken! Iemand een idee?
Alvast bedankt
Alvast bedankt
idem bij mij exact het zelfde , zou door de sos en de serice toets in te drukken zou de private mode uitgezet moeten kunnen worden, maar er gebeurt niets !cmegens schreef op maandag 17 februari 2025 @ 12:36:
Ik denk dat dat de instructies waren voor de e-c4 of de 208 ofzo. Geen idee. De interface is niet echt logisch, maar het werkt. Ook dat er nergens laadinstellingen ofzo zijn is vrij bizar.HarryEvers schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:27:
[...]
idem bij mij exact het zelfde , zou door de sos en de serice toets in te drukken zou de private mode uitgezet moeten kunnen worden, maar er gebeurt niets !
Ik heb het delen van data voorelkaar gekregen door de privacy opties uit te zetten en deze dus te delen. Via de linkerhandel bij het stuur. In het midden zit een mogelijkheid om een menu op het instrumentenpaneel te doorlopen. Daar zit de optie privacy.
Hier kwam ik ook pas achter na een week gefrustreerd vanalles te hebben geprobeerd en zelf al met de Citroën service te hebben gebeld. Las dit uiteindelijk toen ik nietsvermoedend een beetje een diep-dive aan het doen was in de online handleiding.SFjunior schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 14:16:
Ik heb het delen van data voorelkaar gekregen door de privacy opties uit te zetten en deze dus te delen. Via de linkerhandel bij het stuur. In het midden zit een mogelijkheid om een menu op het instrumentenpaneel te doorlopen. Daar zit de optie privacy.
/f/image/WMgH3mPdRJpmImo4VNtvYKlm.png?f=fotoalbum_large)
Maar wel vervolgvraagje SF:
Heb jij ooit het op afstand koelen / verwarmen kunnen fixen? Ik zie deze knoppen nog altijd niet in mijn app terugkomen, enkel de laad gegevens...
[ Voor 17% gewijzigd door TheBlue217 op 10-03-2025 14:43 . Reden: afbeelding erbij ]
Hoi Blue, dat e remote nog niet aan de praat gekregen. Ik zie wel plaatjes op het net, met iets van ‘climatisation’ maar zie dat nergens terug. Zou in de Citroën app op de eerste pagina moeten staan. ??? Blijf er wel mee bezig. Als ik wat vind, zijn jullie de eerste.
Vandaag prima gereden maar af en toe toch wat oranje meldingen op het instrumentenpaneel gehad. Gewoon doorgereden en bij opnieuw starten naar huis waren de meldingen weer weg. Software nog erg instabiel. Hoop op update. Enjoy.
Vandaag prima gereden maar af en toe toch wat oranje meldingen op het instrumentenpaneel gehad. Gewoon doorgereden en bij opnieuw starten naar huis waren de meldingen weer weg. Software nog erg instabiel. Hoop op update. Enjoy.
Even een update van mij als topic starter. Ik kon het een tijd lang uit teleurstelling niet opbrengen om hier te posten. Wat er gebeurde:
Eind oktober 2024 bleek helaas, wat wij in september al begonnen te vermoeden, dat wij waren voorgelogen.
In principe door zowel de importeur, Citroën.nl als door het dealer netwerk.
Daarvan hebben wij alle bewijzen vastgelegd en bewaard.
Zowel de dealer advertenties online (tot zelfs in november) en de persoonlijke email van Citroën.nl.
Wij kochten onze Ë-C3 MAX in mei 2024 voor €29.500, met o.a. verwarmde voorstoelen, verwarmd stuur en mist voorlichten, later bekend als het "winterpakket".
Dat stond tot en met september 2024 online te downloaden op de site van Citroën.nl en t/m november op de sites van de dealer.
Tijdens een vervelend gesprek in oktober moest de dealer, onder aanzienlijke druk vanuit ons, bekennen dat het allemaal niet waar was met het winterpakket.
De door ons bestelde MAX, zwart met wit dak, met verwarmde voorstoelen, verwarmd stuur en mistlichten voor . . . bestond niet en zou nooit geleverd worden, ook niet in februari 2025.
De Importeur bleek een ander "verdienmodel" voor ogen te hebben.
De Ë-C3 bleek in omringende landen in meerdere versies leverbaar.
De uitgeklede versie voor rond de €26.500, maar ZONDER het "winterpakket".
En de complete versie voor rond de €29.500 MET het genoemde "winterpakket".
