Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oculus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:07
dfoxx schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 13:45:
In de beta versie van de Zonneplan app heb ik nu een optie "Filter batterijverbruik" op het tabblad van het stroomverbruik van het huis.

De optie lijkt nog niet te werken aangezien ik de melding "Gegevens ophalen mislukt" krijg. Maar ze lijken er dus mee bezig.

Hebben meer mensen deze optie en werkt deze misschien wel voor jullie?
Hoe kom je aan de betaversie, als ik vragen mag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dfoxx
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 19-04 20:43
Was een keer een optie in de Google Play Store bij de Zonneplan app om aan te zetten.

Zie ook: https://support.google.com/googleplay/answer/7003180?hl=nl

[ Voor 29% gewijzigd door dfoxx op 12-02-2025 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Hmm, dan vraag ik me af of er ook een TestFlight build is van de iOS Zonnenplan app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c1913
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 17-09 20:40
In de beta versie van de Zonneplan app heb ik nu een optie "Filter batterijverbruik" op het tabblad van het stroomverbruik van het huis.

De optie lijkt nog niet te werken aangezien ik de melding "Gegevens ophalen mislukt" krijg. Maar ze lijken er dus mee bezig.

Het werkt voor mij 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco4659
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19:13

Bij mij werkt de schakelaar ook, echter gegevens zijn alleen op maand- en jaarniveau te bekijken. Er is wel per dag te bekijken wat het verbruik is geweest, echter de gegevens zijn dan alleen zichtbaar als je met je vinger die dag geselecteerd houdt.
Zou fijn zijn om ook gewoon per dag te kunnen zien.
Het is in ieder geval iets, beta, dus voor verbetering vatbaar

Update: mag hopen dat het nog niet helemaal correct werkt, laadverlies in november 14,7 %, in december 15,8 % en in januari 19,2 % (!!).

[ Voor 10% gewijzigd door Marco4659 op 12-02-2025 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20:29
Marco4659 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:03:
[...]

Bij mij werkt de schakelaar ook, echter gegevens zijn alleen op maand- en jaarniveau te bekijken. Er is wel per dag te bekijken wat het verbruik is geweest, echter de gegevens zijn dan alleen zichtbaar als je met je vinger die dag geselecteerd houdt.
Zou fijn zijn om ook gewoon per dag te kunnen zien.
Het is in ieder geval iets, beta, dus voor verbetering vatbaar

Update: mag hopen dat het nog niet helemaal correct werkt, laadverlies in november 14,7 %, in december 15,8 % en in januari 19,2 % (!!).
Denk dat je laad verlies wel klopt hoor. Volgens mij laad je van de 100% , 85% effectief met de omvormer. + stand-by verbruik 40 watt per uur = 29 kilowatt per maand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devlinx
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:47
Masterchiev schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 16:47:
[...]

Denk dat je laad verlies wel klopt hoor. Volgens mij laad je van de 100% , 85% effectief met de omvormer. + stand-by verbruik 40 watt per uur = 29 kilowatt per maand.
Ik heb ongeveer hetzelfde laadverlies.
Ik had gehoopt met deze gegevens nu terug te kunnen rekenen naar de tegenboeking, maar helaas ...

Overigens kan ik in de beta versie geen facturen meer inzien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco4659
Factuur van januari even vergeleken met de gegevens in de app, blijkt een verschil in zowel afname als teruglevering te zitten.
Factuur zegt 1514 verbruikt, wat klopt met de meterstanden, maar in de app staat voor januari een verbruik van 1506 kWh.
Factuur zegt 961 teruggeleverd, wat ook weer klopt met de meterstanden, maar in de app staat 948,5 kWh.
Verschil lijkt bij mij vooral te zijn ontstaan op 23 en 24 januari.

Nog meer mensen met afwijkende gegevens?

[ Voor 0% gewijzigd door Marco4659 op 12-02-2025 20:01 . Reden: Foutje van autocorrectie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12:47
Marco4659 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:00:
Factuur van januari even vergeleken met de gegevens in de app, blijkt een verschil in zowel afname als teruglevering te zitten.
Factuur zegt 1514 verbruikt, wat klopt met de meterstanden, maar in de app staat voor januari een verbruik van 1506 kWh.
Factuur zegt 961 teruggeleverd, wat ook weer klopt met de meterstanden, maar in de app staat 948,5 kWh.
Verschil lijkt bij mij vooral te zijn ontstaan op 23 en 24 januari.

Nog meer mensen met afwijkende gegevens?
Zou het dan toch zo zijn dat ZP factureert op meterstanden ipv accu verbruik?
(Maakt voor het verhelpen van de onbalans niks uit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco4659
Peterhardenberg schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:20:
[...]

Zou het dan toch zo zijn dat ZP factureert op meterstanden ipv accu verbruik?
(Maakt voor het verhelpen van de onbalans niks uit)
Het wordt nog gekker, volgens de app zou ik 1030 kWh ontladen hebben, batterij heeft niet in zelfconsumptiemodus gestaan, dan ben ik volgens mij ergens 69 kWh kwijt (1030 - 961).
Verschil tussen laden (1167 kWh) en ontladen (1030 kWh) van de Nexus kan ik nog begrijpen, is 11,7 % laadverlies, maar waar zijn die andere 69 kWh gebleven?
Ik zou denken dat het verbruik van de omvormer zelf binnen het laadverlies van de omvormer zou vallen, is immers 'zelfconsumptie' van de omvormer, wordt nergens gemeten. Dat is trouwens volgens Masterchiev slechts 31 * 24 * 40 watt, dus net geen 30 kwh.

[ Voor 5% gewijzigd door Marco4659 op 12-02-2025 20:39 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dominic-070
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16-09 17:24
Dominic-070 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 18:52:
[...]

De Solis Modbus integratie ondersteund vanaf 1.6.0 configuratie van de Waveshare modbus adapter via de UI. Stap 7B aanpassen van de multipliers is hierdoor niet meer nodig. Huidige gebruikers, eerst verwijderen daarna opnieuw toevoegen.

[Afbeelding]
De Solis Modbus integratie is vanaf versie 1.6.4 flink uitgebreid met o.a. nieuwe swich entiteiten. ik weet niet wat wel en niet werkt. maar het zou zomaar zo kunnen zijn dat wanneer je de dongel er uit haalt je de omvormer kan bedienen vanuit de integratie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bl3Da3GMjhUNuWL1r_f8nGKX_ws=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Hx3JjLgQB0Q9VnzaKV8cVcsP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:21

GaMbiNo

1337

Dominic-070 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 08:23:
[...]

De Solis Modbus integratie is vanaf versie 1.6.4 flink uitgebreid met o.a. nieuwe swich entiteiten. ik weet niet wat wel en niet werkt. maar het zou zomaar zo kunnen zijn dat wanneer je de dongel er uit haalt je de omvormer kan bedienen vanuit de integratie.

[Afbeelding]
Dat kon voor deze update ook al hoor. ;)

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 15:46
Marco4659 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 20:37:
[...]

Het wordt nog gekker, volgens de app zou ik 1030 kWh ontladen hebben, batterij heeft niet in zelfconsumptiemodus gestaan, dan ben ik volgens mij ergens 69 kWh kwijt (1030 - 961).
Verschil tussen laden (1167 kWh) en ontladen (1030 kWh) van de Nexus kan ik nog begrijpen, is 11,7 % laadverlies, maar waar zijn die andere 69 kWh gebleven?
Ik zou denken dat het verbruik van de omvormer zelf binnen het laadverlies van de omvormer zou vallen, is immers 'zelfconsumptie' van de omvormer, wordt nergens gemeten. Dat is trouwens volgens Masterchiev slechts 31 * 24 * 40 watt, dus net geen 30 kwh.
Eigen verbruik misschien? Wanneer de batterij ontlaadt wordt een deel gebruikt door je woning natuurlijk.

• Dominic-070
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16-09 17:24
GaMbiNo schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 08:44:
[...]

Dat kon voor deze update ook al hoor. ;)
ik heb het eerlijk gezegd nog niet geprobeerd. Doe jij dat door alleen de waardes in de number.[apparaat naam]_time_charging_charge_current en number.[apparaat naam]_time_charging_discharge_current te wijzigen?

