Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demiesehv
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-09 16:56
GaMbiNo schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:13:
[...]

Ik denk dat je dit z.s.m. moet regelen dan. Met welke snelheid laad de laadpaal nu? En hij zal nu ws. niet de juiste load balancing meer hebben als je van 1x35A afkomt. Dan pakt de laadpaal bijvoorbeeld zelf al de maximale 25A van die fase, omdat hij er nog van uitgaat dat hij 1x35A tot zijn beschikking heeft.
7,2kw max.
Zonnrplan nrt gesproken, die geven aan bel maar ern electricien, en als het aan hun ligt vergoeden ze en anders pech.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Demiesehv schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:12:
[...]

7,2kw max.
Zonnrplan nrt gesproken, die geven aan bel maar ern electricien, en als het aan hun ligt vergoeden ze en anders pech.
Dat is 32A. Logisch dat dat niet goed gaat op een 3x25A aansluiting. Stel de laadpaal eens in op max 16A per fase (in dit geval dus 1x16A). En deel eens een foto van je groepenkast.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08:58

GaMbiNo

1337

Demiesehv schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 16:12:
[...]

7,2kw max.
Komt die laadpaal van Zonneplan? Zo ja, moeten zij het maar aanpassen.

Zo nee, is het echt je eigen verantwoordelijkheid vind ik hoor. Bij de installatie van een nieuwe meterkast kun je niet verwachten dat ze de laadpaal ook voor je aanpassen, tenzij je dat vooraf met ze had afgesproken. Ik zou anders de installateur van je laadpaal nog eens vragen langs te komen.

Die 32A op 1 fase is idd veel teveel voor een 3x25A aansluiting. Dat moet je (laten) aanpassen naar een 3x16A aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-09 20:29
Ga je naar 3x 35a

Opgelost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Demiesehv
Ga je lekker betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
Met en nieuwe stoppenkast ook ( en mogelijk nieuwe bekabeling ) + Zonneplan opnieuw laten komen voor het aansluiten van hun thuisaccu/panelen/laadpaal ivm garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
  • Laatst online: 20-09 17:43
Je zegt dat je zekering er uit klapt. Bedoel je een automaat of de hoofdzekering?
De hoofdzekering kan alleen door je netbeheerder vervangen worden. Als je hem zelf omhoog kan zetten is het een automaat.

Ik vermoed dat je laadpaal nog teveel vraagt.
1x35a kan een hogere belasting aan dan 1x25a (je zei dat je auto maar op 1 fase laadt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20-09 20:42
In principe zou het gewoon moeten kunnen werken op 3x25A, mits de grootverbruikers als laadpaal juist zijn ingesteld (maximale stroomafname) i.c.m. loadbalancing. Daarnaast moet de verdeling van de overige verbruikers in je huis goed verdeeld zijn over de fases en daar jan het wel eens fout zitten……
Zelf heb ik 2x laadpaal + warmtepomp (alle 3 loadbalancing) op een 3x25A aansluiting zitten en nooit een probleem gehad dat de hoofdzekering eruit klapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-09 12:47
Guidoweb55 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:16:
Je zegt dat je zekering er uit klapt. Bedoel je een automaat of de hoofdzekering?
De hoofdzekering kan alleen door je netbeheerder vervangen worden. Als je hem zelf omhoog kan zetten is het een automaat.

Ik vermoed dat je laadpaal nog teveel vraagt.
1x35a kan een hogere belasting aan dan 1x25a (je zei dat je auto maar op 1 fase laadt)
Moderne woningen hebben een automaat als hoofd zekering die je zelf omhoog kunt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demiesehv
Masterchiev schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 19:27:
[...]

Met en nieuwe stoppenkast ook ( en mogelijk nieuwe bekabeling ) + Zonneplan opnieuw laten komen voor het aansluiten van hun thuisaccu/panelen/laadpaal ivm garantie.
Weet niet wat jijnallemaal aan het zeveren bent, maar het slaat nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demiesehv
Mars2020 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 20:51:
In principe zou het gewoon moeten kunnen werken op 3x25A, mits de grootverbruikers als laadpaal juist zijn ingesteld (maximale stroomafname) i.c.m. loadbalancing. Daarnaast moet de verdeling van de overige verbruikers in je huis goed verdeeld zijn over de fases en daar jan het wel eens fout zitten……
Zelf heb ik 2x laadpaal + warmtepomp (alle 3 loadbalancing) op een 3x25A aansluiting zitten en nooit een probleem gehad dat de hoofdzekering eruit klapt.
Het is ook niet de hoofzekering maar aardlek.
Maar laat eerst wel het bedrijf van de laadpaal langs komen.
De paal onzetten naar 3 fase, en kijken of dat het oplost.
Vind het gek dat de electricien die hier alles omgebouwd heeft niet de groeoen een beetje verdeeld.
Maar dat zal wel aan mij liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-08 01:50

NightHawk4

Lotte is Liev :>

Demiesehv schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:41:
[...]

Het is ook niet de hoofzekering maar aardlek.
Maar laat eerst wel het bedrijf van de laadpaal langs komen.
De paal onzetten naar 3 fase, en kijken of dat het oplost.
Vind het gek dat de electricien die hier alles omgebouwd heeft niet de groeoen een beetje verdeeld.
Maar dat zal wel aan mij liggen.
Dat ligt het zeker want een nieuwe meterkast inbouwen is wel iets anders dan al je groepen nalopen en controleren. Maar dat had je zelf ook wel kunnen bedenken.

Maar goed als ZP dat zwart op wit wel heeft aangegeven zijn die aansprakelijk maar dat lijkt mij in ieder geval heel sterk. :O

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masterchiev
Demiesehv schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:37:
[...]

Weet niet wat jijnallemaal aan het zeveren bent, maar het slaat nergens op.
Prima. Succes ermee👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 12:20
3x35A kost volgens mij €1000 per jaar aan vastrecht.

Dat wil je toch echt vermijden zou ik zeggen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:16

thido

Tilburg

Factuur van januari ontvangen.
Staat er in de begeleidende mail:
'Januari was net iets kouder en net iets minder zonnig dan gehoopt. Dat zag je misschien terug in je energieverbruik die iets hoger lag dan normaal'

Nee, dat zag ik dus niet, want jullie willen het maar niet mogelijk maken het eigen verbruik inzichtelijk te maken!

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ik mag 18 cent aftikken voor januari. De factuur opstellen en afschrijven kost ZP volgens mij meer geld dan dat :P

Terug van weggeweest: 1.90 EUR per kWh. Helaas maar van korte duur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nfebBKmigUveFDtUvH8-wAirpl8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/p44z5NVHtxTsh2SLmNPYUvoK.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 63% gewijzigd door kazuka op 05-02-2025 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
kazuka schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 11:25:
Ik mag 18 cent aftikken voor januari. De factuur opstellen en afschrijven kost ZP volgens mij meer geld dan dat :P

Terug van weggeweest: 1.90 EUR per kWh. Helaas maar van korte duur.

