Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 19:28
jverh schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:46:
[...]

Zolang je nog kan salderen is die zelfconsumptiemodus compleet nutteloos. Het werkt ook maar beperkt (Zonneplan meet om de 5 minuten het stroomverbruik van je huis en laat daarna 5 minuten lang de batterij dat vermogen leveren). Feitelijk is je batterij op zelfconsumptiemodus zetten een bescheiden vorm van kapitaalvernietiging. ;)

Maar: bij Zonneplan heb je een dynamisch contract en dus vervalt de saldering. Dan kan de zelfconsumptiemodus zinvol zijn op erg dure avonden. Maar meestal is de onbalansprijs dan ook hoog en verdien je meer via de onbalansmodus (die zonneplan "Powerplay" noemt). Omdat je maar één keer in de 4 uur van modus mag wisselen waag je hiermee een gokje, en ik heb vaker mis gegokt dan raak (zo had ik -2 euro op 13 februari, terwijl iedereen toen 9 euro in de plus stond). :'(

Zonneplan biedt de batterij voor een scherpe prijs aan omdat het systeem locked-in is. Je betaald minder en krijgt ook minder vrijheid. Wil je meer vrijheid? Dan raad ik een (duurder) systeem aan via Frank Energie/Tibber of via andere batterij aanbieders zoals Enphase bijvoorbeeld. Kortweg: vrijheid heeft een prijs die je niet betaald bij Zonneplan. :P

Mijn advies: we zijn collectief geobsedeerd met het begrip "terugverdientijd" als het aankomt op dit soort duurzame investeringen. We eisen dit niet van een TV, maar wel van zonnepanelen, warmtepompen en thuisbatterijen. Zie het meer als een belegging voor langere tijd... Wil je een relatief goedkope thuisbatterij? Ga dan voor die van Zonneplan. Je hebt de wereld zojuist een beetje duurzamer gemaakt. Goed zo. Accepteer dan dat je vast zit aan hun dynamische contract en move on. O+
Dat snap ik allemaal. Ik zit ook bij Zonneplan en het idee is inderdaad dat ik ‘m voorlopig lekker op powerplay zou laten staan. Maar ik koop zo’n ding niet voor “voorlopig”. Vandaar mijn vraag of het nu al zonder gedoe ondersteund is, voor in de toekomst, stel je gaat weg bij Zonneplan, of vanaf 2027 na salderen. Ik wil m dan graag zonder zelf gehobby in zelfconsumptiemodus kunnen zetten.

Ik ben op zich niet geobsedeerd door terugverdientijd, denk ik. En ik vind t ook niet erg om iets meer te betalen voor een beetje duurzaamheid, luxe, of een combinatie daarvan. Maar ik ben ook geen filantropische instelling ;)
Ik doe een uitgave van 8500 euro, plus het rendement wat je in een jaar of 10 daarvan kan halen. Dan wil ik wel graag weten wat dat me oplevert in de toekomst. Of dat nou geld of een goed gevoel is ;)

• Jasper79
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16-09 18:32
Hoi,

Ik overweeg een EV en daar komt natuurlijk een laadpaal bij kijken gezien ik de mogelijkheid heb om op eigen terrein te kunnen parkeren.

We hebben de 20kWh Nexus en dus dacht ik dat de Zonneplan laadpaal een logische keuze zou zijn.

Echter ik vraag me af of het prijsverschil het wel waard is als ik kijk dat je zo €1000 meer kwijt bent voor de laadpaal dan sommige andere merken.

Kan iemand mij vertellen die ook de Nexus heeft wat de meerwaarde is en wat zijn je laad tarieven (Werk maandag tot en met vrijdag van 7 tot half 5 van huis)

Bvd,

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• c1913
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 17-09 20:40
"Zonneplan biedt de batterij voor een scherpe prijs aan omdat het systeem locked-in is"

dat is niet waar, zoals al meerdere keren op het forum wordt vermeld.
Ik heb het zelf bewezen, zodat ik volledig kan bevestigen dat de batterij buiten de Zonneplan-bediening kan worden bediend

• Prullenbak84
c1913 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 17:50:
…zodat ik volledig kan bevestigen dat de batterij buiten de Zonneplan-bediening kan worden bediend
Hoe doe je dat? Wat komt daarbij kijken?

• Willie07
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-09 12:23
nullr0ute schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 13:33:
Zie ook https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices voor actuele onbalans prijzen (of installeer de Enius app op je telefoon)
Dank! Hoe kan ik de onbalans prijs interpreteren? Wanneer kunnen wij met onze batterij geld verdienen? Is dat op de lijn te zien? Ik heb de Enius app geïnstalleerd

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16:02
TKroon schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 12:13:
[...]

Je hoofdzekeringen kunnen makkelijk meer aan dan 25A. Zelfs bij continu 28A zullen ze niet klappen. Bij 30A duurt het enkele minuten, bij 40A heb je 10-20 seconden. Dus een korte piek hoef je je niet druk om te maken.
30A kunnen automaten bijna eindeloos volhouden 😊 vanaf 35A is het ongeveer 1 minuut, 40A inderdaad onder een halve minuut. Smeltzekering kunnen nog wel wat meer maar het probleem is ook veel groter als deze af slaan; dan moeten ze door de netbeheerder worden vervangen 😅

Maar goed; niet te zenuwachtig over worden.

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

• nullr0ute
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-08 11:04
Willie07 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 18:32:
[...]

Dank! Hoe kan ik de onbalans prijs interpreteren? Wanneer kunnen wij met onze batterij geld verdienen? Is dat op de lijn te zien? Ik heb de Enius app geïnstalleerd
Zoiets ja. Veel onbalans = kans om geld te verdienen. Je zal dan ook zien dat wanneer de MWh prijs op de onbalans markt veel afwijkt van de MWh prijs op de EPEX markt je batterij zal gaan ontladen en bij een negatief bedrag laden.

Dat is de basis van het algoritme van Zonneplan (en hoe energieleveranciers het meeste geld verdienen).

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Aimabel
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20-07 23:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VqETsAa0NYaAqKLv3vuv0CIyoNM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mKUcFDmkykBmSeuPIOEMcRoM.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3g2p8Xhf4S-upbj3Vwmev60_uC0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/N3JYrUBImD6OItQqaqEZg85B.png?f=fotoalbum_large

Voor de liefhebbers en/of factcheckers:

Op deze schermafdrukken staan de opbrengst en de cycli van mijn 20 Kw batterij over de periode van precies een jaar.
(Eén keer gedurende 10 uur op zelf consumptie gezet hetgeen mij ongeveer 4 euro gekost heeft. Dit laatste weet ik door een vergelijk met de batterij van ZP in diezelfde tijdsspanne)

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-08 01:50

NightHawk4

Lotte is Liev :>

Prullenbak84 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 17:28:
[...]

Dat snap ik allemaal. Ik zit ook bij Zonneplan en het idee is inderdaad dat ik ‘m voorlopig lekker op powerplay zou laten staan. Maar ik koop zo’n ding niet voor “voorlopig”. Vandaar mijn vraag of het nu al zonder gedoe ondersteund is, voor in de toekomst, stel je gaat weg bij Zonneplan, of vanaf 2027 na salderen. Ik wil m dan graag zonder zelf gehobby in zelfconsumptiemodus kunnen zetten.