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Dominic-070 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 10:11:
[...]

ik heb het eerlijk gezegd nog niet geprobeerd. Doe jij dat door alleen de waardes in de number.[apparaat naam]_time_charging_charge_current en number.[apparaat naam]_time_charging_discharge_current te wijzigen?
Je moet idd. de current zetten, maar ook de time.solis_s6_solis_time_charging_charge_end_slot_1 óf de time.solis_s6_solis_time_charging_discharge_end_slot_1. Afhankelijk van of je wil laden of ontladen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Hier komt vandaag ook een Waveshare binnen om eens met die integratie te gaan spelen in HA. Ben benieuwd.

En eindelijk weer eens een aantal dagen achter elkaar met hoge onbalans tarieven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vVAXMoBRWcnuDcU5IvaB2dKFd1k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yfhxOnPolbsUpTetUFJMJHMK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 09:09
Nou, we hebben bericht ontvangen nadat ik mijn excel overzicht van verbruikte kWh’s vs EPEX heb opgestuurd incl. een zeer duidelijke omschrijving wat ik voor antwoord van ze verwacht. Krijg je weer een algemene e-mail terug die volledig de essentie mist..
Eens kijken hoe lang dit volgehouden wordt.

Bedankt voor uw bericht!

Graag geef ik u meer inzicht in de berekening van de vergoeding van uw Nexus thuisbatterij en de verschillen die u ervaart.

**1. Berekening van de vergoeding:**
De vergoeding die u ontvangt, wordt bepaald door de activiteiten van uw thuisbatterij op de energiemarkt. De Nexus thuisbatterij wordt ingezet voor netstabilisatie, waarbij energie wordt opgeslagen en teruggeleverd op momenten dat dit financieel het meest voordelig is. De prijzen op de onbalansmarkt, waar de batterij actief is, kunnen per kwartier variëren. Hierdoor kan de uiteindelijke vergoeding fluctueren.

**2. Data van de kWh's:**
De data die gebruikt wordt voor de berekening van de vergoeding komt van uw slimme meter. Deze meet de hoeveelheid energie die uw batterij laadt en ontlaadt. Deze gegevens worden vervolgens verrekend met de actuele prijzen op de energiemarkt.

**3. Groot verschil in vergoeding:**
Het verschil dat u ervaart kan te maken hebben met de dynamiek van de energiemarkt. De prijzen kunnen tijdens een kwartier veranderen, wat invloed heeft op de uiteindelijke vergoeding. Daarnaast worden alle activiteiten van de batterij administratief gecorrigeerd op uw factuur, zodat u de juiste prijs betaalt. De prijzen die u in dit geval ziet zijn EPEX markt prijzen, de batterij handelt op de onbalansmarkt en niet de EPEX markt

Hopelijk geeft dit u meer duidelijkheid over de werking van uw Nexus thuisbatterij en de bijbehorende vergoeding. Heeft u nog vragen? Laat het me weten!

Samenvattend: De vergoeding wordt berekend op basis van de activiteiten van uw batterij op de energiemarkt, waarbij data van uw slimme meter wordt gebruikt. Het verschil in vergoeding kan ontstaan door variaties in de marktprijzen.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devlinx
Robindd schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 09:57:
Nou, we hebben bericht ontvangen nadat ik mijn excel overzicht van verbruikte kWh’s vs EPEX heb opgestuurd incl. een zeer duidelijke omschrijving wat ik voor antwoord van ze verwacht. Krijg je weer een algemene e-mail terug die volledig de essentie mist..

Bedankt voor uw bericht!

Graag geef ik u meer inzicht in de berekening van de vergoeding van uw Nexus thuisbatterij en de verschillen die u ervaart.

De vergoeding die u ontvangt, wordt bepaald door de activiteiten van uw thuisbatterij op de energiemarkt. De Nexus thuisbatterij wordt ingezet voor netstabilisatie, waarbij energie wordt opgeslagen en teruggeleverd op momenten dat dit financieel het meest voordelig is. De prijzen op de onbalansmarkt, waar de batterij actief is, kunnen per kwartier variëren. Hierdoor kan de uiteindelijke vergoeding fluctueren.

De data die gebruikt wordt voor de berekening van de vergoeding komt van uw slimme meter. Deze meet de hoeveelheid energie die uw batterij laadt en ontlaadt. Deze gegevens worden vervolgens verrekend met de actuele prijzen op de energiemarkt.

Het verschil dat u ervaart kan te maken hebben met de dynamiek van de energiemarkt. De prijzen kunnen tijdens een kwartier veranderen, wat invloed heeft op de uiteindelijke vergoeding. Daarnaast worden alle activiteiten van de batterij administratief gecorrigeerd op uw factuur, zodat u de juiste prijs betaalt. De prijzen die u in dit geval ziet zijn EPEX markt prijzen, de batterij handelt op de onbalansmarkt en niet de EPEX markt

Hopelijk geeft dit u meer duidelijkheid over de werking van uw Nexus thuisbatterij en de bijbehorende vergoeding. Heeft u nog vragen? Laat het me weten!

Samenvattend: De vergoeding wordt berekend op basis van de activiteiten van uw batterij op de energiemarkt, waarbij data van uw slimme meter wordt gebruikt. Het verschil in vergoeding kan ontstaan door variaties in de marktprijzen.
Je bent niet de eerste die hier tegenaan loopt. Zonneplan wil hierin gewoon niet transparant zijn, ook al gaat het om jouw factuur.
Gewoon melden bij ACM (ook daarin ben je niet de eerste)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Devlinx schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 10:41:
[...]

Je bent niet de eerste die hier tegenaan loopt. Zonneplan wil hierin gewoon niet transparant zijn, ook al gaat het om jouw factuur.
Gewoon melden bij ACM (ook daarin ben je niet de eerste)
Ik heb ze een bericht terug gestuurd, met de vermelding als ze er wederom niet serieus op in gaan met een inhoudelijk antwoord dat ik andere stappen ga nemen inderdaad.

Ze zeggen wel in het bericht de P1 meter te gebruiken voor de zaken, wat per definitie al vreemd is natuurlijk icm je huis verbruik/opbrengst.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Robindd
Robindd schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 09:57:

Bedankt voor uw bericht!

Vandaag een email terug gehad van Zonneplan, toch netjes op de zaterdag.
Dit keer excuses voor de eerder ontvangen email en dat dat niet de bedoeling was, EN! een zeer goed onderbouwde email. Eerlijk is eerlijk, het heeft even geduurd via chat e.d., maar dit is gewoon goed.

Wat ik uit de email kan opmaken is dat ze bij Zonneplan hanteren:
Netto teruglevering per jaar >1250kWh -> wordt de EPEX impact berekend zonder energiebelasting.
Netto teruglevering per jaar <1250kWh -> wordt de EPEX impact berekend met energiebelasting.

Dat is niet letterlijk gezegd, maar de verliezen worden geschat op ongeveer 1250kWh op jaarbasis.
Aangezien ik voor batterij zo'n 4000kWh netto terugleverde, is het logisch dat mijn berekening dus wordt gedaan met prijzen zonder energiebelasting.
Daar niet eerder zo goed bij stilgestaan, maar die verschillen zijn best enorm.

Daarmee kom ik voor Januari dus uit op €0,37, kosten dus -> betalen aan Zonneplan.
De rekening is €2,84.
Er zitten wat verschillen in de getallen tussen wat ik meet en wat Zonneplan heeft. Ik had eerder op maand basis al gezien dat er zo'n 4-6 kWh verschil zat in zowel laden als ontladen.
Het is jammer dat dat dus in het nadeel van de klant is, maar het is wel zodanig weinig dat ik er niet wakker van kan liggen als dit het gemiddelde is per maand. Zeker als je dat afzet tegen de jaar opbrengsten.

Ik concludeer daarmee dus voorzichtig dat wanneer je meer dan 1250kWh netto teruglevering hebt ingesteld, je inderdaad met kleine bedragen als kosten op je rekening uit komt.
Wanneer je minder netto teruglevering hebt zul je hoogst waarschijnlijk geld terug krijgen. Sommige hadden hier al reeds aangegeven zo'n 11-12 euro minus op de rekening te hebben.

Al met al lijkt het dus toch te kloppen! Tevens hadden ze nog de excel aangepast en retour gestuurd met de EPEX bedragen zonder energiebelasting.

Na eerder kritisch te zijn geweest verdient dit toch wel thumbs up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Laatst online: 12:47
Robindd schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:32:
[...]

