Alles wat eruit gaat moet je toch ook weer afrekenen tegen uurtariefelbizarre schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:08:
[...]
Dit betwijfel ik dan ook weer. Anders zou je met 2 batterijen wat stroom heen en weer kunnen pompen en de winst opstrijken...
Het heeft een paar dagen gewerkt, en nu krijg ik alleen maar de error dat de device niet gevonden wordt. Zonneplan app is de juiste versie, zelfs na heractiveren api zonneplan, script opnieuw erin zetten etc. blijf ik deze error houden. .veerle91 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:52:
Goed nieuws voor mij en andere Homey-gebruikers, er is een update geweest aan de Zonneplan-app waarmee nu ook de Nexus stats beschikbaar zijn.![]()
Heb je een Homey Pro, dan kun je met de volgende stappen de metingen van jouw Zonneplan Nexus delen:
- Installeer de HomeyScript applicatie
- Installeer de Zonneplan applicatie, letop de toevoeging zijn (nu) alleen nog beschikbaar in een als 'test' gemarkeerde versie
- Stel de koppeling met Zonneplan in en verifieer dat je de metingen van de Nexus in Homey kunt zien.
- Ga in je Homey naar de HomeyScript applicatie en plak daar het volgende script: https://gist.github.com/v...6badf2a64a8ca953bfa11c1a3 Dit script zoekt de eerste Zonneplan Nexus batterij op, slaat het id op voor volgende runs en zal de gegevens doorsturen naar Onbalansmarkt zodra de 'last measurement time' is veranderd sinds de vorige executie.
- Registreer op Onbalansmarkt, vul je systeem in en kopieer de API key
- Ga terug naa het script en vervang 'API-KEY-ONBALANSMARKT.COM' door de API key die je net gekopieerd hebt.
- Maak een nieuw Flow aan die elke minuut het script uitvoert
- Geniet na een paar minuten van je positie in het live-klassement
Iemand nog een idee?
Kan wel 3 weken duren, de batterij pakketten proberen te synchroniseren.thomasd123 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:23:
Van de week had ik een storing in batterij pack 3. Deze is weer ‘opgelost’ en de batterij draait weer. Het valt mij op dat het laden en ontladen nu met een stuk minder vermogen gebeurd dan hiervoor. De opbrengsten zijn ook stukke lager dan andere installaties. Iemand hier al ervaring mee?
Vandaag was als volgt:
[Afbeelding]
Bedankt voor je bericht! In de afgelopen 48 uur is die 80% offline geweest dus er zal wat meer aan de hand zijn gok ik. Ze komen volgende week langs.
Ik vermoed dat het id van de batterij veranderd is. Wat je kunt proberen is via HomeyScript (een nieuw script) de onderstaande regel uitvoeren. Het bestaande script zal dan opnieuw opzoek gaan naar het Zonneplan device, wat het probleem hopelijk verhelpt.smsverslaafde schreef op maandag 27 januari 2025 @ 21:06:
[...]
Het heeft een paar dagen gewerkt, en nu krijg ik alleen maar de error dat de device niet gevonden wordt. Zonneplan app is de juiste versie, zelfs na heractiveren api zonneplan, script opnieuw erin zetten etc. blijf ik deze error houden. .
Iemand nog een idee?
code:
1
| global.set('zp-battery-id', null); |
Ik denk dat ik dit anders moet verwoorden.Devlinx schreef op maandag 27 januari 2025 @ 19:14:
[...]
Alles wat eruit gaat moet je toch ook weer afrekenen tegen uurtarief
- Voor alles wat de Nexus in gaat ontvang je met de tegenboeking het fan geldende uurtarief. Dus het maakt niet of hij geladen wordt met stroom uit het net, zonnepanelen of een andere accu.
- Voor alles wat de Nexus uit gaat betaal je met de tegenboeking het dan geldende uurtarief. Dus het maakt niet uit hij hij ontlaad naar het net, huisverbruik of een andere accu.
Het verschil tussen deze 2 is de tegenboeking.
Tenminste, zo begrijp ik het.
Ik hoop dat er in de app een scheiding gemaakt kan worden tussen verbruik/zonnepanelen en Nexus.
Nu geeft de huidige maandkosten tot dat het factuur er is een verward beeld.
Ik raad je aan om de Nexus achter een 3 fase kWh meter van Homewizard te plaatsen, en een Homewizard P1 meter aan de slimme meter te hangen dat geeft de nodige duidelijkheid.Masterchiev schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 20:14:
Ik hoop dat er in de app een scheiding gemaakt kan worden tussen verbruik/zonnepanelen en Nexus.
Zonneplan zal ook vragen of de P1 aansluiting nog vrij is, als die al bezet is, dan bieden ze ook een P1 splitter aan. (iets van 30 euro)
Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.
Zelf vind ik een losse kWh meter niet heel veel toevoegen. Je hebt wat meer detail, maar komt gewoon overeen met de batterij data in de ZP app. Overzicht krijg je er niet van (dat is met een Nexus definitief/voorlopig verloren gegaan) tenzij je zelf met gebruik van de kWh meter en HomeAssisant hier iets voor maakt.
Nou zat ik vanavond wat te pierewaaien met zelfconsumptie mode en het laden van de Tesla.
Voorheen had ik altijd het idee (heb alleen een P1 homewizard naast de ZP app) dat ZP de verbruikte energie compenseerde door deze terug te leveren vanuit de Nexus.
Nou viel me vanavond op dat de Nexus het terugleveren maximaliseert op 3,9kW, dat gebeurt dus als ik vol vermogen laadt op 16A maar als ik in de Tesla app terugschroef naar 5A blijft dit hetzelfde.
Maar als ik het laden stop dan stopt ook het terugleveren na 5 minuten (vertragingstijd) in de ZP app.
Dat de stroom niet rechtstreeks uit de batterij getrokken wordt prima maar dit is gewoon minder stroom terugleveren dan ik consumeer.
Ligt dat nu aan mij of is de zelfconsumptie mode heel beperkt?
Voorheen had ik altijd het idee (heb alleen een P1 homewizard naast de ZP app) dat ZP de verbruikte energie compenseerde door deze terug te leveren vanuit de Nexus.
Nou viel me vanavond op dat de Nexus het terugleveren maximaliseert op 3,9kW, dat gebeurt dus als ik vol vermogen laadt op 16A maar als ik in de Tesla app terugschroef naar 5A blijft dit hetzelfde.
Maar als ik het laden stop dan stopt ook het terugleveren na 5 minuten (vertragingstijd) in de ZP app.
Dat de stroom niet rechtstreeks uit de batterij getrokken wordt prima maar dit is gewoon minder stroom terugleveren dan ik consumeer.
Ligt dat nu aan mij of is de zelfconsumptie mode heel beperkt?
[ Voor 9% gewijzigd door NightHawk4 op 29-01-2025 23:02 ]
Aah en waarschuwing als je op “zelfconsumptie” drukt, zou wel handig zijn. Per ongeluk bij het pakken van de telefoon op gedrukt en je kan niet meer terug haha.
[ Voor 4% gewijzigd door Masterchiev op 29-01-2025 23:42 ]
@smsverslaafde Er zat een foutje in wat ik eerder schreef.
Als je bovenstaande regel gebruikt zal het bestaande script daadwerkelijk de batterij opnieuw opzoeken.
code:
1
| global.set('zp-battery-id', null); |
Als je bovenstaande regel gebruikt zal het bestaande script daadwerkelijk de batterij opnieuw opzoeken.
Is in ieder geval beter dan 60 kWh heen en weer jonassen om daar vervolgens 42 cent voor moeten aftikken en 1,5 cyclus minder over te hebben.joosie schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 08:25:
De batterij doet niet veel vandaag. De onbalansprijzen zijn ook niet heel hoog natuurlijk...
Lijkt toch wel een aanpassing van het algoritme. De Nexus heeft zich nog nooit zo gedragen.Marco4659 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 10:12:
[...]
Is in ieder geval beter dan 60 kWh heen en weer jonassen om daar vervolgens 42 cent voor moeten aftikken en 1,5 cyclus minder over te hebben.
Onwaarschijnlijk: de Nexus is 100% vol en er is nog altijd overschot ipv tekort.Devlinx schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:32:
[...]
Lijkt toch wel een aanpassing van het algoritme. De Nexus heeft zich nog nooit zo gedragen.
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Ik zie dat Frank Energie inmiddels ook een 'Zelfconsumptie Plus' heeft ingevoerd. Dat is precies wat ik zelf zo mis bij Zonneplan. https://www.frankenergie....w-in-slim-stroom-handelen
In combinatie met het feit dat het rendement, mede dankzij de Frank Slim Korting, beter lijkt te zijn dan bijZonneplan, wordt het haast interessant om over te gaan stappen. Met de batterij van Zonneplan. Als dat kan.
Heeft iemand dat al eens gecheckt? Anders ga ik daar eens induiken.
In combinatie met het feit dat het rendement, mede dankzij de Frank Slim Korting, beter lijkt te zijn dan bijZonneplan, wordt het haast interessant om over te gaan stappen. Met de batterij van Zonneplan. Als dat kan.
Ik denk dat dat wel zou kunnen i.c.m. de Bliq energiemanager.EvtK schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:49:
Ik zie dat Frank Energie inmiddels ook een 'Zelfconsumptie Plus' heeft ingevoerd. Dat is precies wat ik zelf zo mis bij Zonneplan. https://www.frankenergie....w-in-slim-stroom-handelen
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/f7Y8FaIqry8Mw1YaRevk2w2p.jpg?f=user_large)
Maar het zou mij niet verbazen dat ze in afwachting zijn van een Nexus klant om dit helemaal werkend te krijgen.
[ Voor 16% gewijzigd door GaMbiNo op 30-01-2025 12:04 ]
Stukje uitleg van de Frank site:EvtK schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:49:
Ook in de 'zelfconsumptie plus' modus worden de batterijvolumes afgerekend op onbalansprijzen (niet op EPEX). Op die manier is het mogelijk om eenvoudig te switchen tussen de twee modi en de manier voor de verrekening van handelsresultaten gelijk te houden. Dus als je in één maand meerdere keren switcht, dan kan voor het hele maandvolume op dezelfde wijze bijvoorbeeld de EPEX-correctie worden berekend.
Bovendien levert het afrekenen van batterijvolumes op onbalans volgens onze simulaties hogere resultaten.
Op zich wel een interessante manier van aansturen. Als de onbalans prijzen laag zijn (waarde geef je als gebruiker aan) stuurt de batterij op 0 over de meter. En als de onbalans prijzen boven de ingestelde waarde komen gaat de sturing over op de bekende " onbalans sturing" . Frank geeft wel aan dat de opbrengst van puur onbalans sturing waarschijnlijk hoger zijn.
