Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:01
marvin3241 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:19:
[...]

Hier hetzelfde probleem. Begin vorig jaar zonnepanelen laten leggen en ivm 1 fase aansluiting ook een 1 fase omvormer geplaatst door Zonneplan. 3 maanden later meterkast naar 3 fase en accu laten plaatsen (wist nog niet van de thuisaccu af toen ik de panelen liet plaatsen), maar omvormer geeft nu problemen op zonnig dagen door DLB. Zonneplan vraagt 2200(!) euro voor het vervangen van de omvormer naar 3 fase. Zelf doen raden ze af omdat ze "speciale" Zonneplan omvormers gebruiken.
Dit gaat in de toekomst nog wel vervelend worden als de saldering er af gaat en de accu voor zelfconsumptie gebruikt gaat worden. Dan lever ik ruim 4kW op 1 fase, maar de accu kan hier dan maar 3.3kW van opnemen op die fase en de andere fasen moeten van het net worden afgenomen.
Adviseur van Zonneplan gaf bij offerte zonnepanelen aan dat upgrade naar 3 fase de boel onnodig extra duur zou maken. :-(
Een 3 fase omvormer die 4 kW kan leveren kan gelukkig voor veel minder worden gekocht, als het zelf aansluiten te moeilijk is, moet er toch een installateur te vinden zijn die dit klusje van max 1 uur werk voor je kan doen.
3F omvormer voor minder dan € 300,-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

GaMbiNo

1337

[...]
Dit gaat in de toekomst nog wel vervelend worden als de saldering er af gaat en de accu voor zelfconsumptie gebruikt gaat worden. Dan lever ik ruim 4kW op 1 fase, maar de accu kan hier dan maar 3.3kW van opnemen op die fase en de andere fasen moeten van het net worden afgenomen.
Het verbruik over alle fases wordt gewoon gesaldeerd. Ook na 2027, dus daarvoor hoef je echt geen 3 fase omvormer.

Voorbeeld: Als je op fase 1 2000 teruglevert en op zowel fase 2 als 3 1000 verbruikt is je netto verbruik op de meter gewoon 0. Dat is dus prima, ook na 2027.

Alleen in de situaties dat zowel de Nexus als de omvormer volle bak terug willen leveren is het een probleem omdat een fase te zwaar belast kan worden in jouw situatie. Maar daar zijn evt wel manieren voor zoals hierboven beschreven.

[ Voor 13% gewijzigd door GaMbiNo op 26-03-2025 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venzent
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 11:47
GaMbiNo schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:59:
[...]

Ik zou beide doen. Door naar 3x35 te gaan grijpt DLB niet in. En door zelf de zonnepanelen te knijpen wanneer hij boven de 25A komt heb je ook geen overbelasting.
Ik zit hier ook naar te kijken en vraag me af of het "veilig" is om de Nexus in te stellen op 3x35A.
Ik heb voor mijn panelen een 1 fase omvormer waarbij de installatie een theoretische max leveren van 3,4 kWh. Ik kna de panelen (omvormer niet aansturen of knijpen). De Nexus doet max 3,3 kWh, dus theoretisch is de max dan 6,6. Ik begrijp dat de aanbevolen max voor een 25A zekering 6,4 kWh is.
Zitten er (grote) risico aan het instellen op 3x35A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Venzent schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:43:
[...]

Ik zit hier ook naar te kijken en vraag me af of het "veilig" is om de Nexus in te stellen op 3x35A.
Ik heb voor mijn panelen een 1 fase omvormer waarbij de installatie een theoretische max leveren van 3,4 kWh. Ik kna de panelen (omvormer niet aansturen of knijpen). De Nexus doet max 3,3 kWh, dus theoretisch is de max dan 6,6. Ik begrijp dat de aanbevolen max voor een 25A zekering 6,4 kWh is.
Als je ze zelf niet kan knijpen is dat wel een risico.

Als er een korte spike naar 6600 watt op 1 fase is zal er niet veel gebeuren. Als dat langere tijd is wellicht wel. Je moet voor jezelf bepalen hoe vaak dat voorkomt en of je de gok wil wagen.

Is er echt niets mogelijk met jouw merk/type omvormer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Venzent schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:43:
[...]

Het antwoord op deze vraag zul je zelf moeten geven.
Is het verstandig om niet de juiste (beveiliging)gegevens in te vullen?

Zolang er niets gebeurd kan het prima.

Mocht er wel iets gebeuren, wat kan er dan gebeuren? zekering eruit, of brand in de meterkast? of doorgebrande apparatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiqo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:52
[...]

Hier hetzelfde probleem. Begin vorig jaar zonnepanelen laten leggen en ivm 1 fase aansluiting ook een 1 fase omvormer geplaatst door Zonneplan. 3 maanden later meterkast naar 3 fase en accu laten plaatsen (wist nog niet van de thuisaccu af toen ik de panelen liet plaatsen), maar omvormer geeft nu problemen op zonnig dagen door DLB. Zonneplan vraagt 2200(!) euro voor het vervangen van de omvormer naar 3 fase. Zelf doen raden ze af omdat ze "speciale" Zonneplan omvormers gebruiken.
Adviseur van Zonneplan gaf bij offerte zonnepanelen aan dat upgrade naar 3 fase de boel onnodig extra duur zou maken. :-(
Je zou ook voor de EW11-module en de SAJ-integratie kunnen gaan. En in Home Assistant zou je dan de code kunnen toevoegen om zelf op en af te regelen op de panelen, zodat je niet boven de 25 ampère komt binnen de fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venzent
GaMbiNo schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:46:
[...]

Is er echt niets mogelijk met jouw merk/type omvormer?
Ik heb als Home automation een Homey en een ZeverSolar omvormer. Voor zover ik nu zie en kan nagaan, kan ik die alleen uitlezen, niks instellen
Peterhardenberg schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 15:53:
[...]

Mocht er wel iets gebeuren, wat kan er dan gebeuren? zekering eruit, of brand in de meterkast? of doorgebrande apparatuur?
Is dit echt een potentieel risico, doorgebrande apparatuur of brand? Ik ga er toch vanuit dat de zekering eruit klapt bij een te lange overbelasting. Als dat he geval is wil ik het risico wel lopen. Als brand of andere ersntige gevolgen reëel is, dan uiteraard niet

En daar komt bij dat ik die 3,4 kWh nog nooit gehaald heb in de 7 jaar dat ik de panelen nu heb.

[ Voor 5% gewijzigd door Venzent op 26-03-2025 16:04 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 06:46
Het Zonneplan Powerplay algoritme is het beste sinds gesneden brood!!1 :+

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Venzent schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:00:
[...]

Ik heb als Home automation een Homey en een ZeverSolar omvormer. Voor zover ik nu zie en kan nagaan, kan ik die alleen uitlezen, niks instellen

[...]

