Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Guidoweb55 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 07:21:
Ik heb zojuist bericht gehad dat de centrale de btw aangifte over kwartaal 4 gedaan heeft.
Kennelijk is de kor nog niet toegepast
Uit mijn ervaring moet ook bij de KOR 1 x een btw aangifte doen.
Hier ook melding gehad dat mijn btw aangifte is ingediend trouwens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mij laadt Entso-e geen nieuwe data afgelopen middag. Zijn er meer mensen met hetzelfde probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08:16
Verwijderd schreef op maandag 20 januari 2025 @ 02:10:
Bij mij laadt Entso-e geen nieuwe data afgelopen middag. Zijn er meer mensen met hetzelfde probleem?
Hier ook dit issue.
Mijn ESPHome schermpje geeft nu ook niet de juiste prijzen.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:54
stefan1512 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 17:57:
[...]

Kennelijk inderdaad, daar waren ze tot de update van gisteren niet erg duidelijk in maar ons 'handelsresultaat' is dus incl. de Frank Slim korting. Dit bedrag zou je ontladen en geladen kWh moeten compenseren voor de opslag per kWh. Voor laden geldt een opslag van 1,825 ct/kWh als ik mij niet vergis. Ontladen heb ik geen idee van maar lijkt rond de 1,5 ct te liggen.

edit:
Over duidelijk gesproken,.. dat is die Slim korting dus ook niet bepaald.
Gisteren 1,10 en vandaag momenteel 1,11. Gisteren totaal 32 laden en 32 ontladen en vandaag staat de teller op 19 laden en 31 ontladen. Misschien maar eens informeren hoe ze aan dat bedrag komen 8)7
Ik heb het idee inmiddels dat de handelsresultaten elkaar echt nauwelijks ontlopen trouwens. Alleen door de EPEX-correct en en de Frank korting lijkt er heel wat verschil te zijn.
Als je de Frank resultaten uitpluist zie je dat het daadwerkelijke verschil hooguit om centen gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko Blankie
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13-09 10:01
Kikki AI zegt:

De zelfconsumptie modus is gericht op het maximaliseren van het gebruik van je eigen zonnestroom, zonder rekening te houden met energieprijzen. Het biedt geen financieel rendement, omdat het niet inspeelt op prijsverschillen. Voor financieel voordeel is de Powerplay modus beter, omdat deze gebruikmaakt van prijsverschillen op de energiemarkt. Dus,

zelfs als de stroom duur is, biedt zelfconsumptie geen financieel voordeel.

klopt dat volgens jullie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ko Blankie schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:25:
Kikki AI zegt:

De zelfconsumptie modus is gericht op het maximaliseren van het gebruik van je eigen zonnestroom, zonder rekening te houden met energieprijzen. Het biedt geen financieel rendement, omdat het niet inspeelt op prijsverschillen. Voor financieel voordeel is de Powerplay modus beter, omdat deze gebruikmaakt van prijsverschillen op de energiemarkt. Dus,

zelfs als de stroom duur is, biedt zelfconsumptie geen financieel voordeel.

klopt dat volgens jullie?
Als de zonnestroom op een dynamisch goedkoop moment in de Nexus wordt opgeslagen en op een duurder moment door je huishouden wordt gebruikt, dan biedt dat natuurlijk wel iets financieel voordeel mits de laadverliezen en afschrijving in die berekening worden meegenomen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:13
Natuurlijk biedt dat financieel voordeel.

Kwhs die anders tegen duurdere epex tarieven worden moeten worden gekocht worden nu uit de batterij getrokken. Als de epex vergoeding voor de zonnestroom lager was dan de epex afname levert dat wel rendement op

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DustPhyte
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:28
De laatste maanden om de paar weken de batterij offline, vandaag pas toen ik aan het werk was vastgesteld dat hij gisteren om 22:00 offline is gegaan. Zonneplan gaat een nieuwe dongel sturen. Zou hij gaan laden aan 78 cent? 😅

