Citroën ë-C3 rijders

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 17:29
renecl schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 19:55:
Auto op slot doen en weer van slot met sleutelhanger.
Werkt helaas niet. :/ Gisteren weer enorm staan klooien om dat ding aan het laden te krijgen. Op de heenweg duurde het tien minuten voordat het lukte.

[ Voor 25% gewijzigd door mvdklip op 06-06-2025 09:07 ]

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdklip
mvdklip schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 13:22:
Olifant is een stuk goedkoper maar dat lijkt goedkoop Pools spul te zijn met een universele kabelset die dan weer allerhande storingen zou kunnen geven.
Hedin in Veendam gaf aan dat de originele kabelset leverbaar zou moeten zijn en ook de kogel maar niet de montagebalk. Ik krijg nu te horen wat die kabelset moet kosten. In combinatie met aftermarket staal is er dan misschien toch een betrouwbare set van te maken.

Gasloos sinds 2019 - WP Atlantic Calypso - Pelletkachel - Citroën e-C3 Max - Peugeot e-208 Active - Zappi v2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBlue217
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 09-09 12:23
TheBlue217 schreef op zondag 30 maart 2025 @ 16:48:
[...]

Staat inmiddels bij de garage maar die weten er ook niks van qua hoe het op te lossen dus ze hebben nu Citroën zelf gecontacteerd om hulp. Verder heb ik ook nog geen informatie.
Ik dacht ik gooi er weer eens een update uit.

Nee, auto staat nog steeds in de garage... |:(

Zo'n 3 weken geleden werd ik gebeld dat ze een nieuwe Elektromotor gingen bestellen en installeren.

Nu werd ik afgelopen vrijdag gebeld dat de nieuwe motor inmiddels was geleverd en geïnstalleerd, echter deed de auto nu helemaal niks meer...... Dus nog minder dan eerst...

Ookwel het gaat wéér langer duren...
En dat ist voor nu. Geen verdere updates. Auto staat daar en ik rij nog steeds de auto die ik bij de berger heb gekregen als 'tijdelijke' auto.

Eind deze week ben ik mijn auto al 3 maanden kwijt :( :'(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheBlue217
Oké...
Zojuist gebeld dat de auto klaar is en opgehaald kan worden.
Geen idee wat er nou was maar goed.

Als ik nog informatie krijg over wat er nou mis was zal ik het van de week nog even delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utmost
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 29-08 11:28
Goedenavond EC3 rijders,

Zakelijke rijder hier. Sinds 2023 rijd ik een ID3 1st Pro uit 2020 waardoor ik nog twee jaar kon genieten van de gunstige bijtelling van 8%.

Veel plezier van gehad, zonder te veel problemen, maar helaas gaat hij er na 5 jaar dus uit. Nu wilde ik iets rijden waarin ik er financieel niet direct heel hard op achteruit zou gaan, waardoor mijn ogen zijn gevallen op de EC3 Aircross.

Na het zien van de vele toch best positieve reviews heb ik gisteren besloten hem te bestellen in Max editie met de 11 kW lader. Dit topic brengt echter best wel wat software- en laadproblemen onder de aandacht, hoe staat het hier momenteel mee? En heeft Stellantis grote updates op de planning staan die deze problemen adresseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renecl
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-09 13:14
Utmost schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 21:10:
Goedenavond EC3 rijders,

Zakelijke rijder hier. Sinds 2023 rijd ik een ID3 1st Pro uit 2020 waardoor ik nog twee jaar kon genieten van de gunstige bijtelling van 8%.

Veel plezier van gehad, zonder te veel problemen, maar helaas gaat hij er na 5 jaar dus uit. Nu wilde ik iets rijden waarin ik er financieel niet direct heel hard op achteruit zou gaan, waardoor mijn ogen zijn gevallen op de EC3 Aircross.

Na het zien van de vele toch best positieve reviews heb ik gisteren besloten hem te bestellen in Max editie met de 11 kW lader. Dit topic brengt echter best wel wat software- en laadproblemen onder de aandacht, hoe staat het hier momenteel mee? En heeft Stellantis grote updates op de planning staan die deze problemen adresseren?
Ik heb mijn MAX ook zakelijk en ben via de leasemaatschappij met citroen in contact. Ze geven toe dat er softwareproblemen zijn, maar geen exacte datum voor een oplossing. Al moet ik zeggen dat ik 1.5 maand geleden een software update heb laten doen, en er wel dingen opgelost zijn.

Ook het verwarmen en koelen via de APP werkt nog niet, maar ook hier is men mee bezig krijg ik te horen. (niet meer en niet minder) ,

Nadeel is alleen dat je niets te horen krijgt wanneer e.d.

Laadprobleem 100kW weet is niet of dat wel opgelost gaat worden of dat het echt wel een probleem is. LFP accus laden nu eenmaal zo:

Temperatuur (°C) Aanbevolen laadstroom Toelichting
< 0°C ❌ Niet laden (of max 0.05–0.1C met verwarming) Kans op lithiumplating en blijvende schade
0 – 10°C 0.1C – 0.3C Voorzichtig laden mogelijk, liefst beperkt
10 – 25°C 0.3C – 0.5C Veilig laden met lagere stroom
25 – 45°C 0.5C – 1.0C of meer Ideale zone voor normaal of snelladen
> 45°C ❌ Laden afgeraden Risico op hitteopbouw, verkorte levensduur

Ik ben nog steeds zeer tevreden, al zou de communicatie wel beter kunnen. Laden op de zaak gaat prima met 11 of 22 kW gaat prima en zeer goed te doen. Ook onderweg bij een snellader mer 30KW is het goed te doen, daar je daar meestal niet tot 100% hoeft te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utmost
renecl schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 21:22:
[...]

Ik heb mijn MAX ook zakelijk en ben via de leasemaatschappij met citroen in contact. Ze geven toe dat er softwareproblemen zijn, maar geen exacte datum voor een oplossing. Al moet ik zeggen dat ik 1.5 maand geleden een software update heb laten doen, en er wel dingen opgelost zijn.

Ook het verwarmen en koelen via de APP werkt nog niet, maar ook hier is men mee bezig krijg ik te horen. (niet meer en niet minder) ,

Nadeel is alleen dat je niets te horen krijgt wanneer e.d.

Laadprobleem 100kW weet is niet of dat wel opgelost gaat worden of dat het echt wel een probleem is. LFP accus laden nu eenmaal zo:

Temperatuur (°C) Aanbevolen laadstroom Toelichting
< 0°C ❌ Niet laden (of max 0.05–0.1C met verwarming) Kans op lithiumplating en blijvende schade
0 – 10°C 0.1C – 0.3C Voorzichtig laden mogelijk, liefst beperkt
10 – 25°C 0.3C – 0.5C Veilig laden met lagere stroom
25 – 45°C 0.5C – 1.0C of meer Ideale zone voor normaal of snelladen
> 45°C ❌ Laden afgeraden Risico op hitteopbouw, verkorte levensduur

Ik ben nog steeds zeer tevreden, al zou de communicatie wel beter kunnen. Laden op de zaak gaat prima met 11 of 22 kW gaat prima en zeer goed te doen. Ook onderweg bij een snellader mer 30KW is het goed te doen, daar je daar meestal niet tot 100% hoeft te laden.
Bedankt voor de snelle reactie. Bij de dealer hadden ze me wel verteld dat het koelen en verwarmen via de app werkte, dus dat is al een flinke tegenvaller. Daarnaast begreep ik ook dat veel mensen tegen problemen bij snel laden aanlopen gezien de auto niet gestart kan worden tijdens het snel laden.

Gelukkig zal ik de snellader weinig nodig hebben gezien ik gebruik kan maken van een tijdelijke ICE vakantie auto voor de langere tochten en ik veel rond huis werk, maar dit zijn wel basic functies waar Citroën al een streepje achter lijkt te hebben.

Hopelijk zijn de problemen snel opgelost. Voor nu in ieder geval nog vele veilige kilometers toegewenst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graeme
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 27-06 15:59
renecl schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 21:22:
[...]

Klopt, maar blijft wel verreweg het grootste fundamentele nadeel aan deze auto. Zelfs als het buiten gewoon 23 graden is, blijf je op 40kW steken als je "koud" naar een snellader rijdt. De enige manier waarop ik boven de 60-70 uitkom is als ik veel gereden heb of al eerder op de dag aan de snellader gehangen heb.
Het lijkt erop alsof de accu echt >25C moet zijn om fatsoenlijk snel te laden.

@Utmost het snelladen en de app (koelen/verwarmen) zijn idd de grootste nadelen aan deze auto. Hij is ook niet erg aerodynamisch wat je boven de 100km/u wel gaat merken qua verbruik en lawaai. Verwacht dat dat voor de Aircross-variant nog merkbaarder zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renecl
Graeme schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 11:06:
[...]

Het lijkt erop alsof de accu echt >25C moet zijn om fatsoenlijk snel te laden.
Dat klopt en is met bijna alle accus zo (mits je de accu niet te veel belasten)
Alleen had men dat wel op de website mogen zetten onder een * ;-)

Ik heb er geen last van, omdat snelladen echt een zeldenheid is bij mij. En is met 10 minuten op 33KWH gewoon ruim thuis kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graeme
renecl schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 13:14:
[...]

Dat klopt en is met bijna alle accus zo (mits je de accu niet te veel belasten)
Alleen had men dat wel op de website mogen zetten onder een * ;-)

Ik heb er geen last van, omdat snelladen echt een zeldenheid is bij mij. En is met 10 minuten op 33KWH gewoon ruim thuis kan komen.
Nou een NCM-accu heeft er toch echt minder moeite mee in mijn ervaring. Daarmee kon ik met mild weer altijd wel 80kW laten op z'n minst (met max van 100kW).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renecl
Graeme schreef op woensdag 18 juni 2025 @ 15:04:
[...]

Nou een NCM-accu heeft er toch echt minder moeite mee in mijn ervaring. Daarmee kon ik met mild weer altijd wel 80kW laten op z'n minst (met max van 100kW).
Als de fabrikant dat zo heeft ingesteld wel, maar Citroen speelt mogelijk op safe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utmost
Utmost schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 21:51:
[...]

Daarnaast begreep ik ook dat veel mensen tegen problemen bij snel laden aanlopen gezien de auto niet gestart kan worden tijdens het snel laden.
Inmiddels heb ik het instructieboekje doorgespit en daarin wordt de lounge-stand wel degelijk genoemd. Volgens het boekje zou je bepaalde systemen zoals airco, audio en infotainment kunnen gebruiken terwijl de auto aan de lader hangt, door het contact aan te zetten zonder de auto te starten.

