Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:57
Kikkasz schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:47:
Ik heb de 20kWh. En verder regelmatig dlb vanwege 5000wp zonnepanelen op 1 fase. Ik zit in het oosten vh land als je het weerbericht er ook nog bij wilt hebben.

Totale opbrengst 660 euro sinds 9 mei.
Dan heeft het beperken van ontladen hier bij toeval geholpen aan het niet kunnen dumpen van energie tegen minimale opbrengst. Denk ik.

Tesla Model 3 Performance - Renault Zoe ZE40 - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:14

GaMbiNo

1337

Kikkasz schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:47:
Ik heb de 20kWh. En verder regelmatig dlb vanwege 5000wp zonnepanelen op 1 fase. Ik zit in het oosten vh land als je het weerbericht er ook nog bij wilt hebben.

Totale opbrengst 660 euro sinds 9 mei.
Dan zal, bij die hoge prijzen van vanochtend, die van jou door de DLB wel een stuk voller zijn geweest dan de rest. En dat komt dan wel heel goed uit nu. 😆

[ Voor 4% gewijzigd door GaMbiNo op 24-08-2024 12:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bokkow schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:16:
[...]

Het punt is, dit had bij benadering nu al rond de 20,- kunnen zijn.

Edit:

Denk je, ja ja dat zal, heb het bij benadering ff in een excelletje/bierviltje gezet:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dus als ie nou op 50% was begonnen te ontladen bij een echte delta vanochtend en tussentijds weer naar die 50% zou laden voor een paar centen dan hadden de verdiensten tussen de €15 en €20,- gezeten op dit moment.
Even hardop denkend. Moet zonneplan ook aangeven hoeveel stroom ze nodig denken te hebben voor hun klanten en wat ze denken te gaan leveren (panelen van klanten)? Dynamische contracten werkt dat daar ook zo?

Zoja.... zou het dan mogelijk kunnen zijn dat zonneplan eerst haar eigen onbalanskosten via de Nexussen eerst gelijk strijkt? Dat ziet er dan voor jullie wellicht raar uit qua strategie en als die kosten weg zijn dat dan jullie teller begint te lopen met logische acties? Ik gooi maar even een wilde gedachte op het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Devke schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 13:39:
[...]

Even hardop denkend. Moet zonneplan ook aangeven hoeveel stroom ze nodig denken te hebben voor hun klanten en wat ze denken te gaan leveren (panelen van klanten)? Dynamische contracten werkt dat daar ook zo?

Zoja.... zou het dan mogelijk kunnen zijn dat zonneplan eerst haar eigen onbalanskosten via de Nexussen eerst gelijk strijkt? Dat ziet er dan voor jullie wellicht raar uit qua strategie en als die kosten weg zijn dat dan jullie teller begint te lopen met logische acties? Ik gooi maar even een wilde gedachte op het topic.
Ik denk dat het gewoon pech is. Zonneplan maakt (of laat dat doen) een voorspelling van de onbalansmarkt maar dat laat zich toch nooit helemaal voorspellen. Er spelen gewoon teveel variabelen mee om dat altijd goed te doen (wind, zon, wolken, uitval centrales, windparken, ,energiemarkt in buitenland, enz.).

Vaak doen ze het goed en dat levert ons toch zo’n 1800 euro per jaar op. Maar soms zitten zij, en kennelijk ook andere partijen die dit doen, ernaast. Kan gebeuren. Zolang ze die 1800 euro per jaar aan tikken hoor je mij niet klagen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Devke schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 13:39:
[...]

Ja, dat moeten ze inderdaad aangeven ik noem dat voorspelling/prognose maar volgens mij heet het officieel een e-programma.

Maar dat wijkt net zoveel af van de onbalans als voor andere partijen. Ik denk dat dit matige-slimme algoritme net zo goed snijdt in hun besparingen op onbalanskosten op het eigen portfolio als voor ons in opbrengst. Terechte gedachte maar ik denk dat het elkaar dus juist niet tegenzit (zp onbalans portfolio vs hele onbalansportfolio)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
GaMbiNo schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 13:52:
[...]

Ik denk dat het gewoon pech is. Zonneplan maakt (of laat dat doen) een voorspelling van de onbalansmarkt maar dat laat zich toch nooit helemaal voorspellen. Er spelen gewoon teveel variabelen mee om dat altijd goed te doen (wind, zon, wolken, uitval centrales, windparken, ,energiemarkt in buitenland, enz.).

Vaak doen ze het goed en dat levert ons toch zo’n 1800 euro per jaar op. Maar soms zitten zij, en kennelijk ook andere partijen die dit doen, ernaast. Kan gebeuren. Zolang ze die 1800 euro per jaar aan tikken hoor je mij niet klagen. :)
Oh nee, en zeker ook nu is het nog steeds ruim boven het daggemiddelde dus echt klagen kun je niet maar het is gewoon zonde dat er mogelijk dus nog meer uit te halen zou zijn op dagen als vandaag.

Ik denk trouwens niet dat onbalans voorspellingen worden gedaan anders dan grote centrales die aangekondigd uitgaan voor onderhoud. Zeker het passieve deel is puur op basis van signaal in dat moment.

Kleine tussentijdse disclaimer:
Ik moet nu wel benadrukken; al mijn bovenstaande reacties van vandaag zijn nogal natte vingerwerk en vermoedens! Dus het is allemaal wat IK DENK. Ik zou er graag naast zitten en er ook zelf wijzer van worden :)

[ Voor 10% gewijzigd door bokkow op 24-08-2024 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GaMbiNo schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 13:52:
[...]

Ik weet niet of we even langs elkaar praten hoor vandaar nog ff de vraag. De handel gaat via een partner als ik het goed begrepen heb. Als deze partner scheef zit zou dan de partner de Nexus kunnen inzetten om die onbalanskosten weer recht te breien?

[ Voor 5% gewijzigd door Devke op 24-08-2024 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Devke schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 13:59:
[...]

Ik weet niet of we even langs elkaar praten hoor vandaar nog ff de vraag. De handel gaat via een partner als ik het goed begrepen heb. Als deze partner scheef zit zou dan de partner de Nexus kunnen inzetten om die onbalanskosten weer recht te breien?
Geen idee. Ik reageerde niet specifiek op je vraag maar op de hele discussie. Had je misschien niet moeten quoten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Devke schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 13:59:
[...]

Ik weet niet of we even langs elkaar praten hoor vandaar nog ff de vraag. De handel gaat via een partner als ik het goed begrepen heb. Als deze partner scheef zit zou dan de Nexus ingezet kunnen worden om dit voor die partner dan recht te breien?
Hoe langer ik hier over nadenk hoe onwaarschijnlijker dit lijkt. Inderdaad; het is waarschijnlijk een ingekocht algoritme dus dan heeft Zonneplan met een eigen portfolio al geen invloed hierin maar volgt het de rest van de markt wat grosso modo gelijk is aan hun eigen prognoses.

Dan heb je nog dat dit op basis van pasief onbalans plaats vindt. Ik weet het niet 100% zeker en ik moet nu echt een keer nauwkeurig gaan lezen van het naslagwerk 😅, maar ik denk dat dit dus vooral sturing is in het moment dat het plaatsvindt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bokkow schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:01:
[...]

Hoe langer ik hier over nadenk hoe onwaarschijnlijker dit lijkt. Inderdaad; het is waarschijnlijk een ingekocht algoritme dus dan heeft Zonneplan met een eigen portfolio al geen invloed hierin maar volgt het de rest van de markt wat grosso modo gelijk is aan hun eigen prognoses.