[Afbeelding]
Hoe krijg je dit zo mooi inzichtelijk?
Ik heb een homey pro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-09 23:04
Zonneplan:
Er worden nieuwe energiemarkten toegevoegd aan het algoritme om het verdienmodel uit te breiden en robuuster te maken. Zo verwachten we zelfs in een situatie waarbij batterijen niet worden vrijgesteld van energiebelasting, dat thuisbatterijen een rendabele toekomst hebben in ons energiesysteem.
https://www.zonneplan.nl/...t-van-afschaffen-salderen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Lekkere tekst ;-)

Na 2027 moet zijn na 2026

en deze is ook mooi.....vors ipv fors
Zie ook het recente voorstel van de VVD om energiebelasting vors te verlagen.

Ziet er lekker professioneel uit allemaal en een hoop wensdenken in de tekst.....commerciele boys.

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-09 19:10
mrme12345 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 20:50:
[...]

Ziet er lekker professioneel uit allemaal en een hoop wensdenken in de tekst.....commerciele boys.
Wat had je dan verwacht? Dat ze schrijven dat handelen op de onbalansmarkt stopt op 1 januari 2027 (binnen 2 jaar!) omdat dan het hele verdienmodel weggevallen is? En dat overschakelen op zelfconsumtie niet voldoende gaat helpen om rendabel te zijn, aangezien de aansturing van de batterij via 4G dongels te langzaam is en hooguit gemiddeld op nul gaat komen i.p.v. realtime? En je dus nog steeds belasting betaalt over wat je verbruikt omdat de batterij te langzaam bijschakelt en zodra je minder verbruikt de batterij weer aan het net aan het leveren is totdat hij weer te laat afschakelt (waarbij je energie belasting weggooit voor dat wat hij teveel aan het net levert)?

Zou wel het eerlijke verhaal zijn, maar dat kun je toch niet van ze verwachten? Dan kunnen ze de tent net zo goed gelijk sluiten....

Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp voor twee onder één kap uit 2008 met doel full electric zomer 2025 (huidig gasverbruik 900 kuub)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Als Zonneplan inderdaad aan een oplossing werkt voor dit vervallen van de saldering, dan moeten ze inderdaad wel aan een alternatieve aansturing werken die lokaal draait en veel sneller reageert.

Zonder een nieuwe aansturing ga je inderdaad constant achter de feiten aangelopen en dan gaat het vervallen van de saldering heel vervelend worden voor de Nexus.

Ik ben benieuwd. Misschien verrast Zonneplan ons binnenkort met een mooi Zonneplan hubje voor de realtime lokale aansturing van al hun producten. :9

[ Voor 4% gewijzigd door GaMbiNo op 05-02-2025 22:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte
GaMbiNo schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 21:43:
Als Zonneplan inderdaad aan een oplossing werkt voor dit vervallen van de saldering, dan moeten ze inderdaad wel aan een alternatieve aansturing werken die lokaal draait en veel sneller reageert.

Zonder een nieuwe aansturing ga je inderdaad constant achter de feiten aangelopen en dan gaat het vervallen van de saldering heel vervelend worden voor de Nexus.

Ik ben benieuwd. Misschien verrast Zonneplan ons binnenkort met een mooi Zonneplan hubje voor de realtime lokale aansturing van al hun producten in de komende tijd. :9
Als je de tekst leest zitten ze te kijken naar andere energiemarkten, welke dat ook mogen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
DustPhyte schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 22:09:
[...]

Als je de tekst leest zitten ze te kijken naar andere energiemarkten, welke dat ook mogen zijn.
Vergeet niet dat ZP als verdienmodel heeft kWh's verkopen en niet rendabele accu's in de markt zetten.
Het meeste geld verdiend ZP met stroom door jou Slimme meter sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte
Zouden ze met zoiets komen wanneer het wettelijk kan? Je groen opgeslagen energie verkopen aan andere klanten op niet groene momenten zodat deze bv voor 30 cent inkopen wat jij geproduceerd hebt ipv dan een 80 cent op de epex markt?

https://energyswap.nl/

[ Voor 30% gewijzigd door DustPhyte op 06-02-2025 08:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

DustPhyte schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 08:01:
Zouden ze met zoiets komen wanneer het wettelijk kan? Je groen opgeslagen energie verkopen aan andere klanten op niet groene momenten zodat deze bv voor 30 cent inkopen wat jij geproduceerd hebt ipv dan een 80 cent op de epex markt?

https://energyswap.nl/
Ook dat wordt minder aantrekkelijk bij afschaffen salderen. Die kWh die je net aan de buurman verkocht heb moet je dan evt. later zelf weer kopen plus de energiebelasting.

Echt geld verdienen met de handel in stroom wordt een stuk moeilijker. Onbalanshandel of de handel met epex tarieven wordt lastig. En de nieuwe markten waar Zonneplan het over heeft zullen ook rendabel moeten zijn, ondanks dat je energiebelasting moet betalen over alle kWh’s die je rondpompt. Ik denk echt dat nieuwe energiemarkten ook een lastig verhaal wordt, tenzij er in Den Haag toch nog iets bedacht wordt om salderen toch weer mogelijk te maken.

Het enige wat echt loont is zorgen dat de kWh niet langs de slimme meter gaan, en zoveel mogelijk opgewekte energie opslaan en later zelf gebruiken. Dat staat wel een beetje haaks op het verdienmodel van Zonneplan tot nu toe. Dus ik ben benieuwd waar ze mee komen.

[ Voor 43% gewijzigd door GaMbiNo op 06-02-2025 08:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Ik ben ook benieuwd of Frank het bijvoorbeeld anders gaat doen. Als zij het wel juist en tijdig aanpakken zouden ze zomaar veel klanten erbij kunnen krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08:46
GaMbiNo schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 08:16:
Echt geld verdienen met de handel in stroom wordt een stuk moeilijker. Onbalanshandel of de handel met epex tarieven wordt lastig. En de nieuwe markten waar Zonneplan het over heeft zullen ook rendabel moeten zijn, ondanks dat je energiebelasting moet betalen over alle kWh’s die je rondpompt.
Onderschat het laad/ontlaadverlies niet: ken de efficiëntie van Nexus niet maar de HW en andere batterijen zitten rond de 70%-80%. Dat wil zeggen dat je grofweg voor elke drie terug te leveren kWh er vier met energiebelasting van het net moet halen.

Dan moet die spread erg fors zijn, los van het klimaataspect van die vaak fossiele extra opwek.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

TKroon schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 08:46:
Ik ben ook benieuwd of Frank het bijvoorbeeld anders gaat doen. Als zij het wel juist en tijdig aanpakken zouden ze zomaar veel klanten erbij kunnen krijgen.
Een zelfconsumptie plus modus die zij hebben lijkt mij ook na afschaffing saldering nog steeds best of both worlds. 80-90% zelfconsumptie en enkel bij de hele hoge onbalanspieken (bijvoorbeeld meer dan 1 EUR p / kWh) op die markt actief zijn.
hoevenpe schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 08:47:
[...]

Onderschat het laad/ontlaadverlies niet: ken de efficiëntie van Nexus niet maar de HW en andere batterijen zitten rond de 70%-80%. Dat wil zeggen dat je grofweg voor elke drie terug te leveren kWh er vier met energiebelasting van het net moet halen.

Dan moet die spread erg fors zijn, los van het klimaataspect van die vaak fossiele extra opwek.
De Nexus zit op 88% RTE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online
kazuka schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:14:
[...]

