Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 16:27
bokkow schreef op zondag 23 maart 2025 @ 13:15:
[...]

Nee natuurlijk is op lange termijn kijken an sich niet jezelf voor de gek houden. Maar een trendlijn negeren is het andere uiterste. Het gemiddelde neemt af en het is niet waarschijnlijk dat dit beter gaat worden zonder aanpassingen. Daarom is het jezelf voor de gek houden te zeggen dat “over het afgelopen jaar 1700,- toch dikke prima is” dat is het verleden en vooruit kijkend, zeg maar op de lange termijn, is de helft of minder meer realistisch.
Eens.
Ik kijk er ook vanuit mijn eigen situatie een beetje anders naar. Op de echt wat langere termijn, dus vanaf 2027, is die onbalans-handel sowieso wel afgelopen. En misschien wel eerder. Ik weet dat niet, maar ik weet dat het eind in zicht is en ik wist dat toen ik op de bestelknop drukte. Iedere euro die er nog van binnen komt, is mooi meegenomen. Echt, als er in 1,5 jaar tijd nog 1000 euro komt, prima. Komt er 500, ook best. Ik begrijp natuurlijk heel erg dat het tegenvalt als je in de gouden bergen van Zonneplan bent gaan geloven, dat 1000 euro per jaar heel weinig is. En als je nu op een dag ineens een paar euro in de min gaat is ook jammer. Maar ja, nogsteeds geldt: Als er morgen 10 euro in de plus komt, hoor je niemand. Eigenlijk zou ik voor een ieders gemoedsrust willen aanraden om gewoon eens per maand even te kijken ofzo ;) (net als bij aandelen/etf's...daar wil je nu ook niet dagelijks mee geconfronteerd worden :P )
Dat is heel simpel; aanpassingen door TenneT voor passief meesturen op onbalans. Excuus dat seizoen me triggerde, dat gebruikte Zonneplan zelf eind vorig jaar als enige reden voor verminderde opbrengsten. Daar kun je ook iets van vinden.
Als ik het goed begreijp uit o.a. de openingspost, komt onbalans niet van het weer/seizoen maar vooral van "foute" weersvoorspellingen en energievraag-inschattingen, en afwisselend/onverwacht weer, In dat opzicht snap ik heel goed dat het afgelopen week niet veel was, want dat was gewoon niet zo erg aan de hand toch? Maar ik weet hier ook veel te weinig van verder...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:28
Prullenbak84 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 13:26:
Eigenlijk zou ik voor een ieders gemoedsrust willen aanraden om gewoon eens per maand even te kijken ofzo ;) (net als bij aandelen/etf's...daar wil je nu ook niet dagelijks mee geconfronteerd worden :P )
Het verschil met aandelen/etf's is dat die op de lange termijn meestal een stijgende lijn laten zien. Volgens mij voelt bijna iedereen aan dat onbalanshandel een aflopende zaak is, zeker als in 2027 over elke rondgepompte kWh grofweg 15ct belasting en BTW afgetikt mag worden.

Een Nexus koop je anno 2025 als thuisbatterij voor je zonnepanelen, niet om substantieel geld mee te verdienen aan onbalanshandel. Of dit het beste product daarvoor is betwijfel ik, my 2 ct...

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
hoevenpe schreef op zondag 23 maart 2025 @ 13:45:
[...]

Het verschil met aandelen/etf's is dat die op de lange termijn meestal een stijgende lijn laten zien. Volgens mij voelt bijna iedereen aan dat onbalanshandel een aflopende zaak is, zeker als in 2027 over elke rondgepompte kWh grofweg 15ct belasting en BTW afgetikt mag worden.
Precies wat ik zeg :) Die opmerking over aandelen was een grapje in de kantlijn, om inderdaad die lange termijn nog maar eens te onderstrepen. Ik vraag me af hoe de mensen die nu over 2 euro verlies zitten te paniekeren, zich zouden houden als ze mijn giro-rekening zien ;) Uitzoomen is het devies...
Een Nexus koop je anno 2025 als thuisbatterij voor je zonnepanelen, niet om substantieel geld mee te verdienen aan onbalanshandel. Of dit het beste product daarvoor is betwijfel ik, my 2 ct...
Ook helemaal eens. Dat is wederom die lange termijn. Als je dat ding nu nog koopt (heb ik wel gedaan) doe je dat niet voor de onbalanshandel (heb ik dus ook niet gedaan). Onbalanshandel is mijns inziens nog even meeprofiteren van wat het is. Is dat weinig, dan is het weinig. Het zij zo.

Ik weet ook niet of het het beste product is voor de rest. Maar het lijkt in ieder geval niet (veel) slechter dan vergelijkbare opties, en wel een stuk goedkoper.

Als iemand verder een glazen bol heeft, dan horen we het wel :)

[ Voor 8% gewijzigd door Prullenbak84 op 23-03-2025 13:52 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 30-05 08:07
[...]

Eens.
Ik kijk er ook vanuit mijn eigen situatie een beetje anders naar. Op de echt wat langere termijn, dus vanaf 2027, is die onbalans-handel sowieso wel afgelopen. En misschien wel eerder. Ik weet dat niet, maar ik weet dat het eind in zicht is en ik wist dat toen ik op de bestelknop drukte. Iedere euro die er nog van binnen komt, is mooi meegenomen. Echt, als er in 1,5 jaar tijd nog 1000 euro komt, prima. Komt er 500, ook best. Ik begrijp natuurlijk heel erg dat het tegenvalt als je in de gouden bergen van Zonneplan bent gaan geloven, dat 1000 euro per jaar heel weinig is. En als je nu op een dag ineens een paar euro in de min gaat is ook jammer. Maar ja, nogsteeds geldt: Als er morgen 10 euro in de plus komt, hoor je niemand. Eigenlijk zou ik voor een ieders gemoedsrust willen aanraden om gewoon eens per maand even te kijken ofzo ;) (net als bij aandelen/etf's...daar wil je nu ook niet dagelijks mee geconfronteerd worden :P )
Ergens praten we hier langs elkaar heen.

Ik ben van het begin af aan ingestapt volledig bewust van veranderende omstandigheden, dat was zelfs nog voordat duidelijk werd dat we eindelijk op zouden houden met salderen in 2027. Ik heb nooit de gouden beloofde bergen van Zonneplan geloofd en heb me juist hard gemaakt dit duidelijk te maken aan mensen die hier wel in geloofden. Dat je me hier subtiel als goedgelovig wegzet waardeer ik echt niet.

Ik ben vanaf aanvang hierin van het kaliber geweest; oogsten zolang de zon schijnt, en hopelijk weet Zonneplan ontwikkeling vast te houden zodat hun eigen diversificatie (waar het plaatje een paar posts terug aan deed denken in juni van vorig jaar) voldoende rendabel zou zijn om niet zelf te gaan willen sturen.

Waar ik wel enorm over val, en ik klink nu als een bandje, is dat Zonneplan een aardig klantenbestand voor de NExus heeft opgebouwd en ze allemaal een wortel voorhoud Powerplay zus, AI zo, diversificatie dit, zelfconsumptie dat, netcongestie pilot daar. Maar onder de streep nada echt ontwikkelt wordt sinds introductie, hell, zelfs proberen passieve onbalans rendabel te houden door niet 100% vermogen op en neer bij de geringste onbalans uitslag te pompen, zelfs dat konden ze nog niet opbrengen.

Dus nogmaals; het product heeft potentie, Zonneplan gooit er met de pet naar. En daar mag je best kritisch over zijn zonder het weg te wuiven met; "ja maar afgelopen jaar is het toch 1700,- opbrengst geweest?"
[...]

Als ik het goed begreijp uit o.a. de openingspost, komt onbalans niet van het weer/seizoen maar vooral van "foute" weersvoorspellingen en energievraag-inschattingen, en afwisselend/onverwacht weer, In dat opzicht snap ik heel goed dat het afgelopen week niet veel was, want dat was gewoon niet zo erg aan de hand toch? Maar ik weet hier ook veel te weinig van verder...
De OP die ik zelf heb geschreven? :+
Onbalans komt voort uit een verschil tussen het e-programma van een BRP (vaak maar niet altijd de leverancier) ten opzichte van werkelijke afname/invoeding. Met alle duurzame bronnen is het steeds moeilijker een betrouwbaar e-programma op te geven omdat er net een wolkenveld kan zijn of juist de wind onverwacht gaat liggen. Echter een storing in een gascentrale heeft hier evengoed invloed op als ook onverwachtte groot stroomverbruik. We kijken nu ook niet naar een week, we kijken nu naar eind november tot en met nu. En de afname in verdiensten is niet in verhouding met doorlopende invloeden op balans van de zaken die ik hierboven al als voorbeeld noem.

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
bokkow schreef op zondag 23 maart 2025 @ 13:51:
[...]

Ergens praten we hier langs elkaar heen.

Ik ben van het begin af aan ingestapt volledig bewust van veranderende omstandigheden, dat was zelfs nog voordat duidelijk werd dat we eindelijk op zouden houden met salderen in 2027. Ik heb nooit de gouden beloofde bergen van Zonneplan geloofd en heb me juist hard gemaakt dit duidelijk te maken aan mensen die hier wel in geloofden. Dat je me hier subtiel als goedgelovig wegzet waardeer ik echt niet.
Ooo nee jou niet! Nee nee. Dan begrijpen we elkaar inderdaad echt verkeerd. Ik probeer gewoon een beetje nuance te brengen in de posts hier die dan nu mopperen omdat er een keer 2 euro verlies komt op een dag. Of dat het een weekje minder is.
Ik ben vanaf aanvang hierin van het kaliber geweest; oogsten zolang de zon schijnt, en hopelijk weet Zonneplan ontwikkeling vast te houden zodat hun eigen diversificatie (waar het plaatje een paar posts terug aan deed denken in juni van vorig jaar) voldoende rendabel zou zijn om niet zelf te gaan willen sturen.
Ja en ik zie eigenlijk niet echt een reden waarom ze dat de komende 1,5 jaar niet alsnog zouden gaan doen. Het is natuurlijk ook zo dat die onbalanshandel voor consumenten op losse schroeven staat, daar is genoeg over te doen in het nieuws. Ik zou het niet gek vinden als zonneplan misschien even niet teveel investeert hierin. Maaar, en dit vind ik wel: wees daar dan gewoon eerlijk en transparant over.
Waar ik wel enorm over val, en ik klink nu als een bandje, is dat Zonneplan een aardig klantenbestand voor de NExus heeft opgebouwd en ze allemaal een wortel voorhoud Powerplay zus, AI zo, diversificatie dit, zelfconsumptie dat, netcongestie pilot daar. Maar onder de streep nada echt ontwikkelt wordt sinds introductie, hell, zelfs proberen passieve onbalans rendabel te houden door niet 100% vermogen op en neer bij de geringste onbalans uitslag te pompen, zelfs dat konden ze nog niet opbrengen.
Kortom, de communicatie is vooral te karig en de voorlichting niet goed. Ook eens.
Dus nogmaals; het product heeft potentie, Zonneplan gooit er met de pet naar. En daar mag je best kritisch over zijn zonder het weg te wuiven met; "ja maar afgelopen jaar is het toch 1700,- opbrengst geweest?"
Ik begrijp dat het zo over komt, maar ik bedoel meer: Paniek niet zo met een paar slechte weken of zelfs dagen. Nogmaals: niet tegen jou, want ik zie dat jou volgens mij niet doen. Maar tegen anderen hier.
[...]

De OP die ik zelf heb geschreven? :+
Dat zou kunnen. Netjes :)
Onbalans komt voort uit een verschil tussen het e-programma van een BRP (vaak maar niet altijd de leverancier) ten opzichte van werkelijke afname/invoeding. Met alle duurzame bronnen is het steeds moeilijker een betrouwbaar e-programma op te geven omdat er net een wolkenveld kan zijn of juist de wind onverwacht gaat liggen. Echter een storing in een gascentrale heeft hier evengoed invloed op als ook onverwachtte groot stroomverbruik. We kijken nu ook niet naar een week, we kijken nu naar eind november tot en met nu. En de afname in verdiensten is niet in verhouding met doorlopende invloeden op balans van de zaken die ik hierboven al als voorbeeld noem.
Eh...ja. Waarvan akte, i guess? Lijkt me allemaal geen reden om te panikeren over een paar euro verlies in een week/dag, en ook geen reden om zonneplan gelijk als oplichters ofzo weg te zetten (wederom, niet dat jij dat doet he!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Prullenbak84 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 13:50:
[...]

Precies wat ik zeg :) Die opmerking over aandelen was een grapje in de kantlijn, om inderdaad die lange termijn nog maar eens te onderstrepen. Ik vraag me af hoe de mensen die nu over 2 euro verlies zitten te paniekeren, zich zouden houden als ze mijn giro-rekening zien ;) Uitzoomen is het devies...

[...]
Niet te vergelijken. Ik weet niet wie jij hier ziet paniekeren? Deze ene 2 euro verlies is niet een incident maar deel van een trend. En op basis van een trendlijn (uitgezoomd) mag je best kritisch zijn. Ik weet dat mijn aandelen portfolio een hit heeft opgelopen door wat er in de wereld gebeurt. Dat de opbrengsten vanuit Zonneplan naatje zijn en geen verbetering op de loer lijkt te liggen heeft compleet te maken met hoe Zonneplan NIETS verbeterd aan de aansturing. En dat is uitgezoomed gekeken tussen introductie en vooruitkijkend naar het moment dat we niet meer mogen salderen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Prullenbak84 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:18:
[...]

Dan had je een andere accu moeten kopen, is wat ik bedoel.

En trouwens, hoe zit dat vergelijk als je t over een heel jaar bekijkt? Ik verbaas me een beetje over t kortetermijndenken hier.
Daar ben ik het zeker niet mee eens. De innovatie van Zonneplan wat er daadwerkelijk gerealiseerd is in het afgelopen jaar is bijzonder minimaal geweest.

- Nog steeds enorm veel energie heen en weer pompen voor vaak praktisch niks of zelfs verlies.
- Een zelfconsumptiemodus toegevoegd die enkel elke 5 minuten het vermogen bijregelt wat veel te lang is.
- Geen UIT-knop in de app om de Nexus te laten stoppen. Als de Nexus aan het laden is en ik wil mijn EV bij thuiskomst direct opladen kan dat simpelweg niet zonder de Nexus fysiek uit te schakelen.
- Als de Nexus in de zelfconsumptie niet meer werkt op de onbalansmarkt kan Zonneplan de Nexus ook prima op EPEX laten handelen. Zit er ook nog altijd niet in. Zoals gezegd zijn er de laatste tijd veel dagen waarbij je gegarandeerd €5 kunt verdienen, wat ook zou helpen om de "beloofde" €1800 per jaar te halen.
- Geen instelling in de app hoe agressief je wilt handelen op de onbalansmarkt. Zo zou je zo goed als hetzelfde rendement halen als je accu op een SoC van 90% staat te wachten op een onbalanspiek, met een fractie van de afschrijving van nu.
- Tennet vraagt om een ramp rate toe te passen wat nog altijd niet gebeurt.
- Load balancing wat niet goed werkt. Met veel PV gaat de Nexus van 10 kW ontladen naar 0,5 kW. Totaal onnodig en dit kost in de zomermaanden vaak veel geld omdat er dan bij een onbalanspiek een factor 20 te weinig ontladen wordt.
- Geen lokale connectie tussen hoofdmeter en batterij om de aansturing nauwkeurig te kunnen doen. 4G als backup zou altijd goed zijn, maar zou niet de hoofdmanier moeten zijn om te communiceren.
- Een samenvatting van bovenstaande: Zonneplan claimt dat het het stroomnet balanceert, maar de praktijk wijst de laatste tijd vaak naar het tegendeel. Veel regeltoestand 2 omdat Zonneplan met duizenden batterijen tegelijk aan het gokken is op onbalans.

Ik weet dat ik als early adopter een nieuw product koop wat nog niet af is. Maar ik had echt wel wat verbeteringen verwacht in het afgelopen jaar. Als een partij zo'n thuisbatterij op de markt weet te zetten met alles wat daarbij komt kijken, verwacht ik toch ook dat ze doorgaan met het verbeteren van het product. Het blijft goede hardware voor een prima prijs, maar verder ben ik echt niet (meer) tevreden over de Nexus. Wat niet helpt is dat Zonneplan ook totaal niet transparant is waar ze mee bezig zijn of wat er aankomt. Ze hoeven niet concreet te zeggen dat op datum a feature b live gaat, maar een soort roadmap zou wel erg prettig zijn.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Ik heb geen zin om (wederom) op alles los te gaan reageren, maar:

1. de nexus is geen batterij die op de epex handelt. Dat is vanaf het begin al niet zo geweest. Zonneplan heeft ergens een keer gezegd dat dat eventueel in de toekomst toegevoegd zou kunnen worden. Maar daar moet je niet zo'n ding op kopen. Dus als je dat wilde doen, had je een andere batterij moeten kopen. Dat is wat ik zei in de post die je quote. En ik vind dat nog steeds.

2. De nexus doet momenteel, in de powerplay modus helemaal niks met je zonnepanelen. Dat staat hier in de OP en is vaak genoeg besproken in dit topic. Zonneplan praat daarover wel onzin op zijn site. Hadden gewoon eerlijk moeten zeggen: "in de toekomst: sla je eigen zonnestroom op".

3. Ook dat hele verhaal over dat er door de nexussen juist congestie op kan treden, wordt in de openingpost hier uitgelegd. Alweer: ze moeten dat beter doen op hun site.
Het blijft goede hardware voor een prima prijs, maar verder ben ik echt niet (meer) tevreden over de Nexus.
Dit vind ik persoonlijk echt een rare zin, maar ok :)
Wat niet helpt is dat Zonneplan ook totaal niet transparant is waar ze mee bezig zijn of wat er aankomt. Ze hoeven niet concreet te zeggen dat op datum a feature b live gaat, maar een soort roadmap zou wel erg prettig zijn.
Zeker. Helemaal 100% eens. Ik heb echt het idee dat het gros van de klachten/ontevredenheid hier vandaan komt. En ik zei hier vanochtend al: Dat is gewoon een ontzettend gemiste kans voor hen ook.

[ Voor 3% gewijzigd door Prullenbak84 op 23-03-2025 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Heb ook ondertussen een soort van het idee dat ik hier zonneplan zit te verdedigen ofzo, maar dat is helemaal niet zo. Ik wilde gewoon een beetje de zaak nuanceren.

Ik vind ook
- de site vol met onzin
- de communicatie karig
- de voorlichting ruk

Maar verder...heeft Zonneplan me tot nog toe niet getild en ben ik er sowieso als energieleverancier best tevreden over. Dus mijn vertrouwen hebben ze wel deels. Dat maakt bovenstaande punten wel extra pijnlijk.

Affijn, ik houd het gewoon ook nog even in de gaten. Volgens mij als ik over 2 weken niet betaald heb, wordt de boel automatisch geanulleerd. Dus ik blijf verder gewoon nog meelezen. Maar dan moet iedereen hier wel gewoon een beetje realistisch en feitelijk blijven hoor ;) haha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
bokkow schreef op zondag 23 maart 2025 @ 14:06:
[...]

Niet te vergelijken. Ik weet niet wie jij hier ziet paniekeren? Deze ene 2 euro verlies is niet een incident maar deel van een trend. En op basis van een trendlijn (uitgezoomd) mag je best kritisch zijn. Ik weet dat mijn aandelen portfolio een hit heeft opgelopen door wat er in de wereld gebeurt. Dat de opbrengsten vanuit Zonneplan naatje zijn en geen verbetering op de loer lijkt te liggen heeft compleet te maken met hoe Zonneplan NIETS verbeterd aan de aansturing. En dat is uitgezoomed gekeken tussen introductie en vooruitkijkend naar het moment dat we niet meer mogen salderen.
Je mag altijd kritisch zijn. Is zelfs aan te raden ;)

maar eh...ik vind t nog steeds niet raar dat als iets overduidelijk afneemt of binnen redelijke termijn zelfs stopt, dat een gemiddelde trendlijn dan afneemt. De grote vraag is vooral: Wat dan? (en zonneplan is ook daar veel te stil over...)

Mijn eerste post, een paar weken geleden, in dit topic, was die strekking: Als dit powerplay te hard afneemt en salderen stopt, is dit dan een redelijke batterij voor zelfconsumptie? Kortom: Wat dan? Leek/lijkt mij een redelijke vraag die je je stelt voor je zo'n ding koopt. En een aantal mensen hebben dat niet gedaan en lijken nu ineens verrast dat dingen veranderen...daar verbaas ik me dan weer over. Tja :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
Prullenbak84 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 14:38:
[...]

Je mag altijd kritisch zijn. Is zelfs aan te raden ;)

maar eh...ik vind t nog steeds niet raar dat als iets overduidelijk afneemt of binnen redelijke termijn zelfs stopt, dat een gemiddelde trendlijn dan afneemt. De grote vraag is vooral: Wat dan? (en zonneplan is ook daar veel te stil over...)
Dat treft. Ik ben altijd kritisch.

Een trendlijn is op basis van gemiddelden, wat vind je dan raar?

