Citroën ë-C3 rijders

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ControlFreak
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-08 12:02
Grizzlyb1 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 17:24:
[...]

Screenshot genomen op 27 oktober 2024, datum onderaan leesbaar.
Dat mensen het zelf nooit zoeken, en zelf dus niets ervan begrijpen, wil niet zeggen dat het niet waar is.

[Afbeelding]

Ik heb ook nog het "wk2824_Nieuwe_CITROEN_E-C3_STORY_C-BOOK" van 26-9-2024 voor je.
Daar staat op pagina 13 dat o.a. het verschil tussen de YOU en de MAX is, dat er op de MAX het "winterpakket"standaard is. Het is dirrect van de Site van Citroën NL gedownload op 26-9-2024.
Halverwegen oktober is het daar pas veranderd. Ik heb alle bewijzen, dus mensen die proberen te vertellen dat het niet waar is, weten er niet veel van, hebben er slecht/geen onderzoek naar gedaan, of liegen gewoon.
Zeg maar waar ik kan uploaden voor de ongelovige Thomassen in deze wereld.

Daarnaast een persoonlijke email aan mij gericht van Citroën NL.
Wedden dat het allemaal ECHT waar is en geen "bijzonder verhaal".
Zet er maar €1000 op dat het niet waar zou zijn, dat is dan voor mij de makkelijkst verdiende rug in mijn leven.
Ik snap je reactie, maar volgens de verkoopvoorwaarden mag het model zonder voorafgaand bericht gewijzigd worden… dat je onder je auto uitgekomen bent komt uiteindelijk gewoon omdat ze geen ontevreden klant willen hebben die precies doet wat jij doet…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xBwv6klanzeSSS1otYAyTHTdDaQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SK6CAzXnrADK7aEmiCXU1sBq.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben blij dat je tevreden bent met je dongfeng box en ik snap je emoties, maar het is niet vreemd dat een model soms veranderd (moet) worden…

De communicatie kan zeker beter, maar elk automerk wijzigt modellen zonder voorafgaande communicatie met de koper… soms ook in het voordeel van de koper…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 22:34
ControlFreak schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:19:
[...]

Ik snap je reactie, maar volgens de verkoopvoorwaarden mag het model zonder voorafgaand bericht gewijzigd worden… dat je onder je auto uitgekomen bent komt uiteindelijk gewoon omdat ze geen ontevreden klant willen hebben die precies doet wat jij doet…

[Afbeelding]

Ik ben blij dat je tevreden bent met je dongfeng box en ik snap je emoties, maar het is niet vreemd dat een model soms veranderd (moet) worden…

De communicatie kan zeker beter, maar elk automerk wijzigt modellen zonder voorafgaande communicatie met de koper… soms ook in het voordeel van de koper…
Zodra jij een koopcontract tekent moeten ze gewoon leveren wat ze afgesproken hebben, kunnen ze dat niet, dan kun je er als consument onderuit, dat heeft niks met de klant tegemoet komen te maken.

Wat ze verder op hun site zetten daarover is irrelevant.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grizzlyb1
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18-05 12:07
ControlFreak schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:19:
[...]

Dat ligt juridisch toch echt anders. We hebben eerst inlichtingen ingewonnen bij de rechtsbijstand. Zowel het BW, als zelfs de BOVAG geven andere regels. En ook Citroën zal zich moeten houden aan NL wet en regelgeving.

De koper zal de verkoper (dealer) in de gelegenheid moeten stellen om binnen 4 weken met het te koop aangeboden goed moeten komen, in de staat en met de opties zoals die zijn geadverteerd en voor zijn betaald.

In dit geval dus een auto, met 4 wielen, een bepaald soort aandrijving en batterij, met de stuur- en stoel verwarming, alsmede de mistverllichting.
Dat Citroën eigen regeltjes verzint die haaks staan op de Nederlandse wet, maakt die regels niet rechtsgeldig hoor.
Je kunt niet zelfstandig bedenken dat je iets op papier zet en dat dit dan rechtsgeldigheid geeft.
Indien Citroën ineens bekend maakt, dat hun ë-C3 een kleinere batterij krijgt en de elektromotor van de Dacia met 65PK, kunnen mensen gewoon onder dat contract uit hoor. Heeft niets met "ontevreden klanten" te maken, maar met de Nederlandse wet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grizzlyb1
HandyLumberjack schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:35:
[...]

Zodra jij een koopcontract tekent moeten ze gewoon leveren wat ze afgesproken hebben, kunnen ze dat niet, dan kun je er als consument onderuit, dat heeft niks met de klant tegemoet komen te maken.

Wat ze verder op hun site zetten daarover is irrelevant.
Helemaal juist.
De verkopers en dealers (en sommige andere financieel belang hebbende) zullen je altijd met dit soort onzin bestoken, dat zij in hun "recht" staan om je te bedonderen.

Gelukkig is er een flink onderdeel in het Burgerlijk Wetboek, dat precies beschrijft wat "in gebrekenstelling" betekent.
https://wetboekplus.nl/bu...kel-82-ingebrekestelling/

Zelfs de BOVAG onderkent dat en heeft dit opgenomen in hun regels.
Citroën is daar ook lid van en kan er niet onderuit.
Als zij blijven zitten met een lading paarse met oranje strepen ë-C3,s, kunnen zij die wettelijk niet door je strot persen, als je een witte hebt besteld.

Je wint dit in de rechtzaal altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ControlFreak
Grizzlyb1 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:47:
[...]

Helemaal juist.
De verkopers en dealers (en sommige andere financieel belang hebbende) zullen je altijd met dit soort onzin bestoken, dat zij in hun "recht" staan om je te bedonderen.

Gelukkig is er een flink onderdeel in het Burgerlijk Wetboek, dat precies beschrijft wat "in gebrekenstelling" betekent.
https://wetboekplus.nl/bu...kel-82-ingebrekestelling/

Zelfs de BOVAG onderkent dat en heeft dit opgenomen in hun regels.
Citroën is daar ook lid van en kan er niet onderuit.
Als zij blijven zitten met een lading paarse met oranje strepen ë-C3,s, kunnen zij die wettelijk niet door je strot persen, als je een witte hebt besteld.

Je wint dit in de rechtzaal altijd.
Ik denk dat de nuance zit in het feit dat ze op het moment van jouw klacht de auto helemaal niet konden leveren aangezien de leveringen later zijn begonnen...

Ik moet namelijk nog het eerste koopcontract zien waarbij staat dat jij een E-C3 max zou krijgen op basis van de specificaties van mei 2024 (waarbij in mei 2024 al geen sprake meer was van de stoelverwarming etc.). Jij hebt een koopcontract waarin staat dat jij een gelukkige eigenaar wordt van een Citroen E-C3 MAX met een bepaalde kleurstelling en eventuele opties die jij hebt gekozen (zoals een 11KW boordlader)
Wat de standaard uitrusting van de auto daadwerkelijk is staat echt niet op de koopovereenkomst...

Dat heeft Frankiede ook al aangegeven dat de winterpack al sinds april 2024 (en eigenlijk al vanaf maart 2024) niet meer in de prijslijsten aanwezig waren.

Dat een dealer een typefout maakt is ook uitgesloten (net als bij advertenties in een folder zijn druk en zetfouten altijd voorbehouden.) bericht heeft geplaatst op autotrack wil niet zeggen dat die opties er ook daadwerkelijk in zouden zitten.

Als ik nu naar autoweek.nl ga en daar het model e-c3 max opzoek staat het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jSP-V2gbfdkSBqdKcYteEkI_jn0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/surOIT5Xwkg9G1OCjjxxZktY.png?f=fotoalbum_large

Dan betekent niet dat Citroën daar verantwoordelijk voor is, maar autoweek...

[ Voor 1% gewijzigd door ControlFreak op 11-03-2025 14:36 . Reden: betere zin ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ControlFreak
Een model kan ook wijzigen door wetswijzigingen (zoals juli 2024 het geval was) en daardoor als je een auto bestelde voor juli 2024 dan zou je na juli 2024 allemaal onder het koopcontract uit kunnen komen als ik de onderbouwing van jullie lees...

Dit klopt natuurlijk niet, zoals je al aan je eigen water zou kunnen voelen...

Je hebt het koopcontract kunnen ontbinden omdat ze niet op tijd konden leveren (leveringen zijn pas gestart halverwege november 2024) en als je in mei 2024 hebt besteld zou je (ver) in 2025 pas de auto krijgen. Op basis van dat (en alleen dat) is de koop ontbonden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grizzlyb1
ControlFreak schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 13:06:
[...]

Ik denk dat de nuance zit in het feit dat ze op het moment van jouw klacht de auto helemaal niet konden leveren aangezien de leveringen later zijn begonnen...

Ik moet namelijk nog het eerste koopcontract zien waarbij staat dat jij een E-C3 max zou krijgen op basis van de specificaties van mei 2024 (waarbij in mei 2024 al geen sprake meer was van de stoelverwarming etc.). Jij hebt een koopcontract waarin staat dat jij een gelukkige eigenaar wordt van een Citroen E-C3 MAX met een bepaalde kleurstelling en eventuele opties die jij hebt gekozen (zoals een 11KW boordlader)
Wat de standaard uitrusting van de auto daadwerkelijk is staat echt niet op de koopovereenkomst...

Dat heeft Frankiede ook al aangegeven dat de winterpack al sinds april 2024 (en eigenlijk al vanaf maart 2024) niet meer in de prijslijsten aanwezig waren.

Dat een dealer een typefout maakt is ook uitgesloten (net als bij advertenties in een folder zijn druk en zetfouten altijd voorbehouden.) bericht heeft geplaatst op autotrack wil niet zeggen dat die opties er ook daadwerkelijk in zouden zitten.

Als ik nu naar autoweek.nl ga en daar het model e-c3 max opzoek staat het volgende:

Dan betekent niet dat Citroën daar verantwoordelijk voor is, maar autoweek...
Tja, als dat wat Frankiede beweerde waar was, zou het anders kunnen zijn. Zoals ik al bewees met de juiste documentatie, was het echter niet waar wat hij beweerde.
Ik heb van de eigen site van Citroën.NL in september het Story_book nog gedownload, en daar staat het winterpakket duidelijk WEL invermeld.
Tevens heb ik een persoonlijk aan mij gerichte email, naar mijn email account van Citroën NL, waar LETTERLIJK staat vermeld dat onze Citroën ë-C3 MAX, zal zijn uitgerust MET de verwarmde voorstoelen, verwarmd stuur EN de mist voorlichten.
Hoe duidelijk moet ik het maken. Het BurgerlijkWetboek is hier in elk geval duidelijk in.
De dealer + Citroën Nederland blijven in gebreke bij niet nakomen van deze wettelijk geldende afspraken.

