Citroën ë-C3 rijders

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 27-06 11:21

DKP

Enrico Sarto schreef op donderdag 10 april 2025 @ 17:45:
Na drie maanden zonder problemen gereden te hebben, heb ik vanaf vandaag opeens dat het beeldscherm elke keer uitschakelt. Niet alleen het scherm maar er staat echt in beeld dat ie gaat afsluiten.
Even geprobeerd zonder Bluetooth en dan blijft het scherm wel aan.
Kwam er overigens achter dat ook bij mij de DAB niet werkt, FM radio wel. Normaal gesproken reed ik altijd met Apple CarPlay, maar dat gaat dus nu niet.

Overigens vandaag ook contact gehad met de dealer over de trekhaak. Daar is nog helemaal niets over te zeggen wanneer die leverbaar wordt.
Vervelend want ik heb een jaar geleden deze auto besteld met trekhaak, eerst negen maanden moeten wachten en nu al drie maanden zonder trekhaak.
De vakantie staat voor de deur en kan dus gewoon de fietsen niet meenemen.
Buiten het feit dat het regelmatig gebeurd dat het scherm laat opstart (2 tot 5 minuten), heb ik de laatste 2 weken ook dat het scherm wél snel opstart, maar na ong 5 a 6 sec weer volledig uitschakeld, en weer inschakeld, om dan weer uit te vallen. Meestal gebeurd dat 10 tot 15 keer, maar 1 keer duurde dat gedurende een hele rit van ong 40 minuten. Ik heb een vermoeden dat het enkel gebeurd als de auto in de hete zon geparkeerd stond.
Moet binnenkort binnen voor een eerste onderhoud (volgens de app moet dat op 12.500km, terwijl dat vóór de laatste update 25.000km was), en dan breng ik het tet sprake. Maar ik stel er weinig hoop in.
En zeker als ze weer zeggen van "oke, we houden de auto een weekje hier" ... dan houd ik het voor bekeken.

Wat de trekhaak betreft, bij Citroën heb ik er na aflevering niet meer naar gevraagd, maar wel 4 verschillende trekhaakbedrijven aangesproken. Geen van hen kon een datum geven.
Ik wil er bij het onderhoud bij Citroën nog wel eens navraag over doen, maar dan enkel uit nieuwsgierigheid, want bij ons is de kans klein dat er een trekhaak op komt.
Eens de auto 3 jaar wordt, gaan we waarschijnlijk toch proberen ervan af te geraken.

Ik zeg wel ... proberen ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renecl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 30-06 19:49
Het valt me op dat bijna alle "problemen" die er zijn, hoogstwaarschijnlijk allemaal software gerelateerd zijn. Ik weet niet welke software-engineer er bij Citroen mee belast is, maar deze heeft duidelijk geen e-C3 van de zaak gekregen. Want dan wat het na een week al verholpen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-06 18:39
Klopt van die software. Klein voorbeeld: tijdens het snelladen kun je in de e-208 op de startknop drukken zónder de rem in te trappen. Dan start de infotainment op en kun je die gebruiken tijdens het laden. Doe je het equivalent bij de e-c3 dan:
  1. Zegt ie dat de motor niet gestart kan worden omdat er geladen wordt. De rem is niet ingedrukt dus starten was helemaal niet de vraag.
  2. Stopt ie met laden. Was ook niet de vraag.
  3. Zegt ie dat je de rem moet intrappen om te starten, maar dit werkt helemaal niet. Je kan je een ongeluk trappen en draaien aan de sleutel maar er gebeurt niks. Alleen de auto helemaal uitzetten, even wachten en opnieuw starten helpt.
M.a.w. er zit iets raars in de logica rondom de rem intrappen tijdens het starten. Een deel van de software maakt het geen bal uit of je dat doet of niet en een ander deel maakt het wél uit.

Of de ingestelde snelheid van de cruise control na een stop: op het dashboard staat dan nog de laatst ingestelde snelheid maar het is onmogelijk om deze te hervatten met de play/pauze knop. De ingestelde snelheid staat nog in geheugen maar een ander deel van de software is gereset. Alleen de snelheid opnieuw instellen werkt. Zo zijn er tientallen kleine bugs in allerlei delen van de auto. Het zijn ook echt bugs die m.i. aantonen dat de software slecht in elkaar zit. Hadden ze bijvoorbeeld een finite-state machine gebruikt voor het starten of de cruise control dan konden dit soort bugs helemaal niet voorkomen.

[ Voor 8% gewijzigd door mvdklip op 11-04-2025 08:30 ]

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enrico Sarto
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 16:42
Wat me vooral opvalt, is dat er heel veel verschillende grotere en kleinere problemen zijn, die software-gerelateerd zijn, maar dat bijna niemand dezelfde problemen heeft.
Het lijkt wel alsof iedereen willekeurig een probleem uit de menukaart krijgt.
En daarnaast ook dat er vanuit Citroën geen systeem is, waaruit de dealers informatie kunnen halen welke problemen er zijn (en liefst ook hoe ze op te lossen).

Vanmorgen was ik bij de Citroën dealer vanwege de problemen met m'n infotainmentsysteem. Kaartte toen ook nog even het probleem met de afstandbediening aan, die niet werkt. Wordaround is om even de knop van de achterklep in te drukken en dan werkt de afstandsbediening wel. Zou verholpen kunnen zijn met het vervangen van een zekering. Maar de werkplaatschef had nooit eerder van dit probleem gehoord en ook geen oplossing. Wilde de batterij vervangen, maar dat is het probleem niet.

Wat het infotainmentsysteem betreft: reset naar fabrieksinstellingen gedaan. Dat heeft opgeleverd dat ik nu opeens wél DAB+ heb.
Maar zodra ik m'n iPhone via bluetooth aansluit en Apple Carplay opstart, sluit het scherm af. Wordt daarna weer opgestart en sluit meteen weer af. Nog niet zoals DKP schrijft of het na 10-15 opgelost is, zoveel geduld heb ik meestal niet.
Maandag gaat de auto naar de Citroën dealer voor analyse. Maar ik heb er nu al weinig hoop op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graeme
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 27-06 15:59
10 maanden geleden toen deze video (YouTube: Citroen e-C3 review | This could be one of Citroen's best cars!) werd gemaakt, was er al betere/andere software - in ieder geval voor het matrix-display die wél gewoon verbruik liet zien in kWh/100km.

Zou kunnen dus dat alle auto-recensenten een betere ervaring hebben gehad met beta software die voor het bredere publiek nog niet beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryEvers
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09:13
Tja als ik alles zo lees zijn er bij mij ook wel veel herkenbare zaken.

Auto wilt niet starten en zegt gaspedaal intrappen, , meestal contactsleutel er uit halen, gaspedaal daarna intrappen en dan pas starten helpt.

Entertainment systeem, blijft soms hangen op het citroen logo, is na update wel opgelost, maar heel soms start deze wel traag op. wat opstart periklen gehad met DAB maar werkt nu goed

knopje achterklep reageert niet, 2x voorgekomen

De app op de telefoon veel foutmeldingen en laat bijna niets zien.
ik heb de data via een api key ook aan mijn home assistent systeem gekoppeld want er wordt wel veel gestuurd. dus mogelijk voor de toekomst komt eea na software updates toch goed zie hieronder een export van wat er allemaal wordt gestuurd:
ABRP sync
ABRP token
(geen waarde)
Air conditioning Starten/Stoppen
Batterij laad limiet

90
Batterij laad limiet
Data refresh interval
30,0
s
Deuren
Laden Starten/Stoppen
Lichten
Toeter
Wakker worden
Sensoren
Air conditioning
Uit
Batterij
73,0%
Batterij aan het laden
Niet aan het opladen
Batterij gekoppeld
Losgekoppeld
Batterij huidige capaciteit
Onbekend
Batterij laad snelheid
Onbekend
Batterij maximum capaciteit
Onbekend
Batterij SOH
100%
Battery laad type
Nee
Battery laadtijd
Niet beschikbaar
Battery verwachte eindtijd
Niet beschikbaar
Bereik
214 km
Command status
Wakker worden: Geannuleerd
Deuren
Onbekend
Kilometerstand
0,0 km
Last trip
31,0 km
Motor
Uit
Rijden
Niet gedetecteerd
Service batterij
100,0%
Snelheid
Onbekend
Temperatuur
13,5 °C
Type
Electrisch
Voertuig
Thuis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerryvd
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
HarryEvers schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 10:51:

knopje achterklep reageert niet, 2x voorgekomen
Bij mij is dat steeds als ik de auto ontgrendel met de sleutel in het portier (dus niet met de afstandsbediening).
Na het indrukken van de centrale vergrendelingsknop, gaat de achterklep weer normaal open.
Ik check het niet eens meer, maar druk meteen die knop in als ik de achterklep open wil doen.

Dealer vertelde overigens dat er "2e kwartaal" een verbeterde app uit zou moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Het viel me gisteren op dat je in de Tesla app kunt zeggen of je een e-C3 (India) hebt of een e-C3 (Europe) en volgens mij is dat nou net de crux. Citroën / Stellantis heeft veel te makkelijk gedacht dat ze deze auto wel even konden "omkatten" naar een Europees model.

Ik ben nog steeds benieuwd naar de update, maar ik ben wel wat sceptisch geworden. @Graeme interessante info van die andere software voor reviewers. Ik weet dat de e-C3 vertraagd uitgekomen is vanwege software problemen. Zouden ze een rollback gedaan hebben naar een eerdere (basale) versie van de software als lapmiddel?

