Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buns
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20-07 12:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UmAfJQqnvVDqv3A_oZgZZeZIKqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4DzmeTI3RMKdcUR3by2gJ8kL.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben benieuwd of dit gevolgen heeft voor de onbalans. De dag start in ieder geval met een mooie powerplay opbrengst.

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 13:08
Wat vreemd om te zien dat de ANWB zo groot is. Zou niet mijn eerste partij zijn waar ik aan denk?

Knap van ze om zo een gat in een markt te vinden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:36
ANWB heeft alleen de naam mee, dat is volgens mij echt alles.

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:38
Dank voor het wijzen hierop, die pagina hebben ze redelijk stilletjes aangepast denk ik. Ga het eens napluizen :D

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-08 01:50

NightHawk4

Lotte is Liev :>

SidewalkSuper schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 09:01:
ANWB heeft alleen de naam mee, dat is volgens mij echt alles.
En natuurlijk het ledenaantal wat ze al hebben, vrij makkelijk om dan ook daar een energiecontract af te sluiten. Zeker na het omvallen van wat energieleveranciers enkele jaren geleden.

Onbekend maakt onbemind.
De ANWB heeft maar liefst 5 miljoen leden. Hiermee zijn we de grootste vereniging van Nederland. En… dat helpt. Omdat we zoveel leden hebben kunnen we namelijk ontzettend veel doen. Voor jou persoonlijk én voor de hele maatschappij. Zo zorgen we ervoor dat iedereen onbezorgd de wereld om zich heen kan ontdekken. ANWB helpt Nederland goed op weg.

• Hun
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 10:26

Hun

Ik heb nog een paar vragen, hopelijk heeft iemand hier kennis van.

Zonneplan levert de batterij met een 3-fase aardlekautomaat B20 300mA in de meterkast. Dat is 300mA lekstroom, normaal wordt thuis een 30 mA lekstroom automaat gebruikt. Ik begrijp dat alles boven de 100 dodelijk kan zijn. Kiki geeft hier geen duidelijk antwoord op. Behalve dat dat nodig is bij grote stroomsterktes. Toen ik vroeg of de batterij dan bij die sterktes meer dan 30mA lekt was dat niet het geval..

Kiki:
De keuze voor een 300mA aardlekautomaat bij de Zonneplan Nexus thuisbatterij is gebaseerd op de specifieke technische eisen en veiligheidsoverwegingen van de batterij. Het gaat hierbij niet om het toestaan van meer lekstroom, maar om het waarborgen van een stabiele en veilige werking van de batterij bij hogere stroomsterktes. De 300mA aardlekautomaat biedt voldoende bescherming tegen gevaarlijke lekstromen, terwijl het ook voorkomt dat de batterij onnodig vaak wordt uitgeschakeld bij kortstondige pieken die inherent zijn aan de werking van de batterij.

Voor de rest van je huis blijft de 30mA aardlekschakelaar de standaard om maximale veiligheid te garanderen. Heb je nog andere vragen? 😊🔋

• bokkow
Bij mij hebben ze deze 30mA gebruikt:

Edit, productpagina van Noark ipv Elektramat foutieve link:
https://www.noark-electric.eu/en/products/111531

Plaatje klopt niet bij het product.... tja het is geen Eaton of Hager...

[ Voor 67% gewijzigd door bokkow op 29-08-2024 12:36 ]

• ApexAlpha
Is dat die 0.3A die erop staat? Dan zal ik ook even kijken.

edit: ik heb ook 0.3A

[ Voor 3% gewijzigd door ApexAlpha op 29-08-2024 12:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:27

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

In verband met een nogal volle groepenkast hebben ze bij mij de automaat ernaast geplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XSsgCbmgO8ajOdr0BjoaCO_x_mI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Os3EfUEAVwJUsSMEkVQA9itP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Sorry verkeerde product gelinkt op elektramat het is een 20A B karateristiek met 300mA lekstroom beveiliging

[ Voor 17% gewijzigd door bokkow op 29-08-2024 12:48 ]

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 08:56
thido schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 21:25:
[...]

Hebben ze niet al een keer een dongle gewisseld dan?
Ik had ook twee groene dongles, maar systeem offline.
Precies 48uur later online met een nieuwe dongle.
Wel zelf pro actief mee bezig geweest.
Zeker. ruim 1 maand geleden, zelf verwisseld.
Blijkt nu dat ze deze in hun administratie niet hadden aangepast. Dus de nexus was wel online, maar niet zichtbaar in de App.
De boys waren snel weer klaar gelukkig.
Het lijkt er op dat hij wel gewerkt heeft afgelopen tijd, want de teruglevering deze maand is 645kWh. Dat is meer dan mijn panelen kunnen leveren.

Nu is het enkel nog zaak om zeker te zijn dat ik ook mijn vergoeding gewoon krijg.
Maar daar heb ik goede hoop op. Nu bezig met de klantenservice. :(:)

• elbizarre
elbizarre schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:41:
[...]

Blijkt nu dat ze deze in hun administratie niet hadden aangepast. Dus de nexus was wel online, maar niet zichtbaar in de App.
De boys waren snel weer klaar gelukkig.
Het lijkt er op dat hij wel gewerkt heeft afgelopen tijd, want de teruglevering deze maand is 645kWh. Dat is meer dan mijn panelen kunnen leveren.

Nu is het enkel nog zaak om zeker te zijn dat ik ook mijn vergoeding gewoon krijg.
Maar daar heb ik goede hoop op. Nu bezig met de klantenservice. :(:)
Ok. Misschien niet correct. Mijn SolarEdge geeft aan 755kWh te hebben opgewekt. Dus het heeft NIET gewerkt in de afgelopen tijd.
Nu schat ik mijn kansen bij de klantenservice een stuk slechter in.

• bokkow
Ok, ik ben het even nagegaan, ik heb hierboven een verkeerde aanname gedaan. Het is inderdaad een 300mA B20 aardlekautomaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XjojBVO_cLu4Lyn5yWFZEPvlMrE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4JORbI2aJsgY9vVtlnjvbmtX.png?f=fotoalbum_large

Toen ben ik gaan navragen, voor vast aangesloten apparaten (zoals omvormers) is dit toegestaan in huis omdat "een omvormer 10mA per kWp kan trekken".

Dus Kiki lijkt het hier wel bij het juiste eind te hebben.

• elbizarre
Nu ik toch aan het posten ben:

Ik zag op de website van Pylon dat die batterij tot 7 stuks gestapeld kunnen worden.
Echter Nexus (wat gewoon een rebrand is) kan maar tot 4....
Wat zou er gebeuren als je er gewoon nog 3 bij prakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

elbizarre schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:51:

Ik zag op de website van Pylon dat die batterij tot 7 stuks gestapeld kunnen worden.
Probeer het voor ons uit zou ik zeggen :D

Maar ik denk dat ZP"s software / firmware daar ook aangepast voor moet worden.

• ApexAlpha
bokkow schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:47:
Ok, ik ben het even nagegaan, ik heb hierboven een verkeerde aanname gedaan. Het is inderdaad een 300mA B20 aardlekautomaat.

[Afbeelding]

Toen ben ik gaan navragen, voor vast aangesloten apparaten (zoals omvormers) is dit toegestaan in huis omdat "een omvormer 10mA per kWp kan trekken".

Dus Kiki lijkt het hier wel bij het juiste eind te hebben.
Voor wat het waard is ik had bij het plaatsen van mijn nieuwe groepenkast al wat extra aardlekautomaten laten installeren en daar is mijn eerste setje zonnepanelen op aangesloten.

Die zorgden er helaas voor dat de zonnepanelen uitvielen door de aardlek continu als het regende. De oplossing was om hem te vervangen door een van zonneplan die een stuk hogere waarde aanhouden, sindsdien loopt alles goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
elbizarre schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:51:

Ik denk niet zo veel want je omvormer kan toch maar 10kW leveren of trekken en ik heb nog geen onbalans gezien die langer dan 2 volledige uren achter elkaar duurt zonder tijd om weer op te laden.

Wel fijn systeem, ook voor de toekomst als je een of meerdere modules wil upgraden of vervangen, die klik je er gewoon zelf op.

Zie de resultaten van je experiment graag temoet :p

[ Voor 3% gewijzigd door ApexAlpha op 29-08-2024 13:16 ]

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

GaMbiNo

1337

kazuka schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:58:
[...]

Probeer het voor ons uit zou ik zeggen :D

Maar ik denk dat ZP"s software / firmware daar ook aangepast voor moet worden.
Zou het?
Als ik het algoritme een beetje volg, en mijn batterij met de demobatterij vergelijk, dan heb ik het idee deze gewoon zo nu en dan een laad/ontlaad trigger krijgen via de 4G-dongles. Als deze nog kán laden of ontladen gaat deze aan de slag en anders wordt de trigger genegeerd. Er zijn nu al 10,15 en 20 Kw batterijen en dat maakt voor het algoritme niks uit denk ik. Bij de kleinere batterijen heb je alleen eerder kans dat de batterij niet meer kan leveren en dan is het helaas pindakaas. :)

Maar dit verhaal zit vol met aannames dus helemaal zeker ben ik niet. :P Afwachten tot iemand er een 5Kw bijstapelt denk ik.. :D

[ Voor 4% gewijzigd door GaMbiNo op 29-08-2024 13:47 ]

• ApexAlpha
GaMbiNo schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 13:46:
[...]

Zou het?
Als ik het algoritme een beetje volg, en mijn batterij met de demobatterij vergelijk, dan heb ik het idee deze gewoon zo nu en dan een laad/ontlaad trigger krijgen via de 4G-dongles. Als deze nog kán laden of ontladen gaat deze aan de slag en anders wordt de trigger genegeerd. Er zijn nu al 10,15 en 20 Kw batterijen en dat maakt voor het algoritme niks uit denk ik. Bij de kleinere batterijen heb je alleen eerder kans dat de batterij niet meer kan leveren en dan is het helaas pindakaas. :)

Maar dit verhaal zit vol met aannames dus helemaal zeker ben ik niet. :P Afwachten tot iemand er een 5Kw bijstapelt denk ik.. :D
Die dongel zal ook doorsturen hoe vol de batterij nu zit want ZP moet zich met 'standby' vermogen aanmelden bij de netbeheerder geloof ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

CryptoCake schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 22:29:
[...]

Heb 'm gemaakt hoor ^

Foto 1: De onderdelen
Foto 2: Pin 2 onderbroken van een oud utp koppelstukje dat ergens rond zwierf, en iets verlengd zodat het in de NO NC en COM van de relay kan
Foto 3: Het eindresultaat van de PoC
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

En yes, het werkt :9
Ik kan nu op afstand de dongles rebooten via Home Assistant :9B

Had nog een paar oude NodeMCU's (ESP8266) liggen, werkt perfect!
Relay is een 5V relay, maar werkt ook gewoon prima met de 3V output van de ESP.
Als iemand dit wilt namaken, let me know. Dan deel ik het .ino bestandje met je (y)

EDIT:
Bestand is hier beschikbaar:
https://gist.github.com/c...d311ec70309d39430287b5238
Ik heb naar jouw voorbeeld hetzelfde nagemaakt en ook hier werkt het. :9

Ik had deze nog liggen en daarmee werkt het.

Ik heb ook een UTP koppelstuk gesloopt om ader 2 te onderbreken naar bovenstaande relais schakelaar en die is middels Zigbee gekoppeld aan Home assistant. Zo kan ik nu dus ook de dongles van afstand herstarten. >:)

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

ApexAlpha schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 13:56:
[...]

Die dongel zal ook doorsturen hoe vol de batterij nu zit want ZP moet zich met 'standby' vermogen aanmelden bij de netbeheerder geloof ik.
Als dat zo is dan zou het alsnog moeten kunnen. Maar dat is afhankelijk van hoe slim de software van Zonneplan is. De BMS weet namelijk hoeveel batterij packs hij aanstuurt en hoe vol hij is. Die info krijgt Zonneplan ook vermoed ik.

[ Voor 4% gewijzigd door GaMbiNo op 29-08-2024 14:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

GaMbiNo schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 13:46:
[...]

Zou het?

Het zou best kunnen, ZP is wat dat betreft een beetje een blackbox. Maar ik geloof ook dat ze gezegd hebben dat boven de 20kWh het rendement en efficiency sterk afneemt bij onbalans. Je hebt dan denk ik meer aan een krachtigere omvormer. In het Frank topic is iemand met een Sigenstor 24kWh / 12kW en die zit qua opbrengsten nauwelijks boven de 20kWh Nexus geloof ik.

Maar voor de toekomst als eigen opslag belangrijker wordt kan bijplaatsen van modules wel interessant zijn natuurlijk.

[ Voor 5% gewijzigd door kazuka op 29-08-2024 14:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elbizarre
ApexAlpha schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 13:11:
[...]

Ik denk niet zo veel want je omvormer kan toch maar 10kW leveren of trekken en ik heb nog geen onbalans gezien die langer dan 2 volledige uren achter elkaar duurt zonder tijd om weer op te laden.

Wel fijn systeem, ook voor de toekomst als je een of meerdere modules wil upgraden of vervangen, die klik je er gewoon zelf op.

Zie de resultaten van je experiment graag temoet :p
Dit is wel een goed punt natuurlijk. Je hebt gewoon een maximale throughput van stroom. En gezien pieken op de onbalans niet zo lang duren, zal je hier minder en minder efficiëntie uit halen bij hogere opslagcapaciteit.

Even los van de techniek of het wel of niet kan/mag. Ik denk dat het wel zou kunnen dus, maar dat de efficiëntie per kW gewoon (hard) achteruit gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
Ja de vraag is wat de BMS aan de dongel doorstuurt. Als dat alleen een percentage is en de hoeveelheid kWh is handmatig geregistreerd in de ZP backend dan zal alles prima werken. Als de BMS ook het aantal kWh doorstuurt en het wijkt af van wat ZP verwacht dan denk ik dat je een error krijgt, net als dat je dat zou krijgen als één module uitvalt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CryptoCake
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-06 10:09
GaMbiNo schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 13:58:
[...]

Ik heb naar jouw voorbeeld hetzelfde nagemaakt en ook hier werkt het. :9

Ik had deze nog liggen en daarmee werkt het.

Ik heb ook een UTP koppelstuk gesloopt om ader 2 te onderbreken naar bovenstaande relais schakelaar en die is middels Zigbee gekoppeld aan Home assistant. Zo kan ik nu dus ook de dongles van afstand herstarten. >:)
🎉 goed bedacht! Veel eleganter zo met een stuk minder stappen tussen device en HA!

Heb van de week een kleine case aangepast en geprint voor de componenten, ziet er een stuk vrolijker uit nu :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UIh2ksgsgxRHGwHELNA-skJTkJA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nZFSCbPXgM9qekBVRCx99jPb.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DwNg7NMsPCrxzRDRb3SdbMiCaUU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uCyho5QXX3ueINA7ITrdSbKG.jpg?f=fotoalbum_tile

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

elbizarre schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 14:18:
[...]

Dit is wel een goed punt natuurlijk. Je hebt gewoon een maximale throughput van stroom. En gezien pieken op de onbalans niet zo lang duren, zal je hier minder en minder efficiëntie uit halen bij hogere opslagcapaciteit.

Even los van de techniek of het wel of niet kan/mag. Ik denk dat het wel zou kunnen dus, maar dat de efficiëntie per kW gewoon (hard) achteruit gaat.
Denk ik ook. Totdat we andere vormen krijgen waarvoor we ook een percentage van de batterij kunnen inzetten om de eigen zonnestroom op te slaan bijvoorbeeld. Een beetje zoals dat plaatje dat even terug gepost werd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elbizarre
GaMbiNo schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 14:21:
[...]

Denk ik ook. Totdat we andere vormen krijgen waarvoor we ook een percentage van de batterij kunnen inzetten om de eigen zonnestroom op te slaan bijvoorbeeld. Een beetje zoals dat plaatje dat even terug gepost werd.
Ja dat zou echt briljant zijn. Ik zie alleen niet goed hoe dat moet werken. Dat is ook echt iets waar ik al langer mee zit te worstelen.
De meterkast is gewoon te dom, en echt niet gemaakt voor de huidige tijd van meerdere energiestromen.
Je zou iets willen hebben wat voor de meterkast zit, waar alle stroom doorheen gaat en routeert. Zoiets als een grote UPS bij bedrijven.
Dan kan je prioriteiten instellen en slim schakelen op basis van energiestromen.

- Als solar vermogen meer dan 0 -- dan batterij opladen met x watt minus het huisverbruik.
- Als huisverbruik meer is dan solar -- dan ontlaad batterij met huisverbruik minus solar vermogen.
- Als huisverbruik meer is dan solar + batterij -- dan schakel netstroom bij.
- Als solar vermogen meer is dan batterij -- dan ontlaad naar netstroom.

Maar nu is het gewoon een bak aan koper, wat allemaal dezelfde prioriteit heeft. Netstroom zou eigenlijk de laagste prioriteit moeten hebben. ;w

• ApexAlpha
elbizarre schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 14:33:
[...]

Ja dat zou echt briljant zijn. Ik zie alleen niet goed hoe dat moet werken. Dat is ook echt iets waar ik al langer mee zit te worstelen.
De meterkast is gewoon te dom, en echt niet gemaakt voor de huidige tijd van meerdere energiestromen.
Je zou iets willen hebben wat voor de meterkast zit, waar alle stroom doorheen gaat en routeert. Zoiets als een grote UPS bij bedrijven.
Dan kan je prioriteiten instellen en slim schakelen op basis van energiestromen.

- Als solar vermogen meer dan 0 -- dan batterij opladen met x watt minus het huisverbruik.
- Als huisverbruik meer is dan solar -- dan ontlaad batterij met huisverbruik minus solar vermogen.
- Als huisverbruik meer is dan solar + batterij -- dan schakel netstroom bij.
- Als solar vermogen meer is dan batterij -- dan ontlaad naar netstroom.

Maar nu is het gewoon een bak aan koper, wat allemaal dezelfde prioriteit heeft. Netstroom zou eigenlijk de laagste prioriteit moeten hebben. ;w
Waarom? Je kan met de batterij + DLB toch sturen op een 0 afname/invoeding op basis van je slimme meter. Dan ben je er?

Ik vind het bovendien geniaal dat mijn PV soms 8kW opwekt en ik tegelijkertijd betaald krijg om 8kW "uit het net" te trekken voor onbalans.

• elbizarre
ApexAlpha schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 14:38:
[...]

Waarom? Je kan met de batterij + DLB toch sturen op een 0 afname/invoeding op basis van je slimme meter. Dan ben je er?
Als ze dat eens zouden inbouwen inderdaad, dan is dat prima. Maar nu is DLB feitelijk gewoon een aan/uit knop. Niet heel schalend.
ApexAlpha schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 14:38:
[...]

Ik vind het bovendien geniaal dat mijn PV soms 8kW opwekt en ik tegelijkertijd betaald krijg om 8kW "uit het net" te trekken voor onbalans.
Wacht.. Werkt dat zo? "Ziet" de Nexus PV-stroom gewoon als stroom alsof het vanaf de onbalansmarkt komt, en vergoed hij dit als zodoende?

Want dan zouden we dit ook kunnen manipuleren met een 2e accu, welke alleen Solar opslaat. En wanneer de Nexus wilt laden, dan gaat die 2e accu dat lekker staan voeden! :o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
elbizarre schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 14:46:
Wacht.. Werkt dat zo? "Ziet" de Nexus PV-stroom gewoon als stroom alsof het vanaf de onbalansmarkt komt, en vergoed hij dit als zodoende?

Want dan zouden we dit ook kunnen manipuleren met een 2e accu, welke alleen Solar opslaat. En wanneer de Nexus wilt laden, dan gaat die 2e accu dat lekker staan voeden! :o
Ja natuurlijk, zonder de batterij was er namelijk simpelweg 10kW meer op het net. Of dat nu van mijn PV komt, de buren, of een gascentrale maakt niet zo veel uit.

Overigens "ziet" de Nexus helemaal niks: TenneT ziet een onbalans en vraagt ZP of andere partijen om in totaal een bepaalde hoeveelheid MW het net op te duwen of eraf te trekken.

TenneT heeft geen idee waar die batterij staat en wat er achter de elektriciteitsmeter van dat huis / gebouw nog meer gebeurd. En dat interesseert ze ook niks, er is geen verschil tussen het elektriciteitsnet achter of voor de meter, het is allemaal één. De meter is puur administratief.

Jouw idee zou wel werken maar kost klauwen met geld om puur daarvoor een accu neer te zetten...

[ Voor 33% gewijzigd door ApexAlpha op 29-08-2024 15:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JDVB
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-07 14:35

JDVB

✅ ⟵ vinkje

Ik heb sinds 3 juli ook een nexus thuis batterij en vindt het erg onduidelijk wat nu echt het rendement is van dat ding.

De powerplay vergoeding is duidelijk, maar alles er omheen maakt dit voor mij een grote warboel.
Alle verbruik en teruglevering wordt op 1 grote hoop gegooid met een tegenboeking erbij.

Ik heb mijn facturen vanaf mei op een rijtje gezet om kom dan tot de conclusie dat voor de augustus factuur (vooruitbetaling september) ik ~50 euro meer terug geleverd heb dan verwacht, waar dan weer ~20 af gaat voor een tegenboeking.
Mijn verbruik ligt iets van ~45 euro hoger.

In de app kan ik zien dat ik voor de betreffende maand 1011kWh geladen heb en 897kWh ontladen. Klopt het dat dit verschil van 114kWh dan in mijn eigen verbruik zit tegen een niet gespecificeerde prijs?

Wanneer ik dan reken zou ik denken dat ik voor het rendement van de batterij uit moet gaan van het powerplay bedrag ~125 + extra terug levering ~50 - tegenboeking ~20 - extra verbruik ~45 = ~110.

Het afgelopen jaar heb ik niet meer dan 2000 kWh verbruikt, dit extra verbruik van de thuisbatterij valt op mijn rekening dus heel erg op, een veelvoud van wat ik normaal gesproken verbruik en de extra teruglevering is ook veel hoger dan wat mijn zonnepanelen opleveren.
Ik kan ook niet compenseren voor de kWh's omdat de gemiddelde prijs per geleverde kWh van de batterij een stuk hoger zal liggen dan de prijs voor de geleverde kWh´s van de zonnepanelen, net als dat de gemiddelde prijs voor afgenomen kWh's voor de batterij naar verwachting een stuk lager zal liggen dan de gemiddelde prijs voor mijn eigen verbruik.

Ik heb op de 124,13 powerplay vergoeding naar mijn idee dus ongeveer 15 euro aan verborgen kosten. Ik zie hier in de topic start (nog) niets over terug, zijn mijn vermoedens dan onjuist?

De bedragen die ik noem zijn nu schattingen, 15 euro en 114kWh levert een behoorlijk lage kWh prijs op, wat logisch lijkt omdat de batterij op de goedkoopste momenten zou moeten opladen.
In totaal heb ik deze maand 960kWh verbruikt voor 67,70, ofwel 14,18 cent per kWh gemiddeld.

Daarbij vind ik het heel vervelend dat ik nu totaal niet kan inschatten wat de daadwerkelijke verdiensten van zonnepanelen of de thuisbatterij zijn.
Daarmee kan ik dus ook niet meer bepalen of ik deze terugverdien of juist totaal niet.

TLDR:
Ik heb een sterk vermoeden dat het netto verbruik van de batterij en de omvormer (verbruik - levering) als verborgen kosten nu verstopt zijn in de factuur en de terugverdientijd waar zonneplan mee schermt enkel gebaseerd is op de powerplay vergoeding, klopt dit vermoeden?

Mijn gesprek met Kiki hierover:
Ik begrijp je zorgen. Het klopt dat er altijd een klein verlies is bij het laden en ontladen van de batterij, wat resulteert in een netto verbruik. Dit verlies is inderdaad moeilijk exact te bepalen op basis van de facturen alleen.

Het rendement van de batterij wordt voornamelijk bepaald door de Powerplay vergoeding die je ontvangt. Deze vergoeding is gebaseerd op de netto opbrengst van de laad- en ontlaadacties op de verschillende energiemarkten. Hoewel het verlies een impact heeft, is het belangrijk om naar het totale plaatje te kijken over een langere periode.

Als je merkt dat het verlies significant is, kun je dit het beste bespreken met een van onze energieadviseurs. Zij kunnen je helpen om een beter inzicht te krijgen in je specifieke situatie en hoe je het rendement van je batterij kunt optimaliseren.

Heb je nog andere vragen of kan ik je ergens anders mee helpen?
Hoe hoog is dit verlies in procenten ongeveer?
Het verlies bij het laden en ontladen van de Nexus thuisbatterij bedraagt ongeveer 10%. Dit komt door conversieverliezen tijdens het laden en ontladen, en een klein verlies door de omvormer. Dit betekent dat als je 100 kWh aan energie opslaat, je ongeveer 90 kWh effectief kunt gebruiken.

Dit verlies is al meegenomen in de berekeningen van de verwachte opbrengsten die je in de Zonneplan app ziet. Zo krijg je een realistisch beeld van het rendement van je batterij.

Als je nog vragen hebt, laat het gerust weten! 😊
Dus de verwachte opbrengsten zijn lager dan de verwachte powerplay vergoedingen?
Nee, de verwachte opbrengsten die we communiceren, zoals de €1820 per jaar voor een 20 kWh batterij, zijn al gebaseerd op de netto opbrengst na aftrek van de verliezen. Dit betekent dat de geschatte opbrengsten die je ziet, al rekening houden met het verlies van ongeveer 10% tijdens het laden en ontladen.

De Powerplay vergoedingen die je ontvangt, zijn dus een realistische weergave van wat je daadwerkelijk kunt verwachten aan opbrengsten, inclusief de verliezen.

Als je nog meer vragen hebt, laat het gerust weten! 😊
Maar de powerplay vergoeding is exclusief deze verliezen vertel je net toch?
Sorry voor de verwarring. Laat me het verduidelijken: de Powerplay vergoeding die je ontvangt, is gebaseerd op de netto opbrengst van de laad- en ontlaadacties op de verschillende energiemarkten. Dit betekent dat de verliezen door het laden en ontladen van de batterij niet apart worden vergoed, maar wel al zijn meegenomen in de berekening van de totale opbrengst.

Dus, de geschatte jaarlijkse opbrengsten zoals de €1820 voor een 20 kWh batterij, houden al rekening met deze verliezen. De Powerplay vergoeding die je in de app ziet, is de netto opbrengst na aftrek van deze verliezen.

Hopelijk maakt dit het duidelijker! Als je nog vragen hebt, laat het gerust weten. 😊
Je verteld net het tegenovergestelde, de meter ziet de verbruiken, dus de verliezen zitten in het verschil tussen teruglevering en verbruik en worden niet gecompenseerd in de tegenboeking.
Je hebt gelijk, mijn excuses voor de verwarring. De verliezen door het laden en ontladen van de batterij worden inderdaad niet apart gecompenseerd in de tegenboeking. Deze verliezen worden geregistreerd door je slimme meter als extra verbruik.

De Powerplay vergoeding die je ontvangt, is gebaseerd op de netto opbrengst van de laad- en ontlaadacties op de verschillende energiemarkten. Dit betekent dat de verliezen door het laden en ontladen van de batterij niet direct worden gecompenseerd, maar wel invloed hebben op je totale verbruik en teruglevering.

Het is dus correct dat deze verliezen zichtbaar zijn in het verschil tussen je verbruik en teruglevering, en dat ze niet apart worden vergoed in de Powerplay vergoeding.

Nogmaals mijn excuses voor de verwarring. Als je nog vragen hebt, laat het gerust weten! 😊

[ Voor 50% gewijzigd door JDVB op 29-08-2024 15:59 ]

Ik ben geen recruiter ofzo, maar wel op zoek naar een collega devver. Typescript/Node/Angular/etc en liefst op HBO niveau. We zitten op een prachtige locatie tussen bos en heide op de Utrechtse heuvelrug. Mijn PM box staat open!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

JDVB schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 15:25:
Ik heb sinds 3 juli ook een nexus thuis batterij en vindt het erg onduidelijk wat nu echt het rendement is van dat ding.

De powerplay vergoeding is duidelijk, maar alles er omheen maakt dit voor mij een grote warboel.
Alle verbruik en teruglevering wordt op 1 grote hoop gegooid met een tegenboeking erbij.

Ik heb mijn facturen vanaf mei op een rijtje gezet om kom dan tot de conclusie dat voor de augustus factuur (vooruitbetaling september) ik ~50 euro meer terug geleverd heb dan verwacht, waar dan weer ~20 af gaat voor een tegenboeking.
Mijn verbruik ligt iets van ~45 euro hoger.

In de app kan ik zien dat ik voor de betreffende maand 1011kWh geladen heb en 897kWh ontladen. Klopt het dat dit verschil van 114kWh dan in mijn eigen verbruik zit tegen een niet gespecificeerde prijs?

Wanneer ik dan reken zou ik denken dat ik voor het rendement van de batterij uit moet gaan van het powerplay bedrag ~125 + extra terug levering ~50 - tegenboeking ~20 - extra verbruik ~45 = ~110.

Het afgelopen jaar heb ik niet meer dan 2000 kWh verbruikt, dit extra verbruik van de thuisbatterij valt op mijn rekening dus heel erg op, een veelvoud van wat ik normaal gesproken verbruik en de extra teruglevering is ook veel hoger dan wat mijn zonnepanelen opleveren.
Ik kan ook niet compenseren voor de kWh's omdat de gemiddelde prijs per geleverde kWh van de batterij een stuk hoger zal liggen dan de prijs voor de geleverde kWh´s van de zonnepanelen, net als dat de gemiddelde prijs voor afgenomen kWh's voor de batterij naar verwachting een stuk lager zal liggen dan de gemiddelde prijs voor mijn eigen verbruik.

Ik heb op de 124,13 powerplay vergoeding naar mijn idee dus ongeveer 15 euro aan verborgen kosten. Ik zie hier in de topic start (nog) niets over terug, zijn mijn vermoedens dan onjuist?

De bedragen die ik noem zijn nu schattingen, 15 euro en 114kWh levert een behoorlijk lage kWh prijs op, wat logisch lijkt omdat de batterij op de goedkoopste momenten zou moeten opladen.
In totaal heb ik deze maand 960kWh verbruikt voor 67,70, ofwel 14,18 cent per kWh gemiddeld.

Daarbij vind ik het heel vervelend dat ik nu totaal niet kan inschatten wat de daadwerkelijke verdiensten van zonnepanelen of de thuisbatterij zijn.
Daarmee kan ik dus ook niet meer bepalen of ik deze terugverdien of juist totaal niet.

TLDR:
Ik heb een sterk vermoeden dat het netto verbruik van de batterij en de omvormer (verbruik - levering) als verborgen kosten nu verstopt zijn in de factuur en de terugverdientijd waar zonneplan mee schermt enkel gebaseerd is op de powerplay vergoeding, klopt dit vermoeden?

Kiki zegt hierover:

[...]
Dit blijft inderdaad een heikel punt en eentje waar ZP onduidelijk over blijft.

Ik sta er zo in: ik vermoed dat de 1820 EUR aan Powerplay jaaropbrengst een conservative inschatting is en dat de kans groot is dat we dit jaar richting de 2000+ EUR gaan (blijf even afwachten hoe de herfst en wintermaanden verschillen van de lente en zomer uiteraard). Daarmee zou je dan de extra kosten qua energieverbruik afvangen en een gedeelte van die eenmalige 300 EUR forfait.

Feit blijft dat hier geen garanties voor zijn en onbalanshandel een volatiel iets blijft. Daarom hopen dat we in elk geval tot 2027 een heel flink gedeelte van de batterij terug kunnen verdienen.

• JDVB
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-07 14:35

JDVB

✅ ⟵ vinkje

De laatste reactie hierop van Kiki maakt het helemaal vreemd:

Dan is de 1820 die gecommuniceerd wordt dus onjuist, dat is dan de verwachte powerplay opbrengst, de verliezen van 10% moeten hier dus weer vanaf?
De €1820 per jaar die we communiceren voor de 20 kWh batterij is inderdaad de verwachte Powerplay opbrengst. Dit bedrag is gebaseerd op de netto opbrengst van de laad- en ontlaadacties op de verschillende energiemarkten.