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XzdD7m-e59gSPUcbzwtiX1wVnW0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b58FWhKUUSyxv4JRDjJKGcKH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• addek
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-05 17:16
De dynamic load balancing tijdens laden is geen DLB.
Bij overload van 1 fase schakelt de nexus alle fasen terug naar de standby status.
In een chat met de service gaf deze toe dat er een voorstel is om in de (verre) toekomst dit te verbeteren.
Bij gebruik van een lucht-water warmtepomp (max 4000 W) krijg je bij koud weer met moeite een volle accu.
In de grafiek zijn de 3 fasen weergegeven. De rode lijn is de warmtepomp. De pieken zijn meer dan 5500W.
De nexus schakel af wanneer het vermogen van de WP boven de 2300 W komt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x3iJ7FmvbQl0YVyp2lxnW_EM3TE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cv5Jhg6mOKXHRkfMaFxAHkZq.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GRNQkJL3Bu5-TxvEDL8URpaZQK0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TAZFqjuGcharGY0RojGbtJag.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LJzkaYUlg0uCs_abbsm2S7mbHIw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BwN0X5xmQApOPzyCCBE179Te.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Obelixxx schreef op maandag 20 januari 2025 @ 08:43:
[...]Hier ook dit issue.
Mijn ESPHome schermpje geeft nu ook niet de juiste prijzen.. :(
Er blijkt een storing te zijn bij EntsoE, begonnen op 19 januari. Als de storing verholpen is, krijg je weer data.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
addek schreef op maandag 20 januari 2025 @ 20:45:
De dynamic load balancing tijdens laden is geen DLB.
Bij overload van 1 fase schakelt de nexus alle fasen terug naar de standby status.
In een chat met de service gaf deze toe dat er een voorstel is om in de (verre) toekomst dit te verbeteren.
Bij gebruik van een lucht-lucht warmtepomp (max 4000 W) krijg je bij koud weer met moeite een volle accu.
In de grafiek zijn de 3 fasen weergegeven. De rode lijn is de warmtepomp. De pieken zijn meer dan 5500W.
De nexus schakel af wanneer het vermogen van de WP boven de 2300 W komt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op eigen risico maar je zou hoofdaansluiting in kunnen stellen op 3x35A in plaats van inschakelen bij 25A heb je dan wat meer speling. Automaten kunnen vrijwel oneindig 3x30A aan en 3x35A gaat ook wel een paar minuten lang goed. Lijkt alsof je daar wel mee uitkomt met 10A airco. 4000W elektrisch vermogen is erg veel voor een airco he.

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marvin3241
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-09 11:04
Gister een dagje zelfconsumptie aangezet,. Nu weer terug op onbalans, maar accu draait niet meer op vol vermogen. Zijn er mensen die dit herkennen?
Demo accu laadt wel met 10kW ben zit nu ook al op 100%
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bzDVNkIsRxbCNZBRyCPA6bfi6EI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m8dykY124YzAGah2SNwp9v6z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Laatst online: 12-08 01:50

NightHawk4

Lotte is Liev :>

Verwijderd schreef op maandag 20 januari 2025 @ 21:41:
[...]

Er blijkt een storing te zijn bij EntsoE, begonnen op 19 januari. Als de storing verholpen is, krijg je weer data.
Voor de mensen die niet zonder kunnen en toch de prijzen willen zien kan je altijd nog even hier kijken. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovojovo
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 21:08
marvin3241 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 03:12:
Gister een dagje zelfconsumptie aangezet,. Nu weer terug op onbalans, maar accu draait niet meer op vol vermogen. Zijn er mensen die dit herkennen?
[Afbeelding]
Hier gisteren ook de zelfconsumptie aangezet van 15:00 tot 20:00. Daarna werd er direct weer volle bak geladen en ontladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

NightHawk4 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 07:47:
[...]Voor de mensen die niet zonder kunnen en toch de prijzen willen zien kan je altijd nog even hier kijken. :P
EntsoE is weer online.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marvin3241
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-09 11:04
marvin3241 schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 03:12:
[Afbeelding]
M'n accu lijkt dus over de zeik sinds ik hem van zelfconsumptie heb afgehaald. Zonneplan medewerker zegt dat dit normaal gedrag is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IxG7UDb2Jfdfem0ifnDj8Jlg4bQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4X3gVaHcmpwovkhsTCH7klkl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13:18
elbizarre schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 23:27:
[...]

Even een throwback naar dit bericht van @CryptoCake.
Heeft iemand zo'n module (feitelijk een rj45 onderbreker wat aan te sturen is via HA of Homey oid) ergens vandaan? Of is dat echt zelfbouw? En indien zelfbouw? Hoe zet je dat op?
Niemand? :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:11

GaMbiNo

1337

Het is inderdaad zelfbouw. Ik heb zelf deze daarvoor in gebruik: link

En dan schakel je daarmee 1 ader (ik dacht ader 1?) van een utp kabel. Ik heb zelf daarvoor een UTP koppelstukje gesloopt.

[ Voor 34% gewijzigd door GaMbiNo op 21-01-2025 20:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biet80
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:00
Ook een mooi verhaal :-)

https://youtu.be/hPXdyE6cOI0?t=88

Water is pas echt lekker als het bij de brouwerij is geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
GaMbiNo schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:18:
[...]

En dan schakel je daarmee 1 ader (ik dacht ader 1?) van een utp kabel. Ik heb zelf daarvoor een UTP koppelstukje gesloopt.
thanks, duidelijk. Maar dan kan ik feitelijk IEDER on/off device er tussen hangen, toch? zolang hij de kabel maar onderbreekt, en geen 240v er overheen gooit (dus geen slimme stekker) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdeiman
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 21:15

mdeiman

Projet 45

Maakt het nog veel uit qua opbrengsten/kosten waar de batterij wordt geplaatst? Is bijvoorbeeld een warme ruimte beter dan een koude niet verwarmde garage?
Ik lees dat warm beter is, maar hoeveel gaat dat uitmaken. Ik lees ook dat de temperatuur niet onder nul mag komen. Mag dat echt niet of is het dan minder goed.