Edit: interessante review van een Indiase e-C3. Best veel herkenbaar eigenlijk.

[ Voor 13% gewijzigd door mvdklip op 11-04-2025 13:53 ]

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graeme
mvdklip schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:42:
Het viel me gisteren op dat je in de Tesla app kunt zeggen of je een e-C3 (India) hebt of een e-C3 (Europe) en volgens mij is dat nou net de crux. Citroën / Stellantis heeft veel te makkelijk gedacht dat ze deze auto wel even konden "omkatten" naar een Europees model.

Ik ben nog steeds benieuwd naar de update, maar ik ben wel wat sceptisch geworden. @Graeme interessante info van die andere software voor reviewers. Ik weet dat de e-C3 vertraagd uitgekomen is vanwege software problemen. Zouden ze een rollback gedaan hebben naar een eerdere (basale) versie van de software als lapmiddel?
Dat zou kunnen. Sterker nog, ik heb een aantal keer proberen te fast-chargen en mijn ë-C3 lijkt gecapt op 30KW. Heb nog niet kunnen testen met ideale omstandigheden (20+ graden Celsius) maar wel met 12 graden en 20% accu. Dan zou je toch verwachten meer te krijgen dan 30KW. Maar hij blijft akelig constant op die 30 KW hangen.
Laat 30KW nou net de maximum laadsnelheid zijn van de Indiase C3. Misschien dus overblijfselen van de software van het Indiase model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Graeme schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:51:
Dat zou kunnen. Sterker nog, ik heb een aantal keer proberen te fast-chargen en mijn ë-C3 lijkt gecapt op 30KW.
Die van mij gaat tot +/- 40% op 30kW, dan naar 70kW en dan weer terug naar 30kW. Wel typisch dat ie juist bij een lege batterij relatief langzaam laadt.

[ Voor 10% gewijzigd door mvdklip op 11-04-2025 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graeme
mvdklip schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:54:
[...]

Die van mij gaat tot +/- 40% op 30kW, dan naar 70kW en dan weer terug naar 30kW. Wel typisch dat ie juist bij een lege batterij relatief langzaam laadt.
Rare laadcurve inderdaad, maar dat ontkracht wel mijn theorie. Laten we hopen dat die piek van 70KW dan 100KW wordt in de zomer, dan valt er op zich wel mee te werken.

Die 30 - 70 - 30 die je beschrijft is eigenlijk hetzelfde laadgedrag als in deze video dus: YouTube: E Auto für die Masse! Citroen e C3 im ersten Megatest. Reichweite La...

Dat was wel bewust een test met lage temperatuur (4 graden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Estherrrrrr
  • Laatst online: 30-06 15:08
mvdklip schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 08:21:
Of de ingestelde snelheid van de cruise control na een stop: op het dashboard staat dan nog de laatst ingestelde snelheid maar het is onmogelijk om deze te hervatten met de play/pauze knop. De ingestelde snelheid staat nog in geheugen maar een ander deel van de software is gereset. Alleen de snelheid opnieuw instellen werkt. Zo zijn er tientallen kleine bugs in allerlei delen van de auto. Het zijn ook echt bugs die m.i. aantonen dat de software slecht in elkaar zit. Hadden ze bijvoorbeeld een finite-state machine gebruikt voor het starten of de cruise control dan konden dit soort bugs helemaal niet voorkomen.
Dit werkt bij mij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Ben je daar zeker van? Met stop bedoel ik laadstop en dan is de sleutel dus echt uit het contact geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerryvd
  • Nu online
Weet iemand trouwens bij welk percentage turtle mode begint en hoe langzaam je dan nog kan rijden? Bij 7 procent rijdt de auto nog gewoon als altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Gerryvd schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 18:40:
Weet iemand trouwens bij welk percentage turtle mode begint en hoe langzaam je dan nog kan rijden? Bij 7 procent rijdt de auto nog gewoon als altijd.
Volgens @DKP ook nog bij 5%. Lager dan 6% ben ik zelf nog niet gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graeme
mvdklip schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 13:54:
Ben vandaag nog eens gaan testen op 50% met 19 graden (na 50km gereden te hebben). Hij ging van 30 naar 20 en toen naar 36 kW in zo'n 7 minuten. Dat is hoger dan ik ooit eerder gekomen ben :) Denk dat het niet zo zeer met percentages te maken heeft maar gewoonweg dat hij tijd nodig heeft om op gang/temperatuur te komen.

Zal toch maar eens een volledige 10->70% charge moeten doen om erachter te komen wat ie dan doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Graeme schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 19:24:
Zal toch maar eens een volledige 10->70% charge moeten doen om erachter te komen wat ie dan doet.
Ik laad bijna elke week van 10% naar 80 á 90% aan een Supercharger. Tot nu toe heb ik weinig verschil kunnen ontdekken tussen winter en zomer. Het zal ongetwijfeld kloppen dat de batterij op temperatuur moet komen voordat er sneller dan 30kW geladen kan worden. Je zou verwachten dat dit vanzelf gebeurt tijdens het rijden door de stroom die de motor trekt, maar toch verwarmde m'n Tesla altijd (zomer en winter) voor als ik op weg ging naar een Supercharger. Ik denk dat de batterij van zichzelf niet erg warm wordt tijdens het rijden en dat je dus, bij gebrek aan voorverwarming, moet wachten tot het laadproces op 30kW de batterij voldoende heeft verwarmd om sneller te kunnen laden.

Hier kun je iets lezen over het effect van voorverwarming op de LFP accu in een Tesla.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renecl
Enrico Sarto schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 09:43:
Wat me vooral opvalt, is dat er heel veel verschillende grotere en kleinere problemen zijn, die software-gerelateerd zijn, maar dat bijna niemand dezelfde problemen heeft.
Is er ergens een softwareversie op te vragen van de auto? (dus niet het infotainment systeem)

Wellicht zitten daar de verschillen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graeme
mvdklip schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 20:24:
[...]

Ik laad bijna elke week van 10% naar 80 á 90% aan een Supercharger. Tot nu toe heb ik weinig verschil kunnen ontdekken tussen winter en zomer. Het zal ongetwijfeld kloppen dat de batterij op temperatuur moet komen voordat er sneller dan 30kW geladen kan worden. Je zou verwachten dat dit vanzelf gebeurt tijdens het rijden door de stroom die de motor trekt, maar toch verwarmde m'n Tesla altijd (zomer en winter) voor als ik op weg ging naar een Supercharger. Ik denk dat de batterij van zichzelf niet erg warm wordt tijdens het rijden en dat je dus, bij gebrek aan voorverwarming, moet wachten tot het laadproces op 30kW de batterij voldoende heeft verwarmd om sneller te kunnen laden.

Hier kun je iets lezen over het effect van voorverwarming op de LFP accu in een Tesla.
Dat verklaart wel een hoop ja, als zelfs een batterij-temperatuur van 14.8°C al zo'n groot verschil maakt op LFP-accu's. Een battery pack opwarmen duurt lang en de C3 heeft maar 44KW dus voordat ie warm is, ben je al op 40% charge.

Misschien kun je door 20 min vóór het fast-chargen extra aggressief te rijden de accu zelf een beetje pre-conditionen :9
Door constant optrekken en afremmen gaat er veel meer stroom door de accu dan cruise control vasthouden. En het is niet puur verlies zoals je zou krijgen als je de verwarming op 25 graden gooit en de ramen open doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epicurean
  • Laatst online: 28-06 17:24
DKP schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 15:05:
[...]
Btw: enkele dagen geleden mijn auto gekuist, en weer wat mankementen ontdek, beide koplampen en achterlichten krijgen vocht binnen, en de rechterdeuren schuren tegen elkaar als je de achterdeur opent zonder eerst de voordeur te openen .... man man man ...
Ik heb bij mijn ë-C3 ook gemerkt dat aan de rechterkant de spatie tussen de twee deuren kleiner is dan aan de linkerkant. Bij het openen van enkel de achterdeur raken ze elkaar net niet, met de nadruk op "net", je krijgt er geen blad meer tussen.
Wat het vocht in de lampen betreft: is er al iemand met zijn ë-C3 naar de carwash geweest en zo ja, zijn er achteraf problemen geweest met vocht in de lichten of elders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Estherrrrrr
  • Laatst online: 30-06 15:08
mvdklip schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 18:28:
[...]

Ben je daar zeker van? Met stop bedoel ik laadstop en dan is de sleutel dus echt uit het contact geweest.
Oh maar dat stond er niet. Nee geen idee, nooit op gelet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Graeme
mvdklip schreef op vrijdag 11 april 2025 @ 20:24:
[...]

Ik laad bijna elke week van 10% naar 80 á 90% aan een Supercharger. Tot nu toe heb ik weinig verschil kunnen ontdekken tussen winter en zomer. Het zal ongetwijfeld kloppen dat de batterij op temperatuur moet komen voordat er sneller dan 30kW geladen kan worden.
Vandaag gelukt om 90 kW aan te tikken! Uiteindelijk in 17:36 minuten 20,8 kWh geladen (17 -> 61%) wat toch alleraardigst is.

