Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energycoach
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-05 11:36
dropkick_nl schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 07:34:
[...]
Ik neem aan dat je hier al de tegenboeking in hebt verwerkt?
Ik heb deze factuur weer €19,- aan kosten erbij. Nu €16,- per maand sinds maart.
Ik zou niet weten hoe.
Maar ik laat me graag uitleggen hoe ik in de gewogen gemiddelde maandtarieven die ik in het plaatje laat zien een tegenboeking van 19 Euro zou moeten verwerken.

Historisch (voor accu) laat de grafiek de maandtarieven zien op basis van alles wat over p1 liep (d.w.z. verbruik van huis). Vanaf de accu, is het eveneens alles wat over p1 liep, maar nu dus verbruik huis + verbruik accu.
Ervan uitgaande dat mijn verbruik huis geen wezenlijke veranderingen bevat, moet het verschil dus voorkomen uit de Nexus.

Nibe F1245, 8300Wp (SMA) + 3500 Wp (SolarEdge)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Oculus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-09 15:07
Vandaag is de Nexus bij ons geïnstalleerd. 8)
Op verzoek hebben ze het systeem in de meterkast aangesloten in combinatie met een Homewizard Wi-Fi kWh meter 3-fase MID. De monteurs hebben netjes en snel gewerkt. Fijne gasten. :)
Eerste indruk is goed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZZsTJVw9o-pTWSH7-VsyIn5-98=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mrh7ghjYRxbwLUqvD27ihMWT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:43

thido

Tilburg

bokkow schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 14:39:
[...]

Vast, volgens mij heeft @DustPhyte een sensor hiervoor in Home Assistant.
Ik heb een Nexus, ik heb HA.
Nu nog kijken hoe ik die met elkaar in contact breng ;-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroenribbink
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 17:13
thido schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 18:24:
[...]

Ik heb een Nexus, ik heb HA.
Nu nog kijken hoe ik die met elkaar in contact breng ;-)
Dan kun je in dit topic goed terecht.
Als je een paar pagina's terug leest, dan kun je het uitlezen van de batterij zelf middels een HA integratie al doen. Omvormer wordt nog aan gewerkt, maar er is al een Python script beschikbaar gemaakt door @CryptoCake

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guidoweb55
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-09 21:51
thido schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 11:56:
[...]

Kun je nu nog wel zien dat deze actief is of is geweest ergens?
Dat stond altijd in de app, en nu niet meer.
Ik denk dat ik heel goed weet waarom Zonneplan dat niet meer meldt in de app maar zelf ontkennen zij mijn gedachtegang :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acxels
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 06-05 16:58
De tegenboeking van zonneplan bestaat volgens mij uit 2 zaken.

1 is de 'handels opbrengst' met epex welke onterecht in het overzicht staan. Deze wordt op 0 gezet. Dit kan positief of negatief zijn.

2 is de gemiddelde prijs per kw voor afnemen en terugleveren wordt onterecht verhoogd of verlaagd door de nexus. Ook deze wordt gecorrigeerd.

Onderstaand is de epex 'handels opbrengst' van juli. Ik kreeg echter een afschrijving van 17euro. De resterende 13 moet dus wel in het gemiddelde stroom tarief zitten wat onterecht hoog of laag is. Of ik haal de tarieven met belasting op. Wellicht zorgt dit voor het verschil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XbVqhRMCCL2UM5MHlFpi_FYZNYc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nx51fovwgiwzmvxbZnvwuWFs.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Acxels op 09-08-2024 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
Devlinx schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 13:50:
Bij mij wordt de Nexus begin september geïnstalleerd. Ik heb nog 4800 Wp aan zonnepanelen liggen die ik op een 1fase hybride einverter kan aansluiten. Ik vraag me alleen af of ik daarmee de Nexus niet teveel ga afknijpen op zonnige dagen. Iemand advies?
Wat is je hoofdaansluiting waarde?
Als dat 3x25a is ga je regelmatig de dynamische loadbalancing tegenkomen.
Deze is zeer slecht, men kent 2 standen qua terugleveren. Volle bak of 1 ampere.
Zodra je dus niet 3300 watt kan terugleveren (op welke fase dan ook) dan knijpt hij hem naar 1 ampere voor wat betreft terugleveren.
Met 4600 watt op 1 fase ga je dus geregeld de dlb in.

Mij scheelt het met 3600 watt aan zonnepanelen op 1 fase al best centen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devlinx
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17-09 09:43
Wat is je hoofdaansluiting waarde?
Als dat 3x25a is ga je regelmatig de dynamische loadbalancing tegenkomen.
Deze is zeer slecht, men kent 2 standen qua terugleveren. Volle bak of 1 ampere.
Zodra je dus niet 3300 watt kan terugleveren (op welke fase dan ook) dan knijpt hij hem naar 1 ampere voor wat betreft terugleveren.
Met 4600 watt op 1 fase ga je dus geregeld de dlb in.

Mij scheelt het met 3600 watt aan zonnepanelen op 1 fase al best centen.
Ik heb 3x25A als aansluiting. Los van de Nexus en de eventueel nog toe te voegen 4800 wp op 1 fase ligt er al 8000Wp (10 op Oost en 10 op West) verdeeld over 3 fasen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
Devlinx schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 20:18:
[...]

Ik heb 3x25A als aansluiting. Los van de Nexus en de eventueel nog toe te voegen 4800 wp op 1 fase ligt er al 8000Wp (10 op Oost en 10 op West) verdeeld over 3 fasen
Verwacht dat overdag weinig rendement van je nexus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

jeroenribbink schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 19:32:
[...]

Dan kun je in dit topic goed terecht.
Als je een paar pagina's terug leest, dan kun je het uitlezen van de batterij zelf middels een HA integratie al doen. Omvormer wordt nog aan gewerkt, maar er is al een Python script beschikbaar gemaakt door @CryptoCake
Guidoweb55 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 19:36:
[...]

Dat stond altijd in de app, en nu niet meer.
Ik denk dat ik heel goed weet waarom Zonneplan dat niet meer meldt in de app maar zelf ontkennen zij mijn gedachtegang :)
Moest eerst even HA updaten om de integratie te kunnen installeren maar het is allemaal gelukt.
Ik kan e.e.a. zien nu. Zie daar ook 'dynamic load balancing overload active' bij staan, dat is degene die ik moet hebben denk ik.
Later nog wel even kijken naar een fancy dashboard :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oc3jFIGTtxYGuycGvFgcSMAk0bQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Phck2Y5d4w0hxTDSurCTZLIM.png?f=user_large

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
thido schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:01:
[...]

[...]

Moest eerst even HA updaten om de integratie te kunnen installeren maar het is allemaal gelukt.
Ik kan e.e.a. zien nu. Zie daar ook 'dynamic load balancing overload active' bij staan, dat is degene die ik moet hebben denk ik.
Later nog wel even kijken naar een fancy dashboard :-)

[Afbeelding]
Ongetwijfeld zal het systeem het nog wel aangeven maar uit de app van Zonneplan (die 99% van de gebruikers gebruik) is het wel uitgehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Guidoweb55 schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:03:
[...]