Op zich logisch maar ik denk dat met name in de wintermaanden bij hogere EPEX prijzen de NOM modus meer oplevert dan actief in en verkopen bij lage onbalans prijzen. Het is mijn nummer 1 wens voor Zonneplan om deze modus ook te introduceren, hopelijk lezen ze mee hier.martijn3 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 12:52:
[...]
Frank geeft wel aan dat de opbrengst van puur onbalans sturing waarschijnlijk hoger zijn.
We kunnen het wel callen: Zonneplan is vanaf nu haar luxepositie van first-to-market kwijt. Want er zijn concurrenten met betere producten op de markt gekomen. Het ziet er ook niet naar uit dat ze de concurrentie aan durven gaan.EvtK schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:49:
Zojuist mail van de BTW centrale dat de Belastingdienst de BTW terggave heeft verleend.
Ben benieuwd wanneer het gestort zal zijn :-)
Edit: vandaag 31-01-2025 gestort. Nexus 07-08-2024 geplaatst.
Ben benieuwd wanneer het gestort zal zijn :-)
Edit: vandaag 31-01-2025 gestort. Nexus 07-08-2024 geplaatst.
[ Voor 19% gewijzigd door thido op 31-01-2025 11:50 ]
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Softwarematig aanpassing is dit bij Zonneplan ook mogelijk.jverh schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 14:26:
[...]
We kunnen het wel callen: Zonneplan is vanaf nu haar luxepositie van first-to-market kwijt. Want er zijn concurrenten met betere producten op de markt gekomen. Het ziet er ook niet naar uit dat ze de concurrentie aan durven gaan.
Ik had al 2 p1 connecties, heb voor de installatie van de Nexus de volgende splitter besteld:Ahum..... schreef op woensdag 29 januari 2025 @ 20:48:
[...]
Zonneplan zal ook vragen of de P1 aansluiting nog vrij is, als die al bezet is, dan bieden ze ook een P1 splitter aan. (iets van 30 euro)
https://www.powerbaas.nl/...rbaas-actieve-p1-splitter
Voor 4 outputs betaal je +5€ extra
Powerbaas actieve P1 Splitter
Geen kabels / 4 outputs
Weet iemand ook of Tennet een API heeft:
Grafiek:
https://www.tennet.eu/nl/verrekenprijzen-grafiek
Tabel:
https://www.tennet.eu/nl/...nederland/verrekenprijzen
Grafiek:
Tabel:
Wel duidelijk dat op dit moment iedereen bij ZP moet betalen en iedereen bij FE winst heeft.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Wat heeft de voorkeur qua plaatsing:
- koude ruimte rond de 10-15 graden in de winter/ 20/25 graden in de zomer
-kamer temperatuur.
Hierin meegenomen de slijtage van de batterij op de genoemde temperaturen. Ik lees namelijk overal verschillende verhalen. Wie kan mij helpen?
-kamer temperatuur.
Hierin meegenomen de slijtage van de batterij op de genoemde temperaturen. Ik lees namelijk overal verschillende verhalen. Wie kan mij helpen?
Beide plekken lijken me prima. Ik zou vooral gaan voor de plek waar hij je het minst in de weg staat. En liefst niet op vluchtroutes o.i.d..Masterchiev schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 17:14:
-kamer temperatuur.
Ik heb hem in de kelder geplaatst, deze wordt eigenlijk niet gebruikt en is dicht bij de meterkast.Masterchiev schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 17:14:
-kamer temperatuur.
Temperatuur loopt er wel wat op
Begreep dat kou minder efficiënt is maar ook minder slijtage geeft?
https://onbalansmarkt.com/liveJohn245 schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:33:
Wel duidelijk dat op dit moment iedereen bij ZP moet betalen en iedereen bij FE winst heeft.
ik zie alleen maar Zonneplan bovenaan staan, eerder was het Frank inderdaad maar dat ging om +0,10€ tegen -0,10€ voor zonneplan.
Ja, je kan je hier aanmelden: https://www.tennet.eu/registration-api-token. Daarna krijg je vanzelf instructies per mail.-Colossalman- schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 16:22:
Weet iemand ook of Tennet een API heeft:
Grafiek:
Tabel:
Wat een geld voor dat kastje… Los daarvan kan ik het alleen maar toejuichen dat er betere concurrentie komt.GaMbiNo schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:59:
[...]
Ik denk dat dat wel zou kunnen i.c.m. de Bliq energiemanager.
[Afbeelding]
Maar het zou mij niet verbazen dat ze in afwachting zijn van een Nexus klant om dit helemaal werkend te krijgen.
Meer mensen offline?
Dongles branden steady groen
Dongles branden steady groen
Sorry om nog door te drammen op deze oude post, maar ik heb nu dat ding er tussen hangen, maar ik zie geen HA integratie voor dat merk. Of is het die generieke Sonoff plugin? Of beter nog, een Homey App?GaMbiNo schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 22:39:
[...]
Poeh, het is een tijdje geleden en ik heb de schakelaar gekoppeld in een utp verbindingsstuk. Dus makkelijk checken gaat niet meer. Dan moet ik hem weer slopen namelijk. Maar ik ben vrij zeker dat het ader 1 (oranje/wit) was.
Edit: gelukt. Inderdaad met een generieke Sonoff / Ewelink device.
Maar het lijkt dat de oranje juist de data is. Dus ik moet waarschijnlijk groen hebben.
