• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:18
Venzent schreef op donderdag 12 september 2024 @ 20:00:
Ik zie bij de live opbrengsten van vandaag allemaal bedragen staan van €4-4,5 terwijl ik maar € 2,65 heb. Ik zie ook rond 16.00 uur vandaag bij de demo opstelling Zwolle een ontlading van 14% waar ik rond die tijd maar 2% ontlaad. zojuist melding gemaakt bij ZP, maar is er iets wat ik zelf kan bekijken?
Ik monitor mijn systeem niet met HA, dus kan daar helaas niks in nakijken.
Wat je kunt doen is in de app kijken wanneer toevallig een van de dongles offline is, vandaag was er weer een paar minuten storing geloof ik. Maar makkelijker is wel een koppeling met HA waarbij je dit soort dingen kunt loggen en terugzien.

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

• Venzent
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 11:47
In de app kan ik alleen zien of een dongle offline is als ik op dat moment kijk, niet meer achteraf, toch?
Mijn domotica is gebaseerd op Homey en heb dus helaas geen HA. De Homey app ondersteund nog niet de Nexus thuisbatterij.

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Nu online
Venzent schreef op donderdag 12 september 2024 @ 20:13:
In de app kan ik alleen zien of een dongle offline is als ik op dat moment kijk, niet meer achteraf, toch?
Mijn domotica is gebaseerd op Homey en heb dus helaas geen HA. De Homey app ondersteund nog niet de Nexus thuisbatterij.
Ik voel met je mee. Ik zit er nu aan te denken toch maar een HA op te bouwen met een Raspberry. Ik heb een Homey app voor HA, dus mogelijk dat ik ze netjes kan koppelen.

• Venzent
elbizarre schreef op donderdag 12 september 2024 @ 20:22:
[...]

Ik voel met je mee. Ik zit er nu aan te denken toch maar een HA op te bouwen met een Raspberry. Ik heb een Homey app voor HA, dus mogelijk dat ik ze netjes kan koppelen.
Zat aan precies hetzelfde te denken, heb nog een RBP liggen. Misschien die maar inrichten met HA om alleen de Nexus te monitoren. Eerst maar ff kijken waar ZP mee terug komt......

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:05
Venzent schreef op donderdag 12 september 2024 @ 20:25:
[...]

Zat aan precies hetzelfde te denken, heb nog een RBP liggen. Misschien die maar inrichten met HA om alleen de Nexus te monitoren. Eerst maar ff kijken waar ZP mee terug komt......
Houdt er rekening mee dat dit het einde van je homey betekent, zodra je begint werkt alles in home assistant ook eigenlijk wel prima

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

• John245
  • Registratie: Januari 2020
LinuZZ schreef op donderdag 12 september 2024 @ 20:43:
[...]

Houdt er rekening mee dat dit het einde van je homey betekent, zodra je begint werkt alles in home assistant ook eigenlijk wel prima
Vergeet niet dat Homey een product is en HA een project. Gebruik zelf trouwens HomeSeer.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 20:13
Leftblank schreef op woensdag 11 september 2024 @ 19:38:
[...]

Bedankt en klopt! Ik heb hier een voorbeeld-configuratie opgenomen, waarbij je het API token ontvangt nadat je een systeem hebt aangemeld (met e-mailadres om in de toekomst nog wat te kunnen doen tegen evt misbruik).
Aangemeld en bezig om HA te configureren (y)

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:02
Venzent schreef op donderdag 12 september 2024 @ 20:00:
Ik zie bij de live opbrengsten van vandaag allemaal bedragen staan van €4-4,5 terwijl ik maar € 2,65 heb. Ik zie ook rond 16.00 uur vandaag bij de demo opstelling Zwolle een ontlading van 14% waar ik rond die tijd maar 2% ontlaad. zojuist melding gemaakt bij ZP, maar is er iets wat ik zelf kan bekijken?
Ik monitor mijn systeem niet met HA, dus kan daar helaas niks in nakijken.
Hier hetzelfde. Blijf mooi achter op 3.80 terwijl de rest op of over 5.- zit.
Vreemd weer. Mijn Nexus lijkt wel vaker achter te blijven tov de rest...

• mojer
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 02-09 14:13
Nog niet eerder gezien, maar vandaag zat ik halverwege op -€2,90. Nu eind van de dag nog steeds op -€0,90 helaas.
Ik heb ook het idee dat de opbrengsten wel echt per regio verschillen, maar ik weet niet of dat klopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
John245 schreef op donderdag 12 september 2024 @ 21:30:
[...]

Vergeet niet dat Homey een product is en HA een project. Gebruik zelf trouwens HomeSeer.
Dat vind ik precies de lastigheid van homey, homey samen met een handjevol apps is een product, maar verreweg de meeste apps zijn dan weer een project. Doordat het niet volledig open is (en er een keer een bijzondere keuze is gemaakt met de nieuwe app Store) wordt het voor open source ontwikkelaars steeds lastiger om voor homey apps te blijven ontwikkelen

De zonneplan app voor homey is een project en dus strict genomen geen onderdeel van het product .

https://github.com/biemond/nl.zonneplan/issues/5 hierbij het issue voor de Nexus uitbreiding.

Nadat ik mijn homey aan home assistant heb gekoppeld was ik binnen een jaar vrijwel volledig over en dat was nadat ik net alles had overgezet van homey kickstarter naar een nieuwere homey pro. Met de overname door lg verwacht ik niet dat het veel opener / beter gaat worden

[ Voor 4% gewijzigd door LinuZZ op 13-09-2024 05:56 ]

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mojer schreef op donderdag 12 september 2024 @ 23:01:
Nog niet eerder gezien, maar vandaag zat ik halverwege op -€2,90. Nu eind van de dag nog steeds op -€0,90 helaas.
Ik heb ook het idee dat de opbrengsten wel echt per regio verschillen, maar ik weet niet of dat klopt.
Er is een project met Liander (aangekondigd). Als deze al loopt dan zou Liander evt verliezen compenseren. Nu ben ik heel benieuwd hoevaak dit voor gaat komen.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OxyDrokz
OxyDrokz schreef op donderdag 12 september 2024 @ 21:46:
[...]

Hier hetzelfde. Blijf mooi achter op 3.80 terwijl de rest op of over 5.- zit.
Vreemd weer. Mijn Nexus lijkt wel vaker achter te blijven tov de rest...
Nu loop ik weer voor op de rest. Dubbeltjeswerk, maar wederom vreemd.
Bedankt @Leftblank, weer een datapunt om in de gaten te houden :+

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DjaZo
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:47
Vandaag heb ik de belasting over de batterij (-300 €) ontvangen: 1378 €

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001

GaMbiNo

1337

DjaZo schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 09:03:
Ow lekker! Wanneer is de Nexus bij jou geplaatst?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjaZo
GaMbiNo schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 09:30:
[...]