[ Voor 34% gewijzigd door mdeiman op 22-01-2025 15:05 ]

Shit happens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-08 11:13

m00

mdeiman schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:01:
Maakt het nog veel uit qua opbrengsten/kosten waar de batterij wordt geplaatst? Is bijvoorbeeld een warme ruimte beter dan een koude niet verwarmde garage?
Ik lees dat warm beter is, maar hoeveel gaat dat uitmaken. Ik lees ook dat de temperatuur niet onder nul mag komen. Mag dat echt niet of is het dan minder goed.
Het ding produceert van zichzelf meer dan genoeg warmte om niet te koud te worden.
Hitte in de zomer is eerder een probleem, bij 40°C batterijtemperatuur gaat het vermogen omlaag. En wanneer is de meeste onbalans? Juist.

Hoe kouder hoe beter. Is ook nog beter voor de degradatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
mdeiman schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 15:01:
Ik lees dat warm beter is,
Uhm
maar hoeveel gaat dat uitmaken.
3 :9
Ik lees ook dat de temperatuur niet onder nul mag komen. Mag dat echt niet of is het dan minder goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

elbizarre schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 12:44:
[...]

thanks, duidelijk. Maar dan kan ik feitelijk IEDER on/off device er tussen hangen, toch? zolang hij de kabel maar onderbreekt, en geen 240v er overheen gooit (dus geen slimme stekker) :+
Yes klopt. Elk on/off device zal voldoen zolang hij er idd geen stroom overheen gooit en alleen aan/uit schakelt.

[ Voor 3% gewijzigd door GaMbiNo op 22-01-2025 19:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomasd123
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16:32
Van de week had ik een storing in batterij pack 3. Deze is weer ‘opgelost’ en de batterij draait weer. Het valt mij op dat het laden en ontladen nu met een stuk minder vermogen gebeurd dan hiervoor. De opbrengsten zijn ook stukke lager dan andere installaties. Iemand hier al ervaring mee?

Vandaag was als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fxK6_FcYsk215D1jWJHdnYd_fUw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gPpIzt0Kdg6Pgwdh1w7HbJ3Y.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
Ik heb sinds vanmiddag geen verbinding meer en zelfs resets werken niet meer. Volgens mij is de dongle gewoon overleden... ;w

Iemand nog ideeën of moet ik nu gewoon een paar dagen wachten op een nieuwe vanuit Zonneplan? Ik heb hem al aangemeld uiteraard.

Hij knippert paars. Bij uitpluggen gaat hij vrijwel direct uit ipv dat dat 10 seconden duurt. Dat is ook wel vreemd gedrag.

[ Voor 19% gewijzigd door elbizarre op 22-01-2025 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

elbizarre schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:46:
Ik heb sinds vanmiddag geen verbinding meer en zelfs resets werken niet meer. Volgens mij is de dongle gewoon overleden... ;w

Iemand nog ideeën of moet ik nu gewoon een paar dagen wachten op een nieuwe vanuit Zonneplan? Ik heb hem al aangemeld uiteraard.

Hij knippert paars. Bij uitpluggen gaat hij vrijwel direct uit ipv dat dat 10 seconden duurt. Dat is ook wel vreemd gedrag.
Is het de dongle die de aansturing doet of die andere vrij nutteloze dongle?

Als het de belangrijke van de twee is, heb je hem al eens rechtstreeks in de omvormer gedrukt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:51
thomasd123 schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 19:23:
Van de week had ik een storing in batterij pack 3. Deze is weer ‘opgelost’ en de batterij draait weer. Het valt mij op dat het laden en ontladen nu met een stuk minder vermogen gebeurd dan hiervoor. De opbrengsten zijn ook stukke lager dan andere installaties. Iemand hier al ervaring mee?

Vandaag was als volgt:

[Afbeelding]
Daarvoor heb je garantie toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasd123
  • Laatst online: 16:32
Zeker! Loopt ook al bij Zonneplan. Maar was benieuwd of iemand al ervaring had met een soortgelijke situatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:21
Vanaf vanavond bij mij ook paars.. offline en nada meer…

[ Voor 7% gewijzigd door ervh op 23-01-2025 23:46 ]

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:07
Storing bij Zonneplan? Alles hier is offline maar zo te zien niet alleen bij mij.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autodrop
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-07 16:37
Hier ook offline, laatste meting 23:06.

Naar mijn weten nooit eerder offline geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:07
Bij mij ook niet eerder. Laadpaal sinds 23:00 en accu vanaf 23:03 offline. P2 meter geeft geen tijd aan.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jverh
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13-09 21:45
Hier ook sinds 23:11 offline. Rood knipperend ledje op beide dongels.

Edit 0:28 - groen licht en weer online!

[ Voor 23% gewijzigd door jverh op 24-01-2025 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn3
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-09 22:15
En bij mij vanochtend nog steeds storing. Of alweer moet ik denk ik zeggen. Ik zie dat ie vannacht nog wel iets gedaan heeft.
Weer twee paars knipperende dongles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Bij mij nu ook storing. Dongles werken altijd betrouwbaar

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:56
Hier ook weer...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TonCoronel
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:50
Ik zie dat de batterij in de app aangeeft dat hij verbonden is maar de P1 dongle is wel offline, idd Paars knipperend en staat ook in de App dat de 4G en Dynamic Load Balancing van de P1 offline is.

Al is de laatste meeting van 08.13 van de batterij, dus lijkt toch wel offline ook.
Edit: App geeft de batterij nu ook offline aan.

Zal het een probleem met ODIDO zijn? Dus een telecom storing en niet iets van Zonneplan zelf?
https://allestoringen.nl/storing/odido/

Geen idee welke telecom provider er door Zonneplan gebruikt wordt hoor, maar is opvallend dat er ineens zoveel meldingen tegelijk zijn.

[ Voor 54% gewijzigd door TonCoronel op 24-01-2025 08:33 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
TonCoronel schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 08:26:
Ik zie dat de batterij in de app aangeeft dat hij verbonden is maar de P1 dongle is wel offline, idd Paars knipperend en staat ook in de App dat de 4G en Dynamic Load Balancing van de P1 offline is.

Al is de laatste meeting van 08.13 van de batterij, dus lijkt toch wel offline ook
Gek. Hier heb ik nu juist weer geen last. Overigens is het euvel gisteren spontaan weer verholpen. ZONDER uit- en inpluggen van de module dus. :Z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:13
Mijne gisteravond online maar nu offline

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hasseroderman
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:17
Hier sinds 8:05 offline volgens de App. Op een van de dongels brand een blauw ledje, normaal groen. De andere dongel brand altijd al paars.

Op de P1 meter is te zien dat de batterij van 7:20 tot 8:43 volledig aan het ontladen was.
Benieuwd of dit nog terugkomt op de vergoeding zodra we weer online zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Colossalman-
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-08 20:29
Ik ben ook sinds 08:10 offline.
Lekker begin.. sinds gisteren 23-01 @ 10:21 online :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovojovo
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 21:08
Hier ook sinds 08:00 beide dongles offline. Goed dat je nu op onbalansmarkt.com direct kan zien dat het een algemene storing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:52
De complete app/portal van ZP ligt eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Colossalman-
TonCoronel schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 08:26:

Zal het een probleem met ODIDO zijn? Dus een telecom storing en niet iets van Zonneplan zelf?
https://allestoringen.nl/storing/odido/

Geen idee welke telecom provider er door Zonneplan gebruikt wordt hoor, maar is opvallend dat er ineens zoveel meldingen tegelijk zijn.
Mijn T-Mobile/ODIDO 5G verbinding doet het hier wel.
De website van zonneplan gaf eerder ook een fout melding bij mij. deze werkt nu wel weer.
Kiki is ook lekker traag, die is normaal ook sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yves2
  • Laatst online: 06-07 21:06
Hopelijk lost de storing snel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Colossalman-
Ik kreeg de melding dat er onderhoud was, nu is alles weer online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
Mij gaven ze net door dat er een storing zou zijn ergens met 4G

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• streble
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14-06 20:02
ja lijkt een storing, bij mij ook batterij en zonnepanelen offline:

https://www.zonneplan.nl/contact

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
Bij ook offline sinds 9:10.

@-Colossalman- gewoon wachten? Komt vanzelf weer online?

@Obelixxx hebben ze toevallig gezegd waar? Zwolle toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• streble
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 14-06 20:02
Dit is wat ze in het bericht zeggen:

Er is momenteel een landelijke 4G storing bij onze netwerkprovider.
Hierdoor kunnen sommige installaties tijdelijk offline zijn.
Zodra de storing is verholpen, zullen uw installaties automatisch weer online komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• addek
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M7hVsCrM5t0IR8aWUZ7tQsdLWO0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d839mL2BfqY8WY13Cq82vs2z.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• addek
Vervolg op DLB:

De manier van de implementatie is niet correct:
Vollast laden wordt ingeschakeld en bij overbelasting wordt na ~1 minuut het laden gestopt.
Bij load balancing is de load max. 25Amp/fase min de momentele huis belasting/fase.
Via de connect dongel kan de momentele huis belasting opgevraagd worden. Dit wordt nu gedaan na het inschakelen van het laden.
Na het gesprek met de service kreeg ik het vermoeden dat de software in de converter niet door zonneplan beheerd wordt, men spreekt van aanpassen maar heeft geen idee wanneer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chiqo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:21
Het zou toch mooi zijn als ethernet een alternatief zou kunnen bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Colossalman-
Biet80 schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 10:46:
Bij ook offline sinds 9:10.

@-Colossalman- gewoon wachten? Komt vanzelf weer online?

@Obelixxx hebben ze toevallig gezegd waar? Zwolle toevallig?
Ik zit in Fryslân, drachten. Ben ook weer offline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:53
Er lijkt toch echt meer aan de hand als de hele app (inclusief stroomprijzen) niet werkt. Lijkt me stug dat dit alleen ligt aan een 4G provider die offline is. Zonder data van de dongles kan je prima stroomprijzen weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c1913
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 12-09 12:30
Probleem ook in Zuid Holland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn3
Ik vraag me toch af hoe het kan dat de demo batterij gewoon doorwerkt, terwijl onze systemen offline zijn. Is dat dan toch een ander systeem dan onze Nexussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacPhil
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 14:16
Voor wie het interesseert… In Groningen ook dezelfde problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:46
Landelijke storing, horen daar niet alle provincies bij?