Deze afspraken zijn schriftelijk vast gelegd, zowel in koopcontract als in andere wettelijk bewijs, zoals storybook, email en dealer websites. Dat heet "ondersteunend bewijs"

Dat u dat kennelijk niet geheel thuis bent in hoe wettelijk bewijs wordt opgebouwd en wat in stand blijft in de rechtszaal, is duidelijk.
Verder geneuzel over wat auto week er van vinden is totaal niet ter zake dienende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ControlFreak
Grizzlyb1 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:55:
[...]

Tja, als dat wat Frankiede beweerde waar was, zou het anders kunnen zijn. Zoals ik al bewees met de juiste documentatie, was het echter niet waar wat hij beweerde.
Ik heb van de eigen site van Citroën.NL in september het Story_book nog gedownload, en daar staat het winterpakket duidelijk WEL invermeld.
Tevens heb ik een persoonlijk aan mij gerichte email, naar mijn email account van Citroën NL, waar LETTERLIJK staat vermeld dat onze Citroën ë-C3 MAX, zal zijn uitgerust MET de verwarmde voorstoelen, verwarmd stuur EN de mist voorlichten.
Hoe duidelijk moet ik het maken. Het BurgerlijkWetboek is hier in elk geval duidelijk in.
De dealer + Citroën Nederland blijven in gebreke bij niet nakomen van deze wettelijk geldende afspraken.

Deze afspraken zijn schriftelijk vast gelegd, zowel in koopcontract als in andere wettelijk bewijs, zoals storybook, email en dealer websites. Dat heet "ondersteunend bewijs"

Dat u dat kennelijk niet geheel thuis bent in hoe wettelijk bewijs wordt opgebouwd en wat in stand blijft in de rechtszaal, is duidelijk.
Verder geneuzel over wat auto week er van vinden is totaal niet ter zake dienende.
Hoewel ik deze discussie natuurlijk super leuk vind, omdat je geen gelijk hebt... laten we het er maar op houden "We agree to disagree" en daarmee klaar...

Niemand in dit forum heeft er wat aan deze discussie... laten we ons focussen op wat het belangrijkste is en dat is de auto waar het in dit forumtopic over gaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grizzlyb1
ControlFreak schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:58:
[...]

Hoewel ik deze discussie natuurlijk super leuk vind, omdat je geen gelijk hebt... laten we het er maar op houden "We agree to disagree" en daarmee klaar...

Niemand in dit forum heeft er wat aan deze discussie... laten we ons focussen op wat het belangrijkste is en dat is de auto waar het in dit forumtopic over gaat...
Ik denk, dat het probleem zit in uw beweringen over de rechtsgeldigheid van iets.
Dat Citroën zich het "recht" voorbehoud om alles te wijzigen, weg te laten of toe te voegen naar eigen goeddunken, zonder voorafgaand overleg, is prima.
Er staat dan weer niet bij, wat de juridische houdbaarheid is van het koopcontract, als zij dat doen.
En dat koopcontract verliest de rechtsgeldigheid.
Dat u "verschilt van mening" is het probleem.
U verwart uw meningen en met de feiten, en gooit ze op 1 hoop, waarna u gemakshalve even eraan voorbij stapt en er dan "agree to disagree" van maakt.
Kolder, en onzin.
Als u niet weet waarover u praat, en meningen gaat meten aan juridische feiten, zwengel dan met uw onzin geen discussie aan.
U licht met uw meningen mogelijk mede lezers verkeerd in.
Wat uw motieven daarvoor zijn, kunnen we slechts naar raden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ControlFreak
Grizzlyb1 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:12:
[...]

.....

Wat uw motieven daarvoor zijn, kunnen we slechts naar raden.
Ik weet niet wat u hiermee probeert te impliceren, maar uw mening laat zich ook maar slechts raden... veel plezier met uw dongfeng 'privacy weg' box.

Als je ervaart dat je niet geholpen wordt ga vooral naar de dealer, Citroen NL en probeer eruit te komen met hun. Lukt het niet ga dan absoluut vooral naar de rechtsbijstand en kijk wat die voor je kunnen betekenen, maar verwacht niet dat op basis van het resultaat van Grizzlyb1 je de koop "zomaar" ongedaan kunt maken...

[ Voor 32% gewijzigd door ControlFreak op 11-03-2025 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grizzlyb1
ControlFreak schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:17:
[...]

Ik weet niet wat u hiermee probeert te impliceren, maar uw mening laat zich ook maar slechts raden... veel plezier met uw dongfeng 'privacy weg' box
Misschien ergens een connectie met Citroën?
Als iemand de positie inneemt van een verkoper/dealer/belanghebbende, om meningen die feitelijk onjuist zijn, als zogenaamd feit te gaan brengen . . . . dan gaan er alarmbellen af.

Zeker, omdat er geen reden was om deze onwaarheden, bewust of onbewust (uit onwetendheid) te verspreiden.
Als je niet echt thuis bent in de betreffende wet en regelgeving rond contracten en wat geldt als bewijs bij overeenkomsten van deze aard, lijkt het me voor u onverstandig om daarover uw mening te verkondigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ControlFreak
Grizzlyb1 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:25:
[...]

Misschien ergens een connectie met Citroën?
Als iemand de positie inneemt van een verkoper/dealer/belanghebbende, om meningen die feitelijk onjuist zijn, als zogenaamd feit te gaan brengen . . . . dan gaan er alarmbellen af.

....
Helaas voor jou geen connectie met Citroën behalve de dealer... maar de suggestie doet vermoeden dat je misschien achter elke boom tegenwoordig een Citroën medewerker ziet? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grizzlyb1
ControlFreak schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 15:17:
[...]

Ik weet niet wat u hiermee probeert te impliceren, maar uw mening laat zich ook maar slechts raden... veel plezier met uw dongfeng 'privacy weg' box.

Als je ervaart dat je niet geholpen wordt ga vooral naar de dealer, Citroen NL en probeer eruit te komen met hun. Lukt het niet ga dan absoluut vooral naar de rechtsbijstand en kijk wat die voor je kunnen betekenen, maar verwacht niet dat op basis van het resultaat van Grizzlyb1 je de koop "zomaar" ongedaan kunt maken...
Grappig. Laat dat nu net een onderdeel van mijn vak geweest zijn, recht en wetskennis.

Zoals ik zelf al meermaals aangaf. Een afspraak tot koop bestaat uit meerdere onderdelen.
Dat zal bij een auto dealer voornamelijk bestaan uit een koopcontract, maar ook uit andere documentatie.
Die documentatie zal in belangrijke mate moeten bestaan uit schriftelijk of fotografisch materiaal.
Mondelingen afspraken zijn ook bindend, maar zijn lastig te bewijzen als een van de partijen daarover liegt.

Schriftelijke toezeggingen, websites van producent en de dealer kunnen zeker bewijs bevatten dat standhoudt bij de rechter.
Een regeltje van Citroën NL, dat zij zonder bericht aan de klant een gedane bestelling kunnen wijzigen, klopt.
Afhankelijk van de ernst van de veranderingen, verliest dat contract dan wel de geldigheid.
Bijvoorbeeld een ander type band zou redelijkerwijs kunnen.
Maar een zonnedak niet inbouwen, of weglaten van wezenlijke zaken, zoals de verwarming, zijn onherroepelijk zaken die de rechter voldoende acht om tot nietigheid van een contract over te gaan.

Het enige advies wat correct was in je verhaal, is dat men naar de rechtsbijstand zal moeten gaan als men zelf niet voldoende ervan weet. Daar zal bekeken worden of bedrog bewijsbaar is, maar dat is vaak moeilijk. Daarom is een verweer ivm "dwaling" door de verkoper, in de rechtspraak het meest voor de hand liggend.
Dus geldt dat advies ook voor ControlFreak, ga naar de rechtsbijstand als je iets wil weten over rechtspraak.

[ Voor 6% gewijzigd door Grizzlyb1 op 11-03-2025 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frankiede
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 22-05 17:30
Ter lering en vermaak hierbij de prijslijst van de Citroen e-C3 van 29 juli 2024. Ik zie geen stuur- en stoelverwarming, maar ik sta uiteraard open voor andere meningen dan wel feiten ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7lQTAYGqmm49y-JFVQ9Z6v0_9_c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3PpkYor4OSnkaFHt7O0AODy2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7E-VBe4T5e48WVPhv24f2Ffhews=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WujevXR0se9dsCrzikbFDnsA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grizzlyb1
Ter lering en vermaak:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6kFD10Muxtj2PX9OarVrwQltPKM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cq4MeMyDUZhwAyLpX5L5UVaE.jpg?f=fotoalbum_large

Zoals te zien, is de datum van de email 24 OKTOBER 2024, en de bijgevoegde documenten waren onder andere het storybook, zoals ik hier boven in een reactie al heb laten zien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/usJxsDBm3v0vZQKl1OxQgZr_CZs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Sq71QiUS3O62tXYsadFcTO7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door Grizzlyb1 op 11-03-2025 16:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enrico Sarto
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 09:37
Dit komt zelfs uit de (Nederlandse) consumentenprijslijst per 9 april 2024:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q_tVC1Crpu2NV0DUvzV-x6vnQIs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mxfAyurqZzUzaRAvYIH3ElUB.jpg?f=fotoalbum_large

Rond die periode heb ik 'm ook besteld in de veronderstelling dat er stoel- en stuurwielverwarming in zat. Jammer, maar op de brochure staat "Citroën behoudt zich het recht voor constructie en uitvoering van haar producten te wijzigen ....". Dus heb ik er geen punt van gemaakt.

Ik rij nu een week of drie en ben alleen maar tevreden. Alleen nog even het probleempje met de afstandsbediening oplossen, maar daarvoor heb ik een werkbare workaround.
Maar rij-eigenschappen zijn super en de auto heeft een hoop bekijks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grizzlyb1
Frankiede schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:18:
Ter lering en vermaak hierbij de prijslijst van de Citroen e-C3 van 29 juli 2024. Ik zie geen stuur- en stoelverwarming, maar ik sta uiteraard open voor andere meningen dan wel feiten ;-)
Tja, dat zou zo lijken, ware het niet, dat wij op 24 oktober nog van Citroën Nedserland het sbetreffende Story_book toegestuurd kregen.

Wat je zo heftig probeert te bewijzen weet ik niet, ik vertel je helder en duidelijk wat er gebeurde.

Dat je dat kennelijk ongelooflijk vindt, is een probleem dat bij jou ligt.
Het is exact zoals ik het weergeef.
De dealers heb ik zelfs de dag voor ontbinden van de koop, de bewijzen gestuurd. Ook nadat ik de koop had ontbonden en zij alle bewijzen hadden ingezien en moesten accepteren, hielden zij nog een maand langer de website in de lucht met alle genoemde accessoires.

Over betrouwbaarheid gesproken.

[ Voor 19% gewijzigd door Grizzlyb1 op 11-03-2025 16:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Enrico Sarto
[5382,noline]Grizzlyb1 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:33[/message]:
Ter lering en vermaak:

Zoals te zien, is de datum van de email 24 OKTOBER 2024, en de bijgevoegde documenten waren onder andere het storybook, zoals ik hier boven in een reactie al heb laten zien.
Ik denk dat je je punt nu wel hebt gemaakt.
Je hebt toch allang voor een andere auto gekozen? Waarom dan zo doordrammen over een auto die je toch niet hebt?

Je hebt ongetwijfeld ook een topic aangemaakt voor je Box.
Wees positief en ga daar lekker alle goede dingen over je nieuwe auto spuien (al weten ze in China natuurlijk allang wat je ervaringen zijn). En laat de mensen die hier terecht zijn gekomen vanuit interesse of zelfs bezit van een ë-C3 hier met rust, zodat ze hun ervaringen kunnen uitwisselen.

Je wordt bedankt voor het opstarten van het topic, maar je hebt hier nu weinig meer te zoeken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ControlFreak
Enrico Sarto schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:43:
[...]

Ik denk dat je je punt nu wel hebt gemaakt.
Je hebt toch allang voor een andere auto gekozen? Waarom dan zo doordrammen over een auto die je toch niet hebt?

Je hebt ongetwijfeld ook een topic aangemaakt voor je Box.
Wees positief en ga daar lekker alle goede dingen over je nieuwe auto spuien (al weten ze in China natuurlijk allang wat je ervaringen zijn). En laat de mensen die hier terecht zijn gekomen vanuit interesse of zelfs bezit van een ë-C3 hier met rust, zodat ze hun ervaringen kunnen uitwisselen.

Je wordt bedankt voor het opstarten van het topic, maar je hebt hier nu weinig meer te zoeken.
_/-\o_

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 15:12

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Jammer dat een persoon zich aangevallen voelt en meerdere personen blijven roepen. De persoon in kwestie heeft voor zijn case meer dan genoeg bewijs geleverd dat Citroen (dealer of importeur) eerst zegt A te leveren en B wil uitleveren. Dan is het juridisch klip en klaar, of geld terug (minder functionaliteiten)/vergoeding, aanpassen contract en ander type leveren waar wel die functionaliteiten inzitten, of contract ontbinden.
Wil men daar niet in mee dan was het een "voor het hekje" verhaal geworden waar volgens mij geen een importeur of dealer op zit te wachten om veroordeeld te worden voor niet conform, dwaling of erger.

Het zou personen sieren om zich vanaf dit moment in te houden en geen commentaar meer te leveren.

Ollie is opzoek naar info over een ë-C3 en niet haantjes gedrag in dit topic.
Bij voorbaat bedankt voor het meewerken.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grizzlyb1
ollie1965 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 17:09:
Jammer dat een persoon zich aangevallen voelt en meerdere personen blijven roepen. De persoon in kwestie heeft voor zijn case meer dan genoeg bewijs geleverd dat Citroen (dealer of importeur) eerst zegt A te leveren en B wil uitleveren. Dan is het juridisch klip en klaar, of geld terug (minder functionaliteiten)/vergoeding, aanpassen contract en ander type leveren waar wel die functionaliteiten inzitten, of contract ontbinden.
Wil men daar niet in mee dan was het een "voor het hekje" verhaal geworden waar volgens mij geen een importeur of dealer op zit te wachten om veroordeeld te worden voor niet conform, dwaling of erger.

Het zou personen sieren om zich vanaf dit moment in te houden en geen commentaar meer te leveren.

Ollie is opzoek naar info over een ë-C3 en niet haantjes gedrag in dit topic.
Bij voorbaat bedankt voor het meewerken.
Dank u.
Ik begreep ook totaal niet waarom sommigen zo hard aan de slag gingen om te bewijzen dat het allemaal niet waar kon zijn. Alsof ik iets uit mijn duim zou zuigen.
Ik gaf vele jaren les in recht en wetskennis, dus weet aardig waarover ik het heb.
Dan vliegen ineens de meningen rond je hoofd, alsof het waarheden zijn.

Het was slechts mijn bedoeling om op waardige en rechtschapen wijze mijn verhaal te doen.

Dat heb ik hierbij gedaan, voor mij is het hiermee af.
Dank u allen en oprecht veel plezier met een prachtige EV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Estherrrrrr
  • Laatst online: 11-09 20:51
...en weer door..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Estherrrrrr
Estherrrrrr schreef op maandag 10 maart 2025 @ 12:44:
Ik had gisteren wel weer iets geks/irritants.

Partner had per ongeluk de sleutel met de afstandsbediening in de jas en ik besloot met de reservesleutel op pad te gaan. Dacht ik dan.... want de zijspiegels bleven ingeklapt en ik kon daarmee natuurlijk niet de weg op.

Iemand anders dit ook al bij de hand gehad?
Ik quote mezelf maar even 😬

Meer mensen die dit hebben ervaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ControlFreak
Estherrrrrr schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:09:
[...]

Ik quote mezelf maar even 😬

Meer mensen die dit hebben ervaren?
De zijspiegels kon je niet uitklappen met de knop op het deurpaneel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Estherrrrrr
ControlFreak schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:29:
[...]

De zijspiegels kon je niet uitklappen met de knop op het deurpaneel?
Nee helaas. Ik ga eerdaags wel even bij de citroendealer langs.

Zo heeft mijn reservesleutel geen nut 😶

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ControlFreak
Estherrrrrr schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:35:
[...]

Zonet even uitgetest bij die van ons… als je het middelste knopje (geel omcirkelt) naar achteren drukt (de richting van het pijltje wat erop staat) dan klappen de spiegels in en uit…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zKQ_tltHgWZmV_LXPgR9lKpoiq8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8NUoCSb7JzQVudyiUNuFlB6a.jpg?f=fotoalbum_large

Je kunt deze ook naar links en naar rechts drukken en dan kun je de spiegels instellen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09-09 11:50

DKP

Pople schreef op maandag 10 maart 2025 @ 23:50:
[...]

De DongFengBox mag 750 Kg trekken. Het is alleen nog wachten op een trekhaak die past, deze is nog nergens te bestellen.
Dat is nice! De ë-C3 mag maar 550kg trekken. Al ben ik daar wel tevreden mee 👍
Maar ook bij deze nog geen passende trekhaak en bekabeling beschikbaar

Op dat gebied doen ze het bij de Renault R5 dan weer beter. Die mag dan wel maar max 500kg trekken, maar de trekhaak kan je gewoon bij de bestelling aanvinken, en dan wordt die geleverd mét.

Zelf zijn wij niet (meteen) meer van plan om nog ongeveer 800€ te besteden aan een trekhaak, en zeker niet zolang onze andere auto nog behouden blijft, die heeft een trekhaak, en mag zelfs 1600kg trekken (maar of ik dat mag zonder BE moet ik, indien nodig, eens nagaan, maar normaal heb ik nooit meer dan 750kg nodig, dus ...).

Verder past mijne koersvelo met platgelegde achterzetel gewoon in de auto, met enkel het voorwiel eruit. (Zolang het achterwiel er niet uit moet ben ik tevreden, al kan dat eruit, maar dan zit je met die ketting tegen het frame).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7RQjNgua_naxhUIp-083mQHAmu0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M8zu5f7rmCcsG7cb3YZ9X7pQ.jpg?f=fotoalbum_large
Als ik op verplaatsing ga fietsen ben ik meestal toch alleen, of mijn vrouw. Gaat een van mijn kinderen ook mee, nemen we de andere auto wel, maar dat gebeurt zelden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DKP

DKP

Enrico Sarto schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 16:43:
[...]
... (al weten ze in China natuurlijk allang wat je ervaringen zijn). ...
Bij Citroën weten ze evengoed wat onze ervaringen reeds zijn.
En bij VW ook, en bij Toyota, en bij BMW, en bij ...
En vooral, bij Tesla, die weten zelfs wanneer je naar toilet bent geweest, en of het kleine of grote boodschap was (ja, ok, da's overdreven, maar je snapt me wel).
Privacy bestaat vandaag niet meer, nergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKP

DKP

Estherrrrrr schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:35:
[...]

Dat moet ik uit nieuwsgierigheid eens gaan uitproberen ...
... maarrrrr, waar heb ik die reservesleutel ergens liggen? 🫣

Btw: gisteren gaan fietsen, intussen de auto ingeplugd aan een Dats24 laadpunt, en op 14km (in rechte lijn), tijdens een fotostop, ook eens gekeken op de app, en ja hoor, de app update op het moment dat je die opent, ook op km's afstand 👍

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-09 15:12

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

DKP schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 05:38:
[...]

En vooral, bij Tesla, die weten zelfs wanneer je naar toilet bent geweest, en of het kleine of grote boodschap was (ja, ok, da's overdreven, maar je snapt me wel).
Ja die VW is zeker een mooivoorbeeld. Voor de meelezende VW rijders of die denken over een VW.
Leuk kijkvoer!
YouTube: 38C3 - Wir wissen wo dein Auto steht - Volksdaten von Volkswagen

Gat is inmiddels gedicht

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ControlFreak
DKP schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 05:38:
[...]

Dat klopt, echter is die privacy in een Citroën of BMW wel aan te passen... bij een chinese auto moet je dat nog maar eens proberen... (In de handleiding staat er in ieder geval niets over :) )

Daarbij werken hun systemen (alertheid etc.) vaak met camera's wat nog een beetje meer een ümheimlich gevoel geeft...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Estherrrrrr
ControlFreak schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 21:25:
[...]

Zonet even uitgetest bij die van ons… als je het middelste knopje (geel omcirkelt) naar achteren drukt (de richting van het pijltje wat erop staat) dan klappen de spiegels in en uit…

[Afbeelding]

Je kunt deze ook naar links en naar rechts drukken en dan kun je de spiegels instellen…
Thanks!
Ik ga het morgen ook proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 17:29
Ik krijg nog steeds de app niet aan de praat ondanks de privacy instellingen in de auto goed gezet te hebben. Heb deze ook al eens weer op privé modus gezet en een tijdje later weer op gegevens en locatie delen maar dat hielp niet.

In de app zie ik nog steeds een abbo in behandeling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7VyDD6BnHFGD5sCNihuJ_c6Pdck=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Q7O64HzwnzVMFRtasCM2iXjW.png?f=fotoalbum_large

Mijn vraag aan de mensen bij wie de app wél werkt. Zien jullie dit ook? Of moet ik misschien toch Citroën bellen om dat abbo een zetje te geven?

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKP

DKP

mvdklip schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:48:
Ik krijg nog steeds de app niet aan de praat ondanks de privacy instellingen in de auto goed gezet te hebben. Heb deze ook al eens weer op privé modus gezet en een tijdje later weer op gegevens en locatie delen maar dat hielp niet.

[Afbeelding]

Mijn vraag aan de mensen bij wie de app wél werkt. Zien jullie dit ook? Of moet ik misschien toch Citroën bellen om dat abbo een zetje te geven?
Kan je wél de laadstatus zien als je aan het laden bent?

Voor mij is dat het enige wat telt, de rest kan mij niets meer schelen. Eens ik de auto 3 jaar heb, probeer ik die toch te verkopen (zou het graag eerder doen, maar heb geen zin om die Vlaamse premie terug te betalen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enrico Sarto
[quote]mvdklip schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:48:

[Afbeelding]

###

App werkt, al is het enigszins beperkt.
Melding 'Abbo in behandeling' nooit gezien. Wel de melding dat je een x-aantal routes met een minimale tijdsduur moest maken. Eens dat gedaan was, ging de app werken.

Wat werkt:
* Zichtbare actieradius in km (subjectief dus)
* Zichtbare accuvulling in %
* Tijdens laden: laadsnelheid + resterende laadtijd

Nog niet geprobeerd:
* Uitgesteld laden
* Voorverwarmen tijdens laden
* E-routes. Heb de app wel gedownload, maar nog niet gebruikt. Ik rij altijd met Google Maps als navigatie. E-routes zou rekening moeten houden met actieradius, dus toch maar eens proberen.

Wat NIET werkt:
* Knop 'Zoek een laadstation' onder de laadgegevens
* Rijgedrag
* Laatste parkeerplaats. Dit moet je zelf indrukken, wordt niet automatisch aangegeven op basis van laatste rit.

[ Voor 36% gewijzigd door Enrico Sarto op 17-03-2025 15:10 . Reden: tekst was weg ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Bedankt voor de antwoorden. Ondanks de melding dat de app/auto verbonden zou zijn is er verder geen enkele indicatie dat de auto gegevens verstuurt, dus geen laadstatus, geen km. stand, etc. Eigenlijk gewoon niks, nada, noppes. Het gaat bij mij om de "e-remote control" service die abonnement in behandeling geeft:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iNgUrdgp0fH7V4fU5YZCuRqakgY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JUbiHqQShvlGlPch52ZVMDYe.png?f=fotoalbum_large

Is die service bij jullie wel actief? Te zien onder "mijn services".

Ik probeer te achterhalen of dit abbo handmatig geactiveerd moet worden of dat er iets anders aan de hand is.

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enrico Sarto
mvdklip schreef op maandag 17 maart 2025 @ 20:31:
Bedankt voor de antwoorden. Ondanks de melding dat de app/auto verbonden zou zijn is er verder geen enkele indicatie dat de auto gegevens verstuurt, dus geen laadstatus, geen km. stand, etc. Eigenlijk gewoon niks, nada, noppes. Het gaat bij mij om de "e-remote control" service die abonnement in behandeling geeft:

[Afbeelding]

Is die service bij jullie wel actief? Te zien onder "mijn services".

Ik probeer te achterhalen of dit abbo handmatig geactiveerd moet worden of dat er iets anders aan de hand is.
Ik moet wel zeggen dat mijn scherm er nét iets anders uitziet dan de afbeelding die jij post.

De kop, met de icoontjes staan onderaan en met uitleg erbij (Welkom|Rijgedrag|Onderhoud|Citroën).

Waar kan ik 'Mijn services' vinden? Ik zie er geen knop voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ControlFreak
mvdklip schreef op maandag 17 maart 2025 @ 09:48:

[Afbeelding]

Ik denk dat je het beste even contact kunt opzoeken met je dealer. Het zou allemaal geactiveerd moeten zijn (behalve E-routes als je die niet gebruikt) en op dat moment werkt de actuele laadtoestand, geschatte range en laadtijden wel. De andere opties werken nog niet, daarvoor moeten we helaas nog wachten op een softwareupdate...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdklip
Ik heb een case aan laten maken door Citroën Nederland. De technische afdeling gaat er mee aan de slag. Bedankt voor de hulp tot dusver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Enrico Sarto schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 08:46:
Ik moet wel zeggen dat mijn scherm er nét iets anders uitziet dan de afbeelding die jij post.
Ik zit op Android. Jij misschien op iOS?
Waar kan ik 'Mijn services' vinden? Ik zie er geen knop voor.
Bij mij staat die onder het icoontje van het autootje, dan "services" en dan "mijn services".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SFjunior
  • Laatst online: 18:20
Hallo medereizigers,

Ik rij nu al een maand met mijn EC3. Redelijk tevreden. Services zijn geactiveerd maar zoals al aangegeven werken ze nog niet helemaal.

Hoop dat ze snel met de algemene update komen.

Waar ik nu wel een beetje mee zit is de Climatecontrol in de auto. Dus niet via Remote maar gewoon klimaat regeling via de "auto" knop.
Bij mij is hij continu aan het blazen. Duurt erg lang voordat hij op temperatuur is. Ik heb de stand op 19 graden. Lijkt mij niet erg hoog.
Hebben jullie hier al ervaring mee?

Hoor graag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvdklip
Eerste update n.a.v. contact met de klantenservice. De versie van Citroën Update die je moet hebben is 1.6.1. Ik had in eerste instantie een oudere versie die me een melding gaf dat de auto niet geüpdatet kon worden. De juiste versie van de Citroën update app heb ik gevonden in dit forum topic:

https://www.andre-citroen...-update-aktuell-vers-161/

Het resultaat bij mij was dat er nu tóch ineens een update beschikbaar was voor mijn auto. Deze ben ik nu op een USB stick aan het zetten. Het gaat bij mij om de update crony_3.25.52_Nav_User.

Edit: update is gelukt. Er is dus software van januari beschikbaar. Heb nog niet kunnen ontdekken welke problemen er verholpen worden met deze update. Mijn probleem van "abonnement in behandeling" wordt er niet mee opgelost maar dat had ik ook niet verwacht. Morgen maar weer bellen. :P

Edit2: ik moest verschillende USB sticks proberen voordat de Citroën tevreden was. Bovendien zitten er alleen USB-C aansluitingen in de auto dus bij gebruik van een gewone USB (A) stick heb je een verloopje nodig.

[ Voor 34% gewijzigd door mvdklip op 18-03-2025 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
SFjunior schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:15:
Waar ik nu wel een beetje mee zit is de Climatecontrol in de auto. Dus niet via Remote maar gewoon klimaat regeling via de "auto" knop.
Bij mij is hij continu aan het blazen. Duurt erg lang voordat hij op temperatuur is. Ik heb de stand op 19 graden. Lijkt mij niet erg hoog. Hebben jullie hier al ervaring mee?
Bij mij werkt de climate control ook niet bijzonder goed. Ik heb hem op 22 graden staan en zelfs dat voelt nog vrij koud aan. Dat blazen is vrij normaal lijkt me of bedoel je dat ie echt op de hoogste stand staat te blazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKP

DKP

SFjunior schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:15:
Hallo medereizigers,

Ik rij nu al een maand met mijn EC3. Redelijk tevreden. Services zijn geactiveerd maar zoals al aangegeven werken ze nog niet helemaal.

Hoop dat ze snel met de algemene update komen.

Bij mij is hij continu aan het blazen. Duurt erg lang voordat hij op temperatuur is. Ik heb de stand op 19 graden. Lijkt mij niet erg hoog.
Hebben jullie hier al ervaring mee?

Hoor graag
Als ik het in de winter een beetje warm wil krijgen moet die op 23 graden 🫣

Bij mijn andere auto op 20, en dat is soms al te warm!

Gelukkig heb ik geen nood aan de verwarming in mijn C3, want zoals ik al eens aanhaalde, zelfs als ik in de vrieskou naar t werk rijd (48km), krijg ik pas in de laatste 20km wat frisjes.
(Moet ik er wel bijvertellen dat mijn C3 's nachrs binnen staat, en dus relatief warm vertrekt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Tweede update n.a.v. contact met de klantenservice. Er schijnen twee versies van de telematica eenheid in de e-C3 te zijn. Problemen met de V1 zijn grotendeels verholpen en daarom zal de app werken bij auto's met deze eenheid. De V2 (die ik heb) werkt helaas nog niet en Citroën is nog bezig om hiervoor een update te maken. Grappig genoeg zou ik deze update dan OTA krijgen maar dat lijkt me vrij stug als de telematica eenheid niet werkt. ;)

Het was me trouwens ook al opgevallen dat Citroën Update dezelfde crony (infotainment) update blijft aanbieden. Dit komt dan misschien doordat de auto ook niet heeft kunnen melden aan Citroën dat de update succesvol doorgevoerd is.

Mij is beloofd dat ik binnenkort een e-mail krijg met verdere uitleg.

Edit: van de crony vond ik trouwens nog dit. Best interessant mochten we dat ding ooit willen "tweaken". ;)

Edit2: de klantenservice medewerker gaf ook aan dat er een nieuw team opgezet wordt en dat nog niet alle collega's alle trainingen gehad hebben. Je krijgt dus op het moment random iemand aan de telefoon die wel of niet van specifieke e-C3 problemen weet.

[ Voor 45% gewijzigd door mvdklip op 20-03-2025 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Vandaag weer eens de e-C3 ipv de e-208 gepakt voor de lange rit naar kantoor en terug. Helaas zijn de keiharde geluiden uit de speakers (crashende meeuwen) nog niet opgelost met de software van januari. Het zou natuurlijk ook een hardware probleem kunnen zijn aangezien ik hier op dit forum nog niemand anders gehoord heb met dit probleem.

Verder heb ik net 159km met 65% kunnen rijden. Dat is 2,45km per procent acculading en best een stukje beter dan bij lagere temperaturen. Uitgaande van een 44kWh batterij kom ik dan op een verbruik van 17,99 kWh per 100km (zonder laadverliezen) en een theoretisch bereik van 245km.

Het laden aan de Supercharger gaat trouwens nog net zo langzaam als eerst met +/- 35 kW.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ControlFreak
Er is een aantal dagen geleden een actieradius test gepubliceerd op Youtube...
Jullie kunnen hem ook kijken op: YouTube: Citroen e-C3 | Actieradius / rijbereik test

Deze komt tot de volgende cijfers:

100km p/u test:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jPMm5U3lVOX5UTdIAmuMJUGLQsY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LryjU4cjYoS9VUBm1Q21nLTf.png?f=fotoalbum_large

90 km p/u test:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iS27rYpsUXgcievV1pwLu80z4P4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Nzqtkg2eULZY2diA6to2jBRP.png?f=fotoalbum_large

130 km p/u test:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/APIJIGQo4Qgx-jYkXaW8gZNwfPU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Tz8jynXLs54r4bt6o2E1aXmk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomono
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22:55
Hier ook sinds vorige week in het bezig van deze auto. Bevalt tot nu toe prima. Ik kom van een Nissan Leaf af en ben blij met het iets verdere bereik en de draadloze android auto. Verder oogt de auto heel modern. Voor lange mensen zoals ik, 1.92, is de hoogte van de auto ruim voldoende. Alleen de zitting had iets langer gemogen.

Paar dingen die mij opvallen waarvan een aantal hier ook al eerder genoemd:

1. Achterklep is tot nu toe één keer niet direct open gegaan. Trucje met paar keer op afstandsbediening drukken lostte het snel op.
2. Remote voor verwarmen werkt niet. Hierover ook contact opgenomen met Citroën Support via de app. Die kwamen met onderstaande reactie:
Ik hoop dat deze e-mail u in goede gezondheid bereikt. Ik schrijf u naar aanleiding van het probleem dat u ondervindt met de e-remote functie van uw voertuig.

Na onderzoek is gebleken dat de e-remote functie inderdaad niet werkt bij uw voertuigmodel. Dit komt doordat uw voertuig is uitgerust met een telematicabox (ook wel bekend als black box) die de vereiste functies voor e-remote bediening niet ondersteunt.

We begrijpen dat dit ongemak kan veroorzaken en we betreuren het dat deze functie niet beschikbaar is voor uw specifieke model. Helaas is het op dit moment niet mogelijk om de telematicabox te upgraden of te vervangen om e-remote functionaliteit mogelijk te maken.

Mocht u nog vragen hebben over de functies die wel beschikbaar zijn voor uw voertuig, of als u meer informatie wenst over alternatieve oplossingen, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen. We staan klaar om u zo goed mogelijk van dienst te zijn.

Wij danken u voor uw begrip en blijven tot uw beschikking voor eventuele verdere vragen of opmerkingen.
Ik ben blij om in de reacties hier te lezen dat dit waarschijnlijk toch opgelost gaat worden.

3. Ik heb de Max uitvoering met het infotainment display. Persoonlijk vind ik het scherm erg dof. Ik heb zelfs gekeken of er niet toevallig nog een beschermfolie op zat. (de garage was dit namelijk vergeten weg te halen bij het geprojecteerde display boven het stuur.

4. Lampje van de 'passanger airbag on' is super fel (bij de sos knop en verlichting voor). Ik vind het echt hinderlijk in de avond als het donker is. Het lampje is echt heel fel. Zelf had ik verwacht dat het lampje na een paar minuten vanzelf uit zou gaan. Hoe is dat bij jullie?

5. Verwarmen van de auto in de ochtend als het butien nog koud is duurt erg lang. Lijkt wel of de temperatuur in de auto niet goed gemeten wordt.

6. DAB radio werkt niet. Geen ontvangst. FM radio werkt wel.

Verder erg blij met de auto.

[ Voor 4% gewijzigd door Tomono op 23-03-2025 19:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DKP

DKP

Tomono schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:19:

4. Lampje van de 'passanger airbag on' is super fel (bij de sos knop en verlichting voor). Ik vind het echt hinderlijk in de avond als het donker is. Het lampje is echt heel fel. Zelf had ik verwacht dat het lampje na een paar minuten vanzelf uit zou gaan. Hoe is dat bij jullie?
Ook bij mijn c3 blijft dat ten allen tijde aan, en idd, als 't donker is hindert dat.

Ik heb daar gewoon een stukje zwarte isolatie tape overheen geplakt. Mooi rechtlijnig op maat geknipt zodat het niet slordig oogt. Als je 't niet weet merk je het niet.
En nu zoveel aangenamer om te rijden in 't donker.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RKDZfPgOoj9ZUOxZCQ-X5WCfRdA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BxcOVR0yYO38OrSmMlQa4dcf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBlue217
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-09 12:23
Afgelopen vrijdag besloot mijn ë-C3 dat rijden een van de dingen was die hij niet meer wou doen, tijdens wat file rijden op de A15, net voor de bottunnel richting Gorinchem, gebeurde. We sonden allemaal al stil, dus qua dat was het gelukkig niet een heel gevaarlijke situatie, maar leuk was anders, Zeker omdat we die avond weg zouden gaan voor een weekendje weg.

Auto gaat deze week naar de garage (kon vrijdagavond niet meer wat alles zat al dicht, dus is gezet bij een berger, nu een vervangende tijdelijke auto gekregen.

Er staat een kleine 1877km op de teller, en heb de auto pas sinds eind februari dit jaar.
Zodra er een update is zal ik deze geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Dat de auto niet meer wilde rijden heb ik ook al een keer gehad. In mijn geval kreeg ik hem gelukkig weer aan de praat door veel opnieuw starten van de auto (en veel vloeken). @TheBlue217 Deed de auto helemaal niks meer of startte deze nog wel en weigerde dan te rijden?

Dat van dat stukje tape ga ik ook maar eens doen want dat lampje is inderdaad veel te fel. Goede tip!

Van Citroën heb ik inmiddels het volgende bericht ontvangen:

"Op basis van de door u verstrekte gegevens hebben wij uw voertuig nader onderzocht. Uit ons systeem blijkt dat de software van de Connected Services niet correct is geïnstalleerd, waardoor de programmatuur en de telematicabox (ATB4S) momenteel niet, of niet volledig, functioneren. Dit kan ertoe leiden dat u tijdelijk beperkt of geen gebruik kunt maken van de Connected Services.

Op dit moment kan het probleem helaas niet worden verholpen door een standaard update bij een erkende Citroën reparateur, noch door een door uzelf te downloaden update. Zodra een oplossing beschikbaar is, zal deze via een automatische over-the-air update worden uitgevoerd."

Ik krijg soms toch de indruk dat Citroën / Stellantis zijn zaakjes niet op orde had toen ze deze auto op de markt zetten... De Fiat Grande Panda is dezelfde auto maar die is volgens mij ook nog niet uitgeleverd. Of wel?

Elders op een forum vond ik trouwens een identiek bericht over de Peugeot 5008 dus daar kun je exact dezelfde problemen met die telematica ondervinden.

[ Voor 18% gewijzigd door mvdklip op 24-03-2025 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ieduladha
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-03 15:50
Ik heb een ë-C3 sinds november vorig jaar en kreeg de app helemaal niet aan de praat. Regelmatig contact gehad met Citroën (zowel de dealer als de klantenservice) en nu lees ik hier dat je de de privacy settings niet alleen via de fysieke knoppen kan wijzigen maar als dat niet werkt (zoals bij mij) ook in het menu. En zowaar, na bijna een half jaar werkt de app!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Uf4z4MSvlMLKJ8j6TFdaipOgD8M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1gSPT64mPWCDXvtFUksuRTn6.png?f=fotoalbum_large

Overigens is de reactie van @SFjunior mij wel bekend. Jemig, wat kan het koud zijn in de auto. In de winter altijd een jas aan gehad en dan kom je nog met bevroren voeten eruit. Ik ben blij dat de temperaturen in NL wat zijn gestegen. Niet alleen beter voor het bereik maar ook het welbehagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomono
Ieduladha schreef op maandag 24 maart 2025 @ 17:10:

Overigens is de reactie van @SFjunior mij wel bekend. Jemig, wat kan het koud zijn in de auto. In de winter altijd een jas aan gehad en dan kom je nog met bevroren voeten eruit. Ik ben blij dat de temperaturen in NL wat zijn gestegen. Niet alleen beter voor het bereik maar ook het welbehagen.
Ben je hiervoor ook naar dealer teruggegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ieduladha
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-03 15:50
@Tomono Nee, ik ben er niet voor teruggegaan naar de dealer. Ik begrijp dat er geen warmtepomp in zit en dat de lucht wordt verwarmd met, simpel gezegd, een gloeidraad zoals in een ouderwetse gloeilamp. Als je je hand voor een rooster houdt, is dat ook de temperatuur van de lucht. Een beetje lauw en zeker niet warm genoeg om de auto op te warmen. Ik ben benieuwd wat de ervaringen van andere mensen zijn. Ontwerpfout van Citroën?

Als reactie op je andere vragen/opmerkingen:

3. Ik heb ook een Max uitvoering met het infotainment display. Persoonlijk vind ik het scherm prima maar dat verschilt wellicht per persoon. Nog even gekeken maar ik kan alleen de nachthelderheid aanpassen in het menu.

4. Lampje van de 'passanger airbag on' is ook bij mij super fel. Mijn kinderen moesten al lachen toen ik na 1 rit over zwarte tape begon.

5. Zie hierboven.

6. Bij mij werkt de DAB radio wel. We hebben de auto al een aantal maanden maar ik kan me nog wel herinneren dat hij de eerste keer ook niks deed toen hij stil stond maar dat hij tijdens het rijden ineens wel ontvangst kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SFjunior
Tomono schreef op maandag 24 maart 2025 @ 18:56:
[...]

Ben je hiervoor ook naar dealer teruggegaan?
Kreeg van een collega, die ongeveer hetzelfde had met zijn Dacia, de tip om de temp. flink hoger te zetten. Toen ik hem op 24 graden zette kwam hij snel op temperatuur. Na een tijdje weer terug gezet en dan blaast hij niet zo erg meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKP

DKP

SFjunior schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 22:41:
[...]

Kreeg van een collega, die ongeveer hetzelfde had met zijn Dacia, de tip om de temp. flink hoger te zetten. Toen ik hem op 24 graden zette kwam hij snel op temperatuur. Na een tijdje weer terug gezet en dan blaast hij niet zo erg meer.
Zoals ik ook al aangaf, wil ik dat mijn c3 een beetje voelbaar warme lucht blaast, moet die op zijn minst op 23 staan.
Maar zoals ik ook al aangaf, heb ik die verwarming niet snel nodig, zelfs bij vriestemperaturen duurt het redelijk lang voordat het binnen te koud wordt.
Dat ik mijn C3 binnen parkeer zal daar natuurlijk wel aan bijdragen, want zo vertrek ik 's morgens naar mijn werk met een auto die niet doortrokken is van de koude (in mijn garage is het zelfs bij vriesweer nog ongeveer 14 graden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKP

DKP

Ieduladha schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 14:20:
@Tomono

4. Lampje van de 'passanger airbag on' is ook bij mij super fel. Mijn kinderen moesten al lachen toen ik na 1 rit over zwarte tape begon.
-----
6. Bij mij werkt de DAB radio wel. We hebben de auto al een aantal maanden maar ik kan me nog wel herinneren dat hij de eerste keer ook niks deed toen hij stil stond maar dat hij tijdens het rijden ineens wel ontvangst kreeg.
4. Gewoon doen! Is een wereld van verschil! 😁

6. Ook bij mij werkt de DAB meestal wel, maar de FM lijkt mij beter te werken. De radia staat dus derhalve meestal op FM (als ik al naar de radio luister, want meestal luister ik naar muziek naar eigen keuze via Spotify).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKP

DKP

ControlFreak schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 18:19:
Er is een aantal dagen geleden een actieradius test gepubliceerd op Youtube...
Jullie kunnen hem ook kijken op: YouTube: Citroen e-C3 | Actieradius / rijbereik test
Ik heb het filmpje nog niet bekeken, maar na al mijn negatieve bevindingen, kom ik heden ten dage tot de volgende positieve test/conclusie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xn8TEU53O_lVfjnCqXSL487noqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5YaamnM5a8ktolpMv6yhvXXe.jpg?f=fotoalbum_large
Daar wil ik dan wel opnieuw bijvertellen dat ik daarbij GEEN SNELWEG heb gereden, enkel 50 en 70 wegen, en GEEN VERWARMING en ook GEEN AIRCO heb gebruikt.
Ik merkte bij de warmere periodes dat ik regelmatig aan een gemiddelde van +4km/% geraakte, dus toch eens doorgereden tot bijna leeg.
(Deze ochtend bij het buiten rijden om te laden (is niet nodig, maar heb de ruimte in mijn garage nodig om te werken vandaag) zakte hij wel nog net naar 5% 🤪
Dus, 386,9km gedeeld door 95% is 4,07km/%, oftewel 407km tot helemaal leeg.
Ik wilde enigszins nog wat toertjes rond de blok rijden tot 0% ... maar durfde niet zo goed 🫣

Nog vóór de laatste lading heb ik ook eens ongeveer 70km snelweg gedaan, met de crouse controle op 93 (zo hield die mooi gelijke tred met de vrachtwagens), en kwam toen bij ongeveer 12 graden ook nog steeds net boven de 3km/%. Ik denk bij warm weer dat ze het nog zo slecht niet gaan doen.

Ik stel mij trouwens ook de vraag, wanneer valt de auto stil?
Bij de meeste brandstof auto's kan je, van zodra de boordcomputer op 0km staat, nog 30 tot 50 km rijden, een reserve die door de constructeur is voorzien.
Maar hoe zit dat bij elektrische auto's?
Hoe ver kan je nog door eens die op 0% staat?
Ik vermoed dat die niet meteen stil valt bij 0%, maar ik geloof niet dat je dan ver door kan gaan dan ...
Alleen testen kan dat aantonen natuurlijk 🤪

Wel moet ik zeggen dat er bij bijna lege batterij, géén power begrenzing op zit. Optrekken als anders!
Ik heb al met EV's gereden die onder 30% een vermogensbeperking krijgen, en onder 5% zelfs nog maar 30km/u kunnen 🫣

[ Voor 16% gewijzigd door DKP op 27-03-2025 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
cmegens schreef op maandag 17 februari 2025 @ 20:51:
[...]

Ik heb het gevonden inderdaad. De auto stond nog in de privacy modus, maar ik kon nergens privacy vinden in de instellingen op het scherm en deze er dus niet afhalen. Blijkt dus dat er bij de kilometerteller ook een instellingenmenu zit welke je bediend met de linkerknop op het stuurwiel. Hier staat wel privacy bij en na het aanpassen werkt de app!
Man dit is waarom ik hou van het Tweakers forum, wat een gouden tip!

Mijn moeder heeft afgelopen zaterdag een nieuwe E-C3 Max opgehaald, hartstikke leuk ding, draadloze CarPlay erop dus telefoon gekoppeld, abonnement genomen op de uitgebreide functies maar toen viel het stil, de app was gekoppeld maar er kwam geen info door, dealer wist het niet, Citroen klantenservice heb ik mee zitten bellen voor haar maar lukte het ook niet.

Uiteindelijk na lang googlen erachter gekomen dat je zelf de privacy mode moet uitschakelen maar die was nergens te vinden in het menu en nu ik google op de privacy mode vind ik dit topic.

Thanks!

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1c9jTIPAl17ANlJAH2CPcKSkJuI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pojHxzUcYTxZl6302TJ2gJJ8.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb overigens gelijk nog een vraag, mijn moeder heeft het optionele abonnement afgesloten maar waar zit nu het verwarmen/koelen van de auto? Dat zou er volgens de dealer en citroen wel op moeten zitten maar ik kan het in de app (die sinds vandaag pas werkt) nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SFjunior
Het hele stukje over Remote climate control is voor iedereen een grote zoektocht. Mogelijk gaat het nog komen met een update. Net als de stoel en stuurverwarming is dit mogelijk alleen voor de echt koude landen. Verder prima tevreden met de ec3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
SFjunior schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 20:06:
Het hele stukje over Remote climate control is voor iedereen een grote zoektocht. Mogelijk gaat het nog komen met een update. Net als de stoel en stuurverwarming is dit mogelijk alleen voor de echt koude landen. Verder prima tevreden met de ec3.
Aah dat zou balen zijn, ze heeft de auto er niet speciaal voor gekocht maar het was wel een van de fijne functies waar ze voor gevallen was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomono
SFjunior schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 20:06:
Remote climate control is ook koelen in de zomer. En de optie wordt nogsteeds genoemd op de website van Citroën.

Hoop dat ze het kunnen fixen in de software met een update.

Ik ga binnenkort terug naar de garage voor niet werkende DAB radio en de verwarming die niet goed werkt.

Met automatische climate control zoals op de max mag je verwachten dat de auto van binnen warm wordt zoals ingesteld.

Afgelopen dinsdag getest met een digitale thermometer. Buiten temperatuur 7 graden. Verwarming ingesteld op 20c. Na 35 minuten rijden was get binnenin de auto 13,8 graden. Dan werkt de automatische climate control toch niet lekker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renecl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-09 13:14
Heeft iemand de Mutimedia Update al gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmegens
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-09 14:29
Vind het bizar dat zoiets simpels als voorverwarmen en koelen ze nu nog steeds niet uitgevogeld hebben.. let wel, voor een merk dat al meerdere elektrische auto’s op de markt heeft staan: e-c4, 208, 2008, mokka-e, etc etc. En al die auto’s kunnen niet voorverwarmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dionysus3
  • Laatst online: 23-05 17:51
Hallo mede EC3 eigenaars, heeft iemand van jullie ervaring met het rijden in de C-stand? Volgens de handleiding is het de comfort stand en zou er meer regeneratief geremd worden maar ik merk niet zoveel verschil. Ik heb ook nog niet goed kunnen testen of het invloed heeft op de actie radius. Iemand van jullie hier meer ervaring mee?

Verder herken ik veel van wat ik lees, de verwarming moet op 25-26 wil het een beetje warm worden en naast het laadniveau doet de app niks. Ook mijn entertainment scherm is niet geüpdatet sinds sept 2024 en kan via het programma op de pc nog niks vinden, de tip die ik hier last om de sleutel niet meteen door te draaien (en de motor te starten pas als het scherm aan staat) zorgt dat het scherm nu wel altijd werkt!

[ Voor 22% gewijzigd door Dionysus3 op 29-03-2025 01:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKP

DKP

cmegens schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 14:06:
Vind het bizar dat zoiets simpels als voorverwarmen en koelen ze nu nog steeds niet uitgevogeld hebben.. let wel, voor een merk dat al meerdere elektrische auto’s op de markt heeft staan: e-c4, 208, 2008, mokka-e, etc etc. En al die auto’s kunnen niet voorverwarmen?
Ik lig er niet meer van wakker. Ik wil dat voorverwarmen en koelen niet meer gebruiken, volgens mij gaat dat te veel range wegpakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DKP

DKP

Dionysus3 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 01:42:
Hallo mede EC3 eigenaars, heeft iemand van jullie ervaring met het rijden in de C-stand? Volgens de handleiding is het de comfort stand en zou er meer regeneratief geremd worden maar ik merk niet zoveel verschil. Ik heb ook nog niet goed kunnen testen of het invloed heeft op de actie radius. Iemand van jullie hier meer ervaring mee?
Standaard heeft de ë-C3 een vrij sterke motorrem doordat die dan regenereert. In tegenstelling met veel andere merken heeft de ë-C3 daar geen "flippers/regelknop met 3 standen" voor.
In de plaats heeft die dus die "C", wat staat voor Comfort.
Dat betekent dat je daardoor MINDER afremt op de motor, en dus ook MINDER regenereert. En dus MEER elektriciteit verbruikt.
Die functie staat er dus eigenlijk in voor mensen die het stevig motorremmen als oncomfortabel ervaren.

Zelf gebruik ik de C stand nooit. Ik houd juist van die stevige motorrem. Ik vind ze ook goed geregeld, hoe verder je het "gas"pedaal lost, hoe meer motorrem. Met een beetje anticiperen rijdt je volgens het one-pedal-drive systeem, ondanks Citroën dit niet bewust heeft gemaakt. Ik kom amper aan mijn remmen. Ik denk dat de eerste blokkenwissel pas na 100.000km of zo gaat zijn 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerryvd
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:36
Het resultaat bij mij was dat er nu tóch ineens een update beschikbaar was voor mijn auto. Deze ben ik nu op een USB stick aan het zetten. Het gaat bij mij om de update crony_3.25.52_Nav_User.

Edit: update is gelukt. Er is dus software van januari beschikbaar. Heb nog niet kunnen ontdekken welke problemen er verholpen worden met deze update.
@mvdklip
Weet of merk je dat er wel andere problemen zijn opgelost door deze update? Zoals een kofferbak die soms niet opent?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdklip
Ik weet niet welke problemen de update van januari oplost maar ik weet wel dat het een "crony" update is en dus alleen het infotainment systeem betreft. Het zou me verbazen als de kofferbak hierdoor gefixt wordt. Die kofferbak is m.i. ook makkelijk te voorkomen en fixen. Als je de auto per ongeluk van het slot laat en dan terugkomt en opnieuw op openen drukt op de ab dan wil de kofferbak niet open. Druk je dan vervolgens de boel op slot en weer open dan gaat de kofferbak ook weer mee. Ook het verwarmen staat los van de infotainment dus ik denk dat hier echt andere updates voor nodig zijn.

Mijn grootste probleem met het infotainment, namelijk de keiharde storende geluiden, is in ieder geval niet opgelost en verder zou ik niet zo goed weten welke problemen er met het infotainment opgelost zouden moeten worden. Behalve het soms blijven hangen bij opstarten. Dat is me niet meer gebeurd sinds de update maar kan ook toeval zijn. ;)

Zelf zit ik nu te wachten op een update voor de telematica zodat de app gaat werken bij mij. Als ik alleen al de laadstatus zou kunnen zien zou ik al blij zijn. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Estherrrrrr
Dionysus3 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 01:42:
Ik rij altijd in de C en merkte het gelijk toen ik het laatst een keer vergeten was. Ik reed veel langer door terwijl mijn hoofd ingesteld was op het afremmen op de motor.

Wat het echt met de actieradius doet, geen idee. Maar alle beetjes zijn meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmegens
DKP schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 06:54:
[...]

Ik lig er niet meer van wakker. Ik wil dat voorverwarmen en koelen niet meer gebruiken, volgens mij gaat dat te veel range wegpakken.
Huh? Dat is juist iets wat je aan de lader doet, om er voor te zorgen dat je niet hoeft te krabben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmegens
mvdklip schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 09:58:
Ik weet niet welke problemen de update van januari oplost maar ik weet wel dat het een "crony" update is en dus alleen het infotainment systeem betreft. Het zou me verbazen als de kofferbak hierdoor gefixt wordt. Die kofferbak is m.i. ook makkelijk te voorkomen en fixen. Als je de auto per ongeluk van het slot laat en dan terugkomt en opnieuw op openen drukt op de ab dan wil de kofferbak niet open. Druk je dan vervolgens de boel op slot en weer open dan gaat de kofferbak ook weer mee. Ook het verwarmen staat los van de infotainment dus ik denk dat hier echt andere updates voor nodig zijn.

Mijn grootste probleem met het infotainment, namelijk de keiharde storende geluiden, is in ieder geval niet opgelost en verder zou ik niet zo goed weten welke problemen er met het infotainment opgelost zouden moeten worden. Behalve het soms blijven hangen bij opstarten. Dat is me niet meer gebeurd sinds de update maar kan ook toeval zijn. ;)

Zelf zit ik nu te wachten op een update voor de telematica zodat de app gaat werken bij mij. Als ik alleen al de laadstatus zou kunnen zien zou ik al blij zijn. :P
Heb je de privacy modus wel uit gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Almerian
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-09 20:45
DKP schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 07:05:
[...]

In de plaats heeft die dus die "C", wat staat voor Comfort.
Dat betekent dat je daardoor MINDER afremt op de motor, en dus ook MINDER regenereert. En dus MEER elektriciteit verbruikt.
Dat is in het algemeen onjuist, uitrollen is zuiniger dan regenereren. Maar dan moet het wel kunnen natuurlijk. Het ligt aan het specifieke traject en de rijstijl wat zuiniger is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdklip
cmegens schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 11:57:
Heb je de privacy modus wel uit gezet?
Ja, zie een stukje naar boven. Een deel van de e-c3's is met niet-werkende software op de telematica eenheid uitgeleverd. Citroën erkent dit maar heeft nog geen oplossing. Overigens is dit niet alleen bij e-c3's maar ook andere Stellantis auto's. Ik heb dus gewoon pech dat ik net zo'n auto heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SFjunior
Almerian schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 14:13:
[...]

Dat is in het algemeen onjuist, uitrollen is zuiniger dan regenereren. Maar dan moet het wel kunnen natuurlijk. Het ligt aan het specifieke traject en de rijstijl wat zuiniger is.
Meerdere keren al getest en met mede ec3 rijders besproken. C is comfort, dus minder remmen op motor dus minder regeneratie. C lekker uitlaten als je meer wilt terugwinnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renecl
SFjunior schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 21:44:
[...]

Meerdere keren al getest en met mede ec3 rijders besproken. C is comfort, dus minder remmen op motor dus minder regeneratie. C lekker uitlaten als je meer wilt terugwinnen.
De officiele handleiding zegt juist dat C meer regenereerd. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerryvd
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 21:36
renecl schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 22:43:
[...]

De officiele handleiding zegt juist dat C meer regenereerd. 8)7
Bijzonder, in mijn handleiding staat onder C "minder remmen op de motor". Dat is dan juist minder regeneratief, zou je denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKP

DKP

Almerian schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 14:13:
[...]

Toch niet eigenlijk.
Als je goed bedreven bent in het "one-pedal-drive" systeem win je juist méér door de C stand uit te laten.
Hoe verder je het gaspedaal lost, hoe sterker hij afremt.
Staat de C aan, en laat je je uitrollen, regenereert die minder. Als je dan je remmen nodig hebt, maak je "verlies".
Met de C stand uit kan ik bijvoorbeeld bij 70km/u, op amper 50meter voor een bord bebouwde kom, de crouse controle of begrenzer verlagen naar 50, en vertraagd die voldoende zonder de remmen aan de spreken. In de C stand heb ik dan wél mijn remmen nodig.
Bij verkeerslichten moet ik pas de remmen gebruiken om volledig tot stilstand te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DKP

DKP

cmegens schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 11:55:
[...]
Huh? Dat is juist iets wat je aan de lader doet, om er voor te zorgen dat je niet hoeft te krabben.
Ik stel mij de vraag of hij blijft laden als je die functie gebruikt?
Vooral, stel je batterij is 100% geladen, de lading stopt, en een paar uur later start die verwarming of airco, start de lading dan terug op, zodat je batterij vol blijft?

Als dat zo is, zou ik het op mijn werk (als ik daar sta waar ik gratis kan laden, jammer genoeg sta ik daar niet dikwijls meer), wel willen gebruiken. Thuis of elders niet, want dat gaat een hele hoop kWh'tjes extra kosten, ook al vertrek je alsnog met een volle batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmegens
DKP schreef op zondag 30 maart 2025 @ 05:25:
[...]

Ik stel mij de vraag of hij blijft laden als je die functie gebruikt?
Vooral, stel je batterij is 100% geladen, de lading stopt, en een paar uur later start die verwarming of airco, start de lading dan terug op, zodat je batterij vol blijft?

Als dat zo is, zou ik het op mijn werk (als ik daar sta waar ik gratis kan laden, jammer genoeg sta ik daar niet dikwijls meer), wel willen gebruiken. Thuis of elders niet, want dat gaat een hele hoop kWh'tjes extra kosten, ook al vertrek je alsnog met een volle batterij.
Je overschat schromelijk wat verwarmen en koelen van een kleine auto kost. Bij de model 3 laat ik vaak genoeg de airco in de hoog zomer doordraaien als ik even een boodschap ga doen en dan is het percentage wanneer ik terug kom nog net zo hoog. Ook bij de grote boodschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renecl
Gerryvd schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 23:42:
[...]

Bijzonder, in mijn handleiding staat onder C "minder remmen op de motor". Dat is dan juist minder regeneratief, zou je denken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PvdpC5nz3Hf-fZ3eKWsjKKzsrX4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/W5OLrqg0oUTSt1RgGvjOcvnJ.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Dat is een slordige fout van Citroën want is een beschrijving van de "B" stand zoals die op andere auto's zit. Citroën had er beter voor kunnen kiezen om het gewoon B te blijven noemen en hem standaard aan te zetten bij starten.

Ik rij zowel in een e-208 met B stand als de e-c3 met C stand en merk duidelijk dat die twee elkaars omgekeerde zijn. In de 208 zet ik de B direct aan als ik start. Heel soms vergeet ik dat en rij ik per ongeluk zonder B. Als ik dan bij een stoplicht o.i.d. kom, merk ik dit meteen doordat de auto minder afremt. Bij de e-c3 is dit omgekeerd. Als je C aan zet dan remt de auto minder hard af.

Verder bedoelde @Almerian volgens mij dat helemaal niet remmen (uitrollen) nóg weer beter is dan regenereren. Dus niet remmen is het zuinigst, dan remmen op de motor (regenereren) en dan remmen op de blokken. ;)

[ Voor 14% gewijzigd door mvdklip op 30-03-2025 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKP

DKP

cmegens schreef op zondag 30 maart 2025 @ 09:06:
[...]

Je overschat schromelijk wat verwarmen en koelen van een kleine auto kost. Bij de model 3 laat ik vaak genoeg de airco in de hoog zomer doordraaien als ik even een boodschap ga doen en dan is het percentage wanneer ik terug kom nog net zo hoog. Ook bij de grote boodschappen.
Ik heb tot nu toe 2 keer gereden met de airco aan.
Ik heb de indruk dat de airco opmerkelijk minder verbruikt dan de vetwarming, dat wel.

En wat betreft de Tesla model 3, die dat wij vorig jaar in Spanje huurde, terwijl het daar maar 6 a 8 graden was, reden we ook MET verwarming gewoon aan (die in tegenstelling tot de C3 bij 21 graden wél goed verwarmde), verbruikte daarbij amper 12 tot 14kWh/100km.

Elon Musk mag dan het verkeerde pad op gaan, ik zou toch best een Tesla willen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKP

DKP

Zoals @mvdklip aangeeft, hier gaan ze in de fout bij Citroën.
Dit is de exacte beschrijving van de "B" stand.

Ik had al gemerkt dat de remlichten NIET branden bij stevig motorremmen, wat bij veel andere EV's juist wel gebeurt vanaf een bepaalde x-meters/seconde vertraging. Wist niet dat het ook in de handleiding vermeld stond.
Ik vind dit wel negatief, en merk het ook in mijn spiegel dat andere (onoplettende) bestuurders wel eens verast worden door mijn sterke vertraging.

Ik zit eraan te denken om een gyroscopisch contactje parallel over het rempedaalschakelaartje te verbinden.
Nadeel is, op een afdaling gaat het sneller schakelen, op een helling dan weer later.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheBlue217
mvdklip schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:33:
Dat de auto niet meer wilde rijden heb ik ook al een keer gehad. In mijn geval kreeg ik hem gelukkig weer aan de praat door veel opnieuw starten van de auto (en veel vloeken). @TheBlue217 Deed de auto helemaal niks meer of startte deze nog wel en weigerde dan te rijden?
Aandrijving deed het niet meer. De rest deed het gewoon. Auto was niet leeg, alles werkt, behalve aandrijving. Zodra je hem lang genoeg van contact af hebt en hem weer start kan je hem ook gewoon in achteruit, vrij of drive zetten, maar zodra je de acceleratie pedaal intrapt begonnen dezelfde dashboard lampjes te branden en ging hij automatisch weer terug in de P-stand en trok de handrem aan.

Ik kon wel gewoon vrij rollen in neutraal.

Staat inmiddels bij de garage maar die weten er ook niks van qua hoe het op te lossen dus ze hebben nu Citroën zelf gecontacteerd om hulp. Verder heb ik ook nog geen informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBlue217
DKP schreef op zondag 30 maart 2025 @ 05:19:
Toch niet eigenlijk.
Als je goed bedreven bent in het "one-pedal-drive" systeem win je juist méér door de C stand uit te laten.
Ik wil toch even inspringen, omdat dit over het algemeen waar zal zijn, maar alleen omdat veel mensen dan bijremmen met de normale remmen.

De C-stand is confort.
Het remt enkel minder hevig. Maar alles dat het remt, remt het dan toch nog op de motor.
Ookwel, al wil je minder hevige regeneratief remmen (zonder met je gaspedaal te spelen) moet je hem gewoon eerder loslaten, in plaats van even laat loslaten als in de D-stand, en dan de laatste meters zelf bijremmen.

Ja in de regel zou de D-stand meer opleveren omdat het meer remt in kortere tijd, en er dus minder snelheid en energie verloren gaat aan andere krachten, zoals luchtweerstand en wrijving in de assen en met de wielen op de weg. Echter zal dulit verschil over het algemeen verwaarloosbaar zijn.

Uitrollen is niet zuiniger, tenzij je na het remmen meteen weer moet versnellen.

Ik rijd zelf nu gewoon altijd in de D-stand, en laat eigenlijk al bijna altijd gewoon het gaspedaal los om te remmen, en als ik echt tot stilstand moet komen pas het rempedaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBlue217
Overigens waar ik nog niemand over heb zien praten is dat regeneratief remmen sowieso minder of helemaal niet gebeurd tussen de 80-100% accu.

Dit zie je vooral als je die power bar op je dashboard hebt staan, en je in de D-stand rijdt en gas loslaat. Pas vanaf ~80% zal hij weer met volledige kracht regeneratief remmen.

Ik neem aan dat iedereen dit zelf al eens heeft ondervonden, en snapt waarom, maar ik dacht ik gooi deze ook nog even erin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DKP

DKP

TheBlue217 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 17:15:
Overigens waar ik nog niemand over heb zien praten is dat regeneratief remmen sowieso minder of helemaal niet gebeurd tussen de 80-100% accu.

Dit zie je vooral als je die power bar op je dashboard hebt staan, en je in de D-stand rijdt en gas loslaat. Pas vanaf ~80% zal hij weer met volledige kracht regeneratief remmen.

Ik neem aan dat iedereen dit zelf al eens heeft ondervonden, en snapt waarom, maar ik dacht ik gooi deze ook nog even erin.
Dat klopt, en dat is logisch ook.
Bij een volle batterij heeft die helemaal niks motorrem, en rol je uit alsof je in neutraal staat.

Bij mijn ë-C3 begint de motorrem echter al te werken vanaf de batterij op 98% staat, maar minimaal, je voelt de motorrem steeds sterker worden, en eens onder de 95% weer volledige motorrem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Dat was mij ook al opgevallen. Bij de Model 3 duurde het altijd een eeuwigheid vanaf een volle batterij voordat je weer "one pedal" kon rijden. Bij de e-c3 kan dit juist heel snel al weer. Toch best fijn. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
TheBlue217 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 17:07:
Uitrollen is niet zuiniger, tenzij je na het remmen meteen weer moet versnellen.
Is dat niet juist de clue van uitrollen, dat je het zo probeert te doen dat je niet stil komt te staan? ;) Op de fiets doen veel meer mensen dit om te voorkomen dat je je benen op de grond moet zetten. Helaas wordt het met de auto vaak als asociaal gedrag gezien omdat je meer ruimte tussen de auto's laat vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enrico Sarto
Heeft er al iemand een trekhaak op z'n ë-C3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKP

DKP

Enrico Sarto schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 14:39:
Ik niet. En zolang we onze andere auto nog hebben, komt er ook geen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Laatst online: 22:34
TheBlue217 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 17:07:
[...]

Dit is echt incorrect.

Uitrollen is altijd zuiniger regenereren. Ja, je verliest de energie aan de rolweerstand, luchtweerstand etc. etc, maar in ruil daarvoor krijg je afgelegde kilometers terug. En omdat de grootste weerstand (luchtweerstand) kwadratisch oploopt met de snelheid, is je verbruikte energie per kilometer ook minder dan bij de snelheid die je daarvoor reed. Daarnaast treden er verliezen op als je die kinetische energie terug in de accu stopt (en nog een keer om hem er weer uit te halen.

Maar, uitrollen is in de praktijk lastig omdat een moderne EV ontzettend ver kan uitrollen.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SFjunior
Enrico Sarto schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 14:39:
Heb hem wel al betaald maar kon dus niet vanaf de fabriek. Ga aankomende week maar even vragen of het al kan. Kom ik op terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graeme
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 27-06 15:59
Heeft iemand ook het probleem dat het opstarten van de auto een minuut lijkt te duren? Gedurende die tijd kan ik wel rijden maar heb ik geen koplampen, richtingaanwijzers of airco/verwarming. 's avonds zit ik dus eerst een minuut te wachten voordat ik weg kan rijden. Best raar ook dat je kunt rijden zonder richtingaanwijzer.

Gok dat het een software-probleem is. Vind het sowieso wel interessant om software-versies te vergelijken. Die van mij (in het scherm "software update" gevonden) zegt:

crony_3.19.65-prod
Thu Sep 12
16:32:53 UTC 2024
QTR1.210629.001

[ Voor 3% gewijzigd door Graeme op 09-04-2025 13:18 . Reden: knipperlicht verduidelijkt naar richtingaanwijzer ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
@Graeme Die bug kende ik nog niet. De "crony" software versie zegt alleen iets over het infotainment. Zelf heb ik de crony update van januari geïnstalleerd maar heb nog niet ontdekt wat er verbeterd is ten opzichte van de september versie die jij noemt.

Het is (wat mij betreft) nog steeds wachten op een update van de software voor de auto zelf. Anders gaat ie lekker weg eind dit jaar. De software rammelt aan alle kanten.

[ Voor 26% gewijzigd door mvdklip op 09-04-2025 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomono
Garage heeft bij die van mij ook de update van januari geïnstalleerd om het probleem met geen DAB ontvangt op te lossen wat overigens niet heeft geholpen. Zelf maar een reset gedaan via het menu en daarna werkte DAB wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enrico Sarto
Na drie maanden zonder problemen gereden te hebben, heb ik vanaf vandaag opeens dat het beeldscherm elke keer uitschakelt. Niet alleen het scherm maar er staat echt in beeld dat ie gaat afsluiten.
Even geprobeerd zonder Bluetooth en dan blijft het scherm wel aan.
Kwam er overigens achter dat ook bij mij de DAB niet werkt, FM radio wel. Normaal gesproken reed ik altijd met Apple CarPlay, maar dat gaat dus nu niet.

Overigens vandaag ook contact gehad met de dealer over de trekhaak. Daar is nog helemaal niets over te zeggen wanneer die leverbaar wordt.
Vervelend want ik heb een jaar geleden deze auto besteld met trekhaak, eerst negen maanden moeten wachten en nu al drie maanden zonder trekhaak.
De vakantie staat voor de deur en kan dus gewoon de fietsen niet meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Ook ik zit op een trekhaak te wachten maar tot nu toe worden de leverdata van de aanbieders steeds opgeschoven. Eerst was het maart 2025, toen april en nu "neem contact op". :X

Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste