Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:38
bokkow schreef op zondag 1 september 2024 @ 14:16:
Ik weet dat ik hier zelf mee ben begonnen maar voor we hier dalijk pagina's vol resultaten gaan krijgen; het is nu even genoeg binnen dit topic. Misschien moeten we kijken naar een Google doc om dit in bij te houden als mensen dat leuk zouden vinden.

Iemand die daar behendig mee is en zich misschien wil inzetten om iets dergelijks te maken?

Ik denk dat een aantal interessante kolommen zouden kunnen zijn:
Geladen, ontladen, opbrengst, zon-omvormer aanwezig, zon-omvormer vermogen (en 1f of 3f), Powerplay zon(?), 11kW laadpunt, Powerplay laadpunt(?), 3x25A/35A ingesteld
Okeeeee,

Ik heb dus zelf maar geprobeerd iets in elkaar te zetten met Google Forms en Google Sheets
Hier kun je jouw resultaten invullen (voorlopig los voor iedere maand, eerste keer misschien vervelend):

Edit: even verborgen, er komt een wijziging aan.

Misschien kunnen we hier en daar wat correlaties ontdekken na verloop van tijd 8)

Zal het opnemen in de TS en de komende periode wellicht nog wat bijschaven.

[ Voor 8% gewijzigd door bokkow op 02-09-2024 11:32 ]

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23:21
Ah je bent me net voor, daar had ik beter eerst over kunnen DMen.
Misschien is het ook nog interessant om het vermogen aan zonnepanelen en de Powerplay-opbrengst op te nemen, al blijkt dat binnenkort ook wel uit hoe veel gebruikers die optie aanvinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Leftblank schreef op maandag 2 september 2024 @ 11:16:
Ah je bent me net voor, daar had ik beter eerst over kunnen DMen.
Misschien is het ook nog interessant om het vermogen aan zonnepanelen en de Powerplay-opbrengst op te nemen, al blijkt dat binnenkort ook wel uit hoe veel gebruikers die optie aanvinken.
Nou ik merk met het binnendruppelen van eerste resultaten dat ik er misschien ook langer over na had moeten denken of meer met google sheets bekend had moeten zijn, filteren op maand probeer ik nu 😅

Als je nog mee wil helpen dan stuur me een DM dan kan ik je editor maken van deze google sheet, want ik ben er echt beginner mee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bokkow
Even voor nu; er is iets in de maak om resultaten in bij te houden, delen en misschien correlaties te zien maar er komt iets meer bij kijken dan even een formuliertje maken en online zetten, wat bij mij wishful thinking was 😅

Er komt iets aan, hopelijk binnenkort, gelieve voor nu niet losse resultaten posten want daarmee raakt het topic zelf eigenlijk alleen maar vervuild.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-09 12:35

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

Helaas voor mij weer non stop verbindingsproblemen. Elke dag, meerdere keren per dag nu, slaat de dongle eruit. Dit is mijn 2e inmiddels, maar de moed begint aardig in de schoenen te zakken zo.

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:39

GaMbiNo

1337

master_viper schreef op maandag 2 september 2024 @ 12:31:
Helaas voor mij weer non stop verbindingsproblemen. Elke dag, meerdere keren per dag nu, slaat de dongle eruit. Dit is mijn 2e inmiddels, maar de moed begint aardig in de schoenen te zakken zo.
Wat irritant zeg. Zo zonde dat je niet je eigen internet als backup kan instellen oid.

Henley je slecht 4G bereik op die lokatie? Of kun je evt. nog iets verbeteren door de dongles een stukje te verplaatsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:08
Biet80 schreef op zondag 1 september 2024 @ 21:32:
[...]

Valt mee, nexus teruglevering minus p1 teruglevering is eigen verbruik...
Klein probleem De Nexus is geen officiele geijkte meter Valt dus tegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-09 17:19
hanev001 schreef op maandag 2 september 2024 @ 15:03:
[...]

Klein probleem De Nexus is geen officiele geijkte meter Valt dus tegen.
Hoe toont ZP eigenlijk aan hoeveel ze hebben geleverd/afgenomen middels de Nexussen om onbalans tegen te gaan?

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroengroen
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 02-04 11:14
kazuka schreef op zondag 1 september 2024 @ 11:34:
Augustus voorlopig de top maand. Opbrengst over 4 volledige maanden tot nu toe:

Mei: €167,03
Juni: €228,28
Juli: €140,41
Augustus: €254,89

Dat komt uit op gemiddeld €197,55 per maand en €6,47 per dag. Dat is tot nu toe ruim boven de €5 per dag om het jaarrendement van €1820 te halen. Met deze extrapolatie zou dat uitkomen op €2361,55 per jaar.

Nu eens kijken wat de herfst en wintermaanden gaan doen en of dit inderdaad minder oplevert als de zomermaanden. Blijft toch ook wel grappig om de verschillen in maandopbrengsten te zien tussen de verschillende Nexussen (Nexi? :P).
Het demosysteem zit nu al op de geschatte jaaropbrengst…

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jelmer058
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07 20:00
Augustus was ook voor mij een topmaand: €260,36 (20 kWh).

Wellicht ook interessant: het antwoord van De Centrale wat ik vandaag (na gisteren een vraag gesteld te hebben, dat is vlot) ontving:
Bedankt voor uw email. De Belastingdienst is op dit moment bezig met een inhaalslag te maken. Ze zijn nu ongeveer bij aanmeldingen die wij in januari hebben gedaan. Het heeft allemaal wat lang geduurd doordat het een tijdje is tegengehouden door de Belastingdienst.

Wij hopen binnen een aantal weken ook uw aangifte binnen te hebben zodat we deze kunnen indienen. Wij houden u op de hoogte.

Peugeot E-208 - 15 x 385 wp 5° zuid - Zonneplan Nexus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kikkasz
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11-09 12:43
In januari stond alleen de Zwolle-opstelling toch?

Schiet lekker op dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Ik geloof dat de demo opstelling vanaf november liep, kan het alleen niet meer terugvinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:39
RikHa schreef op maandag 2 september 2024 @ 17:38:
[...]

