Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 02:01

GaMbiNo

1337

Devke schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:22:
[...]

@the-hyrax Ook hier weer goed kijken naar de voorwaardes. Ik denk dat ZP het niet goed vind als je zelf de accu gaat loskoppelen en bij je nieuwe woning gaat installeren. Ik zou goed navraag doen.
Het is je eigen batterij he. Die is gewoon betaald en in eigendom. Ik zou het wel heel vreemd vinden als Zonneplan moeilijk gaat doen dus.

Al denk ik wel dat het iets met de garantie kan doen als je de Nexus aanpast/verhuisd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroengroen
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 02-04 11:14
kazuka schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 23:13:
[...]

Ik ben benieuwd of er morgen rond een uur of 10 als de definitieve Tennet prijzen worden doorgevoerd je hier nog iets van terug ziet op jouw Nexus. De live dagopbrengsten in de app zijn in principe voorspellingen. Wel de moeite om morgen even te checken in de app bij Statistieken.
Ik kreeg afgelopen zondag geen "compensatie" voor een soortgelijke situatie (half uur offline) Gelukkig ging het hier slechts om dubbeltjes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Jeroengroen schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:39:
[...]

Ik kreeg afgelopen zondag geen "compensatie" voor een soortgelijke situatie (half uur offline) Gelukkig ging het hier slechts om dubbeltjes...
Gebeurde bij jou echt hetzelfde? Dus de batterij leverde wel terug maar daar kreeg je geen vergoeding voor? Of stond hij gewoon stil in dat half uur?

Bij mij leverde hij keihard terug terwijl er een grote onbalans was. Maar daar kreeg ik uiteindelijk geen vergoeding voor omdat de dongles korte tijd offline waren. Maar die stroom ben je dan wel kwijt. Kostte 5 euro oid. gok ik.

[ Voor 22% gewijzigd door GaMbiNo op 19-08-2024 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GaMbiNo schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:36:
[...]

Het is je eigen batterij he. Die is gewoon betaald en in eigendom. Ik zou het wel heel vreemd vinden als Zonneplan moeilijk gaat doen dus.

Al denk ik wel dat het iets met de garantie kan doen als je de Nexus aanpast/verhuisd.
ZP betaald je een vergoeding voor de onbalanshandel. Daar tegenover zetten ze een aantal voorwaardes. Ik denk dat als je Powerplay wilt blijven gebruiken je niet eigen handig de boel moet gaan verkassen etc. Ik zou de voorwaardes eens goed doorlezen. Tip van Flip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-05 11:18
Ik zie in een aantal topics dat de Nexus een Zonneplan lock-in betekent en dus niet met bijv Frank Energie of Tibber is de combineren. Maar het concept dynamic pricing is toch bij al die partijen hetzelfde? De winstmarge is misschien anders, maar verder niet toch?

Tibber heeft de Homevolt en Zonneplan de Nexus. Waarom zou ik voor de Nexus moeten kiezen?

[ Voor 15% gewijzigd door aschja op 19-08-2024 15:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
aschja schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 15:44:
Ik zie in een aantal topics dat de Nexus een Zonneplan lock-in betekent en dus niet met bijv Frank Energie of Tibber is de combineren. Maar het concept dynamic pricing is toch bij al die partijen hetzelfde? De winstmarge is misschien anders, maar verder niet toch?

Tibber heeft de Homevolt en Zonneplan de Nexus. Waarom zou ik voor de Nexus moeten kiezen?
Lees de TS eens door. Daar hebben we recent een heel stuk geplaatst m.b.t. Nexus. Daar wordt denk ik het nodige duidelijk. Stel anders je vragen daarna gerust hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroengroen
GaMbiNo schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 14:43:
[...]

Gebeurde bij jou echt hetzelfde? Dus de batterij leverde wel terug maar daar kreeg je geen vergoeding voor? Of stond hij gewoon stil in dat half uur?

Bij mij leverde hij keihard terug terwijl er een grote onbalans was. Maar daar kreeg ik uiteindelijk geen vergoeding voor omdat de dongles korte tijd offline waren. Maar die stroom ben je dan wel kwijt. Kostte 5 euro oid. gok ik.
Hij leverde terug, gelukkig geen hoog tarief en kreeg geen vergoeding. Ook niet op een later moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Jeroengroen schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 19:47:
[...]

Hij leverde terug, gelukkig geen hoog tarief en kreeg geen vergoeding. Ook niet op een later moment.
Ah zo. Zelfde situatie dan inderdaad. Ik had dat dus terwijl er wel een hoog tarief was. Ik heb wat data naar Zonneplan gestuurd van dat geval. Hopelijk kunnen ze er iets mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroengroen
GaMbiNo schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 19:49:
[...]

Ah zo. Zelfde situatie dan inderdaad. Ik had dat dus terwijl er wel een hoog tarief was. Ik heb wat data naar Zonneplan gestuurd van dat geval. Hopelijk kunnen ze er iets mee.
Die moeite doe ik al niet meer, support zit continu in de ontkenningsmodus. Bij Zonneplan zijn geen issues, daar schijnt altijd de zon.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• CryptoCake
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 21-05 10:12
CryptoCake schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 12:06:
[...]

Geen enkele aanpassing aan het systeem zelf. Zie mijn geweldige tekening:
[Afbeelding]
Heb 'm gemaakt hoor ^

Foto 1: De onderdelen
Foto 2: Pin 2 onderbroken van een oud utp koppelstukje dat ergens rond zwierf, en iets verlengd zodat het in de NO NC en COM van de relay kan
Foto 3: Het eindresultaat van de PoC
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/johsRezjF4UwV_6zqxc-IP2mom0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aXAApUxaP2zbFUGwsFXCTKa5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9KQ0LL8mgZlOqQ-uxnnZSFxwZeE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LFNusMACZ8zljrkpAGarE6XI.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wGHsd5gA1pmVW6iy2NXyjSYoPuY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c0HNvKh5WEsr7G0bFChGNkDr.jpg?f=fotoalbum_tile

En yes, het werkt :9
Ik kan nu op afstand de dongles rebooten via Home Assistant :9B

Had nog een paar oude NodeMCU's (ESP8266) liggen, werkt perfect!
Relay is een 5V relay, maar werkt ook gewoon prima met de 3V output van de ESP.
Als iemand dit wilt namaken, let me know. Dan deel ik het .ino bestandje met je (y)

EDIT:
Bestand is hier beschikbaar:
https://gist.github.com/c...d311ec70309d39430287b5238

[ Voor 2% gewijzigd door CryptoCake op 20-08-2024 11:28 . Reden: Gist toegevoegd - NO moet NC zijn ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Laatst online: 01:33
CryptoCake schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 22:29:
[...]

Heb 'm gemaakt hoor ^

Foto 2: Pin 2 onderbroken van een oud utp koppelstukje dat ergens rond zwierf, en iets verlengd zodat het in de NO en COM van de relay kan
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Als iemand dit wilt namaken, let me know. Dan deel ik het .ino bestandje met je (y)
toon volledige bericht
Mooi werk. Voor de wemos d1 mini heb je relay shields. Dan heb je nog een compacter geheel. Maar het beste resultaat heb je natuurlijk met de spullen die je nog hebt liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoCake
OxyDrokz schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 22:52:
[...]

Mooi werk. Voor de wemos d1 mini heb je relay shields. Dan heb je nog een compacter geheel. Maar het beste resultaat heb je natuurlijk met de spullen die je nog hebt liggen.
Ooo, heb het net even opgezocht maar dat ziet er ook leuk en handig uit! :X Ik moet me echt inhouden om niet nog meer "troep" te kopen haha. Thanks voor de tip!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dominic-070
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 25-05 14:04
CryptoCake schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 22:29:
[...]

Heb 'm gemaakt hoor ^

Foto 2: Pin 2 onderbroken van een oud utp koppelstukje dat ergens rond zwierf, en iets verlengd zodat het in de NO en COM van de relay kan
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

EDIT:
Bestand is hier beschikbaar:
https://gist.github.com/c...d311ec70309d39430287b5238
toon volledige bericht
Als ik het goed begrijp: daar pin 2 eigenlijk altijd verbonden moet zijn en alleen bij reset even onderbroken moet worden. Is het niet beter om die via COM / NC te verbinden zodat het relais niet constant aangestuurd moet zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoCake
Dominic-070 schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 10:49:
[...]

Als ik het goed begrijp: daar pin 2 eigenlijk altijd verbonden moet zijn en alleen bij reset even onderbroken moet worden. Is het niet beter om die via COM / NC te verbinden zodat het relais niet constant aangestuurd moet zijn?
Pin 2 is in het geval van de COM kabel (omvormer -> P2 op "splitter") de voeding voor beide dongles. Met Normally Open Normally Closed blijft het circuit gesloten, zelfs als de spanning van de ESP wegvalt. Dit is wat je uiteindelijk wilt, want als de ESP zonder stroom komt te zitten, dan wil je natuurlijk dat de dongles actief blijven :)

Normally Open = gesloten onderbroken circuit
Normally Closed = onderbroken gesloten circuit

EDIT:
Excuus, ik zeg het helemaal verkeerd: Je moet inderdaad NC (Normally Closed) hebben. De kabel in mijn relay zit inderdaad in NC. |:( Je hebt helemaal gelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door CryptoCake op 20-08-2024 11:29 . Reden: NO - NC omgewisseld ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jovojovo
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 23:48
Voor degenen die niet zo goed zijn in tweaken (of niet durven _/-\o_ ). In de app zit bij voorkeuren een optie om een notificatie te krijgen bij storingen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uZJBUNGq4z1KGwCC6zC-o-YIn0c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fDgLSErZcHSWDUAAeHHB2o17.png?f=fotoalbum_large

Die optie werkt nog niet, maar daar wordt aan gewerkt, gezien deze reactie van ZP:
"...Wat betreft de notificaties in de app, kan ik bevestigen dat deze functionaliteit momenteel nog niet actief is. We werken er hard aan om deze functie in de toekomst beschikbaar te maken, zodat u direct op de hoogte wordt gesteld van eventuele storingen of verbindingsproblemen. ..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:20

thido

Tilburg

Ik wil graag een zelfbouw set gaan samenstellen á la de Homewizzard thuisbatterij, gebaseerd op dit voorbeeld: Eenvoudige thuisaccu samenstellen

Laden gebeurd dan rustig overdag en ontladen in de nacht om een deel van het standby verbruik op te vangen. Nu draait hier een Nexus waar ik dan in de automatisering rekening moet houden.
Overdag tijdens het laden vind ik dat niet zo'n probleem maar in de nacht tijdens het ontladen wel.
Ik heb de Nexus nog maar kort maar zie wel dat hij zich in de nachtelijke uurtjes vrij koest houdt.
Kan iemand die hem al wat langer heeft dat bevestigen?

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-05 05:27
thido schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:14:
Ik wil graag een zelfbouw set gaan samenstellen á la de Homewizzard thuisbatterij, gebaseerd op dit voorbeeld: Eenvoudige thuisaccu samenstellen

Laden gebeurd dan rustig overdag en ontladen in de nacht om een deel van het standby verbruik op te vangen. Nu draait hier een Nexus waar ik dan in de automatisering rekening moet houden.
Overdag tijdens het laden vind ik dat niet zo'n probleem maar in de nacht tijdens het ontladen wel.
Ik heb de Nexus nog maar kort maar zie wel dat hij zich in de nachtelijke uurtjes vrij koest houdt.
Kan iemand die hem al wat langer heeft dat bevestigen?
Euhm, ja over het algemeen is dat het geval maar er valt geen pijl op te trekken he, als het dadelijk winterse dagen worden en er 's nachts veel wind is of juist niet, nagelang verwachtingen, dan is ie juist 's nachts actiever in beide richtingen.

Ik zou het zo automatiseren dat jouw zelfbouw batterij stopt met ontladen wanneer de Nexus begint te laden. Dat zou prima moeten kunnen middels HA?

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

bokkow schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:26:
[...]

Euhm, ja over het algemeen is dat het geval maar er valt geen pijl op te trekken he, als het dadelijk winterse dagen worden en er 's nachts veel wind is of juist niet, nagelang verwachtingen, dan is ie juist 's nachts actiever in beide richtingen.

Ik zou het zo automatiseren dat jouw zelfbouw batterij stopt met ontladen wanneer de Nexus begint te laden. Dat zou prima moeten kunnen middels HA?
Dat is het doel inderdaad.
Ik probeer alleen vantevoren in te schatten of het haalbare kaart is ;-)

Ik heb de Nexus (en Youless meting) in HA en wil de extra batterij op een Homewizard energy plug aansluiten welke ik vervolgens ook in HA uitlees. Dan moet er wel iets van te maken zijn.

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroengroen
Jovojovo schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:02:
Voor degenen die niet zo goed zijn in tweaken (of niet durven _/-\o_ ). In de app zit bij voorkeuren een optie om een notificatie te krijgen bij storingen:
[Afbeelding]

Die optie werkt nog niet, maar daar wordt aan gewerkt, gezien deze reactie van ZP:
"...Wat betreft de notificaties in de app, kan ik bevestigen dat deze functionaliteit momenteel nog niet actief is. We werken er hard aan om deze functie in de toekomst beschikbaar te maken, zodat u direct op de hoogte wordt gesteld van eventuele storingen of verbindingsproblemen. ..."
Ik heb een tijd geleden al bij hen aangegeven dat de notificaties niet werken. Toen leek men niet op de hoogte en werd mij geadviseerd het te melden als het zich vaker voordeed. Zo gezegd, zo gedaan. Op deze melding werd echter helemaal niet gereageerd ook niet na aanmaning hiervan. Je begrijpt dat mijn beeld van de support van ZP niet heel erg hoog is. Het zou me overigens niet verbazen dat de notificaties bewust uit staan omdat deze net als mbt DLB teveel reuring en een negatief beeld opleveren. En daar houdt ZP niet zo van...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guidoweb55
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 16:55
Jeroengroen schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 16:54:
[...]

