Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven4474
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 19-09 22:32
@Robindd Persoonlijk vind ik dat die data gewoon beschikbaar moet zijn voor ons. Er is toch geen reden om die data niet te delen?

Nieuwe stroom deelt die data wel (is wel alleen voor ondernemers).

De facturen zonder Nexus zijn (wat mij betreft) goed te controleren. Dan kan je gewoon zien als je de oven aan zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 09:09
sven4474 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 13:57:
@Robindd Persoonlijk vind ik dat die data gewoon beschikbaar moet zijn voor ons. Er is toch geen reden om die data niet te delen?

Nieuwe stroom deelt die data wel (is wel alleen voor ondernemers).

De facturen zonder Nexus zijn (wat mij betreft) goed te controleren. Dan kan je gewoon zien als je de oven aan zet.
Maar zijn er dynamische contract aanbieders die aan particulieren elke maand een uren staat geeft met je verbruik, uurprijzen en totalen daarbij? 9 vd 10 keer krijg je hoogst waarschijnlijk gewoon de rekening?

Ze moeten niks natuurlijk, en ik heb volgens mij met 1 willekeurige maand al reeds onderzocht dat het klopt. Ik heb persoonlijk geen reden tot twijfelen meer in ieder geval.
Check eens het Frank Energie forum, is niet anders qua data delen volgens mij..

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven4474
@Robindd ik heb bij Frank, Zonneplan en Tibber gezeten. Volgens mij hebben die alledrie die mogelijkheid niet inderdaad. Rest van de aanbieders zal waarschijnlijk ook niet.

Verplicht zal het niet zijn blijkbaar, maar ik blijf het wel een beetje ontransparent vinden hoe het nou allemaal is opgebouwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thido
  • Laatst online: 10:52

thido

Tilburg

Robindd schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:37:
[...]

Het is wel te controleren, maar daar heb je wat apparatuur voor nodig en tijd ;)
Logisch, want je moet stroom verbruik/opbrengst tegen uurprijzen wegzetten en dat optellen over een maand. We kunnen niet verwachten dat zonneplan een excel sheet meestuurt met die gegevens.
Dat krijg je bij normale dynamisch contracten ook niet toch? Hoe controleer je je factuur zonder Nexus maar met dynamisch contract?

Ik heb een homewizard meter in de meterkast op de aansluiting van de nexus zitten ja, dus meet alles.
Heb het volledige effect van de nexus verrrekend tegen EPEX prijzen, en dat kwam nagenoeg overeen met wat ze zelf corrigeren op de factuur.
Dan hoef je niets meer met je zonne energie te doen, want de stroom die de nexus in gaat heb ik in bovenstaande stap al berekend en verrekend.

Ik heb eigenlijk het effect van de nexus op de rekening berekend en dat kwam overeen +- met hun verrekening.
Daarmee heb je de nexus zeg maar los van je factuur gehaald.
Ook met een dynamisch tarief zie je prima op de factuur hoeveel kWh's er in en uit gegaan zijn, en daar gaat het over, niet de tarieven. Als je hebt gemeten hoeveel er is opgewekt minus de terug geleverde kWh's op de factuur dan heb je het eigen verbruik. Nu wordt een deel daarvan door de Nexus gebruikt, en dat deel zou ik inzichtelijk willen hebben.

Edit: wel top dat mensen zoals jij de tijd en moeite nemen om de financiële kant te checken met Zonneplan. Ook niet onbelangrijk.

[ Voor 4% gewijzigd door thido op 21-03-2025 16:49 ]

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:41
Zonneplan berekening versus eigen berekeningen.
Donkergroen en paars is op basis van P1 en diverse kWh meters.
Lichtgroen en paars is wat Zonneplan zegt met het wegfilteren van de batterij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UO_D3kpbwayZEKgNPcbbrSrA8oY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/azYa26QZBrbfhXpzf2dH1cUN.png?f=fotoalbum_large

Over het jaar is het verschil:
€7,31 teveel voor import
€4,42 teveel gekregen voor export
3% teveel kWh voor import
1% teveel kWh voor export

Mijn eigen getallen zijn 100% accuraat.

Edit: ik bedenk me net, in december en januari heb ik voor het eerst een paar keer de zelfconsumptie modus gebruikt. Daar houdt Zonneplan wel rekening mee, ik niet want ik verreken alles wat er in en uit de Nexus gaat als niet meetellend. Vandaar de (marginaal) grotere verschillen in die twee maanden. Het is een heel karwei om die 2-3 momenten er ook nog uit te filteren.

[ Voor 20% gewijzigd door bokkow op 22-03-2025 10:43 ]

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19-09 22:46
Mijn berekening is voor 99% accuraat en dit wijkt 1% af van wat Zonneplan verekend op het factuur. Lijkt allemaal te kloppen. Vergeet niet dat de omvormer 10-40 watt per uur verbruikt alleen als stand-by. Deze kosten zijn voor de gebruiker. Ding draait niet gratis

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
Masterchiev schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 12:20:
Mijn berekening is voor 99% accuraat en dit wijkt 1% af van wat Zonneplan verekend op het factuur. Lijkt allemaal te kloppen. Vergeet niet dat de omvormer 10-40 watt per uur verbruikt alleen als stand-by. Deze kosten zijn voor de gebruiker. Ding draait niet gratis
Mijn getallen zijn 100% accuraat. Als in; alles wat de batterij doet wordt opgeheven in de berekening.
Weet je zeker dat het standby verbruik op dynamisch tarief basis wordt berekend aan de klant? Ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen als de batterij niet op "Zelfconsumptie" modus staat.

Volgens de 3F kWh meter is het standby gebruik 75W gemiddeld, dat zou neerkomen op 0,075kWh per uur dat de batterij standby is, bij een guesstimate van 12 actieve uren per dag kom je dan uit op 0,9kWh/dag sluipverbruik en daarmee ±330kWh op jaar basis aan extra verbruik. Al zou het de helft aan actieve uren per dag zijn dan is 165kWh een significant verschil welke je had gezien in mijn bovenstaande verschillen mocht Zonneplan deze standby verbruikskosten toerekenen aan de klant. Nee dat denk ik niet. Dus in die zin is het standby verbruik wel "gratis" want het wordt verrekend op onbalans basis.

Edit: ben het niet alles terug gaan rekenen maar voor één volledige maand; mei 2024:
In totaal was de batterij voor 432,5 uur tussen de 0 en 100W en daarmee redelijkerwijs standby te noemen. In totaal heeft de maand mei 744 uren, extra info. Bij 0,075W standby gebruik gemiddeld zou dit een verschil van 32kWh extra dynamische gerekend verbruik zijn aan de zijde van Zonneplan. In mijn berekeningen is dat verschil 7kWh. 32kWh op een maand zou ik geen rounding error meer willen noemen, 7kWh ook liver niet maar soit.

"Het lijkt allemaal te kloppen" zou je kunnen zeggen, maar ik zou liever zeggen; het klopt aardig/redelijk.

[ Voor 15% gewijzigd door bokkow op 22-03-2025 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
bokkow schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 12:40:
[...]

Mijn getallen zijn 100% accuraat. Als in; alles wat de batterij doet wordt opgeheven in de berekening.
Weet je zeker dat het standby verbruik op dynamisch tarief basis wordt berekend aan de klant? Ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen als de batterij niet op "Zelfconsumptie" modus staat.

Volgens de 3F kWh meter is het standby gebruik 75W gemiddeld, dat zou neerkomen op 0,075kWh per uur dat de batterij standby is, bij een guesstimate van 12 actieve uren per dag kom je dan uit op 0,9kWh/dag sluipverbruik en daarmee ±330kWh op jaar basis aan extra verbruik. Al zou het de helft aan actieve uren per dag zijn dan is 165kWh een significant verschil welke je had gezien in mijn bovenstaande verschillen mocht Zonneplan deze standby verbruikskosten toerekenen aan de klant. Nee dat denk ik niet. Dus in die zin is het standby verbruik wel "gratis" want het wordt verrekend op onbalans basis.

Edit: ben het niet alles terug gaan rekenen maar voor één volledige maand; mei 2024:
In totaal was de batterij voor 432,5 uur tussen de 0 en 100W en daarmee redelijkerwijs standby te noemen. In totaal heeft de maand mei 744 uren, extra info. Bij 0,075W standby gebruik gemiddeld zou dit een verschil van 32kWh extra dynamische gerekend verbruik zijn aan de zijde van Zonneplan. In mijn berekeningen is dat verschil 7kWh. 32kWh op een maand zou ik geen rounding error meer willen noemen, 7kWh ook liver niet maar soit.

"Het lijkt allemaal te kloppen" zou je kunnen zeggen, maar ik zou liever zeggen; het klopt aardig/redelijk.
Ik heb Zonneplan gebeld hierover. Sluipverbruik zit niet in de powerplay vergoeding en wordt niet verrekend. Zou ook erg raar zijn dat Zonneplan dat verrekend.

Ik zie verschillende Posts hier verschijnen dat men 300-400kwh mist op jaarbasis. Dat is het sluipverbruik en heeft niets te maken met zonnepanelen ect ect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
Overigens vergeet ook niet je omvormer verlies.

Weet trouwens niet wat de batterij aan het doen is met zijn AI. Hij zit overal naast en verliest euro’s.

Wat een drama is dit op deze manier. Dit is niet meer winstgevend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
Masterchiev schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 13:54:

Weet trouwens niet wat de batterij aan het doen is met zijn AI. Hij zit overal naast en verliest euro’s.

Volgens mij heb je tot nu toe in maart Ca.47 euro verdiend. Dat noem ik wel winstgevend.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Masterchiev schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 13:30:
[...]

Ik heb Zonneplan gebeld hierover. Sluipverbruik zit niet in de powerplay vergoeding en wordt niet verrekend. Zou ook erg raar zijn dat Zonneplan dat verrekend.

Ik zie verschillende Posts hier verschijnen dat men 300-400kwh mist op jaarbasis. Dat is het sluipverbruik en heeft niets te maken met zonnepanelen ect ect.
De mensen van Zonneplan zeggen maar wat, dat is mijn ervaring na uitgebreide communicatie. Je kunt zeggen dat het niet op de grote onbalans verreken hoop wordt gegooid maar in de praktijk valt dit niet terug te zien, niet in eigen meetgegevens en niet in de recentere correctie modus in de Zonneplan app. Sterker nog, jij zegt dat het maar raar zou zijn als ze dat niet separaat doen verrekenen maar het tegenovergestelde is waar. Het is extreem lastig voor Zonneplan om op kwartierbasis van "markt" te wisselen, het is niet voor niets dat je maar een keer per 4 uur mag wisselen tussen Powerplay en Zelfconsumptie. Ook als de dongle offline is, is er een vertraging van tussen de 5 en 60 minuten voordat de handeling door de batterij op EPEX basis wordt afgerekend in plaats van de Powerplay modus.

300-400kWh missen? Je doelt waarschijnlijk op efficiëntie verlies? De RTE op vol vermogen (zoals Zonneplan ook aanstuurt) van de Solis S6 omvormer is blijkbaar 88%, dat wil zeggen; 12% van de opgenomen energie door de omvormer raakt kwijt bij het ontladen (warmte bij laden en ontladen). Maar dat ligt een stuk hoger op jaarbasis dan 300-400kWh die je noemt, eerder richting 1560kWh maar nogmaals; die wordt de gebruiker niet aangerekend, niet volgens mijn berekeningen en niet volgens Zonneplan's correctie-functie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Masterchiev schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 13:54:

Geloof me, ik vergeet niets en geen getallen ontgaan me, alles wordt gemeten en herleid. Dus ja, ik hou ook RTE in de gaten.

De AI is geen AI, het is een redelijk simpel algoritme op basis van een delta uitslag die maar marginaal groter hoeft te zijn dan 0,-/MWh om de batterij 100% vermogen in die richting te laten geven. Ze hebben het afgelopen jaar NIETS aan dit algorimte veranderd ondanks dat ze het wel medio vorig jaar hadden over diversificeren en value stacken van markten.

In de aankomende periode ga ik net als @Dominic-070 en @GaMbiNo het tweaken weer oppakken en kijken hoe ik zelf de aansturing kan gaan regelen, daar valt misschien zelfs wel een mix uit te halen met nog enige onbalansverdiensten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
Rechts om linksom. Het algoritme werkt niet met dagen zoals deze. Kwartier reactie tijd is simpelweg te veel. Dan heb je de cyclussen nog niet eens meegenomen. Erg teleurstellend dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Masterchiev schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 14:49:
Rechts om linksom. Het algoritme werkt niet met dagen zoals deze. Kwartier reactie tijd is simpelweg te veel. Dan heb je de cyclussen nog niet eens meegenomen. Erg teleurstellend dit.
De resultaten liggen nog steeds in de trend die ik van afgelopen jaar juli bij hou.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09:57
John245 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:04:
[...]

De resultaten liggen nog steeds in de trend die ik van afgelopen jaar juli bij hou.
Als je deze trendlijn doortrekt. Wanneer komt deze dan op 0 uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Laatst online: 10:52

thido

Tilburg

Zit nu op 4.25 Euro gemiddeld per dan sinds 07-08-2024. 10% terugverdiend (BTW teruggave niet meegerekend.
Hoop toch op wat betere maanden binnenkort.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Peterhardenberg schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 15:13:
[...]

Als je deze trendlijn doortrekt. Wanneer komt deze dan op 0 uit?
Volgend jaar maart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
  • Laatst online: 14-09 09:09
Qua stand-by; als je een tijd stand-by in de gaten houdt zie je dat je powerplay verdiensten heel langzaam teruglopen. Dat lijkt mij erop te wijzen dat het toch wel in de powerplay vergoeding zit?

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:47

GaMbiNo

1337

Ik heb toch wel het idee dat die 5 minuten vertraging van de onbalans prijzen een enorm nadelig effect op de onbalans handel heeft. De onbalans schoot vandaag zo snel heen en weer dat de batterijen continu achter de feiten aanliepen.

Er zal vast een goede reden zijn om die vertraging te hanteren maar het lijkt me dat dit juist zorgt voor meer onbalans. Op de momenten dat een tekort weer naar een energie overschot gaat blijven de Nexus’ vrolijk nog 5 minuten door ontladen. En ook andersom. Hier kan Tennet toch zelf ook niet blij mee zijn zou je zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:59
1 januari 2027 wordt sowieso interessant: RTE verlies, energiebelasting en BTW moet dan allemaal gecompenseerd worden voor een valide businesscase.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
hoevenpe schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 16:10:
[...]

1 januari 2027 wordt sowieso interessant: RTE verlies, energiebelasting en BTW moet dan allemaal gecompenseerd worden voor een valide businesscase.
Met de cijfers van deze maand ga je dan geen valide businesscase krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masterchiev
GaMbiNo schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 16:05:
Ik heb toch wel het idee dat die 5 minuten vertraging van de onbalans prijzen een enorm nadelig effect op de onbalans handel heeft. De onbalans schoot vandaag zo snel heen en weer dat de batterijen continu achter de feiten aanliepen.

Er zal vast een goede reden zijn om die vertraging te hanteren maar het lijkt me dat dit juist zorgt voor meer onbalans. Op de momenten dat een tekort weer naar een energie overschot gaat blijven de Nexus’ vrolijk nog 5 minuten door ontladen. En ook andersom. Hier kan Tennet toch zelf ook niet blij mee zijn zou je zeggen.
Het is meer een ontmoedigingsbeleid denk ik zodat andere fabrikanten geen onbalansbatterij uitbrengen.

Zoals vandaag is gewoon een fiasco. Ik zou iedereen afraden een nexus aan te schaffen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bokkow
GaMbiNo schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 16:05:

Het was dan ook een reactie op het niet aanpassen van passief meesturen door allerlei partijen. TenneT heeft gevraagd een ramp rate van 20% per minuut aan te houden maar in de praktijk doet iedere partij 100% vermogen bij iedere onbalans delta. Bij RT2 kost het juist geld en omdat met 5 minuten vertraging je al op 1/3e van het ISP/kwartier zit voor je bij kunt sturen is iedere actie nu behoorlijk blind. Het is een poging van TenneT om de markt meer tot bedaren te dwingen en het moet nog blijken hoeveel RT2 kwartieren het gaat besparen.