Hoe toont ZP eigenlijk aan hoeveel ze hebben geleverd/afgenomen middels de Nexussen om onbalans tegen te gaan?
Er word alleen gekeken hoeveel stroom er door je P1 meter is gegaan.
Maakt voor onbalans niet uit of de kWh's je Nexus of wasmachine ingaan. zelfde met terugleveren, voor de onbalans maakt het niet uit of die stroom uit je Nexus komt of van je PV, dit verklaard ook de verschillen tussen de systemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
bokkow schreef op maandag 2 september 2024 @ 22:36:
Ik geloof dat de demo opstelling vanaf november liep, kan het alleen niet meer terugvinden
1 november 2023. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tcIXyPEjJtqigO9u5eZB8eZt8vc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AP4wkYBlyQjobxh77XnP3T9L.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leksts
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:03
Peterhardenberg schreef op maandag 2 september 2024 @ 22:37:
[...]

Er word alleen gekeken hoeveel stroom er door je P1 meter is gegaan.
Maakt voor onbalans niet uit of de kWh's je Nexus of wasmachine ingaan. zelfde met terugleveren, voor de onbalans maakt het niet uit of die stroom uit je Nexus komt of van je PV, dit verklaard ook de verschillen tussen de systemen.
Tuurlijk maakt dat voor de administatie wel uit. De onbalanshandel gelooft Zonneplan niet op hun blauwe ogen, dus er is een mechanisme waarmee aangetoond kan worden hoeveel de Nexi ;) geladen en ontladen hebben. Misschien niet geijkt, maar goed genoeg voor de onbalanshandel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
leksts schreef op maandag 2 september 2024 @ 22:50:
[...]

Tuurlijk maakt dat voor de administatie wel uit. De onbalanshandel gelooft Zonneplan niet op hun blauwe ogen, dus er is een mechanisme waarmee aangetoond kan worden hoeveel de Nexi ;) geladen en ontladen hebben. Misschien niet geijkt, maar goed genoeg voor de onbalanshandel.
Ik denk dat je geen bron hebt die dit kan bevestigen, heeft niets met blauwe ogen te maken maar met de meterstanden die door de netbeheerder worden uitgelezen en niet door ZP

In Nederland is het niet toegestaan kWh's te verrekenen zonder dat dit door een MID goedgekeurde meter is vast gelegd. Linkje naar de bron

[ Voor 29% gewijzigd door Peterhardenberg op 03-09-2024 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leksts
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:03
Peterhardenberg schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 08:59:
[...]

Ik denk dat je geen bron hebt die dit kan bevestigen, heeft niets met blauwe ogen te maken maar met de meterstanden die door de netbeheerder worden uitgelezen en niet door ZP

In Nederland is het niet toegestaan kWh's te verrekenen zonder dat dit door een MID goedgekeurde meter is vast gelegd. Linkje naar de bron
En toch hebben ze "iets" geregeld. We weten niet wat, maar het is er wel...

Ik kan geen geld verdienen aan de onbalansmarkt door mijn wasmachine aan te zetten. Zonneplan kan dit wel door de Nexus aan te zetten. Terwijl beide op dezelfde netaansluiting zitten.
Hieruit concludeer ik (zonder bron idd) dat er een mechanisme is om te bepalen of een kWh door de Nexus verbruikt wordt of door mijn wasmachine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-08 01:50

NightHawk4

Lotte is Liev :>

leksts schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:28:
[...]

Ik kan geen geld verdienen aan de onbalansmarkt door mijn wasmachine aan te zetten. Zonneplan kan dit wel door de Nexus aan te zetten. Terwijl beide op dezelfde netaansluiting zitten.
Hieruit concludeer ik (zonder bron idd) dat er een mechanisme is om te bepalen of een kWh door de Nexus verbruikt wordt of door mijn wasmachine.
Ik heb van Stedin netjes een briefje gekregen dat ze mijn meter elk kwartier uit gaan lezen (ipv elk uur), hoe ze de data precies gebruiken weet ik niet maar ze hebben die desbetreffende data per kwartier wel nodig.
Dat is geijkt en daar staat op wat er door de meter gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
leksts schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:28:
[...]

Het koste me even moeite om het juiste antwoord te krijgen, maar ook Zonneplan geeft toe dat er alleen via de slimme meter word verrekend.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dwDnrXG9W7bbqKc-JSFsoeHxkcM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TTt8IEbWzDQk5EA9bxqakIqN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 13:08
Klinkt prima, niet? Als ik 6kW loop in te voeden als de Nexus aanslaat en ik neem daarna 2kW af, of voed juist 16kW terug dan ben je er niet?

Voor de onbalans zal je alleen het verschil hoeven aantonen op een bepaald tijdstip en je toont aan wat de Nexus doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroengroen
bokkow schreef op maandag 2 september 2024 @ 22:36:
Klopt vanaf 1 november

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankrox
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-09 09:45
Peterhardenberg schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 10:53:
[...]

Het koste me even moeite om het juiste antwoord te krijgen, maar ook Zonneplan geeft toe dat er alleen via de slimme meter word verrekend.

[Afbeelding]
Dit kan niet kloppen. De antwoorden van de ai bot zijn sowieso niet betrouwbaar zodra je doorvraagt.

De nexus powerplayvergoeding wordt berekend op de hoeveelheid heen en weer gepompte kWh's zoals geregistreerd door de dongle die aan de nexus hangt. Er vindt elke maand een verrekening plaats (powerplay terugboeking stroomverbruik op de factuur) tussen wat de batterij heeft verbruikt en wat jij zelf hebt verbruikt of hebt geleverd (zonnepanelen). Dit voorkomt bijvoorbeeld dat de elektrische auto gratis kan worden geladen op de momenten dat de nexus ontlaad (mijn evil self had het script al klaar om de auto te laden zodra de nexus begint te ontladen :+ ). Als je dit wel zou doen wordt dit dus verrekend op de factuur zoals hierboven genoemd.