Ongetwijfeld zal het systeem het nog wel aangeven maar uit de app van Zonneplan (die 99% van de gebruikers gebruik) is het wel uitgehaald.
Ja, daarom wil ik dit ook hebben. Ben benieuwd hoe vaak dat op een dag gebeurd.
Ik heb verschillende zonnepaneel omvormer, netjes over de drie fases verdeeld.
Soms komt er een of twee fases net over de 2500W teruglevering.
Als dat net is op het moment dat de Nexus daarop controleert zal die in DLB schieten neem ik aan.
Hetzelfde voor het laden natuurlijk. Zag hem daarstraks met 0.44kW laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:20

GaMbiNo

1337

thido schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:07:
[...]

Ja, daarom wil ik dit ook hebben. Ben benieuwd hoe vaak dat op een dag gebeurd.
Ik heb verschillende zonnepaneel omvormer, netjes over de drie fases verdeeld.
Soms komt er een of twee fases net over de 2500W teruglevering.
Als dat net is op het moment dat de Nexus daarop controleert zal die in DLB schieten neem ik aan.
Hetzelfde voor het laden natuurlijk. Zag hem daarstraks met 0.44kW laden.
Dan moet ik je helaas teleurstellen denk ik. Ook de “dynamic load balancing” geeft dat niet meer aan. Zonneplan heeft dat er vakkundig uitgesloopt.

Ik heb zelf een sensor aangemaakt in template.yaml. Die sensor staat standaard op “Uit”, maar als er tussen de 100 en 500 watt wordt geladen of ontladen gaat die naar “Aan”. Op die manier kan ik in HA toch zien wanneer load balancing optreedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

GaMbiNo schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:37:
[...]

Dan moet ik je helaas teleurstellen denk ik. Ook de “dynamic load balancing” geeft dat niet meer aan. Zonneplan heeft dat er vakkundig uitgesloopt.

Ik heb zelf een sensor aangemaakt in template.yaml. Die sensor staat standaard op “Uit”, maar als er tussen de 100 en 500 watt wordt geladen of ontladen gaat die naar “Aan”. Op die manier kan ik in HA toch zien wanneer load balancing optreedt.
Hmm, dat is jammer. Zou jij jouw oplossing willen delen?
Ik gebruik nu overigens alleen deze integratie: https://github.com/fsaris/home-assistant-zonneplan-one.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

thido schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:48:
[...]

Hmm, dat is jammer. Zou jij jouw oplossing willen delen?
Ik gebruik nu overigens alleen deze integratie: https://github.com/fsaris/home-assistant-zonneplan-one.
Ik doe het zo:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
- name: "DLB_thuisbatterij"
        unique_id: 'hdbdifh-jfbdhdbd-dhhddb'
        state: >
          {% set verbruik = states('sensor.power_thuisbatterij') | float %}
          {% if (verbruik > 100) and (verbruik < 600) %} Aan
          {% elif (verbruik < -100) and (verbruik > -600) %} Aan
          {% else %} Uit
          {% endif %}

Het verbruik haal ik van een Homewizard 3-fasemeter. Maar dat kan natuurlijk ook wel vanaf de Zonneplan integratie komen. Zal wel wat minder nauwkeurig zijn vanwege de lage verversing maar het werkt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

CryptoCake schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:41:
[...]

Ik heb 'm zojuist online gegooid. Let op: Het is geen plugin en alles behalve plug & play, maar als je graag wilt tweakeren, be my guest _/-\o_

https://github.com/cryptocake/btle-solis

En als je toevallig ook een pythonista bent: Ik zie je PR's graag tegemoet 8)
Lekker bezig! Ik ga wanneer ik tijd heb zeker een poging wagen. Kun je deze waardes op deze manier al in HA krijgen eigenlijk?

Ik denk dat ik dan een poging ga doen het geheel in een docker container op een Synology te zetten. Dat zou ook wel moeten werken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

GaMbiNo schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 22:53:
[...]

Ik doe het zo:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
          {% else %} Uit
          {% endif %}

Het verbruik haal ik van een Homewizard 3-fasemeter. Maar dat kan natuurlijk ook wel vanaf de Zonneplan integratie komen. Zal wel wat minder nauwkeurig zijn vanwege de lage verversing maar het werkt wel.
Dank, ik zie een entiteit 'thuisbatterij power' ertussen staan.
Die zal ik daar dan eens voor gebruiken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

thido schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 23:15:
[...]

Dank, ik zie een entiteit 'thuisbatterij power' ertussen staan.
Die zal ik daar dan eens voor gebruiken :-)
Dat is de Zonneplan variant inderdaad. Dat is de juiste in jouw geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Vanaf 05:55 is de Nexus offline, ben benieuwd of/wanneer zich dat herstelt. Heb de dongles er net even uit gehad om te bekijken of dat helpt. Een van beide knipperde net blauw, de ander brand groen.
Hoop niet dat dit veel gaat voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
thido schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 08:55:
Vanaf 05:55 is de Nexus offline, ben benieuwd of/wanneer zich dat herstelt. Heb de dongles er net even uit gehad om te bekijken of dat helpt. Een van beide knipperde net blauw, de ander brand groen.
Vroeger had je bij Windows steeds dat Blue Screen of Death. Ook heel hinderlijk. Hopelijk lost dit probleem zich ook op.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 12:28

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

thido schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 08:55:
Zonneplan benaderen. Er zijn vervangende, lees betere, dongles voor inmiddels.

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

master_viper schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 09:22:
[...]

Zonneplan benaderen. Er zijn vervangende, lees betere, dongles voor inmiddels.
Hij is drie dagen geleden geplaatst maar de dongles die erin zitten zijn alles behalve nieuw zo te zien. De automaat in de meterkast ook even uit- en ingeschakeld en hij is net weer online gegaan zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master_viper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 12:28

master_viper

Attack Of The Bunnies!!!

thido schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 09:24:
[...]

Hij is drie dagen geleden geplaatst maar de dongles die erin zitten zijn alles behalve nieuw zo te zien. De automaat in de meterkast ook even uit- en ingeschakeld en hij is net weer online gegaan zie ik.
Dit is vaak een terugkerend probleem. Je kan een x aantal dagen verbinding hebben, maar hij zal weer wegvallen. Beste is om bij ZP een melding te doen van wegvallende verbindingen.

-= Very annoying forum person =-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-09 17:41
Lijkt wel alsof er een slechte batch van die dongles tussen zit. Er is een groep die geen last heeft en er is een groep met gedoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevinjkok
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-09 16:35
Hebben jullie allemaal wel de piek van 7.00-7.15 meegepakt van 1825 euro per MWh? Dit zou bij 85% uitbetaling bij van 2,5 kWh ongeveer kunnen gaan om 3,80 euro. Echter lijkt die van mij niet gedaan te hebben tussen 6 en 7.30 vanmorgen...en sta ik op een dag totaal van 0,68 euro.

Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buns
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20-07 12:12
kevinjkok schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 09:56:
Hebben jullie allemaal wel de piek van 7.00-7.15 meegepakt van 1825 euro per MWh? Dit zou bij 85% uitbetaling bij van 2,5 kWh ongeveer kunnen gaan om 3,80 euro. Echter lijkt die van mij niet gedaan te hebben tussen 6 en 7.30 vanmorgen...en sta ik op een dag totaal van 0,68 euro.
Klopt, hier hetzelfde. De Nexus is te vroeg gaan ontladen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Systeem heeft geen actie gedaan? Of je ziet alleen de vergoeding niet?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:16
Jep was te leeg om er profijt van te maken, helaas. Hoe kom je op die 85% @kevinjkok ?