Maar… ik stuitte ook op deze tekst in de handleiding:

Als de auto wordt ontgrendeld terwijl de auto wordt opgeladen, dan stopt het laden. Als de portieren of achterklep niet worden geopend en de laadstekker niet wordt verwijderd, wordt de auto na 30 seconden weer vergrendeld en wordt het laden voortgezet.”

Dat roept bij mij de vraag op: kan je in de praktijk überhaupt in de lounge-stand blijven zitten tijdens snelladen, zonder dat het laden wordt onderbroken?

Bijvoorbeeld:
  • Je staat bij een fast charger,
  • Je gaat koffie halen,
  • Je komt terug, ontgrendelt de auto, stapt in en zet het contact aan om even in de airco te zitten…
Volgens het boekje pauzeert het laden dan direct en blijft het gepauzeerd zolang je in de auto bezig bent. Pas als je weer uitstapt en de auto vergrendelt (en niks opent), gaat het laden na 30 sec weer door.

Daarom mijn vragen aan andere ë-C3-rijders:
  1. Kunnen jullie dit bevestigen?
  2. Zijn er manieren om tóch in de auto te blijven zitten tijdens laden, zonder dat het onderbreekt? Bijvoorbeeld door alleen te ontgrendelen via de app, of niet direct een deur te openen?
Ik ben benieuwd of dit een beperking is van het systeem of dat ik iets over het hoofd zie.

Alvast bedankt voor jullie ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Utmost schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 14:40:
Als de auto wordt ontgrendeld terwijl de auto wordt opgeladen, dan stopt het laden. Als de portieren of achterklep niet worden geopend en de laadstekker niet wordt verwijderd, wordt de auto na 30 seconden weer vergrendeld en wordt het laden voortgezet.”
Dit is alleen zo bij normaal laden. Bij snelladen kun je de auto gewoon ver- en ontgrendelen zonder invloed op de laadsessie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdklip
Utmost schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 14:40:
Inmiddels heb ik het instructieboekje doorgespit en daarin wordt de lounge-stand wel degelijk genoemd. Volgens het boekje zou je bepaalde systemen zoals airco, audio en infotainment kunnen gebruiken terwijl de auto aan de lader hangt, door het contact aan te zetten zonder de auto te starten.
Theoretisch zou dit moeten kunnen maar volgens mij is er geen manier om het contact aan te zetten zonder de auto te starten... Ik vermoed een probleem met de software. Heb dit al eens eerder beschreven in dit topic maar het komt erop neer dat een deel van de auto altijd "denkt" dat je de auto wil starten als je de sleutel omdraait zelfs als je het rempedaal niet intrapt. Volgens mij heeft het contactslot ook geen eerste en tweede "klik" zoals bij benzineauto's, maar dat weet ik eerlijk gezegd niet 100% zeker.

Verrek! Het is me nu toch gelukt om de boel aan te zetten zonder het snelladen te onderbreken. Rempedaal niet intrappen en heel voorzichtig aan de sleutel draaien tot de eerste klik! _/-\o_

[ Voor 17% gewijzigd door mvdklip op 19-06-2025 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renecl
mvdklip schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 17:26:
[...]

Dit is alleen zo bij normaal laden. Bij snelladen kun je de auto gewoon ver- en ontgrendelen zonder invloed op de laadsessie.
Bij de snellader blijft de mijne gewoon laden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvdklip
renecl schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 18:31:
Bij de snellader blijft de mijne gewoon laden.
Dat zeg ik toch? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renecl
Antwoord naar verkeerde ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utmost
mvdklip schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 17:29:
[...]

Verrek! Het is me nu toch gelukt om de boel aan te zetten zonder het snelladen te onderbreken. Rempedaal niet intrappen en heel voorzichtig aan de sleutel draaien tot de eerste klik! _/-\o_
Bedankt voor het controleren, dat stelt me gerust. Ik zag al wat filmpjes voorbij komen van testers/berijders waarbij de auto constant de laadsessie onderbreekt bij het snel laden maar die zullen het waarschijnlijk niet op deze manier geprobeerd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomono
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14-09 22:55
Ze adverteren nog steeds met "Verwarm op afstand je elektrische auto
voor of schakel alvast de airconditioning in". Maar dat werkt nog steeds niet.

Ook blijft de temperatuurregeling van de airco/verwarming een probleem. Is dat al bij iemand opgelost?

Voor mij is het maar een lease-auto. Maar het is echt wel een stap terug in vergelijking met de Nissan Leaf die ik hiervoor had. Ik had mij ook ingesteld op super zit comfort met de MAX uitvoering maar het zit echt niet zo comfortabel. De stoel voelt basic aan en er zit een verhoging op de bodem tegen de zitting aan waar ik regelmatig met mijn voet aan stoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renecl
Tomono schreef op vrijdag 20 juni 2025 @ 17:39:
Ze adverteren nog steeds met "Verwarm op afstand je elektrische auto
voor of schakel alvast de airconditioning in". Maar dat werkt nog steeds niet.

Ook blijft de temperatuurregeling van de airco/verwarming een probleem. Is dat al bij iemand opgelost?

Voor mij is het maar een lease-auto. Maar het is echt wel een stap terug in vergelijking met de Nissan Leaf die ik hiervoor had. Ik had mij ook ingesteld op super zit comfort met de MAX uitvoering maar het zit echt niet zo comfortabel. De stoel voelt basic aan en er zit een verhoging op de bodem tegen de zitting aan waar ik regelmatig met mijn voet aan stoor.
Dit zal ook gewoon gaan werken is mij beloofd door Citroen, alleen geen datum :-(

Qua temp is vooral de verwarming die wel werkt, maar pas bij 23 graden iets gaat doen. ook dit zijn allemala weer softwaredingtjes.

Maar aan de andere kant, dit is wel een andere prijsklasse dan de Leaf, dus moet je dat wel een beetje relativeren qua luxe. Maar alles moet wel gewoon werken zoals beloofd natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Afgelopen maandag heb ik een proefrit gemaakt in de nieuwe Renault 5 om eens te vergelijken. Qua software is dat echt een verademing. Lijkt echt heel veel op de ervaring die ik had in de Tesla Model 3 en dat zegt een hoop. Het gaat dan onder andere om integratie van de navigatie met de batterijstatus zodat je kunt zien met welke batterijlading je op je bestemming aankomt, maar ook veel andere zaken. Bij de e-C3 merk je echt dat het infotainment systeem "erop geplakt" is. De Renault 5 komt met de (basis) 40kWh batterij net zo ver als de e-C3 omdat ie een stukje zuiniger is. Bovendien kan de 5 ook voorzien worden van een trekhaak; dat is een must voor ons.

En toch wordt de 5 het ook niet voor ons. Reden: veel te weinig binnenruimte. Achter het stuur heb ik nog 1cm hoofdruimte wat nog net acceptabel is maar de achterbank is dan echt onbruikbaar geworden. Daar kunnen praktisch gezien alleen kinderen zitten. :'(

We gaan nu op vakantie met de e-C3 als ultieme test. Als dat zonder problemen gaat, beslissen we waarschijnlijk om de e-C3 te houden en te investeren in de montage van een trekhaak. Jammer van de software(problemen) en de matige ondersteuning van Stellantis maar rijden doet de e-C3 vooralsnog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKP
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09-09 11:50

DKP

Lang geleden dat ik hier nog gevolgd heb, ik lees het topic later wel bij (moet ik doen vanaf bladzijde 14 ...).

Maar, even iets wat mij opvalt, is de weergave van het bereik bij volgeladen batterij.
Dmv AI pas die zich aan. Dat wisten we al intussen. Maar, dat gaat volgens mij slechts in één richting, namelijk "bergafwaarts".
Waarom?
Ik heb steeds de "3km/%" regel kunnen toepassen, en dat lukte mij vrijwel altijd, zelfs meer dan dat. Meestal kwam ik theoretisch uit dat ik zelfs 350 tot 380 km zou kunnen halen als ik tot 0% zou doorgaan (altijd zonder snelweg, en zonder verwarming welteverstaan).
Daardoor is die weergave gezakt tot 300km, maar zelfs na maanden rustig rijden zoals beschreven, ging die nooit naar omhoog.
Onlangs heeft mijn vrouw de ë-C3 gebruikt (omdat ik toch thuis zat door een fietsongeval), en die rijdt wel wat minder zuinig ... nog geen week later, max bereik volgens de boordcomputer, 296km, dus weeral 4km eraf.

En wat ik ook al een aantal keer heb voorgehad is, de auto is aan het laden, staat op 99%, en op het dashboard staat nog 1 minuut te gaan, op de app ook 99%, en nog 0 minuten te gaan, terwijl die toch blijft laden ... dat kost natuurlijk stroom, want zo blijft die gewoon aan ingestelde stroomsterkte laden. Eens gehad dat die daardoor zogezegd 28kWh/100km verbruikt zou hebben. Dat kan niet.. Waar gaat die stroom dan naartoe? (enkel bij de "mobiele thuislader" gebeurt dat, niet bij publieke laadpalen).

Bij latere keren hield ik het in het oog, stond die op 99% en 1 minuut, na een kwartier afkoppelen.
De ochtend erna, bij vertrek staat die dan gewoon op 100% en 300km bereik (zal nu nog maar 296km zijn natuurlijk).

Hoe langer ik dit autootje heb, hoe meer ik die begin te haten, echt waar! Zal blij zijn als ik die drie jaar heb, dat ik die kan proberen te verkopen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renecl
DKP schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:58:
Lang geleden dat ik hier nog gevolgd heb, ik lees het topic later wel bij (moet ik doen vanaf bladzijde 14 ...).

Maar, even iets wat mij opvalt, is de weergave van het bereik bij volgeladen batterij.
Dmv AI pas die zich aan. Dat wisten we al intussen. Maar, dat gaat volgens mij slechts in één richting, namelijk "bergafwaarts".
Waarom?
Ik heb steeds de "3km/%" regel kunnen toepassen, en dat lukte mij vrijwel altijd, zelfs meer dan dat. Meestal kwam ik theoretisch uit dat ik zelfs 350 tot 380 km zou kunnen halen als ik tot 0% zou doorgaan (altijd zonder snelweg, en zonder verwarming welteverstaan).
Daardoor is die weergave gezakt tot 300km, maar zelfs na maanden rustig rijden zoals beschreven, ging die nooit naar omhoog.
Onlangs heeft mijn vrouw de ë-C3 gebruikt (omdat ik toch thuis zat door een fietsongeval), en die rijdt wel wat minder zuinig ... nog geen week later, max bereik volgens de boordcomputer, 296km, dus weeral 4km eraf.