Ook zijn de verschillen goed zichtbaar tussen nexusgebruikers waarbij veel load balancing optreed, en de nexus dus minder handelt, en de nexusgebruikers waarbij weinig of geen load balancing optreed en er dus meer gehandeld kan worden door de nexus. Dit is alleen meetbaar met de dongle die aan de nexus hangt.

Zonneplan weet immers niet wat er verder wordt verbruikt of geleverd door de klant als al het verbruik en levering op 1 hoop wordt gegooid met de nexus.

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08:56
elbizarre schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:44:
[...]

Ok. Misschien niet correct. Mijn SolarEdge geeft aan 755kWh te hebben opgewekt. Dus het heeft NIET gewerkt in de afgelopen tijd.
Nu schat ik mijn kansen bij de klantenservice een stuk slechter in.
Even een heads-up. Ik krijg €299 comma zoveel van Zonneplan voor de gemiste inkomsten door de niet geactiveerde dongle. Gebaseerd op de prestaties van de demo opstelling. Als dat niet netjes is, dan weet ik het niet. Wederom super tevreden met Zonneplan en deze oplossing. Tot nu toe feitelijk niks dan lof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
frankrox schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 16:37:
[...]

Dit kan niet kloppen. De antwoorden van de ai bot zijn sowieso niet betrouwbaar zodra je doorvraagt.

De nexus powerplayvergoeding wordt berekend op de hoeveelheid heen en weer gepompte kWh's zoals geregistreerd door de dongle die aan de nexus hangt. Er vindt elke maand een verrekening plaats (powerplay terugboeking stroomverbruik op de factuur) tussen wat de batterij heeft verbruikt en wat jij zelf hebt verbruikt of hebt geleverd (zonnepanelen). Dit voorkomt bijvoorbeeld dat de elektrische auto gratis kan worden geladen op de momenten dat de nexus ontlaad (mijn evil self had het script al klaar om de auto te laden zodra de nexus begint te ontladen :+ ). Als je dit wel zou doen wordt dit dus verrekend op de factuur zoals hierboven genoemd.

Ook zijn de verschillen goed zichtbaar tussen nexusgebruikers waarbij veel load balancing optreed, en de nexus dus minder handelt, en de nexusgebruikers waarbij weinig of geen load balancing optreed en er dus meer gehandeld kan worden door de nexus. Dit is alleen meetbaar met de dongle die aan de nexus hangt.

Zonneplan weet immers niet wat er verder wordt verbruikt of geleverd door de klant als al het verbruik en levering op 1 hoop wordt gegooid met de nexus.
Ik heb er niet zoveel verstand van, maar met welke dongel kun je stroom meten? en mag deze meting gebruikt worden om kWh's te verrekenen.
Hier nogmaals een link naar het artikel waar je kunt lezen waaraan een kWh meter moet voldoen als je in de E.U. en dus ook in Nederland stroom wilt factureren.
Dit kan niet met een meeting uit een dongel,

En ga gerust je EV laden als PowerPlay wil ontladen, je denkt dat je dan gratis laad?? Er gaat op dat moment geen kWh door je slimme meter naar het net. Dus geen vergoeding voor het ontladen van je Nexus.
De tegen boeking is om het verschil tussen onbalans en Day Ahead te verrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appie35
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 00:12
elbizarre schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 19:38:
[...]

Even een heads-up. Ik krijg €299 comma zoveel van Zonneplan voor de gemiste inkomsten door de niet geactiveerde dongle. Gebaseerd op de prestaties van de demo opstelling. Als dat niet netjes is, dan weet ik het niet. Wederom super tevreden met Zonneplan en deze oplossing. Tot nu toe feitelijk niks dan lof.
Ik heb er sins vandaag ook een nexus. De omvormer wordt wel warm

Android gebruiken met een visuele beperking, kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

appie35 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 20:55:
[...]

Ik heb er sins vandaag ook een nexus. De omvormer wordt wel warm
Dat is wel zo. Het is niet voor niks dat die dingen ruimte nodig hebben.
In de winter heb je er meteen een kacheltje bij. :)

Hij staat hier in een geïsoleerde maar niet verwarmde garage dus ik vind het prima zo.

[ Voor 12% gewijzigd door GaMbiNo op 03-09-2024 21:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankrox
Peterhardenberg schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 19:44:
[...]

Ik heb er niet zoveel verstand van, maar met welke dongel kun je stroom meten? en mag deze meting gebruikt worden om kWh's te verrekenen.
In de zonneplan app zie je het verbruik van de nexus in kWh. Deze informatie krijgen ze via de dongle die hangt aan de nexus.
Hier nogmaals een link naar het artikel waar je kunt lezen waaraan een kWh meter moet voldoen als je in de E.U. en dus ook in Nederland stroom wilt factureren.
technisch factureert zonneplan geen onbalansopbrengsten per kwh. ze geven een powerplay vergoeding. Zoals hier eerder benoemd door leksts heeft zonneplan wel degelijk de gegevens nodig van de dongle over wat ze daadwerkelijk op de onbalansmarkt hebben betekend ter verantwoording aan de netbeheerders.
En ga gerust je EV laden als PowerPlay wil ontladen, je denkt dat je dan gratis laad?? Er gaat op dat moment geen kWh door je slimme meter naar het net. Dus geen vergoeding voor het ontladen van je Nexus.
De powerplay vergoeding van de nexus staat volledig los van je eigen thuisverbruik. Dit geeft zonneplan ook aan op hun website (behalve uiteraard wanneer loadbalancing optreed). Of je nu veel stroom teruglevert of juist veel stroom verbruikt, wat haaks tegen de nexus ingaat, je krijgt gewoon de powerplay vergoeding (zolang de nexus zijn werk kan doen, dus als die door loadbalancing weinig mag leveren of opladen, krijg je minder vergoeding. dit wordt geregistreerd via de dongle).
De tegen boeking is om het verschil tussen onbalans en Day Ahead te verrekenen.
Dit klopt en probeerde ik juist aan jou duidelijk te maken. Als je dus gaat laden als de nexus ontlaad (wat ik heb gedaan :+ ). krijg je aan het eind van de maand een hogere tegenboeking. Al terugrekenend leek dit sterk op de geladen uren van mij waarbij de nexus tegelijk ontlaadde. De powerplay vergoeding krijg je gewoon, je moet nog wel betalen voor de verbruikte stroom tijdens die uren. De slimme meter kan dit verschil niet zien. Op de factuur betaal je de afgenomen en teruggeleverde kWh inclusief wat de nexus allemaal doet. Dit is geheel gebaseerd op de slimme meter. Met de tegenboeking corrigeren ze het geheel. Daarvoor moeten ze wel de informatie van de dongle gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankrox
elbizarre schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 19:38:
[...]