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevinjkok
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18-09 16:35
bokkow schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 10:02:
Jep was te leeg om er profijt van te maken, helaas. Hoe kom je op die 85% @kevinjkok ?
Dit is een inschatting van mijn zijde. Ik houd alles bij met mijn eigen MID-meters en vermenigvuldig het resultaat met de verrekenprijzen van TenneT. Op goede dagen zie ik dat ik ongeveer 85% ontvang van het te verwachten resultaat. Op slechte dagen ligt dit nog wat hoger. Alles is wel puur gebaseerd om mijn eigen BESS en onafhankelijk van poolvoordeel en ex post handel.

Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-08 11:13

m00

m00 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:27:
[...]

Tesla lader zonder load balancer inderdaad. Tot nu toe ook niet noodzakelijk geweest.

Tja, dan totdat dat ding binnen is maar op een lager pitje laden of de batterij uitzetten.

[...]

Nee doet gewoon 10kW. Dus het is nu inderdaad onbeschermd.

Nou heb ik er ook gewoon niet aan gedacht om het te noemen tijdens het installeren, maar die grote 3-fasen automaat zou wellicht wel kunnen opvallen voor degene die zo lang in de meterkast bezig is.
Moet toch zo maar eens gaan laden, en gezien de rest van het huis is het het beste om de batterij even in "handmatige DLB" te plaatsen.

Ik dacht zo dat ik de stekker naar de dongle in de COM-poort van de omvormer er wel even uit kan trekken, lijkt me beter dan de stroom eraf schakelen. Hij is niet handmatig software-matig uit te zetten toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brbr4thepc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-09 11:18
Buns schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 09:59:
[...]

Klopt, hier hetzelfde. De Nexus is te vroeg gaan ontladen...
Ik snap dit niet zo goed. Gezien de aantallen systemen zou het denk ik al best wel rendabel kunnen zijn om net als bij de grote energiebedrijven hier een 24x7 team dispatch op te zetten welke handmatig het algoritme kunnen overrulen om zo betere opbrengsten te kunnen krijgen. Of is dit te simpel bedacht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:01
brbr4thepc schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 11:29:
[...]

Ik snap dit niet zo goed. Gezien de aantallen systemen zou het denk ik al best wel rendabel kunnen zijn om net als bij de grote energiebedrijven hier een 24x7 team dispatch op te zetten welke handmatig het algoritme kunnen overrulen om zo betere opbrengsten te kunnen krijgen. Of is dit te simpel bedacht?
Een team 24/7 inzetten, daar zijn 6 FTE voor nodig, daarnaast is het een kwestie van voorspellen, achteraf constateren dat het beter had gekund ;)
Vermoed dat een dergelijk team er voorlopig nog niet komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroengroen
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 02-04 11:14
Hier ook niks, software was nog niet wakker denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroengroen
kevinjkok schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 10:07:
[...]

Dit is een inschatting van mijn zijde. Ik houd alles bij met mijn eigen MID-meters en vermenigvuldig het resultaat met de verrekenprijzen van TenneT. Op goede dagen zie ik dat ik ongeveer 85% ontvang van het te verwachten resultaat. Op slechte dagen ligt dit nog wat hoger. Alles is wel puur gebaseerd om mijn eigen BESS en onafhankelijk van poolvoordeel en ex post handel.
Ik weet uit betrouwbare bron (verkoper Sessy) dat ZP 30 % "pakt"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroengroen
Peterhardenberg schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 11:56:
[...]

Een team 24/7 inzetten, daar zijn 6 FTE voor nodig, daarnaast is het een kwestie van voorspellen, achteraf constateren dat het beter had gekund ;)
Vermoed dat een dergelijk team er voorlopig nog niet komt.
Gelukkig is de software zelflerend. Al denk ik soms ook hardleers...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bokkow
Jeroengroen schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 12:57:
[...]

Ik weet uit betrouwbare bron (verkoper Sessy) dat ZP 30 % "pakt"
Matig betrouwbaar, “Wij van WC-eend adviseren zeker niet Glorix, zij zijn 30% minder effectief”

Ik denk dat ie dat baseert op wat Kiki helemaal aan het begin foutief zei. Vrij snel daarna is dat antwoord ook uit de chatbot gehaald. Ze zijn er niet transparant in maar ook gezien berekening van @kevinjkok aan de hand van meetgegevens (meten is weten) lijkt het een stukje hoger te liggen. Ik vermoed dat ze zelfs zo veel mogelijk bij de klanten neer willen leggen want underpromise overdeliver, daarnaast krijg je nu ook marktwerking met meer partijen :) WAARONDER Sessy in samenwerking met FE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ik denk dat het 30% in het begin was. Toen kwam Frank met Slim Handelen en waren ze transparant over de 15% verdeelsleutel en opeens kwam ZP met de aankondiging dat hun Powerplay algoritme verbeterd was en ze 14% beter rendement konden realiseren. Klinkt mij iets te toevallig allemaal ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

De batterij was toen leeg helaas. Kennelijk zag het algoritme deze niet aankomen. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GJUB1tJGvHeNhM2cpabRbsGXoDU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AVGT7d3YhAYVHUWxSxluOnfY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 16-09 15:14
Waar bekijken jullie die prijzen?

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

RikHa schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:41:
[...]

Waar bekijken jullie die prijzen?
Hier: https://www.tennet.org/be...lansDeltaplusPrijzen.aspx

Of evt. In de Enius app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

GaMbiNo schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 23:19:
[...]

Dat is de Zonneplan variant inderdaad. Dat is de juiste in jouw geval.
Weet zo snel niet hoe ik dat met templates moet doen.
Heb nu twee helpers aangemaakt met drempelwaardesensor.
Beide hieraan gekoppeld (ene 100/600 andere -100/-600).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

thido schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 14:19:
[...]

Weet zo snel niet hoe ik dat met templates moet doen.
Heb nu twee helpers aangemaakt met drempelwaardesensor.
Beide hieraan gekoppeld (ene 100/600 andere -100/-600).
Ik weet niet of je al meer templates hebt. Maar in principe moet je in de configuration.yaml het volgende opnemen:
code:
1
template: !include template.yaml

En dan kun je een template.yaml aanmaken en daar je templates in gooien zoals:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  - sensor:
          {% else %} Uit
          {% endif %}

En daarna Home Assistant herstarten.
Daarna zou je een sensor moeten hebben die de DLB registreert.

[ Voor 6% gewijzigd door GaMbiNo op 10-08-2024 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroengroen
bokkow schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 13:28:
[...]

Matig betrouwbaar, “Wij van WC-eend adviseren zeker niet Glorix, zij zijn 30% minder effectief”

Ik denk dat ie dat baseert op wat Kiki helemaal aan het begin foutief zei. Vrij snel daarna is dat antwoord ook uit de chatbot gehaald. Ze zijn er niet transparant in maar ook gezien berekening van @kevinjkok aan de hand van meetgegevens (meten is weten) lijkt het een stukje hoger te liggen. Ik vermoed dat ze zelfs zo veel mogelijk bij de klanten neer willen leggen want underpromise overdeliver, daarnaast krijg je nu ook marktwerking met meer partijen :) WAARONDER Sessy in samenwerking met FE.
Ze vertelde ook dat ze met Frank en Tibber bezig waren (klein jaar geleden) en dat FE 15 % neemt en Tibber niet zo happig was, dus ik denk erg betrouwbaar...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-09 17:41
Een verkoper van de ene partij claimt iets te weten over de andere partij. Iets wat niemand verder weet. Zeg nou zelf, dat klinkt toch enorm onbetrouwbaar.
De data ondersteunt het volgens mij ook niet als je momenteel kijkt naar de opbrengsten van gebruikers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

GaMbiNo schreef op zaterdag 10 augustus 2024 @ 14:46:
[...]