Hier heb je zo'n trendlijn van @John245 een tijdje terug:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HXQSgDy_t5siYh2rQ2_U6py-bYg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8QT0S4ITJsI62luJ6PVnj0dc.png
Het gemiddelde van iedere dag.
Prullenbak84 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 14:38:
Mijn eerste post, een paar weken geleden, in dit topic, was die strekking: Als dit powerplay te hard afneemt en salderen stopt, is dit dan een redelijke batterij voor zelfconsumptie? Kortom: Wat dan? Leek/lijkt mij een redelijke vraag die je je stelt voor je zo'n ding koopt. En een aantal mensen hebben dat niet gedaan en lijken nu ineens verrast dat dingen veranderen...daar verbaas ik me dan weer over. Tja :)
Op het dikgedrukte; nee. Niet op basis van wat Zonneplan nu heeft gebrouwen en niet op basis van wat we voorlopig hiervan mogen verwachten.

Ten tijde van dat ik het kocht tezamen met andere early-adopters was dat prima toekomstmuziek als we al uberhaupt zouden stoppen met salderen naast de verdiensten in de eerste jaren op onbalans. Nu blijkt dat Zonneplan het afgelopen jaar niets heeft gedaan en andere partijen ze links en rechts passeren in aansturing. Als ik nu in de markt was dan zou ik niet meer een Nexus aanschaffen.

Als je vraagt wat dan, dan zou ik kijken naar een uitbreidbaar setje van SolarEdge (omdat ik daar al een PV omvormer van heb), deze batterijen zijn erg betaalbaar geworden en hun SE One systeem is veel uitgebreider in zelfconsumptie, handel op EPEX, slim inkopen en zelfs een stukje onbalans via Frank Energie mocht je het nog een kans willen geven. Ik lees volgens mij dat je de batterij nog niet hebt; ik zou er mooi van af zien en voor een alternatief gaan.

Ik heb er geen spijt van he. De batterij heeft 1650,- terugverdiend en ik weet dat er mogelijkheden zijn om m wel intelligent aan te gaan sturen buiten Zonneplan om dus het is het mij waard. Maar minder avontuurlijke/tweakerige mensen kan ik het echt niet aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
bokkow schreef op zondag 23 maart 2025 @ 14:52:
[...]

Dat treft. Ik ben altijd kritisch.

Een trendlijn is op basis van gemiddelden, wat vind je dan raar?
Nee, vind ik juist niet raar :)
Op het dikgedrukte; nee. Niet op basis van wat Zonneplan nu heeft gebrouwen en niet op basis van wat we voorlopig hiervan mogen verwachten.

Ten tijde van dat ik het kocht tezamen met andere early-adopters was dat prima toekomstmuziek als we al uberhaupt zouden stoppen met salderen naast de verdiensten in de eerste jaren op onbalans. Nu blijkt dat Zonneplan het afgelopen jaar niets heeft gedaan en andere partijen ze links en rechts passeren in aansturing. Als ik nu in de markt was dan zou ik niet meer een Nexus aanschaffen.

Als je vraagt wat dan, dan zou ik kijken naar een uitbreidbaar setje van SolarEdge (omdat ik daar al een PV omvormer van heb), deze batterijen zijn erg betaalbaar geworden en hun SE One systeem is veel uitgebreider in zelfconsumptie, handel op EPEX, slim inkopen en zelfs een stukje onbalans via Frank Energie mocht je het nog een kans willen geven. Ik lees volgens mij dat je de batterij nog niet hebt; ik zou er mooi van af zien en voor een alternatief gaan.

Ik heb er geen spijt van he. De batterij heeft 1650,- terugverdiend en ik weet dat er mogelijkheden zijn om m wel intelligent aan te gaan sturen buiten Zonneplan om dus het is het mij waard. Maar minder avontuurlijke/tweakerige mensen kan ik het echt niet aanraden.
Bedankt voor het advies. Ik zal mijn onderzoek en vergelijk van vorige week nog eens dunnetjes overdoen, morgen ofzo. Toen kwam ik uit op de conclusie dat dit voor mij een prima keuze is. Maar je bent niet de enige die dit zegt en beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald, of hoe gaat dat spreekwoord ook alweer ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Prullenbak84 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 14:16:
[...]
2. De nexus doet momenteel, in de powerplay modus helemaal niks met je zonnepanelen. Dat staat hier in de OP en is vaak genoeg besproken in dit topic. Zonneplan praat daarover wel onzin op zijn site. Hadden gewoon eerlijk moeten zeggen: "in de toekomst: sla je eigen zonnestroom op".
Ik weet dat het niks met PV doet, maar deze modus (of een hybride vorm van wat dan ook) verwacht ik wel dat straks na het afschaffen van de salderingsregeling slim de gratis eigen zonnestroom op kan slaan. Dat deze modus op dit moment totaal geen nut heeft weet ik ook ;) Des te meer vraag ik me dan af waarom die er nu al in zit.... EPEX handelen was dan veel beter geweest. Ik weet dat hij dat niet doet, maar ik bedoel ik mijn vorige post uit te leggen dat Zonneplan wél degelijk de Nexus "los kan koppelen" van de onbalansmarkt. Als dat kan, kun je ook op EPEX handelen.

Stel dat Frank of welke andere partij dan ook de Nexus gaat ondersteunen met een fatsoenlijke aansturing zouden zomaar veel klanten Zonneplan verlaten. En als alternatief volg ik ook het prille begin van de eigen aansturing in dit topic, volledig los van Zonneplan. Dan stuur ik hem zelf wel aan. Na afschaffen saldering is er qua optimalisatie veel winst te behalen met een combinatie van een verwachting van de op te wekken energie, EV, warmtepomp, verschillen in EPEX-tarieven, etcetera. Ook daarmee zal ik de Nexus hoe dan ook terugverdienen :)

[ Voor 22% gewijzigd door TKroon op 23-03-2025 15:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 28-05 11:03
TKroon schreef op zondag 23 maart 2025 @ 14:09:
[...]

Daar ben ik het zeker niet mee eens. De innovatie van Zonneplan wat er daadwerkelijk gerealiseerd is in het afgelopen jaar is bijzonder minimaal geweest.

- Nog steeds enorm veel energie heen en weer pompen voor vaak praktisch niks of zelfs verlies.
- Een zelfconsumptiemodus toegevoegd die enkel elke 5 minuten het vermogen bijregelt wat veel te lang is.
- Geen UIT-knop in de app om de Nexus te laten stoppen. Als de Nexus aan het laden is en ik wil mijn EV bij thuiskomst direct opladen kan dat simpelweg niet zonder de Nexus fysiek uit te schakelen.
- Als de Nexus in de zelfconsumptie niet meer werkt op de onbalansmarkt kan Zonneplan de Nexus ook prima op EPEX laten handelen. Zit er ook nog altijd niet in. Zoals gezegd zijn er de laatste tijd veel dagen waarbij je gegarandeerd €5 kunt verdienen, wat ook zou helpen om de "beloofde" €1800 per jaar te halen.
- Geen instelling in de app hoe agressief je wilt handelen op de onbalansmarkt. Zo zou je zo goed als hetzelfde rendement halen als je accu op een SoC van 90% staat te wachten op een onbalanspiek, met een fractie van de afschrijving van nu.
- Tennet vraagt om een ramp rate toe te passen wat nog altijd niet gebeurt.
- Load balancing wat niet goed werkt. Met veel PV gaat de Nexus van 10 kW ontladen naar 0,5 kW. Totaal onnodig en dit kost in de zomermaanden vaak veel geld omdat er dan bij een onbalanspiek een factor 20 te weinig ontladen wordt.
- Geen lokale connectie tussen hoofdmeter en batterij om de aansturing nauwkeurig te kunnen doen. 4G als backup zou altijd goed zijn, maar zou niet de hoofdmanier moeten zijn om te communiceren.
- Een samenvatting van bovenstaande: Zonneplan claimt dat het het stroomnet balanceert, maar de praktijk wijst de laatste tijd vaak naar het tegendeel. Veel regeltoestand 2 omdat Zonneplan met duizenden batterijen tegelijk aan het gokken is op onbalans.

Ik weet dat ik als early adopter een nieuw product koop wat nog niet af is. Maar ik had echt wel wat verbeteringen verwacht in het afgelopen jaar. Als een partij zo'n thuisbatterij op de markt weet te zetten met alles wat daarbij komt kijken, verwacht ik toch ook dat ze doorgaan met het verbeteren van het product. Het blijft goede hardware voor een prima prijs, maar verder ben ik echt niet (meer) tevreden over de Nexus. Wat niet helpt is dat Zonneplan ook totaal niet transparant is waar ze mee bezig zijn of wat er aankomt. Ze hoeven niet concreet te zeggen dat op datum a feature b live gaat, maar een soort roadmap zou wel erg prettig zijn.
Hulde!! Jij snapt het _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven4474
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:01
bokkow schreef op zondag 23 maart 2025 @ 08:29:
[...]

Beredenering zou al fijn zijn ;) een berekening is nog een stap te ver.

Zonoverschot opslaan voor later eigen gebruik is in 95% van de gevallen wel een verantwoorde actie. Als jij overschot hebt dan is het een veilige gok dat de buurman dat ook heeft. Het heeft weinig zin om te denken aan heel Nederland, de afstand Groningen > Maastricht gaat jouw zonnestroom niet afleggen.
Best kans dat een groot gedeelte van het zonoverschot opslaan duurzaam kan zijn. Momenteel staan volgens mij wel de meeste batterijen zo ingesteld dat ze alles aan overschot zullen opslaan als er ruimte is. 'S ochtends gaat op het moment dat er dus nog lang niet genoeg opwek is in de wijk (Groningen > Maastricht is wellicht wel wat ver ;) ) een deel verloren door conversieverliezen.

Daarnaast komt het in de maanden met weinig opwek (+-oktober tm februari) maar heel weinig voor dat een groot gedeelte van de opwerk duurzaam is door zonne energie. Persoonlijk vind ik het ook hier een beetje zonder van de conversieverliezen.

Maar wellicht valt het mee, zou interessant zijn om de data van een jaar zelfconsumptie modus te hebben om dit te analyseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
sven4474 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 15:59:
[...]

Best kans dat een groot gedeelte van het zonoverschot opslaan duurzaam kan zijn. Momenteel staan volgens mij wel de meeste batterijen zo ingesteld dat ze alles aan overschot zullen opslaan als er ruimte is. 'S ochtends gaat op het moment dat er dus nog lang niet genoeg opwek is in de wijk (Groningen > Maastricht is wellicht wel wat ver ;) ) een deel verloren door conversieverliezen.

Daarnaast komt het in de maanden met weinig opwek (+-oktober tm februari) maar heel weinig voor dat een groot gedeelte van de opwerk duurzaam is door zonne energie. Persoonlijk vind ik het ook hier een beetje zonder van de conversieverliezen.

