Dat snap ik allemaal. Ik zit ook bij Zonneplan en het idee is inderdaad dat ik ‘m voorlopig lekker op powerplay zou laten staan. Maar ik koop zo’n ding niet voor “voorlopig”. Vandaar mijn vraag of het nu al zonder gedoe ondersteund is, voor in de toekomst, stel je gaat weg bij Zonneplan, of vanaf 2027 na salderen. Ik wil m dan graag zonder zelf gehobby in zelfconsumptiemodus kunnen zetten.jverh schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:46:
[...]
Zolang je nog kan salderen is die zelfconsumptiemodus compleet nutteloos. Het werkt ook maar beperkt (Zonneplan meet om de 5 minuten het stroomverbruik van je huis en laat daarna 5 minuten lang de batterij dat vermogen leveren). Feitelijk is je batterij op zelfconsumptiemodus zetten een bescheiden vorm van kapitaalvernietiging.![]()
Maar: bij Zonneplan heb je een dynamisch contract en dus vervalt de saldering. Dan kan de zelfconsumptiemodus zinvol zijn op erg dure avonden. Maar meestal is de onbalansprijs dan ook hoog en verdien je meer via de onbalansmodus (die zonneplan "Powerplay" noemt). Omdat je maar één keer in de 4 uur van modus mag wisselen waag je hiermee een gokje, en ik heb vaker mis gegokt dan raak (zo had ik -2 euro op 13 februari, terwijl iedereen toen 9 euro in de plus stond).![]()
Zonneplan biedt de batterij voor een scherpe prijs aan omdat het systeem locked-in is. Je betaald minder en krijgt ook minder vrijheid. Wil je meer vrijheid? Dan raad ik een (duurder) systeem aan via Frank Energie/Tibber of via andere batterij aanbieders zoals Enphase bijvoorbeeld. Kortweg: vrijheid heeft een prijs die je niet betaald bij Zonneplan.![]()
Mijn advies: we zijn collectief geobsedeerd met het begrip "terugverdientijd" als het aankomt op dit soort duurzame investeringen. We eisen dit niet van een TV, maar wel van zonnepanelen, warmtepompen en thuisbatterijen. Zie het meer als een belegging voor langere tijd... Wil je een relatief goedkope thuisbatterij? Ga dan voor die van Zonneplan. Je hebt de wereld zojuist een beetje duurzamer gemaakt. Goed zo. Accepteer dan dat je vast zit aan hun dynamische contract en move on.
Ik ben op zich niet geobsedeerd door terugverdientijd, denk ik. En ik vind t ook niet erg om iets meer te betalen voor een beetje duurzaamheid, luxe, of een combinatie daarvan. Maar ik ben ook geen filantropische instelling
Ik doe een uitgave van 8500 euro, plus het rendement wat je in een jaar of 10 daarvan kan halen. Dan wil ik wel graag weten wat dat me oplevert in de toekomst. Of dat nou geld of een goed gevoel is