Dan heb je nog dat dit op basis van pasief onbalans plaats vindt. Ik weet het niet 100% zeker en ik moet nu echt een keer nauwkeurig gaan lezen van het naslagwerk 😅, maar ik denk dat dit dus vooral sturing is in het moment dat het plaatsvindt
Ik zou dit kunnen snappen als dit zou gebeuren. Los van het feit of je dit als Nexus bezitter prima vind als jouw batterij wordt gebruikt om een ander zijn fout te herstellen. Als daar dan nog een vergoeding tegenover staat is het nog een ander verhaal.

Factchecken kan ik het ook niet. Alleen bedenken dat iemand ook voor de kosten zal moeten opdraaien. Dat zal altijd de eindgebruiker zijn. Les 1 economie 😜🤣. Ff domme geredeneerd.... er is een reden waarom het algoritme dit soort acties doet. Waardoor er minnen ontstaan (er worden dus kosten gemaakt die in 1e instantie bij de Nexus gebruiker ligt) anders zie je de min in de app niet denk ik. Die laad en ontlaad keuze's zijn imo geprogrammeerde voorwaardes waaraan voldaan wordt zodat de Nexus in actie komt. Nu denk ik misschien te makkelijk..... maar hoe easy kan het dan zijn dat soort "ondoorzichtige" acties uit je software te halen. Interessante materie denk ik. Is dit ooit bij ZP al eens nagevraagd? Waarom dit soort acties er zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Devke schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:13:
[...]

Ik zou dit kunnen snappen als dit zou gebeuren. Los van het feit of je dit als Nexus bezitter prima vind als jouw batterij wordt gebruikt om een ander zijn fout te herstellen. Als daar dan nog een vergoeding tegenover staat is het nog een ander verhaal.

Factchecken kan ik het ook niet. Alleen bedenken dat iemand ook voor de kosten zal moeten opdraaien. Dat zal altijd de eindgebruiker zijn. Les 1 economie 😜🤣. Ff domme geredeneerd.... er is een reden waarom het algoritme dit soort acties doet. Waardoor er minnen ontstaan (er worden dus kosten gemaakt die in 1e instantie bij de Nexus gebruiker ligt) anders zie je de min in de app niet denk ik. Die laad en ontlaad keuze's zijn imo geprogrammeerde voorwaardes waaraan voldaan wordt zodat de Nexus in actie komt. Nu denk ik misschien te makkelijk..... maar hoe easy kan het dan zijn dat soort "ondoorzichtige" acties uit je software te halen. Interessante materie denk ik. Is dit ooit bij ZP al eens nagevraagd? Waarom dit soort acties er zijn?
Vergis je niet; de onbalansmarkt strekt zich veel verder dan de paar procent van de Nederlanders op dynamische tarieven laat staan een handelsbatterij hebben.

De kosten voor onbalans komen te liggen bij de partijen waar die onbalans gemaakt wordt, zaak is dus dat je prognoses zo goed mogelijk zijn. Die kosten zijn dan de opbrengsten voor de partijen die de onbalans kunnen herstellen. Dat laatste doet Zonneplan dus via een partner (vermoedelijk).

De kosten voor onbalans liggen dus niet direct bij de eindgebruiker maar bij de energieleverancier (ja indirect zal dat wel opgenomen worden in kWh tarief bij bijvoorbeeld conventionele leveranciers natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bokkow schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 14:39:
[...]

Vergis je niet; de onbalansmarkt strekt zich veel verder dan de paar procent van de Nederlanders op dynamische tarieven laat staan een handelsbatterij hebben.

De kosten voor onbalans komen te liggen bij de partijen waar die onbalans gemaakt wordt, zaak is dus dat je prognoses zo goed mogelijk zijn. Die kosten zijn dan de opbrengsten voor de partijen die de onbalans kunnen herstellen. Dat laatste doet Zonneplan dus via een partner (vermoedelijk).

De kosten voor onbalans liggen dus niet direct bij de eindgebruiker maar bij de energieleverancier (ja indirect zal dat wel opgenomen worden in kWh tarief bij bijvoorbeeld conventionele leveranciers natuurlijk)
Dat die markt verder strekt geloof ik meteen. Ook ik kan met mijn variable contract dat helpen veroorzaken.

Die (vermoedelijke) partner kan dus ook onbalans veroorzaken is de gedachte. Die zal daar dus de rekening van krijgen. Die rekening moet betaald worden / terug verdiend worden. Dan komt de gedachte gaat dit terug verdienen door inzet van mede de Nexus? Ik kan me voorstellen dat ZP dan capaciteit aanbiedt. Er ligt immers stroom opgeslagen of er kan stroom bij. Die min komt ergens vandaan. Iemand die vanmorgen schrijft weer 75 ct te zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dominic-070
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 25-04 17:34
CryptoCake schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:41:
[...]

Ik heb 'm zojuist online gegooid. Let op: Het is geen plugin en alles behalve plug & play, maar als je graag wilt tweakeren, be my guest _/-\o_

https://github.com/cryptocake/btle-solis

En als je toevallig ook een pythonista bent: Ik zie je PR's graag tegemoet 8)
Dank fantastisch, kan je uitleg iets uitbreiden voor iemand zonder linux ervaring.
Ik loop vast. heb onderstaande uitgevoerd en daarna de btle-solis.service en btle-solis.py file aangepast en de .service file verplaatst naar /etc/systemd/system en daarna sudo systemctl start btle-solis.service
Ik weet ook niet hoe ik moet controleren of het scrypt draait en de log daarvan bekijken. zet je nog een installer password op de inverter en moet je die nog ergens instellen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A7YA6FeUH3EkFQLhqY4iZMgy59w=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/CG8BNQ7afdQ1NuTrl4uqWRSG.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Dominic-070 op 24-08-2024 19:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• J8S
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 14:08

J8S

Zijn er mensen die moeite hebben met de bluetooth verbinding met de omvormer? Met de smartphone lukt dat prima, met een Raspberry Pi lukt het niet om verbinding te maken. Iemand enig idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevinjkok
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:44
bokkow schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:16:
[...]

Het punt is, dit had bij benadering nu al rond de 20,- kunnen zijn.

Edit:

Denk je, ja ja dat zal, heb het bij benadering ff in een excelletje/bierviltje gezet:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dus als ie nou op 50% was begonnen te ontladen bij een echte delta vanochtend en tussentijds weer naar die 50% zou laden voor een paar centen dan hadden de verdiensten tussen de €15 en €20,- gezeten op dit moment.
Het is nog veel hoger omdat er per kwartier wordt afgerekend. Het gaat namelijk om de maximale prijs binnen een kwartier (en minimale bij laden) dus de volle 2,5 kWh wordt afgerekend tegen 1,825 euro per kWh.

Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:16
J8S schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 19:21:
Zijn er mensen die moeite hebben met de bluetooth verbinding met de omvormer? Met de smartphone lukt dat prima, met een Raspberry Pi lukt het niet om verbinding te maken. Iemand enig idee?
Heb nog niet specifiek naar de batterij geprobeerd maar ik herinner me uit verleden met raspberry pis nog wel:

code:
1
2
sudo rfkill unblock bluetooth
sudo systemctl restart bluetooth

Als algemene fix voor bluetooth onzin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jehojakim
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-03 08:44
Hier in Akkrum vandaag bijna 20 euro verdiend, en er komt nog wat bij. Niet zo gek dus.

Wat ik niet begrijp: het batterij tabje zegt dat ik aan het ontladen ben, met 10kW.Maar het tabje ernaast, het boomblaadje, zegt dat ik bijna 10kW sta te verbruiken. En het enige wat verbruikt is een pc en een paar ledlampjes... Rara?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iceman77
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-04 22:45
Dat zelfde zie ik hier ook. Ene tab zegt ontladen en de ander opladen. Zit dus vermoedelijk een vertraging in de 2 tabs.
Hier de 22 euro voorbijAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YT4wbaNUNuPSBaDQKA8ZPH2bUoc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jmX6xl0r1yVjejJWOzWRc3TV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4l7JlNnpGXBQSESHNkWLw16-dc0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s5OgvjfPT1aBHdeCDxxw0ILK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
De weergave in de app is met vertraging. Zou je een Homewizard dongle hebben kun je daarmee redelijk eenvoudig echt live gebruik zien.