Had 90km gereden en op het laatst vaak afremmen en weer optrekken om de accu extra warm te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qeINakZYmeQXulYppYTZMBFVgR8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1w5SnefL1S9hItTUEfXLZyIO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKP

DKP

Epicurean schreef op zaterdag 12 april 2025 @ 16:40:
[...]

Ik heb bij mijn ë-C3 ook gemerkt dat aan de rechterkant de spatie tussen de twee deuren kleiner is dan aan de linkerkant. Bij het openen van enkel de achterdeur raken ze elkaar net niet, met de nadruk op "net", je krijgt er geen blad meer tussen.
Wat het vocht in de lampen betreft: is er al iemand met zijn ë-C3 naar de carwash geweest en zo ja, zijn er achteraf problemen geweest met vocht in de lichten of elders?
Terug mee naar de dealer ivm die deuren!
Bij mij zijn die nu goed afgesteld, en uiteraard onder garantie.

Wat betreft vocht in de koplampen, bij FULL LED koplampen zijn die hermetisch gesloten, maar bij onze koplampen en achterlichten zijn de pinkers nog "traditionele 21W gloeilampjes", dus de units zijn NIET hermetisch afgesloten. Bij koudere buitentemperaturen de koplampen wassen met warm water doet de luchtdie IN de units condenseren, en is het dus normaal dat je vocht krijgt. Het zou geen schade aanrichten.
Die uitleg gaf men mij bij de dealer, en daar lijkt mij wel waarheid in te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renecl
Graeme schreef op zondag 13 april 2025 @ 21:43:
[...]

Vandaag gelukt om 90 kW aan te tikken! Uiteindelijk in 17:36 minuten 20,8 kWh geladen (17 -> 61%) wat toch alleraardigst is.

Had 90km gereden en op het laatst vaak afremmen en weer optrekken om de accu extra warm te maken.

[Afbeelding]
Kijk dat is goed nieuws :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Enrico Sarto
Net terug van de Citroën dealer.

Het probleem dat de afstandsbediening niet werkt, zou opgelost moeten zijn.
Volgens de dealer werd dit veroorzaakt door een foutje in de software bij het klaarmaken voor afleveren.
Auto staat nu op te laden. Als ik 'm vanmiddag weer ophaal, gaan we zien of het opgelost is.

Het infotainment systeem dat steeds uitvalt bij gebruik van Apple Carplay blijkt een bekend probleem. Er wordt een nieuw scherm met achterliggende module geleverd, die op chassisnummer wordt geproduceerd (zegt de dealer).
Ik heb inmiddels wel gewoon bluetooth, als ik Carplay maar niet activeer.
Daardoor kan ik nu wel handsfree bellen en ik navigeer dan tijdelijk maar via het navigatiesysteem in de auto. Muziek luisteren gaat via bluetooth, dus niets dat via internet gaat, zoals Spotify en podcasts.

Ze hebben meteen de tijd goed gezet, maar dat had ik al een keer of 5 gedaan. Ik had de indruk dat de tijd alleen doorloopt als het infotainment systeem aan staat. Ook hier vanmiddag kijken of het opgelost is.

Meteen even geïnformeerd naar de trekhaak. Die is er nog steeds niet origineel van Citroën.
En omdat het een lease-auto was, heb ik toestemming van de leasemaatschappij nodig om een ander merk te monteren. Die toestemming is er inmiddels en ze zijn aan het kijken of ze al ergens een (demontabele) trekhaak van een generiek met kunnen krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Epicurean
DKP schreef op zondag 13 april 2025 @ 21:52:
[...]

Terug mee naar de dealer ivm die deuren!
Bij mij zijn die nu goed afgesteld, en uiteraard onder garantie.

Wat betreft vocht in de koplampen, bij FULL LED koplampen zijn die hermetisch gesloten, maar bij onze koplampen en achterlichten zijn de pinkers nog "traditionele 21W gloeilampjes", dus de units zijn NIET hermetisch afgesloten. Bij koudere buitentemperaturen de koplampen wassen met warm water doet de luchtdie IN de units condenseren, en is het dus normaal dat je vocht krijgt. Het zou geen schade aanrichten.
Die uitleg gaf men mij bij de dealer, en daar lijkt mij wel waarheid in te zitten.
Ik ga die deuren inderdaad bij de dealer laten in orde zetten. Bedankt voor de info wat de lampen betreft, ik ging ervan uit dat alles full led was bij de Max, niet dus. Ik vraag me wel af waarom ze voor de knipperlichten ook geen led lampjes hebben gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKP

DKP

Epicurean schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:02:
[...]

Ik ga die deuren inderdaad bij de dealer laten in orde zetten. Bedankt voor de info wat de lampen betreft, ik ging ervan uit dat alles full led was bij de Max, niet dus. Ik vraag me wel af waarom ze voor de knipperlichten ook geen led lampjes hebben gebruikt.
Ik heb mij dat ook al afgevraagd waarom ze voor de pinkers nog steeds traditionele gloeidraadlampjes gebruiken. Kom je trouwens lang niet alleen bij onze (ë-)C3'tjes zo tegen.
Voor de kost? Lijkt mij weinig duurder, aangezien de rest wel LED is, maar ja, het is nu eenmaal zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renecl
DKP schreef op woensdag 16 april 2025 @ 12:20:
[...]

Ik heb mij dat ook al afgevraagd waarom ze voor de pinkers nog steeds traditionele gloeidraadlampjes gebruiken. Kom je trouwens lang niet alleen bij onze (ë-)C3'tjes zo tegen.
Voor de kost? Lijkt mij weinig duurder, aangezien de rest wel LED is, maar ja, het is nu eenmaal zo.
Zijn hiervoor wellicht wel LED lampkes te verkrijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enrico Sarto
Sinds het bezoek aan de dealer, die o.a. de werking van de afstandsbediening heeft hersteld en het probleem aan het infotainmentsysteem<>Apple Carplay heeft beoordeeld, blijkt nu opeens dat m'n app beter werkt. Ik kan nu daadwerkelijk tijdens het laden realtime zien wat de status is. En dus ontspannen in het restaurant zitten, want ik kan volgen wanneer het laden afgerond is.
Was voordien niet het geval.

Ze hebben ook de klok ingesteld en deze blijft nu op tijd lopen. Had ik al 5x eerder geprobeerd, maar de tijd was elke volgende keer weer fout.

Belangrijke constatering na twee dagen veel rijden en geen Apple Carplay (met Google Maps) kunnen gebruiken: het navigatiesysteem van Citroën zelf is kl*te.
Allereerst heb ik meegemaakt dat bij een niet eens zo'n nieuw stuk weg het navigatiesysteem dit niet herkende. De software is dus, zelfs bij zo'n nieuwe auto, niet up-to-date. Ik ben blij dat mijn straat in mijn nieuwbouwwijk (1,5 jaar oud) er wél op staat).

Voorts heb je echt helemaal niets aan de vermelding van de aankomsttijd. Want er wordt echt totaal geen enkele rekening gehouden met live verkeersdrukte. Bij Google Maps kun je in 95% van de gevallen volledig vertrouwen op de aangegeven aankomsttijd. De 5% van de gevallen waarin dat niet kan, gebeurt er een ongeluk vlak voor je (of ben je er zelf bij betrokken). Met het navigatiesysteem van Citroën kun je rustig op een ritje van 45 minuten een half uur later aankomen.

Ben er ook nog niet achter of je de begeleidingsstem permanent UIT kunt schakelen. Nu moet je elke keer als je weer opstart het menu in om de stem te onderdrukken.

En tenslotte kent het navigatiesysteem maar weinig plekken als je het adres niet weet. Dus bijvoorbeeld op de naam van een bedrijf navigeren is vaak niet mogelijk.

Overigens moest ik telkens handmatig m'n telefoon verbinden. Het navigatiesysteem herkende 'm wel, maar ik moest steeds op de knop drukken om ook daadwerkelijk de verbinding te maken. Dat werkte voordien beter, dan herkende en koppelde de telefoon automagisch.

Gelukkig is dit allemaal weer voorbij als het nieuwe display er is en Carplay weer gebruikt kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gobelijn
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 15:59
Graeme schreef op zondag 13 april 2025 @ 21:43:
[...]

[Afbeelding]
Goed nieuws!
Ik ben wel benieuwd of snelladen ook nog gaat kunnen bij zomerse omgevingstemperaturen van 40 °C of meer... toch wel belangrijk als je onderweg op reis niet wil stranden door een "rapid-gate" probleem.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• renecl
Een spannende rit, en DE manier om van je accu-range angst af te komen. 😉

261 KM gereden (en gestart met 96%), meeste 80KM weg en stukken snelweg. (waar ik wel uiterst rustig (+/- 90KM) heb gereden) (en buiten 18 graden)

Irritant piepen gaat hij vanaf 11% en bij 5% gaat het accu teken knipperen.

En bij 1% gaat het schildpadje pas aan ik kun je maar 70 rijden. Ik heb wel het idee dat je hierna nog makkelijk een aantal km kunt rijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aj4i9WDDN5az1sCv2FANT7A8vAk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pFLg9jhDtZsXHbeQT8waXYzN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graeme
The gift that keeps on giving :*)

(Heb niks veranderd of geüpdatet of iets dergelijks, kwam gewoon ineens op het scherm toen ik de auto aanzette en bleef de gehele rit zo staan)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LlinowQRqRf1sCfdb0OChyrF17g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xxQxwLWhfP0xVfWfm9FJYLiG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 14% gewijzigd door Graeme op 22-04-2025 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKP

DKP

renecl schreef op woensdag 16 april 2025 @ 19:49:
[...]

