• Kikkasz
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 24-05 22:56
Acxels schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:25:
Daarnaast irriteer ik mij lichtelijk aan het feit dat ik 2 dongels heb waarvan 1 het niet doet (knippert blauw) en de 2e in storing schiet waarvoor ik handmatig actie moet ondernemen.
Ik had dezelfde situatie (met 1 blauw knipperende). Heb ZP gebeld. Die hebben een nieuwe gestuurd en nu doen ze het allebei.

Ik merk geen verschil trouwens

• Oculus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-05 14:32
GaMbiNo schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:51:
Hier inmiddels 11,16. Wordt nog een goeie dag ook. >:)
In vergelijking met jou is mijn opbrengst vandaag "slechts" €7,68. Het blijft opmerkelijk en moeilijk te begrijpen dat de verschillen zo groot kunnen zijn.

Vandaag heb ik geen grote stroomverbruikers in huis gebruikt, en voor zover ik kan nagaan, is er ook geen sprake geweest van storingen of offline tijd.

Edit 20:42: staat nu ineens op € 10,46

[ Voor 4% gewijzigd door Oculus op 05-09-2024 20:42 ]

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:58

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Wordt er best wel beetje zat van die verbindingsproblemen..nu inmiddels op de 3e dongle en zoals vandaag weer geen opbrengst

-= Very annoying forum person =-

• Kikkasz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EcpgtDj7N7AS8mF-lvZaglF_wDc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/obCNiyraiASlpKkSOmbN3pw9.jpg?f=fotoalbum_large

Wel apart trouwens, die groene lijn geeft aan dat die tussen 16.00 en 18.00 vol ontlaadt, maar de batterij blijft ronde de 90%. Zal wel iets met dlb te maken hebben weer. En de zwolse staat nu op 7% terwijl die van mij nu vol aan het ontladen is.

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Kikkasz schreef op donderdag 5 september 2024 @ 20:36:
[Afbeelding]

Wel apart trouwens, die groene lijn geeft aan dat die tussen 16.00 en 18.00 vol ontlaadt, maar de batterij blijft ronde de 90%. Zal wel iets met dlb te maken hebben weer. En de zwolse staat nu op 7% terwijl die van mij nu vol aan het ontladen is.
Ja hier ook 7%, jij valt met je neus in de boter met de huidige prijzen.

• Gerrit1968
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 19:54
Helaas pindakaas, door dongle storing vanaf 16:35 vol power terug leveren. En rond 18:00 weer online met een lege batterij. Nu is er een flinke onbalans vanaf 20:15 voor € 1,85 per kw. Maar de batterij is leeg 🙃Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nVne4hoeCMH3qJU5xjAzRud2BXk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sBYfB13ybaLjsBaLnVIn5xMC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door Gerrit1968 op 05-09-2024 20:45 ]

• kevinjkok
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:13
elbizarre schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:59:
[...]

Dat is een knap overzichtje! Welke tool/app/module is dit?
Dit is de app van Solarman die de Pylontech batterij via Wifi kan uitlezen. Instellen was een fluitje via de handleiding van Solarman.

BTW ik mis alle inkomsten van vandaag. Stond vanmiddag op 4,50 euro en de batterij heeft zich tijdens de storing volledig geleegd zonder inkomsten. Nu al 2 uur bijna niets kunnen doen omdat ik op 7% sta...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rGLLdS1DDPR86uz26ut7ReE4TQY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hhtMPunvtFxINJ3V8OQzEecX.jpg?f=fotoalbum_large

Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP

• Guidoweb55
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23:49
Goddank hier geen storing. 19 euro!

• m00
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 21:50

m00

Even globaal (of eigenlijk nationaal) markttechnisch gezien: er is nu al bijna een uur een enorme vraagprijs.

Zouden er niet inmiddels allang een aantal gascentrales hebben kunnen opschalen? Of een aantal andere actieve onbalanspartijen zoals tuinders etc.?

Het doet me in elk geval denken dat er nog lang niet genoeg batterij-capaciteit is om een deuk in de onbalans te kunnen slaan.

• Gerrit1968
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 19:54
Dat doe je goed, hier zeker 16 euro misgelopen door een lege batterij. Het was een mooie onbalans vanavond😀

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:39

GaMbiNo

1337

Hier wel storing maar gelukkig vrij kort.
Daardoor was er nog genoeg over om te kunnen profiteren. :9

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LeNhbCjKf2GXM2iqEmyXXjETJmY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zs66GlC9NesEoXW9OBBP3pqi.jpg?f=fotoalbum_large

• Kikkasz
kazuka schreef op donderdag 5 september 2024 @ 20:42:
[...]

Ja hier ook 7%, jij valt met je neus in de boter met de huidige prijzen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OVYAVp4JVNG57cWsYxCsxR6LOrM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ca7wyUHrjVt1zfQwYGV7J8on.jpg?f=fotoalbum_large

Ja inderdaad. Heel vervelend voor jullie dat dat zo uitpakt. Ik zie het ene beetje als compensatie voor me voor al die dlb.

• Jelmer058
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-05 18:12
elbizarre schreef op donderdag 5 september 2024 @ 12:15:
[...]

Ah fijn om te horen dat ik dit niet alleen heb. Ja hij schommelt inderdaad zo,n 300W heen en weer. Dat vind ik nogal wat(t).

Dat negatieve bij jou is wellicht door je zonnepanelen? Of wellicht is nexus aan het leveren maar staat de DLB er op?
Merkwaardig genoeg doet zich het ook voor ons de zon niet schijnt, 's nachts. Zelf vind ik het ook een flinke schommeling.

Peugeot E-208 - 15 x 385 wp 5° zuid - Zonneplan Nexus

• marvin3241
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-05 21:56
Hier een stuk lager. Accu is tijdens storing op een of andere manier in zelfconsumptie modus gegaan. Hierdoor 4 uur lang geen activiteit en precies aan het einde van de hoge onbalans kon ik pas weer meedoen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rBrQnq5B3gL4GxEVKyIcZ7lHIfU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/azI4o4vF7DAtejDSs7HKfuVf.png?f=fotoalbum_large

• Jovojovo
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 22:16
Bericht op de site van zonneplan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IBcKjabyOfJ1F1eaFymA6OmDO_8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XnWGnNaFNG0ceqQmdHQooHhF.jpg?f=fotoalbum_large

Hier staat de teller nu op 10,76 zonder storingen maar wel gehalveerde oplaadpieken in de middag vergeleken met het demosysteem en daardoor minder capaciteit tijdens de prijspieken… Misschien door de temperatuur ?

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Jovojovo schreef op donderdag 5 september 2024 @ 21:39:
Bericht op de site van zonneplan:
[Afbeelding]

Hier staat de teller nu op 10,76 zonder storingen maar wel gehalveerde oplaadpieken in de middag vergeleken met het demosysteem en daardoor minder capaciteit tijdens de prijspieken… Misschien door de temperatuur ?
Klopt. De oplaadsnelheden gaan naar beneden als de temperaturen in de Nexus oplopen.

• Iceman77
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-05 21:53
Veel storing bij iedereen. Ik had ook 3 dongles die blauw stonden te knipperen. Gelukkig staat mn nexus in de garage en zag ik het op tijd. Alle dongels los gehaald en op tijd herstart voor de pieken.
Hier 19,25

• dropkick_nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-05 10:59
Storing heeft dus een kleine €10,- gekost…Lekker hoor ZP.
Hoop dat ze uitleg geven, waar de oorzaak ligt en hoe dit te voorkomen!

Compensatie?

• Ahum.....
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:05
Ik ging de storing in met een nagenoeg volle batterij en mijn opbrengst voor vandaag staat nu op 19,11 euro.
Met een beetje geluk haal ik voor 24.00 uur de 20 euro 8)

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:43

NightHawk4

Lotte is Liev :>

Het positieve puntje van vandaag is dan toch wel dat ze ook otomagisch weer gaan werken zonder zelfstandig handmatig te resetten. :>

Ik zal ook niet de enige zijn geweest die met angst en beven het dongeldrama vreesde maar dat leek gelukkig mee te vallen. :X

Voor mij wel aanleiding om binnenkort de dongels netjes zichtbaar tegen de muur (in de garage) te bevestigen en niet aan de zijkant van de Nexus. Mijns inziens toch wat handiger om zelf eerder in te grijpen (mocht het vaker voorkomen) dus dat komt de zichtbaarheid wel ten goede. :+

Ja want het gebeurt ook echt dat ik soms een uur niet op de app kijk. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:24
NightHawk4 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 23:32:
Het positieve puntje van vandaag is dan toch wel dat ze ook otomagisch weer gaan werken zonder zelfstandig te resetten. :>

Ik zal ook niet de enige zijn geweest die met angst en beven het dongeldrama vreesde maar dat leek gelukkig mee te vallen. :X

Voor mij wel aanleiding om binnenkort de dongels netjes zichtbaar tegen de muur (in de garage) te bevestigen en niet aan de zijkant van de Nexus. Mijns inziens toch wat handiger om zelf eerder in te grijpen (mocht het vaker voorkomen) dus dat komt de zichtbaarheid wel ten goede. :+

Ja want het gebeurt ook echt dat ik soms een uur niet op de app kijk. 8)7
Hahaha het dongeldrama; ik dacht dus precies hetzelfde 😂

Er is me wel iets opgevallen dat precies samenviel met die storing; de opbrengst van augustus is aangepast, deze is met iets meer dan een euro verhoogd.