Ik ben op zich niet geobsedeerd door terugverdientijd, denk ik. En ik vind t ook niet erg om iets meer te betalen voor een beetje duurzaamheid, luxe, of een combinatie daarvan. Maar ik ben ook geen filantropische instelling ;)
Ik doe een uitgave van 8500 euro, plus het rendement wat je in een jaar of 10 daarvan kan halen. Dan wil ik wel graag weten wat dat me oplevert in de toekomst. Of dat nou geld of een goed gevoel is ;)
Ook al meermaals voorbij gekomen, als je dan toch een uitgave doet van 8500 euro lees dan alle pagina's heel goed want echt alle invalshoeken over de Nexus zijn in deze twee delen eigenlijk wel besproken.

Toch maar even de quote van Zonneplan er bij gepakt, nummer 5 van de 12 mythes. O-)

5. Je zit vast aan Zonneplan als je de Zonneplan thuisbatterij koopt.

Bij Zonneplan geloven we in keuzevrijheid. Je koopt een batterij inclusief installatie, en wij leveren daarbij de keuze uit twee aansturingsmogelijkheden: Powerplay en zelfconsumptie. Powerplay draagt bij aan het herstellen van onbalans in het net, terwijl de zelfconsumptie aansturing voor klanten is die meer van hun zonnestroom in huis willen gebruiken. We doen er alles aan om onze klanten tevreden te houden door de beste aansturingsservices te verzorgen. Hoewel er keuze vrijheid is, gebruikt momenteel > 99% de Powerplay aansturingsservice, vanwege de zeer goede verdiensten. Mocht je iets anders willen, is dat natuurlijk ook prima. Ook zonder onze aansturingsservices heb je een batterij van de hoogste kwaliteit, met een krachtige omvormer en dat voor een zeer scherpe prijs. Wij zijn ervan overtuigd dat Zonneplan Powerplay altijd de beste keuze maakt op de energiemarkten waardoor we geen reden zien om over te stappen.

Wanneer je er wel voor kiest om te stoppen bij Zonneplan Energie gaat de thuisbatterij automatisch naar de zelfconsumptie modus. De thuisbatterij zet zich daarmee automatisch in om maximaal je eigen zonnestroom te gebruiken. Daarnaast zullen er ongetwijfeld partijen zijn die ook aansturingsservices gaan aanbieden voor de Nexus thuisbatterij. Je hebt met de Nexus een toekomstbestendige thuisbatterij en bent vrij om te doen wat je daarmee wilt.
@Aimabel Dank :> en die 564 cycli geeft al aan dat de batterijgarantie in ieder geval niet op cycli gaat aflopen :*) Dat jaarlijkse aantal zal waarschijnlijk alleen maar minder worden. :9

• Prullenbak84
NightHawk4 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 23:09:
[...]

Ook al meermaals voorbij gekomen, als je dan toch een uitgave doet van 8500 euro lees dan alle pagina's heel goed want echt alle invalshoeken over de Nexus zijn in deze twee delen eigenlijk wel besproken.

Toch maar even de quote van Zonneplan er bij gepakt, nummer 5 van de 12 mythes. O-)

[...]

@Aimabel Dank :> en die 564 cycli geeft al aan dat de batterijgarantie in ieder geval niet op cycli gaat aflopen :*) Dat jaarlijkse aantal zal waarschijnlijk alleen maar minder worden. :9
Dank!

Ik had die pagina ook gelezen maar precies de alinea die ik miste, eh…gemist 8)7

Eigenlijk maakt dit de nexus gewoon best wel interessant. Want zelfconsumtie is nu nog niet interessant, maar vanaf 2027 waarschijnlijk wel. En wat de nexus nu doet is nu interessant maar ooit (waarschijnlijk ook 2027? Wie het weet mag het zeggen) niet meer.

Ik ga mezelf nog even verder verdiepen. Want in mijn situatie vraag ik me dus af of zelfconsumptie wel echt gaat helpen.

Voor nu bedankt voor de antwoorden, en nogmaals excuses:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-09 23:04
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J8JLnIDKoFPn4Z52EnVJjiLWko0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/i0mptgF2gkWuhYIG0lgyCtP5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C41ofdZu-kqjMDK5zGp4Al42zyE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HSSseYPNSqKxRUpEuzfCjDjh.jpg?f=fotoalbum_large

Onbalans tarieven zijn ook wel erg laag deze laatste paar dagen, dus op zich doet de Nexus wat ik ervan verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Colossalman-
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:18
kazuka schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 16:37:
[...]

[Afbeelding]

Onbalans tarieven zijn ook wel erg laag deze laatste paar dagen, dus op zich doet de Nexus wat ik ervan verwacht.
waarom laad de Nexus AI dan met negatieve resultaten in de nacht. Wacht dan een paar uur en laad vanaf de panelen die voor mij goedkoper zijn.. de AI is nog niet top notch m.i.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:18

GaMbiNo

1337

-Colossalman- schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:43:
[...]

waarom laad de Nexus AI dan met negatieve resultaten in de nacht. Wacht dan een paar uur en laad vanaf de panelen die voor mij goedkoper zijn.. de AI is nog niet top notch m.i.
Omdat de onbalans prijzen gemiddeld afgelopen nacht lager waren dan vandaag overdag.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5H-QKPMfD_-fUu3KiHemsyUki4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2hVVMwJYFwyli5PrbuuCwKcU.jpg?f=fotoalbum_large

Je moet niet naar epex prijzen kijken en de Nexus doet helemaal niets met je zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Colossalman-
GaMbiNo schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:49:
[...]

Omdat de onbalans prijzen gemiddeld afgelopen nacht lager waren dan vandaag overdag.
[Afbeelding]

Je moet niet naar epex prijzen kijken en de Nexus doet helemaal niets met je zonnepanelen.
snap dat hij naar de onbalans kijkt maar rekening houden met is toch wel een AI dingetje of zie ik dat verkeerd?
Anders kun je het net zo goed niet AI noemen maar onbalans handelen...
misschien werkt dit alleen als je zp panelen hebt maar de optie is er ook niet.
zonde dat de accu tegen negatief tarief oplaadt terwijl dit niet nodig is(de melding geeft aan "we laden zodat we later weer kunnen ontladen tegen onbalans" dit laden kan prima tegen zonnestroom. lijkt mij sowieso beter dan tegen negatieve kosten laden, dit doet ook niks voor onbalans

[ Voor 25% gewijzigd door -Colossalman- op 28-02-2025 17:57 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Jouw zonnepanelen leverden vandaag meer op op de epex markt dan op de onbalans markt. Het is dus veel aantrekkelijker om die energie gewoon terug te leveren dan om dit in de batterij te stoppen.

We zeiken best vaak op het algoritme maar vandaag doet hij het gewoon prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Colossalman-
GaMbiNo schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:16:
Jouw zonnepanelen leverden vandaag meer op op de epex markt dan op de onbalans markt. Het is dus veel aantrekkelijker om die energie gewoon terug te leveren dan om dit in de batterij te stoppen.

We zeiken best vaak op het algoritme maar vandaag doet hij het gewoon prima.
Ik ben nog nieuw met het accu verhaal en dit klinkt als een logische verklaring als je salderen er los van trekt.
Maar blijft voor mij een raadsel waarom de accu niet meteen zonne energie meeneemt om te laden dan om tegen het dat geldende tarief te laden. lijkt mij raar dat dit zoveel verschil maakt(Vandaag)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:47
-Colossalman- schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 17:43:
[...]

waarom laad de Nexus AI dan met negatieve resultaten in de nacht.
Wacht dan een paar uur en laad vanaf de panelen die voor mij goedkoper zijn
.. de AI is nog niet top notch m.i.
Voor jou wel goedkoper maar helpt niet tegen onbalans.
En bovenal ook niet goedkoper voor ZP >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 16:37
Blijf het frappant vinden dat mensen met de nexus steeds blijven denken dat de zonnepanelen iets doen met de batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Dat is pas na einde salderen dat ze daar iets mee gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 19:49
Naja. Ze 'doen' er wel iets mee, maar dat is dan een toevalligheid, en niet zoals je denkt te willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 19-09 13:35
Ik vraag me af of hier ZZP'ers zijn die de nexus thuis hebben staan maar heb wel zakelijk op de balans hebben gezet.