Ik weet niet of je al meer templates hebt. Maar in principe moet je in de configuration.yaml het volgende opnemen:
code:
1
template: !include template.yaml

En dan kun je een template.yaml aanmaken en daar je templates in gooien zoals:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  - sensor:
          {% else %} Uit
          {% endif %}

En daarna Home Assistant herstarten.
Daarna zou je een sensor moeten hebben die de DLB registreert.
Dank, heb deze er ook bij gezet.
Heb vanmiddag met mijn drempelwaardesensor eenmaal DLB actief gezien.
Tijdens het laden 5 minuten terug naar 250W i.p.v 8kW waarop hij bezig was.
Daarna weer verder met 8.3kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:07
Heeft iemand de zelfconsumptie modus al eens aan de praat gekregen?

Als test heb ik hem om 12 uur omgezet, sinds die tijd gemiddeld 4.000 Watt opbrengst van de zonnepanelen maar nog steeds wil de accu niet laden.

Edit: een half uur geleden met Soliscloud de "zelfverbruikmodus" ingeschakeld, het lijkt dat het laadvermogen nu wordt naar de opbrengst van de panelen. Jammer dat dat niet vanzelf gaat, of dat ik daar drie uur eerder aan had gedacht...

[ Voor 35% gewijzigd door Jiriki op 11-08-2024 15:38 ]

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 12:20
Vandaag even wat anti-reclame op de NOS... https://nos.nl/regio/gron...len-aan-een-thuisbatterij

Wereldvreemd artikel dit als ik eerlijk ben en vanuit mijn (amateur) oogpunt lijkt het volledig de plank mis te slaan kwa batterijen die handelen op de onbalans markt.

Er staat zelfs dat Zonneplan de batterijen maar gratis moet weggeven en dat handelen op de onbalansmarkt hetzelfde is als het hebben van een dynamisch energiecontract.

Ben ik nou zo gek of dit artikel echt onzin aan het verkopen?

[ Voor 57% gewijzigd door ApexAlpha op 11-08-2024 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ja daar zitten een aantal vreemde uitspraken tussen maar ook wel een aantal waarheden (onvoorspelbaarheid, onduidelijkheid na 1-1-2027).

Heb het idee dat een aantal in dit artikel geen idee hebben dat het hier over de onbalans -en (toekomstig) congestiemarkt gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Zoals Zonneplan het doet, zo werkt een dynamisch energiecontract ook al, daar heb je niet eens een batterij voor nodig.’
Dan snap je het dus niet inderdaad.

Je zou toch denken dat mensen die zich voor zulke onderwerpen laten interviewen moeten weten waar ze het over hebben. Maar kennelijk niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IonniUnique
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 03-09 15:38
Deze klopt wel:

‘Mensen die nu een batterij aanschaffen zijn dezelfde types die als eerste zonnepanelen op het dak lieten plaatsen en een elektrische wagen kochten, aldus Hoeksema. ‘

Juist die mensen hebben (zoals ikke) misschien wel de hoofdprijs betaald voor al die mooie nieuwe techniek, maar wel maximaal geprofiteerd van alle voordelen. En een leuke hobby er aan overgehouden 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 12:20
Vraag me ook af waar die persoon van Milieucentraal aan denkt bij het alternatief voor de batterijen.

Ik ben persoonlijk wel overtuigd dat de toekomst écht LFP en daarna Na-Ion is, voor stationaire opslag dan. Zou niet weten welk grootschalige alternatieven zij bedoelen.

[ Voor 8% gewijzigd door ApexAlpha op 11-08-2024 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IonniUnique
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 03-09 15:38
ApexAlpha schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 16:49:
Zou niet weten welk grootschalige alternatieven zij bedoelen.
Ik vermoed dat hier grootschalige waterstof-alternatieven worden bedoeld. Dus opslag van overtollige energie in waterstof.
Er zijn nog altijd mensen die daar in geloven misschien omdat ze het concept van gas als energiedrager kennen. Net als Philips vroeger geloofde in het digitale cassettebandje en niet in CD’s.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
IonniUnique schreef op woensdag 7 augustus 2024 @ 13:45:
ZP heeft net mijn thuisbatterij geïnstalleerd. Mijn dynamisch energie contract bij ZP loopt al vanaf 2 augustus. Bleek eergisteren dat ik die p1 dongle nog moest ontvangen, maar dat daar nu een tekort aan is. ZP zei me dat ze nu bij de eerste afrekening mijn stroomverbruik zouden schatten op basis van een standaardprofiel en na installatie van de dongle dat zouden corrigeren. Ben toch wel benieuwd hoe ze dat dan gaan doen.

De monteur voegde daaraan toe dat de dongle ook een functie had in het bewaken van de DLB. Zonder dongle werkt de accu wel, maar zou hij de snelheid van ontladen en opladen soms kunnen beperken.

Herkent iemand dit?
Een P1-meter bij een dynamisch contract is niet verplicht (en bieden ook vele leveranciers ook niet eens aan), de 'slimme' meter stuurt met zijn eigen verbinding de gebruiksgegevens door.
Enige is inderdaad dat je geen DLB hebt.

Het interval van doorgeven is volgens mij 1x per 5 min. Hierdoor werkt de eigen stroom van zonnepanelen opslaan volgens mij niet optimaal.

[ Voor 6% gewijzigd door _Richie_ op 12-08-2024 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:09
RikHa schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 09:31:
Goedemorgen mensen, ik heb een idee in mijn hoofd. In de meterkast hebben we hier een SAP waar een Tibber abo op zit. Daar draait mijn hele huis op, de PV (veel) zit erop en mijn Victron ESS. Dat Victron spul kan dit: 11 kW laden, 17 kW ontladen en er zit 75 kWh batterij capaciteit op aangesloten. Dit systeem wordt aangestuurd met Victron DESS en draait naar volle tevredenheid. Tibber betaalt mij elke maand ca. € 250,-. Dit wil ik verder dus zo laten.

Maar er is ook nog het primaire allocatiepunt. Daar zit een Greenchoice abonnement op met nog 11,5 ct TLV. De bedoeling was om e.e.a. dusdanig te automatiseren dat teveel PV door de Greenchoice meter zou gaan bij lagere prijzen van Tibber maar dat is eigenlijk zelden het geval. Die meter heb ik dus in principe over.

Het idee: Greenchoice opzeggen en ZP op die meter. Vervolgens een Nexus daar op zetten, verder niks. Dan kan de Nexus ongestoord doen wat hij wil. Kunnen we mooi bekijken hoe dat ding werkt en zijn de afrekeningen dus zuiver en alleen van wat de Nexus doet. Daar ben ik wel benieuwd naar.

