Wat is het voordeel van bliq?leksts schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 18:33:
Ik had Bliq gemaild met de vraag of hun systeem ooit beschikbaar wordt voor de Nexus. Zij zeggen:
[...]
Volgens mij kan dit momenteel zeer slecht redement opleveren. Als ik zie dat ik soms -0.50€ rendement heb terwijl mijn panelen deels het opladen hebben ondersteunt doet mij vermoeden dat de AI boys en girls bij zonneplan nog werk te doen hebben. sowieso ben ik nog niet overtuigd van mijn aankoop tot nu toeChiqo schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:24:
[...]
Ik weet niet zeker of ik dit goed verwoord, maar ik vraag me nog steeds af hoe dit precies zit. Omdat de zonnepanelen direct aan de batterij leveren, gaat de stroom niet het net op en wordt er op dat moment niet gesaldeerd. Stel dat de batterij wordt opgeladen met 5 kWh van de zonnepanelen en 5 kWh van het net, dan gaat er in totaal 10 kWh naar de batterij.
Maar als ik dan tegelijkertijd een airco aan zou hebben die 1 kWh verbruikt, betaal ik dan voor die 1 kWh omdat mijn totale verbruik op dat moment 11 kWh is, of niet? Ik heb het idee dat dit dan geld kost voor eigen verbruik. Maar ik kan het mis hebben.
Oh, dat weet ik niet. Ik was op zoek naar alternatieve aansturing en vond dit antwoord interessant genoeg om hier te delen.
Als er alternatieve aansturing mogelijk zou zijn, is dat wel een voordeel. Opties...
Het ding is dat je zonnepanelen het opladen van je nexus niet op papier ondersteund. Zonneplan weet wat je batterij doet qua laden en ontladen, en gebruikt die getallen om te verrekenen tegen onbalans prijzen.-Colossalman- schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 20:35:
[...]
Volgens mij kan dit momenteel zeer slecht redement opleveren. Als ik zie dat ik soms -0.50€ rendement heb terwijl mijn panelen deels het opladen hebben ondersteunt doet mij vermoeden dat de AI boys en girls bij zonneplan nog werk te doen hebben. sowieso ben ik nog niet overtuigd van mijn aankoop tot nu toe
Je zonne-energie wordt afgerekend op EPEX markt prijzen, ook het stuk wat je accu in vloeit en je P1 niet door gaat.
De berekening van de Nexus gebruikt namelijk niet de P1 meter.
Dus stel:
Accu laad met 10kW
Panelen leveren met 6kW
Je warmtepomp gebruikt 1kW
Je P1 meter ziet 5kW verbruik
10kW wordt tegen onbalans afgerekend.
Dat betekend dat (5-10) 5kW teruggeleverd wordt (want negatief = leveren) en zo wordt afgerekend volgens EPEX prijzen.
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
Als er alternatieve aansturingen zijn is alleen dat feit al een voordeel, zodat ZP wat meer achter de broek aangezeten wordt om zaken in goede banen te leiden.leksts schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 21:18:
[...]
Oh, dat weet ik niet. Ik was op zoek naar alternatieve aansturing en vond dit antwoord interessant genoeg om hier te delen.
Als er alternatieve aansturing mogelijk zou zijn, is dat wel een voordeel. Opties...
Het innovatieve lijkt er een beetje af te zijn en ze zijn nu onderweg om de zoveelste batterijboer te worden.

Misschien dat er achter de schermen wel wat gebeurt maar dat duurt veel en veelste lang.

Ik begin er toch ook juist steeds weer zo naar te kijken. Had bij een aantal bedrijven een offerte/advies opgevraagd voor een thuisaccu en de prijzen waar zij mee kwamen lagen veel hoger dan de nexus, voor aanzienlijk kleinere batterijen. Dus dat is al winst. Vervolgens nog de onbalans-winst voor zolang het nog duurt, maar is toch een beetje extra voordeel.nullr0ute schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 16:53:
[...]
Waarom?
Hoe ik er naar kijk:
- De onderdelen die Zonneplan plaatst (Pylontech accu' + BMS en Solis omvormer) krijg je nergens goedkoper (vergeet de installatie niet)
- Handelen met onbalans is leuk, maar ook een aflopende zaak. Wanneer er wat gaat gebeuren weet niemand. Maar als het stopt heb je alvast een mooie 20 kWh accu staan voor een erg nette prijs. Bijvoorbeeld om je eigen stroom in op te slaan of te handelen op de EPEX markt.
Ik zit juist te denken om m te gaan bestellen. Ook (of juist?) na dat AD artikel.
Ik blijf het wat zonde vinden dat er honderden KW rond gepompt wordt zonder enige echte winst.Prullenbak84 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 13:06:
[...]
Ik begin er toch ook juist steeds weer zo naar te kijken. Had bij een aantal bedrijven een offerte/advies opgevraagd voor een thuisaccu en de prijzen waar zij mee kwamen lagen veel hoger dan de nexus, voor aanzienlijk kleinere batterijen. Dus dat is al winst. Vervolgens nog de onbalans-winst voor zolang het nog duurt, maar is toch een beetje extra voordeel.
Ik zit juist te denken om m te gaan bestellen. Ook (of juist?) na dat AD artikel.
Heb die accu's niet voor the greater good gekocht. Als ik straks na 3 jaar door het grootste deel van mijn Cycli ben is ook zonde als het niet grotendeels terugverdiend is.
Er is zeker wel winst, alleen gaat de winst van het rondpompen naar Zonneplan en die zijn je eeuwig dankbaar.-Colossalman- schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:34:
[...]
Ik blijf het wat zonde vinden dat er honderden KW rond gepompt wordt zonder enige echte winst.
Heb die accu's niet voor the greater good gekocht. Als ik straks na 3 jaar door het grootste deel van mijn Cycli ben is ook zonde als het niet grotendeels terugverdiend is.
Nou ja, dat geld wat je krijg is toch een soort van "winst"? Natuurlijk nog niet echt, want die accu is nog niet terugverdiend, maar wel ten opzichte van accu's die dat niet doen.-Colossalman- schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:34:
[...]
Ik blijf het wat zonde vinden dat er honderden KW rond gepompt wordt zonder enige echte winst.
Ik zie dan zeg maar elke euro die je van dat powerplay verdient maar als extra korting op de accu.
Dit weekend nog maar eens wat harder in verdiepen...
Als ik geld verdien, en zij ook, dikke prima zeker? Zij hebben ook software ontwikkeld enzo. Zo werkt de wereld nou eenmaal.Catdogsf schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:41:
[...]
Er is zeker wel winst, alleen gaat de winst van het rondpompen naar Zonneplan en die zijn je eeuwig dankbaar.
Met je eens hoor. zij mogen er zeker ook wel aan verdienen. maar het moet wel twee kanten op werken.Prullenbak84 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 16:02:
[...]
Als ik geld verdien, en zij ook, dikke prima zeker? Zij hebben ook software ontwikkeld enzo. Zo werkt de wereld nou eenmaal.
ik koop niet een accu om zonneplan te sponseren. Nu heb ik dat ding nog maar net en kan het komende jaar nog alle kanten op gaan maar wat ik al eerder zei, het is een beetje zonde om allemaal KW's te gaan rond pompen en ik zie er weinig van terug. dan ga ik liever nu al over op zelfconsumptie of epex handel(wat volgens mij ook redelijk lucratief kan zijn als je zelf een goede aansturing kan maken.
laden tijdens zonneuren en ontladen tijdens piek momenten kan al snel 10x30cent - teruglevergoeding opleveren per uur.
[ Voor 14% gewijzigd door -Colossalman- op 14-03-2025 17:08 ]
En dit baseer je op…Catdogsf schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 14:41:
[...]
Er is zeker wel winst, alleen gaat de winst van het rondpompen naar Zonneplan en die zijn je eeuwig dankbaar.
Nu al over op zelfconsumptie kan toch?-Colossalman- schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 17:02:
[...]
Met je eens hoor. zij mogen er zeker ook wel aan verdienen. maar het moet wel twee kanten op werken.
ik koop niet een accu om zonneplan te sponseren. Nu heb ik dat ding nog maar net en kan het komende jaar nog alle kanten op gaan maar wat ik al eerder zei, het is een beetje zonde om allemaal KW's te gaan rond pompen en ik zie er weinig van terug. dan ga ik liever nu al over op zelfconsumptie of epex handel(wat volgens mij ook redelijk lucratief kan zijn als je zelf een goede aansturing kan maken.
laden tijdens zonneuren en ontladen tijdens piek momenten kan al snel 10x30cent - teruglevergoeding opleveren per uur.
Alleen waarom dat nu al beter zou zijn dan die onbalans-handel, ontgaat me een beetje. Ja, jij vind het zonde om die “stroom rond te pompen”. Maar goed, dat wist je toen je m kocht toch?
(Ik mis vast iets, maar nogmaals: ik twijfel dus sterk om ook iets aan te schaffen, en neig vanwege de prijs erg naar de nexus)
[ Voor 6% gewijzigd door Prullenbak84 op 14-03-2025 17:37 ]
Ik ben vooral, op dit moment, teleurgesteld in het algoritme.Prullenbak84 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 17:36:
[...]