Dat is wel uitzonderlijk netjes! Een stuk netter dan de warmtepomp die hier binnen een jaar stukging waardoor ik 6 maanden samenvallend met de winter gas mocht stoken. Een vergoeding was geheel niet mogelijk. Ook niet bij mijn buurman waarvan de zonnepanelen uitvielen na een paar maanden en hij een maand geen stroom opwekte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Vandaag was er bij mij iemand van Zonneplan langs om preventief een kabel te vervangen naar aanleiding van mijn hoge standby verbruik in mei. In juni was dat verbruik echter al gehalveerd en nu hebben ze de standby regel uit de app gehaald dus voor mij was het eigenlijk allemaal al wel OK.

Maar het lijkt erop dat ze after sales en service de laatste tijd wat meer prioriteit geven en dat is een goede zaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elbizarre
Wellicht gerelateerd, wellicht compleet iets anders. Maar ik merk en vreemd standby gebruik sinds een paar dagen. Wellicht samenhangend met de Nexus.

Dit is ook snachts. Hebben jullie dit ook?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bzI6ivbpGg0GZmSP8SJQzppkTn4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vYctZXBRPZST9P6VRsVtKBQR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-09 17:19
elbizarre schreef op woensdag 4 september 2024 @ 07:05:
Wellicht gerelateerd, wellicht compleet iets anders. Maar ik merk en vreemd standby gebruik sinds een paar dagen. Wellicht samenhangend met de Nexus.

[Afbeelding]
Wat zien we op dit plaatje?

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
@frankrox

Laten we er maar vanuit gaan dat je volledig gelijk hebt.
blijft de vraag.
Waarom ZP geen goed inzicht kan geven tussen Nexus verbruik en huis verbruik
Als er niet via de slimme meter word verrekend word salderen wel lastiger.
En blijft het voor veel gebruikers onduidelijk hoe de powerplay verrekening tot stand komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroengroen

[Afbeelding]
Ik denk het verbruik van de omvormer plm 70 watt per uur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Jeroengroen schreef op woensdag 4 september 2024 @ 10:06:
[...]

Ik denk het verbruik van de omvormer plm 70 watt per uur
ZP zelf geeft een stand-by verbruik van ongeveer 40W op voor de Nexus. Benieuwd waar de andere 30 w vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 07:06
Ik heb over augustus een Powerplay tegenboeking stroomverbruik ** van €17,50.

Is dat bij iedereen ongeveer het zelfde op de factuur?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Peterhardenberg schreef op woensdag 4 september 2024 @ 10:56:
[...]

ZP zelf geeft een stand-by verbruik van ongeveer 40W op voor de Nexus. Benieuwd waar de andere 30 w vandaan komt.
Als ik de data uit de Solis omvormer bekijk zit die standby ook rond de 40-50 Watt, maar de driefase meter van Homewizard geeft hier ook 70 Watt aan. Waar dat verschil exact inzit weet ik niet, maar een gokje is dat de omvormer alleen het standby-gebruik van de batterij toont. En dus niet dat van de omvormer zelf erbij optelt. Samen zitten ze dan kennelijk op 70 Watt.

Zonneplan gebruikt vast data die ze vanuit de omvormers krijgen om op die 40 Watt te komen gok ik.

[ Voor 3% gewijzigd door GaMbiNo op 04-09-2024 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-09 21:31
dropkick_nl schreef op woensdag 4 september 2024 @ 11:01:
Ik heb over augustus een Powerplay tegenboeking stroomverbruik ** van €17,50.

Is dat bij iedereen ongeveer het zelfde op de factuur?
€20,41
Opbrengst van €261,41

Water is pas echt lekker als het bij de brouwerij is geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buns
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20-07 12:12
Biet80 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 12:25:
[...]

€20,41
Opbrengst van €261,41
Tegenboeking 17,29
Powerplay vergoeding 258,16

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
Ho jongens, hartstikke mooi maar laten we die resultaten later delen in een daarvoor bedoelt overzicht. Dankuwel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devlinx
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 26-08 22:21
Inmiddels ook voorzien van een Nexus. Alles lijkt naar behoren te functioneren.
Waar ik even moeite me heb is om inzicht te krijgen in mijn eigen verbruik / levering. Hoe hebben jullie dit opgelost?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marvin3241
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-09 11:04
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_K0YinW4GdV5cOSJaTQunABvtfQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/JmNQ0bpIMTIAImKjPhjg58eI.png?f=fotoalbum_large
Nou, ik heb betere dagen gehad tot nu toe.
Toch wel opvallend. Vandaag bijna geen zon en vrijwel geen wind en toch geen tekorten tot op heden. In augustus waren er dagen met aardig wat zon en wind met opbrengsten van 20 euro op alleen positieve onbalans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
marvin3241 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 17:39:
[Afbeelding]
Nou, ik heb betere dagen gehad tot nu toe.
Toch wel opvallend. Vandaag bijna geen zon en vrijwel geen wind en toch geen tekorten tot op heden. In augustus waren er dagen met aardig wat zon en wind met opbrengsten van 20 euro op alleen positieve onbalans.
Dit was verwacht he 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
Op basis waarvan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Op basis van het weerbericht :+
Het was verwacht dat er weinig zon en wind zou zijn vandaag. Zaken die onverwacht zijn leveren onbalans misschien is er over een uur alsnog een tekort ondanks de dure gascentrales (aanname) die het dynamische tarief tussen 19:00 en 20:00 zo hoog laat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iceman77
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-09 15:29
Hier ook. Sta momenteel op -25 cent. Kijken of het nog nul weet te worden vandaag.