Zijn hiervoor wellicht wel LED lampkes te verkrijgen?
Zeker!
Maar dan moet je wel zorgen dat je er neemt die voldoende weerstand geven, anders gaat de boordcomputer denken dat je pinkers defect zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renecl
Graeme schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:50:

(Heb niks veranderd of geüpdatet of iets dergelijks, kwam gewoon ineens op het scherm toen ik de auto aanzette en bleef de gehele rit zo staan)

[Afbeelding]
OTA Firmware gehad in de nacht wss. (de auto)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enrico Sarto
Graeme schreef op dinsdag 22 april 2025 @ 22:50:

[Afbeelding]
Wellicht hetzelfde (bekende) probleem, waarvoor ik als oplossing een nieuw scherm met unit ga krijgen. Gelukkig heb ik alleen dat Apple Carplay niet werkt. Voor de rest kan ik wel m'n telefoon via Bluetooth verbinden en werkt de radio en navigatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ngudde
  • Laatst online: 01-05 20:23
Hallo e c3 bestuurders,

Sinds 3 weken een e c3 Max in bezit
Kan ik mijn e c3 aan een 220/230 V. (1 fase) thuisaansluiting opladen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Epicurean
Ngudde schreef op woensdag 23 april 2025 @ 11:45:
Hallo e c3 bestuurders,

Sinds 3 weken een e c3 Max in bezit
Kan ik mijn e c3 aan een 220/230 V. (1 fase) thuisaansluiting opladen ?
Ja hoor, dat kan zeker. Onlangs hadden wij een probleem met ons internet, waardoor ik de laadpaal niet kon bedienen. Ik heb toen een mobiele thuislader gekocht als noodoplossing en dat werkt perfect. Hou er gewoon rekening mee dat de maximale laadwaarde 3,6kW is op 1 fase (thuislader ingesteld op maximale waarde 16A).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ngudde
Heeft iemand al een keer meegemaakt dat er tijdens het opladen een koeling onder de motorkap heel hard aangaat in een keer?

Zal wel te maken hebben met de accu`s koelen?
Had het nog niet eerder gehoord
Het was kort maar zeer krachtig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Vandaag was het erg koud in de e-C3 met de verwarming op 24. 8)7

Gek genoeg veranderde dat compleet toen ik de verwarming op 25 zette. Toen werd het ineens lekker warm. Conclusie: de verwarming doet het prima maar de thermostaat klopt voor geen meter. :D

Overigens had ik een gekke situatie bij de SuperCharger: m'n timing was weer eens verkeerd want ik kreeg een erg vriendelijke (not) "laden verboden" melding. Deze melding heb ik al eerder gehad en het is dan eigenlijk altijd een kwestie van de acties in de Tesla app en het aankoppelen van de laadkabel sneller of juist langzamer doen dan de vorige keer. Losgooien van de laadkabel lukt alleen door de auto te starten en weer uit te zetten, dus dat deed ik. Vervolgens naar buiten om de kabel opnieuw aan te sluiten en weer naar binnen en toen ging de auto tot m'n verbazing al laden (dus zonder iets in de app te doen). Vervolgens in de Tesla app gekeken en die bleef volhouden dat m'n laadsessie beëindigd was. Ik kon hoog en laag springen maar er was echt geen sessie gaande. Ook niet tegen het einde van die sessie een klein half uur later. :D

Helaas heb ik wel gewoon een rekening gekregen voor deze laadsessie. Blijkbaar checkt Tesla aan het eind van de sessie toch nog even goed of er iets af te rekenen valt. ;)

[ Voor 67% gewijzigd door mvdklip op 24-04-2025 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Ngudde schreef op donderdag 24 april 2025 @ 14:58:
Heeft iemand al een keer meegemaakt dat er tijdens het opladen een koeling onder de motorkap heel hard aangaat in een keer?
Nooit meegemaakt maar ik heb de auto ook nog nooit sneller zien laden dan 70kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renecl
mvdklip schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:04:
Vandaag was het erg koud in de e-C3 met de verwarming op 24. 8)7

Gek genoeg veranderde dat compleet toen ik de verwarming op 25 zette. Toen werd het ineens lekker warm. Conclusie: de verwarming doet het prima maar de thermostaat klopt voor geen meter. :D

Overigens had ik een gekke situatie bij de SuperCharger: m'n timing was weer eens verkeerd want ik kreeg een erg vriendelijke (not) "laden verboden" melding. Deze melding heb ik al eerder gehad en het is dan eigenlijk altijd een kwestie van de acties in de Tesla app en het aankoppelen van de laadkabel sneller of juist langzamer doen dan de vorige keer. Losgooien van de laadkabel lukt alleen door de auto te starten en weer uit te zetten, dus dat deed ik. Vervolgens naar buiten om de kabel opnieuw aan te sluiten en weer naar binnen en toen ging de auto tot m'n verbazing al laden (dus zonder iets in de app te doen). Vervolgens in de Tesla app gekeken en die bleef volhouden dat m'n laadsessie beëindigd was. Ik kon hoog en laag springen maar er was echt geen sessie gaande. Ook niet tegen het einde van die sessie een klein half uur later. :D

Helaas heb ik wel gewoon een rekening gekregen voor deze laadsessie. Blijkbaar checkt Tesla aan het eind van de sessie toch nog even goed of er iets af te rekenen valt. ;)
Ik heb exact hetzelfde, 23 vanaf koud doet niets, 24 een hint van warme lucht, 25 lekker warm en auto wordt intern zon 21/22 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graeme
renecl schreef op donderdag 24 april 2025 @ 19:51:
[...]

Ik heb exact hetzelfde, 23 vanaf koud doet niets, 24 een hint van warme lucht, 25 lekker warm en auto wordt intern zon 21/22 graden.
Ja de juiste temperatuur kiezen is mij ook nog niet helemaal gelukt. Wat me wel opvalt is dat de recirculatiemodus in deze auto eigenlijk zelden tot beslagen ramen leidt tenzij het echt vollop regent. Dus op koudere dagen kun je zodra de auto eenmaal warm is, recirculatie aanzetten om zo op verbruik te besparen op langere ritten. Het maakt de rit ook comfortabeler omdat er dan geen koude lucht tegen je voeten aan geblazen wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renecl
Graeme schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:19:
[...]

Ja de juiste temperatuur kiezen is mij ook nog niet helemaal gelukt. Wat me wel opvalt is dat de recirculatiemodus in deze auto eigenlijk zelden tot beslagen ramen leidt tenzij het echt vollop regent. Dus op koudere dagen kun je zodra de auto eenmaal warm is, recirculatie aanzetten om zo op verbruik te besparen op langere ritten. Het maakt de rit ook comfortabeler omdat er dan geen koude lucht tegen je voeten aan geblazen wordt.
Ding moet toch ergens te callibreren zijn zou je zeggen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SFjunior
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07:43

Ja, ook een keer gehad. Buurman stak nog even z’n hoofd door het raam om te kijken wat het was. Was op een avond. Verder overdag geladen en niet meer voor gekomen.
Vreemd hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enrico Sarto
Ik krijg net door dat de trekhaken voor de ë-C3 pas eind juni verwacht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ngudde
Beste forum deelnemers,

Reageert Citroën Nederland wel eens op onze input.
Lezen ze dit forum überhaupt?

Lijkt mij dat er heel veel leermomenten uit de input te halen is !?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ngudde
Ik durf te beweren dat het honderttal is weggevallen !?
Vlak voor het kortparkeren stond er een zelfde hoeveelheid beschikbare km. Met een 1 ervoor
En nu opeens dit !?

Heb thuis nog een keer " gestart " maar komt met deze procenten en km.terug
Kan ik nu op met accu inhoud vertrouwen of op mijn km berAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aT-FWmSlwvo_0ll_xex-9FnI0KY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sNKbOeN5OmYV99sq91LN9bSc.jpg?f=fotoalbum_largeijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renecl
Ngudde schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 16:55:
Ik durf te beweren dat het honderttal is weggevallen !?
Vlak voor het kortparkeren stond er een zelfde hoeveelheid beschikbare km. Met een 1 ervoor
En nu opeens dit !?

Heb thuis nog een keer " gestart " maar komt met deze procenten en km.terug
Kan ik nu op met accu inhoud vertrouwen of op mijn km ber[Afbeelding]ijk?
De % meter is een actuele waarde van de accuspanning, daar valt weinig aan te verkloten. De KM waarde is "geschat" en daar zal wel weer een software bug in zitten.

Ik zou gewoon doorrijden tot 15%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renecl
Ngudde schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 16:49:
Beste forum deelnemers,

Reageert Citroën Nederland wel eens op onze input.
Lezen ze dit forum überhaupt?

Lijkt mij dat er heel veel leermomenten uit de input te halen is !?
En dan is er ook nog deze:
https://www.facebook.com/groups/939959761133319

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKP

DKP

Ik heb dat vandaag meegemaakt, da's wel effe verschieten!
Ik dacht ... "wat is dat voor lawaai ineens!?"
Maar idd, van heel korte duur.