Ow lekker! Wanneer is de Nexus bij jou geplaatst?
22 april.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 07:06
Lekker, je bent de eerste die ik hoor.
Meer al btw terug ontvangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
DjaZo schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 09:03:
Ah, mooi zo, he he!

Hoe ben je hier achter gekomen? Bericht of bedrag op de rekening bijgeschreven of beide?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 07:06
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CBXplb0C5Cx9dDu9xrwEplKvXOw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g3tWJ6sru3l8Z9cEAzTS7x1T.png?f=fotoalbum_large
Ik zag dit bij alle anderen ook. De SOC springt van 88 naar 97% in 15 minuten?
Normal system behaviour?
Of is dit eerste tekenen van veroudering Accu? (die van mij is precies 6 maanden oud, 288 cycli)

[ Voor 9% gewijzigd door dropkick_nl op 13-09-2024 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

edit: laat maar, niet goed gekeken. :D

[ Voor 93% gewijzigd door GaMbiNo op 13-09-2024 10:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjaZo
bokkow schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:24:
[...]

Ah, mooi zo, he he!

Hoe ben je hier achter gekomen? Bericht of bedrag op de rekening bijgeschreven of beide?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CYyH2o163nft0XUESnQHazmWnYI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Flmg9XCuWtPsAYeZ0Xz9R92.jpg?f=fotoalbum_large

Een week (of twee) geleden bericht gekregen dat de maatschap ingeschreven was en dat het rekeningnummer toegevoegd was . En vandaag "ineens" bijgeschreven op de rekening.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CryptoCake
  • Laatst online: 12-06 10:09
@Leftblank is het misschien ook een idee om bij te houden hoe vaak de dongle de verbinding verliest?
Dat zou denk ik ook enorm interessante data kunnen zijn voor op: https://onbalansmarkt.com/nexus/live

En dan om 00:00 weer resetten naar 0.

Voorbeeld:

Maak een helper aan:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
input_number:
  nexus_offline_count:
    name: "Nexus Offline Count"
    initial: 0
    min: 0
    max: 300
    step: 1

En 2 automations:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
automation:
  - alias: "Nexus Dongle Offline Count"
    trigger:
      - platform: template
        value_template: "{{ (as_timestamp(now()) - as_timestamp(states.sensor.thuisbatterij_last_measured.last_changed)) > 310 }}"
    action:
      - service: input_number.increment
        target:
          entity_id: input_number.nexus_offline_count

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
automation:
  - alias: "Reset Nexus Offline Count"
    trigger:
      - platform: time
        at: "00:00:00"
    action:
      - service: input_number.set_value
        data:
          entity_id: input_number.nexus_offline_count
          value: 0

REST_COMMAND:

En dan zou je bijvoorbeeld "input_number.nexus_offline_count" zo aan je rest_command kunnen toevoegen:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
rest_command:
  trigger_zonneplan_nexus_stats_sync:
    url: "https://onbalansmarkt.com/nexus/api/live"
    headers:
      Authorization: "Bearer API_KEY_HIER"
    method: POST
    payload: >
      {
      "timestamp": "{{ states("sensor.thuisbatterij_last_measured") }}",
      "batteryResult": "{{ states("sensor.thuisbatterij_today")}}",
      "batteryResultTotal": "{{ states("sensor.thuisbatterij_total") }}",
      "batteryCharge": "{{ states("sensor.thuisbatterij_percentage") }}",
      "batteryPower": "{{ states("sensor.thuisbatterij_power") }}",
      "deliveryToday": "{{ states("sensor.thuisbatterij_delivery_today") }}",
      "productionToday": "{{ states("sensor.thuisbatterij_production_today") }}",
      "solarResult": "{{ states("sensor.zonneplan_one_omvormer_powerplay_today") }}",
      "loadBalancingActive": "{{ states("binary_sensor.thuisbatterij_dynamic_load_balancing_overload_active") }}"},
      "offlineCount": "{{ states("input_number.nexus_offline_count") }}"
      }
    content_type: "application/json"

Misschien een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venzent
dropkick_nl schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 10:32:
(die van mij is precies 6 maanden oud, 288 cycli)
Die vind ik ook opvallend tov die van mij. Heb hem (net) 7 dagen en heb 14 cycli, wat dus 2 per dag inhoud.
Bij jou zie ik 1,6 cycli per dag (288/180). Is 7 dagen tekort om daar iets over te zeggen, of is het uberhaupt niet relevant? 0,4 verschil is misschien nog nikszeggend op 7 dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Ik denk het laatste. Heb hem zelf nog niet, maar schat in dat het over langere tijd gezien moet worden. Wel opmerkelijk is dat in de "Bright video" waarin de batterij uitvoerig besproken wordt, er wordt gerekend met 1 cyclus per dag. Althans, dat was het gemiddelde van hun eigen test installatie.

Garantie tot 6000 cycli zou dan neerkomen op ongeveer 15 jaar levensduur. Met 2 cycli per dag wordt dat 7,5 jaar. Hij zal het dan nog wel doen, maar mogelijk ook een aardig stuk degradatie te pakken hebben. Dat vind ik minder fraai...

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
Hier 210 cycli over 134 dagen:
Zo'n 1.6 per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

OxyDrokz schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 12:47:
Hier 210 cycli over 134 dagen:
Zo'n 1.6 per dag.
Hier ook 1.6 per dag.
129 cycli in 80 dagen.

[ Voor 6% gewijzigd door GaMbiNo op 13-09-2024 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
  • Nu online
DjaZo schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 11:15:
[...]

[Afbeelding]

Een week (of twee) geleden bericht gekregen dat de maatschap ingeschreven was en dat het rekeningnummer toegevoegd was . En vandaag "ineens" bijgeschreven op de rekening.
Maatschap? Hebben ze bij jou de KOR namens jou en je partner als maatschap ingeschreven? Dat is het advies wat de centrale BTW mij namelijk gaf, omdat mijn vrouw al een KOR heeft/had toen ze ZZP was en ik eens een KOR had voor de Zonnepanelen.

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
jeroenribbink schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 08:11:
[...]

@CryptoCake echt heel blij hier mee. In de PR op GitHub hadden we samen met David nog wat uitgezocht over de interval. Ik dacht misschien is het handig om de uitkomst hier ook te delen.

De Nexus / Pylontech Force H3 is uitgerust met zowel een WIfi antenna aansluiting (rode dopje) als een LAN aansluiting (achter een kunststof schroef dop). Na meerdere testen blijkt dat de Wifi (mits er een antenna is aangesloten) beter werkt dan de LAN aansluiting.