Dit keer excuses voor de eerder ontvangen email en dat dat niet de bedoeling was, EN! een zeer goed onderbouwde email. Eerlijk is eerlijk, het heeft even geduurd via chat e.d., maar dit is gewoon goed.

Netto teruglevering per jaar >1250kWh -> wordt de EPEX impact berekend zonder energiebelasting.
Netto teruglevering per jaar <1250kWh -> wordt de EPEX impact berekend met energiebelasting.

Dat is niet letterlijk gezegd, maar de verliezen worden geschat op ongeveer 1250kWh op jaarbasis.
Aangezien ik voor batterij zo'n 4000kWh netto terugleverde, is het logisch dat mijn berekening dus wordt gedaan met prijzen zonder energiebelasting.

Daarmee kom ik voor Januari dus uit op €0,37, kosten dus -> betalen aan Zonneplan.
De rekening is €2,84.
Er zitten wat verschillen in de getallen tussen wat ik meet en wat Zonneplan heeft. Ik had eerder op maand basis al gezien dat er zo'n 4-6 kWh verschil zat in zowel laden als ontladen.
Het is jammer dat dat dus in het nadeel van de klant is, maar het is wel zodanig weinig dat ik er niet wakker van kan liggen als dit het gemiddelde is per maand. Zeker als je dat afzet tegen de jaar opbrengsten.

In concludeer daarmee dus voorzichtig dat wanneer je meer dan 1250kWh netto teruglevering hebt ingesteld, je inderdaad met kleine bedragen als kosten op je rekening uit komt.
Wanneer je minder netto teruglevering hebt zul je hoogst waarschijnlijk geld terug krijgen. Sommige hadden hier al reeds aangegeven zo'n 11-12 euro minus op de rekening te hebben.

Al met al lijkt het dus toch te kloppen!
Begrijp ik het goed uit dit antwoord, dat je huisverbruik ongeveer 1250kWh duurder uitvalt dan zonder Nexus
Of begrijp ik dit verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:05
Peterhardenberg schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:40:
[...]

Begrijp ik het goed uit dit antwoord, dat je huisverbruik ongeveer 1250kWh duurder uitvalt dan zonder Nexus
Eigen meetwaarden exptrapolerend zou dat eerder tussen 1400-1500kWh liggen

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robindd
Peterhardenberg schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:40:
[...]

Dat begrijp je verkeerd. Want het volledige effect van de batterij op je normale energierekening wordt gecompenseerd. Weliswaar zit er een klein verschil tussen wat er daadwerkelijk door de meterkast gaat en waar Zonneplan mee rekent, maar het is behoorlijk nauwkeurig zonder gebruik te maken van een losse meter in je meterkast.

Echter, als het verlies niet door zonnepanelen gecompenseerd wordt (dus je levert netto niet genoeg terug), dan compenseren ze je incl energiebelasting (meer dus).
Als je voldoende terug levert, dan compenseren ze zonder energiebelasting, want die saldeer je weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enduser
  • Laatst online: 19-09 09:55
Is er ergens een uitgebreide beschrijving te vinden hoe ik dit kan uitvoeren met mn Nexus? Stel ik forceer teruglevering op een hoge EPEX prijs, hoe reageert Powerplay/ZP hierop?
Dominic-070 schreef op donderdag 13 februari 2025 @ 08:23:
[...]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Enduser schreef op zondag 16 februari 2025 @ 12:27:
Is er ergens een uitgebreide beschrijving te vinden hoe ik dit kan uitvoeren met mn Nexus? Stel ik forceer teruglevering op een hoge EPEX prijs, hoe reageert Powerplay/ZP hierop?

[...]
Als je hem in de modus zelfconsumptie zet wordt er niet meer met de onbalansprijzen gerekend en gaat het simpelweg tegen EPEX-prijzen.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Enduser schreef op zondag 16 februari 2025 @ 12:27:

[...]
Alles wordt verrekend tegen onbalans prijzen. Tenzij je je de Zelfconsumptie modus aanzet.

Maar als de dongle langere tijd offline is wordt alles ook tegen EPEX prijzen verrekend. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Robindd schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 16:32:
[...]

De rekening is €2,84.

Ik concludeer daarmee dus voorzichtig dat wanneer je meer dan 1250kWh netto teruglevering hebt ingesteld, je inderdaad met kleine bedragen als kosten op je rekening uit komt.

Al met al lijkt het dus toch te kloppen! Tevens hadden ze nog de excel aangepast en retour gestuurd met de EPEX bedragen zonder energiebelasting.

Na eerder kritisch te zijn geweest verdient dit toch wel thumbs up.
Vandaag wederom mail retour gehad, waarbij er meer uitgelegd is gekomen vwb de 1250kWh grens, en dat dat niet een harde grens is bijv. maar alles er tussenin ook scenario's zijn.
Nog wel wat vragen vanuit mijn kant, dus als/wanneer ik voldoende duidelijkheid heb om hier inhoudelijk te reageren dan kom ik er op terug wanneer Zonneplan daar ook akkoord mee is.

Al met al fijn om nu goede antwoorden te krijgen en uberhaubt in contact te zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enduser
  • Laatst online: 19-09 09:55
Als ik het goed lees laad ie dan als de PV opwekt en niey goedkoopste tarief en ontlaad ie alleen als er verbruik is. Ergens moet ie een commando krijgen dat ie moet laden met een lage prijs en ontladen bij een hoge prijs, volgens ZP doet deze functie dat niet.

Met de modbus kan je dit toch aansturen? Ikben op zoek naar een beschrijving hoe dat te doen. Hard- en softwarematig.
TKroon schreef op zondag 16 februari 2025 @ 12:44:
[...]

Als je hem in de modus zelfconsumptie zet wordt er niet meer met de onbalansprijzen gerekend en gaat het simpelweg tegen EPEX-prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Enduser schreef op maandag 17 februari 2025 @ 06:45:
Als ik het goed lees laad ie dan als de PV opwekt en niey goedkoopste tarief en ontlaad ie alleen als er verbruik is. Ergens moet ie een commando krijgen dat ie moet laden met een lage prijs en ontladen bij een hoge prijs, volgens ZP doet deze functie dat niet.

Met de modbus kan je dit toch aansturen? Ikben op zoek naar een beschrijving hoe dat te doen. Hard- en softwarematig.

[...]
Het ging ook over het zelf aansturen via modbus, dus daar reageerde ik op ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Enduser schreef op maandag 17 februari 2025 @ 06:45:

[...]
Als je echt zelf wil aansturen zul je de dongle eruit moeten trekken denk ik. Want alles wat je via modbus doet wordt standaard verrekend tegen onbalans prijzen als de dongle online is. Tenzij je de boel op zelfconsumptie zet in de app natuurlijk.

Maar een veel groter issue is dat de dongle dan ook blijft aansturen, ongeacht de modus die je kiest in de Zonneplan app. Dit zorgt ervoor dat je modbus aansturing en de dongle elkaar continu dwars zitten.

Als je echt zelf wil aansturen moet je de dongle eruit trekken dus. Als je dat doet zal alles tegen EPEX prijzen verrekend worden. Met de Waveshare oplossing en een stukje Home Assistant automatiseringen/Node Red is dit evt. mogelijk. Vrijwel alle info hiervoor is hier wel aanwezig maar er is (nog) geen complete tutorial. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 19-09 16:00
Hallo Allemaal,

Ik heb nog steeds het energy dashboard in Home Assistent niet voor elkaar.
Ik heb het idee dat het verbruik dat ik zie bij het huisje incl. het laden van de batterij is. Wat ik eigenlijk niet zou willen.

En als het dan wel incl. laden van de batterij zou moeten zijn, zou ik verwachten dat het ontladen weer van het huisje afgetrokken wordt. En dat gebeurt niet.