Zonneplan (en de andere partijen die hetzelfde stuursignaal simpelweg inkopen) is deze hond:

Afbeeldingslocatie: https://i.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/008/342/ihave.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Masterchiev schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 16:13:
[...]

Het is meer een ontmoedigingsbeleid...
Dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Snap ik. Maar het maakt de onbalans alleen maar groter op dagen zoals deze. Wordt toch tijd dat hier samen eens een oplossing voor bedenken. Van deze maatregel wordt iedereen slechter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
GaMbiNo schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 16:22:
[...]

Snap ik. Maar het maakt de onbalans alleen maar groter op dagen zoals deze. Wordt toch tijd dat hier samen eens een oplossing voor bedenken. Van deze maatregel wordt iedereen slechter.
Het was dan ook maar een poging. Ik ben benieuwd naar het volgende middel. Misschien wel passief meesturen helemaal uitsluiten, kan best als er voldoende liquiditeit is op aFRR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
GaMbiNo schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 16:22:
[...]

Ligt eraan hoe je het bekijkt. Met nog meer batterijen word de onbelans weer groter.

Beter niet aan beginnen haha. Beter elke dag 2€ in een spaarpot doen zonder afschrijving. Dan 8500€ betalen en 2€ binnen halen met afschrijving en slijtage.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Masterchiev schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 16:28:
[...]

Ligt eraan hoe je het bekijkt. Met nog meer batterijen word de onbelans weer groter.

Beter niet aan beginnen haha. Beter elke dag 2€ in een spaarpot doen zonder afschrijving. Dan 8500€ betalen en 2€ binnen halen met afschrijving en slijtage.
Ja zo is het misschien ook wel. Het dwingt partijen misschien wel om met ze om tafel te gaan. Zo werkt het dan ook wel weer. En uiteindelijk komt er dan wellicht een oplossing.

Tot die tijd maar mooi zelf aansturen en efficiënt gebruik maken van de eigen opwek. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
GaMbiNo schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 16:44:
[...]

Ja zo is het misschien ook wel. Het dwingt partijen misschien wel om met ze om tafel te gaan. Zo werkt het dan ook wel weer. En uiteindelijk komt er dan wellicht een oplossing.

Tot die tijd maar mooi zelf aansturen en efficiënt gebruik maken van de eigen opwek. :P
Er is geen eerlijke onderhandelingspositie voor Zonneplan. Zonneplan heeft TENNET nodig en niet andersom. TENNET ziet de onbalans batterijen het liefst verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Maart is qua onbalans ook extreem rustig tot nu toe, lijkt me dat Tennet daar op zichzelf tevreden mee zal zijn. Feit is dat het voorlopig en de komende 2 jaar nog altijd meer oplevert dan day ahead handel.

In december hadden we ook zo'n rustige periode en had ik hem ook eens op zelfconsumptie modus gezet. Wat denk je, dag later miste ik een onbalans piek van 15 EUR :P

Dus laat hem voorlopig mooi op de onbalans modus staan en die enkele hoge piek meepakken die de maandopbrengst ineens weer aantrekkelijker maakt. Maar ik vermoed dat we de recordopbrengsten van 200+ EUR per maand die we vorig jaar hadden niet zo snel meer zullen aantikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
kazuka schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 17:03:
Maart is qua onbalans ook extreem rustig tot nu toe, lijkt me dat Tennet daar op zichzelf tevreden mee zal zijn. Feit is dat het voorlopig en de komende 2 jaar nog altijd meer oplevert dan day ahead handel.
Kun je dit met een berekening voor maart 2025 onderbouwen? Of een rapport delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
kazuka schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 17:03:

In december hadden we ook zo'n rustige periode en had ik hem ook eens op zelfconsumptie modus gezet. Wat denk je, dag later miste ik een onbalans piek van 15 EUR :P

Dus laat hem voorlopig mooi op de onbalans modus staan en die enkele hoge piek meepakken die de maandopbrengst ineens weer aantrekkelijker maakt. Maar ik vermoed dat we de recordopbrengsten van 200+ EUR per maand die we vorig jaar hadden niet zo snel meer zullen aantikken.
Vandaag was er toch redelijke onbalans. Je ziet gewoon dat het product zoals het nu is, niet voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

John245 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 17:09:
[...]

Kun je dit met een berekening voor maart 2025 onderbouwen? Of een rapport delen.
Nee, ik heb het ook niet over enkel maart 2025 maar over de langere termijn. Pieken van 20-30 EUR heb je niet op de day ahead markt. Ik zit nu op 52 EUR opbrengst in maart en dat kan oplopen tot +- 65 EUR als de trend van afgelopen weken zich voortzet maar als er 1 zo'n piek voorbijkomt of er is vraag naar noodvermogen ziet het er ineens weer heel anders uit op 30 maart.

Wat ik ZP wel kwalijk neem is de trage voortgang van software ontwikkelingen. Ik zou heel graag een hybride modus hebben waar ik zelf de threshold in kan stellen van bijvoorbeeld 50 ct / kWh. Frank Energie is daar al wel actief mee bezig en die zijn later dan ZP in deze markt gesprongen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
kazuka schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 17:28:
[...]

Nee, ik heb het ook niet over enkel maart 2025 maar over de langere termijn. Pieken van 20-30 EUR heb je niet op de day ahead markt. Ik zit nu op 52 EUR opbrengst in maart en dat kan oplopen tot +- 65 EUR als de trend van afgelopen weken zich voortzet maar als er 1 zo'n piek voorbijkomt of er is vraag naar noodvermogen ziet het er ineens weer heel anders uit op 30 maart.

Wat ik ZP wel kwalijk neem is de trage voortgang van software ontwikkelingen. Ik zou heel graag een hybride modus hebben waar ik zelf de threshold in kan stellen van bijvoorbeeld 50 ct / kWh. Frank Energie is daar al wel actief mee bezig en die zijn later dan ZP in deze markt gesprongen.
Zonneplan is überhaupt niet open in ontwikkelingen of updates. Van een changelog hebben ze überhaupt nooit gehoord verwacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
kazuka schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 17:28:
[...]

De wet van de remmende voorsprong.

Ik wacht eerst nog wel Tibber af. Die willen ook graag mijn systeem integreren. Ik weet dat er oplossingen voor mijn systeem zijn, maar de investering is met deze opbrengsten de moeite niet waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devlinx
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17-09 09:43
Masterchiev schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 13:30:
[...]

Sluipverbruik is toch de stroom die er wel in is gegaan maar er niet meer uitkomt? Je krijgt met de tegenboeking een vergoeding voor de stroom naar de Nexus, dus daarmee zou dat toch gedekt moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Devlinx schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 18:14:
[...]

Sluipverbruik is toch de stroom die er wel in is gegaan maar er niet meer uitkomt? Je krijgt met de tegenboeking een vergoeding voor de stroom naar de Nexus, dus daarmee zou dat toch gedekt moeten zijn
Nee. Sluipverbruik of standby verbruik is precies dat; verbruik om aan te staan maar niet uit te voeren waar het voor bedoeld is. Wat er in gaat maar niet meer uitkomt is efficientieverlies bij een omvormer.

Verder; ja met minimale afwijking wordt de Nexus wel in zn geheel van je energierekening weggehaald (in Powerplay modus).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Pff wat een erg slechte dag weer zeg. Ook hier had de ramp rate veel regeltoestand 2 kunnen voorkomen.

Als je met €1,50 per cycle rekent aan afschrijving, heeft de Nexus letterlijk verlies gemaakt deze maand. Ik zit er weleens aan te denken om hem maar uit te zetten in afwachting van weeromslagen. Dat zijn de momenten dat er vaak wat te verdienen valt.

Kom op Zonneplan. Doe er iets aan.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• happyneil
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 20-07 19:13
"Zijn er hier mensen die de Nexus en de Charge 2 van Zonnenplan samen gebruiken? Zo ja, wat zijn jullie ervaringen?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-09 21:51
Ongelooflijk. Vandaag op 1,50 winst gestaan en de dag nu afsluitend met toch 10 cent verlies. Wel 2 cycli naar de maan.

Vandaag op de pagina van Zonneplan wel gezien dat ze test gebruikers zoeken voor nieuwe functionaliteiten.
Heb mij maar aangemeld, want op dit moment is het vooral een geld kostende hobby.