Daarnaast is gevonden dat als de batterij via de Wifi nog verbinding met de solarman cloud maakt dat het ophalen vanuit de HA integratie en cloud verbinding kunnen clashen.
Dit kan verholpen worden door naar http://{IP van jouw batterij}/config_hide.html te gaan en de volgende velden leeg te maken:
  • [alle velden onder het kopje 'Server A Setting'/li]
  • [alle velden onder het kopje 'Optional Server Setting'/li]
Vergeet niet op 'save' te drukken. De batterij/server start hierna opnieuw op.
Dit heeft ervoor gezorgd dat het ophalen van info sneller kan.
Er werd zelfs geschreven over dat elke seconde te doen was.
Ik heb hem zelf nu (in de YAML) op 30 seconden staan, maar als het goed blijf gaan ga ik weer terug naar de standaard 10 seconden.
Hoe kom je op de wifi van de batterij?
Heb er een antenne ingestoken, maar het is me nog niet gelukt om een access point oid te vinden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

OxyDrokz schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 14:51:
[...]

Hoe kom je op de wifi van de batterij?
Heb er een antenne ingestoken, maar het is me nog niet gelukt om een access point oid te vinden...
Kijk hier even: Dominic-070 in "Zonneplan Nexus thuisbatterij"
Hiermee is het mij destijds ook gelukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaZo
ervh schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 12:50:
[...]

Maatschap? Hebben ze bij jou de KOR namens jou en je partner als maatschap ingeschreven? Dat is het advies wat de centrale BTW mij namelijk gaf, omdat mijn vrouw al een KOR heeft/had toen ze ZZP was en ik eens een KOR had voor de Zonnepanelen.
Ik heb een VOF en mijn vrouw heeft de zonnepanelen al op haar naam gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
  • Nu online
Ja dus een vrij vergelijkbare situatie met mij. Goed te weten dat het gelukt is! 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Blijvend in prijs ook. De marketing draait door...... kreeg net de mail. De prijs per kWh is best goed te noemen. Ik verwacht dat andere accu leveranciers nu wel mee moeten. Goede ontwikkelingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jPxBSk94vnc7kCWJflXiYPEhsPE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JH6Hy02Bh3aq2oy4ErQNSYcD.jpg?f=fotoalbum_large

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:51
CryptoCake schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 11:24:
@Leftblank is het misschien ook een idee om bij te houden hoe vaak de dongle de verbinding verliest?
Dat zou denk ik ook enorm interessante data kunnen zijn voor op: https://onbalansmarkt.com/nexus/live
[..]

Misschien een idee?
Goed idee, ik ga nog even kijken of ik het op een soortgelijke manier kan detecteren aan de serverkant, dat zou de configuratie wat eenvoudiger maken voor de gebruikers die niet regelmatig met HA werken of in de toekomst een ander systeem willen komen.

In het ideale geval wordt dit issue van de HA integratie opgelost zodat de 4G status ook gepubliceerd wordt. Het alternatief van 'als er >5 minuten geen update is geweest dan was er een storing' komt in de praktijk denk ik wel in de buurt maar is wel minder betrouwbaar als de metingen van mijn HA zie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Leftblank schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 17:09:
[...]

In het ideale geval wordt dit issue van de HA integratie opgelost zodat de 4G status ook gepubliceerd wordt. Het alternatief van 'als er >5 minuten geen update is geweest dan was er een storing' komt in de praktijk denk ik wel in de buurt maar is wel minder betrouwbaar als de metingen van mijn HA zie.
Zonneplan beschouwt de dongle pas als offline als de laatste reactie meer dan 15 minuten geleden is. Dat is dubieus aangezien de Nexus normaliter iedere 5 minuten een update stuurt.

Ik beschouw dan ook de dongle liever als offline als de laatste update meer dan 5 minuten geleden is. Ëén update missen kan ook al inkomsten kosten, heb dat zelf al zien gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie35
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:59
Devke schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 16:59:
Blijvend in prijs ook. De marketing draait door...... kreeg net de mail. De prijs per kWh is best goed te noemen. Ik verwacht dat andere accu leveranciers nu wel mee moeten. Goede ontwikkelingen.

[Afbeelding]
Balen heb hem dus net te vroeg geinstalleerd (actie gaat in vanaf 11 september)

Android gebruiken met een visuele beperking, kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
appie35 schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 17:38:
[...]

Balen heb hem dus net te vroeg geinstalleerd (actie gaat in vanaf 11 september)
Snap ik. Had je toch een paar honderd gescheeld. Kun je er niet iets mee dat je dit wel zuur vindt richting Zonneplan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
@OxyDrokz ik denk dat jouw Nexus offline is? Kan het nu bijhouden he 🥸

Edit: excuus, stond net op laatste update 26 minuten geleden 😅

[ Voor 31% gewijzigd door bokkow op 13-09-2024 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:40
20 kWh Nexus

in prijs verlaagd:

Nu voor €7290,-

Investering na teruggave btw

Net een mail van zp ontvangen. Toch al snel een verlaging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OxyDrokz
bokkow schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 18:36:
@OxyDrokz ik denk dat jouw Nexus offline is? Kan het nu bijhouden he 🥸

Edit: excuus, stond net op laatste update 26 minuten geleden 😅
Hou de koploper goed in de gaten!
Was wel met m'n batterij aan het kloten ja, dus was even benauwd dat ik weer iets stuk had gemaakt.
Niks aan de hand gelukkig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoCake
Leftblank schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 17:09:
[...]

Goed idee, ik ga nog even kijken of ik het op een soortgelijke manier kan detecteren aan de serverkant, dat zou de configuratie wat eenvoudiger maken voor de gebruikers die niet regelmatig met HA werken of in de toekomst een ander systeem willen komen.

Zonneplan hanteert zoals @GaMbiNo het al aangeeft een "offline" status, zodra last measured 3 meet momenten heeft gemist.
1 gemist meetmoment is al cruciaal voor de verdiensten, vandaar dat ik zijn 310 seconden heb overgenomen in mijn voorbeeld.

De 4G status bestaat niet in de API van Zonneplan.
Voor de volledigheid heb ik de communicatie onderschept vanuit mijn Zonneplan app:

JSON:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
{
    "data": {
        "contracts": [{
            "uuid": "",
            "label": "Thuisbatterij",
            "type": "home_battery_installation",
            "start_date": "2024-06-26T22:00:00.000000Z",
            "end_date": null,
            "meta": {
                "identifier": "",
                "first_measured_at": "2024-06-27T08:38:05.000000Z",
                "last_measured_at": "2024-09-13T17:45:03.000000Z",
                "state_of_charge": 740,
                "power_ac": 110,
                "inverter_state": "Operative",
                "battery_state": "Operative",
                "dynamic_charging_enabled": true,
                "dynamic_load_balancing_enabled": true,
                "dynamic_load_balancing_overload_active": false,
                "manual_control_enabled": false,
                "manual_control_state": null,
                "self_consumption_enabled": false,
                "cycle_count": 93,
                "show_in_contract_screen": true,
                "total_earned": 3433097881,
                "total_day": 20003607,
                "delivery_day": 18330,
                "production_day": 15460
            }
        }]
    }
}

Mocht je het server side willen oppakken kan dat ook natuurlijk, maar dan moeten wij allemaal alleen de "last_measured_at" als trigger gebruiken, en niet de verdiensten voor vandaag.