Maar wellicht valt het mee, zou interessant zijn om de data van een jaar zelfconsumptie modus te hebben om dit te analyseren.
Conversieverlies is het laagst als de omvormer met 10kw ontlaad. Laden heb je weinig invloed met zonnestroom. Zelfconsumptie modus hoe het nu is heb je veel meer verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 19:35
Ik krijg steeds meer de indruk dat het heen en weer pompen van energie vooral lucatief is voor Zonneplan zelf. Alsof mijn batterij nu wordt gebruikt door ZP om te verdienen, i.p.v. dat ik er zelf ook nog wat aan overhoud. :+

Ik kan dat overigens niet staven, is puur een gevoel. Maar er is geen verklaarbare reden voor. Vanochtend nog 2,5 euro in de plus, inmiddels 0,05ct. Als je weet dat het zo slecht wordt de rest van de dag, knal Powerplay dan ff uit tot het weer interessant wordt. Maar "AI" werkt dit weekend blijkbaar niet.

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:10
ervh schreef op zondag 23 maart 2025 @ 16:58:
Ik krijg steeds meer de indruk dat het heen en weer pompen van energie vooral lucatief is voor Zonneplan zelf. Alsof mijn batterij nu wordt gebruikt door ZP om te verdienen, i.p.v. dat ik er zelf ook nog wat aan overhoud. :+

Ik kan dat overigens niet staven, is puur een gevoel. Maar er is geen verklaarbare reden voor. Vanochtend nog 2,5 euro in de plus, inmiddels 0,05ct. Als je weet dat het zo slecht wordt de rest van de dag, knal Powerplay dan ff uit tot het weer interessant wordt. Maar "AI" werkt dit weekend blijkbaar niet.
AI heeft ook recht op vrije dagen en pappa dagen :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sven4474
@Masterchiev laden of ontladen met weinig vermogen is inderdaad wat inefficiënt. Ik denk dat ik t.z.t. de optie alleen boven x kW opwek laden wel zou waarderen om het zo efficiënt mogelijk te houden.

Ik vond onderstaande wat oudere grafiek online (maar denk ik nog steeds relevant). Bij 30% belasting lijken gemiddelde omvormers hun top wel ongeveer bereikt te hebben. Stelde mij toch weer wat gerust over de toepassing straks na het einde van de salderingsregeling. (Ik kon geen grafiek vinden voor onze omvormer)
https://www.researchgate....-inverters_fig8_258220930
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zXq-sZmkiLpX1nlphN7zawv5FVw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OAbUttfnAIIM65ntdc1kwEHH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guidoweb55
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:27
Ik heb Zonneplan gemaild. Vergelijkbare producten (Frank energie) halen wel rendement. Ik heb hen gevraagd te vertellen wat er wordt ondernomen om het product te optimaliseren en hoe bestaande klanten gecompenseerd gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
Guidoweb55 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 17:17:
Ik heb Zonneplan gemaild. Vergelijkbare producten (Frank energie) halen wel rendement. Ik heb hen gevraagd te vertellen wat er wordt ondernomen om het product te optimaliseren en hoe bestaande klanten gecompenseerd gaan worden.
Hoop dat ze met een statement komen want dit kan zo niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
Hier ook gemaild. Zoveel mogelijk mailen om de urgentie aan te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
Masterchiev schreef op zondag 23 maart 2025 @ 17:35:
[...]

Hoop dat ze met een statement komen want dit kan zo niet.
Wellicht als meerdere mensen mailen het meer indruk maakt.
Eventueel wat publiciteit zoeken wanneer een fatsoenlijke reactie uitblijft. Ze zijn geil op hun marketing en zitten vast niet op negatieve publiciteit te hopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sven4474
Prullenbak84 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 08:36:
[...]

OK. Lekker bezig dan juist. Lijkt me?

[...]

Ah. excuus.
[quote]

[...]

Dit verwacht ik echt helemaal niet. Nu heel misschien nog wel, maar de algemene verwachting lijkt toch wel dat een batterij vanaf 2027 toch wel een voordeel gaat zijn bij een huis met (veel) zonnepanelen en veel verbruik. Zelfconsumptie verhogen lijkt toch wel het devies te gaan worden de komende jaren en dan is dit een pluspunt. We waren op de lange termijn aan het kijken, toch? ;)
Wellicht heb je hier inderdaad wel deels gelijk, ik verwacht dat het aantal thuisbatterijen na saldering sterk zal toenemen net als in Duitsland terug te zien is. Dan zal in ieder geval de angst voor brand afnemen verwacht ik.

Maar mijn punt is dat als je mij de optie geeft tussen een huis + aanschafprijs van de nexus of een huis met een nieuwe nexus ik voor optie 1 zou gaan zelfs al zou ik een Nexus willen.
[...]
Ja, het is logisch dat mensen dat doen, maar of het terecht is, is de vraag. Ik denk van niet. En als je die nexus nu hebt gekocht en je dacht hem in de komende 1,5 jaar met powerplay terug te verdienen, dan heb je jezelf te rijk gerekend, vrees ik. Ik vind het jammer (en ook wel vreemd, eigenlijk) om te zien dat er toch best wat mensen zijn die daar vrij laat achter komen. Maar dat wil niet zeggen dat het gelijk een miskoop is.
Veel zullen hem natuurlijk al even staan. Persoonlijk hoopte ik in ieder geval al een redelijk deel terugverdiend te hebben in ruim 2,5 jaar. Zelfs Zonneplan heeft geen rendementen beloofd die ervoor zouden zorgen dat het voor het eind van salderen al terugverdiend was. Ik denk dus ook niet dat veel mensen die verwachting hebben.
Je moet denk ik vooral kijken naar de toekomst. En voor mijn situatie is het afschaffen van salderen echt een zorgpunt. Mijn energiekosten zouden bij mijn vorige leverancier (met terugleverkosten) met zo'n 600 euro per jaar gestegen zijn. Met een dynamisch contract en een beetje opletten wanneer ik stroom gebruik, heb ik dat terug weten te dringen naar - hoop ik - 400. Maar in 2027 wordt (denken we toch) zelfconsumptie veel belangrijker, anders wordt dit nog veel meer. Ik heb geen zin om altijd hier mee bezig te zijn en wil dat die zelfconsumptie automatisch een stuk beter wordt. Een accu is één manier om dat te bereiken. Die gemoedsrust koop ik. Als die gratis blijkt, of zelfs geld op te leveren, top. Zo niet, ook prima.
Dat stukje gemoedsrust is inderdaad zeker een voordeel, al verwacht ik dat de groep mensen die zich zorgen maakt over een energierekening en de Nexus kan veroorloven wel klein is.

Verder is het inderdaad belangrijk om verder te kijken dan de tijd tot de salderingsregeling over is. Maar daar maak ik mij bij de Nexus nog wel zorgen over. Ik hoop dat ze het eens per 5? minuten bijstellen van de ont- en oplaadsnelheid kunnen reduceren naar een paar seconden. Ook zal een 5kW omvormer denk ik voor de meeste mensen meer dan genoeg zijn en een stukje efficiënter dan de 10kW versie. Maar een nieuwe 5kW omvormer is maar een paar honderd euro. In de onbalansmarkt is de 10kW omvormer qua grootte wel prima wat mij betreft.

Ik ben wel benieuwd wat jouw conclusie gaat worden nu je toch weer gaat vergelijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven4474
Op basis waarvan concludeer je dat Frank energie wel (een goed?) rendement maakt?
Als ik kijk naar februari (en alle data correct is) doet zonneplan het niet slecht vergeleken met Frank (al is het allebei niet om over naar huis te schrijven natuurlijk).

https://onbalansmarkt.com/resultaten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
sven4474 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 17:48:
[...]

Wellicht heb je hier inderdaad wel deels gelijk, ik verwacht dat het aantal thuisbatterijen na saldering sterk zal toenemen net als in Duitsland terug te zien is. Dan zal in ieder geval de angst voor brand afnemen verwacht ik.

Maar mijn punt is dat als je mij de optie geeft tussen een huis + aanschafprijs van de nexus of een huis met een nieuwe nexus ik voor optie 1 zou gaan zelfs al zou ik een Nexus willen.

[...]

Veel zullen hem natuurlijk al even staan. Persoonlijk hoopte ik in ieder geval al een redelijk deel terugverdiend te hebben in ruim 2,5 jaar. Zelfs Zonneplan heeft geen rendementen beloofd die ervoor zouden zorgen dat het voor het eind van salderen al terugverdiend was. Ik denk dus ook niet dat veel mensen die verwachting hebben.

[...]

Dat stukje gemoedsrust is inderdaad zeker een voordeel, al verwacht ik dat de groep mensen die zich zorgen maakt over een energierekening en de Nexus kan veroorloven wel klein is.

Verder is het inderdaad belangrijk om verder te kijken dan de tijd tot de salderingsregeling over is. Maar daar maak ik mij bij de Nexus nog wel zorgen over. Ik hoop dat ze het eens per 5? minuten bijstellen van de ont- en oplaadsnelheid kunnen reduceren naar een paar seconden. Ook zal een 5kW omvormer denk ik voor de meeste mensen meer dan genoeg zijn en een stukje efficiënter dan de 10kW versie. Maar een nieuwe 5kW omvormer is maar een paar honderd euro. In de onbalansmarkt is de 10kW omvormer qua grootte wel prima wat mij betreft.

Ik ben wel benieuwd wat jouw conclusie gaat worden nu je toch weer gaat vergelijken!
Congulega's geven aan dat er sneller dan een seconde geschakeld moet worden. En ervaring leert dat 100ms een mooie ververssnelheid is.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masterchiev
John245 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 18:05:
[...]

Congulega's geven aan dat er sneller dan een seconde geschakeld moet worden. En ervaring leert dat 100ms een mooie ververssnelheid is.
Ik voel een nieuw inkomen voor Zonneplan aankomen. De Zonneplan hub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

sven4474 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 17:58:
[...]

Op basis waarvan concludeer je dat Frank energie wel (een goed?) rendement maakt?
Als ik kijk naar februari (en alle data correct is) doet zonneplan het niet slecht vergeleken met Frank (al is het allebei niet om over naar huis te schrijven natuurlijk).

https://onbalansmarkt.com/resultaten
Kijk maar eens bij de live resultaten op de site. Frank Energie staat vandaag ver bovenaan met rendementen die een factor 6-8 hoger liggen (ja, zelfs met het relatief hogere vermogen van veel FE batterijen). Gisteren ook al een stuk beter. Er gaat iets goed mis bij het ZP algoritme de afgelopen dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 00:26
Dominic-070 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 07:32:
[...]