Zaken om rekening meet te houden:
  • Greenchoice abo opzeggen. (Boete?)
  • DLB
  • Financiën
Nou dat Greenchoice boete verhaal kost € 131,55 zie ik nadat ik een indicatie heb opgevraagd. Dus dat is niet onoverkomelijk en zal sowieso wel ongeveer wegvallen tegen wat ik nog van ze tegoed heb.

Dan de DLB. Er is hier een 3x25A aansluiting en PAP en SAP delen die uiteraard. Als nu het Victron systeem 17 kW gaat terugduwen dan zijn de hoofdzekeringen maximaal belast. Als dan de Nexus besluit om ook 10 kW terug te gaan leveren dan gaat dat niet dus er moet wel load balancing zijn. Die laat ik uitvoeren door het Victron systeem. Dat werkt met de huidige situatie prima.

Dan de financiën. BTW terugvragen gaat helaas niet dus het grapje gaat € 7.990,- x 1,21 = € 9.668,- kosten. Dat gaat wel een flinke moet in de reserves slaan hier dus ik heb het idee om daar zo'n warmtefonds lening voor aan te vragen. Dat gaat bij een looptijd van 7 jaar € 130,- per maand kosten. Daar kan ik de opbrengsten van de Nexus tegen wegstrepen en ik hou naar verwachting aan het eind van het jaar nog wel wat over. Dat kan dan gebruikt worden om die lening versneld af te lossen.

Deze opsomming is wat mij even snel te binnen schiet. Hebben jullie nog punten die ik over het hoofd zie?

Dit hele project is zuiver ter leering ende vermaeck er zit dus niet echt een verdienmodel of verduurzamingsgedachte achter. Door nieuwsgierigheid gedreven zal ik maar zeggen.

Mijn hoop is dat er flink wordt geschoten op dit plan. Daarmee kom ik wellicht tot andere gedachten.
Geldt een warmtefonds-lening voor een thuisbatterij in het algemeen, een Zonneplan thuisbatterij voor handel in het bijzonder? Ik kan dat zo niet terugvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Sjamo schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:12:
[...]

Geldt een warmtefonds-lening voor een thuisbatterij in het algemeen, een Zonneplan thuisbatterij voor handel in het bijzonder? Ik kan dat zo niet terugvinden.
Een batterij die handelt in energie. Dus niet enkel zelfconsumptie

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DzUYnamgMc1BH8ow0oOZki4ftsM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RVK8odpRlBCw4LjhujVNB9lK.jpg?f=fotoalbum_large

Excuses, vraag was naar warmtefonds lening, nee geldt voor alle thuisbatterijen wel enkel in combinatie met zonnepanelen (ja, krom)

[ Voor 43% gewijzigd door bokkow op 12-08-2024 12:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21:09
bokkow schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:24:
[...]

Een batterij die handelt in energie. Dus niet enkel zelfconsumptie

[Afbeelding]

Ik dacht dat ik dat noemde, mijn vraag ging over een "normale" thuisbatterij en een van Zonneplan voor handel?

:X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
bokkow schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:24:
Excuses, vraag was naar warmtefonds lening, nee geldt voor alle thuisbatterijen wel enkel in combinatie met zonnepanelen (ja, krom)
Leg ik er toch gelijk nog 18 paneeltjes bij van 425Wp. Die kan ik nog makkelijk kwijt. Op een MPPT, rechtstreeks mijn batterij in. Van het Victron systeem dan.. Eens kijken of ik dan gelijk de BTW kan tackelen met PV erbij. Maar eens even informeren bij Zonneplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
RikHa schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:15:
[...]

Leg ik er toch gelijk nog 18 paneeltjes bij van 425Wp. Die kan ik nog makkelijk kwijt. Op een MPPT, rechtstreeks mijn batterij in. Van het Victron systeem dan.. Eens kijken of ik dan gelijk de BTW kan tackelen met PV erbij. Maar eens even informeren bij Zonneplan.
Even voor mijn begrip:
Je hebt een 75 kWh batterij staan en je wilt iets ter leering en vermaeck aankopen en hiervoor wil je graag dan een warmtefonds lening aanvragen?

Waarom zou je geen btw kunnen terugvragen op de zonneplan batterij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-09 23:04
bokkow schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 14:39:
[...]

Vast, volgens mij heeft @DustPhyte een sensor hiervoor in Home Assistant.
Helaas niet meer, ik haalde deze gegevens uit de zonneplan integratie. In de app en de api geven ze geen dlb meer weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
GaMbiNo schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 16:12:
[...]

Dan snap je het dus niet inderdaad.

Je zou toch denken dat mensen die zich voor zulke onderwerpen laten interviewen moeten weten waar ze het over hebben. Maar kennelijk niet.
Deze directeur van een andere energiemaatschappij wil natuurlijk niet hebben dat klanten bij hem gaan weglopen omdat ze overstappen op zonneplan voor deze batterij.
Hij zal zich er vast niet in verdiept hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/12l3tS5B5PnELYeCEtE05wzVBW4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yOYzR57EnUIdijQl6jixQom6.jpg?f=fotoalbum_large

Het dlb gedrag is er nog wel, alleen geven ze het niet meer als dusdanig weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
Jiriki schreef op zondag 11 augustus 2024 @ 14:15:
Heeft iemand de zelfconsumptie modus al eens aan de praat gekregen?

Als test heb ik hem om 12 uur omgezet, sinds die tijd gemiddeld 4.000 Watt opbrengst van de zonnepanelen maar nog steeds wil de accu niet laden.

Edit: een half uur geleden met Soliscloud de "zelfverbruikmodus" ingeschakeld, het lijkt dat het laadvermogen nu wordt naar de opbrengst van de panelen. Jammer dat dat niet vanzelf gaat, of dat ik daar drie uur eerder aan had gedacht...
Getest, resultaten heb ik in deel 1 gedeeld van het nexus topic. Voor nu een waardeloze werking.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CryptoCake
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 23:44
GaMbiNo schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 23:05:
[...]

Lekker bezig! Ik ga wanneer ik tijd heb zeker een poging wagen. Kun je deze waardes op deze manier al in HA krijgen eigenlijk?

Ik denk dat ik dan een poging ga doen het geheel in een docker container op een Synology te zetten. Dat zou ook wel moeten werken toch?
Nu wel :*) ik heb 'm zojuist "afgerond": https://github.com/cryptocake/btle-solis
Heb maar gekozen voor MQTT voor het gemak. HACS vond ik toch een beetje overkill.

Vergeet niet alle sensoren uit `mqtt.yaml` toe te voegen. Je kan alles aanpassen zoals je wilt overigens (lang leve open-source).

Heb hem op dit moment op een oude RPi 3B+ staan die ik naast de omvormer heb gehangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte
Sjamo schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 12:12:
[...]

De warmtefonds lening is voor alle besparende maatregelen, isolatie, warmtepomp, zonnepanelen, thuisbatterij etc etc. Die van Zonneplan kan je er ook mee financieren. Is dat een antwoord op je vraag? En ja ik weet dit uit eigen ervaring, niet vanuit een online bron ;).

[ Voor 6% gewijzigd door DustPhyte op 12-08-2024 17:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte
CryptoCake schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 16:06:
[...]

Nu wel :*) ik heb 'm zojuist "afgerond": https://github.com/cryptocake/btle-solis
Heb maar gekozen voor MQTT voor het gemak. HACS vond ik toch een beetje overkill.