Dat betekend wel dat je database iedere 5 minuten, van ons allemaal data gaat ontvangen.
Dat kan een pittig grote database worden >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

CryptoCake schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 19:56:
[...]
Mocht je het server side willen oppakken kan dat ook natuurlijk, maar dan moeten wij allemaal alleen de "last_measured_at" als trigger gebruiken, en niet de verdiensten voor vandaag.

Dat betekend wel dat je database iedere 5 minuten, van ons allemaal data gaat ontvangen.
Volgens mij doet de meerderheid dat al. Jij stuurt de minste updates van allemaal heb ik het idee. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoCake
GaMbiNo schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 20:13:
[...]

Volgens mij doet de meerderheid dat al. Hij stuurt de minste updates van allemaal heb ik het idee. :P
Haha, ja ik ben natuurlijk weer het brave jongetje van de klas:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KO8IB0wfj-dfXWsFmpq9Bo0DP4U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/t8PR6Ra0qp9M1RIEkMzlyNCS.png?f=user_large

Ik heb dit gedaan :P :
Maak een Automation aan met als trigger de verandering van de 'thuisbattery_today' sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

CryptoCake schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 20:16:
[...]

Haha, ja ik ben natuurlijk weer het brave jongetje van de klas:
[Afbeelding]

Ik heb dit gedaan :P :
[...]
Ja ik doe dat niet. Ik doe het op last update. :) Mocht @Leftblank dat teveel vinden schroef ik het wel wat terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:51
CryptoCake schreef op vrijdag 13 september 2024 @ 19:56:
[...]

Zonneplan hanteert zoals @GaMbiNo het al aangeeft een "offline" status, zodra last measured 3 meet momenten heeft gemist.
1 gemist meetmoment is al cruciaal voor de verdiensten, vandaar dat ik zijn 310 seconden heb overgenomen in mijn voorbeeld.

De 4G status bestaat niet in de API van Zonneplan.
Voor de volledigheid heb ik de communicatie onderschept vanuit mijn Zonneplan app:
[..]
Bedankt en dat is goed om te weten, dat issue hoeven we dus weinig te wachten aan de plugin-kant.

Wat @GaMbiNo zegt, dat is inderdaad wel hoe de andere systemen ingesteld zijn. Sterker nog, ik heb vanmiddag nog de logs doorgespit om te kijken of er niet periodiek een fout optrad met je meetwaarden omdat het de enige waren die langer op zich laten wachten :+ :F :+.
Wat mij betreft is het prima om de data bij update gelijk door te sturen, dan kan ik de missende updates aan de serverkant detecteren en opnemen per live installatie. Als bonusje laat dat het ook zien wanneer je batterij gaat laden/ontladen waar er (nog) niets mee verdiend wordt. Over langere tijd telt de data wel op maar dat is oplosbaar door de gegevens na enige tijd samen te vatten en de ruwe data te deleten.

Heeft iemand wellicht de maandopbrengsten van Zonneplan van juni en voor zo ver bekend van januari/februari? Het lijkt me nog leuk die toe te voegen als datapunten maar ik heb ze niet terug kunnen vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 05:08
Net de accu ook maar eens in bestelling gezet. In afwachting van check meterkast nu en dan omzetten van energiecontract. Engie heeft het toch de grond in generft met hun vaste kosten nu.

Duurt daardoor sowieso minimaal een maand nog, in afwachting van installatie mogelijkheid.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentagon0873
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:57
Mooi, mijn installatie is van 5 april, maar nog niets ontvangen van de vrienden van de blauwe enveloppen :-(

1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 8kw Pelletkachel

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:04
Tjonge dat is een flinke prijsverlaging. Denk dat ze de staffelkorting bij hun leverancier misschien hebben aangetikt? Of de bestellingen drogen op. :P

En ze waren per kWh al heel veel lager dan andere batterijleveranciers.

Op zich heb ik ook al €300 korting gehad en €220 verdient tot nu toe dus het scheelt niet heel veel.

• bokkow
pentagon0873 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 09:11:
[...]

Mooi, mijn installatie is van 5 april, maar nog niets ontvangen van de vrienden van de blauwe enveloppen :-(
Antwoord op de mail die ik gister naar De Centrale heb gestuurd:
De Belastingdienst is momenteel bezig met een inhaalslag en zijn op dit moment de aanvragen aan het behandelen die wij in februari hebben opgestuurd.

Uw aanvraag is op 15-4 verstuurd en dit betekent helaas dat het nog even kan duren. Ik kan u helaas niet aangeven hoelang, omdat wij er helaas ook geen zicht op hebben.

Wij houden dit nauw in de gaten en houden contact met de Belastingdienst hierover.

Indien er meer informatie is, zullen wij u verder informeren.
Wazig verhaal als die van @DjaZo eveneens in april is ingediend. Maar goed, we gaan het wel meemaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Biet80
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-09 21:31
Installatie eind februair, heb ook niets meer gehoord dan: de belastingdienst is druk...

@Leftblank Goed werk mbt tot de site! Leuk om een live overzicht te kunnen zien van verschillende gebruikers.

Jammer dat ik het van alle live gebruikers het minste doe vandaag maar je kunt ook niet altijd 6 gooien.

Water is pas echt lekker als het bij de brouwerij is geweest...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:31
Biet80 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 14:45:
Jammer dat ik het van alle live gebruikers het minste doe vandaag maar je kunt ook niet altijd 6 gooien.
Zeg je nu dat ZP onbalans handel het zelfde is als dobbelen? >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn3
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18:35
Interessant artikel over de hoeveelheid geplande batterij capaciteit in Nederland.

https://solarmagazine.nl/...-met-70-gigawatt-vermogen

• Jovojovo
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 19:10
Ander interessant artikel: https://nos.nl/nieuwsuur/...n-op-stroomnet-verergeren . Highlights: Zonneplan heeft 3.000 thuisbatterijen verkocht en er komt een proef met Liander over netcongestie.

[ Voor 8% gewijzigd door Jovojovo op 14-09-2024 21:28 ]

• John245
Jovojovo schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 21:23:
Ander interessant artikel: https://nos.nl/nieuwsuur/...n-op-stroomnet-verergeren . Highlights: Zonneplan heeft 3.000 thuisbatterijen verkocht en er komt een proef met Liander over netcongestie.
Wel vreemd. Want hetzelfde artikel vermeld dat er in NL maar 1600 batterijen zijn aangemeld.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• Jovojovo
John245 schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 21:35:
[...]

Wel vreemd. Want hetzelfde artikel vermeld dat er in NL maar 1600 batterijen zijn aangemeld.
Ik vermoed dat 3.000 klopt. Op 16 juli hadden we in dit forum op basis van een mail van Zonneplan uitgerekend dat er zo’n 2000 nexussen waren. Nu zijn we bijna 2 maanden verder.