Er kwamen entiteiten mee voor generator en PV ondanks dat deze uitgevinkt waren. hebben verder geen toegevoegde waarde.
Pff. Ook ik heb dan toch maar een waveshare gekocht, maar deze komt zowaar dus ZONDER de voeding. Als complete incompetente op dit gebied: welke voeding moet ik hier voor aanschaffen? Ik neem aan dat het uitgaande wattage van belang is maar deze staat er nou net nergens bij.

Edit: voor je over POE begint: ik heb de wifi versie gekocht om niet een utp kabel te hoeven leggen. :>

[ Voor 9% gewijzigd door elbizarre op 23-03-2025 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
elbizarre schreef op zondag 23 maart 2025 @ 19:17:
[...]

Pff. Ook ik heb dan toch maar een waveshare gekocht, maar deze komt zowaar dus ZONDER de voeding. Als complete incompetente op dit gebied: welke voeding moet ik hier voor aanschaffen? Ik neem aan dat het uitgaande wattage van belang is maar deze staat er nou net nergens bij.

Edit: voor je over POE begint: ik heb de wifi versie gekocht om niet een utp kabel te hoeven leggen. :>
9-24V DC, ik denk dat ik zelf een 12V 2A adaptertje ga gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven4474
@kazuka thx voor de info. Zonneplan lijkt inderdaad wat meer moeite te hebben, al wacht ik zelf even een hele maand af voordat ik de conclusie trek dat Frank het beter doet. Ik zie ook dat sommigen van Frank puur door zonnepalen opgewekte en verkochte zonnestroom als resultaat hebben. Ik ben dus ook wel benieuwd of we dus het allemaal redelijk zo kunnen vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:28

GaMbiNo

1337

elbizarre schreef op zondag 23 maart 2025 @ 19:17:
[...]

Ik heb zelf een 24V adapter gebruikt die ik nog had liggen.

Ik heb de POE versie maar ik heb dat nooit aan de praat gekregen om een of andere reden. Ik heb allerlei POE adapters geprobeerd maar kreeg dat niet werkend. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
GaMbiNo schreef op zondag 23 maart 2025 @ 19:43:
[...]

Ik heb zelf een 24V adapter gebruikt die ik nog had liggen.

Ik heb de POE versie maar ik heb dat nooit aan de praat gekregen om een of andere reden. Ik heb allerlei POE adapters geprobeerd maar kreeg dat niet werkend. :X
Moet ik nog op de plug letten of is dat gewoon een standaard maat en vorm net als wat USB-C nu is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

elbizarre schreef op zondag 23 maart 2025 @ 19:44:
[...]

Moet ik nog op de plug letten of is dat gewoon een standaard maat en vorm net als wat USB-C nu is?
Je hebt een plus en een min kabel nodig. Geen usb-c oid helaas. 😆 Althans niet op mijn POE variant.

Daarom had ik ook een POE besteld. Leek mij een stuk netter maar kreeg het helaas niet aan de praat met POE.

[ Voor 20% gewijzigd door GaMbiNo op 23-03-2025 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SultanPindakaas
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-05 10:03
Ik lees geduldig mee, ik ga morgen de nexus batterij installatie opzeggen. Iemand hier moeite mee gehad of zijn ze daar gewoon coulant mee bij Zonneplan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-05 22:51
SultanPindakaas schreef op zondag 23 maart 2025 @ 22:18:
Ik lees geduldig mee, ik ga morgen de nexus batterij installatie opzeggen. Iemand hier moeite mee gehad of zijn ze daar gewoon coulant mee bij Zonneplan?
nee volgens mij is dat geen probleem. Hier recent iemand in mijn omgeving geadviseerd hem niet te laten plaatsen en dat was prima. Die kreeg nog wel te horen dat de slechte opbrengst in de zomer wordt gecompenseerd, maar verder geen gezeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
Welk mailadres/welke ingang bij Zonneplan heb je gebruikt?

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Verder is het inderdaad belangrijk om verder te kijken dan de tijd tot de salderingsregeling over is. Maar daar maak ik mij bij de Nexus nog wel zorgen over. Ik hoop dat ze het eens per 5? minuten bijstellen van de ont- en oplaadsnelheid kunnen reduceren naar een paar seconden. Ook zal een 5kW omvormer denk ik voor de meeste mensen meer dan genoeg zijn en een stukje efficiënter dan de 10kW versie.
Betwijfel of de Nexus geschikt is als NOM thuisbatterij, als je ziet hoeveel moeite HW heeft om een fatsoenlijke RTE te halen met een kleine omvormer dan vraag ik me af wat zo'n grote doet als je maar 200w nodig hebt. Idem over de schakeltijden, dat zou minstens 1x per seconde moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guidoweb55
ervh schreef op maandag 24 maart 2025 @ 07:35:
[...]

Welk mailadres/welke ingang bij Zonneplan heb je gebruikt?
Ik heb een keer een mail gehad van een medewerker vanwege dongles die het niet deden.
Heel gesteggel gehad en hij vroeg mij het contact via hem te laten lopen.

Het voelt niet chique die naam hier op het forum te gooien. Ik zou hem richten aan het algemene e-mailadres.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

hoevenpe schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:04:
[...]

Betwijfel of de Nexus geschikt is als NOM thuisbatterij, als je ziet hoeveel moeite HW heeft om een fatsoenlijke RTE te halen met een kleine omvormer dan vraag ik me af wat zo'n grote doet als je maar 200w nodig hebt. Idem over de schakeltijden, dat zou minstens 1x per seconde moeten zijn.
Kan prima hoor. De Nexus kan ook gewoon lage wattages (ont)laden als dat nodig is. Het omzetverlies zal wellicht wat hoger zijn, maar daar staat tegenover dat de Nexus ook gewoon je verbruik dekt als je een warmtepomp en een inductieplaat en wat ovens aanzet. Ik vind het juist een enorm voordeel dat er een 10 Kw omvormer op zit.

De reactietijd is ook prima. Die trage schakeltijd die de Nexus nu heeft komt door de Zonneplan aansturing. Met een alternatieve aansturing kan je die veel sneller schakelen.

Ik ben het eens met een heleboel kritiek. De ontwikkelingen bij Zonneplan lijken stil te vallen. En dat icm een moeilijke onbalans markt is toch een issue.
Maar ik ben nog steeds blij met de hardware. De 20 kWh en 10 kW omvormer is gewoon top. En in de toekomst ook heel goed te gebruiken voor NOM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GaMbiNo schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:11:
[...]

Kan prima hoor. De Nexus kan ook gewoon lage wattages (ont)laden als dat nodig is. Het omzetverlies zal wellicht wat hoger zijn, maar daar staat tegenover dat de Nexus ook gewoon je verbruik dekt als je een warmtepomp en een inductieplaat en wat ovens aanzet. Ik vind het juist een enorm voordeel dat er een 10 Kw omvormer op zit.

De reactietijd is ook prima. Die trage schakeltijd die de Nexus nu heeft komt door de Zonneplan aansturing. Met een alternatieve aansturing kan je die veel sneller schakelen.

Ik ben het eens met een heleboel kritiek. De ontwikkelingen bij Zonneplan lijken stil te vallen. En dat icm een moeilijke onbalans markt is toch een issue.
Maar ik ben nog steeds blij met de hardware. De 20 kWh en 10 kW omvormer is gewoon top. En in de toekomst ook heel goed te gebruiken voor NOM.
Hoelang denk je dat die piekvermogens zijn in een woning? Qua tijd op de 24 uur. Ik heb zelf ook zo'n HW PIB en zie idd met een kleine omvormer imo best nog wat verlies. Eerlijk gezegd vind ik het teveel maar goed hij draait net 1.5 maand. Even kijken als het wat warmer wordt op de locatie waar hij staat of dit een positieve invloed heeft. Ook hier dekt hij pieken af. Echter is dat op een dag gezien maar zo weinig. Half uurtje koken. Wasmachine per wasje 15 min en de vaatwasser 2x 15 min per dag. Geen WP hier.

[ Voor 17% gewijzigd door Devke op 24-03-2025 08:23 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Devke schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:20:
[...]

Hoelang denk je dat die piekvermogens zijn in een woning? Qua tijd op de 24 uur.
Dat hangt o.a. nogal van je woning af. Maar ik woon in een gasvrij huis met dus o.a. warmtepomp, inductie, meerdere ovens en EV.

We zijn met z’n vijven en dus draait de vaatwasser draait hier ook twee keer per dag. En dan heb ik het nog niet over de wasjes. :D

Voor mij is die dikke omvormer echt wel een dikke plus.

[ Voor 15% gewijzigd door GaMbiNo op 24-03-2025 08:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 30-05 09:00
John245 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 18:05:
[...]

Zo snel schakelen lijkt mij aan de ene kant dubbeltjeswerk, aan de andere kant alleen zinnig bij niet-dynamische contracten. Als je een terugleverboete hebt voor alles wat je teruglevert dan moet je zo snel mogelijk schakelen. Bij een dynamisch contract heb je een vorm van salderen per uur.

Extreem geval : Als je in een uur de eerste 30 minuten 1kW pakt (0.5kWh), en in de 2e 30 minuten 0kW, en de zelfconsumptie zou een vertraging van 30 minuten hebben, dan zou de accu in de eerste 30 minuten 0kW leveren, en in de 2e 30 minuten 1kW (0.5kWh). Bij Zonneplan gaat dat vervolgens allemaal op hetzelfde tarief en heb je zelfs bij zo'n extreme vertraging alsnog 0 euro kosten in dat uur.

Dit even uitgaande van kale stroomprijzen want hoe dit werkt met belastingen erbij en voor/na 2027 moet ik nog eens over nadenken.

Ik hoor graag waar ik fout zit, maar ik zie het dus als volgt:

* Contract met terugleverboete op alle teruglevering, zo snel mogelijk schakelen, meter op 0 houden
* Dynamisch contract, zorgen dat het saldo afname/teruglevering kWh voor alle uren op 0 uitkomt.

[ Voor 10% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 24-03-2025 08:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Maurice v/d Zwaan schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:53:
[...]

Zo snel schakelen lijkt mij aan de ene kant dubbeltjeswerk, aan de andere kant alleen zinnig bij niet-dynamische contracten. Als je een terugleverboete hebt voor alles wat je teruglevert dan moet je zo snel mogelijk schakelen. Bij een dynamisch contract heb je een vorm van salderen per uur.

Extreem geval : Als je in een uur de eerste 30 minuten 1kW pakt (0.5kWh), en in de 2e 30 minuten 0kW, en de zelfconsumptie zou een vertraging van 30 minuten hebben, dan zou de accu in de eerste 30 minuten 0kW leveren, en in de 2e 30 minuten 1kW (0.5kWh). Bij Zonneplan gaat dat vervolgens allemaal op hetzelfde tarief en heb je zelfs bij zo'n extreme vertraging alsnog 0 euro kosten in dat uur.

