RikHa schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:10:
[...]
...
Waarschijnlijk wordt de load balancing het lastigste. Als het Victron systeem volgas teruglevert (de hoofdzekeringen zijn dan maximaal belast) en opeens begint de Nexus ook nog 10 kW erbij te proppen dan gaat het niet goed. Mijn idee is dan om de Nexus vrijbaan te geven en Victron terug te regelen. Daartoe heb ik het volgende bedacht; het Victron systeem weet nu al wat PAP en SAP tezamen doen en kan daar prima op regelen. De Nexus wil ik dan alleen de SAP laten meten. Iemand een beter idee?
Ik hoop dus op reacties als, "heb je hier wel aan gedacht" en "kun je dat niet beter zo doen?"
Dan een inhoudelijke reactie
Ik heb een PAP + SAP opstelling. Bij mij is het zo:
PAP - huis, zonnepanelen, Nexus en dus Zonneplan contract
SAP - 11kW laadpunt auto met Tibber (en Gird rewards dus die reageert op dezelfde input voor laden als de Nexus)
Ik heb er voor gekozen om de Easee lader op de SAP te laten loadbalancen middels Easee Equalizer + AMP en CT klemmen. Er zijn korte momenten van 30-35A op een fase maar dat is geen probleem. Dit gaat nu 83 dagen zonder afslaan van een hoofdzekering, van de 125 dat ik de Nexus inmiddels heb. Heb er wel wat instellingen voor moeten aanpassen (inverted waarde voor terugleveren op L1 terwijl spoel wel in goede richting staat..). als het gaat om terugleveren dan heb ik kans dat op L1 meer dan 31A kan komen, heb een script welke mijn Solaredge omvormer beperkt zodat het maximum onder 25A blijft en ik heb alsnog 3x35A aangevinkt omdat ik weet dat ik met totale belasting nooit op het punt kom dat de hoofdzekeringen afslaan en de huidige DLB implementatie van ZP mij te agressief reageert.
Over de Easee loadbalancing; reageert binnen een paar seconde en dan blijft de Nexus op vol vermogen laden, de Easee pakt dan ongeveer 6kW dus er blijft dan nog zo'n 1-2kW over aan buffer en ander verbruik.
Mijn opstelling is zeker niet heilig, maar ik heb overal met aandacht naar gekeken; van aandraaien op juiste moment van groepen tot aan een remautomaat en warmtebeeldfoto's onder vollast.