De NL importeur levert in NL echter alleen de goedkope versie ZONDER winterpakket, maar wel voor de duurdere prijs van €29.000. Vette winst over de rug van niets vermoedende kopers.
Men was bij de dealer "not amused" dat wij dan de koop weigerden.
Zij vonden dat wij maar gewoon eerst (tot februari) moesten afwachten wat er uiteindelijk kwam . . . . .(de subsidie regeling was dan afgelopen en wij stonden dan voor het blok)
ZIj weigerden (konden niet) binnen 30 dagen leveren wat wij in mei besteld hadden, dus moesten wij de koop nietig verklaren, ivm in gebreke blijven van Citroën.
Wij waren zwaar teleurgesteld, maar laten ons nooit en door niemand ongestraft bedonderen.
Eind oktober moesten wij dus hals overkop, i.v.m. de subsidie regeling, op zoek naar een andere EV.
De keuzes waren Fiat Grande Panda, Hyundai Inster, Renault R5 E, of Dongfeng Box.
Op 5 November reden wij weg bij de Mercedes dealer in een nagelnieuwe Dongfeng Box.
Met 310km bereik (dat tot onze stomme verbazing daadwerkelijk bijna gehaald werd in de koude maanden) Een 12'8" hoofd scherm en een 5"bestuurders info scherm, keyless entry, bestuurder stoelstand herkenning en ondersteuning, verwarmde EN gekoelde bestuurderstoel, 17" alu velgen met 215/55 banden, 360 graden camera's, zelfs nog meer passagiers ruimte achterin,V2L, met 1330kg een zeer laag gewicht ivm de MRB, en voor de totaal prijs van €23.500 (nog excl de subsidie.)
Wij vinden de ë-C3 nog steeds een mooie EV, maar zijn na 6200km gereden te hebben nog steeds zeer tevreden met de Dongfeng BOX.
De luxe en afwerking zijn prachtig, en de efficiëntie is met gemiddeld 11.5kWh nu al ver boven verwachting.
We rijden zelden snelweg en meestal ritten binnendoor van 50 tot 100km over regionale 80kmh en 60kmh wegen. Slechts zelden (rond grote steden) over de snelweg. In Mei 2025 gaan wij met de BOX naar Oostenrijk.
Terug kijkend, zijn we veel ervaringen rijker.
Ik wens ieder een fijne rij ervaring en hoop dat de ë-C3 voldoet aan ieders verwachtingen.
Eind oktober 2024 bleek helaas, wat wij in september al begonnen te vermoeden, dat wij waren voorgelogen.
In principe door zowel de importeur, Citroën.nl als door het dealer netwerk.
Daarvan hebben wij alle bewijzen vastgelegd en bewaard.
Zowel de dealer advertenties online (tot zelfs in november) en de persoonlijke email van Citroën.nl.
Wij kochten onze Ë-C3 MAX in mei 2024 voor €29.500, met o.a. verwarmde voorstoelen, verwarmd stuur en mist voorlichten, later bekend als het "winterpakket".
Dat stond tot en met september 2024 online te downloaden op de site van Citroën.nl en t/m november op de sites van de dealer.
Tijdens een vervelend gesprek in oktober moest de dealer, onder aanzienlijke druk vanuit ons, bekennen dat het allemaal niet waar was met het winterpakket.
De door ons bestelde MAX, zwart met wit dak, met verwarmde voorstoelen, verwarmd stuur en mistlichten voor . . . bestond niet en zou nooit geleverd worden, ook niet in februari 2025.
De Importeur bleek een ander "verdienmodel" voor ogen te hebben.
De Ë-C3 bleek in omringende landen in meerdere versies leverbaar.
De uitgeklede versie voor rond de €26.500, maar ZONDER het "winterpakket".
En de complete versie voor rond de €29.500 MET het genoemde "winterpakket".
De NL importeur levert in NL echter alleen de goedkope versie ZONDER winterpakket, maar wel voor de duurdere prijs van €29.000. Vette winst over de rug van niets vermoedende kopers.
Men was bij de dealer "not amused" dat wij dan de koop weigerden.
Zij vonden dat wij maar gewoon eerst (tot februari) moesten afwachten wat er uiteindelijk kwam . . . . .(de subsidie regeling was dan afgelopen en wij stonden dan voor het blok)
ZIj weigerden (konden niet) binnen 30 dagen leveren wat wij in mei besteld hadden, dus moesten wij de koop nietig verklaren, ivm in gebreke blijven van Citroën.
Wij waren zwaar teleurgesteld, maar laten ons nooit en door niemand ongestraft bedonderen.