Overigens, ik moet nu al voor de 2e keer een btw aangifte gedaan omdat de kor kennelijk nog niet verleend is.
Iemand daar info over? Hoe lang dit duurt voordat het verleend wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
happyneil schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 19:25:
"Zijn er hier mensen die de Nexus en de Charge 2 van Zonnenplan samen gebruiken? Zo ja, wat zijn jullie ervaringen?"
Charge 2 is zijn geld niet waard. Vorig jaar 30€ gratis geladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Masterchiev schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 19:31:
[...]

Charge 2 is zijn geld niet waard. Vorig jaar 30€ gratis geladen.
Dat doet Tibber dan een heel stuk beter met hun Grid Rewards, dit jaar alleen al heb ik bij hen €209,- bespaard ten opzicht van regulier laden op dynamisch tarief.
1789kWh, bij normaal dynamisch tarief voor €481,- en met slim laden plus Grid Rewards (combinatie van tijdblokken, onbalans en intraday) is dat nu €272,-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:59
Guidoweb55 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 19:31:
Vandaag op de pagina van Zonneplan wel gezien dat ze test gebruikers zoeken voor nieuwe functionaliteiten.
Heb mij maar aangemeld, want op dit moment is het vooral een geld kostende hobby.
Waar heb je dit gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer058
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07 20:00
Masterchiev schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 16:54:
[...]

Er is geen eerlijke onderhandelingspositie voor Zonneplan. Zonneplan heeft TENNET nodig en niet andersom. TENNET ziet de onbalans batterijen het liefst verdwijnen.
Welke partij stelt (welke) regels, voorwaarden en prijsmechanismes voor de onbalansmarkt vast?

[ Voor 5% gewijzigd door Jelmer058 op 22-03-2025 21:40 ]

Peugeot E-208 - 15 x 385 wp 5° zuid - Zonneplan Nexus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gohf046
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19-09 13:35
John245 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 13:56:
[...]

Volgens mij heb je tot nu toe in maart Ca.47 euro verdiend. Dat noem ik wel winstgevend.
Volgens mij is €47 omzetten is wat anders dan €47 winst maken.

Als de batterij je 7k kost na aftrek BTW en hij 10 jaar(?) lang mee gaat, zul je dus €700 en een beetje per jaar moeten draaien om break even te spelen. Dan maak je met €47 euro geen winst maar dus verlies.

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
Jelmer058 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 21:33:
[...]

Welke partij stelt (welke) regels, voorwaarden en prijsmechanismes voor de onbalansmarkt vast?
Tennet (overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
Gohf046 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 22:16:
[...]

Als de batterij je 7k kost na aftrek BTW en hij 10 jaar(?) lang mee gaat, zul je dus €700 en een beetje per jaar moeten draaien om break even te spelen. Dan maak je met €47 euro geen winst maar dus verlies.
Vind je? Met 77€ per maand is je return on investment 110 maanden. Dat is langer dan het product überhaupt werkt. Kortom met de slijtage meegenomen kost het je geld en is het niet winstgevend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gohf046
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19-09 13:35
Masterchiev schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 22:27:
[...]

Vind je? Met 77€ per maand is je return on investment 110 maanden. Dat is langer dan het product überhaupt werkt. Kortom met de slijtage meegenomen kost het je geld en is het niet winstgevend.
Ja dat is toch ook wat ik zeg ;)

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 07:06
Gohf046 schreef op zaterdag 22 maart 2025 @ 22:16:
[...]

Feitelijk nog meer. Want je had die 7000 ook op een deposito-spaarrekening kunnen zetten, of in een relatief veilig indexfonds kunnen investeren. Die misgelopen inkomsten moet je eigenlijk ook nog terugverdienen.

Maaaarr…ten eerste: vergeet naast de 47 euro inkomsten ook niet wat je eventueel anders had moeten betalen. Als je eerst bijvoorbeeld (ik noem maar ff willekeurig wat bedragen) 20 euro betaalt, en met een accu 50 terugkrijgt, zijn je inkomsten feitelijk 70.

Ten tweede; je gaat ervan uit dat t ding na 10 jaar helemaal is afgeschreven, maar dat hoeft niet zo te zijn.

Ten derde: je kan ook na 5 jaar verhuizen en dan is misschien je huis meer waard of aantrekkelijker dankzij je elektrische installatie inclusief accu.

En: dit is allemaal alleen waar als je
“Return in investment” alleen in geld telt. Maar dat doen we bij best veel aankopen niet. Waarom bij een accu wel? Ik koop niet (alleen) een financieel ding. Ik koop ook (misschien) duurzaamheid, gewoon interessante techniek in huis, gemoedsrust, etc, whatever. Dat mag misschien wat kosten. Hoeveel mag je zelf bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven4474
@Prullenbak84 goede punten! In mijn geval heb ik het geld geleend met 0% rente bij het warmte fonds. Dus dat geeft mij een cashflow voordeel omdat ik pas na 5 jaar eventueel ga aflossen. Als je alleen in aanmerking komt voor een lening met rente is die ook nog mogelijk aftrekbaar. Ik zou het dus altijd nog vergelijken met de laagst mogelijke rente die je kan betalen.

Volgens mij is de 47 euro eerder genoemd het totaal aan powerplay inkomsten (daar zit ik tenminste ook ongeveer op).

Ik volg het punt niet zo qua eventuele extra waarde bij verhuizing. Lijkt mij niet waarschijnlijk dat je als je de Batterij net geïnstalleerd hebt dat je hetzelfde of meer van die waarde terugkrijgt. Ik zou het ook niet vreemd vinden als een potentiële koper de thuisbatterij als nadeel zou zien gezien de nadelen.

Deze nadelen (ruimte innemen, pieptoon, brandgevaar, schade aan huis bij installatie, minder inzicht in verbruik huis) zouden wat mij betreft ook meegenomen moeten worden voor het volledige beeld.

Wat betreft return on investment lijkt mij dat we alleen naar het geld kijken hier omdat dat voor de meeste mensen bijna de volledige opbrengst vertegenwoordigd. Zelf vind ik het best interessant om duurzame dingen te doen maar het moet zich wat mij betreft wel binnen een redelijke termijn terugverdienen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik ben wel benieuwd wat duurzaamheid betekend bij de Nexus als er duizenden kWh's per jaar geladen en ontladen worden. Is duurzaamheid bijvoorbeeld niet zorgen dat dit zo min mogelijk is en zorgen dat je eventueel zonoverschot opvangt, zelf verbuikt zodat een gascentrale niet hoeft bij te springen? Just curious naar die duurzaamheids gedachte.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven4474
@Devke ik zou ook wel benieuwd zijn naar een berekening inderdaad. Momenteel komen ze niet verder dan gewoon roepen dat ze duurzaam zijn volgens mij.

Zonoverschot opslaan is niet altijd duurzaam lijkt mij. Zonoverschot bij mij thuis betekent natuurlijk nog niet dat dat in geheel Nederland zo is. Mij lijkt dat het het meest duurzaam is om te laden op momenten dat over heel Nederland een overschot is.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• bokkow
Devke schreef op zondag 23 maart 2025 @ 07:25:
Ik ben wel benieuwd wat duurzaamheid betekend bij de Nexus als er duizenden kWh's per jaar geladen en ontladen worden. Is duurzaamheid bijvoorbeeld niet zorgen dat dit zo min mogelijk is en zorgen dat je eventueel zonoverschot opvangt, zelf verbuikt zodat een gascentrale niet hoeft bij te springen? Just curious naar die duurzaamheids gedachte.
Voorlopig is het inderdaad niet duurzaam. Zodra de batterij wel meer ingezet wordt voor opname van overschot, zelfconsumptie, verlagen van ochtend en avondpieken en dare I say iets meewerkt in congestie verhelpen op basis van uitgelezen netspanning? Dan wordt het wel meer een duurzaam verhaal.

Dit is ook waar Zonneplan ons al sinds medio vorig jaar mee aan het lijntje houdt he. Ja we ontwikkelen verder, we doen aan valuestacking, we doen aan uitbreiden zelfconsumptie, bla bla bla.

Ze hebben een zeer magere, eigenlijk doekje voor het bloeden, variant van zelfconsumptie geimplementeerd en verder? NIETS, ja ze schuiven heel veel dozen aan mensen die daarna vragen waarom het niets doet met hun zonnepanelen.

