Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-09 23:04
Bongoarnhem schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:56:
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

Ondanks dat ik de frustratie van velen hier begrijp hebben we toch ook zelf risico genomen door "vroeg" in te stappen en relatief goedkoop voor een batterij opslag systeem te kiezen.

Het zou mooi zijn als we zelf een beter algoritme kunnen maken waarmee je Zonneplan het nakijken geeft, helaas ben ik daar niet capabel genoeg voor.
Ik ken de tekst, ik wil best aan de slag met een eigen aansturing. Alsnog blijven de andere beloftes uit (zie zelfvoorziening). zelfs op dagen met veel zon is dat niet haalbaar met de vertraging op het uitlezen. Ik ben vooral benieuwd of ze de behaalde resultaten van 2024 weg gaan halen met de resultaten die er nu zijn ;) nog 500 euro te gaan om dat te halen.

over het algemeen ben ik ook tevreden, ik zie alleen gewoon te veel dagen dat er onnodig energie rondgepompt is zonder echt het net te helpen.

[ Voor 22% gewijzigd door DustPhyte op 05-03-2025 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:47
Maak je niet te druk of ZP nog wel iets verdient aan de stroom die door de Nexus gaat,

Na een beetje door vragen kwam het echte antwoord, Elke kWh die door je slimmemeter naar binnen komt ( dus elke kWh die je Nexus ingaat) Betaal je inkoop vergoeding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AkR8vfentq-OTF7UDyIZkljsKjU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5CjP91ebrjfF514uOay6NG7O.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte
Peterhardenberg schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:39:
Maak je niet te druk of ZP nog wel iets verdient aan de stroom die door de Nexus gaat,

Na een beetje door vragen kwam het echte antwoord, Elke kWh die door je slimmemeter naar binnen komt ( dus elke kWh die je Nexus ingaat) Betaal je inkoop vergoeding.

[Afbeelding]
Dit is naar mijn mening weer iets waar we niets aan hebben, Kiki is een AI model dat niet alles weet. Dat Zonneplan aan iedere kWh kan verdienen is geen geheim, de Nexus staat los van het gewone energieverbruik. Alsnog verdienen ze dik op de nexus. En wat Kiki hier zegt is dat je 0 euro betaald over wat er de Nexus in gaat over je meter, ook niks nieuws.

[ Voor 6% gewijzigd door DustPhyte op 05-03-2025 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
DustPhyte schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 13:43:
[...]

Dit is naar mijn mening weer iets waar we niets aan hebben, Kiki is een AI model dat niet alles weet. Dat Zonneplan aan iedere kWh kan verdienen is geen geheim, de Nexus staat los van het gewone energieverbruik. Alsnog verdienen ze dik op de nexus. En wat Kiki hier zegt is dat je 0 euro betaald over wat er de Nexus in gaat over je meter, ook niks nieuws.
Of je er iets aan hebt mag je zelf uitmaken.
Maar er staat heel duidelijk dat elke kWh die je accu ingaat via de slimme meter handelingen fee over betaald moet worden.
Maar de PP maakt alles goed staat er vervolgens. dat klopt want erg blijft uiteindelijk toch € 80,- netto over in onderstaand voorbeeld.

Concreet betekend dit dat als er in een maand 1000 kWh je Nexus in gaat en je een PP vergoeding van € 100,- voor staat
Dan word de normale energie rekening 1000 x 0,02 = €20,- Hoger door de handelings fee dan zonder Nexus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devlinx
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17-09 09:43
Peterhardenberg schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:27:
[...]

Maar er staat heel duidelijk dat elke kWh die je accu ingaat via de slimme meter handelingen fee over betaald moet worden.
Maar de PP maakt alles goed staat er vervolgens. dat klopt want erg blijft uiteindelijk toch € 80,- netto over in onderstaand voorbeeld.

Concreet betekend dit dat als er in een maand 1000 kWh je Nexus in gaat en je een PP vergoeding van € 100,- voor staat
Dan word de normale energie rekening 1000 x 0,02 = €20,- Hoger door de handelings fee dan zonder Nexus.
Even terugzoeken in dit forum op tegenboeking want wat je hier schrijft klopt niet helemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 09:09
[...]

Hier klopt inderdaad niets van, zoals al is gezegd.
Het effect wat je Nexus heeft op je normale energierekening wordt volledig gecompenseerd.
Hier heb ik contact over gehad met een Business Developer van Zonneplan en voor mijn voorbeeld nagerekend op basis van mijn eigen HomeWizard meter, en het klopte nagenoeg exact.

De PP vergoeding is daarmee de echte netto opbrengst, en verder heeft het financieel geen ander effect op je rekening.
Je ziet wel de kWh'en natuurlijk op je totaal, maar dat wordt dus financieel recht getrokken.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Geen idee hoe hoog je tegen boeking is,

Maar het is mij duidelijk doordat je een Nexus hebt de energie rekening behoorlijk hoger word.
Elke kWh die je accu ingaat betaal je 0,02 inkoop vergoeding plus 11,62% omzet verliezen
Dit betekend bij 12.000 kWh door je Nexus geladen er 12.000 x 0,1162 =1.394,4 kWh x € 0,28 = € 390,-
Plus 12.000 x 0,02 = € 240 inkoop vergoeding
Dus totaal word de energie rekening € 630,- hoger dan zonder Nexus.
Maar de PP vergoeding compenseert deze kosten nog steeds ruimschoots.

Bron. ZP

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BfZGOn9fVR1rIiiv7EZS20fK9_c=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/CKDmqV0h7mG6vQIUFJffwp3t.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
Peterhardenberg schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:27:

Maar het is mij duidelijk doordat je een Nexus hebt de energie rekening behoorlijk hoger word.
Elke kWh die je accu ingaat betaal je 0,02 inkoop vergoeding plus 11,62% omzet verliezen
Dit betekend bij 12.000 kWh door je Nexus geladen er 12.000 x 0,1162 =1.394,4 kWh x € 0,28 = € 390,-

Bron. ZP

[Afbeelding]
Lees mijn post nog eens...
De PP correctie op je factuur corrigeerd het effect van je Nexus volledig op je normale energierekening.

Wat je dus wederom zegt is niet correct.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Robindd schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:33:
[...]

Lees mijn post nog eens...
De PP correctie op je factuur corrigeerd het effect van je Nexus volledig op je normale energierekening.

Wat je dus wederom zegt is niet correct.
Dus als je 2 jaar eind afrekeningen laat zien is afrekening met Nexus € 1800 lager ( gemiddelde pp jaaropbrengst) dan die van het eerste jaar. Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Peterhardenberg schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:36:
[...]

Dus als je 2 jaar eind afrekeningen laat zien is afrekening met Nexus € 1800 lager ( gemiddelde pp jaaropbrengst) dan die van het eerste jaar. Klopt dat?
Dat kun je natuurlijk niet zo zwart wit stellen, dat slaat nergens op.
Is jouw jaarverbruik met een variabel tarief elk jaar hetzelfde geweest zonder Nexus dan? Dat kun je nooit zo stellen en gaat volledig het feit voorbij dat de Nexus geen invloed heeft op je normale factuur met EPEX tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-08 01:50

NightHawk4

Lotte is Liev :>

Peterhardenberg schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:36:
[...]

Al jouw eindafrekeningen zijn de afgelopen 2 jaar gelijk gebleven met dynamische tarieven?

Daar geloof ik dus geen reet van :X

Zwaardere winters, slechtere zomers, meer/minder zonopbrengst en dan ook nog de gasprijzen die invloed hebben op energietarieven...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Devlinx
Peterhardenberg schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 15:27:

Bron. ZP

[Afbeelding]
- Voor alles wat de Nexus in gaat ontvang je met de tegenboeking het dan geldende EPEX uurtarief terug incl toeslag terug. Dus het maakt niet of hij geladen wordt met stroom uit het net, zonnepanelen of een andere accu.