Rond 22:00 op TV een item in nieuwsuur (npo2) hierover. ZP leverde ook een bijdrage.

[ Voor 10% gewijzigd door Jovojovo op 14-09-2024 22:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 18:40
Jovojovo schreef op zaterdag 14 september 2024 @ 21:23:
Is de highlight niet dat in het nieuwsartikel staat dat je wss je geld niet terug verdiend? Dit ook door komende commerciële batterij uitbaters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovojovo
0xygen500 schreef op zondag 15 september 2024 @ 10:11:
[...]

Is de highlight niet dat in het nieuwsartikel staat dat je wss je geld niet terug verdiend? Dit ook door komende commerciële batterij uitbaters.
Tja, belangrijk punt idd, maar voor mij als batterij-bezitter is dat natuurlijk geen highlight 😉. De toekomst zal het leren; het is alleen inmiddels wel duidelijk dat ik hem drie maanden later had moeten kopen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12:04
Hoe komen jullie aan 3000 dan als het artikel 1600 zegt? Een batterij wordt pas aangemeld als het helemaal geinstalleerd is denk ik dus ook al heeft ZP richting de 3000 verkocht dan staan er dus nog een flink aantal op de planning voor installatie zou je denken, die 1600 is totaal en niet alleen ZP.

Verder toch al een redelijke hoeveelheid. Stel dat het nu 2000 x 20kWh is dan heb je toch al een batterij van 20MW en 40MWh.

Overigens kan ik me niet voorstellen dat al die 70GW online komt. Ons piekgebruik is maar 15 denk ik? Dus ik denk dat veel van die aanvragen zullen afhaken als ze te laat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
  • Nu online
Net weer offline geweest vanaf 02:00 vannacht. Handmatige dongle reset was wederom weer nodig. Het wordt langzamerhand wel vervelend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Biet80
@Leftblank leuk dat je sortering heb toegevoegd maar kun je die ook ascending doen? Moet nu elke keer naar beneden scrollen. 😜

Weer geen zes gegooid vandaag...

[ Voor 14% gewijzigd door Biet80 op 15-09-2024 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Biet80 schreef op zondag 15 september 2024 @ 12:14:
@Leftblank leuk dat je sortering heb toegevoegd maar kun je die ook ascending doen? Moet nu elke keer naar beneden scrollen. 😜

Weer geen zes gegooid vandaag...
Setje nieuwe dobbelstenen pakken? 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venzent
Batterij gaat ontladen van 64 naar 44% , maar opbrengsten blijft ongewijzigd. Had al gekeken op de app en was al € 1,62. Waarom dan deze ontlading als het niks opbrengt? Of is dat dan verdiensten op de energiekosten omdat het nu hoog tarief is?
Wat is de logica?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4djoum44w9Q99fb0aMWjdp3BXwo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f2DNWT5kx9fdlNvYOilIYBh4.jpg?f=fotoalbum_large
Edit 20:18
En hier nog een keer 11% eraf zonder dat dit opbrengsten genereert....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FqY1sTNO4OoyQNIa1bJ_fmU6eyg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RJtGU2NxpreJ16m17yNmKeIT.jpg?f=fotoalbum_large

Degene die dit monitoren en loggen in HA, zien die soortgelijk iets, of gaat er iets mis bij mijn systeem?

[ Voor 30% gewijzigd door Venzent op 15-09-2024 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Venzent schreef op zondag 15 september 2024 @ 19:49:
Batterij gaat ontladen van 64 naar 44% , maar opbrengsten blijft ongewijzigd. Had al gekeken op de app en was al € 1,62. Waarom dan deze ontlading als het niks opbrengt? Of is dat dan verdiensten op de energiekosten omdat het nu hoog tarief is?
Wat is de logica?
[Afbeelding]
Edit 20:18
En hier nog een keer 11% eraf zonder dat dit opbrengsten genereert....
[Afbeelding]

Degene die dit monitoren en loggen in HA, zien die soortgelijk iets, of gaat er iets mis bij mijn systeem?
Sinds een uur of vijf staat de berekening van de rewards een beetje stil lijkt het idd. Ondanks dat er wat activiteit is. Zal later wel weer een correctie oid komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autodrop
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-07 16:37
Mijn batterij is zich de afgelopen uren ook continue aan het ontladen en bijladen zonder maar een cent te verdienen. Afgelopen nacht ook al volledig ontladen zonder een cent winst. Bijna 60kWh door dat ding gegaan afgelopen vierentwintig uur voor totaal nog geen vijftig cent opbrengst. Beetje vreemd wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Er is ook vrijwel geen onbalans geweest. Ik zou me pas zorgen maken wanneer er grote blokken onbalans waren en er dan niks wordt bijgeschreven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-08 01:50

NightHawk4

Lotte is Liev :>

0xygen500 schreef op zondag 15 september 2024 @ 10:11:
[...]

Leuke highlight maar als ik dan het artikel over grootschalige batterijen (wat @martijn3 al eerder postte) hiermee vergelijk valt dat dus wel mee.
Maar, waarschuwt onderzoeker Van Cappellen, zelfs dan is niet gegarandeerd dat kopers de thuisbatterij binnen een redelijke tijd terugverdienen. De inkomsten voor particulieren zullen de komende jaren namelijk waarschijnlijk dalen door de opkomst van grote industriële batterijbezitters die gaan meeconcurreren op de energiemarkt
Specifiek voor grootschalige batterijen en batterijen bij zonneparken schatte TenneT de behoefte aan batterijvermogen eerder dit jaar op 5,2 tot 12,7 gigawatt in 2030 en 8 tot 19,5 gigawatt in 2035. In 2030 verwacht de netbeheerder ‘slechts’ 4,9 gigawatt aan operationele batterijen.
De toekomst zal het inderdaad uitwijzen maar zoals het er naar uitziet gaan die grootschalige batterijparken allemaal niet zo snel en voor lokale netcongestie zullen ze zeker niet helpen.

En je geld terug verdienen doe je altijd maar de terugverdientijd is misschien langer dan op dit moment is voorgespiegeld. Daar houdt bijna iedereen hier echt wel rekening mee.
Daarnaast is ook de vraag wat het 'verlies' op zonnepanelen is als er geen salderingsregeling meer is, daar hoor ik namelijk vrij weinig experts over terwijl dat wel een post is die meegenomen moet worden in de calculatie.

[ Voor 5% gewijzigd door NightHawk4 op 16-09-2024 01:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ervh
  • Nu online
Zelf hoop ik ongeveer de helft terug te hebben verdiend richting einde salderingsregeling.

Daarna zal het wel een stuk langzamer gaan, maar heb ik relatief gezien een 20kWh batterij staan voor weinig geld. Stel dat de terugverdiensten dan nog 1/4e zijn van nu, dan is dat op het restbedrag van de investering nog steeds een prima rendement.

