Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Biet80 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:02:
[...]
P1 - Nexus is heel interessant !!! Dan krijg je je echte verbruik en teruglevering weer te zien. (en correcte gemiddelde kWh prijzen)
De gemiddelde kWh prijzen zullen inderdaad kloppen, maar de P1-Nexus data valt of staat wel met de gelijktijdigheid van de data. Ik heb het al eens geprobeerd met de kWh-meter en de P1-meter, maar je ziet soms gekke staafjes in de grafiek als de kWh-meter bijvoorbeeld wel al de 10kW doorgaf, maar de update van de P1-meter pas over 1 seconde komt.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:09
TKroon schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 07:26:
[...]

De gemiddelde kWh prijzen zullen inderdaad kloppen, maar de P1-Nexus data valt of staat wel met de gelijktijdigheid van de data. Ik heb het al eens geprobeerd met de kWh-meter en de P1-meter, maar je ziet soms gekke staafjes in de grafiek als de kWh-meter bijvoorbeeld wel al de 10kW doorgaf, maar de update van de P1-meter pas over 1 seconde komt.
Mijn P1 geeft elke 10sec data door, totdat ze hier een keer de nieuwe komen installeren.
Wat ik nog niet helemaal besefte gisteren avond is dat de P1 x uurprijzen wel heel interessant nog is inderdaad :)
Die zal ik nog eens programmeren!

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:46
Balkonboer schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 02:44:
Zo net thuis en alles weer doorgelezen.

Van dat rondpompen van stroom en de zin/onzin daarvan begrijp ik uiteraard ook niets.

Waar ik hier niet zo vaak over lees en waar ik me eigenlijk zorgen over maak is dat ik altijd een ruim overschot had door de opwek van mijn zonnepanelen binnen een jaar en nu een tekort ga krijgen.
Ik heb 7000 Wattpiek op mijn dak, maar daar valt nu met de 20 kW Nexus toch zo'n 2500-3000 kWh per jaar vanaf door de laad- en ontlaadverliezen. Nu sinds 28 mei 370 cycli.
Dus dat wordt ergens in dit jaar stroom afnemen van het net tegen de epex prijs + belasting +BTW, omdat ik niet genoeg meer heb om mijn eigen verbruik te salderen.
Deze kosten ga ik zeer zeker maken en die zal ik helaas maar moeten betalen dan met mijn Powerplay-vergoeding :-(
Verlies is maar 1250/1500 kWh. RTE van de Nexus is ongeveer 89%. Hoe kom je aan het dubbele als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-09 21:31
Robindd schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:03:
[...]

Mijn P1 geeft elke 10sec data door, totdat ze hier een keer de nieuwe komen installeren.
Wat ik nog niet helemaal besefte gisteren avond is dat de P1 x uurprijzen wel heel interessant nog is inderdaad :)
Die heb je wel in de app. P1 - nexus * uurprijs niet. Misschien krijg je dan aparte staafjes "realtime" maar op uurbasis moet het kloppen als je echte verbruik

Water is pas echt lekker als het bij de brouwerij is geweest...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balkonboer
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 01-09 20:59
Peterhardenberg schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:43:
[...]

Verlies is maar 1250/1500 kWh. RTE van de Nexus is ongeveer 89%. Hoe kom je aan het dubbele als ik vragen mag?
Excuses heb inderdaad het bedrag 2 keer genomen ivm laden en ontladen en dit klop natuurlijk niet.
Om precies te zijn staat het verlies nu volgens de Zonneplan app op 926 kWh sinds 28 mei.
Ben wel benieuwd hoe Frank Energie dat gaat doen met de tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Biet80 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:50:
[...]

Die heb je wel in de app. P1 - nexus * uurprijs niet. Misschien krijg je dan aparte staafjes "realtime" maar op uurbasis moet het kloppen als je echte verbruik
Ja excuses, het was nog vroeg, die bedoelde ik uiteraard!

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn3
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-09 22:15
Hier is de BTW teruggave ook gestort

09-09-2024: Plaatsing en aanmelding bij de belastingdienst
05-12-2024: Vaststelling belastingplicht en BTW nummer
07-01-2025: Terugbetaling BTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venzent
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 11:47
martijn3 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:53:
Hier is de BTW teruggave ook gestort

09-09-2024: Plaatsing en aanmelding bij de belastingdienst
05-12-2024: Vaststelling belastingplicht en BTW nummer
07-01-2025: Terugbetaling BTW
Hier ongeveer dezelfde timings.
05-09 geplaatst, vandaag BTW teruggave op de rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Robindd schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 08:03:
[...]