Ik heb een tijd geleden al bij hen aangegeven dat de notificaties niet werken. Toen leek men niet op de hoogte en werd mij geadviseerd het te melden als het zich vaker voordeed. Zo gezegd, zo gedaan. Op deze melding werd echter helemaal niet gereageerd ook niet na aanmaning hiervan. Je begrijpt dat mijn beeld van de support van ZP niet heel erg hoog is. Het zou me overigens niet verbazen dat de notificaties bewust uit staan omdat deze net als mbt DLB teveel reuring en een negatief beeld opleveren. En daar houdt ZP niet zo van...
Zonneplan werkt als de Pravda, successen worden gevierd en breed uitgemeten. De minder briljante acties worden genegeerd of ontkent en men doet er alles aan fouten te verdoezelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22:51
Merkwaardig verloop van de opbrengst. Tarieven naar 1825 en accu begint te ontladen, 5 minuten later ben ik 70 cent kwijt. Nog 5 minuten later heb ik er weer 75cent bij, dus per saldo 5 cent winst. Vannacht met een soortgelijke situatie 3.50 verdiend. Bovenste plaatje is de onbalansprijs, middelste m'n opbrengst in Home Assistant en de onderste is de teruglevering volgens mijn slimme meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B-dCW4gENcqYxlno2nCaiIrEfco=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MMBD0vzJeH90gE8KEn9JmEFW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

marvin3241 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 08:45:
Merkwaardig verloop van de opbrengst. Tarieven naar 1825 en accu begint te ontladen, 5 minuten later ben ik 70 cent kwijt. Nog 5 minuten later heb ik er weer 75cent bij, dus per saldo 5 cent winst. Vannacht met een soortgelijke situatie 3.50 verdiend. Bovenste plaatje is de onbalansprijs, middelste m'n opbrengst in Home Assistant en de onderste is de teruglevering volgens mijn slimme meter.
[Afbeelding]
Dat is het gevolg van regeltoestand 2 bij de laatste piek. Vannacht was dat niet het geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22:51
kazuka schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 08:49:
[...]

Dat is het gevolg van regeltoestand 2 bij de laatste piek. Vannacht was dat niet het geval.
Ik lees hier veel over in het forum, maar niet concreet wat het inhoudt voor mijn opbrengst. Als ik het goed begrijp is regeltoestand 2 het probleem dat er beide kanten continu overshoot optreedt door het constant ontladen en opladen obv de fluctuerende tarieven. Betekent het dan dat de actuele tarieven niet meer gelden en dat mijn accu voor niks aan het ontladen is? Kan ik daarnaast ergens zien dat regeltoestand 2 actief is?

[ Voor 4% gewijzigd door marvin3241 op 21-08-2024 09:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Regeltoestand 2 betekent dat je altijd moet betalen als je onbalans genereert, ongeacht aan welke kant van de as je op dat moment zit.

Regeltoestand 2 wordt (helaas gedwongen) gebruikt om passieve onbalanshandelaren, zoals Zonneplan in toom te houden. Alleen vermogen op de actieve onbalans wordt beloond. Op de actieve onbalans moet je je vooraf aanmelden bij Tennet en mag je alleen vermogen leveren als Tennet daar expliciet om vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
thido schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 14:33:
[...]

Dat is het doel inderdaad.
Ik probeer alleen vantevoren in te schatten of het haalbare kaart is ;-)

Ik heb de Nexus (en Youless meting) in HA en wil de extra batterij op een Homewizard energy plug aansluiten welke ik vervolgens ook in HA uitlees. Dan moet er wel iets van te maken zijn.
Grappig genoeg was vannacht een nacht met relatief veel activiteit door de batterij, veel wind :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bokkow
marvin3241 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 09:24:
[...]

Ik lees hier veel over in het forum, maar niet concreet wat het inhoudt voor mijn opbrengst. Als ik het goed begrijp is regeltoestand 2 het probleem dat er beide kanten continu overshoot optreedt door het constant ontladen en opladen obv de fluctuerende tarieven. Betekent het dan dat de actuele tarieven niet meer gelden en dat mijn accu voor niks aan het ontladen is? Kan ik daarnaast ergens zien dat regeltoestand 2 actief is?
Wat @Skyaero zegt. Daarnaast strooi ik ook geregeld met dit artikel over een mogelijke oplossing, om makkelijk een idee er van over te brengen: https://www.linkedin.com/...ans-sturing-mignot-scoie/

Met name dit plaatje kan het makkelijk duidelijk maken, die blauwe lijn laat zien wat R2 is en de groene lijn waar je min of meer heen wil:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QuoU3XP_Q_MkS-4sft3kZd_IbtA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/08DM6NKEaY4gWSmq4e1CKT7j.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

bokkow schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:39:
[...]

Grappig genoeg was vannacht een nacht met relatief veel activiteit door de batterij, veel wind :)
Zul je altijd zien hé ;-)
Denk dat het iets wordt van opladen als tarief laag is en/of teruglevering, maar niet als de Nexus aan het ontladen is. En ontladen vanaf 19.00u bij afname en ook niet als de Nexus aan het opladen is. Precieze inhoud zal meer dan eens aangepast worden denk ik zo.

Vandaag de Nexus precies twee weken aangesloten. 48 uur eruit gelegen vanwege brakke dongle maar desondanks toch mooi 100 Euro opgebracht, dikke prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Laatst online: 27-05 15:09
In totaal €0,50 verdient met PowerPlay zonnepanelen, dat zet geen zoden aan de dijk.

Blij dat de batterij het een stuk beter doet.

Heb zelf de eerste dag enkele keren Offline zien staan in de app, maar werkt sindsdien als een zonnetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

ApexAlpha schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 21:28:
In totaal €0,50 verdient met PowerPlay zonnepanelen, dat zet geen zoden aan de dijk.
Bedoel je in totaal? Of vandaag?

Hier vandaag 0,29 met powerplay zonnepanelen en totaal tegen de 40 euro. Het is toch een lekker extraatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
GaMbiNo schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 21:39:
[...]

Bedoel je in totaal? Of vandaag?

Hier vandaag 0,29 met powerplay zonnepanelen en totaal tegen de 40 euro. Het is toch een lekker extraatje.
Vandaag, 53 cent!

In totaal 83 cent haha, maar heb alles pas sinds vrijdag dus vandaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Wat een bijzonder actieve Nexus weer. Er zijn vier korte momenten geweest waarbij er geld is verdiend, maar hij is letterlijk de volledige dag aan het laden/ontladen geweest. Gisteren ook al, toen was de opbrengst ook lager. Kan dit echt niet anders? Ik begrijp dat de Nexus zich voorbereidt op bepaalde scenario's, maar als ik het zwartwit mag maken: de Nexus zorgt dat hij rond 17:00 ongeveer vol is, zodat hij dan kan ontladen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5obrzX8PytewCkzcrBlPRqzLNmg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y5N2RaBS9nYHsNpUf9gCIxYg.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NICe-lWNrTMQJ7ie8fWI3WUPdjI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NG0ggsU9YOwZRB6jBUWfKK6u.png?f=fotoalbum_large

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelmer058
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:01
Vandaag - na een tip op dit platform - de load balancing van de Nexus uitgezet (eigenlijk een andere sterkte van de hoofdzekering diorgegeven in de Zonneplan-app) en de load balancing van de laadpaal aangezet en... het werkt veel soepeler! De laadpaal schaalt veel minder af als het nodig is (hooguit 30% vandaag) dan de bruusk terugschakelende dlb van de Nexus. Blij mee, kan het aanraden (als je de juiste hardware hebt natuurlijk).

Heeft iemand al (ten opzichte van de e-mail van de btw-teruggave partij) meer informatie ontvangen over wanneer we de btw terug krijgen?

Peugeot E-208 - 15 x 385 wp 5° zuid - Zonneplan Nexus

• Guidoweb55
Jelmer058 schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 23:53:
Vandaag - na een tip op dit platform - de load balancing van de Nexus uitgezet (eigenlijk een andere sterkte van de hoofdzekering diorgegeven in de Zonneplan-app) en de load balancing van de laadpaal aangezet en... het werkt veel soepeler! De laadpaal schaalt veel minder af als het nodig is (hooguit 30% vandaag) dan de bruusk terugschakelende dlb van de Nexus. Blij mee, kan het aanraden (als je de juiste hardware hebt natuurlijk).

Heeft iemand al (ten opzichte van de e-mail van de btw-teruggave partij) meer informatie ontvangen over wanneer we de btw terug krijgen?
Heb je zonnepanelen?

• Jelmer058
Ja, hoezo?

• Guidoweb55
Nou, als je zonnepanelen volle bak terugleveren en je Nexus ook gaat, dan kan dat soms nogal spannend worden.

Load balancing gaat namelijk niet alleen om het balanceren van de afname maar ook zeker voor terugleveren.
Zonnepanelen kennen vaak geen load balancing nog, om de simpele reden dat zij vaak het enige product zijn wat stroom teruglevert. Als de maximale output van de omvormer onder de waarde van de hoofdzekering valt zit je altijd goed. Inmers, de zonnepanelen zijn het enige apparaat in huis wat levert i.p.v. afneemt.

In tegenstelling tot de afname waar tal van apparaten aan bij kunnen dragen en loadbalancing dus je de grootverbruikers remt.
Bv, je kookt electrisch of je warmtepomp slaat aan. Je electrische auto staat te laden dus je laadpaal schakelt af.

Er vanuitgaande dat jouw aansluitwaarde 3x25 is…
Als jouw zonnepanelen meer dan 2500 watt (per fase) terugleveren en je Nexus gaat met 3300 watt terugleveren dan overbelast je je hoofdzekering. Mocht je dus een 1 fase omvormer hebben dan zit je daar snel aan…

Nu zal dat langer dan een x aantal minuten moeten gebeuren en zit er ook nog wel wat marge in, maar het kan ook fout gaan.
En als je zelf de waarde van de hoofdzekering hebt aangepast dan denk ik dat je vervelende discussies kan gaan voeren.

[ Voor 9% gewijzigd door Guidoweb55 op 22-08-2024 00:29 ]

• Jelmer058
Terechte waarschuwing. Maar omdat ik mijn zonnepanelen zelden meer dan 4 kW heb zien opwekken in totaal, is mijn hoofdzekering veilig.

• Guidoweb55
Jelmer058 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 00:29:
Terechte waarschuwing. Maar omdat ik mijn zonnepanelen zelden meer dan 4 kW heb zien opwekken in totaal, is mijn hoofdzekering veilig.
Heb je een 1 fase of 3 fase omvormer bij je zonnepanelen?

• Jelmer058
Guidoweb55 schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 00:31:
[...]

Heb je een 1 fase of 3 fase omvormer bij je zonnepanelen?
3 fase (SolarEdge SE5K-RW0TEBNN4). Dus ook per fase zou het goed moeten gaan.

• Jeroengroen
TKroon schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 23:01:
Wat een bijzonder actieve Nexus weer. Er zijn vier korte momenten geweest waarbij er geld is verdiend, maar hij is letterlijk de volledige dag aan het laden/ontladen geweest. Gisteren ook al, toen was de opbrengst ook lager. Kan dit echt niet anders? Ik begrijp dat de Nexus zich voorbereidt op bepaalde scenario's, maar als ik het zwartwit mag maken: de Nexus zorgt dat hij rond 17:00 ongeveer vol is, zodat hij dan kan ontladen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Software met een soort van fomo?
Ik snap je vraag en frustratie maar zou het misschien ook een voorwaarde zijn om aan dit "spelletje" deel te mogen nemen? Ik neem aan dat je niet willekeurig mag kiezen wanneer je mag laden of ontladen. Als dat zo is dan wist ik het wel, eerst wachten tot er echte knaken te verdienen zijn en dan toeslaan. Maar nogmaals, ik denk niet dat het zo werkt.

• ApexAlpha
TKroon schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 23:01:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is dit niet gewoon de batterij die een paar cent winst meepakt op die kleine piekjes en dalletjes die je continu ziet? Of werkt dat niet zo?

• bokkow
Jawel zo werkt het wel, de Nexus gaat al laden en ontladen bij de kleinste uitslagen in onbalans. Daarom heb je van die zenuwachtige activiteiten heel de dag. Persoonlijk had ik ook de hoop dat het algoritme hier iets slimmer mee om zou gaan en tevens toch meer naar 50% “rust” toestand zou sturen.

Al zeggen de mensen van Zonneplan dat dit toch slimmer lijkt met als voorbeeld die record dag van 40,-. Ik denk dat dat juist de uitzondering was waarop alles toevallig goed samen valt in laden ontladen. Mijn logica zou zijn 50% rust nastreven en pas laden/ontladen bij een onbalans uitslag van delta X% met epex prijs, op basis van afgelopen 24 uur (dus geen vaste bedragen want wat doe je dan op hele rustige dagen 🤷🏼‍♂️)

• ApexAlpha
bokkow schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:10:
Jawel zo werkt het wel, de Nexus gaat al laden en ontladen bij de kleinste uitslagen in onbalans. Daarom heb je van die zenuwachtige activiteiten heel de dag. Persoonlijk had ik ook de hoop dat het algoritme hier iets slimmer mee om zou gaan en tevens toch meer naar 50% “rust” toestand zou sturen.

Al zeggen de mensen van Zonneplan dat dit toch slimmer lijkt met als voorbeeld die record dag van 40,-. Ik denk dat dat juist de uitzondering was waarop alles toevallig goed samen valt in laden ontladen. Mijn logica zou zijn 50% rust nastreven en pas laden/ontladen bij een onbalans uitslag van delta X% met epex prijs, op basis van afgelopen 24 uur (dus geen vaste bedragen want wat doe je dan op hele rustige dagen 🤷🏼‍♂️)
Ja maar ja als iedereen dat doet dan wordt dat beetje onbalans nooit hersteld?

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:03
bokkow schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:10:

ik denk dat je gelijk hebt, maar het verdienmodel van ZP zelf bestaat er natuurlijk ook uit om zoveel mogelijk kWh door onze P1 meter te sturen, dat is toch het verdienmodel van ZP?

• bokkow
ApexAlpha schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:12:
[...]

Ja maar ja als iedereen dat doet dan wordt dat beetje onbalans nooit hersteld?
Je zou zeggen dat je dan misschien stappen kunt toevoegen met 20% vermogen of iets dergelijks. met genoeg geaggregeerd vermogen strijk je dat vlak?

• bokkow
Peterhardenberg schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 11:21:
[...]

ik denk dat je gelijk hebt, maar het verdienmodel van ZP zelf bestaat er natuurlijk ook uit om zoveel mogelijk kWh door onze P1 meter te sturen, dat is toch het verdienmodel van ZP?
Weet niet, denk dat daar maar weinig (extra) op verdiend wordt, ze hebben een van de laagste inkoopvergoedingen per kWh en in principe is het zo dat er dan daarvan ook nog maar eens 12% (Nexus RTE verlies) aan de strijkstok zou blijven hangen want de rest komt in principe terug langs de meter.

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:03
bokkow schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 12:00:
[...]

Weet niet, denk dat daar maar weinig (extra) op verdiend wordt, ze hebben een van de laagste inkoopvergoedingen per kWh en in principe is het zo dat er dan daarvan ook nog maar eens 12% (Nexus RTE verlies) aan de strijkstok zou blijven hangen want de rest komt in principe terug langs de meter.
Bij mijn weten gaat er bij teruglevering ook €0,02 naar ZP
Als ik mijn gegevens invul tbv dynamische prijzen bij ZP dan zit er € 0,04 verschil tussen afname en invoeding

• ApexAlpha
De echte stroomprijs is nu -1 en -2 cent, maar met energiebelasting is het 12 cent. En dus knallen mijn zonnepanelen vol het net op want ik mag toch de energiebelasting salderen, dus ik maak 12 cent winst ondanks dat het net al zo vol zit dat de prijs negatief is.