- Voor alles wat de Nexus uit gaat betaal je met de tegenboeking het dan geldende EPEX uurtarief i cl toeslag. Dus het maakt niet uit of hij ontlaad naar het net, huisverbruik of een andere accu.

Het verschil tussen deze 2 is een tegenboeking die op je rekening komt, naast de vergoeding van de powerplay.

Vwb de verliezen: als er 20 kwh in gaat en 18 kwh uit dan is er dus 2 kwh 'verloren'. Maar voor die 2 kwh heb je wel een Epex vergoeding incl toeslag ontvangen in de tegenboeking.

Dit maakt uiteindelijk dat alle Epex wordt gecorrigeerd en er voor de Nexus alleen nog onbalanstarieven gelden.

Ik kan het niet beter uitleggen dan dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Devlinx schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 16:49:
[...]

- Voor alles wat de Nexus in gaat ontvang je met de tegenboeking het dan geldende EPEX uurtarief terug incl toeslag terug. Dus het maakt niet of hij geladen wordt met stroom uit het net, zonnepanelen of een andere accu.

- Voor alles wat de Nexus uit gaat betaal je met de tegenboeking het dan geldende EPEX uurtarief i cl toeslag. Dus het maakt niet uit of hij ontlaad naar het net, huisverbruik of een andere accu.

Het verschil tussen deze 2 is een tegenboeking die op je rekening komt, naast de vergoeding van de powerplay.

Vwb de verliezen: als er 20 kwh in gaat en 18 kwh uit dan is er dus 2 kwh 'verloren'. Maar voor die 2 kwh heb je wel een Epex vergoeding incl toeslag ontvangen in de tegenboeking.

Dit maakt uiteindelijk dat alle Epex wordt gecorrigeerd en er voor de Nexus alleen nog onbalanstarieven gelden.

Ik kan het niet beter uitleggen dan dit.
Prachtig allemaal,
Fijn dat je het zo goed uitlegt het is me helemaal duidelijk.

Mijn jaar rekening van 2024 was € 100,- lager dan de afrekening van 2023. ( mooie PV opbrengst) geen gas aansluiting.
Hoe zit dit bij de Nexus bezitters.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devlinx
Peterhardenberg schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 17:09:
[...]

Prachtig allemaal,
Fijn dat je het zo goed uitlegt het is me helemaal duidelijk.

Mijn jaar rekening van 2024 was € 100,- lager dan de afrekening van 2023. ( mooie PV opbrengst) geen gas aansluiting.
Hoe zit dit bij de Nexus bezitters.
Ik heb hem pas sinds september. Maar als ik de Nexus eruit filter (dat kan inmiddels in de app) dan merk ik geen verschil in mijn verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19-09 12:48
DustPhyte schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 12:57:
[...]

Ik ken de tekst, ik wil best aan de slag met een eigen aansturing. Alsnog blijven de andere beloftes uit (zie zelfvoorziening). zelfs op dagen met veel zon is dat niet haalbaar met de vertraging op het uitlezen. Ik ben vooral benieuwd of ze de behaalde resultaten van 2024 weg gaan halen met de resultaten die er nu zijn ;) nog 500 euro te gaan om dat te halen.

over het algemeen ben ik ook tevreden, ik zie alleen gewoon te veel dagen dat er onnodig energie rondgepompt is zonder echt het net te helpen.
Is er iets te bedenken om de capabele mensen te porren om een alternatieve aansturing te maken obv HA en bijv. een github repo voor updates naar de toekomst? Ik denk dat er best een hoop mensen om zitten te springen en wellicht wat voor neer willen leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14:25
elbizarre schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 18:53:
[...]

Is er iets te bedenken om de capabele mensen te porren om een alternatieve aansturing te maken obv HA en bijv. een github repo voor updates naar de toekomst? Ik denk dat er best een hoop mensen om zitten te springen en wellicht wat voor neer willen leggen.
Dit is toch de omgekeerde wereld. ZP verdient dik geld. Beloven van alles en dan zouden anderen er veel tijd in moeten steken.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
elbizarre schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 18:53:
[...]

Dat is er zeker, ik wil mij hier best wel in verdiepen. Dan wel met hassio als basis.

Losse scripts draaien in python oid zal al snel ge moeilijk worden voor de meeste mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte
[...]

Rekenvoorbeelden genoeg gezien hier om hier niet meer op in te gaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pluimvee
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 09:20
Ik ben een beetje abuis door de laatste berichten over zelf aansturen van de batterij.

Volgens mij kun je deze niet zelf aansturen obv de onbalansmarkt (aFRR). De Powerplay vergoeding is een deel van de vergoeding die ZP van Tennet ontvangt en wordt verdeelt naar inzet van je Nexus.
Als je de Nexus zelf gaat aansturen, zal ZP die vergoeding niet aan je toewijzen

Het enige wat je zelf kunt sturen is de handel op de EPEX (day ahead / dynamische) prijzen.

Ik stuur op dit moment alles in huis aan (via HA) maar heb voor de Nexus gekozen omdat het handelen op de onbalans nu eenmaal alleen via een energieleverancier (BSP) kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Pluimvee schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 20:21:
Ik ben een beetje abuis door de laatste berichten over zelf aansturen van de batterij.

Volgens mij kun je deze niet zelf aansturen obv de onbalansmarkt (aFRR). De Powerplay vergoeding is een deel van de vergoeding die ZP van Tennet ontvangt en wordt verdeelt naar inzet van je Nexus.
Als je de Nexus zelf gaat aansturen, zal ZP die vergoeding niet aan je toewijzen

Het enige wat je zelf kunt sturen is de handel op de EPEX (day ahead / dynamische) prijzen.

Ik stuur op dit moment alles in huis aan (via HA) maar heb voor de Nexus gekozen omdat het handelen op de onbalans nu eenmaal alleen via een energieleverancier (BSP) kan.
Zonneplan rekent met je af wat er door de Nexus rondgepompt wordt. Ook als de aansturing afwijkt van de Zonneplan aansturing. Je kan in principe ook eigen besturing op onbalans toepassen dus.

Voorwaarde is dan wel dat de dongle online blijft waardoor je een klein beetje “last” hebt van de aansturing door Zonneplan. :P Maar er zijn dus wel mogelijkheden om zelf e.e.a. aan te sturen op onbalans. ;)

Zonder dongle is de aansturing wat fijner omdat er geen “storende” partij is. Maar dan wordt alles met epex prijzen verrekend.

[ Voor 5% gewijzigd door GaMbiNo op 05-03-2025 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

John245 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 19:18:
[...]

Dit is toch de omgekeerde wereld. ZP verdient dik geld. Beloven van alles en dan zouden anderen er veel tijd in moeten steken.
Als dat zo dik geld is (bewijs maar eens dat het zo is, waar staat het dan in de jaarcijfers van ZP?) dan zou er al zeker iemand zijn geweest die een eigen aansturing maakt.
Niks geen geneuzel met installaties gewoon software op de Solis, BSP contact erbij en draaien met die geldprinter.

Staan toch al iets van 40.000 thuisbatterijen te draaien in Nederland die als potentiële klant graag mee willen profiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluimvee
GaMbiNo schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:30:
[...]

Zonneplan rekent met je af wat er door de Nexus rondgepompt wordt. Ook als de aansturing afwijkt van de Zonneplan aansturing. Je kan in principe ook eigen besturing op onbalans toepassen dus.

