Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroengroen
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 02-04 11:14
ApexAlpha schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:29:
Anderen hier ook een stilstaande batterij?

Hij is niet offline of zo hij zit gewoon al de hele dag op 100% niks te doen? Is er gewoon geen onbalans?
Klopt, er is een beetje onbalans in de zin van bijladen maar dat gaat ff niet.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1_l5ctC5DD42K4ejLvp-vyd2raE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PWJzKRsZ1yu9m8JqLi9qO5BC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LLE9103A0iy0u8j3QLGL152p5YI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QWmaMoHu3hqEEI61tFEgcZff.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door Jeroengroen op 09-09-2024 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aritmeester
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12:13
ApexAlpha schreef op maandag 9 september 2024 @ 10:29:
Anderen hier ook een stilstaande batterij?

Hij is niet offline of zo hij zit gewoon al de hele dag op 100% niks te doen? Is er gewoon geen onbalans?
Ik kijk altijd even op de pagina van de Demo Nexus. Daar lijkt het mee overeen te komen dus dan 'klopt' het.

Verder kijk ik op één van de portalen van Tennet om de onbalans(prijzen) te bekijken. Als de grafiek van vandaag bekijkt zie je dat er vooral een overschot aan energie is. De accu is al voor 100% volgeladen en kan dus niet zo veel meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

thido

Tilburg

Devke schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:11:
[...]

Ik heb eens terug gelezen. Hmmm. Dat lijkt op tegenspraak. @Peterhardenberg zie jij dat ook?

@thido wat ook bedoeld kan worden is dat ... stel je hebt 300 euro kosten. Dan zal zonneplan 1820 plus 300 moeten omzetten met Powerplay. Dan klopt zijn zin. Bruto 2120 kosten 300 is 1820 netto. Echter dan zou de quote die ik benoem weer verwarrend zijn. Damn wat een tent 🤪🙊
Ja, dat is inderdaad hoe ik het lees.
Wat het echt is zullen ze dan toch echt zelf moeten beantwoorden, liefst kort en bondig zonder ruimte voor interpretatie ;-)

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:04

NightHawk4

Lotte is Liev :>

ervh schreef op maandag 9 september 2024 @ 11:46:
[...]

Wat is dat voor gezin dan? Zonder televisie, wasmachine enz.? Ik zit op 13.000kWh sinds de elektrische auto en WP, maar daarvoor ook al tegen de 5.000kWh aan :*) ;)
Wij zijn bovengemiddeld maar zonder de airco's, EV en kookplaat zaten wij al over de 6500kWh per jaar. Maar goed dan wel met twee tieners, drie laptops, drie pc's en vier televisies in huis. Om nog maar te zwijgen over de extra bierkoelkast (eerste levensbehoefte!) vaatwasser, wasmachine en wasdroger O-)
Volgens mij zit ons standby verbruik per jaar al op bijna 2000kWh :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12:27
NightHawk4 schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:57:
[...]

Wij zijn bovengemiddeld maar zonder de airco's, EV en kookplaat zaten wij al over de 6500kWh per jaar. Maar goed dan wel met twee tieners, drie laptops, drie pc's en vier televisies in huis. Om nog maar te zwijgen over de extra bierkoelkast (eerste levensbehoefte!) vaatwasser, wasmachine en wasdroger O-)
Volgens mij zit ons standby verbruik per jaar al op bijna 2000kWh :X
Wat is je definitie van standby. Bij ons zit het verbruik op 10.000 kWh zonder dat we wassen, koken, verwarmen, etc...

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:37
Jovojovo schreef op maandag 9 september 2024 @ 13:19:
[...]

Het echte antwoord moet natuurlijk van Zonneplan komen, maar ik kan het niet laten 8)7

Uitgangspunt is dat alles via de meter tegen Day-Ahead prijzen wordt afgerekend en dat de thuisbatterij-opbrengsten in de Powerplay thuishoren. De tegenboeking is alleen een administratieve actie om dat voor elkaar te krijgen.

Ik heb zonnepanelen en een thuisbatterij.

Screenshot uit energierekening van augustus:
[Afbeelding]

In het verbruik is te zien dat
De verbruikte stroom 9,2 ct per kWh kost (98,17/1068)
De terug geleverde stroom levert 10,5 ct per kWh op.
(terugleveren levert per kwh 1,3 cent meer op dan afnemen..)

De hoeveelheden zijn een combinatie van thuisbatterij-acties, zonnepanelen en eigen verbruik.
Als ik de afrekening van augustus 2023 erbij pak (andere dynamische energieleverancier) dan leverde de teruglevering 2,5 ct minder op dan verbruik. Nu dus 1,3 ct meer.
(een totaalverschil van 3,8ct)

De lagere opbrengst van de zonnestroom per kwh is er nog steeds, maar niet zichtbaar omdat het wordt gecompenseerd door de hogere opbrengst van de batterij-ontladingen per kwh. Door de tegenboeking wordt dat overgeboekt naar waar het thuis hoort, nl. bij de Powerplay opbrengst.

In augustus is door de zonnepanelen in dit geval 325 kwh teruggeleverd. tegenboeking van 325 * 3,8 ct = 12,35 betekenen.

Daarnaast had de batterij in augustus 1061 kwh geladen en 923 kwh ontladen. Hier zit ook een prijsverschil van 1,3ct in de day-ahead prijzen. Die hoort thuis bij de Powerplay. Dit komt ook neer op (923+1061)/2 (??) * 1,3 = 1,30

Hiermee heb ik 13,65 van de tegenboeking verklaard. Valt me niet tegen 😊.
Bedankt voor je berekening maar dit roept bij mij voorlopig vooral "HE?" op.

Ik volg dat je zegt dat we nu meer terugkrijgen voor teruggeleverde stroom omdat het moment van terugleveren over het gemiddelde wordt verplaatst naar hogere tarief uren. Dus ten opzichte van iemand die enkel tijdens zonuren ±0,18 krijgt, krijgen we nu ±0,22 omdat het gemiddeld gezien wordt teruggeleverd op een moment met hogere tarieven.

Dat is duidelijk.

Vervolgens zeg je; dit verschil is ten onrechte en dus wordt het er af gehaald omdat dit al in de Powerplay vergoeding is opgenomen? Je denkt dus dat we het anders dubbelop zouden krijgen als ze dit niet verrekenen.
Maar de opbrengsten aan Powerplay zijde laten enkel onbalans opbrengst zien, niet EPEX inbegrepen. Vandaag is daar een voorbeeld van: 3,8kWh door de batterij geladen, HomeWizard zegt dat dit €0,98 heeft gekost en de kosten in Powerplay staan op €0,26 (min getal). En wees gerust, aan het eind van de maand betaal je die €0,98 gewoon en dan daar bovenop nog een verschil in de tegenboeking? Nee sorry, ik denk niet dat dit hout snijdt. Al is het maar de berekening hoe je er op komt.

Daarnaast is je berekening moeilijk te volgen eigenlijk want je zegt dat de zonnepanelen 325kWh hebben teruggeleverd (hoe kom je aan die 325kWh?), dus voorbij de meter het net op gaan, maar niet iedere kWh hiervan gaat ook nog eerst door de batterij, wellicht meer dan de helft hiervan gaat zo het net op zonder dat het toevallig wordt opgenomen omdat de batterij aan het laden is. Eigenlijk zou Zonneplan dan exact bij moeten houden hoeveel van de kWh die de batterij in gaan vanaf je zonnepanelen komt om vervolgens het voordeeltje weg te halen dat die energie op een duurder tijdstip wordt teruggeleverd.

En dan trouwens nog dit; mensen zonder zonnepanelen? Die krijgen dan een rekening omdat ze goedkoper stroom vanuit de batterij hebben kunnen gebruiken wanneer deze toevallig stond te ontladen op een duur tijdstip met opwaartse onbalans?

Mja... Bedankt voor de moeite en de interpretatie maar ik kan echt maar heel moeilijk geloven dat dit is hoe die tegenboeking tot stand komt.

Tesla Model 3 Performance - Renault Zoe ZE40 - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

John245 schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:03:
[...]

Wat is je definitie van standby. Bij ons zit het verbruik op 10.000 kWh zonder dat we wassen, koken, verwarmen, etc...
Alles wat niet uitgaat en altijd stroom vreet? Koelkasten, keukenboiler, google home en wifi lampen, netwerkshizzle, wekkerradios, en nog meer van die nomnomnommertjes.
Kijk (meer keek nu de Nexus er staat) regelmatig 's nachts als iedereen op bed lag naar het verbruik en dat zat toch echt iets over de 200 watt dat maal 24 maal 365 was tegen de 2kW per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 18:35
Ik heb ook een idlende Nexus vandaag. Hij was net ook offline gegaan maar gelukkig naar een powercycle van de dongle nu weer up. Maar de hele ochtend gewoon online en niks doen op 100%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wBHfesXvPKLYWXbsL3SKWJijOd0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ex5UTwRNF2zkpuI4Yb2XINsu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 52% gewijzigd door elbizarre op 09-09-2024 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
NightHawk4 schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:15:
[...]

Alles wat niet uitgaat en altijd stroom vreet? Koelkasten, keukenboiler, google home en wifi lampen, netwerkshizzle, wekkerradios, en nog meer van die nomnomnommertjes.
Kijk (meer keek nu de Nexus er staat) regelmatig 's nachts als iedereen op bed lag naar het verbruik en dat zat toch echt iets over de 200 watt dat maal 24 maal 365 was tegen de 2kW per jaar.
Ok dan komen we hier boven de 10.000 kWh :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fkmvxqbd_V7aR_ZHmcBre_lVOJU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PHungsBMk8SsF7NriLcXHWvz.png?f=user_large

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
elbizarre schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:17:
Ik heb ook een idlende Nexus vandaag. Hij was net ook offline gegaan maar gelukkig naar een powercycle van de dongle nu weer up. Maar de hele ochtend gewoon online en niks doen op 100%

[Afbeelding]
Update: hij is net weer wakker geworden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11:32
elbizarre schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:41:
[...]

Update: hij is net weer wakker geworden
3 procent ontladen en weer aan het slapen, valt me op dat dit deze maand al 3 keer gebeurd is (negatieve opbrengst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovojovo
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 21:59
bokkow schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:09:
[...]

Bedankt voor je berekening maar dit roept bij mij voorlopig vooral "HE?" op.

Ik volg dat je zegt dat we nu meer terugkrijgen voor teruggeleverde stroom omdat het moment van terugleveren over het gemiddelde wordt verplaatst naar hogere tarief uren. Dus ten opzichte van iemand die enkel tijdens zonuren ±0,18 krijgt, krijgen we nu ±0,22 omdat het gemiddeld gezien wordt teruggeleverd op een moment met hogere tarieven.

Dat is duidelijk.

Vervolgens zeg je; dit verschil is ten onrechte en dus wordt het er af gehaald omdat dit al in de Powerplay vergoeding is opgenomen? Je denkt dus dat we het anders dubbelop zouden krijgen als ze dit niet verrekenen.
Maar de opbrengsten aan Powerplay zijde laten enkel onbalans opbrengst zien, niet EPEX inbegrepen. Vandaag is daar een voorbeeld van: 3,8kWh door de batterij geladen, HomeWizard zegt dat dit €0,98 heeft gekost en de kosten in Powerplay staan op €0,26 (min getal). En wees gerust, aan het eind van de maand betaal je die €0,98 gewoon en dan daar bovenop nog een verschil in de tegenboeking? Nee sorry, ik denk niet dat dit hout snijdt. Al is het maar de berekening hoe je er op komt.

Daarnaast is je berekening moeilijk te volgen eigenlijk want je zegt dat de zonnepanelen 325kWh hebben teruggeleverd (hoe kom je aan die 325kWh?), dus voorbij de meter het net op gaan, maar niet iedere kWh hiervan gaat ook nog eerst door de batterij, wellicht meer dan de helft hiervan gaat zo het net op zonder dat het toevallig wordt opgenomen omdat de batterij aan het laden is. Eigenlijk zou Zonneplan dan exact bij moeten houden hoeveel van de kWh die de batterij in gaan vanaf je zonnepanelen komt om vervolgens het voordeeltje weg te halen dat die energie op een duurder tijdstip wordt teruggeleverd.

En dan trouwens nog dit; mensen zonder zonnepanelen? Die krijgen dan een rekening omdat ze goedkoper stroom vanuit de batterij hebben kunnen gebruiken wanneer deze toevallig stond te ontladen op een duur tijdstip met opwaartse onbalans?

Mja... Bedankt voor de moeite en de interpretatie maar ik kan echt maar heel moeilijk geloven dat dit is hoe die tegenboeking tot stand komt.
Het belangrijkste resultaat van de berekening is dat ik hier niet meer van wakker hoef te liggen. Ik denk dat het ongeveer klopt 8)

Stel dat je geen zonnepanelen hebt en je batterij geen verliezen heeft en je laadt op tegen 9 ct EPEX prijzen en ontlaadt tegen 11 ct. Dat verschil van 2ct komt dan als winst op je gewone stroomrekening terecht, maar hoort eigenlijk bij de thuisbatterij-opbrengst thuis. Die tegenboeking verrekent dat.

Op mijn stroomrekening van augustus is 1143 kwh teruggeleverd tegen 10,5ct.
De batterij geeft aan dat hij 923 heeft ontladen. De zonnepanelen geven aan 407 te hebben opgeleverd. Een deel daarvan heeft de meter niet gehaald en is direct in huis gebruikt.
De 1143 op de meter teruggeleverde kwh is opgebouwd uit ±818 uit de batterij en voor ±325 uit de zonnepanelen. Die 325 kwh uit de zonnepanelen werden in de goedkopere uren geleverd. Als ik die inschat op 7 ct dan waren die 818 kwh uit de batterij circa 12 ct waard.
Op mijn stroomrekening zijn de batterij-laadacties verrekend met 9,2ct en de batterij-ontlaadacties tegen circa 12 ct. De tegenboeking corrigeert dat prijsverschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the-hyrax
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 24-04 08:33
Wellicht interessant: i.v.m. verhuizing heb ik navraag gedaan bij Zonneplan wat het kostte om de batterij mee te verhuizen. In mijn situatie (Nexus praktisch naast de meterkast, verhuizen in eigen stad) zou het 1,500 EUR kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devlinx
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19:11
the-hyrax schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:01:
Wellicht interessant: i.v.m. verhuizing heb ik navraag gedaan bij Zonneplan wat het kostte om de batterij mee te verhuizen. In mijn situatie (Nexus praktisch naast de meterkast, verhuizen in eigen stad) zou het 1,500 EUR kosten.
Dat is inclusief afkoppelen, transport en weer opnieuw aansluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Jovojovo schreef op maandag 9 september 2024 @ 14:52:
[...]

Het belangrijkste resultaat van de berekening is dat ik hier niet meer van wakker hoef te liggen. Ik denk dat het ongeveer klopt 8)

Ik vermoed dat mensen zonder zonnepanelen een kleinere tegenboeking hebben en dat je met meer zonnepanelen een grotere tegenboeking hebt.

Stel dat je geen zonnepanelen hebt en je batterij geen verliezen heeft en je laadt op tegen 9 ct EPEX prijzen en ontlaadt tegen 11 ct. Dat verschil van 2ct komt dan als winst op je gewone stroomrekening terecht, maar hoort eigenlijk bij de thuisbatterij-opbrengst thuis. Die tegenboeking verrekent dat.

Op mijn stroomrekening van augustus is 1143 kwh teruggeleverd tegen 10,5ct.
De batterij geeft aan dat hij 923 heeft ontladen. De zonnepanelen geven aan 407 te hebben opgeleverd. Een deel daarvan heeft de meter niet gehaald en is direct in huis gebruikt.
De 1143 op de meter teruggeleverde kwh is opgebouwd uit ±818 uit de batterij en voor ±325 uit de zonnepanelen. Die 325 kwh uit de zonnepanelen werden in de goedkopere uren geleverd. Als ik die inschat op 7 ct dan waren die 818 kwh uit de batterij circa 12 ct waard.
Op mijn stroomrekening zijn de batterij-laadacties verrekend met 9,2ct en de batterij-ontlaadacties tegen circa 12 ct. De tegenboeking corrigeert dat prijsverschil.
Ik lig er niet wakker van maar de berekening klopt niet

Komt die winst bij Powerplay er bij? Volgens mij niet namelijk, wat er bij Powerplay staat is puur onbalansbedrag.

En voor de rest van je berekening denk ik dat je dat boekje te letterlijk hebt genomen wat ik eerder hier deelde :+

Ik zal de vraag zelf wel bij Zonneplan neerleggen. Ik wil gewoon een duidelijk voorbeeld van de opbouw van die tegenboeking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
the-hyrax schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:01:
Tegen de tijd dat dit voor mij gaat gelden ga ik het aanvechten. Dit kan ik tzt zelf met een elektricien voor een fractie van dat bedrag. Dit bedrag is vooral ontmoedigingsbeleid, ze zien liever dat je m met het huis meeverkoopt en een nieuwe koopt tzt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:00
Oké laat ik dan nog eens die terugboeking proberen uit te leggen met een voorbeeld-berekening, want ik denk dat ik 'm wel snap >:) even met makkelijk verzonnen ronde getallen, puur om het concept uit te leggen.

Stel je voor, een maand met 300 kWh afname en 200 kWh teruglevering van je eigen gebruik. Het gemiddelde tarief was 20 cent voor afname en 10 cent voor teruglevering.

De Nexus heeft in die maand 1000 kWh geladen en 900 kWh ontladen tegen onbalans-tarieven.

Nu staat er dus op de factuur 1300 kWh afname en 1100 kWh teruglevering, met €195 voor de afname en €132 voor de teruggave. (Dit zou dus betekenen 195/1300=0,15 cent voor afname en 132/1100=0,12 cent voor teruggave. Matcht niet met eigen gebruik, terwijl de Nexus helemaal niet inkoopt/verkoopt op de day-ahead. Zie je de bui al hangen?)

Alles op die factuur, die 1300 en 1100, komt langs de meter en standaard wordt dat afgerekend met de day-ahead tarieven (zo werkt dat nu eenmaal). Maar de Nexus handelt niet op die markt, die gebruikt tarieven van de onbalans-markt, daarom is dit niet correct. Omdat de Nexus vaak laadt bij toevallig lage tarieven en toevallig ontlaadt bij hoge tarieven (want dat is wanneer onbalans vaker voorkomt de ene en andere kant op), trekt ie onterecht het gemiddelde bedrag voor afname omlaag en teruglevering omhoog op de factuur terwijl die stroom van de Nexus niet eens op de day-ahead afgerekend wordt.

Ofwel: er moet een correctie plaatsvinden omdat de stroom die de Nexus koopt/verkoopt op de onbalans-markt, op de factuur bij de day-ahead stapel gegooid wordt.

Een correctie ziet er dan zo uit: de kosten/opbrengst van de stroom van de Nexus stel deze had wel met day-ahead tarieven gehandeld wordt opgeteld en als terugboeking op de factuur gezet. Dit bedrag zit namelijk al onterecht in die twee andere bedragen. De gemiddelde prijs per kWh afname/teruggave op de factuur zijn dus onterecht lager/hoger en met deze administratieve handeling trek je dit weer recht. Dat bedrag wat je ziet is dus fout zonder die terugboeking.

Zonder Nexus zou je op 300*0,20 - 200*0,10 = €40 komen. (Zie begin van dit verhaal.)

Maar nu op de factuur zie je €195-€132 = €63 zonder de correctie.

Zoals je ziet heb ik ff 1000 vs 900 geladen/ontladen gepakt, dus 100kWh verlies (die je zelf betaald zoals hierboven besproken). Laat zeggen dat die gemiddeld 0,20/kWh kost, dan is dat €20 voor je eigen rekening. Dan zou die correctie dus -€3 worden grofweg verwacht ik (nogmaals: in dit compleet verzonnen voorbeeld) dus je krijgt dan drie euro toe.

En zo klopt het plaatje weer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bokkow
Ik heb de vraag naar een voorbeeldberekening bij Zonneplan liggen 👍🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovojovo
bokkow schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:17:
[...]

Ik lig er niet wakker van maar de berekening klopt niet

Komt die winst bij Powerplay er bij? Volgens mij niet namelijk, wat er bij Powerplay staat is puur onbalansbedrag.

En voor de rest van je berekening denk ik dat je dat boekje te letterlijk hebt genomen wat ik eerder hier deelde :+

Ik zal de vraag zelf wel bij Zonneplan neerleggen. Ik wil gewoon een duidelijk voorbeeld van de opbouw van die tegenboeking.
Heel verstandig om het daar neer te leggen. Ik heb het boek inmiddels uit _/-\o_ .
Ik zie dat ik eerder het woord 'overboeken' heb gebruikt. Dat klopt niet. Het gaat om het vermijden van een dubbele beloning. In je Powerplay wordt je beloond voor de onbalans. In de gewone stroomrekening wordt je beloond voor een eventueel EPEX verschil. Dat is dubbelop en wordt gecorrigeerd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jojost1
Jovojovo schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:28:
[...]
... vermijden van een dubbele beloning ...
Yes en voor de duidelijkheid: er is geen dubbele beloning (of straf, terugboeking kan positief/negatief zijn), voor niemand. Het is puur administratief omdat die stroom van de Nexus onterecht 'alsof ie op day-ahead afrekent' op de factuur staat. Dit moet dus rechtgetrokken worden puur administratief. Het is niet alsof Zonneplan hier wat mee verdient, die stroom wordt maar op één markt tegelijk verhandeld.

[ Voor 4% gewijzigd door jojost1 op 09-09-2024 15:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Uiteindelijk komt de stroom die ze gebruiken voor Powerplay/onbalans markt langs de meter en de meter reken je op dynamisch tarief basis af. Zonder Nexus zou me dit 1500kWh extra verbruik a 0,20€/kWh = €300,- + pakweg €180,- aan "tegenboeking" per jaar minder kosten.

Ik wacht af wat Zonneplan zegt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
jojost1 schreef op maandag 9 september 2024 @ 15:31:
[...]

Yes en voor de duidelijkheid: er is geen dubbele beloning (of straf, terugboeking kan positief/negatief zijn), voor niemand. Het is puur administratief omdat die stroom van de Nexus onterecht 'alsof ie op day-ahead afrekent' op de factuur staat. Dit moet dus rechtgetrokken worden puur administratief. Het is niet alsof Zonneplan hier wat mee verdient, die stroom wordt maar op één markt tegelijk verhandeld.
Voor me dit wordt aangerekend; ik lig er niet wakker van EN ik denk niet dat Zonneplan hier extra aan verdient.

Maar deze berekeningen zijn van een hoog gegoochel gehalte en voorlopig ook niet sluitend.

Als je alles zou verrekenen wat op day-ahead afgerekend wordt dan heb je het over een bedrag van bij benadering 1500kWh * 0,20 = €300,-. Niet extra af te rekenen maar terug te krijgen! Want dat is wat je extra verbruikt op dynamische basis terwijl het wordt gebruikt voor onbalans markt. In plaats daarvan betaal je iedere maand gemiddeld €15,- aan "tegenboeking" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Het eerste antwoord van Zonneplan op de vraag die ik stelde naar hun thuisbatterij mail adres:
Bedankt voor je vraag over de Powerplay tegenboeking. Graag leg ik uit hoe deze tot stand komt.

Powerplay optimaliseert het laden van je elektrische auto door gebruik te maken van slimme algoritmes. Hierdoor wordt er geladen op momenten dat de stroomprijzen laag zijn of zelfs negatief. Dit kan resulteren in een Powerplay vergoeding, die je terugziet in de Zonneplan app.

**Hoe werkt de tegenboeking?**
1. **Laadkosten**: Dit zijn de werkelijke kosten voor het laden van je auto. Deze kosten worden berekend op basis van de dynamische stroomprijzen op het moment van laden.
2. **Powerplay vergoeding**: Dit is de vergoeding die je ontvangt voor het laden tijdens momenten met lage of negatieve stroomprijzen. Deze vergoeding wordt afgetrokken van de laadkosten.

**Voorbeeldberekening:**
Stel, je hebt 50 kWh geladen in een maand. De gemiddelde dynamische stroomprijs was 20 cent per kWh. Je laadkosten zouden dan 50 kWh * 20 cent = €10 zijn. Dankzij Powerplay heb je echter €2 aan vergoedingen ontvangen. Je uiteindelijke laadkosten zijn dan €10 - €2 = €8.

Je kunt deze gegevens altijd terugvinden in de Zonneplan app onder het laadscherm. Hier zie je hoeveel kWh er geladen is, je gemiddelde laadkosten per kWh, de totale laadkosten en de ontvangen Powerplay vergoeding.

Hopelijk geeft dit je een duidelijk beeld van hoe de Powerplay tegenboeking werkt. Mocht je nog vragen hebben, laat het gerust weten.
Ik heb al teruggemaild dat ik de tegenboeking bedoel bij de Nexus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
bokkow schreef op maandag 9 september 2024 @ 16:03:
[...]
In plaats daarvan betaal je iedere maand gemiddeld €15,- aan "tegenboeking" :+
Je betaalt niets ;)

Ik hoop dat Zonneplan het je wel uit kan leggen en als dat lukt laten we dat dan ergens in de topicstart vermelden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:53

GaMbiNo

1337

Je betaald niets idd. Staat er ook bij op de factuur.

Het is een verrekening die nodig is doordat je Nexus kWh’s ten onrechte bij de ver-/gebruikte kWh’s staan. Daar horen ze niet aangezien ze op de onbalansmarkt afgerekend moeten worden.

Zonneplan heeft het er niet erg overzichtelijk gemaakt. Maar het is niet zo dat we allemaal gepiepeld worden oid. Er zit wel een logica in.

En zolang het rendement toch weer hoger lijkt te worden dan de geschatte 1800 hoor je mij niet klagen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
Jullie doen net alsof het overduidelijk en ook logisch is 😂

Het is een post op de factuur, het wordt in rekening gebracht; je betaalt of krijgt uitgekeerd.

Je betaalt iedere kWh die langs de meter komt op dyntar basis.
Je krijgt iedere kWh betaald die langs de meter komt op dyntar basis.
Je krijgt onbalansverdiensten over die handel die langs de meter komt.
En je betaalt een wazige tegenboeking waar geen logische verklaring voor wordt gegeven.

No worries, als ze het uitleggen zal dat in de TS terugkomen

Edit:

Jaaaaaa, ik zeg OOK NIET dat we hier gepiepeld worden, ik lig er niet wakker van en Zonneplan maakt hier geen side hustle. Dat alles heb ik nooit gezegd, laat dat duidelijk zijn. Die tegenboeking post is onduidelijk, en geen van de verklaringen hier snijden hout als je twee kanten uit rekent.

[ Voor 22% gewijzigd door bokkow op 09-09-2024 18:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
GaMbiNo schreef op maandag 9 september 2024 @ 18:38:
Je betaald niets idd. Staat er ook bij op de factuur.

Het is een verrekening die nodig is doordat je Nexus kWh’s ten onrechte bij de ver-/gebruikte kWh’s staan. Daar horen ze niet aangezien ze op de onbalansmarkt afgerekend moeten worden.

Zonneplan heeft het er niet erg overzichtelijk gemaakt. Maar het is niet zo dat we allemaal gepiepeld worden oid. Er zit wel een logica in.

En zolang het rendement toch weer hoger lijkt te worden dan de geschatte 1800 hoor je mij niet klagen. :)
Dat gepiepel heb ik dus niet gezegd he!
Het bedrag telt mee in de factuur dus je betaalt, broekzak vestzak of niet maakt niet uit.

Het is onduidelijk en daarom is er geen logica te zien. Het zou fijn zijn als ze een duidelijk voorbeeld kunnen communiceren.

Ik klaag ook niet want alles boven de 1000,- is meer dan wat je waar anders ook zou kunnen bereiken met zo’n batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

bokkow schreef op maandag 9 september 2024 @ 18:45:
[...]

Dat gepiepel heb ik dus niet gezegd he!
Het bedrag telt mee in de factuur dus je betaalt, broekzak vestzak of niet maakt niet uit.

Het is onduidelijk en daarom is er geen logica te zien. Het zou fijn zijn als ze een duidelijk voorbeeld kunnen communiceren.

Ik klaag ook niet want alles boven de 1000,- is meer dan wat je waar anders ook zou kunnen bereiken met zo’n batterij.
Ik quote jou ook niet toch. :P :>

Maar Zonneplan heeft het zichzelf ook wel moeilijk gemaakt met al die omslachtige facturen. Voer voor discussies en ook hier kunnen we er eindeloos over discussiëren. >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Ja ik heb m er nu nog een keer bijgepakt als ik alle posten bij elkaar optel inclusief die tegenboeking, staat er toch echt het bedrag onder aan de streep. Dus “dit kost je verder niets” onderaan de factuur zal me worst wezen, je rekent het wel af en ik zie nog steeds niet waar hier logica in zit.

Zal er morgen nog eens aan gaan rekenen met alle kwartierdata die ik heb (P1, PV, Nexus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahum.....
  • Laatst online: 21:48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0qfmRGuHIfupmxgRbtEGAUwxxAA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V9BTyRdOfHdh80ByO2u6SFMr.jpg?f=fotoalbum_large

Vraag aan Tweakers met een Nexus,

Ik heb onze Nexus 20 kW achter een 3 fase kWH meter van Homewizard hangen en heb o.a. ook een P1 dongel van HW in de slimme meter hangen, zodat ik het gebruik en terug levering van huis en Nexus mooi kan scheiden/monitoren.
Als er geen grote verbruikers aan het werk zijn had de totaalgrafiek van de HW P1 dongel voor de installatie van de Nexus altijd een mooie gladde licht golvende lijn van ca 400w.
Maar sinds de installatie van de Nexus is de lijn van de totaalgrafiek héél grillig geworden en schommelt voortdurend tussen de ca 200 en 600w, terwijl er geen grote gebruikers aanstaan en de Nexus in standby modus staat.
Het totaalverbruik is m.i. nagenoeg gelijk als voor de installatie van de Nexus, maar die grillige lijn die verbaast mij zo.
Hebben jullie dat ook?
Heeft iemand daar een verklaring voor?
Groet,
Theo

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Hoi Theo,

Heb je eenzelfde screenshot van voor de Nexus met de licht golvende lijn? Het lijkt er niet op dat de Nexus er iets mee te maken heeft namelijk. Let erop dat je in het nu tabblad zit en daardoor alle piekjes en dalen ziet. Als je op dag klikt zal de geaggregeerde grafiek er inderdaad rustiger uitzien als er geen gebruikers aanstaan.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:36
bokkow schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:33:
[...]

Sorry verkeerde product gelinkt op elektramat het is een 20A B karateristiek met 300mA lekstroom beveiliging
Over die Noark el-cheapo aardlekautomaat; ik wil die in mijn geval er niet in hebben. Alles is Hager, dus dit wordt ook een Hager. Heb de vraag gesteld aan Zonneplan om dit aan te passen op het aanbod of me dit zelf te laten regelen. Komen ze op terug.

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
ervh schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:30:
[...]

Over die Noark el-cheapo aardlekautomaat; ik wil die in mijn geval er niet in hebben. Alles is Hager, dus dit wordt ook een Hager. Heb de vraag gesteld aan Zonneplan om dit aan te passen op het aanbod of me dit zelf te laten regelen. Komen ze op terug.
Neem aan dat dit gewoon kan, misschien wel voor een 300mA gaan, bij vaste apparaten zoals deze omvormer kan er 10mA per kWp lekken (zoals het mij is uitgelegd). dus bij 10kW zit je dan op 100mA wat kan/mag en wil je niet dat de aardlek met 30mA tolerantie continu afslaat.

Even snel gefilterd kom je dan op een van deze uit geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ervh
Klopt, dat was ook het plan. Heb even gekeken in mijn meterkast, maar feitelijk alle grotere aardlekautomaten (warmtepomp binnen unit en warmtepomp buiten unit, autolader en zonnepanelen) zijn 300mA automaten. Waarschijnlijk om dezelfde reden, bij vollast kan er wat lekken en klapt een 30mA er continu uit.

----

Net reactie ontvangen. Ze willen een Hager wel plaatsen, maar er komt geen vergoeding voor als ze hem niet hoeven te leveren...

[ Voor 18% gewijzigd door ervh op 10-09-2024 09:54 ]

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autodrop
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16:54
Netjes

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RFvmuwcuIe8OldlqE26zvuBymlU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KTDPlfWZlExZtia5FBqrOIKq.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
ervh schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 09:51:

Net reactie ontvangen. Ze willen een Hager wel plaatsen, maar er komt geen vergoeding voor als ze hem niet hoeven te leveren...
Idem, had ik hier ook. Als je hem zelf aanschaft is het geen probleem. Maar wel een duur geintje omdat je niks terugkrijgt voor de Noark.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rvzoggie
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 22:03
Ik kreeg ook een Cashback toen ik mijn laadpaal had gekocht en over zou gaan op een dynamisch energiecontract van Zonneplan. Hoop dat ik hetzelfde zou krijgen als ik een batterij zou bestellen. Daar zou ik mij in ieder geval hard voor maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bokkow
Ok, dit legt het uit:
We doen een Powerplay tegenboeking stroomverbruik over alle geladen en ontladen kWh's die in en uit je batterij gaan. Al deze kWh's gaan namelijk ook via je slimme meter, en daardoor worden ze ook afgerekend op de day ahead markt (net zoals al je andere verbruik binnen je huis). De batterij wordt niet ingezet op deze day ahead markt, we boeken dus al deze kWh's tegen.

Effectief betekent dit het volgende;
- Je laadt 1kWh op voor €0,20 en dit gaat direct en automatisch bovenop je stroomverbruik. Wij geven je die €0,20 terug. Puur een administratieve handeling.
- Je ontlaadt 0.9kWh voor €0,30 en dit gaat ook direct en automatisch boven op teruglevering stroom, (onterecht) winst voor jou dus. Wij krijgen deze €0,30 terug van jou. Ook weer puur een administratieve handeling.
Je hebt na deze administratieve handelingen dus gezorgd dat je batterij weggehaald is van je stroomverbruik.
Laat het dus duidelijk zijn, dit zijn geen kosten of winsten die we van je afpakken. Je kosten gaan óf eerst omhoog en worden met hetzelfde bedrag verlaagd, óf gaan eerst omlaag en worden met hetzelfde bedrag verhoogd.

Deze stroom die door de batterij gaat gaan we vervolgens tegen Powerplay prijzen afrekenen.
- Je laadt 1kWh op voor €0,05, dit zijn dus 5 cent aan kosten in je Powerplay vergoeding batterij.
- Je ontlaadt 0.9kWh voor €0,50, dit zijn dus 50 cent aan opbrengsten in je Powerplay vergoeding batterij.
In totaal heb je dus nu 45 cent verdiend! Netto winst, dit zie je terug in je app en op je factuur.

Je ziet dus ook dat door conversie verlies en standby dat het ontladen minder volume is dan het opladen. Dit wordt zowel in de tegenboeking als de powerplay vergoeding gebruikt. De volumes van de tegenboeking zijn altijd precies hetzelfde als wat we in Powerplay verrekenen, de batterij volumes!
We weten dat het een ingewikkeld systeem is, maar wel het meest eerlijke systeem. Je stroom verbruik van je huis gaat op de prijzen zoals je ziet in de app, je batterij gaat tegen Powerplay prijzen.

Hopelijk geeft dit je een duidelijker beeld van hoe de Powerplay tegenboeking werkt. Mocht je nog vragen hebben, laat het gerust weten.
Een prima uitleg, mogelijk zeggen sommigen hierboven ongeveer zoiets, maar verwoord op deze manier is dit met enige moeite zelf na te gaan en te verifiëren.

En het maakt het ook duidelijk dat het geen voordeel heeft de Nexus met eigen zonnestroom te laten laden of apparaten te laten draaien tijdens het ontladen van de Nexus.

Enige effect wat de Nexus volgens mij dan wel heeft op de dynamische energierekening ten opzichte van geen Nexus is het conversieverlies bij laden op eigen zonnestroom wat er voor zorgt dat de hoeveelheid te salderen lager uitvalt.

Bijvoorbeeld; augustus hebben mijn zonnepanelen 706kWh opgewekt volgens de kWh meter. Vorig jaar heb ik in augustus 25% zelf gebruikt, voor het gemak ga ik daar nu ook van uit: 706*0,75=530 wat anders teruggeleverd werd.
Er is nu 1358-1082= 276kWh door de zonnepanelen teruggeleverd dus mijn vermoeden is dat er 254kWh vanaf de zonnepanelen de Nexus in is gegaan en er dus 12% van die 254kWh door conversieverlies is verloren, dat komt neer op 30kWh. Niet wereldschokkend, maar wel een effect. Kan nog even niet plaatsen of dit een effect heeft op de uiteindelijke rekening over een heel jaar 😅 Misschien toch even in "Goochelen met getallen" duiken :+

Hoe het ook zij, ik ga nu toch nog eens proberen op de tegenboeking uit te komen aan de hand van alle kwartierdata die ik heb. Dan kan ik ook eindelijk een beter beeld krijgen van mijn eigen verbruik/rekening tov wanneer de Nexus er niet was.

NOGMAALS: ik lig er niet wakker van, ik beticht Zonneplan niet van side hustle, ik wil het alleen beter begrijpen en nagaan of het klopt, iedereen kan fouten maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Tja, volgens mij klopt er geen snars van 😂

Eindelijk heb ik het voor elkaar gekregen de kwartierdata goed te verrekenen waarmee ik 100% zeker weet dat deze klopt. Ik kan hiermee nu de Nexus in zn geheel wegfilteren en vergelijken met de Zonneplan factuur.

Dat ziet er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mqqmBCt9SBiVsRFkDbmfA97cRw4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8KDeS7JHa8rTCoDYXnZ7g753.png?f=fotoalbum_large
  1. Dit is wat de EAN meter heeft gemeten en waarop dynamische tarieven worden berekend.
  2. Dit is wat er op de factuur van Zonneplan staat inclusief EB en btw en dus de tegenboeking.
  3. Dit is waar het 100% zeker op uit komt als ik per kwartier de gegevens verreken, ligt ook in de lijn der verwachting, dit jaar hebben we de airco veel meer aan gehad dan vorig jaar en met name tijdens zon uren vandaar ook 32% verbruik van eigen opwek
  4. Als extra; wat de Nexus in dynamische tarieven zou kosten/opleveren en de Powerplay vergoeding.
Volgens de logica van Zonneplan had de (dynamische) stroomrekening op -€52,62 plus tegenboeking van €16,11 dus op -€36,51 gelegen
Maar met kwartierdata klopt dit niet en zou het dus -€57,23 zijn in werkelijkheid wat vertaalt naar een tegenboeking van -€4,61. Dus geld toekrijgen in plaats van bijleggen. Administratief dan he, kost niemand iets :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Nu online

thido

Tilburg

bokkow schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 11:32:
Ok, dit legt het uit:

[...]

Een prima uitleg, mogelijk zeggen sommigen hierboven ongeveer zoiets, maar verwoord op deze manier is dit met enige moeite zelf na te gaan en te verifiëren.

En het maakt het ook duidelijk dat het geen voordeel heeft de Nexus met eigen zonnestroom te laten laden of apparaten te laten draaien tijdens het ontladen van de Nexus.

Enige effect wat de Nexus volgens mij dan wel heeft op de dynamische energierekening ten opzichte van geen Nexus is het conversieverlies bij laden op eigen zonnestroom wat er voor zorgt dat de hoeveelheid te salderen lager uitvalt.

Bijvoorbeeld; augustus hebben mijn zonnepanelen 706kWh opgewekt volgens de kWh meter. Vorig jaar heb ik in augustus 25% zelf gebruikt, voor het gemak ga ik daar nu ook van uit: 706*0,75=530 wat anders teruggeleverd werd.
Er is nu 1358-1082= 276kWh door de zonnepanelen teruggeleverd dus mijn vermoeden is dat er 254kWh vanaf de zonnepanelen de Nexus in is gegaan en er dus 12% van die 254kWh door conversieverlies is verloren, dat komt neer op 30kWh. Niet wereldschokkend, maar wel een effect. Kan nog even niet plaatsen of dit een effect heeft op de uiteindelijke rekening over een heel jaar 😅 Misschien toch even in "Goochelen met getallen" duiken :+

Hoe het ook zij, ik ga nu toch nog eens proberen op de tegenboeking uit te komen aan de hand van alle kwartierdata die ik heb. Dan kan ik ook eindelijk een beter beeld krijgen van mijn eigen verbruik/rekening tov wanneer de Nexus er niet was.

NOGMAALS: ik lig er niet wakker van, ik beticht Zonneplan niet van side hustle, ik wil het alleen beter begrijpen en nagaan of het klopt, iedereen kan fouten maken.
Als op alle vlakken de Nexus gescheiden wordt van het eigen verbruik, hoef ik met een eventuele extra batterij om het sluipverbruik op te vangen dus eigenlijk ook geen rekening te houden met het gedrag van de Nexus? (los van mogelijke DLB ingrepen). Gewoon overdag laden op zonnestroom of lage tarieven en in de nacht laten terugleveren op 200W o.i.d. Eens?

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
thido schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:24:
[...]

Als op alle vlakken de Nexus gescheiden wordt van het eigen verbruik, hoef ik met een eventuele extra batterij om het sluipverbruik op te vangen dus eigenlijk ook geen rekening te houden met het gedrag van de Nexus? (los van mogelijke DLB ingrepen). Gewoon overdag laden op zonnestroom of lage tarieven en in de nacht laten terugleveren op 200W o.i.d. Eens?
Dat zou je zeggen, maar het lijkt me waarschijnlijk dat deze extra batterij (HomeWizard?) mogelijk wel gaat reageren op het laden en ontladen van de Nexus waar je dat juist helemaal niet wilt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Nu online

thido

Tilburg

bokkow schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:38:
[...]

Dat zou je zeggen, maar het lijkt me waarschijnlijk dat deze extra batterij (HomeWizard?) mogelijk wel gaat reageren op het laden en ontladen van de Nexus waar je dat juist helemaal niet wilt.
Hij doet wat ik hem opdraag en zal niet reageren op wat de Nexus doet (zelfbouw).
Enige wat ik niet zou willen is dat het voor een van beide nadelig uitpakt (DLB buiten beschouwing gelaten, daar is het vermogen sowieso niet voldoende voor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

bokkow schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:22:

Eindelijk heb ik het voor elkaar gekregen de kwartierdata goed te verrekenen waarmee ik 100% zeker weet dat deze klopt. Ik kan hiermee nu de Nexus in zn geheel wegfilteren en vergelijken met de Zonneplan factuur.

Dat ziet er zo uit:

[Afbeelding]
  1. Dit is wat de EAN meter heeft gemeten en waarop dynamische tarieven worden berekend.
  2. Dit is wat er op de factuur van Zonneplan staat inclusief EB en btw en dus de tegenboeking.
  3. Dit is waar het 100% zeker op uit komt als ik per kwartier de gegevens verreken, ligt ook in de lijn der verwachting, dit jaar hebben we de airco veel meer aan gehad dan vorig jaar en met name tijdens zon uren vandaar ook 32% verbruik van eigen opwek
  4. Als extra; wat de Nexus in dynamische tarieven zou kosten/opleveren en de Powerplay vergoeding.
Volgens de logica van Zonneplan had de (dynamische) stroomrekening op -€52,62 plus tegenboeking van €16,11 dus op -€36,51 gelegen
Maar met kwartierdata klopt dit niet en zou het dus -€57,23 zijn in werkelijkheid wat vertaalt naar een tegenboeking van -€4,61. Dus geld toekrijgen in plaats van bijleggen. Administratief dan he, kost niemand iets :+
Even nieuwsgierig. Maar hoe kom je op Zonder Nexus (berekend)?

En Nexus volgens Nexus komt uit de Solis omvormer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovojovo

Dat ziet er zo uit:

[Afbeelding]
En nu is het mijn moment om 'he' te zeggen |:( .
kWh export op de meter en op de factuur is 1358.
Export zonder Nexus is 479 en export Nexus is 1080. Dat is totaal toch 1559?

[ Voor 30% gewijzigd door Jovojovo op 10-09-2024 14:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acxels
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 06-05 16:58

Dat ziet er zo uit:

[Afbeelding]
Is dit overzicht hetzelfde als je de energiebelasting eruit haalt? Deze wordt nu immers los gefactureerd op basis van hetgeen je zelf ingevuld hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
GaMbiNo schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:48:
[...]

Even nieuwsgierig. Maar hoe kom je op Zonder Nexus (berekend)?

En Nexus volgens Nexus komt uit de Solis omvormer?
Dat eerste aan de hand van:
HomeWizard P1 meter
HomeWizard kWh meter 1F zonnepanelen
HomeWizard kWh meter 3F Nexus

Daar alle kwartierdata uit gehaald en per kwartier berekend

Dan van ENTSO-E alle epex tarieven per uur geexporteerd en er langs gelegd.
Dit moet ook echt per uur berekend worden want een gemiddelde gaat niet op.

Nexus volgens Nexus komt uit de Zonneplan app bij statistieken

[ Voor 5% gewijzigd door bokkow op 10-09-2024 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Jovojovo schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:51:
[...]

En nu is het mijn moment om 'he' te zeggen |:( .
kWh export op de meter en op de factuur is 1358.
Export zonder Nexus is 479 en export Nexus is 1080. Dat is totaal toch 1559?
Dat klopt, dat verschil is wat is opgenomen door de Nexus door te laden terwijl de zonnepanelen opwekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Acxels schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 14:53:
[...]

Is dit overzicht hetzelfde als je de energiebelasting eruit haalt? Deze wordt nu immers los gefactureerd op basis van hetgeen je zelf ingevuld hebt.
Goeie, ik tel die er bij omdat dat er per maand logischer uitziet maar dit kan wel verschil maken bij een overschot aan opwek. Zal er dalijk nog een tabel naast zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Hier trouwens weer een blauw/rood knipperende dongel......de linker van de twee.

Al even uitgezet en na 5 minuten weer terug geplaatst maar het mocht niet baten.

Alles doet het nog wel maar echt veel vertrouwen wekt het niet :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:59

m00

Ahum..... schreef op maandag 9 september 2024 @ 21:00:
[Afbeelding]

Vraag aan Tweakers met een Nexus,

Ik heb onze Nexus 20 kW achter een 3 fase kWH meter van Homewizard hangen en heb o.a. ook een P1 dongel van HW in de slimme meter hangen, zodat ik het gebruik en terug levering van huis en Nexus mooi kan scheiden/monitoren.
Als er geen grote verbruikers aan het werk zijn had de totaalgrafiek van de HW P1 dongel voor de installatie van de Nexus altijd een mooie gladde licht golvende lijn van ca 400w.
Maar sinds de installatie van de Nexus is de lijn van de totaalgrafiek héél grillig geworden en schommelt voortdurend tussen de ca 200 en 600w, terwijl er geen grote gebruikers aanstaan en de Nexus in standby modus staat.
Het totaalverbruik is m.i. nagenoeg gelijk als voor de installatie van de Nexus, maar die grillige lijn die verbaast mij zo.
Hebben jullie dat ook?
Heeft iemand daar een verklaring voor?
Groet,
Theo
Ja, hier ook. Continu schommelingen van ± 300W bij 1s interval. Wat verdwijnt zodra de batterij actief is, dus dat zal het standby-gedrag wel zijn. De 3-fase meter geeft daarentegen stabiel ± 70W aan. Soms ook wel eens 40-45W trouwens om onbekende redenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

m00 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:28:
[...]

Ja, hier ook. Continu schommelingen van ± 300W bij 1s interval. Wat verdwijnt zodra de batterij actief is, dus dat zal het standby-gedrag wel zijn. De 3-fase meter geeft daarentegen stabiel ± 70W aan. Soms ook wel eens 40-45W trouwens om onbekende redenen.
Opmerkelijk. Ik heb hier ook een Nexus icm een Homewizard dongel en driefase meter. Maar ik herken dit niet. Ik heb geen schommelingen. Het stand-by verbruik ziet er normaal uit en de driefasemeter geeft ook een stabiel verbruik aan.

Kun je in homewizard je verbruik niet per fase instellen? En zie je dan ook welke fase die pieken veroorzaakt? Als het de Nexus is zou je verwachten dat het alledrie tegelijk is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bokkow
bokkow schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 15:15:
[...]

Goeie, ik tel die er bij omdat dat er per maand logischer uitziet maar dit kan wel verschil maken bij een overschot aan opwek. Zal er dalijk nog een tabel naast zetten.
@Acxels :

April:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YZOiTET2aQ9ZKPmtcPDLLDP-0rI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ax51H5NxGsnjd6DWQ806hSJd.png?f=user_large
Mei:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u41_h3RepMNS5-NlQc6iPQYUFhQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pPaqRwGvwYeeyCbW7VV9969q.png?f=user_large
Juni:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VGVCH7THN-s1kcqn46hDOkH5rFY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/zGSg77lgYpmVTdBlWiSNqFYk.png?f=user_large
Juli:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VcJIizssVjEJqcpzQ9SY0JHhJMo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1shY8eHtx9GNDcM1X8xk9alC.png?f=user_large
Augustus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i3Lf19i_8IO4746ni7NPuEsz_Ik=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cTjcNrctQRz64TO7sf0JnIL6.png?f=user_large

Dus voorzichtig gezegd; ja energiebelasting en btw dragen bij aan het verschil en nu ligt het in ieder geval erg dicht bij elkaar.

In totaal was het vanaf 11 april tot en met 31 augustus een tegenboeking van €53,63 (ex btw!) en zonder Nexus had ik €48,83 (eveneens ex btw) minder gehad aan verdiensten op basis van dynamisch tarief teruglevering. Minder dan €5,- over die periode zal ik mezelf bij neerleggen, de rest is hiermee verklaard.

Wel wil ik nog zeggen dat er een enorme winst is te behalen in het duidelijker maken van de factuur door Zonneplan maar dat vind ik er van 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00

m00

GaMbiNo schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 20:38:
[...]

Opmerkelijk. Ik heb hier ook een Nexus icm een Homewizard dongel en driefase meter. Maar ik herken dit niet. Ik heb geen schommelingen. Het stand-by verbruik ziet er normaal uit en de driefasemeter geeft ook een stabiel verbruik aan.

Kun je in homewizard je verbruik niet per fase instellen? En zie je dan ook welke fase die pieken veroorzaakt? Als het de Nexus is zou je verwachten dat het alledrie tegelijk is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JoQa9IatwFYz3N6hEc27MwAfZ7Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lb9AmeImTvTYj6xJnB5nHYjc.png?f=fotoalbum_large
Voila.

Ik had dat Homewizard spul gekocht met het idee nog chocola te kunnen maken van het verbruik buiten de batterij, maar dat wordt niet heel mooi zo blijkbaar.

[ Voor 8% gewijzigd door m00 op 10-09-2024 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahum.....
  • Laatst online: 21:48
TKroon schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 07:07:
Hoi Theo,

Heb je eenzelfde screenshot van voor de Nexus met de licht golvende lijn? Het lijkt er niet op dat de Nexus er iets mee te maken heeft namelijk. Let erop dat je in het nu tabblad zit en daardoor alle piekjes en dalen ziet. Als je op dag klikt zal de geaggregeerde grafiek er inderdaad rustiger uitzien als er geen gebruikers aanstaan.
Hi TKroon, nee ik heb geen screenshot van voor de Nexus, maar het is echt gestart op de eerste dag van de Nexus.
Ik durf de Nexus niet even te stoppen, ben veel te bang dat hij daarna niet opstart, zal ermee moeten leren leven.
Een karig dagje voor de Nexus, de teller staat voor vandaag op € 2,95, ben benieuwd of ik de €3,00 zal aantikken voor 24.00 uur
Maar het dag gemiddelde staat na 29 dagen op € 7,39 daar ben ik héél tevreden mee. :*)

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
Ik las trouwens dat Homewizard inmiddels de koppeling met Solis API klaar heeft. Zou dat mogelijk nog wat brengen in het kader van de Zonneplan Solis inverter?

Zonneplan zou met een nieuw product komen. Iemand al iets gezien? HW melde het binnen een week. Dit duurt al ffkes (gewoon ongeduldig hier 😉)

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

m00 schreef op dinsdag 10 september 2024 @ 21:06:
[...]

[Afbeelding]
Voila.

Ik had dat Homewizard spul gekocht met het idee nog chocola te kunnen maken van het verbruik buiten de batterij, maar dat wordt niet heel mooi zo blijkbaar.
Bijzonder. :? Als je het helemaal zeker wil weten zou je de Nexus werkschakelaar nog even uit kunnen zetten. Als die schommelingen dan weg zijn weet je het zeker.

• m00

m00

GaMbiNo schreef op woensdag 11 september 2024 @ 08:47:
[...]

Bijzonder. :? Als je het helemaal zeker wil weten zou je de Nexus werkschakelaar nog even uit kunnen zetten. Als die schommelingen dan weg zijn weet je het zeker.
Geen twijfel.
A. Er zit niks anders op fase 3.
B. Het is ook deels negatief en er is niets anders wat teruglevert.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

De Nexus lijkt afgeprijsd te zijn:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JkUi7TdShlPvdS2JJcSopbdhNQ0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/U8ldXaLEVQWwk8XGN4C9jGL5.png?f=user_large

• NightHawk4

NightHawk4

Inderdaad, maar liefst een whopping €1000 excl btw :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ifPeAbi2-XJSK1SA4CqpPfGSv5s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mvE0kNAU7wJM0e7G4wplqvdz.jpg?f=user_large

• bokkow
Poh 847,- inclusief btw verlaging, je zou maar 847,- Powerplay verdiensten geleden ingestapt zijn; alles voor niks :o

• ervh
Mooizo! Ik ga mijn aanvraag vanavond maar eens afmaken :-D

• Shaedwell
  • Registratie: December 2013
Ik ben halverwege de aanvraag gestopt. Verwaren van de meterkast gaat 111 weken duren. :(

• dropkick_nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:49
lekker dan, die prijsverlaging...
idd vrijwel de hele verdienste voor niks, Durf te stellen met de omzetverliezen en stby gebruik, ALLES voor niets...

• Venzent
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:54
Ik heb sinds vorige week de Nexus thuisbatterij en probeer een beetje te snappen hoe het allemaal werkt met de onbalans en laden/ontladen. Ik volg dit topic dan ook op de voet.
Wat ik nu echter zie is dat er even voor 16.00 uur een grote onbalans was volgens Enius en dat je verwacht dat de batterij gaat ontladen. Als ik bij de testopstelling bij Zwolle kijk, zie ik dit ook. Bij mij zie ik echter dat hij vollop aan het laden blijft, terwijl de batterij redelijk vol was op dat moment.
Klopt dit en wat hadden jullie op dat moment?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U5hds0r15k-v90qR6XrCuGAIJg0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/GYcIzHzarxY971K1lIMjf0FA.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UhvJi2-IjXSJYko1Moc2Ybei0KU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TPoguMAX1DSuJr1A4HsJFggk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZI0LmqaRAGzVkQkYYrQUhWK9duc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qHAB0wYbe3qaF3TeoY3wTD8y.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CryptoCake
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 08-05 15:26
dropkick_nl schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:00:
lekker dan, die prijsverlaging...
idd vrijwel de hele verdienste voor niks, Durf te stellen met de omzetverliezen en stby gebruik, ALLES voor niets...
Tja... het is inderdaad (ook voor mij) zuur om te zien, maar ook niet helemaal onverwacht... "Wij" zijn de vroege vogels.
Begin jaren 2000 betaalde men ? 5 a 10 euro per Wp ? We zitten ondertussen al rond de 10 cent per Wp.

Met de thuisbatterijen zal het niet veel anders zijn.

Wat ook zuur is: Dat Zonneplan nog steeds geen stabiele verbinding kan garanderen. Lekker euro's harken, maar geen stabiel product kunnen aanbieden.

[ Voor 0% gewijzigd door CryptoCake op 11-09-2024 17:15 . Reden: typo ]

• John245
bokkow schreef op woensdag 11 september 2024 @ 16:45:
[...]

Poh 847,- inclusief btw verlaging, je zou maar 847,- Powerplay verdiensten geleden ingestapt zijn; alles voor niks :o
Niet alles voor niks. Je heb een goed ingewerkte batterij :) En een al gedeeltelijk gedegradeerde batterij. Ik verwacht binnenkort trouwens nog wel een prijsdaling.

• ervh
Alles wat je nu “verdient” kan iemand die over twee jaar investeert niet meer verdienen hoogstwaarschijnlijk. Tegen die tijd heb je misschien wel 40-50% van je accu terugverdiend. Kans dat accu’s halveren in prijs is in mijn ogen heel klein, als de vraag tzt toeneemt gaat de prijs doorgaans evenredig in prijs omhoog..

• Venzent
Ik heb ze even gebeld omdat mijn batterij net vorige week is geplaatst. Verhaal is dat ze een goede deal hebben kunnen sluiten. In ieder geval is voor hun (ZP) de installatiedatum de grens dus ik heb na een weekje ook pech (donderdag geplaatst). Waar ik me wat meer bij afvraag is dat hoe goedkoper hij wordt, des te meer mensen hem kunnen nemen, des te kleiner wordt de "winst" op de onbalans markt, of zie ik het dan te pessimistisch?

• John245
Venzent schreef op woensdag 11 september 2024 @ 17:42:
Ik heb ze even gebeld omdat mijn batterij net vorige week is geplaatst. Verhaal is dat ze een goede deal hebben kunnen sluiten. In ieder geval is voor hun (ZP) de installatiedatum de grens dus ik heb na een weekje ook pech (donderdag geplaatst). Waar ik me wat meer bij afvraag is dat hoe goedkoper hij wordt, des te meer mensen hem kunnen nemen, des te kleiner wordt de "winst" op de onbalans markt, of zie ik het dan te pessimistisch?
Ligt er aan vanuit welke hoek je het bekijkt. Voor ZP wordt de winst juist hoger. Voor de mensen met de Nexus wordt de winst per eigenaar uiteindelijk lager. Maar je neemt hem natuurlijk om een bijdrage te leveren om de onbalans te verhelpen. Dat daar een vergoeding tegenover staat is mooi meegenomen.

Als je namelijk op 7 september Euro 8000 had geïnvesteerd in Bitcoins had je nu al Euro 608 winst. :)

• Hun
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16-04 09:46

Hun

Ik heb een vraag, hopelijk weet iemand hier het antwoord op. Ik wil de thuisaccu aanschaffen, maar ik zie nu in de app dat bij zonneplan het tatief voor 3.00 in de nacht 25ct is (voor 2 en 4 uur ook), zonder energiebelasting staat er 12ct. Bij de anwb die de prijzen ophaalt bij de epex staat 4 en 5 cent. Ik kan me niet voorstellen dat het verschil in handling fee zo groot is. Kiki geeft geen duidelijk antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Hun schreef op woensdag 11 september 2024 @ 18:15:
Ik heb een vraag, hopelijk weet iemand hier het antwoord op. Ik wil de thuisaccu aanschaffen, maar ik zie nu in de app dat bij zonneplan het tatief voor 3.00 in de nacht 25ct is (voor 2 en 4 uur ook), zonder energiebelasting staat er 12ct. Bij de anwb die de prijzen ophaalt bij de epex staat 4 en 5 cent. Ik kan me niet voorstellen dat het verschil in handling fee zo groot is. Kiki geeft geen duidelijk antwoord.
ANWB hanteert voor dynamische tarieven ook gewoon dayahead?

Staat op €0,10 incl BTW voor 03:00 uur exclusief inkoopkosten, energiebelasting en andere opslagen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QLjnE398A92PXJbgG_lV-Ivueho=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Z8Hb4TwGlT1IOv44jZBuQMl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l1yA_2iryaNl9l7de5Ryewbf8mA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EJlWZSrpJ1xJh7rmtMmTbndW.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 35% gewijzigd door NightHawk4 op 11-09-2024 18:24 ]

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:09
Het lijkt mij interessant om de opbrengsten van verschillende Nexus installaties bij te houden en ik verwacht dat ik niet de enige ben.

Na een begin met een spreadsheet, veel overleg met @bokkow en het vinden van een min of meer relevante domeinnaam heb ik https://onbalansmarkt.com/nexus gebouwd. Kort door de bocht is het een verzamelplek om de installaties van Nexus batterijen bij te houden, de opbrengst per maand te delen en, wanneer je wilt, de metingen vanuit Home Assistant 'live' door te sturen met een simpele automatische regel.

Als je nu wilt weten of jouw systeem achterloopt ten opzichte van 'de rest' dan kun je op https://onbalansmarkt.com/nexus/live de opbrengsten van vandaag vergelijken (in ieder geval met mijn systeem :+). Hoe meer datapunten we hebben van verschillende configuraties, hoe beter we kunnen zien of Zonneplan z'n beloften waarmaakt.

De grafieken en getoonde informatie op de live-pagina zijn nog in ontwikkeling maar het leek mij leuk om alvast te beginnen met het verzamelen van meer data om zo systemen te kunnen vergelijken. Als bonus scheelt dat de nodige pagina's vol met cijfers in dit topic, wat hopelijk ook helpt met het overzicht.

Als je het leuk vind om ook gegevens te delen dan kun je je systeem hier aanmelden, en vervolgens via dit formulier de maandresultaten delen. Tips en suggesties voor verbeteringen zijn welkom (per DM wanneer te offtopic).

• Kikkasz
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 21:22
Ik vond het al apart dat je in bepaalde steden 300 euro minder hoefde te betalen, maar goed, het is ze gegund.

Dat de batterij 1000 euro goedkoper is geworden (in sommige steden dus 1300) terwijl de meesten met zo'n ding dat nog niet eens op de onbalansmarkt hebben verdient geeft toch een vervelende bijsmaak.

ZP zegt dan wel dat ze goed hebben kunnen inkopen, maar ik verwacht meer dat ze er achter zijn gekomen dat al die batterijen ze toch wel een hele leuke variabele som geld oplevert elke dag en dat ze daarom initieel die batterijen een stuk goedkoper wegzetten.

Ben nu wel heel benieuwd welk % ze in eigen zak steken. Oh wacht, schijnbaar zijn ze niet zo transparant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Leftblank schreef op woensdag 11 september 2024 @ 18:44:
Het lijkt mij interessant om de opbrengsten van verschillende Nexus installaties bij te houden en ik verwacht dat ik niet de enige ben.

Na een begin met een spreadsheet, veel overleg met @bokkow en het vinden van een min of meer relevante domeinnaam heb ik https://onbalansmarkt.com/nexus gebouwd. Kort door de bocht is het een verzamelplek om de installaties van Nexus batterijen bij te houden, de opbrengst per maand te delen en, wanneer je wilt, de metingen vanuit Home Assistant 'live' door te sturen met een simpele automatische regel.

Als je nu wilt weten of jouw systeem achterloopt ten opzichte van 'de rest' dan kun je op https://onbalansmarkt.com/nexus/live de opbrengsten van vandaag vergelijken (in ieder geval met mijn systeem :+). Hoe meer datapunten we hebben van verschillende configuraties, hoe beter we kunnen zien of Zonneplan z'n beloften waarmaakt.

De grafieken en getoonde informatie op de live-pagina zijn nog in ontwikkeling maar het leek mij leuk om alvast te beginnen met het verzamelen van meer data om zo systemen te kunnen vergelijken. Als bonus scheelt dat de nodige pagina's vol met cijfers in dit topic, wat hopelijk ook helpt met het overzicht.

Als je het leuk vind om ook gegevens te delen dan kun je je systeem hier aanmelden, en vervolgens via dit formulier de maandresultaten delen. Tips en suggesties voor verbeteringen zijn welkom (per DM wanneer te offtopic).
Leuk initiatief! Je hebt het over Home Assistant. Kunnen we dan binnenkort via rest_commands data posten? :9 Beetje zoals bij Pvoutput ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leftblank
GaMbiNo schreef op woensdag 11 september 2024 @ 19:32:
[...]

Leuk initiatief! Je hebt het over Home Assistant. Kunnen we dan binnenkort via rest_commands data posten? :9 Beetje zoals bij Pvoutput ?
Bedankt en klopt! Ik heb hier een voorbeeld-configuratie opgenomen, waarbij je het API token ontvangt nadat je een systeem hebt aangemeld (met e-mailadres om in de toekomst nog wat te kunnen doen tegen evt misbruik).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Laatst online: 20:29
Leftblank schreef op woensdag 11 september 2024 @ 19:38:
[...]

Bedankt en klopt! Ik heb hier een voorbeeld-configuratie opgenomen, waarbij je het API token ontvangt nadat je een systeem hebt aangemeld (met e-mailadres om in de toekomst nog wat te kunnen doen tegen evt misbruik).
PB gestuurd. Pushen lukt nog niet.
Wel de historische resultaten toegevoegd.
Mooi initiatief!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

OxyDrokz schreef op woensdag 11 september 2024 @ 19:53:
[...]

PB gestuurd. Pushen lukt nog niet.
Wel de historische resultaten toegevoegd.
Mooi initiatief!
Hier een:
code:
1
Error. Url: https://onbalansmarkt.com/nexus/api/live. Status code 400.

Die krijg jij ook?

• OxyDrokz
GaMbiNo schreef op woensdag 11 september 2024 @ 20:38:
[...]

Hier een:
code:
1
Error. Url: https://onbalansmarkt.com/nexus/api/live. Status code 400.

Die krijg jij ook?
Ook 400 hier. Ben al via PB met @Leftblank bezig om te kijken wat ik nu weer verkeerd heb gedaan 😉

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

OxyDrokz schreef op woensdag 11 september 2024 @ 20:41:
[...]

Ook 400 hier. Ben al via PB met @Leftblank bezig om te kijken wat ik nu weer verkeerd heb gedaan 😉
Ah oké. Dan doe ik ws. hetzelfde fout. >:)

• CryptoCake
  • Laatst online: 08-05 15:26
Leuk gedaan dit! Ik heb me ook aangemeld 😬 Straks even een poging wagen tot verbinden 👌

• elbizarre
Niemand gebruikt zeker een Homey? Ik zie enkel maar HA zaken voorbij komen... 😩

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Leftblank
Bedankt @GaMbiNo, @CryptoCake, @OxyDrokz en anderen, jullie hebben in weinig tijd aardig wat fouten uit weten te vissen. Er gingen nog het een en ander niet lekker met het verwerken van de API-data, ik heb daarvoor wat wijzigingen doorgevoerd, ook aan de payload van het rest_command), ik verwacht dat het hiermee beter zal gaan werken. Bedankt voor jullie geduld!

@elbizarre ik breid de pagina graag uit met instructies voor Homey maar zover ik zag staan bij de Homey-Zonneplan-integratie mist daar helaas de Nexus-data nog op dit moment.

• ervh
Vraagje, mooi te zien dat dit platform is gebouwd :-) Heb je hier per sé Home Assistant voor nodig of is er een directe koppeling mogelijk? (net als PV output zeg maar)

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
Is dit de nieuwe dienst van ZP?

• OxyDrokz
De afbeelding bij de teaser deed mij meer aan een product denken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OxyDrokz
Ook mijn systeem staat nu bij de database van @Leftblank
Mooi werk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pentagon0873
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-05 06:58
We zijn weer online.

ALLES vandaag vervangen, weer een nieuwe omvormer, nieuwe accu's, nieuwe BMS en nieuwe 4g modules.

Vooralsnog werkt het weer -)

1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 8kw Pelletkachel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bokkow
Leftblank schreef op woensdag 11 september 2024 @ 18:44:

Ook hier nogmaals; super bedankt voor jouw inspanning Leftblank, iets mooiers om resultaten in te delen hadden we hier denk ik niet mogen hopen _/-\o_

Heb deze opgenomen in de TS voor als iemand het op een later moment terug wil zoeken.

Heb de TS ook geupdate met info van Zonneplan over de Powerplay tegenboeking.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aritmeester
Ik heb mijn Nexus ook aan https://onbalansmarkt.com/nexus/live gekoppeld.

Even vergelijken en dan zie je ineens bij iedereen de dagopbrengst naar 0 zakken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_UCxKpM3lGgXAltVr3CfKPlX-dU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VS3ov5WGBdVRp6BiHtCiZOuv.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cmfL0ki4udsoHG6MC6W_D9Y80Yw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SKyANk0hUgcGGPa1DcPhHI00.png?f=fotoalbum_large

• martijn3
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14:59
Hebben jullie ook dat de powerplay vergoeding van vandaag en gisteren op 0 gezet zijn?

Update: bij mij is ie nu ook weer terug. Blijkbaar is dit de manier van Zonnepanelen om de boel bij te werken. Oude getallen eruit, en een paar minuten later worden de nieuwe getallen weer zichtbaar.

[ Voor 54% gewijzigd door martijn3 op 12-09-2024 11:03 ]

• aritmeester
Vandaag is naar €-0.01 gegaan maar als ik naar totaal Powerplay kijk is die ook met €22,69 gedaald.
Dat lijkt inderdaad op de vergoeding van vandaag + gisteren die weg zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:20
Nu staat het bij mij weer goed,
De opbrengst van gisteren en vandaag zijn weer terug
Bij de Live systemen zie ik ook weer kleine opbrengsten terugkomen voor vandaag

[ Voor 32% gewijzigd door Twanroy op 12-09-2024 10:55 ]

• Ephendril
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 12-09-2024
Iemand een idee hoeveel Nexus' er geplaatst zijn? en hoeveel ervan Nexus gebruiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentagon0873
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-05 06:58
bokkow schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:28:
[...]

Ook hier nogmaals; super bedankt voor jouw inspanning Leftblank, iets mooiers om resultaten in te delen hadden we hier denk ik niet mogen hopen _/-\o_

Heb deze opgenomen in de TS voor als iemand het op een later moment terug wil zoeken.

Heb de TS ook geupdate met info van Zonneplan over de Powerplay tegenboeking.
Hier ook eea ingevuld, wellicht id het handig dat er een " bijzonderheden" veld bij komt, zodat je (in mijn geval) kunt aangeven dat de installatie in storing is geweest.

iig een top initiatief!

1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 8kw Pelletkachel

• Guidoweb55
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:30
Twanroy schreef op donderdag 12 september 2024 @ 10:54:
Nu staat het bij mij weer goed,
De opbrengst van gisteren en vandaag zijn weer terug
Bij de Live systemen zie ik ook weer kleine opbrengsten terugkomen voor vandaag
Nou. Het was goed. De mijne staat nu opeens negatief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leftblank
ervh schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:13:
Vraagje, mooi te zien dat dit platform is gebouwd :-) Heb je hier per sé Home Assistant voor nodig of is er een directe koppeling mogelijk? (net als PV output zeg maar)
Een directe koppeling is ook zeker mogelijk als je de data van Zonneplan op een andere manier beschikbaar hebt. Ik zal de 'Live resultaten delen' pagina later nog bijwerken met een algemenere instructie, ik stuur je zo even een DM met wat toelichting tot die tijd.
@pentagon0873 neem ik mee!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

ervh schreef op donderdag 12 september 2024 @ 09:13:
Hoe haal je de data dan op bij Zonneplan? Als je ook daar nog iets voor moet schrijven is het bijna sneller/makkelijker om Home Assistant te installeren.. ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jojost1
Ik zie net een nieuwe update van de Zonneplan app (v4.21.0 op iOS) met een nieuwe cumulatieve grafiek, cool!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2YMzXj8nThhQ6YSzwGzKEWxJfU0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/W4DFBvmnJX3T9nvcFYaomgcp.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RFVjYkXG6Ycb45iDLPhjFPdd9n8=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/OuG6ojrFSJbNYRpRcpWgpRrG.png?f=fotoalbum_tile

• Venzent
Ik zie bij de live opbrengsten van vandaag allemaal bedragen staan van €4-4,5 terwijl ik maar € 2,65 heb. Ik zie ook rond 16.00 uur vandaag bij de demo opstelling Zwolle een ontlading van 14% waar ik rond die tijd maar 2% ontlaad. zojuist melding gemaakt bij ZP, maar is er iets wat ik zelf kan bekijken?
Ik monitor mijn systeem niet met HA, dus kan daar helaas niks in nakijken.
Pagina: 1 ... 10 ... 52 Laatste