Dan kun je de installatie dus ook afschrijven en gebruik maken van de KIA en de EAI en zou de terugverdientijd nog korter kunnen worden.

Kun je als kleine ondernemer of zzp’er een grote batterij volledig aftrekken?

Sommige accountants werpen op dat als het eigen energieverbruik maar een klein deel is van de capaciteit – laten we zeggen 10% – van de batterij is, je deze ook maar voor dat deel – die 10% dus – zou mogen aftrekken. Als de batterij in dienst staat van het optimaliseren van het eigen zakelijke verbruik zou dat kloppen. Maar stel je de batterij in dienst van de “opslag van overtollige elektrische energie door het automatisch in- of uitschakelen afhankelijk van een elektrische deelmarkt” dan staat de batterij 100% in dienst van een ander doel en kun je hem wel volledig aftrekken.

[ Voor 57% gewijzigd door Gohf046 op 02-03-2025 19:37 ]

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shandar04
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09:18
Gohf046 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 19:34:
Ik vraag me af of hier ZZP'ers zijn die de nexus thuis hebben staan maar heb wel zakelijk op de balans hebben gezet.

Dan kun je de installatie dus ook afschrijven en gebruik maken van de KIA en de EAI en zou de terugverdientijd nog korter kunnen worden.

Kun je als kleine ondernemer of zzp’er een grote batterij volledig aftrekken?

Sommige accountants werpen op dat als het eigen energieverbruik maar een klein deel is van de capaciteit – laten we zeggen 10% – van de batterij is, je deze ook maar voor dat deel – die 10% dus – zou mogen aftrekken. Als de batterij in dienst staat van het optimaliseren van het eigen zakelijke verbruik zou dat kloppen. Maar stel je de batterij in dienst van de “opslag van overtollige elektrische energie door het automatisch in- of uitschakelen afhankelijk van een elektrische deelmarkt” dan staat de batterij 100% in dienst van een ander doel en kun je hem wel volledig aftrekken.
Ik heb hier naar gekeken, EAI voldoet de Nexus niet aan. Hier moet je ook minimaal 15kw aan energieopwek (PV/anders) voor hebben. En hoe ga je een 'Thuisaccu' met een privé energiecontract die de winst aan jou prive uitbetaald verantwoorden als zakelijk gebruik? Ik heb het niet gedaan want ik kan me niet voorstellen dat het mag/je ermee weg komt.

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
De Nexus is in principe geen thuisaccu toch? Waar je dat ding ook neerzet; bij je thuis of in een loods ergens het doet waar het voor gemaakt is namelijk inspelen(geld verdienen) op de onbalans markt.

Dat is ook meteen het zakelijke component(in stroom handelen).

Uit contact RVO hebben we geleerd dat als de batterij zakelijk wordt aangeschaft en het dynamisch contract privé is afgesloten, wordt voldaan aan de voorwaarden. Je hebt dus niet per sé een zakelijk energiecontract nodig.

Maar goed ik ben het op zich wel met je eens dat het wat tricky is vandaar dat ik benieuwd ben of er mensen zijn die dit pad wel zijn ingeslagen en naar hun ervaringen.

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devlinx
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 17-09 09:43
Gohf046 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 20:02:
De Nexus is in principe geen thuisaccu toch? Waar je dat ding ook neerzet; bij je thuis of in een loods ergens het doet waar het voor gemaakt is namelijk inspelen(geld verdienen) op de onbalans markt.

Dat is ook meteen het zakelijke component(in stroom handelen).

Uit contact RVO hebben we geleerd dat als de batterij zakelijk wordt aangeschaft en het dynamisch contract privé is afgesloten, wordt voldaan aan de voorwaarden. Je hebt dus niet per sé een zakelijk energiecontract nodig.

Maar goed ik ben het op zich wel met je eens dat het wat tricky is vandaar dat ik benieuwd ben of er mensen zijn die dit pad wel zijn ingeslagen en naar hun ervaringen.
Niks tricky aan. Ik heb hem op de balans van mijn zaak staan. Btw Teruggave, afschrijving, KIA en EIA maakt het best interresant. Dat het via mijn privé aansluiting loopt maakt verder niks uit. Ik boek wel de powerplay als zakelijke inkomsten om het zuiver te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gohf046
Hoe werkt dat dan precies met de BTW afdracht per kwartaal?

MT 1x 5.12 kWh V151

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devlinx
Gohf046 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 06:39:
Hoe werkt dat dan precies met de BTW afdracht per kwartaal?
Iom de boekhouder doen we dat op het einde van het jaar. Dan tellen we alle maandelijkse powerplay vergoedingen op en verrekenen de btw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Guidoweb55
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 17:43
Wauw. 4 euro in de min heb ik nog niet eerder meegemaakt. Die 5 minuten vertraging van tennet nekken hem nu.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 19:26
Guidoweb55 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:40:
Wauw. 4 euro in de min heb ik nog niet eerder meegemaakt. Die 5 minuten vertraging van tennet nekken hem nu.
Geen paniek. Op de radio adverteren ze met het feit dat de batterij iedere dag geld verdiend.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Regeltoestand 2 denk ik. De onbalans schiet even alle kanten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Kunnen helaas niet altijd 6 gooien, wel jammer inderdaad.

Ook Tennet zal hier niet blij mee zijn denk ik want nu reageren de batterijen te laat waardoor ze zelf ook weer extra moeten bijsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
John245 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:47:
[...]

Geen paniek. Op de radio adverteren ze met het feit dat de batterij iedere dag geld verdiend.
Klopt. maar wie verdient er geld elke dag? ZP of de Nexus bezitter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
ZP verdient gegarandeerd want op afname en teruglevering zit een marge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Peterhardenberg schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:58:
[...]

Klopt. maar wie verdient er geld elke dag? ZP of de Nexus bezitter.
Ja dat vertellen ze niet op de radio.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• DjaZo
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19-09 19:46
Mijn batterij staat nu zo'n 10 maanden en heeft al ruim 1600 euro opgebracht. Toen ik hem aanschafte gaf Zonneplan een prognose van 1600 euro per jaar.

Ik begrijp een deel van de klagers echt niet. Je bent ingestapt bij een product dat nieuw is en dat zich dus nog niet bewezen heeft. Het is dus wat mij betreft logisch dat het nog in ontwikkeling is. En ondanks de fouten / onvolkomenheden weet Zonneplan de (financiële) verwachting (die ik had) ruim te overtreffen.

Als je wilt klagen prima, maar dit is Tweakers, denk mee in oplossingen, eventueel door zelf mee te ontwikkelen of inzicht te krijgen zoals een aantal hier wel proberen. Laten we zorgen dat het Twitter / X gehalte niet de overhand krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:54
DjaZo schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:29:
Mijn batterij staat nu zo'n 10 maanden en heeft al ruim 1600 euro opgebracht. Toen ik hem aanschafte gaf Zonneplan een prognose van 1600 euro per jaar.

Ik begrijp een deel van de klagers echt niet. Je bent ingestapt bij een product dat nieuw is en dat zich dus nog niet bewezen heeft. Het is dus wat mij betreft logisch dat het nog in ontwikkeling is. En ondanks de fouten / onvolkomenheden weet Zonneplan de (financiële) verwachting (die ik had) ruim te overtreffen.