Ja, batterijen gaan goedkoper worden, maar niet halveren in prijs verwacht ik. Wie dan leeft wie dan zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie35
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19:59
Is de AI stil gevallen of iets . Er zijn weinig opbrengsten . De laatste dagen ..

Android gebruiken met een visuele beperking, kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertBertjes
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 18:53
appie35 schreef op maandag 16 september 2024 @ 08:31:
Is de AI stil gevallen of iets . Er zijn weinig opbrengsten . De laatste dagen ..
Er is dan ook weinig onbalans O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venzent
BertBertjes schreef op maandag 16 september 2024 @ 08:35:
[...]

Er is dan ook weinig onbalans O-)
Maar wel veel laad- ontlaad activiteit waar geen vergoeding tegenover staat, dat lijkt mij vreemd.
Zie mijn bericht van gisteren van 19:49. Ontladen van 64 naar 33% tegen € 0,-

[ Voor 13% gewijzigd door Venzent op 16-09-2024 08:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 16:31
appie35 schreef op maandag 16 september 2024 @ 08:31:
AI is zelf lerend, Maar wie betaald hiervoor het leergeld?? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rvzoggie
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15:51
Is dit al gepost? zo ja, sorry! Vond het een interessant filmpje over de aanschaf van thuisbatterijen.

https://nos.nl/nieuwsuur/...tingen-rond-thuisbatterij

Vind het filmpje de situatie best goed uitleggen. Wat mij opvalt zijn 3 dingen:

1. Ze hebben het over de onbalans markt en dan komt er iemand anders in beeld die het over EPEX handel heeft.
2. Zonneplan is de enige partij die vooralsnog bezig is met oplossingen voor lokale netcongestie.
3. Ik heb mijn vraagtekens bij die mega batterijparken? Werkt dit niet juist heel averechts als je lokale netcongestie wil oplossen?

Ben benieuwd naar jullie afdronk!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ervh
  • Nu online
Ik had ook nog een aanvraag bij 1Komma5 open staan. Die gasten belden weer en ik heb het verhaal maar eens aangehoord. Zij fikken Zonneplan volledig af (moeten ze zelf weten, maar geen sterke marketing strategie als je het mij vraagt). Vooral twee punten waarop ze dit doen: 1. Zonneplan maakt de problemen op het net alleen maar erger i.v.m. congestie. 2. De strategie van Zonneplan focust zich op meermaals handelen per dag. Hun verhaal is dat ze wat calculaties over degradatie van accu's in bezit hebben waaruit blijkt dat Zonneplan accu's waarschijnlijk over een jaar of 7 al afgeschreven zijn. De batterij krijgt teveel op zijn donder bij continue laden/ontladen.

Wat er van waar is weet ik niet, maar sterk vond ik zijn verhaal in elk geval niet. Heb 'm nog uitgelegd dat ik dat risico niet zo zie en dat er nog voldoende laadcycli over zijn nadat salderen eraf is, maar de strategie is schijnbaar angst verkopen. Hun algoritme zou veel slimmer zijn en meer gefocust zijn op balanceren van eigen verbruik; waarbij overcapaciteit in de batterij alsnog wordt verkocht..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

ervh schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:43:
Ik had ook nog een aanvraag bij 1Komma5 open staan. Die gasten belden weer en ik heb het verhaal maar eens aangehoord. Zij fikken Zonneplan volledig af (moeten ze zelf weten, maar geen sterke marketing strategie als je het mij vraagt). Vooral twee punten waarop ze dit doen: 1. Zonneplan maakt de problemen op het net alleen maar erger i.v.m. congestie. 2. De strategie van Zonneplan focust zich op meermaals handelen per dag. Hun verhaal is dat ze wat calculaties over degradatie van accu's in bezit hebben waaruit blijkt dat Zonneplan accu's waarschijnlijk over een jaar of 7 al afgeschreven zijn. De batterij krijgt teveel op zijn donder bij continue laden/ontladen.

Wat er van waar is weet ik niet, maar sterk vond ik zijn verhaal in elk geval niet. Heb 'm nog uitgelegd dat ik dat risico niet zo zie en dat er nog voldoende laadcycli over zijn nadat salderen eraf is, maar de strategie is schijnbaar angst verkopen. Hun algoritme zou veel slimmer zijn en meer gefocust zijn op balanceren van eigen verbruik; waarbij overcapaciteit in de batterij alsnog wordt verkocht..
Ja voor objectief advies over Zonneplan moet je ws. niet bij 1komma5 zijn, maar dat zal andersom niet anders zijn.
Maar prima om het eens aan te horen en dan je eigen conclusies te trekken.

Op dit moment is de strategie van het balanceren van eigen verbruik lang niet zo winstgevend als de onbalansmarkt. Maar op de lange termijn zullen alle thuisbatterijen die kant wel op gaan vermoed ik. Maar we gaan het zien. Tegen die tijd is de Nexus al grotendeels terugverdiend. :)

[ Voor 9% gewijzigd door GaMbiNo op 16-09-2024 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Ik zie bij 1komma5 ook nergens prijzen, het principe laat je telefoonnummer achter en we bellen je...

Transparantie is al lastig in deze sector maar dit soort zonnepanelen cowboys maken het er niet beter op.

Ik vraag me ook nog steeds af waarom 1komma5 met Heartbeat (powerplay variant) dan wel gecombineerd mag handelen en eigen stroom laden. Is die kogel al door de kerk dan bij de belastingdienst?

Net nog even gekeken (wel goede weken gehad) maar als ik mijn powerplay opbrengst omzet naar cycli en dan de 6000 cycli garantie bereken kom ik over de 25 mille.... :X

Zoals eerder al gezegd als er spelers in deze markt zijn die vinden dat ze zo'n goed AI systeem hebben hoeven ze alleen de installatiesoftware van ZP te vervangen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Biet80
Rvzoggie schreef op maandag 16 september 2024 @ 09:12:
Is dit al gepost? zo ja, sorry! Vond het een interessant filmpje over de aanschaf van thuisbatterijen.

https://nos.nl/nieuwsuur/...tingen-rond-thuisbatterij

Vind het filmpje de situatie best goed uitleggen. Wat mij opvalt zijn 3 dingen:

1. Ze hebben het over de onbalans markt en dan komt er iemand anders in beeld die het over EPEX handel heeft.
2. Zonneplan is de enige partij die vooralsnog bezig is met oplossingen voor lokale netcongestie.
3. Ik heb mijn vraagtekens bij die mega batterijparken? Werkt dit niet juist heel averechts als je lokale netcongestie wil oplossen?

Ben benieuwd naar jullie afdronk!
Het is op dit moment een snel veranderende markt en dan kun je niet meer vasthouden aan oude onderzoeksresultaten. Het rapport is van Oktober vorig jaar, de Nexus kwam bijvoorbeeld daarna.

https://ce.nl/publicaties...n-in-de-energietransitie/
https://ce.nl/wp-content/...-energietransitie_Def.pdf

Niet om het onderzoek af te fikken maar het item van NOS eindigt met het advies van de beste man dat er een reele kans is dat je hem niet terug verdiend.