Het klopt dat de verliezen van ongeveer 10% door het laden en ontladen van de batterij niet apart worden vergoed en dus invloed hebben op je totale verbruik en teruglevering. Deze verliezen zijn echter al meegenomen in de berekening van de verwachte opbrengsten.

Dus, de €1820 per jaar is de verwachte netto opbrengst na aftrek van de verliezen. Dit betekent dat je deze opbrengst kunt verwachten, inclusief de verliezen door het laden en ontladen van de batterij.

Hopelijk maakt dit het duidelijker! Als je nog vragen hebt, laat het gerust weten. 😊
Uit dit antwoord haal ik dus gelijktijdig dat de powerplay vergoeding inclusief verliezen is en exclusief verliezen, maar dat die verliezen wel 10% zijn.

Ik ben geen recruiter ofzo, maar wel op zoek naar een collega devver. Typescript/Node/Angular/etc en liefst op HBO niveau. We zitten op een prachtige locatie tussen bos en heide op de Utrechtse heuvelrug. Mijn PM box staat open!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApexAlpha
Jongens Kiki is een LLM. Dat is fantastisch voor 90% van de vragen die al eens eerder gesteld zijn en in een lijstje met V&A staan bij ZP.

Voor dit soort dingen spuugt een LLM gewoon vanalles uit. Zou een medewerker vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

JDVB schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 16:04:
De laatste reactie hierop van Kiki maakt het helemaal vreemd:

Dan is de 1820 die gecommuniceerd wordt dus onjuist, dat is dan de verwachte powerplay opbrengst, de verliezen van 10% moeten hier dus weer vanaf?

[...]

Uit dit antwoord haal ik dus gelijktijdig dat de powerplay vergoeding inclusief verliezen is en exclusief verliezen, maar dat die verliezen wel 10% zijn.
In het vorige draadje vrij veel over gezegd, beter naslagwerk dan Kiki raadplegen. :>

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:53

thido

Tilburg

elbizarre schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 12:41:
[...]

Nee, de bedoeling is dat je zelf contact opneemt om te vertellen dat de dongle gewisseld is.
Dan pas passen ze het serienummer aan in het systeem.
Bij mij werd dat aan de telefoon verteld en ook in een begeleidende mail met het bericht dat de nieuwe dongle verstuurd was. Ik begreep overigens dat meer mensen dit niet wisten waar dongles zijn uitgewisseld.
Maar ze weten zelf toch dat er een nieuwe dongle naar je is gestuurd, dus als jij niets laat weten zouden ze zelf ook even een belletje kunnen doen na een week ofzo lijkt mij.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ik vind het steeds interessanter worden zo'n batterij... Alleen waar ik hem laat is even een dingetje.....

Iemand enig idee hoever de omvormer bij de batterij vandaan mag zitten?

404 Signature not found

• elbizarre
SMSfreakie schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 20:52:
Ik vind het steeds interessanter worden zo'n batterij... Alleen waar ik hem laat is even een dingetje.....

Ze plaatsen hem ca. 20-30cm 40cm boven de batterij. Ik weet niet of hij ook ergens anders kan/mag.

• elbizarre
elbizarre schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 14:46:
[...]

Als ze dat eens zouden inbouwen inderdaad, dan is dat prima. Maar nu is DLB feitelijk gewoon een aan/uit knop. Niet heel schalend.
Om mezelf maar weer eens te quoten. Tesla Powerwall heeft een device wat het beheer van het stroomnetwerk in je huis beheert. Deze komt achter je stoppenkast, als vervanger hiervan. De oude stoppenkast gaat leeg en geeft alles 1-op-1 door (als ik het goed begrepen heb uit ondrstaand filmpje.

Misschien is die Zonneplan tease van laatst misschien wel een soortgelijke stroom manager voor je huis, wat tussen het net en de stoppenkast zit, en waar je dus je batterij en panelen ook op inplugt?

voor een hele lelijke demo aan de binnenkant van het ding: YouTube: Tesla Powerwall Wiring And Connection Walkthrough

Extra info: De Tesla Gateway: https://wanakasolar.com/k...hat-is-the-tesla-gateway/

[ Voor 26% gewijzigd door elbizarre op 29-08-2024 23:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

SMSfreakie schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 20:52:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FXqPbOWO6hGAwbrCMsJKUOf9nUc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0avNUmlN4ZeMv1b9WYuuccn8.png?f=user_large

En wat meer installatie informatie :*)

@bokkow Ik zag dat die afbeelding niet in de TS stond, misschien handig om ergens bij te plaatsen
elbizarre schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 23:00:
[...]

Om mezelf maar weer eens te quoten. Tesla Powerwall heeft een device wat het beheer van het stroomnetwerk in je huis beheert. De Tesla Gateway: https://wanakasolar.com/k...hat-is-the-tesla-gateway/

Misschien is die Zonneplan tease van laatst misschien wel een soortgelijke stroom manager voor je huis, wat tussen het net en de stoppenkast zit, en waar je dus je batterij en panelen ook op inplugt?
Dat zou wel wat zijn als daar dan ook off grid functies in zouden zitten en tevens een functionelere manier om powerplay beter tot zijn recht te laten komen en wat meer DLB te ondervangen?

Maar ook hier weer is dat niet mijn expertise :P zou wel mooi zijn als dat allemaal zou kunnen :>

[ Voor 37% gewijzigd door NightHawk4 op 29-08-2024 23:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Met steeds meer batterijen die gaan handelen op de onbalans (ook door bedrijven zelf) zie ik toch wel een uitdaging voor het net. Vaker een regeltoestand 2. Dit door het op volle speed laden en ontladen. Een voorbeeldje van een handelend bedrijf hieronder.

https://solarmagazine.nl/...-12-batterijen-in-gebruik

Wat Zonneplan doet is gesprekken aangaan met netbeheerders om ze hierbij te helpen. Uiteraard tegen vergoeding. Wat ik bezwaarlijk vindt is dat wat jezelf veroorzaakt wel wilt oplossen tegen een vergoeding. Hier lijkt dus meer wet- en regelgeving en zeker handhaving nodig te worden. Ons net is een basisbehoefte die we denk ik op de "juiste" manier in stand moeten houden. Mijn zorg zit er met name in versterken / verleggen we het probleem niet en is ons basisgoed nu overgeleverd alleen aan winstbejacht nog als doel. Voorbeeld van Zonneplan daarbij in het achterhoofd. Laat jullie gedachten hier eens rustig over gaan. Een vroege ochtend gedachte hier over deze problematieken.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Devke schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:33:
Met steeds meer batterijen die gaan handelen op de onbalans (ook door bedrijven zelf) zie ik toch wel een uitdaging voor het net. Vaker een regeltoestand 2. Dit door het op volle speed laden en ontladen. Een voorbeeldje van een handelend bedrijf hieronder.

Wat Zonneplan doet is gesprekken aangaan met netbeheerders om ze hierbij te helpen. Uiteraard tegen vergoeding. Wat ik bezwaarlijk vindt is dat wat jezelf veroorzaakt wel wilt oplossen tegen een vergoeding. Hier lijkt dus meer wet- en regelgeving en zeker handhaving nodig te worden. Ons net is een basisbehoefte die we denk ik op de "juiste" manier in stand moeten houden. Mijn zorg zit er met name in versterken / verleggen we het probleem niet en is ons basisgoed nu overgeleverd alleen aan winstbejacht nog als doel. Voorbeeld van Zonneplan daarbij in het achterhoofd. Laat jullie gedachten hier eens rustig over gaan. Een vroege ochtend gedachte hier over deze problematieken.
Ik ben het geheel met je eens. In plaats van een vergoeding vindt ik een boete meer op zijn plaats.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TorpedoX_88
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-09 21:49
John245 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:37:
[...]

Ik ben het geheel met je eens. In plaats van een vergoeding vindt ik een boete meer op zijn plaats.
Heel goed punt inderdaad; sturen op landelijke onbalans, daarmee lokale congestie veroorzaken om die dan tegen een vergoeding weer op te lossen is op zijn minst bezwaarlijk...

Edit na er nog iets langer over nagedacht te hebben; is dit mogelijk niet iets wat op termijn door de markt zelf opgelost zou kunnen worden? In de zin van dat de grote batterijparken de landelijke onbalans en dag/nacht opslag verzorgen (zoals bv die in Delfzijl waar netcapaciteit vrij kwam), terwijl de kleinere batterijen (bv bij bedrijven en particulieren via Zonneplan) de lokale onbalans doen via initiatieven als GOPACS? Daar zal uiteraard wat sturing voor nodig zijn, maar het lijkt me dat daar vanuit de netbeheerders zeker wat te doen valt.

[ Voor 40% gewijzigd door TorpedoX_88 op 30-08-2024 10:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApexAlpha
Devke schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 08:33:

Waarom zouden batterijen méér onbalans veroorzaken als ze juist contra-onbalans handelen? (Dat is wat regeltoestand 2 is toch?)

Er zijn meerdere problemen op het net, zoals congestie. Dáár wil Zonneplan over in gesprek zodat op lokaal niveau batterijen mee kunnen helpen congestie te verlichten.

Dat lijkt mij een prima inzet van ZP, want grote batterijparken kunnen dat niet omdat ze niet in een wijk staan maar ergens erbuiten en direct op midden-spanning net.

Ik denk dat het aandeel batterijen bij netcongestie een druppel op een gloeiende plaat is vergeleken met PV. Maar als ze er op wijkniveau rekening mee kunnen houden of zelfs helpen met oplossen lijkt me dat een prima voorstel?

[ Voor 6% gewijzigd door ApexAlpha op 30-08-2024 10:40 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Staat ook gewoon vermeld bij de 12 mythes op de website van Zonneplan. Natuurlijk wel de uitleg van ZP maar het is niet alsof ze dat niet weten, en zoals @ApexAlpha al aangeeft is het iets genuanceerder.
Een van de grote uitdagingen van elektrificatie en de overgang naar hernieuwbare energie is lokale netcongestie. Bij lokale netcongestie is er sprake van file op het stroomnet in de wijk. Dat kan zowel bij terugleveren als bij afname van stroom zijn. Thuisbatterijen kunnen hierin een cruciale rol spelen, omdat ze in de wijken aanwezig zijn en kunnen laden en ontladen. In werkelijkheid gebeurt aansturing om lokale netcongestie te voorkomen nu nog nergens in het land. Dus ook de Zonneplan Nexus doet dit nog niet.