Let even op bij de demo batterij deze staat al uren vol te laden maar komt niet verder dan 46%
Dus Zwolle valt ook onder LANDELIJKE STORING. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn3
Hier is de batterij weer online. Omgeving Utrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richardvs
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22-07 19:53
Zonneplan zojuist bij mij ook weer online.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahum.....
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08-09 23:17
Zeker weten, ook in Zwolle ligt het plat!
Woon er 10 minuten fietsen vandaan.
Gisteravond twee paars knipperende dongels die rond 00.15 uur spontaan weer aan het werk gingen.
Vannacht heeft het allemaal gewerkt en vanmorgen weer twee paars knipperende dongels bij de Nexus en een groen knipperende dongel aan de slimme meter.
In de app zit geen leven en Kiki heeft een vrije dag, niet te bereiken. :?

Maar ik zie dat de dat de dongels van knipperend paars naar knipperend groen zijn gegaan en de app is weer operationeel!
It giet oan! :)F

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Hier is alles weer online. Dat is ook wel te zien op de onbalanswebsite. Daar komt ook steeds meer online.

Wat wel opvalt is dat er een groot aantal Nexus' of helemaal vol zijn of helemaal leeg. Die waren kennelijk druk aan het (ont)laden toen alles wegviel. En dat trekt de Nexus dat natuurlijk helemaal door zolang er geen stop signaal komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jverh
Storing voorbij, dus 4 uur gratis stroom...? (!)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fq0Dedv0S7OZ7AzHFF13pZyWdhs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/qmDf52ac1D8VoBBNdDhqd8U8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

jverh schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:08:
Storing voorbij, dus 4 uur gratis stroom...? (!)
[Afbeelding]
Uh nee, helaas. Je rekening wordt niet opgemaakt mbv de P1 dongle. Daarvoor wordt je slimme meter gebruikt. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jverh
GaMbiNo schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 13:11:
[...]

Uh nee, helaas. Je rekening wordt niet opgemaakt mbv de P1 dongle. Daarvoor wordt je slimme meter gebruikt. 😉
Ah snap. Maar eigenlijk ook logisch. :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
Nou, hier (Almere) nog steeds offline. Net een dongle reset gedaan, no sigar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaguarxj16
  • Laatst online: 20:06
Hier in Arnhem ook offline. Tussendoor even online geweest maar ligt er nu weer uit

Update
En inmiddels weer online

[ Voor 18% gewijzigd door jaguarxj16 op 24-01-2025 15:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Y0shi
  • Laatst online: 09-09 14:52
Er werd inderdaad wat geklappert her en der, ook op de API volgens mij, voor de home assistant gebruikers.

Ik gebruik zelf onderstaande automation in home assistant om downtime te detecteren. Werkt tot nu toe top!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: Thuisbatterij - offline check
description: ""
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - sensor.thuisbatterij_last_measured
    for:
      hours: 0
      minutes: 30
      seconds: 0
conditions: []
actions:
  - action: notify.mobile_app_1
    metadata: {}
    data:
  - action: notify.mobile_app_2
    data:
mode: single

Gezien de API niet super vaak update, is denk 30 minuten geen updates van de accu geen gek idee. Input altijd welkom natuurlijk!

EDIT: Ik zie dat ik normaal gezien elke 5 minuten wel een update krijg, dus dat kan strakker :)

[ Voor 5% gewijzigd door Y0shi op 24-01-2025 15:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Y0shi schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:13:
Er werd inderdaad wat geklappert her en der, ook op de API volgens mij, voor de home assistant gebruikers.

Ik gebruik zelf onderstaande automation in home assistant om downtime te detecteren. Werkt tot nu toe top!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: Thuisbatterij - offline check
description: ""
triggers:
  - trigger: state
    entity_id:
      - sensor.thuisbatterij_last_measured
    for:
      hours: 0
      minutes: 30
      seconds: 0
conditions: []
actions:
  - action: notify.mobile_app_1
    metadata: {}
    data:
  - action: notify.mobile_app_2
    data:
mode: single

Gezien de API niet super vaak update, is denk 30 minuten geen updates van de accu geen gek idee. Input altijd welkom natuurlijk!

EDIT: Ik zie dat ik normaal gezien elke 5 minuten wel een update krijg, dus dat kan strakker :)
Ik heb hier zelf een sensor van gemaakt via template.yaml.
Het voordeel daarvan is dat je ook terug kan kijken wanneer de Nexus online en offline is geweest.