Nu al over op zelfconsumptie kan toch?
Alleen waarom dat nu al beter zou zijn dan die onbalans-handel, ontgaat me een beetje. Ja, jij vind het zonde om die “stroom rond te pompen”. Maar goed, dat wist je toen je m kocht toch?
(Ik mis vast iets, maar nogmaals: ik twijfel dus sterk om ook iets aan te schaffen, en neig vanwege de prijs erg naar de nexus)
ik weet dat ik over kan op zelfconsumptie maar daar gaat het niet om. ik doe een investering die ik wil terug verdienen en niet dat ik zie dat er honderden KW's rond gepompt worden voor 0,23 cent winst per dag.
dan gebruik ik liever mijn eigen stroom nu al. er zitten uiteraard uitschieters bij van 20euro winst in een uur.
Ik ben, wat ik eerder al aangaf, een nieuwe gebruiker(januari) maar het valt mij tot nu toe tegen. het kan vast efficenter. als het dit jaar zo blijft ga ik gewoon over op zelf consumptie en dat kan gewoon.
Probleem is dat men hier vaak zelf niet eens weet hoe het allemaal werkt. Dus om op al deze berichten conclusies te trekken zou ik zeker niet aan beginnen.Catdogsf schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 17:15:
[...]
Op heel veel berichten die hierover zijn geplaatst in dit topic.
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
Maar ben je teleurgesteld in het algoritme, omdat ‘ie niet/slecht doet wat ze beloven? Of omdat je verkeerd/slecht begrepen had wat ze beloven?-Colossalman- schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 18:07:
[...]
Ik ben vooral, op dit moment, teleurgesteld in het algoritme.
ik weet dat ik over kan op zelfconsumptie maar daar gaat het niet om. ik doe een investering die ik wil terug verdienen en niet dat ik zie dat er honderden KW's rond gepompt worden voor 0,23 cent winst per dag.
dan gebruik ik liever mijn eigen stroom nu al. er zitten uiteraard uitschieters bij van 20euro winst in een uur.
Ik ben, wat ik eerder al aangaf, een nieuwe gebruiker(januari) maar het valt mij tot nu toe tegen. het kan vast efficenter. als het dit jaar zo blijft ga ik gewoon over op zelf consumptie en dat kan gewoon.
Dit gevoel heb ik ook een beetje. Het lijkt me toch dat je je er eerst in verdiept, voor je een pot geld uitgeeft aan zo’n ding. Dat probeer ik dus ook te doen. Maar kan me nu toch ook niet aan de indruk onttrekken dat er hier nu ook wat onterecht ontevreden mensen rondhangen.Robindd schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 18:48:
[...]
Probleem is dat men hier vaak zelf niet eens weet hoe het allemaal werkt. Dus om op al deze berichten conclusies te trekken zou ik zeker niet aan beginnen.
Dat verbaasd mij nog het meest idd.. Dat je de details niet weet exact, ok.Prullenbak84 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 19:07:
[...]
Dit gevoel heb ik ook een beetje. Het lijkt me toch dat je je er eerst in verdiept, voor je een pot geld uitgeeft aan zo’n ding. Dat probeer ik dus ook te doen. Maar kan me nu toch ook niet aan de indruk onttrekken dat er hier nu ook wat onterecht ontevreden mensen rondhangen.
Maar dat men reageerd waarom die tijdens hoge EPEX oplaad e.d. heb je toch geen flauw benul. Maar je hebt wel flink geld aan uitgegeven.
Of nu weer: ik heb 2 maanden een accu en het valt me zwaar tegen. Niet eens 1 jaar rond de opbrengst gezien. Zonneplan verteld niet voor niks dat de wintermaanden altijd lage opbrengst hebben.
Tuurlijk kan het rondpompen wat minder. Maar je hoort ze ook niet wanneer er wel 20eur + op een dag verdient wordt.
Volgens mij hoor je mij juist wel.. maar begrijpen we elkaar niet helemaal goed.
Ik heb commentaar op het "zinloos" rond pompen van stroom die de cycli van mijn eigen geld gekochte batterij verminderen. ik weet dat resultaten uit het verleden niet gelden voor de toekomst maar zinloos rond pompen is in mijn optiek zonde van de batterij.
Ik heb commentaar op het "zinloos" rond pompen van stroom die de cycli van mijn eigen geld gekochte batterij verminderen. ik weet dat resultaten uit het verleden niet gelden voor de toekomst maar zinloos rond pompen is in mijn optiek zonde van de batterij.
Nou, ik zal me er van het weekend nog eens goed in verdiepen. Maar ik weet wel dat ik nu al klaar ben met het woord “rondpompen”
Ik hoor het al, u bent eerder een type van het "volpompen". (van de batterij, ahum)Prullenbak84 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 21:07:
Nou, ik zal me er van het weekend nog eens goed in verdiepen. Maar ik weet wel dat ik nu al klaar ben met het woord “rondpompen”
Zijn de verdiensten van de laatste paar dagen weer wat bijgetrokken na het TenneT verhaal?
MT 1x 5.12 kWh V151
Ik heb een trendlijn vanaf 8 juli en we liggen er nog netjes boven.Gohf046 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 23:24:
Zijn de verdiensten van de laatste paar dagen weer wat bijgetrokken na het TenneT verhaal?
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Wil je die grafiek met trend lijn hier delen met ons?John245 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 09:18:
[...]
Ik heb een trendlijn vanaf 8 juli en we liggen er nog netjes boven.
Iedere dag wordt de gemiddelde opbrengst per dag uitgerekend (data vanaf 8 juli). De grafiek moet nog netterPeterhardenberg schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 09:27:
[...]
Wil je die grafiek met trend lijn hier delen met ons?
/f/image/8QT0S4ITJsI62luJ6PVnj0dc.png?f=fotoalbum_large)
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Dank voor het delen, begrijp ik goed dat deze trend lijn flink aan het dalen is of interpreteer ik deze trendlijn niet goed? En nu maar hopen dat deze lijn ook weer iets omhoog gaat nu de zomer er weer aan komt.John245 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 09:38:
[...]
Iedere dag wordt de gemiddelde opbrengst per dag uitgerekend (data vanaf 8 juli). De grafiek moet nog netter![]()
[Afbeelding]
Okee ik heb mezelf er nog eens even in verdiept, en volgens mij is de Nexus gewoon momenteel de goedkoopste, of in ieder geval één van de goedkoopste 20kWh thuisaccu's. Zelfs de installateur die mij een offerte uitbracht van nagenoeg hetzelfde, maar dan zonder zonneplan-merkje erop, kwam op een (iets) hogere prijs met slechts een 10kWh accu.
Twijfel heb ik nog wel over de omvormer. Als ik diverse geluiden goed begrijp, is het vermogen vrij hoog. Dat is natuurlijk lekker voor het powerplay-verhaal, maar zou een negatief effect kunnen hebben op de efficientie als je m wil gaan gebruiken voor zelfconsumptie (en daar zal het in de toekomst toch op uit gaan draaien, zelfs al is het pas in 2027) Zijn er mensen met verstand van zaken, of die het geprobeerd hebben, die mij daar iets meer over uit kunnen leggen? Wat ik er tot nu toe van begrijp, is dat je eigenlijk moet zorgen dat het vermogen van de omvormer niet al teveel hoger moet liggen dan het vermogen wat je nodig hebt. In dat geval zou ik echt wel voldoende hebben aan een 5kW omvormer. Maar hoeveel effect heeft het dan als die omvormer 2x zoveel vermogen heeft? Hoe erg is dat écht?
Twijfel heb ik nog wel over de omvormer. Als ik diverse geluiden goed begrijp, is het vermogen vrij hoog. Dat is natuurlijk lekker voor het powerplay-verhaal, maar zou een negatief effect kunnen hebben op de efficientie als je m wil gaan gebruiken voor zelfconsumptie (en daar zal het in de toekomst toch op uit gaan draaien, zelfs al is het pas in 2027) Zijn er mensen met verstand van zaken, of die het geprobeerd hebben, die mij daar iets meer over uit kunnen leggen? Wat ik er tot nu toe van begrijp, is dat je eigenlijk moet zorgen dat het vermogen van de omvormer niet al teveel hoger moet liggen dan het vermogen wat je nodig hebt. In dat geval zou ik echt wel voldoende hebben aan een 5kW omvormer. Maar hoeveel effect heeft het dan als die omvormer 2x zoveel vermogen heeft? Hoe erg is dat écht?
De Nexus is idd scherp geprijsd, samen met een 300 cashback kom ik op 335eur/kWh
Ik kon de batterij ook bij de groothandel (Libra) samenstellen (Solis + Pylontech + Bliq energiemanager) en dan handelen via Frank Energie. Dan was ik 429 goedkoper uit maar had hem dan zelf moeten installeren en wat kosten gehad aan installatiemateriaal. Dus de prijs was ongeveer gelijk.
Daarnaast betaal je met Bliq nog abonnementskosten, naast het vastrecht bij Frank.