Mooi voorbeeld van hoe de salderingsregeling het net verder oprekt.

[ Voor 14% gewijzigd door ApexAlpha op 22-08-2024 12:20 ]

• TKroon
  • Niet online
ApexAlpha schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 10:59:
[...]

Is dit niet gewoon de batterij die een paar cent winst meepakt op die kleine piekjes en dalletjes die je continu ziet? Of werkt dat niet zo?
Ja, zo werkt het. Maar ik heb liever dat de Nexus niks doet ipv een paar cent te verdienen. Sterker nog, bij het verdienen van die paar centen (los van de onbalansprijzen >€200/MWh) kost hij onderaan de streep geld, want de batterij schrijft wel af. 6000 cycli voor €8300. Dus elke cycle kost grofweg €1,50. Er zijn meerdere dagen geweest waarbij de Nexus meer af heeft geschreven dan dat hij op heeft gebracht.

Ik ken de spelregels van de markt natuurlijk ook niet, dus ik weet niet of Zonneplan zelf mag kiezen wanneer ze opladen/ontladen, maar het zou vanuit mijn perspectief als klant beter zijn als de batterij vaker standby staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leksts
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:22
Peterhardenberg schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 12:12:
[...]

Als ik mijn gegevens invul tbv dynamische prijzen bij ZP dan zit er € 0,04 verschil tussen afname en invoeding
Dat betwijfel ik. Heb er in de voorwaarden ook niets over kunnen vinden. Volgens mij krijg je gewoon hetzelfde tarief voor terugleveren en afnemen.

[ Voor 8% gewijzigd door leksts op 22-08-2024 12:42 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leksts
TKroon schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 12:26:
[...]

Ja, zo werkt het. Maar ik heb liever dat de Nexus niks doet ipv een paar cent te verdienen. Sterker nog, bij het verdienen van die paar centen (los van de onbalansprijzen >€200/MWh) kost hij onderaan de streep geld, want de batterij schrijft wel af. 6000 cycli voor €8300. Dus elke cycle kost grofweg €1,50. Er zijn meerdere dagen geweest waarbij de Nexus meer af heeft geschreven dan dat hij op heeft gebracht.

Ik ken de spelregels van de markt natuurlijk ook niet, dus ik weet niet of Zonneplan zelf mag kiezen wanneer ze opladen/ontladen, maar het zou vanuit mijn perspectief als klant beter zijn als de batterij vaker standby staat.
Na 6000 cycli heb je 70% capaciteitsgarantie. In het ergste geval heb je dan een 14 kWh batterij, maar waarschijnlijk meer.

Jij schrijft af alsof je na 6000 cycli een baksteen hebt. Een veilige keuze. Maar waarschijnlijk rekent het Powerplay algoritme anders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroengroen
[...]

De garantie is tot 6000 laad-cycli of 7 jaar, daarmee is de accu niet meteen helemaal afgeschreven. Ik meen dat de verwachting is dat hij op dat moment nog voor 70% van het originele vermogen over heeft.

• bokkow
Peterhardenberg schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 12:12:
[...]

:?

Nee, je krijgt hetzelfde tarief als wat er voor dat uur geldt terug voor wat je terugleverd.

Is het uurtarief inclusief alles 0,25/kWh, dan krijg je dus ook 0,25/kWh voor elke kWh die je binnen dat uur teruglevert.

• bokkow
[...]

Eens en oneens :+

Ik zou het fijn vinden als de batterij wat minder zenuwachtig zou reageren op iedere onbalans fluctuatie maar wel om een andere reden.

Wat hierboven ook al wordt aangehaald, die 6000 cycli is een garantie termijn voor 70% SoH, het is niet onwaarschijnlijk dat de capaciteit dan alsnog daar aardig boven zit. Daarnaast is het gemiddelde aan cycli nu 1,5/dag en dan duurt het dus zo'n 10 jaar voor ie aan de 6000 zit, de termijn in jaren zal dan eerder aan bod komen.

Ze nemen passief deel via een derde partij, ze zijn vrij aan hoe ze dit implementeren in hun algoritme je gaat niet met verlies laden of ontladen maar verlies zie ik ook wanneer ie dit doet voor een paar centen in de plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
[...]

Mwah dat betwijfel ik. De ontwikkelingen van batterijen gaan nu zó verschrikkelijk snel dat ik sterk betwijfel of je dit ding na 2035 of zo uberhaupt nog zou willen hebben. Waarschijnlijk koop je dan makkelijk een 50kWh batterij voor de helft van wat wij nu betaald hebben.

Dat hij technisch gezien misschien wel 20 jaar mee kan wil niet zeggen dat dat ook economisch het beste is om te doen. Hoe goedkoper batterijen worden, hoe meer er komen, hoe minder onbalans herstellen oplevert. Je concurreert immers tegen elke andere batterij, net als dat zonnepanelen tegen elkaar concurreren.

Dus er valt ook wel wat voor te zeggen om gewoon gas te geven en zo veel mogelijk te verdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelmer058
Het zou mooi zijn als de keuze er was, als je kon kiezen in het compromis tussen maximaal rendement en maximale levensduur van de batterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Ik snap dat de batterij niet per se af is geschreven na 6000 cycli. Maar om de cycles maar gewoon "weg te gooien" door voor een habbekrats te laden/ontladen vind ik ook zonde. Als de batterij onnodig laadt, kan mijn auto ook niet op vol vermogen laden, dus het kan mijn huisgebruik ook in de weg zitten. Ik zou liever 10% minder rendement hebben voor 30-40% minder gebruik van de Nexus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bokkow schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 13:12:
[...]

:?

Nee, je krijgt hetzelfde tarief als wat er voor dat uur geldt terug voor wat je terugleverd.

Is het uurtarief inclusief alles 0,25/kWh, dan krijg je dus ook 0,25/kWh voor elke kWh die je binnen dat uur teruglevert.
Ik denk dat @Peterhardenberg bedoeld dat je voor iedere kWh die je van het net afneemt of terugstopt een 2 ct fee betaald. Per richting. Ik heb mijn energie gegevens ook wel eens ingevuld en dan zag je er idd 2 ct bijkomen bij opname uit het net en bij teruglevering er 2 ct afgaan van het tarief. Als je zo heen en weer pomp dan zouden ze daar dus wat mee kunnen pakken. Dus laat de Nexus rustig wat heen en weer pompen. Denk dat dit zijn gedachte is. @Peterhardenberg correct me if i am wrong.

Wie wat bewaard heeft wat ;-p

Zie hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EctSZhT5C21g2FMlByutEUfuCl8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NsMGBwLuLOMrYBXhBKT3kmCl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door Devke op 22-08-2024 17:12 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bokkow
Maarre, in die printscreen staat toch wat ik zei? Je krijgt die 2ct ook terug 😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!
bokkow schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 17:33:
Maarre, in die printscreen staat toch wat ik zei? Je krijgt die 2ct ook terug 😅
Teruglevering vs teruggave. Zit hem in het woord. Kats overheen gelezen 🤣🙈

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01:57

XanderDrake

Build the future!