Hoe ziet bij jullie deze weergave er uit? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I42AuHQ65V8d7wLhky0rup-O58M=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/NPmq5F9Bm2FUSfzA3p1sET62.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:50
@Obelixxx ik heb daar toevallig recent ook naar gekeken. Die foute weergave lijkt te komen doordat Home Assistant nog geen laden vanaf het net verwacht/ondersteunt in de energieweergave. Er staat hier een feature request open (waar je op kunt stemmen) om dat wel te ondersteunen, tot die tijd klopt de berekening en weergave niet, tenzij iemand nog een workaround weet te vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Obelixxx
Dank je @Leftblank .
Ik heb inmiddels gestemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HannoOttens
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 19-09 20:44
@Obelixxx Ik liep hier ook tegen aan! Meteen maar gestemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-09 23:04
niks nieuws, maar voor de mensen die twijfelen de nexus aan te schaffen: YouTube: De WAARHEID achter de Zonneplan Nexus Thuisbatterij (Voor- en Nadelen)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-08 01:50

NightHawk4

Lotte is Liev :>

Waarheid is natuurlijk een heel ruim begrip als je zelf installateur bent en eigen installaties verkoopt....

ThuisbatterijNederland.nl is een installatiebedrijf gespecialiseerd in thuisaccu's. Hierin bieden wij een breed merkenaanbod, zodat we jou als consument (of zakelijk bedrijf) altijd een geschikte oplossing kunnen bieden.

Wij van WC eend.... :X

Je zit helemaal niet 10 jaar vast aan ZP wat in dit voorbeeld gebruikt wordt, waar de rest van zijn verhaal op gebaseerd is.

Garantie van 10 jaar op basis van wat....ook weer een blinde uitspraak. Klein bedrijf waar je natuurlijk ook niet van weet of die er over 10 jaar nog is.

Dat stukje over gemeentes hebben we hier ook al tientallen keren besproken en dan heeft deze meneer het over de kleine lettertjes op de website maar zelfs op de screen die ze daar laten zien staat het vrij duidelijk aangegeven (op 2:46 onderin in contrasterend wit) 8)7

Blijft leuk die verkoop praatjes, trouwens onderdeel van FCJS Elektrotechniek B.V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Ik denk dat je van deze partij geen objectief advies hoeft te verwachten inderdaad. En ik krijg ook een beetje jeuk van kreten als "de waarheid over". :|

Hier en daar heeft hij een goed punt maar je zit idd helemaal niet 10 jaar vast aan Zonneplan. Hij vergeet de zelfconsumptie modus hier ook even. Die kun je ook bij andere energieleveranciers gebruiken.

Ik denk dat je voor een echt goed advies, of de waarheid zoals hij het noemt, niet bij deze beste man moet zijn. : ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
GaMbiNo schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:29:
Hij vergeet de zelfconsumptie modus hier ook even. Die kun je ook bij andere energieleveranciers gebruiken.
Oprechte vraag: is dat wel zo? Zonder de dongles werkt er niks. Als je de dongels zou mogen houden vraag ik me af of Zonneplan de 4G-abonnementen de komende jaren blijft betalen.

Ik denk dat je als tweaker eerder in het modbus-regelen uitkomt, en anders bij een andere leverancier zoals Frank hun aansturing af dient te nemen om de Nexus te laten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

TKroon schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:10:
[...]

Oprechte vraag: is dat wel zo? Zonder de dongles werkt er niks. Als je de dongels zou mogen houden vraag ik me af of Zonneplan de 4G-abonnementen de komende jaren blijft betalen.

Ik denk dat je als tweaker eerder in het modbus-regelen uitkomt, en anders bij een andere leverancier zoals Frank hun aansturing af dient te nemen om de Nexus te laten werken.
Ja dat is ooit eens gezegd in zo'n Zonneplan video gesprek dacht ik. Na een overstap had je dan geen onbalanshandel meer via de Nexus, maar nog wel de zelfconsumptie modus. Dat zou betekenen dat de dongle blijft zitten, net als je P1 dongel.

Maar ik ben met je eens dat dat een minder mooie oplossing is dan zelf aansturen via modbus maar dat zal niet voor iedereen weggelegd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
TKroon schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:10:
[...]

Ja hoor, hetzelfde als een laadpaal kopen bij Zonneplan zonder contract daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrh72
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 19-09 14:15
Obelixxx schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:50:
Hallo Allemaal,

Ik heb nog steeds het energy dashboard in Home Assistent niet voor elkaar.
Ik heb het idee dat het verbruik dat ik zie bij het huisje incl. het laden van de batterij is. Wat ik eigenlijk niet zou willen.

En als het dan wel incl. laden van de batterij zou moeten zijn, zou ik verwachten dat het ontladen weer van het huisje afgetrokken wordt. En dat gebeurt niet.

Hoe ziet bij jullie deze weergave er uit? [Afbeelding]
Dit klopt toch precies. Zo zien mijn HA plaatjes er ook uit en wat mij betreft klopt dit. Je huist heeft 60,7 KwH verbruikt.

Zonnenergie productie 15,4
Batterij
15,7
45,1 = netto 29,4 productie
Net
13,7
29,6 = netto 15,9 productie

15,4 + 15,9 + 29,4 = 60,7 consumptie door je huis. Ik vermoed dat je een WP hebt en dat het een koude dag was. Niks mis mee wat mij betreft. Erg handlig zelfs, omdat HA precies aangeeft wat je huis netto op een dag verbruikt heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte
NightHawk4 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 11:22:
[...]

Waarheid is natuurlijk een heel ruim begrip als je zelf installateur bent en eigen installaties verkoopt....

ThuisbatterijNederland.nl is een installatiebedrijf gespecialiseerd in thuisaccu's. Hierin bieden wij een breed merkenaanbod, zodat we jou als consument (of zakelijk bedrijf) altijd een geschikte oplossing kunnen bieden.

Wij van WC eend.... :X

Je zit helemaal niet 10 jaar vast aan ZP wat in dit voorbeeld gebruikt wordt, waar de rest van zijn verhaal op gebaseerd is.

Garantie van 10 jaar op basis van wat....ook weer een blinde uitspraak. Klein bedrijf waar je natuurlijk ook niet van weet of die er over 10 jaar nog is.

Dat stukje over gemeentes hebben we hier ook al tientallen keren besproken en dan heeft deze meneer het over de kleine lettertjes op de website maar zelfs op de screen die ze daar laten zien staat het vrij duidelijk aangegeven (op 2:46 onderin in contrasterend wit) 8)7

Blijft leuk die verkoop praatjes, trouwens onderdeel van FCJS Elektrotechniek B.V.
het was maar voor de mensen die hier weer dezelfde vragen blijven stellen en niet zelf kunnen nadenken ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
GaMbiNo schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 12:16:
[...]

Ja dat is ooit eens gezegd in zo'n Zonneplan video gesprek dacht ik. Na een overstap had je dan geen onbalanshandel meer via de Nexus, maar nog wel de zelfconsumptie modus. Dat zou betekenen dat de dongle blijft zitten, net als je P1 dongel.

Maar ik ben met je eens dat dat een minder mooie oplossing is dan zelf aansturen via modbus maar dat zal niet voor iedereen weggelegd zijn.
wel benieuwd wat ze dan zouden vragen voor de data heen en weer te pompen, net weer is voor de grap zelf gebruikt geactiveerd, 0 op de meter is zelfs slechter geworden dan toen het er pas was.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• rentes
  • Laatst online: 14-08 17:34
Hoi.

Ik heb deze gemaakt. In HA heb ik deze opgezet met de custom card: energy-flow-cars-plus. Het was even zoeken, maar werkt nu zeer goed icm laadpaal, zonnepanelen en mijn nexus

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7w_qKzwxSEYXKZLNPvb9u7LC2vg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PYaiuez7yNvT2ME85gGY9G7n.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devlinx
Nou breekt me klomp! Hebben ze eindelijk een batterij filter doorgevoerd in de app, kun je geen live verbruik / dagverbruik en kosten meer zien. Ik snap die lui van zonneplan voor geen meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
rentes schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:32:
Hoi.

Ik heb deze gemaakt. In HA heb ik deze opgezet met de custom card: energy-flow-cars-plus. Het was even zoeken, maar werkt nu zeer goed icm laadpaal, zonnepanelen en mijn nexus

[Afbeelding]
Dit is inderdaad ook wat ik zou willen bereiken.
Helaas bevat de API van mijn waterpomp geen electriciteits verbruik. :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jverh
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:17
Devlinx schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 13:35:
Nou breekt me klomp! Hebben ze eindelijk een batterij filter doorgevoerd in de app, kun je geen live verbruik / dagverbruik en kosten meer zien. Ik snap die lui van zonneplan voor geen meter.
Hier! Dit! Wat de hell?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Obelixxx
rentes schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 12:32:
Hoi.