Nadeel van de Nexus is wel dat zij bij de omvormer (S6-EH3P10K-H) de Backup outlet en aansluitingen van de zonnepanelen hebben verwijderd. Het is voor de rest hetzelfde model en zelfs in het instelling menu staan deze functies er wel in. Dus ik vermoed (en hoop) dat ze alleen de aansluitingen hebben verwijderd. Ik moet hem nog eens openmaken om de omvormer van binnen te bekijken.
Ik kon de batterij ook bij de groothandel (Libra) samenstellen (Solis + Pylontech + Bliq energiemanager) en dan handelen via Frank Energie. Dan was ik 429 goedkoper uit maar had hem dan zelf moeten installeren en wat kosten gehad aan installatiemateriaal. Dus de prijs was ongeveer gelijk.
Daarnaast betaal je met Bliq nog abonnementskosten, naast het vastrecht bij Frank.
Nadeel van de Nexus is wel dat zij bij de omvormer (S6-EH3P10K-H) de Backup outlet en aansluitingen van de zonnepanelen hebben verwijderd. Het is voor de rest hetzelfde model en zelfs in het instelling menu staan deze functies er wel in. Dus ik vermoed (en hoop) dat ze alleen de aansluitingen hebben verwijderd. Ik moet hem nog eens openmaken om de omvormer van binnen te bekijken.
Prijsverschil 5kW versus 10kW is bij de groothandel 80 euro. En voor wat het waard is, rendement van de 5K is iets lager (96.8%) in vergelijk met de 10k (97.5%)Prullenbak84 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:31:
Wat ik er tot nu toe van begrijp, is dat je eigenlijk moet zorgen dat het vermogen van de omvormer niet al teveel hoger moet liggen dan het vermogen wat je nodig hebt. In dat geval zou ik echt wel voldoende hebben aan een 5kW omvormer. Maar hoeveel effect heeft het dan als die omvormer 2x zoveel vermogen heeft? Hoe erg is dat écht?
Belangrijker is wat je piekvermogen is aan PV opbrengst en huis opname. Als je 3x25A huisaansluiting hebt zou ik gewoon voor de 10kW (=3x14Amp) gaan om EV-laden+WP+oven tegelijk aan te kunnen
Waarom zou dit voor iemand als ik een nadeel zijn? Ik ben eigenlijk niet van plan om er ooit mee te gaan hobby-en...ook het openmaken laat ik graag aan anderen overPluimvee schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:59:
Je denkt aardig in de juiste richting, de Nexus is voor een 20 kWh accu met een 10 kW omvormer zeer goed geprijsd. Zeker voor gebruik op de onbalans markt.Prullenbak84 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:31:
Okee ik heb mezelf er nog eens even in verdiept, en volgens mij is de Nexus gewoon momenteel de goedkoopste, of in ieder geval één van de goedkoopste 20kWh thuisaccu's. Zelfs de installateur die mij een offerte uitbracht van nagenoeg hetzelfde, maar dan zonder zonneplan-merkje erop, kwam op een (iets) hogere prijs met slechts een 10kWh accu.
Maar voor eigen gebruik tellen er een paar andere feiten mee.
De 10.000 W omvormer doet het het beste op 10.000 watt of daar dicht bij. Maar bij eigen verbruik gedurende de avond en nacht, licht dit verbruik vele malen lager. 500 A 600 watt in de avond en 200 tot 400 watt in de nacht Zal voor vele van ons hier opgaan. Dat betekend dat je 90% van de tijd minder dan 6% van het vermogen van de omvormer gebruikt. En dat is zeer onrendabel. Daarom gebruiken de meeste thuis accu systemen een veel kleinere omvormer of evt meerdere accu's en omvormers, om een veel hoger rendement te kunnen halen.
Mijn piekvermogen van de zonnepanelen is wel tegen de 5kW. Dus wat dat betreft is een 5kW omvormer ook wel weer krap (maar voldoende?) inderdaad. Maar met verbruik kom ik echt nooit in die buurt volgens mij.Pluimvee schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:08:
[...]
Prijsverschil 5kW versus 10kW is bij de groothandel 80 euro. En voor wat het waard is, rendement van de 5K is iets lager (96.8%) in vergelijk met de 10k (97.5%)
Belangrijker is wat je piekvermogen is aan PV opbrengst en huis opname. Als je 3x25A huisaansluiting hebt zou ik gewoon voor de 10kW (=3x14Amp) gaan om EV-laden+WP+oven tegelijk aan te kunnen
Ok, dan begrijp ik het theoretisch goed.Peterhardenberg schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:17:
[...]
Je denkt aardig in de juiste richting, de Nexus is voor een 20 kWh accu met een 10 kW omvormer zeer goed geprijsd. Zeker voor gebruik op de onbalans markt.
Maar voor eigen gebruik tellen er een paar andere feiten mee.
De 10.000 W omvormer doet het het beste op 10.000 watt of daar dicht bij. Maar bij eigen verbruik gedurende de avond en nacht, licht dit verbruik vele malen lager. 500 A 600 watt in de avond en 200 tot 400 watt in de nacht Zal voor vele van ons hier opgaan. Dat betekend dat je 90% van de tijd minder dan 6% van het vermogen van de omvormer gebruikt. En dat is zeer onrendabel. Daarom gebruiken de meeste thuis accu systemen een veel kleinere omvormer of evt meerdere accu's en omvormers, om een veel hoger rendement te kunnen halen.
Blijft de vraag: "Zeer onrendabel" Hoeveel onrendabeler is dat dan? Begrijp dat dat lastig te zeggen is, maar toch zou iets van houvast wel lekker zijn
Ik probeer vooral gewoon het effect goed in te schatten. Is de situatie "10kW is straks met zelfconsumptie echt dusdanig suboptimaal dat het hele systeem geen zin heeft" dan gooi ik het geld lekker op een spaarrekening en kijk ik volgend jaar nog wel een keer. Is het "10kW is niet zo optimaal, maar het gaat nog prima bij zelfconsumptie, zeker als je eigenlijk toch vooral stroom over hebt", dan ben ik eigenlijk zo goed als overtuigd om het bestelformuliertje bij Zonneplan in te vullen...
[ Voor 18% gewijzigd door Prullenbak84 op 15-03-2025 12:41 ]
Je zou - in de toekomst - PV panelen rechtstreeks op de omvormer kunnen plaatsen zodat er minder conversie verlies optreedt (DC to DC ipv DC-AC-DC).Prullenbak84 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:17:
[...]
Waarom zou dit voor iemand als ik een nadeel zijn? Ik ben eigenlijk niet van plan om er ooit mee te gaan hobby-en...ook het openmaken laat ik graag aan anderen over
Dat is althans mijn plan voor als mijn 12 jaar oude PV omvormer de geest geeft.
Tevens wil ik de WP en vriezer op de backup poort hebben zodat deze door draaien bij eventuele stroom uitval
Ah, dat klinkt logisch ja. Ik denk eigenlijk dat de installateur dat ook voor ogen had in zijn offerte. Want er werd gesproken van het "vervangen van de oude omvormer" met een solis.Pluimvee schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:34:
[...]
Je zou - in de toekomst - PV panelen rechtstreeks op de omvormer kunnen plaatsen zodat er minder conversie verlies optreedt (DC to DC ipv DC-AC-DC).
Dat is althans mijn plan voor als mijn 12 jaar oude PV omvormer de geest geeft.
Ah, gelukkig is mijn huis zo goed geisoleerd dat die warmtepomp het van mij wel aanzienlijk langer af mag laten weten, dan de gemiddelde stroomstoring in NederlandTevens wil ik de WP en vriezer op de backup poort hebben zodat deze door draaien bij eventuele stroom uitval
Jammer genoeg heb ik deze cijfers niet van de Nexus omvormer maar kan je wel een grafiekje van een omvormer geven die maar 2,2 kW laad en max 1,7 kW ontlaad. kijk vooral naar de stijle lijnen in e grafiek.Prullenbak84 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:28:
[...]
Ok, dan begrijp ik het theoretisch goed.
Blijft de vraag: "Zeer onrendabel" Hoeveel onrendabeler is dat dan? Begrijp dat dat lastig te zeggen is, maar toch zou iets van houvast wel lekker zijn
Dan zie je dat bij het 170 Watt ontladen ( 10% van het vermogen ) een verlies geeft 30%. Bij de Nexus is dit minder dan 2% van het omvormer vermogen. verlies zal dus nog veel hoger zijn.
Niets ten nadele van de Nexus, deze heeft bij vol vermogen een prima RTE,
De nexus is niet ontwikkeld om op zeer lage vermogens te werken
:strip_exif()/f/image/O7bXS0iTNT8SFl9ADqaMSdb3.png?f=user_large)
Ah, maar ik zie ook , dat deze omvormer (ik begrijp dat dat niet van de nexus is), bij 50% op zijn efficientst is? Dat is ineens een ander verhaal dan "zo dicht bij de max"...of begrijp ik m niet goed?Peterhardenberg schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:42:
[...]
Jammer genoeg heb ik deze cijfers niet van de Nexus omvormer maar kan je wel een grafiekje van een omvormer geven die maar 2,2 kW laad en max 1,7 kW ontlaad. kijk vooral naar de stijle lijnen in e grafiek.