Intussen steeds meer problemen met mijn touchscreen, start op, enkele seconden later een "knets" die klinkt als kortsluiting, valt uit, en start weer op. Dit proces herhaalt zich soms een uur lang!
Eerst gebeurde het af en toe, tegenwoordig bij elke opstart.
Maandag moet die binnen voor het eerste onderhoud, zal het melden, maar verwacht niet veel hulp van de dealer 🫣

Btw: nu aan een snellader (FastNed, max 300kW). Kwam niet hoger dan 34kW, nu boven de 80% zelfs maar 23%.

Ik begin deze auto hoe langer hoe waardelozer te vinden, en begin hem werkelijk te haten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ngudde
Andere vraag :

Heeft een fanatieke onderzoeker al ontdekt of de ramen mogelijk te sluiten zijn met de afstandbediening ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKP

DKP

Ngudde schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 20:23:
Andere vraag :

Heeft een fanatieke onderzoeker al ontdekt of de ramen mogelijk te sluiten zijn met de afstandbediening ?
Moet ik eens uittesten, maar ik vrees dat dat niet gaat.

Btw, batt nu op 92%, laden aan 8kW ... wat een kl*te auto 😡
Ik hoorde een paar luide knets geluiden onder de mototkap, sindsdien heel traag laden, ben al bang dat er iets kapot is ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renecl
DKP schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 20:20:
[...]

Ik heb dat vandaag meegemaakt, da's wel effe verschieten!
Ik dacht ... "wat is dat voor lawaai ineens!?"
Maar idd, van heel korte duur.

Intussen steeds meer problemen met mijn touchscreen, start op, enkele seconden later een "knets" die klinkt als kortsluiting, valt uit, en start weer op. Dit proces herhaalt zich soms een uur lang!
Eerst gebeurde het af en toe, tegenwoordig bij elke opstart.
Maandag moet die binnen voor het eerste onderhoud, zal het melden, maar verwacht niet veel hulp van de dealer 🫣

Btw: nu aan een snellader (FastNed, max 300kW). Kwam niet hoger dan 34kW, nu boven de 80% zelfs maar 23%.

Ik begin deze auto hoe langer hoe waardelozer te vinden, en begin hem werkelijk te haten!
Je hebt gewoon garantie, komt wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renecl
Weet iemand of de totale range langzaam automatisch callibreert?

Normaal laad hij op en staat er 320 (fictieve) km op de totaalrange, maar ik zie nu dat deze langzaam terugloopt naar "normale" waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKP

DKP

renecl schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 21:59:
[...]

Je hebt gewoon garantie, komt wel goed.
Dat is waar, maar ik kijk ertegen op voor al de zever er rond 🫣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DKP

DKP

renecl schreef op vrijdag 2 mei 2025 @ 09:19:
Weet iemand of de totale range langzaam automatisch callibreert?

Normaal laad hij op en staat er 320 (fictieve) km op de totaalrange, maar ik zie nu dat deze langzaam terugloopt naar "normale" waarden.
De weergave van de range past zich idd aan de omstandigheden aan.
Bij mij stond die bij nieuw ook op 320, zakte met 4km elke twee weken, maar blijft nu al lange tijd gewoon op 300. (Ik let er bij het rijden dan ook op dat ik 3km/% haal, in de zomer kan je daarbij al wat spirtiever rijden, in de winter is het moeilijk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renecl
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5sv4nLdsMMQRB_pH6bePedC6IRs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7woC5qdoA58ESlvJQttNzryz.jpg?f=fotoalbum_large

Of het nu komt dat ik de accu een aantal keer flink leeg heb gereden, of dat ze em bij de dealer aan de accutester hebben gehangen of de lange rit van gisteren, of omdat het buiten 22 graden was.

Maar de laadsnelheid was iig prima :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun1987
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 20-05 23:41
Beste ëC3 rijders,

Ik ben nieuw op dit forum en heb ook sinds kort een ëC3, zo’n 2 maanden. Ik ben tevreden over de auto, maar ik maak me wel zorgen over de directe en constante afname van de km-range.

Deze begon op 320km en zakte eigenlijk vrijwel meteen wekelijks af naar inmiddels nog 301km.
Terwijl ik begrepen heb dat LFP accu’s beter tegen vol laden kunnen en juist hun capaciteit behouden. De afname van deze nieuwe accu is dus nu al zo’n 6%.
Nu ben ik niet zo technisch ingevoerd en las ik hier van 2 mensen ook zo’n soort ervaring. Maar bij mij is de range nog niet stabiel.
Er komen ook nieuwe berichten in de media die een ander beeld van LFP accu’s laten zien, waarbij afname capaciteit wel waargenomen werd.

Zijn er nog meer mensen met deze ervaring of juist helemaal niet?
En zijn er tips waar ik op kan letten om ervoor te zorgen dat de range niet nog verder terugloopt?
Vanaf wanneer is de afname niet langer acceptabel om daar een kwestie bij de dealer van te maken en bijv aanspraak op de garantie proberen te maken?

Daarnaast is via TV programma Radar bekend geworden dat oa Citroën een problematische boardlader van het Duitse bedrijf Mahle gebruikt heeft waar veel problemen en hoge kosten door komen.
Is bij iemand bekend welke boordlader bij onze ëC3’s geplaatst zijn?
De uitzending van 24 maart 2025 is terug te kijken op NPO Start.

Vriendelijke groetjes,
Teun1987

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• timelezzzzz
  • Nu online
Ik vermoed dat de daling in de weergegeven kilometers vooral het gevolg is van het "zelflerend vermogen" van de boordcomputer. Deze past de geschatte actieradius aan op basis van eerdere rijstatistieken, waardoor er een realistischer beeld ontstaat van wat onder vergelijkbare omstandigheden mogelijk is. Het lijkt me dus niet dat de accucapaciteit daadwerkelijk is afgenomen.

Op Autoweek heb ik meerdere video's gezien over accudegradatie door de jaren heen. Over het algemeen zijn ze daar juist positief verrast over de resterende capaciteit na een bepaald aantal kilometers en jaren gebruik.

Het item van Radar verwijst naar de eerste generatie boordladers. Voor zover ik begrepen heb, worden deze inmiddels niet meer gebruikt in Stellantis-voertuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renecl
De 320 KM haalde je waarschijnlijk toch niet, dat geld alleen als je 50 rijdt en niet hoeft te stoppen ;-)

De teller zelf steeds meer het realistische aantal aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukk
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-06 18:12

Tukk

De α-man met het ẞ-brein

renecl schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 21:10:
De 320 KM haalde je waarschijnlijk toch niet, dat geld alleen als je 50 rijdt en niet hoeft te stoppen ;-)

De teller zelf steeds meer het realistische aantal aangeven.
Is dat jouw aanname dat 50 de optimale snelheid is voor een radius, of heb je die ervaring?
Ik rijd nu een Id.3, zo tussen de 90 en 110 zit voor mij het optimale heb ik het idee.

[ Voor 10% gewijzigd door Tukk op 14-05-2025 13:32 ]

Q: How many geeks does it take to ruin a joke? A: You mean nerd, not geek. And not joke, but riddle. Proceed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renecl
Tukk schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:31:
[...]

Is dat jouw aanname dat 50 de optimale snelheid is voor een radius, of heb je die ervaring?
Ik rijd nu een Id.3, zo tussen de 90 en 110 zit voor mij het optimale heb ik het idee.
Belangrijkste kenmerken van WLTP voor EV’s:
Kenmerk Beschrijving
Testduur Ca. 30 minuten
Afstand Ca. 23 km
Snelheid Gemiddeld 46,5 km/u, piek tot 131 km/u
Temperatuur Standaard bij 23°C (soms ook bij 14°C voor 'urban test')
Rijprofielen Vier fasen: low, medium, high, en extra-high (variërende snelheden en acceleraties)
Accessoires Klimaatcontrole en andere energievreters zijn uitgeschakeld tijdens de test
Accuverbruik Gemeten in kWh per 100 km, net zoals l/100 km bij brandstofauto’s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Graeme
Teun1987 schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 14:48:
Beste ëC3 rijders,

Ik ben nieuw op dit forum en heb ook sinds kort een ëC3, zo’n 2 maanden. Ik ben tevreden over de auto, maar ik maak me wel zorgen over de directe en constante afname van de km-range.

Deze begon op 320km en zakte eigenlijk vrijwel meteen wekelijks af naar inmiddels nog 301km.
Terwijl ik begrepen heb dat LFP accu’s beter tegen vol laden kunnen en juist hun capaciteit behouden. De afname van deze nieuwe accu is dus nu al zo’n 6%.
Nu ben ik niet zo technisch ingevoerd en las ik hier van 2 mensen ook zo’n soort ervaring. Maar bij mij is de range nog niet stabiel.
Er komen ook nieuwe berichten in de media die een ander beeld van LFP accu’s laten zien, waarbij afname capaciteit wel waargenomen werd.

En zijn er tips waar ik op kan letten om ervoor te zorgen dat de range niet nog verder terugloopt?
Vanaf wanneer is de afname niet langer acceptabel om daar een kwestie bij de dealer van te maken en bijv aanspraak op de garantie proberen te maken?

Daarnaast is via TV programma Radar bekend geworden dat oa Citroën een problematische boardlader van het Duitse bedrijf Mahle gebruikt heeft waar veel problemen en hoge kosten door komen.