[Afbeelding]
Kan je de configuratie van deze kaart misschien delen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rentes
Obelixxx schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:06:
[...]

Dit is inderdaad ook wat ik zou willen bereiken.
Helaas bevat de API van mijn waterpomp geen electriciteits verbruik. :'(
De mijne ook niet, maar daar zijn oplossingen voor. Ik gebruik de Shelly PM Mini Gen3, maar ook de Shelly Pro 3EM 120A zou hier prima kunnen helpen.

Hopelijk helpt dit

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rentes
Obelixxx schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:40:
[...]

Kan je de configuratie van deze kaart misschien delen?
Jazeker. Ik hoop dat de formatting een beetje te volgen is.

type: custom:energy-flow-card-plus
entities:
battery:
entity:
consumption: sensor.thuisbatterij_production_today
production: sensor.thuisbatterij_delivery_today
grid:
entity:
production: sensor.zonneplan_electricity_returned_today
consumption: sensor.zonneplan_electricity_consumption_today
name: Grid
icon: mdi:transmission-tower-export
display_state: two_way
solar:
entity: sensor.zonnepanelen_energy_today
display_zero_state: true
home:
entity: sensor.daily_home_energy
override_state: true
subtract_individual: true
individual1:
entity: sensor.daily_car_consumption
name: Auto
icon: mdi:car
calculate_flow_rate: true
fossil_fuel_percentage:
entity: sensor.daily_gas
show: false
state_type: power
individual2:
entity: sensor.wp_daily_consumption
name: WP
icon: mdi:heat-wave
decimals: 1
color_icon: false
clickable_entities: true
display_zero_lines: true
use_new_flow_rate_model: true
energy_date_selection: false
wh_decimals: 1
min_flow_rate: 1
max_flow_rate: 6
max_expected_energy: 2
min_expected_energy: 10
wh_kwh_threshold: 1000
mwh_decimals: 1
kwh_mwh_threshold: 1000
kwh_decimals: 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PatrickSterrr
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 24-06 08:16
Waar vindt je dit? Of moet ik misschien nog updaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

PatrickSterrr schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:55:
[...]

Android only denk ik? Op iOS zit het niet in de meest recent update van vorige week.

Dit is wel relevant: https://solarmagazine.nl/...f328-0b2a3dc241-240233453
Minister: spelregels onbalanshandel thuisbatterijen nog voor zomer vastleggen

Minister Hermans van Klimaat en Groene Groei verwacht nog voor de zomer spelregels vast te kunnen leggen voor thuisbatterijen over de handel op de onbalansmarkt. Dat meldt ze aan de Tweede Kamer.
De minister schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat het vanwege de snelle toename van het aantal thuisbatterijen van belang is zo snel mogelijk randvoorwaarden te creëren die het verergeren van de problemen met het volle stroomnet door thuisbatterijen voorkomen.

Mogelijkheden verkennen
Afgelopen december presenteerden de netbeheerders al een eerste plan met spelregels om te zorgen dat thuisbatterijen geen netcongestie veroorzaken, nadat Netbeheer Nederland in de zomer van 2024 al meldde thuisbatterijen bij gevaar voor de leveringszekerheid te willen kunnen aansturen.
Minister Hermans meldt nu druk bezig te zijn met het verkennen van de mogelijkheden om spelregels vast te leggen. Ze voert hiertoe overleg met de zonne-energie- en energieopslagsector, de netbeheerders en toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM).

Stimulering
‘Voor de korte termijn wordt ingezet op het maken van afspraken met commerciële partijen die thuisbatterijen bundelen tot inzet op elektriciteitsmarkten’, duidt Hermans. ‘Hierbij worden ook de geleerde lessen in onze buurlanden betrokken. Naar verwachting kunnen deze afspraken met de sector voor de zomer van 2025 worden gerealiseerd. Daarna kan worden onderzocht of de stimulering van thuisbatterijen waardevol kan zijn om netcongestie tegen te gaan.’

[ Voor 93% gewijzigd door kazuka op 19-02-2025 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike_S
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:48
Mag idd hopen dat dit een beta foutje is. Ik kijk in ieder geval (al bijna een jaar) uit naar zoiets als een batterij filter. Kan niet wachten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devlinx
PatrickSterrr schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:55:
[...]

Via playstore betatester aanvinken. Dan kun je Nexus gebruik uit je totaal verbruik filteren. Maar: je hebt dan dus niet meer het live overzicht en het verbruik van de dag zelf. Je kunt alleen het Nexus deel uit maand en jaaroverzicht filteren.

• Obelixxx
rentes schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:14:
[...]

De mijne ook niet, maar daar zijn oplossingen voor. Ik gebruik de Shelly PM Mini Gen3, maar ook de Shelly Pro 3EM 120A zou hier prima kunnen helpen.

Hopelijk helpt dit
Volgens mij zijn beiden 1 fase. Mijn pomp is op 3 fasen aangesloten.

• Obelixxx
rentes schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:19:
[...]

entities:
battery:
entity:
grid:
entity:
solar:
home:
individual1:
fossil_fuel_percentage:
individual2:
Daarmee moet het wellicht lukken, dank je!!

• Gurneyhck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-09 20:27
Je kan gewoon het filter uitzetten in de App... beetje naar beneden scrollen wellicht om dat zichtbaar te maken.

Maar functie erbij dus en géén verlies van functionaliteit (of ik moet al weer een herziende versie net hebben geïnstalleerd..) Overigens geen beta tester zoals hier boven wordt gesuggereerd. Gewoon laatste update uit play store op Android.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rvzoggie
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 19-09 21:49
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R7rYlMfkJuNPuHCoPs9hAfb51ec=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XqRpa6yBXOaHDr5yO27i2nw6.png?f=fotoalbum_large

Hallo Tweakers,

Ik heb een vraag: Nu volg ik de onbalansmarkt dagelijks en ben ook van plan om een batterij van Zonneplan te kopen. Nu heb ik ook een laadpaal van zonneplan en daar heb ik een vraag over.

Nu is het mogelijk om het net te ontlasten door je auto op te laden en dat je daar een vergoeding voor krijgt. Echter ben ik heel erg benieuwd bij welke tarieven de laadpaal dit doet? Nu zie je in de tabel hierboven dat de accu's een move maken om helemaal leeg te zijn en op het moment dat het net vraagt om ontlasting.... gaan de accu's volgeladen worden.

Nu is mijn vraag: Wanneer schakelt de laadpaal zonneplan in? En bij welke tarieven? Ben erg benieuwd hoe jullie hier naar kijken. Voor mij is er namelijk geen pijl op te trekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:42
Dit is ook wel interessant.

Met dank aan @Domba die de ontwikkelingen goed volgt.

Heb nog geen respons van ZP hier op gezien.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Dominic-070 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 18:52:
[...]

De Solis Modbus integratie ondersteund vanaf 1.6.0 configuratie van de Waveshare modbus adapter via de UI. Stap 7B aanpassen van de multipliers is hierdoor niet meer nodig. Huidige gebruikers, eerst verwijderen daarna opnieuw toevoegen.

[Afbeelding]
Heb deze integratie nu ook draaien in HA, dank voor de uitleg! Werkt ook met firmware 1.490, zag dat er een nog nieuwere was op de Waveshare site maar die heb ik gelaten voor wat het was.

Ik zie in jouw screenshot dat jij 248 entiteiten hebt, ik zie er zelf 398. Er is enorm veel in te stellen en uit te lezen :P Even uitzoeken welke de moeite waard zijn om in een dashboard te douwen. De Solarman integratie voor de Pylontech BMS draai ik er ook nog naast maar daar zijn nu wel veel gegevens dubbel denk ik.

Ik zag al een peak shaving mode toggle ertussen staan dus mocht ZP onverhoopt failliet gaan kan ik in elk geval rustig verder (weliswaar zonder onbalans) :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Ffcqx-5BbrmNAi6_VlZ9_NWs0o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RyegzuhntfXJEGgk7iVHC6UE.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

kazuka schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 14:46:
[...]

Heb deze integratie nu ook draaien in HA, dank voor de uitleg! Werkt ook met firmware 1.490, zag dat er een nog nieuwere was op de Waveshare site maar die heb ik gelaten voor wat het was.