Is dit echt een potentieel risico, doorgebrande apparatuur of brand? Ik ga er toch vanuit dat de zekering eruit klapt bij een te lange overbelasting. Als dat he geval is wil ik het risico wel lopen. Als brand of andere ersntige gevolgen reëel is, dan uiteraard niet

En daar komt bij dat ik die 3,4 kWh nog nooit gehaald heb in de 7 jaar dat ik de panelen nu heb.
Brand lijkt mij vergezocht. Bij een fatsoenlijke installatie klapt gewoon je fase eruit. Maar er zullen vast wel gevallen zijn geweest waar dit gebeurde. Maar dit lijkt me vrij uitzonderlijk.

Ik heb zelf ook nog een 3 kW omvormer op 1 fase. Die piek heeft hij in 2 jaar tijd misschien 1 a 2 keer kortstondig gehaald. Door de plat dak ligging halen ze vrijwel nooit de maximale opbrengst. Normaal zit die maximaal rond de 2000-2500 watt afhankelijk van de omstandigheden. Ik heb hier ook nooit de moeite genomen om die omvormer te knijpen.

Jij hebt een 3,4 kW uur omvormer. Maar als die ook max 2500 watt oid trekt zou ik me ook niet zo druk maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-09 23:04
Ik heb de omvormer een paar weken zitten knijpen afgelopen zomer, het is echt centen werk voor de nexus. + je gaat er op achteruit met je gewone rekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte
@bokkow zijn script wat aangepast op de dsmr plugin toen.

Mijn zonnepanelen zitten op fase 3 waar verder niks op zit (los van de nexus)

DustPhyte in "Zonneplan Nexus thuisbatterij"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jumper
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-09 19:07
[...]

Hoeveel wat piek heb je dan op je dak liggen? hoe vaak komt het voor dat je alles max naar 1fase naar buiten bent aan het blazen + ook nog eens de accuu naar buiten pushed op maximaal 3300w per fase.

Zit ook met zelfde "probleem" met 1 fase omvormer (fase1) en Solaredge 5000 converter (19x320wp) . Dus in slechste geval ga ik er 2000w overheen (DLB wordt actief).
Ik ga dit oplossen door op zulk moment mijn Airco lekker zijn ding te laten doen.
Misschien dan wel verstandig om eens te kijken naar betere fase indeling zodat je ook wat grootgebruikers zoals een wasmachine op jouw fase van de Zonnepanelen hebt zitten.
Zoals je ziet op afbeelding leverd de nexus max 3300 per fase maar op fase2 gaat minder naar buiten => op die fase zit merendeel van mijn regulier huis en slaapkamers en dus ook mijn PC die rond de 300w slurpt

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8WosxnfSpXEw0jCVKd9kK1P2PdM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/R1ZK7POLmb5omef79Y8OCORe.jpg?f=user_large

[ Voor 9% gewijzigd door jumper op 26-03-2025 16:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiqo
jumper schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:23:
[...]

Hoeveel wat piek heb je dan op je dak liggen? hoe vaak komt het voor dat je alles max naar 1fase naar buiten bent aan het blazen + ook nog eens de accuu naar buiten pushed op maximaal 3300w per fase.

Zit ook met zelfde "probleem" met 1 fase omvormer (fase1) en Solaredge 5000 converter (19x320wp) . Dus in slechste geval ga ik er 2000w overheen (DLB wordt actief).
Ik ga dit oplossen door op zulk moment mijn Airco lekker zijn ding te laten doen.
Misschien dan wel verstandig om eens te kijken naar betere fase indeling zodat je ook wat grootgebruikers zoals een wasmachine op jouw fase van de Zonnepanelen hebt zitten.
Zoals je ziet op afbeelding leverd de nexus max 3300 per fase maar op fase2 gaat minder naar buiten => op die fase zit merendeel van mijn regulier huis en slaapkamers en dus ook mijn PC die rond de 300w slurpt

[Afbeelding]
Ik heb me laten vertellen dat je daar voor ook een 3 fase meterkast voor nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jumper
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-09 19:07
Chiqo schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 19:00:
[...]

Ik heb me laten vertellen dat je daar voor ook een 3 fase meterkast voor nodig heb.
Sorry, snap even je aanname niet. Of is het een vraagstelling? In bovenstaande verhaal hebben we het over een nexus aangesloten op 3 fase meterkast (3x25A). Door omstandigheden zijn de zonnepanelen ervoor reeds geplaatst met een 1 fase omvormer. De meterkast was toen nog 1 fase (1x35A) en niet omgezet naar 3 fase (3x25A).
Even toelichting waarom geen verzwaring van meterkast bij aanschaf PV:
We gingen de max belasting van 8800w 1 fase nooit halen omdat 10 van de 19 panelen op de schaduwkant na 13:00uur liggen. Dus een geschatte output was iets van 4000W (reden om een 5000w omvormer te kopen ipv 6000)

[ Voor 22% gewijzigd door jumper op 26-03-2025 22:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiqo
jumper schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 22:02:
[...]

Sorry, snap even je aanname niet. Of is het een vraagstelling? In bovenstaande verhaal hebben we het over een nexus aangesloten op 3 fase meterkast (3x25A). Door omstandigheden zijn de zonnepanelen ervoor reeds geplaatst met een 1 fase omvormver. De meterkast was toen nog 1 fase (1x35A) en niet omgezet naar 3 fase (3x25A).
Sorry, ik dacht niet goed na bij het plaatsen. Ik dacht dat het om het verdelen van groepen ging. Iemand heeft me verteld dat dit niet zomaar kan, omdat je dan ook een 3-fase schakelkast moet hebben. Bij mij is het echter een 1-fase kast met een 3-fase aansluiting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19-09 12:48
GaMbiNo schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 16:11:
[...]

Brand lijkt mij vergezocht. Bij een fatsoenlijke installatie klapt gewoon je fase eruit. Maar er zullen vast wel gevallen zijn geweest waar dit gebeurde. Maar dit lijkt me vrij uitzonderlijk.

Ik heb zelf ook nog een 3 kW omvormer op 1 fase. Die piek heeft hij in 2 jaar tijd misschien 1 a 2 keer kortstondig gehaald. Door de plat dak ligging halen ze vrijwel nooit de maximale opbrengst. Normaal zit die maximaal rond de 2000-2500 watt afhankelijk van de omstandigheden. Ik heb hier ook nooit de moeite genomen om die omvormer te knijpen.

Jij hebt een 3,4 kW uur omvormer. Maar als die ook max 2500 watt oid trekt zou ik me ook niet zo druk maken.
Ik heb zeer regelmatig pieken boven de 30A. Tot nu toe nooit issues gehad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_Xtc2EQmLif7Ov2DJ9yhUfO7nE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dfKeIH8AJ2LuIHmK3FpdQHrz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door elbizarre op 26-03-2025 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Zonneplan heeft weer iets nieuws, Zonnebonus!
Zonneplan gaat klanten met zonnepanelen een extra vergoeding betalen voor de stroom die zij terugleveren. Daarmee belonen we zonnepaneelbezitters voor hun bijdrage aan de energietransitie. Deze ‘zonnebonus’ komt op een opvallend moment: veel energiebedrijven kwamen de laatste tijd juist met hoge terugleverkosten of schrappen de (netto) terugleververgoeding per 2027 zelfs vrijwel volledig.