Zie verder in het AD Amersfoort weer een negatief artikel over de thuisbatterij. Ze missen wederom het hele stuk handelen op de onbalansmarkt. Maar goed, vooral veel van dit soort artikelen blijven schrijven, koopt men nog niet massaal een thuisbatterij en profiteren wij voorlopig nog van wat meer onbalans 😉Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eUNhJRMd5VauJDx5rJbPOjE0f4I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j7QrnUf9S3GOzmvYk3niTlP0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:07
Peterhardenberg schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 19:44:
[...]
Welke meter de Nexus gebruikt weet ik niet, maar de dongel is sowieso alleen voor de communicatie en meet zelf niets.

Mijn vorige meter van de netbeheerder had ook een dongel maar werd toch echt gebruikt voor de jaarrekening.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jiriki schreef op woensdag 4 september 2024 @ 19:30:
[...]

Welke meter de Nexus gebruikt weet ik niet, maar de dongel is sowieso alleen voor de communicatie en meet zelf niets.

Mijn vorige meter van de netbeheerder had ook een dongel maar werd toch echt gebruikt voor de jaarrekening.
Wrs om de gegevens door te sturen. Ik kan me niet voorstellen dat er op basis van niet geijkte producten (jaar)afrekening gemaakt worden. Dan krijg je gesjoemel. Moet je Volkswagen eens vragen wat die voor ellende daarmee gehad hebben.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:07
Er zou best een MID meter in de omvormer kunnen zitten, de dongel is alleen voor de simkaart.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo3
  • Laatst online: 08-09 22:08
bokkow schreef op woensdag 4 september 2024 @ 18:10:
Op basis van het weerbericht :+
Het was verwacht dat er weinig zon en wind zou zijn vandaag. Zaken die onverwacht zijn leveren onbalans misschien is er over een uur alsnog een tekort ondanks de dure gascentrales (aanname) die het dynamische tarief tussen 19:00 en 20:00 zo hoog laat zijn.
Ik denk dat ik de Enius app niet goed begrijp. De Nexus kan dacht ik verdienen door te ontladen bij tekorten. Maar ook door te laden bij overschotten. Dit laatste zie ik eigenlijk niet gebeuren. Ook tussen 19:00 en 20:00 uur zou door laden toch opbrengst moeten zijn??

Arotherm 75/6; pv 6000wp; ZP Nexus 20 kW; gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ivo3
  • Laatst online: 08-09 22:08
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pK_RmpfV00Vp9yb6llngCqtK4PM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/noWijwWLhROCTVO1eMXTkc9k.png?f=fotoalbum_large

Enius onbalans

Arotherm 75/6; pv 6000wp; ZP Nexus 20 kW; gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08:58
ivo3 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 20:28:
[...]
Ik denk dat ik de Enius app niet goed begrijp. De Nexus kan dacht ik verdienen door te ontladen bij tekorten. Maar ook door te laden bij overschotten. Dit laatste zie ik eigenlijk niet gebeuren. Ook tussen 19:00 en 20:00 uur zou door laden toch opbrengst moeten zijn??
Die groene lijn is het EPEX day-ahead tarief, daar doet de Nexus op dit moment niets mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer058
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07 20:00

[Afbeelding]
Dit heb ik ook. Extra merkwaardig is a) het schommen en b) dat het soms ook naar een negatief stroomverbruik (ofwel teruglevering) schommelt.

Peugeot E-208 - 15 x 385 wp 5° zuid - Zonneplan Nexus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Jiriki schreef op woensdag 4 september 2024 @ 19:30:
[...]

Dan zat die dongel zeker aan de P1 poort van je slimme meter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Iceman77 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 18:15:
Hier ook. Sta momenteel op -25 cent. Kijken of het nog nul weet te worden vandaag.

Zie verder in het AD Amersfoort weer een negatief artikel over de thuisbatterij. Ze missen wederom het hele stuk handelen op de onbalansmarkt. Maar goed, vooral veel van dit soort artikelen blijven schrijven, koopt men nog niet massaal een thuisbatterij en profiteren wij voorlopig nog van wat meer onbalans 😉[Afbeelding]
Ach verbaasd me weer niks van de gemeente Amersfoort, komen elke keer met het ene domme plan na het andere. Incompetente wethouders die geen verstand van zaken hebben. Maar ook die hoogleraar mist weer het punt, blijft moeilijk voor mensen om te kijken waar nu echt het verdien- of verbruiksmodel zit.

In dat artikel wordt ook de burgemeester Molendijkflat genoemd waar ze een 'grote accu' hebben geplaatst, 160kWh voor 165 appartementen ;w

Maar gelukkig is de gemeente zelf al bezig met 'onderzoeken' (zal ook deze keer weer een ton of wat kosten) naar batterijen, en waarom 'aggregaten'? :?

De gemeente Amersfoort heeft zelf ook een stukje op de website geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PNFky0QG509R4of6t48ly1kyLXQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/euwTreWM2ouJYQmYVa378Jh7.jpg?f=user_large

edit:
@Devke Bij deze verwijdert, inhoudelijk ingaan op een sarcastische opmerking voegt ook helemaal niks toe aan dit topic. Dus een simpele opmerking dat het hier niet thuishoort was voldoende geweest.

[ Voor 25% gewijzigd door NightHawk4 op 05-09-2024 10:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
NightHawk4 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 22:52:
[...]

Ach verbaasd me weer niks van de gemeente Amersfoort, komen elke keer met het ene domme plan na het andere. Incompetente wethouders die geen verstand van zaken hebben. Maar ook die hoogleraar mist weer het punt, blijft moeilijk voor mensen om te kijken waar nu echt het verdien- of verbruiksmodel zit.