En wat ik ook al een aantal keer heb voorgehad is, de auto is aan het laden, staat op 99%, en op het dashboard staat nog 1 minuut te gaan, op de app ook 99%, en nog 0 minuten te gaan, terwijl die toch blijft laden ... dat kost natuurlijk stroom, want zo blijft die gewoon aan ingestelde stroomsterkte laden. Eens gehad dat die daardoor zogezegd 28kWh/100km verbruikt zou hebben. Dat kan niet.. Waar gaat die stroom dan naartoe? (enkel bij de "mobiele thuislader" gebeurt dat, niet bij publieke laadpalen).

Bij latere keren hield ik het in het oog, stond die op 99% en 1 minuut, na een kwartier afkoppelen.
De ochtend erna, bij vertrek staat die dan gewoon op 100% en 300km bereik (zal nu nog maar 296km zijn natuurlijk).

Hoe langer ik dit autootje heb, hoe meer ik die begin te haten, echt waar! Zal blij zijn als ik die drie jaar heb, dat ik die kan proberen te verkopen!
Het probleem is dat je je focust op de problemen. Natuurlijk zijn er problemen vooral met software.
Maar aan de andere kant, autotje brengt me op een goedkope en fijne manier van A naar B.

Problemen gewoon blijven melden, dat is de enige manier om het opgelost te krijgen. Ook voor de garages is dit een nieuw model auto niet gebaseerd op andere modellen. Ze moeten nog ervaring opdoen.

Natuurlijk is het irritant die 300KM,maar 320 KM is onhaalbaar en heb je ook nooit gehaald naar mijn mening (in nederland) , ik verwacht dat deze uiteindelijk uitkomt op een reeele 250-280. Hij zal dus ook nooit omhoog gaan verwacht ik.

Daarnaast rijden de meeste e-C3's gewoon rond, en maar enkele personen hebben een forum gevonden (de meeste met problemen) , dus de aantallen die je hier ziet zijn niet echt reeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DKP

DKP

renecl schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 14:19:
[...]
Natuurlijk zijn er problemen vooral met software.
Maar aan de andere kant, autotje brengt me op een goedkope en fijne manier van A naar B.
Daar heb je natuurlijk wel gelijk in, dat wel.

Behalve het punt van "goedkoop".
Zolang ik met deze dagen grotendeels gebruik kan maken van mijn zonnepanelen, ja.
Maar in de tijden dat dit niet zal kunnen (regenachtige dagen, of zelfs maar bewolkt, en meer nog, tiidens de korte en grijze winterdagen), is het rijden met deze C3 gevoelig duurder dan met mijn andere auto (diesel).

[ Voor 35% gewijzigd door DKP op 25-06-2025 15:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LookieChameleon
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 13-09 20:01
Vandaag een nieuwe Citroen ë C3 opgehaald met een trekhaak, het kan dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hem_1
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13-09 16:04
Is dat een originele trekhaak en kabelset, zo ja welke dealer.
Ik wacht al maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LookieChameleon
Het is een Brink trekhaak en een Olifant bekabeling volgens mijn dealer, Bij AutoKoese in Oud Beijerland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renecl
.

[ Voor 99% gewijzigd door renecl op 25-06-2025 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renecl
DKP schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 12:58:

Waarom?

Om nog even terug te komen op de 320KM en het steeds naar beneden gaan:

Waarom zakt het bereik in de eerste maanden?

1. De auto leert jouw rijstijl
De eerste 1000–2000 km gebruikt het systeem een standaard (optimistische) fabrieksinschatting.

Naarmate jij meer rijdt, leert de auto:
“Deze bestuurder rijdt vaak 110 km/u met airco en veel korte ritjes” → dus gaat het verwachte bereik omlaag.

2. Omstandigheden zijn nog niet gemiddeld
In de zomer (of bij milde temperaturen) is je bereik beter.

Rijd je in de eerste maanden veel bij koude starts, korte ritjes of regen → ziet het systeem dat als ‘normaal’ gedrag en houdt daar rekening mee.

3. Actieradius = schatting, geen defect
Je batterij wordt niet slechter.

Het dashboard past zich gewoon aan om eerlijker aan te geven hoeveel je écht kunt rijden.

Gaat dit ooit weer omhoog?
Ja! Bijvoorbeeld:

Als je langere, zuinigere ritten maakt (bijv. 80 km/u op provinciale wegen)

Als je tijdelijk de verwarming of airco minder gebruikt

Dan leert de boordcomputer: “Deze omstandigheden zijn gunstiger”, en dan stijgt het geschatte bereik weer.

1. De boordcomputer kijkt naar langere termijn
De actieradiusmeter baseert zich niet alleen op de laatste paar ritjes, maar op een soort "gewogen gemiddelde" van de afgelopen tientallen tot honderden kilometers.

Rustig rijden van een paar dagen weegt nog maar licht mee.
Pas als je dat langere tijd volhoudt (bijv. een week of twee met 200+ km), begint de inschatting omhoog te kruipen.

Hij past alleen bij opladen de ‘volle range’ aan
Bij veel EV’s, waaronder de Citroën ë-C3:

De actieradius bij volledig opgeladen batterij (bijv. 320 km) wordt bijgesteld op basis van recente rijdata

Dus: als je rustig rijdt + weer volledig oplaadt, dan pas zie je een hoger cijfer terug

Rijd je nu nog op een halfvolle accu? Dan wordt het nieuwe ‘hogere’ bereik nog niet getoond.

3. Opladen zonder rijden telt niet mee
Soms denken mensen: “Ik laad hem op, en ik rijd zuinig, dus waarom zie ik niks?”
Maar als je bijvoorbeeld oplaadt en maar 10 km rijdt, dan heeft het systeem nog te weinig data om z’n voorspelling echt aan te passen.

Wat kun je doen?
Wil je het bereik weer zien stijgen, dan is dit het recept:

Opladen tot 100%

Rustige ritten maken (bijv. 80–90 km/u)

Zonder airco of verwarming, als het kan

Dit gedrag minstens 100–200 km volhouden

Weer volledig opladen

Dán zul je merken dat de auto het bereik bijstelt omhoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Graeme
renecl schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 19:55:
[...]

Het dashboard past zich gewoon aan om eerlijker aan te geven hoeveel je écht kunt rijden.

Gaat dit ooit weer omhoog?
Ja! Bijvoorbeeld:

Als je langere, zuinigere ritten maakt (bijv. 80 km/u op provinciale wegen)

Als je tijdelijk de verwarming of airco minder gebruikt

Dan leert de boordcomputer: “Deze omstandigheden zijn gunstiger”, en dan stijgt het geschatte bereik weer.
Klopt, maar ik heb de logica achter deze manier van range meten eigenlijk nooit gesnapt. Mensen rijden toch constant anders? De ene dag rij je snelweg en de andere dag niet. Verschillende bestuurders binnen hetzelfde gezin hebben een ander rijgedrag. Ik hoor alleen maar verwarring rondom die Stellantis range-indicator van mensen.

De meesten verwachten: ok ik heb 320km WLTP range en nu staat er 160km dus dan heb ik nog ongeveer 50% accu. En daar moet ik nog wat vanaf trekken want snelweg of want koud etc. goh dit gaat wel erg hard zeg. (met als gevolg dat ze niet onder 50km range door durven te rijden want het gaat toch zo hard naar beneden terwijl ze dan nog 35% accu over hebben).

OF ze verwachten dat ie zich echt actief bijstelt op basis van je huidige gedrag dus dat ie misschien 300 zegt en zodra je een tijdje snelweg rijdt (zeg 5 min) dat ie dan zegt: oh joh dit gaat wel hard ineens en ie dan van 280 naar 220 springt ofzo.

Het zou toch ook super simpel moeten zijn? Meet gewoon het verbruik van de afgelopen 10 min en zeg: oké als je met dit verbruik blijft doorrijden kun je nog x km doorgaan totdat de auto leeg is.

En zelfs alleen het accupercentage is beter dan die rare Stellantis range want mensen snappen op hun mobiel toch ook dat 50% heel wat anders is als je YouTube filmpjes gaat kijken dan wanneer je 'm op vliegtuismodus in je tas stopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renecl
Graeme schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 16:58:
[...]

Klopt, maar ik heb de logica achter deze manier van range meten eigenlijk nooit gesnapt. Mensen rijden toch constant anders? De ene dag rij je snelweg en de andere dag niet. Verschillende bestuurders binnen hetzelfde gezin hebben een ander rijgedrag. Ik hoor alleen maar verwarring rondom die Stellantis range-indicator van mensen.

De meesten verwachten: ok ik heb 320km WLTP range en nu staat er 160km dus dan heb ik nog ongeveer 50% accu. En daar moet ik nog wat vanaf trekken want snelweg of want koud etc. goh dit gaat wel erg hard zeg. (met als gevolg dat ze niet onder 50km range door durven te rijden want het gaat toch zo hard naar beneden terwijl ze dan nog 35% accu over hebben).

OF ze verwachten dat ie zich echt actief bijstelt op basis van je huidige gedrag dus dat ie misschien 300 zegt en zodra je een tijdje snelweg rijdt (zeg 5 min) dat ie dan zegt: oh joh dit gaat wel hard ineens en ie dan van 280 naar 220 springt ofzo.

Het zou toch ook super simpel moeten zijn? Meet gewoon het verbruik van de afgelopen 10 min en zeg: oké als je met dit verbruik blijft doorrijden kun je nog x km doorgaan totdat de auto leeg is.

En zelfs alleen het accupercentage is beter dan die rare Stellantis range want mensen snappen op hun mobiel toch ook dat 50% heel wat anders is als je YouTube filmpjes gaat kijken dan wanneer je 'm op vliegtuismodus in je tas stopt?
Lastiger bij een LFP accu, daar de laadcapaciteit van deze accus zeer lastig te meten zijn. Voltage blijft namelijk (nagenoeg) gelijk bij volle en halfvolle accu. Daarom gebruikt men een aantal meetpunten waar wel een kleine spanningsdip is te zien maar vooral telt men wat te verbruikt wordt. (coulomb counting)

De waarde van het aantal KM resternent word berekend tijdens het laden van <40% naar 100% al het andere is een geschatte waarde.