Met de zonnebonus krijgen zonnepaneelbezitters een extra vergoeding bovenop de marktprijs voor de stroom die zij overdag terugleveren aan het net. Voorheen ontvingen klanten van Zonneplan bij teruglevering de marktprijs plus een vaste terugleveropslag van 2 cent per kilowattuur. Daar komt nu een bonus van 10 procent bovenop. Oftewel: bij een marktprijs van 15 cent, vergoeden we bijna 19 cent.

[ Voor 76% gewijzigd door GaMbiNo op 27-03-2025 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

GaMbiNo schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:50:
Zonneplan heeft weer iets nieuws, Zonnebonus!

[...]
Is het al 1 april? Is er een persconferentie dinsdag? >:)

[ Voor 6% gewijzigd door Get!em op 27-03-2025 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Get!em schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 08:53:
[...]

Is het al 1 april? Is er een persconferentie dinsdag? >:)
Ik zou het een hele slechte 1 april grap vinden. Maar de timing is zeker opvallend.

Allemaal nieuwe klanten werven met mooie verhalen en dan even later vertellen dat het allemaal een 1 april grap was… :D

[ Voor 18% gewijzigd door GaMbiNo op 27-03-2025 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-09 17:41
Lijkt me wel echt, het afbreukrisico is veel te groot als het een 1 april grap is. Ook wel grappige timing inderdaad! :+

edit:
Het staat ook op Bright, dit lijkt me de bevestiging dat het echt is
https://www.bright.nl/nie...everen-zonne-energie.html

[ Voor 45% gewijzigd door SidewalkSuper op 27-03-2025 09:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 12:20
Slimme marketing dit, zal veel mensen aantrekken.

En wat kost het nou, je moet een deel van de tijd je 2ct marge uitkeren.

Lijkt mij het dubbel en dwars waard voor marktaandeel.

Je kan veel van ZP zeggen maar ondernemers zijn het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Is ook wel zo. Ze pakken het momentum ook goed.
Terwijl er nu veel gedoe is over terugleverboetes enz komen zij gewoon met een zonnebonus. Doen ze goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharad R
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-08 12:56

Sharad R

lurking is an art

De zonnebonus geldt ook niet tijdens perioden met negatieve stroomprijzen: die worden bij een dynamisch contract negatief op momenten dat er stroomoverschotten zijn en dan is teruglevering sowieso ongewenst. Gebruikers kunnen hun teruglevering tijdens zulke momenten laten uitschakelen.
bron: https://www.bright.nl/nie...everen-zonne-energie.html

Dus reken jezelf nog maar niet rijk..

The more I learn, the less I know, I just realised

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04:48
Is toch logisch, voorbeeld als de prijs -40 cent is, zou wat zijn dat je dan als bonus 10% daarvan krijgt, betaal je -44 cent. Tenminste zo lees ik het. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 09:09
Catdogsf schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 09:59:
[...]

Is toch logisch, voorbeeld als de prijs -40 cent is, zou wat zijn dat je dan als bonus 10% daarvan krijgt, betaal je -44 cent. Tenminste zo lees ik het. :+
Lezen is ook een vak ;)

"
Bovendien geldt de zonnebonus niet bij negatieve stroomprijzen, omdat die vaak een indicatie zijn van stroomoverschotten waardoor teruglevering dan juist niet gewenst is.
"

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aimabel
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20-07 23:01
Hoewel ik de Btw al lang ontvangen heb. Krijg ik vandaag deze brief van de belastingdienst. Aanvraag Btw teruggave liep via aangeraden buro door Zonneplan.

*knip* je mag de foto opnieuw plaatsen maar dan de naam van de inspecteur graag weghalen.

[ Voor 54% gewijzigd door twain4me op 31-03-2025 17:27 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Guidoweb55
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-09 21:51
Aimabel schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:10:
Hoewel ik de Btw al lang ontvangen heb. Krijg ik vandaag deze brief van de belastingdienst. Aanvraag Btw teruggave liep via aangeraden buro door Zonneplan.
*knip*
Waarom een brief sturen om te zeggen dat je het op een later moment gaat uitleggen…

Als je het netjes wilt doen, haal dan even de naam van de medewerker van de belastingdienst weg.
Die man werkt ook alleen maar voor een organisatie. Zijn naam hoeft niet op het internet

[ Voor 17% gewijzigd door twain4me op 31-03-2025 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaZo
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-09 19:46
Aimabel schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 12:10:
*knip*
Zojuist dezelfde brief ontvangen. Ik was volgens mij hier op het forum de eerste die het geld terug had afgelopen jaar. Heel vreemde brief.

[ Voor 20% gewijzigd door twain4me op 31-03-2025 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-08 01:50

NightHawk4

Lotte is Liev :>

Guidoweb55 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:41:
[...]

Waarom een brief sturen om te zeggen dat je het op een later moment gaat uitleggen…

Als je het netjes wilt doen, haal dan even de naam van de medewerker van de belastingdienst weg.
Die man werkt ook alleen maar voor een organisatie. Zijn naam hoeft niet op het internet
Inderdaad, wel vreemd at men het heel logisch vindt om eigen NAW gegevens achterwege te laten maar de verzender er gewoon in laten staan.

Ik heb vandaag van dezelfde meneer een brief ontvangen dat ik mag deelnemen aan de KOR vanaf 1 april 2025. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venzent
Vreemde brief, "helaas kan ik uw melding..." dit zou "uw aanvraag" of "uw aanmelding" moeten zijn.

"Had uw adviseur", volgens mij is het "Heeft uw adviseur"....
Vervolgens wordt er aangegeven dat als je of je adviseur niet bereikt kan worden het in een brief wordt uitgelegd. Je kan echter daarna blijkbaar alsnog een aanvraag doen, maar verder staat ook dat je tegen de beslissing om je aanvraag niet te behandelen geen bezwaar gemaakt kan worden.

Heel vreemd allemaal.

Bericht ging in 2022 al de ronde:
https://x.com/jwr256/status/1479550902784729088

[ Voor 14% gewijzigd door Venzent op 27-03-2025 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaZo
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-09 19:46
Venzent schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:56:
Vreemde brief, "helaas kan ik uw melding..." dit zou "uw aanvraag" of "uw aanmelding" moeten zijn.