Voorwaarde is dan wel dat de dongle online blijft waardoor je een klein beetje “last” hebt van de aansturing door Zonneplan. :P Maar er zijn dus wel mogelijkheden om zelf e.e.a. aan te sturen op onbalans. ;)

Zonder dongle is de aansturing wat fijner omdat er geen “storende” partij is. Maar dan wordt alles met epex prijzen verrekend.
Dus wat ZP als geleverd/opgenomen vermogen uitleest uit de Solis omvormer wordt afgerekend tegen de Tennet onbalans prijzen zonder verder te reconcilieren met wat hun systeem heeft aangestuurd?
Dat zal hun GridGuard buiten spel zetten en ik vraag mij af of dit hun financiële afrekening met Tennet niet overhoopt haalt

Maar dat biedt perspectief. Heb je hier meer info over?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Pluimvee schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 22:34:
[...]

Dus wat ZP als geleverd/opgenomen vermogen uitleest uit de Solis omvormer wordt afgerekend tegen de Tennet onbalans prijzen zonder verder te reconcilieren met wat hun systeem heeft aangestuurd?
Dat zal hun GridGuard buiten spel zetten en ik vraag mij af of dit hun financiële afrekening met Tennet niet overhoopt haalt

Maar dat biedt perspectief. Heb je hier meer info over?
Zo werkt het inderdaad. Verder heb ik geen info. ;)
Pm anders maar als je iets wil weten.

[ Voor 3% gewijzigd door GaMbiNo op 05-03-2025 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
NightHawk4 schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:53:
[...]

Als dat zo dik geld is (bewijs maar eens dat het zo is, waar staat het dan in de jaarcijfers van ZP?) dan zou er al zeker iemand zijn geweest die een eigen aansturing maakt.
Niks geen geneuzel met installaties gewoon software op de Solis, BSP contact erbij en draaien met die geldprinter.

Staan toch al iets van 40.000 thuisbatterijen te draaien in Nederland die als potentiële klant graag mee willen profiteren.
ZP beweert 30% van de winst te pakken. ZP zegt 50 batterijen per dag te installeren. Dus dan ca 1,5 miljoen inkomsten per jaar . Er zijn dagen dat ik minder verdien.

ZP verkoopt graag de Nexus. Al die potentiële batterijen gaan lekker naar FE die geen gesloten ecosysteem hebben.

[ Voor 14% gewijzigd door John245 op 06-03-2025 06:49 ]

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dominic-070
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16-09 17:24
GaMbiNo schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:32:
[...]

Je moet idd. de current zetten, maar ook de time.solis_s6_solis_time_charging_charge_end_slot_1 óf de time.solis_s6_solis_time_charging_discharge_end_slot_1. Afhankelijk van of je wil laden of ontladen.
Hebben bij jou de switches ook geen functie? switch.solis_grid_time_of_use_charging_period_1
Lijkt er op dat normaalgesproken deze bedient zouden moeten worden. staan uit maar lijkt gewoon te werken zonder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dominic-070
kazuka schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:46:
[...]

Heb deze integratie nu ook draaien in HA, dank voor de uitleg! Werkt ook met firmware 1.490, zag dat er een nog nieuwere was op de Waveshare site maar die heb ik gelaten voor wat het was.

Ik zie in jouw screenshot dat jij 248 entiteiten hebt, ik zie er zelf 398. Er is enorm veel in te stellen en uit te lezen :P Even uitzoeken welke de moeite waard zijn om in een dashboard te douwen. De Solarman integratie voor de Pylontech BMS draai ik er ook nog naast maar daar zijn nu wel veel gegevens dubbel denk ik.

Ik zag al een peak shaving mode toggle ertussen staan dus mocht ZP onverhoopt failliet gaan kan ik in elk geval rustig verder (weliswaar zonder onbalans) :P

[Afbeelding]
Er kwamen entiteiten mee voor generator en PV ondanks dat deze uitgevinkt waren. hebben verder geen toegevoegde waarde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dominic-070
Enduser schreef op zondag 16 februari 2025 @ 12:27:
Is er ergens een uitgebreide beschrijving te vinden hoe ik dit kan uitvoeren met mn Nexus? Stel ik forceer teruglevering op een hoge EPEX prijs, hoe reageert Powerplay/ZP hierop?

[...]
Je kan laden door:
code:
1
number.solis_s6_modbus_time_charging_charge_current
op 27A (of lager) te zetten i.c.m.
code:
1
time.solis_s6_modbus_solis_time_charging_charge_end_slot_1
op 23:59
Je kan ontladen door:
code:
1
number.solis_s6_modbus_time_charging_discharge_current
op 27A (of lager) te zetten i.c.m.
code:
1
time.solis_s6_modbus_solis_time_charging_discharge_end_slot_1
op 23:59

Je moet je zonneplan connect dongle er uit halen want die overschrijft jou instellingen anders weer.

Voor het opladen van de batterij in de goedkoopste uren zou het misschien nog een optie kunnen zijn om de
EV Smart charging integratie te gebruiken. Die heeft volgens mij alleen (nog) geen functie voor ontladen.

Andere optie is misschien EVCC Add-on

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 11:46
https://www.marktplaats.n...ttons&utm_content=app_ios

Ik denk dat Peter niet blij is met de Powerplay resultaten van afgelopen tijd 😂

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Dominic-070 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 07:31:
[...]

Hebben bij jou de switches ook geen functie? switch.solis_grid_time_of_use_charging_period_1
Lijkt er op dat normaalgesproken deze bedient zouden moeten worden. staan uit maar lijkt gewoon te werken zonder.
Net even getest. Maar die lijken inderdaad helemaal niets te doen.
code:
1
switch.solis_s6_solis_time_of_use_mode

is wel belangrijk. Daarmee zet je het laden/ontladen op de manier dat Zonneplan dat aanstuurt uit.

Deze is ook nog wel leuk:
code:
1
switch.solis_s6_solis_allow_grid_to_charge_the_battery

Die is nodig om te laden vanaf het grid. Als je niet aan het laden bent kan hij uit. En wat mij opviel is dat het stand-by verbruik daarmee vrijwel naar 0 gaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

John245 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 06:42:
[...]

ZP beweert 30% van de winst te pakken. ZP zegt 50 batterijen per dag te installeren. Dus dan ca 1,5 miljoen inkomsten per jaar . Er zijn dagen dat ik minder verdien.

ZP verkoopt graag de Nexus. Al die potentiële batterijen gaan lekker naar FE die geen gesloten ecosysteem hebben.
Als er geen winst is op onbalans dan is 30% nog steeds niks.

Waar zegt ZP dat ze winst pakken op batterij installaties? Ik schat dat die tegen kostprijs of minimale marge de deur uit gaan.

Ik weet niet of je het FE topic een beetje gevolgd hebt maar daar klaagt men ook steen en been over de onbalansverliezen van de laatste weken. Het is dus geen op zichzelf staand ZP probleem.

Maar nu ga je weer die debiele marketing uitspraken (ja daar vind ik ZP ook zwaar in tekort komen) aanhalen om je eigen uitspraken te rechtvaardigen?

Ik krijg een beetje de indruk dat je op een of ander manier een hekel hebt aan de Nexus en probeert die door middel van oneliners af te kraken. Ik snap dat je oprecht geïnteresseerd bent in de onbalansmarkt maar jouw uitspraken vind ik dan weer niet terug in homewizard of FE topics?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
NightHawk4 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 08:53:
[...]

Als er geen winst is op onbalans dan is 30% nog steeds niks.

Waar zegt ZP dat ze winst pakken op batterij installaties? Ik schat dat die tegen kostprijs of minimale marge de deur uit gaan.

Ik weet niet of je het FE topic een beetje gevolgd hebt maar daar klaagt men ook steen en been over de onbalansverliezen van de laatste weken. Het is dus geen op zichzelf staand ZP probleem.