Resterend tijdens rijden past zich wel aan na een x aantal minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKP

DKP

renecl schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 19:55:

Wat kun je doen?
Wil je het bereik weer zien stijgen, dan is dit het recept:

Opladen tot 100%

Rustige ritten maken (bijv. 80–90 km/u)

Zonder airco of verwarming, als het kan

Dit gedrag minstens 100–200 km volhouden

Weer volledig opladen

Dán zul je merken dat de auto het bereik bijstelt omhoog.
Maar dat is precies wat ik niet wekenlang, maar maandenlang deed dmv mijn woon werk verkeer. Reed nooit op de snelweg, nooit verwarming of airco aan, nooit sneller dan 70km/u. Bereikte altijd tussen 3,5 en 3,8 km per %, oftewel theoretish 350 tot 380 km bereik. De batterij werd zelden opgeladen bij minder dan 100km, omdat 1 woon werk dag bij mij tussen 102 en 116 km ligt (afhankelijk welke post(en) ik moet doen op de luchthaven die dag.
De langste afstand tot nu toe (ZONDER tussendoor bij te laden) is 386,9km (volgens de tripmeter, volgens het verschil op de ODO meter was het "maar" 378km, een andere rare storing die ik hier al vernoemd heb).
Toch ging die al die tijd NIET terug omhoog in weergegeven actieradius.
Maar mijn vrouw reed er een paar dagen mee, en BAM, wel verder naar beneden.

Omdat die weergave nu toch nooit de 300km meer zal weergeven, kan het mij plots veel minder schelen. Afgelopen 2 dagen wat snelweg gedaan om te "testen", en doorgereden, cc op 125km/u (wat in reëel toch 122/123km/u blijkt te zijn, dus verassend nauwkeurig!)
Vandaag thuisgekomen met 214km op de tripneter, en 3% in de batterij.
Lijkt relatief goed, maar is het niet, slechts ongeveer 2/3 was snelweg, en niet altijd 125 kunnen rijden. Ik denk bij constant 125, batterij leeg na 150 a 160km.
Dat is erg veel verbruik voor een kleine en lichte auto.

Moest ik nu (grotendeels, laat zeggen 80% van de tijd), gratis kunnen laden, trok ik het mij allemaal zo niet aan. Maar voor mij is elektriciteit niet goedkoop.

Edit: wat ik wel een beetje "grappig" vind, is, batterij bijna leeg, maar GÉÉN power limitation! In een lege en onbebouwde straat kort bij thuis, batterij op 3%, gestopt, en van stilstand naar 100km/u, ik kwam, zoals het zou moeten volgens de gegevens, op net geen 11 sec uit (gemeten met een app), en trok daarboven gewoon lineair door tot de max, namelijk 135km/u, die gaf daarbij geen krimp,gewoon vol doortrekken! Toen plots op 2%, maar 't laatste stuk naar huis was weer bergaf, bij thuiskomst terug op 3%.
Nota: onder de 5% schakelt die de airco uit (wellicht ook de verwarming), en veranderd de autonomie weergave gewoon in 2 streeojes

[ Voor 14% gewijzigd door DKP op 26-06-2025 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKP

DKP

LookieChameleon schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 16:31:
Vandaag een nieuwe Citroen ë C3 opgehaald met een trekhaak, het kan dus wel.
Mee besteld? Ik bedoel, vanaf de fabriek geplaatst?
Heb je een foto? Ben wel eens benieuwd hoe het eruit ziet 😁

Zelf doe ik (voorlopig) niet de kist om nog een trekhaak te laten plaatsen, tenminste, zolang we onze andere auto nog hebben. Moest die om een of andere reden weg gaan, dan wel.

Edit: laat maar, heb beetje bijgelezen 😁

[ Voor 4% gewijzigd door DKP op 26-06-2025 21:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renecl
DKP schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 21:13:
[...]

Mee besteld? Ik bedoel, vanaf de fabriek geplaatst?
Heb je een foto? Ben wel eens benieuwd hoe het eruit ziet 😁

Zelf doe ik (voorlopig) niet de kist om nog een trekhaak te laten plaatsen, tenminste, zolang we onze andere auto nog hebben. Moest die om een of andere reden weg gaan, dan wel.

Edit: laat maar, heb beetje bijgelezen 😁
Pas bij 1% gaat de schildpad modus aan, en heb je nog 10KM (ik denk meer)
Zelf al 2 keer tot de 1% gezakt aantal km worden dan twee streepjes, durf dan niet echt veel meer te rijden. ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Estherrrrrr
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 11-09 20:51
Graeme schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 16:58:
[...]

Ik maak het mezelf gewoon niet zo moeilijk.
Kijk alleen naar accupercentage. Heb ook alleen de kilometerstand zichtbaar staan, de rest (range) is ruis.
En na 4 maanden ken ik mijn auto icm met mijn rijgedrag als mijn broekzak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enrico Sarto
  • Laatst online: 14-09 09:37
Vandaag nog de volgende reactie gehad van de Citroën dealer na de vraag wat de status van de trekhaak is.

"De trekhaken kennen in Nederland nog steeds een blokkade op levering.

Reden hiervan is omdat de electronica van de C3 nog niet klaar is voor montage van een trekhaak en hierdoor niet communiceert met bijvoorbeeld het ESP systeem.

Hier staat veel druk op vanuit het netwerk naar Stellantis Nederland en weer naar EU, maar helaas nog niet met het gewenste resultaat.

Er rijden inderdaad al modellen rond met trekhaak, deze komen via een externe aanbieder en zijn dan niet elektronisch aangemeld op de auto.

Rijden hiermee is op eigen risico en kan tot gevolg hebben dat de auto in geval van een ongeval niet verzekerd is.

Wij als dealer willen dit risico niet nemen en dus houden wij ons aan het voorschrift."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renecl
Estherrrrrr schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:32:
[...]

Kijk alleen naar accupercentage. Heb ook alleen de kilometerstand zichtbaar staan, de rest (range) is ruis.
Wat een heerlijk eerlijk antwoord ;-)
En idd wij nerds zitten als een malle naar metertjes te loeren en te bedenken welke logica/duivelse magie hier dan achter zit.

Maar we vergeten dat we gewoon lekken erin moeten rijden en gezond verstand gerbuiken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renecl
Is het iemand al gelukt om via de OBD connector een verbinding te maken?

Ik heb het volgende geprobeerd:

- Vgate vLinker MC+ OBD2 hardware
- Carscanner als APP (en heel veel andere geprobeerd)

Na scannen van alle protocollen, blijft hij geen conntact maken met de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Enrico Sarto schreef op zaterdag 28 juni 2025 @ 13:25:
De trekhaken kennen in Nederland nog steeds een blokkade op levering. Reden hiervan is omdat de electronica van de C3 nog niet klaar is voor montage van een trekhaak en hierdoor niet communiceert met bijvoorbeeld het ESP systeem.
Dat verklaart een hoop! :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdklip
renecl schreef op zondag 29 juni 2025 @ 10:21:
Is het iemand al gelukt om via de OBD connector een verbinding te maken?
Voor PSA had je altijd een verloopkabeltje nodig die wat aders in de OBD connector omwisselt. Ik weet niet of dat nog steeds zo is maar het zou me niet verbazen.

Edit: hier de info m.b.t. de e-208. Ik weet niet of dit (of iets soortgelijks) ook voor de e-C3 geldt maar het lijkt me wel:

https://www.speakev.com/threads/e-208-obd-ii.152386/

[ Voor 21% gewijzigd door mvdklip op 29-06-2025 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
We zijn trouwens veilig in Frankrijk aangekomen met de e-C3. Voor het gedonder met de Supercharger heb ik inmiddels het volgende gevonden:

- Parkeren bij de laadpaal maar auto nog niet van het contact halen.
- Tesla app starten, laadpaal selecteren, etc maar nog niet starten.
- In één snelle beweging door: auto van het contact, laadkabel erin en op start drukken.

Dit heeft vier keer achter elkaar vlekkeloos gewerkt gelukkig. De eerste stop bij de Supercharger deden we nog op de oude (slome) manier en dat was echt een hel. We hebben meer dan een uur stilgestaan op die locatie. Toen dus maar wat anders verzonnen wat nog bleek te werken ook. :D

De remmen zijn trouwens ook flink getest. Twee keer een ree voor de auto gehad en op tijd kunnen stoppen. Een keer scheelde het 10cm. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renecl
mvdklip schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:35:
[...]

Voor PSA had je altijd een verloopkabeltje nodig die wat aders in de OBD connector omwisselt. Ik weet niet of dat nog steeds zo is maar het zou me niet verbazen.

Edit: hier de info m.b.t. de e-208. Ik weet niet of dit (of iets soortgelijks) ook voor de e-C3 geldt maar het lijkt me wel:

Ik heb em meteen besteld :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renecl
Ik heb de TRONITY APP eens geprobeerd (niet gratis), en valt me op dat er veel meer data uit de online citroen koppeling te halen is dan de citroen app zelf.

Temp, KM, Totaal Km en Verbruik worden netjes gedownload en ook zijn de gegevens te exporteren.
Geen idee waarom in in de ciroen app zelf de totaal km in moet vullen terwijl deze gewoon uit te lezen is door andere apps.........

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xaE_MqCgnI-7Je65EFrZM2Ktz4g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jXshhY828fD1P6jcZRRWQvpz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CEooOr9ypWncOZURzhpSUIZmZpg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y3dpawDtcDJiYHoGgK9yxFiP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
renecl schreef op zondag 29 juni 2025 @ 21:53:
Ik heb de TRONITY APP eens geprobeerd (niet gratis), en valt me op dat er veel meer data uit de online citroen koppeling te halen is dan de citroen app zelf.
Grappig want exact dat dacht ik ook weer eens te proberen naar aanleiding van jouw bericht maar dat lukte me helaas niet. De flow in de app eindigde steeds op een leeg wit scherm. Het enige wat lukte was een basic subscription zonder koppeling maar daar heb je niks aan natuurlijk. App weer verwijderd. :/

Verder inderdaad bizar dat de gegevens gewoon beschikbaar zijn en dat de officiële app ze niet gebruikt/toont. 7(8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Volgens de mogelijkheden van dit script kun je zelfs dingen als de deuren openen en sluiten via de API:

https://github.com/flobz/...roller?tab=readme-ov-file

Lijkt me interessant om daar eens mee te spelen maar toch ook wel bizar dat een hack op je domotica systeem ervoor kan zorgen dat ze er met je auto vandoor kunnen. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryEvers
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 12-09 10:26
Hi,

je kunt de auto wel koppelen in home assistant dan krijg je wel veel meer mogelijkheden:

VR7CBZYA3RT186814 ABRP sync
VR7CBZYA3RT186814 ABRP token
(geen waarde)
Air conditioning Starten/Stoppen
VR7CBZYA3RT186814 Batterij laad limiet

90
90%
VR7CBZYA3RT186814 Data refresh interval
30,0
s
Deuren
Laden Starten/Stoppen
VR7CBZYA3RT186814 Lichten
VR7CBZYA3RT186814 Toeter
VR7CBZYA3RT186814 Wakker worden
Air conditioning
Niet beschikbaar
VR7CBZYA3RT186814 Batterij
95,0%
VR7CBZYA3RT186814 Batterij aan het laden
Niet aan het opladen
VR7CBZYA3RT186814 Batterij gekoppeld
Losgekoppeld
VR7CBZYA3RT186814 Batterij huidige capaciteit
Onbekend
VR7CBZYA3RT186814 Batterij laad snelheid
Onbekend
VR7CBZYA3RT186814 Batterij maximum capaciteit
Onbekend
VR7CBZYA3RT186814 Batterij SOH
Onbekend
VR7CBZYA3RT186814 Battery laad type
Nee
Battery laadtijd
Niet beschikbaar
VR7CBZYA3RT186814 Battery verwachte eindtijd
Niet beschikbaar
VR7CBZYA3RT186814 Bereik
288,00 km
VR7CBZYA3RT186814 Command status
Wakker worden: Afgerond
VR7CBZYA3RT186814 Deuren
Onbekend
VR7CBZYA3RT186814 Kilometerstand
0,00 km
VR7CBZYA3RT186814 Last trip
8,00 km
VR7CBZYA3RT186814 Motor
Uit
VR7CBZYA3RT186814 Rijden
Gedetecteerd
VR7CBZYA3RT186814 Service batterij
100,0%
VR7CBZYA3RT186814 Temperatuur
19,5 °C
VR7CBZYA3RT186814 Type
Electrisch
VR7CBZYA3RT186814 Voertuig
Afwezig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBlue217
TheBlue217 schreef op maandag 16 juni 2025 @ 18:19:
Als ik nog informatie krijg over wat er nou mis was zal ik het van de week nog even delen!
Hierbij de update:
Uiteindelijk zat de storing dus in de elektromotor, daar ze die vervangen hebben en hij het nu weer doet.