Dat betekent echter niet dat wij lokale files op het stroomnet altijd verergeren. De Nexus thuisbatterij stuurt nu volledig op een nationale markt. Weinig zon en veel bewolking, betekent vaak een tekort en veel zon en wind zorgen voor een overschot. Dat geldt landelijk, maar ook lokaal. Die landelijke netproblemen zijn in 90-95% van de gevallen gelijk met de lokale netproblemen. Dan moeten we natuurlijk nog steeds zorgen dat die laatste 10-5%, de problemen op het lokale niet verergert, maar juist helpt oplossen.

De Zonneplan Nexus thuisbatterij is technisch volledig in staat om lokale netcongestie te verminderen. Wij weten echter niet tegen welke problemen het lokale net aanloopt. In de toekomst komen er markten die partijen belonen om congestie op te lossen. Om nu al te beginnen met het verhelpen van netcongestie, zoekt Zonneplan de samenwerking met regionale netbeheerders. De netbeheerders zijn verantwoordelijk voor het lokale stroomnet. We begrijpen dat dit belangrijk is en verwachten dan ook snel de eerste pilots te starten. Juist thuisbatterijen kunnen een cruciale rol spelen om deze knelpunten op te lossen. De Nexus kan er zo voor zorgen dat niet elke straat open hoeft om elektrificatie in de wijk mogelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TorpedoX_88 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:37:
[...]

Heel goed punt inderdaad; sturen op landelijke onbalans, daarmee lokale congestie veroorzaken om die dan tegen een vergoeding weer op te lossen is op zijn minst bezwaarlijk...

Edit na er nog iets langer over nagedacht te hebben; is dit mogelijk niet iets wat op termijn door de markt zelf opgelost zou kunnen worden? In de zin van dat de grote batterijparken de landelijke onbalans en dag/nacht opslag verzorgen (zoals bv die in Delfzijl waar netcapaciteit vrij kwam), terwijl de kleinere batterijen (bv bij bedrijven en particulieren via Zonneplan) de lokale onbalans doen via initiatieven als GOPACS? Daar zal uiteraard wat sturing voor nodig zijn, maar het lijkt me dat daar vanuit de netbeheerders zeker wat te doen valt.
Waar het denk ik mis gaat is duidelijk regeltoestand 2. Tweeledig. Het zou jullie (potentieel) verlies kunnen opleveren en ten tweede gaat het op handhaving mis. Volgens mij heb ik in het vorige topic gelezen dat je bijvoorbeeld in een stap van 20% zou moeten gaan ondersteunen. Laden of lossen. Dat gebeurd nu niet. Tis allebei de kanten op volle bak. Een grote batterij als bij Delftzijl zal geplaatst zijn ook met een winstoogmerk. Eerlijk gezegd. Wie zou de Nexus / andere thuisbatterij plaatsen als het geld zou kosten?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ApexAlpha schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 10:38:
[...]

Waarom zouden batterijen méér onbalans veroorzaken als ze juist contra-onbalans handelen? (Dat is wat regeltoestand 2 is toch?)

Er zijn meerdere problemen op het net, zoals congestie. Dáár wil Zonneplan over in gesprek zodat op lokaal niveau batterijen mee kunnen helpen congestie te verlichten.

Dat lijkt mij een prima inzet van ZP, want grote batterijparken kunnen dat niet omdat ze niet in een wijk staan maar ergens erbuiten en direct op midden-spanning net.

Ik denk dat het aandeel batterijen bij netcongestie een druppel op een gloeiende plaat is vergeleken met PV. Maar als ze er op wijkniveau rekening mee kunnen houden of zelfs helpen met oplossen lijkt me dat een prima voorstel?
Regeltoestand 2 is dat je heel snel moet schakelen van bijvoorbeeld stroomtekort op het net naar stroomoverschot. Is ook wel begrijpelijk als we massaal de ene kant op duiken.

Congestie is wat Zonneplan idd wil aanpakken met de netbeheerders. Maar veroorzaken ze dit zelf ook niet als ze massaal terugleveren of uit het net massaal stroom gaan halen? 🤔 Dat denk ik wel. Ze tippen dit aan in Q&A deel 2 (gesprekken netbeheerder). Is het 1 niet het gevolg van het ander. Daarom beleid. Handhaving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Devke schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:38:
[...]

Waar het denk ik mis gaat is duidelijk regeltoestand 2. Tweeledig. Het zou jullie (potentieel) verlies kunnen opleveren en ten tweede gaat het op handhaving mis. Volgens mij heb ik in het vorige topic gelezen dat je bijvoorbeeld in een stap van 20% zou moeten gaan ondersteunen. Laden of lossen. Dat gebeurd nu niet. Tis allebei de kanten op volle bak. Een grote batterij als bij Delftzijl zal geplaatst zijn ook met een winstoogmerk. Eerlijk gezegd. Wie zou de Nexus / andere thuisbatterij plaatsen als het geld zou kosten?
Ik zou een batterij plaatsen als het geld zou kosten. Het hangt er natuurlijk wel vanaf hoeveel geld het kost. De comfort winst moet wel in verhouding staan tot de kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TorpedoX_88
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 11-09 21:49
[...]

Zijn er anders genoeg te vinden hier die al een (dure) thuisbatterij hebben maar niet op onbalans handelen en nog wel salderen, vaak onder het mom van 'een hobby mag geld kosten / een betere wereld begint bij jezelf' waar helemaal niks tegenin te brengen is.

De sturing waar ik het in mijn vorige post over had zal ook voor het grootste deel moeten bestaan uit een prijsprikkel voor nationale onbalans vs. lokale congestie, want daar zijn Nederlanders in het algemeen en commerciële partijen in het bijzonder uiteraard zeer gevoelig voor :)

[ Voor 7% gewijzigd door TorpedoX_88 op 30-08-2024 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buns
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20-07 12:12
Experts waarschuwen particulieren om 'te handelen op de onbalansmarkt' i.v.m. grote financiele risico's. Weet iemand hoe het werkt met de financiele verrekening van regeltoestand 2?
Op de website van Tennet staat de verrekening: https://www.tennet.org/be...andeling/verrekenprijzen/

Als je in de tabel kijkt, lijkt het verschil mee te vallen, maar misschien interpreteer ik het niet goed. Iemand enig idee?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Buns schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:24:
Experts waarschuwen particulieren om 'te handelen op de onbalansmarkt' i.v.m. grote financiele risico's. Weet iemand hoe het werkt met de financiele verrekening van regeltoestand 2?
Op de website van Tennet staat de verrekening: https://www.tennet.org/be...andeling/verrekenprijzen/

Als je in de tabel kijkt, lijkt het verschil mee te vallen, maar misschien interpreteer ik het niet goed. Iemand enig idee?
Via ex-post kan bij regeltoestand 2 toch geld verdiend worden. Jan Willem Zwang gaat er hier wat dieper op in en op Etpa staat er een whitepaper over ex-post handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
John245 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 11:44:
[...]

Ik zou een batterij plaatsen als het geld zou kosten. Het hangt er natuurlijk wel vanaf hoeveel geld het kost. De comfort winst moet wel in verhouding staan tot de kosten.
En die is er niet. Het verdienmodel zit in onbalans. De Nexus ga je bijvoorbeeld niet terugverdienen met Dayahead of Zonneopwek. Geldt ook voor een Sessy etc. Daarom mijn gedachte. Mens zal van nature op dit soort zaken geld willen verdienen. Hopelijk is het niet zo zwart wit maar dan zal er wel iets verder gekeken moeten gaan worden dan kraan volledig los of volledig dicht. We gaan het mee maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Devke schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:00:
[...]

En die is er niet. Het verdienmodel zit in onbalans. De Nexus ga je bijvoorbeeld niet terugverdienen met Dayahead of Zonneopwek. Geldt ook voor een Sessy etc. Daarom mijn gedachte. Mens zal van nature op dit soort zaken geld willen verdienen. Hopelijk is het niet zo zwart wit maar dan zal er wel iets verder gekeken moeten gaan worden dan kraan volledig los of volledig dicht. We gaan het mee maken.
Je verdient het wel terug met day ahead. Maar niet als je een oplossing kiest die zo duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:07
[...]
Volgens mij heb ik in het vorige topic gelezen dat je bijvoorbeeld in een stap van 20% zou moeten gaan ondersteunen. Laden of lossen. Dat gebeurd nu niet. Tis allebei de kanten op volle bak.
Dat is ook nog niet met zekerheid te zeggen, het zou best kunnen dat Zonneplan de accu's in fases schakelt naar ontladen. Wie weet of ze in heel Nederland op exact hetzelfde moment worden ingeschakeld?

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
John245 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:10:
[...]

Je verdient het wel terug met day ahead. Maar niet als je een oplossing kiest die zo duur is.
Mits de spread dayahead hoog genoeg is en de prijs van de accu zal lager moeten. Heb wat simulaties lopen op HA. Puur alleen zonneopwek verbruik. Daar ga je het niet winnen met deels saldering erop nog (voor de vaste/variabele contracten). Blijft interessante materie 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jiriki schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:24:
[...]

Dat is ook nog niet met zekerheid te zeggen, het zou best kunnen dat Zonneplan de accu's in fases schakelt naar ontladen. Wie weet of ze in heel Nederland op exact hetzelfde moment worden ingeschakeld?
Gezien de opbrengsten die ze hier delen is het verschil niet belachelijk groot. Een check of de opbrengsten uit hetzelfde moment komt is lastiger. Echte onbalans is een landelijk probleem. Dus ik verwacht het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:07
Devke schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:27:
[...]
Gezien de opbrengsten die ze hier delen is het verschil niet belachelijk groot. Een check of de opbrengsten uit hetzelfde moment komt is lastiger. Echte onbalans is een landelijk probleem. Dus ik verwacht het wel.
Ja het lijkt er wel op, maar het is een kwestie van rouleren in vijf groepen waardoor je dus in maximaal 20% van de gevallen ook maximaal 5 minuten later wordt bijgeschakeld. Nu zijn de pieken van onbalans vraag maar kort, maar dat zou het om procenten omzetverlies gaan en dan voldoen ze wel aan de regels.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroengroen
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 02-04 11:14
Jiriki schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 13:24:
[...]

Ik heb bij zp wel eens aangegeven dat ik verschil in gedrag zie tussen mijn systeem en het demosysteem en toen gaven ze aan dat er regionale verschillen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jeroengroen schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:21:
[...]