Dan zie je dat bij het 170 Watt ontladen ( 10% van het vermogen ) een verlies geeft 30%. Bij de Nexus is dit minder dan 2% van het omvormer vermogen. verlies zal dus nog veel hoger zijn.
Niets ten nadele van de Nexus, deze heeft bij vol vermogen een prima RTE,
De nexus is niet ontwikkeld om op zeer lage vermogens te werken
Ik denk dat ik echt wel overtuig ben dat een 5 (of bij sollis zou dat geloof ik 6) kW omvormer voor mij beter zou zijn. Maar hoeveel beter blijft dus gissen...en dus weet ik ook niet of een 10kW omvormer nou zo rampzalig is dat die hele nexus een miskoop zou zijn.
Lastig
Het gaat mij meer om de bescherming van de WP zelf. Als het vriest en de electra valt uit zou de WP kunnen bevriezen. Tevens ben ik niet zo bang dat het externe stroomnet wegvalt, maar dat er in huis een probleempje kan ontstaan. Ik heb een keer gehad dat er een aardlek ontstond in de tuinverlichting (spinnetje in een lamp) terwijl ik op vakantie was. Je raadt het al: vriezer uit, en de voorraad weg kunnen gooien.Prullenbak84 schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 12:37:
[...]
Ah, gelukkig is mijn huis zo goed geisoleerd dat die warmtepomp het van mij wel aanzienlijk langer af mag laten weten, dan de gemiddelde stroomstoring in Nederland
Jou interpretatie is correct.Peterhardenberg schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:21:
[...]
Dank voor het delen, begrijp ik goed dat deze trend lijn flink aan het dalen is of interpreteer ik deze trendlijn niet goed? En nu maar hopen dat deze lijn ook weer iets omhoog gaat nu de zomer er weer aan komt.
Dat initiatief juichen wij hier allen toe :-)Pluimvee schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 11:59:
Kiki geeft er geen antwoord op natuurlijk.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Als die poorten het gewoon doen zou dat wel echt fantastisch zijn. Dan kunnen we die gebruiken tzt als zelfconsumptie echt de hoofdoplossing gaat zijn. PV direct op de batterij is sowieso vele malen efficiënter dan.thido schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 14:10:
[...]
Dat initiatief juichen wij hier allen toe :-)
Kiki geeft er geen antwoord op natuurlijk.
Daarnaast: hoeveel kW of A kan je op die backup poort kwijt? Het hele huis?elbizarre schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 19:19:
[...]
Als die poorten het gewoon doen zou dat wel echt fantastisch zijn. Dan kunnen we die gebruiken tzt als zelfconsumptie echt de hoofdoplossing gaat zijn. PV direct op de batterij is sowieso vele malen efficiënter dan.
Is er een verandering in DLB geweest?
Ik had 'm op 3×35A staan omdat-ie anders tijdenlang naar 500W terugging bij al een korte vermogensvraag van 2kW. Maar nu trekt-ie vol vermogen tot boven 40A. Mocht niet van de hoofdautomaat. Ja, dongles beide online.
Ik had 'm op 3×35A staan omdat-ie anders tijdenlang naar 500W terugging bij al een korte vermogensvraag van 2kW. Maar nu trekt-ie vol vermogen tot boven 40A. Mocht niet van de hoofdautomaat. Ja, dongles beide online.
Lijkt er wel op dat de DLB van de Nexus de laatste tijd minder gevoelig is afgesteld!m00 schreef op zondag 16 maart 2025 @ 13:00:
Is er een verandering in DLB geweest?
Wij hebben een 3 x 25 Ah aansluiting.
Met de lage uurtarieven en de mooie opbrengst van de panelen vandaag (gemiddeld 6 kWh) hebben we op dit moment flink wat aan staan t.w.:
Zappi laadpaal 10,3 kWh
2 boilers gezamenlijk 4kWh
Brood bakken 2kWh
Wasmachine 2kWh
Warmtepomp 0,9 kWh
En de dagelijkse afname van ca 0.5 kWh
De Nexus valt af en toe even terug naar 0,5 kWh, maar de meeste tijd laadt en ontlaadt hij tussen de 7 en 10 kWh terwijl er dan zeker tussen de 7 en 10 kWh elders wordt afgenomen.
Ook zie ik dat de DLB van de Zappi laadpaal af en toe ingrijpt en dat de Nexus gewoon 10 kWH blijft laden.
Wij hebben de EV niet dagelijks nodig en vinden het niet erg dat de laadpaal in de DLB stand schiet.
Mooie hobby!
Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.
Verwijderd
Ik heb net te horen gekregen dat mijn huishouden volgende week een dag zonder elektriciteit zit. Is er een manier om de batterij te gebruiken om het huishouden van stroom te voorzien of om ten minste enkele apparaten op te laden tijdens die periode?
NeeVerwijderd schreef op zondag 16 maart 2025 @ 14:56:
Ik heb net te horen gekregen dat mijn huishouden volgende week een dag zonder elektriciteit zit. Is er een manier om de batterij te gebruiken om het huishouden van stroom te voorzien of om ten minste enkele apparaten op te laden tijdens die periode?
Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West
De zelfconsumptie modus functioneert helaas niet zonder netstroom. Dat is een beveiliging die er voor zorgt dat de mannen van Liander of wie er ook gaat knutselen niet onder stroom komen te staan omdat de Nexus stroom het net op blaast.
Geldt ook voor je panelen.
[ Voor 4% gewijzigd door elbizarre op 16-03-2025 17:49 ]
/f/image/wRV84kyFwLmUWjAwIhc27SOJ.png?f=fotoalbum_large)
Deze hebben we ook gemist. Precies een kwartier..
[ Voor 23% gewijzigd door Masterchiev op 16-03-2025 23:06 ]
Wees blij dat deze is gemist, vanaf 21.00 tot 22.00 uur regeltoestand 2.Masterchiev schreef op zondag 16 maart 2025 @ 23:06:
[Afbeelding]
Deze hebben we ook gemist. Precies een kwartier..
Bron Tennet
Precies, ik weet niet waarom, maar mijn batterij miste hem niet en ik verloor ongeveer 1,5€ op die sleuf....
Nexus is 10kW, dus 3x 14,4A.elbizarre schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 19:20:
[...]
Daarnaast: hoeveel kW of A kan je op die backup poort kwijt? Het hele huis?
Dat is idd (bijna) het hele huis maar dan is hij wel met 2 uurtjes leeg
Zelfde hier. In een klap 2 euro weg! Gelukkig pakte ie daarna ook nog even een stukje in de tegengestelde richting bij mij.c1913 schreef op maandag 17 maart 2025 @ 10:30:
Precies, ik weet niet waarom, maar mijn batterij miste hem niet en ik verloor ongeveer 1,5€ op die sleuf....
Heb het advies van sommige tweakers hier ter harte genomen, het wordt gewaardeerd, maar ook in de wind geslagen
Ondanks de misschien iets te zware omvormer, is de nexus volgens mij gewoon de voordeligste 20kWh thuisaccu die momenteel te krijgen is. Helaas krijg ik geen btw terug (in 2017 zonnepanelen-btw teruggekregen en geen partner, dan houdt t op), dus het ding kost mij 8500 euro afgerond. Eigenlijk is dat op zich al een nette prijs. En dan kan ik in mijn hoofd de opbrengsten van powerplay de komende tijd daar nog vanaf halen. Maakt me eigenlijk niet superveel uit of dat dan 100 of 1000 euro is (nou ja...liever het tweede natuurlijk
). Elk voordeel is mooi meegenomen. Hopen dat de aansturing daarna een beetje slim is/wordt, zodat zelfconsumptie vanaf 2027 voordelig gaat zijn.
Of het een slimme "investering" is blijft natuurlijk gissen. Misschien is het storten in een indexfonds wel slimmer. Maar aangezien je je investeringen een beetje schijnt te moeten spreiden, lijkt t me niet gek om ook hierin op de toekomst voorbereid te zijn.
Begin mei komen ze daarom bij mij een nexus 20kWh installeren. Ik ben zeer benieuwd
Of het een slimme "investering" is blijft natuurlijk gissen. Misschien is het storten in een indexfonds wel slimmer. Maar aangezien je je investeringen een beetje schijnt te moeten spreiden, lijkt t me niet gek om ook hierin op de toekomst voorbereid te zijn.
Begin mei komen ze daarom bij mij een nexus 20kWh installeren. Ik ben zeer benieuwd
Bij mij hebben ze optie VOF oprichten genomen en daarop BTW terug gevraagd.Prullenbak84 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:16:
Heb het advies van sommige tweakers hier ter harte genomen, het wordt gewaardeerd, maar ook in de wind geslagenOndanks de misschien iets te zware omvormer, is de nexus volgens mij gewoon de voordeligste 20kWh thuisaccu die momenteel te krijgen is. Helaas krijg ik geen btw terug (in 2017 zonnepanelen-btw teruggekregen en geen partner, dan houdt t op), dus het ding kost mij 8500 euro afgerond. Eigenlijk is dat op zich al een nette prijs. En dan kan ik in mijn hoofd de opbrengsten van powerplay de komende tijd daar nog vanaf halen. Maakt me eigenlijk niet superveel uit of dat dan 100 of 1000 euro is (nou ja...liever het tweede natuurlijk
). Elk voordeel is mooi meegenomen. Hopen dat de aansturing daarna een beetje slim is/wordt, zodat zelfconsumptie vanaf 2027 voordelig gaat zijn.