Ik zie in jouw screenshot dat jij 248 entiteiten hebt, ik zie er zelf 398. Er is enorm veel in te stellen en uit te lezen :P Even uitzoeken welke de moeite waard zijn om in een dashboard te douwen. De Solarman integratie voor de Pylontech BMS draai ik er ook nog naast maar daar zijn nu wel veel gegevens dubbel denk ik.

Ik zag al een peak shaving mode toggle ertussen staan dus mocht ZP onverhoopt failliet gaan kan ik in elk geval rustig verder (weliswaar zonder onbalans) :P

[Afbeelding]
Je hebt eigenlijk alleen charge/discharge end (slot1) en charge/discharge current nodig. ;)
Althans, zo doet Zonneplan dat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jorick570
  • Registratie: Oktober 2022
  • Niet online
Ik zie het nu ook, maar snap niet waar je zo over valt. Eindelijk een realistisch inzicht in mijn huisverbruik, hiervoor zeiden die bedragen en verbruiksinzicht helemaal niets.

In de mail die ik heb gehad zeggen dat dat het door meetverschillen niet mogelijk is om per uur te laten zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Ik lijk de nieuwe app niet te kunnen downloaden. Gebruik Apple, en had gisteren wel een update maar daar zit de nieuwe functionaliteit nog niet in blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
Robindd schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:36:
Ik lijk de nieuwe app niet te kunnen downloaden. Gebruik Apple, en had gisteren wel een update maar daar zit de nieuwe functionaliteit nog niet in blijkbaar.
Jawel, ik heb ook iOS en de functie zit in de laatste update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

jojost1 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 12:49:
[...]

Jawel, ik heb ook iOS en de functie zit in de laatste update.
Hier zat het ook in de nieuwste update. Hier ook Apple.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devlinx
jorick570 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 11:40:
[...]

Ik zie het nu ook, maar snap niet waar je zo over valt. Eindelijk een realistisch inzicht in mijn huisverbruik, hiervoor zeiden die bedragen en verbruiksinzicht helemaal niets.

In de mail die ik heb gehad zeggen dat dat het door meetverschillen niet mogelijk is om per uur te laten zien.
Ze laten het totaal verbruik ook niet per dag, maand en jaar zien. Er zit wel een knopje waarmee je de batterij kunt filteren, maar als je het knopje niet gebruikt krijg je ook geen kosten te zien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jorick570
  • Niet online
Devlinx schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 14:18:
[...]

Ze laten het totaal verbruik ook niet per dag, maand en jaar zien. Er zit wel een knopje waarmee je de batterij kunt filteren, maar als je het knopje niet gebruikt krijg je ook geen kosten te zien.
totaal verbruik kan je toch zien per dag, maand en jaar? per uur niet meer.
In je maandoverzicht kan je hoveren over die dagen heen, dan zie je verbruik per dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devlinx
jorick570 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 14:35:
[...]

totaal verbruik kan je toch zien per dag, maand en jaar? per uur niet meer.
In je maandoverzicht kan je hoveren over die dagen heen, dan zie je verbruik per dag.
Nope, kosten zie je niet voor dag, maand en jaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 19-09 13:25
rentes schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 16:19:
[...]

entities:
battery:
entity:
grid:
entity:
solar:
home:
individual1:
fossil_fuel_percentage:
individual2:
Als je hem in code-tags zet
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
entities:
  battery:
    entity:
  grid:
    entity:
  solar:
  home:
  individual1:
  fossil_fuel_percentage:
  individual2:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorick570
  • Niet online
Devlinx schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 15:05:
[...]

Nope, kosten zie je niet voor dag, maand en jaar.
Die kosten per dag waren inderdaad weg, had ik ook al contact over met Zonneplan.
Voor android is er al weer een nieuwe app-release waarbij die kosten nu zijn toegevoegd.
Als je in je maandoverzicht hovert over die dagen dan zie je verbruik per dag en de kosten per dag nu ook.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• martijn3
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:49
Nadat ik een aantal keer te maken had met een offline dongle toch maar iets in elkaar geknutseld. Gebeurt natuurlijk altijd net als je een weekendje weg bent. Hierbij deel ik hoe ik dit gedaan heb, voor als er meer mensen zijn die dit willen toe passen.

Gebruik een andere UTP kabel, zodat je de originele altijd kunt terugplaatsen indien nodig.
Controleer of de UTP kabel de T568B standaard gebruikt, zoals hieronder weergegeven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5dXGs0rBmaQ2oNUHQqK_UU5nfpQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/zTijKjxAkLsU94cUP6VouzIx.gif?f=user_large

De tweede ader (volledig oranje) is de stroomdraad die beide dongles van stroom voorziet. Als je deze onderbreekt vallen beide dongles binnen ca. 2 minuten uit. De dongles worden gevoed met een voltage van 3-5 volt.

Omdat ik het geheel in homey wilde aansturen en zo min mogelijk wifi schakelaars heb, heb ik gekozen voor een Shelly qubino wave 1. Als je minder kritisch bent kun je ook een goedkopere wifi schakelaar kiezen.
Mijn schakelaar wordt gevoed door een oude 12 volt adapter. Als je een schakelaar kunt vinden die op 3 -5 volt werkt zou je ook zonder externe voeding kunnen werken.

Hieronder de manier waarop ik het geheel heb aangesloten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NXdNtpYAi2BtSskBmk-tztheRHg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CcI5vYktkJuKqn74A6Nnfvh8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Die nieuwe functie klopt voor geen meter. Heb alles zichtbaar in verschillende kWh meters en op kwartierdata berekend. Er mist enorm veel opwek

Juli 2024:
Afname uit net volgens ZP: 76,8kWh
Invoeding naar net volgens ZP: 369,8kWh

Werkelijk afname uit net: 84kWh
Werkelijk invoeding naar net: 577kWh

Dat scheelt nogal een slok op een borrel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Serdo24
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19-09 14:29
bokkow schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 18:52:
Die nieuwe functie klopt voor geen meter. Heb alles zichtbaar in verschillende kWh meters en op kwartierdata berekend. Er mist enorm veel opwek

Juli 2024:
Afname uit net volgens ZP: 76,8kWh
Invoeding naar net volgens ZP: 369,8kWh

Werkelijk afname uit net: 84kWh
Werkelijk invoeding naar net: 577kWh

Dat scheelt nogal een slok op een borrel..
Hier hetzelfde. Teruglevering laag, maar het verbruik lijkt ook lager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvdhaar
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09-09 12:40
Wat je ziet is niet je opwekking maar wat je hebt teruggeleverd.

Bij mij komen de geleverde en teruggeleverde Kwh’s overeen met de facturen van de maanden voordat de Nexus geïnstalleerd is. Daarna is door mij niet te controleren..

[ Voor 57% gewijzigd door dvdhaar op 21-02-2025 20:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
dvdhaar schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 20:33:
Wat je ziet is niet je opwekking maar wat je hebt teruggeleverd.

Bij mij komen de geleverde en teruggeleverde Kwh’s overeen met de facturen van de maanden voordat de Nexus geïnstalleerd is. Daarna is door mij niet te controleren..
Reken maar dat ik dit scherp heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FLPE5CdurvsM3SV5XSXLrNfgtWg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3IXFFRVZqm6L3JEpheSOkoob.jpg?f=fotoalbum_large

En dit komt overeen met de jaren voor de Nexus. Die gecorrigeerde waarden door Zonneplan zijn waardeloos, in de zomer te weinig teruglevering, in de winter te weinig verbruik. Ik begrijp niet waar ze dit op baseren. (Oh, dat percentage eigen verbruik totaal klopt niet in deze printscreen, inmiddels heb ik dit gecorrigeerd in mn excel)

[ Voor 5% gewijzigd door bokkow op 22-02-2025 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapjes
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 14:46
jorick570 schreef op vrijdag 21 februari 2025 @ 15:34:
[...]