In dat artikel wordt ook de burgemeester Molendijkflat genoemd waar ze een 'grote accu' hebben geplaatst, 160kWh voor 165 appartementen ;w

Maar gelukkig is de gemeente zelf al bezig met 'onderzoeken' (zal ook deze keer weer een ton of wat kosten) naar batterijen, en waarom 'aggregaten'? :?

De gemeente Amersfoort heeft zelf ook een stukje op de website geplaatst.

[Afbeelding]

Kinderen nemen is ook belastend voor het milieu maar dat vind ik dan weer nergens terug... :X
Voegt niks toe aan topic de laatste opmerking.

Edit: @NightHawk4 ook een fair punt, dus aangepast.

[ Voor 8% gewijzigd door Devke op 05-09-2024 13:02 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:38
Iceman77 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 18:15:
Zie verder in het AD Amersfoort weer een negatief artikel over de thuisbatterij. Ze missen wederom het hele stuk handelen op de onbalansmarkt.
Leuk dat mensen nu wat verdienen op de onbalansmarkt, als iedereen dat zou doen gaat dat verdienmodel hetzelfde lot tegemoet als zonnepanelen en salderen. Hou het vooral voor een kleine groep pioniers zou ik zeggen... :)

Het artikel stelt imo terecht dat een thuisbatterij voor het verhogen van directverbruik (nog) lastig rond te rekenen is. Met salderen zonder actief handelen gewoon oninteressant.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• elbizarre
Jelmer058 schreef op woensdag 4 september 2024 @ 21:13:
[...]

Dit heb ik ook. Extra merkwaardig is a) het schommen en b) dat het soms ook naar een negatief stroomverbruik (ofwel teruglevering) schommelt.
Ah fijn om te horen dat ik dit niet alleen heb. Ja hij schommelt inderdaad zo,n 300W heen en weer. Dat vind ik nogal wat(t).

Dat negatieve bij jou is wellicht door je zonnepanelen? Of wellicht is nexus aan het leveren maar staat de DLB er op?

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:26

thido

Tilburg

Eerste factuur met Powerplay zojuist ontvangen.
Vanavond eens kijken of ik hem ontleed krijg.
De €300,- korting is verrekend zie ik, dus dat is mooi.
Eerste wat mij opvalt is dat het 'werkelijk stroomverbruik' behoorlijk is, maar de 'werkelijke teruglevering stroom' is dat ook. Gelijk aan de getallen in de app. Volgens mij kan ik dan dus nog steeds niet zien wat het werkelijke verbruik is zonder inmenging van de Nexus. Wellicht de geladen en ontladen kWh van de Nexus daarvan aftrekken dan?

Edit: het bedrag komt ook overeen met de app, schuifje 'energiebelasting' uitzetten.

[ Voor 16% gewijzigd door thido op 05-09-2024 15:47 ]

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• bokkow
Ja de factuur is een huzarenstukje..

Ze nemen een voorschot mee voor over twee maanden, die van twee maanden terug voor deze maand wordt verrekend.

De tarieven zijn exclusief EB en exclusief btw. Die staat weer verderop in de factuur onder vaste maandkosten gebaseerd op je verwachte jaarverbruik na aftrek van verwachte te salderen teruglevering, gedeeld door 12.

Zelfde rare trucje doen ze voor belastingen over gas.

Dus zover het al lastig te bepalen is wat je verbruik is los van de batterij maakt de factuur het zowaar nog moeilijker inzicht te krijgen. Dat lijkt bewust.

• thido

thido

Tilburg

Het gaat mij om mijn verbruik/teruglevering zónder de Nexus.
Op de factuur zit dat erbij in. Nu zien ik in de app wel de geladen en ontladen kWh's van de Nexus.
Die zijn natuurlijk verschillende (momentopname batterijstatus en verliezen). Maar ik denk dus dat ik de ontladen kWh's van beide hoeveelheden op de factuur moet aftrekken om tot mijn eigen werkelijke verbruik te komen, of in ieder geval in de buurt.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• bokkow
thido schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:11:
Het gaat mij om mijn verbruik/teruglevering zónder de Nexus.
Op de factuur zit dat erbij in. Nu zien ik in de app wel de geladen en ontladen kWh's van de Nexus.
Die zijn natuurlijk verschillende (momentopname batterijstatus en verliezen). Maar ik denk dus dat ik de ontladen kWh's van beide hoeveelheden op de factuur moet aftrekken om tot mijn eigen werkelijke verbruik te komen, of in ieder geval in de buurt.
Los van wat je zoekt, de factuur is echt belabberd was mijn punt.

Wat je op het laatst zegt klopt bij benadering. Dus maandtotaal aftrek / teruglevering - kWh opladen en ontladen van de Nexus, dan heb je de kWh van eigen verbruik en opwek maar niet de exacte kosten / opbrengsten, dat laatste is erg lastig te bepalen tenzij je het logt per seconde. Ik zeg bij benadering want; wanneer de batterij laadt terwijl je zonnepanelen flink opwekken dan gaat die energie de batterij in en komt er op een later moment weer uit met ±12% verlies. Ik durf niet te zeggen wat je hiermee bedoelt:

"Nu zien ik in de app wel de geladen en ontladen kWh's van de Nexus.
Die zijn natuurlijk verschillende (momentopname batterijstatus en verliezen)."

Maar wat er staat bij laden en ontladen in de Zonneplan app klopt aardig met wat mijn MID kWh meter aangeeft.

[ Voor 7% gewijzigd door bokkow op 05-09-2024 16:30 ]

• bokkow
Uh-oh:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pLE04pvQoSs6gE5rArfXo2ig5us=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4TOJfelnWdbUGuPRlpTwQB62.jpg?f=fotoalbum_large

Paars lichtje en app geeft aan geen verbinding. Here we go, ik had nog wel de hoop dat dit gezever aan mij voorbij zou gaan 😅

Edit: inmiddels is ook de andere dongle paars aan het knipperen...