Dit even uitgaande van kale stroomprijzen want hoe dit werkt met belastingen erbij en voor/na 2027 moet ik nog eens over nadenken.

* Contract met terugleverboete op alle teruglevering, zo snel mogelijk schakelen, meter op 0 houden
* Dynamisch contract, zorgen dat het saldo afname/teruglevering kWh voor alle uren op 0 uitkomt.
Ik denk dat het klopt wat je zegt. Maar na 2027 moet je ook met dynamische energie z.s.m. schakelen. Nu saldeer je met dynamische energie de belastingen nog en dan kan dat niet meer. En dus moet je de meter dan met dynamische energieprijzen ook zoveel mogelijk op 0 houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
Guidoweb55 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:04:
[...]

Ik heb een keer een mail gehad van een medewerker vanwege dongles die het niet deden.
Heel gesteggel gehad en hij vroeg mij het contact via hem te laten lopen.

Het voelt niet chique die naam hier op het forum te gooien. Ik zou hem richten aan het algemene e-mailadres.
Snap ik en moet je ook niet doen. Ik dacht meer als er een algemene desk is waar je de mail aan richt, dan lijkt het zinvol dat anderen diezelfde desk / mailadres gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-05 08:46
hoevenpe schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:04:
[...]

Wat je zegt klopt wel denk ik, Maar hoe ga je deze accu aansturen? NOM regeling gaat niet vanzelf en ZP heeft er weinig belang bij om een NOM regeling te introduceren voor de Nexus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84

Nou, zodoende ben ik weer terug bij waar ik vorige week ook zat: Het wordt of de nexus nu, of ik ga de markt nog even afwachten...
Natuurlijk vind ik een solaredge of sigenergy ook mooi(er) spul, maar die dingen zijn voor dezelfde capaciteit nu nog een stuk duurder, voor zover ik kan vinden (o.a. gebaseerd op wat offertes die ik heb gekregen). Als iemand mij even een glazen bol kan lenen, dan kijk ik even of die prijzen gigantisch gaan zakken ;)

Vorige week tot de conclusie gekomen dat de nexus best een goede optie is. Door de negatieve vibes in dit topic ben ik gaan twijfelen. Maar praktisch gezien is er niks veranderd.

Ik quote daarom mezelf even:
Prullenbak84 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:16:
Heb het advies van sommige tweakers hier ter harte genomen, het wordt gewaardeerd, maar ook in de wind geslagen :P Ondanks de misschien iets te zware omvormer, is de nexus volgens mij gewoon de voordeligste 20kWh thuisaccu die momenteel te krijgen is. Helaas krijg ik geen btw terug, dus het ding kost mij 8500 euro afgerond. Eigenlijk is dat op zich al een nette prijs. En dan kan ik in mijn hoofd de opbrengsten van powerplay de komende tijd daar nog vanaf halen. Maakt me eigenlijk niet superveel uit of dat dan 100 of 1000 euro is (nou ja...liever het tweede natuurlijk ;) ). Elk voordeel is mooi meegenomen. Hopen dat de aansturing daarna een beetje slim is/wordt, zodat zelfconsumptie vanaf 2027 voordelig gaat zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Prullenbak84 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 12:00:
[...]

Nou, zodoende ben ik weer terug bij waar ik vorige week ook zat: Het wordt of de nexus nu, of ik ga de markt nog even afwachten...
Natuurlijk vind ik een solaredge of sigenergy ook mooi(er) spul, maar die dingen zijn voor dezelfde capaciteit nu nog een stuk duurder, voor zover ik kan vinden (o.a. gebaseerd op wat offertes die ik heb gekregen). Als iemand mij even een glazen bol kan lenen, dan kijk ik even of die prijzen gigantisch gaan zakken ;)

Vorige week tot de conclusie gekomen dat de nexus best een goede optie is. Door de negatieve vibes in dit topic ben ik gaan twijfelen. Maar praktisch gezien is er niks veranderd.

Ik quote daarom mezelf even:

[...]
Het is ook een lastige keuze met het vervallen van de saldering in het vooruitzicht. Daarnaast de gebrekkige/trage Zonneplan aansturing waarvan je je moet afvragen of die nog voldoet na 2027. Maar ook gebrekkige communicatie daarover van Zonneplan, geen roadmaps oid. Te weinig concrete zaken in het vooruitzicht.

Maar als je het terugbrengt naar de specs van de Nexus, het type omvormer en batterijen is het gewoon een goed product. De vraagtekens zitten rond die aansturing en de koppeling met Zonneplan denk ik.

Het is al mogelijk om zelf aan te sturen en het beter/sneller te doen dan Zonneplan zelf. Als je bereid bent om daar zelf wat tijd in te steken kan dat. Je moet een beetje handig zijn daarmee want dat zal niet iedereen lukken. Maar een beetje Tweaker komt een heel eind.

Voor de mensen die dat niet kunnen/willen zijn er wellicht nog andere opties (Bliq, FrankEnergie?) voor de toekomst. Ik maak me niet zo’n zorgen wat dat betreft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Peterhardenberg schreef op maandag 24 maart 2025 @ 09:30:
[...]

Wat je zegt klopt wel denk ik, Maar hoe ga je deze accu aansturen? NOM regeling gaat niet vanzelf en ZP heeft er weinig belang bij om een NOM regeling te introduceren voor de Nexus.
Dat kan nu al. ZP dongle eruit trekken, netwerkkabel erin en via modbus is hij nu al te koppelen aan Home Assistant bijvoorbeeld. De Solis omvormer kan best veel en is volgens mij ook wel 1 van de betere op de markt momenteel, hoewel de ZP uitvoering wel iets aangepast is ten opzichte van de retail uitvoering. Zie hem los voor rond de 2k EUR inc. te koop staan.

Voor Tweakers met een beetje handigheid dus goed te doen, voor Henk en Ingrid zal het inderdaad afwachten zijn tot ZP zelf met iets komt vanaf 2027.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Zojuist een bericht ontvangen: update van de app. Deze meteen bijgewerkt. Volgens zonneplan zijn er verbeteringen aangebracht “onder de motorkap” waardoor de app stabieler, sneller en effectiever moet gaan werken…….
Ben benieuwd

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SultanPindakaas
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-05 10:03
fvanderstege schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:18:
Zojuist een bericht ontvangen: update van de app. Deze meteen bijgewerkt. Volgens zonneplan zijn er verbeteringen aangebracht “onder de motorkap” waardoor de app stabieler, sneller en effectiever moet gaan werken…….
Ben benieuwd
Leuk en aardig app update van ze, maar als ik het hier zo lees heeft hun AI een update nodig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aimabel
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 19-05 15:54
Uit chacherijn gisterochtend de accu op zelf consumptie gezet.
Zie ik dat er nu doodleuk nog 1,1 Kw van het net onttrokken wordt terwijl de batterij 80% vol is. En dat bij de spits tarieven van dit moment.
Hoe bestaat het?

In de aangepaste app is nu een vriendenakrie opgenomen. Waardoor Zonneplan 300,- euro minder ontvangt voor een batterij. Dat kan kennelijk nog goed uit.
Maar ik ben zuinig op mijn vrienden en zal niet aan de aktie mee doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Maurice v/d Zwaan schreef op maandag 24 maart 2025 @ 08:53:
[...]

Alleen zo werkt het niet. Je heb ook afnemers die de instellingen beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
Aimabel schreef op maandag 24 maart 2025 @ 19:56:
Uit chacherijn gisterochtend de accu op zelf consumptie gezet.
Zie ik dat er nu doodleuk nog 1,1 Kw van het net onttrokken wordt terwijl de batterij 80% vol is. En dat bij de spits tarieven van dit moment.
Hoe bestaat het?

In de aangepaste app is nu een vriendenakrie opgenomen. Waardoor Zonneplan 300,- euro minder ontvangt voor een batterij. Dat kan kennelijk nog goed uit.
Maar ik ben zuinig op mijn vrienden en zal niet aan de aktie mee doen.
Dat komt omdat de p1 dongel van ZP iedere paar (volgens mij 5?) minuten meet. Dus hij is altijd wat vertraagd. Als je dus je ev aansluit op een ongelukkig moment met 11kW dan heb je bijv. 5 minuten lang gewoon netstroom lopen laden.

Ik snap overigens ook niet helemaal waarom die meet interval zo hoog is bij hun dongel. Die van home wizard is een heel stuk frequenter.

[ Voor 8% gewijzigd door elbizarre op 24-03-2025 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
SultanPindakaas schreef op maandag 24 maart 2025 @ 15:35:
[...]

Leuk en aardig app update van ze, maar als ik het hier zo lees heeft hun AI een update nodig..
En die app doet ook niks met de aansturing natuurlijk. Dat is gewoon een soort veredelde dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Nou, streep alle onjuistheden in het artikel/advertorial dat op nu.nl is geupdate maar weer aan:

Rob bespaart flink dankzij deze slimme technologie https://www.nu.nl/adverto...e-slimme-technologie.html

Alleen de titel al: besparen. Nee het is handelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:43

NightHawk4

Lotte is Liev :>

elbizarre schreef op maandag 24 maart 2025 @ 22:10:
[...]

Dat komt omdat de p1 dongel van ZP iedere paar (volgens mij 5?) minuten meet. Dus hij is altijd wat vertraagd. Als je dus je ev aansluit op een ongelukkig moment met 11kW dan heb je bijv. 5 minuten lang gewoon netstroom lopen laden.

Ik snap overigens ook niet helemaal waarom die meet interval zo hoog is bij hun dongel. Die van home wizard is een heel stuk frequenter.
Eerder al een keer gemeld maar als ik mijn EV sta te laden dan compenseert hij helemaal niet zoveel als ik sta te laden, zit uit mijn hoofd een 1fase max op 8)7 En als ik dan het laden stop dan gaat hij dus ook niet door om die kWh te compenseren...

Maar dat is alleen zoals ik het op mijn apps kan zien, moet de boel nog steeds implementeren in HA :X

[ Voor 4% gewijzigd door NightHawk4 op 24-03-2025 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimabel
[...]