Wij hadden beide (partner en ik) namelijk de optie btw terugvragen ook al reeds gebruikt. Er zijn dus nog meer mogelijkheden? Of heb je een eigen onderneming al reeds? Dan ligt het anders volgens mij.
Nee ik heb gewoon die vragenlijst ingevuld. Even nog bij de belasting gecheckt of ik geregistreerd was als kleine ondernemer, en dat ben ik blijkbaar nog. Misschien dat er nog wel omwegen zijn, maar weet eigenlijk niet of ik daar allemaal zin in heb. Als zij dat voor mij gaan regelen, prima. Anders is t ook goed.Robindd schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:52:
[...]
Bij mij hebben ze optie VOF oprichten genomen en daarop BTW terug gevraagd.
Wij hadden beide (partner en ik) namelijk de optie btw terugvragen ook al reeds gebruikt. Er zijn dus nog meer mogelijkheden? Of heb je een eigen onderneming al reeds? Dan ligt het anders volgens mij.
Dat regelt Zonneplan idd via de "de Centrale". Zou vanzelf moeten gaan, maar staat op de factuur toch?Prullenbak84 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:59:
[...]
Nee ik heb gewoon die vragenlijst ingevuld. Even nog bij de belasting gecheckt of ik geregistreerd was als kleine ondernemer, en dat ben ik blijkbaar nog. Misschien dat er nog wel omwegen zijn, maar weet eigenlijk niet of ik daar allemaal zin in heb. Als zij dat voor mij gaan regelen, prima. Anders is t ook goed.
Ik had ook gewoon de vragenlijst gevolgd destijds.
Ah ja er staat bij mij bij die stap gewoon "BTW wordt niet teruggevraagd via zonneplan". Nou ja, ik vind t goed. Ik wist dat toen ik op bestellen klikte. Snap niet supergoed waarom de overheid dit zo ingewikkeld maakt. Voor 2023 moest dat op zonnepanelen helemaal via die KOR, en toen dachten ze: O dat is wel moeilijk, we maken het gewoon btw-vrij. En nu zijn we op batterijen weer terug bij af. En als je dan mazzel hebt en met je panelen de makkelijke manier hebt gehad, kan t nu ook weer. Het zal welRobindd schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 12:02:
[...]
Dat regelt Zonneplan idd via de "de Centrale". Zou vanzelf moeten gaan, maar staat op de factuur toch?
Ik had ook gewoon de vragenlijst gevolgd destijds.

Pylontech is hard in prijs gezakt nu nog maar Euro 3800 voor 20 kWhPrullenbak84 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 11:16:
Heb het advies van sommige tweakers hier ter harte genomen, het wordt gewaardeerd, maar ook in de wind geslagenOndanks de misschien iets te zware omvormer, is de nexus volgens mij gewoon de voordeligste 20kWh thuisaccu die momenteel te krijgen is. Helaas krijg ik geen btw terug (in 2017 zonnepanelen-btw teruggekregen en geen partner, dan houdt t op), dus het ding kost mij 8500 euro afgerond. Eigenlijk is dat op zich al een nette prijs. En dan kan ik in mijn hoofd de opbrengsten van powerplay de komende tijd daar nog vanaf halen. Maakt me eigenlijk niet superveel uit of dat dan 100 of 1000 euro is (nou ja...liever het tweede natuurlijk
Bedoel je de Pylontech box? kan namelijk jouw prijs niet direct terugvinden op het internet voor 20kwh. Ben inderdaad nieuwsgierig wat het los zou kosten.
De US5000 bij NKON. Moet dan nog wel een omvormer bij wat kabels en zekeringen.Gilbert-1980 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 13:13:
Bedoel je de Pylontech box? kan namelijk jouw prijs niet direct terugvinden op het internet voor 20kwh. Ben inderdaad nieuwsgierig wat het los zou kosten.
[ Voor 9% gewijzigd door John245 op 18-03-2025 14:22 ]
Wellicht als je het zelf los koopt en installeert enzo? En natuurlijk zakken de prijzen waar je bij staat, altijd nadat je iets gekocht hebt 
Maar een offerte die ik had was hoger dan de 8500 euro die ik nu betaal, voor een 10kWh Pylontech accu met 6kW Solis omvormer...
Maar een offerte die ik had was hoger dan de 8500 euro die ik nu betaal, voor een 10kWh Pylontech accu met 6kW Solis omvormer...
5 kWh (US5000) is nu 950 (NKON). En inderdaad de prijzen dalen hard.Prullenbak84 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:21:
Wellicht als je het zelf los koopt en installeert enzo? En natuurlijk zakken de prijzen waar je bij staat, altijd nadat je iets gekocht hebt
Ik heb proberen terug te zoeken, maar kan het niet geheel vinden omdat de zoekwoorden daarvoor lastig zijn icm de topics:
Hoe gaat het als je zowel powerplay hebt voor de Nexus als ook powerplay voor de laadpaal. Gaat de laadpaal dan op Epex sturen en de Nexus op onbalans?
En is eventuele interactie tussen batterij charge/discharge, zonnepanelen productie en laden dan uberhaupt nog controleerbaar? Want die onbalans sturing op nexus gaat op compleet andere momenten iets doen dan de powerplay op Epex/Zonnepanelen.
Heeft iemand daar meer uitleg en/of ervaring mee?
Hoe gaat het als je zowel powerplay hebt voor de Nexus als ook powerplay voor de laadpaal. Gaat de laadpaal dan op Epex sturen en de Nexus op onbalans?
En is eventuele interactie tussen batterij charge/discharge, zonnepanelen productie en laden dan uberhaupt nog controleerbaar? Want die onbalans sturing op nexus gaat op compleet andere momenten iets doen dan de powerplay op Epex/Zonnepanelen.
Heeft iemand daar meer uitleg en/of ervaring mee?
Is toch een heel andere batterij? Weet niet wat dat in de praktijk uitmaakt, maar sowieso ziet het er heel anders uit. Dus ik als leek weet niet of dat vergelijkbaar is, maar lijkt me niet.John245 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:24:
[...]
5 kWh (US5000) is nu 950 (NKON). En inderdaad de prijzen dalen hard.
Een Porsche en een eend zijn toch ook allebei een auto ondanks dat ze er anders uit zienPrullenbak84 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:31:
[...]
Is toch een heel andere batterij? Weet niet wat dat in de praktijk uitmaakt, maar sowieso ziet het er heel anders uit. Dus ik als leek weet niet of dat vergelijkbaar is, maar lijkt me niet.
Ja, maar in die vergelijking: Heeft het zin om in een topic over porches te gaan roepen dat een eend goedkoper is? Nee toch?John245 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:43:
[...]
Een Porsche en een eend zijn toch ook allebei een auto ondanks dat ze er anders uit zien
(waarmee ik overigens niet wil zeggen dat die zonneplan batterij te vergelijken is met een porsche, maar jij komt met die vergelijking
Het ging mij om de functionaliteit.Prullenbak84 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 14:53:
[...]
Ja, maar in die vergelijking: Heeft het zin om in een topic over porches te gaan roepen dat een eend goedkoper is? Nee toch?
(waarmee ik overigens niet wil zeggen dat die zonneplan batterij te vergelijken is met een porsche, maar jij komt met die vergelijking)
Ok. Nou dan heb je gelijk hoor. En nu?
Bedankt voor je bijdrage, ofzo? Ik weet niet wat ik er inhoudelijk verder mee kan. Maar top.
Even dan wel. De pylontech force h3 20kWh vind ik op zijn goedkoopst rond de 5400 ex btw. Dus tja.
[ Voor 26% gewijzigd door Prullenbak84 op 18-03-2025 15:07 ]
En nu? Gewoon voor een kant en klare oplossing gaan. Dat past denk ik het beste bij jou.Prullenbak84 schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 15:03:
[...]
Ok. Nou dan heb je gelijk hoor. En nu?
Bedankt voor je bijdrage, ofzo? Ik weet niet wat ik er inhoudelijk verder mee kan. Maar top.
Even dan wel. De pylontech force h3 20kWh vind ik op zijn goedkoopst rond de 5400 ex btw. Dus tja.
Ik zou graag in Home Assistant een grafiek willen maken met de dagopbrengst van m'n Nexus afgezet tegen de Demo batterij of een andere representatieve lijn zodat ik kan zien wanneer mijn batterij een afwijkend gedrag vertoonde. Dan kan ik weer terugzoeken wat daarvan de oorzaak was. (laadpaal, pv, warmtepomp).
Maar die info van de Demo is niet beschikbaar toch ?
Iemand nog andere suggesties? Nu hou ik onbalansmarkt.com maar in de gaten of ik niet te ver buiten het midden val.
Iemand nog andere suggesties? Nu hou ik onbalansmarkt.com maar in de gaten of ik niet te ver buiten het midden val.