[ Voor 12% gewijzigd door elbizarre op 31-01-2025 19:10 ]
Ah lees het nu pas. Gewoon via Zigbee op je Sonof dongle idd.elbizarre schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 18:33:
[...]
Sorry om nog door te drammen op deze oude post, maar ik heb nu dat ding er tussen hangen, maar ik zie geen HA integratie voor dat merk. Of is het die generieke Sonoff plugin? Of beter nog, een Homey App?
Edit: gelukt. Inderdaad met een generieke Sonoff / Ewelink device.
Maar het lijkt dat de oranje juist de data is. Dus ik moet waarschijnlijk groen hebben.
Welke draad het is weet ik echt niet meer precies. Ik heb alle info toen ook vanaf dit topic gehaald.
Edit: CryptoCake in "Het Zonneplan Nexus Thuisbatterij topic - deel 2"
Ader 1 dus. Oranje/wit.
[ Voor 8% gewijzigd door GaMbiNo op 31-01-2025 20:21 ]
Weird. Bij mij blijft de dongle aan, maar gaat hij paars knipperen, en gaat de Nexus offline. Lijkt dus de data ader te zijn bij mij. Echter sluit ik niet uit dat die kabel gewoon raar is, want die had ik nog ergens liggen in een doos. Ik ga wel even de groene doorknippen en kijken wat er gebeurd.GaMbiNo schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 20:18:
[...]
Ah lees het nu pas. Gewoon via Zigbee op je Sonof dongle idd.
Welke draad het is weet ik echt niet meer precies. Ik heb alle info toen ook vanaf dit topic gehaald.
Ader 1 dus. Oranje/wit.
Voor zover het na 75 dagen maatgevend kan zijn: ik zit nu op 127 cycli.Masterchiev schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 10:28:
Hoeveel cycli doet de nexus per jaar?
Hierbij heb ik de zelfconsumptiemodus geen enkele keer gebruikt.
[ Voor 12% gewijzigd door Marco4659 op 01-02-2025 13:03 ]
Ik zit op 92 dagen en 141 cycli
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
Meetresultaat van de EPEX getallen voor januari:
-€36,86 incl. belasting
-€19,29 excl. belasting
Nu zien wat er op de factuur komt te staan..
De eerste 2 dagen van januari ging niet helemaal goed, dus mis op bovenstaande getallen nog 2 dagen, al zal dat weinig verschil opleveren.
-€36,86 incl. belasting
-€19,29 excl. belasting
Nu zien wat er op de factuur komt te staan..
De eerste 2 dagen van januari ging niet helemaal goed, dus mis op bovenstaande getallen nog 2 dagen, al zal dat weinig verschil opleveren.
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
451 cycli sinds 8 april. (Geen zelfconsumptie gebruikt) => ~ 550 cycli per jaar?Masterchiev schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 10:28:
Hoeveel cycli doet de nexus per jaar?
wat een dramatische dagen...kan het algoritme niet beter gewoon niks doen op zulke dagen?
Het is AI en geen algoritme. Ik zie dat er meer in zit. Op dit moment maar 1 ZP systeem in de top 8, de rest is FE.-Colossalman- schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 17:45:
wat een dramatische dagen...kan het algoritme niet beter gewoon niks doen op zulke dagen?
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Het is om te janken momenteel, maximaal verlies lijkt de inzet.John245 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 17:49:
[...]
Het is AI en geen algoritme. Ik zie dat er meer in zit. Op dit moment maar 1 ZP systeem in de top 8, de rest is FE.
Als je met 'kamer temperatuur' binnen bedoelt moet je ook rekening houden dat de omvormer veel lawaai kan maken in de vorm van een hoge toon.Masterchiev schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 17:14:
-kamer temperatuur.
Vooral voor kinderen zeer storend.
Die van mij staat in de garage en daar vind ik het soms al storend.
[ Voor 5% gewijzigd door ApexAlpha op 01-02-2025 20:17 ]
En als ik het Frank Energie Slim Handelen topic bekijk van afgelopen week zijn ze daar ook niet zo blij met allerlei problemen en verminderde opbrengsten.John245 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 17:49:
[...]
Het is AI en geen algoritme. Ik zie dat er meer in zit. Op dit moment maar 1 ZP systeem in de top 8, de rest is FE.
Beetje de tendens van deze week, daar doen die lijstjes niks aan af.
[edit]Ook veel 24kWh batterijen met 12kW omvormer die het dubbele kosten van een Nexus, dan mag je ook wel in de top 10 staan elke dag

[ Voor 11% gewijzigd door NightHawk4 op 01-02-2025 21:24 ]
Na wat geklooi kreeg ik het nog niet eens voor elkaar. Bleek dat de utp label zelf geknutseld was, dus die aders klopten niet.GaMbiNo schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 20:18:
[...]
Ah lees het nu pas. Gewoon via Zigbee op je Sonof dongle idd.
Ader 1 dus. Oranje/wit.

Maar zelfs met alle aders gebeurde er onverwachte dingen... En kreeg ik een erg fragiele oplossing.
Nu zit ik zelf te denken: waarom niet gewoon een cheap-ass switchje er tussen en deze uit en aanschakelen met een simpele slimme stekker?
Een switch is ip-gebaseerd, weet niet (en betwijfel het zelfs) dat de data obv ip over de datakabel gaat.elbizarre schreef op zondag 2 februari 2025 @ 09:42:
[...]