Die kosten per dag waren inderdaad weg, had ik ook al contact over met Zonneplan.
Voor android is er al weer een nieuwe app-release waarbij die kosten nu zijn toegevoegd.
Als je in je maandoverzicht hovert over die dagen dan zie je verbruik per dag en de kosten per dag nu ook.
Dat is aardig, maar ik zie niet wat mijn gem. kWh prijs is op die dag, graag de prijs zonder batterij ook

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
Weird. Bijna een hele dag idle geweest op 100% en BAM! Ruim 10€ verdiend in onbalans in een half uurtje. Dit is hoe het in de perfecte wereld zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rvzoggie
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 19-09 21:49
elbizarre schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 08:51:
Weird. Bijna een hele dag idle geweest op 100% en BAM! Ruim 10€ verdiend in onbalans in een half uurtje. Dit is hoe het in de perfecte wereld zou moeten zijn.
Wat ik dan weer vreemd vind is dat de batterijen van frank energie deze trend dus niet hebben gezien.... Laatste tijd staat zonneplan sowieso kwa opbrengsten vaak iets hoger dan Frank Energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:38
Ik zit eens te kijken naar de dynamische uurtarieven van Zonneplan v.s. de uurtarieven van ANWB. Misschien interpreteer ik het verkeerd, maar wat een enorm verschil zit daar in. Bijv. vanochtend om 8.00 - 34ct bij Zonneplan, 21ct bij ANWB. :o

Dit gaat overigens niet over batterij-teruglevering want dat is o.b.v. Epex, maar het eigen verbruik in de app is o.b.v. dynamische tarieven, toch? Dat tikt wel aan met zulke verschillen..

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• leksts
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:32
ervh schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:51:
Ik zit eens te kijken naar de dynamische uurtarieven van Zonneplan v.s. de uurtarieven van ANWB. Misschien interpreteer ik het verkeerd, maar wat een enorm verschil zit daar in. Bijv. vanochtend om 8.00 - 34ct bij Zonneplan, 21ct bij ANWB. :o

Dit gaat overigens niet over batterij-teruglevering want dat is o.b.v. Epex, maar het eigen verbruik in de app is o.b.v. dynamische tarieven, toch? Dat tikt wel aan met zulke verschillen..
ANWB toont daar prijzen zonder energiebelasting en handling fee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

ervh schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 10:51:

ANWB adverteert prijzen exclusief opslagen en Zonneplan inclusief. Dat is appels met peren vergelijken. ;)

edit: Ieksts was sneller. :)

edit2: Op Enever.nl krijg je wel een redelijk beeld van de verschillen. Bijvoorbeeld met onderstaande staatje met de actuele energieprijzen bij de diverse leveranciers. Dan zie je dat ANWB in de praktijk één van de duurste aanbieders is. :P Maar je moet eigenlijk de vaste maandkosten ook nog meenemen om een goede vergelijking te maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UVfJ-fhdfiekE_G7y8Kk7Y-Rxx8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/SvX8Cr8iIsyna2OHgYmHKsvz.jpg?f=user_large

[ Voor 30% gewijzigd door GaMbiNo op 25-02-2025 11:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stefan1512
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20-09 11:38
Rvzoggie schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 09:17:
[...]

Wat ik dan weer vreemd vind is dat de batterijen van frank energie deze trend dus niet hebben gezien.... Laatste tijd staat zonneplan sowieso kwa opbrengsten vaak iets hoger dan Frank Energie.
Denk dat dat komt omdat bij de FE gebruikers nu het bedrag op de kortingsfactuur doorgestuurd wordt ipv het handelsresultaat.

Verder lijkt FE wat reactief vs proactief ZP. Als ik het uit de demo opstelling haal dan heeft ZP continue ontladen waarbij FE in het begin van een kwartier altijd de kat uit de boom kijkt om te zien of er al omslag is geweest of niet. Dan mis je dus 5 minuten met hoge opbrengst. Of dat op de lange termijn gunstiger is valt te bezien...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HXosSBFEfMJqoVJSKzC3RCYS-wo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/K7YvoHYUiJA31t8vtocuYCsB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marco4659
18-11-2024 is Nexus batterij geplaatst, 22-11-2024 bericht van btw-centrale dat btw-nummer aangevraagd zou gaan worden, vandaag bericht van btw-centrale dat belastingdienst binnen 10 werkdagen het bedrag van € 1168 over zou gaan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alikebab1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:43
Hi all,

Ik heb op dit moment:
- Elektrische auto
- 20 zonnepanelen van Zonneplan
- laadpaal van Zonneplan
- wachtend op offerte voor hybride warmtepomp.

Ik zit er aan te denken om een 20 kWh batterij aan te schaffen. Is dat op dit moment aan te raden / rendabel? Ik vind het als gadget freak interessant, maar ben ook benieuwd naar het financiele plaatje van Tweakers die er al 1 hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dvdhaar
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09-09 12:40
@alikebab1 Ik zou uitkijken dat je niet teveel last van de DLB krijgt met zoveel elektrische grootverbruikers. Daardoor haal je een stuk minder opbrengst en is de terugverdientijd heel anders..

[ Voor 3% gewijzigd door dvdhaar op 25-02-2025 21:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenribbink
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 17:13
GaMbiNo schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 11:04:
[...]

ANWB adverteert prijzen exclusief opslagen en Zonneplan inclusief. Dat is appels met peren vergelijken. ;)

edit: Ieksts was sneller. :)

edit2: Op Enever.nl krijg je wel een redelijk beeld van de verschillen. Bijvoorbeeld met onderstaande staatje met de actuele energieprijzen bij de diverse leveranciers. Dan zie je dat ANWB in de praktijk één van de duurste aanbieders is. :P Maar je moet eigenlijk de vaste maandkosten ook nog meenemen om een goede vergelijking te maken.
[Afbeelding]
Op de website https://doe-duurzaam.nl/dossier/dynamische-energietarieven/ kun je ook een goede vergelijk met alle prijzen van elke aanbieder zijn. het is veel informatie, dus even goed kijken om het te vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-08 01:50

NightHawk4

Lotte is Liev :>

jeroenribbink schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 22:08:
[...]

Op de website https://doe-duurzaam.nl/dossier/dynamische-energietarieven/ kun je ook een goede vergelijk met alle prijzen van elke aanbieder zijn. het is veel informatie, dus even goed kijken om het te vergelijken.
Inderdaad een mooi vergelijk in opslag per kWh en maandelijkse kosten, dat zijn de twee die je moet vergelijken. Als we ZP en FE dan vergelijken is de eerste duurder met de opslag €0,0015 maar is FE €0,75 duurder met de maandelijkse kosten, dus op basis daarvan is FE pas goedkoper bij een verbruik boven de 500kWh. Maar een stukje service een openheid van zaken is natuurlijk ook belangrijk. :>

En ANWB energie is met de opslag alleen al meer dan twee keer zo duur dan FE en ZP. :o

Blijft lastige materie maar sommige van deze leveranciers maken het wel heel dol met de opslag. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IonniUnique
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 03-09 15:38
Misschien off-topic: neemt hier iedereen ook van Zonneplan het gas af met dynamische tarieven of is het nu nuttig ook bij andere leverancier te kijken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jojost1
Sterker nog: zeker off-topic :)

Al deze vragen kunnen veel beter in Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 07:56
Marco4659 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 17:08:
18-11-2024 is Nexus batterij geplaatst, 22-11-2024 bericht van btw-centrale dat btw-nummer aangevraagd zou gaan worden, vandaag bericht van btw-centrale dat belastingdienst binnen 10 werkdagen het bedrag van € 1168 over zou gaan maken.
Heb het gevoel dat het nu wat sneller gaat met de BTW teruggave. Bij mij installatie operationeel 19 december 2024 en 21 februari 2025 het geld op de rekening :) .
dvdhaar schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 21:44:
@alikebab1 Ik zou uitkijken dat je niet teveel last van de DLB krijgt met zoveel elektrische grootverbruikers. Daardoor haal je een stuk minder opbrengst en is de terugverdientijd heel anders..
Merk ik (nog) niet veel van in ieder geval, ik heb ook een full electric WP, 40 zonnepanelen, elektrische auto met laadpaal thuis en de nexus batterij. Gaat tot nu toe goed en in de zomer staat mijn WP uit.

[ Voor 33% gewijzigd door peauke op 26-02-2025 17:21 ]

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
peauke schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 17:17:
[...]

Heb het gevoel dat het nu wat sneller gaat met de BTW teruggave. Bij mij installatie operationeel 19 december 2024 en 21 februari 2025 het geld op de rekening :) .

[...]