Een zelfconsumptie plus modus die zij hebben lijkt mij ook na afschaffing saldering nog steeds best of both worlds. 80-90% zelfconsumptie en enkel bij de hele hoge onbalanspieken (bijvoorbeeld meer dan 1 EUR p / kWh) op die markt actief zijn.

[...]

De Nexus zit op 88% RTE.
Bij de huidige vermogens. Als je de batterij met minder vermogen gaat verbruiken neemt het verlies significant toe.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Klopt idd dat de RTE van de Nexus rond de 89 % zit.
Maar vergeet daar niet bij dat de Nexus de meeste tijd draait op 100% van zijn vermogen.
Wat doet de Neux als deze voor thuis verbruik word ingezet, 200/300 Watt vermogen.
Dan gebruikt deze omvormer maar 2 tot 3 % van het beschikbare vermogen. De RTE zal er dan veel minder rooskleurig uitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-09 19:10
Aangezien de Sollis omvormer via Modbus aangestuurd wordt, heb ik stille hoop dat er een Tweaker is die dit zelf aan elkaar gaat knopen: P1 uitlezen elke seconde en dan de Sollis via een ESP32 met Modbus aansturen op het juiste vermogen laden/ontladen.
Het wordt alleen steeds ingewikkelder. Want het gaat niet alleen om de batterij, maar ook om het slim aansturen van zonnepanelen, laadpaal, warmtepomp (harder werken als stroom goedkoop is, koelen in de zomer als prijzen negatief zijn én je accu al vol is), etc. En het ziet er nog niet naar uit dat er op korte termijn een echte standaard is voor HEMS (Home Energy Management System).

Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp voor twee onder één kap uit 2008 met doel full electric zomer 2025 (huidig gasverbruik 900 kuub)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte
sjoerd-p schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 10:06:
Aangezien de Sollis omvormer via Modbus aangestuurd wordt, heb ik stille hoop dat er een Tweaker is die dit zelf aan elkaar gaat knopen: P1 uitlezen elke seconde en dan de Sollis via een ESP32 met Modbus aansturen op het juiste vermogen laden/ontladen.
Het wordt alleen steeds ingewikkelder. Want het gaat niet alleen om de batterij, maar ook om het slim aansturen van zonnepanelen, laadpaal, warmtepomp (harder werken als stroom goedkoop is, koelen in de zomer als prijzen negatief zijn én je accu al vol is), etc. En het ziet er nog niet naar uit dat er op korte termijn een echte standaard is voor HEMS (Home Energy Management System).
Wellicht dat ik er is in duik

https://community.home-as...for-home-assistant/338126

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Het volledig zelf aansturen is al mogelijk. Dat is een aantal personen al gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Peterhardenberg schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:41:
[...]

Klopt idd dat de RTE van de Nexus rond de 89 % zit.
Maar vergeet daar niet bij dat de Nexus de meeste tijd draait op 100% van zijn vermogen.
Wat doet de Neux als deze voor thuis verbruik word ingezet, 200/300 Watt vermogen.
Dan gebruikt deze omvormer maar 2 tot 3 % van het beschikbare vermogen. De RTE zal er dan veel minder rooskleurig uitzien.
Waarom zou je maar 3% van het beschikbare vermogen inzetten voor huisverbruik? Ik zou dan juist proberen te profiteren van het hoge vermogen van de omvormer.

Ik zie een scenario waar je 's-nachts tegen het laagste EPEX tarief je accu gedeeltelijk volgooit met vol vermogen. Het overige gedeelte gebruik je overdag om je accu verder op te laden met je PV opbrengst. Gedurende de dag ontlaad je op een aantal gezette tijden met vol vermogen je accu om je huisverbruik tot dusver te compenseren. Wat je overhoud in je accu gebruik je voor eventuele hoge onbalans uitschieters. Rinse and repeat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@kazuka dat is dus niet hoe het werkt als je niet meer kunt salderen. Je kunt niet even op hoog vermogen je eigen verbruik compenseren met de batterij. Je moet zorgen dat je hoofdmeter zo weinig mogelijk stroom voorbij ziet komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

TKroon schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 12:52:
@kazuka dat is dus niet hoe het werkt als je niet meer kunt salderen. Je kunt niet even op hoog vermogen je eigen verbruik compenseren met de batterij. Je moet zorgen dat je hoofdmeter zo weinig mogelijk stroom voorbij ziet komen.
Maar de huidige zelfconsumptie modus van de Nexus doet toch hetzelfde? het levert je huisverbruik met een vertraging van 5 minuten terug over de meter, het is alles behalve real-time.

[ Voor 3% gewijzigd door kazuka op 06-02-2025 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

kazuka schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:04:
[...]

Maar de huidige zelfconsumptie modus van de Nexus doet toch hetzelfde? het levert je huisverbruik met een vertraging van 5 minuten terug over de meter, het is alles behalve real-time.
Dat klopt, en daarom zal Zonneplan toe moeten naar een meer realtime aansturing. Want ook de zelfconsumptie modus van Zonneplan leunt deels op de saldering door zijn trage aansturing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c1913
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 17-09 20:40
GaMbiNo schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:47:
[...]

Het volledig zelf aansturen is al mogelijk. Dat is een aantal personen al gelukt.
Een beetje meer informatie alsjeblieft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

GaMbiNo schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:09:
[...]

Dat klopt, en daarom zal Zonneplan toe moeten naar een meer realtime aansturing. Want ook de zelfconsumptie modus van Zonneplan leunt deels op de saldering door zijn trage aansturing.
Is dat niet het grootste probleem, dat de stroom niet rechtstreeks de batterij in gaat?

Nou is het technische gedeelte niet mijn sterkste kant (zacht uitgedrukt) maar willen we dat juist niet verbeteren door middel van een energie management systeem wat ook als volledige backup kan fungeren (of een splitsing of andere variant daarvan)?

Gaat vast wel weer wat euro's kosten maar ik zou dat een goede aanvulling vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
[...]

Het fijt dat je volkomen gelijk hebt. is juist het grootste probleem van de Nexus na afschaffen salderen,
Vertraging in de aansturing, Mocht dat worden opgelost dan doet zich het probleem voor dat met gezien het grote vermogen van de accu, op zeer lage vermogens ontladen ongunstig is voor de RTE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

NightHawk4 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:15:
[...]

Is dat niet het grootste probleem, dat de stroom niet rechtstreeks de batterij in gaat?

Nou is het technische gedeelte niet mijn sterkste kant (zacht uitgedrukt) maar willen we dat juist niet verbeteren door middel van een energie management systeem wat ook als volledige backup kan fungeren (of een splitsing of andere variant daarvan)?

Gaat vast wel weer wat euro's kosten maar ik zou dat een goede aanvulling vinden.
Zolang het voor de meter gebeurt gaan dingen wel rechtstreeks. Wanneer je huis op enig moment 1000 watt vraagt, en de batterij ontlaadt dan ook met 1000 watt gaat er niets over de meter. En dus kost het je niets (afgezien van wat laadverlies dan).

En andersom is het ook zo dat als je zonnepanelen 2000 watt leveren, en je batterij laad ook met een snelheid van 2000 watt gaat er niets door de meter. Dat zijn de omstandigheden die je nodig hebt zodra saldering afgeschaft wordt.

Maar dit is wel de ideale situatie. In de praktijk ga je die nooit exact bereiken. Maar met een goede realtime aansturing kom je een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

GaMbiNo schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:29:
[...]