Vergeet niet alle sensoren uit `mqtt.yaml` toe te voegen. Je kan alles aanpassen zoals je wilt overigens (lang leve open-source).

Heb hem op dit moment op een oude RPi 3B+ staan die ik naast de omvormer heb gehangen.
Top code! _/-\o_

wellicht voor de minder ervaren mensen een crontab voorbeeld toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Dank @aritmeester voor het delen in het vorige draadje:
aritmeester in "Zonneplan Nexus thuisbatterij"

Dit geeft de mogelijkheid een beetje te vergelijken met de demo opstelling.
Zal eens gaan vogelen of ik het dag totaal steeds weer kan geven van de demo en die van mijzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Dominic-070 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 22:25:
Voor de Home Assistant gebruikers met de Zonneplan integratie paar Template helpers:

Gemiddelde opbrengst per dag:
[Afbeelding]
code:
1
{{ ((states('sensor.thuisbatterij_total') | int)/(((as_timestamp(now())) - (states('sensor.thuisbatterij_first_measured') | as_timestamp))/60/1440)) | round(2) }}

Percentage investering terugverdiend:
[Afbeelding]
code:
1
{{ (((states('sensor.thuisbatterij_total')) | int) /82.99) | round(2) }}

Losse sensoren voor vermogen laden / ontladen:
[Afbeelding]
code:
1
2
3
4
5
{% if states("sensor.thuisbatterij_battery_state") == "Charging" %}
          {{ (states('sensor.thuisbatterij_power') | float)|round(0)}}
        {% else %}
          0
        {% endif %}

code:
1
2
3
4
5
{% if states("sensor.thuisbatterij_battery_state") == "Discharging" %}
          {{ -(states('sensor.thuisbatterij_power') | float)|round(0)}}
        {% else %}
          0
        {% endif %}
Ook jij bedankt hiervoor.
Ik ben vanalles aan het maken in HA maar gelukkig hoef ik niet veel zelf te verzinnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devlinx
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17-09 09:43
Kan iemand uitleggen hoe dat werkt met switchen tussen power play en zelfconsumptie mode? Het lijkt me zo raar als je bij een volle Nexus kunt overschakelen naar zelfconsumptie, vervolgens verbruiken en dan weer omschakelen naar power play om weer op te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
RikHa schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 14:15:
[...]

Inkomen onder de 60K? was ook een voorwaarde voor de lening dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Nee, dat is alleen voor 0% rente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Richie_
  • Niet online
CryptoCake schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 16:06:
[...]

Dit is wel mooi! Misschien dat het mogelijk is om dit volledig in HA te integreren en dat de inverter via een bluetooth proxy te benaderen is? Dit is namelijk simpel op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micronikje
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18-09 21:39
Hallo,

per ongeluk heb ik op de pylontech webpagina bij het ap-xxx ip adres een fout gemaakt en kan de pagina nu niet meer bereiken. Is er een mogelijkheid dit te herstellen? In mijn router is het ip adres actief maar ook hier staat dat de pagina niet benaderbaar is.

Micronikje

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-08 01:50

NightHawk4

Lotte is Liev :>

Krijg ik net een mailtje dat ZP ook in Amersfoort start met een 'project'. 🤑

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E9TWXT6n2zJCmugLXfuetfbgwoM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v74tsP4toequFkGxMCXhCP0j.jpg?f=fotoalbum_large

Altijd leuk en goed geregeld. Er vanuit gaande dat de admi goed werkt 😂

Gelijk maar voor €300 uit eten gaan hier in Zagreb 🥳

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19-09 12:48
RikHa schreef op vrijdag 9 augustus 2024 @ 10:36:

[...]

Ok, ik moet er nog wat bij vertellen. Een half jaartje geleden ben ik een bedrijfje gestart in ESS systemen. Die zijn er in veel soorten en maten maar wij richten ons op grotere systemen, MKB level zeg maar. Vandaar ook dat ik een beetje voorzichtig met de reserves wil omgaan. Ook uit de particuliere markt krijg ik wel aanvragen en vaak wordt in die gesprekken de Nexus genoemd.Daar heb ik geen ervaring mee dus vandaar dit plan/idee/hersenspinsel.

Jouw argumenten om het niet te doen zijn vrijwel alleen op het financiële vlak. Maar wat is er op tegen om het op de door mij beschreven manier te doen als dit a, niks kost en b, toch nog een kleinigheidje oplevert?
Als je dit ten lering voor je bedrijf doet, kan je hem dan niet zakelijk aanschaffen en aftrekken van je winst? Je doet immers onderzoek naar de techniek van het apparaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
elbizarre schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 17:36:
[...]

Als je dit ten lering voor je bedrijf doet, kan je hem dan niet zakelijk aanschaffen en aftrekken van je winst? Je doet immers onderzoek naar de techniek van het apparaat!
Daar heb ik uiteraard aan gedacht maar dan moeten de opbrengsten ook ten goede van het bedrijf komen en dat zou jammer zijn. Eerst 21% BTW besparen om vervolgens veel LB te betalen over de opbrengst.

Maar nogmaals laten we het over de techniek hebben, de finciële kant is minder belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

@Dominic-070 , @aritmeester of @GaMbiNo iemand van jullie de dagobrengst van de demo opstelling in HA (bijvoorbeeld staafgrafiek per dag)? Ik heb nu het totaal en het gemiddelde per dag, maar zou het graagvergelijken met mijn systeem.

Edit: het lijkt gelukt te zijn op basis van een utility meter waarvan ik de uitkomt dan weer in een statistiek op pak. Even aankijken de aankomende dagen of het doet wat ik verwacht. Ook even kijken welk tijdstip voor het bijwerken van de waarde ik het best kan pakken.

[ Voor 36% gewijzigd door thido op 14-08-2024 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
RikHa schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 17:49:
[...]

Daar heb ik uiteraard aan gedacht maar dan moeten de opbrengsten ook ten goede van het bedrijf komen en dat zou jammer zijn. Eerst 21% BTW besparen om vervolgens veel LB te betalen over de opbrengst.

Maar nogmaals laten we het over de techniek hebben, de finciële kant is minder belangrijk.
Het is een beetje lastig om het over de techniek van de Nexus te hebben,
Bij de aanschaf van een Nexus TB met PowerPlay, heb je een dynamisch contract bij Zonneplan nodig.
En daarmee geef je de aansturing van de Nexus volledig in handen van ZP, hier heb je zelf niets meer over te vertellen.
Er zijn bij mijn weten nog geen mensen hier die gestopt zijn met PP en nu zelf de Nexus aansturen.
Als wat je hier dus kunt volgen is het verbruik in kWh en de opbrengst in €€€,-
De techniek word afgeschermd door ZP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Peterhardenberg schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 09:45:
[...]

Bij de aanschaf van een Nexus TB met PowerPlay, heb je een dynamisch contract bij Zonneplan nodig.
En daarmee geef je de aansturing van de Nexus volledig in handen van ZP, hier heb je zelf niets meer over te vertellen.
Er zijn bij mijn weten nog geen mensen hier die gestopt zijn met PP en nu zelf de Nexus aansturen.
Niet helemaal waar, je kunt nu switchen tussen 2 modi in de app met Powerplay en zelfconsumptie. Echter niemand gaat dat nu als default gebruiken omdat de opbrengsten met PP simpelweg veel hoger zijn. Iedereen zit nu in de modus om zo snel mogelijk die batterij terug te verdienen :P

Pas als de onbalansmarkt niet langer rendabel is zal het interessant worden om de Nexus zelf aan te sturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RikHa
[...]

Bij mij staat al een flinke diy powerwall, Victron met 11 kW laadvermogen, 17 kW ontladen en 75 kWh batterij. Nu voordat je gaat vragen waarom in de naam des Heeren ik dan een Nexus wil, welnu ter leering ende vermaeck.

Ik wil weten hoe zo'n ding werkt en reageert op factoren als belasting en invoeding op het net. Alles is hier aanwezig om te testen. De Nexus krijgt zijn eigen meter (een SAP) met zijn eigen ZP abonnement. Dan kan ik kiezen of en hoeveel ik aan belastingen op de SAP laat draaien en/of (een deel van) de PV of juist helemaal niks.

Waarschijnlijk wordt de load balancing het lastigste. Als het Victron systeem volgas teruglevert (de hoofdzekeringen zijn dan maximaal belast) en opeens begint de Nexus ook nog 10 kW erbij te proppen dan gaat het niet goed. Mijn idee is dan om de Nexus vrijbaan te geven en Victron terug te regelen. Daartoe heb ik het volgende bedacht; het Victron systeem weet nu al wat PAP en SAP tezamen doen en kan daar prima op regelen. De Nexus wil ik dan alleen de SAP laten meten. Iemand een beter idee?

Ik hoop dus op reacties als, "heb je hier wel aan gedacht" en "kun je dat niet beter zo doen?"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guidoweb55
RikHa schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:10:
[...]

Bij mij staat al een flinke diy powerwall, Victron met 11 kW laadvermogen, 17 kW ontladen en 75 kWh batterij. Nu voordat je gaat vragen waarom in de naam des Heeren ik dan een Nexus wil, welnu ter leering ende vermaeck.

Ik wil weten hoe zo'n ding werkt en reageert op factoren als belasting en invoeding op het net. Alles is hier aanwezig om te testen. De Nexus krijgt zijn eigen meter (een SAP) met zijn eigen ZP abonnement. Dan kan ik kiezen of en hoeveel ik aan belastingen op de SAP laat draaien en/of (een deel van) de PV of juist helemaal niks.

Waarschijnlijk wordt de load balancing het lastigste. Als het Victron systeem volgas teruglevert (de hoofdzekeringen zijn dan maximaal belast) en opeens begint de Nexus ook nog 10 kW erbij te proppen dan gaat het niet goed. Mijn idee is dan om de Nexus vrijbaan te geven en Victron terug te regelen. Daartoe heb ik het volgende bedacht; het Victron systeem weet nu al wat PAP en SAP tezamen doen en kan daar prima op regelen. De Nexus wil ik dan alleen de SAP laten meten. Iemand een beter idee?

Ik hoop dus op reacties als, "heb je hier wel aan gedacht" en "kun je dat niet beter zo doen?"
Zal ik je mijn bankrekeningnummer geven?
Als toch geld wil wegsmijten dan mag dat ook naar mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RikHa
Guidoweb55 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:41:
[...]

Zal ik je mijn bankrekeningnummer geven?
Als toch geld wil wegsmijten dan mag dat ook naar mij
Goed dat je op het technische vlak meedenkt! En dan dat vleugje humor...

Bedankt voor je reactie!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RikHa
Het is jammer maar de goeden niet te na gesproken (@bokkow c.s.) is er in dit topic niet echt een reactie waar ik wat aan heb. Telkens maar weer het financiële aan de haren erbij sleuren ondanks dat ik nu tot 5 keer toe heb gezegd dat het me daar niet om gaat.

Ik ga dit in het Victron aansturing topic plaatsen, eens zien of men daar zinniger antwoorden en opmerkingen heeft. Dus voor diegenen die dit willen volgen, daar ben ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoCake
[...]

Ik heb zelf weinig verstand van een PAP + SAP, maar wordt een SAP niet apart afgezekerd? Als dat wel het geval is: dan lijkt het mij toch dat het niet uitmaakt als de PAP volgas teruglevert en de SAP ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RikHa
CryptoCake schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 12:32:
[...]

Ik heb zelf weinig verstand van een PAP + SAP, maar wordt een SAP niet apart afgezekerd? Als dat wel het geval is: dan lijkt het mij toch dat het niet uitmaakt als de PAP volgas teruglevert en de SAP ook?
PAP (Primair Allocatie Punt) en SAP (Secundair...) gebruiken dezelfde hoofdzekeringen. Het is 1 aansluiting met 2 meetdiensten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

RikHa schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:53:
Het is jammer maar de goeden niet te na gesproken (@bokkow c.s.) is er in dit topic niet echt een reactie waar ik wat aan heb. Telkens maar weer het financiële aan de haren erbij sleuren ondanks dat ik nu tot 5 keer toe heb gezegd dat het me daar niet om gaat.

Ik ga dit in het Victron aansturing topic plaatsen, eens zien of men daar zinniger antwoorden en opmerkingen heeft. Dus voor diegenen die dit willen volgen, daar ben ik.
Helaas ontbreekt mij de technische kennis anders had ik graag geholpen.

En inderdaad jammer dat diverse medetweakers daar maar over blijven doorzeuren (grap of niet) terwijl het al vrij duidelijk was.

Hopelijk vindt je in het Victron topic betere antwoorden.

Het ziet er al wel naar uit dat het technische gedeelte van zelfs de plug in batterijen nu ter duscussie komt te staan.

edit:
Weer half zitten lezen en foute conclusies zitten trekken....

https://solarmagazine.nl/...nnepanelen-op-stopcontact

[ Voor 16% gewijzigd door NightHawk4 op 14-08-2024 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J8S
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22:02

J8S

[...]

De momenten waarop de batterij wordt gebruikt wordt inderdaad aangestuurd door ZP. Toch kun je zelf ook nog wel wat doen. Je kunt bijvoorbeeld via bluetooth verbinding maken met de omvormer en het vermogen aanpassen. Zo kun je het laad- en ontlaadvermogen zelf regelen en in principe je eigen Load Balancing toepassen.

Daarover gesproken: Zijn er mensen die de omvormer uitlezen en deze data in Home Assistant gebruiken bijvoorbeeld? En zo ja, hoe? De COM poort van de omvormer is namelijk al bezet ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaZo
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:46
J8S schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:18:
[...]

De momenten waarop de batterij wordt gebruikt wordt inderdaad aangestuurd door ZP. Toch kun je zelf ook nog wel wat doen. Je kunt bijvoorbeeld via bluetooth verbinding maken met de omvormer en het vermogen aanpassen. Zo kun je het laad- en ontlaadvermogen zelf regelen en in principe je eigen Load Balancing toepassen.

Daarover gesproken: Zijn er mensen die de omvormer uitlezen en deze data in Home Assistant gebruiken bijvoorbeeld? En zo ja, hoe? De COM poort van de omvormer is namelijk al bezet ...
@CryptoCake heeft hier een oplossing voor.
CryptoCake schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 17:41:
[...]

Ik heb 'm zojuist online gegooid. Let op: Het is geen plugin en alles behalve plug & play, maar als je graag wilt tweakeren, be my guest _/-\o_

https://github.com/cryptocake/btle-solis

En als je toevallig ook een pythonista bent: Ik zie je PR's graag tegemoet 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoCake
DjaZo schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 14:31:
[...]