Maar nu ga je weer die debiele marketing uitspraken (ja daar vind ik ZP ook zwaar in tekort komen) aanhalen om je eigen uitspraken te rechtvaardigen?

Ik krijg een beetje de indruk dat je op een of ander manier een hekel hebt aan de Nexus en probeert die door middel van oneliners af te kraken. Ik snap dat je oprecht geïnteresseerd bent in de onbalansmarkt maar jouw uitspraken vind ik dan weer niet terug in homewizard of FE topics?
Ik beweer nergens dat ze winst op de Nexus pakken.

Die 30% is op de 1800 die iedere batterij verdiend.

Ik heb geen Homewizard apparatuur dus zit niet in het topic. En aangezien ZP de eerste was (wat ik zeer waardeer) volg ik dat topic.

Ik hoop juist op een mooie business case. Mij maakt het niet uit dat ZP 30% van de opbrengst afroomt zolang er ook voldoende voor mij over blijft.

Als ik geen interesse zou hebben zou ik er ook geen tijd in steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 07:56
ik was even aan het kijken naar mijn afrekening van januari maar ik heb ergens een verschil en kan het niet verklaren. Het is toch zo dat de waardes laden en ontladen van de accu die in de ZP app staan ook door de meter gaan.

In de ZP app als ik naar Accu laden kijk heb ik voor januari 1074 kWh geladen. als ik dan bij het totale verbruik kijk in de app heb ik totaal 3209 kWh verbruikt. Als ik daarna de filter aanzet om het verbruik zonder accu te bekijken geeft hij aan 2355 kWh. Het verschil met en zonder filter zou dus 1074 kWh moeten zijn maar is dus maar 854 kWh, hoe kan dit zie ik iets over het hoofd ?

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Venzent
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:04
Als de accu aan het laden is en je hebt opbrengst van je panelen, gaat dat direct je accu in. Je accu heeft dan dus geladen kWh’s die niet door de meter zijn gegaan.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

De AI van Zonneplan doet het weer vanavond. Zou Peter al spijt hebben? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiqo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:54
Venzent schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 17:47:
Als de accu aan het laden is en je hebt opbrengst van je panelen, gaat dat direct je accu in. Je accu heeft dan dus geladen kWh’s die niet door de meter zijn gegaan.
Ik weet niet zeker of ik dit goed verwoord, maar ik vraag me nog steeds af hoe dit precies zit. Omdat de zonnepanelen direct aan de batterij leveren, gaat de stroom niet het net op en wordt er op dat moment niet gesaldeerd. Stel dat de batterij wordt opgeladen met 5 kWh van de zonnepanelen en 5 kWh van het net, dan gaat er in totaal 10 kWh naar de batterij.

Maar als ik dan tegelijkertijd een airco aan zou hebben die 1 kWh verbruikt, betaal ik dan voor die 1 kWh omdat mijn totale verbruik op dat moment 11 kWh is, of niet? Ik heb het idee dat dit dan geld kost voor eigen verbruik. Maar ik kan het mis hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jumper
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-09 19:07
Weet iemand wat het effect zal zijn als je een homewizzard accu aansluit terwijl je al een ZP accu hebt? Had me er voor ingeschreven en vermoed dat hij wordt leeg getrokken door de ZP accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

jumper schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:25:
Weet iemand wat het effect zal zijn als je een homewizzard accu aansluit terwijl je al een ZP accu hebt? Had me er voor ingeschreven en vermoed dat hij wordt leeg getrokken door de ZP accu?
Dat denk ik ook. Zodra je Nexus ontlaad gaat de Homewizard accu laden en ook andersom. Ik denk niet dat dat zo fijn werkt.

Ze mogen me wel even waarschuwen de volgende keer. Ik was lekker op zelfconsumptie bezig en ineens schiet die onbalans prijs weer omhoog. Ik heb er gelukkig toch nog wat van mee kunnen pakken. :P

[ Voor 20% gewijzigd door GaMbiNo op 07-03-2025 19:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:05
Vandaag ook precies een jaar de Nexus, de teller staat op €1915. Prima score, al een kwart ‘terugverdiend’! Benieuwd naar de volgende 12 maanden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jumper
22oktober 24 installatie van accu
Eergisteren brief van centrale dat belasting eraan komt
Vandaag 1168 op rekening, nice dat zijn nog eens dagopbrengsten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devlinx
jumper schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 19:25:
Klopt, dat werkt niet omdat de HW accu reageert op de P1 meter.
Het zou wel kunnen als je in je meterkast de nexus en de rest van de huisaansluiting splitst. Je kunt dan met ct meten op de huisaansluitingen en daarop kan een thuisbatterij sturen. Denk alleen dat de HW accu dat niet kan en je dan een ander merk zou moeten aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jumper
Ga eens testen als ik hem heb, anders gaat hij naar de ouders.
Misschien een quick en dirty automation waarop er een powerplug tussen zit en alleen doorgang (aan) als ZP accu niet aan charging of discharging status heeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
jumper schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 21:12:
Ga eens testen als ik hem heb, anders gaat hij naar de ouders.
Misschien een quick en dirty automation waarop er een powerplug tussen zit en alleen doorgang (aan) als ZP accu niet aan charging of discharging status heeft
Ik denk dat je omvormer in je HW ding binnen een jaar de geest gaat geven. Sowieso gaat hij veel in en uitschakelen als je gedrag van de nexus bekijkt, iedere keer weer opstarten, spanning meten, etc etc… heb je de kleine versie gekocht? Dan lijkt iedere extra aanpassing aan je meterkast + extra hardware het mij niet waard. Momenteel verdien je zo een HW ook niet snel terug lijkt mij.

[ Voor 14% gewijzigd door DustPhyte op 07-03-2025 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jumper
True ,.misschien kan hij netjes uit vanuit HA net zoals mijn solaredge pv via modbus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
jumper schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 21:30:
True ,.misschien kan hij netjes uit vanuit HA net zoals mijn solaredge pv via modbus
Ik ben oprecht benieuwd of je het volledig zou kunnen aansturen. Wel leuk als dat kan. Werkt namelijk perfect de solardge pv via modbus. Als dat kan met de HW batterij zou dat naar mijn mening een zeer nette oplossing zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaZo
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-09 19:46
Opvallend dat de batterijen van Frank Energy het vandaag zoveel minder doen dan die van Zonneplan, terwijl in de afgelopen (magere) maanden FE beter leek te draaien.

https://onbalansmarkt.com/live

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

DjaZo schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 21:44:
Opvallend dat de batterijen van Frank Energy het vandaag zoveel minder doen dan die van Zonneplan, terwijl in de afgelopen (magere) maanden FE beter leek te draaien.

Het kan zijn dat ze hun modus op ZelfConsumptie+ hebben staan, waarmee je zelf kunt instellen hoe agressief hij reageert op onbalans schommelingen maar daarbuiten enkel kijkt naar eigen huis verbruik. Die modus werkt nog niet helemaal vlekkeloos als ik het FE topic zo lees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jumper
DjaZo schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 21:44:

https://helpdesk.homewiza...y-alles-wat-je-moet-weten
Kan ik de Plug-In Battery ook zelf aansturen met bijvoorbeeld een API?

De batterij heeft een lokale API om data uit te lezen naar andere systemen (read-only). We onderzoeken de mogelijkheden om één of meerdere batterijen ook lokaal veilig aanstuurbaar te maken via deze API.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaZo
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-09 19:46
jumper schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:21:
[...]

https://helpdesk.homewiza...y-alles-wat-je-moet-weten
Kan ik de Plug-In Battery ook zelf aansturen met bijvoorbeeld een API?