Verder konden ze me ook geen info geven. Helaas.

Ondertussen al weer meer dan 1000km mee gereden, hopen dat deze het wel volhoudt tot de eerste onderhoudsbeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gobelijn
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20-07 22:26
Iemand al ervaring met snelladen bij deze temperaturen van 35°C of meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Geen 35, wel 30 en vijf keer snelladen op één dag. Geen rapidgate gelukkig zoals bij de Leaf destijds, wel veel lawaai elke keer. Waarschijnlijk omdat de airco op vol vermogen staat te draaien om het accupakket te koelen. Piek meestal op 87 kW en ook al hoge(re) snelheden bij een lege accu. Startend rond de 40 kW meestal. Boven de 80% nog maar 20 kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdklip
HarryEvers schreef op maandag 30 juni 2025 @ 13:26:
je kunt de auto wel koppelen in home assistant dan krijg je wel veel meer mogelijkheden:
Volgens mij is dat hetzelfde script maar dan aangezwengeld in HA. Wees je er trouwens bewust van dat je je VIN hier open en bloot in het forum zet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renecl
Hi,

(geen waarde)

90
90%
30,0
s
Deuren
Laden Starten/Stoppen
VR7CBZYA3RT186814 Toeter
Air conditioning
Niet beschikbaar
95,0%
Niet aan het opladen
Losgekoppeld
Onbekend
Onbekend
Onbekend
Onbekend
Nee
Battery laadtijd
Niet beschikbaar
Niet beschikbaar
VR7CBZYA3RT186814 Bereik
288,00 km
VR7CBZYA3RT186814 Deuren
Onbekend
0,00 km
8,00 km
VR7CBZYA3RT186814 Motor
Uit
VR7CBZYA3RT186814 Rijden
Gedetecteerd
100,0%
19,5 °C
VR7CBZYA3RT186814 Type
Electrisch
Afwezig
Ik heb connectie via HA, alleen geen idee hoe ik in de config file kan komen....

You can now edit any config file
nano charge_config.json
nano config.ini
nano config.json

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomono
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 14-09 22:55
Hi,

(geen waarde)

90
90%
30,0
s
Deuren
Laden Starten/Stoppen
VR7CBZYA3RT186814 Toeter
Air conditioning
Niet beschikbaar
95,0%
Niet aan het opladen
Losgekoppeld
Onbekend
Onbekend
Onbekend
Onbekend
Nee
Battery laadtijd
Niet beschikbaar
Niet beschikbaar
VR7CBZYA3RT186814 Bereik
288,00 km
VR7CBZYA3RT186814 Deuren
Onbekend
0,00 km
8,00 km
VR7CBZYA3RT186814 Motor
Uit
VR7CBZYA3RT186814 Rijden
Gedetecteerd
100,0%
19,5 °C
VR7CBZYA3RT186814 Type
Electrisch
Afwezig
Werkt het op afstand aan en uitzetten van dr airco in HA?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gobelijn
mvdklip schreef op maandag 30 juni 2025 @ 18:32:
Geen 35, wel 30 en vijf keer snelladen op één dag. Geen rapidgate gelukkig zoals bij de Leaf destijds, wel veel lawaai elke keer. Waarschijnlijk omdat de airco op vol vermogen staat te draaien om het accupakket te koelen. Piek meestal op 87 kW en ook al hoge(re) snelheden bij een lege accu. Startend rond de 40 kW meestal. Boven de 80% nog maar 20 kW.
Interessant.. alleen is het nieuwe normaal in de zomer 35°C of meer. Hopelijk kan er iemand eens snelladen bij deze temperaturen... Citroen zegt dat een kleine batterij geen probleem is voor op reis omdat je kan snelladen. Werkt dat echt in de zomer of kan je onderweg stranden door oververhitting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TDG
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 03:49

TDG

renecl schreef op maandag 30 juni 2025 @ 19:29:
[...]

Ik heb connectie via HA, alleen geen idee hoe ik in de config file kan komen....

nano charge_config.json
nano config.ini
nano config.json
Volgens mij gebruiken ze de API van smartcar (in iedergeval daarmee leest de ANWB app het accu percentage van e-C3 uit). Misschien kun je daar meer info vinden: https://smartcar.com/nl of https://smartcar.com/docs/getting-started/introduction

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
gobelijn schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 15:59:
Werkt dat echt in de zomer of kan je onderweg stranden door oververhitting?
Rapidgate is dus precies dat. De e-C3 lijkt daar geen last van te hebben omdat de airco vol aan de bak gezet wordt tijdens het snelladen. Hetzelfde lawaai als bij Tesla's. ;)

Nou is er natuurlijk wel een limiet aan wat die airco aan kan, maar het verschil tussen 30 en 35 graden lijkt me verwaarloosbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdklip
TDG schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 17:19:
Volgens mij gebruiken ze de API van smartcar.
In de basis is er de API van PSA/Stellantis zelf. Alle apps gebruiken uiteindelijk die API om met de e-C3 (of een andere PSA auto) te communiceren. Daar zitten meestal lagen tussen. In het geval van de ANWB zou dat smartcar kunnen zijn, in het geval van HA is het waarschijnlijker dat het een opensource script is zoals degene die ik postte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdklip
renecl schreef op maandag 30 juni 2025 @ 19:29:
nano charge_config.json
nano config.ini
nano config.json
Hiermee wordt bedoeld dat je de config files met het handje in een terminal kan aanpassen. Nano is een commandline text editor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gobelijn
mvdklip schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 20:13:
[...]

Rapidgate is dus precies dat. De e-C3 lijkt daar geen last van te hebben omdat de airco vol aan de bak gezet wordt tijdens het snelladen. Hetzelfde lawaai als bij Tesla's. ;)

Nou is er natuurlijk wel een limiet aan wat die airco aan kan, maar het verschil tussen 30 en 35 graden lijkt me verwaarloosbaar.
is het de airco of is het gewoon een ventilator?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdklip
gobelijn schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:01:
is het de airco of is het gewoon een ventilator?
Het is echt veel luider dan normaal bij snelladen en is ook al eens vaker gerapporteerd hier in het forum. Het is zo'n hels kabaal dat je zou denken dat er iets mis is met de auto. Als je het dan vergelijkt met de ladende Tesla's ernaast dan is het maar net iets luider en eigenlijk best duidelijk dat het de airco moet zijn die op vol vermogen staat te koelen. Daarmee voorkomt Stellantis dus dat rapidgate gebeuren. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gobelijn
mvdklip schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 21:43:
[...]

Het is echt veel luider dan normaal bij snelladen en is ook al eens vaker gerapporteerd hier in het forum. Het is zo'n hels kabaal dat je zou denken dat er iets mis is met de auto. Als je het dan vergelijkt met de ladende Tesla's ernaast dan is het maar net iets luider en eigenlijk best duidelijk dat het de airco moet zijn die op vol vermogen staat te koelen. Daarmee voorkomt Stellantis dus dat rapidgate gebeuren. :*)
ik ben benieuwd tot welke omgevingstemperaturen dit werkt, hopelijk kan iemand dit eens proberen bij 35° of meer, meten is weten. Dit bepaalt of je de C3 kan gebruiken voor langere ritten in de zomer of dat het enkel een stadsauto is voor lokale verplaatsingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKP

DKP

Estherrrrrr schreef op vrijdag 27 juni 2025 @ 14:32:
Dat is bij mij ook zo intussen.
Rechts op het dashboard staat het altijd op trip B (dat is die dat ik altijd op 0 zet na volgeladen te hebben).
Op die manier zie ik hoeveel km's reeds afgelegd tegenover de daling van de batterij percentage, en "voel" ik wel hoever ik geraak, en denk ik er verder niet meer bij na. Die range weergave kan mij gestolen worden!

Btw: vandaag voor de eerste keer 400km bereikt op één batterijlading.
Volgens trip B 405,8km, maar volgens de ODO "slechts" 402km.
(en in reëel zijn dat eigenlijk ongeveer 414km vanwege de negatieve afwijkingen in de tellingen).
Op de tripmeters zit een negatieve afwijking van ongeveer 2%, de afwijking op de ODO is nog groter door het probleem dat ik al vernoemd heb, maar die afwijking hangt vooral af van hoeveel korte of lange ritten je rijdt, en waar de tripmeting telkens toevallig stopt.
Maar van die afwijkingen trek ik mij ook allang niks meer aan.

Het is niet mijn bedoeling dat die 400km herhaalt wordt, maar ik wilde toch één keer de machische 400+km's halen, gewoon omdat ik merkte dat het kán, als je écht wilt :9
Daarvoor heb ik uiteraard niet één km snelweg gereden, en nooit sneller dan 70km/u gereden.
Verwarming nooit gebruikt (was ook niet echt nodig dezer dagen 8)7 ), maar wel de airco, ongeveer de helft van de tijd, maar die creëert amper meerverbruik, en dat is maar goed ook, want in de winter zonder verwarming is ok, maar dezer dagen zonder airco niet bepaald fijn :F

De auto is momenteel nog aan het laden, ben wel benieuwd hoeveel erin geraakt (gestopt met 2%), en wat het gemiddelde verbruik gaat geweest zijn (nog een uurtje laden, en dan weet ik het).