Resultaat is uiteindelijk natuurlijk goed vandaag maar het had een record dag kunnen zijn, daar blijf ik bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ja, een kleine 20 EUR is heel netjes natuurlijk maar het had ook 35+ EUR kunnen zijn. Maar wat wederom bevestigd is vandaag is dat een code geel of oranje voor Nexus eigenaren leuke bedragen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroengroen
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 02-04 11:14
kevinjkok schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 19:33:
[...]

Het is nog veel hoger omdat er per kwartier wordt afgerekend. Het gaat namelijk om de maximale prijs binnen een kwartier (en minimale bij laden) dus de volle 2,5 kWh wordt afgerekend tegen 1,825 euro per kWh.
Waar haal je deze kennis vandaan? Voor mij is het totaal schimmig hoe de opbrengst berekend wordt omdat ik nergens expliciet kan terugvinden hoe het precies berekend wordt, dus een bron zou erg welkom zijn voor mij!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bokkow
Jeroengroen schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 09:30:
[...]

Waar haal je deze kennis vandaan? Voor mij is het totaal schimmig hoe de opbrengst berekend wordt omdat ik nergens expliciet kan terugvinden hoe het precies berekend wordt, dus een bron zou erg welkom zijn voor mij!
Misschien interessant voor meer mensen.

Sanne de Boer heeft een goed en laagdrempelig artikel geschreven over de werking van de Nederlandse elektriciteitssector waaronder ook onbalans. Deze kun je hier teruglezen:

https://www.rabobank.nl/k...spelers-en-wat-is-hun-rol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoCake
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-04 13:42
Dominic-070 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 19:12:
[...]

Dank fantastisch, kan je uitleg iets uitbreiden voor iemand zonder linux ervaring.
Ik loop vast. heb onderstaande uitgevoerd en daarna de btle-solis.service en btle-solis.py file aangepast en de .service file verplaatst naar /etc/systemd/system en daarna sudo systemctl start btle-solis.service
Ik weet ook niet hoe ik moet controleren of het scrypt draait en de log daarvan bekijken. zet je nog een installer password op de inverter en moet je die nog ergens instellen?

[Afbeelding]
Installeer eerst venv:
code:
1
sudo apt install python3-venv

Dan ga je naar de directory van btle-solis, en voer je dit uit:
code:
1
python3 -m venv myenv

code:
1
source myenv/bin/activate

code:
1
pip install -r requirements.txt

Nu heb je een virtual environment met de geïnstalleerde modules.
Zorg er voor dat je de velden hebt aangepast in je btle-solis.py bestand: MAC en MQTT.

Gebruik eerst TEST_MODE = True om je verbinding met de omvormer te testen. Als dat gelukt is en je krijgt data te zien in je terminal, pas TEST_MODE weer aan naar: False
Je moet zeker weten dat bluetooth op je RPi ingeschakeld is.

Nu de service:
code:
1
sudo nano /etc/systemd/system/btle-solis.service

En gebruik dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
[Unit]
Description=Solis Bluetooth LE Interface
After=network.target

[Service]
ExecStart=/home/dominic/btle-solis/myenv/bin/python3 /home/dominic/btle-solis/btle-solis.py
Environment=PYTHONUNBUFFERED=1
Restart=always
User=dominic

[Install]
WantedBy=multi-user.target

Zorg er wel voor dat ExecStart juist is.

Vervolgens:
code:
1
sudo systemctl daemon-reload

code:
1
sudo systemctl enable btle-solis.service

code:
1
sudo systemctl start btle-solis.service

Ik gebruik persoonlijk alleen bluetooth om de inverter temperature op te halen. Voor al het overige heb ik genoeg aan de Solarman verbinding met de batterij zelf (vind ik persoonlijk ook een stuk stabieler).

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Iceman77
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 17-04 22:45
Zo zonde, een dag als dit. Zeg maar 50 kwh geladen en ontladen en dan nog tegen 1 cent verlies ook. Moeten ze in mijn optiek echt mee stoppen. Zonde van de laadcycliAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lktN-Jsw45VALF0mexl7fYcY_pU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tFbrko5VH2cfoCELAeGu6XMe.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klmtrf
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 25-04 16:53
Iceman77 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 22:33:
Zo zonde, een dag als dit. Zeg maar 50 kwh geladen en ontladen en dan nog tegen 1 cent verlies ook. Moeten ze in mijn optiek echt mee stoppen. Zonde van de laadcycli[Afbeelding]
Kijk je nu niet naar gemiddelde EPEX tarief i.p.v. naar de Powerplay vergoeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16:16
Hoeveel Cycli hebben jullie op je batterij nu trouwens? Ik heb er 21, maar de batterij heeft veel vaker opgeladen en ontladen.

Telt het pas als één cyclus als hij in totaal voor 100% heeft ontladen en opgeladen? De meeste 'cycli' hier lijken tussen de 20% en 80% te zittten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Ja printscreen wel.

Maar neemt niet weg dat de batterij extreem veel activiteit heeft gehad voor een lage omzet… toevallig toen ik keek in Homewizard zag ik dat de kosten (op EPEX basis) precies 1 cent meer waren dan de opbrengst op onbalans. Er is welliswaar een verrekening maar alsnog is dit laden niet compleet “gratis”

Met gemiddeld 1,5 cycle per dag maak ik me daar niet zo veel zorgen over. Maar dat continue laden en ontladen op max vermogen en meestal ook nog eens veel op minimale SoC (dus wanneer er een keer winst valt te behalen dan loop je het mis), het zet echt geen zoden aan de dijk wat ze ook zeggen over intelligent en zelflerend…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
ApexAlpha schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 08:44:
Hoeveel Cycli hebben jullie op je batterij nu trouwens? Ik heb er 21, maar de batterij heeft veel vaker opgeladen en ontladen.

Telt het pas als één cyclus als hij in totaal voor 100% heeft ontladen en opgeladen? De meeste 'cycli' hier lijken tussen de 20% en 80% te zittten.
Een cycle wordt geteld als 20kWh+20kWh geladen en ontladen. En dan valt er nog iets te zeggen over hoeveel invloed een cycle heeft van 0-100-0 ten opzichte van 25-75-25-75-25. Gemiddeld over de afgelopen 4 maanden dus 1,5cycle per dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18:49
Iceman77 schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 22:33:
Zo zonde, een dag als dit. Zeg maar 50 kwh geladen en ontladen en dan nog tegen 1 cent verlies ook. Moeten ze in mijn optiek echt mee stoppen. Zonde van de laadcycli[Afbeelding]
Je vergelijkt nu echt appels met peren.
Het overzicht wat je laat zien is op basis van de epex prijzen, je batterij handelt op de onbalans.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m00
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:05

m00

ApexAlpha schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 08:44:

1 cyclus is 1 keer de capaciteit hebben doorlopen.
Maar in de realiteit is de ene cyclus de andere niet. 4× 25-50% heeft vele malen minder invloed dan 4× 75-100%.

In de dagelijkse praktijk zal er in dit gebruiksscenario waarschijnlijk geen overmatige degradatie door gebruik/cycli ontstaan. De degradatie door de tijd wordt hier nogal eens vergeten, maar dat is een minstens zo belangrijke zo niet belangrijkere component. En daar doe je toch niks aan.
m00 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 22:05:
[...]