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:03
bokkow schreef op donderdag 5 september 2024 @ 23:56:
[...]

Er is me wel iets opgevallen dat precies samenviel met die storing; de opbrengst van augustus is aangepast, deze is met iets meer dan een euro verhoogd.
Is de opbrengst bij jou op de voorschot factuur van oktober dan ook aangepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Twanroy schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 08:15:
[...]

Is de opbrengst bij jou op de voorschot factuur van oktober dan ook aangepast?
Nee, factuur is factuur he. Voorschot factuur houdt alleen rekening met wat je zelf hebt opgegeven als jaar verbruik en opwek. Ik vind er iets van, zag liever dat ze met die onzin ophielden en gewoon factureren voor die bewuste maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:03
bokkow schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 08:58:
[...]

Nee, factuur is factuur he. Voorschot factuur houdt alleen rekening met wat je zelf hebt opgegeven als jaar verbruik en opwek. Ik vind er iets van, zag liever dat ze met die onzin ophielden en gewoon factureren voor die bewuste maand
Maar in de factuur van oktober word toch de powerplay opbrengst van augustus uitgekeerd?
Dan zou de aanpassing dan ook terug moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Twanroy schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 09:03:
[...]

Maar in de factuur van oktober word toch de powerplay opbrengst van augustus uitgekeerd?
Dan zou de aanpassing dan ook terug moeten komen.
Ooo, ja goeie, ja misschien doen ze dat wel maar zo staat het niet op de factuur natuurlijk, die pdf heb ik al gehad. Ga het wel in de gaten houden als het bedrag wordt bijgeschreven.

I stand corrected, de PDF laat het gecorrigeerde bedrag zien, misschien hebben ze gister het pas in de app bijgewerkt 🤷🏼‍♂️

[ Voor 13% gewijzigd door bokkow op 06-09-2024 10:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:43

NightHawk4

Lotte is Liev :>

bokkow schreef op donderdag 5 september 2024 @ 23:56:
[...]

Net nog even gekeken maar bij mij is de Powerplay vergoeding in de app exact hetzelfde als op mijn factuur.
Wel netjes dat ze Cashback gelijk verrekenen en geld terugstorten deze maand, heb genoeg bedrijven in het verleden gezien die dat (pas na een maand of langer) gingen verrekenen en dan uitsmeerden over de komende factuurperiodes totdat er weer betaald moest worden.

En onbalans draait weer lekker ondanks het feit dat er steeds meer batterijen bijkomen (vakanties natuurlijk ook afgelopen), vandaag alweer €8,39 en op maandbasis €43,01 :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:40
Gisteren tussen 1815 en 1915 de dongle offline gehad.
Evengoed een recordopbrengst van 25,46.
Vandaag tot nu 9,13 maar zie dat sinds 1250 de dongle weer offline is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-05 10:44

Dani86

AeroGeek

Heb hier in Utrecht een brief (lekker oldskool) op de mat gekregen over de Zonneplan Nexus en heb gekeken naar een 15KWH variant. Na BTW teruggave en cashback een slordige 6700€. De terugverdientijd zou 4,7 jaar zijn. Dit is vergelijkbaar met m'n zonnepanelen.

Had ook even gebeld met Zonneplan. Ben zelf Senior Sales en vond het een beetje "snelle Jelles". Scoringsdrift boven goudeerlijk zegt mijn gevoel.
Het voelt een beetje too good to be true.
Dat je eigen PV energie opslaan en verhandelen niet kan c.q. gelimiteerd in Beta is is geen enkele keer genoemd. Dit kon allemaal, was allemaal geen probleem etc.

Ben blij met dit topic.

Waar ik nog geen duidelijkheid over heb is het scenario dus ná afschaffen salderingsregeling.

Wil wel duurzaam bezig zijn met lage kosten zonder teveel gedrag aan te passen ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Dani86 op 06-09-2024 22:53 . Reden: Spelling ]

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J8S
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 25-05 12:10

J8S

Meer mensen bij wie de grafiek voor vandaag er ongeveer zo uit ziet? Ook nauwelijks opbrengst terwijl ik hier lees over opbrengsten van 7 a 8 euro tot nu toe vandaag.

Ik ben met name verbaasd over het stukje zo rond 07:30 vanmorgen waarbij de batterij volgens de grafiek gaat laden maar het batterijpercentage vrolijk blijft zakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIjWp9MHoKbDoAzGSXi47nB65oM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KOkFt93qefJJUI1ANouXSXFX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rmmillenaar
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 29-12-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OlkjmWHGkjCUGKXRVEsTK2-Cah8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aYI2qhgkv6MA10UyLPhzjP3i.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19:53
Wat is de netto opbrengst van de Nexus per jaar,
Al een lange tijd vroeg ik me af wie de kosten van AC > DC en ontladen DC > AC verliezen plus de stand-by verliezen moet betalen.
Uitgangs punt dat de omzet verliezen van de Nexus 10% zijn en het stand-by verbruik bijna 1 kWh per dag. Deze getallen zijn door ZP bevestigd.

Na flink doorvragen kwam de onderstaande conclusie.

Vraag
Als de Nexus in een jaar 10.000 kWh heeft geladen heeft deze een omvormer verlies van ongeveer 1000 kWh. de kosten hiervan moeten betaald worden net als het stand-by verbruik van 300 kWh. deze worden dus via de normale energie rekening door mij betaald.

Antwoord
Je hebt gelijk dat er omzettingsverliezen en stand-by verbruik zijn die je energieverbruik beïnvloeden. Als de Nexus thuisbatterij bijvoorbeeld 10.000 kWh laadt, kan er een verlies van ongeveer 10% zijn door omzetting, wat neerkomt op 1.000 kWh. Daarnaast is er het stand-by verbruik van ongeveer 300 kWh per jaar.

Deze verliezen worden inderdaad geregistreerd door je slimme meter en komen op je energierekening. Echter, de besparingen en verdiensten die je met de Nexus thuisbatterij behaalt, wegen ruimschoots op tegen deze kosten. De verwachte jaaropbrengst van de Nexus thuisbatterij is bijvoorbeeld € 1820,- voor de 20 kWh versie, wat aanzienlijk hoger is dan de kosten van de verliezen.

Dus hoewel je deze kosten betaalt, profiteer je uiteindelijk van een veel hoger rendement dankzij de slimme aansturing van Powerplay. 🌞🔋

Helpt dit je verder? 😊
Kiki AI

Vraag
Ja zeker dit helpt me een stuk verder. als ik het goed begrijp. is het netto rendement dus de powerplay vergoeding min de omvormer en stand-by verliezen. zeg ik dat zo goed?

Antwoord
Ja, dat zeg je helemaal goed! 😊 Het netto rendement van je Nexus thuisbatterij is inderdaad de Powerplay vergoeding min de omvormer- en stand-by verliezen.

Dus concreet:

Powerplay vergoeding: Dit is wat je verdient door slim gebruik te maken van je thuisbatterij.
Omvormer verliezen: Dit zijn de verliezen door het omzetten van stroom van AC naar DC en weer terug.
Stand-by verbruik: Dit is het verbruik van de batterij wanneer deze in stand-by staat.
Het verschil tussen wat je verdient en deze kosten geeft je het netto rendement. 🌞🔋

Heb je nog meer vragen of kan ik je ergens anders mee helpen? 😊
Kiki AI

Uit deze antwoorden concludeer ik dat er van de voorspelde € 1820,- PP vergoeding een kostenpost van 10% van de verhandelde kWh's en de ruim 300 kWh stand-by verbruik tegen Day-ahead prijs moeten worden betaald.
Voorbeeld:
Powerplay vergoeding € 1820,-
12.000 kWh geladen in een jaar verlies 1200kWh + 300 stand-by verlies totaal 1500 kWh kWh prijs €0,25 = een kosten post van € 325,-

Netto opbrengst is nog altijd bijna € 1500,- per jaar lang niet gek.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BertBertjes
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18:18
Peterhardenberg schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:38:
Al een lange tijd vroeg ik me af wie de kosten van AC > DC en ontladen DC > AC verliezen plus de stand-by verliezen moet betalen.
Uitgangs punt dat de omzet verliezen van de Nexus 10% zijn en het stand-by verbruik bijna 1 kWh per dag. Deze getallen zijn door ZP bevestigd.

Vraag
Als de Nexus in een jaar 10.000 kWh heeft geladen heeft deze een omvormer verlies van ongeveer 1000 kWh. de kosten hiervan moeten betaald worden net als het stand-by verbruik van 300 kWh. deze worden dus via de normale energie rekening door mij betaald.

Antwoord
Je hebt gelijk dat er omzettingsverliezen en stand-by verbruik zijn die je energieverbruik beïnvloeden. Als de Nexus thuisbatterij bijvoorbeeld 10.000 kWh laadt, kan er een verlies van ongeveer 10% zijn door omzetting, wat neerkomt op 1.000 kWh. Daarnaast is er het stand-by verbruik van ongeveer 300 kWh per jaar.