Note: van 2% naar 100%, ingesteld op 10A 3 fasig (6,9kW), geeft die 6:30u aan, wat ik niet slecht vind.
Ik zit vandaag nog eens op mijn "gratis laadpost" :*) , en daar kan ik driefasig laden, en blijkbaar zonder probleem van leeg naar vol tijdens mijn shift d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKP

DKP

renecl schreef op zondag 29 juni 2025 @ 21:53:
Ik heb de TRONITY APP eens geprobeerd (niet gratis), ...
Nu ben ik er wel in geïnteresseerd om die ook eens te proberen, maar ik zie "niet gratis"?
Hoeveel kost die app?
Éénmalige kost? Of per maand te betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKP

DKP

gobelijn schreef op maandag 30 juni 2025 @ 16:13:
Iemand al ervaring met snelladen bij deze temperaturen van 35°C of meer?
Ik heb allang geen snellader meer gebruikt.
Dat komt vooral omdat wij geneigd zijn om bij langere afstanden toch nog steeds onze andere auto te gebruiken, namelijk onze diesel. Zeker zolang die de LEZ zones nog binnen mag.
En dat om volgende redenen:
Bij 120km/u verbruikt die iets meer dan bij 90km/u, waarbij het verbruik bij de ë-C3 ongeveer verdubbeld.
Door de betrekkelijk lage dieselprijs is dat nog een extra voordeel.
En omdat we op onze ë-C3 voorlopig géén trekhaak laten zetten, en mijn fiets dus niet mee kan als we met meer dan 2 personen rijden, wat de komende drie maanden veel zal gebeuren (mijn schoonmoeder komt vanaf de Filipijnen 3 maand op vakantie, en we zijn van plan wat uitstapjes te maken).

Verder is zowel mijn vrouw als ikzelf op zoek naar ander werk, en de bedoeling is dat er minstens een van ons met het openbaar vervoer kan gaan werken, en slechts één auto overblijft.
Dat zou dan de ë-C3 moeten zijn (al zal ik onze andere auto dan wel missen).
Maar ook de ë-C3 zal niet blijven, want eens drie jaar gepasseerd (Vlaamse premie, je weet wel), vliegt die dan buiten, en is het de bedoeling dat er een ruimere elektrische auto in de plaats komt.

Nog veel toekomstmuziek/plannen waarvan we tegen dan wel zien hoe het loopt, want wie weet is tegen die tijd elektrisch rijden weer de nieuwe boosdoener voor de politiek 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renecl
DKP schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:43:
[...]

Dat is bij mij ook zo intussen.
Rechts op het dashboard staat het altijd op trip B (dat is die dat ik altijd op 0 zet na volgeladen te hebben).
Op die manier zie ik hoeveel km's reeds afgelegd tegenover de daling van de batterij percentage, en "voel" ik wel hoever ik geraak, en denk ik er verder niet meer bij na. Die range weergave kan mij gestolen worden!

Btw: vandaag voor de eerste keer 400km bereikt op één batterijlading.
Volgens trip B 405,8km, maar volgens de ODO "slechts" 402km.
(en in reëel zijn dat eigenlijk ongeveer 414km vanwege de negatieve afwijkingen in de tellingen).
Op de tripmeters zit een negatieve afwijking van ongeveer 2%, de afwijking op de ODO is nog groter door het probleem dat ik al vernoemd heb, maar die afwijking hangt vooral af van hoeveel korte of lange ritten je rijdt, en waar de tripmeting telkens toevallig stopt.
Maar van die afwijkingen trek ik mij ook allang niks meer aan.

Het is niet mijn bedoeling dat die 400km herhaalt wordt, maar ik wilde toch één keer de machische 400+km's halen, gewoon omdat ik merkte dat het kán, als je écht wilt :9
Daarvoor heb ik uiteraard niet één km snelweg gereden, en nooit sneller dan 70km/u gereden.
Verwarming nooit gebruikt (was ook niet echt nodig dezer dagen 8)7 ), maar wel de airco, ongeveer de helft van de tijd, maar die creëert amper meerverbruik, en dat is maar goed ook, want in de winter zonder verwarming is ok, maar dezer dagen zonder airco niet bepaald fijn :F

De auto is momenteel nog aan het laden, ben wel benieuwd hoeveel erin geraakt (gestopt met 2%), en wat het gemiddelde verbruik gaat geweest zijn (nog een uurtje laden, en dan weet ik het).

Note: van 2% naar 100%, ingesteld op 10A 3 fasig (6,9kW), geeft die 6:30u aan, wat ik niet slecht vind.
Ik zit vandaag nog eens op mijn "gratis laadpost" :*) , en daar kan ik driefasig laden, en blijkbaar zonder probleem van leeg naar vol tijdens mijn shift d:)b
Hoe dan? Heb je dan wel stoplichten en bochten bijvoorbeeld. Comford stand?
Echt knap die 400 KM hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renecl
DKP schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:48:
[...]

Nu ben ik er wel in geïnteresseerd om die ook eens te proberen, maar ik zie "niet gratis"?
Hoeveel kost die app?
Éénmalige kost? Of per maand te betalen?
https://play.google.com/s...=tronity+app&c=apps&hl=en

En de prijs met 4,99 moet het lukken.

https://www.tronity.io/en/tronity-app/pricing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renecl
mvdklip schreef op zondag 29 juni 2025 @ 11:35:
[...]

Kabeltje gekocht, maar helaas nog geen connrectie :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
renecl schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 18:59:
Kabeltje gekocht, maar helaas nog geen connrectie :-(
Kak. Heb net nog even gezocht voor je en op wat Franse fora is de conclusie dat het niet lukt om verbinding te krijgen met een Chinese interface. Alleen met de originele hardware/software genaamd diagbox. Zelfs de 1:1 kloon van diagbox werkt niet. Waarschijnlijk doordat die een firmware update nodig heeft.

[ Voor 14% gewijzigd door mvdklip op 05-07-2025 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renecl
mvdklip schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 09:45:
[...]

Kak. Heb net nog even gezocht voor je en op wat Franse fora is de conclusie dat het niet lukt om verbinding te krijgen met een Chinese interface. Alleen met de originele hardware/software genaamd diagbox. Zelfs de 1:1 kloon van diagbox werkt niet. Waarschijnlijk doordat die een firmware update nodig heeft.
Thx voor uitzoeken, dan wacht ik mijn grote FW update af over 2 maanden. Eens kijken wat dat allemaal oplost :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DKP

DKP

renecl schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 18:45:
[...]
Hoe dan? Heb je dan wel stoplichten en bochten bijvoorbeeld.
Zeker wel, maar uitrollen vóór een rood licht op motorrem helpt wel. Je wint wel niet terug wat je daarna verliest in accelereren, maar het verschil is wel veel kleiner dan bij een verbrandingsmotor.
Juist NIET, want dan regenereer je minder.
Of het eigenlijk veel verschil maakt weet ik niet, maar ik houd zo veel van de sterke motorrem dat ik sowieso nooit in de C stand rijd.
Zonder de C stand gebruik ik amper mijn remmen. I LOVE IT!
renecl schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 18:45:
[...]
Echt knap die 400 KM hoor
Vind ik ook 😁
Maar zoals gezegd, vind ik het zelf niet voor herhaling vatbaar, want je moet er zoveel moeite voor doen dat het rijplezier toch wel wat verdwijnt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Mijn moeder rijd een E-C3 MAX, leuk ding ze is er blij mee enz.
Alleen ze komt bij mij met het verhaal dat haar klimaatsysteem nog steeds niet te bedienen is via de app.

Ze heeft alle E services afgenomen en in het account zag ik ook dat klimaat regeling in haar abonnement zit.

Citroën stuurt haar een link waar geen verdere informatie staat, alleen de basale uitleg maar verteld haar ook dat haar sleutel mogelijk niet goed gekoppeld is?

Is dat laatste een ding, of is het gewoon een babbeltje om van het gesprek af te zijn?

Weet iemand hier raad toevallig?

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HarryEvers
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 12-09 10:26
Ja, dit werkt nog steeds niet er zou een update hiervoor moeten komen (remote voor de hardware in de auto) en , de app is nog steeds erg beperkt in mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renecl
Ook dit weer melden in de APP van Citroen !
Ze houden dit bij, en als het goed is (is me verteld) krijg je bericht als het werkt. of als je auto naar binnen moet voor een software update, of een andere remote module.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LookieChameleon
Wat betreft de software zou ik willen weten hoe lang het duurt voordat de services e Remote, Telemaintenance en e Route geactiveerd zijn. Al twee keer een automatische mail gehad met als inhoud: Laatste noodzakelijke stappen om uw Connect PLUS.
Al menigmaal een rit van 20 minuten gemaakt zoals wordt gezegd te doen maar de services geven maar "serviceactivering is bezig" aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
LookieChameleon schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 22:24:
Wat betreft de software zou ik willen weten hoe lang het duurt voordat de services e Remote, Telemaintenance en e Route geactiveerd zijn. Al twee keer een automatische mail gehad met als inhoud: Laatste noodzakelijke stappen om uw Connect PLUS.
Al menigmaal een rit van 20 minuten gemaakt zoals wordt gezegd te doen maar de services geven maar "serviceactivering is bezig" aan.
Dit had ik ook en ik heb twee dingen gedaan om het op te lossen:

1) Gemeld bij Citroën en die gaven aan dat specifiek mijn auto tot een groep behoorde waarbij de software van de telematica unit niet goed was. Mettertijd zou ik dan een update krijgen en zou het functioneren.

2) De nieuwere versie van de app heeft een "beheer uw services" knop om de activatie van de services opnieuw te initialiseren. Dit heb ik gedaan.

Volgens Citroën heb ik de door hun beloofde update gehad en heeft dat het probleem verholpen. Zelf twijfel ik daaraan want het begon te werken zodra ik de genoemde knop gebruikte. Ik zou zeggen probeer die knop eens en kijk of de services dan wél activeren.

Edit: dit weet je waarschijnlijk al maar zelfs na activatie van alle services is de werking van de app maar zeer beperkt. Bij e remote werkt alleen het laden en de e routes app crasht bij mij.

[ Voor 8% gewijzigd door mvdklip op 09-07-2025 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renecl
mvdklip schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 12:24:
[...]

2) De nieuwere versie van de app heeft een "beheer uw services" knop om de activatie van de services opnieuw te initialiseren. Dit heb ik gedaan.
Waar zie jij die knop ? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paku
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12:24

Paku

P2 LRSM Moon Pilot

Mijn vriendin heeft sinds 3 maanden een eC3 private lease. Op zich bevalt de wagen goed maar er zijn toch wat vreemde zaken.