Als je wilt klagen prima, maar dit is Tweakers, denk mee in oplossingen, eventueel door zelf mee te ontwikkelen of inzicht te krijgen zoals een aantal hier wel proberen. Laten we zorgen dat het Twitter / X gehalte niet de overhand krijgt.
Helemaal mee eens.

€1,89 in de min vandaag en hij is nog steeds volle bak aan het laden. De laatste dagen ronduit slecht/mager. In het grote geheel: 28 Februari stond hij er precies een jaar met een opbrengst van € 1963,90. :*)

Water is pas echt lekker als het bij de brouwerij is geweest...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Guidoweb55
Klopt. Je moet het over een langere periode bekijken. Toch moet je je ogen niet sluiten voor actuele ontwikkelingen door continu te roepen dat je het over de langere termijn moet bekijken.

Als deze trend zich voordoet haal je dit rendement niet over nú een jaar.
Als iets fout dreigt te gaan moet je meteen bijsturen. Niet over een jaar

De tennet vertraging ging begin december in. Ik weet dat de wintermaanden door Zonneplan altijd als “slechter” worden bestempeld. December had bij mij maar 75 euro opbrengst. November (ook een donkere maand) had het dubbele.
Als ik de maanden december, januari en februari doortrek, zou de Nexus op jaarbasis bij mij slechts 1000 euro opbrengen….
Dat voorzie ik liever nu, dan dat ik dat over een jaar moet concluderen

[ Voor 38% gewijzigd door Guidoweb55 op 03-03-2025 12:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 12:20
-3,20 nu, een record!

Wel 40ct met pv verdiend haha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte
Zou er iemand zijn / haar gegevens van augustus kunnen delen? Ik ben nog steeds wat teleurgesteld dat mijn dongle de eerste keer offline gegaan is in een top maand. En dat op de eerste dag van mijn weekje weg waardoor resetten geen optie was. Later nog een paar keer gehad, ook op dagen met veel impact. Dongle is een maand geleden vervangen, nog geen uitval gehad.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i71NsOyNYaN4I3ZJw3Fa3ZTDOvI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uPUqQe3i6Yi7aa7AqdqkUxYw.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door DustPhyte op 03-03-2025 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:34
DustPhyte schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:07:
Zou er iemand zijn / haar gegevens van augustus kunnen delen? Ik ben nog steeds wat teleurgesteld dat mijn dongle de eerste keer offline gegaan is in een top maand. En dat op de eerste dag van mijn weekje weg waardoor resetten geen optie was. Later nog een paar keer gehad, ook op dagen met veel impact. Dongle is een maand geleden vervangen, nog geen uitval gehad.
aug 2024: € 256,02 1147kWh 1012kWh,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaZo
DustPhyte schreef op maandag 3 maart 2025 @ 13:07:

[Afbeelding]
Alle batterijen die aangemeld zijn bij Onbalansmarkt in augustus 2024:

https://onbalansmarkt.com/resultaten/2024-08

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaZo
Guidoweb55 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:27:
Klopt. Je moet het over een langere periode bekijken. Toch moet je je ogen niet sluiten voor actuele ontwikkelingen door continu te roepen dat je het over de langere termijn moet bekijken.

De tennet vertraging ging begin december in. Ik weet dat de wintermaanden door Zonneplan altijd als “slechter” worden bestempeld. December had bij mij maar 75 euro opbrengst. November (ook een donkere maand) had het dubbele.
Als ik de maanden december, januari en februari doortrek, zou de Nexus op jaarbasis bij mij slechts 1000 euro opbrengen….
We mogen best kritisch zijn, maar er wordt nu regelmatig zonder enige onderbouwing geroepen. Helaas begint vanaf maart een goede vergelijking te maken van batterijen met vorig jaar via onbalansmarkt. Laten we kijken wat maart gaat doen tov vorig jaar. En als we gezamenlijk data kunnen delen via de verschillende Home assistant dashboards kunnen we mogelijk zelf met gefundeerde conclusies komen. Er is in het verleden al een aantal keer gebleken dat Zonneplan meeleest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
DjaZo schreef op maandag 3 maart 2025 @ 10:29:

Hoi, klager hier! Ja, het resultaat is prima. Maar de weg ernaartoe heeft nog geen verfijning gezien. Nog steeds erg veel onnodig energie rondpompen en verkwisten. Nog steeds geen instelling in de app hoe agressief je wil handelen. Nog steeds een erg slechte load balancing. Nog steeds geen mogelijkheid in de app om de batterij uit te zetten (om op dagen als vandaag de enkele goedkope uren puur voor je eigen verbruik te kunnen gebruiken).

Het gaat me erom dat er in een jaar tijd niks veranderd is. Dat je boos moet worden op de klantenservice voordat je echt een inhoudelijk antwoord krijgt. Anders word je namelijk afgescheept met hun standaard marketing praatje.

En nogmaals, ja het resultaat in euro’s is prima.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devlinx
TKroon schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:30:
[...]

Hoi, klager hier! Ja, het resultaat is prima. Maar de weg ernaartoe heeft nog geen verfijning gezien. Nog steeds erg veel onnodig energie rondpompen en verkwisten. Nog steeds geen instelling in de app hoe agressief je wil handelen. Nog steeds een erg slechte load balancing. Nog steeds geen mogelijkheid in de app om de batterij uit te zetten (om op dagen als vandaag de enkele goedkope uren puur voor je eigen verbruik te kunnen gebruiken).

Het gaat me erom dat er in een jaar tijd niks veranderd is. Dat je boos moet worden op de klantenservice voordat je echt een inhoudelijk antwoord krijgt. Anders word je namelijk afgescheept met hun standaard marketing praatje.

En nogmaals, ja het resultaat in euro’s is prima.
Eens. En wat ook mist in de app is een periode selector. De app laat nu dag, maand en kalenderjaar zien. Maar de daadwerkelijke afrekening doet zonneplan over de contractperiode en die start niet voor iedereen op 1 januari.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Prullenbak84
TKroon schreef op maandag 3 maart 2025 @ 17:30:
[...]

Nog steeds geen instelling in de app hoe agressief je wil handelen. Nog steeds een erg slechte load balancing. Nog steeds geen mogelijkheid in de app om de batterij uit te zetten (om op dagen als vandaag de enkele goedkope uren puur voor je eigen verbruik te kunnen gebruiken).
Ik lees hier nu een paar dagen mee, en heb me kort in dit apparaat verdiept, en ik weet dat dit allemaal niet is wat de nexus voorlopig doet. Waarom heb jij zo'n ding thuis staan en weet je dit niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Prullenbak84 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 18:03:
[...]

Ik lees hier nu een paar dagen mee, en heb me kort in dit apparaat verdiept, en ik weet dat dit allemaal niet is wat de nexus voorlopig doet. Waarom heb jij zo'n ding thuis staan en weet je dit niet?
Omdat ik hem al wat langer thuis heb staan ;) ik weet dat als je als “pionier” zoiets koopt, dat er onzekerheden bij komen kijken. Onderaan de streep was het hoe dan ook goede hardware voor een scherpe prijs. Maar als een bedrijf als eerste zoiets opzet verwacht ik (/hoop ik op) ook snelle ontwikkelingen in de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• firepeet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-08 10:14
Guidoweb55 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 11:27:

Die Tennet vertraging is, zoals het er nu naar uitziet, een killer voor de thuisbatterijen die handelen op de onbalansmartkt. Een mooi voorbeeld is vanochtend. Er was genoeg ruimte om flink wat te verdienen, maar er is duidelijk te zien dat toen de maximale tarieven openbaar kwamen te staan direct daarna de tarieven negatief werden. We hebben met z’n allen tegen een een tarief can -1300 euro zitten ontladen. Daar gaat dus je winst.
Met een 20kwh accu zit ik overigens nu op 1009 euro na 8 maanden in gebruik. Die 1800 euro waaarmee ze adverteren ga ik waarschijnlijk met dank aan Tennet niet halen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
firepeet schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:26:
[...]
Die 1800 euro waaarmee ze adverteren ga ik waarschijnlijk met dank aan Tennet niet halen.
'met dank aan tennet' geniaal moet ik zeggen ;-) zou het wellicht liggen aan de zonneplannen van deze wereld en de frank energie enz. Tennet heeft een wettelijke taak om onbalans te voorkomen en daar de juiste prikkels voor te geven. Als dit dan door dit soort partijen wordt misbruikt dan krijg je dat de spelregels aangepast worden. Dus met dank aan zonneplan en frank energie lijkt me een meer realistische constatering. Daar moet je zijn en niet bij tennet.