De prijzen in het onderzoek zijn een prognose voor de prijzen in 2024: € 8000,- voor een 10kWh accu met 5 kW omvormer.

In de business case van een vast contract komen ze op een opbrengst van tussen de 820,- en 940,- in 15 jaar. Dat is ongeveer €60,- per jaar. De 2e persoon in het item heeft een besparing van €600,- per jaar. Een factor 10 vind ik een aardig verschil.
Uit onderzoek blijkt dat bijna alle energieleveranciers op een bepaalde manier hogere kosten in rekening brengen tot maximaal € 270 per jaar.
https://www.gaslicht.com/zonnepanelen/terugleverkosten

Bij zonneplan hebben ze ook geen glazen bol maar ik denk dat hun prognose dichter bij de waarheid komt dan het onderzoek van de experts...
De expert van CE delft, dat verdien je nooit terug -> switch naar ZP: is dat nou wel eerlijk wat jullie doen?? Beetje stemmingmakerij, lijkt wel Powned... 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biet80

Vraag ze eens de calculaties te delen, ik ben heel benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertaal
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 03-09 19:34
Hey onze 20kwh batterij is vandaag geïnstalleerd nu viel me iets vreemds op in het stroomverbruik een continue golfbeweging van zo’n 600w zie afbeelding is daar iets over bekend?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ejxLX0qWcLDTe-tS25NqGoFa0XQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mQZ1g2KwR0gHx8gAtGbOqxvD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:48
Gertaal schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:12:
Hey onze 20kwh batterij is vandaag geïnstalleerd nu viel me iets vreemds op in het stroomverbruik een continue golfbeweging van zo’n 600w zie afbeelding is daar iets over bekend?

[Afbeelding]
Kijk het even een dagje aan, de batterij is zichzelf eerst rustig aan het volladen voor het balanceren van de cellen (geloof ik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Biet80 schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:24:
[...]

Ik denk dat het heel erg veel is wat ze opleveren, als je ziet dat Heartbeat AI al €999 waard is 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bv9K2qe702Yg81pzvfWp4imM6DY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/45FoSHgLLVMs7Xkc2eVbHXYG.jpg?f=user_large

**DISCLAIMER** Bovenstaande plaatje is van 1KOMMA5 en niet van Zonneplan !! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:01
NightHawk4 schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:10:
Ik zie bij 1komma5 ook nergens prijzen, het principe laat je telefoonnummer achter en we bellen je...
Verlaag je effectieve energieprijs tot -15ct per kWh en verdien jaarlijks €1000+!
Geen spaargeld nodig en profiteer van 21% BTW teruggave met Heartbeat AI
Ontvang nu gratis en vrijblijvend je persoonlijke rendementsplan en offerte

Geen spaargeld nodig is imo een rode vlag, klinkt als batterij-lease?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertaal
jojost1 schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:52:
[...]

Kijk het even een dagje aan, de batterij is zichzelf eerst rustig aan het volladen voor het balanceren van de cellen (geloof ik).
Dat lijkt me sterk hij heeft al meerdere keren terug geleverd op vol vermogen.. maar inderdaad ik kijk het even aan. Thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

hoevenpe schreef op maandag 16 september 2024 @ 16:01:
[...]

Verlaag je effectieve energieprijs tot -15ct per kWh en verdien jaarlijks €1000+!
Geen spaargeld nodig en profiteer van 21% BTW teruggave met Heartbeat AI
Ontvang nu gratis en vrijblijvend je persoonlijke rendementsplan en offerte

Geen spaargeld nodig is imo een rode vlag, klinkt als batterij-lease?
Ja ze doen ook lease, had even wat info aangevraagd op een 10 minute mail :o

Nergens prijzen maar wel dat soort info.....niet mijn club.

Van oorsprong een zonnepanelenboer die met een internationale club in zee is gegaan. :|

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• pentagon0873
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:57
Vandaag bericht gekregen van de klantenservice van ZP.
Ik krijg €416,25 compensatie voor de tijd dat de installatie niet te gebruiken was door een defect.

Komt neer op €7,43 per gemiste dag.

Denk dat het netjes is opgelost zo, thumbs up voor de afhandeling!

1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 8kw Pelletkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahum.....
  • Laatst online: 08-09 23:17
Gertaal schreef op maandag 16 september 2024 @ 15:12:

[Afbeelding]
>:)

Hi Gertaal, dat was bij mij ook het geval, ik had ook van die schommelingen bij totaalverbruik.
Trouwens alleen als de accu op standby stond.
Tijdens laden en ontladen waren de schommelingen nagenoeg weg.
Ik heb de Nexus ruim een maand en de schommelingen zijn nu minder groot... :)
Theo

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ervh
  • Nu online
GaMbiNo schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:04:
[...]

Ja voor objectief advies over Zonneplan moet je ws. niet bij 1komma5 zijn, maar dat zal andersom niet anders zijn.
Maar prima om het eens aan te horen en dan je eigen conclusies te trekken.
Op dit moment is de strategie van het balanceren van eigen verbruik lang niet zo winstgevend als de onbalansmarkt. Maar op de lange termijn zullen alle thuisbatterijen die kant wel op gaan vermoed ik. Maar we gaan het zien. Tegen die tijd is de Nexus al grotendeels terugverdiend. :)
NightHawk4 schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:10:
[...]

Ik zie bij 1komma5 ook nergens prijzen, het principe laat je telefoonnummer achter en we bellen je.......
Biet80 schreef op maandag 16 september 2024 @ 10:24:
[...]

Tsja, zoals ik al meldde; ik was ook niet zo overtuigd van het verhaal. Ik zal eens vragen naar de calculaties maar het is duidelijk dat deze club in mijn ogen een veel aggressievere strategie heeft dan ZP. Als ze bellen bellen ze altijd twee keer achter elkaar als je niet opneemt. Ik gaf min of meer al te kennen dat ik niet overtuigd ben, maar meneer ging gewoon over op ik ga u een voorstel sturen. En de rest over hoe ze communiceren is al genoemd in dit topic.

Hoe dan ook; ik heb een voorstel ontvangen. Kort gezegd komt het erop neer dat je voor een 19,2 kWh accu van Sungrow 13K neer legt, waarin 800 euri korting verwerkt zit voor "HeartBeat AI". Daarnaast is het "accu-serviceplan" inbegrepen (er staat alleen niet bij hoe lang), wordt er niets over garantie benoemd en krijg je 12 maanden 5 euro korting op de HeartBeat AI service. Daarna betaal je 9,99€ voor de dienst. Verder BTW teruggave moet je zelf doen en als je financiert en het niet rond krijgt, is dat je eigen probleem. :9

Als de opbrengsten van hun model inderdaad lager liggen komt de terugverdientijd van hun accu's (even snel gerekend) op zo'n 10-12 jaar 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertaal
Ahum..... schreef op maandag 16 september 2024 @ 17:24:
[...]