Eind oktober moesten wij dus hals overkop, i.v.m. de subsidie regeling, op zoek naar een andere EV.
De keuzes waren Fiat Grande Panda, Hyundai Inster, Renault R5 E, of Dongfeng Box.
Op 5 November reden wij weg bij de Mercedes dealer in een nagelnieuwe Dongfeng Box.
Met 310km bereik (dat tot onze stomme verbazing daadwerkelijk bijna gehaald werd in de koude maanden) Een 12'8" hoofd scherm en een 5"bestuurders info scherm, keyless entry, bestuurder stoelstand herkenning en ondersteuning, verwarmde EN gekoelde bestuurderstoel, 17" alu velgen met 215/55 banden, 360 graden camera's, zelfs nog meer passagiers ruimte achterin,V2L, met 1330kg een zeer laag gewicht ivm de MRB, en voor de totaal prijs van €23.500 (nog excl de subsidie.)
Wij vinden de ë-C3 nog steeds een mooie EV, maar zijn na 6200km gereden te hebben nog steeds zeer tevreden met de Dongfeng BOX.
De luxe en afwerking zijn prachtig, en de efficiëntie is met gemiddeld 11.5kWh nu al ver boven verwachting.
We rijden zelden snelweg en meestal ritten binnendoor van 50 tot 100km over regionale 80kmh en 60kmh wegen. Slechts zelden (rond grote steden) over de snelweg. In Mei 2025 gaan wij met de BOX naar Oostenrijk.
Terug kijkend, zijn we veel ervaringen rijker.
Ik wens ieder een fijne rij ervaring en hoop dat de ë-C3 voldoet aan ieders verwachtingen.
Wel een bijzonder verhaal van de stoelverwarming. Ik heb de overzichten van de prijslijsten van de eC3 vanaf april 2024, en stoelverwarming staat er nooit in genoemd, niet als basis, ook niet als optie, in geen van de uitvoeringen. Ik had ook graag stoelverwarming gehad maar het was mij al heel lang duidelijk dat die niet in de auto zou zitten. Desondanks heb ik wel voor de C3 gekozen. Dat hij heel comfortabel is en ruim en bovendien Europees waren doorslaggevend.
Joh wat een vervelend gedoe. Fijn dat het uiteindelijk wel naar tevredenheid is afgelopen maar jammer dat het zo ging.Grizzlyb1 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:55:
Even een update van mij als topic starter. Ik kon het een tijd lang uit teleurstelling niet opbrengen om hier te posten. Wat er gebeurde:
Ik heb dat hele stuk over verwarmde stoelen niet meegekregen (gelukkig) maar was ook even pissig dat er net nadat ik de Max had besteld er ineens een derde optie bij kwam (You, Plus en Max)
Ik had gisteren wel weer iets geks/irritants.
Partner had per ongeluk de sleutel met de afstandsbediening in de jas en ik besloot met de reservesleutel op pad te gaan. Dacht ik dan.... want de zijspiegels bleven ingeklapt en ik kon daarmee natuurlijk niet de weg op.
Iemand anders dit ook al bij de hand gehad?
Partner had per ongeluk de sleutel met de afstandsbediening in de jas en ik besloot met de reservesleutel op pad te gaan. Dacht ik dan.... want de zijspiegels bleven ingeklapt en ik kon daarmee natuurlijk niet de weg op.
Iemand anders dit ook al bij de hand gehad?
Wij hebben inmiddels een Citroën ec 3.
Zijn er inmiddels meer rijders die ervaring hebben met de parkeerstand/knop?
Moet deze nu wel of niet automatisch los gaan na de start?
Screenshot genomen op 27 oktober 2024, datum onderaan leesbaar.Frankiede schreef op zondag 9 maart 2025 @ 21:57:
Wel een bijzonder verhaal van de stoelverwarming. Ik heb de overzichten van de prijslijsten van de eC3 vanaf april 2024, en stoelverwarming staat er nooit in genoemd, niet als basis, ook niet als optie, in geen van de uitvoeringen. Ik had ook graag stoelverwarming gehad maar het was mij al heel lang duidelijk dat die niet in de auto zou zitten. Desondanks heb ik wel voor de C3 gekozen. Dat hij heel comfortabel is en ruim en bovendien Europees waren doorslaggevend.
Dat mensen het zelf nooit zoeken, en zelf dus niets ervan begrijpen, wil niet zeggen dat het niet waar is.