De batterij heeft een lokale API om data uit te lezen naar andere systemen (read-only). We onderzoeken de mogelijkheden om één of meerdere batterijen ook lokaal veilig aanstuurbaar te maken via deze API.
Ik weet niet of deze vraag aan mij gesteld werd (omdat je mijn bericht quote). Ik denk dat deze vraag niet in dit topic, dat over de Nexus gaat, thuishoort. Ik heb iig geen idee. Ik ken de plug & play van HW niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jumper
DjaZo schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 22:57:
[...]

Ik weet niet of deze vraag aan mij gesteld werd (omdat je mijn bericht quote). Ik denk dat deze vraag niet in dit topic, dat over de Nexus gaat, thuishoort. Ik heb iig geen idee. Ik ken de plug & play van HW niet.
lol, sorry was geen vraag maar een rechtstreekse quote van de HW site die ik plakte,
gewoon als info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
jumper schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 21:30:
Dat moet ik ook nog fixen. Heb jij ergens een guide hoe je dat gedaan hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte
elbizarre schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 23:43:
[...]

Dat moet ik ook nog fixen. Heb jij ergens een guide hoe je dat gedaan hebt?
@elbizarre

Ik kan je vertellen dat het je weinig gaat brengen je zonnepanelen terugschroeven in vermogen zodat de nexus kan ontladen. Hier het script dat ik gemaakt heb voor als je de p1 poort uitleest met de dsmr plugin.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/79298712

Gezien mijn zonnepanelen op 1 fase zitten zonder verbruikers kijkt het script naar de stroom op de fase, enkel bij ontladen kan deze te hoog worden, dan zet het script de zonnepanelen terug in vermogen.

Heb je HW dan kan je ergens het originele werk van @bokkow vinden (ff de zoekfunctie gebruiken).

[ Voor 26% gewijzigd door DustPhyte op 08-03-2025 07:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DustPhyte
“Zelfconsumptie modus” testen met zon. Geen grote verbruikers aan en niemand thuis… je ziet de batterij stapjes maken qua laden. En dan plots een “foutje”?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RJ3hv9ITzTuWdceKHhhzCj97Nh0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GQV33zLkSi3AeZqv7ucC6p2T.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door DustPhyte op 08-03-2025 12:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jumper
DustPhyte schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 01:53:
[...]

@elbizarre

Ik kan je vertellen dat het je weinig gaat brengen je zonnepanelen terugschroeven in vermogen zodat de nexus kan ontladen. Hier het script dat ik gemaakt heb voor als je de p1 poort uitleest met de dsmr plugin.

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/79298712

Gezien mijn zonnepanelen op 1 fase zitten zonder verbruikers kijkt het script naar de stroom op de fase, enkel bij ontladen kan deze te hoog worden, dan zet het script de zonnepanelen terug in vermogen.

Heb je HW dan kan je ergens het originele werk van @bokkow vinden (ff de zoekfunctie gebruiken).
Zal nu ook niks brengen maar wil wel voorbereid zijn door logica in te bouwen indien saldering op de schop gaat en we voor iedere uitgaande cent moeten betalen. Dan gaat vol de vloerverwarming in de badkamer aan en zullen Daikin AC;s op vol vermogen koele lucht pompen. En als moet, de PV op lager pitjje (of uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micronikje
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:30
zou iemand voor mij een foto kunnen plaatsen van de aansluiting van de utp kabels op de solis omvormer? Ik ben verhuisd en heb zelf de omvormer en batterij gedemonteerd en weer in elkaar gezet. Helaas heb ik niet alle aansluitingen goed gefotografeerd, zodat ik ze weer goed terug kon plaatsen.

Probleem inmiddels opgelost. 1e kabel gaat van de BMS (solis) naar de batterij. 2e kabel gaat van de com poort naar de dongle, 3e kabel gaat van de rs485 naar de modbus.

[ Voor 22% gewijzigd door Micronikje op 08-03-2025 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Micronikje schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 13:32:
zou iemand voor mij een foto kunnen plaatsen van de aansluiting van de utp kabels op de solis omvormer? Ik ben verhuisd en heb zelf de omvormer en batterij gedemonteerd en weer in elkaar gezet. Helaas heb ik niet alle aansluitingen goed gefotografeerd, zodat ik ze weer goed terug kon plaatsen.

Probleem inmiddels opgelost. 1e kabel gaat van de BMS (solis) naar de batterij. 2e kabel gaat van de com poort naar de dongle, 3e kabel gaat van de rs485 naar de modbus.
Top dat het gelukt is! Had je de medewerking van Zonneplan nog nodig of kwam alles gewoon online op je nieuwe adres?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Micronikje
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:30
GaMbiNo schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 16:51:
[...]

Top dat het gelukt is! Had je de medewerking van Zonneplan nog nodig of kwam alles gewoon online op je nieuwe adres?
Ik heb de batterij en omvormer zelf gedemonteerd en weer gemonteerd op het nieuwe adres. Moet alleen de kabel nog in de meterkast installeren. Wacht nog op de kabel hiervoor. Daarna kan het testen starten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DustPhyte
Micronikje schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 18:50:
[...]

Ik heb de batterij en omvormer zelf gedemonteerd en weer gemonteerd op het nieuwe adres. Moet alleen de kabel nog in de meterkast installeren. Wacht nog op de kabel hiervoor. Daarna kan het testen starten.
Nice!

Niet vergeten aan te melden!

Https://energieleveren.nl

Merk opwekinstallatie/omvormer
Solis
Type opwekinstallatie/omvormer
S6-EA3P10K-H-ZP-V2

[ Voor 14% gewijzigd door DustPhyte op 08-03-2025 21:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guidoweb55
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-09 21:51
DustPhyte schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 20:47:
[...]

Nice!

Niet vergeten aan te melden!

Https://energieleveren.nl

Merk opwekinstallatie/omvormer
Solis
Type opwekinstallatie/omvormer
S6-EA3P10K-H-ZP-V2
En je oude afmelden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:46
Toch jammer om te zien dat de energie die mijn zonnepanelen opleveren niet direct de accu in gaat.

Nu lever ik terug, loopt de accu niet vol en “koop” ik straks duur in om de accu te vullen. Blijft bizar dat dit geen voorrang krijgt van de geweldige Powerplay AI.

[ Voor 4% gewijzigd door Bongoarnhem op 09-03-2025 11:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19-09 22:46
Bongoarnhem schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:33:
Toch jammer om te zien dat de energie die mijn zonnepanelen opleveren niet direct de accu in gaat.

Nu lever ik terug, loopt de accu niet vol en “koop” ik straks duur in om de accu te vullen. Blijft bizar dat dit geen voorrang krijgt van de geweldige Powerplay AI.
Dit is niet waar. Het zijn twee verschillende systemen. Het klopt dat je opgewekte energie van je panelen niet je accu in gaat. Het klopt niet dat je straks duur inkoopt.

Zonnepanelen = epex
Accu = onbelans

Twee verschillende systemen die niet samenwerken. Behalve in zelfconsumptie modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
Bongoarnhem schreef op zondag 9 maart 2025 @ 11:33:

Dat kan wel. Moet je hem op zelfconsumptie zetten.