[ Voor 6% gewijzigd door bokkow op 05-09-2024 16:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nitrogun
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-09 09:29
Paars lichtje en app geeft aan geen verbinding. Here we go, ik had nog wel de hoop dat dit gezever aan mij voorbij zou gaan 😅

Hier ook 2 dongels die paars knipperen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankrox
bokkow schreef op donderdag 5 september 2024 @ 16:56:
Uh-oh:
[Afbeelding]

Hier ook , en nog nooit gehad, dus ligt niet aan ons >:) h

• bokkow
Ok, fieuw, maar wat ik wel zie is dat ie nu met 10kW aan het ontladen is. Ik denk ook omdat ie geen signaal krijgt daarmee te stoppen. Hoop dat ie nu ook gewoon stop bij 7%

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
Zojuist klantenservice gesproken; ze zijn op de hoogte van een issue, zijn er mee bezig, volgt nog berichtgeving.

• marvin3241
Mijn accu is ook offline. Staat ook ineens op zelfconsumptie modus.

• bokkow
Oh, hier nu weer online 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
Haha wilde net komen vragen of mensen hier ook batterij én p1 dongel offline hadden.

:D

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Hier ook offline, en natuurlijk komt er net een piek van 1.83EUR per kWH voorbij, haha.

• Ahum.....
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08-09 23:17
Ik lees al een tijd mee en heb sinds 12 augustus een 20 kWh Nexus staan.
Bij mij ook offline, twee paars knipperende dongels en in de app staat "Powerplay niet actief", de accu is 92% gevuld.
Theo

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

• NightHawk4

NightHawk4

Haha wilde ook net posten, had twee dongels offline.

Laatste meting :16:35 uur

Eentje is er alweer groen :*)

panicmode off :>

[ Voor 16% gewijzigd door NightHawk4 op 05-09-2024 17:20 ]

• m00
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-08 11:13

m00

Hier zit er nog minder leven in dan dat de grafiek mij doet denken ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7hdwmOSQlog5kf4pZ8FyXqSifuQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UhHUljyyRHlu8lmlJxGDeUbk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8rPACg2dm6HUBHZNCHWfqqjEdOk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/kokwwbirGJinALTsz3HkiEur.gif?f=user_large

Ben benieuwd of de huidige €1800 piek dan goed zal worden meegenomen.

• kevinjkok
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-09 08:50
Bij jullie ook de P1 Dongle offline?

Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP

• kevinjkok
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-09 08:50
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zx9y8WOO2df9jV_LlmqgYAkRwWM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c3BVEjW8jT04536l2e5E2loc.jpg?f=fotoalbum_large

Ben erg benieuwd of ie ook helemaal leeg gaat trekken als er geen nieuw signaal komt.

Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP

• dropkick_nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 07:06
Hier ook offline

• CryptoCake
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-06 10:09
Bij mij waren ze alle 3 ook offline ;(
Ze moeten hier echt wat op gaan verzinnen, want dit is zo instabiel als de ****.

Zonneplan als je dit leest: AUB via LAN. :-(

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Ik kon het niet laten :X

17:40 Bij mij alles weer groen en operationeel :>

[ Voor 24% gewijzigd door NightHawk4 op 05-09-2024 17:40 ]

• Gerrit1968
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 06:48
Hier ook alle 3 offline.
De p1 meter is weer online, maar beide van de batterij sinds 16:35 offline. Batterij is wel lekker warm sinds hij vol power aan het ontladen is.
Ben benieuwd wanneer hij stopt, volgens mijn HW p1 meter gaat hij nog.lekker door

• thido

thido

Tilburg

Hier was een van beide paars toen ik thuis kwam om 17.30u. In de app te zien vanaf 16.36u net als bij iedereen.
Heb ze beide zelf gereset en toen kwam de boel weer online.

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

CryptoCake schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:32:
Bij mij waren ze alle 3 ook offline ;(
Ze moeten hier echt wat op gaan verzinnen, want dit is zo instabiel als de ****.

Zonneplan als je dit leest: AUB via LAN. :-(
Hier had jij iets voor toch? 😉
Ik heb de dongels even 5 minuutjes uitgezet en weer aangezet. Sinds 17:15 is alles weer online dus het heeft geholpen kennelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door GaMbiNo op 05-09-2024 18:01 ]

• marvin3241
Nu weer online. Staat ineens op zelfconsumptie, dus er gebeurt praktisch niks meer. Kan hem ook niet omzetten naar powerplay. Meer mensen hier last van?

• CryptoCake
GaMbiNo schreef op donderdag 5 september 2024 @ 18:01:
[...]

Hier had jij iets voor toch? 😉
Ik heb de dongels even 5 minuutjes uitgezet en weer aangezet. Sinds 17:15 is alles weer online dus het heeft geholpen kennelijk.
Ja maar het werkte niet zoals verwacht. Hij heeft hem maar 1x herstart omdat hij "offline" was en hij bleef daarna offline. M'n automation werd daarna dus niet meer getriggerd ;( Grote faal.

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

CryptoCake schreef op donderdag 5 september 2024 @ 18:04:
[...]

Ja maar het werkte niet zoals verwacht. Hij heeft hem maar 1x herstart omdat hij "offline" was en hij bleef daarna offline. M'n automation werd daarna dus niet meer getriggerd ;( Grote faal.
Ah oké. Ik had ze even handmatig uit- en na enkele minuten weer aangezet. Had er nog geen automation voor gemaakt. Het principe is wel goed. Binnenkort maar even doen.

Als 15 minuten offline
Dan dongles uit
5 minuten wachten
Dan dongles weer aan. Zoiets denk ik.

[ Voor 11% gewijzigd door GaMbiNo op 05-09-2024 18:07 ]

• NightHawk4

NightHawk4

GaMbiNo schreef op donderdag 5 september 2024 @ 18:06:
[...]

Ah oké. Ik had ze even handmatig uit- en na enkele minuten weer aangezet. Had er nog geen automation voor gemaakt. Het principe is wel goed. Binnenkort maar even doen.