Mwah, ik zou me niet al te druk maken om die cycli. De max. laad-/ontlaadsnelheid in het geval van 20kWh een bescheiden 0,5C, en tot nu toe hooguit een enkele keer 100% voorbij zien komen. Per cyclus dus relatief beperkte stress.

De interne teller van cycli doet volgens mij niets anders dan kWh's tellen en delen door de capaciteit, maar cycli in de lagere regionen zijn een stuk minder belastend dan 75-100% sessies.

Als je 10 jaar doet over die 6000 cycli (en waarschijnlijk langer door bovengenoemde) is de component van de tijd op de degradatie waarschijnlijk net zo groot zo niet groter. Tijd × SoC × temperatuur.

Tijd doe je niks aan, SoC ook niet want waarvoor heb je het ding anders. Voor behoud van capaciteit is het enige waar je eigenlijk nog naar kan kijken de temperatuur van de batterij (niet de omvormer). Nou heb ik het ding nog niet zo lang en augustus is niet representatief voor het hele jaar natuurlijk, maar de batterijtemperatuur is tot nu toe amper onder de 30°C geweest en als-ie even bezig is geweest de max. van 39°C (waarbij de oplaadsnelheid begint af te nemen).

Idealiter is dat wat lager... Alleen is dat bijzonder lastig te realiseren door de vorm, strak op elkaar gestapelde afgesloten dozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:44
Uit interesse, wordt de SOH niet weergegeven?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

John245 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 09:19:
Uit interesse, wordt de SOH niet weergegeven?
Zonneplan laat die niet zien. Maar voor de mensen die de boel aan HA hebben is deze wel te zien. Hier staat deze nog op 100%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Guidoweb55 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 08:56:
[...]

Je vergelijkt nu echt appels met peren.
Het overzicht wat je laat zien is op basis van de epex prijzen, je batterij handelt op de onbalans.
Printscreen is niet zo passend, dat ben ik met je eens. Maar waar hij wel een punt heeft; de batterij is gisteren, en zo het er naar uit ziet ook vandaag, enorm druk met een paar centen opbrengen. Heel de dag wordt er +10kW een paar minuten, -10kW een paar minuten, als je pech hebt ook nog met regeltoestand 2 zoals nu enkele minuten geleden. Het zet geen zoden aan de dijk maar ondertussen wordt er wel 80kWh of meer verplaatst op een dag.

Als het algoritme nu pas bij -100/+100€/MWh zou gaan reageren en sturen op zo veel mogelijk op 50% te blijven dan ben ik er van overtuigd dat hetzelfde of waarschijnlijk beter resultaat geboekt wordt met veel minder activiteit. Ik geloof dat er ergens een simulatie tool is, misschien een keer proberen voor de grap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
bokkow schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:06:
[...]

Printscreen is niet zo passend, dat ben ik met je eens. Maar waar hij wel een punt heeft; de batterij is gisteren, en zo het er naar uit ziet ook vandaag, enorm druk met een paar centen opbrengen. Heel de dag wordt er +10kW een paar minuten, -10kW een paar minuten, als je pech hebt ook nog met regeltoestand 2 zoals nu enkele minuten geleden. Het zet geen zoden aan de dijk maar ondertussen wordt er wel 80kWh of meer verplaatst op een dag.

Als het algoritme nu pas bij -100/+100€/MWh zou gaan reageren en sturen op zo veel mogelijk op 50% te blijven dan ben ik er van overtuigd dat hetzelfde of waarschijnlijk beter resultaat geboekt wordt met veel minder activiteit. Ik geloof dat er ergens een simulatie tool is, misschien een keer proberen voor de grap.
Helemaal mee eens dat het rondpompen voor een paar cent waardeloos is.
Alleen ik reageerde op de foto waar de epex prijzen als verdiensten van de batterij zitten. Dat klopt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Het kan toch ook zijn dat de batterij zich voorbereid op een kans op hoge positieve prijzen oid? Dan zal hij zich ook moeten volladen om zich voor te bereiden.

Dan kan het natuurlijk ook voorkomen dat die hoge positieve prijzen zich uiteindelijk niet voordoen, en hij de dag afsluit met een marginale winst. Maar het is dan toch te makkelijk om te zeggen dat hij dan raar bezig is geweest. Voorspellingen komen soms wel/niet uit immers.

En andersom kan natuurlijk ook. Dan kan hij zich volledig ontladen omdat hij negatieve prijzen verwacht. En dan wil hij zich weer volladen met die stroom.

[ Voor 15% gewijzigd door GaMbiNo op 26-08-2024 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertBertjes
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 22:17
Ik weet niet of iemand dit nieuws bericht al had gezien:
https://www.nu.nl/klimaat...ij-flexibel-contract.html

Dit zal alleen maar het topje van de ijsberg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
BertBertjes schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:52:

Ja had al een soortgelijk bericht op nos.nl gezien. Super gaaf dat het nu zo snel kan.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertBertjes
John245 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:54:
[...]

Ja had al een soortgelijk bericht op nos.nl gezien. Super gaaf dat het nu zo snel kan.
Goed voor het net en de onbalans, slecht voor diegene die een Onbalans accu hebben :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
BertBertjes schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:55:
[...]

Goed voor het net en de onbalans, slecht voor diegene die een Onbalans accu hebben :)
Dit soort ontwikkelingen moet je altijd vanuit het groter belang bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BertBertjes
John245 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:56:
[...]

Dit soort ontwikkelingen moet je altijd vanuit het groter belang bekijken.
Helemaal eens hoor! Het was natuurlijk niet de vraag OF het ging gebeuren, maar eerder de vraag Wanneer ;) Ik verwacht ook dat een Zonneplan en/of Frank Energie hier op inspeelt en gaat kijken naar andere markten (Peak Shaving bijv.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
BertBertjes schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:57:
[...]

Helemaal eens hoor! Het was natuurlijk niet de vraag OF het ging gebeuren, maar eerder de vraag Wanneer ;) Ik verwacht ook dat een Zonneplan en/of Frank Energie hier op inspeelt en gaat kijken naar andere markten (Peak Shaving bijv.)
En zo groot is die batterij nou ook weer niet. Qua laad en oplaad capaciteit zijn het maar 15.000 Nexusen met een capaciteit van 20 kW. :)

[ Voor 3% gewijzigd door John245 op 26-08-2024 14:00 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-04 19:18

NightHawk4

Lotte is Liev :>

John245 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:54:
[...]

De enige reden dat het zo snel kon is omdat die dikke leiding er al lag, anders had het nog veel langer geduurd.

Het is dus wachten op grote industriële verbruikers die failliet gaan om megabatterijen te kunnen plaatsen. :X

Met verbazing trouwens de laatste dagen van mijn vakantieadres zitten meelezen (weer thuis dus reageer nu pas).

Volgens mij wisten we allemaal dat de schatting van ZP die €1800 opbrengst per jaar was en zo te zien gaan ze dat (als ik augustus bij mij bekijk) wel halen. Nou is meer opbrengst altijd beter maar de manier waarop er af en toe gereageerd wordt verbaasd me dan wel weer.

De problemen met dongels en hardware daargelaten dat moet gewoon (snel) opgelost worden, maar ook daar is het 'ja maar moet je kijken hoeveel ik betaald heb' niet van de lucht. Als je een huis of een auto koopt (een veelvoud van de investering) kan je soms ook weet ik hoe lang wachten om bepaalde problemen opgelost te krijgen (lees de EV topics er maar op na). Vervelend is het zeker (en ook daar is compensatie op zijn plaats) maar het is niet alsof de rente op dat bedrag je nou zoveel opgeleverd had.