Hier elke seconde, maar dat wordt niet elke seconde aan Homey doorgegeven (Plugwise Smile)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
In een poging wat antwoorden te krijgen..
Schiet op zo. Duidelijk lijkt mij wel dat alle stroom bewegingen tegen geboekt worden en daarmee vergoed. Ten minste, zo vertellen ze het. Voor de twijfelaars.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2VVrMhGmHGjO0uqZWBSRXa43fD4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hJHI8EdY2BD9unAGhmo23zkk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ahum.....
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08-09 23:17
Op 12 augustus 2024 is onze Nexus geplaatst en aangesloten.
Vandaag 8 januari heeft de belastingdienst de btw € 1378,00 overgemaakt! :)F

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvtK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-09 11:33
Interessant, ik heb in december regelmatig de zelfconsumptie modus aangehad. Met als flow: in de nacht laten opladen met powerplay en overdag op zelfconsumptie.

Ik heb op de factuur van december voor het eerst een flinke negatieve correctie (tegenboeking) van bijna 50 euro. Die correctie levert bijna meer op dat de powerplay vergoeding zelf. Vraag me af of dit een mooie bijvangst is van bovenstaande flow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:28
De tegenboeking is vanaf deze maand sws anders omdat nu de belasting meteen mee wordt gecorrigeerd, dus deze zal nu vaker ‘negatief’ (negatief getal) uitvallen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leksts
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 12:52
EvtK schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:40:
Interessant, ik heb in december regelmatig de zelfconsumptie modus aangehad. Met als flow: in de nacht laten opladen met powerplay en overdag op zelfconsumptie.

Ik heb op de factuur van december voor het eerst een flinke negatieve correctie (tegenboeking) van bijna 50 euro. Die correctie levert bijna meer op dat de powerplay vergoeding zelf. Vraag me af of dit een mooie bijvangst is van bovenstaande flow.
Jouw opladen via Powerplay telt mee voor je 'Werkelijk stroomverbruik'. Omdat dat niet correct is krijg je die weer terug via 'Powerplay tegenboeking stroomverbruik'.
Omdat jij vanwege de zelfconsumtiemodus veel minder ontlaadt via Powerplay is er geen positieve tegenboeking. Daarom valt jouw tegenboeking erg negatief uit. Helaas geen voordeeltje, het is gewoon een correctie op je werkelijke stroomverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leksts
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13-09 12:52
jojost1 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 09:48:
De tegenboeking is vanaf deze maand sws anders omdat nu de belasting meteen mee wordt gecorrigeerd, dus deze zal nu vaker ‘negatief’ (negatief getal) uitvallen.
Mijn tegenboeking is € -0,65. Ik heb zefconsumtie niet gebruikt. Maar ik heb ook een een overschot aan zonnepanelenstroom. Hierdoor betaal ik geen energiebelasting. Die hoef ik dus ook niet terug.

Ik ben benieuwd of anderen ongeveer dezelfde tegenboeking hebben. En of dat verschilt wanneer je wel of niet energiebelasting betaalt.

[ Voor 3% gewijzigd door leksts op 09-01-2025 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12:28
leksts schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:17:
[...]

Mijn tegenboeking is € -0,65. Ik heb zefconsumtie niet gebruikt. Maar ik heb ook een een overschot aan zonnepanelenstroom. Hierdoor betaal ik geen energiebelasting. Die hoef ik dus ook niet terug.

Ik ben benieuwd of anderen ongeveer dezelfde tegenboeking hebben. En of dat verschilt wanneer je wel of niet energiebelasting betaalt.
-€18,71 hier, meer dan vorige keren. Verschil geladen/ontladen is 127kWh en de energiebelasting daarvan komt aardig richting dat bedrag, dus checks out.