Vriendelijke groetjes,
Teun1987
Range-inschatting werkt altijd verwarrend voor mensen. Met 100% heb je 300km en dan met 50% is daar nog maar 100km van "over". Dat komt omdat de auto de projectie bijstelt naarmate de accu leegloopt. Na een 100%-lading reset dat weer naar 300km. Dat is dus totaal niet handig om te beredeneren of je je einddoel gaat halen. Want als je begint met 85% accu en een inschatting van 250km, is de kans aanwezig dat je een afstand van 220 km niet eens zou halen.

Zelf reken ik liever mbv het accu-percentage. Bijv. door 2km per procent te rekenen in de winter en 2.5km in de zomer. Dan hoef je niet te kijken naar de range-indicator (let wel dat 130 rijden in de winter je nog niet eens 2km per procent oplevert maar eerder 1.75).

Daarnaast: LFP-accu's moet je af en toe naar 100% moet opladen zodat ze zichzelf kunnen calibreren. Als je herhaaldelijk tot 80% zou laden, wordt de accu-percentage steeds onbetrouwbaarder en kan ie op termijn zomaar 5% van de daadwerkelijke stand af zitten.

Het blijkt niet waar te zijn dat LFP-accu's beter bestand zijn tegen 100%-ladingen of lang op 100% staan helaas. Wel is het zo dat LFP-accu's gewoon langzaam slijten en het dus minder uitmaakt wat je ermee doet. Zelfs als je je LFP-accu slecht behandelt, zal deze lang meegaan. Maar zo min mogelijk tot 100% laden en zo kort mogelijk op 100% lading stilstaan is alsnog beter voor LFP-accu's: YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - LFP Edition!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
timelezzzzz schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 15:58:
Het item van Radar verwijst naar de eerste generatie boordladers. Voor zover ik begrepen heb, worden deze inmiddels niet meer gebruikt in Stellantis-voertuigen.
Ik denk dat belangrijker is dat het bewuste item over de boordladers laat zien dat Stellanties niet echt netjes met zijn klanten omgaat. Het is duidelijk dat het om een fout in de boordladers gaat en op basis van non-conformiteit kunnen klanten hoe dan ook hun recht halen. Het zou Stellantis sieren om deze zaak op te pakken met de fabrikant van de boordladers (Mahle) en een terugroepactie te organiseren voor eigenaren van auto's met de bewuste boordlader ingebouwd.

Verder misschien ook wel "interessant" om eens de "If you drive a STELLANTIS vehicle, may God help you!" serie van EV Clinic te lezen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Graeme schreef op donderdag 15 mei 2025 @ 13:18:
Zelf reken ik liever mbv het accu-percentage. Bijv. door 2km per procent te rekenen in de winter en 2.5km in de zomer. Dan hoef je niet te kijken naar de range-indicator (let wel dat 130 rijden in de winter je nog niet eens 2km per procent oplevert maar eerder 1.75).
Zo doe ik het inderdaad ook al zo lang ik EV rij. Bij de Nissan Leaf 24kWh was dat nog 1km per % en bij de Tesla Model 3 SR+ 2,5km. Bij de e-C3 reken ik met 2km maar in de zomer wil 2,5km ook wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun1987
  • Laatst online: 20-05 23:41
Hartelijk dank voor de duidelijke reacties tot nu toe en de youtube-tip, op mijn bericht van 13 mei!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Graeme
Tukk schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 13:31:
[...]

90-110 klinkt wat te hoog. Als 't vriest zou 't wel eens 90km/u kunnen zijn idd. Maar dat doet 't meestal niet in Nederland. Met warm weer is het passief gebruik van elektrische auto's zo laag dat 30km/u of zelfs lager het zuinigst is (https://topgear.nl/autoni...-rijden-meer-actieradius/). Echter, er zijn bijna geen plekken waar je constant zo sloom kan rijden zonder dat het gevaarlijk wordt. Ook moet je in de Citroen dan de snelheidsbegrenzer gebruiken want cruise control werkt niet onder de 40km/u :D

In de praktijk zal 80km/u op de snelweg rijden de zuinigste manier van rijden zijn die ook nog enigszins praktisch is. Binnendoor rijden is in theorie nog zuiniger met een elektrische auto, mits je niet al te aggresief optrekt en remt steeds en het de route niet langer maakt. Maar dat kost je zoveel extra tijd dat het eigenlijk nooit een goede trade-off is. Daarnaast werkt dat dus ook alleen maar in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vderput
  • Laatst online: 16:45
Heeft er al iemand in de app meer dan alleen het laden tot zijn beschikking?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renecl
vderput schreef op zondag 18 mei 2025 @ 10:55:
Heeft er al iemand in de app meer dan alleen het laden tot zijn beschikking?
Nee helaas elleen Laden en e-routes, ook het opladen km/per uur laat hij niet zien.
Ik heb maandag een telefonische afspraak met Citroen (klantenservice frankrijk) over dit probleem. Ik denk niet dat ze het remote op kunnen lossen, maar ik wil wel eens duidelijkheid.

Sinds de nieuwe versie van gisteren (android) connect de app wel sneller, maar nog geen "extra"
Nu ik de nieuwe app heb valt met wel op, dat bij services en e-remote en dan temperatuur dat ik nu het woordje "aangesloten" zie staan. Ik vraag me af of dat in de vorige app versie ook zo was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puppetmaster
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:54
DKP schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 20:20:
[...]

Heb net het hele topic doorgelezen en kan alleen maar zeggen dat ik enorm verbaasd ben hoe slecht dit autootje het doet.
Ik rij regelmatig in de e-Up (v2) van mn vriendin, dat is een veel ouder autootje (2020) met dito oudere tech. Desondanks rijd die makkelijk <10 kWh/100km op lokale wegen en ca. 12-13 kWh/100km op de snelweg @100km/h (GPS). In de winter Max 15 kWh/100km.
Effectief haalt hij daarmee dezelfde range als jouw ëC3, ondanks een kleinere accu (32kWh netto).

Snelladen doet hij overigens net zo matig (max 35kW), maar de belofte was ook maar 40kW.
Dus dan is de teleurstelling minder groot. ;)

It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
renecl schreef op zondag 18 mei 2025 @ 11:00:
Sinds de nieuwe versie van gisteren (android) connect de app wel sneller, maar nog geen "extra"
Nu ik de nieuwe app heb valt met wel op, dat bij services en e-remote en dan temperatuur dat ik nu het woordje "aangesloten" zie staan. Ik vraag me af of dat in de vorige app versie ook zo was.
Ik heb net die nieuwe versie van de app ook maar eens geprobeerd en het viel me op dat ik de hele koppelingsprocedure met de auto opnieuw moest doen. Was dat bij jou ook zo?

Verder kon ik nu doorklikken naar een portal waar je de services kunt beheren en eventueel opzeggen. Daar kon ik op een knop 'relaunch' drukken voor de e-remote service die bij mij blijft hangen op 'wachten op identificatie'. Dat heb ik nog maar eens geprobeerd ondanks een bericht van Citroën dat de software in mijn telematica unit niet deugt en eerst gefixt moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Puppetmaster schreef op zondag 18 mei 2025 @ 12:49:
Snelladen doet hij overigens net zo matig (max 35kW), maar de belofte was ook maar 40kW.
De e-C3 laadt regelmatig sneller dan 35kW maar het probleem is meer dat het niet duidelijk is waarom ie dat soms niet doet. Zelf vermoed ik dat het aan de (interne) temperatuur van de batterij ligt. Deze lijkt maar moeilijk op de voor snelladen ideale temperatuur te komen en dat moet dan tijdens het snelladen zelf gebeuren. Gevolg: langzaam starten met snelladen, eventjes echt snel en dan weer langzaam omdat de batterij vol begint te raken. Misschien is de koeling van de batterij tijdens het rijden iets te enthousiast? :D 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renecl
mvdklip schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:26:
[...]

Ik heb net die nieuwe versie van de app ook maar eens geprobeerd en het viel me op dat ik de hele koppelingsprocedure met de auto opnieuw moest doen. Was dat bij jou ook zo?

Nee dat ging zonder inloggen of koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renecl
Inmiddels met de Technische Afdeling aan de gang voor het e-remote probleem (geen koeling/heating te kiezen) . Nu bezig met de logs van de APP door te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
renecl schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:40:
Inmiddels met de Technische Afdeling aan de gang voor het e-remote probleem (geen koeling/heating te kiezen) . Nu bezig met de logs van de APP door te sturen.
Mag ik vragen hoe je bij die logs komt? Bij mij wilden ze dat ik de "contact en hulp" functie gebruikte. Die schijnt onderwater de logs mee te sturen als je een bericht stuurt. Helaas werkt die functie niet bij mij. Geeft een fout (ook met de nieuwe versie van de app). Als ik de logs zelf zou kunnen inzien zou dat wel heel leuk zijn. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renecl
mvdklip schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:51:
[...]

Mag ik vragen hoe je bij die logs komt? Bij mij wilden ze dat ik de "contact en hulp" functie gebruikte. Die schijnt onderwater de logs mee te sturen als je een bericht stuurt. Helaas werkt die functie niet bij mij. Geeft een fout (ook met de nieuwe versie van de app). Als ik de logs zelf zou kunnen inzien zou dat wel heel leuk zijn. :*)
Ja vinkje aan de onderkant, dan die je ineens van alles draaien en worden deze geupload.
Ik moest wel een kenmerk in de titel zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renecl
mvdklip schreef op maandag 19 mei 2025 @ 14:51:
[...]