:strip_exif()/f/image/lpBUAmj99ybWWRd9ZkImZczn.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb ook nog het "wk2824_Nieuwe_CITROEN_E-C3_STORY_C-BOOK" van 26-9-2024 voor je.
Daar staat op pagina 13 dat o.a. het verschil tussen de YOU en de MAX is, dat er op de MAX het "winterpakket"standaard is. Het is dirrect van de Site van Citroën NL gedownload op 26-9-2024.
Halverwegen oktober is het daar pas veranderd. Ik heb alle bewijzen, dus mensen die proberen te vertellen dat het niet waar is, weten er niet veel van, hebben er slecht/geen onderzoek naar gedaan, of liegen gewoon.
Zeg maar waar ik kan uploaden voor de ongelovige Thomassen in deze wereld.
Daarnaast een persoonlijke email aan mij gericht van Citroën NL.
Wedden dat het allemaal ECHT waar is en geen "bijzonder verhaal".
Zet er maar €1000 op dat het niet waar zou zijn, dat is dan voor mij de makkelijkst verdiende rug in mijn leven.
Ik heb deze informatie, zoals hjet Storybook van Setember, de persoonlijke email van Citroën, en de screenshots van zelfs NOVEMBER, op hun verzoek, naar verschillende kopers van de Citroen ëC3 MAX gestuurd. Dat is uitgebreid gedocumenteerd op het FB forum over de ë-C3 groep.Frankiede schreef op zondag 9 maart 2025 @ 21:57:
Het is daar onder de vele forum leden uitgebreid bekend, en het lijkt mij een "bijzonder verhaal" dat u beweert er niets van te weten.
Hier een uitsnede van pagina 13 uit het originele story_book van Citroën dat in september gedownload is.
:strip_exif()/f/image/mghRTyRHTiTTVNWMxMqWtRLr.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door Grizzlyb1 op 10-03-2025 17:37 ]
Gaat automatisch los bij ons. Wel handig bij het stop licht. Maar dus ook bij het starten en wegrijden.roadam schreef op maandag 10 maart 2025 @ 17:20:
Wij hebben inmiddels een Citroën ec 3.
Als ik dit zo lees heb ik nu NOG MEER spijt van mijn ë-C3.Grizzlyb1 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 13:55:
We rijden zelden snelweg en meestal ritten binnendoor van 50 tot 100km over regionale 80kmh en 60kmh wegen. Slechts zelden (rond grote steden) over de snelweg.
Maar ... mag een Dongfeng Box een (lichte) trailer trekken?
Over het rijberijk ...
Mij lukt het tegenwoordig wel om "3km / %" te halen (en zelfs redelijk wat meer).
Behalve bij vriesweer, dan is het niet erg haalbaar.
Maar net als jij kom ik dan ook zelden op de snelweg.
Ook staat de verwarming bij mij bijna nooit op, maar zoals ik al eerder aanhaalde, ik vind dat het binnen niet snel koud wordt, dus dat valt wel mee.
Dat de range aanduiding om de paar weken 4 km afneemt (en nu nog maar op 300 km staat bij volgeladen batterij), komt volgens de dealer door een AI systeem, die uw rijstijl analyseert en daarop de range aanpast. Als dat klopt zou die bij mij nu niet meer lager mogen worden, integendeel, zou binnenkort dan weer omhoog moeten ... ben benieuwd.
Bij warm weer (18°C ongeveer), kan ik die "3 km per % regel" ook op de snelweg aanhouden, op voorwaarde dat ik niet boven de 90km/u ga.
1 keer heb ik na een vol-lading een verbruik uitgerekend van 12,853kWh/100 km. Dat is het uiterste minimum, en daarvoor ging ik dan ook tot het uiterste, een rijstijl die je niet kan (en wil) toepassen als er wat meer verkeer op de baan is. De woonwerk ritten duurde daarbij ook tot 15 minuten langer.
Meestal zit ik tegenwoordig tussen 16 en 18 kWh/100km, vind ik nog teveel voor een C3.
Maar het is vanwege de Vlaamse premie dat we er toch drie jaar mee gaan blijven rijden, anders moeten we die helemaal terugbetalen.
We gaan nu wel uitkijken voor een "slimme laadpaal" in huis, zodat we optimaal van onze zonnepanelen kunnen gebruiken. Dit vormt dan ook geen extra kost, want was sowieso de bedoeling dat die er kwam, van zodra de premie uitbetaald wordt.
Het gratis laden op het werk is voor deze maand al gereduceerd naar max drie dagen ... dus ...
