sven4474 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 07:19:
@
Prullenbak84 goede punten! In mijn geval heb ik het geld geleend met 0% rente bij het warmte fonds. Dus dat geeft mij een cashflow voordeel omdat ik pas na 5 jaar eventueel ga aflossen. Als je alleen in aanmerking komt voor een lening met rente is die ook nog mogelijk aftrekbaar. Ik zou het dus altijd nog vergelijken met de laagst mogelijke rente die je kan betalen.
OK. Lekker bezig dan juist. Lijkt me?
Volgens mij is de 47 euro eerder genoemd het totaal aan powerplay inkomsten (daar zit ik tenminste ook ongeveer op).
Ah. excuus.
[quote]
Ik volg het punt niet zo qua eventuele extra waarde bij verhuizing. Lijkt mij niet waarschijnlijk dat je als je de Batterij net geïnstalleerd hebt dat je hetzelfde of meer van die waarde terugkrijgt. Ik zou het ook niet vreemd vinden als een potentiële koper de thuisbatterij als nadeel zou zien gezien de nadelen.
Deze nadelen (ruimte innemen, pieptoon, brandgevaar, schade aan huis bij installatie, minder inzicht in verbruik huis) zouden wat mij betreft ook meegenomen moeten worden voor het volledige beeld.
Dit verwacht ik echt helemaal niet. Nu heel misschien nog wel, maar de algemene verwachting lijkt toch wel dat een batterij vanaf 2027 toch wel een voordeel gaat zijn bij een huis met (veel) zonnepanelen en veel verbruik. Zelfconsumptie verhogen lijkt toch wel het devies te gaan worden de komende jaren en dan is dit een pluspunt. We waren op de lange termijn aan het kijken, toch?

Wat betreft return on investment lijkt mij dat we alleen naar het geld kijken hier omdat dat voor de meeste mensen bijna de volledige opbrengst vertegenwoordigd. Zelf vind ik het best interessant om duurzame dingen te doen maar het moet zich wat mij betreft wel binnen een redelijke termijn terugverdienen.
Ja, het is logisch dat mensen dat doen, maar of het terecht is, is de vraag. Ik denk van niet. En als je die nexus nu hebt gekocht en je dacht hem in de komende 1,5 jaar met powerplay terug te verdienen, dan heb je jezelf te rijk gerekend, vrees ik. Ik vind het jammer (en ook wel vreemd, eigenlijk) om te zien dat er toch best wat mensen zijn die daar vrij laat achter komen. Maar dat wil niet zeggen dat het gelijk een miskoop is.
Je moet denk ik vooral kijken naar de toekomst. En voor mijn situatie is het afschaffen van salderen echt een zorgpunt. Mijn energiekosten zouden bij mijn vorige leverancier (met terugleverkosten) met zo'n 600 euro per jaar gestegen zijn. Met een dynamisch contract en een beetje opletten wanneer ik stroom gebruik, heb ik dat terug weten te dringen naar - hoop ik - 400. Maar in 2027 wordt (denken we toch) zelfconsumptie veel belangrijker, anders wordt dit nog veel meer. Ik heb geen zin om altijd hier mee bezig te zijn en wil dat die zelfconsumptie automatisch een stuk beter wordt. Een accu is één manier om dat te bereiken. Die gemoedsrust koop ik. Als die gratis blijkt, of zelfs geld op te leveren, top. Zo niet, ook prima.