Deze verliezen worden inderdaad geregistreerd door je slimme meter en komen op je energierekening. Echter, de besparingen en verdiensten die je met de Nexus thuisbatterij behaalt, wegen ruimschoots op tegen deze kosten. De verwachte jaaropbrengst van de Nexus thuisbatterij is bijvoorbeeld € 1820,- voor de 20 kWh versie, wat aanzienlijk hoger is dan de kosten van de verliezen.

Dus hoewel je deze kosten betaalt, profiteer je uiteindelijk van een veel hoger rendement dankzij de slimme aansturing van Powerplay. 🌞🔋

Helpt dit je verder? 😊
Kiki AI

Vraag
Ja zeker dit helpt me een stuk verder. als ik het goed begrijp. is het netto rendement dus de powerplay vergoeding min de omvormer en stand-by verliezen. zeg ik dat zo goed?

Antwoord
Ja, dat zeg je helemaal goed! 😊 Het netto rendement van je Nexus thuisbatterij is inderdaad de Powerplay vergoeding min de omvormer- en stand-by verliezen.

Dus concreet:

Powerplay vergoeding: Dit is wat je verdient door slim gebruik te maken van je thuisbatterij.
Omvormer verliezen: Dit zijn de verliezen door het omzetten van stroom van AC naar DC en weer terug.
Stand-by verbruik: Dit is het verbruik van de batterij wanneer deze in stand-by staat.
Het verschil tussen wat je verdient en deze kosten geeft je het netto rendement. 🌞🔋

Kiki AI

Uit deze antwoorden concludeer ik dat er van de voorspelde € 1820,- PP vergoeding een kostenpost van 10% van de verhandelde kWh's en de ruim 300 kWh stand-by verbruik tegen Day-ahead prijs moeten worden betaald.
Voorbeeld:
12.000 kWh geladen in een jaar verlies 1200kWh + 300 stand-by verlies totaal 1500 kWh kWh prijs €0,25 = een kosten post van € 325,-

Stop met het vragen aan Kiki AI. Een LLM gaat altijd proberen een antwoordt te formuleren ook al is dit niet correct. Leuk dat je bovenstaande tekst uit Kiki hebt weten te krijgen maar de kans dit geheel klopt is ongeveer 50/50. Wil je duidelijkheid, stuur dan een mail naar Zonneplan zodat je van een echte medewerker dit zwart op wit krijgt.

[ Voor 87% gewijzigd door BertBertjes op 06-09-2024 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dominic-070
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 25-05 14:04
GaMbiNo schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 10:19:
Ik zie dat die van mij ook regelmatig korte momenten offline gaat. Gelukkig nooit lang maar ik heb onderstaande Home Assistant template gemaakt om dat wat beter in de gaten te houden:
code:
1
2
3
4
5
6
7
- name: "Online_status_thuisbatterij"
        unique_id: 'Online_status_thuisbatterij'
        state: >
          {% set last_update = (as_timestamp(now()) - as_timestamp(states.sensor.thuisbatterij_last_measured.last_changed)) %}
          {% if last_update > 310 %}Offline
          {% else %}Online
          {% endif %}

Deze code beschouwt hem offline als last measured 5 minuten (300 seconden met een kleine marge) lang niet wordt geupdate. Hij mist dan dus 1 update. Kan zijn dat dit te strikt is want Zonneplan zelf beschouwt de Nexus pas na een kwartier als offline.

Hiermee kun je evt ook notificaties instellen voor het geval hij offline gaat.
Fantastisch! misschien kan iemand hier info voorzien dat het in de Zonneplan integratie meegenomen wordt: https://github.com/fsaris...-zonneplan-one/issues/132

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dominic-070
@CryptoCake Het valt me op dat waardes bij de Solarman integratie met jouw inverter_definition (waarvoor dank!!) vaak achter blijven. ik zie dan aan me P1 meter dat ik weinig stroom verbruik maar volgens de Solarman integratie is de batterij dan nog aan het laden / ontladen. Als ik de integratie herlaad is de data weer up-to-date. Enig idee wat dit kan zijn. Scan interval in de inverter_definition staat gewoon nog standaard (10).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Dani86 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 14:07:
Heb hier in Utrecht een brief (lekker oldskool) op de mat gekregen over de Zonneplan Nexus en heb gekeken naar een 15KWH variant. Na BRW teruggave en cashback een slordige 6700€. De terugverdientijd zou 4,7 jaar zijn. Dit is vergelijkbaar met m'n zonnepanelen.

Had ook even gebeld met Zonneplan. Ben zelf Senior Sales en vond het een beetje "snelle Jelles". Scoringsdrift boven goudeerlijk zeg gevoel.
Het voelt een beetje too good to be true.
Dat je eigen PV energie opslaan en verhandelen niet kan c.q. gelimiteerd in Beta is is geen enkele keer genoemd. Dit kon allemaal, was allemaal geen probleem etc.

Ben blij met dit topic.

Waar ik nog geen duidelijkheid over heb is het scenario dus ná afschaffen salderingsregeling.

Wil wel duurzaam bezig zijn met lage kosten zonder teveel gedrag aan te passen ;)
Goed te horen dat je hulp hebt aan dit topic, toch ook wel de insteek achter de TS en de discussie hier

Vermoedelijk zal de batterij ten tijde van afschaffen van salderingsregeling als een typische thuisbatterij fungeren; dus opnemen van zonnepanelen of goedkope dynamische tarieven en ontladen voor eigen gebruik maximalisatie. Echter denk ik dat we tot die tijd of ook vanaf die tijd een soort hybride vorm gaan zien waarin er eigenlijk (zoals Zonneplan dan wel weer zegt) zoveel mogelijk wordt geprobeerd iedere kWh in opbrengst te maximaliseren. Dus dan zal er een gedeelte uit onbalans komen, misschien een deel uit congestie (vraag me nog altijd af hoe ze dit verwachten), een deel uit handel op EPEX en een deel uit eigen verbruik van opwek maximaliseren.

Als ik jou was zou ik dan toch wel voor de 20kWh gaan (als je er al een neemt), dan heb je net wat meer verdiensten in de periode waarin onbalans rendabel is en verdien je m onder de streep iets sneller terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
J8S schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:22:
Meer mensen bij wie de grafiek voor vandaag er ongeveer zo uit ziet? Ook nauwelijks opbrengst terwijl ik hier lees over opbrengsten van 7 a 8 euro tot nu toe vandaag.

Ik ben met name verbaasd over het stukje zo rond 07:30 vanmorgen waarbij de batterij volgens de grafiek gaat laden maar het batterijpercentage vrolijk blijft zakken.

[Afbeelding]
Het lijkt alsof ie bij jou offline is geweest tijdens dat golfje in de activiteitgrafiek rond 8:00, het is normaal aan/uit in activiteit en niet een langzaam verloop zoals dat golfje wel doet vermoeden. dat valt ook samen met moment waarop er een paar piekjes waren vandaag. Jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoCake
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-05 10:12
Dominic-070 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:12:
@CryptoCake Het valt me op dat waardes bij de Solarman integratie met jouw inverter_definition (waarvoor dank!!) vaak achter blijven. ik zie dan aan me P1 meter dat ik weinig stroom verbruik maar volgens de Solarman integratie is de batterij dan nog aan het laden / ontladen. Als ik de integratie herlaad is de data weer up-to-date. Enig idee wat dit kan zijn. Scan interval in de inverter_definition staat gewoon nog standaard (10).
Is je batterij met LAN of Wifi verbonden? Bij mij werkt de solarman protocol (en ik dacht bij @GaMbiNo en wat anderen ook?) stabieler met Wifi, dan met LAN... heel gek, maar waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow

Vraag

Antwoord

Helpt dit je verder? 😊
Kiki AI

Vraag

Antwoord

Dus concreet:

Kiki AI

Voorbeeld:

Met alle goede bedoelingen begrijp ik maar ik moet het toch met @BertBertjes eens zijn; je kunt dit soort vragen beter niet bij Kiki neerleggen, als je er echt over wil discusieren dan kun je het beste een sales van Zonneplan het vuur aan de schenen leggen met dezelfde vragen.

Er wordt ook gemiddeld meer geladen tijdens goedkope tarieven omdat dat meestal samenvalt met overschot en onbalans in die richting en ontladen andersom, ik wil niet zeggen dat je daarmee 12% kWh mee weg kan poetsen maar gemiddeld €0,25 per kWh verbruik meer dan wat je teruglevert voelt aan de hoge kant, zeker als ik naar mijn gemiddelde kijk van €0,22 over al mijn verbruik. Gek genoeg houdt HomeWizard 3F kWH meter dit maar raar bij, bij mij, tel ik de maanden afzonderlijk op kom ik op 661kWh tegen €65,-, in het jaar overzicht zegt het €165,-. En dan is er nog het gemiddeld hogere tarief bij terugleveren omdat je ook tijdens piek uren terugleverd vanwege de Nexus, ik denk dat dit in positieve zin bij mij wel zo'n 0,04 uitmaakt per teruggeleverde kWh.

Graag was het een eenvoudige recht doorzee berekening maar het is oprecht wel lastig vanwege de vele variabelen die meedingen in het bepalen van het uiteindelijke rendement. Wil niet goedpraten verder dat Zonneplan het ook niet helpt meer inzichtelijk te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peterhardenberg
BertBertjes schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 15:44:
[...]

Stop met het vragen aan Kiki AI. Een LLM gaat altijd proberen een antwoordt te formuleren ook al is dit niet correct. Leuk dat je bovenstaande tekst uit Kiki hebt weten te krijgen maar de kans dit geheel klopt is ongeveer 50/50. Wil je duidelijkheid, stuur dan een mail naar Zonneplan zodat je van een echte medewerker dit zwart op wit krijgt.
Ik ben het met je eens dat er soms veel onzin uit Kiki komt, en om die reden heb ik aan ZP een mail gestuurd met de vraag of de geciteerde uitspraken van Kiki kloppen of niet. Ik zal het antwoord tzt hier posten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
bokkow schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:50:
[...]

Met alle goede bedoelingen begrijp ik maar ik moet het toch met @BertBertjes eens zijn; je kunt dit soort vragen beter niet bij Kiki neerleggen, als je er echt over wil discusieren dan kun je het beste een sales van Zonneplan het vuur aan de schenen leggen met dezelfde vragen.

Er wordt ook gemiddeld meer geladen tijdens goedkope tarieven omdat dat meestal samenvalt met overschot en onbalans in die richting en ontladen andersom, ik wil niet zeggen dat je daarmee 12% kWh mee weg kan poetsen maar gemiddeld €0,25 per kWh verbruik meer dan wat je teruglevert voelt aan de hoge kant, zeker als ik naar mijn gemiddelde kijk van €0,22 over al mijn verbruik. Gek genoeg houdt HomeWizard 3F kWH meter dit maar raar bij, bij mij, tel ik de maanden afzonderlijk op kom ik op 661kWh tegen €65,-, in het jaar overzicht zegt het €165,-. En dan is er nog het gemiddeld hogere tarief bij terugleveren omdat je ook tijdens piek uren terugleverd vanwege de Nexus, ik denk dat dit in positieve zin bij mij wel zo'n 0,04 uitmaakt per teruggeleverde kWh.

Graag was het een eenvoudige recht doorzee berekening maar het is oprecht wel lastig vanwege de vele variabelen die meedingen in het bepalen van het uiteindelijke rendement. Wil niet goedpraten verder dat Zonneplan het ook niet helpt meer inzichtelijk te maken.
Ook per mail deze chat bij ZP neer gelegd en wacht op antwoord, wat de prijs per kWh is. Geen idee dat zal van veel dingen afhankelijk zijn. Als je nog veel PV overschot hebt kun je het ook nog salderen en merk je nog veel minder van deze kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

CryptoCake schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:49:
[...]

Is je batterij met LAN of Wifi verbonden? Bij mij werkt de solarman protocol (en ik dacht bij @GaMbiNo en wat anderen ook?) stabieler met Wifi, dan met LAN... heel gek, maar waar.
Ik heb hem ook via wifi lopen. En dat werkt hier gewoon stabiel inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Peterhardenberg schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 18:09:
[...]

Ik ben het met je eens dat er soms veel onzin uit Kiki komt, en om die reden heb ik aan ZP een mail gestuurd met de vraag of de geciteerde uitspraken van Kiki kloppen of niet. Ik zal het antwoord tzt hier posten.
Ik heb ze een x gebeld over deze kosten. De zon gaat niet voor niks op. Ik had een Excel gemaakt met daarin een hele berekening. Dus de kosten van omzettingsverliezen meegenomen als kosten voor de Nexus eigenaar. Ze vroegen mij de sheet te sturen omdat ik ook claimde dat TVT van 4.4 jaar gewoon niet kan. Ze hebben de sheet doorgenomen en me daarna gebeld. Er zat 1 foutje in en dat was helaas niet de onkosten mbt omzettingsverliezen. Ik had een iets te ruime marge genomen voor stroom die je van net afneemt en die je vergoed krijgt. Dat verschil moest iets kleiner. Niet om mezelf op de borst te kloppen. Zeker niet. Helaas werd het gevoel bevestigd waardoor ik er persoonlijk vanaf gezien heb. Maar ieder zijn keus. Onbalans is lucratiever dan alleen eigen opwek bijvoorbeeld. Helaas was het hier dus een mondeling verhaal. Benieuwd wat je per mail gaat krijgen. Ik gok getouwtrek. Is in vorige topic door @Mike_S al eens uitgezocht en ook een hele klus geweest. Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dominic-070
CryptoCake schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 16:49:
[...]

Ik heb m via Lan, ik zal Wifi eens proberen.
Edit: Met Wifi idd stabieler dan via LAN 8)7 :?

[ Voor 6% gewijzigd door Dominic-070 op 06-09-2024 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gthi2024
  • Laatst online: 22-12-2024
Hallo,

Zou het mogelijk zijn om één extra :
Pylontech | Force H3 | HV Batterij-module | 5.12kWh
op de bestaande ZP Nexus 20kw oplossing te plaatsen?

Voor grotere capaciteit met kortere terugverdientijd.

Dank voor de reply

[ Voor 42% gewijzigd door gthi2024 op 06-09-2024 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-05 21:50

m00

gthi2024 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 19:19:
Hallo,

Zou het mogelijk zijn om één extra :
Pylontech | Force H3 | HV Batterij-module | 5.12kWh
op de bestaande ZP Nexus 20kw oplossing te plaatsen?

Voor grotere capaciteit met kortere terugverdientijd.

Dank voor de reply
Hoe ga je die cellen met verschillende leeftijd/capaciteit balanceren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gthi2024
m00 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 19:37:
[...]

Hoe ga je die cellen met verschillende leeftijd/capaciteit balanceren?
Nou ja ze zijn gisteren pas geinstalleerd....
Balanceren geen flauw idee....

ik hoopte eigenlijk op een plug & play oplossing maar dat is blijkbaar lastig

[ Voor 13% gewijzigd door gthi2024 op 06-09-2024 19:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:24
gthi2024 schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 19:48:
[...]

Nou ja ze zijn gisteren pas geinstalleerd....
Balanceren geen flauw idee....

ik hoopte eigenlijk op een plug & play oplossing maar dat is blijkbaar lastig
Dit is al eens eerder besproken (door mij gevraagd destijds), maar ZP heeft een schil en vergoeding mechaniek er overheen geplaatst.die zouden wel eens niet overweg kunnen met een 5e, 6e of zelfs 7e pylon. Misschien ook wel, maar wel een dure grap om even te testen en kijken hoe ver je komt.

Daarnaast is de throughput maar 10kW en is de grootste winst al weer verdwenen ten tijde dat je aan die extra capaciteit komt. Dus effectiviteit gaat voor die extra centen vrij rap omlaag.
Uiteindelijk inder winst per kW dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:41

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Devke Dus volgens jouw spreadsheet was de t.v.t. duidelijk langer dan 4,4 jaar.
Wat is dan nu de verwachte t.v.t. met de (kleine) correctie?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Laatst online: 22:10
elbizarre schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 20:19:
[...]

Daarnaast is de throughput maar 10kW en is de grootste winst al weer verdwenen ten tijde dat je aan die extra capaciteit komt. Dus effectiviteit gaat voor die extra centen vrij rap omlaag.
Uiteindelijk inder winst per kW dus.
Per kW blijft de winst gelijk. :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gthi2024
delete

[ Voor 99% gewijzigd door gthi2024 op 06-09-2024 22:08 . Reden: do not want to disturb ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bokkow
Kleine herhaling op eenheden:
kW is vermogen, dus hoe krachtig bijvoorbeeld de omvormer is, bij de Nexus 10kW
kWh gaat over hoeveelheid/capaciteit bij Nexus dus 10/15/20kWh

Het is niet heel lastig maar alles door elkaar gebruiken is dan weer wel verwarrend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
dunklefaser schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 20:28:
@Devke Dus volgens jouw spreadsheet was de t.v.t. duidelijk langer dan 4,4 jaar.
Wat is dan nu de verwachte t.v.t. met de (kleine) correctie?
Met de 20 kWh versie kwam ik op net boven de 6 jaar uit. Alleen de aanschaf ben je er niet. Zonneplan pakt 7990 en die delen ze door 1820 verwachte winst prognose. Toen ik ging rekenen stond de winst m.b.t. powerplay idd op deze prognose. Dus voor de uitleg houd ik die even aan.

Zonneplan meldt netjes dat je een belastingforfait moet betalen van 300 euro. Echter deze zal je moeten terugverdienen. De vraag is dan of je meterkast aanpassingen nodig heeft? Van 1 naar 3 fase? Dat was hier het geval. Kosten 332 euro aan mijn netbeheerder. Zonneplan moest de meterkast voor deze aanpassing klaar maken. Kosten 250 euro. Bijna 900 euro extra kosten dus.

Daarnaast heb ik gekeken naar wat bijna 9k mij zou opleveren op de spaarrekening. Als het geld uitgegeven is dan loop je daar ook geld mis. Dus moet je terugverdienen. Zo is/was mijn redenatie. Daarnaast de jaarlijkse extra kosten m.b.t. omzettingsverlies en standby van de Nexus. In het topic zijn al verschillende waardes voorbij gekomen en is e.a. al eens uitgezocht. Die kosten zouden dan ook af moeten van de powerplay opbrengst wat de TVT dus verlengd. Dit werd toen niet tegengesproken door Zonneplan. Dan nog de accu degradatie niet meegenomen in die 6 jaar. Vlgs mij 30% max degradatie bij 6000 cycli.

Mijn oprechte zorg zat hem dus in de te lange TVT en een TVT die buiten garantie komt te vallen. Behoeft de Nexus dan bij het puin? Nee vast niet. Er zal best capaciteit over zijn zodat je hem kunt inzetten nog voor eigen verbruik of andere markt(en).

Ik ben enthousiast over een thuisbatterij. Ik ga eens wat spelen met een HW thuisbatterij. Plug and play en bij evt verhuizing mee te nemen. Ga ik die onder salderen terug verdienen? Nee. Puur gekozen voor plug and play, ervaring opdoen tegen een faire instapprijs zodat ik later die 9k alsnog kan stuk gooien in iets wat wel bij me past. Ook dat zal ik kijken naar een TVT. Voorlopig de ontwikkelingen m.b.t. o.a. salderen, prijzen thuisaccu etc hier eens wat afwachten.

Natuurlijk hoop ik dat alle Nexus bezitters mooie rendementen behalen alleen voor mij voldeed het product niet. Helaas.

Hopelijk heb ik je wat opweg geholpen. Misschien heb jij bv de meterkast kosten niet. Dat is dan weer een voordeeltje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:36

thido

Tilburg

@Devke is het voor jou niet leuker een PQ setje aan te schaffen en daarmee te gaan experimenteren. De stap van jouw simulaties naar daadwerkelijk aansturen is klein en kost weer een stuk minder dan de HW. Maar niet kantenklaar-stekker-erin-en-gaan dus nee.

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thido schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 22:40:
@Devke is het voor jou niet leuker een PQ setje aan te schaffen en daarmee te gaan experimenteren. De stap van jouw simulaties naar daadwerkelijk aansturen is klein en kost weer een stuk minder dan de HW. Maar niet kantenklaar-stekker-erin-en-gaan dus nee.
PQ? Heb ff gegoogled maar kan niks vinden mbt TB. Linkje?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
Devke schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 02:57:
[...]

PQ? Heb ff gegoogled maar kan niks vinden mbt TB. Linkje?
Ik denk dat @thido PowerQueen bedoeld.
Dit topic: Eenvoudige thuisaccu samenstellen
:+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Die bedoelde ik inderdaad :-)

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahum.....
  • Laatst online: 16:05
Kan iemand mij uitleggen wat de op de factuur vermelde "Powerplay tegenboeking stroomverbruik " inhoud?
De uitleg op de factuur begrijp ik niet en ook Kiki kan het mij niet duidelijk maken...
Het enige wat ik begrijp is, dat het een administratieve handeling is en dat het verder niets kost.
Maar het wordt wel bij de verrekening van de betreffende maand opgeteld.

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Ahum..... schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 10:08:
Kan iemand mij uitleggen wat de op de factuur vermelde "Powerplay tegenboeking stroomverbruik " inhoud?
De uitleg op de factuur begrijp ik niet en ook Kiki kan het mij niet duidelijk maken...
Het enige wat ik begrijp is, dat het een administratieve handeling is en dat het verder niets kost.
Welkom in de wondere wereld van ZonnePlan facturatie :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bokkow
Ja, mijn vermoeden is dat je het beste met dit naslagwerk kunt beginnen:

Afbeeldingslocatie: https://media.s-bol.com/mLxG2nYnNY9/550x709.jpg

Heb het nog niet duidelijk uitgelegd gezien wat de tegenboeking nu precies inhoudt. Heb er net weer even over nagedacht maar nee, kan er niet iets logisch over zeggen eigenlijk. Ik denk dat het ergens zit tussen wat je door de meter haalt en dus op basis van dynamisch tarief afgerekend dient te worden en tja, wat eigenlijk. Nee geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bokkow schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 11:08:
[...]

Ja, mijn vermoeden is dat je het beste met dit naslagwerk kunt beginnen:

[Afbeelding]

Heb het nog niet duidelijk uitgelegd gezien wat de tegenboeking nu precies inhoudt. Heb er net weer even over nagedacht maar nee, kan er niet iets logisch over zeggen eigenlijk. Ik denk dat het ergens zit tussen wat je door de meter haalt en dus op basis van dynamisch tarief afgerekend dient te worden en tja, wat eigenlijk. Nee geen idee.
Er zal toch wel iemand zijn die weet wat het inhoud? Anders betaal je voor iets en je weet eigenlijk niet waarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baskes
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 20:31
Op de uitleg pagina van zonneplan van de factuur vind ik het wel aardig goed uitgelegd.

Powerplay tegenboeking

Jij behaalt rendement via Zonneplan Powerplay. De stroom die we hebben verhandeld met Powerplay is niet ingekocht en verkocht tegen dynamische uurprijzen. Toch zit dit wel bij je werkelijke verbruik en teruglevering in, omdat dit alle stroom betreft die via je slimme meter loopt. Daarom doen we hier een tegenboeking om dit recht te trekken. Wat Powerplay je werkelijk heeft opgeleverd zie je onderaan de factuur.

https://www.zonneplan.nl/...tuur-uitleg-met-powerplay

Acties:
  • +1 Henk 'm!
baskes schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 13:49:
Op de uitleg pagina van zonneplan van de factuur vind ik het wel aardig goed uitgelegd.

Powerplay tegenboeking

Jij behaalt rendement via Zonneplan Powerplay. De stroom die we hebben verhandeld met Powerplay is niet ingekocht en verkocht tegen dynamische uurprijzen. Toch zit dit wel bij je werkelijke verbruik en teruglevering in, omdat dit alle stroom betreft die via je slimme meter loopt. Daarom doen we hier een tegenboeking om dit recht te trekken. Wat Powerplay je werkelijk heeft opgeleverd zie je onderaan de factuur.

https://www.zonneplan.nl/...tuur-uitleg-met-powerplay

[...]
Dan ben ik wel benieuwd hoevaak deze tegen boekingen negatief zijn. Met andere woorden hoe vaak krijg je geld toe ipv dat je geld moet bij betalen. Even hard op denkend een gedachtekronkel erin gooiend......

Als dit altijd een "bij te betalen" post is dan is Zonneplan dus gebaat bij zoveel mogelijk stroom door batterij te laten lopen. Het levert geld op dan voor ze. Soms lees ik hier reacties dat handels activiteiten als onlogisch worden genoemd. Nadenkertje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovojovo
Het is hier tot nu toe steeds (3 maanden ervaring 😉) een bij te betalen post van gemiddeld zo’n 15 euro. Dat is -denk ik- ook te verwachten. Gemiddeld wordt er wat vaker in de goedkope EPEX-uren opgeladen en in de duurdere EPEX-uren ontladen. Dat voordeel wordt als het ware overgeboekt naar de powerplay.

[ Voor 3% gewijzigd door Jovojovo op 07-09-2024 16:47 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:31
Devke schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 13:59:
[...]

Dan ben ik wel benieuwd hoevaak deze tegen boekingen negatief zijn. Met andere woorden hoe vaak krijg je geld toe ipv dat je geld moet bij betalen. Even hard op denkend een gedachtekronkel erin gooiend......

Als dit altijd een "bij te betalen" post is dan is Zonneplan dus gebaat bij zoveel mogelijk stroom door batterij te laten lopen. Het levert geld op dan voor ze. Soms lees ik hier reacties dat handels activiteiten als onlogisch worden genoemd. Nadenkertje.
Er is geen sprake van ‘krijg je geld toe’ of ‘bij betalen’, het is puur een administratieve handeling. Het is echt niet zo dat Zonneplan daar iets aan verdient en laten we die indruk ook niet wekken.

Ik heb het eerder al proberen uit te leggen, maar nog eens in het kort: stroom wordt gekocht/verkocht op de onbalansmarkt en niet op de day-ahead. Nu is de factuur zo opgezet dat alles van de meter bij day-ahead staat en alles van de Nexus loopt via die meter, maar dat klopt dus niet, dus moet er een bedrag af/bij om het weer kloppend te maken. Puur administratief. Als de Nexus er niet was dan was het bedrag altijd al -/+ die tegenboeking geweest.

Een groenteboer kan ook niet één appel 2x verkopen op twee verschillende markten. Zonneplan kan niet 1kWh stroom zitten verkopen op de onbalansmarkt én dayahead tegelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door jojost1 op 08-09-2024 02:13 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Een nachtelijke sessie met behoorlijk wat onbalans, dat zie je niet vaak. Zo begint de dag al met 13 EUR aan Powerplay opbrengsten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MmsTE1gD1nqx0Jm-Yc_4ueu-GcU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aSXlNrjjiBS5wDdccYGFdqFz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jojost1 schreef op zondag 8 september 2024 @ 02:11:
[...]

Er is geen sprake van ‘krijg je geld toe’ of ‘bij betalen’, het is puur een administratieve handeling. Het is echt niet zo dat Zonneplan daar iets aan verdient en laten we die indruk ook niet wekken.

Ik heb het eerder al proberen uit te leggen, maar nog eens in het kort: stroom wordt gekocht/verkocht op de onbalansmarkt en niet op de day-ahead. Nu is de factuur zo opgezet dat alles van de meter bij day-ahead staat en alles van de Nexus loopt via die meter, maar dat klopt dus niet, dus moet er een bedrag af/bij om het weer kloppend te maken. Puur administratief. Als de Nexus er niet was dan was het bedrag altijd al -/+ die tegenboeking geweest.

Een groenteboer kan ook niet één appel 2x verkopen op twee verschillende markten. Zonneplan kan niet 1kWh stroom zitten verkopen op de onbalansmarkt én dayahead tegelijk.
Voor mij is het heel simpel. Als er een plus teken voor staat moet ik betalen. Min teken is geld terug krijgen. De naam die er dan aangekoppeld wordt doet me er dan eerlijk gezegd niet toe. Als het plus tekens steeds zijn dan kun je het administratieve handeling noemen maar het is gewoon betalen. Ik heb niemand hier nog zien schrijven of tonen dat hij/zij een administratieve handeling had met een min teken ervoor. Als die er wel is dan hoor/zie ik het graag en geloof ik je direct. 😊

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Na een goede nacht snap ik niet waarom de Nexus nu nog ontlaadt zonder winst. Lager dan 7% ontladen kan/doet hij niet, dus de 6% marge (1 kWh) wordt nu weggegooid zonder hoge prijs. Ik zou juist verwachten dat hij nu oplaadt en zorgt dat hij klaar is om een volgende piek op te vangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_-zGUUqIJ-pyF1Vq0I425Cc4rAk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CcFOyY887uAnSo3VgCF75E6X.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3uYzSM6RvzuMWxP9BJiw4mMnNNM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Z66Xsbumu1OmvX0NV1WUlrNy.png?f=fotoalbum_large

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
TKroon schreef op zondag 8 september 2024 @ 08:53:
Na een goede nacht snap ik niet waarom de Nexus nu nog ontlaadt zonder winst. Lager dan 7% ontladen kan/doet hij niet, dus de 6% marge (1 kWh) wordt nu weggegooid zonder hoge prijs. Ik zou juist verwachten dat hij nu oplaadt en zorgt dat hij klaar is om een volgende piek op te vangen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik vroeg mij hetzelfde af,
Zit totaal geen logica in, waarschijnlijk omdat de prijs wel onder de epex prijs is.

[ Voor 4% gewijzigd door Guidoweb55 op 08-09-2024 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
kazuka schreef op zondag 8 september 2024 @ 06:06:
Een nachtelijke sessie met behoorlijk wat onbalans, dat zie je niet vaak. Zo begint de dag al met 13 EUR aan Powerplay opbrengsten.

[Afbeelding]
Ja hier ook inderdaad, eerste keer dat een nacht zo veel oplevert. Kan wel eens een goede dag worden zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ik vermoed dat het algoritme zo is ingesteld dat gedurende de dag de prijzen regelmatiger negatief zijn, ookal zijn het vaak kleine beetjes, om zo de accu 'gratis' op te laden voor uitschieters naar boven later op de dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Dat zal best, maar dan mag wel de marge mee worden genomen. Ik snap dat je niet tegen betaling van 60 naar 80% gaat laden. Maar als de accu praktisch leeg is, kan beter worden gezorgd dat er weer minstens 30-40% lading in zit. Ook al is het niet ideaal om op dat moment te laden, maar als je de prijzen van 1000+ per MWh mist omdat de accu leeg is, kost dat nog veel meer geld.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ja mee eens, ik vind hem ook te agressief in het leegtrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/verV5VvFGEEoLi07KOK9hV3SvD0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1CXct3de362uY1977ytXvVoc.jpg?f=fotoalbum_large

Raar, de eniusapp geef -26 aan en tennet +85 aan. Beide om 12.44 uur

Wat is nou de echte prijs.

[ Voor 27% gewijzigd door Guidoweb55 op 08-09-2024 12:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:03

Vraag

Antwoord

Helpt dit je verder? 😊
Kiki AI

Vraag

Antwoord

Dus concreet:

Kiki AI

Voorbeeld:

Mooi stukje calculatie dit, niet gek. Waarvoor dank.

Zelf ben ik ook geïnteresseerd en sta op het punt met een aanvraag te beginnen. Enige vraag waar ik nog niet echt een duidelijk antwoord op heb is hoe gaat mijn energierekening er uit zien. Al die cijfers enz prachtig, maar ik wil gewoon weten wat het maandelijks ongeveer doet. Vooral dat stukje zit me momenteel nog iets teveel in de "Hans Teeuwen - jaaaa dat is een gevoel dat kun je niet uitleggen" hoek. :+

Voor de beeldvorming: ik betaal nu 9 tientjes in de maand = 1080 per jaar. Meestal red ik het daar ongeveer mee, soms moet ik wat bijbetalen.
Stel het rendement van de accu gaat flink tekeer en komt inderdaad rond die € 1.500+ uit. Dan krijg ik gemeten over het jaar voor een groot deel geld toe van Zonneplan?

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dropkick_nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-05 10:59
ervh schreef op zondag 8 september 2024 @ 22:39:
[...]

Zelf ben ik ook geïnteresseerd en sta op het punt met een aanvraag te beginnen. Enige vraag waar ik nog niet echt een duidelijk antwoord op heb is hoe gaat mijn energierekening er uit zien. Al die cijfers enz prachtig, maar ik wil gewoon weten wat het maandelijks ongeveer doet. Vooral dat stukje zit me momenteel nog iets teveel in de "Hans Teeuwen - jaaaa dat is een gevoel dat kun je niet uitleggen" hoek. :+

Voor de beeldvorming: ik betaal nu 9 tientjes in de maand = 1080 per jaar. Meestal red ik het daar ongeveer mee, soms moet ik wat bijbetalen.
Stel het rendement van de accu gaat flink tekeer en komt inderdaad rond die € 1.500+ uit. Dan krijg ik gemeten over het jaar voor een groot deel geld toe van Zonneplan?
Klopt!
Bij aanmelden geef je een jaarverbruik op, daar rolt een maandbedrag uit. 9 tientjes in jouw geval.
Elke maand wordt de powerplay opbrengst van dat maandbedrag afgetrokken.
Als die PP vergoeding dus hoger is dan je maandelijkse voorschot, krijg je geld terug die maand.
( De slechtste maand tot nu toe was juli met ongeveer €130,- powerplay vergoeding.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

ervh schreef op zondag 8 september 2024 @ 22:39:
[...]

Dit is niet met 100% zekerheid te beantwoorden, omdat het rendement dat via onbalans wordt behaald onvoorspelbaar is en die markt nu eenmaal volatiel is. Op dit moment liggen veel van ons op schema om na een jaar meer dan 2000 EUR aan Powerplay opbrengsten te krijgen. Maar dit kan zowel hoger als lager uitvallen tegen die tijd.

De kans is groot dat je elke maand geld terug krijgt maar er kan zomaar een maand tussen zitten die veel minder Powerplay opbrengsten heeft. Juli had bijvoorbeeld 140 EUR en augustus 255 EUR. Maar we weten nog niet goed wat de wintermaanden gaan doen. Zou zomaar ook een keer minder dan 100 EUR kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentagon0873
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:38
Hier het antwoord op mijn vraag voor compensatie:

"Goedemiddag,

Wat vervelend om te horen dat je Nexus installatie al sinds 17 juli 2024 niet meer operationeel is.

Wat betreft de compensatie voor de misgelopen opbrengst, daar kom ik graag na het bezoek van 12 september bij je op terug wanneer we zeker weten dat het probleem is verholpen. Dan kijken we uiteraard naar de gemiste opbrengsten van de volledige periode.

Ik wil je bedanken voor je geduld en begrip in deze situatie. We doen ons uiterste best om dit zo snel mogelijk voor je op te lossen."

vooralsnog altijd netjes na een paar dagen antwoord gehad op een vraag.
Nu afwachten of ze donderdag eea weer aan de praat krijgen.

1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 8kw Pelletkachel

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Peterhardenberg

Vraag

Antwoord

Helpt dit je verder? 😊
Kiki AI

Vraag

Antwoord

Dus concreet:

Kiki AI

Voorbeeld:

Div mensen vroegen zich af of bovenstaande wel klopte,

De vraag heb ik per mail bij ZP neer gelegd en hier onder het antwoord van ZP, waarin bevestigd word dat 5 tot 10% plus het stand-by verlies voor rekening van jezelf komt.

Antwoord medewerker ZP

Bedankt voor uw e-mail en uw interesse in de Nexus thuisbatterij van Zonneplan. Graag bevestig ik de antwoorden die Kiki heeft gegeven.

U heeft gelijk dat er omzettingsverliezen en stand-by verbruik zijn die uw energieverbruik beïnvloeden. Als de Nexus thuisbatterij bijvoorbeeld 10.000 kWh laadt, kan er een verlies van ongeveer 5-10% zijn door omzetting, wat neerkomt op max 1.000 kWh. Daarnaast is er het stand-by verbruik van ongeveer 300 kWh per jaar. Deze verliezen worden inderdaad geregistreerd door uw slimme meter en komen op uw energierekening.

De verwachte jaaropbrengst van de Nexus thuisbatterij is bijvoorbeeld € 1820,- voor de 20 kWh versie, wat aanzienlijk hoger is dan de kosten van de verliezen. Dus hoewel u deze kosten betaalt, profiteert u uiteindelijk van een veel hoger rendement dankzij de slimme aansturing van Powerplay.

Het netto rendement van uw Nexus thuisbatterij is inderdaad de Powerplay vergoeding min de omvormer- en stand-by verliezen. Concreet betekent dit:

Powerplay vergoeding: Dit is wat u verdient door slim gebruik te maken van uw thuisbatterij.
Het verschil tussen wat u verdient en deze kosten geeft u het netto rendement van 1820 euro per jaar.
Vorig jaar een rendement over 2023 van 2104 euro en dit jaar na 10,5 maand al boven de 1850 euro!

Hopelijk helpt dit u verder. Mocht u nog meer vragen hebben of verdere verduidelijking wensen, dan hoor ik het graag.

Met zonnige groet,

Martijn Kniest
Accountmanager

Tel: 088-0203000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Anderen hier ook een stilstaande batterij?

Hij is niet offline of zo hij zit gewoon al de hele dag op 100% niks te doen? Is er gewoon geen onbalans?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Peterhardenberg schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:04:
[...]
Concreet betekent dit:
Powerplay vergoeding: Dit is wat u verdient door slim gebruik te maken van uw thuisbatterij.
Het verschil tussen wat u verdient en deze kosten geeft u het netto rendement van 1820 euro per jaar.
Vorig jaar een rendement over 2023 van 2104 euro en dit jaar na 10,5 maand al boven de 1850 euro!
Ik lees hieruit dan wel dat men verwacht het aangegeven rendement te halen ná aftrek van die kosten.
En niet dat die kosten nog van de €1820,- zoals dat hier vaak wordt aangenomen.
ApexAlpha schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:29:
Anderen hier ook een stilstaande batterij?

Hij is niet offline of zo hij zit gewoon al de hele dag op 100% niks te doen? Is er gewoon geen onbalans?
Paar hobbels op 2.3kW vermogen vannacht en daarna flatline op 100% capaciteit inderdaad.
We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
[...]

De vraag heb ik per mail bij ZP neer gelegd en hier onder het antwoord van ZP, waarin bevestigd word dat 5 tot 10% plus het stand-by verlies voor rekening van jezelf komt.

Antwoord medewerker ZP

Bedankt voor uw e-mail en uw interesse in de Nexus thuisbatterij van Zonneplan. Graag bevestig ik de antwoorden die Kiki heeft gegeven.

U heeft gelijk dat er omzettingsverliezen en stand-by verbruik zijn die uw energieverbruik beïnvloeden. Als de Nexus thuisbatterij bijvoorbeeld 10.000 kWh laadt, kan er een verlies van ongeveer 5-10% zijn door omzetting, wat neerkomt op max 1.000 kWh. Daarnaast is er het stand-by verbruik van ongeveer 300 kWh per jaar. Deze verliezen worden inderdaad geregistreerd door uw slimme meter en komen op uw energierekening.

De verwachte jaaropbrengst van de Nexus thuisbatterij is bijvoorbeeld € 1820,- voor de 20 kWh versie, wat aanzienlijk hoger is dan de kosten van de verliezen. Dus hoewel u deze kosten betaalt, profiteert u uiteindelijk van een veel hoger rendement dankzij de slimme aansturing van Powerplay.

Het netto rendement van uw Nexus thuisbatterij is inderdaad de Powerplay vergoeding min de omvormer- en stand-by verliezen. Concreet betekent dit:

Hopelijk helpt dit u verder. Mocht u nog meer vragen hebben of verdere verduidelijking wensen, dan hoor ik het graag.

Met zonnige groet,

Martijn Kniest
Accountmanager

Ik dacht hier eerder gelezen te hebben dat in de powerplay vergoeding die verliezen als opgenomen waren….

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Antwoord medewerker ZP

Met zonnige groet,

Martijn Kniest
Accountmanager

Duidelijk verhaal. Dank voor delen. Zonneplan geeft dus aan dat het eigen kosten zijn. Fijn. Die discussie ook de wereld weer uit. Zonneplan zou het rendement kunnen verhogen door geen rare niet begrijpelijke laad en ontlaad activiteiten uit te voeren zoals ik hier vaker lees. Het algoritme optimaliseren. Wat niet als omzettingsverlies wordt gemaakt blijft dus in de knip van de Nexus eigenaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
[...]

Antwoord medewerker ZP

Met zonnige groet,

Martijn Kniest
Accountmanager

Verdere vragen:

Volgens mij mist in deze berekening naar een netto opbrengst nog de tegenboeking, deze roept vragen op. Het is onduidelijk hoe dit bedrag wordt opgebouwd, tot noch toe is het bij gebruikers een extra kostenpost gebleken op de energierekening van gemiddeld zo'n €15,- per maand. Op jaar basis in deze lijn komt dat neer op €180,-.

Kunnen jullie meer duidelijkheid verschaffen over deze post? Een voorbeeld berekening zou daarbij helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thido schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:43:
[...]

Ik lees hieruit dan wel dat men verwacht het aangegeven rendement te halen ná aftrek van die kosten.
En niet dat die kosten nog van de €1820,- zoals dat hier vaak wordt aangenomen.

[...]

Paar hobbels op 2.3kW vermogen vannacht en daarna flatline op 100% capaciteit inderdaad.
We gaan het zien.
Ik lees.... je krijgt je vergoeding Powerplay gewoon. Wil je het berekenen in de vorm van rendement dan zal je de kosten eerder genoemd eraf moeten halen. M.a.w. je electra rekening is iets verhoogd door je Nexus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Devke schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:37:
[...]

Duidelijk verhaal. Dank voor delen. Zonneplan geeft dus aan dat het eigen kosten zijn. Fijn. Die discussie ook de wereld weer uit. Zonneplan zou het rendement kunnen verhogen door geen rare niet begrijpelijke laad en ontlaad activiteiten uit te voeren zoals ik hier vaker lees. Het algoritme optimaliseren. Wat niet als omzettingsverlies wordt gemaakt blijft dus in de knip van de Nexus eigenaar.
Inderdaad, als de laad en ontlaad activiteiten meer beperkt zouden worden tot momenten waarbij het echt oplevert en verder sturen op 50% dan denk ik dat je het laden kunt beperken met wel 25-50% en dus daarover weer 12% minder verlies. Het is een simpele rekensom maar ik denk dat het vele laden van gistermiddag tegen een delta van 7 cent per kWh niet in verhouding staat tot het verlies. Optimaliseren hiervan zou een behoorlijk verschil in rendement kunnen maken. Maar blijkbaar zijn wij daarin niet zo slim en voorspellend als het alwetende en immer lerende algoritme :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Devke schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:40:
[...]

Ik lees.... je krijgt je vergoeding Powerplay gewoon. Wil je het berekenen in de vorm van rendement dan zal je de kosten eerder genoemd eraf moeten halen. M.a.w. je electra rekening is iets verhoogd door je Nexus.
Een gemiddeld gezin gebruikt ongeveer 2500 kWh per jaar. Dus "iets verhoogd" is wel een understatement voor de extra 1300 kWh. :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
John245 schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:43:
[...]

Een gemiddeld gezin gebruikt ongeveer 2500 kWh per jaar. Dus "iets verhoogd" is wel een understatement voor de extra 1300 kWh. :)
Haha, ik probeerde het wat subtiel te brengen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
John245 schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:43:
[...]

Wat is dat voor gezin dan? Zonder televisie, wasmachine enz.? Ik zit op 13.000kWh sinds de elektrische auto en WP, maar daarvoor ook al tegen de 5.000kWh aan :*) ;)

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
ervh schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:46:
[...]

Wat is dat voor gezin dan? Zonder televisie, wasmachine enz.? Ik zit op 13.000kWh sinds de elektrische auto en WP, maar daarvoor ook al tegen de 5.000kWh aan :*) ;)
Gewoon een 4-perssonshuishouden in een rijtjes woning of hoek woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Devke schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:40:
[...]

Ik denk dat bedoeld wordt dat er bij die 1820 PP ral rekening is gehouden met het extra verbruik. Maar het blijft wat vaag, ook v.w.b. de tegenboeking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
thido schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:48:
[...]

Ik denk dat bedoeld wordt dat er bij die 1820 PP ral rekening is gehouden met het extra verbruik. Maar het blijft wat vaag, ook v.w.b. de tegenboeking.
Aldus de mail van Zonneplan aan @Peterhardenberg

Het netto rendement van uw Nexus thuisbatterij is inderdaad de Powerplay vergoeding min de omvormer- en stand-by verliezen.

In mijn ogen is de Powerplayvergoeding op de factuur een "bruto rendement". Daar gaan die verliezen nog af als je naar een "netto rendement" wil rekenen. Echter ik denk dat die een beetje erg moeilijk op de factuur te doorgronden zijn. Wat @bokkow al schrijft m.b.t. de tegenboeking. Zover ik lees zijn dit steeds te betalen bedragen. Daarnaast is het vervelend denk ik dat jullie je eigen verbruik niet goed kunnen zien. Dan weet je ook moeilijk hoeveel kWh er door de meter is gelopen of eigenlijk niet is terug gelopen en als omzettingsverlies gezien moet worden. BTW, dat verschil staat vlgs mij wel in de app toch? Die kWh's zou je dus voor eigen rekening krijgen. Naast Standby. Dit laatste zou je denk ik op de factuur moeten zien om het transparanter te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
kazuka schreef op zondag 8 september 2024 @ 23:25:
[...]

Dit is niet met 100% zekerheid te beantwoorden, omdat het rendement dat via onbalans wordt behaald onvoorspelbaar is en die markt nu eenmaal volatiel is. Op dit moment liggen veel van ons op schema om na een jaar meer dan 2000 EUR aan Powerplay opbrengsten te krijgen. Maar dit kan zowel hoger als lager uitvallen tegen die tijd.

De kans is groot dat je elke maand geld terug krijgt maar er kan zomaar een maand tussen zitten die veel minder Powerplay opbrengsten heeft. Juli had bijvoorbeeld 140 EUR en augustus 255 EUR. Maar we weten nog niet goed wat de wintermaanden gaan doen. Zou zomaar ook een keer minder dan 100 EUR kunnen zijn.
Snap ik, maar dat is precies wat ik bedoelde. Zo lang de markt draait zoals hij nu draait, zou het rendement maandelijks te zien moeten zijn op je energierekening. Correct? De volatiliteit is voor mij een prima te nemen risico overigens, maar goed te weten dat dit weggestreept wordt op je energierekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Devke schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:56:
[...]

Aldus de mail van Zonneplan aan @Peterhardenberg

Het netto rendement van uw Nexus thuisbatterij is inderdaad de Powerplay vergoeding min de omvormer- en stand-by verliezen.

In mijn ogen is de Powerplayvergoeding op de factuur een "bruto rendement". Daar gaan die verliezen nog af als je naar een "netto rendement" wil rekenen. Echter ik denk dat die een beetje erg moeilijk op de factuur te doorgronden zijn. Wat @bokkow al schrijft m.b.t. de tegenboeking. Zover ik lees zijn dit steeds te betalen bedragen. Daarnaast is het vervelend denk ik dat jullie je eigen verbruik niet goed kunnen zien. Dan weet je ook moeilijk hoeveel kWh er door de meter is gelopen of eigenlijk niet is terug gelopen en als omzettingsverlies gezien moet worden. BTW, dat verschil staat vlgs mij wel in de app toch? Die kWh's zou je dus voor eigen rekening krijgen. Naast Standby. Dit laatste zou je denk ik op de factuur moeten zien om het transparanter te maken.
Twee zinnen verderop dan die jij quote staat dan weer netto rendement haha.

'Het verschil tussen wat u verdient en deze kosten geeft u het netto rendement van 1820 euro per jaar'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
Andere vraag; in hoeverre is het algoritme van ZP te personaliseren/gepersonaliseerd? Voorbeeld: ik kan me voorstellen dat het rendement van iemand die een flinke zonnepanelen installatie op oost/west heeft er heel anders uit ziet dan iemand die een complete installatie op zuid heeft.

In mijn geval heb ik 33 panelen vol op zuid/zuidwest liggen. Op goede dagen wordt er tussen 11:00 en 19:00 rond de 65kWh opgewekt. Als het dynamisch tarief op die dagen negatief is dan gaat je batterijrendement er flink aan. Of maak ik een denkfout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
ervh schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:12:
Andere vraag; in hoeverre is het algoritme van ZP te personaliseren/gepersonaliseerd? Voorbeeld: ik kan me voorstellen dat het rendement van iemand die een flinke zonnepanelen installatie op oost/west heeft er heel anders uit ziet dan iemand die een complete installatie op zuid heeft.

In mijn geval heb ik 33 panelen vol op zuid/zuidwest liggen. Op goede dagen wordt er tussen 11:00 en 19:00 rond de 65kWh opgewekt. Als het dynamisch tarief op die dagen negatief is dan gaat je batterijrendement er flink aan. Of maak ik een denkfout?
Dat is correct. Daarom moet je ook je totale rendement berekenen. Het kan zijn dat de Nexus een flink rendement geeft, maar dat je op een andere post minder verdien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
Dank. Ik kan er zelf naar zoeken; maar gemak dient de mens. Is er iemand in dit topic die al een opzet voor een dergelijke calculatie heeft gemaakt die publiekelijk te gebruiken is? Met wat fictieve waarden krijg je dan voor jezelf wel een goed beeld lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:24
.

[ Voor 99% gewijzigd door Catdogsf op 09-09-2024 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
thido schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:43:
[...]

We gaan het zien.
Hier nog steeds... Op die Enius app zie ik ook gewoon onbalans voorbij komen van €115 of zo.

Normaal pakt de batterij elke cent mee maar nu staan we stil.

Zouden ze toch het algo gewijzigd hebben om niet meer voor elke scheet aan te slaan?

[ Voor 10% gewijzigd door ApexAlpha op 09-09-2024 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thido schreef op maandag 9 september 2024 @ 12:10:
[...]

Twee zinnen verderop dan die jij quote staat dan weer netto rendement haha.

'Het verschil tussen wat u verdient en deze kosten geeft u het netto rendement van 1820 euro per jaar'
Ik heb eens terug gelezen. Hmmm. Dat lijkt op tegenspraak. @Peterhardenberg zie jij dat ook?

@thido wat ook bedoeld kan worden is dat ... stel je hebt 300 euro kosten. Dan zal zonneplan 1820 plus 300 moeten omzetten met Powerplay. Dan klopt zijn zin. Bruto 2120 kosten 300 is 1820 netto. Echter dan zou de quote die ik benoem weer verwarrend zijn. Damn wat een tent 🤪🙊

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jovojovo
bokkow schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:39:
[...]

Verdere vragen:

Volgens mij mist in deze berekening naar een netto opbrengst nog de tegenboeking, deze roept vragen op. Het is onduidelijk hoe dit bedrag wordt opgebouwd, tot noch toe is het bij gebruikers een extra kostenpost gebleken op de energierekening van gemiddeld zo'n €15,- per maand. Op jaar basis in deze lijn komt dat neer op €180,-.

Kunnen jullie meer duidelijkheid verschaffen over deze post? Een voorbeeld berekening zou daarbij helpen.
Het echte antwoord moet natuurlijk van Zonneplan komen, maar ik kan het niet laten 8)7

Uitgangspunt is dat alles via de meter tegen Day-Ahead prijzen wordt afgerekend en dat de thuisbatterij-opbrengsten in de Powerplay thuishoren. De tegenboeking is alleen een administratieve actie om dat voor elkaar te krijgen.

Ik heb zonnepanelen en een thuisbatterij.

Screenshot uit energierekening van augustus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yCBxf8m_Qc5zjLKzEjJJc_9rvPI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/v9a2t448yOdcXXex8pFHINNn.png?f=fotoalbum_large

In het verbruik is te zien dat
De verbruikte stroom 9,2 ct per kWh kost (98,17/1068)
De terug geleverde stroom levert 10,5 ct per kWh op.
(terugleveren levert per kwh 1,3 cent meer op dan afnemen..)

De hoeveelheden zijn een combinatie van thuisbatterij-acties, zonnepanelen en eigen verbruik.
Als ik de afrekening van augustus 2023 erbij pak (andere dynamische energieleverancier) dan leverde de teruglevering 2,5 ct minder op dan verbruik. Nu dus 1,3 ct meer.
(een totaalverschil van 3,8ct)

De lagere opbrengst van de zonnestroom per kwh is er nog steeds, maar niet zichtbaar omdat het wordt gecompenseerd door de hogere opbrengst van de batterij-ontladingen per kwh. Door de tegenboeking wordt dat overgeboekt naar waar het thuis hoort, nl. bij de Powerplay opbrengst.

In augustus is door de zonnepanelen in dit geval 325 kwh teruggeleverd. Dat verklaart een tegenboeking van 325 * 3,8 ct = 12,35.

Daarnaast had de batterij in augustus 1061 kwh geladen en 923 kwh ontladen. Hier zit ook een prijsverschil van 1,3ct in de day-ahead prijzen. Die hoort thuis bij de Powerplay. Dit komt neer op (923+1061)/2 (??) * 1,3 = 1,30 tegenboeking.

Hiermee heb ik 13,65 van de tegenboeking van 14,20 verklaard. Valt me niet tegen 😊.
Pagina: 1 ... 9 ... 53 Laatste