Utmost schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:15:
Mogelijk is de gouden tip hier al eens gedeeld, maar ik blijf hinder ondervinden bij het ontgrendelen van de laadkabel aan de snellader. Wanneer ik de laadsessie stop, blijft de kabel vaak vergrendeld. Pas na meerdere keren vergrendelen/ontgrendelen en het aan- en uitzetten van de auto komt deze los.
Is er een manier om dit te voorkomen of te verhelpen?
Daarnaast vroeg ik mij af of de auto altijd stopt met laden wanneer deze wordt ontgrendeld tijdens een laadsessie. Hoort de auto daarna niet automatisch weer door te laden, of is dit normaal gedrag?
Als de auto aan het laden is, en je ontgrendeld, wordt het laden idd onderbroken, maar begint na korte tijd weer opnieuw te laden, zelfs als je niet opnieuw vergrendeld.
Bij de betalende laadpalen van Dats24 werkt dat ook zo, ZONDER opnieuw je laadkaart te scannen.
Of dat bij elke betalende laadpaal werkt, weet ik niet, enkel nij Dats24 gemerkt, per ongeluk
Ik vermoed dat dat ook zo ingeprogrammeerd zit, zo in de zin van als je je auto ontgrendeld, dat je auto denkt van, "ah, ga je vertrekken, ok, ik stop met laden", maar als je niet binnen een bepaalde tijd ontkoppeld, dat die denkt, "ja maar seg, zijde nu nog niet weg? Dan ga ik nog maar wat verder laden he."
Wat die storing betreft, bij het ontgrendelen en willen loskoppelen heb ik nog nooit problemen gehad.
Wel omgekeerd, als ik de laadkabel inplug, moet ik dat soms tot 5 keer opnieuw doen om het laden te starten
Nota: betreft alleen de "thuislaadkabel", met die rode bijgeleverde kabel voor aan betaal laders heb ik dat nog niet meegemaakt, maar heb die ook al lang niet meer gebruikt.