Bedankt voor je reactie en ik weet dat de dongel maar iedere 5 minuten meet, maar hij had geen enkele meting kunnen krijgen die een afname van stroom uit het stroomnet rechtvaardigt met een accu op 80%. Ik had geen grote stroomverbruiker zoals een auto aangesloten waardoor de accu de vraag niet zou aankunnen in deze uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimabel
Get!em schreef op maandag 24 maart 2025 @ 22:35:
Nou, streep alle onjuistheden in het artikel/advertorial dat op nu.nl is geupdate maar weer aan:

Rob bespaart flink dankzij deze slimme technologie https://www.nu.nl/adverto...e-slimme-technologie.html

En het was wel een heel goedkope batterij en dan te bedenken dat een jaar geleden de batterij veel duurder was dan nu.
Ook stellen ze dat Rob al 33% heeft terugverdient in één jaar. Wederom doen ze de waarheid geweld aan. De netto investering na teruggave BTW was een jaar geleden acht duizen euro. Als dan de batterij 1900,- "opbrengt", is dat nog niet eens 25%.
Ze verneu... de boel waar je bij staat. Laat ze al die energie in het werven van nieuwe klanten maar in innovatie stoppen!

[ Voor 3% gewijzigd door Aimabel op 25-03-2025 00:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Get!em schreef op maandag 24 maart 2025 @ 22:35:

Interessant verhaal:
Hij verwacht dat de batterij in de toekomst alleen maar interessanter wordt. “Als de salderingsregeling stopt, wordt eigen zonnestroom opslaan nog logischer.” Zonneplan heeft al aangekondigd dat het handelen in de toekomst automatisch wordt gecombineerd met zelfvoorzienendheid.
Hoe denkt 'Rob' het afschaffen van salderen op te vangen vanaf 2027?

Stel dat het kale levertarief nul is dan moet je 100 kWh a 20ct belasting en BTW inkopen om grofweg 85 kWh (RTE) terug te kunnen leveren. Het kale verkooptarief moet dus boven 25 ct liggen om enige winst te halen, hoe reëel is dat voor de meeste dagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@hoevenpe kleine nuance: het is geen 20 cent, maar 16 a 17 cent. Hier kun je schakelen tussen prijzen met en zonder belastingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

hoevenpe schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 00:07:
[...]

Interessant verhaal:

[...]
Hoe denkt 'Rob' het afschaffen van salderen op te vangen vanaf 2027?

Stel dat het kale levertarief nul is dan moet je 100 kWh a 20ct belasting en BTW inkopen om grofweg 85 kWh (RTE) terug te kunnen leveren. Het kale verkooptarief moet dus boven 25 ct liggen om enige winst te halen, hoe reëel is dat voor de meeste dagen?
Logisch verhaal toch? Na het afschaffen van salderen kun je bij dynamische tarieven de belastingen niet meer salderen. Je betaald dus wel belasting over afgenomen energie maar je krijgt geen belasting over teruggeleverde energie.

Dan is het dus heel onaantrekkelijk om stroom terug te leveren en later weer af te nemen. Het opslaan van je eigen opgewekte energie om later te verbruiken wordt dan een stuk aantrekkelijker dan het nu is.

Het handelen op dynamische tarieven is idd een stuk moeilijker maar je eigen zonnestroom opslaan voor later gebruik wordt na 2027 zeker interessant. En dat is, neem ik aan, wat Rob wil gaan doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
GaMbiNo schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:13:
Het handelen op dynamische tarieven is idd een stuk moeilijker maar je eigen zonnestroom opslaan voor later gebruik wordt na 2027 zeker interessant. En dat is, neem ik aan, wat Rob wil gaan doen. :)
Maar 'verwacht dat de batterij in de toekomst alleen maar interessanter wordt' zou ik de businesscase niet willen noemen... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

hoevenpe schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:33:
[...]

Maar 'verwacht dat de batterij in de toekomst alleen maar interessanter wordt' zou ik de businesscase niet willen noemen... ;)
Hij kan best eens gelijk hebben hoor. Ik vind het opslaan van je eigen zonnestroom na afschaffen salderen echt wel een serieuze business case. Dat gaat echt wel interessant worden.

Zeker voor iemand als Rob die voor die tijd al een groot deel van zijn Nexus terugverdiend heeft. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
GaMbiNo schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 10:36:
Zeker voor iemand als Rob die voor die tijd al een groot deel van zijn Nexus terugverdiend heeft. ;)
Maar z'n vrienden met een advertorial enthousiasmeren voor een product waarvan het primaire verdienmodel eindig is dan weer niet zo chic... ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Guidoweb55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pnf66t2CDp-mBIr4g_6VFUi63ds=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IMgw6BD0nn6dnxhcy7Uh92in.png?f=fotoalbum_large

Voor degene die mee willen doen aan het testen voor Zonneplan.

https://zonneplan.typefor...orm-source=m.facebook.com

[ Voor 53% gewijzigd door Guidoweb55 op 25-03-2025 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@Guidoweb55 testen voor wat ;)? never mind, daar is je screenshot!

[ Voor 38% gewijzigd door TKroon op 25-03-2025 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gilbert-1980
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 28-05 10:05
Beste mensen voordat iedereen zich gaat opgeven even een paar punten die mij opvallen.

1. De link is een .com in plaats van .nl https://zonneplan.typefor...orm-source=m.facebook.com
2. Waarom zou Zonneplan niet de mensen benaderen waarvan ze weten die een accu hebben dmv een email.

Degene die zich willen opgeven misschien even navraag doen bij zonneplan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Gilbert-1980 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 15:30:
Beste mensen voordat iedereen zich gaat opgeven even een paar punten die mij opvallen.

1. De link is een .com in plaats van .nl https://zonneplan.typefor...orm-source=m.facebook.com
2. Waarom zou Zonneplan niet de mensen benaderen waarvan ze weten die een accu hebben dmv een email.

Degene die zich willen opgeven misschien even navraag doen bij zonneplan?
Scherp. Aan de link te zien komt het van een Facebook advertentie, en de link gaat niet naar een Zonneplan domein. Op de Zonneplan website kan ik ook niets vinden hierover.

Ik zou wat terughoudend zijn in het verstrekken van info via deze link.

Edit: de advertentie komt wel vanaf de officiële Zonneplan Facebook pagina. Dus toch wel echt van Zonneplan. :)

[ Voor 7% gewijzigd door GaMbiNo op 25-03-2025 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
Hele rare manier van benaderen van klanten. Kan via mail/in de app.

Voldoet ook niet echt aan het veiligheidsgevoel van klanten denk ik. Persoonlijke gegevens invoeren in een typeform…. Tja staat wel in lijn hoe Zonneplan nu opereert het laatste jaar.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marco4659
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23:02
Masterchiev schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 20:13:
Hele rare manier van benaderen van klanten. Kan via mail/in de app.

Voldoet ook niet echt aan het veiligheidsgevoel van klanten denk ik. Persoonlijke gegevens invoeren in een typeform…. Tja staat wel in lijn hoe Zonneplan nu opereert het laatste jaar.
En daarnaast heeft niet iedereen Facebook (jaja, ze zijn er nog, ik ben er één van)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
Het is een bizar spel wat Zonneplan speelt. Kennelijk merkt men dat de klanten zich wat roeren. En vervolgens worden ze verleid vooral positief over Zonneplan te zijn door geld in het vooruitzicht te stellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guidoweb55
Reactie
Bedankt voor uw bericht.

De batterijen van Frank energie tonen de opbrengst op de website op een andere manier. De powerplay vergoeding is bij ons een netto bedrag wat je ontvangt. Bij Frank moet de epex correctie er nog vanaf. Daarom wijkt dit altijd af met onze batterijen.

Ik heb de werking van uw thuisbatterij gecontroleerd en deze werkt helemaal naar behoren. Er is dus geen aanleiding voor een lagere powerplay vergoeding, los van dat er over het algemeen wat lagere maanden zijn qua opbrengsten. Dat ligt niet specifiek aan uw installatie.

We zijn nog altijd bezig om powerplay te verbeteren zodat het zo goed mogelijk reageert op de veranderingen op de onbalansmarkt. Ik kan u geen compensatie aanbieden hiervoor.

Mochten hierover vragen zijn dan hoor ik het graag.

Er is hier niets aan de hand. Gewoon doorlopen mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
Guidoweb55 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 07:41:
Het is een bizar spel wat Zonneplan speelt. Kennelijk merkt men dat de klanten zich wat roeren. En vervolgens worden ze verleid vooral positief over Zonneplan te zijn door geld in het vooruitzicht te stellen.
Valt me op dat ze de Nexus hard aan het pushen zijn: billboards langs de snelweg, radiospotjes, het mag blijkbaar wat kosten.

Verdienen ze zoveel met onbalanshandel of zit er dusdanige marge op met apparaat dat dat uit kan? Over 21 maanden is het huidige verdienmodel grotendeels voorbij, zou als potentiële klant willen weten hoe de businesscase er vanaf 2027 uitziet voordat ik zoveel investeer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masterchiev
hoevenpe schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:00:
[...]

Valt me op dat ze de Nexus hard aan het pushen zijn: billboards langs de snelweg, radiospotjes, het mag blijkbaar wat kosten.

Verdienen ze zoveel met onbalanshandel of zit er dusdanige marge op met apparaat dat dat uit kan? Over 21 maanden is het huidige verdienmodel grotendeels voorbij, zou als potentiële klant willen weten hoe de businesscase er vanaf 2027 uitziet voordat ik zoveel investeer.
Je kan je überhaupt afvragen of het gross van de klanten dit onderwerp in hun opkomt. Als je site bekijkt van Zonneplan wordt er zo’n rooskleurig verhaal vertelt. Je leest niets over de RTE, tennet standje 2, reactietijd enz enz. Ze laten heel doelbewust dingen weg op de website. Daarom is het goed dat dit forum bestaat.
Facebook groep is ook zeer negatief en niet eens over het inkomen maar vooral over de communicatie, beperktheid van het product en de transparantie van het bedrijf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-05 15:09
[...]

De hele setup is fundamenteel verkeerd.

Je moet niet de P1 uitlezen, met 4g naar een data center sturen, dan opdrachten berekenen, verdelen over de batterijen, aansturen. In deze setup ben je continu een afweging aan het maken tussen lagere latency en kosten voor Zonneplan. Meer data = meer kosten, terwijl de besparing bij de klant ligt.

Dit moet natuurlijk on-prem gebeuren met een Home Energy Management System, of whatever.

Die staan nu nog in de kinderschoenen maar komen er rap aan. Zo een on-prem systeem kan gewoon elke seconde dingen doorsturen zonder dat het geld kost aan de server kant.

Ik heb via-via ook vernomen dat de nieuwe DSMR 6 slimme meters een compute module krijgen, precies hiervoor. Ben erg benieuwd. Hoe gaaf is het om gewoon een Home Assistant module of ZonnePlan module on-prem in je slimme meter te duwen?