Met betrekking tot de opbrengsten. Of het nu Machine Learning, algoritmes of AI is/zijn lijken de opmerkingen 'ja maar zo moeilijk is het niet' erg makkelijk maar 'beter kunnen is uploaden' toch?
Als FE en ZP een gedeelte afromen van de opbrengsten zijn die er natuurlijk ook bij gebaat dat de opbrengst zo hoog mogelijk is.

Dat zal ongetwijfeld wat tijd kosten (wat ik ze persoonlijk prima gun) en als dat te lang gaat duren zullen er ongetwijfeld ondernemers zijn die daar op in gaan spelen en gaan programmeren. Als het zo makkelijk is dan wordt er een Nexus gekocht uit elkaar gehaald en opnieuw geprogrammeerd. Dan heb je vrij veel klanten klaar staan die over kunnen stappen als er een veel hogere opbrengst tegenover staat. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
BertBertjes schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 13:52:

Huhu, maar soortgelijke berichten komen iedere maand wel een keer voorbij.
En dat dit het topje van de ijsberg is, is ook niet onbekend; met uitstaande aanvragen voor 75GW aan batterij vermogen (feb-2024) bij de netbeheerders. Het moet er allemaal nog maar komen. Dit traject is nu een stap verder, hartstikke mooi.

Iedere twee maanden wisselt ook de berichtgeving over de verwachtte benodigde flex vermogen uit batterijen tegen 2030, soms 10GW, dan weer 3GW.

Vervolgens wordt er wel rekening gehouden met afname van regelbaar productievermogen in het elektriciteitssysteem in 2030 van 22GW tot 14,5GW.

Kortom; er valt heeeeeeel moeilijk in de toekomst te kijken en je moet hooien wanneer de schijn schijnt wanneer je een onbalans/handelsbatterij thuis hebt staan. Maar misschien is een code oranje beter voor het hooien ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
NightHawk4 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:53:
[...]

De enige reden dat het zo snel kon is omdat die dikke leiding er al lag, anders had het nog veel langer geduurd.

Het is dus wachten op grote industriële verbruikers die failliet gaan om megabatterijen te kunnen plaatsen. :X

Met verbazing trouwens de laatste dagen van mijn vakantieadres zitten meelezen (weer thuis dus reageer nu pas).

Volgens mij wisten we allemaal dat de schatting van ZP die €1800 opbrengst per jaar was en zo te zien gaan ze dat (als ik augustus bij mij bekijk) wel halen. Nou is meer opbrengst altijd beter maar de manier waarop er af en toe gereageerd wordt verbaasd me dan wel weer.

De problemen met dongels en hardware daargelaten dat moet gewoon (snel) opgelost worden, maar ook daar is het 'ja maar moet je kijken hoeveel ik betaald heb' niet van de lucht. Als je een huis of een auto koopt (een veelvoud van de investering) kan je soms ook weet ik hoe lang wachten om bepaalde problemen opgelost te krijgen (lees de EV topics er maar op na). Vervelend is het zeker (en ook daar is compensatie op zijn plaats) maar het is niet alsof de rente op dat bedrag je nou zoveel opgeleverd had.

Met betrekking tot de opbrengsten. Of het nu Machine Learning, algoritmes of AI is/zijn lijken de opmerkingen 'ja maar zo moeilijk is het niet' erg makkelijk maar 'beter kunnen is uploaden' toch?
Als FE en ZP een gedeelte afromen van de opbrengsten zijn die er natuurlijk ook bij gebaat dat de opbrengst zo hoog mogelijk is.

Dat zal ongetwijfeld wat tijd kosten (wat ik ze persoonlijk prima gun) en als dat te lang gaat duren zullen er ongetwijfeld ondernemers zijn die daar op in gaan spelen en gaan programmeren. Als het zo makkelijk is dan wordt er een Nexus gekocht uit elkaar gehaald en opnieuw geprogrammeerd. Dan heb je vrij veel klanten klaar staan die over kunnen stappen als er een veel hogere opbrengst tegenover staat. :>
Dat eerste ben ik het mee eens, dat laatste minder. Heb niet het idee dat het algoritme lerend is, evenmin dat ze daadwerkelijk DLB aan het verbeteren zijn of derde partij zon-omvormers aan het toevoegen zijn aan het Powerplay platform. Ik zou graag zien dat ik het mis heb maar afgelopen zaterdag had zonder heel ingrijpende lering een record dag kunnen zijn in plaats van enkel goed en gister heeft de Nexus een marathon gelopen rondom dezelfde vierkante meter. Dit moet echt beter.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Guidoweb55
NightHawk4 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:53:
[...]

Nou,

Het werkt net even anders. Jij bekijkt augustus en die is prachtig, juli was slecht.
Natuurlijk stap je in een product wat nog niet helemaal op en top is, dat moet ook want als dit gemeengoed was dan was er geen winst te behalen.
Waarom ik af en toe flink reageer op Zonneplan is dat zij elk klein succesje uitmelken, met mails aan bestaande klanten “we hebben het zo goed gedaan, we zagen deze onbalans aankomen”
Maar als ze er faliekant naast zitten en je vragen hebt waarom een nexus gaat laden bij 250 en ontladen bij 50 dan krijg je geen antwoord.

Iedereen mag fouten maken. Dat geeft niets, maar geef die toe. Of sta jezelf niet op de borst te kloppen als iets goed uitpakt om vervolgens bij een ander probleem niet thuis te geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

bokkow schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 14:59:
[...]

Dat eerste ben ik het mee eens, dat laatste minder. Heb niet het idee dat het algoritme lerend is, evenmin dat ze daadwerkelijk DLB aan het verbeteren zijn of derde partij zon-omvormers aan het toevoegen zijn aan het Powerplay platform. Ik zou graag zien dat ik het mis heb maar afgelopen zaterdag had zonder heel ingrijpende lering een record dag kunnen zijn in plaats van enkel goed en gister heeft de Nexus een marathon gelopen rondom dezelfde vierkante meter. Dit moet echt beter.
Oh maar dat ze op dit moment niet bezig zijn met verbeteren ben ik volledig met je eens. Bedoelde het ook meer dat ze dat in de toekomst moeten verbeteren.
Lijkt mij ook niet dat ze dat (uitbesteed of zelfs als het in eigen beheer is) elke maand gaan bijwerken. Ongetwijfeld pakken ze daar een langere periode voor (als het al gebeurt laat ik dat voorop stellen) maar als ze dat nalaten zullen ze hun eigen markt gaan ingooien lijkt mij.
Dat het beter moet ben ik ook helemaal met je eens alleen ik verwacht dat ergens in het najaar. Maar goed het is ook niet mijn expertise en volgens mij weet niemand hier hoe ze dat op landelijk niveau precies moeten sturen anders had je een vrij lucratieve businesscase in handen.
Guidoweb55 schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 15:03:
[...]

Nou,

Het werkt net even anders. Jij bekijkt augustus en die is prachtig, juli was slecht.
Natuurlijk stap je in een product wat nog niet helemaal op en top is, dat moet ook want als dit gemeengoed was dan was er geen winst te behalen.
Waarom ik af en toe flink reageer op Zonneplan is dat zij elk klein succesje uitmelken, met mails aan bestaande klanten “we hebben het zo goed gedaan, we zagen deze onbalans aankomen”
Maar als ze er faliekant naast zitten en je vragen hebt waarom een nexus gaat laden bij 250 en ontladen bij 50 dan krijg je geen antwoord.

Iedereen mag fouten maken. Dat geeft niets, maar geef die toe. Of sta jezelf niet op de borst te kloppen als iets goed uitpakt om vervolgens bij een ander probleem niet thuis te geven.
Ik heb niet alleen naar mijn eigen data gekeken maaar van meer tweakers hier. Bijvoorbeeld bij @JPH86 https://gathering.tweaker...message/79873204#79873204 :9
Dat schetst een beter beeld dan de 5 weken bij mijzelf, had het wat anders moeten verwoorden.

En ik ben niet anders gewend van het gemiddelde bedrijfsleven, je went er zeg maar aan. Soms zwaar irritant en aan de andere kant is het gewoon commercie. Gebeurt ook dagelijks bij iedereen op de werkvloer, ik denk dat iedereen hier wel een desbetreffende collega kan aanwijzen :X

Ik vind het prima dat ze alles uitmelken en zoveel mogelijk wegzetten des te meer kans dat deze van oudsher zonnepanelenboer in de markt blijft. De hele zonnepanelenmarkt is natuurlijk ingestort dus alle Nexus bezitters hebben er wel profijt van dat ze blijven bestaan. Ik weet ook niet precies hoe ZP zich verhoudt ten op zichte van FE en Tibber en daarnaast zijn ook de reguliere energiereuzen de dynamische energiemarkt opgedoken.

Maar ik geef je wel gelijk dat het vervelend oogt, misschien dat het de leeftijd is dat ik me er minder aan stoor. :*)

[ Voor 5% gewijzigd door NightHawk4 op 26-08-2024 15:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MrTom
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19:55
bokkow schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 10:11:
[...]

Misschien interessant voor meer mensen.

Sanne de Boer heeft een goed en laagdrempelig artikel geschreven over de werking van de Nederlandse elektriciteitssector waaronder ook onbalans. Deze kun je hier teruglezen:

https://www.rabobank.nl/k...spelers-en-wat-is-hun-rol
Goed artikel inderdaad. Deze link zou prima in de TS opgenomen kunnen worden als achtergrond info.
En voor iedereen die hier mee wil discussiëren over hoe goed het algoritme wel of niet werkt is het ook wel goed om te weten hoe ingewikkeld de markten in elkaar zitten..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bokkow
MrTom schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 18:24:
[...]

Goed artikel inderdaad. Deze link zou prima in de TS opgenomen kunnen worden als achtergrond info.
En voor iedereen die hier mee wil discussiëren over hoe goed het algoritme wel of niet werkt is het ook wel goed om te weten hoe ingewikkeld de markten in elkaar zitten..
Inderdaad, heb het opgenomen in de TS 👍🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Laatst online: 20:41
Zonneplan kondigt binnenkort weer een nieuw product en/of nieuwe dienst aan.
Kan zo snel niet meer terugvinden waar ik de teaser zag.
Niet op de site en Facebook / X te vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
OxyDrokz schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:33:
Zonneplan kondigt binnenkort weer een nieuw product en/of nieuwe dienst aan.
Kan zo snel niet meer terugvinden waar ik de teaser zag.
Niet op de site en Facebook / X te vinden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2XF4-L4LOilD2weKUFDQlrn0Kk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/e7bpaWs0yQlYj0Hb9PWY0iC8.png?f=fotoalbum_large

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Laatst online: 20:41
Je hebt een beter geheugen dan ik _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Serdo24
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 15:32
Warmtepomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Laadpaal schat ik?

Ohnee die hebben ze al :F

Beetje raar plaatje voor een warmtepomp maar als het wel zo is dan ben ik zeker geïnteresseerd. _/-\o_

Was al aan het kijken en wilde er toch al eentje aanschaffen voor de winter. :9

[ Voor 113% gewijzigd door NightHawk4 op 27-08-2024 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ja dat denk ik ook, ben erg benieuwd naar de aankondiging!

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devlinx
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21:09
Gaat het goed als de Nexus wordt geïnstalleerd als er al een thuisbatterij aanwezig is die als NOM is ingesteld (meting is niet via p1 maar met ct klemmen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacPhil
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 17:02
Een windmolen(tje) om buiten de zonnepanelen nog meer stroom te kunnen opwekken? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:07
Devlinx schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 15:07:
Gaat het goed als de Nexus wordt geïnstalleerd als er al een thuisbatterij aanwezig is die als NOM is ingesteld (meting is niet via p1 maar met ct klemmen)
Die NOM batterij zal dan waarschijnlijk gaan reageren op de laad en ontlaad sessies van de Nexus.
Ik weet niet of dat wenselijk is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
De thuisaccu maar met stekker! Ze hebben niet voor niets een verhaal (blog) daarover geschreven. Gokje.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Devke schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 15:20:
[...]

De thuisaccu maar met stekker! Ze hebben niet voor niets een verhaal (blog) daarover geschreven. Gokje.
Ik denk het ook. Geen gek idee om een thuisaccu op de markt te brengen voor de mensen die de Nexus te duur vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:39
Devke schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 15:20:
Concurrentie voor de HomeWizard battery, mooi.
Hoop wel dat het los staat van hun energiecontract.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!
GaMbiNo schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 15:21:
[...]

Ik denk het ook. Geen gek idee om een thuisaccu op de markt te brengen voor de mensen die de Nexus te duur vinden.
Altijd interessant nieuwe ontwikkelingen. Laat de markt maar in beweging komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hoevenpe schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 15:23:
[...]

Concurrentie voor de HomeWizard battery, mooi.
Hoop wel dat het los staat van hun energiecontract.
Zou mooi zijn. Dan ben ik ook heel benieuwd naar de specs. Hij zou leveranciers onafhankelijk dan moeten zijn maar wel zo in te stellen is dat je bij t3 weinig opwek evt zelf nog dynamisch kunt bijladen (wintermaanden). Zou een pré zijn. Benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Twanroy schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 15:14:
[...]

Die NOM batterij zal dan waarschijnlijk gaan reageren op de laad en ontlaad sessies van de Nexus.
Ik weet niet of dat wenselijk is?
Inderdaad, Dan zal het zaak zijn dat in te stellen is dat de al aanwezige batterij daar niet op reageert @Devlinx . Bij sommige batterijen kan dat, ik weet dat Victron het mogelijk maakt om het laden van een auto bijvoorbeeld niet de batterij gaat ontladen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Ik hoop eigenlijk dat ze eindelijk eens komen met een manier om derde-partij zon-omvormers aan te laten sluiten op Powerplay. Misschien is dit wel een soort dongle?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bokkow schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 15:34:
Ik hoop eigenlijk dat ze eindelijk eens komen met een manier om derde-partij zon-omvormers aan te laten sluiten op Powerplay. Misschien is dit wel een soort dongle?
Einde van zon seizoen komt dr aan. Je gaat steeds meer je eigenopwek verbruiken. Dan heeft uitzetten niet zoveel zin meer. Die had ik dan iets eerder verwacht. Ik blijf bij de thuisbatterij met stekker.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:33
Devke schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 15:44:
[...]

Einde van zon seizoen komt dr aan. Je gaat steeds meer je eigenopwek verbruiken. Dan heeft uitzetten niet zoveel zin meer. Die had ik dan iets eerder verwacht. Ik blijf bij de thuisbatterij met stekker.
Niet ZP omvormers kunnen bedienen met powerplay lijkt me meer aannemelijk dan een stekker accu,
Nexus werd ook net voor de winter geïntroduceerd, met als bijschrift dat bij veel zon meer was te verdienen.

Een TB met stekker zit geen verdienmodel in voor ZP.

Ik ga ook voor de omvormer Powerplay aansturing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bokkow
Peterhardenberg schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 15:49:
[...]

...
Nexus werd ook net voor de winter geïntroduceerd, met als bijschrift dat bij veel zon meer was te verdienen.
Grappige is: "da is himmel nie!" Geef mij maar een dag met code oranje weer :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoCake
bokkow schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 15:55:
[...]

Grappige is: "da is himmel nie!" Geef mij maar een dag met code oranje weer :Y)
Voor de Nexus verdiensten: JA, voor mij: NEE. Ik woon op het platteland, ieder zuchtje wind in de stad is bij mij een storm :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Peterhardenberg schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 15:49:
[...]

Niet ZP omvormers kunnen bedienen met powerplay lijkt me meer aannemelijk dan een stekker accu,

Een TB met stekker zit geen verdienmodel in voor ZP.

Ik ga ook voor de omvormer Powerplay aansturing.
Ik zou hem niet logisch vinden. De thuisbatterij in de winter wel ivm onbalans. Wellicht heb je een punt. We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buns
  • Registratie: Februari 2024
  • Nu online
Ik houd het op aansturing van merkvreemde apparaten als boilers, thermische accu's e.d. op basis van day ahead prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dominic-070
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 25-04 17:34
CryptoCake schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 10:59:
[...]

Installeer eerst venv:
code:
1
sudo apt install python3-venv

Dan ga je naar de directory van btle-solis, en voer je dit uit:
code:
1
python3 -m venv myenv

code:
1
source myenv/bin/activate

code:
1
pip install -r requirements.txt

Nu heb je een virtual environment met de geïnstalleerde modules.
Zorg er voor dat je de velden hebt aangepast in je btle-solis.py bestand: MAC en MQTT.

Gebruik eerst TEST_MODE = True om je verbinding met de omvormer te testen. Als dat gelukt is en je krijgt data te zien in je terminal, pas TEST_MODE weer aan naar: False
Je moet zeker weten dat bluetooth op je RPi ingeschakeld is.

Nu de service:
code:
1
sudo nano /etc/systemd/system/btle-solis.service

En gebruik dit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
[Unit]
Description=Solis Bluetooth LE Interface
After=network.target

[Service]
ExecStart=/home/dominic/btle-solis/myenv/bin/python3 /home/dominic/btle-solis/btle-solis.py
Environment=PYTHONUNBUFFERED=1
Restart=always
User=dominic

[Install]
WantedBy=multi-user.target

Zorg er wel voor dat ExecStart juist is.

Vervolgens:
code:
1
sudo systemctl daemon-reload

code:
1
sudo systemctl enable btle-solis.service

code:
1
sudo systemctl start btle-solis.service

Ik gebruik persoonlijk alleen bluetooth om de inverter temperature op te halen. Voor al het overige heb ik genoeg aan de Solarman verbinding met de batterij zelf (vind ik persoonlijk ook een stuk stabieler).
Thnx is gelukt! Even aankijken hoe het gaat. Bij de integratie met de Solarman integratie mis ik een beetje de de actuele energie. Ik heb zelf een template gemaakt A x V, maar dat is niet helemaal nauwkeurig. Zat eventueel nog te denken de omvormer via Modbus uit te lezen. Ik ga er vanuti dat de Modbus port actief is.
https://github.com/wills106/homeassistant-solax-modbus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Devke schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 16:12:
[...]

Ik zou hem niet logisch vinden. De thuisbatterij in de winter wel ivm onbalans. Wellicht heb je een punt. We gaan het zien.
Ik gok: een met powerplay aanstuurbare laadpaal.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

KC27 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 23:14:
[...]

Die is er al een tijdje. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

KC27 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 23:14:
[...]

Dat dacht ik in eerste instantie ook gezien het plaatje. :/

Maar die hebben ze dus al. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Buns schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 19:22:
Ik houd het op aansturing van merkvreemde apparaten als boilers, thermische accu's e.d. op basis van day ahead prijzen.
Ja dit zou wel eens kunnen kloppen. Tado heeft ook zo'n ding maar het werkt maar met een handvol merken helaas: https://shop.tado.com/nl-bx/products/heat-pump-optimizer-x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentagon0873
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:59
Nou......

net een voorstel van de planning gehad van zonneplan......22 oktober........

Meteen gebeld dat dit toch niet de bedoeling kan zijn, ik zit al vanaf 17-juli met een defecte nexus....

Meneer aan de telefoon gaat kijken wat hij voor mij kan betekenen.

Moet toch echt niet gekker worden.

1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 8kw Pelletkachel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Ik zou vasthouden aan een schadeloos stelling. In sommige steden kunnen ze ook ineens 300,- korting geven op een Nexus, lijkt me dat ze gemiste verdiensten bij benadering zouden moeten kunnen verrekenen tot 22 oktober...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pentagon0873 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:00:
Nou......

net een voorstel van de planning gehad van zonneplan......22 oktober........

Meteen gebeld dat dit toch niet de bedoeling kan zijn, ik zit al vanaf 17-juli met een defecte nexus....

Meneer aan de telefoon gaat kijken wat hij voor mij kan betekenen.

Moet toch echt niet gekker worden.
Gezien de posts hier m.b.t. de klantenservice had ik wel verwacht lang maar 22 oktober is wel erg lang.

Dan zit je al 3 maanden zonder werkend product en gemiste opbrengsten. Ik zou hier toch eens over bellen met een rechtsbijstand. Volgens mij moet je een bedrijf een x periode de gelegenheid geven een probleem te fixen. Als ze dat niet doen kun je ze ingebreke stellen. Je gaat er best relax mee om nog zo te lezen. Persoonlijk had ik dit niet gepikt. Je hebt dik 9k neergetikt he voor een nog steeds niet werkend product.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentagon0873
Ik ben idd wel relax eronder, de persoon aan de telefoon kan er ook nix aan doen.
ik ga er vanuit dat ze eea netjes oplossen, en me de gemiste opbrengsten compenseren.

ik hou uiteraard wel de vinger aan de pols, en hang morgen weer aan de telefoon als ik vandaag geen terugkoppeling krijg.

wordt vervolgd....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

bokkow schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:05:
Ik zou vasthouden aan een schadeloos stelling. In sommige steden kunnen ze ook ineens 300,- korting geven op een Nexus, lijkt me dat ze gemiste verdiensten bij benadering zouden moeten kunnen verrekenen tot 22 oktober...
Die gaven ze bij mij dus ook achteraf nadat het project hier gestart was (nog niet gekregen maar de bevestiging wel).

Dan lijkt mij wat coulance met dit soort zaken ook niet zo moeilijk maar dat zal een andere afdeling zijn die daar over gaat.

Het probleem oplossen is eerste prioriteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
pentagon0873 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:31:
Ik ben idd wel relax eronder, de persoon aan de telefoon kan er ook nix aan doen.
ik ga er vanuit dat ze eea netjes oplossen, en me de gemiste opbrengsten compenseren.

ik hou uiteraard wel de vinger aan de pols, en hang morgen weer aan de telefoon als ik vandaag geen terugkoppeling krijg.

wordt vervolgd....
Ik zou bij een volgend contact wel alvast hierop aansporen; dan weten ze ook wat jij verwacht in compensatie. Niet dat ze 22 oktober een doosje Merci meenemen en een bosje bloemen. Overdreven gezegd maar in mijn ervaring is het scheppen van de juiste verwachting het beste. Geldt trouwens voor heel veel situaties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buns
  • Registratie: Februari 2024
  • Nu online

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat meehelpt is denk ik ook de TLB die energieboeren rekenen. Dat heeft dynamisch wel aantrekkelijker gemaakt. Voor degene die niet kijken wanneer ze wat aanzetten zelfs al (zoals wij soms 😜, dr moet toch iemand voor onbalans zorgen en jullie verdiensten)😅

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• pentagon0873
Update:

Nieuwe datum 12 september, en krijg een nieuwe accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pentagon0873 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 12:34:
Update:

Kijk. Wie niet waagt. Lekker 😊👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

pentagon0873 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 12:34:
Update:

Zou het nog geholpen hebben dat je hier je verhaal deelt? ;)
Of zouden ze niet meelezen? :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
GaMbiNo schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 16:46:
[...]