De DongFengBox mag 750 Kg trekken. Het is alleen nog wachten op een trekhaak die past, deze is nog nergens te bestellen.DKP schreef op maandag 10 maart 2025 @ 23:10:
[...]
Als ik dit zo lees heb ik nu NOG MEER spijt van mijn ë-C3.
Over het rijberijk ...
Mij lukt het tegenwoordig wel om "3km / %" te halen (en zelfs redelijk wat meer).
Behalve bij vriesweer, dan is het niet erg haalbaar.
Maar net als jij kom ik dan ook zelden op de snelweg.
Ook staat de verwarming bij mij bijna nooit op, maar zoals ik al eerder aanhaalde, ik vind dat het binnen niet snel koud wordt, dus dat valt wel mee.
Dat de range aanduiding om de paar weken 4 km afneemt (en nu nog maar op 300 km staat bij volgeladen batterij), komt volgens de dealer door een AI systeem, die uw rijstijl analyseert en daarop de range aanpast. Als dat klopt zou die bij mij nu niet meer lager mogen worden, integendeel, zou binnenkort dan weer omhoog moeten ... ben benieuwd.
Bij warm weer (18°C ongeveer), kan ik die "3 km per % regel" ook op de snelweg aanhouden, op voorwaarde dat ik niet boven de 90km/u ga.
1 keer heb ik na een vol-lading een verbruik uitgerekend van 12,853kWh/100 km. Dat is het uiterste minimum, en daarvoor ging ik dan ook tot het uiterste, een rijstijl die je niet kan (en wil) toepassen als er wat meer verkeer op de baan is. De woonwerk ritten duurde daarbij ook tot 15 minuten langer.
Meestal zit ik tegenwoordig tussen 16 en 18 kWh/100km, vind ik nog teveel voor een C3.
Maar het is vanwege de Vlaamse premie dat we er toch drie jaar mee gaan blijven rijden, anders moeten we die helemaal terugbetalen.
We gaan nu wel uitkijken voor een "slimme laadpaal" in huis, zodat we optimaal van onze zonnepanelen kunnen gebruiken. Dit vormt dan ook geen extra kost, want was sowieso de bedoeling dat die er kwam, van zodra de premie uitbetaald wordt.
Het gratis laden op het werk is voor deze maand al gereduceerd naar max drie dagen ... dus ...
De BOX mag 750kg trekken.DKP schreef op maandag 10 maart 2025 @ 23:10:
[...]
Gister, op een zonnigere dag, was dit ons verbruik bij een rit van 190km. Deels 80kmh en 60kmh wegen, 10% snelweg met 100kmh.
We vertrokken met volle batterij, 100% met 310km voorspeld bereik.
Aan het eind hadden nog 164km in de batterij zitten, die stond op nog 54% vol.
:strip_exif()/f/image/lUU2VyisgDUEMp5h5qKDEbt6.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat is hoe zuinig en efficiënt onze Dongfeng is.
Ik verwacht dat Citroën de problemen best wel zal verhelpen. Alle nieuwe ontwikkelingen kostten tijd. De Chinese auto industrie is 15 jaar geleden al omgeschakeld naar het ontwikkelen van EV techniek. Zowel de hardware als de software, dus die hebben een grote voorsprong op de oude westerse auto merken.DKP schreef op maandag 10 maart 2025 @ 23:10:
[...]
Dat trekt heus wel bij hoor.
Ik denk dat u geen spijt hoeft te hebben, de Citroën ë-C3 is een leuke en stoere EV. Als de aanloop foutjes er uit zijn, zal het een prima EV worden.
Zelfs een reusachtige auto bouwer zoals VW heeft alleen maar ellende met de integratie van software in de moderne EV techniek. Die hebben vorig jaar voor 2 miljard een Chinees bedrijf gekocht, dat gespecialiseerd is in software voor EV.
Het probleem met westerse auto bedrijven is, dat ze lui zijn geworden. Ze maken weinig zelf, maar bestellen hun onderdelen vanuit 500 verschillende bedrijven over de hele wereld.
En al die elektrische onderdelen hebben een eigen software aansturing . . . die onderling met elkaar moet proberen samen te werken in 1 software programma . . . . dat levert problemen voor iedere auto bouwer die niet verandert.
Chinese EV bouwers doen het anders. Net als Tesla maken ze alles zelf in huis.
Daardoor praten afstandsbediening, deursloten, ramenwissers, ruiten motoren, radio, GPS, WIFI, BT, airco, blazers etc allemaal met elkaar.
Het is een poosje knutselen, maar het komt vast goed.