Na wat geklooi kreeg ik het nog niet eens voor elkaar. Bleek dat de utp label zelf geknutseld was, dus die aders klopten niet.![]()
Maar zelfs met alle aders gebeurde er onverwachte dingen... En kreeg ik een erg fragiele oplossing.
Nu zit ik zelf te denken: waarom niet gewoon een cheap-ass switchje er tussen en deze uit en aanschakelen met een simpele slimme stekker?
mbt de vraag welke aderpaar voor de power zorgen:
/f/image/eI999VEc1K080c8r56hphLuG.webp?f=fotoalbum_large)
Hoef je niet naar aderkleur te kijken, maar gewoon positie.
[ Voor 27% gewijzigd door Venzent op 02-02-2025 10:25 ]
Ik zou heel graag het verschil zien tussen wat mijn Nexus "levert" en wat mijn Zonnepanelen terug leveren. Zeker met dit soort dagen. Nu weet ik dat Homewizard een integratie heeft met Solis Zonnepaneel omvormers, en laat de Zonneplan omvormer ook een Solis zijn. Aangezien hier een aantal knappe koppen in het topic actief zijn; denken jullie dat de kans er in zit dat dit mogelijk wordt en dit zichtbaar kan worden gemaakt in de Homewizard app?
All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh
Is voor de meeste een wens denk ik. Powerplay vergoeding is helder alleen je verbruik van je huishouden gaat door de war in de app.ervh schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:22:
Ik zou heel graag het verschil zien tussen wat mijn Nexus "levert" en wat mijn Zonnepanelen terug leveren. Zeker met dit soort dagen. Nu weet ik dat Homewizard een integratie heeft met Solis Zonnepaneel omvormers, en laat de Zonneplan omvormer ook een Solis zijn. Aangezien hier een aantal knappe koppen in het topic actief zijn; denken jullie dat de kans er in zit dat dit mogelijk wordt en dit zichtbaar kan worden gemaakt in de Homewizard app?
Is het al iemand opgevallen dat ze wat meer lijken op te schakelen en afschakelen qua vermogens nu? Ik zie vanaf 6,1kW nu diverse schakelingen.
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
4g communiceert ook over ip lijkt me? Ik twijfel, maar de goeikope switch is in bestelling. Ik laat wel weten of dit werkt. Wellicht voor anderen ook een hele makkelijke een mainstream oplossing.Venzent schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:21:
[...]
Een switch is ip-gebaseerd, weet niet (en betwijfel het zelfs) dat de data obv ip over de datakabel gaat.
[Afbeelding]
De batterij kan niet met vol vermogen tot 100% opladen. De laatste procenten gaan op lager vermogen.Robindd schreef op zondag 2 februari 2025 @ 12:23:
Is het al iemand opgevallen dat ze wat meer lijken op te schakelen en afschakelen qua vermogens nu? Ik zie vanaf 6,1kW nu diverse schakelingen.
Venzent schreef op zondag 2 februari 2025 @ 10:21:
[...]
Een switch is ip-gebaseerd, weet niet (en betwijfel het zelfs) dat de data obv ip over de datakabel gaat.
[Afbeelding]
/f/image/6Vu4jnKZYYPraA0fewW71ciA.png?f=fotoalbum_large)
Ik gebruik de P1Monitor software op een Raspberry, in het begin toen de accu net geplaatst was trok ik het slechtMasterchiev schreef op zondag 2 februari 2025 @ 11:46:
[...]
Is voor de meeste een wens denk ik. Powerplay vergoeding is helder alleen je verbruik van je huishouden gaat door de war in de app.
[ Voor 4% gewijzigd door -Colossalman- op 02-02-2025 14:34 ]
Volledige cycli er vandaag doorheen resultaat: 0,00€
Best zonde van de afschrijving toch lijkt mij?
Even kijken naar het verschil tussen geladen en ontladen. 😉Masterchiev schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:01:
Volledige cycli er vandaag doorheen resultaat: 0,00€
Hier +6,5 kWh +€0,15. Lijkt mij niet zonde...
Water is pas echt lekker als het bij de brouwerij is geweest...
Gisteren 40kWh geladen en 18 kWh ontladen, resultaat -0,74 euro. Het zal ergens het net wel wat geholpen hebben?Biet80 schreef op zondag 2 februari 2025 @ 15:50:
[...]
Even kijken naar het verschil tussen geladen en ontladen. 😉
Hier +6,5 kWh +€0,15. Lijkt mij niet zonde...
Ja en daar doet iedereen het uiteindelijk voor.DustPhyte schreef op zondag 2 februari 2025 @ 17:07:
[...]
Gisteren 40kWh geladen en 18 kWh ontladen, resultaat -0,74 euro. Het zal ergens het net wel wat geholpen hebben?
Mijn Nexus is het grootste deel van de dag offline geweest. Hebben meerderen daar last van? En wat is er aan te doen?
Dat was niet het geval, want hij begint pas te verminderen vanaf 80%, en de accu was minder dan 50%. Voorheen laadde die tot 80% altijd met 10kW. Kijk maar eens wat die deed tussen 10 en 12 uur vanochtend, wellicht zie je hetzelfde terug.TKroon schreef op zondag 2 februari 2025 @ 13:57:
[...]
De batterij kan niet met vol vermogen tot 100% opladen. De laatste procenten gaan op lager vermogen.