"Had uw adviseur", volgens mij is het "Heeft uw adviseur"....
Vervolgens wordt er aangegeven dat als je of je adviseur niet bereikt kan worden het in een brief wordt uitgelegd. Je kan echter daarna blijkbaar alsnog een aanvraag doen, maar verder staat ook dat je tegen de beslissing om je aanvraag niet te behandelen geen bezwaar gemaakt kan worden.

Heel vreemd allemaal.

Bericht ging in 2022 al de ronde:
https://x.com/jwr256/status/1479550902784729088
Inderdaad slordige brief, maar ook is het me volledig onduidelijk om welke melding het gaat...

13 september heb ik de teruggave al gehad. Dat is een half jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19-09 13:35
Ik zit/zat bij Tibber maar met de 10% zonnebonus ben ik bij Zonneplan altijd goedkoper uit. Of zie ik ergens nog iets over het hoofd? Wil eigenlijk per direct overstappen naar Zonneplan.

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 14:50
Gohf046 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 17:24:
Ik zit/zat bij Tibber maar met de 10% zonnebonus ben ik bij Zonneplan altijd goedkoper uit. Of zie ik ergens nog iets over het hoofd? Wil eigenlijk per direct overstappen naar Zonneplan.
Dat gaat wel offtopic hier maar dat hangt van je exacte verbruik af; Tibber is per maand ietsje goedkoper (€5,99 vs 6,25) en heeft een marginaal hogere opslag per kWh (2,48 cent vs 2) en best een stukje per kuub gas (10,359 cent vs 8 cent). Als je genoeg teruglevert om die 10% te merken dan denk ik dat je ook het verschil in de maandkosten van Zonneplan wel overbrugt met je lagere tariefkosten.
In Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een mooi overzicht van de tarieven per aanbieder.

[ Voor 10% gewijzigd door Leftblank op 27-03-2025 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimabel
NightHawk4 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 15:50:
[...]
Mooi dat jij wél mag deelnemen. Dan zal het bij ons ook wel goed komen, want ik heb geen idee wat de aanleiding is deze brief. :'(

Inderdaad, wel vreemd at men het heel logisch vindt om eigen NAW gegevens achterwege te laten maar de verzender er gewoon in laten staan.

Ik heb vandaag van dezelfde meneer een brief ontvangen dat ik mag deelnemen aan de KOR vanaf 1 april 2025. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19-09 13:35
Leftblank schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 17:30:
[...]

Dat gaat wel offtopic hier maar dat hangt van je exacte verbruik af; Tibber is per maand ietsje goedkoper (€5,99 vs 6,25) en heeft een marginaal hogere opslag per kWh (2,48 cent vs 2) en best een stukje per kuub gas (10,359 cent vs 8 cent). Als je genoeg teruglevert om die 10% te merken dan denk ik dat je ook het verschil in de maandkosten van Zonneplan wel overbrugt met je lagere tariefkosten.
In Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic. staat een mooi overzicht van de tarieven per aanbieder.
Dankjewel :)

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Gohf046 schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 17:24:
Denk het wel, ik heb 28 Zonnepanelen en krijg denk ik zo al €160 erbij aan die twee centjes.

Dit is even een hele grove schatting ervan uitgaande dat er 5% uren met negatieve prijzen zijn. Maar dan zet ZP de zonnepanelen automatisch uit dus maken we ook winst, lol.

Is natuurlijk ook een veel beter business model om de zonnepanelen uit te zetten ipv maar gewoon het verlies door te rekenen aan al je klanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leksts
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:45
ApexAlpha schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 08:19:
[...]

Denk het wel, ik heb 28 Zonnepanelen en krijg denk ik zo al €160 erbij aan die twee centjes.

Dit is even een hele grove schatting ervan uitgaande dat er 5% uren met negatieve prijzen zijn. Maar dan zet ZP de zonnepanelen automatisch uit dus maken we ook winst, lol.

Is natuurlijk ook een veel beter business model om de zonnepanelen uit te zetten ipv maar gewoon het verlies door te rekenen aan al je klanten.
Met het risico dat we te offtopic gaan nu. Die 2ct kreeg je al. Hier leggen ze het helemaal uit.
https://www.zonneplan.nl/energie/zonnebonus
Levert zo'n €15 tot €35 op per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Oh het gaat om de 10% indd, denk dat het wel beeetje overeenkomt. Maar in ieder geval meegenomen weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
leksts schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 09:05:
[...]

Met het risico dat we te offtopic gaan nu. Die 2ct kreeg je al. Hier leggen ze het helemaal uit.
https://www.zonneplan.nl/energie/zonnebonus
Levert zo'n €15 tot €35 op per jaar.
Voor 15-35,- per klant een berg nieuwe klanten. Best slimme zet.. Dit levert mogelijk meer klanten op en kost minder dan een 50,-+50,- referral bij sommige andere dyntar leveranciers 😁.

Overigens denk ik nog steeds hetzelfde over Zonneplan en hun dubieuze uitingen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Morgen is er vraag naar noodvermogen:

https://nos.nl/artikel/25...n-bij-netbeheerder-tennet
De verduistering dwingt elektriciteitsnetbeheerder Tennet tot maatregelen. Vraag en aanbod van stroom moeten altijd in balans zijn. Dat is in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van producenten en leveranciers. Maar als het daar misgaat, moet Tennet reservevermogen inzetten.

Daar komt bij dat er de laatste jaren veel zonneparken zijn bij gekomen, waardoor het effect van een verduistering veel groter is dan bijvoorbeeld in 2022. Toen bedekte de maan bovendien minder van de zon dan morgen.

Een speciaal team van Tennet is vier maanden met de voorbereiding van de verduistering bezig geweest. Bij hoogspanningsbeheerders en energiecentrales elders in Europa is reservevermogen gereserveerd, om een eventuele onbalans tussen vraag en aanbod in Nederland op te vangen.

Morgenochtend is er nog een speciaal overleg met andere Europese netbeheerders. Daarin wordt ook de laatste informatie over te verwachten windenergieproductie meegenomen.
Benieuwd of ZP zorgt voor een volle accu in de ochtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Nu online
kazuka schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 13:07:
Morgen is er vraag naar noodvermogen:
De prijzen zijn nog vrij normaal, geen 40 cent zoals ik verwachtte.
kazuka schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 13:07:
Benieuwd of ZP zorgt voor een volle accu in de ochtend.
Kun je zelf ook voor zorgen door hem nu op zelfconsumptie te zetten en morgen als je wakker wordt er weer af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ja, dit is ook net iets anders in dat het gepland noodvermogen is en geen onverwachte code rood storm of uitval van energie centrales. Zou goed kunnen dat we er niets van merken morgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devlinx
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17-09 09:43
joosie schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 13:55:
[...]