Zolang het voor de meter gebeurt gaan dingen wel rechtstreeks. Wanneer je huis op enig moment 1000 watt vraagt, en de batterij ontlaadt dan ook met 1000 watt gaat er niets over de meter. En dus kost het je niets (afgezien van wat laadverlies dan).

En andersom is het ook zo dat als je zonnepanelen 2000 watt leveren, en je batterij laad ook met een snelheid van 2000 watt gaat er niets door de meter. Dat zijn de omstandigheden die je nodig hebt zodra saldering afgeschaft wordt.

Maar dit is wel de ideale situatie. In de praktijk ga je die nooit exact bereiken. Maar met een goede realtime aansturing kom je een heel eind.
Ah ok maar daar merk ik dan vrij weinig van als ik de Tesla met 16A sta te laden, dan levert de Nexus max 3,9kWh terug :(
En ook na die vertraging blijft die beperking ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

NightHawk4 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:34:
[...]

Ah ok maar daar merk ik dan vrij weinig van als ik de Tesla met 16A sta te laden, dan levert de Nexus max 3,9kWh terug :(
En ook na die vertraging blijft die beperking ;w
Ja die beperking komt vanuit Zonneplan, vast onderdeel van die "load balancing". Geen idee waarom want in de praktijk moet de Nexus gewoon met 16A kunnen leveren wanneer je Tesla staat te laden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20-09 19:49
GaMbiNo schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 13:29:
[...]

Dit. Door die vertragingen is het nooit 100% realtime. Inderdaad een HEMS zou mooi zijn en ik denk dat daar een enorme markt ligt.
Ik had ooit naar die Tesla powerwall gekeken en daar blijft alles lokaal gemanaged. De vertraging daar was 25ms. Idealiter wil je <20 ms hebben zodat het effectief een UPS is als de stroom zou uitvallen. Uiteraard zit daar ook weer een mits en maar aan, maar dan nog.
Met die dongle en 4g verbinding naar externe aansturing heb je natuurlijk een veel te late reactie. Zelf bij Home wizard is de vertraging te hoog. Je moet echt naar near-instant toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Colossalman-
  • Registratie: Augustus 2007
  • Nu online
ik merk dat die hele nexus batterij. tot nu toe niks opgeleverd heeft. kan periode van het jaar zijn maar ik heb er een hard hoofd in. dan gebruik ik ik mijn cycly liever voor eigen gebruik,
ik kijk het nog even aan maar zonneplan moet wel heel snel met een plan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
-Colossalman- schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 18:18:
ik merk dat die hele nexus batterij. tot nu toe niks opgeleverd heeft. kan periode van het jaar zijn maar ik heb er een hard hoofd in. dan gebruik ik ik mijn cycly liever voor eigen gebruik,
ik kijk het nog even aan maar zonneplan moet wel heel snel met een plan komen.
Liggen er dingen op kort termijn in het verschiet?

Er wordt maar matig gecommuniceerd over updates. OTA changelog zie ik nergens bijv.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dominic-070
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16-09 17:24
Dominic-070 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:16:
Het is me gelukt om de omvormer in Home Assistant rechtstreeks uit te lezen via via een Waveshare RS485 adapter.
[Afbeelding]

Voornaamste reden om dit te doen:
- De gegevens uit ze Zonneplan integratie lopen altijd iets achter, als je deze op je HA energiedashboard instelt komen waardes in het verkeerde uur terecht.
- Als alternatief hiervoor had ik de waardes uit de batterij ( CryptoCake in "Zonneplan Nexus thuisbatterij" ) ingesteld, echter zijn deze niet helemaal correct, daar er nog verlies in de omvormer optreed, dus ook geen correcte waardes in het energiedashboard.
- Ik ben een Nederlander. Een Modbus adapter is goedkoper dan een (HomeWizard) 3-Fase meter :)

Mijn kennis van Modbus is zeer beperkt, alles is gebaseerd op het uitlezen van de Datalogging sticks. Heeft iemand verbeteringen t.a.v. de settings dan is dat welkom. Maar voor zover ik kan beoordelen werkt alles prima, Sensoren updaten om de paar seconden.

Edit:
Er zit een bug in de Solis Modus integratie. De waardes consumptie en productie kloppen niet. ik heb de fouten al gevonden in de integratie en een pull request gedaan om de aanpassingen te verwerken. Tot die tijd zie stap 7B als tijdelijke oplossing.

Hierbij de instructies.
Benodigdheden:
- UTP Kabels (en indien flexibele aders eventueel adereindhulsjes.
- Waveshare RS485 To RJ45 (POE) https://www.amazon.nl/Wav...4c&camp=247&creative=1211
of
Waveshare RS485 To RJ45 (Zonder POE vereist een losse voeding) https://www.amazon.nl/RS4...4c&camp=247&creative=1211
- Eventueel een din-rail

1. Sluit de waveshare aan (eventieel eerst rechtstreeks op PC). Verbind met de waveshare, deze heeft standaard een statisch IP 192.168.1.200.
2. Verander via de webinterface of via VirCom ( https://files.waveshare.com/upload/4/42/VirCom_en.rar )het ip adres of zet op DHCP.
De HA verbind via IP adres, dus wanneer je voor DHCP kiest, maak dan een reservering in je DHCP server.
3. Update de Waveshare firmware, volg deze instructies: https://github.com/aliena...dbus-cloud/discussions/17
4. Knip een UTP kabel door. Haal de kabel door de wartel van de omvormer. Verbind de blauw-witte ader met A en de blauwe met B van de Waveshare modbus adapter en de UTP kabel met de RS485 poort onder in de omvormer.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

5. Open VirCom ( https://files.waveshare.com/upload/4/42/VirCom_en.rar ) zoek de Waveshare bij devices, controleer of de firmware versie V1.486 is stel de volgende gegevens in:
Port: 502
Work Mode: TCP Server
Baud Rate: 9600
Data Bits: 8
Parity: 1
Flow Control: None
Transfer protocol: Modbus_TCP Protocol
Klik op Modify Settings
[Afbeelding]

6. Ga naar More Advanced Settings..
En stel de volgende gegevens in:
Modbus Gateway Type: Multi-host non-storage type
Enable RS485 Multi-Host: Aan
Enable Bus Conflict detection: Aan
Klik op Oke, en klik op Modify Settings
[Afbeelding]

7. Instaleer via HACS de Solis Modbus integratie https://github.com/Pho3niX90/solis_modbus

7B. Zolang de Solis Modbus integratie nog niet is bijgewerkt, zie request: https://github.com/Pho3niX90/solis_modbus/pull/75

In het bestand /custom_components/solis_modbus/sensor.py regels 318 t/m 343 vervangen door onderstaande:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
                {"type": "SS", "name": "Solis Total Battery Charge Energy",
                 "unique": "solis_modbus_inverter_total_battery_charge_energy",
                 "register": ['33161', '33162'], "device_class": SensorDeviceClass.ENERGY, "multiplier": 0.01,
                 "unit_of_measurement": UnitOfEnergy.KILO_WATT_HOUR, "state_class": SensorStateClass.TOTAL_INCREASING},