Merk ik (nog) niet veel van in ieder geval, ik heb ook een full electric WP, 40 zonnepanelen, elektrische auto met laadpaal thuis en de nexus batterij. Gaat tot nu toe goed en in de zomer staat mijn WP uit.
Ikzelf heb ook 6kW piek aan panelen, een full electric wp van 9kW en een domme laadpaal (gecapped op 5A). Ik schiet soms naar de 29A op de drukste fase, maar nog nooit is de stop eruit gegaan. Ik zit uiteraard op een 3x25A aansluiting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zry1Hb54hSpvLoQi9h_-zgKJ1C4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kznyFnVeFeoujJqQbI1Hnjw2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door elbizarre op 27-02-2025 00:31 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DustPhyte
Ligt het aan mij of is het algoritme wat stabieler de afgelopen week? Weinig nutteloze acties. Zo zou je het bijna heel het jaar door willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Willie07
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-09 12:23
Volgens mij heeft ZP het tijdelijk stopgezet. FE minimum in de plus, ZP alles in de - en batterijen op 100%. Benieuwd wat het is, software issue misschien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kh0lFlu9ubpqRXtxoHejLjGUlj8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/V9lPIbDJzGwgUxM4aY1V3dbb.png?f=fotoalbum_large

• TKroon
  • Niet online
Willie07 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 11:36:
Volgens mij heeft ZP het tijdelijk stopgezet. FE minimum in de plus, ZP alles in de - en batterijen op 100%. Benieuwd wat het is, software issue misschien?

[Afbeelding]
Issue? Dit lijkt eerder een oplossing (mits geen toeval ;) )

• TKroon
  • Niet online
elbizarre schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 00:30:
[...]
Ikzelf heb ook 6kW piek aan panelen, een full electric wp van 9kW en een domme laadpaal (gecapped op 5A). Ik schiet soms naar de 29A op de drukste fase, maar nog nooit is de stop eruit gegaan. Ik zit uiteraard op een 3x25A aansluiting.
Je hoofdzekeringen kunnen makkelijk meer aan dan 25A. Zelfs bij continu 28A zullen ze niet klappen. Bij 30A duurt het enkele minuten, bij 40A heb je 10-20 seconden. Dus een korte piek hoef je je niet druk om te maken.

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:38
Bij mij ook een strakke lijn; lijkt op een storing.

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Er is gewoon even heel weinig onbalans. De batterij is vol en zit te wachten op een kans om weer terug te kunnen leveren, maar de onbalans prijs is daarvoor continu te laag.

[ Voor 5% gewijzigd door GaMbiNo op 27-02-2025 13:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nullr0ute
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-08 11:04
Zie ook https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices voor actuele onbalans prijzen (of installeer de Enius app op je telefoon)

• Prullenbak84
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:37
Goedemiddag!

Ik heb wat spaargeld "over", en zit nu een klein beetje voorzichtig te orienteren of het wijs is om dit in een thuisbatterij te steken in plaats van op de beleggingsrekening te storten...

Nou zit ik wel bij zonneplan, dus op zich zou de nexus best een optie kunnen zijn. Ik ga er eigenlijk niet vanuit dat zo'n ding zich terug gaat verdienen (het klimaat wil ook wat :P ), maar deze komt dankzij powerplay wellicht nog enigzins in de buurt. Ik Het zou mij vooral gaan ter voorbereiding op het afschaffen van de saldering, en ik dacht als ik dan nu alvast een graantje mee kan pikken, is dat misschien niet gek. Aan de andere kant wil ik niet per se voor de komende tig jaar aan zonneplan vast zitten. Het bevalt nu best, geloof ik, maar je weet nooit.

Daarnaast ook dikke twijfels over het nut.
Ik heb veel zonnepanelen en een warmtepomp en verbruik dus 's winters (en vooral 's nachts) veel stroom en in de zomer lever ik heel veel terug. Heb daarnaast trouwens ook een EV die ik thuis oplaadt (ik probeer dat nu vooral te doen als de prijs relatief laag is) Als ik een 20kWh accu zou kopen, en ik zou geen powerplay kunnen gebruiken (dus alleen eigen zonne-energie opslaan om later te gebruiken) vraag ik me af hoeveel zin dat heeft. Want er zijn koude donkere dagen achtereen dat ik dat er wel doorheen draai en vrij weinig opwek. En dan staat die accu leeg te zijn. En in de zomer verwacht ik dan dat ie vooral vol werkeloos staat te zijn. Dat is niet alleen financieel superonzinnig, maar gewoon in het algemeen.( Die planeet is er ook niet bij gebaat als we allemaal nutte-/werkeloze accu's op zolder gaan zetten ;) )

Goed, ik heb moeite met structuur in mijn verhaal te brengen, dus ik ga gewoon een lijstje vragen droppen :P

- Klopt het verhaal hierboven een beetje? Is het inderdaad zo dat als je niet "handelt" met powerplay, dat je dan alleen je eigen stroom buffert, en dat dit voor een systeem zoals dat van mij vrij weinig zin heeft? Of mis ik iets?
- Klopt het dat je dat handelen alleen kan doen als je bij zonneplan zit? Maar dat je met een eventuele andere aanbieder nog wel de nexus kan blijven gebruiken om je eigen energie te bewaren en later te gebruiken? En is dit 100% zeker? Krijg je dit zwart op wit?
- Hebben jullie verder nog op en aanmerkingen? Advies? Hoor graag van mensen met ervaring, en al helemaal als t een soortgelijke situatie is.

Dank!

Edit:

Ok, ik ga me nog heel even schamen dat ik niet eerst de uitstekende en uitgebreide openingspost heb gelezen, en alleen een paar pagina's en toen vragen ben gaan stellen. Excuus. Eigenlijk blijft alleen de laatste vraag over:

- Hebben jullie verder nog op en aanmerkingen? Advies? Hoor graag van mensen met ervaring, en al helemaal als t een soortgelijke situatie is.
en een nieuwe vraag:
- Hoe zit het ondertussen met die self-consumption mode? Is dat nu al zeker te weten redelijk eenvoudig ondersteund? Mocht je weggaan bij zonneplan? Weinig zin om dan met Home assistant en weet ik het aan de gang te moeten...

[ Voor 11% gewijzigd door Prullenbak84 op 27-02-2025 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jverh
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:17
Prullenbak84 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 14:37:

- Hoe zit het ondertussen met die self-consumption mode? Is dat nu al zeker te weten redelijk eenvoudig ondersteund? Mocht je weggaan bij zonneplan? Weinig zin om dan met Home assistant en weet ik het aan de gang te moeten...
Zolang je nog kan salderen is die zelfconsumptiemodus compleet nutteloos. Het werkt ook maar beperkt (Zonneplan meet om de 5 minuten het stroomverbruik van je huis en laat daarna 5 minuten lang de batterij dat vermogen leveren). Feitelijk is je batterij op zelfconsumptiemodus zetten een bescheiden vorm van kapitaalvernietiging. ;)

Maar: bij Zonneplan heb je een dynamisch contract en dus vervalt de saldering. Dan kan de zelfconsumptiemodus zinvol zijn op erg dure avonden. Maar meestal is de onbalansprijs dan ook hoog en verdien je meer via de onbalansmodus (die zonneplan "Powerplay" noemt). Omdat je maar één keer in de 4 uur van modus mag wisselen waag je hiermee een gokje, en ik heb vaker mis gegokt dan raak (zo had ik -2 euro op 13 februari, terwijl iedereen toen 9 euro in de plus stond). :'(

Zonneplan biedt de batterij voor een scherpe prijs aan omdat het systeem locked-in is. Je betaald minder en krijgt ook minder vrijheid. Wil je meer vrijheid? Dan raad ik een (duurder) systeem aan via Frank Energie/Tibber of via andere batterij aanbieders zoals Enphase bijvoorbeeld. Kortweg: vrijheid heeft een prijs die je niet betaald bij Zonneplan. :P

Mijn advies: we zijn collectief geobsedeerd met het begrip "terugverdientijd" als het aankomt op dit soort duurzame investeringen. We eisen dit niet van een TV, maar wel van zonnepanelen, warmtepompen en thuisbatterijen. Zie het meer als een belegging voor langere tijd... Wil je een relatief goedkope thuisbatterij? Ga dan voor die van Zonneplan. Je hebt de wereld zojuist een beetje duurzamer gemaakt. Goed zo. Accepteer dan dat je vast zit aan hun dynamische contract en move on. O+
Pagina: 1 ... 39 ... 64 Laatste