De tegenboeking mbt EPEX zal relatief vaker een positief bedrag zijn (geeft Zonneplan zelf ook aan) omdat er nu eenmaal (toevallig) lagere onbalansprijzen zijn bij lage EPEX prijzen en vice versa.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jumper
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19:07
is deze redenatie correct. Met deze helper wil ik mijn eigen verbruik zien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ybaqwEnVOfwwmBE_zv-fm3AXM7I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r56TCjnmSnp03f2V7kT3Kqc1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:05

GaMbiNo

1337

jumper schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:42:
is deze redenatie correct. Met deze helper wil ik mijn eigen verbruik zien

[Afbeelding]
Ik weet niet of je zonnepanelen hebt? Maar ik kan me voorstellen dat de door zonnepanelen opgewekte stroom die je batterij ingaat hier de boel wat verstoord. Dan gaat deze berekening niet meer kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:50
Ben zelf ook ook met die problematiek bezig. Tot nu toe heb ik bedacht om met HA meerdere sensoren te maken:
- dag kwh import
- dag kwh export
- dag kwh batterij capaciteit
Die laatste kan ik via Modbus uitlezen en gebruik ik om te kunnen zien wat de stand was om 0:00 en dat als startpunt te gebruiken. Ene dag begin je met 80% en eindig je met 15% maar de dag erna kan omgekeerd zijn. Ik kan helaas via modbus van Sigenergy/Sigenstor niet uitlezen hoeveel kWh de PV opgewekt heeft. Dat zou namelijk nog erbij moeten omdat dat òf de batterij in gegaan is òf mee gezonden is het net op. De maker van het script voor de modbus heeft wel een berekening gemaakt van het aantal kWh maar die is afgeleid uit het vermogen en wijkt ongeveer 13% af. Met de lage opwek momenteel kan ik dat er wel in verwerken want dan scheelt het maximaal 0,2 kWh wat ik ernaast zit.

code:
1
2
3
{{(states('sensor.sigenstor_dag_import')|float 
- states('sensor.sigenstor_dag_export')|float) 
- (states('sensor.sigenstor_bruikbare_capaciteit')|float)}}

Daarmee zit ik nu 12 uur later op een verbruik van 4,07 kWh. 3,74 kWh zou omzettingsverlies moeten zijn (95% efficiency met laden en 92,7% met ontladen) rest is dan standby verlies.

[ Voor 8% gewijzigd door stefan1512 op 09-01-2025 11:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shandar04
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:39
Vandaag een folder van Zonneplan in de bus met een actie voor mijn gemeente en dezelfde dag een mail met dat ik als eigenaar de 'korting' van 200 euro ook krijg als bezitter van de Nexus. Erg netjes dat ze de bezitters dat bedrag ook gelijk uitkeren!

Over beoogde rendementen staat in de folder niks meer.

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jumper
klopt idd, stroom vanuit PV is lastig te traceren.
Goed dat je benoemd, Geluk bij ongeluk heb ik een 1fase PV omvermer en mijn Meterkast ivm accu laten opwaarderen naar 3 fase kast.
De 1fase PV zit op groep 1 en daar zitten maar 3 items op aangesloten en die worden gemonitord met Powerplugs.

kan dan wel een ct clamp op de 3fase accu kabel zetten en ct clamp op PV kabel maar bij ontladen naar gid zul je nog steeds niet goed kunnen zien of stroom nu van accuu of van de PV komt, ....denk ik
GaMbiNo schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:52:
[...]

Ik weet niet of je zonnepanelen hebt? Maar ik kan me voorstellen dat de door zonnepanelen opgewekte stroom die je batterij ingaat hier de boel wat verstoord. Dan gaat deze berekening niet meer kloppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Biet80
jumper schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 13:05:
klopt idd, stroom vanuit PV is lastig te traceren.
Goed dat je benoemd, Geluk bij ongeluk heb ik een 1fase PV omvermer en mijn Meterkast ivm accu laten opwaarderen naar 3 fase kast.
De 1fase PV zit op groep 1 en daar zitten maar 3 items op aangesloten en die worden gemonitord met Powerplugs.

kan dan wel een ct clamp op de 3fase accu kabel zetten en ct clamp op PV kabel maar bij ontladen naar gid zul je nog steeds niet goed kunnen zien of stroom nu van accuu of van de PV komt, ....denk ik

[...]
Volgens mij moet je zo'n soort logica gaan volgen.

