Eens.bokkow schreef op zondag 23 maart 2025 @ 13:15:
[...]
Nee natuurlijk is op lange termijn kijken an sich niet jezelf voor de gek houden. Maar een trendlijn negeren is het andere uiterste. Het gemiddelde neemt af en het is niet waarschijnlijk dat dit beter gaat worden zonder aanpassingen. Daarom is het jezelf voor de gek houden te zeggen dat “over het afgelopen jaar 1700,- toch dikke prima is” dat is het verleden en vooruit kijkend, zeg maar op de lange termijn, is de helft of minder meer realistisch.
Ik kijk er ook vanuit mijn eigen situatie een beetje anders naar. Op de echt wat langere termijn, dus vanaf 2027, is die onbalans-handel sowieso wel afgelopen. En misschien wel eerder. Ik weet dat niet, maar ik weet dat het eind in zicht is en ik wist dat toen ik op de bestelknop drukte. Iedere euro die er nog van binnen komt, is mooi meegenomen. Echt, als er in 1,5 jaar tijd nog 1000 euro komt, prima. Komt er 500, ook best. Ik begrijp natuurlijk heel erg dat het tegenvalt als je in de gouden bergen van Zonneplan bent gaan geloven, dat 1000 euro per jaar heel weinig is. En als je nu op een dag ineens een paar euro in de min gaat is ook jammer. Maar ja, nogsteeds geldt: Als er morgen 10 euro in de plus komt, hoor je niemand. Eigenlijk zou ik voor een ieders gemoedsrust willen aanraden om gewoon eens per maand even te kijken ofzo
Als ik het goed begreijp uit o.a. de openingspost, komt onbalans niet van het weer/seizoen maar vooral van "foute" weersvoorspellingen en energievraag-inschattingen, en afwisselend/onverwacht weer, In dat opzicht snap ik heel goed dat het afgelopen week niet veel was, want dat was gewoon niet zo erg aan de hand toch? Maar ik weet hier ook veel te weinig van verder...Dat is heel simpel; aanpassingen door TenneT voor passief meesturen op onbalans. Excuus dat seizoen me triggerde, dat gebruikte Zonneplan zelf eind vorig jaar als enige reden voor verminderde opbrengsten. Daar kun je ook iets van vinden.