Die sensor gebruik ik vervolgens ook voor de notify berichten:
GaMbiNo in "Het Zonneplan Nexus Thuisbatterij topic - deel 2"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• c1913
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 12-09 12:30
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cOelnQ8eNjJD6nGzKUYw6KaKGdw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/UAtcwWY6fvOqaAdoQEXdBifi.png?f=user_large{{ (as_timestamp (now ()) - as_timestamp (states.sensor.thuisbatterij_last_measured.last_changed)) < 310 }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21:28
Ahum..... schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 11:58:
Zeker weten, ook in Zwolle ligt het plat!
Woon er 10 minuten fietsen vandaan.
Gisteravond twee paars knipperende dongels die rond 00.15 uur spontaan weer aan het werk gingen.
Vannacht heeft het allemaal gewerkt en vanmorgen weer twee paars knipperende dongels bij de Nexus en een groen knipperende dongel aan de slimme meter.
In de app zit geen leven en Kiki heeft een vrije dag, niet te bereiken. :?

Maar ik zie dat de dat de dongels van knipperend paars naar knipperend groen zijn gegaan en de app is weer operationeel!
It giet oan! :)F
Klopt, ik had ook vannacht paars tot iets na 00:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Colossalman-
Ik heb het idee dat die laad en los tijden best wel inefficient zijn.
Kan ik dit met de zonneplan app vergelijken of moet ik elders de prijzen in de gaten houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
GaMbiNo schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 20:18:
[...]

Ik dacht dat blauw en bruin (solid) stroom was. Kan iemand dat even verifiëren? Voordat ik straks een stapel stuk geknipte utp kabels heb liggen. :>

Edit: ok, gelul. Blauw en bruin worden niet gebruikt. Maar ik wil even zeker weten of die oranje/witte de goeie is. Kan je even checken voor de zekerheid?

[ Voor 8% gewijzigd door elbizarre op 25-01-2025 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0xygen500
  • Registratie: Juni 2014
  • Nu online
Zou iemand mij kunnen vertellen hoe er nu gerekend wordt met de energiebelasting van de Nexus nu je niet meer helemaal 100% kan salderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 19:22
0xygen500 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 21:01:
Zou iemand mij kunnen vertellen hoe er nu gerekend wordt met de energiebelasting van de Nexus nu je niet meer helemaal 100% kan salderen.
De salderingsregeling stopt pas in 2027
https://www.rijksoverheid...twoord/salderingsregeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

elbizarre schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 13:30:
[...]

Ik dacht dat blauw en bruin (solid) stroom was. Kan iemand dat even verifiëren? Voordat ik straks een stapel stuk geknipte utp kabels heb liggen. :>

Edit: ok, gelul. Blauw en bruin worden niet gebruikt. Maar ik wil even zeker weten of die oranje/witte de goeie is. Kan je even checken voor de zekerheid?
Poeh, het is een tijdje geleden en ik heb de schakelaar gekoppeld in een utp verbindingsstuk. Dus makkelijk checken gaat niet meer. Dan moet ik hem weer slopen namelijk. Maar ik ben vrij zeker dat het ader 1 (oranje/wit) was. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aimabel
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20-07 23:01
De storing heeft mij veel ellende opgeleverd. Zowel de laadpaal als de accu namen voluit vermogen af. Met als gevolg dat de Enexis stop er uit vloog en ik op één fase geen stroom meer had en smorgens ook de auto met lege accu niet kon gebruiken. Zonneplan verwees in eerste instantie naar de provider als veroorzaker, vervolgens naar Enexis die maar de oorzaak moest onderzoeken en uiteindelijk lees je ergens dat er een landelijke storing bij Zonneplan is (geweest).
Twee punten van kritiek: 1)slechte onderlinge communicatie en weinig kennis bij Zonneplan
2) Zonneplan neemt geen verantwoordelijkheid

Daarnaast kunnen/willen ze geen inzicht geven waar ze aan denken bij het inspelen op de beëindiging van de salderingsregeling. Dit weerhoudt mij er van om bij mijn kinderen ook accu's te laten plaatsen. Een bedrijf als Solarwatt doet dat nu al wel (maar de accu is veel duurder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Aimabel schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:24:
Daarnaast kunnen/willen ze geen inzicht geven waar ze aan denken bij het inspelen op de beëindiging van de salderingsregeling. Dit weerhoudt mij er van om bij mijn kinderen ook accu's te laten plaatsen. Een bedrijf als Solarwatt doet dat nu al wel (maar de accu is veel duurder).
Wat kost die Solarwatt dan en wat geven die dan aan wat ze na afschaffing gaan doen?

Wel zo redelijk om die informatie dan ook te delen lijkt mij, misschien dat er op die manier nog inventieve oplossingen zijn te vinden voor medetweakers als het zo ver is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

De storing heeft mij veel ellende opgeleverd. Zowel de laadpaal als de accu namen voluit vermogen af. Met als gevolg dat de Enexis stop er uit vloog en ik op één fase geen stroom meer had en smorgens ook de auto met lege accu niet kon gebruiken. Zonneplan verwees in eerste instantie naar de provider als veroorzaker, vervolgens naar Enexis die maar de oorzaak moest onderzoeken en uiteindelijk lees je ergens dat er een landelijke storing bij Zonneplan is (geweest).
Twee punten van kritiek: 1)slechte onderlinge communicatie en weinig kennis bij Zonneplan
2) Zonneplan neemt geen verantwoordelijkheid

Goed punt. De Zonneplan load balancing is natuurlijk volledig afhankelijk van de 4G verbinding. Dat maakt de load balancing al redelijk traag, maar bij een 4G storing krijg je dus dit.