Je koopt niet duur in straks. Je koopt in op de tarieven van de onbalansmarkt. En hij laadt eigenlijk alleen als die lager liggen dan de dayahead markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:46
Stroom vanuit de panelen is toch altijd goedkoper dan stroom die je inkoopt, tenzij je geluk hebt en geld toe krijgt. Maar nu wordt daarop gegokt….je had hem zeker kunnen vullen voor niks….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19-09 19:15
Of de AI voorziet dik betaald worden voor laden straks?
Inmiddels is m'n vertrouwen in de powerplay niet zo groot meer, maar in de ideale wereld zou het kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
OxyDrokz schreef op zondag 9 maart 2025 @ 12:40:
Of de AI voorziet dik betaald worden voor laden straks?
Inmiddels is m'n vertrouwen in de powerplay niet zo groot meer, maar in de ideale wereld zou het kunnen.
Kan. Maar het verleden leert wel dat dit vrijwel nooit zo is. Ik zou ook graag zien dat de ai slim genoeg is om op dit soort momenten een mix van "zelfproductie" (In tegenstelling tot zelfconsumptie) en onbalans handelen te krijgen. Dus laden op zon, en verkoop op de onbalansmarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
elbizarre schreef op zondag 9 maart 2025 @ 14:17:
[...]

Kan. Maar het verleden leert wel dat dit vrijwel nooit zo is. Ik zou ook graag zien dat de ai slim genoeg is om op dit soort momenten een mix van "zelfproductie" (In tegenstelling tot zelfconsumptie) en onbalans handelen te krijgen. Dus laden op zon, en verkoop op de onbalansmarkt.
Hoezo zou je dit willen?

De nexus laad vaak zelfs negatief. Dus krijgt geld toe voor het laden. Dit is zeker in 50% van de tijd zo. Dan kan je toch beter terugleveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
Masterchiev schreef op zondag 9 maart 2025 @ 15:10:
[...]

Hoezo zou je dit willen?

De nexus laad vaak zelfs negatief. Dus krijgt geld toe voor het laden. Dit is zeker in 50% van de tijd zo. Dan kan je toch beter terugleveren?
Is dat 50% van de tijd zo? Dan is dat meer dan ik dacht.

Maar dan nog:
Zonneplan "ziet" toch negatief huisgebruik door de p1 meter? En hij "ziet" toch de actuele onbalansprijs? (Even los van correcties achteraf en regeltoestand 2 gevallen). Dan kan je toch prima "zien" dat laden op zonne surplus beter is dan 10kW laden op onbalans?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Masterchiev
elbizarre schreef op zondag 9 maart 2025 @ 15:46:
[...]

Is dat 50% van de tijd zo? Dan is dat meer dan ik dacht.

Maar dan nog:
Zonneplan "ziet" toch negatief huisgebruik door de p1 meter? En hij "ziet" toch de actuele onbalansprijs? (Even los van correcties achteraf en regeltoestand 2 gevallen). Dan kan je toch prima "zien" dat laden op zonne surplus beter is dan 10kW laden op onbalans?
Nee dat gaat niet.

Je moet het zien als twee systemen die onafhankelijk van elkaar werken.

Installeer de app Enius op je telefoon. Dan zie je de prijzen waarmee de nexus werkt. Dat is veel goedkoper dan zonnepanelen energie. Daarvan kan je beter je auto opladen bijv.

Je kan en mag niet de onbelans energie vermengen met de thuis energie of omgekeerd.

Onbelans laden en ontladen is rendabeler dan thuisconsumptie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19-09 13:35
Hoe zijn de opbrengsten de afgelopen paar dagen geweest?

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masterchiev
Gohf046 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 22:05:
Weinig onbelans. Tussen de 35-90 cent per dag. Niet genoeg om rendabel te zijn tov de cyclussen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marvin3241
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 11:00
Gohf046 schreef op maandag 10 maart 2025 @ 22:05:
Sinds eind november gemiddeld €3 of minder per dag. De 7 maanden daarvoor zat ik op het dubbele.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hBpXK4ry9b7QI7gXYWpKwSaVBYg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WJZ40Pz1aWUM8becnlTBGFs2.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Lente/zomer komt er weer aan. Dan kunnen we goed gaan vergelijken met 2024.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marvin3241
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 11:00
TKroon schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 07:00:
Lente/zomer komt er weer aan. Dan kunnen we goed gaan vergelijken met 2024.
Ik hoop dat het nog wat aantrekt de komende maanden, maar de afgelopen week doet niet veel onder voor een Nederlandse zomer. Op die uitschieter van 20 euro na was de opbrengst 3x niks.
Demo accu had van november t/m februari vorig jaar een opbrengst van 600 euro. Mijn eigen accu zat op 400 euro waarvan 160 euro in november. Maart 2024 was de opbrengst 220 euro bij de demo accu, ik sta na 11 dagen op 28 euro, waarvan 20 euro op 1 dag.
Mijn RTE was eerst 3 jaar, maar lijkt nu op te lopen naar 7 jaar. Met de saldering die er straks af gaat wordt het nog onzekerder. Mogelijk is de accu al door z'n cycli heen voordat hij is terugverdiend.

Ik zie het allemaal niet meer gebeuren met de onbalans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

marvin3241 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 07:56:
[...]
Mijn RTE was eerst 3 jaar, maar lijkt nu op te lopen naar 7 jaar. Met de saldering die er straks af gaat wordt het nog onzekerder. Mogelijk is de accu al door z'n cycli heen voordat hij is terugverdiend.

Misschien wel misschien niet maar ook nu weer veel te vroeg om dat te bepalen, de situatie vanaf 2027 zal flink veranderen en die calculatie is bijna nog niet te maken.
Energiebedrijf Greenchoice heeft volgens energievergelijker Keuze.nl als eerste de voorwaarden voor 2027 bekendgemaakt. De terugleverkosten - ook wel bekend als de terugleverboete - dalen vanaf 1 januari 2027 fors bij Greenchoice, van 15,2 naar 5,2 cent per kWh. Dat lijkt goed nieuws maar de terugleververgoeding - het bedrag dat je krijgt voor geleverde zonnestroom, daalt naar afgerond 5,4 cent. Onder de streep blijft er 0,25 cent per kWh positief resultaat over.

Bij eerdere schattingen werd nog uitgegaan van een netto waarde in 2027 van ongeveer 5 cent per kWh. Na 2027 lijkt teruggeleverde stroom dus nagenoeg waardeloos. ,,Wanneer je per jaar met 12 panelen 3200 kWh teruglevert, je dak vol dus, dan leveren je zonnepanelen nog maar 8 euro per jaar op’’, rekent energiedeskundige Geert Wirken van Keuze.nl voor. Tenminste zoveel krijg je dan betaald voor de teruggeleverde stroom. Als die 3200 kWh dit jaar nog volledig gesaldeerd kan worden is die stroom 1000 euro waard.
Bovenstaande quote is uit dit artikel.

Als we dat allemaal gaan meerekenen in een de opbrengst van een thuisbatterij kan het kwartje met zonnepanelen juist wel weer de goede kant op vallen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 12:20
marvin3241 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 07:56:
[...]

Ik hoop dat het nog wat aantrekt de komende maanden, maar de afgelopen week doet niet veel onder voor een Nederlandse zomer. Op die uitschieter van 20 euro na was de opbrengst 3x niks.
Demo accu had van november t/m februari vorig jaar een opbrengst van 600 euro. Mijn eigen accu zat op 400 euro waarvan 160 euro in november. Maart 2024 was de opbrengst 220 euro bij de demo accu, ik sta na 11 dagen op 28 euro, waarvan 20 euro op 1 dag.

Mijn idee was altijd om hem terug te verdienen voordat salderen weg gaat en dan nog 15 jaar 'gratis' stroom opslaan met dynamisch contract.

Alles wat ik sindsdien heb gelezen over LFP batterijen vertelt me dat het met die 15 jaar wel goed zit, dat zijn er eerder 20 of 25.