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:46
Ook niet onbelangrijk: de afgelopen wintermaanden zijn sws de maanden met het minste rendement. Het gros van de verdiensten zijn in de maanden met veel zon, dat zag je vorig jaar ook.
Nu we mensen hebben met 1+ jaar een Nexus kunnen we binnenkort misschien meer zeggen over trends etc, ik vind het te makkelijk om te zeggen dat de maanden met minder rendement (of zo’n dagje met regeltoestand 2) allemaal door die 5min van Tennet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
Je zag wel dat de nexus niet kon reageren op de snelle wisselingen tussen diepe negatieve prijs naar hoge prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
jojost1 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 20:21:
Ook niet onbelangrijk: de afgelopen wintermaanden zijn sws de maanden met het minste rendement. Het gros van de verdiensten zijn in de maanden met veel zon, dat zag je vorig jaar ook.
Nu we mensen hebben met 1+ jaar een Nexus kunnen we binnenkort misschien meer zeggen over trends etc, ik vind het te makkelijk om te zeggen dat de maanden met minder rendement (of zo’n dagje met regeltoestand 2) allemaal door die 5min van Tennet komen.
Je voorbeeld van veel verdienen met veel zon ging vandaag niet op.
Hier een super zonnige dag. Met zeer slechte onbalans opbrengst. 🧐

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• firepeet
mrme12345 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:31:
[...]

'met dank aan tennet' geniaal moet ik zeggen ;-) zou het wellicht liggen aan de zonneplannen van deze wereld en de frank energie enz. Tennet heeft een wettelijke taak om onbalans te voorkomen en daar de juiste prikkels voor te geven. Als dit dan door dit soort partijen wordt misbruikt dan krijg je dat de spelregels aangepast worden. Dus met dank aan zonneplan en frank energie lijkt me een meer realistische constatering. Daar moet je zijn en niet bij tennet.
Dankzij de vertraging bij Tennet konden de accu’s niet snel genoeg schakelen om de snelle piek van heel hoog naar laag te ondervangen, met als gevolg dat de accu’s bleven leveren ondanks een overschot aan energie, met als gevolg daarvan weer dat de tarieven nog dieper daalde.
Dit heeft niets te maken met Zonneplan, Ffank en noem maar op.

Ik ben van mening dat er helemaal geen vertraging moet zijn. Wat mij betreft wordt dit dan ook wettelijk zo geregeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
firepeet schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 01:57:
[...]

Dankzij de vertraging bij Tennet konden de accu’s niet snel genoeg schakelen om de snelle piek van heel hoog naar laag te ondervangen, met als gevolg dat de accu’s bleven leveren ondanks een overschot aan energie, met als gevolg daarvan weer dat de tarieven nog dieper daalde.

Ik ben van mening dat er helemaal geen vertraging moet zijn. Wat mij betreft wordt dit dan ook wettelijk zo geregeld.
Gelukkig kijkt het ministerie daar anders tegen aan. En als jou redenatie klopt. Komen er nog veel dagen met verlies aan.

[ Voor 5% gewijzigd door John245 op 04-03-2025 07:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
firepeet schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 01:57:
[...]

Ik weet niet of Zonneplan en Frank Energie inmiddels opschalen met bijvoorbeeld leveren van vermogen bij onbalans of dat het nog vol gas is?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Devke schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:04:
[...]

Ik weet niet of Zonneplan en Frank Energie inmiddels opschalen met bijvoorbeeld leveren van vermogen bij onbalans of dat het nog vol gas is?
Als je de resultaten van onbalansmarkt.nl bekijkt bijna alle accu's op het zelfde resultaat dan lijkt het dat alle accu's op het zelfde moment worden ingeschakeld.
Ook zie je geen laad gedrag van 20% op / af regelen per minuut
Het lijkt er toch wel erg op dat ZP volgebak schakelt, en niet volgen de richtlijnen van de netbeheerders werkt.
En dat was toch de reden dat de 2 minuten regel werd aangepast naar 5 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Peterhardenberg schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 08:43:
[...]

Als je de resultaten van onbalansmarkt.nl bekijkt bijna alle accu's op het zelfde resultaat dan lijkt het dat alle accu's op het zelfde moment worden ingeschakeld.
Ook zie je geen laad gedrag van 20% op / af regelen per minuut
Het lijkt er toch wel erg op dat ZP volgebak schakelt, en niet volgen de richtlijnen van de netbeheerders werkt.
En dat was toch de reden dat de 2 minuten regel werd aangepast naar 5 minuten.
Ik was benieuwd of dit idd al ingeregeld was. Niet dus als ik je reactie zo lees. Tennet zo dus aan het afdwingen aan beide Energie maatschappijen dat ze rustiger moeten doen?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c1913
Why you keep saying that the battery is delayed. The battery is not delayed in the check, which is delayed when the dongle shows the information. Yesterday's problem is the control state 2, but now prices have been arranged and the regulatory state is not according to tennet 2 more, so Zonneplan must correct it. If you monitor with a 3 phase meter or with the inverter itself, you can see that the battery responds correctly. If you use the Solar Plan app power, it is always delayed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:38
Voor diegenen die de Nexus al een tijdje hebben; hoe werkt de accu eigenlijk in hartje zomer, als de stroomprijs soms negatief of tegen het negatieve aan is? Zorgt het ding dan dat hij maximaal leeg is zodat je je zonnestroom er in kwijt kunt?

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Hij doet niets met je zonneatroom. Tenmiste wellicht 0as na einde salderen.

Pas zag ik hier ook een reactie op de radio reclame dat hij zonneatroom opslaat maar dat is dus niet je eigen zonneatroom maar gewoon in het algemeen. Ook wind en andere stroom slaat hij op, er zit nu eenmaal niet 100% zonneatroom op ons net het is en blijft een mix.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marvin3241
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 11:00
Echt kansloos dit
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3bAciflEuzroxwtOnXUTX9Q7Tdk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G8DDJ1ZI0QgDNp2wncmNYNGL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door marvin3241 op 04-03-2025 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Het is AI. Dus de Nexus leert vanzelf. Zo opgelost...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvdhaar
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09-09 12:40
Ik heb zojuist een klacht ingediend. Ook verwezen naar onbalansmarkt.com aangezien dit ons nu gewoon geld kost ipv oplevert.