Het product is interessant en met potentie, de implementatie is matig, de ontwikkeling is sub par en de marketing grenst aan oplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
sven4474 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 08:04:
@Devke ik zou ook wel benieuwd zijn naar een berekening inderdaad. Momenteel komen ze niet verder dan gewoon roepen dat ze duurzaam zijn volgens mij.

Zonoverschot opslaan is niet altijd duurzaam lijkt mij. Zonoverschot bij mij thuis betekent natuurlijk nog niet dat dat in geheel Nederland zo is. Mij lijkt dat het het meest duurzaam is om te laden op momenten dat over heel Nederland een overschot is.
Beredenering zou al fijn zijn ;) een berekening is nog een stap te ver.

Zonoverschot opslaan voor later eigen gebruik is in 95% van de gevallen wel een verantwoorde actie. Als jij overschot hebt dan is het een veilige gok dat de buurman dat ook heeft. Het heeft weinig zin om te denken aan heel Nederland, de afstand Groningen > Maastricht gaat jouw zonnestroom niet afleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
sven4474 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 07:19:
@Prullenbak84 goede punten! In mijn geval heb ik het geld geleend met 0% rente bij het warmte fonds. Dus dat geeft mij een cashflow voordeel omdat ik pas na 5 jaar eventueel ga aflossen. Als je alleen in aanmerking komt voor een lening met rente is die ook nog mogelijk aftrekbaar. Ik zou het dus altijd nog vergelijken met de laagst mogelijke rente die je kan betalen.
OK. Lekker bezig dan juist. Lijkt me?
Volgens mij is de 47 euro eerder genoemd het totaal aan powerplay inkomsten (daar zit ik tenminste ook ongeveer op).
Ah. excuus.
[quote]
Ik volg het punt niet zo qua eventuele extra waarde bij verhuizing. Lijkt mij niet waarschijnlijk dat je als je de Batterij net geïnstalleerd hebt dat je hetzelfde of meer van die waarde terugkrijgt. Ik zou het ook niet vreemd vinden als een potentiële koper de thuisbatterij als nadeel zou zien gezien de nadelen.

Deze nadelen (ruimte innemen, pieptoon, brandgevaar, schade aan huis bij installatie, minder inzicht in verbruik huis) zouden wat mij betreft ook meegenomen moeten worden voor het volledige beeld.
Dit verwacht ik echt helemaal niet. Nu heel misschien nog wel, maar de algemene verwachting lijkt toch wel dat een batterij vanaf 2027 toch wel een voordeel gaat zijn bij een huis met (veel) zonnepanelen en veel verbruik. Zelfconsumptie verhogen lijkt toch wel het devies te gaan worden de komende jaren en dan is dit een pluspunt. We waren op de lange termijn aan het kijken, toch? ;)
Wat betreft return on investment lijkt mij dat we alleen naar het geld kijken hier omdat dat voor de meeste mensen bijna de volledige opbrengst vertegenwoordigd. Zelf vind ik het best interessant om duurzame dingen te doen maar het moet zich wat mij betreft wel binnen een redelijke termijn terugverdienen.
Ja, het is logisch dat mensen dat doen, maar of het terecht is, is de vraag. Ik denk van niet. En als je die nexus nu hebt gekocht en je dacht hem in de komende 1,5 jaar met powerplay terug te verdienen, dan heb je jezelf te rijk gerekend, vrees ik. Ik vind het jammer (en ook wel vreemd, eigenlijk) om te zien dat er toch best wat mensen zijn die daar vrij laat achter komen. Maar dat wil niet zeggen dat het gelijk een miskoop is.

Je moet denk ik vooral kijken naar de toekomst. En voor mijn situatie is het afschaffen van salderen echt een zorgpunt. Mijn energiekosten zouden bij mijn vorige leverancier (met terugleverkosten) met zo'n 600 euro per jaar gestegen zijn. Met een dynamisch contract en een beetje opletten wanneer ik stroom gebruik, heb ik dat terug weten te dringen naar - hoop ik - 400. Maar in 2027 wordt (denken we toch) zelfconsumptie veel belangrijker, anders wordt dit nog veel meer. Ik heb geen zin om altijd hier mee bezig te zijn en wil dat die zelfconsumptie automatisch een stuk beter wordt. Een accu is één manier om dat te bereiken. Die gemoedsrust koop ik. Als die gratis blijkt, of zelfs geld op te leveren, top. Zo niet, ook prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bokkow schreef op zondag 23 maart 2025 @ 08:29:
[...]

Beredenering zou al fijn zijn ;) een berekening is nog een stap te ver.

Zonoverschot opslaan voor later eigen gebruik is in 95% van de gevallen wel een verantwoorde actie. Als jij overschot hebt dan is het een veilige gok dat de buurman dat ook heeft. Het heeft weinig zin om te denken aan heel Nederland, de afstand Groningen > Maastricht gaat jouw zonnestroom niet afleggen.
Eens. Overschot reist niet naar de andere kant van het land. De buurman is denk ik een veel realistischere optie. Ik heb zelf de HW PIB staan. 1 ter lering en vermaak. Ook daar kun je zeggen ik doe het voor duurzaamheid maar gaat die vlieger imo niet lekker op. Met een RTE van 76.2% gooi ik toch 24% stroom weg. Bij hetzelfde verbruik en opwek in een jaar (wat hier aardig lukt) zal ik die 24% ergens terug moeten kopen. NOM draait hij goed in deze periode. En akelig lekker NOM. Die 24% komt terug van de winter. Daar gaat het tekort ontstaan. Dan moet je hopen dat het door de wind rechtgetrokken wordt of het is toch die gascentrale. Echter gaat het hier om vele male minder aantal kWh's per jaar. Ik gok een max 150 a 175.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
bokkow schreef op zondag 23 maart 2025 @ 08:22:
[...]

Voorlopig is het inderdaad niet duurzaam. Zodra de batterij wel meer ingezet wordt voor opname van overschot, zelfconsumptie, verlagen van ochtend en avondpieken en dare I say iets meewerkt in congestie verhelpen op basis van uitgelezen netspanning? Dan wordt het wel meer een duurzaam verhaal.
Ik ging ook nog reageren op die duurzaamheid, maar dit is het wel zo'n beetje. Ik had duurzaam ook met "(misschien)" aangeduid :)
Dit is ook waar Zonneplan ons al sinds medio vorig jaar mee aan het lijntje houdt he. Ja we ontwikkelen verder, we doen aan valuestacking, we doen aan uitbreiden zelfconsumptie, bla bla bla.

Ze hebben een zeer magere, eigenlijk doekje voor het bloeden, variant van zelfconsumptie geimplementeerd en verder? NIETS, ja ze schuiven heel veel dozen aan mensen die daarna vragen waarom het niets doet met hun zonnepanelen.

Het product is interessant en met potentie, de implementatie is matig, de ontwikkeling is sub par en de marketing grenst aan oplichting.
"oplichting" gaat wel echt veel te ver. Slechte of te weinig voorlichting, zeker. Maar aan de andere kant: Je verdiept je toch een beetje in een product, voor je zoveel geld uitgeeft? Je weet dat powerplay momenteel het doel is van de nexus. Die zelfconsumptiemodus is nog karig, maar heeft ook amper zin momenteel. Het is vooral om te laten zien "dit kan in de toekomst ook".

Ik zou het eigenlijk gek vinden als zonneplan nu al veel tijd en geld stopt in een verbeterde zelfconsumptiemodus, terwijl er ook mensen klagen over het onbalans-algoritme.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
Prullenbak84 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 08:41:

[...]

"oplichting" gaat wel echt veel te ver. Slechte of te weinig voorlichting, zeker. Maar aan de andere kant: Je verdiept je toch een beetje in een product, voor je zoveel geld uitgeeft? Je weet dat powerplay momenteel het doel is van de nexus. Die zelfconsumptiemodus is nog karig, maar heeft ook amper zin momenteel. Het is vooral om te laten zien "dit kan in de toekomst ook".