Dat kan met multiscrape. Dan haal je elke dag de totaalopbrengst van de demo opstelling op en kun je hem evt. in een grafiek vergelijken.MrTom schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 22:26:
Ik zou graag in Home Assistant een grafiek willen maken met de dagopbrengst van m'n Nexus afgezet tegen de Demo batterij of een andere representatieve lijn zodat ik kan zien wanneer mijn batterij een afwijkend gedrag vertoonde. Dan kan ik weer terugzoeken wat daarvan de oorzaak was. (laadpaal, pv, warmtepomp).
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| multiscrape: - resource: https://www.zonneplan.nl/thuisbatterij/nexus-demo scan_interval: 600 sensor: - unique_id: Zonneplan_Nexus_demo_opbrengst name: "Zonneplan_Nexus_demo_opbrengst" state_class: total_increasing device_class: monetary select: '#blok-1 > div > div > div.sc-5e6a0545-8.eEpnqJ > div.sc-5e6a0545-9.flLnTT > div.sc-5e6a0545-12.hUZmIU' value_template: '{{ (value.split("€")[1].replace(".","").replace(",",".")) | float }}' unit_of_measurement: '€' |
Dat klopt. Maar elke 10 minuten is nog een vrij hoge frequentie eigenlijk. Kan evt. ook wel lager want de waarde op de site wordt slechts 1 of 2 keer per dag ge-update. Vaak komt iets na 0:00 uur het resultaat van voorgaande dag erop.MrTom schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 18:58:
@GaMbiNo , Oké, dat ziet er wel uit als wat ik zoek inderdaad. Je schrijft elke dag naar als ik de code goed interpreteer haalt hij elke 10 minuten op. Dus dan kan ik het verloop over de dag aardig zien.
Je kan het dus zeker gebruiken om te vergelijken maar je moet niet teveel detail verwachten.
Hi allen,
Ik ben voornemens om een 20kwh setup aan te schaffen en heb hier wat vragen over die jullie wellicht kunnen beantwoorden;
1) als je hem instelt op eigen consumptie, hoe bepaald het systeem dan hoeveel jouw huis vraagt en gaat bijspringen? is er een koppeling met een P1 meter? Ik zal hem de eerste tijd op eigen consumptie moeten zetten namelijk omdat ik nog een aantal maanden een vast energie contract heb.
2) ik krijg binnenkort 2 Homewizard batterijen. Zou een Nexus en 2 HW batterijen een probleem kunnen zijn? Deze plug-in batterijen kunnen maximaal 800w ontladen (x2). In praktijk kan het dus zijn dat de Nexus met 1600 watt ontlaad (geloof ik) en 800 watt van de hw batterijen. Deze twee batterijen zitten niet op dezelfde groep. Wat zouden jullie doen? Echt "samenwerken" doen ze natuurlijk niet. Die had ik al besteld en overweeg deze door te verkopen als het toch niet past.
Dank je
Richard
Ik ben voornemens om een 20kwh setup aan te schaffen en heb hier wat vragen over die jullie wellicht kunnen beantwoorden;
1) als je hem instelt op eigen consumptie, hoe bepaald het systeem dan hoeveel jouw huis vraagt en gaat bijspringen? is er een koppeling met een P1 meter? Ik zal hem de eerste tijd op eigen consumptie moeten zetten namelijk omdat ik nog een aantal maanden een vast energie contract heb.
2) ik krijg binnenkort 2 Homewizard batterijen. Zou een Nexus en 2 HW batterijen een probleem kunnen zijn? Deze plug-in batterijen kunnen maximaal 800w ontladen (x2). In praktijk kan het dus zijn dat de Nexus met 1600 watt ontlaad (geloof ik) en 800 watt van de hw batterijen. Deze twee batterijen zitten niet op dezelfde groep. Wat zouden jullie doen? Echt "samenwerken" doen ze natuurlijk niet. Die had ik al besteld en overweeg deze door te verkopen als het toch niet past.
Dank je
Richard
1) Dit gaat pas in wanneer je over bent naar het Zonneplan contract. Zelfconsumptie kijkt nu met de Zonneplan P1 dongle (op 5G) naar de afgelopen 5 minuten ongeveer en stuurt dan een tegenactie voor de volgende 5 minuten naar de 5G dongle in de batterij. Niet sjiek en dat gaat ook niet beter worden zolang Zonneplan met zulke grote vertraging en niet lokaal aanstuurt.gforcehhw schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 10:28:
Hi allen,
Dank je
Richard
2) Deze gaan elkaar tegenwerken, die combinatie is sterk af te raden. De HW batterijen gaan laden als de Nexus ontlaadt en zullen ontladen wanneer de Nexus oplaadt.
die 5 minuten lijkt me ook niet ideaal eerlijk gezegd. Zou je eerder op 5 seconden verwachten. Zeker ook als je wel gaat handelen. Want op sommige piekmomenten in het huis (koken, auto laden, warmtepomp, airco etc) zit ik -soms- al aardig dicht tegen mijn maximum aan qua 3x25kw throughput op 1 fase. Een andere fase verdeling ging helaas niet.bokkow schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 11:12:
[...]
1) Dit gaat pas in wanneer je over bent naar het Zonneplan contract. Zelfconsumptie kijkt nu met de Zonneplan P1 dongle (op 5G) naar de afgelopen 5 minuten ongeveer en stuurt dan een tegenactie voor de volgende 5 minuten naar de 5G dongle in de batterij. Niet sjiek en dat gaat ook niet beter worden zolang Zonneplan met zulke grote vertraging en niet lokaal aanstuurt.
2) Deze gaan elkaar tegenwerken, die combinatie is sterk af te raden. De HW batterijen gaan laden als de Nexus ontlaadt en zullen ontladen wanneer de Nexus oplaadt.
Als dan de nexus pas na 5 minuten denkt "ik zal even geen 1600 watt terug het net opsturen want hij zit er dicht tegenaan" dan zal dat te laat zijn schat ik in en kans dat er wat uitknalt. Of maak ik me onterecht hier dan zorgen om?
Als ik de resultaten van de demo opstelling van 2024 en 2025 voor de periode maart vergelijk valt mij op dat de opbrengst in 2025 ca. 42% van de opbrengst in 2024 is.
Zijn hier oorzaken voor aan te wijzen? PICASSO? Zijn de data wel correct van het demomodel (het lijkt er namelijk op dat Day ahead meer te verdienen is).
Is het te verwachten dat dit in de rest van de maand nog bijtrekt?
Zijn hier oorzaken voor aan te wijzen? PICASSO? Zijn de data wel correct van het demomodel (het lijkt er namelijk op dat Day ahead meer te verdienen is).
Haha nee me dunkt, die vertraging is alles behalve ideaal. Maar dat is hoe de zelfconsumptie modus door Zonneplan op dit moment werkt.gforcehhw schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:30:
[...]
die 5 minuten lijkt me ook niet ideaal eerlijk gezegd. Zou je eerder op 5 seconden verwachten. Zeker ook als je wel gaat handelen. Want op sommige piekmomenten in het huis (koken, auto laden, warmtepomp, airco etc) zit ik -soms- al aardig dicht tegen mijn maximum aan qua 3x25kw throughput op 1 fase. Een andere fase verdeling ging helaas niet.
Als dan de nexus pas na 5 minuten denkt "ik zal even geen 1600 watt terug het net opsturen want hij zit er dicht tegenaan" dan zal dat te laat zijn schat ik in en kans dat er wat uitknalt. Of maak ik me onterecht hier dan zorgen om?
Je bedoelt waarschijnlijk dat je op momenten al aan 25A op één van de 3 fases zit? Als het dan gaat om de "normale" handelsmodus dan reageert de loadbalancing wel binnen een peer seconde (waarom dat wel en bij zelfconsumptie niet is mij een raadsel), bij zelfconsumptiemodus zal de batterij dan niet die fase nog eens extra belasten natuurlijk.
Aannames maar:John245 schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 16:32:
Als ik de resultaten van de demo opstelling van 2024 en 2025 voor de periode maart vergelijk valt mij op dat de opbrengst in 2025 ca. 42% van de opbrengst in 2024 is.
Picasso en 5 minuten stuursignaal vertraging zullen beide effect hebben. Ik verwacht niet dat dit bij gaat trekken deze maand en ook niet dat het peil van voor die aanpassingen weer terug komt.
Zonneplan heeft medio 2024 aangegeven te gaan valuestacken en handelen op meer dan enkel passief meesturen op onbalans. Voorlopig blijft het vooral enorm stil.
De opbrengst is serieus ruk de laatste tijd
Zolang salderen nog aan de orde is is een interval van 5 minuten geen probleem. Als de batterij binnen hetzelfde uur, of in ieder geval tegen hetzelfde tarief, je verbruiksvolumes kan compenseren betaal je netto 0 voor je verbruik.gforcehhw schreef op donderdag 20 maart 2025 @ 13:30:
[...]
die 5 minuten lijkt me ook niet ideaal eerlijk gezegd. Zou je eerder op 5 seconden verwachten. Zeker ook als je wel gaat handelen. Want op sommige piekmomenten in het huis (koken, auto laden, warmtepomp, airco etc) zit ik -soms- al aardig dicht tegen mijn maximum aan qua 3x25kw throughput op 1 fase. Een andere fase verdeling ging helaas niet.