In twee dagen vier cycli gebruikt en een verlies van zestig eurocent gemaakt; mooi product. 👍
In zo’n 10 maanden €1800 vergoeding, mooi productAutodrop schreef op maandag 3 februari 2025 @ 00:38:
In twee dagen vier cycli gebruikt en een verlies van zestig eurocent gemaakt; mooi product. 👍
Minister ziet geen oplossing voor dubbele energiebelasting thuisbatterij
Is dit het einde van het onbalans verdienmodel voor Nexus bezitters of komt er nog een oplossing voor de dubbele energie belasting?
Is dit het einde van het onbalans verdienmodel voor Nexus bezitters of komt er nog een oplossing voor de dubbele energie belasting?
Lijkt me simpel op te lossen als de dongles het bijhouden en achteraf op factuur wordt verrekend.Peterhardenberg schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:29:
Als met handel de btw erop zit zou dit oneerlijk zijn.
Als hier geen oplossing voor komt lijkt dit het einde van passief handelen via een thuisaansluiting.Peterhardenberg schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:29:
Nou was mijn plan sowieso al om met onbalans de batterij (zo veel mogelijk) terug te verdienen en dan vanaf 2027 nog 13 jaar op zelfopslag modus.
Maar ja als je 13ct per kWh eerst mag aftikken en dan pas je vergoeding krijgt wordt het zwaar denk ik.
Maar 2027 is nog heel ver weg, tot die tijd gewoon lekker terugverdienen.Peterhardenberg schreef op maandag 3 februari 2025 @ 09:29:
Genoeg plannen om energiebelasting te verlagen of daar toch nog wat mee te doen.
Mocht er helemaal niks mee gedaan worden betekent in dat mijn ogen gewoon dat er minder zinloos heen en weer geschopt kan worden en meer op maximalen en minimalen moet worden gestuurd.
In Haagse termen is 1 januari 2027 overmorgen.
Als een minister nu nog zegt dat er niks aan oplossingen in de pijplijn zit wordt het krap.
Als een minister nu nog zegt dat er niks aan oplossingen in de pijplijn zit wordt het krap.
Ja ik heb gezien de blauwe lucht de batterij lekker op zelfmodus gezet. Toch weer 40kWh à 15ct verschil verkocht.Autodrop schreef op maandag 3 februari 2025 @ 00:38:
Om wat te doen aan dubbele energiebelasting wel, implementatie daarvan vereist veel teveel werk en dat gaan ze nooit halen. Die illusie heb ik ook nooit gehad, maar er zijn wel andere mogelijkheden om daar een oplossing in te vinden. Waarbij het verlagen voor consumenten een optie is maar ook het maximaliseren kan een optie zijn. De implementatie daarvan is veel simpeler te bewerkstelligen.ApexAlpha schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:54:
In Haagse termen is 1 januari 2027 overmorgen.
Vooralsnog ga ik er nog steeds vanuit dat ik in 2027 de helft van mijn Nexus 'terugverdiend' heb en dan zien we wel weer verder.
De afgelopen dagen was volladen op onbalans en verbruik op zelfconsumptie ook een beter 'verdienmodel' dan PP.
Reclame met de “terugverdientijd” is van de website verwijderd bij Zonneplan 🤣
Er staat nu op de site van Zonneplan dat je met lage tarieven kan laden, naast de handel op onbalans
[ Voor 27% gewijzigd door Guidoweb55 op 03-02-2025 15:23 ]
Ik zie het ook staan. Mogelijk dat de combi nu mogelijk wordt. Verwacht zeer binnenkort een update.Guidoweb55 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:16:
Er staat nu op de site van Zonneplan dat je met lage tarieven kan laden, naast de handel op onbalans
Oeh dit is wat ik ook zou willen ja. Al heb ik wel geloof erin dat dit bij ZP ook komt.EvtK schreef op donderdag 30 januari 2025 @ 11:49:
Goed zo. Laat maar zien. Dus dan nu de gok voor de avond: zelfconsumptie of pp? 3 uur lang stroomprijs van ~39ct/kW. Wat zal je doen?ApexAlpha schreef op maandag 3 februari 2025 @ 16:10:
[...]
Oeh dit is wat ik ook zou willen ja. Al heb ik wel geloof erin dat dit bij ZP ook komt.
[ Voor 18% gewijzigd door jverh op 03-02-2025 16:51 ]
Een SAP zou een oplossing kunnen zijn. Als je daar alleen je batterij op aansluit kan er eigenlijk geen discussie zijn.ApexAlpha schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:51:
[...]
Als hier geen oplossing voor komt lijkt dit het einde van passief handelen via een thuisaansluiting.
Nou was mijn plan sowieso al om met onbalans de batterij (zo veel mogelijk) terug te verdienen en dan vanaf 2027 nog 13 jaar op zelfopslag modus.
Maar ja als je 13ct per kWh eerst mag aftikken en dan pas je vergoeding krijgt wordt het zwaar denk ik.
Een gemiddeld huishouden gebruikt iets van 3.500 kWh op jaarbasis. Energiebelasting en de BTW daarover zijn 15 ct per kWh. 3.500 * 0,15 = € 525,- De vermindering energiebelasting is € 635,- Voor dat gemiddelde huishouden zak het dus niet veel uitmaken want je kan op je klompen aanvoelen dat ze die teruggave ook gaan terugschroeven dan. Het zal de zoveelste sigaar uit eigen doos blijken te zijn. Let maar op.NightHawk4 schreef op maandag 3 februari 2025 @ 12:52:
[...]
Maar 2027 is nog heel ver weg, tot die tijd gewoon lekker terugverdienen.![]()
Genoeg plannen om energiebelasting te verlagen of daar toch nog wat mee te doen.