{"type": "SS", "name": "Solis Today Battery Charge Energy",
                 "unique": "solis_modbus_inverter_today_battery_charge_energy",
                 "register": ['33163'], "device_class": SensorDeviceClass.ENERGY, "multiplier": 0.01,
                 "unit_of_measurement": UnitOfEnergy.KILO_WATT_HOUR, "state_class": SensorStateClass.TOTAL_INCREASING},
                {"type": "SS", "name": "Solis Yesterday Battery Charge Energy",
                 "unique": "solis_modbus_inverter_yesterday_battery_charge_energy",
                 "register": ['33164'], "device_class": SensorDeviceClass.ENERGY, "multiplier": 0.01,
                {"type": "SS", "name": "Solis Total Battery Discharge Energy",
                 "unique": "solis_modbus_inverter_total_battery_discharge_energy",
                 "register": ['33165', '33166'], "device_class": SensorDeviceClass.ENERGY, "multiplier": 0.01,

{"type": "SS", "name": "Solis Today Battery Discharge Energy",
                 "unique": "solis_modbus_inverter_today_battery_discharge_energy",
                 "register": ['33167'], "device_class": SensorDeviceClass.ENERGY, "multiplier": 0.01,
                {"type": "SS", "name": "Solis Yesterday Battery Discharge Energy",
                 "unique": "solis_modbus_inverter_yesterday_battery_discharge_energy",
                 "register": ['33168'], "device_class": SensorDeviceClass.ENERGY, "multiplier": 0.01,

8. Ga naar integraties, integratie toevoegen, Zoek naar Solis Modbus. Geef het IP adres van de Waveshare in.
[Afbeelding]
De Solis Modbus integratie ondersteund vanaf 1.6.0 configuratie van de Waveshare modbus adapter via de UI. Stap 7B aanpassen van de multipliers is hierdoor niet meer nodig. Huidige gebruikers, eerst verwijderen daarna opnieuw toevoegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oa85kKJQNgx6xtYFJmhbL8FzPKI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YjOgcGy44xeDWZxt1D1GUEre.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 6% gewijzigd door Dominic-070 op 06-02-2025 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20-09 20:42
Peterhardenberg schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 00:17:
[...]

Vergeet niet dat ZP als verdienmodel heeft kWh's verkopen en niet rendabele accu's in de markt zetten.
Het meeste geld verdiend ZP met stroom door jou Slimme meter sturen.
ZP verdient niet alleen aan de kWh’s maar met de handel op andere markten verdienen ze mischien nog wel meer dan die paar kWh’s die door je meter gaan. Een rendabele accu levert dus ook zoor ZP veel geld op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kazuka schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 09:14:
[...]

[...]

De Nexus zit op 88% RTE.
Maar haal je die RTE ook nog als je maar op een paar tientallen procenten gaat zitten van max omvormer? Algemeen bekend is dat omvormers steeds slechtere RTE laten zien als je ver van hun max afgaat. Ik heb 1 HW batterij voor de hobby en zie dat er nu een rte van 75% ongeveer hier is. Ben nog aan het testen daar waar kan maar met een nachtverbruik van gemiddeld 150 Watt zou ik met de omvormer van de Nexus behoorlijk nat gaan (verwacht ik). Draai dus NOM.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:25
[...]

Zonneplan kiest zelf gewoon voor die 5min intervals, als ze willen kan dat veel korter natuurlijk. Daar heb je geen update voor nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masterchiev
SidewalkSuper schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 13:32:
[...]

Zonneplan kiest zelf gewoon voor die 5min intervals, als ze willen kan dat veel korter natuurlijk. Daar heb je geen update voor nodig.
Grootste probleem waar tegenaan gelopen wordt is dat het een relatief erg gesloten systeem is en dat de meeste “tweakers” hier voor opensource zijn. Zonneplan gaat nooit zijn systeem opengooien. Die 5 min zijn overigens prima nu voor onbelans trading.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shandar04
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-09 09:18
Bij mij is de accu 14 oktober geïnstalleerd, vandaag de btw terug gehad.

Ook nog 200 euro korting gehad op de energierekening omdat in mijn gemeente een kortingactie gold (pas na de aanschaf), ook niks voor hoeven doen.

Toch best netjes.

[ Voor 54% gewijzigd door Shandar04 op 07-02-2025 22:07 ]

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
GaMbiNo schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 11:47:
[...]

Je kunt ook gebruikmaken van DAO (=Day Ahead Optimizer).

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
  • Laatst online: 14-09 09:09
Shandar04 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 22:05:

Ook nog 200 euro korting gehad op de energierekening omdat in mijn gemeente een kortingactie gold (pas na de aanschaf), ook niks voor hoeven doen.

Toch best netjes.
Hier ook 14 Oktober, maar we wachten nog braaf :-)

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-09 13:38
Shandar04 schreef op vrijdag 7 februari 2025 @ 22:05:

Toch best netjes.
Dat is hoopgevend 😀 bij ons 1 nov geïnstalleerd, nog in afwachting. Wel al een brief ontvangen dat we btw plichtig zijn.

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hasseroderman
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:44
Robindd schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 08:19:
[...]

Hier ook 14 Oktober, maar we wachten nog braaf :-)
Hier 31 oktober geinstalleerd, vrijdag BTW ontvangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Colossalman-
  • Nu online
hasseroderman schreef op zaterdag 8 februari 2025 @ 14:39:
[...]

Hier 31 oktober geinstalleerd, vrijdag BTW ontvangen
Ik heb hem 30 december betaald(januari levering) hij kon zo nog mooi mee met de omzetbelasting van het vierde kwartaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie07
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17-09 12:23
Iemand een idee waarom de Nexus qua opbrengsten behoorlijk achterliggen op de Frank Energie batterij? Zie onbalansmarkt.com FE steekt er continu bovenuit. Batterij en omvormer zijn iets groter, 20%, maar de opbrengsten zie je vaak >100%.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@Willie07 mijn suggestie zou zijn dat Franks algoritme wat behoudender is. Zonneplan lijkt vaak meer stroom heen en weer te pompen in de hoop dat het een juist moment was. Maar heel vaak is dat niet het geval. En verbeteringen heb ik in het afgelopen jaar nog niet gezien helaas.

Vaak zie je overigens op de €5+ dagen dat Zonneplan meer realiseert dan Frank.

[ Voor 13% gewijzigd door TKroon op 10-02-2025 07:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:25
Ik vraag me ook af welke bedragen in onbalansmarkt.com worden bijgehouden van gebruikers van Frank Energie.
In de thread van Frank Energie zie je wel eens screenshots voorbij komen van de handelsresultaten, maar daar gaan nog allerlei bedragen af van het totaal en wordt er soms ook geswitcht tussen onbalans en zelfconsumptie.

Het is mij nog niet heel duidelijk. Wat is dan het bedrag uiteindelijk dat gelogd wordt?
Ontstaan daar geen rare verschillen, waardoor er een appels en peren vergelijk ontstaat?

Zie bijv. deze post:
Handelsresultaat = €5,47
- Onbalansresultaat = €4,49
- Frank Slim Korting = €0,98
EPEX-correctie = €-6,29
Totaal kortingsfactuur = €-0,82
Tveen90 in "Frank Energie Slim Handelen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
SidewalkSuper schreef op maandag 10 februari 2025 @ 08:45:
Ik vraag me ook af welke bedragen in onbalansmarkt.com worden bijgehouden van gebruikers van Frank Energie.[..]
@SidewalkSuper dat loopt soms nog wat uit de pas inderdaad. Tot voor kort was enkel het handelsresultaat beschikbaar in de API (of -clients) van Frank. Op het gegeven moment is de app bijgewerkt en kun je de uitsplitsing beter volgen in de app en opvragen per API.

We hebben de instructies voor de koppeling op de site inmiddels bijgewerkt om deze posten allemaal in te sturen en zodra je nu de dag of maandresultaten toevoegt (met een Frank systeem) vragen we dat ook los op. Het tonen van de losse waarden op de site volgt binnenkort nog, net als een notitie bij de oudere data om aan te geven dat dat een bruto-resultaat is. Ik ga de Frank-gebruikers met een live-koppeling nog vragen om deze bij te werken.

Ik hoop dat Zonneplan ook nog met de bruto opbrengst en/of EPEX-correctie komt in de app/API, dat zou het vergelijken makkelijker maken.
Robindd schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 14:33:
Meetresultaat van de EPEX getallen voor januari:

-€36,86 incl. belasting
-€19,29 excl. belasting

Nu zien wat er op de factuur komt te staan..
De eerste 2 dagen van januari ging niet helemaal goed, dus mis op bovenstaande getallen nog 2 dagen, al zal dat weinig verschil opleveren.
Ik ben wel benieuwd, komt je meting uiteindelijk overeen met je factuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
Leftblank schreef op maandag 10 februari 2025 @ 10:37:

[...]

Ik ben wel benieuwd, komt je meting uiteindelijk overeen met je factuur?
Nee uiteraard niet.. maar het is wel mega bijzonder dat verschil.
Factuur januari: +2,84 correctie.

Ik moet het nog aankaarten, want hier klopt natuurlijk 0,0 van.

Aanvulling:
Net in de app een bericht achtergelaten voor een medewerker. Eens zien waar die mee komen.
Volgens mij zou ik uit de database wel een tabel moeten kunnen downloaden van de up en down kWh’s en hier tegen de EPEX prijzen van toen moeten kunnen zetten.
Al twijfel ik of ik de EPEX prijzen ook ergens op sla, moet ik later even checken. Anders is dat wellicht wel terug te vinden.

Maar het moge duidelijk zijn dat met het heen en weer pompen en de bijbehorende prijzen een correctie dus heel ver uit de buurt van een positief getal hoort te zitten.

[ Voor 43% gewijzigd door Robindd op 10-02-2025 22:43 ]

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte
Leuk dat vaste maandbedrag, ook daar zijn ze niet in staat de nexus er uit te filteren met de voorspelling. 🥲😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XY-T_8-4FPrurvY1_xl51FF9Oh4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yaFfkUcodISqWseLceqz0V40.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
DustPhyte schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:37:
Leuk dat vaste maandbedrag, ook daar zijn ze niet in staat de nexus er uit te filteren met de voorspelling. 🥲😅

[Afbeelding]
Logisch toch? Dat is per maand nog al volatiel. Je kan zelf je maandbedrag aanpassen naar je gemiddelde inkomsten per maand eraf te halen.

[ Voor 8% gewijzigd door Masterchiev op 11-02-2025 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
Masterchiev schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 10:38:
[...]

Logisch toch? Dat is per maand nog al volatiel. Je kan zelf je maandbedrag aanpassen naar je gemiddelde inkomsten per maand eraf te halen.
Ik kan niet onder de 163 euro gaan gezien de opgegeven kWh genegeerd worden, de aantallen van de Nexus zitten er bij. Tijdens de “energiecrisis” was mijn hoogste maandbedrag 173 euro, tijdens een wintermaand met amper zon en best wat gas verbruik.

[ Voor 29% gewijzigd door DustPhyte op 11-02-2025 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aimabel
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20-07 23:01
Dat vaste maandbedrag lijkt nergens op. Ik lever per saldo electriciteit, ik gebruik maar 200 m3 gas en moet minimaal maandelijks bedrag betalen welke uitkomt boven de 1000,- euro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte
Aimabel schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:41:
Dat vaste maandbedrag lijkt nergens op. Ik lever per saldo electriciteit, ik gebruik maar 200 m3 gas en moet minimaal maandelijks bedrag betalen welke uitkomt boven de 1000,- euro
Exact dit dus.

Ik was 2023-2024 gemiddeld 60 euro per maand kwijt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1XOST5OZg5NGWCJCOG0RFpYOmhY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6mpzMzr0xLcNWDj3QwhymtXj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Aimabel schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:41:
Lever per saldo? Dynamische contracten werken toch net even anders dan reguliere contracten.

In de winterperiode lever je gewoon niet 'per saldo' omdat er veel minder opbrengst van zonnepanelen is, dus dat sommetje klopt gewoon niet.

Nul op de meter op jaarbasis is leuk met een vast (of variabel) contract maar met een dynamisch contract kom je echt anders uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
Antwoord van KiKi:

Het kan zijn dat het vaste voorschot hoger is dan je verwachte kosten om te voorkomen dat je bij de jaarafrekening moet bijbetalen. Het vaste voorschot wordt berekend op basis van het verwachte verbruik door de netbeheerder, wat hoger kan zijn dan wat jij zelf verwacht te verbruiken. Ook tonen we in de aanvraagstraat dat je 15% kunt besparen door slim energieverbruik, maar deze besparing wordt niet meegenomen in de berekening van het vaste voorschot.

Dit verklaard wel een hoop, de netbeheerder ziet natuurlijk niet je Nexus.

[ Voor 7% gewijzigd door DustPhyte op 11-02-2025 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimabel
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20-07 23:01
NightHawk4 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 12:01:
[...]

Lever per saldo? Dynamische contracten werken toch net even anders dan reguliere contracten.

In de winterperiode lever je gewoon niet 'per saldo' omdat er veel minder opbrengst van zonnepanelen is, dus dat sommetje klopt gewoon niet.

Nul op de meter op jaarbasis is leuk met een vast (of variabel) contract maar met een dynamisch contract kom je echt anders uit.
Het moge duidelijk zijn dat je op jaarbasis echt wél per saldo kan leveren. Hetgeen bij mij over het hele jaar heen ongeveer 500 Kw zal zijn. Dus ik begrijp je reactie niet. Een vast maandelijks bedrag (en daar hebben we het over) welke op jaarbasis boven de duizend euro komt slaat nergens op als je nog geen 200 m3 gas af neemt en een 3 x 25 aansluiting hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Aimabel schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:43:
[...]

Het moge duidelijk zijn dat je op jaarbasis echt wél per saldo kan leveren. Hetgeen bij mij over het hele jaar heen ongeveer 500 Kw zal zijn. Dus ik begrijp je reactie niet. Een vast maandelijks bedrag (en daar hebben we het over) welke op jaarbasis boven de duizend euro komt slaat nergens op als je nog geen 200 m3 gas af neemt en een 3 x 25 aansluiting hebt.
Het gaat er om dat alle stroom die je levert in de zonnige maanden veel lager afgerekend worden dan de stroom die je afneemt in de wintermaanden, per saldo moet je met een dynamisch contract dus bijbetalen waar je met een vast contract 'nul op de meter' zou hebben. Daarnaast is de stroom overdag veelal goedkoper dan de avondstroom die je afneemt en er niks teruggeleverd wordt.

Dan kan de energiebelasting wel per saldo gerekend zijn maar de stroom kosten zijn dat zeker niet.

Alleen gasverbruik en een aansluiting rekenen klopt niet. En elke maand wordt alles toch verrekend (hoewel ik niet zeker ben van de energiebelasting, die is op basis van opgegeven kWh) met de maand ervoor?
Dus het voorschot van deze maand wordt volgende maand verrekend. Zo moeilijk zijn die facturen ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
  • Laatst online: 20-09 17:43
Als je rondom je eigen energieverbruik opwekt dan is dat met dynamisch zelden interessant. De tarieven bij veel zonnestroom zijn gemiddeld gezien lager dan de marktprijs tijdens die uren.

Overigens, die Nexus is vandaag weer achterlijk bezig. Stond op ruim 1 euro winst, nu maar 5 cent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DustPhyte schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 11:44:
[...]

Exact dit dus.

Ik was 2023-2024 gemiddeld 60 euro per maand kwijt.

[Afbeelding]
1000 kWh bijna kado gegeven? Je opwek ligt 1000 kWh hoger dan je afname en het bedrag is nagenoeg hetzelfde.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
Guidoweb55 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:02:
Als je rondom je eigen energieverbruik opwekt dan is dat met dynamisch zelden interessant. De tarieven bij veel zonnestroom zijn gemiddeld gezien lager dan de marktprijs tijdens die uren.

Overigens, die Nexus is vandaag weer achterlijk bezig. Stond op ruim 1 euro winst, nu maar 5 cent.
Ik zit op 4.47€ vandaag. Doet prima? Denk dat er nog 1€ voor het opladen af gaat vandaag maar daar heb ik morgen weer profijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Robindd schreef op maandag 10 februari 2025 @ 22:24:
[...]

Nee uiteraard niet.. maar het is wel mega bijzonder dat verschil.
Factuur januari: +2,84 correctie.

Ik moet het nog aankaarten, want hier klopt natuurlijk 0,0 van.

Aanvulling:
Net in de app een bericht achtergelaten voor een medewerker. Eens zien waar die mee komen.
Volgens mij zou ik uit de database wel een tabel moeten kunnen downloaden van de up en down kWh’s en hier tegen de EPEX prijzen van toen moeten kunnen zetten.
Al twijfel ik of ik de EPEX prijzen ook ergens op sla, moet ik later even checken. Anders is dat wellicht wel terug te vinden.

Maar het moge duidelijk zijn dat met het heen en weer pompen en de bijbehorende prijzen een correctie dus heel ver uit de buurt van een positief getal hoort te zitten.
Even quick check: wat hebben mensen hier aan PP correctie gehad op hun “voorschot Maart” factuur, bij het stuk Januari?

Ik dus bijna +3€, en heb 10kWp zonnepanelen.
Collega -11€, met veel minder panelen.
Ik begin een vermoeden te krijgen dat eigen opwek negatief deze correctie beïnvloed in ons nadeel.

Maar zou graag van een aantal mensen willen horen wat hun correctie is + hoeveel Wp zonnepanelen er +- liggen. Gaat om globaal idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
Robindd schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 19:42:
[...]

Even quick check: wat hebben mensen hier aan PP correctie gehad op hun “voorschot Maart” factuur, bij het stuk Januari?

Ik begin een vermoeden te krijgen dat eigen opwek negatief deze correctie beïnvloed in ons nadeel.

Maar zou graag van een aantal mensen willen horen wat hun correctie is + hoeveel Wp zonnepanelen er +- liggen. Gaat om globaal idee.
Dat klopt.

Als je nexus laad en je zonnepanelen leveren terug pakt de nexus het volledig vermogen wat je op dat moment terug levert. Dus stel je laad met 10kwh en je zonnepanelen leveren 500 watt terug aan het net, laad je nexus 9500 van het net.

Bij ontladen werkt het andersom. Ontlaad je 10 kWh en je huishouden pakt 500 watt van het net. Dan ontlaad je 9500 aan het net.

Ik heb het idee dat dit niet “sluitend” wordt vergoed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvdhaar
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09-09 12:40
Voorschot maart:

Powerplay tegenboeking stroomverbruik: -16,78
Jaaropbrengst zonnepanelen gemiddeld 3300 kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco4659
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20-09 19:13
Robindd schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 19:42:
[...]

12 x 325 = 3900 wp, 5 op zuidwest en 7 op noordoost (i.v.m. dakkapel op zuidwest)

Gemiddelde opbrengst afgelopen 4 jaar 3100 kWh.
PP-tegenboeking factuur voorschot maart € -12,52 (te ontvangen dus!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Masterchiev schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 19:49:
[...]

Dat klopt.

Als je nexus laad en je zonnepanelen leveren terug pakt de nexus het volledig vermogen wat je op dat moment terug levert. Dus stel je laad met 10kwh en je zonnepanelen leveren 500 watt terug aan het net, laad je nexus 9500 van het net.

Bij ontladen werkt het andersom. Ontlaad je 10 kWh en je huishouden pakt 500 watt van het net. Dan ontlaad je 9500 aan het net.

Dat idee kan ik dus bevestigen en ik denk nu bewijzen. Ik heb namelijk met een Homewizard meter het bijgehouden en elk uur de hoeveelheden kWh’s vermenigvuldigd met de van dat moment geldende prijzen, en kom op -37€ uit ipv +3€ wat de factuur zegt. Er gaat dus iets grandioos scheef.

Mijn zonnepanelen produceren gemiddeld zo’n 8500 kWh per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
Robindd schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:27:
[...]

Dat idee kan ik dus bevestigen en ik denk nu bewijzen. Ik heb namelijk met een Homewizard meter het bijgehouden en elk uur de hoeveelheden kWh’s vermenigvuldigd met de van dat moment geldende prijzen, en kom op -37€ uit ipv +3€ wat de factuur zegt. Er gaat dus iets grandioos scheef.

Mijn zonnepanelen produceren gemiddeld zo’n 8500 kWh per jaar.
Wat zegt Zonneplan op je bevindingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Masterchiev schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 20:28:
[...]

Wat zegt Zonneplan op je bevindingen?
Had het zeer duidelijk uitgelegd in de chat dus gisteren avond. Men snapte het eerst niet, of ik het nog even wilde uitleggen. Daar direct gevraagd hoe ze het bedrag berekenen, gezien het wel heel ver uit elkaar ligt. Ze willen weten hoe ik het berekend heb, dus duidelijk uitgelegd. En daarnaast aangegeven dat ik juist hun bereken methode uitgelegd wil zien ipv andersom.

Ondertussen ga ik een poging doen eea uit influxdb te halen, hopen dat dat lukt en ik de rouwe data ook heb doorgestuurd naar de database en niet alleen de getallen :-) Dan verder zien hoe ze reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Masterchiev schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 19:49:
[...]

Dat klopt.

Het vreemde is nog wel dat Zonneplan behoorlijk nauwkeurig de totale geladen en ontladen kWh’en weet. Want die kloppen op een enkele kWh na exact.
Dan zou je zeggen dat ze dat per uur ook moeten weten, en met die data het kunnen berekenen.

Als ze dan de EPEX correctie ineens met P1 data doen, tja, dan klopt dat natuurlijk niet..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte
Devke schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 19:19:
[...]