[ Voor 6% gewijzigd door ApexAlpha op 26-03-2025 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiqo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:38
Mmmm waarom ontlaad die niet nu dan. Vanaf 11:00 tot nu 1800euro inclusief noodstroom en de batterij staat te chillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LT1970
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 17:41
Chiqo schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:19:
Mmmm waarom ontlaad die niet nu dan. Vanaf 11:00 tot nu 1800euro inclusief noodstroom en de batterij staat te chillen.
Hier niet, batterij staat volle bak te ontladen.

You can make things idiot proof, but they'll always come out with a better idiot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
Hier gaat het ook prima. Noodvermogen staat aan en accu nog 32%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiqo
Hij gaat nu net pas lopen. Dit is wel een telefoontje waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:43

NightHawk4

Lotte is Liev :>

Chiqo schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 11:35:
Hij gaat nu net pas lopen. Dit is wel een telefoontje waard.
Lijkt mij wel want hier zit er nog 21% in en de teller staat op €16,40 :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-05 15:09
Waarom is Frank Energie uit de lijst gehaald op onbalans.com???

Of wacht ze staan gewoon allemaal onderaan. Hue hue hue :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiqo
Hij heeft hier 30min niks gedaan behalve 2 burst van 20 seconden. Dus mijn teller staat op 40% en 10 euro. Om 11:03 is die gestopt en weer verder gegaan om 11:34. Deze informatie komt uit HA

In de app hangt die nog op -0.38kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiqo
Ik krijg als reactie "Dynamic Load Balancing actief is geweest de hele ochtend" Ik heb geen eens groot verbruikers behalve stroom terugleveren via zonnepanelen wat nooit een issue is geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Chiqo schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:29:
Ik krijg als reactie "Dynamic Load Balancing actief is geweest de hele ochtend" Ik heb geen eens groot verbruikers behalve stroom terugleveren via zonnepanelen wat nooit een issue is geweest.
DLB kan best optreden bij volle zonneschijn. Als de Nexus volle bak teruggeleverd past er per fase nog maar zo’n 2000 watt bij. Uitgaande van een 3x25A aansluiting. Als je dan bijvoorbeeld een 3000 watt 1 fase omvormer hebt kan dat al problemen geven.

Wat voor omvormer/zonnepanelen installatie heb je?

Overigens is die DLB van Zonneplan wel erg matig. Als hij ook maar een lichte overschrijding heeft schiet de Nexus al terug van 10.000 watt naar 500 watt oid. Dit kan veel beter.

[ Voor 14% gewijzigd door GaMbiNo op 26-03-2025 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
GaMbiNo schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:44:
[...]
Overigens is die DLB van Zonneplan wel erg matig. Als hij ook maar een lichte overschrijding heeft schiet de Nexus al terug van 10.000 watt naar 500 watt oid. Dit kan veel beter.
Jammer om te lezen dat ook dit nog altijd niet verbeterd is. Ik wilde binnenkort de Nexus weer instellen op 3x25A ipv 3x35A, maar dat hoeft dus niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiqo
GaMbiNo schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 12:44:
[...]

DLB kan best optreden bij volle zonneschijn. Als de Nexus volle bak teruggeleverd past er per fase nog maar zo’n 2000 watt bij. Uitgaande van een 3x25A aansluiting. Als je dan bijvoorbeeld een 3000 watt 1 fase omvormer hebt kan dat al problemen geven.

Wat voor omvormer/zonnepanelen installatie heb je?

Dit is het probleem inderdaad. Ik zie dat 1 fase de lucht inschiet omdat de huidige Zonneplan one 1 fase heeft. Misschien maar iets scripten om de zonnepanelen af te schalen via HA als er zo een moment is als vandaag. Ik kan alleen zelf niet zien of DLB actief is in HA met de Zonneplan plug-in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Chiqo schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:12:
[...]

Dit is het probleem inderdaad. Ik zie dat 1 fase de lucht inschiet omdat de huidige Zonneplan one 1 fase heeft. Misschien maar iets scripten om de zonnepanelen af te schalen via HA als er zo een moment is als vandaag. Ik kan alleen zelf niet zien of DLB actief is in HA met de Zonneplan plug-in.
Nee die DLB entiteit in HA wordt niet meer gevuld vanuit Zonneplan. In de Zonneplan app hebben ze dat ook ooit uitgezet omdat het veel vragen/klachten opleverde. :| Voorheen kon je een DLB actie gewoon in de app zien.

Ik schakel zelf ook de Zonneplan One 1 fase omvormer terug wanneer de Nexus ontlaadt. Ik heb daar een Elfin EW11 module voor icm de SAJ HA integratie.

[ Voor 4% gewijzigd door GaMbiNo op 26-03-2025 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiqo
GaMbiNo schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:18:
[...]

Nee die DLB entiteit in HA wordt niet meer gevuld vanuit Zonneplan. In de Zonneplan app hebben ze dat ook ooit uitgezet omdat het veel vragen/klachten opleverde. :| Voorheen kon je een DLB actie gewoon in de app zien.

Ik schakel zelf ook de Zonneplan One 1 fase omvormer terug wanneer de Nexus ontlaadt. Ik heb daar een Elfin EW11 module voor icm de SAJ HA integratie.
Ik heb precies het zelfde. Heb je daar iets al voor geschreven of doe je dat handmatig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Chiqo schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:22:
[...]

Ik heb precies het zelfde. Heb je daar iets al voor geschreven of doe je dat handmatig?
Nee dat gaat met een automatisering. Heb je al een EW11 en de SAJ integratie?

Zo ja dan moet je de number.saj_limit_power terugschroeven zodra de Nexus ontlaadt. Als hij klaar is kan hij weer naar 110.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@GaMbiNo De kans bestaat dat de Nexus daarvoor al het signaal heeft gekregen dat die fase te hoog belast wordt voordat de Nexus kan ontladen. Hij zal dus in eerste instantie al niet met 10 kW kunnen ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiqo
GaMbiNo schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:25:
[...]

Nee dat gaat met een automatisering. Heb je al een EW11 en de SAJ integratie?

Zo ja dan moet je de number.saj_limit_power terugschroeven zodra de Nexus ontlaadt. Als hij klaar is kan hij weer naar 110.
Ja correct ik heb beide de EW11 en SAJ intergratie.
Als jij al een code heb zou ik die graag ontvangen zo dat ik niet het wiel opnieuw hoef uit te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiqo
TKroon schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:30:
@GaMbiNo De kans bestaat dat de Nexus daarvoor al het signaal heeft gekregen dat die fase te hoog belast wordt voordat de Nexus kan ontladen. Hij zal dus in eerste instantie al niet met 10 kW kunnen ontladen.
Ik zat te denken om de fase zelf in de gaten te houden en daar op de zonnepanelen op of af te schalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Chiqo schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:33:
[...]

Ik zat te denken om de fase zelf in de gaten te houden en daar op de zonnepanelen op of af te schalen.
Je zou (!!) ook je aansluiting op 3x35A in kunnen stellen, afhankelijk van wat voor gebruikers je verder in huis hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiqo
TKroon schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:37:
[...]

Je zou (!!) ook je aansluiting op 3x35A in kunnen stellen, afhankelijk van wat voor gebruikers je verder in huis hebt.
Kan dat geen kwaad dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chiqo
Dit werkt al erg goed mochten anderen hier ook last van hebben of krijgen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
alias: Dynamische afstemming zonnepanelen op fase 3
description: ""
triggers:
  - entity_id: sensor.phase_3_current
    trigger: state
conditions: []
actions:
  - variables:
      current_phase3: "{{ states('sensor.phase_3_current') | float(0) }}"
      new_limit: |-
        {% if current_phase3 <= 15 %}
          110
        {% elif current_phase3 >= 25 %}
          10
        {% else %}
          {{ (110 - ((current_phase3 - 15) * 10)) | int }}
        {% endif %}
  - target:
      entity_id: number.saj_limit_power
    data:
      value: "{{ new_limit }}"
    action: number.set_value
mode: single

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Ik zou beide doen. Door naar 3x35 te gaan grijpt DLB niet in. En door zelf de zonnepanelen te knijpen wanneer hij boven de 25A komt heb je ook geen overbelasting.

Ik weet denk niet dat mijn automatisering voor jou bruikbaar is. Die van mij maakt continu berekeningen wat de zonnepanelen nog toe kunnen voegen en daarvoor gebruikt hij redelijk wat variabelen. Zoals ik het hierboven omschreef is het makkelijkst voor jou te integreren denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiqo
GaMbiNo schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 13:59:
[...]

Ik zou beide doen. Door naar 3x35 te gaan grijpt DLB niet in. En door zelf de zonnepanelen te knijpen wanneer hij boven de 25A komt heb je ook geen overbelasting.

Ik weet denk niet dat mijn automatisering voor jou bruikbaar is. Die van mij maakt continu berekeningen wat de zonnepanelen nog toe kunnen voegen en daarvoor gebruikt hij redelijk wat variabelen. Zoals ik het hierboven omschreef is het makkelijkst voor jou te integreren denk ik.
Ok. Ik ga de code nog wat verfijnen met wat extra sensors. Ik weet nu in ieder geval waar het probleem ligt.
Ik heb ondertussen nog zonneplan gesproken voor een eventuele 3 fase omvormer maar dat is geen rendabele oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shandar04
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19:51
Toch weer is een echt mooie dag, 15% op dit moment en 20,71 verdient (for now)

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
Chiqo schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 14:04:
[...]

Ok. Ik ga de code nog wat verfijnen met wat extra sensors. Ik weet nu in ieder geval waar het probleem ligt.
Ik heb ondertussen nog zonneplan gesproken voor een eventuele 3 fase omvormer maar dat is geen rendabele oplossing.
Hier hetzelfde probleem. Begin vorig jaar zonnepanelen laten leggen en ivm 1 fase aansluiting ook een 1 fase omvormer geplaatst door Zonneplan. 3 maanden later meterkast naar 3 fase en accu laten plaatsen (wist nog niet van de thuisaccu af toen ik de panelen liet plaatsen), maar omvormer geeft nu problemen op zonnig dagen door DLB. Zonneplan vraagt 2200(!) euro voor het vervangen van de omvormer naar 3 fase. Zelf doen raden ze af omdat ze "speciale" Zonneplan omvormers gebruiken.
Dit gaat in de toekomst nog wel vervelend worden als de saldering er af gaat en de accu voor zelfconsumptie gebruikt gaat worden. Dan lever ik ruim 4kW op 1 fase, maar de accu kan hier dan maar 3.3kW van opnemen op die fase en de andere fasen moeten van het net worden afgenomen.
Adviseur van Zonneplan gaf bij offerte zonnepanelen aan dat upgrade naar 3 fase de boel onnodig extra duur zou maken. :-(
Pagina: 1 ... 44 ... 54 Laatste