Ik zou het eigenlijk gek vinden als zonneplan nu al veel tijd en geld stopt in een verbeterde zelfconsumptiemodus, terwijl er ook mensen klagen over het onbalans-algoritme.
Doen ze wel wat aan het onbalans algoritme dan? 😉

Nee, zeggen dat het grenst aan oplichting gaat niet te ver. Tijden lang hebben ze terugverdientijd als een gegeven gecommuniceerd, ze bleven/blijven maar zeggen dat de batterij gebruikt maakt van je zon opwek, ze doen allerlei dubieuze acties te laten lijken vanuit de lokale gemeente. Ze doen er alles aan zo veel mogelijk dozen te schuiven en nemen het daarbij niet zo nauw met waarheden.

“Je verdiept je toch een beetje in een product, voor je zoveel geld uitgeeft? Je weet dat powerplay momenteel het doel is van de nexus.”

Uhu, ik heb me verdiept, jij hebt je verdiept, maar klap eens de facebook groep open? Ik weet inderdaad dat passief meesturen op onbalans het doel was/is maar om dit te behouden zou ook daar in ontwikkelt moeten worden. Sinds introductie is er niets veranderd. Ze hebben geen gehoor gegeven aan ramprate beperkingsvraag van TenneT, dat snijdt nu enorm in het originele doel. Ze passen het algoritme niet aan naar de huidige omstandigheden en daarom in plaats van gisteren 2,- te noteren werd het een negatief getal.

Ik ben oprecht benieuwd wanneer de shit eindelijk de fan hit. Voor die tijd ga ik lekker knutselen aan een werkbare sturing om de knop om te zetten zodra ik dat wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Prullenbak84 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 08:41:
[...]

Ik ging ook nog reageren op die duurzaamheid, maar dit is het wel zo'n beetje. Ik had duurzaam ook met "(misschien)" aangeduid :)

[...]

Oplichting vindt ik persoonlijk niet te ver gaan. Ze adverteren (op de radio) dat er iedere dag geld verdient wordt. Dat is helaas niet het geval. Waarschijnlijk komen ze er mee weg omdat ze niet vertellen dat de koper geld verdient en ZP verdient inderdaad iedere dag geld. :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
bokkow schreef op zondag 23 maart 2025 @ 08:56:
[...]

Doen ze wel wat aan het onbalans algoritme dan? 😉
Haha dat hoor je mij niet zeggen want ik heb geen idee :)

Tuurlijk zou het ze enorm sieren als ze (veel) meer openheid zouden geven en geïnteresseerden op de hoogte zouden houden. Maar helaas.
Maar als ze nu zouden zeggen: “goed nieuws, we werken keihard aan een verbeterde zelfconsumptiemodus” zou dat best gek zijn. Tenzij zij al aan zien komen dat die onbalans-markt voor ons al veel eerder onhandig of zelfs illegaal wordt.

Nou, veel mitsen, maren en tenzij’s. En die moet je denk ik sowieso in je achterhoofd houden bij dit soort producten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
John245 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:15:
[...]

Oplichting vindt ik persoonlijk niet te ver gaan. Ze adverteren (op de radio) dat er iedere dag geld verdient wordt. Dat is helaas niet het geval. Waarschijnlijk komen ze er mee weg omdat ze niet vertellen dat de koper geld verdient en ZP verdient inderdaad iedere dag geld. :( :(
Een loterij zegt ook “doe mee en win”. Op basis daarvan 10 staatsloten kopen en dan “oplichterij” roepen als je geen miljonair bent, is ook gewoon niet terecht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-09 19:15
Gisteren was toch echt niet best hoor...
Je kunt niet altijd zes gooien, maar dit is toch ook wel te vermijden lijkt me...
50 kWh in en uit, en van +1.60 naar -1.00 euro einde van de dag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rpjldu0N3Ebpxrb0s-FuHQXwn88=/x800/filters:strip_exif()/f/image/a92H6qf9LWDeBn0xwgCN3Qnf.png?f=fotoalbum_large

Nu trouwens een correctie naar beneden. Zojuist was het nog 2.23. Nu ineens 0.76

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masterchiev
Hoppa weer 2€ verloren vandaag. Nog een paar keer zo top switch en dan gaan we weer in de min eindigen.

Echt een top product.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Nu online
Prullenbak84 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:23:
[...]

Een loterij zegt ook “doe mee en win”. Op basis daarvan 10 staatsloten kopen en dan “oplichterij” roepen als je geen miljonair bent, is ook gewoon niet terecht.
Een loterij zegt "maak kans op" dat is wel een stuk genuanceerder.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ko Blankie
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-09 09:24
Bij deze wil ik officieel het verzoek doen bij Zonneplan om de Thuisbatterij op de goedkoopste moment (dan produceren de zonnepanelen het meest) op vol vermogen te laten laden en wanneer de epex prijs het hoogst is op vol vermogen te ontladen.

Dan zoek ik zelf wel uit wanneer het voor mij rendabel is
Gewoon in de app.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:37
Is het al tijd voor een handtekeningen actie en brief naar de directie van Zonneplan? ;-) Volgens mij ontstaat er munitie genoeg

[ Voor 17% gewijzigd door ervh op 23-03-2025 09:45 ]

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 11:00
En dat terwijl Frank Energie tussen de 4 en 9 euro opbrengst heeft...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masterchiev
ervh schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:45:
Is het al tijd voor een handtekeningen actie en brief naar de directie van Zonneplan? ;-) Volgens mij ontstaat er munitie genoeg
Ik denk dat het niet heel lang duurt voordat de consumentenbond een claim gaat doen of dat kopers in de gezamenlijkheid dit gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
marvin3241 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:46:
En dat terwijl Frank Energie tussen de 4 en 9 euro opbrengst heeft...
Ik weet niet of zij R2 meteen doorrekenen zoals Zonneplan dat doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
jojost1 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:48:
[...]

Ik weet niet of zij R2 meteen doorrekenen zoals Zonneplan dat doet?
Kosten nog geen 1€. Trek het eraf en ze hebben het nog steeds 600% meer verdiend 🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 10:37
Masterchiev schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:47:
[...]

Ik denk dat het niet heel lang duurt voordat de consumentenbond een claim gaat doen of dat kopers in de gezamenlijkheid dit gaan doen.
Of gelijk doorstoten naar Radar :*)

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Er is toch geen R2 geweest vanochtend? Ik zie geen rode lijnen in de Enius app, en de positieve en negatieve piek vallen in een ander kwartier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
ervh schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:45:
Dat is handelen op de dagprijzen, en iets anders dan op onbalans. Zou een leuke optie zijn, en sommige accu’s doen dat. De Nexus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
John245 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:45:
[...]

Een loterij zegt "maak kans op" dat is wel een stuk genuanceerder.
Soms. Maar het punt was dat je niet zomaar meteen alle reclame moet geloven. Niet om een discussie over loterijen te starten….

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Prullenbak84 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:55:
[...]

Dat is handelen op de dagprijzen, en iets anders dan op onbalans. Zou een leuke optie zijn, en sommige accu’s doen dat. De Nexus niet.
En sterker nog: dat had deze maand ook meer opgebracht. Afgelopen week elke dag zo’n 25-30 cent verschil tussen de twee goedkoopste en duurste uren. Had €5 per dag opgeleverd en gegarandeerd ipv dit gokken op onbalans.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Prullenbak84
TKroon schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:12:
[...]

En sterker nog: dat had deze maand ook meer opgebracht. Afgelopen week elke dag zo’n 25-30 cent verschil tussen de twee goedkoopste en duurste uren. Had €5 per dag opgeleverd en gegarandeerd ipv dit gokken op onbalans.
Dan had je een andere accu moeten kopen, is wat ik bedoel.

En trouwens, hoe zit dat vergelijk als je t over een heel jaar bekijkt? Ik verbaas me een beetje over t kortetermijndenken hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masterchiev
Prullenbak84 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:18:
[...]

Dan had je een andere accu moeten kopen, is wat ik bedoel.

En trouwens, hoe zit dat vergelijk als je t over een heel jaar bekijkt? Ik verbaas me een beetje over t kortetermijndenken hier.
Zolang we niet 5€ per dag gemiddeld halen is het geen korte termijn. 1800€ per jaar gemiddeld zegt zonneplan.

Andere accu is natuurlijk raar. Zonneplan is al ruim 9 maanden “bezig” met meerdere inkomsten bronnen🧐😒.

Ik heb overigens nog nooit een ota update gezien? Jullie?
Laat staan een changelog.