1000 kWh bijna kado gegeven? Je opwek ligt 1000 kWh hoger dan je afname en het bedrag is nagenoeg hetzelfde.
Geen boete voor terugleveren, grappig dat jij nog steeds aanwezig bent als “tegengeluid” ofzo? Je gebruikt aan epex tarieven en je gaat terugleveren aan epex tarieven, dat is een bewuste keuze. Al voor ik de Nexus had.

Zomer: veel overschot, lage prijzen.
Winter: weinig overschot, hoge prijzen.

Ik denk dat je nog steeds niet begrijpt dat het niet om geld gaat maar om groene energie.

[ Voor 31% gewijzigd door DustPhyte op 11-02-2025 21:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Robindd
Kleine update,

Ik zie dat mijn automatische optelling niet lekker werkt, waarschijnlijk met zulke kleine intervallen dat de precisie niet lekker doorwerkt oid.. Eens op onderzoek uit.

Wel kloppen de kWh'en, en had ik de uur prijzen (moest er nog wel de energiebelasting van aanpassen voor 2025), en heb ik daarmee elk uur van Januari inzichtelijk gemaakt en ga ik die naar Zonneplan sturen.

Kom wel dus een stuk lager uit nu, maar nog altijd +-20EUR retour, ipv 3 euro betalen.
Hoor toch nog erg graag waar die 23eur verschil in zit van Zonneplan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrAceT
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-07 14:48
@Robindd, oi! Vertel vooral wat hier uit komt! Sinds vandaag is onze Nexus 15kWh actief. Daarnaast hebben we ondertussen een 15.000Wp aan zonnepanelen draaien (nu ietsje minder, ik heb tweedehands panelen gekocht een aantal jaren terug.. die bleken een miskoop.. 10 staan nu uit ivm sluiting..).

Kortom, onze setups zijn vergelijkbaar en het bedragverschil wat je noemt zou dus ook bij ons kunnen gaan spelen…

Keep us posted!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DustPhyte schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 21:23:
[...]

Geen boete voor terugleveren, grappig dat jij nog steeds aanwezig bent als “tegengeluid” ofzo? Je gebruikt aan epex tarieven en je gaat terugleveren aan epex tarieven, dat is een bewuste keuze. Al voor ik de Nexus had.

Zomer: veel overschot, lage prijzen.
Winter: weinig overschot, hoge prijzen.

Ik denk dat je nog steeds niet begrijpt dat het niet om geld gaat maar om groene energie.
Waarom een kinderachtig antwoord op een simpele vraag? Zou het kunnen zijn dat ik probeer te begrijpen hoe dit kan? Of wat de reden hiervoor is? Dit gezien mijn interesse richting dynamisch. Jammer dat je je zo aangevallen voelt. Tweakers is erom iets te leren toch? Erg jammer dit!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20-09 13:38
Dikke prima nu! De teller staat bij mij vandaag op € 10+ euri. Zo kan het ook :)

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 12:20
ervh schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 08:59:
Dikke prima nu! De teller staat bij mij vandaag op € 10+ euri. Zo kan het ook :)
En de dag is pas net begonnen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Guidoweb55 schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 18:02:

Je gebeden zijn gehoord :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masterchiev
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ivNr6H4hOmipfndNpge0eWUWV6g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dCIkKM7EkOMvGWwYKAJA8FUY.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Met dit soort pieken maakt die energiebelasting dus 'niks' meer uit en is onbalanshandel gewoon rendabel na 2027. De jaaropbrengst zal dan echt wel inzakken maar het nutteloos heen en weer schoppen ook.

Is er te filteren op die pieken boven de €1500 ergens in die datastroom om na te kijken hoe frequent die per jaar langs komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
NightHawk4 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:10:
Met dit soort pieken maakt die energiebelasting dus 'niks' meer uit en is onbalanshandel gewoon rendabel na 2027. De jaaropbrengst zal dan echt wel inzakken maar het nutteloos heen en weer schoppen ook.

Is er te filteren op die pieken boven de €1500 ergens in die datastroom om na te kijken hoe frequent die per jaar langs komen?
Idd met deze pieken kan er niets meer mis gaan, maar jammer genoeg word er veel meer kWh's geladen ontladen tegen veel lagere bedragen.
Als je kijkt wat er per maand je accu ingaat en je moet daar € 0,15 belasting over betalen blijft er weinig over van de PP na 2027 :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Peterhardenberg schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:28:
[...]

Idd met deze pieken kan er niets meer mis gaan, maar jammer genoeg word er veel meer kWh's geladen ontladen tegen veel lagere bedragen.
Als je kijkt wat er per maand je accu ingaat en je moet daar € 0,15 belasting over betalen blijft er weinig over van de PP na 2027 :(
Welke gedeelte van het nutteloos heen en weer schoppen was niet duidelijk?

Het is nogal naïef om te denken dat dit zo blijft, we vinden het nu al vervelend met extreem lage marges. Lijkt mij dus heel erg sterk dat er met negatieve marges gewerkt gaat worden als de energiebelasting van toepassing gaat zijn.

Dan verliest ZP elke dag klanten aan zelfconsumptie of die stappen over naar een andere energiemaatschappij.
Dat laatste verwacht ik voor die tijd al op het moment dat de Nexus aan te sturen is door derden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike_S
  • Laatst online: 21:48
ApexAlpha schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 09:42:
[...]

En de dag is pas net begonnen :)
Helaas wel. De winst kan dus de gehele dag door nog verdampen 😬😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterchiev
Mike_S schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:53:
[...]

Helaas wel. De winst kan dus de gehele dag door nog verdampen 😬😉
Zet je het op zelfconsumptie als je zeker wilt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

NightHawk4 schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:10:

Inderdaad, daarom hoop ik dat ZP vanaf 2027 de optie heeft om enkel te ontladen bij deze hoge pieken (of zelf een threshold in te kunnen stellen) en de rest voor zelfconsumptie, EPEX handel of NOM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
kazuka schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:56:
[...]

Inderdaad, daarom hoop ik dat ZP vanaf 2027 de optie heeft om enkel te ontladen bij deze hoge pieken (of zelf een threshold in te kunnen stellen) en de rest voor zelfconsumptie, EPEX handel of NOM.
Eens, maar mag ook dit jaar al op die manier ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

kazuka schreef op woensdag 12 februari 2025 @ 10:56:
[...]

Ondanks het feit dat ik met enige regelmaat ZP verdedig vind ik 2027 veel te ver weg om dat soort aanpassingen beschikbaar te stellen. Dat moeten ze eind dit jaar al voor elkaar hebben want financieel is het nutteloos om voor een paar cent alles heen en weer te schoppen en duurzaam is het al helemaal niet.

En mocht er een derde partij zijn die dat in 2026 wel voor elkaar heeft en de Nexus aan kan sturen op een veel efficiëntere manier dan stap ik wel over.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• dfoxx
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 19-04 20:43
In de beta versie van de Zonneplan app heb ik nu een optie "Filter batterijverbruik" op het tabblad van het stroomverbruik van het huis.

De optie lijkt nog niet te werken aangezien ik de melding "Gegevens ophalen mislukt" krijg. Maar ze lijken er dus mee bezig.

Hebben meer mensen deze optie en werkt deze misschien wel voor jullie?
Pagina: 1 ... 38 ... 64 Laatste