Hopelijk komt Zonneplan toch nog eens over de brug met een koppeling via het thuisinternet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aimabel
  • Laatst online: 20-07 23:01
NightHawk4 schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:38:
[...]

Wat kost die Solarwatt dan en wat geven die dan aan wat ze na afschaffing gaan doen?

Wel zo redelijk om die informatie dan ook te delen lijkt mij, misschien dat er op die manier nog inventieve oplossingen zijn te vinden voor medetweakers als het zo ver is.
Lijkt me het handigst om je te laven aan de bron. Of te wel de site van Solarwatt. Dat voorkomt misinformatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devlinx
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19:15
Moet er na het einde van een contractjaar voor het verbruik van de Nexus ook EB betaald worden? Mrt verbruik bedoel ik dan het totale verschil tussen #kWh laden - #kWh ontladen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workzone
  • Laatst online: 22:52
De storing heeft mij veel ellende opgeleverd. Zowel de laadpaal als de accu namen voluit vermogen af. Met als gevolg dat de Enexis stop er uit vloog en ik op één fase geen stroom meer had en smorgens ook de auto met lege accu niet kon gebruiken.
Verbaas me er wel over dat ze momenteel nog geen geen failsafe settings hebben voor als het netwerk uitvalt, zeker bij draadloze 4G communicatie waar je afhankelijk bent van enorm veel infrastructuur voor een goede werking.

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & L/W WP | Tubbergen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

GaMbiNo schreef op zondag 26 januari 2025 @ 12:46:
[...]

Goed punt. De Zonneplan load balancing is natuurlijk volledig afhankelijk van de 4G verbinding. Dat maakt de load balancing al redelijk traag, maar bij een 4G storing krijg je dus dit.

Hopelijk komt Zonneplan toch nog eens over de brug met een koppeling via het thuisinternet.
Wordt onderhand wel tijd dat ze dat implementeren en 4G als backup gaan hanteren.
Aimabel schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:24:
[...]

Lijkt me het handigst om je te laven aan de bron. Of te wel de site van Solarwatt. Dat voorkomt misinformatie.
Dan kan ik informatie gaan opvragen, krijg ik weer zo'n vervelende verkopen die wil gaan bellen. Nee dank je wel. Het staat namelijk niet op de website, of ik kan het niet vinden. Ook dat verhaal wat ze na de saldering gaan doen niet.

Wel een beetje vreemd om het hier zo neer te gooien en dan naar de website te verwijzen. :?

[ Voor 30% gewijzigd door NightHawk4 op 26-01-2025 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Laatst online: 18:46
Devlinx schreef op zondag 26 januari 2025 @ 13:30:
Moet er na het einde van een contractjaar voor het verbruik van de Nexus ook EB betaald worden? Mrt verbruik bedoel ik dan het totale verschil tussen #kWh laden - #kWh ontladen
Je betaald belasting over elke kWh die via de meter naar binnen komt maakt niet uit waar die heen gaat.
En ontvangt de belasting terug voor elke kWh die je terug levert. ( salderen)
Het antwoord op je vraag is dus Ja je betaald de belasting over je omzet verlies. ( ongeveer 11% van je geladen kWh)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Nu online
Je wil overigens om meer redenen dat ze 4G minder gaan gebruiken.

De Solis S6 ondersteund asynchroon ontladen. Als ie meer live zou kunnen uitlezen wat je verbruik is, dan kan bij zelfconsumptie iedere fase worden gevolgd en op maat terugleveren ipv iedere 5 minuten kijken en bij benadering terugleveren verdeeld over de 3 fasen.

Nu is de huidige implementatie nog matig acceptabel, als we straks niet meer mogen salderen wil je voorkomen dat je over de meter en met vertraging pas gaat vereffenen. Ik zie niet hoe ze dit gaan oplossen gezien ze enkel van 4G dongles gebruik maken.

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
Wederom dagen achter elkaar vette 4g problemen. Al zeker 6-8€ daarbij misgelopen. Allemaal niet rampzalig, maar wel frustrerend. Nu ook weer offline. Resetten baat niet.
Kunnen we ergens een hardere stem uitbrengen dat ze het home netwerk moeten gaan gebruiken, eventueel met 4g als backup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
Lekker laden nu met de negative onbalans prijs.
Nu ff wachten tot de wind gaat liggen. En de hemer dicht trekt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buns
  • Laatst online: 20-07 12:12
https://solarmagazine.nl/...maar-is-nog-niet-tevreden

- Er is een nieuw marktmodel in de maak.
- Leveranciers worden bevraagd op hun aangepaste gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Buns schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:04:
https://solarmagazine.nl/...maar-is-nog-niet-tevreden

- Er is een nieuw marktmodel in de maak.
- Leveranciers worden bevraagd op hun aangepaste gedrag.
Bovendien gaat de hoogspanningsnetbeheerder bij toezichthouder ACM een bijbehorende wijziging van de Netcode elektriciteit aanvragen.