Misschien helpt het als meer mensen dit doen zodat Zonneplan hier urgentie aan geeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a7iw_slovQCgKqsu_4J15WusdxA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6sYFnPoUn6PTAPysFkJ9nsPS.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door dvdhaar op 04-03-2025 13:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

John245 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:21:
Het is AI. Dus de Nexus leert vanzelf. Zo opgelost...
Ga je ook nog eens wat nuttigs bijdragen in dit topic of kom je hier enkel cynische opmerkingen plaatsen als er weer eens iets negatiefs te melden is over de Nexus? Je ziet ons toch ook niet je Victron installatie afkraken in het Victron topic? Beetje kinderachtig dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
En weer de gemaakte winst weg. Om gek te worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
TENNET heeft het slim gedaan om naar 5 min daarmee is het om zeep geholpen. Dit werkt zo niet. De cyclussen worden letterlijk met verlies verbrand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
kazuka schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 13:54:
[...]

Ga je ook nog eens wat nuttigs bijdragen in dit topic of kom je hier enkel cynische opmerkingen plaatsen als er weer eens iets negatiefs te melden is over de Nexus? Je ziet ons toch ook niet je Victron installatie afkraken in het Victron topic? Beetje kinderachtig dit.
Ik volg dit topic serieus en heb nog steeds interesse in de onbalans handel. Dan wel of niet met de Nexus.

Ik zie niks negatiefs over de Nexus want volgens mij is dit algemeen gedrag van toepassing op alle onbalans oplossingen.

@kazuka en negatieve opmerkingen op mijn installatie zijn meer dan welkom. Geeft alleen maar verbeter potentieel.

[ Voor 8% gewijzigd door John245 op 04-03-2025 14:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Als alle partijen de ramp rate zouden toepassen zou het aanzienlijk geleidelijker gaan. Vermindert regeltoestand 2 en indien van toepassing, vermindert eventuele verliezen. Als er een echt tekort is, is dat er enkele minuten later ook nog wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

TKroon schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:15:
Als alle partijen de ramp rate zouden toepassen zou het aanzienlijk geleidelijker gaan. Vermindert regeltoestand 2 en indien van toepassing, vermindert eventuele verliezen. Als er een echt tekort is, is dat er enkele minuten later ook nog wel.
Dit had inderdaad al lang moeten gebeuren, vraag me af wat the hold up is bij partijen als ZP en Frank. Tennet staat volledig in zijn recht om die 5 min. delay in te voeren als de BSP's niet willen luisteren, echter vraag ik me af of het in deze situatie het juist niet erger maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
Masterchiev schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:04:
TENNET heeft het slim gedaan om naar 5 min daarmee is het om zeep geholpen. Dit werkt zo niet. De cyclussen worden letterlijk met verlies verbrand.
Tennet vergroot de problemen. Door de piek gaan batterijen ontladen en dat doen ze langer dan noodzakelijk waardoor het dal versterkt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marvin3241
Wat mij vooral stoort is dat Zonneplan nog steeds gouden bergen belooft aan potentiele nieuwe klanten. Ik heb mensen in mijn omgeving die ook interesse hebben in de accu nu er een korting wordt geboden in de gemeente. Je wordt mooi gemaakt met praatjes over opbrengsten van de afgelopen 12 maanden, maar je wordt niets verteld over alle maatregelen die er de afgelopen maanden zijn genomen en dat de maandopbrengsten van >200 euro gedaald zijn naar <100 euro. Ook hoor je niks over de gevolgen van de afschaffing van de saldering.
Als ik vervolgens mijn grafieken uit de app laat zien aan deze mensen, dan schrikt het ze wel af, maar de meeste mensen zien dit niet en stappen wel in. Op radio en online adverteren ze met "ik verdien elke dag geld met mijn accu", maar die tijden zijn allang verleden tijd.
Ik heb zelf de accu nu ruim 10 maanden staan en een prima opbrengst over die periode: 1530 euro, wat neerkomt op ongeveer 1830 euro per jaar. Hierbij houd ik geen rekening met de verliezen van de omvormer en standby verbruik die voor eigen rekening zijn. Daarnaast is de opbrengst per dag nu al voor de 4e maand op rij niet boven de 3 euro gemiddeld. Als deze trend zich zou doorzetten (niemand die het weet), heb je het over een opbrengst van zo'n 1000 euro per jaar. Ook de ontzettend trage ontwikkeling van nieuwe energiemarkten en zelfconsumptie stoort mij heel erg. De zelfconsumptie heb je nu bijna niks aan door trage reactietijd en omdat je hem alleen maar kunt opladen met zonnestroom en niet vanaf het net (bijvoorbeeld in de winter).
Zonneplan gaf aan dat ze verwachten dat de opbrengsten weer zouden oplopen in de lente, maar voorlopig zie ik juist het tegenovergestelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
Guidoweb55 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:22:
[...]

Tennet vergroot de problemen. Door de piek gaan batterijen ontladen en dat doen ze langer dan noodzakelijk waardoor het dal versterkt wordt.
Zo ziet het er niet uit op de grafiek. Het is exact dezelfde piek als gister. Waardoor de batterijen voor de gek worden gehouden lijkt het en dus ontladen op duurste moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-09 16:52

Bravo

Second Best

Guidoweb55 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:22:
[...]

Maar dit heeft ook een financieel gevolg, deze Regeltoestand 2 kost geld voor alle partijen die gehandeld hebben in dat kwartier. Dat kun je nog oplossen met achteraf handelen, maar leuk is het niet.
De ramprate waar de grote spelers op de onbalansmarkt zich aan moeten houden, wordt niet toegepast door de onbalanshandelbatterijen die passief meesturen. Tennet en ZP hebben contact gehad, maar voor iedereen is zichtbaar dat de ramprate voor de aansturing van de Nexusbatterijen niet wordt toegepast.
Tennet heeft toen de 5 minuten vertraging ingevoerd om passief meesturen minder aantrekkelijk te maken, en te kijken hoe de onbalansmarktbatterijen daarop zouden reageren. Mijns inziens zijn deze nog steeds heel aggressief, waardoor deze grote uitschieters op de onbalansmarkt voorkomen.

Wie is hier nu de veroorzaker van deze uitschieters? De regulator die onwillige partijen minder informatie geeft? Of de onwillige partijen die keihard blijven schakelen?

[ Voor 3% gewijzigd door Bravo op 04-03-2025 14:29 ]

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
Het zal alleen maar minder worden. Lokaal worden er op stads niveau diverse grote batterijen aangekondigd om lokaal onbelans op te vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@marvin3241 In grote lijnen ben ik het met je eens. Echter is er in de zomer meer onbalans vanwege de lastiger te voorspellen opbrengsten van met name PV. Zonneplan heeft altijd aangegeven dat er in de winter minder opbrengst zal zijn. Minder onbalans betekent simpelweg ook minder opbrengst.

Dat neemt niet weg dat het algoritme nog wel wat mag leren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Het is wel zo dat als ik terugga naar maart '24 op de onbalans website, dat de Zonneplan demo toch tegen de 230 euro binnenhaalde! Nou zit er natuurlijk een enorme random factor aan onbalans, de ene maand is de andere niet. Maar ik ben toch wel benieuwd of we weer in de buurt gaan komen deze maand.

Maart is iig de eerste maand waarin we in de onbalans website een goed vergelijk met vorig jaar kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firepeet
TKroon schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 15:27:
@marvin3241 In grote lijnen ben ik het met je eens. Echter is er in de zomer meer onbalans vanwege de lastiger te voorspellen opbrengsten van met name PV. Zonneplan heeft altijd aangegeven dat er in de winter minder opbrengst zal zijn. Minder onbalans betekent simpelweg ook minder opbrengst.