Zou het nog geholpen hebben dat je hier je verhaal deelt? ;)
Of zouden ze niet meelezen? :)
Ik denk wel dat ze meelezen. Niks mis mee. Weten ze ook wat er leeft bij early adopters rondom een product en daarnaast zien ze ook waar ze de marketing eens een beetje moeten laten varen. Markerting doen ze als een speer maar dat gaat/ging wel tenkoste van de reeds bestaande klant. Als een klant positief over je is en je product dan verkoopt dat product zichzelf. Mond tot mond reclame is de goedkoopste en beste vorm.

Kijk naar Homewizard. Lezen mee. Reageren zo nu en dan in een het batterij / p1 meter topic ook. Goede zaak.

[ Voor 8% gewijzigd door Devke op 28-08-2024 17:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoCake
Devke schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 17:54:
[...]

Kijk naar Homewizard. Lezen mee. Reageren zo nu en dan in een het batterij / p1 meter topic ook. Goede zaak.
Alleen jammer dat Zonneplan dat niet doet. Zou een hoop speculaties en frustraties schelen.
Toevallig zojuist een enquête per mail ontvangen van ze. Helaas kun je daarin wel toelichten waarom je iets "goed" vindt, maar niet waarom je iets "slecht" vindt. Dat is echt een gemiste kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19:58
bokkow schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:50:
[...]

Dan heeft het beperken van ontladen hier bij toeval geholpen aan het niet kunnen dumpen van energie tegen minimale opbrengst. Denk ik.
Hmm.. is dit niet te beïnvloeden door onszelf door een dlb te creëeren als we met onze eigen gegevens zien dat ontladen dom is? 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
elbizarre schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 19:07:
[...]

Hmm.. is dit niet te beïnvloeden door onszelf door een dlb te creëeren als we met onze eigen gegevens zien dat ontladen dom is? 🤔
Gheghe ja, misschien wel maar dan moet je op dat moment minimaal 10A in kunnen voeden 😅 Dat is lastiger dan dlb triggeren door meer vermogen te trekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoCake
bokkow schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 19:10:
[...]

Gheghe ja, misschien wel maar dan moet je op dat moment minimaal 10A in kunnen voeden 😅 Dat is lastiger dan dlb triggeren door meer vermogen te trekken
Offff... je trekt de dongel er uit (alleen als de Nexus op dat moment niets aan het doen is natuurlijk) >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19:58
Devke schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 09:11:
[...]

Gezien de posts hier m.b.t. de klantenservice had ik wel verwacht lang maar 22 oktober is wel erg lang.

Dan zit je al 3 maanden zonder werkend product en gemiste opbrengsten. Ik zou hier toch eens over bellen met een rechtsbijstand. Volgens mij moet je een bedrijf een x periode de gelegenheid geven een probleem te fixen. Als ze dat niet doen kun je ze ingebreke stellen. Je gaat er best relax mee om nog zo te lezen. Persoonlijk had ik dit niet gepikt. Je hebt dik 9k neergetikt he voor een nog steeds niet werkend product.
Ik zit in dezelfde schuit. Mijn nexus is al bijna 2 maanden offline. Maar wel 2 groene dongles...

Maar ze komen morgen langs. Het is wel vaka tie geweest natuurlijk... Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
elbizarre schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 19:58:
[...]

Ik zit in dezelfde schuit. Mijn nexus is al bijna 2 maanden offline. Maar wel 2 groene dongles...

Maar ze komen morgen langs. Het is wel vaka tie geweest natuurlijk... Ben benieuwd.
Kan wel vakantie geweest zijn maar 2 maanden vakantie is gekkewerk ;-p. Ik snap niet waarom ze wel nieuwe Nexussen kunnen plaatsen maar de bestaande klant zolang laten wachten. Oh enige wat ik kan bedenken is dat de 9k betaald is. Ik zit daar wat geharnast in omdat ik dat gewoon niet kan bevatten. Je koopt een andere auto. Tikt 9k af bij de dealer. Volgende ochtend / week start de auto niet meer en de dealer zegt ik heb pas tijd over 2 maanden.

Maar goed. Ik hoop dat het morgen gefixed voor je is 👌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Devke schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 20:27:
[...]

Kan wel vakantie geweest zijn maar 2 maanden vakantie is gekkewerk ;-p. Ik snap niet waarom ze wel nieuwe Nexussen kunnen plaatsen maar de bestaande klant zolang laten wachten. Oh enige wat ik kan bedenken is dat de 9k betaald is. Ik zit daar wat geharnast in omdat ik dat gewoon niet kan bevatten. Je koopt een andere auto. Tikt 9k af bij de dealer. Volgende ochtend / week start de auto niet meer en de dealer zegt ik heb pas tijd over 2 maanden.

Maar goed. Ik hoop dat het morgen gefixed voor je is 👌
Je hebt gelijk, ik zou het ook niet pikken, althans niet zonder oplossing voor de gemiste tijd.

Maar, je vergelijking gaat wel wat mank, het komt tegenwoordig helaas geregeld voor dat dealers zeggen; "over 2 maanden ben jij de eerste" :+ dat hoor ik mensen wel eens zeggen in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
bokkow schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 21:05:
[...]

Je hebt gelijk, ik zou het ook niet pikken, althans niet zonder oplossing voor de gemiste tijd.

Maar, je vergelijking gaat wel wat mank, het komt tegenwoordig helaas geregeld voor dat dealers zeggen; "over 2 maanden ben jij de eerste" :+ dat hoor ik mensen wel eens zeggen in ieder geval.
Autodealers maken onderscheid tussen dingen die kritisch zijn en niet kritisch zijn. Als je niet kan rijden ben je normaliter zo aan de beurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bokkow schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 21:05:
[...]

Dan heb ik mazzel met mijn dealer denk ik 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15:58

thido

Tilburg

elbizarre schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 19:58:
[...]

Hebben ze niet al een keer een dongle gewisseld dan?
Ik had ook twee groene dongles, maar systeem offline.
Precies 48uur later online met een nieuwe dongle.
Wel zelf pro actief mee bezig geweest.

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hun
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 16-04 09:46

Hun

Ik lees dit forum nu een tijdje me grote interesse. Aanvankelijk was ik erg huiverig voor de veiligheid van de accu mbt brandgevaar. Maar na lang zoeken ben ik tot de conclusie gekomen dat dat risico erg klein is. Nu wilde ik net een accu aanschaffen, maar zag het bericht van de Mega batterij in Delfzijl die 85% van de tijd kan laden of ontladen en daar volgen jaar al kan staan. Nu woon ik redelijk dicht in de buurt van Delfzijl. Weet iemand hoeverre heeft zo'n grote batterij effect op locale onbalans en daarmee ook op de vergoeding locaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Hun schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 22:33:
Ik lees dit forum nu een tijdje me grote interesse. Aanvankelijk was ik erg huiverig voor de veiligheid van de accu mbt brandgevaar. Maar na lang zoeken ben ik tot de conclusie gekomen dat dat risico erg klein is. Nu wilde ik net een accu aanschaffen, maar zag het bericht van de Mega batterij in Delfzijl die 85% van de tijd kan laden of ontladen en daar volgen jaar al kan staan. Nu woon ik redelijk dicht in de buurt van Delfzijl. Weet iemand hoeverre heeft zo'n grote batterij effect op locale onbalans en daarmee ook op de vergoeding locaal?

Allereerst dit:
bokkow in "Het Zonneplan Nexus Thuisbatterij topic - deel 2"

En voor jouw specifieke vraag; onbalans speelt op landelijk niveau. Congestie is wel iets lokaals. Dus dat er een mega batterij bij jou in de buurt zit zou voor de onbalansverdiensten geen verschil maken.

Pagina: 1 ... 6 ... 49 Laatste