Maar welk percentage hij terugverdient heeft op 1 jan 2027 wordt wel spannend. Zit nu op een 20kWh accu all-in voor €6500. Als dit €3500 wordt op 1 jan 2027 mij ook prima, maar die €0 wordt wel erg krap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SultanPindakaas
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:55
Die van mij moeten ze nog monteren, na de bericht geving van vandaag op de AD. Twijfel ik heel erg om het te annuleren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Het verdienmodel veranderd ws. nadat salderen is afgeschaft. Maar voor de mensen met zonnepanelen wordt NOM een hele aantrekkelijke vervanger denk ik. De door de eigen zonnepanelen opgewekte energie zoveel mogelijk opslaan om later zelf weer te gebruiken.

Mogelijk i.c.m. de onbalansmarkt, de hoogste pieken blijven winstgevend. Ook na afschaffen van het salderen.

Maar de nadruk van de Nexus gaat dan misschien wel wat meer richting NOM i.p.v. de onbalansmarkt zoals nu.

Als de voorspelling van het AD uitkomt, dat terug geleverde energie vrijwel niets meer oplevert, dan is een thuisbatterij juist heel aantrekkelijk lijkt me.

[ Voor 27% gewijzigd door GaMbiNo op 11-03-2025 11:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
SultanPindakaas schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:31:
Die van mij moeten ze nog monteren, na de bericht geving van vandaag op de AD. Twijfel ik heel erg om het te annuleren..
Als dat gratis kan vooral doen, zie niet in hoe Zonneplan vanaf 2027 de BTW en energiebelasting denkt te kunnen omzeilen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
GaMbiNo schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:37:
Als de voorspelling van het AD uitkomt, dat terug geleverde energie vrijwel niets meer oplevert, dan is een thuisbatterij juist heel aantrekkelijk lijkt me.
Dit gaat over normale contracten, met dynamisch krijg je gewoon de prijs van dat uur. Enige dat je dan moet doen is je PV uitzetten bij negatieve prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

ApexAlpha schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:52:
[...]

Dit gaat over normale contracten, met dynamisch krijg je gewoon de prijs van dat uur. Enige dat je dan moet doen is je PV uitzetten bij negatieve prijzen.
Klopt, maar ook bij dynamische prijzen veranderd het afschaffen van salderen wel veel.

De energiebelasting wordt bij dynamisch nu nog wel gesaldeerd natuurlijk. En na 2027 moet je dus voor teruglevering naar de excl. prijzen kijken. Dat zijn de bedragen die je dan terug ontvangt voor je teruggeleverde energie. En die exclusief prijzen zijn veel vaker negatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

ApexAlpha schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:52:
[...]

En maar 400.000 mensen hebben op dit moment een dynamisch energiecontract, er gaat flink wat veranderen in het energielandschap gaat het om. Dus om calculaties te maken vanaf 2027 is op dit moment nog veel te vroeg.

Kan best zijn dat er juist veel meer mogelijkheden komen om marge te maken of te profiteren van de veranderde situaties. Het is allemaal nog veel te hypothetisch op dit moment.

[ Voor 5% gewijzigd door NightHawk4 op 11-03-2025 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
GaMbiNo schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 11:58:
[...]

Klopt, maar ook bij dynamische prijzen veranderd het afschaffen van salderen wel veel.

De energiebelasting wordt bij dynamisch nu nog wel gesaldeerd natuurlijk. En na 2027 moet je dus voor teruglevering naar de excl. prijzen kijken. Dat zijn de bedragen die je dan terug ontvangt voor je teruggeleverde energie. En die exclusief prijzen zijn veel vaker negatief.
Ja maar dat is ook precies het doel, niet?

Als de SPOT prijs nu -5 cent is knallen mijn panelen gewoon het net op omdat ik 13ct aan belasting mag salderen. Netto verdien ik dus +8 ct of zo.

Puur vanuit economisch oogpunt is dat natuurlijk erg krom. De prijs is juist expres -5 gemaakt zodat mensen NIET meer invoeren, of in ieder geval minder.

Beste zou zijn om gewoon per 1 jan 2027 de energiebelasting per uur te bepalen. Dat tijdens de middag als de prijs 1 ct is de belasting ook 1 ct is en 's avonds als de prijs 20ct is de belasting op het maximale 13ct per kWh staat.

Heb je in één klap een giga-business case voor thuisbatterijen.

Maar goed ik ga er (nog) niet over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

ApexAlpha schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:09:
[...]

Ja maar dat is ook precies het doel, niet?

Als de SPOT prijs nu -5 cent is knallen mijn panelen gewoon het net op omdat ik 13ct aan belasting mag salderen. Netto verdien ik dus +8 ct of zo.

Puur vanuit economisch oogpunt is dat natuurlijk erg krom. De prijs is juist expres -5 gemaakt zodat mensen NIET meer invoeren, of in ieder geval minder.

Beste zou zijn om gewoon per 1 jan 2027 de energiebelasting per uur te bepalen. Dat tijdens de middag als de prijs 1 ct is de belasting ook 1 ct is en 's avonds als de prijs 20ct is de belasting op het maximale 13ct per kWh staat.

Heb je in één klap een giga-business case voor thuisbatterijen.

Maar goed ik ga er (nog) niet over.
Klopt, en om die reden maak ik me ook (nog) geen zorgen over het terugverdienen van de Nexus. Gewoon een ander verdienmodel toepassen en het blijft een goeie investering.

Ik denk alleen dat het voor mensen die wel een Nexus hebben, maar geen zonnepanelen, wel eens een lastig verhaal zou kunnen worden om e.e.a. terug te verdienen. De combi zonnepanelen met een thuisbatterij blijft ook na 2027 een goeie denk ik.

[ Voor 3% gewijzigd door GaMbiNo op 11-03-2025 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

GaMbiNo schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:18:
[...]

Klopt, en om die reden maak ik me ook (nog) geen zorgen over het terugverdienen van de Nexus. Gewoon een ander verdienmodel toepassen en het blijft een goeie investering.

Ik denk alleen dat het voor mensen die wel een Nexus hebben, maar geen zonnepanelen, wel eens een lastig verhaal zou kunnen worden om e.e.a. terug te verdienen. De combi zonnepanelen met een thuisbatterij blijft ook na 2027 een goeie denk ik.
Ook dan kan het wel uit maar een veel langere terugverdientijd, 'gratis' of goedkopere stroom overdag en later gebruiken. Genoeg businesscases over om daar voor die tijd aan te werken.

Ook de ambtenarij is er mee bezig maar dat duurt altijd even.

@ApexAlpha vandaar dat andere landen om ons heen al veel eerder gestopt zijn met dat salderingsgedrocht. Het draagt totaal niet bij aan de oplossing, juist het tegenovergestelde.

Daarom verwacht ik zelf wel wat veranderingen die in de komende twee jaar nog wel eens interessant kunnen gaan worden, en met zonnepanelen én een thuisbatterij kan je eigenlijk alle kanten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
NightHawk4 schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 12:56:
Ook dan kan het wel uit maar een veel langere terugverdientijd, 'gratis' of goedkopere stroom overdag en later gebruiken. Genoeg businesscases over om daar voor die tijd aan te werken.
Alleen betaal je daar wel energiebelasting en BTW over, is dat genoeg om laad/ontlaadverliezen te compenseren en je investering binnen 8-10 jaar terug te verdienen?