Na het invoegen van het casenummer in de titel, ging de APP iets van 5 regels logs downloaden en versturen. Ik heb ze zelf niet kunnen inzien helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
@renecl Jammer dat de logs niet in te zien zijn. Bij mij werkt die contact functie niet helaas. Heb daar al eens trammelant om moeten maken bij Citroën omdat de klantenservice doodleuk zei: "sja dan kunnen we je niet helpen". 7(8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdklip
*O* Bij mij is Connect Plus (e-remote control en e-routes) net geactiveerd! Ik kan nu eindelijk in de app zien of de auto aan het laden is en hoe vol de batterij is. *O*

[ Voor 3% gewijzigd door mvdklip op 20-05-2025 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renecl
mvdklip schreef op dinsdag 20 mei 2025 @ 08:17:
@renecl Jammer dat de logs niet in te zien zijn. Bij mij werkt die contact functie niet helaas. Heb daar al eens trammelant om moeten maken bij Citroën omdat de klantenservice doodleuk zei: "sja dan kunnen we je niet helpen". 7(8)7
Ik wordt dan een beetje kribbig tegen zon medewerker, het is een JOU probleem niet dat van mij ;-)

De APP is erg gammel, maar moet zeggen dat de laatste update wel een verbetering is. (maar alles wat niet werke, doet het nog steeds niet....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Ik werd ook kribbig. :D Net even getest maar de contact functie werkt nog steeds niet bij mij. Ik dacht dat het kwam door gebrek aan communicatie met de auto maar dat kan het niet meer zijn.

Toch bijzonder dat de app het nu ineens doet. Zou Citroën het dan toch voor elkaar gekregen hebben om een OTA update op m'n auto te doen waarbij de software van de telematica unit gefixt hebben? Lijkt nogal onwaarschijnlijk omdat dit via diezelfde telematica unit moet verlopen. :?

Verder word ik doorverwezen naar de aparte e-routes app van Stellantis als ik iets met de betreffende functie probeer te doen maar die app blijft bij mij op een "loading" scherm hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDG
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

TDG

mvdklip schreef op maandag 19 mei 2025 @ 10:31:
[...]
Zelf vermoed ik dat het aan de (interne) temperatuur van de batterij ligt. Deze lijkt maar moeilijk op de voor snelladen ideale temperatuur te komen en dat moet dan tijdens het snelladen zelf gebeuren.
[...]
Ik denk dat dit wel een goede analyse is. Ik heb begin deze maand een wat langere rit gemaakt met een aantal snellaadstops. Ben met iets van 50% begonnen. Bij de eerste stop was de accu duidelijk nog niet warm:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Exq7hXb7nyHPmZSYjM-ItdSdZfA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oeDtlKuyh9OOLFfqQdpytgzW.png?f=fotoalbum_large

Tijdens de tweede stop ging het al een stuk sneller:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ldXJUZGM9CLsTjSdQ_KFBbbmpMs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IE9zTmeqJ5Uy4qArE9FfJT7X.png?f=fotoalbum_large

Jammer de auto niet meer informatie geeft over dingen als batterij temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:33
Beste ëC3 rijders,

Vriendelijke groetjes,
Teun1987
Ik heb zelf geen Citroën maar ik rij al 500.000 km elektrisch en je hoeft je echt geen zorgen te maken

Geen enkele dag is je actieradius is hetzelfde en wordt enorm beïnvloed door twee dingen namelijk

-buitentemperatuur.... Hoe kouder des te minder minder de range
- hoeveel snelweg je rijdt. Des te meer snelweg des de lager je Range.
Dat komt omdat een elektrische auto geen versnellingen heeft en daarom verbruikt hij op de snelweg meer.

Zet de regeneratie ook op de hoogste stand want daarmee win je tot wel 10% van de actieradius mee

Degradatie van de accu is zo ontzettend weinig dat je dat bijna niet kunt meten.
Dat komt eigenlijk alleen voor als je serieus vaak aan een snellader staat.

Aan een gewone lader heb je dat niet in je kan gewoon iedere dag tot 100% laden geen enkel probleem.

Waarom is je actieradius minder dan het begin.... Omdat je auto ook jouw gemiddelde leert kennen.
De range wordt berekend door de auto door middel van het gemiddelde verbruik van jou.

[ Voor 5% gewijzigd door Ferry34 op 21-05-2025 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renecl
Beste ëC3 rijders,

Vriendelijke groetjes,
Teun1987
De range en zelfs het % accu van van de auto wordt geschat door de boordcomputer. Dit hangt af van 1001 factoren. Rijgedrag, temp, aico of verwarming aan, snelheden dat je rijdt en nog veel meer.

Ook is een LFP accu lastig meetbaar hoe vol hij nu is, en de computer schat dit door de verbruikte energie te meten en niet alleen door het voltage. Je zult zien dat de eerste paar % snel wegvliegen, maar ook de laatste paar % juist weer veel langer duren.

Het totaal zal idd afnemen, omdat 320KM vaak niet reeel is. Dit is een gemidelde testmethode over 25 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-06 09:27
Heb het nergens op internet kunnen vinden, wellicht iemand anders ook ervaring mee? Collega van mij heeft sinds kort de C3, nu hebben wij hier op werk een aantal laadpalen. 2 stekkers per laadpaal, het vreemde is dus dat als de C3 laadt, de andere stekker helemaal niet meer werkt.

Dit komt alleen voor bij de C3, als er bij beide stekkers ieder ander merk aan het laden is, is dit geen probleem (gewoon 2x 11kW).

Als de C3 aan het laden is kan geen enkel ander merk laden op de andere stekker.. Heel vreemd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Ik sta vandaag weer aan de Supercharger met de e-C3 en ik merk helaas dat er iets aan de timing verandert is. Het was net heel moeilijk om de auto aan het laden te krijgen (vorige week ook al gemerkt maar dacht dat het een quirk was). Iets dat met de e-208 veel makkelijker is. De Tesla zegt niet duidelijk of je nou eerst de auto moet aanpluggen en dan de sessie moet starten of andersom, maar de praktijk was altijd dat eerst aanpluggen het beste werkte. Nu lijkt het omgedraaid te zijn (met de e-C3) dus eerst de sessie starten vanuit de app en dan pas de stekker erin.

Verder reed de auto met de wind en relatief lage temperatuur vandaag weer betrekkelijk onzuinig, namelijk 2,3km per procent acculading.

Edit: op de terugweg is gebleken dat andere timing niet helpt. De eerste keer inpluggen geeft de auto steeds een "opladen verboden" melding. Na wat rommelen met zowel auto als app lukt het dan een tweede keer vaak wel.

Weet iemand of er andere manier is om de laadkabel te ontkoppelen anders dan de auto te starten en te stoppen? Een knopje zou handig zijn. :/

[ Voor 26% gewijzigd door mvdklip op 22-05-2025 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renecl
mvdklip schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 10:59:
Ik sta vandaag weer aan de Supercharger met de e-C3 en ik merk helaas dat er iets aan de timing verandert is. Het was net heel moeilijk om de auto aan het laden te krijgen (vorige week ook al gemerkt maar dacht dat het een quirk was). Iets dat met de e-208 veel makkelijker is. De Tesla zegt niet duidelijk of je nou eerst de auto moet aanpluggen en dan de sessie moet starten of andersom, maar de praktijk was altijd dat eerst aanpluggen het beste werkte. Nu lijkt het omgedraaid te zijn (met de e-C3) dus eerst de sessie starten vanuit de app en dan pas de stekker erin.

Verder reed de auto met de wind en relatief lage temperatuur vandaag weer betrekkelijk onzuinig, namelijk 2,3km per procent acculading.

Edit: op de terugweg is gebleken dat andere timing niet helpt. De eerste keer inpluggen geeft de auto steeds een "opladen verboden" melding. Na wat rommelen met zowel auto als app lukt het dan een tweede keer vaak wel.

Weet iemand of er andere manier is om de laadkabel te ontkoppelen anders dan de auto te starten en te stoppen? Een knopje zou handig zijn. :/
Auto op slot doen en weer van slot met sleutelhanger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SFjunior
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07:43
renecl schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:55:
[...]

Ja, staat bij mij een plaatje met de combinatie “op slot - en dan open’ met je sleutel. Dan kun je de kabel lostrekken.

Km’s staat nu bij mij op 304 km max. Auto sinds half februari

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

YouTube: Citroen e-C3 Aircross 1000 km challenge part 1 1000km challenge
rij zelf reeds 3 jaar in een ë-C4 en de ë-C3 die een stuk nieuwer is lijkt qua software wel een flinke achteruitgang op basis van dit filmpje :?