@CryptoCake heeft hier een oplossing voor.

[...]
@J8S en als je alleen de batterij wilt uitlezen (dus niet de omvormer): CryptoCake in "Zonneplan Nexus thuisbatterij"

Van alle gemakken voorzien :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kikkasz
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11-09 12:43
Heeft zp nieuwe oplaad-modi? Ik zie mijn batterij opladen met 7 kW en de Zwolse wordt nu met 8kW opgeladen bijvoorbeeld

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Kikkasz schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:36:
Heeft zp nieuwe oplaad-modi? Ik zie mijn batterij opladen met 7 kW en de Zwolse wordt nu met 8kW opgeladen bijvoorbeeld
Misschien zijn ze bezig met het langzaam introduceren van een ramp rate.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
[...]

...

Dan een inhoudelijke reactie ;)

Ik heb een PAP + SAP opstelling. Bij mij is het zo:
PAP - huis, zonnepanelen, Nexus en dus Zonneplan contract
SAP - 11kW laadpunt auto met Tibber (en Gird rewards dus die reageert op dezelfde input voor laden als de Nexus)

Ik heb er voor gekozen om de Easee lader op de SAP te laten loadbalancen middels Easee Equalizer + AMP en CT klemmen. Er zijn korte momenten van 30-35A op een fase maar dat is geen probleem. Dit gaat nu 83 dagen zonder afslaan van een hoofdzekering, van de 125 dat ik de Nexus inmiddels heb. Heb er wel wat instellingen voor moeten aanpassen (inverted waarde voor terugleveren op L1 terwijl spoel wel in goede richting staat..). als het gaat om terugleveren dan heb ik kans dat op L1 meer dan 31A kan komen, heb een script welke mijn Solaredge omvormer beperkt zodat het maximum onder 25A blijft en ik heb alsnog 3x35A aangevinkt omdat ik weet dat ik met totale belasting nooit op het punt kom dat de hoofdzekeringen afslaan en de huidige DLB implementatie van ZP mij te agressief reageert.

Over de Easee loadbalancing; reageert binnen een paar seconde en dan blijft de Nexus op vol vermogen laden, de Easee pakt dan ongeveer 6kW dus er blijft dan nog zo'n 1-2kW over aan buffer en ander verbruik.

Mijn opstelling is zeker niet heilig, maar ik heb overal met aandacht naar gekeken; van aandraaien op juiste moment van groepen tot aan een remautomaat en warmtebeeldfoto's onder vollast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

kazuka schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:39:
[...]

2200W zie ik ook regelmatig voorbij komen. Viel me net op direct na DLB, dus lijkt er inderdaad op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Laatst online: 19:15
kazuka schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 15:39:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q87V7VahkbYhp1JnoL3OQBOdQ_w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B250Oh0rGCmQAv8WWzv5nXdS.png?f=fotoalbum_large

Dit heb ik inderdaad nog niet eerder gezien.
Interessant

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Aan de Max charge waardes uit de batterij zelf te zien is dit al wat langer zo. Daar wordt behoorlijk actief op gestuurd zo te zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4ywb85Hiw-DMPe5JWuRrt5U7VHE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jY3T5yCdNfVPEJmFaYaI9j0N.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door GaMbiNo op 14-08-2024 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Goede zaak als dit inderdaad het geval is, hopelijk gaat dat het aantal regeltoestand 2 events verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
RikHa schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:47:
[...]

Goed dat je op het technische vlak meedenkt! En dan dat vleugje humor...

Bedankt voor je reactie!
Graag gedaan.
Je rendement wordt op dit moment beknot door de hoeveelheid stroom die je tegelijkertijd terug kan leveren, dat wordt beperkt door je omvormer maar ook zeker door je aansluiting thuis.
Ik voorzie dat ze elkaar gruwelijk in de weg gaan zitten en elkaar in de DLB gaan rammen.
Wat wil je dan “testen” je haalt nooit optimaal rendement.

Maar goed, dit is je enkele malen uitgelegd en evengoed stel je de vraag weer.
Je bent doof en blind voor de reacties en volgens mij heb je allang besloten deze zinloze investering te gaan doen.
Maar goed zonder pioniers geen vooruitgang, maar ik zie dit stranden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
kazuka schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:28:
Goede zaak als dit inderdaad het geval is, hopelijk gaat dat het aantal regeltoestand 2 events verminderen.
Ik zie met name opschakelen bij opladen.
Wat was het percentage van de batterij bij met name het trage opschakelen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CryptoCake
GaMbiNo schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:17:
Aan de Max charge waardes uit de batterij zelf te zien is dit al wat langer zo. Daar wordt behoorlijk actief op gestuurd zo te zien.
[Afbeelding]
Dat zijn de waardes uit BMS toch? Dat kan Zonneplan dus niet aanpassen. Ze sturen dmv de max current instelling in de omvormer -> self use.
BMS knijpt zelf aan de hand van meerdere factoren.

Zonneplan heeft vanochtend eindelijk mijn storing opgelost. 2e batterij module was dus defect, kon eindelijk goed zien hoe je zo een fout de volgende keer zelf kan spotten (ik had het dus aan de hand van alle beschikbare data ook kunnen zien... maar wist het niet). Batterij module is vervangen en hij doet het weer _/-\o_

Maar om terug te komen op de max (dis)charging current van de BMS. In mijn geval is er een onbalans tussen de modules. De module die ze hebben vervangen zat verder vol dan de overige 3 modules. Hoe groter de onbalans, des te meer de BMS gaat knijpen. De BMS knijpt ook op temperatuur, en andere sensoren die ik nu even over het hoofd zie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hHg_pYZgCNNXwdf5qzTMnJj6h0g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/gWnEnMTZacjfGpfUe4yBbafz.png?f=user_large

Ze hadden hem eigenlijk eerst handmatig moeten drainen... dus ben nog even aan het bedenken of ik zelf iets kan doen of niet.

[ Voor 3% gewijzigd door CryptoCake op 14-08-2024 16:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

CryptoCake schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:33:
[...]

Dat zijn de waardes uit BMS toch? Dat kan Zonneplan dus niet aanpassen. Ze sturen dmv de max current instelling in de omvormer -> self use.
BMS knijpt zelf aan de hand van meerdere factoren.
Klopt inderdaad. Dan zal het de BMS zijn die zelf knijpt. Ik zie ook dat de BMS wel knijpt bij opladen, maar niet bij ontladen.

Ik moet nog eens aan de slag met je code om ook de omvormer uit te lezen geloof ik. :)

[ Voor 9% gewijzigd door GaMbiNo op 14-08-2024 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Guidoweb55 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:33:
[...]

Ik zie met name opschakelen bij opladen.
Wat was het percentage van de batterij bij met name het trage opschakelen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9h8qiaRdLghJR801g2nTl8NKRjw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ElIaiYBWt2PnpfL26zh1r90z.jpg?f=fotoalbum_large

Staat nu thuis niks bijzonders te draaien, hooguit één airco als mijn schoonouders die hebben aangezet.

De maand augusts draait al wel lekker qua opbrengsten. *O*

Toch leuk om dat te controleren bij het zwembad 😎
Pagina: 1 ... 3 ... 64 Laatste