TKroon schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 16:32:
Ik snap dat de batterij niet per se af is geschreven na 6000 cycli. Maar om de cycles maar gewoon "weg te gooien" door voor een habbekrats te laden/ontladen vind ik ook zonde. Als de batterij onnodig laadt, kan mijn auto ook niet op vol vermogen laden, dus het kan mijn huisgebruik ook in de weg zitten. Ik zou liever 10% minder rendement hebben voor 30-40% minder gebruik van de Nexus.
Het lijkt me logisch dat je kan bepalen bij welk rendement de Nexus gaat draaien, is dat niet het geval?
Je gebruikt de Nexus ook voor je eigen energie opslag, wat ook wel wat waard is natuurlijk. Daarnaast, cycli nu weggooien voor lage opbrengst terwijl de fluctuaties/day ahead prijzen over een paar jaar meer opleveren lijkt mij niet echt nuttig.

Ik kwam trouwens deze twitter post tegen:

Martien Visser maakt vaak wel goede berekeningen, maar ze zijn nogal hoog over. De Nexus levert toch wel meer op dan deze 30€/jaar/kWh?

(ps. je ziet dat de day ahead prijzen binnen deze context in 2024 meer opleveren dan in 2023, een trend voor de volgende jaren?)

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bokkow
XanderDrake schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 13:37:
[...]
Het lijkt me logisch dat je kan bepalen bij welk rendement de Nexus gaat draaien, is dat niet het geval?
Je gebruikt de Nexus ook voor je eigen energie opslag, wat ook wel wat waard is natuurlijk. Daarnaast, cycli nu weggooien voor lage opbrengst terwijl de fluctuaties/day ahead prijzen over een paar jaar meer opleveren lijkt mij niet echt nuttig.

Ik kwam trouwens deze twitter post tegen:
[Twitter]
Martien Visser maakt vaak wel goede berekeningen, maar ze zijn nogal hoog over. De Nexus levert toch wel meer op dan deze 30€/jaar/kWh?

(ps. je ziet dat de day ahead prijzen binnen deze context in 2024 meer opleveren dan in 2023, een trend voor de volgende jaren?)
Ja maar Nexus zit op onbalansverdiensten, niet op day-ahead :)

Edit:

Daarnaast. Martien neemt hier wel hele makkelijke afrondingen 0,095€/kWh/dag komt overeen met 34,675€/kWh/jaar en dat is voor 1 cycle per dag.

Dus bij een 10kWh batterij komt dat neer op 346,75€/jaar en bij een aanschafprijs van 6000,- kun je vrij makkelijk zeggen; nee, dat is het niet waard. Alleen voor de hobbyist/idealist.

Echter! De energiemarkt is zeer veranderlijk en zaken als terugleverkosten bij conventionele leveranciers en afschaffing van saldering in 2027 maken het plaatje weer anders. Alles wat je dan kunt opslaan en later zelf gebruiken, nog niet eens verhandelen, is dan al in ieder geval 0,1088*1,21 per kWh waard.

Maar tot die tijd, zitten wij mooi centjes te harken alsof het een lieve lust is op de onbalansverdiensten van Powerplay.

Afbeeldingslocatie: https://hips.hearstapps.com/digitalspyuk.cdnds.net/16/29/1468852200-shaun-of-the-dead-pint-gif.gif

[ Voor 32% gewijzigd door bokkow op 23-08-2024 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentagon0873
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 28-05 06:14
Vandaag eindelijk de monteurs van Zonneplan geweest. (omvormer stuk van 17-7-2024)

Eerst alles doorgemeten en ja de omvormer is stuk.

Nieuwe gemonteerd, en jawel hoor we hebben weer wat lampjes op de omvormer........ echter alles blijft oranje en werkt niet.
Kabels vervangen, Dongels vervangen, alles nogmaals gereset en opnieuw opgestart, helaas.
Na heel wat heen en weer gebeld te hebben door de monteurs, komen ze tot de conclusie dat de BMS stuk is.... die hebben ze helaas niet in de bus.

Op naar de volgende afspraak.......Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wfCWn6ZVCWRn-NxSJ7kvZw2obBs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LRNQquxJ9lCq06oLVroQph0g.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tD-UC_aLDPp4xlbmIT0oEXZKZXU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XXgzVsPVvIx00gnS6mDemTf3.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door pentagon0873 op 23-08-2024 17:39 ]

1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 8kw Pelletkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pentagon0873 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:53:
Vandaag eindelijk de monteurs van Zonneplan geweest. (omvormer stuk van 17-7-2024)

Nieuwe gemonteerd, en jawel hoor we hebben weer wat lampjes op de omvormer........ echter alles blijft oranje en werkt niet.
Kabels vervangen, Dongels vervangen, alles nogmaals gereset en opnieuw opgestart, helaas.
Na heel wat heen en weer gebeld te hebben door de monteurs, komen ze tot de conclusie dat de BMS stuk is.... die hebben ze helaas niet in de bus.

Op naar de volgende afspraak.......
Hmmm heel vervelend dit allemaal voor je. De volgende afspraak is op zeer korte termijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentagon0873
Helaas nog geen afspraak genaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

pentagon0873 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 16:53:

Op naar de volgende afspraak.......
Zowel de omvormer als de BMS stuk? Dat is wel heel ongelukkig dan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Misschien moet je ze dan maar een ultimatum stellen. Je mag verwachten dat je gekochte product werkt. Natuurlijk kan er altijd even iets mis gaan maar ik vind het al knap dat je zolang geduld hebt gehad. Als ik de posts een beetje lees zijn er mooie powerplay vergoedingen gerealiseerd die je ook mis loopt met nog steeds een "dode" installatie. Ik had ze tijd laten maken met wat druk op de ketel 😉

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pentagon0873
Devke schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 17:18:
[...]

Misschien moet je ze dan maar een ultimatum stellen. Je mag verwachten dat je gekochte product werkt. Natuurlijk kan er altijd even iets mis gaan maar ik vind het al knap dat je zolang geduld hebt gehad. Als ik de posts een beetje lees zijn er mooie powerplay vergoedingen gerealiseerd die je ook mis loopt met nog steeds een "dode" installatie. Ik had ze tijd laten maken met wat druk op de ketel 😉
Ik heb een mail gestuurd vanmiddag dat ik toch wel wat tegemoetkoming verwacht mbt de misgelopen opbrengsten en dat ik ervanuit ga dat ik niet weer zo lang moet wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pentagon0873 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 17:21:
[...]

Ik heb een mail gestuurd vanmiddag dat ik toch wel wat tegemoetkoming verwacht mbt de misgelopen opbrengsten en dat ik ervanuit ga dat ik niet weer zo lang moet wachten.
Persoonlijk had ik als er toch zoveel heen en weer gebeld was met Zonneplan jou niet laten wachten en had ik me als monteur zijnde hard gemaakt om een afspraak gelijk al met je te laten maken. Hopelijk staan ze binnen korte termijn voor je deur met de juiste werkende spullen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pentagon0873
Devke schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 17:33:
[...]

Persoonlijk had ik als er toch zoveel heen en weer gebeld was met Zonneplan jou niet laten wachten en had ik me als monteur zijnde hard gemaakt om een afspraak gelijk al met je te laten maken. Hopelijk staan ze binnen korte termijn voor je deur met de juiste werkende spullen.
De monteurs hebben echt wel alles geprobeerd, en de monteurs hebben " geen eigen inbreng".
lig ze maken van alles foto's, mogen niets doen voordat ze toestemming hebben van hun leidinggevende, alles gaat via videobellen.
heel gedoe, oude omvormer moet eerst worden afgemeld, nieuwe moet worden aangemeld, idem met de de dongels.

ik wacht tot na het weekend en dan klim ik in de telefoon.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:47
pentagon0873 schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 17:21:
[...]

Om wat context te geven over evt tegemoetkoming. Ik heb vorig jaar een issue gehad waar 1 string zonnepanelen niet goed wat aangesloten. Na 4 afspraken eindelijk het euvel gevonden en opgelost. Later via support een keurige vergoeding gekregen voor de gemiste kwhs. Alles conform markt prijzen. Niks geen problemen mbt afhandeling wat dat betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m00
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20:15

m00

TKroon schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 16:32:
Mwah, ik zou me niet al te druk maken om die cycli. De max. laad-/ontlaadsnelheid in het geval van 20kWh een bescheiden 0,5C, en tot nu toe hooguit een enkele keer 100% voorbij zien komen. Per cyclus dus relatief beperkte stress.

De interne teller van cycli doet volgens mij niets anders dan kWh's tellen en delen door de capaciteit, maar cycli in de lagere regionen zijn een stuk minder belastend dan 75-100% sessies.

Als je 10 jaar doet over die 6000 cycli (en waarschijnlijk langer door bovengenoemde) is de component van de tijd op de degradatie waarschijnlijk net zo groot zo niet groter. Tijd × SoC × temperatuur.

Tijd doe je niks aan, SoC ook niet want waarvoor heb je het ding anders. Voor behoud van capaciteit is het enige waar je eigenlijk nog naar kan kijken de temperatuur van de batterij (niet de omvormer). Nou heb ik het ding nog niet zo lang en augustus is niet representatief voor het hele jaar natuurlijk, maar de batterijtemperatuur is tot nu toe amper onder de 30°C geweest en als-ie even bezig is geweest de max. van 39°C (waarbij de oplaadsnelheid begint af te nemen).

Idealiter is dat wat lager... Alleen is dat bijzonder lastig te realiseren door de vorm, strak op elkaar gestapelde afgesloten dozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@m00 ik waardeer je analyse, maar een LFP-accu kun je juist wel prima tot 100% laden, in tegenstelling tot een Li-ion.
De eerste batterijen draaien nu zo’n half jaar, dus Zonneplan zal ongetwijfeld bezig zijn met optimalisaties. Ook qua load balancing :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
TKroon schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 07:31:
@m00 ik waardeer je analyse, maar een LFP-accu kun je juist wel prima tot 100% laden, in tegenstelling tot een Li-ion.
De eerste batterijen draaien nu zo’n half jaar, dus Zonneplan zal ongetwijfeld bezig zijn met optimalisaties. Ook qua load balancing :)
LFP is ook Li-ion, en zoals met iedere Li-ion batterij is het het beste extremen zo veel mogelijk te voorkomen. LFP wil je echter periodiek tot 100% laden om de SoC te kalibreren. Toevallig heeft Engineering Explained gister hier een video over geplaatst (LFP in auto’s maar geldt hetzelfde voor)

Toestemming nodig voor bekijken van YouTube

Op deze plek staat ingesloten content die van YouTube afkomstig is. Het tonen van deze inhoud kan ertoe leiden dat YouTube persoonlijke gegevens zoals je IP-adres verwerkt en/of cookies op jouw computer of ander apparaat zet. Hiervoor moet je eerst expliciet toestemming geven voor Sociale media.

Bekijk op YouTube
How To Ruin Your Electric Car's Battery - LFP Edition!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eONLckxooAkz-HHIFBkzhYgX_XQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZuZkOJ3okng6NfJYN0Mt7VGQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fjXuWxHO7E73-vFzPqwNNQ7PHZg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CcKpERKRI5jQmpi5HYkNOJeh.jpg?f=fotoalbum_large

Flinke missers deze ochtend, jammer, voorspelt niet veel goeds voor de rest van de dag; lage epex prijzen maar weinig zon of wind; ik denk dat er meer tekorten zullen zijn en meer opwaartse onbalans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinjkok
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02:13
Inderdaad. Het de slimme AI van Zonneplan zit er weer volledig naast. Vorig mij hetzelfde als vorige week, veel te leeg in de ochtend zodat je de mooie pieken niet mee kunt pakken. Nu 1 euro omzet in plaats van 15...(And counting)

Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!
bokkow schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 08:34:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Flinke missers deze ochtend, jammer, voorspelt niet veel goeds voor de rest van de dag; lage epex prijzen maar weinig zon of wind; ik denk dat er meer tekorten zullen zijn en meer opwaartse onbalans
Vervelend. Een opmerking die ik nog wel eens hoor van een wijsman is "Je kunt niet altijd zes gooien".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Devke schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 08:42:
[...]

Vervelend. Een opmerking die ik nog wel eens hoor van een wijsman is "Je kunt niet altijd zes gooien".
Haha! Dat zeg ik ook vaak!

Tja als het geluk is wel, maar vannacht heeft ie zich voor een paar centen ontladen, wederom een moment waarop 50% “rust” toestand heel veel beter was geweest 🤷🏼‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bokkow schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 08:46:
[...]

Haha! Dat zeg ik ook vaak!

Tja als het geluk is wel, maar vannacht heeft ie zich voor een paar centen ontladen, wederom een moment waarop 50% “rust” toestand heel veel beter was geweest 🤷🏼‍♂️
Die gedachte wil Zonneplan (nog) niet aan. Ik vraag me ook af waarom je zo minimaal gaat staan ontladen. Programmeurs hebben nog wel werk daar 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
Wel jammer. Net alsof hij nu zijn misser ziet en staat zich nu vol te harken met dure stroom. Van de 2.20 is alweer 75 cent verdampt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoCake
Hoe fijn zou het zijn als je je eigen algoritme zou mogen implementeren :-( Dit moet beter kunnen... Maarja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:37
CryptoCake schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 09:43:
Hoe fijn zou het zijn als je je eigen algoritme zou mogen implementeren :-( Dit moet beter kunnen... Maarja.
Het is geen algoritme. Het is AI dus die Nexus is nu druk aan het leren en het zal steeds beter gaan in de toekomst.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Jaaaa, wat is dit joh. Nu is ie weer een tijd aan het ontladen tegen een lager tarief dan waarvoor werd geladen net na het missen van die pieken. Alsof er een periode voorbij is waarop de batterij hoger tarief tegen verlies accepteert om de misser niet nogmaals voor te laten komen en een half uur later dat vergeet en weer gaat ontladen :? Wut?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kevinjkok
John245 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 09:47:
[...]

Het is geen algoritme. Het is AI dus die Nexus is nu druk aan het leren en het zal steeds beter gaan in de toekomst.
Dan zal ik je even uit je droom helpen. Er zit echt heel weinig slims aan, ZP lijkt alleen op de balansdelta te acteren, zonder verder vooruit te kijken. Ik weet ook hoe het beter kan door voorbeelden vanuit de zakelijke MWh+ markt te zien waarbij er echt voorspeld wordt waardoor de effectiviteit vele malen hoger is. Met minder dan de helft aan cycles en een vergelijkbare omzet per kWh en op sommige dagen nog een stuk meer omdat deze missers minder vaak voorkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
[...]

Ik vraag het me oprecht af.

Ja je kunt niet een eigen algoritme gebruiken want je kunt niet als kleinverbruiker aansluiten op onbalansverdiensten.

Maar hoe slim dit algoritme is en of het uberhaupt slimmer wordt; afgelopen half jaar heeft daar weinig blijk van gegeven. Dat zal bij gissen blijven want hier zullen ze waarschijnlijk niet open over zijn. Overigens lijken precies dezelfde dispatches bij Frank Energie gevolgd te worden; daar waren dezelfde missers vanochtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinjkok
En waarom de batterij nu aan het ontladen is vraag ik mij echt af. Er is net tegen 350 euro per MWh geladen en er wordt kort daarna tegen 140 euro ontladen. Tenzij het o zo slimme algoritmes zeker weet dat er gelijk hele negatieve prijzen aankomen is dit ronduit dom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CryptoCake
[...]