Wel nieuwsgierig wat die wijziging dan inhoudt. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y0shi
  • Laatst online: 09-09 14:52
bokkow schreef op zondag 26 januari 2025 @ 17:00:
Je wil overigens om meer redenen dat ze 4G minder gaan gebruiken.

De Solis S6 ondersteund asynchroon ontladen. Als ie meer live zou kunnen uitlezen wat je verbruik is, dan kan bij zelfconsumptie iedere fase worden gevolgd en op maat terugleveren ipv iedere 5 minuten kijken en bij benadering terugleveren verdeeld over de 3 fasen.

Nu is de huidige implementatie nog matig acceptabel, als we straks niet meer mogen salderen wil je voorkomen dat je over de meter en met vertraging pas gaat vereffenen. Ik zie niet hoe ze dit gaan oplossen gezien ze enkel van 4G dongles gebruik maken.
Ik heb hierover ook zitten nadenken. Een combinatie van de twee technologieën zou prima haalbaar zijn en is in de IT wereld natuurlijk al langer gangbaar (eerst kabel, daarna mobiel (4g/ 5g) voor backup). Het zou mooi zijn als het hardware team naar die hybride kan gaan werken. Ik zou het zelf prima vinden als mijn wifi gebruikt wordt als primaire communicatie. Scheelt hen (en dus ons) in de Machine2Machine kosten, meer bandbreedte, minder latency, best wat voordelen. Voor het geval dat de tweaker dan toch aan ze wifi gaat klussen, kan je tijdelijk fallbacken naar 4g, alsnog. Wat kost een ESP32 tegenwoordig ... ;).

Is er iemand al zo stoer geweest om de binnenkant van die dongle te bekijken? >:)

[ Voor 3% gewijzigd door Y0shi op 27-01-2025 11:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aritmeester
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:06
Y0shi schreef op maandag 27 januari 2025 @ 11:17:
[...]
...
Is er iemand al zo stoer geweest om de binnenkant van die dongle te bekijken? >:)
YouTube: Zonneplan Connect #repair #electronics #iot #lte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiqo
Stomme vraag waarschijnlijk en misschien al eens gevraagd. Maar waarom zit er zo veel verschil in per dag aan resultaat in euro's over de gebruikers terwijl er wel evenveel geladen/ontladen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Chiqo schreef op maandag 27 januari 2025 @ 14:36:
Stomme vraag waarschijnlijk en misschien al eens gevraagd. Maar waarom zit er zo veel verschil in per dag aan resultaat in euro's over de gebruikers terwijl er wel evenveel geladen/ontladen is?
Kan komen door o.a. DLB, ingrijpen van het GridGuard systeem, dongles die wellicht even offline schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

kazuka schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:00:
[...]

Kan komen door o.a. DLB, ingrijpen van het GridGuard systeem, dongles die wellicht even offline schieten.
In het geval Gridguard zou dat dan lokaal moeten zijn maar ik kan niet vinden dat ZP dat op lokaal niveau toepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiqo
Wat ik bij mezelf merk op zo'n dag als vandaag bijvoorbeeld: er wordt 10 kWh geladen, waarvan 4 kWh uit zonne-energie komt en 6 kWh uit het net. De vergoeding is lager omdat je niet de volledige 10 kWh uit het net haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-09 21:25
Chiqo schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:23:
Wat ik bij mezelf merk op zo'n dag als vandaag bijvoorbeeld: er wordt 10 kWh geladen, waarvan 4 kWh uit zonne-energie komt en 6 kWh uit het net. De vergoeding is lager omdat je niet de volledige 10 kWh uit het net haalt.
Dat zou ik echt heel gek vinden! Want je bent aan het laden en ontlast het net dus wel degelijk netto met evenveel als je aan het laden ben. Of dat uit jouw panelen komt (die anders aan het terugleveren waren), of dat het uit het net komt (van je buurman die aan het terugleveren is) zou toch niet uit moeten maken? Je verlicht de last met netto evenveel energie door te gaan laden. Dan moet de vergoeding toch ook gelijk zijn?

Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp voor twee onder één kap uit 2008 met doel full electric zomer 2025 (huidig gasverbruik 900 kuub)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devlinx
  • Laatst online: 19:15
Chiqo schreef op maandag 27 januari 2025 @ 15:23:
Is dat zo? Vlgs mij krijg je gewoon het dynamisch uurtarief voor de stroom die de accu ingaat. Daar is toch de dongel voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
Devlinx schreef op maandag 27 januari 2025 @ 18:00:
[...]

Is dat zo? Vlgs mij krijg je gewoon het dynamisch uurtarief voor de stroom die de accu ingaat. Daar is toch de dongel voor?
Dit betwijfel ik dan ook weer. Anders zou je met 2 batterijen wat stroom heen en weer kunnen pompen en de winst opstrijken...
Pagina: 1 ... 36 ... 63 Laatste