>:)

Hi Gertaal, dat was bij mij ook het geval, ik had ook van die schommelingen bij totaalverbruik.
Trouwens alleen als de accu op standby stond.
Tijdens laden en ontladen waren de schommelingen nagenoeg weg.
Ik heb de Nexus ruim een maand en de schommelingen zijn nu minder groot... :)
Theo
Hey ja klopt het is alleen als hij in stand-by staat wat je verder nergens kan controleren, vind het wel vreemd dat het zo piekt steeds.. schiet echt met 600w op en neer de hele dag al.. om de paar seconden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahum.....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w2oUZ6GF2k5T5_IJqC2bcPOza3Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SEFhEDciKhcNwa5lwVgPvvkv.jpg?f=fotoalbum_large

Schommelingen tijdens standby Nexus.

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahum.....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U_gkA13M1kw6Vb1-VG6dNBAKXL0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r6shjRXptuFm6QGqVgF9OKsH.jpg?f=fotoalbum_large

Totaal geen schommelingen tijdens terug levering van 10 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Ahum..... schreef op maandag 16 september 2024 @ 18:35:
[Afbeelding]

Volgens mij zie ik gewoon schommelingen :? Die zijn alleen in vergelijking met de hoeveelheid teruglevering veel kleiner om op te vallen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q56RuKErtu37vOpsKLSuqSuv5As=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HqdfqPDIH6Zl83Rfg6ytSjBV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoCake
Wat is de interval van die schommelingen? Toevallig iedere 5 minuten? @NightHawk4 @Ahum.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertaal
CryptoCake schreef op maandag 16 september 2024 @ 19:28:
Wat is de interval van die schommelingen? Toevallig iedere 5 minuten? @NightHawk4 @Ahum.....
Nee nee dat zou de interval van de zelfconsumptie zijn maar dat is het niet er zit geen 2 seconden tussenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2qvkNIFGjZowxFn4snkUHC3jxDk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/23KFdOUXnZviQxf3PirftxNY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Gertaal op 16-09-2024 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertaal
Ahum..... schreef op maandag 16 september 2024 @ 18:35:
[Afbeelding]

Jij hebt je nexus apart staan hoe doe je dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
  • Nu online
NightHawk4 schreef op maandag 16 september 2024 @ 18:39:
[...]

Volgens mij zie ik gewoon schommelingen :? Die zijn alleen in vergelijking met de hoeveelheid teruglevering veel kleiner om op te vallen?

[Afbeelding]
Volgens mij heeft iedereen dit. Ik ook en met mij weet ik al van een boel anderen. Bij mij is de schommeling overigens 'maar' 300W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertaal
elbizarre schreef op maandag 16 september 2024 @ 19:39:
[...]

Volgens mij heeft iedereen dit. Ik ook en met mij weet ik al van een boel anderen. Bij mij is de schommeling overigens 'maar' 300W.
Dan vraag ik me wel af wat er met deze stroom gebeurd…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Bij mij ziet dat er zo uit. Ik vind het gebruik vrij stabiel in stand-by. Veel te hoog maar wel stabiel. ;)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AhxDUVnOJShyUw1cfUjnwmLc2W0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uZ6OfnU6uKzJ0nk0DGFHiPQT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahum.....
Gertaal schreef op maandag 16 september 2024 @ 19:37:
[...]

Jij hebt je nexus apart staan hoe doe je dat?
Ik heb mijn Nexus achter een Homewizard 3 fase meter zitten.

Vandaag weer geen vetpot met de Nexus
Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahum.....
Gertaal schreef op maandag 16 september 2024 @ 19:41:
[...]

Dan vraag ik me wel af wat er met deze stroom gebeurd…
Mijn verbruik op rustige momenten was voorheen ca 450w, sinds de Nexus schommelt het tussen de 300 en 600w.
Het verbruik zal iets hoger zijn door de 50-60w van de standby Nexus.
Denk niet dat het schommelen verder meer verbruik geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Ahum..... schreef op maandag 16 september 2024 @ 20:24:
[...]

Vandaag weer geen vetpot met de Nexus
Theo
Toch een aardige onbalans nu. Op de valreep komt het misschien toch nog goed vandaag. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ahum.....
GaMbiNo schreef op maandag 16 september 2024 @ 20:54:
[...]

Toch een aardige onbalans nu. Op de valreep komt het misschien toch nog goed vandaag. :*)
Had een kwartier niet gekeken! :)B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

GaMbiNo schreef op maandag 16 september 2024 @ 20:54:
[...]

Afgelopen zaterdag nog met een kennis over gehad, dit zijn dus de momenten waarop die zwaardere 10kW omvormer belangrijk is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-7Myq_o_3usqv_-NUIIMmGP0_E=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yoA8jyMV9HTCDzVSk4cgrLQG.jpg?f=user_large

Iemand trouwens al de Solis gekoppeld aan Energy+ (met een simpele P1 meter), ik zie net pas dat ik mijn Enphase en Solis nu kan koppelen. : :9

[ Voor 11% gewijzigd door NightHawk4 op 16-09-2024 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexiilex
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12-08 21:10
ervh schreef op maandag 16 september 2024 @ 17:34:
[...]

[...]

[...]

Tsja, zoals ik al meldde; ik was ook niet zo overtuigd van het verhaal. Ik zal eens vragen naar de calculaties maar het is duidelijk dat deze club in mijn ogen een veel aggressievere strategie heeft dan ZP. Als ze bellen bellen ze altijd twee keer achter elkaar als je niet opneemt. Ik gaf min of meer al te kennen dat ik niet overtuigd ben, maar meneer ging gewoon over op ik ga u een voorstel sturen. En de rest over hoe ze communiceren is al genoemd in dit topic.

Hoe dan ook; ik heb een voorstel ontvangen. Kort gezegd komt het erop neer dat je voor een 19,2 kWh accu van Sungrow 13K neer legt, waarin 800 euri korting verwerkt zit voor "HeartBeat AI". Daarnaast is het "accu-serviceplan" inbegrepen (er staat alleen niet bij hoe lang), wordt er niets over garantie benoemd en krijg je 12 maanden 5 euro korting op de HeartBeat AI service. Daarna betaal je 9,99€ voor de dienst. Verder BTW teruggave moet je zelf doen en als je financiert en het niet rond krijgt, is dat je eigen probleem. :9

Als de opbrengsten van hun model inderdaad lager liggen komt de terugverdientijd van hun accu's (even snel gerekend) op zo'n 10-12 jaar 8)7
Blijkbaar komen die gasten van 1komma5 zelfs aan je deur.. tijdens m’n vakantie belde ze aan en deden ze een kaartje door de brievenbus. Nog nooit van die gasten gehoord maar heb al een schijt hekel aan verkopen aan de deur.. ala Verisure ..
Pagina: 1 ... 11 ... 63 Laatste