Korte termijn denken doet zonneplan zelf om zeer gesloten te zijn zowel in de hardware als de communicatie. Ik heb geen idee wat er aan komt. Jullie?

[ Voor 10% gewijzigd door Masterchiev op 23-03-2025 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Masterchiev schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:25:
[...]

Zolang we niet 5€ per dag gemiddeld halen is het geen korte termijn. 1800€ per jaar gemiddeld zegt zonneplan.
Wat?!? Nee, het werkt andersom. Een gemiddelde bereken je over een bepaalde termijn. Je praat bijvoorbeeld over 5 euro gemiddeld als je 1800 euro per jaar hebt. Daar kunnen dan ook makkelijk heel veel negatieve of slechte dagen tussen zitten.

En die 1800 is natuurlijk veel te hoog. Dat is die marketing die je ook oplichting kan noemen, al naar gelang waar je vindt dat die grens ligt…
Andere accu is natuurlijk raar. Zonneplan is al ruim 9 maanden “bezig” met meerdere inkomsten bronnen🧐😒.
Zonneplan heeft nooit beweerd of beloofd op dagprijzen te werken met de nexus. Andere batterijen doen dat wel. Dat is echt geen geheim en wist je bij aanschaf. Toch?
Ik heb overigens nog nooit een ota update gezien? Jullie?
Laat staan een changelog.

Korte termijn denken doet zonneplan zelf om zeer gesloten te zijn zowel in de hardware als de communicatie. Ik heb geen idee wat er aan komt. Jullie?
Het gebrek aan transparantie is wel best jammer, daar ben ik t volledig eens met jullie. Al was t alleen maar omdat je geïnteresseerde early adopters hebt die je nu ontevreden maakt. Is gewoon een ontzettend gemiste kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Prullenbak84 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:32:
[...]

Wat?!? Nee, het werkt andersom. Een gemiddelde bereken je over een bepaalde termijn. Je praat bijvoorbeeld over 5 euro gemiddeld als je 1800 euro per jaar hebt. Daar kunnen dan ook makkelijk heel veel negatieve of slechte dagen tussen zitten.

En die 1800 is natuurlijk veel te hoog. Dat is die marketing die je ook oplichting kan noemen, al naar gelang waar je vindt dat die grens ligt…

[...]

Zonneplan heeft nooit beweerd of beloofd op dagprijzen te werken met de nexus. Andere batterijen doen dat wel. Dat is echt geen geheim en wist je bij aanschaf. Toch?

[...]

Het gebrek aan transparantie is wel best jammer, daar ben ik t volledig eens met jullie. Al was t alleen maar omdat je geïnteresseerde early adopters hebt die je nu ontevreden maakt. Is gewoon een ontzettend gemiste kans.
Het is balen. Ik persoonlijk gun ieder het beste. Hopelijk hersteld het nog voor de Nexus bezitter. Echter ik snap de frustratie (als ik het zo mag noemen wel). Het is wel de 1e groep Nexus bezitters die hier zitten en die praten wel uit ervaringen met de Nexus en met Zonneplan. Dus tja ik snap het wel dat mensen zich zo voelen of ervaren. Het is immers ook de ervaring van pak em beet een jaar Nexus i.c.m. Zonneplan. De prijs is prima voor wat je krijgt. Fair.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masterchiev

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EZBcmSfF8mPlmjWmDx-aQD-rn_s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/2qV9MiNqG9PIAcBZjYjFkUAN.png?f=fotoalbum_large

Ik lees hier toch echt wat anders uit.
Het is correct dat ze niet met dagprijzen werken. Dat staat er ook niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jojost1
[...]
Tja ik heb m nu iets meer dan een jaar staan en de opbrengst is hoger dan die verwachtte 1800. Ik denk dat het sentiment ook erg komt door de slechte laatste maanden (deels in de lijn der verwachting), het is de komende maanden afwachten wat de opbrengst gaat doen. Is het het weer / seizoen, is het die 5 minuten delay, is het wat anders..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Masterchiev schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:40:
[...]

[Afbeelding]

Ik lees hier toch echt wat anders uit.

Het is correct dat ze niet met dagprijzen werken. Dat staat er ook niet.
Er staat toch letterlijk dat ie alleen onbalansmarkt doet? En dat er in de toekomst andere mogelijkheden komen. Die zelfconsumptie is er deels (en is ook waarschijnlijk de enige die op de écht lange termijn - 2027 en verder - relevant is, maar goed)

Wat lees jij dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
jojost1 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:43:
[...]

Tja ik heb m nu iets meer dan een jaar staan en de opbrengst is hoger dan die verwachtte 1800. Ik denk dat het sentiment ook erg komt door de slechte laatste maanden (deels in de lijn der verwachting), het is de komende maanden afwachten wat de opbrengst gaat doen. Is het het weer / seizoen, is het die 5 minuten delay, is het wat anders..
Ja, precies. Dat is de nuance en lange termijn die ik hier veel mis.

Natuurlijk is t klote als ie verlies staat te maken. En ik vind die verhalen ook spannend. Maar zolang ie gemiddeld over langere tijd dit soort bedragen oplevert, is het niet gek, toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masterchiev
Prullenbak84 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:48:
[...]

Er staat toch letterlijk dat ie alleen onbalansmarkt doet? En dat er in de toekomst andere mogelijkheden komen. Die zelfconsumptie is er deels (en is ook waarschijnlijk de enige die op de écht lange termijn - 2027 en verder - relevant is, maar goed)

Wat lees jij dan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5jb3rLZICM-3zkaq8f3ruHgoQBc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CNqWm0xMArpV9KPURwRN2sHq.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gTIp6uwkZ1G3ym0fAj9ljRpGDdU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jJiRM4TAZgU6VnETM8MQssMz.png?f=fotoalbum_large

Weet niet waar ze deze getallen vandaan hebben dan, maar niet van een nexus gebruiker. Dit illustreert de illusie dat je wel dynamisch kan laden en ontladen. Pure misleiding want het kan helemaal niet. Tweede staatje in de grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Masterchiev schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:50:
[...]

Weet niet waar ze deze getallen vandaan hebben dan, maar niet van een nexus gebruiker. Dit illustreert de illusie dat je wel dynamisch kan laden en ontladen. Pure misleiding want het kan helemaal niet. Tweede staatje in de grafiek.
Het is mij volledig duidelijk dat dit een vergelijk is tussen de nexus (groene balk) en andere mogelijkheden (grijze balken).

En er staat echt nergens dat ie ook handelt op dagprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
Prullenbak84 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:54:
[...]

Het is mij volledig duidelijk dat dit een vergelijk is tussen de nexus (groene balk) en andere mogelijkheden (grijze balken).

En er staat echt nergens dat ie ook handelt op dagprijzen.
Dat is totaal niet duidelijk. Boven aan staat dat dit de 20kwh nexus betreft. En dan een staatje eronder met de verschillende mogelijkheden die er zogenaamd zijn. Waarbij tweede staatje zegt op dynamisch laden. Geen idee bij wie ze dit hebben gemeten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Devke schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:38:
[...]

Het is balen. Ik persoonlijk gun ieder het beste. Hopelijk hersteld het nog voor de Nexus bezitter. Echter ik snap de frustratie (als ik het zo mag noemen wel). Het is wel de 1e groep Nexus bezitters die hier zitten en die praten wel uit ervaringen met de Nexus en met Zonneplan. Dus tja ik snap het wel dat mensen zich zo voelen of ervaren. Het is immers ook de ervaring van pak em beet een jaar Nexus i.c.m. Zonneplan. De prijs is prima voor wat je krijgt. Fair.
Ik snap de frustratie ook wel. En ik vind t ook spannend, omdat ik net zo’n ding besteld heb. Maar een beetje nuance mag ook wel. Dus die breng ik dan maar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Masterchiev schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:56:
[...]

Dat is totaal niet duidelijk. Boven aan staat dat dit de 20kwh nexus betreft. En dan een staatje eronder met de verschillende mogelijkheden die er zogenaamd zijn. Waarbij tweede staatje zegt op dynamisch laden. Geen idee bij wie ze dit hebben gemeten ?
Ok. Mij was het wel duidelijk. Maar echt overduidelijk geen-twijfel-mogelijk-duidelijk. In je laatste screenshot worden de balkjes nog eens extra uitgelegd.

Dus tja.