Sterker nog, misschien is het vanwege de efficientie juist beter dat de batterij in een korte tijd met hoog wattage het verbruik compenseert. In dat geval is het gunstig om de compensatie te clusteren.
Ik hou hier inderdaad geen rekening met load balancing. Maar het lijkt me dat de situatie dat de batterij compenseert en er toevallig net veel teruglevering is niet vaak voorkomt.
Afgelopen maand mijn jaarafrekening gehad. Toch wat teleurgesteld. Mijn (gefilterd batterij verbruik) verbruik was netto 40xxKW. Dit is vergelijkbaar met afgelopen jaren. Helaas moest ik energie belasting betalen voor 6500kw.
Zonneplan om uitleg gevraagd over het verschil tussen het gefilterd verbruik en de jaaropgave maar krijg geen zinnige antwoorden anders dan dat de meterstanden dit zeggen (wat ik niet tegenspreek). Al met al is mijn conclusie dat ik 350euro van mijn netto vergoeding af moet trekken. Dit betekent in een jaar tijd geen 1830 maar 1480 euro opbrengst. Ik denk er nu over om een geijkte meter tussen de batterij te zetten aangezien er nu zoveel achter de meter gebeurt waar zonneplan niet transparant over kan zijn en/of is.
Iemand anders ook verschillen in de jaarafrekening opgevallen tussen het gefilterde verbruik en de gefactureerde energie belasting?
Mijn vermoeden is overigens dat dit in de teruglevering zit. De batterij claimt mijn zonnestroom als onbalans handel met veel dagen een mindere opbrengst dan gewoon teruglevering.
Zonneplan om uitleg gevraagd over het verschil tussen het gefilterd verbruik en de jaaropgave maar krijg geen zinnige antwoorden anders dan dat de meterstanden dit zeggen (wat ik niet tegenspreek). Al met al is mijn conclusie dat ik 350euro van mijn netto vergoeding af moet trekken. Dit betekent in een jaar tijd geen 1830 maar 1480 euro opbrengst. Ik denk er nu over om een geijkte meter tussen de batterij te zetten aangezien er nu zoveel achter de meter gebeurt waar zonneplan niet transparant over kan zijn en/of is.
Iemand anders ook verschillen in de jaarafrekening opgevallen tussen het gefilterde verbruik en de gefactureerde energie belasting?
Mijn vermoeden is overigens dat dit in de teruglevering zit. De batterij claimt mijn zonnestroom als onbalans handel met veel dagen een mindere opbrengst dan gewoon teruglevering.
[ Voor 9% gewijzigd door Acxels op 21-03-2025 07:59 ]
Dat was toch al bekend. Is in dit topic al eindeloos over gediscussieerd.Acxels schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 07:45:
Afgelopen maand mijn jaarafrekening gehad. Toch wat teleurgesteld. Mijn (gefilterd batterij verbruik) verbruik was netto 40xxKW. Dit is vergelijkbaar met afgelopen jaren. Helaas moest ik energie belasting betalen voor 6500kw.
Zonneplan om uitleg gevraagd over het verschil tussen het gefilterd verbruik en de jaaropgave maar krijg geen zinnige antwoorden anders dan dat de meterstanden dit zeggen (wat ik niet tegenspreek). Al met al is mijn conclusie dat ik 350euro van mijn netto vergoeding af moet trekken. Dit betekent in een jaar tijd geen 1830 maar 1480 euro opbrengst. Ik denk er nu over om een geijkte meter tussen de batterij te zetten aangezien er nu zoveel achter de meterstanden gebeurt waar zonneplan niet transparant over kan zijn en/of is.
[ Voor 5% gewijzigd door John245 op 21-03-2025 08:45 ]
@Acxels
Er zit weinig verschil tussen wat Zonneplan zelf registreert en wat mijn geijkte tussenmeter registreert. Dus daar hoef je geen grote verschillen te verwachten./f/image/SfB9Mg3pVhtI5jOALuch6MAZ.png?f=fotoalbum_large)
Er zit weinig verschil tussen wat Zonneplan zelf registreert en wat mijn geijkte tussenmeter registreert. Dus daar hoef je geen grote verschillen te verwachten.
/f/image/SfB9Mg3pVhtI5jOALuch6MAZ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ekFG2ydsE1xY0dULPHHE0bHf.png?f=fotoalbum_large)
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Thanks enige info die dan nog mist is de hoeveelheid zonnestroom die nexus gebruikt en vervolgens als onbalans handel weg zet waardoor het niet gesaldeerd wordt Daar moet het verschil haast wel vandaan komen.TKroon schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:36:
@Acxels
Er zit weinig verschil tussen wat Zonneplan zelf registreert en wat mijn geijkte tussenmeter registreert. Dus daar hoef je geen grote verschillen te verwachten. [Afbeelding]
[Afbeelding]
Dank in ieder geval zet ik die kwh meter weer uit mijn hoofd.
Dit gaat niet perse over de al dan niet netto vergoeding. Die boeit me niet direct. Dit gaat meer over de gegevens uit de app dit niet overeenkomen met de factuur. Ze hebben een mooie functie 'filter batterij verbuik' gemaakt. Hier zit echter een afwijking in (in mijn geval) van 61%.John245 schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 07:49:
[...]
Dat was toch al bekend. Is in dit topic al eindeloos over gediscussieerd.
Dat ik ergens voor moet betalen vind ik niet erg maar dat ik het niet kan herleiden ondanks de nieuwe feature irriteert me enigzins.
Mijn factuur is overigens van gemiddeld 200e per maand in 2023 naar 100e per maand in 2024. Dit ondanks de behoorlijk hogere tarieven voor gas en stroom. Het levert dus zeker wel een besparing op.
[ Voor 13% gewijzigd door Acxels op 21-03-2025 09:14 ]
Duidelijk. Ik begrijp je irritatie.Acxels schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 09:00:
[...]
Dit gaat niet perse over de al dan niet netto vergoeding. Die boeit me niet direct. Dit gaat meer over de gegevens uit de app dit niet overeenkomen met de factuur. Ze hebben een mooie functie 'filter batterij verbuik' gemaakt. Hier zit echter een afwijking in (in mijn geval) van 61%.
Dat ik ergens voor moet betalen vind ik niet erg maar dat ik het niet kan. Herlijden ondanks de nieuwe feature irriteert me enigzins.
Ik heb die vragen over zonnestroom ook al eens aan Zonneplan voorgelegd.Acxels schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 08:46:
[...]
Thanks enige info die dan nog mist is de hoeveelheid zonnestroom die nexus gebruikt en vervolgens als onbalans handel weg zet waardoor het niet gesaldeerd wordt Daar moet het verschil haast wel vandaan komen.
Dank in ieder geval zet ik die kwh meter weer uit mijn hoofd.
Mijn idee was toen dat hoe dichter je bij de conclusie komt (in jouw nadeel), hoe minder (of niet) ze nog reageren op vragen.
Enkele mails vooraf met berekeningen van kWh's en de conclusie dat we er ca. 160 mistten die maand.
Dit is wat ze erover hebben aangegeven:
Ik:
'Je geeft aan dat de Nexus los staat van het eigen verbruik.
In jouw berekening missen we nu de 161,5kWh die direct de Nexus is ingegaan.
Hoe zie ik dat terug in mijn kosten/baten? Normaal gezien (zonder Nexus) waren die terug geleverd tegen het dan geldende tarief, maar nu?'
ZP:
'De 161,5 kWh die direct de Nexus is ingegaan, wordt gebruikt voor netstabilisatie en het optimaliseren van je rendement. In plaats van deze stroom terug te leveren tegen het geldende tarief, wordt deze ingezet op de energiemarkten om een hoger rendement te behalen.
De verdiensten van de Nexus worden niet direct zichtbaar in de tarieven die je in de app ziet. In plaats daarvan worden ze administratief verrekend en zie je ze terug als Powerplay-verdiensten. Dit kan soms even duren, omdat energiemarkten achteraf gecorrigeerd kunnen worden. Uiteindelijk worden deze verdiensten op je factuur verwerkt, zodat je een duidelijk overzicht hebt van je kosten en baten'
Ik:
'Ik was in de veronderstelling dat de Nexus administratief gescheiden zou zijn van het eigen opwek/verbruik (waarbij de tegenboeking werd gebruikt om het verschil EPEX/onbalans te verrekenen). Nu schrijf jij dat ipv een deel van de opgewekte zonnestroom terug te leveren tegen het dan geldende tarief deze gebruikt wordt door de Nexus. Dat is logisch maar worden ze onder water alsnog als zodanig verrekend? Wat dan in de Powerplay vergoeding verweven zit?'
ZP:
'De Nexus thuisbatterij is inderdaad administratief gescheiden van je eigen opwek en verbruik. De stroom die je zonnepanelen opwekken en direct de Nexus ingaat, wordt gebruikt voor netstabilisatie en het optimaliseren van je rendement. In plaats van deze stroom terug te leveren tegen het geldende tarief, wordt deze ingezet op de energiemarkten om een hoger rendement te behalen.
