• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 17-09 22:03
aritmeester schreef op donderdag 17 september 2026 @ 14:49:
[...]
Ik ben vooral benieuwd of Max Charge/Discharge Current daadwerkelijk als regelparameter voor het gewenste laad-/ontlaadvermogen kan worden gebruikt, of dat het uitsluitend een beveiligings-/begrenzingsparameter is en de daadwerkelijke vermogensregeling ergens anders plaatsvindt.

Daarnaast ben ik benieuwd: doe je dit met de dongels in de Nexus, of juist zonder dongels?
Zoals ik het heb begrepen zijn de Max Charge/Discharge Current de parameters waar je de limiet van je aansluiting instelt. "RC Force Battery Charge Power" en "RC Force Battery Discharge Power" worden gebruikt om te sturen. Max Charge/Discharge Current overrulen ook de andere settings.

Verder worden de waarden van Max Charge/Discharge Current niet opgeslagen in het flash geheugen en het schijnt slechter voor de omvormer te zijn om deze veel te wisselen. Ik kan helaas de bron van deze "waarheid" niet terug vinden dus ik benoem dit met een slag om de arm

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

• TjappieW
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 18:35
Quote van Gemini:
Belangrijke afstelling & Tuning tips voor jouw Nexus
  1. De D-component is bewust weggelaten: In Home Assistant-omgevingen met Modbus introduceert de 'Derivative' (D) vaak te veel ruis door kleine schommelingen in de P1-meter (zoals een tikkende omvormer of inductiekookplaat). Een PI-regelaar is in 95% van de thuisbatterij-cases stabieler.
  2. De kp (Proportional) waarde fijnlijnen: Als je merkt dat de batterij gaat "pendelen" (hard laden, direct daarna hard ontladen en weer terug), staat de kp te hoog. Verlaag deze dan naar bijvoorbeeld 0.6. Reageert hij te traag op grote stroomverbruikers? Verhoog 'm dan richting de 0.95.
  3. Modbus schrijflimieten: Omdat de automatisering elke 4 seconden een waarde pusht, moet je er zeker van zijn dat je Modbus-entiteiten naar het RAM-geheugen van de omvormer schrijven en niet naar het EEPROM/Flash-geheugen (Flash-geheugen verslijt na +/- 100.000 schrijfacties). Bij de Nexus/Zonneplan Modbus-hacks via bijvoorbeeld Waveshare-gateways schrijf je direct in het actieve register, wat onbeperkt kan.

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 17-09 22:03
Battle of the AI Agents :)

Claude adviseerde om niet te snel achter elkaar naar Nexus nieuwe waarden te sturen omdat de omvormer tijd nodig heeft om elke aanpassing te reageren. Ik herken dat ook wel omdat na een aanpassing het een aantal seconden duurt voordat de omvormer heeft gereageerd (of de actie heeft afgerond)

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

• TjappieW
LT1970 schreef op donderdag 17 september 2026 @ 20:58:
[...]

Battle of the AI Agents :)

Claude adviseerde om niet te snel achter elkaar naar Nexus nieuwe waarden te sturen omdat de omvormer tijd nodig heeft om elke aanpassing te reageren. Ik herken dat ook wel omdat na een aanpassing het een aantal seconden duurt voordat de omvormer heeft gereageerd (of de actie heeft afgerond)
Wat ik wel merk en te zien is in de grafiek is dat de omvormer minder warm wordt en dus minder hard hoeft te werken.

(Ik ben zondagavond 13-09 begonnen met mijn eigen aansturing)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F-cH_msuEaa8lQbv1Z1ZAY7qI2U=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/en2YWQb8G287xHeSTdLUI9H7.png?f=user_large

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:35
TjappieW schreef op donderdag 17 september 2026 @ 19:25:
[...]

Ik heb de dongels van Zonneplan gewoon in de accu en op de P1 (samen met een HomeWizard) en de accu heb ik in de app van Zonneplan op zelfconsumptie gezet.

