bokkow schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:39:
[...]
Verdere vragen:
Volgens mij mist in deze berekening naar een netto opbrengst nog de tegenboeking, deze roept vragen op. Het is onduidelijk hoe dit bedrag wordt opgebouwd, tot noch toe is het bij gebruikers een extra kostenpost gebleken op de energierekening van gemiddeld zo'n €15,- per maand. Op jaar basis in deze lijn komt dat neer op €180,-.
Kunnen jullie meer duidelijkheid verschaffen over deze post? Een voorbeeld berekening zou daarbij helpen.
Het echte antwoord moet natuurlijk van Zonneplan komen, maar ik kan het niet laten
Uitgangspunt is dat alles via de meter tegen Day-Ahead prijzen wordt afgerekend en dat de thuisbatterij-opbrengsten in de Powerplay thuishoren. De tegenboeking is alleen een administratieve actie om dat voor elkaar te krijgen.
Ik heb zonnepanelen en een thuisbatterij.
Screenshot uit energierekening van augustus:
In het verbruik is te zien dat
De verbruikte stroom 9,2 ct per kWh kost (98,17/1068)
De terug geleverde stroom levert 10,5 ct per kWh op.
(terugleveren levert per kwh 1,3 cent meer op dan afnemen..)
De hoeveelheden zijn een combinatie van thuisbatterij-acties, zonnepanelen en eigen verbruik.
Als ik de afrekening van augustus 2023 erbij pak (andere dynamische energieleverancier) dan leverde de teruglevering 2,5 ct minder op dan verbruik. Nu dus 1,3 ct meer.
(een totaalverschil van 3,8ct)
De lagere opbrengst van de zonnestroom per kwh is er nog steeds, maar niet zichtbaar omdat het wordt gecompenseerd door de hogere opbrengst van de batterij-ontladingen per kwh. Door de tegenboeking wordt dat overgeboekt naar waar het thuis hoort, nl. bij de Powerplay opbrengst.
In augustus is door de zonnepanelen in dit geval 325 kwh teruggeleverd. Dat verklaart een tegenboeking van 325 * 3,8 ct = 12,35.
Daarnaast had de batterij in augustus 1061 kwh geladen en 923 kwh ontladen. Hier zit ook een prijsverschil van 1,3ct in de day-ahead prijzen. Die hoort thuis bij de Powerplay. Dit komt neer op (923+1061)/2 (??) * 1,3 = 1,30 tegenboeking.
Hiermee heb ik 13,65 van de tegenboeking van 14,20 verklaard. Valt me niet tegen 😊.