Mocht er helemaal niks mee gedaan worden betekent in dat mijn ogen gewoon dat er minder zinloos heen en weer geschopt kan worden en meer op maximalen en minimalen moet worden gestuurd.
Voor ons als heen en weer pompers is dat natuurlijk anders. In mijn geval gaat er 15 MWh heen en 20 MWh terug. Dan is het wel lekker als de belasting per kWh wat lager gaat worden.
23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM
De update is meer welkom dan de marketing praatjes 😇. Een zonneplan hub voor netwerk ook. Weg met die 4G dongles. Zal ook in de prijs schelen als ze niet continu 3 dongles moeten aansluiten.Masterchiev schreef op maandag 3 februari 2025 @ 15:36:
[...]
Ik zie het ook staan. Mogelijk dat de combi nu mogelijk wordt. Verwacht zeer binnenkort een update.
@DustPhyte en dan kun je zelfconsumptie ook veel nauwkeuriger doen, evenals load balancing. Niet meer elke 4-5 minuten, maar elke x seconden. Laat maar komen.
Of elke 10 seconden als je een iets oudere slimme meter hebt zoals ikTKroon schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:27:
@DustPhyte en dan kun je zelfconsumptie ook veel nauwkeuriger doen, evenals load balancing. Niet meer elke 4-5 minuten, maar elke x seconden. Laat maar komen.
1 seconde is in ieder geval niet standaard!
Yup, ik had mijn ervaringen al is gedeeld maanden geleden toen de beta er was. Wat waardeloos!TKroon schreef op maandag 3 februari 2025 @ 20:27:
Ik heb de accu nu 2 maanden staan.
Zonneplan heeft mijn meterkast omgebouwd naar 3 fase.
Sinds die ombouw klapt elk ons gezeik het stroom er uit.
Er is niks veranderd geen apparaten erbij.
Het lijkt elke keer te zijn als er een piepverbruik is auto laden en bv droigtrommel of frietpan aan.
Zonneplan gemaild die zeggen heeft niks met de accu te maken bel maar een electricien, wat is dat voor bot iets.
Iemand zo iets ook mee gemaakt want heb nooit stroomuitval gehad.
En nu wel al 15x if zo
Het lijkt elke keer te zijn als er een piepverbruik is auto laden en bv droigtrommel of frietpan aan.
Zonneplan gemaild die zeggen heeft niks met de accu te maken bel maar een electricien, wat is dat voor bot iets.
En nu wel al 15x if zo
https://www.bright.nl/nieuws/1255276/dubbele-energiebelasting-voor-thuisbatterij-onvermijdelijk
Dit lijkt me niet alleen een probleem voor het onbalans verdienmodel.
Je hebt voor de zelfverbruik modus ook een hele snelle aansturing nodig die er continu bovenop zit. Als hij er redelijk vaak naast zit met de sturing op zelfverbruik ga je hier en daar ook dubbele belasting betalen lijkt me. Dus moet je zo nauwkeurig mogelijk het verbruik volgen met de aansturing. Ik weet niet of Zonneplan dat voor elkaar krijgt met die 4G modules.
Dit lijkt me niet alleen een probleem voor het onbalans verdienmodel.
Je hebt voor de zelfverbruik modus ook een hele snelle aansturing nodig die er continu bovenop zit. Als hij er redelijk vaak naast zit met de sturing op zelfverbruik ga je hier en daar ook dubbele belasting betalen lijkt me. Dus moet je zo nauwkeurig mogelijk het verbruik volgen met de aansturing. Ik weet niet of Zonneplan dat voor elkaar krijgt met die 4G modules.
Beetje offtopic voor hier, wellicht kun je beter een los topic maken. Deel dan foto’s voor/na. En graag uitleggen hoe Zonneplan je meterkast om heeft gebouwd. Je had neem ik aan al een 3-fase aansluiting? Zaten alle groepen dan nog op één fase? Hoe zijn je apparaten verdeeld?Demiesehv schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 00:14:
En nu wel al 15x if zo
Houd eens bij welke apparaten actief waren toen de stroom uitviel. Klopt je aansluiting wel in de Zonneplan app?
Nee ben van 1 naar 3 fase gegaan, hun hebben alles aangepastTKroon schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 09:02:
[...]
Beetje offtopic voor hier, wellicht kun je beter een los topic maken. Deel dan foto’s voor/na. En graag uitleggen hoe Zonneplan je meterkast om heeft gebouwd. Je had neem ik aan al een 3-fase aansluiting? Zaten alle groepen dan nog op één fase? Hoe zijn je apparaten verdeeld?
Houd eens bij welke apparaten actief waren toen de stroom uitviel. Klopt je aansluiting wel in de Zonneplan app?
Iemand al gezien dat je nu een vaat voorschot kan instellen in de zonneplan app?
In de zonneplan app kan je kijken onder slimme meter welke aansluiting er geregistreerd staat.Demiesehv schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:17:
[...]
Nee ben van 1 naar 3 fase gegaan, hun hebben alles aangepast
3x25 of wat anders
En klapt alles eruit, of 1 fase? Je informatie verziening mag nog wat meerDemiesehv schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:17:
[...]
Lijkt mij sterk want je aansluiting moet toch echt aangepast worden door je netbeheerder, of bedoel je daar dan alleen de meterkast mee.Demiesehv schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 10:17:
[...]