De uitspraak dat het "geen algoritme is, maar AI" klopt niet helemaal. "AI" is tegenwoordig een populair marketingwoord dat vaak wordt gebruikt om producten aantrekkelijker te maken. Maar wat Zonneplan in werkelijkheid gebruikt, is Machine Learning.

Machine Learning draait juist om het gebruik van algoritmes die patronen herkennen en voorspellingen doen op basis van data. Wat Powerplay dus doet, is werken met vooraf geprogrammeerde algoritmes die leren van data en steeds beter zou moeten worden in z'n taak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:37
CryptoCake schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 09:59:
[...]

De uitspraak dat het "geen algoritme is, maar AI" klopt niet helemaal. "AI" is tegenwoordig een populair marketingwoord dat vaak wordt gebruikt om producten aantrekkelijker te maken. Maar wat Zonneplan in werkelijkheid gebruikt, is Machine Learning.

Machine Learning draait juist om het gebruik van algoritmes die patronen herkennen en voorspellingen doen op basis van data. Wat Powerplay dus doet, is werken met vooraf geprogrammeerde algoritmes die leren van data en steeds beter zou moeten worden in z'n taak.
Je wilt toch niet een marketing term kopen. Als ze het roepen moeten ze het ook waar maken.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoCake
bokkow schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 09:55:
[...]

Ik vraag het me oprecht af.

Ja je kunt niet een eigen algoritme gebruiken want je kunt niet als kleinverbruiker aansluiten op onbalansverdiensten.

Maar hoe slim dit algoritme is en of het uberhaupt slimmer wordt; afgelopen half jaar heeft daar weinig blijk van gegeven. Dat zal bij gissen blijven want hier zullen ze waarschijnlijk niet open over zijn. Overigens lijken precies dezelfde dispatches bij Frank Energie gevolgd te worden; daar waren dezelfde missers vanochtend.
Dat Zonneplan en Frank Energie dezelfde patronen lijken te vertonen, heb ik ook al vaker gehoord. Ik begin dan ook steeds meer te vermoeden dat Zonneplan en bijvoorbeeld Frank gebruikmaken van een voorspellingsmodel van een derde partij. Misschien een bedrijf dat hierin is gespecialiseerd doet alsof en dit als service aanbiedt voor handelaren op de onbalansmarkt?

Na een snelle zoekopdracht op Google vond ik al een paar bedrijven die zich hiermee bezighouden. Dus wellicht is het gewoon ingekocht... Het zou me ook sterk verbazen als Zonneplan een serieus (en duur) team van wiskundigen en programmeurs heeft die zo'n grootschalig model zelfstandig kunnen ontwikkelen. Niets is onmogelijk, maar het lijkt me niet logisch.

[ Voor 0% gewijzigd door CryptoCake op 24-08-2024 10:32 . Reden: Tip van bokkow :') ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
John245 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:12:
[...]

Je wilt toch niet een marketing term kopen. Als ze het roepen moeten ze het ook waar maken.
Haha welkom bij Zonneplan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
CryptoCake schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:27:
[...]

Dat Zonneplan en Frank Energie dezelfde patronen lijken te vertonen, heb ik ook al vaker gehoord. Ik begin dan ook steeds meer te vermoeden dat Zonneplan en bijvoorbeeld Frank gebruikmaken van een voorspellingsmodel van een derde partij. Misschien een bedrijf dat hierin is gespecialiseerd en dit als service aanbiedt voor handelaren op de onbalansmarkt?

Na een snelle zoekopdracht op Google vond ik al een paar bedrijven die zich hiermee bezighouden. Dus wellicht is het gewoon ingekocht... Het zou me ook sterk verbazen als Zonneplan een serieus (en duur) team van wiskundigen en programmeurs heeft die zo'n grootschalig model zelfstandig kunnen ontwikkelen. Niets is onmogelijk, maar het lijkt me niet logisch.
Ik vermoed ook dat ze het inkopen, je zegt "is gespecialiseerd" maar ik denk dat "doet alsof" beter past :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

CryptoCake schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:27:
[...]

Dat Zonneplan en Frank Energie dezelfde patronen lijken te vertonen, heb ik ook al vaker gehoord. Ik begin dan ook steeds meer te vermoeden dat Zonneplan en bijvoorbeeld Frank gebruikmaken van een voorspellingsmodel van een derde partij. Misschien een bedrijf dat hierin is gespecialiseerd en dit als service aanbiedt voor handelaren op de onbalansmarkt?
Dat doen ze ook. Frank gebruikt schijnbaar https://www.pvned.eu/nl/ en het zou me niets verbazen als ZP die ook gebruikt, gezien de identieke laad en ontlaad acties bij beiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoCake
bokkow schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 10:30:
[...]

Ik vermoed ook dat ze het inkopen, je zegt "is gespecialiseerd" maar ik denk dat "doet alsof" beter past :+
Haha je hebt helemaal gelijk. Ik heb mijn tekst nu aangepast :+ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
Hoge prijzen nu maar de mijne doet niets :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leksts
Hier voor de lunch al meer dan €7. Vind het wel meevallen eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Guidoweb55 schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 11:12:
Hoge prijzen nu maar de mijne doet niets :(
Dat is wel apart. Die van mij was tussen 11:01 en 11:23 wel volledig aan het ontladen op die hoge prijzen. Had je een connectie probleem oid? Of was je batterij nog leeg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
leksts schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 11:49:
Hier voor de lunch al meer dan €7. Vind het wel meevallen eigenlijk.
Het punt is, dit had bij benadering nu al rond de 20,- kunnen zijn.

Edit:

Denk je, ja ja dat zal, heb het bij benadering ff in een excelletje/bierviltje gezet:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ntzXtd86D4kiscs-GQvMHlo6bMk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/n2tSMF0hpsmbg9BY4ayw4lBy.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kPDykUgpX_VNB-HGWvLZ0rQ_hDg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9HBsrhjYN08R4xbLcfbn0PoN.jpg?f=fotoalbum_large

Dus als ie nou op 50% was begonnen te ontladen bij een echte delta vanochtend en tussentijds weer naar die 50% zou laden voor een paar centen dan hadden de verdiensten tussen de €15 en €20,- gezeten op dit moment.

[ Voor 63% gewijzigd door bokkow op 24-08-2024 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
En nu is ie weer op het minimale niveau door te ontladen voor een paar centen, top!
Nee sorry hier valt weinig intelligentie te bespeuren, ook niet artificieel.

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/a7/fa/a2/a7faa21c79468a707da4b529ab64402b.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door bokkow op 24-08-2024 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kikkasz
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 24-05 22:56
Meestal is de opbrengst hier wat lager dan de rest, maar zit nu al op 12,21 euro vandaag. Dus prima dagje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Kikkasz schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 12:39:
Meestal is de opbrengst hier wat lager dan de rest, maar zit nu al op 12,21 euro vandaag. Dus prima dagje
Puur uit interesse, wil je meer info delen? Welke capaciteit Nexus en misschien een printscreen van de activiteiten grafiek in de app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kikkasz
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 24-05 22:56
Ik heb de 20kWh. En verder regelmatig dlb vanwege 5000wp zonnepanelen op 1 fase. Ik zit in het oosten vh land als je het weerbericht er ook nog bij wilt hebben.

Totale opbrengst 660 euro sinds 9 mei.
Pagina: 1 ... 5 ... 54 Laatste