Ik heb bij zp wel eens aangegeven dat ik verschil in gedrag zie tussen mijn systeem en het demosysteem en toen gaven ze aan dat er regionale verschillen zijn.
Hmm demo systeem vind ik lastig verhaal ook. Daar hangt misschien verder helemaal niks aan. Als het een landelijke onbalans is waarom zouden ze dan systemen los gaan aansturen? Als het het doel heeft eerst rustig invoeden en dan pas opschalen als het niet voldoende helpt is het prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
Buns schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:24:

Ik krijg altijd kriebels bij "experts waarschuwen". Ik denk dat dit bericht in voorgaande deel van dit topic voorbij is gekomen:

LecramR in "Zonneplan Nexus thuisbatterij"

Destijds heb ik zelf deze reactie daarop gegeven:

bokkow in "Zonneplan Nexus thuisbatterij"

Inhoudelijk over R2 en kosten:

Het financiële risico waar op wordt gewezen zou spelen wanneer er kosten worden gemaakt op R2, maar die staan dan ook in verhouding tot de potentiele verdiensten. Stel er zouden kosten worden gemaakt bij onbalans van €1,80/kWh dan is dit niet ineens €100,- van je vergoeding afgetrokken. Binnen het kwartier dat R2 optreed en de batterij zou net zo veel laden als ontladen en onbalanstarieven in beide richtingen is gelijk dan is de winst onder de streep €0,- een delta verschil is dan wel altijd negatief maar nogmaals; dit staat dan in verhouding. Dat risico is opgeblazen om mensen te triggeren er over te praten, meer clicks/views, meer buzz.

En zoals Jan Willem Zwang ook aangeeft in de link van @kazuka ; er zijn bij R2 nog steeds mogelijkheden om verdiensten te maken op ex-post.

Ik moet hierbij dan ook bekennen dat het Powerplay algoritme toch ergens lerend lijkt; je ziet inmiddels redelijk vaak dat wanneer R2 wordt gedetecteerd de batterij pauzeert.

Wat TenneT vraagt (zonder pressiemiddel) is dus een ramp-up van 20% vermogen per minuut om R2 te voorkomen. Je ziet echter, zolang de markt niet verplicht is dan denken alle partijen (inclusief Zonneplan) het zal me wat; treedt R2 op dan beperken we dan wel onze schade tot nabij nul of met een beetje geluk zetten we het achteraf nog om in extra rendement. Die partijen doen dit om niet potentieel inkomsten mis te lopen. Dus nu is het genezen en niet voorkomen. Zodra "voorkomen" wel verplicht wordt zul je zien dat partijen wel deze 20% gaan naleven om boetes te voorkomen.

Zover my 2 cents over R2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Jeroengroen schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:21:
[...]

Ik heb niet de indruk dat er een groot verschil zit tussen het demomodel en mijn eigen Nexus. Als ik afgelopen week naast elkaar zet krijg je dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0fVHiOSVHJSj1IJXN3_upv2HyMo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1dsunAWKHK8CUmcYpXc1abup.jpg?f=user_large
* Kanttekening is dat Zonneplan de info van de demobatterij maar ongeveer 1 keer per uur update.

Maar je ziet weinig verschillen. De verschillen die ik wel zie is vaak doordat ik last heb van DLB. Of mijn BMS stuurt bij i.v.m. batterij temperaturen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bokkow
Dan nog eens 2 cents over onbalans vs congestie.

Allereerst; onbalans, verschil in vraag en aanbod van elektrische energie, vindt op landelijk niveau plaats (zelfs verder, maar goed we gaan even uit van Nederland). Congestie is een lokaal probleem; in een wijk of bedrijventerrein kan er niet voldoende elektrische energie worden verplaatst.

Congestie kan in twee richtingen optreden maar het hoeft niet op dezelfde locatie allebei de richtingen te zijn. Een simpele uitleg; congestie is een file op de kabel van of naar een opwekker of verbruiker. Een oplossing is het "verbreden" van die kabel (dat gebeurt inmiddels ook maar langzaam want dit betekent simpelweg meer koper leggen), een andere oplossing is congestie verlichten door afschakelen van afnemers of curtailment van opwekkers (ook dit gebeurt al).

Een zichtbaar resultaat van congestie is het oplopen van netvoltage wanneer de hele straat zonnepanelen heeft of andersom; in de winter op een druilerige dag en de hele straat heeft warmtepompen en EV's op de hof staan te laden, dan daalt het voltage.

Netcongestie oplossen is lastig omdat het lokaal plaatsvindt en een extra drempel hierin is; voorlopig bestaat congestie voornamelijk in excel spreadsheets want er wordt nog niet of heel weinig gemeten. Als je niet continu meet kun je ook niet continu verhelpen of constructief oplossen, de bekende rode kaarten van Nederland zijn momentopnamen...

Dan dit terugleiden naar wat het betekent met onbalans-batterijen:

Voorbeeld:
Het kan dus zo zijn dat het een mooie zonnige dag is en zonnepanelen volle bak aan het terugleveren zijn. Echter, dan komt er een onverwacht wolkendek over het noordelijke deel van Nederland, terwijl in Noord-Brabant de zonnepanelen nog volop leveren. Er ontstaat landelijk gezien onbalans; minder energie dan aanvankelijk verwacht werd; een tekort. Alle onbalansbatterij algoritmes lezen het signaal van TenneT om te gaan ontladen en balans te herstellen. Echter komt dit in het zuidelijke deel van Nederland dan dus bovenop de al terugleverende zonnepanelen, dit zorgt er dan voor dat het netvoltage in die locaties dus toeneemt en dus ook dat er lokaal congestie toeneemt.

Het reageren op onbalansverdiensten kan congestie dus verergeren. Echter, ik vind het zelf wat ver gaan om te zeggen; zodra er een financiële prikkel staat tegenover het voorkomen van congestie dat dan dergelijke partijen worden betaalt om te voorkomen wat ze zelf veroorzaken, vergeet niet dat congestie er ook is buiten onbalansmomenten om en er ook pure CSPs (congestie service partijen) zijn, niet vanuit liefdadigheid maar om een financiele prikkel. Het is dus minder zwart-wit maar zolang er niet gemeten wordt valt er sowieso maar lastig tegen op te treden, blind kun je niet op doel schieten, ook niet met één hand in de zak en de hoeveelheid zelfverzekerdheid van die Turkse schutter.

Ik ben benieuwd hoe de pilots tussen netbeheerders en Zonneplan met betrekking tot oplossen van netcongestie er in de praktijk uit komen te zien. In potentie kan Zonneplan de P1 poort uitlezen en congestie op basis van netvoltage enigszins inzichtelijk maken per aansluiting/klant (netbeheerders mogen dit om privacy redenen niet...).

Maar als ze waar kunnen maken wat ze in dit plaatje zeggen:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/ePVzb1G.png

Dan ben ik all-for, dat ziet er voor mij uit als een ideale inzet van een handel/thuisbatterij. Maar ik denk wel dat het heel veel lastiger is in de praktijk dan hoe makkelijk het plaatje van de toekomst het doet lijken. We shall see.

@NightHawk4 bedankt ook voor het delen van het linkje met 12 mythes volgens Zonneplan, die ben ik niet eerder tegengekomen, dalijk eens doorlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Mooizo. Las het ook op solarmagazine.
Devke schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:26:
[...]

Hmm demo systeem vind ik lastig verhaal ook. Daar hangt misschien verder helemaal niks aan. Als het een landelijke onbalans is waarom zouden ze dan systemen los gaan aansturen? Als het het doel heeft eerst rustig invoeden en dan pas opschalen als het niet voldoende helpt is het prima.
Eens, ik denk dat de verschillen nu nog enkel voortkomen uit verschillen door DLB of andere throtteling per installatie van de Nexus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bokkow schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:21:
Dan nog eens 2 cents over onbalans vs congestie.

Allereerst; onbalans, verschil in vraag en aanbod van elektrische energie, vindt op landelijk niveau plaats (zelfs verder, maar goed we gaan even uit van Nederland). Congestie is een lokaal probleem; in een wijk of bedrijventerrein kan er niet voldoende elektrische energie worden verplaatst.

Congestie kan in twee richtingen optreden maar het hoeft niet op dezelfde locatie allebei de richtingen te zijn. Een simpele uitleg; congestie is een file op de kabel van of naar een opwekker of verbruiker. Een oplossing is het "verbreden" van die kabel (dat gebeurt inmiddels ook maar langzaam want dit betekent simpelweg meer koper leggen), een andere oplossing is congestie verlichten door afschakelen van afnemers of curtailment van opwekkers (ook dit gebeurt al).

Een zichtbaar resultaat van congestie is het oplopen van netvoltage wanneer de hele straat zonnepanelen heeft of andersom; in de winter op een druilerige dag en de hele straat heeft warmtepompen en EV's op de hof staan te laden, dan daalt het voltage.

Netcongestie oplossen is lastig omdat het lokaal plaatsvindt en een extra drempel hierin is; voorlopig bestaat congestie voornamelijk in excel spreadsheets want er wordt nog niet of heel weinig gemeten. Als je niet continu meet kun je ook niet continu verhelpen of constructief oplossen, de bekende rode kaarten van Nederland zijn momentopnamen...

Dan dit terugleiden naar wat het betekent met onbalans-batterijen:

Voorbeeld:
Het kan dus zo zijn dat het een mooie zonnige dag is en zonnepanelen volle bak aan het terugleveren zijn. Echter, dan komt er een onverwacht wolkendek over het noordelijke deel van Nederland, terwijl in Noord-Brabant de zonnepanelen nog volop leveren. Er ontstaat landelijk gezien onbalans; minder energie dan aanvankelijk verwacht werd; een tekort. Alle onbalansbatterij algoritmes lezen het signaal van TenneT om te gaan ontladen en balans te herstellen. Echter komt dit in het zuidelijke deel van Nederland dan dus bovenop de al terugleverende zonnepanelen, dit zorgt er dan voor dat het netvoltage in die locaties dus toeneemt en dus ook dat er lokaal congestie toeneemt.

Het reageren op onbalansverdiensten kan congestie dus verergeren. Echter, ik vind het zelf wat ver gaan om te zeggen; zodra er een financiële prikkel staat tegenover het voorkomen van congestie dat dan dergelijke partijen worden betaalt om te voorkomen wat ze zelf veroorzaken, vergeet niet dat congestie er ook is buiten onbalansmomenten om en er ook pure CSPs (congestie service partijen) zijn, niet vanuit liefdadigheid maar om een financiele prikkel. Het is dus minder zwart-wit maar zolang er niet gemeten wordt valt er sowieso maar lastig tegen op te treden, blind kun je niet op doel schieten, ook niet met één hand in de zak en de hoeveelheid zelfverzekerdheid van die Turkse schutter.

Ik ben benieuwd hoe de pilots tussen netbeheerders en Zonneplan met betrekking tot oplossen van netcongestie er in de praktijk uit komen te zien. In potentie kan Zonneplan de P1 poort uitlezen en congestie op basis van netvoltage enigszins inzichtelijk maken per aansluiting/klant (netbeheerders mogen dit om privacy redenen niet...).

Maar als ze waar kunnen maken wat ze in dit plaatje zeggen:

[Afbeelding]

Dan ben ik all-for, dat ziet er voor mij uit als een ideale inzet van een handel/thuisbatterij. Maar ik denk wel dat het heel veel lastiger is in de praktijk dan hoe makkelijk het plaatje van de toekomst het doet lijken. We shall see.