C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
if (p1.Verbruik > nexus.Verbruik)
    internalMeter.Verbruik += p1.Verbruik - nexus.Verbruik;
else
    internalMeter.Leveren += nexus.Verbruik - p1.Verbruik;
if (p1.Leveren > nexus.Leveren)
    internalMeter.Leveren += p1.Leveren - nexus.Leveren;
else
    internalMeter.Verbruik += nexus.Leveren - p1.Leveren;

Dit zouden dan je daadwerkelijke grid waarden moeten zijn, niet het verbruik van je huis. 8)

Het grote probleem is timing volgens mij. Hoe vaker je dit uitrekent, hoe dichter je bij de waarheid komt. Tot een gegeven moment waarbij de vertraging/timing van de meters een rol gaat spelen.

Ter illustratie een voorbeeld van ochtend, middag vs hele dag.

C#:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
var P1MeterOchtend = new Meter()
{
    Verbruik = 11,
    Leveren = 6
};
var NexusMeterOchtend = new Meter()
{
    Verbruik = 10,
    Leveren = 2
};

var P1MeterMiddag = new Meter()
{
    Verbruik = 2,
    Leveren = 6
};
var NexusMeterMiddag = new Meter()
{
    Verbruik = 0,
    Leveren = 8
};

De dagmeter telt gewoon beide op.
Het resultaat.
Ochtend => Verbruik: 1 - Leveren: 4
Middag => Verbruik: 4 - Leveren: 0
Hele dag => Verbruik: 3 - Leveren: 2
Als je op deze URL klikt kun je er een beetje mee spelen.
https://dotnetfiddle.net/jVd7qK

8) Als je wilt weten wat je echte kosten/baten zijn moet je het minimaal per uur doen en niet per dag. Per uur zou je dit resultaat nog kunnen vermenigvuldigen met EPEX prijzen.

En dan nog even Nexus verbruik en levering * Epex bijhouden per uur, dan kun je als het goed is je tegenboeking optelling/uitrekenen O-)

[ Voor 4% gewijzigd door Biet80 op 11-01-2025 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Colossalman-
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-08 20:29
EvtK schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:40:

Ik heb de Nexus nog niet, 23 januari wordt deze geplaatst, maar ben erg benieuwd naar je flow.
Hoe werkt dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thomasd123
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 16:32
Hoi tweakers,

Graag zou ik de live data willen delen via home assistent aan de onbalansmarkt.com. Waarschijnlijk zijn jullie veel handiger dan ik en daarom de vraag om hulp:

Ik heb de volgende stappen ondernomen:
In het menu van HA heb ik de file editor geopend, daarin heb ik de volgende conf.yaml geplaatst:

rest_command:
trigger_zonneplan_nexus_stats_sync:
url: "https://onbalansmarkt.com/api/live"
headers:
Authorization: "Bearer PLAK_HIER_JOUW_API_KEY_MAAR_LAAT_BEARER_SPATIE_ERVOOR_STAAN"
method: POST
payload: >
{
"timestamp": "{{ states("sensor.thuisbatterij_last_measured") }}",
"batteryResult": "{{ states("sensor.thuisbatterij_today")}}",
"batteryResultTotal": "{{ states("sensor.thuisbatterij_total") }}",
"batteryCharge": "{{ states("sensor.thuisbatterij_percentage") }}",
"batteryPower": "{{ states("sensor.thuisbatterij_power") }}",
"chargedToday": "{{ states("sensor.thuisbatterij_delivery_today") }}",
"dischargedToday": "{{ states("sensor.thuisbatterij_production_today") }}",
"solarResult": "{{ states("sensor.zonneplan_one_omvormer_powerplay_today") }}",
"selfConsumptionMode": "{{ states("binary_sensor.thuisbatterij_self_consumption_enabled") }}",
"loadBalancingActive": "{{ states("binary_sensor.thuisbatterij_dynamic_load_balancing_overload_active") }}"}
content_type: "application/json"

Ps. De bearer heb ik daarin ook aangevuld uiteraard.

Klopt deze en staat die hiermee gelijk op de goede plek.