[ Voor 6% gewijzigd door Prullenbak84 op 23-03-2025 10:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerrit1968
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 11:05
Ik snap zeker alle frustraties en zie zelf ook grote verschillen met vorig jaar. 15 maart 2024 de batterij geplaatst en maart vorig jaar toch een opbrengst van €169, nu €46.
Gemiddelde opbrengst vorig jaar per dag €5,7 en dit jaar €2,6.
Vorig jaar was het uitzonderlijk dat je opbrengst een keer iets minder was, maar altijd positief, nu regelmatig in de min. Ben benieuwd hoe het verder gaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:46
Sinds de aanpassing met die 5 minuten vertraging is het een stuk minder geworden.
Dat is denk ik een conclusie die we wel kunnen trekken,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
Bongoarnhem schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:13:
Sinds de aanpassing met die 5 minuten vertraging is het een stuk minder geworden.
Dat is denk ik een conclusie die we wel kunnen trekken,
Dat is helemaal geen conclusie die je kan trekken.

Kan ook toeval zijn. Misschien was het zonder die aanpassing nog wel veel slechter geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimabel
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20-07 23:01
Prullenbak84 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 09:23:
[...]

Bij een loterij weet je dat het een loterij is! En daar maak je kans op een prijs. Dat is een kenmerk van een loterij. Die vergelijking is dus volstrekt onterecht en slaat de discussie op dit forum dood .

Zonneplan pretendeert een serieus bedrijf te zijn met een serieus bijdrage aan duurzaamheid mbt energie, met een mooi financieel rendement voor de accukopers waarbij hun innovaties zouden leiden tot voortdurende verbeteringen om goed te anticiperen op veranderingen in de energietransitie.
De accu zou voorbereid zijn op de toekomst. En ook mag je zelf naar een ander bedrijf. Maar vertellen er niet bij dat de benodigde diverse hardware niet aanwezig is of (mogelijk) zelfs actief achterwege is gelaten.
Nee, Zonneplan is voor mij allang niet meer het sympathieke innoverende maatschappelijk verantwoord operende bedrijf. Het is een grote blackbox. Zowel van Kiki als van medewerkers krijg je voor de hand liggende antwoorden op vragen die soms juist zijn maar soms ook niet.
Daar heb je dus niets aan.
Ik volg dit blog nog in de hoop op verbetering bij Zonneplan.
Overigens is er wél een overeenkomst met een loterij en dat is de werking van hun logaritme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prullenbak84
Aimabel schreef op zondag 23 maart 2025 @ 11:16:
[...]

Bij een loterij weet je dat het een loterij is! En daar maak je kans op een prijs. Dat is een kenmerk van een loterij. Die vergelijking is dus volstrekt onterecht
Het ging over een reclame op de radio en de loterij was gewoon het eerste wat me te binnen schoot. Ik had elke willekeurige reclame/product kunnen pakken. Je zoekt een punt wat ik niet maakte en tegelijk bevestig je mijn eigenlijke punt: in de reclame zegt men dingen, en je weet dat dit niet helemaal klopt dus met je eigen kennis of verdere verdieping kan je een geïnformeerde keuze maken. Iets kopen van duizenden euro’s, puur omdat er in een reclame geroepen wordt dat je “elke dag geld verdient” is gewoon niet zo handig :) en dan boos worden omdat je niet letterlijk élke dag geld verdient, ook niet.

Dat het algemene publiek wel weet hoe een loterij werkt, maar niet hoe een thuisbatterij werkt, is logisch, en legt een zekere verantwoordelijkheid bij de adverteerder, maar ook zeker bij de consument.
en slaat de discussie op dit forum dood .
Was het maar zo :P

[ Voor 35% gewijzigd door Prullenbak84 op 23-03-2025 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Prullenbak84 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 10:50:
[...]

Ja, precies. Dat is de nuance en lange termijn die ik hier veel mis.

Natuurlijk is t klote als ie verlies staat te maken. En ik vind die verhalen ook spannend. Maar zolang ie gemiddeld over langere tijd dit soort bedragen oplevert, is het niet gek, toch?
Mwa. Dit is toch wel een beetje jezelf voor de gek houden.. Tot aan Picasso en 5 minuten vertraging (november) was het gemiddelde ruim boven 5,50 per dag, inmiddels is het rond 4,75 per dag over de gehele looptijd bij mij (11 april). Nee het feestje van vorig jaar op passieve onbalans sturing gaan we dit jaar niet meer zien.

“Nu begint het seizoen”, is een vreemde opmerking als je het mij vraagt. Voor zon opwek klopt dit, maar voor onbalans; zon heeft zeker effect maar onderschat andere invloeden niet, er is niet zoiets als een onbalans seizoen.

Mocht je dat wel denken; vorig jaar maart was minder zon opwek dan dit jaar, echter was maart vorig jaar goed voor €220,-+ bij Zonneplan. Go figure.

[ Voor 21% gewijzigd door bokkow op 23-03-2025 12:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
bokkow schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:16:
[...]

Mwa. Dit is toch wel een beetje jezelf voor de gek houden.. Tot aan Picasso en 5 minuten vertraging (november) was het gemiddelde ruim boven 5,50 per dag, inmiddels is het rond 4,75 per dag over de gehele looptijd bij mij (11 april). Nee het feestje van vorig jaar op passieve onbalans sturing gaan we dit jaar niet meer zien.
Wat is precies jezelf voor de gek houden? Op langere termijn kijken? Lijkt me niet toch. Ik vind trouwens gemiddeld 4,75 per dag nog steeds best goed. Dat is ruim 1700 per jaar...
“Nu begint het seizoen”, is een vreemde opmerking als je het mij vraagt. Voor zon opwek klopt dit, maar voor onbalans; zon heeft zeker effect maar onderschat andere invloeden niet, er is niet zoiets als een onbalans seizoen.

Mocht je dat wel denken; vorig jaar maart was minder zon opwek dan dit jaar, echter was maart vorig jaar goed voor €220,-+ bij Zonneplan. Go figure.
Eens. Gelukkig zei zowel ik, als het bericht waar ik op reageerde, niet "Nu begint het seizoen" ...dus...

Jojost vroeg zich volgens mij af hoe het (wellicht tijdelijke, who knows) opbrengstverschil te verklaren was, en vroeg zich hardop af "is het het weer/seizoen? Is het iets anders?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 11:00
Zojuist nog een correctie op de opbrengst van gisteren, waardoor deze nog een euro lager is geworden bij mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-09 19:15
marvin3241 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 13:03:
Zojuist nog een correctie op de opbrengst van gisteren, waardoor deze nog een euro lager is geworden bij mij...
Idem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrit1968
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 11:05
Yep, bij mij ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco4659
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-09 22:25
Hier van € -0,37 naar € -1,29 gecorrigeerd terwijl ik op de dag gewoon meer dan 2euries in de plus heb gestaan. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Prullenbak84 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:46:
[...]

Wat is precies jezelf voor de gek houden? Op langere termijn kijken? Lijkt me niet toch. Ik vind trouwens gemiddeld 4,75 per dag nog steeds best goed. Dat is ruim 1700 per jaar...
Nee natuurlijk is op lange termijn kijken an sich niet jezelf voor de gek houden. Maar een trendlijn negeren is het andere uiterste. Het gemiddelde neemt af en het is niet waarschijnlijk dat dit beter gaat worden zonder aanpassingen. Daarom is het jezelf voor de gek houden te zeggen dat “over het afgelopen jaar 1700,- toch dikke prima is” dat is het verleden en vooruit kijkend, zeg maar op de lange termijn, is de helft of minder meer realistisch.
Prullenbak84 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 12:46:
[...]

Eens. Gelukkig zei zowel ik, als het bericht waar ik op reageerde, niet "Nu begint het seizoen" ...dus...

Jojost vroeg zich volgens mij af hoe het (wellicht tijdelijke, who knows) opbrengstverschil te verklaren was, en vroeg zich hardop af "is het het weer/seizoen? Is het iets anders?"
Dat is heel simpel; aanpassingen door TenneT voor passief meesturen op onbalans. Excuus dat seizoen me triggerde, dat gebruikte Zonneplan zelf eind vorig jaar als enige reden voor verminderde opbrengsten. Daar kun je ook iets van vinden.

Pagina: 1 ... 43 ... 64 Laatste