@NightHawk4 bedankt ook voor het delen van het linkje met 12 mythes volgens Zonneplan, die ben ik niet eerder tegengekomen, dalijk eens doorlezen.
Goed verhaal. Eens met je dat de veroorzaker geen financiële prikkel moet krijgen om het op te lossen. Omgekeerde wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

bokkow schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:21:

Puntje 12 geeft ook aan hoe ZP tegen lokale netcongestie aankijkt, de mogelijkheden zijn er nu de vergoedingen nog.
12. Opslag moet in grote batterijen. Niet in thuisbatterijen.
Opslag is keihard nodig voor een duurzame energievoorziening. Daarin zullen we meerdere vormen van opslag bij nodig hebben. Op het hoogspanningsnet zullen steeds vaker giga batterijen worden aangesloten. Ook zullen er bij grote wind- en zonneparken batterijen worden geplaats om die opwek tijdelijk op te kunnen slaan. In onze wijken wekken we ook veel zonnestroom op. Thuisbatterijen zijn juist heel goed in het opslaan van deze hyperlokale stroom en laten burgers meeprofiteren van de energietransitie. Buurtbatterijen zijn nog niet op grote schaal beschikbaar, omdat het een traag en bureaucratisch proces is, vanwege de schaalbaarheid, regelgeving en vele verschillende partijen die bij deze projecten betrokken zijn.

Wij zien twee belangrijke voordelen van thuisbatterijen ten opzichte van grootschalige centrale batterijen:

Thuisbatterijen zijn in bezit van gewone mensen. Niet enkele grote bedrijven verdienen aan het energiesysteem, nee de beloningen voor de energietransitie gaan terug naar Nederlandse huishoudens. Zo brengen we de energietransitie terug naar de mensen en vergroten we het draagvlak voor die energietransitie.
Thuisbatterijen zitten op een lokaal niveau in het net en staan overal in het land. Dat betekent dat als je lokaal met zonnepanelen stroom opwekt, je die stroom ook lokaal kunt gaan opslaan in thuisbatterijen én lokaal ook weer kunt verbruiken. Op deze manier hoef je energie niet echt te verplaatsen door de vele kabels. Waarom is dat zo fijn? Nou, je leest momenteel geregeld nieuwsberichten dat het Nederlandse net vol zit; netcongestie is op dit moment één van de grootste beperkende factoren in de energietransitie. Dat ontstaat nu vooral door elektrificatie (laadpalen, warmtepomp) waardoor de energievraag in avondpieken, wanneer de zon niet schijnt, zo groot is dat deze hoeveelheid aan energie niet vanuit centrale locaties geleverd kan worden. Gaan we naar meer decentrale productie, opslag en verbruik? Dan hoef je veel minder energie te transporteren in zo’n avondpiek, omdat het lokaal opgeslagen is in batterijen die ontladen kunnen worden. Netcongestie wordt dan een veel minder groot probleem.
Hoe zit het dan met buurtbatterijen? Buurtbatterijen zouden ook een super oplossing zijn als ze er zouden staan! Ze zijn er nog nauwelijks, want er zijn veel zaken waar je het gezamenlijk met de buurt over eens moet worden voordat zo’n buurtbatterij er komt. De aanschafkosten, de locatie, de aansturing en de opbrengstverdeling. De meeste buurten houden zich hier niet mee bezig.
Daarnaast lijkt het er wel op dat ze qua informatievoorziening de boel beter op de rit krijgen want ik zag het ook voor het eerst :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
bokkow schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:24:
[...]

Mooizo. Las het ook op solarmagazine.
Ik lees het liever in de bron.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Devke schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:28:
[...]

Goed verhaal. Eens met je dat de veroorzaker geen financiële prikkel moet krijgen om het op te lossen. Omgekeerde wereld.
Eeeeeuh, wel enige kortsluiting bij mij hierover :+

Ik denk dat een CSP dus wel een financiële prikkel moet krijgen om die diensten te leveren en een BSP niet per definitie een veroorzaker is van congestie maar deze wel kan verergeren en in andere situaties juist weer niet, bijvoorbeeld invoeden in het gebied met dat onverwachte wolkendek welke landelijke onbalans veroorzaakte in mijn voorbeeld hierboven. Het zal een deel van de puzzel zijn om te bepalen hoe onbalans en congestie vergoedingen op de juiste manier verdeeld kunnen worden. Het begint in ieder geval met in kaart brengen...

Oh! En vergeet ook niet, net als met onbalans, degene die het veroorzaakt/verergert is ook degene die de kosten voor het oplossen draagt he, zo zal dat dan met congestie ook moeten gaan. Dus als jouw batterij ontlaadt om onbalans te verhelpen maar vervolgens netcongestie lokaal op laat lopen daardoor dan zul je dat moeten gaan vergoeden aan degene die het oplost.

[ Voor 17% gewijzigd door bokkow op 30-08-2024 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
John245 schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:32:
[...]

Ik lees het liever in de bron.
Ok

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bokkow schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:39:
[...]

Eeeeeuh, wel enige kortsluiting bij mij hierover :+

Ik denk dat een CSP dus wel een financiële prikkel moet krijgen om die diensten te leveren en een BSP niet per definitie een veroorzaker is van congestie maar deze wel kan verergeren en in andere situaties juist weer niet, bijvoorbeeld invoeden in het gebied met dat onverwachte wolkendek welke landelijke onbalans veroorzaakte in mijn voorbeeld hierboven. Het zal een deel van de puzzel zijn om te bepalen hoe onbalans en congestie vergoedingen op de juiste manier verdeeld kunnen worden. Het begint in ieder geval met in kaart brengen...

Oh! En vergeet ook niet, net als met onbalans, degene die het veroorzaakt/verergert is ook degene die de kosten voor het oplossen draagt he, zo zal dat dan met congestie ook moeten gaan. Dus als jouw batterij ontlaadt om onbalans te verhelpen maar vervolgens netcongestie lokaal op laat lopen daardoor dan zul je dat moeten gaan vergoeden aan degene die het oplost.
Oke... mij gaat het erom dat Zonneplan maar dat kan net zo goed een andere aanbieder zijn niet beloond moet worden als ze de problemen op het net zouden kunnen verergeren en vervolgens een vergoeding willen om het weer op te lossen. Dat gaat mij als belastingbetaler echt te ver. Als ze netjes invoeden bijvoorbeeld en het is te weinig om de onbalans op te heffen en dan opschalen dat is prima. Maar daar waren we het al over eens zag ik 😜. Maar vol gas welke kant ook op dat is wachten op een probleem in mijn ogen. Als er maar eens genoeg batterijen staan. Mensen investeren om te verdienen. 1 uitzondering gelezen mits het in proportie staat. Dat brengt mij dus ook terug naar mijn gedachte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Devke schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:50:
[...]

Oke... mij gaat het erom dat Zonneplan maar dat kan net zo goed een andere aanbieder zijn niet beloond moet worden als ze de problemen op het net zouden kunnen verergeren en vervolgens een vergoeding willen om het weer op te lossen. Dat gaat mij als belastingbetaler echt te ver. Als ze netjes invoeden bijvoorbeeld en het is te weinig om de onbalans op te heffen en dan opschalen dat is prima. Maar daar waren we het al over eens zag ik 😜. Maar vol gas welke kant ook op dat is wachten op een probleem in mijn ogen. Als er maar eens genoeg batterijen staan. Mensen investeren om te verdienen. 1 uitzondering gelezen mits het in proportie staat. Dat brengt mij dus ook terug naar mijn gedachte.
Vooropgesteld dat ik begrijp wat je zegt en als dit uit de zak van de belastingbetaler zou komen natuurlijk niet goed is! Echter, ik denk dat het net als met onbalans zo is/gaat zijn:

Veroorzaker betaalt, oplosser ontvangt.

Dus als je dan betaalt krijgt voor het oplossen van congestie die je zelf hebt veroorzaakt en voor hebt moeten betalen dan is dat een hele hoop activiteit om je euro's van vestzak naar broekzak te verplaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
Devke schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 15:50:
[...]

JA maar ga je dit ook voor alle zonnepaneelboeren invoeren dan? Daar komt 99% van het probleem met hoge netspanning vandaan namelijk.

Of EV bouwers? Of Laadpaalfabrikanten?

edit: potverdorie de eerste dag sinds installatie dat ik niet 100x de app check... is ie offline sinds 10:14. Beetje raar dat je daar geen melding van krijgt? Niet de eerste keer ook, krijg nu een nieuwe 4g module opgestuurd.

[ Voor 10% gewijzigd door ApexAlpha op 30-08-2024 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ApexAlpha schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 16:30:
[...]

JA maar ga je dit ook voor alle zonnepaneelboeren invoeren dan? Daar komt 99% van het probleem met hoge netspanning vandaan namelijk.

Of EV bouwers? Of Laadpaalfabrikanten?

edit: potverdorie de eerste dag sinds installatie dat ik niet 100x de app check... is ie offline sinds 10:14. Beetje raar dat je daar geen melding van krijgt? Niet de eerste keer ook, krijg nu een nieuwe 4g module opgestuurd.
Uhh zonnepanelen eigenaren worden al gestraft he. Wij (althans ik) betaal een Terugleverboete. Dus de veroorzaker wordt zeker aangepakt.

100x lijkt op een verslaving dan langzaam aan 😜. Valt er in HA niet iets te bouwen qua melding geven?

[ Voor 6% gewijzigd door Devke op 30-08-2024 17:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Devke schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 17:03:
[...]

Uhh zonnepanelen eigenaren worden al gestraft he. Wij (althans ik) betaal een Terugleverboete. Dus de veroorzaker wordt zeker aangepakt.

100x lijkt op een verslaving dan langzaam aan 😜. Valt er in HA niet iets te bouwen qua melding geven?
Dat kan wel. Ik heb deze een tijdje terug hier gepost en gemaakt.

template.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
- name: "Online_status_thuisbatterij"
        unique_id: 'Online_status_thuisbatterij'
        state: >
          {% set last_update = (as_timestamp(now()) - as_timestamp(states.sensor.thuisbatterij_last_measured.last_changed)) %}
          {% if last_update > 310 %}Offline
          {% else %}Online
          {% endif %}

En dan simpel een automatisering maken die een bericht verstuurd:
Trigger:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
platform: state
entity_id:
  - sensor.online_status_thuisbatterij
to: Offline
for:
  hours: 0
  minutes: 0
  seconds: 0
id: Nexus offline

Actie:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
if:
  - condition: trigger
    id:
      - Nexus offline
then:
  - data:
      title: Nexus offline
    action: notify.mobile_app_iphone

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GaMbiNo schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 17:37:
[...]

template.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
          {% set last_update = (as_timestamp(now()) - as_timestamp(states.sensor.thuisbatterij_last_measured.last_changed)) %}
          {% else %}Online
          {% endif %}

Trigger:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
entity_id:
for:

Actie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
if:
    id:
      - Nexus offline
then:
  - data:
Dan is dit dus iets voor @ApexAlpha mits hij HA heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroengroen
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 02-04 11:14
Devke schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 14:26:
[...]