Als 15 minuten offline
Dan dongles uit
5 minuten wachten
Dan dongles weer aan. Zoiets denk ik.
Hoe zet je die dongels uit dan? Gewoon eruit halen, dan blijven ze zeker nog even branden?

Er is er namelijk weer eentje die rood zijn leuker vond dan groen.... :(

• martijn3
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11-09 20:44
Hier zijn ze beiden weer rood. De app denkt nog dat alles online is. Gaat weer lekker zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

NightHawk4 schreef op donderdag 5 september 2024 @ 18:27:
[...]

Hoe zet je die dongels uit dan? Gewoon eruit halen, dan blijven ze zeker nog even branden?

Er is er namelijk weer eentje die rood zijn leuker vond dan groen.... :(
Cryptocake heeft daar iets voor bedacht. Daarmee schakel je 1 van de draden van de UTP kabel waar de dongles aan hangen. Is wel te vinden in dit topic.

Hier gaan ze nu ook weer offline. 😣

Edit: en weer online na 5 minuutjes uit te hebben gezet.

[ Voor 5% gewijzigd door GaMbiNo op 05-09-2024 18:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Ik ga dat ding van @CryptoCake ook maar eens maken :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

GaMbiNo schreef op donderdag 5 september 2024 @ 18:31:
[...]

Cryptocake heeft daar iets voor bedacht. Daarmee schakel je 1 van de draden van de UTP kabel waar de dongles aan hangen. Is wel te vinden in dit topic.

Hier gaan ze nu ook weer offline. 😣

Edit: en weer online na 5 minuutjes uit te hebben gezet.
Voor mij op dit moment even te ingewikkeld maar eruit trekken en een paar minuten aan de kant leggen werkt ook :P

Batterij dongels allebei groen de P1 nu weer rood.....

WTF is dit... lummelen? :? :X :F

Paar minuutjes de P1 dongel aan de kant gelegd en alles nu weer groen.... :z

[ Voor 6% gewijzigd door NightHawk4 op 05-09-2024 19:02 ]

• ApexAlpha
kazuka schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:18:
Hier ook offline, en natuurlijk komt er net een piek van 1.83EUR per kWH voorbij, haha.
Is €1850 per MWh eigenlijk een harde grens of zo? Als ik naar de prijzen kijk lijkt het een plafond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

ApexAlpha schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:02:
[...]

Is €1850 per MWh eigenlijk een harde grens of zo? Als ik naar de prijzen kijk lijkt het een plafond.
Nope, ligt geheel aan de biedladder. Vorig jaar waren er zelfs pieken van 2500 EUR. En ik geloof dat er in 2022 nog extremere bedragen voorbij kwamen.

• Acxels
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 06-05 16:58
Bijzonder als het apparaat zijn verbinding verliest blijft de omvormer actie gewoon lopen. In mijn geval is de dongel met 83% en actief ontladen offline gegaan. Vervolgens net 43% online gekomen na een handmatige reset. Dus 8kw stroom 'verloren' tijdens de glitch. Benieuwd of en hoe ze dit nog verrekenen.

Daarnaast irriteer ik mij lichtelijk aan het feit dat ik 2 dongels heb waarvan 1 het niet doet (knippert blauw) en de 2e in storing schiet waarvoor ik handmatig actie moet ondernemen.

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ik meen hier eerder gelezen te hebben dat 1 dongle enkel voor software updates gebruikt wordt en de andere dongle voor de Powerplay communicatie. Weet alleen niet hoe je deze kan identificeren.

• CryptoCake
kazuka schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:35:
Ik meen hier eerder gelezen te hebben dat 1 dongle enkel voor software updates gebruikt wordt en de andere dongle voor de Powerplay communicatie. Weet alleen niet hoe je deze kan identificeren.
1 dongle is voor de batterij en de ander voor het aansturen van de omvormer. Gewoon het kabeltje volgen en je ziet vanzelf welke bij wat hoort.

• ApexAlpha
Acxels schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:25:
Bijzonder als het apparaat zijn verbinding verliest blijft de omvormer actie gewoon lopen. In mijn geval is de dongel met 83% en actief ontladen offline gegaan. Vervolgens net 43% online gekomen na een handmatige reset. Dus 8kw stroom 'verloren' tijdens de glitch. Benieuwd of en hoe ze dit nog verrekenen.

Daarnaast irriteer ik mij lichtelijk aan het feit dat ik 2 dongels heb waarvan 1 het niet doet (knippert blauw) en de 2e in storing schiet waarvoor ik handmatig actie moet ondernemen.
Zou de dongel niet gewoon een tijdsvak meesturen als in 10kW voor 20 min?

Dat ie bij offline die opdracht gewoon afmaakt.

• CryptoCake
ApexAlpha schreef op donderdag 5 september 2024 @ 19:44:
[...]

Zou de dongel niet gewoon een tijdsvak meesturen als in 10kW voor 20 min?

Dat ie bij offline die opdracht gewoon afmaakt.
Nee, jammer genoeg. Dat kunnen ze overigens wel doen, want in Self-use mode is er een optie om een (ont)laad tijd mee geven, maar dat gebruiken ze helaas niet.

• NightHawk4

NightHawk4

Sinds dat storingsgeneuzel toch 3 flinke €1850 pieken op onbalans.

Mijn dagopbrengst staat nu op €9 60 🤑

• Ahum.....
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08-09 23:17
Bij mij is alles zonder resetten weer aan de slag gegaan, alle dongels zijn weer groen en de opbrengst is inmiddels van 4,01 euro omhoog gegaan naar 8,09 euro :)

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Hier inmiddels 11,16. Wordt nog een goeie dag ook. >:)

• elbizarre
kevinjkok schreef op donderdag 5 september 2024 @ 17:23:
[Afbeelding]

Ben erg benieuwd of ie ook helemaal leeg gaat trekken als er geen nieuw signaal komt.
Dat is een knap overzichtje! Welke tool/app/module is dit?
Pagina: 1 ... 8 ... 63 Laatste