Dat neemt niet weg dat het algoritme nog wel wat mag leren...
Na 8 maanden heb ik nu een opbrengst van 1010 euro, om die 1800 euro te halen zou ik dus de komende 4 maanden een gemiddelde opbrengst moeten hebben van 200 euro per maand. Mijn systeem heeft nooit op zelfconsumptie gestaan, en op de website van onbalansmarkt sta ik elke maand ergens in het midden of zelfs hoger. Alleen in augustus had ik een opbrengst van boven de 200 euro, de overige maanden waren allemaal lager.

Zelf denk ik dat het feestje voorbij is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• firepeet
Masterchiev schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 14:04:
Zelf vind ik het van de zotte dat Tennet de mogelijkheid heeft om deze vertraging toe te passen. Stel je voor dat je bij de groenteboer een kilo appels haalt, maar voordat je betaald moet je eerst 5 minuten wachten om te horen wat het bedrag is. Ik dent dat de ACM daar dan heel snel werk van gaat maken.

Men handeld dus op de onbalansmarkt zonder de tarieven te weten. Dus puur op de gok. Vreemde gang van zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 12:20
firepeet schreef op maandag 3 maart 2025 @ 19:26:
[...]

Die Tennet vertraging is, zoals het er nu naar uitziet, een killer voor de thuisbatterijen die handelen op de onbalansmartkt. Een mooi voorbeeld is vanochtend. Er was genoeg ruimte om flink wat te verdienen, maar er is duidelijk te zien dat toen de maximale tarieven openbaar kwamen te staan direct daarna de tarieven negatief werden. We hebben met z’n allen tegen een een tarief can -1300 euro zitten ontladen. Daar gaat dus je winst.
Met een 20kwh accu zit ik overigens nu op 1009 euro na 8 maanden in gebruik. Die 1800 euro waaarmee ze adverteren ga ik waarschijnlijk met dank aan Tennet niet halen.
Meest onbalans is in de komende 6 maanden ivm zonnepanelen, dus voor jouw jaar nog een eindsprint te verwachten.

Vandaag en morgen 0ct per kwh door pv, eerste week van maart joh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Geard007
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18-09 22:09
Geard007 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:08:
[...]

In de winter maanden is het mijn inziens te verwachten dat er minder onbalans wordt veroorzaakt aan de levering kant:
- In de koudere maanden heb je minder zonuren en dus ook minder uren waarop de zon onverwacht wel of toch niet het verwachtte PV vermogen levert.
- Door de lagere hoek van de zon tov aarde is het sowieso al niet mogelijk om zelfde piek vermogen te halen als in de zomer.
- er is meer geinstalleerd PV vermogen dan wind, waardoor PV een grotere impact kan hebben dan wind (22.6 GW PV en 15.8 GW wind van https://app.electricitymaps.com/zone/NL)
- In de winter is de zon al onder tijdens peak demand (zie hier dat piek van load rond 18-19u is, terwijl de zon al onder gaat om 17:12 vandaag) https://transparency.ents...ET+(UTC+1)+/+CEST+(UTC+2)
[Afbeelding]

Daarnaast is wind beter te voorspellen. Wolk vorming kan lokaal flink verschillen en PV is daarmee lastig te voorspellen.

Wind zorgt met name voor onbalans als het zo hard waait dat ze moeten worden uitgeschakeld zodat ze niet stuk draaien. Of als een weerfront vrij grote verschillen in windsnelheid heeft.

Note: Onbalans kan natuurlijk ook veroorzaakt worden door de vraag kant, daar weet ik weinig van
Wellicht is bovenstaande info goed om mee te nemen in huidige ontevredenheid over opbrengsten.

Maart en April staan erom bekend dat het weer slecht te voorspellen is, dus wellicht brengt komende maanden wat moois. KNMI geeft bijvoorbeeld aan over April 2024 https://www.knmi.nl/neder...ensoverzichten/2024/april
Abrupte overgang naar koud weer
Op 15 april trok er een lagedrukgebied (‘Renata’) over de Noordzee richting de Oostzee
je ziet in die periode(April 2024) ook een flink steile curve in opbrengsten bij deze tweaker:
Als je naar zelfde rapporten kijkt voor November en December bijvoorbeeld, dan zie je ook dat KNMI aangeeft dat het grotendeels stabiel weer is geweest

https://www.knmi.nl/neder...overzichten/2024/december
December was een sombere, zeer zachte herfstmaand. Winters weer ontbrak vrijwel volledig.
en
De zon scheen deze maand gemiddeld over het land 29 uur terwijl het langjarig gemiddelde 58 uur is. Het somberste stations waren Twenthe en Voorschoten met 22 uur zon, de zonnigste stations waren Vlissingen en Wilhelminadorp met 34 uur.
https://www.knmi.nl/neder...overzichten/2024/november
Rustige en droge eerste helft van de maand
en
Met gemiddeld over het land 63 uren zon tegen 70 zonuren normaal week de maand niet veel af van het langjarig gemiddelde.
Niet leuk voor onbalans maar het weer bericht + achtergrond info rijmt wel met de lage opbrengsten.

Natuurlijk hebben dingen als tennet vertraging & picasso ook effect. Echter vind ik het gezien bovenstaande niet te concluderen dat het lagere rendement afgelopen maanden grotendeels te verwijten is aan tennet vertraging en picasso. Als extra voorbeeld: 8 november 2024. opbrengsten gingen die dag richting de 30 euro

8 november 2024 was de zon opwek veel lager dan verwacht (= slecht voorspelbaar moment geweest)
https://blog.vanhelder.nl...-elektra-schieten-omhoog/
dat heeft weinig te maken met 5 min vertraging of picasso. Dit soort tekorten/overschotten bestaan ook veel langer dan 5 minuten.

Wellicht kan iemand die de data beschikbaar heeft onderzoeken hoeveel % de dagen met langdurige/grote onbalans bijdragen aan de opbrengst (bijv het aandeel in totaal van alle dagen met >7eur opbrengst, of 5 of 6 euro pd als grens).

Dat zou inzicht geven over hoeveel thuisbatterijen verdienen aan 'gelukjes' in onvoorspelbare omstandigheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:34
Lekkere timing met de nieuwsbrief vandaag:
Met jouw Zonneplan Nexus bespaar je automatisch, iedere dag weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Volgens de ZP mail die zojuist verstuurd is zou de opbrengst deze februari hoger liggen dan vorig jaar. Wel opvallend, want ik herinner me dat 27 februari vorig jaar een record dagopbrengst had van 20 euro. Dat soort bedragen hebben we afgelopen maand niet aangetikt. Maar goed, wel 3 dagen van rondom de 10 euro dus dat tikt uiteindelijk ook wel aan.

Benieuwd naar maart maar de eerste dagen zijn alles behalve geweldig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

kazuka schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 19:14:
Volgens de ZP mail die zojuist verstuurd is zou de opbrengst deze februari hoger liggen dan vorig jaar. Wel opvallend, want ik herinner me dat 27 februari vorig jaar een record dagopbrengst had van 20 euro. Dat soort bedragen hebben we afgelopen maand niet aangetikt. Maar goed, wel 3 dagen van rondom de 10 euro dus dat tikt uiteindelijk ook wel aan.
Ik geloof dat niet. Ik vond ook dit filmpje van Bright.

Hierin is te zien dat de 15 Kw versie toen in februari ‘24, €78,26 had opgebracht. Dat lijkt mij niet slechter dan de resultaten van februari ‘25 van de onbalans website. Zeker omdat dat dus om een 15 kW batterij gaat en het op de onbalans website vooral om 20 kW batterijen gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vwwh4LhDUPSJGlZYXDdvEN48RRA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JT2Liogli3HxDyv3pAYOMjvX.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: en zo te zien hebben de batterijen in februari ‘25 ook nog eens drie keer zoveel elektriciteit heen en weer gepompt voor die opbrengst. :'(

Mijn conclusie is dan ook wel dat de Nexus in februari ‘25 het wel slechter heeft gedaan dan in februari ‘24.
Ik vind het een hele rare uitspraak in die mail.