In de automation heb ik de volgende conf.yaml staan:

alias: Zonneplan data push
description: "Deel Zonneplan meetgegevens."
trigger:
- platform: state
entity_id:
- sensor.thuisbatterij_last_measured
condition: []
action:
- service: rest_command.trigger_zonneplan_nexus_stats_sync
metadata: {}
data: {}
mode: single

Hiermee krijg ik de volgende foutmelding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1SfVTNnOA34At6U5l9w7WgWk7MI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LWIyWhtENaWnyJttfu9TYeZX.png?f=fotoalbum_large

Kan iemand mij helpen hoe ik dit op kan lossen. Bedankt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

thomasd123 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:18:
Hoi tweakers,

Graag zou ik de live data willen delen via home assistent aan de onbalansmarkt.com. Waarschijnlijk zijn jullie veel handiger dan ik en daarom de vraag om hulp:

Ik heb de volgende stappen ondernomen:
In het menu van HA heb ik de file editor geopend, daarin heb ik de volgende conf.yaml geplaatst:

rest_command:
trigger_zonneplan_nexus_stats_sync:
url: "https://onbalansmarkt.com/api/live"
headers:
Authorization: "Bearer PLAK_HIER_JOUW_API_KEY_MAAR_LAAT_BEARER_SPATIE_ERVOOR_STAAN"
method: POST
payload: >
{
"timestamp": "{{ states("sensor.thuisbatterij_last_measured") }}",
"batteryResult": "{{ states("sensor.thuisbatterij_today")}}",
"batteryResultTotal": "{{ states("sensor.thuisbatterij_total") }}",
"batteryCharge": "{{ states("sensor.thuisbatterij_percentage") }}",
"batteryPower": "{{ states("sensor.thuisbatterij_power") }}",
"chargedToday": "{{ states("sensor.thuisbatterij_delivery_today") }}",
"dischargedToday": "{{ states("sensor.thuisbatterij_production_today") }}",
"solarResult": "{{ states("sensor.zonneplan_one_omvormer_powerplay_today") }}",
"selfConsumptionMode": "{{ states("binary_sensor.thuisbatterij_self_consumption_enabled") }}",
"loadBalancingActive": "{{ states("binary_sensor.thuisbatterij_dynamic_load_balancing_overload_active") }}"}
content_type: "application/json"

Ps. De bearer heb ik daarin ook aangevuld uiteraard.

Klopt deze en staat die hiermee gelijk op de goede plek.

In de automation heb ik de volgende conf.yaml staan:

alias: Zonneplan data push
description: "Deel Zonneplan meetgegevens."
trigger:
- platform: state
entity_id:
- sensor.thuisbatterij_last_measured
condition: []
action:
- service: rest_command.trigger_zonneplan_nexus_stats_sync
metadata: {}
data: {}
mode: single

Hiermee krijg ik de volgende foutmelding:

[Afbeelding]

Kan iemand mij helpen hoe ik dit op kan lossen. Bedankt
Heb je Home assistant wel herstart nadat je deze config hebt toegevoegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasd123
Ja dat heb ik meerdere keren geprobeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

thomasd123 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:26:
Ja dat heb ik meerdere keren geprobeerd
En bovenstaande foutmelding krijg je als je de automation probeert te runnen?

Kan het dan zijn dat je meerdere rest_command configs hebt in de configuration.yaml? Die moet dan wel netjes onder elkaar staan en er moet geen tweede “rest_command:” lijn toegevoegd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasd123
Zo heb ik het ingevoerd. Staan verder geen rest_commands in

Ps. Foto even weggehaald! Ik ga aan de slag met de laatste opmerking. Ik Ben nog wel een leek met dit soort dingen! Haha

[ Voor 87% gewijzigd door thomasd123 op 09-01-2025 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

thomasd123 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 19:58:
[Afbeelding]

Zo heb ik het ingevoerd. Staan verder geen rest_commands in
Die config moet in de configuration.yaml staan. Niet in een zelf aangemaakt bestand zoals je dat nu wel hebt.
Dit moet even verplaatst worden naar de configuration.yaml dus. En daarna weer herstarten voor je weer een poging doet.

[ Voor 11% gewijzigd door GaMbiNo op 09-01-2025 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jumper
advies, werk niet met File editor maar installeer Visual Code Server want die laat je een nette boomstructuur van je OS zien incl. de resterende dirs/files van HA.
Herstart nooit zomaar HA zonder er zeker van te zijn dat je code goed werkt (vooral zaken in je configuration.yaml.
Check het via:
Develloper tools => check configuration
Foute code kan je HA behoorlijk stuk maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@thomasd123 ook een advies vanuit hier.

Voordat je gaat rommelen in configuration.yaml en automation.yaml (of zelf gekozen namen van automatiseringen) de oude even backuppen. Als je de boel herstart met fouten dan kan HA idd lelijk onderuit gaan.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasd123
Bedankt voor alle tips! Ik ga in het weekend hier mee aan de slag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jumper
gebruik een goede teksteditor (Visual Studio Code of Notepadplusplus) voor coding die de yaml taal spreekt. Deze code is gevoelig voor indentations (opmaak).
De platte tekst die je als voorbeeld geeft zal in configuration.yaml niet geslikt worden. Onderstaand is juiste opmaak: (tik het niet over want ik heb wat andere namen voor de sensors en mijn api zit in secret.yaml file)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-J-V5uhqg-BeV00w2trNmP-xvj0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/79Q1FlyfLs93XhbbINeVIk1M.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door jumper op 10-01-2025 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Gelukkig is daar de:
[ code=yaml]
yamlcodehier
[/]

Optie voor, uiteraard de eerste spatie weghalen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• veerle91
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:04
Goed nieuws voor mij en andere Homey-gebruikers, er is een update geweest aan de Zonneplan-app waarmee nu ook de Nexus stats beschikbaar zijn. :)

Heb je een Homey Pro, dan kun je met de volgende stappen de metingen van jouw Zonneplan Nexus delen:
  1. Installeer de HomeyScript applicatie
  2. Installeer de Zonneplan applicatie, letop de toevoeging zijn (nu) alleen nog beschikbaar in een als 'test' gemarkeerde versie
  3. Stel de koppeling met Zonneplan in en verifieer dat je de metingen van de Nexus in Homey kunt zien.
  4. Ga in je Homey naar de HomeyScript applicatie en plak daar het volgende script: https://gist.github.com/v...6badf2a64a8ca953bfa11c1a3 Dit script zoekt de eerste Zonneplan Nexus batterij op, slaat het id op voor volgende runs en zal de gegevens doorsturen naar Onbalansmarkt zodra de 'last measurement time' is veranderd sinds de vorige executie.
  5. Registreer op Onbalansmarkt, vul je systeem in en kopieer de API key
  6. Ga terug naa het script en vervang 'API-KEY-ONBALANSMARKT.COM' door de API key die je net gekopieerd hebt.
  7. Maak een nieuw Flow aan die elke minuut het script uitvoert
  8. Geniet na een paar minuten van je positie in het live-klassement :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbanis
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11-01 13:24
veerle91 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 11:52:
Goed nieuws voor mij en andere Homey-gebruikers, er is een update geweest aan de Zonneplan-app waarmee nu ook de Nexus stats beschikbaar zijn. :)

Heb je een Homey Pro, dan kun je met de volgende stappen de metingen van jouw Zonneplan Nexus delen:
  2. Installeer de Zonneplan applicatie, letop de toevoeging zijn (nu) alleen nog beschikbaar in een als 'test' gemarkeerde versie
  3. Stel de koppeling met Zonneplan in en verifieer dat je de metingen van de Nexus in Homey kunt zien.
  4. Ga in je Homey naar de HomeyScript applicatie en plak daar het volgende script: https://gist.github.com/v...6badf2a64a8ca953bfa11c1a3 Dit script zoekt de eerste Zonneplan Nexus batterij op, slaat het id op voor volgende runs en zal de gegevens doorsturen naar Onbalansmarkt zodra de 'last measurement time' is veranderd sinds de vorige executie.
  6. Ga terug naa het script en vervang 'API-KEY-ONBALANSMARKT.COM' door de API key die je net gekopieerd hebt.
Bij het uitvoeren van de flow krijg ik de melding Unexpected token’**’
Moet de API tussen “ “? Ik ben helemaal nieuw in scripts.

ikheb het al opgelost en de waarden worden al doorgegevn _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyByJe
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 03-02 21:07
@veerle91 Dank je wel!!! Aanleveringen werken perfect!

[ Voor 41% gewijzigd door FlyByJe op 11-01-2025 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veerle91
FlyByJe schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:33:
@veerle91 Dank je wel!!! Aanleveringen werken perfect!
Fijn om te horen dat het werkt!

[ Voor 30% gewijzigd door veerle91 op 11-01-2025 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venzent

Top _/-\o_
Nu de opbrengsten er in zitten en er gekoppeld kan worden met de onbalans-site, kan de HA weer uit aangezien die alleen maar voor het monitoren en doorgeven van de stats was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamkram
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-02 20:57
Ik krijg deze melding, wat doe ik niet goed:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BkPvQgb-iPVd5P3cCB6pvAP97Mg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UzJnr6S1rvFdvnYOokNlouEO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamkram
Ik heb overigens ook geen idee hoe ik deze flow zou moeten beginnen?