Kun je zelf ook voor zorgen door hem nu op zelfconsumptie te zetten en morgen als je wakker wordt er weer af.
En hoe komt ie dan vol ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DJdeWaard
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 05-09 08:03
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yjdvLPYn_RSXQCbsXHXTh2XUhYw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a29BQykxO2AAWlGgoWwpRANP.jpg?f=fotoalbum_large

Ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Eindelijk wat nieuws! Ik weet dat ze meelezen hier en in de FB groep dus ze zullen de kritiek hopelijk ter harte hebben genomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marvin3241
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 11:00
Zojuist in de mail (als aanvulling op bovenstaande bericht):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yUBG_nkiMY7-NgfHD4qiTS0zw3c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3hgFHCsZSFCsWiFLkiqEemX8.jpg?f=fotoalbum_large

https://track.mijn.zonnep...3txgxpmmgyg4p3gm5rgykkwgq

[ Voor 22% gewijzigd door marvin3241 op 28-03-2025 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Groot nieuws!!
Zonneplan is iedere dag bezig om de aansturing van je thuisbatterij te verbeteren. Binnenkort rollen we dan ook een aantal grote updates uit. Hier lees je wat je kunt verwachten!

Groener en robuuster verdienmodel

Voor de verdiensten van jouw batterij wordt nu gebruik gemaakt van de onbalansprijs, maar in kwartaal twee voegen we hier twee markten aan toe. Hierdoor zet de batterij meer groene stroom in en wordt het verdienmodel robuuster.

Meer over energiemarkten

Meer zonnestroom in je batterij

We testen op dit moment verbeteringen die ervoor zorgen dat je huis meer wordt voorzien van je eigen zonnestroom. Op het ene moment bespaart je thuisbatterij dan door zonnestroom te gebruiken voor je huis, op het andere moment verdient hij door op slimme momenten stroom te delen op energiemarkten. We verwachten deze verbetering ook in kwartaal twee uit te rollen.

Een zonnebonus voor je zonnestroom

Als je zonnepanelen hebt, ontvang je vanaf april automatisch een hogere vergoeding voor teruglevering via je Zonneplan energiecontract; een zonnebonus. Deze bonus is een extra vergoeding bovenop de marktprijs voor de stroom die je overdag teruglevert aan het net. De bonus geldt bij directe teruglevering van zonnestroom, niet voor teruglevering vanuit je thuisbatterij. Onze aansturing zorgt er echter voor dat teruglevering vanuit de batterij interessanter is dan de zonnebonus.

Meer over de zonnebonus

Gebruik verbeteringen als eerste, doe mee als tester

We zijn op zoek naar mensen die met hun Zonneplan thuisbatterij willen deelnemen aan testen voor slimme verbeteringen. Wil jij ook meedoen met het testen van nieuwe mogelijkheden? Meld je hieronder aan!

Meld je aan voor de test
Ik ga voor de testgroep!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venzent
Bericht ook ontvangen. 2 energiemarkten erbij en een betere consumptie modus. Die laatste hopelijk met de optie om bij te laden vanaf het net op goedkope momenten als er onvoldoende zonnestroom is. Ook ingeschreven voor de test. Misschien kan die status meegenomen worden op onbalansmarkt.com zodat de resultaten te vergelijken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike_S
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:07
Venzent schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 16:44:
Misschien kan die status meegenomen worden op onbalansmarkt.com zodat de resultaten te vergelijken zijn.
Dat zou idd top zijn, als de beta testers duidelijk gemarkeerd zijn… dan zien we met zijn allen duidelijk de resultaten van de verbeteringen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApexAlpha
Venzent schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 16:44:
Bericht ook ontvangen. 2 energiemarkten erbij en een betere consumptie modus. Die laatste hopelijk met de optie om bij te laden vanaf het net op goedkope momenten als er onvoldoende zonnestroom is. Ook ingeschreven voor de test. Misschien kan die status meegenomen worden op onbalansmarkt.com zodat de resultaten te vergelijken zijn.
Die mail van Zonneplan is pas twee minuten de deur uit, meteen feature request voor onbalans.com erin.

Ben jij irl Project Manager? :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Venzent
ApexAlpha schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 17:00:
[...]

Die mail van Zonneplan is pas twee minuten de deur uit, meteen feature request voor onbalans.com erin.

Ben jij irl Project Manager? :9
Hahaha, je zit er niet ver vanaf ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-08 01:50

NightHawk4

Lotte is Liev :>

Weten we nog de laatste keer dat die nieuwe laadpaal ook binnenkort bekend gemaakt zou worden??

Snap dat ze nu gaan communiceren aangezien ze kritiek zien aanzwellen maar dit had er natuurlijk allang moeten zijn.

In mijn optiek geen actie maar een reactie. Aan de andere kant beter dan niets.

Nu maar hopen dat ik het mis heb en ZP voor het zonneseizoen nieuwe implementaties doorvoert.

En ja ik heb me ook opgegeven voor de testgroep. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimabel
Ik vroeg Kiki waar ik mij op kan geven, maar Kiki zei dat alles al vol was en de betreffende deelnemers al een bevestigingsmail hebben gekregen.
Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-09 19:15
Aimabel schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 20:06:
Ik vroeg Kiki waar ik mij op kan geven, maar Kiki zei dat alles al vol was en de betreffende deelnemers al een bevestigingsmail hebben gekregen.
Succes!
Lijkt me een typisch gevalletje Kiki.
Die typeform link zweeft hier en daar wel rond. Die uit mijn mail heeft tracking dus die deel ik hier liever niet.
Hij stond iig nog in de mail van een paar uur terug, dus lijkt me niet dat ze geen aanmeldingen meer zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik heb me aangemeld via de eerder gedeelde link in dit topic, maar ik heb van Zonneplan niks ontvangen helaas.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
Vandaag brief gehad van de belastingdienst. Kor wordt toegepast.

Ik wil ook graag in de testgroep zitten. Had hier zelf een link gedeeld via hun socials. Alleen geen mail gehad vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Is er echt al iemand gemaild dan? Kiki kan dat wel zeggen maar of dat klopt is maar de vraag. Je kan je i.i.g. nog steeds aanmelden via de link.

[ Voor 21% gewijzigd door GaMbiNo op 28-03-2025 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19-09 16:00
hmmm Batterij nagenoeg leeg.
Dus verwacht ik niet te veel van de gedeeltelijke zonsverduistering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:52

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:22
Ik dacht even dat het een hele andere omvormer was, maar de foto is 90 graden gedraaid ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 29-03-2025 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Ik heb nog geen mail gehad.

Denk eraan dat er iets van tracking in die link zat dus wellicht is het beter om de link uit je eigen mail te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Obelixxx schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 08:47:
hmmm Batterij nagenoeg leeg.
Dus verwacht ik niet te veel van de gedeeltelijke zonsverduistering
Lijkt nu toch geheel tegen de verwachting in een goed laad moment te zijn die gedeeltelijke zonsverduistering. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iceman77
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-09 15:29
Als zonneplan de nieuwe handelsmarkten toevoegd; hebben we ook een app om op intra day en day ahead mee te kijken? Zoiets als de Enius app voor onbalans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven4474
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:32
@Iceman77 day ahead zijn volgens mij gewoon de normale energieprijzen die je ook ziet in de zonneplan app per uur. (Moet nog wel de kosten per kWh van zonneplan af.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 14:50
@Iceman77 een app voor de intraday prijzen heb ik nog niet gezien maar je kunt hier bij epexspot wel (een deel van) de gegevens inzien. Nordpool is de andere beurs die ook intraday afhandelt maar ik kom daar op de site niet zo snel publieke data tegen.

Het is wel interessant om te zien dat de intraday prijs op dit moment voor 18:45-19:00 op 179,60 per MWh staat terwijl de day-ahead prijs 136,70 is. Daar zit nog wel wat extra marge waar Zonneplan wat mee kan denk ik. Het lastige van het aflezen hiervan is nog wel dat volgens de beschrijving van Tennet de intraday-handel tot 5 minuten voor de start van het tijdslot kan lopen, de prijs kan gedurende de dag dan denk ik nog alle kanten op.

@Venzent de (beta) modus nemen we zeker mee, bedankt voor het ticket :+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
sven4474 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 11:59:
@Iceman77 day ahead zijn volgens mij gewoon de normale energieprijzen die je ook ziet in de zonneplan app per uur. (Moet nog wel de kosten per kWh van zonneplan af.)
Moeten die ZP kosten eraf of erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven4474
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:32
@Peterhardenberg
Die moeten er af om op de werkelijke prijs te komen, onderstaande link zijn volgens mij de werkelijke day ahead tarieven.
https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
sven4474 schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 17:18:
@Peterhardenberg
Die moeten er af om op de werkelijke prijs te komen, onderstaande link zijn volgens mij de werkelijke day ahead tarieven.
https://energie.anwb.nl/actuele-tarieven
Wel rare dag om deze site voor het eerst te openen met zoveel 0ct uren, die UX kan ietsje beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Gezien er hier veel mensen zijn met Home Assistant en een Nexus. EINDELIJK heb ik de tijd gevonden om aan een degelijke HA installatie te beginnen en ik wil eigenlijk het standaard Energy dashboard zo inrichten dat de batterij wordt weggefilterd behalve wanneer de setting "Eigen Consumptie" aan staat.

Ik kan me eigenlijk maar moeilijk voorstellen dat niemand hier eerder tegenaan is gelopen. De energy flow en energy consumption kaarten zijn nu eigenlijk nutteloos. Iemand een suggestie? Ik kan prima sensors aanmaken die gecorrigeerde kWh import en export laten zien aan de hand van de HW P1 lezer en de 3F kWh meter die ik heb. Maar die accepteert de default "Electricity grid" niet als valide meter. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
bokkow schreef op zondag 30 maart 2025 @ 21:00:
Gezien er hier veel mensen zijn met Home Assistant en een Nexus. EINDELIJK heb ik de tijd gevonden om aan een degelijke HA installatie te beginnen en ik wil eigenlijk het standaard Energy dashboard zo inrichten dat de batterij wordt weggefilterd behalve wanneer de setting "Eigen Consumptie" aan staat.

Ik kan me eigenlijk maar moeilijk voorstellen dat niemand hier eerder tegenaan is gelopen. De energy flow en energy consumption kaarten zijn nu eigenlijk nutteloos. Iemand een suggestie? Ik kan prima sensors aanmaken die gecorrigeerde kWh import en export laten zien aan de hand van de HW P1 lezer en de 3F kWh meter die ik heb. Maar die accepteert de default "Electricity grid" niet als valide meter. :/
Ha en dan komt binnenkort die hybride consumptiemodus. Ik heb het zelf even opgegeven en kijk gewoon in ZP app...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 12:49
Zijn er meer mensen die de genoemde mail net als ik ook nog niet ontvangen hebben? Ik kan me voorstellen dat ze mails in batches versturen, maar dat er een heel weekend overheen gaat.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
mathman schreef op maandag 31 maart 2025 @ 11:21:
Zijn er meer mensen die de genoemde mail net als ik ook nog niet ontvangen hebben? Ik kan me voorstellen dat ze mails in batches versturen, maar dat er een heel weekend overheen gaat.....
Ik ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Bij mij kwam die binnen op het e-mail dat onder 'klantgegevens' staat in de app binnen.

Niet op het e-mail adres dat ik gebruik als account bij ZP. (waar ze de inloglink heensturen).

Geen idee waarom maar misschien dat dat het probleem is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathman
ApexAlpha schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:33:
Bij mij kwam die binnen op het e-mail dat onder 'klantgegevens' staat in de app binnen.

Niet op het e-mail adres dat ik gebruik als account bij ZP. (waar ze de inloglink heensturen).

Geen idee waarom maar misschien dat dat het probleem is?
Die zijn bij mij gelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Hier ook geen mail. Als andere al wel een mailtje hebben gekregen hebben zullen ze wel meer aanmeldingen hebben dan ze nodig hadden?

Maar de nieuwe features zouden het tweede kwartaal al live komen dus erg lang hoeven we vast niet meer te wachten. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 09:09
GaMbiNo schreef op maandag 31 maart 2025 @ 16:52:
Hier ook geen mail. Als andere al wel een mailtje hebben gekregen hebben zullen ze wel meer aanmeldingen hebben dan ze nodig hadden?

Maar de nieuwe features zouden het tweede kwartaal al live komen dus erg lang hoeven we vast niet meer te wachten. :9
Kan nog wel 3 maanden duren :+

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte
Mail vrijdag gehad, mezelf ook aangemeld. Ik ben al klant sinds 2023, nexus sinds mei 2024. Wellicht heeft dat er nog wat mee te maken.

[ Voor 16% gewijzigd door DustPhyte op 31-03-2025 22:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
ApexAlpha schreef op maandag 31 maart 2025 @ 09:17:
[...]

Ha en dan komt binnenkort die hybride consumptiemodus. Ik heb het zelf even opgegeven en kijk gewoon in ZP app...
Om te huilen. Ik wil dit netjes in HA hebben. Als de Zelfconsumptie sensor aan staat mag ie wel meetellen voor de energierekening. Hier ga ik komend weekend eens goed in duiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:07
Krijg je de normale informatie mailtjes wel, niet toevallig afgemeld voor die nieuwsbrieven en/of reclame berichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
bokkow schreef op maandag 31 maart 2025 @ 22:03:
[...]

Om te huilen. Ik wil dit netjes in HA hebben. Als de Zelfconsumptie sensor aan staat mag ie wel meetellen voor de energierekening. Hier ga ik komend weekend eens goed in duiken.
Ja maar zonder eigen extra meter wordt dit lastig want zelfs in de ZP app wordt dit achteraf weer rechtgezet ipv realtime getoond geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathman
Bongoarnhem schreef op maandag 31 maart 2025 @ 22:21:
[...]

Krijg je de normale informatie mailtjes wel, niet toevallig afgemeld voor die nieuwsbrieven en/of reclame berichten?
Jazeker, krijg daar genoeg mailtjes over. Of belletjes. Afgelopen woensdag nog werd ik gebeld door zonneplan hoe de eerste maand bevallen is en of ik niet een mooie review ergens wil achterlaten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
Mijn accu staat al een poos stil, meer mensen last van? Is gezakt naar 7% en doet niks meer. Demo accu is wel aan het laden en 50% vol.
Edit: ik zie een aardig groepje op onbalansmarkt.com die op 7% zit terwijl het gros rond de 60% lading zit op dit moment.

[ Voor 31% gewijzigd door marvin3241 op 01-04-2025 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

marvin3241 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:08:
Mijn accu staat al een poos stil, meer mensen last van? Is gezakt naar 7% en doet niks meer. Demo accu is wel aan het laden en 50% vol.
Edit: ik zie een aardig groepje op onbalansmarkt.com die op 7% zit terwijl het gros rond de 60% lading zit op dit moment.
Hier intussen inderdaad alweer op 72%. Misschien offline dongles? Of is dit hun Gridguard in actie tegen overbelasting van het net?

Edit: laatstgenoemde lijkt me niet bedenk ik me nu, laden van de accu zou daar juist bij kunnen helpen tijdens veel zonuren.

[ Voor 11% gewijzigd door kazuka op 01-04-2025 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
kazuka schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:17:
[...]

Hier intussen inderdaad alweer op 72%. Misschien offline dongles? Of is dit hun Gridguard in actie tegen overbelasting van het net?

Edit: laatstgenoemde lijkt me niet bedenk ik me nu, laden van de accu zou daar juist bij kunnen helpen tijdens veel zonuren.
Heb net contact opgenomen. Blijkbaar was mijn systeem offline, maar niet zichtbaar in de app voor mij. Gisteravond blijkbaar ook een aantal uur offline geweest.
Hij heeft tussen 12:00 en 13:00 vanmiddag stuurloos volle bak ontladen terwijl ik op 1 fase bijna 4.4kW teruglever met mijn zonnepanelen. Ging dus bijna een uur lang over de 30A heen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

marvin3241 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:30:
[...]

Heb net contact opgenomen. Blijkbaar was mijn systeem offline, maar niet zichtbaar in de app voor mij. Gisteravond blijkbaar ook een aantal uur offline geweest.
Hij heeft tussen 12:00 en 13:00 vanmiddag stuurloos volle bak ontladen terwijl ik op 1 fase bijna 4.4kW teruglever met mijn zonnepanelen. Ging dus bijna een uur lang over de 30A heen...
Ik heb vorig jaar de splitter ertussenuit gehaald en de dongle rechtstreeks in de omvormer geduwd. Sindsdien niet meer offline geweest. De tweede dongle voor de BMS doet niet bijster veel anders dan een health check begreep ik maar dat kan ik zelf ook al bijhouden in HA.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pluimvee
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19-09 18:50
Paar weken terug sprak ik op vakbeurs Solar Solutions met iemand over de Nexus. Hij maakte de opmerking "Wie weet wat ZP met de Nexus doet voor hun eigen onbalans?"

Goede vraag, want zij kunnen hun eigen onbalans kosten met de Nexus wegpoetsen.

Dus ben ik met HA het Solis vermogen aan het vergelijken met wat ZP aan mij meldt. Ik weet dat in die laatste een vertraging zit voor de communicatie turn-arround. Echter als ik deze met elkaar in sync breng dan mis ik toch momenten waarin de Nexus vermogen levert en ZP deze niet registreert, en momenten dat ZP zegt dat de Nexus vermogen opneemt maar de Solis zelf zegt dat niet te doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tH94aP52szwzZhsFoRa7vWAuVag=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xJX9GNbyXYOshsiVwJSbz8XM.png?f=user_large

Iemand hier al meer in detail naar gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Pluimvee schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:31:
Paar weken terug sprak ik op vakbeurs Solar Solutions met iemand over de Nexus. Hij maakte de opmerking "Wie weet wat ZP met de Nexus doet voor hun eigen onbalans?"

Dus ben ik met HA het Solis vermogen aan het vergelijken met wat ZP aan mij meldt. Ik weet dat in die laatste een vertraging zit voor de communicatie turn-arround. Echter als ik deze met elkaar in sync breng dan mis ik toch momenten waarin de Nexus vermogen levert en ZP deze niet registreert, en momenten dat ZP zegt dat de Nexus vermogen opneemt maar de Solis zelf zegt dat niet te doen.

[Afbeelding]

Moet ZP daarvoor zelf geen BRP zijn? Ik dacht dat ze enkel passief meedoen op de onbalansmarkt via een derde partij (PVNED mogelijk?).

Zonneplan komt niet voor in het Tennet BRP register.

[ Voor 3% gewijzigd door kazuka op 01-04-2025 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
Pluimvee schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:31:

[Afbeelding]

Nu nog data van de meter erbij, dit zegt mij weinig.

De meterstanden worden door de netbeheerder uitgelezen. Weinig mee te rommelen lijkt mij.

Iemand op een beurs gesproken, wij van wc eend…

Je toont ook een grafiek, geen legenda. Waar kijk ik naar?

Goed bedoelde aanvulling.

[ Voor 3% gewijzigd door DustPhyte op 01-04-2025 18:35 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ApexAlpha
kazuka schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:45:
[...]

Moet ZP daarvoor zelf geen BRP zijn? Ik dacht dat ze enkel passief meedoen op de onbalansmarkt via een derde partij (PVNED mogelijk?).

Ik heb ergens gelezen dat ZP zelf zegt dat dit gescheiden is en blijft.

Ten eerste lijkt me dat fraude als je het niet doet, ten tweede is het wel heel makkelijke FUD van zo een verkoper die zelf niet bij een energieboer zit.

Also: ik heb een link gevonden om je aan te melden voor de "thuisbatterij nieuwsbrief". Wellicht dat sommigen daarom geen mail hebben gehad: https://zonneplan.typeform.com/to/wtsyv1d2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Colossalman-
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-08 20:29
De energiemarkt blijft zich daarnaast snel ontwikkelen. Zo wordt in 2025 een 15-minuten day-aheadmarkt geïntroduceerd naast de bestaande uurlijkse EPEX-spotmarkt. Voor klanten verandert er op dit moment nog niets aan de manier van verrekening op uurprijzen, maar het is wel een duidelijke stap richting meer flexibiliteit. Met een dynamisch contract ben je optimaal gepositioneerd om hiervan te profiteren, aangezien spotprijzen historisch gezien voordeliger zijn dan vaste tarieven via langetermijncontracten.

Daarnaast verwachten we dat steeds meer producenten proberen te voorkomen dat ze moeten leveren tegen negatieve prijzen – bijvoorbeeld door hun biedstrategieën aan te passen of door tijdelijk geen stroom te produceren. Hierdoor nemen all-in negatieve prijzen, waarbij de prijs inclusief energiebelasting negatief is, naar verwachting af. Voor klanten met zonnepanelen betekent dit ook dat er minder momenten zullen zijn waarop teruggeleverde stroom niets oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:06
-Colossalman- schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 18:59:
De energiemarkt blijft zich daarnaast snel ontwikkelen. Zo wordt in 2025 een 15-minuten day-aheadmarkt geïntroduceerd naast de bestaande uurlijkse EPEX-spotmarkt. Voor klanten verandert er op dit moment nog niets aan de manier van verrekening op uurprijzen, maar het is wel een duidelijke stap richting meer flexibiliteit. Met een dynamisch contract ben je optimaal gepositioneerd om hiervan te profiteren, aangezien spotprijzen historisch gezien voordeliger zijn dan vaste tarieven via langetermijncontracten.
Ik neem aan dat er wel wat verandert vanaf Juni. In ieder geval wel bij concullega's .

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluimvee
kazuka schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 15:45:
[...]

Als leverancier moet je de afname voorspellen. Het kan dat zonneplan ook deze voorspellingen heeft uitbesteed aan een BRP maar veelal geven de leveranciers hun voorspellingen door aan een BRP, en krijgen zij voor hun foutieve voorspellingen de rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SultanPindakaas
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05:37
kazuka schreef op vrijdag 28 maart 2025 @ 15:55:
[...]

Eindelijk wat nieuws! Ik weet dat ze meelezen hier en in de FB groep dus ze zullen de kritiek hopelijk ter harte hebben genomen.
Vandaag iemand gesproken van Zonneplan, en helaas is dat niet zo dat ze hier mee lezen. Was wel mijn tip om dat te doen. Ze mogen ook niet reageren op forum's blijkbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pluimvee
DustPhyte schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 18:34:
[...]
Nu nog data van de meter erbij, dit zegt mij weinig.
De meterstanden worden door de netbeheerder uitgelezen. Weinig mee te rommelen lijkt mij.

Iemand op een beurs gesproken, wij van wc eend…
Je toont ook een grafiek, geen legenda. Waar kijk ik naar?
Je hebt gelijk: legenda vergeten
Blauw is vermogen vanuit de ZP integratie. Rood is de Solis integratie.
Blauw en Rood zijn inverse van elkaar omdat ZP energy leveren als negatief meldt terwijl Solis dit als positief meldt

De grafiek van de meter erbij heeft geen effect op het verschil wat ik zie. In de metergrafiek zit mijn eigen verbruik en opwek bij

Normaal - in rustigere tijden - ziet het er meer uit als volgt: volledig in sync met elkaar. Maar vandaag waren er heel wat fluctuaties, met negatieve prijzen voor energie afname (take)
(waarom dit niet als positieve prijs voor feed-in wordt gemeld is mij vooralsnog een raadsel :? )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T7-QVrib6DkN3yFO6MZ3Bz-aOFk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JWNGSjCukOlfYCd2Q40jX04F.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pluimvee
Ook wel interessant om de dynamische prijzen bij de opbrengst te betrekken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BOCGXK5J3CrmLck0bDh5G3jr0Bo=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/gOHQMJ8mvVES528DoqiQU79h.png?f=user_large

Legenda spreekt denk ik voor zich, maar toch:
Nexus revenue today = onbalans revenue + energy revenue - energy cost

(charge/discharge verlies is hierin meegenomen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:07
Een hoop installaties zijn al ff offline(32 minuten op dit moment) Een beloofde softwareupdate in Q2?

🤡🤡🤡

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pluimvee
Nogmaals de verschillen tussen wat de Nexus levert en wat ZP meldt

Hieronder een plaatje waarin de rode lijn het vermogen vanuit de Solis laat zien tov de groene lijn wat mijn electrameter ziet. (Bijna) al het vermogen gaat de deur uit, het net op

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e8-G5_YFDNKvozP8K2yn6PdUZ5k=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/i5oLwgx5FKlKb4xTJVnMiiHl.png?f=user_large

Dan hieronder wat de Solis af geeft en wat ZP terug meldt te hebben gegeven

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zJ-rSl_h_ghFselmXEbKdAyyrSc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/VEMBvhmW5fTUXr5ZxaZZGy3v.png?f=user_large

:?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrh72
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19-09 14:15
Pluimvee schreef op donderdag 3 april 2025 @ 09:04:
Nogmaals de verschillen tussen wat de Nexus levert en wat ZP meldt

Hieronder een plaatje waarin de rode lijn het vermogen vanuit de Solis laat zien tov de groene lijn wat mijn electrameter ziet. (Bijna) al het vermogen gaat de deur uit, het net op

[Afbeelding]

Dan hieronder wat de Solis af geeft en wat ZP terug meldt te hebben gegeven

[Afbeelding]

:?
Is dit Home Assistant data?
Is rood direct gemeten op je gridmeter (welke elke x seconden update?)
Is blauw gesampled van internet (welke welke y minuten update?)

Moet het nog duidelijker? Je sampled elke paar seconden de output van je grid meter en zet daar tegenover de sampling van iets wat elke paar minuten iets uitlevert. De zonneplan HA integratie heeft een "Last Measured", gebruik die eens om sample pieken aan te geven en kijk of je een sample piek hebt op het moment van missing output? Mijn gok is dat je geen sample point vindt.......

Je HA integratie sampled zonneplan maar om de paar minuten, omdat ZP het anders niet meer leuk vindt en je afsluit (logisch, daar is die interface niet voor bedoelt). Ik zou adviseren de sampling rate niet korter te zetten. Je zou wel je sampling van je gridmeter gelijk kunnen trekken aan je sampling van zonneplan, nog steeds heb je dan met latency problemen te maken. Dat wat je terugleest van web komt natuurlijk uit een database, daar kan wat delay op zitten.

Als je wilt bewijzen dat ZP fout zit moet je een kwh meter direct op je inverter van je batterij zetten en deze over lang tijd meten en vergelijken (en dan afvragen of de verschilllen binnen de max. afwijking valt van de meters). Success daarmee...

Ik denk dat Zonneplan geen vermogen uit je batterij gaat stelen, dat zou einde ZP zijn op het moment dat dat wordt bewezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Ik snap m ook niet helemaal maar als het gaat om wat er in en uit de batterij gaat vs wat de net meter zegt kan ik bevestigen dat dit exact overeen komt. Tussen wat Zonneplan zegt dat de batterij heeft verbruikt in de app (of eigenlijk juist wat er overblijft en dus op dynamisch tarief basis wordt afgerekend) komt dat grotendeels overeen, met misschien 2% afwijking.

Pagina: 1 ... 45 ... 64 Laatste