[ Voor 16% gewijzigd door GaMbiNo op 04-03-2025 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geard007
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 18-09 22:09
Februari had vorig jaar 29 dagen ipv 28 dit jaar (ruim 3% meer tijd)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Als zonneplan lezen is, huur me dan in en ik schrijf een beter algoritme in een dag dan wat dit ook is. Of laat mij het controleren, alsjeblieft.
Ik heb de app nu verwijderd omdat het me gek maakt om te zien hoe mijn batterij live de domste beslissingen neemt.

Het lijkt er echt op dat het algoritme alleen de meest elementaire controle van de huidige onbalansprijs api is en als het op een drempelwaarde is, begint het onmiddellijk met opladen/ontladen. Mijn computerklas op de middelbare school zou me hebben laten zakken voor het indienen van zoiets als dit voor een opdracht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Het staat je vrij om zelf een algoritme te schrijven en de boel aan te sturen. Zonneplan rekent gewoon met je af wat er rondgepompt wordt. Ook als je de aansturing zelf doet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko Blankie
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 17-09 09:24
Ik zou zo graag zelf de nexus kunnen aansturen. Af en toe vraag ik aan Kiki of ze het door wil geven. Als ZP het niet regelt dan hoop ik dat er een andere manier komt om het te doen. Ik heb een overschot aan zonnestroom en die kan ik mooi gebruiken om met vol vermogen te laden en te ontladen. Met zelf consumptie heb je te veel laad verlies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Ko Blankie schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 08:02:
Ik zou zo graag zelf de nexus kunnen aansturen. Af en toe vraag ik aan Kiki of ze het door wil geven. Als ZP het niet regelt dan hoop ik dat er een andere manier komt om het te doen. Ik heb een overschot aan zonnestroom en die kan ik mooi gebruiken om met vol vermogen te laden en te ontladen. Met zelf consumptie heb je te veel laad verlies.
Dat kan gewoon hoor. Moet je wel wat handig zijn met Home Assistant, en je moet de Waveshare modbus aansturing hebben die hier in dit topic genoemd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Als je alles zelf in de hand had willen hebben heb je wellicht het verkeerde systeem gekozen..
Ik verwacht niet dat het met Home assistant wel lukt want je kunt geen laad en ontlaad commando's geven.

Je zult dus toegang tot de omvormer zelf moeten hebben, eventueel via Solis app en de Wi-Fi antenne er in draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:38
Natuurlijk kun je wel laad en ontlaad commando's geven. Je hebt het compleet in eigen hand als je dat zou willen. Dat staat hier ook al in het topic genoemd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jasper79
Je hebt alleen sensoren en geen andere mogelijkheid om iets te pushen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jyu522ZF8WBrZMrMsx2TwOQDZCQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NXs2qROna2Q8wAbMrzZMARpU.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door Jasper79 op 05-03-2025 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:38
Zoals gezegd, je moet de modbus aansturing zelf gaan gebruiken.
Het is een normale batterij en omvormer, die kan je gewoon laad- en ontlaadcommando's geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper79
Oké, modbus had ik nog niet voorbij zien komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Klopt inderdaad. Met de modbus variant heb je volledige controle.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• c1913
En je kunt ook de realtime reactie van de batterij zien en de vertraging die de dongle introduceert in hoe je de stroom ziet
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/up98uIjIiocqs50Ea6PiXc4bILc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/d5KxkLxQaYVALw7eq2ZTXaTp.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
Hoe kan het als de nexus negatief laat bijv -100€ per mwh. Dat het alsnog geld kost om te laden en dus de powerplay verdiensten lager worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
Masterchiev schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 11:38:
Hoe kan het als de nexus negatief laat bijv -100€ per mwh. Dat het alsnog geld kost om te laden en dus de powerplay verdiensten lager worden?
Ik gok dat daar het gedeelte zonneplan aan zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Die 5 minuten vertraging zijn vandaag weer funest. De onbalans prijzen komen met 5 minuten vertraging door. En het afgelopen halfuur wisselt de onbalans zo’n beetje elke 5 tot 10 minuten van overschot naar tekort (positieve en negatieve prijzen).

Gevolg is dat de Nexus er weer continu naastzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
Dit moet toch voor Zonneplan ook bakken met geld kosten?
Ik heb ooit begrepen dat Zonneplan 30% van de winst opstrijkt van de accu's. Als ik een artikel van de NOS moet geloven waren er van januari tot september 2024 zo'n 3000 accu's geplaatst door Zonneplan. Als je dat zou doorrekenen zou je verwachten dat ze inmiddels in totaal ongeveer op 4500 accu's zitten. Gemiddeld gezien zat het afgelopen jaar op 6 euro per dag opbrengst. Gemiddeld zou Zonneplan dan 8000 euro per dag ophalen. Per maand dus zo'n 240000 euro.
Ik zit nu zelf deze maand gemiddeld op 0,10 euro per dag. Dat betekent dat Zonneplan er nog maar 80 euro per dag aan overhoudt in plaats van 8000.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DustPhyte
Ik geloof er eerlijk gezegd niet meer in.

Sinds de installatie begin mei werd een opbrengst van €2.100 voorspeld. Nu staat de teller op €1.678, en met nog twee maanden te gaan om de €1.800 te halen, sta ik momenteel op slechts €1.420.

Ik heb de Nexus vooral aangeschaft om het elektriciteitsnet te ondersteunen, maar ik krijg niet de indruk dat de huidige aansturing daar echt aan bijdraagt. Los daarvan stoort het me hoe beperkt de sturing op eigen verbruik is.

Bovendien is de aanschafprijs maanden na mijn aankoop flink gedaald, waardoor elk voordeel dat ik had, verdwenen is. Op dit moment voelt het als een dure leerschool.

Mijn grootste frustraties na bijna een jaar:

Een Nexus koop je niet voor de winst, maar om het net te helpen. Toch zou je verwachten dat de kosten eruit te halen zijn. In tegenstelling tot zonnepanelen, waarbij je nog kunt profiteren van saldering, is het terugverdienen van een Nexus bewust lastig gemaakt. Ondertussen blijft Zonneplan de situatie mooier voorstellen dan hij is.
Er is geen zichtbare verbetering in eigen verbruik, en er is ook geen duidelijkheid over wat hier in de toekomst mee gaat gebeuren.
Eigen aansturing is onnodig ingewikkeld gemaakt. Dit betekent dat je straks mogelijk een systeem hebt dat noch het net kan helpen (door het afschaffen van de saldering en de dalende rendementen), noch in staat is om zelfvoorzienend te zijn. In de winter is een ‘0 op de meter’-strategie sowieso onhaalbaar; op de slechtste dagen haal ik slechts 0,8 kWh per dag.
Achteraf gezien had ik voor hetzelfde geld beter kunnen investeren in pure warmteopslag, wat waarschijnlijk een zinvollere keuze was geweest. Ook daar help je het net mee + je eigen gasrekening.

[ Voor 101% gewijzigd door DustPhyte op 05-03-2025 13:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:46
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

Ondanks dat ik de frustratie van velen hier begrijp hebben we toch ook zelf risico genomen door "vroeg" in te stappen en relatief goedkoop voor een batterij opslag systeem te kiezen.

Het zou mooi zijn als we zelf een beter algoritme kunnen maken waarmee je Zonneplan het nakijken geeft, helaas ben ik daar niet capabel genoeg voor.
Pagina: 1 ... 40 ... 64 Laatste