De automatisering met de helpers en de templates heb ik Hass gezet. Elke 4 seconden stuurt de modbus een Charge of Discharge Current (dus Ampères) vanuit de automatisering en de accu/omvormer voort deze uit. Er is totaal geen invloed vanuit Zonneplan, dus ook geen handel! Ik stuur dus puur op mijn actuele verbruik (NOM) en de accu probeert zo gunstig mogelijk te laden (alleen wanneer de accu te leeg is voor het komende dagdeel), dus of met zonneenergie of goedkope kwartierprijzen.

Ik gebruik dus geen tijden die aangepast moeten worden in de Solis Intergratie of Force (Dis)Charge, puur de 2 waardes van de Current (number.solis_s6_eh3p10k_h_zp_battery_max_charge_current_2 en number.solis_s6_eh3p10k_h_zp_battery_max_discharge_current_2)

En ja, negeer de _2 in mijn sensors ;)

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is!
Zeg jij hier nu dat het jou op deze manier lukt om de accu te (ont)laden op basis van jouw aansturing? Dus je laadt ook op, zonder zon, bij lage epex?

En het elke vier seconden overschrijven van de registers, die staan in het flash geheugen meen ik, maak je je daar geen zorgen om?

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Nu online
Ik heb daar wel mijn vraagtekens bij.

Los van het evt. flash geheugen krijgt de omvormer zo nu en dan ook om de paar seconden tegengestelde (ont)laadacties, als Zonneplan ook nog aanstuurt.. Hij wil bvb. gaan laden maar krijgt er meteen weer een ontlaadtrigger overheen. En dan weer een laadtrigger. Enz.

Dat kan toch nooit goed zijn voor de levensduur lijkt me.

[ Voor 5% gewijzigd door GaMbiNo op 18-09-2026 09:29 ]

• PedroB
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 13:33
LT1970 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 09:48:
[...]

Dat was een persoonlijke mail van een Zonneplan medewerker, ik vind het niet netjes om die te delen. Maar de essensie is dat de garantie blijft bestaan maar omdat zij niet meer aansturen hebben zij de gegevens van de batterij/omvormer niet meer. Daarom moet ik zelf het bewijs bij een garantie claim aanleveren.

Als je meer details wilt kan je het beste met Zonneplan contact op nemen.
Dank voor je reactie, ik ga inderdaad Zonneplan benaderen. Nog één vraagje: heb je ook afspraken gemaakt over firmware updates van de omvormer/batterij? Ik neem aan dat die ook via de zonneplan dongle gaan...

• PedroB
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 13:33
Masterchiev schreef op donderdag 17 september 2026 @ 18:15:
Ik heb Zonneplan hier over benaderd en er kwam een heel moeilijk verhaal uit maar ze ontkende het niet. Maar kon niets prijsgeven vanwege bedrijfsvoering. Ik vroeg dit met het oog om mijn meterkast te doen verhogen. Maar dat was totaal niet nodig aldus zonneplan.
Dat is best serieus! Als ik op mijnbatterij.nl kijk en filter op aangestuurd door zonneplan zie ik op zich wel veel verschillen, het is niet zo dat iedereen hetzelfde bedrag toegekend krijgt.

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18:25
PedroB schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 11:38:
[...]

Dat is best serieus! Als ik op mijnbatterij.nl kijk en filter op aangestuurd door zonneplan zie ik op zich wel veel verschillen, het is niet zo dat iedereen hetzelfde bedrag toegekend krijgt.
Nee klopt maar dat ligt aan de instellingen van het device denk dat het onderscheid gemaakt wordt daarin.

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18:25
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AUCB5zl4mKqoZuCsQSlNXh69VEk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FwPQ39OSFg0mMO7biZuQNwpe.png?f=fotoalbum_large

Ff testje draaien. Modus: slim automatisch. De Nexus kan niet laden omdat charge 2 de auto laad.