Na een paar weken had ze een moment waarop de sleutel niets meer deed. We konden de wagen openen met de fysieke sleutel en zo ook starten en na een ritje deed alles het weer prima. We hadden zelfs de batterij van de sleutel vervangen maar dat had geen effect. Het probleem is vanzelf opgelost en tot nu toe niet meer voorgekomen. Nu ben ik zelf met mijn Polestar wel wat gewend aan 'self-healing' gedrag van de wagen :)

Met de wagen wordt bijna dagelijks gereden en gemiddeld zo'n 50 km per dag. Dus niet alleen hele kleine stukjes.

Afgelopen weekeinde 2 dagen achter elkaar: de wagen was dood. Ook met de fysieke sleutel kwam ze er niet meer in.
Ze heeft de ANWB laten komen, deze concludeerde dat de 12V leeg was. Die hadden een trucje om hem toch open te krijgen met de fysieke sleutel. Ze hebben hem bijgeladen en daarna deed hij het weer. Ze vertelden wel dat als je de wagen aan laat staan (zonder te rijden) de 12V oplaadt vanuit de 400V accu.
De volgende dag precies hetzelfde probleem. Weer de ANWB erbij, en daarna de wagen maar bij de dealer geparkeerd. In de tussentijd was er voldoende mee gereden.

De dealer gaf aan dat het wel even kan duren. Want ze zitten met de airbag replacement bij oudere C3 modellen die veel tijd in beslag neemt. Dus we wachten maar even af.

Heeft iemand soortgelijke problemen gehad?

Polestar 2 (Dec 2021) LRSM Moon Pilot 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Autootje, Services, Mijn services en dan onderaan:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JEgecrkSdPY3dFMU1hfbtngJswc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/feT4rvfNBKe3Ee8FtSg4dCtr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Paku schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 09:10:
Die hadden een trucje om hem toch open te krijgen met de fysieke sleutel.
Kun je het trucje delen hier op het forum of heb je het niet gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renecl
mvdklip schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:51:
[...]

Autootje, Services, Mijn services en dan onderaan:

[Afbeelding]
Maar werk bij jou nu wel of niet de remote de klimaat functie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paku
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12:24

Paku

P2 LRSM Moon Pilot

mvdklip schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 10:56:
[...]

Kun je het trucje delen hier op het forum of heb je het niet gezien?
Wat ik begreep is dat je eerst het handvat naar je toe moet trekken, en daarna de sleutel pas moet draaien. Dan gaat de deur open als de 12V accu leeg is.
Volgens mij was het wel weer lastig om hem op slot te krijgen, maar dat heeft ze niet verder uitgeprobeerd.

Normaal gesproken, met 12V prima, draai je eerst de sleutel en dan trek je aan het handvat.

[ Voor 22% gewijzigd door Paku op 11-07-2025 15:15 ]

Polestar 2 (Dec 2021) LRSM Moon Pilot 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
renecl schreef op vrijdag 11 juli 2025 @ 13:18:
Maar werk bij jou nu wel of niet de remote de klimaat functie?
Nope. Activeren != kunnen gebruiken bij Citroën :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKP

DKP

mvdklip schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 12:24:
[...]
... Gemeld bij Citroën ...
Ik meld niks meer bij Citroën, gewoon omdat ik de aanhoudende software problemen grondig beu ben.
Sinds dat eerste onderhoud op 12.500km, waarbij men aan een zoveelste update begonnen was, maar niet afgewerkt hebben omdat ik dan een vervangwagen wilde (want die update zou 72 tot 84 uur duren zeiden ze), heb ik nog wel wat rare storingen op de radio, maar verder doet het touchscreen het wel. In die zin dat het steeds snel opstart en niet meer voortdurend uitvalt. Dat is voor mij voldoende, ik gebruik zelden de radio (bijna altijd spotify), en voor de GPS gebruik ik altijd Maps.Google.

Voor mijn volgende onderhoud denk ik een andere dealer aan te spreken (want buiten de software problemen is het ook erg triestig gesteld met de service na verkoop bij Empsen in Tienen), en misschien kaart ik de problemen dan nog wel eens aan, maar dat zal toch wel mijn laatste keer zijn.

Intussen staat de odo meter op +18.000km, na 6 maanden, dat is toch best al wat gereden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renecl
DKP schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 23:31:
[...]

Ik meld niks meer bij Citroën, gewoon omdat ik de aanhoudende software problemen grondig beu ben.
Sinds dat eerste onderhoud op 12.500km, waarbij men aan een zoveelste update begonnen was, maar niet afgewerkt hebben omdat ik dan een vervangwagen wilde (want die update zou 72 tot 84 uur duren zeiden ze), heb ik nog wel wat rare storingen op de radio, maar verder doet het touchscreen het wel. In die zin dat het steeds snel opstart en niet meer voortdurend uitvalt. Dat is voor mij voldoende, ik gebruik zelden de radio (bijna altijd spotify), en voor de GPS gebruik ik altijd Maps.Google.

Voor mijn volgende onderhoud denk ik een andere dealer aan te spreken (want buiten de software problemen is het ook erg triestig gesteld met de service na verkoop bij Empsen in Tienen), en misschien kaart ik de problemen dan nog wel eens aan, maar dat zal toch wel mijn laatste keer zijn.

Intussen staat de odo meter op +18.000km, na 6 maanden, dat is toch best al wat gereden.
Ik blijf dat wel doen, en ze gaan me volgende week bellen. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram Luiten
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 14-07 12:15
Sinds November 2024 ë-C3 eigenaar. Behalve dat (eindeloze mails met Citroen NL) de app maar heel beperkt werkt alles prima, ben eigenlijk zeer tevreden.
Echter, dient zich nu pas, nu het wat warmer wordt een echt probleem aan: de Airco. Ook op max vermogen geen merkbare afkoeling van de heftig inblazende luchtstroom. Onder de motorkap gekeken met airco vol aan: de ventilator achter de radiator draait niet. Let wel: ik weet niet of die ventilator überhaupt soms of vaak of altijd draait, in elk geval staat bij mij deze stil. De garage gebeld voor garantie reparatie, maar die willen eerst kijken of het een "instelling" is. Aangezien de garage beetje uit de buurt is wil ik graag zelf alles wat mogelijk is proberen. Heeft iemand tips??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:40
Bram Luiten schreef op zondag 13 juli 2025 @ 12:10:
Sinds November 2024 ë-C3 eigenaar. Behalve dat (eindeloze mails met Citroen NL) de app maar heel beperkt werkt alles prima, ben eigenlijk zeer tevreden.
Echter, dient zich nu pas, nu het wat warmer wordt een echt probleem aan: de Airco. Ook op max vermogen geen merkbare afkoeling van de heftig inblazende luchtstroom. Onder de motorkap gekeken met airco vol aan: de ventilator achter de radiator draait niet. Let wel: ik weet niet of die ventilator überhaupt soms of vaak of altijd draait, in elk geval staat bij mij deze stil. De garage gebeld voor garantie reparatie, maar die willen eerst kijken of het een "instelling" is. Aangezien de garage beetje uit de buurt is wil ik graag zelf alles wat mogelijk is proberen. Heeft iemand tips??
Zonder fan kan een airco z'n warmte niet kwijt bij stilstand, dus daar is wel degelijk wat mis lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renecl
Al naar de zekering gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
Wij zijn terug van de vakantie in Frankrijk en dat is eigenlijk heel goed bevallen. De auto reed goed, we hadden een trucje voor het snelladen en ook de audio houdt zich al een tijd goed. So far so good.

Maar... bij de allerlaatste laadstop naar huis liet de e-C3 ons helaas weer in de steek. Bijna een uur (in het donker) staan klooien om dat ding aan het laden te krijgen. Uiteindelijk tóch kunnen laden maar met allerlei storingen op het dashboard weggereden. Deze storingen gingen steeds weg en kwamen dan enkele minuten later terug. Het had wel wat weg van een los contact. Voelde niet lekker. :-(

Een nieuwe bug die ik tijdens het klooien ontdekt heb: bij de "laden verboden" melding is het enige dat helpt om de kabel weer los te krijgen de auto aan te zetten (zonder rem) en weer uit. De melding gaat dan naar "laden mislukt". Soms is het dan nodig om dit nog een keer te herhalen om bij " laden afgebroken" te komen. Dan pas kan de kabel eruit. Echter... is dit niet nodig en doe je dit (starten en stoppen zonder rem) onnodig een tweede keer dan komt de auto in een staat waarbij deze weigert te starten. Er blijft dan "trap rempedaal in om te starten" staan ook als je het rempedaal ingetrapt hebt. Je kan dan dus niet meer weg naar een andere lader of paal. Dit heb ik eerder gehad maar nu weet ik de oplossing: auto uitzetten met sleutel eruit en (enkele minuten) wachten tot het schermpje met kilometerstand uitgaat. Vermoedelijk valt de auto dan in slaap o.i.d. en wordt er iets gereset. Daarna kun je de auto weer starten.

De conclusie is dat we geen conclusie bereikt hebben of we de auto willen houden. We wachten tot december (einde verplichte leaseperiode) en kijken dan hoe de vlag erbij hangt. Vandaag nog met de auto gereden en deed het natuurlijk perfect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renecl
mvdklip schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:30:
Wij zijn terug van de vakantie in Frankrijk en dat is eigenlijk heel goed bevallen. De auto reed goed, we hadden een trucje voor het snelladen en ook de audio houdt zich al een tijd goed. So far so good.

Maar... bij de allerlaatste laadstop naar huis liet de e-C3 ons helaas weer in de steek. Bijna een uur (in het donker) staan klooien om dat ding aan het laden te krijgen. Uiteindelijk tóch kunnen laden maar met allerlei storingen op het dashboard weggereden. Deze storingen gingen steeds weg en kwamen dan enkele minuten later terug. Het had wel wat weg van een los contact. Voelde niet lekker. :-(

Een nieuwe bug die ik tijdens het klooien ontdekt heb: bij de "laden verboden" melding is het enige dat helpt om de kabel weer los te krijgen de auto aan te zetten (zonder rem) en weer uit. De melding gaat dan naar "laden mislukt". Soms is het dan nodig om dit nog een keer te herhalen om bij " laden afgebroken" te komen. Dan pas kan de kabel eruit. Echter... is dit niet nodig en doe je dit (starten en stoppen zonder rem) onnodig een tweede keer dan komt de auto in een staat waarbij deze weigert te starten. Er blijft dan "trap rempedaal in om te starten" staan ook als je het rempedaal ingetrapt hebt. Je kan dan dus niet meer weg naar een andere lader of paal. Dit heb ik eerder gehad maar nu weet ik de oplossing: auto uitzetten met sleutel eruit en (enkele minuten) wachten tot het schermpje met kilometerstand uitgaat. Vermoedelijk valt de auto dan in slaap o.i.d. en wordt er iets gereset. Daarna kun je de auto weer starten.