[ Voor 36% gewijzigd door Oid op 23-05-2025 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:39
Oid schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 13:17:
YouTube: Citroen e-C3 Aircross 1000 km challenge part 1 1000km challenge
rij zelf reeds 3 jaar in een ë-C4 en de ë-C3 die een stuk nieuwer is lijkt qua software wel een flinke achteruitgang op basis van dit filmpje :?
Niet alleen de software is een stap achteruit :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renecl
Ik lees deze brief van een belgische gerbuiker: (niet geverifieerd)

Eindelijk, ze geven toe dat sommige functionaliteiten niet aanwezig zij. Hieronder de tekst van hun antwoord toen ik ze voorstelde om hun IT dienst een C4 te geven (en niet de Citroën C4). Voor de Nederlandse vrienden hier, in België is de C4 je ontslagbrief.
Bedankt voor uw geduld en uw terugkoppeling.
Op dit moment komt de Citroën C3 helaas niet in aanmerking voor de voorverwarmingsfunctie en de Connected Navigatie.
Dit is te wijten aan het tekort aan componenten waarmee de auto-industrie recentelijk te maken heeft gehad, wat invloed heeft op de telematicabox die de verbonden diensten in uw voertuig mogelijk maakt.
Om vertraging bij de levering van uw voertuig te voorkomen, heeft het bedrijf besloten uw voertuig te bouwen met een componentvariant waarvan de softwareversie niet alle verbonden diensten ondersteunt.
Wij begrijpen dat dit teleurstellend kan zijn en willen u verzekeren dat onze technische afdeling hard werkt aan een oplossing.
Hoewel we momenteel geen exacte datum of specifieke stappen kunnen geven die vanuit onze kant zullen worden ondernomen, doen we ons best om deze kwestie zo snel mogelijk op te lossen.
Zodra er veranderingen of verbeteringen beschikbaar zijn, zullen wij u onmiddellijk op de hoogte brengen.
Wij waarderen uw begrip en geduld in deze situatie en kijken ernaar uit om u binnenkort beter van dienst te kunnen zijn.
Nogmals bieden wij onze excuses en medeleven aan voor het ongemak dat u momenteel ervaart en ik wens u nog een prettige dag verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
renecl schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:55:
Ah ja, dat is in ieder geval iets sneller dan starten en stoppen. Wel even de deur dichtdoen dan eerst neem ik aan. Die laat ik altijd openstaan om te kunnen zien of de auto wel of niet gaat laden.

Van die telematica klinkt verdacht veel als het verhaal wat ik te horen heb gekregen. Achteraf denk ik dat we misschien toch allemaal die niet goed werkende telematica box hebben. Ik vermoed dat de klantenservice mijn klacht van niet werkende app op één hoop gegooid heeft hiermee. Terwijl de oplossing een 'relaunch' van de service was. Gelukkig heeft iemand bij Stellantis dat wel bedacht en die functie ingebouwd.

De laatste keer rijden viel me trouwens weer iets curieus op wat betreft de software. De status van de accu wordt gelijktijdig getoond als streepjes en als percentage. Op een gegeven moment wisselde de status meerdere keren van twee streepjes naar één en weer terug terwijl het percentage op 25% bleef staan. Dit ging enkele kilometers zo. Raar toch? Eén streepje is bij lange na geen 25% zover ik kan zien. Dit steeds wisselen viel trouwens op doordat dit ook de melding acculading laag lijkt te triggeren. Die kreeg ik dus elke keer als de status naar één streepje ging. Een stuk of tien keer binnen een paar km. Volgens mij heeft die auto meer range anxiety dan ik. :D

[ Voor 9% gewijzigd door mvdklip op 24-05-2025 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graeme
Ferry34 schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 19:33:
[...]

Dat komt omdat een elektrische auto geen versnellingen heeft en daarom verbruikt hij op de snelweg meer.
Goede post verder maar dat over versnellingen klopt niet. Een elektrische auto heeft geen versnellingen nodig om zuinig te rijden omdat koppel überhaupt geen ding is. Een elektromotor genereert direct draaiing en hoeft dus niet omgezet te worden.

Een elektrische auto is in 99% van de gevallen zuiniger op de snelweg dan een benzine-auto. Zelfs een hoog verbruik van 25 kWh/100km* is equivalent aan 2.77L per 100km oftewel 1 op 36.

*dit verbruik bij een e-c3 zou betekenen dat je maar 176km op één lading kunt rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graeme
TDG schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 18:48:
[...]

Ik denk dat dit wel een goede analyse is. Ik heb begin deze maand een wat langere rit gemaakt met een aantal snellaadstops. Ben met iets van 50% begonnen. Bij de eerste stop was de accu duidelijk nog niet warm:

[Afbeelding]

Tijdens de tweede stop ging het al een stuk sneller:

[Afbeelding]

Jammer de auto niet meer informatie geeft over dingen als batterij temperatuur.
Ja interessant. Temperatuur en laag accu-percentage zijn key. Heb laatst 25kWh in 20 min geladen wat gemiddeld 75kW betekent.

Kortom, als je een lange afstand gaat rijden, hanteer de volgende regels:
(0. voor de meeste mensen geen optie waarschijnlijk) zet je auto in je garage zodat de accu zo min mogelijk afkoelt.
1. Laad zo kort mogelijk voor vertrek tot 100%. Dat verwarmt de accu al een beetje. Ook zorgt een 100%-lading voor een nauwkeurigere accu-percentage.
2. Rijd zo lang mogelijk door vóór je eerste laatstop. Het liefst zelfs zo laag als 5%* want dat zorgt voor de hoogste laadsnelheid. Daarnaast: hoe langer je rijdt, des te warmer de accu wordt.
3. Gebruik regeneratief remmen vóór je gaat laden. Bijv. als het rustig is op de weg kun je wisselend optrekken en gas loslaten*. In plaats van 100 rijden kun je ook cruise control op 90 zetten en dan optrekken tot 115 en vervolgens gas loslaten tot je weer op 90 zit. Als je dit een stuk of 10 keer herhaalt heeft dat volgens mij echt al impact op de temperatuur van de accu.

*dit is echt puur vanuit performance gezien. Ik claim niet dat dit vanuit een praktisch oogpunt ideaal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renecl
Graeme schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:26:
[...]

Goede post verder maar dat over versnellingen klopt niet. Een elektrische auto heeft geen versnellingen nodig om zuinig te rijden omdat koppel überhaupt geen ding is. Een elektromotor genereert direct draaiing en hoeft dus niet omgezet te worden.

Een elektrische auto is in 99% van de gevallen zuiniger op de snelweg dan een benzine-auto. Zelfs een hoog verbruik van 25 kWh/100km* is equivalent aan 2.77L per 100km oftewel 1 op 36.

*dit verbruik bij een e-c3 zou betekenen dat je maar 176km op één lading kunt rijden.
Ik kan je mededelen dat ik gemiddels zon 230 tot 280 KM er mee kan rijden. Afhankelijk van wel of geen snelweg en wel of geen heating aan. (airco doet niert veel qua verbruik, heating wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graeme
renecl schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:42:
[...]

Ik kan je mededelen dat ik gemiddels zon 230 tot 280 KM er mee kan rijden. Afhankelijk van wel of geen snelweg en wel of geen heating aan. (airco doet niert veel qua verbruik, heating wel)
Dat komt overeen met mijn ervaring. Hoewel het eerder 200km is als ik 120-130 rijd en het waait.

Met mijn comment wou ik alleen benadrukken dat zelfs als je een hoog verbruik van 25 kWh/100 hanteert, dat een elektrische auto zuiniger is dan een benzine. Sommige mensen lijken het idee te hebben dat benzine-auto's zuiniger zijn op de snelweg.

Wat wel waar is, is dat het verschil tussen elektrisch en benzine het kleinst is op de snelweg en het grootst is in bij ritten binnendoor of in de stad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• polloflex
  • Laatst online: 09-06 18:09
Enige waar ik me aan erger in mijn ec-3 Max:
Parkeersensoren voorzijde werken alleen bij achteruit rijden?? Heeft iemand hier een oplossing voor? Er is geen fysieke/touch knop die de parkeersensoren activeert..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerryvd
  • Nu online
polloflex schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:36:
Enige waar ik me aan erger in mijn ec-3 Max:
Parkeersensoren voorzijde werken alleen bij achteruit rijden?? Heeft iemand hier een oplossing voor? Er is geen fysieke/touch knop die de parkeersensoren activeert..
Op het plaatje van de auto als je achteruit rijdt lijkt het inderdaad of er ook sensoren aan de voorkant zitten, maar volgens de specificaties online ontbreken ze. Zie ook geen fysieke sensoren op de bumpers van mijn e-C3 Max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renecl
Gerryvd schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 17:56:
[...]

Op het plaatje van de auto als je achteruit rijdt lijkt het inderdaad of er ook sensoren aan de voorkant zitten, maar volgens de specificaties online ontbreken ze. Zie ook geen fysieke sensoren op de bumpers van mijn e-C3 Max.
Ze zitten alleen aan de achterkant, wat ook zo aangegeven was op de website toen ik em bestelde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdklip
Trekhaak lijkt inmiddels leverbaar. In ieder geval bij diverse online winkels. O.a. olifant trekhaken en trekhaakcentrum. Kosten incl. montage +/- €800 bij trekhaakcentrum voor een vaste haak. Afneembaar is een paar honderd duurder.

Helaas twijfel ik inmiddels of ik deze auto ga houden na 12 maanden lease en ik een dergelijk bedrag wil investeren. Olifant is een stuk goedkoper maar dat lijkt goedkoop Pools spul te zijn met een universele kabelset die dan weer allerhande storingen zou kunnen geven. Sowieso vind ik het wel een dingetje met alle storingen die de auto sowieso al geeft. :/

Viel me laatst trouwens op dat ik al in geen eeuwigheid meer harde knallen (meeuwen) uit m'n speakers heb gehad. Geen idee hoe dat issue verdwenen is, maar het is meer dan welkom. :D

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste