Oké laat ik dan nog eens die terugboeking proberen uit te leggen met een voorbeeld-berekening, want ik denk dat ik 'm wel snap

even met makkelijk verzonnen ronde getallen, puur om het concept uit te leggen.
Stel je voor, een maand met 300 kWh afname en 200 kWh teruglevering van je eigen gebruik. Het gemiddelde tarief was 20 cent voor afname en 10 cent voor teruglevering.
De Nexus heeft in die maand 1000 kWh geladen en 900 kWh ontladen tegen onbalans-tarieven.
Nu staat er dus op de factuur 1300 kWh afname en 1100 kWh teruglevering, met €195 voor de afname en €132 voor de teruggave. (Dit zou dus betekenen 195/1300=0,15 cent voor afname en 132/1100=0,12 cent voor teruggave. Matcht niet met eigen gebruik, terwijl de Nexus helemaal niet inkoopt/verkoopt op de day-ahead. Zie je de bui al hangen?)
Alles op die factuur, die 1300 en 1100, komt langs de meter en standaard wordt dat afgerekend met de day-ahead tarieven (zo werkt dat nu eenmaal).
Maar de Nexus handelt niet op die markt, die gebruikt tarieven van de onbalans-markt, daarom is dit niet correct. Omdat de Nexus vaak laadt bij
toevallig lage tarieven en
toevallig ontlaadt bij hoge tarieven (want dat is wanneer onbalans vaker voorkomt de ene en andere kant op), trekt ie
onterecht het gemiddelde bedrag voor afname omlaag en teruglevering omhoog op de factuur terwijl die stroom van de Nexus niet eens op de day-ahead afgerekend wordt.
Ofwel: er moet een correctie plaatsvinden omdat de stroom die de Nexus koopt/verkoopt op de onbalans-markt, op de factuur bij de day-ahead stapel gegooid wordt.
Een correctie ziet er dan zo uit: de kosten/opbrengst van de stroom van de Nexus
stel deze had wel met day-ahead tarieven gehandeld wordt opgeteld en als terugboeking op de factuur gezet. Dit bedrag zit namelijk al
onterecht in die twee andere bedragen. De gemiddelde prijs per kWh afname/teruggave op de factuur zijn dus
onterecht lager/hoger en met deze
administratieve handeling trek je dit weer recht. Dat bedrag wat je ziet is dus
fout zonder die terugboeking.
Zonder Nexus zou je op 300*0,20 - 200*0,10 = €40 komen. (Zie begin van dit verhaal.)
Maar nu op de factuur zie je €195-€132 = €63 zonder de correctie.
Zoals je ziet heb ik ff 1000 vs 900 geladen/ontladen gepakt, dus 100kWh verlies (die je zelf betaald zoals hierboven besproken). Laat zeggen dat die gemiddeld 0,20/kWh kost, dan is dat €20 voor je eigen rekening. Dan zou die correctie dus -€3 worden grofweg verwacht ik (nogmaals: in dit compleet verzonnen voorbeeld) dus je krijgt dan drie euro toe.
En zo klopt het plaatje weer.