Kan me ook voorstellen dat ZP je doorstuurt met deze vage informatie, misschien niet netjes maar op deze manier is het ook niet echt duidelijk.

Ik had 1 fase zonneplan heeft een 3 fase kast geplaatst.NightHawk4 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 11:29:
[...]
Lijkt mij sterk want je aansluiting moet toch echt aangepast worden door je netbeheerder, of bedoel je daar dan alleen de meterkast mee.![]()
Kan me ook voorstellen dat ZP je doorstuurt met deze vage informatie, misschien niet netjes maar op deze manier is het ook niet echt duidelijk.
Enexis heeft verzwaard naar 3x25 ah.
Alles in de app staat op 3x25a.
Voorheen nooit stroomuitval gehad, nu naar veranderen van meterkast alleen maar gezeik.
Dat de stroom uitvalt, 1 van de 3 fases springt er volleeig uit dan.
Maar ze hebben niks van groepen of wat dan ook op de meterkast geplaatst dus weet niks.
Enkel dat heel het stroom in het gehele huis er uit klapt.
Zonneplan zegt zelf electricien bellen ja dat is lekker makkelijk krijg ik extra kosten door iets wat hin verbouwd hebben en blijkbaar niet goed.
Als ik het zo hoor is de groepenverdeling misschien niet helemaal goed. Als je allerlei zware apparaten op dezelfde fase aansluit kun je dit krijgen.
Inderdaad. Maar je mag verwachten dat ZP eerst een plan gemaakt heeft.GaMbiNo schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:17:
Als ik het zo hoor is de groepenverdeling misschien niet helemaal goed. Als je allerlei zware apparaten op dezelfde fase aansluit kun je dit krijgen.
Dat denk ik ook, teruglezend geeft hij aanGaMbiNo schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:17:
Het lijkt erop dat de auto lader nog 1 fase is (van voor de ombouw?) en op dezelfde fase zit als de wasdroger en frituurpan wellicht?Het lijkt elke keer te zijn als er een piepverbruik is auto laden en bv droigtrommel of frietpan aan.
Ook met een 3 fase lader kun je dit krijgen. Als hij 3600 Watt per fase trekt is er nauwelijks ruimte voor nog een wasdroger of frituurpan op die fases. Daarom moet zo'n autolader ook een goeie load balancing hebben.rusman schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:38:
[...]
Dat denk ik ook, teruglezend geeft hij aan
[...]
Het lijkt erop dat de auto lader nog 1 fase is (van voor de ombouw?) en op dezelfde fase zit als de wasdroger en frituurpan wellicht?
Maar ik ga er even vanuit dat de laadpaal er al was voor deze meterkast ombouw naar 3 fase? Dan kan het best zijn dat de laadpaal een flink aantal watts over 1 fase trekt idd. En er zal dan wellicht ook geen load balancing op zitten?
Klinkt als:
Je komt van 1x35A, dat is omgezet naar 3x25A en alleen je accu maakt gebruik van alle fases, en je hele huis is nog steeds aangesloten op 1 fase?
Daar is ruimte voor verbetering idd.. Of zonneplan daar verantwoordelijk voor is betwijfel ik, die hebben de omzetting niet gedaan naar 3x25A, daar zul je zelf je meterkast voor moeten optimaliseren denk ik dan.
Je komt van 1x35A, dat is omgezet naar 3x25A en alleen je accu maakt gebruik van alle fases, en je hele huis is nog steeds aangesloten op 1 fase?
Daar is ruimte voor verbetering idd.. Of zonneplan daar verantwoordelijk voor is betwijfel ik, die hebben de omzetting niet gedaan naar 3x25A, daar zul je zelf je meterkast voor moeten optimaliseren denk ik dan.
Dit klinkt echt als een foutje in de instellingen van de laadpaal. ( ook al is daar niets in veranderd, ) maar door de aanpassingen in de meterkast is het waarschijnlijk dat er een instellingen van de laadpaal moeten worden aangepast. (DLB Dynamic Load Balancing probleem)Demiesehv schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 00:14:
En nu wel al 15x if zo
Ja dit zou ik dus ook denken, maar ze doen net of ze gek zijn en er nu storing zit in 1 van mijn apparten.John245 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:21:
[...]
Inderdaad. Maar je mag verwachten dat ZP eerst een plan gemaakt heeft.
Ik heb toch niet voor niks hun betaald voor de meterkast aanpassingen.
Lijkt me ook dat dit nu niet mag gebeuren.
Ik weet wel dat mijn laadpqal nog op 1 fase hangt en de kabel los hangt om die paal 3 fase aan te sluiten.
Mocht de electricien niet doen gaf die aan.
Ik denk dat je dit z.s.m. moet regelen dan. Met welke snelheid laad de laadpaal nu? En hij zal nu ws. niet de juiste load balancing meer hebben als je van 1x35A afkomt. Dan pakt de laadpaal bijvoorbeeld zelf al de maximale 25A van die fase, omdat hij er nog van uitgaat dat hij 1x35A tot zijn beschikking heeft.Demiesehv schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 15:08:
[...]
Ja dit zou ik dus ook denken, maar ze doen net of ze gek zijn en er nu storing zit in 1 van mijn apparten.
Ik heb toch niet voor niks hun betaald voor de meterkast aanpassingen.
Lijkt me ook dat dit nu niet mag gebeuren.
Ik weet wel dat mijn laadpqal nog op 1 fase hangt en de kabel los hangt om die paal 3 fase aan te sluiten.
Mocht de electricien niet doen gaf die aan.