13art schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 07:00:
In een groepsapp waar we het over thuisaccu's hadden werd dit artikel aangehaald:
https://www.ad.nl/wonen/g...-een-dure-hobby~a7acdd27/
Wat ik o.a. jammer vond was dat in het artikel geen mensen werden geïnterviewd die daadwerkelijk een accu hebben via Zonneplan en/of Frank Energie en aan hen vragen hoe het er voor staat. In plaats daarvan interviewden ze iemand die zelf een accu in elkaar heeft gezet en daarmee zelf handeld. Maar de uitspraak 'het is is vooral een dure hobby' wordt wel gebruikt in de titel.
Ik vraag me dan af hoe diegene die daadwerkelijk een Zonneplan accu hebben hier naar kijken. Zien jullie het ook als een dure hobby? Of hebben jullie een andere visie hier op?
Ik zie het vooral als een investering.
Het is geen "dure hobby", want op dit moment met de huidige wet- en regelgeving en de onbalans / congestie op de energiemarkt is er goed geld te verdienen. Of dat op de lange termijn ook zo blijft is natuurlijk iets wat je je moet afvragen. Het is daarom naar mijn mening een investering, maar niet vrij van risico. Na 2027 als de salderingsregeling vervalt, zou het verdienmodel wel eens de nek omgedraaid kunnen worden of tenminste aanzienlijk minder interessant worden als je energiebelasting zou moeten gaan betalen over zowel laden als ontladen ipv alleen over je eigen verbruik(saldering).....
of dat daadwerkelijk gaat gebeuren is nog onbekend. Voor de grote energie-balans initiatieven wordt een uitzondering gemaakt (waarschijnlijk) en die krijgen een soort van salderen. Thuisbatterijen staat die uitzondering voorlopig nog niet op de planning. Wat best kwalitatief uitermate teleurstellend zou kunnen zijn.
Echter. Met een opbrengst van zo'n 135 a 200 euro per maand heb ik mijn investering al voor een groot deel terugverdiend in 2027.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pLFNQdcUAUxgpdDQ9x50dGBJ.jpg?f=user_large)
Opbrengst augustus 2024 tot zover.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MIU1jkjH1fONRy2AoQoRmRK8.jpg?f=user_large)
Opbrengst juli 2024.
Opmerking: ik heb ook een laadpaal (Shell/NewMotion Advanced), die dus niet aangestuurd wordt door Zonneplan powerplay. Ik heb een paar keer geladen op de supergoedkope momenten, dan heeft de thuisbatterij dus niet de beschikking over de maximale bandbreedte van 10 kW vermogen. Anderen hebben in juli bijvoorbeeld 140 euro aan Powerplay opbrengsten, waarbij ik zag dat hun opbrengsten "hoog" waren op dagen dat ik mijn auto aan de lader had hangen.
Via de leasemaatschappij krijg ik echter een vergoeding voor laden met mn prive laadpaal (gebudgetteerd verbruik zakelijk rijden rond 42 ct per kWh), dus dat levert indirect ook geld op

Leuk zo'n dynamisch contract.
Ik heb er
een blog over geschreven op spotontech.nl, als je geen zin hebt om te klikken dan zie je de screenshots hierboven en voor mijn conclusie:
Over de eerste helft van de maand augustus leverde Powerplay aanzienlijk meer op, met 3 dagen van rond de 20 euro en nog een dag van 15. Aanzienlijk beter dan juli 2024, waarschijnlijk met dank aan dagen met veel zon gecombineerd met sterke windvlagen. Een dag met een opbrengst van slechts 50 cent (!) laat zien dat deze investering geen garantie geeft op terugverdienen. Maar met een gemiddelde verdienste van ruim 9 euro per dag in de eerste helft van augustus en 4,36 over juli, laat het zien dat een jaaropbrengst van 1200 euro meer dan realistisch is en 1800 euro prognose van Zonneplan helemaal niet overdreven is.