De conclusie is dat we geen conclusie bereikt hebben of we de auto willen houden. We wachten tot december (einde verplichte leaseperiode) en kijken dan hoe de vlag erbij hangt. Vandaag nog met de auto gereden en deed het natuurlijk perfect.
Het klinkt nog steeds als buggy software, ik heb deze week een call met citroen over wat ze nu gaan doen (of al aan het doen zijn) , er lijkt een grote update aan te komen....maar is er nog steeds niet.

Auto rijdt lekker, maar ook hier af en toe een raar lampje of piepje dat altijd weer weg is na een herstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
renecl schreef op maandag 14 juli 2025 @ 19:46:
Het klinkt nog steeds als buggy software, ik heb deze week een call met citroen over wat ze nu gaan doen (of al aan het doen zijn) , er lijkt een grote update aan te komen....maar is er nog steeds niet.
Klopt, maar ook buggy software kan je humeur (en/of dat van je vriendin) vergallen. Het is een integraal onderdeel van dit product en als de software zo blijft dan maakt het uiteindelijk niks uit of het aan de software of hardware ligt.

De "grote update" lijkt me een feest om te ontvangen. Ik ga vast duimen dat die update er ook echt komt én doet wat Citroën belooft. :D

Inmiddels zit ik boven de 10 dkm dus het eerste onderhoud bij Citroën zit er ook aan te komen. Zou mooi zijn als ze dan gelijk die update erop kunnen duwen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• renecl
Er is zojuist een mediacenter update gereleased crony_3.41.12_Prod_Nav_User

Geupdate en er zijn wat veranderingen in layout android auto en helderheid is nu beter instelbaar. (en vast nog meer, maar nog niet kunnen vinden)

Update (tool) is hier te vinden: https://d1tik0o5ahgjm.clo...n_Update_Setup_0.1.24.exe

[ Voor 22% gewijzigd door renecl op 15-07-2025 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKP

DKP

... een echt probleem aan: de Airco. Ook op max vermogen geen merkbare afkoeling van de heftig inblazende luchtstroom.
Daar moet dan wel wat aan schelen, want zoals @ASW1 al antwoordde, zonder die fan krijg je bij stilstand geen koeling.
De airco doet het bij die van ons wel, geen idee wat die fan doet, maar aangezien wij lekker koude lucht binnenkrijgen denk ik dat die wel werkt.
Ja ok, de airco is niet zo "krachtig" als in onze andere auto, maar hij doet het toch. Buiten +35°C, airco op 21°C, en het wordt snel aangenaam in de auto.
Nogmaals, het doet weinig aan het totaalverbruik, wat maar goed is, want in de winter zonder verwarming vind ik ok, maar in de zomer zonder airco is om gek te worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKP

DKP

mvdklip schreef op maandag 14 juli 2025 @ 14:30:
Fijn te horen dat het meegavallen is!
Ondanks de problemen die we er al mee gehad hebben, en de "haat" die ik tegenover mijn ë-C3 heb, zou ik er toch is graag een (korte) vakantie mee willen doen, al is het maar voor de ervaring.
Ik zit dan te denken aan een ritje naar Noord-Italië, maar dan enkel met mijn vrouw.
Maar dan moet ik toch eerst is kijken of ik mijn fiets (in dit geval met beide wielen eruit) in de auto krijg en nog voldoende bagage erbij. Ik denk dat dat moet lukken, want als we maar met twee zijn kan er bagage op de achterbank (of desnoods de ruggen van- of volledige achterbank eruit :P ).
Mijn idee zou dan zijn om op crouse controle 90km/u te rijden, na 3 uur heb je dan 270km, dat moet haalbaar zijn aan 90km/u, en dan aan een snellader weer volledig vol (hopelijk trekt die dan eens (bijna) 100kW).
Hetgeen waar ik mij de meeste zorgen om maak, is de kostprijs per 100km dmv snelladers :X
Maar ja, die gebruiken we dan ook alleen maar tijdens zo een vakantietrip, en niet het gehele jaar door ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKP

DKP

O ja, en vandaag weer iets heel geks met mijn auto.
De MAX heeft dus dat scherm en achteruitrijcamera.
Sinds vandaag staat daar ook nog een kleiner verticaal scherm bij met "bovenaanzicht" van de auto, met aanduiding door de parkeensensoren (wat die enkel achteraan heeft).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MslnZJ0OK3H4IHq1a7ZBaww68eM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dMLQDb3VFT6hO7DjkkRAiYcX.jpg?f=fotoalbum_large
Ja echt waar!!! Tot op heden had ik enkel het camerabeeld, gelijkmatig verdeeld over het gehele scherm, maar sinds vandaag zit dat extra schermpje erbij ... geen flauw idee hoe dat komt!🤪

Edit: Wat advertenties bekeken op tweedehands.be, die hebben het allemaal, bij mij ontbrak dat "extra" scherm wel degelijk (niet dat het mij iets uitmaakt als je al een camera hebt).

[ Voor 10% gewijzigd door DKP op 16-07-2025 19:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renecl
DKP schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 19:18:
O ja, en vandaag weer iets heel geks met mijn auto.
De MAX heeft dus dat scherm en achteruitrijcamera.
Sinds vandaag staat daar ook nog een kleiner verticaal scherm bij met "bovenaanzicht" van de auto, met aanduiding door de parkeensensoren (wat die enkel achteraan heeft).
[Afbeelding]
Ja echt waar!!! Tot op heden had ik enkel het camerabeeld, gelijkmatig verdeeld over het gehele scherm, maar sinds vandaag zit dat extra schermpje erbij ... geen flauw idee hoe dat komt!🤪

Edit: Wat advertenties bekeken op tweedehands.be, die hebben het allemaal, bij mij ontbrak dat "extra" scherm wel degelijk (niet dat het mij iets uitmaakt als je al een camera hebt).
Als je boven aan aantal KM's zit zonder een klacht te melden, dan krijg je Citroen punten. Zit je boven een aantal dan worden functies toegevoegd. Ik ben nu flink aan het rijden, want boven de 15.000KM krijg je blijkbaar de climate control functie erbij ;)

..........geintje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKP

DKP

renecl schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 21:01:
[...]

Als je boven aan aantal KM's zit zonder een klacht te melden, dan krijg je Citroen punten. Zit je boven een aantal dan worden functies toegevoegd. Ik ben nu flink aan het rijden, want boven de 15.000KM krijg je blijkbaar de climate control functie erbij ;)

..........geintje
🤣🤣🤣

... ik zit trouwens al iets boven de 18500km, de 20.000 komt in de buurt ... verbaasd mij wel dat ik er toch al wat mee rondgetoerd heb 🫣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvdklip
DKP schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 19:13:
Hetgeen waar ik mij de meeste zorgen om maak, is de kostprijs per 100km dmv snelladers :X
Heb het al eerder gezegd maar laden bij Tesla is echt niet zo duur. Bij €0,40 per kWh kom je dan op ongeveer €5,85 per 100km. Volgens mij is dat nog altijd goedkoper dan rijden op diesel of benzine. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKP

DKP

mvdklip schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 09:18:
[...]
Heb het al eerder gezegd maar laden bij Tesla is echt niet zo duur. Bij €0,40 per kWh kom je dan op ongeveer €5,85 per 100km. Volgens mij is dat nog altijd goedkoper dan rijden op diesel of benzine. :*)
Kan je bij die specifieke Tesla laders ook onze C3'tjes en andere EV's laden? Of hangt het af welke laadpas je gebruikt?
Ik heb, wanneer ik eens op de parking nabij de Ikea van Sterrebeek (Zaventem?) stond, gekeken op mijn Dats24 app. Die hele rij Tesla laders dat daar staan zijn zelfs niet aangegeven op mijn Dats24 app.
Vermoedelijk werkt mijn dats24 laadkaart daar niet?

Ik zou mij eigenlijk is wat moeten verdiepen in de laadpassen, want nu heb ik enkel die Dats24 laadpas.
Nu zijn er meestal wel altijd ergens niet te ver weg Dats24 laadpunten, maar het nadeel is dat die dikwijls achter een poort staan, en wanneer de winkel sluit (Colruyt, OK, Bioplanet), tja, dan zijn die laders ook niet beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvdklip
DKP schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 09:21:
Kan je bij die specifieke Tesla laders ook onze C3'tjes en andere EV's laden?
Ja! Je hoeft daarvoor alleen de Tesla app te downloaden en te installeren, een account te maken en je betaalmethode in te stellen. De Tesla laders worden inderdaad niet getoond in de meeste apps omdat ze anders werken. Je kan daar niet rechtstreeks je laadpas gebruiken maar alleen met de Tesla app starten en stoppen. Volgens mij kun je wel je laadpas als betaalmethode instellen trouwens.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3tTI4qZmzR97Sa5WkSf2Uj65S54=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gPwvZYvPVx5ADKekRQduPvLW.png?f=fotoalbum_large

Kan wel zijn dat afrekenen met je laadpas duurder is dan met SEPA omdat je laadpas aanbieder er wat bovenop gooit...

En, zoals eerder beschreven in dit topic, de e-C3 is wat nukkig aan de Tesla Superchargers. Je moet in een bepaald tempo aankoppelen en starten met laden. Met de e-208 hebben we dit niet...

[ Voor 38% gewijzigd door mvdklip op 19-07-2025 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Estherrrrrr
  • Laatst online: 11-09 20:51
mvdklip schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 15:05:
[...]

Ja! Je hoeft daarvoor alleen de Tesla app te downloaden en te installeren, een account te maken en je betaalmethode in te stellen. De Tesla laders worden inderdaad niet getoond in de meeste apps omdat ze anders werken. Je kan daar niet rechtstreeks je laadpas gebruiken maar alleen met de Tesla app starten en stoppen. Volgens mij kun je wel je laadpas als betaalmethode instellen trouwens.
Het k#ttige is dat in niet kan inloggen op de Tesla-app op mijn telefoon. Op de telefoon van mijn partner ook geinstalleerd en daar werkt het wel (met datzelfde account)
Dus ligt aan mijn telefoon. Maar best onhandig omdat ik dan nooit Tesla kan gebruiken als ik alleen ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DKP

DKP

mvdklip schreef op zaterdag 19 juli 2025 @ 15:05:
[...]
Is dat gewoon deze app die je moet installeren?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6jjwqKf5Kih3yHZQW1A6wCuvpoc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1nzEB8Jol4tJoVhFcvuCgA6Z.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 5 6 Laatste