De verdiensten van de Nexus worden niet direct zichtbaar in de tarieven die je in de app ziet. In plaats daarvan worden ze administratief verrekend en zie je ze terug als Powerplay-verdiensten. Dit kan soms even duren, omdat energiemarkten achteraf gecorrigeerd kunnen worden. Uiteindelijk worden deze verdiensten op je factuur verwerkt, zodat je een duidelijk overzicht hebt van je kosten en baten'
De Powerplay vergoeding is het netto rendement van de Nexus. Hier zitten alle kosten in, ook de standby en conversieverliezen die er voor zorgen dat je meer afneemt dan je teruglevert met de Nexus. Belasting wordt meegenomen in de Powerplay vergoeding, en is ook onderdeel van deze verliezen.
Ik:
' Wat bedoel je met de laatste zin 'Belasting wordt meegenomen in de Powerplay vergoeding, en is ook onderdeel van deze verliezen'. Over welke belasting heb je het dan?
Zou je kunnen stellen dat de Nexus bezitters met zonnepanelen een hogere Powerplay vergoeding ontvangen dan degene zonder? (uitgaande van een exact gelijke situatie verder).
Beredeneert vanuit de gedachte dat een (klein) deel van de benodigde stroom voor het laden direct vanaf de zonnepanelen komt en niet ingekocht wordt tegen onbalans tarief'
ZP:
Geen reactie meer gehad....
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Gezien de antwoorden, dit is toch gewoon een AI / scripted / Bot? Logisch dat je niet verder komt.thido schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:12:
[...]
Ik heb die vragen over zonnestroom ook al eens aan Zonneplan voorgelegd.
Mijn idee was toen dat hoe dichter je bij de conclusie komt (in jouw nadeel), hoe minder (of niet) ze nog reageren op vragen.
Enkele mails vooraf met berekeningen van kWh's en de conclusie dat we er ca. 160 mistten die maand.
Ik:
Hoe zie ik dat terug in mijn kosten/baten? Normaal gezien (zonder Nexus) waren die terug geleverd tegen het dan geldende tarief, maar nu?'
ZP:
'De 161,5 kWh die direct de Nexus is ingegaan, wordt gebruikt voor netstabilisatie en het optimaliseren van je rendement. In plaats van deze stroom terug te leveren tegen het geldende tarief, wordt deze ingezet op de energiemarkten om een hoger rendement te behalen.
Ik:
'Ik was in de veronderstelling dat de Nexus administratief gescheiden zou zijn van het eigen opwek/verbruik (waarbij de tegenboeking werd gebruikt om het verschil EPEX/onbalans te verrekenen). Nu schrijf jij dat ipv een deel van de opgewekte zonnestroom terug te leveren tegen het dan geldende tarief deze gebruikt wordt door de Nexus. Dat is logisch maar worden ze onder water alsnog als zodanig verrekend? Wat dan in de Powerplay vergoeding verweven zit?'
ZP:
'De Nexus thuisbatterij is inderdaad administratief gescheiden van je eigen opwek en verbruik. De stroom die je zonnepanelen opwekken en direct de Nexus ingaat, wordt gebruikt voor netstabilisatie en het optimaliseren van je rendement. In plaats van deze stroom terug te leveren tegen het geldende tarief, wordt deze ingezet op de energiemarkten om een hoger rendement te behalen.
De Powerplay vergoeding is het netto rendement van de Nexus. Hier zitten alle kosten in, ook de standby en conversieverliezen die er voor zorgen dat je meer afneemt dan je teruglevert met de Nexus. Belasting wordt meegenomen in de Powerplay vergoeding, en is ook onderdeel van deze verliezen.
Ik:
' Wat bedoel je met de laatste zin 'Belasting wordt meegenomen in de Powerplay vergoeding, en is ook onderdeel van deze verliezen'. Over welke belasting heb je het dan?
Zou je kunnen stellen dat de Nexus bezitters met zonnepanelen een hogere Powerplay vergoeding ontvangen dan degene zonder? (uitgaande van een exact gelijke situatie verder).
Beredeneert vanuit de gedachte dat een (klein) deel van de benodigde stroom voor het laden direct vanaf de zonnepanelen komt en niet ingekocht wordt tegen onbalans tarief'
ZP:
Ik heb hier met ZP over gemailt met een business analyst na precies dezelfde soort reacties eerder te hebben gehad van een andere medewerker.thido schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:12:
[...]
Ik heb die vragen over zonnestroom ook al eens aan Zonneplan voorgelegd.
Ik:
ZP:
Ik:
ZP:
Ik:
ZP:
AL de kWh's die heen en weer gepompt worden, worden tegen de correcte EPEX prijzen verrekent op je factuur. Dit heet "Powerplay tegenboeking stroomverbruik".
Omdat het om alle stroom gaat die zowel geladen als ontladen wordt door de Nexus, krijg je daarmee gewoon je zonnestroom terug volgens de correcte EPEX prijzen.
Zonneplan zou ook de energiebelasting corrigeren wanneer de batterij boven de zonne opbrengst zou komen na salderen, dat berekenen ze ook. Kan ik verder niet uitrekenen, gezien ik veel stroom over heb.
Ik heb mijn geval 1 maand uitgedraaid in een Excel vanaf mijn MID 3-fase meter, en daar de EPEX prijzen tegen weggezet met hun samen, en dat klopte op 1eur nog wat na door wat kleine meetverschillen.
Nee, dit is mail contact.Get!em schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:23:
[...]
Gezien de antwoorden, dit is toch gewoon een AI / scripted / Bot? Logisch dat je niet verder komt.
De voorgaande mails met de berekeningen die we hebben gedaan om tot de missende zonnestroom te komen heb ik weg gelaten. Maar ik ben het met je eens, zij knippen plakken stukken standaard antwoorden en daar moet je echt tussendoor lezen soms.
Het lijkt erop dat Kiki ook mail kan beantwoordenthido schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:47:
[...]
Nee, dit is mail contact.
De voorgaande mails met de berekeningen die we hebben gedaan om tot de missende zonnestroom te komen heb ik weg gelaten. Maar ik ben het met je eens, zij knippen plakken stukken standaard antwoorden en daar moet je echt tussendoor lezen soms.
Je bedoelt zeker dat het er op lijkt dat Kiki ook mails NIET kan beantwoordenPeterhardenberg schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:51:
[...]
Het lijkt erop dat Kiki ook mail kan beantwoorden
Daar ga ik ook vanuit, maar blijft vervelend dat het niet eenvoudig te controleren is.Robindd schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 10:26:
[...]
Ik heb hier met ZP over gemailt met een business analyst na precies dezelfde soort reacties eerder te hebben gehad van een andere medewerker.
AL de kWh's die heen en weer gepompt worden, worden tegen de correcte EPEX prijzen verrekent op je factuur. Dit heet "Powerplay tegenboeking stroomverbruik".
Omdat het om alle stroom gaat die zowel geladen als ontladen wordt door de Nexus, krijg je daarmee gewoon je zonnestroom terug volgens de correcte EPEX prijzen.
Zonneplan zou ook de energiebelasting corrigeren wanneer de batterij boven de zonne opbrengst zou komen na salderen, dat berekenen ze ook. Kan ik verder niet uitrekenen, gezien ik veel stroom over heb.
Ik heb mijn geval 1 maand uitgedraaid in een Excel vanaf mijn MID 3-fase meter, en daar de EPEX prijzen tegen weggezet met hun samen, en dat klopte op 1eur nog wat na door wat kleine meetverschillen.
Wat meet jij precies met die MID meter? de Nexus? Daarvan geloof ik wel dat het klopt.
Jij hebt ook de gemeten zonneopbrengst meegenomen in de berekeningen?
Het is wel te controleren, maar daar heb je wat apparatuur voor nodig en tijdthido schreef op vrijdag 21 maart 2025 @ 11:20:
[...]
Daar ga ik ook vanuit, maar blijft vervelend dat het niet eenvoudig te controleren is.
Wat meet jij precies met die MID meter? de Nexus? Daarvan geloof ik wel dat het klopt.
Jij hebt ook de gemeten zonneopbrengst meegenomen in de berekeningen?
Logisch, want je moet stroom verbruik/opbrengst tegen uurprijzen wegzetten en dat optellen over een maand. We kunnen niet verwachten dat zonneplan een excel sheet meestuurt met die gegevens.
Dat krijg je bij normale dynamisch contracten ook niet toch? Hoe controleer je je factuur zonder Nexus maar met dynamisch contract?
Ik heb een homewizard meter in de meterkast op de aansluiting van de nexus zitten ja, dus meet alles.
Heb het volledige effect van de nexus verrrekend tegen EPEX prijzen, en dat kwam nagenoeg overeen met wat ze zelf corrigeren op de factuur.
Dan hoef je niets meer met je zonne energie te doen, want de stroom die de nexus in gaat heb ik in bovenstaande stap al berekend en verrekend.
Ik heb eigenlijk het effect van de nexus op de rekening berekend en dat kwam overeen +- met hun verrekening.
Daarmee heb je de nexus zeg maar los van je factuur gehaald.