Klopt, er hangt niks aan.
Het kan ook een k*tsmoes naar mij geweest zijn om de effecten van dlb bij mij goed te praten / te ontkennen. Zp is nogal goed in het wegpoetsen van hun zwakke punten.
Maar hij beweerde dat het komt omdat zp op verschillende markten handelt. Kon helaas niet zien of z’n neus groeide…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micronikje
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 31-08 12:59
Als je de omvormer van de zonnepanelen wil uitzetten als het zonneplan tarief inclusief belasting onder 0 euro komt, dan kun je dat ook met een automatiseringsregel doen en een script. Pas het wel aan naar je eigen omvormer merk.

automatiserings regel Aanzetten:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: Zonnepanelen aanzetten
description: ""
trigger:
  - platform: state
    entity_id:
      - sensor.zonneplan_current_electricity_tariff
    from: <0
    to: ">0"
condition:
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.zonneplan_current_electricity_tariff
    above: 0
action:
  - data:
      title: Zonneplantarief
    action: notify.mobile_app
  - data: {}
    action: script.turn_on_sma_inverter
mode: single

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
script:
alias: Turn on SMA Inverter
sequence:
  - data:
      hub: sma
      unit: 3
      address: 40915
      value: 1
    action: modbus.write_register

Met de volgende regel zet je de omvormer uit:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
alias: "Zonnepanelen uitzetten "
trigger:
  - platform: numeric_state
    entity_id:
      - sensor.zonneplan_current_electricity_tariff
    below: 0
condition:
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.zonneplan_current_electricity_tariff
    below: 0
action:
  - data:
      title: Energietarief
    action: notify.mobile_app
  - data: {}
    action: script.turn_off_sma_inverter
mode: single

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
script:
alias: Turn off SMA Inverter
sequence:
  - data:
      hub: sma
      unit: 3
      address: 40915
      value: 0
    action: modbus.write_register

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien even een idee om HA code (yaml scripts) te posten op een manier dat het leesbaarder wordt. Hieronder staat wat je daarvoor moet doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AO_EpclNu_WneG2KL3vF9EHTFks=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hfleoUptijqU6xqeiqiUqVu3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApexAlpha
GaMbiNo schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 17:37:
[...]

template.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
          {% else %}Online
          {% endif %}

Trigger:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
entity_id:
for:

Actie:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
if:
    id:
      - Nexus offline
then:
  - data:
Thanks! Moet me toch echt eens gaan verdiepen, heb alleen dat energy dashboard opstaan fatsoenlijk de rest is zo bij elkaar geraapt in mijn HA, :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentagon0873
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:57
Goedemorgen,

heeft iemand voor mij de opbrengsten van juli en augustus, zodat ik een bedrag heb dat ik zonneplan kan voorleggen als gemiste opbrengsten.

1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 8kw Pelletkachel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11:30
pentagon0873 schreef op zondag 1 september 2024 @ 08:45:
Goedemorgen,

heeft iemand voor mij de opbrengsten van juli en augustus, zodat ik een bedrag heb dat ik zonneplan kan voorleggen als gemiste opbrengsten.
Daar heb je het demo model voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
pentagon0873 schreef op zondag 1 september 2024 @ 08:45:
Goedemorgen,

@Dapdodo demo is daarin lastig; je kunt niet op data terugkijken.

Juli: €135,72
Augustus: €259,73

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 23:21
@Dapdodo om er n=2 van te maken/te vergelijken, hier zit ik op:

Maart (deels): 175,44
April 212,03
Mei: 168,92
Juni: 235,15
Juli: €142,72
Augustus: €266,39

[ Voor 23% gewijzigd door Leftblank op 01-09-2024 13:21 . Reden: Aangevuld met andere maanden ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Augustus voorlopig de top maand. Opbrengst over 4 volledige maanden tot nu toe:

Mei: €167,03
Juni: €228,28
Juli: €140,41
Augustus: €254,89

Dat komt uit op gemiddeld €197,55 per maand en €6,47 per dag. Dat is tot nu toe ruim boven de €5 per dag om het jaarrendement van €1820 te halen. Met deze extrapolatie zou dat uitkomen op €2361,55 per jaar.

Nu eens kijken wat de herfst en wintermaanden gaan doen en of dit inderdaad minder oplevert als de zomermaanden. Blijft toch ook wel grappig om de verschillen in maandopbrengsten te zien tussen de verschillende Nexussen (Nexi? :P).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11:12
Hier met 20kWh:
  • Maart (deels): €195
  • April: €209
  • Mei: €158
  • Juni: €218
  • Juli: €136
  • Augustus: €251
Totaal nu op €1174 na nog geen 6 maanden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaZo
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-09 22:55
  • April (vanaf 22e): 39,71
  • Mei: 167,63
  • Juni: 227,03
  • Juli: 142,14
  • Augustus: 262,72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouteruitTB
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 10:15
mei 140,74 (mis 3a4 dagen)
juni 227,73
juli 141,33
augustus 255,17 ( heb 1 dag gespeeld met de zelfconsumptie optie)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• bokkow
Ik weet dat ik hier zelf mee ben begonnen maar voor we hier dalijk pagina's vol resultaten gaan krijgen; het is nu even genoeg binnen dit topic. Misschien moeten we kijken naar een Google doc om dit in bij te houden als mensen dat leuk zouden vinden.

Iemand die daar behendig mee is en zich misschien wil inzetten om iets dergelijks te maken?

Ik denk dat een aantal interessante kolommen zouden kunnen zijn:
Geladen, ontladen, opbrengst, zon-omvormer aanwezig, zon-omvormer vermogen (en 1f of 3f), Powerplay zon(?), 11kW laadpunt, Powerplay laadpunt(?), 3x25A/35A ingesteld

[ Voor 39% gewijzigd door bokkow op 01-09-2024 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Laatst online: 09:43
Augustus:
20 kWh capaciteit

244,99 vergoeding
1136 geladen
1009 ontladen

1149 geladen volgens stroomklem (13 kWh verschil)
1014 ontladen volgens stroomklem (5 kWh verschil)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentagon0873
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:57
Dank jullie wel, ik heb genoeg info om zonneplan een vergoeding te vragen.

1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 8kw Pelletkachel

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wat info voor dit topic denk ik maar punt 3 is weer een klassieker rondom de marketing. "Wij gaan ervanuit dat de thuisbatterij vrijgesteld wordt van Energiebelasting". Dit moet je als bedrijf niet willen... rest? Lees maar ff.
https://www.zonneplan.nl/...e-zonneplan-thuisbatterij

[ Voor 9% gewijzigd door Devke op 01-09-2024 18:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:38
Devke schreef op zondag 1 september 2024 @ 18:41:
Wat info voor dit topic denk ik maar punt 3 is weer een klassieker rondom de marketing. "Wij gaan ervanuit dat de thuisbatterij vrijgesteld wordt van Energiebelasting".
Zelfs de politiek dit daadwerkelijk wil, hoe gaat de meter het verschil zien tussen opname die je zelf verbruikt en opname om later terug te leveren?

Lijkt me praktisch onmogelijk.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!
hoevenpe schreef op zondag 1 september 2024 @ 19:21:
[...]

Zelfs de politiek dit daadwerkelijk wil, hoe gaat de meter het verschil zien tussen opname die je zelf verbruikt en opname om later terug te leveren?

Het duurt nog ruim 2 jaar voordat de saldering afgeschaft zou moeten worden. Althans als de 1e kamer überhaupt een meerderheid hierin gaat vinden. Dit punt staat al zolang op de agenda en wordt uiteindelijk dan weer afgeschoten. Tot die tijd zou je technisch wellicht het e.a. kunnen bedenken om wel inzicht te krijgen. Nu is dat met een Nexus o.a. al niet te zien. Meerdere posts over gezien.

Daarnaast gaat er volgens mij een vraagstuk spelen (correct me if i am wrong) m.b.t. dubbele energiebelasting. Daar is geen oplossing voor nog. Genoeg uitdagingen nog. Gaat alleen wat ver om maar bepaalde aannames te doen om klanten te trekken. Zou niet nodig moeten zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CryptoCake
  • Laatst online: 12-06 10:09
Devke schreef op zondag 1 september 2024 @ 19:36:
[...]

Het duurt nog ruim 2 jaar voordat de saldering afgeschaft zou moeten worden. Althans als de 1e kamer überhaupt een meerderheid hierin gaat vinden. Dit punt staat al zolang op de agenda en wordt uiteindelijk dan weer afgeschoten. Tot die tijd zou je technisch wellicht het e.a. kunnen bedenken om wel inzicht te krijgen. Nu is dat met een Nexus o.a. al niet te zien. Meerdere posts over gezien.

Daarnaast gaat er volgens mij een vraagstuk spelen (correct me if i am wrong) m.b.t. dubbele energiebelasting. Daar is geen oplossing voor nog. Genoeg uitdagingen nog. Gaat alleen wat ver om maar bepaalde aannames te doen om klanten te trekken. Zou niet nodig moeten zijn.
Een hele simpele oplossing: Geen energiebelasting meer :D We betalen al 21% over de verbruikte kW uurtjes, vind dat meer dan genoeg :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hRXKV1I-RVa4WNg8fbHr3xhIAks=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yObKG2rqr8QDDK2Jph9qMjBR.png?f=user_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bokkow
CryptoCake schreef op zondag 1 september 2024 @ 19:56:
[...]

Een hele simpele oplossing: Geen energiebelasting meer :D We betalen al 21% over de verbruikte kW uurtjes, vind dat meer dan genoeg :9
[Afbeelding]
Haha, nog erger:
We betalen ook nog eens (btw) belasting over toegevoegde waarde over die energiebelasting! Ik zie daar de toegevoegde waarde niet van 🤷🏼‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-09 21:31
hoevenpe schreef op zondag 1 september 2024 @ 19:21:
[...]

Valt mee, nexus teruglevering minus p1 teruglevering is eigen verbruik...

Water is pas echt lekker als het bij de brouwerij is geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-09 21:31
Devke schreef op zondag 1 september 2024 @ 19:36:
[...]

Het gaat juist om dubbele belasting en ook alleen daarom, niets anders...

Water is pas echt lekker als het bij de brouwerij is geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Biet80 schreef op zondag 1 september 2024 @ 21:34:
[...]

Het gaat juist om dubbele belasting en ook alleen daarom, niets anders...
Ik mis even wat je bedoeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arielekst1983
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 01-09 11:09
Augustus €250,98
Juli €132,77
Juni €222,77

€6,48 per dag sinds installatie
Pagina: 1 ... 7 ... 63 Laatste