• TjappieW
GaMbiNo schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 08:52:
Ik heb daar wel mijn vraagtekens bij.

Los van het evt. flash geheugen krijgt de omvormer zo nu en dan ook om de paar seconden tegengestelde (ont)laadacties, als Zonneplan ook nog aanstuurt.. Hij wil bvb. gaan laden maar krijgt er meteen weer een ontlaadtrigger overheen. En dan weer een laadtrigger. Enz.

Dat kan toch nooit goed zijn voor de levensduur lijkt me.
Maar Zonneplan stuurt, bij mijn weten, niet meer bij mij aan omdat ik de accu in zelfconsumptie heb staan.

• TjappieW
internetinfo schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 08:37:
[...]

Zeg jij hier nu dat het jou op deze manier lukt om de accu te (ont)laden op basis van jouw aansturing? Dus je laadt ook op, zonder zon, bij lage epex?

En het elke vier seconden overschrijven van de registers, die staan in het flash geheugen meen ik, maak je je daar geen zorgen om?
Ik ontlaad idd via deze methode en laden via zon gaat ook gewoon goed. Laden via lage epex heb ik nog niet nodig gehad, ik kon steeds genoeg energie laden via de zon. Ik hoop van het weekend de resultaten van het epex laden te zien.

En nee ik maak me daar niet druk om, let wel: misschien heel naïef van mij maar de tegenvallende opbrengsten van de handel, het uitblijven van een duidelijk plan van Zonneplan en de afschaffing van de salderingsregeling hebben mij doen besluiten dit te doen.

• melvinnie
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
TjappieW schreef op vrijdag 18 september 2026 @ 16:44:
[...]

Maar Zonneplan stuurt, bij mijn weten, niet meer bij mij aan omdat ik de accu in zelfconsumptie heb staan.
Zonneplan stuurt wel degelijk in zelfconsumptie. Ze zitten mij in ieder geval in de weg als ik de dongles er niet uit haal. Dat het lijkt te werken kan komen omdat jij NOM doet en dat probeert ZP ook.

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:35
Zonneplan stuurt inderdaad zeker wel aan in Zelfconsumptie-modus, dat hebben ze aan mij zelfs nog bevestigd:
Goedemorgen,

Onze excuses voor de late reactie. Bedankt voor je geduld.

De Zelfconsumptie-modus is bedoeld om je eigen zonnestroom op te slaan en de batterij te laten ontladen wanneer daar vanuit je woning vraag naar is. In deze modus doet de Nexus niet mee aan Powerplay of aan handel op energiemarkten. Het is dus niet de bedoeling om de batterij dan alsnog (handmatig) aan te sturen op het handelen op energiemarkten.

De informatie die je vanuit Kiki hebt ontvangen klopt dus niet. Ook bij 'zelfconsumptie' sturen wij de batterij nog aan, in dat geval via data vanuit de slimme meter, handmatige aansturing kan dan overschreven worden.

Met zonnige groet,

<ZP-collega>
Het Zonneplan Service Team
Als antwoord op:
Van:
Verzonden: vrijdag 17 juli 14:17
Aan: "Zonneplan Service Team"
Onderwerp: Re: Terugkoppeling - Zonneplan

Dag <ZP-collega>,Dank voor je reactie, zij het wat flauw en mijns inziens niet geheel in lijn met jullie openbare informatie.Bijvoorbeeld: https://www.zonneplan.nl/...medium=app"Zelfconsumptie – Je batterij geeft stroom aan je huis, maar helpt het stroomnet niet. Daardoor draag je minder bij aan een beter klimaat dan mogelijk is, en is de opbrengst minimaal. Gebruik in jaar 1 kan ervoor zorgen dat je de btw niet terugkrijgt."Hier staat op geen enkele manier beschreven dat jullie je alsnog met mijn batterij bemoeien zodra deze in Zelfconsumptie-modus staat.
Pagina: 1 ... 83 84 Laatste