Betwijfel het...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guidoweb55
Doen, annuleren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SultanPindakaas
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:55
@Guidoweb55 ik was vergeten te melden dat ik het over de 20kw batterij heb van Zonneplan. Zonnenpanelen liggen al 3 jaar op het dak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guidoweb55
SultanPindakaas schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 19:38:
@Guidoweb55 ik was vergeten te melden dat ik het over de 20kw batterij heb van Zonneplan. Zonnenpanelen liggen al 3 jaar op het dak.
Snap ik. Maar mijn advies blijft hetzelfde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Planet X
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-09 20:04
Als jij twijfelt over draagt naar andere mensen gaan er heel rare dingen gebeuren. Ik heb sinds afgelopen oktober de 20kw Nexus en heb nu 550 euro aan Powerplay vergoeding over alleen de slechte winter maanden. De goede tijd gaat nu beginnen. Misschien is het iets lager dan 5 jaar. De BTW is al terug, dus een kwart is al terug verdient. Gewoon doen. Zonneplan is anders bezig dan de grote leveranciers die ook voorheen maar 5 cent betaalden voor terugleveren van zonnestroom.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
Planet X schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 07:10:
Gewoon doen. Zonneplan is anders bezig dan de grote leveranciers die ook voorheen maar 5 cent betaalden voor terugleveren van zonnestroom.
Zolang er geen oplossing is voor de energiebelasting en BTW vanaf 2027 is het businessmodel gewoon stuk, over twee jaar is dit feestje voorbij en resteert een grote zelfconsumptie batterij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Nu online

GaMbiNo

1337

hoevenpe schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 07:49:
[...]

Zolang er geen oplossing is voor de energiebelasting en BTW vanaf 2027 is het businessmodel gewoon stuk, over twee jaar is dit feestje voorbij en resteert een grote zelfconsumptie batterij.
Prima toch? Na het afschaffen van salderen is zelfconsumptie ook een stuk aantrekkelijker dan het nu is.

Kun je je zelf opgewekte energie mooi op andere momenten zelf gebruiken, en hoef je dus geen panelen uit te zetten oid.

Thuisbatterijen blijven wel nuttig en de Nexus is qua hardware gewoon een prima batterij.

[ Voor 7% gewijzigd door GaMbiNo op 12-03-2025 08:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Nu online
GaMbiNo schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 07:52:
Prima toch? Na het afschaffen van salderen is zelfconsumptie ook een stuk aantrekkelijker dan het nu is.
Maar daar heb je geen Nexus van 20 kWh voor nodig, de komende jaren verwacht ik genoeg andere batterijen van rond 5 kWh met een gunstiger TVT.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Dat hangt ervanaf wat je ermee gaat doen. Je kunt dan ook de zonnestroom opslaan om later je auto mee op te laden. Hoe hoger de energiebelasting (die ik overigens liever omlaag zie gaan), hoe groter het voordeel met een batterij.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApexAlpha
hoevenpe schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 08:22:
[...]

Maar daar heb je geen Nexus van 20 kWh voor nodig, de komende jaren verwacht ik genoeg andere batterijen van rond 5 kWh met een gunstiger TVT.
Ligt eraan mijn huis is gasloos als ik in de winter op de 2 goedkoopste uren van de dag wil laden en daar de dag mee door moet dan kom ik vaak tekort aangezien mijn WP zo rond de 2kW continu trekt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

hoevenpe schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 07:49:
[...]

Met piek uitschieters op de onbalansmarkt is het nog altijd rendabeler dan zelfconsumptie of EPEX handel, ook vanaf 2027. Daarnaast zijn er meer markten die ZP kan aanspreken tegen die tijd.

Een hybride modus van zelfconsumptie en onbalans vanaf een bepaalde threshold lijkt me de beste oplossing tegen die tijd. Dat wordt ook in dit artikel beschreven: https://www.zonneplan.nl/...n#impact-op-thuisbatterij

Er zijn vooralsnog te weinig definitieve uitspraken over hoe om te gaan met thuisbatterijen vanaf 2027, dus we zullen de komende maanden moeten afwachten hoe dit zich ontwikkeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

[...]

Dat verwacht je....en je verwacht dat het businessmodel over en uit is.

En op basis waarvan verwacht je dat, op welke calculatie en rekenmodel?
Want op dit moment zie ik dat je de huidige data van nu baseert zonder salderingsregeling in 2027, en daar klopt natuurlijk geen hout van.

Ik zeg niet dat het niet zo kan zijn maar je presenteert het zo negatief op dezelfde manier zoals ZP het te positief presenteert.

Voor hetzelfde geldt gaat het met de thuisbatterijen en omvormers wel zodanig goed dat je je blauw gaat betalen aan installateurs en de prijzen omhoog gaan. Daarnaast heb ik aan 5kWh never nooit genoeg om op zomerdagen mijn zonnestroom op weg te zetten, laat staan prik overhouden om mijn EV op te laden.

Dus ja daar heb ik wel een (merk boeit in dit verhaal niet) 20kWh batterij voor nodig. Misschien zelfs meer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:38
[...]

Wij hebben 2 EV’s, een WP, 33 panelen op zuid en we wekken op een leuke zomerdag een kleine 70kW op. Nu al lekker aan het handelen met de Nexus 20kW en elke dag is winst. Voor mij is salderen eraf wie dan leeft wie dan zorgt.

Ik hoop tzt in 2027 met de Nexus en 2 EV’s een beetje slim te kunnen plannen en de opgewekte energie naar 1 van die drie kwijt te kunnen 🙂 20kW accu kan makkelijk, mogelijk is er tegen die tijd zelfs een EV met duplex laden zodat je wat kW’s naar je accu kunt pompen voor in de winteravonden.

Verder niet nu al veel te druk maken, ook als het rendement tegen valt is elke euro winst.

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elbizarre
ervh schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 18:01:
[...]

Wij hebben 2 EV’s, een WP, 33 panelen op zuid en we wekken op een leuke zomerdag een kleine 70kW op. Nu al lekker aan het handelen met de Nexus 20kW en elke dag is winst. Voor mij is salderen eraf wie dan leeft wie dan zorgt.

Ik hoop tzt in 2027 met de Nexus en 2 EV’s een beetje slim te kunnen plannen en de opgewekte energie naar 1 van die drie kwijt te kunnen 🙂 20kW accu kan makkelijk, mogelijk is er tegen die tijd zelfs een EV met duplex laden zodat je wat kW’s naar je accu kunt pompen voor in de winteravonden.

Verder niet nu al veel te druk maken, ook als het rendement tegen valt is elke euro winst.
Exact dat. Ik hoop ook tegen 2027 een bidirectionele laad auto te hebben en zo alle zonne energie naar 1 van de 2 accus te laden. Primair de auto, secundair de Nexus. Vanuit de Nexus weer de auto laden indien nodig.

Hier zal ik wel de nodige logic voor moeten maken in HA of Homey. Of idealiter is er tegen die tijd een consumer oplossing voor home energy management.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pluimvee
Heeft iemand al eens de Nexus omvormer (S6-EH3P10K-H-ZP)opengemaakt (van binnen bekeken) om te zien of de hardware aansluitingen heeft voor PV panelen en backup power heeft zoals op de S6-EH3P10K-H-EU versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nullr0ute
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-08 11:04
Waarom?

Hoe ik er naar kijk:
- De onderdelen die Zonneplan plaatst (Pylontech accu' + BMS en Solis omvormer) krijg je nergens goedkoper (vergeet de installatie niet)
- Handelen met onbalans is leuk, maar ook een aflopende zaak. Wanneer er wat gaat gebeuren weet niemand. Maar als het stopt heb je alvast een mooie 20 kWh accu staan voor een erg nette prijs. Bijvoorbeeld om je eigen stroom in op te slaan of te handelen op de EPEX markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leksts
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:18
Ik had Bliq gemaild met de vraag of hun systeem ooit beschikbaar wordt voor de Nexus. Zij zeggen:
De Nexus batterij is gebaseerd op de Solis S6 omvormer. We gaan nog onderzoeken (naar verwachting later dit jaar) of de omvormer door Zonneplan is veranderd. Zo niet, dan werkt onze energiemanager gewoon samen met de Nexus.

[ Voor 10% gewijzigd door leksts op 13-03-2025 18:35 ]

Pagina: 1 ... 41 ... 64 Laatste