Graag wat tips.

Groet Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joosie
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:39
Lamkram schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 17:29:
Ik krijg deze melding, wat doe ik niet goed:
[Afbeelding]
Ik krijg exact dezelfde melding...

De flow kan je starten met Datum & Tijd -> Elke 1 minuten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veerle91
@Lamkram Heb je misschien de niet test versie van de Zonneplan app geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamkram
Aha, dank je Joosie.

Elke minuut snap ik maar dan? Ik kan start script bv niet vinden.

Groet Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamkram
Gevonden hoor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joosie
Lamkram schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 17:42:
Aha, dank je Joosie.

Elke minuut snap ik maar dan? Ik kan start script bv niet vinden.

Groet Mark
En bij Dan heb ik staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tEi2hT14URVFHXdRRbpz-qaUnBs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FGT7nKXmCwTwVHZtJ1oDriJu.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamkram
veerle91 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 17:42:
@Lamkram Heb je misschien de niet test versie van de Zonneplan app geinstalleerd?
Hoe kan ik daar achter komen @veerle91 ?

Groet Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamkram
Ik heb v1.0.28

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joosie
veerle91 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 17:42:
Ik denk van wel. Ik heb net de thuisbatterij toegevoegd en zie ook de waardes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cYjalqL1chCfLPtoLpjKCNYo2qo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZJUC8WhCRO4FLa1TNYfwRuCw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• veerle91
Als in het overzicht de dag opbrengst (in €) mist heb je niet de juiste versie. Vanaf versie 1.0.31 komen deze waardes pas mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lamkram
veerle91,

Dank. ik kijk zojuist op de Homey site bij de Zonneplan app en zie dat de nieuwste versie 1.0.28 is. Dat plaatje hierboven heb kik ook en ik zie inderdaad dagopbrengst niet. Enig idee hoe ik aan versie 1.0.31 kan komen?

Dank en groet Mark

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• veerle91
Als je deze link volgt kom je bij de juiste versie https://homey.app/nl-nl/app/nl.zonneplan/Zonneplan/test/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joosie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamkram
Thanx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lamkram
Gelukt hoor lag aan de verkeerde versie. Dank voor jullie input.

Groet Mark

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• spawnie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-08 20:13
ik zal de versie publiceren , zal waarschijnlijk op maandag gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venzent
spawnie schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 20:13:
ik zal de versie publiceren , zal waarschijnlijk op maandag gebeuren.
Kan je een trigger voor de flows toevoegen wanneer de "laatst gemeten" wijzigt?
Dan kan de push van data naar de onbalansmarkt daarmee getriggerd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spawnie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 17-08 20:13
ja , ik kan ook dit script als flow action toevoegen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

2mm zonnepanelen 53% glasbreuk

Jeroengroen schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 12:48:
[...]

De garantie is tot 6000 laad-cycli of 7 jaar, daarmee is de accu niet meteen helemaal afgeschreven. Ik meen dat de verwachting is dat hij op dat moment nog voor 70% van het originele vermogen over heeft.
Ik vind dat de "batterij levensduur" en de "batterij garantie" in de TS veel te optimistisch is weergegeven, om deze redenen:

1. Pylontech sluit in de garantievoorwaarden punt 5 voor de H3 force ieder ander gebruik dan 1 cyclus per dag met zonnestroom laden uit (1 cyclus per dag gedurende 7 jaar komt overeen met ongeveer 2.5K cycli). Er staat letterlijk:
The warranties in respect of the Product only apply if the Product:
[...]
5. be used on a daily cycle basis photovoltaic (PV) energy storage
2. Het gaat uiteindelijk niet om het aantal cycli, maar om de hoeveelheid kWh die je door je batterij heen kunt jassen. Als Zonneplan de garantie moet geven krijgen ze die aantal cycli altijd voor elkaar door via Powerplay AI met de hoeveelheid energie per cyclus te spelen, lees: kleinere cycli in te stellen. Punt: aan een garantie op cyclus aantallen heb je niets zolang Zonneplan bepaalt hoe groot een cyclus is: kWh telt.

In laboratorium condities komt er bij een 20 kWh accu en 6000 cycli tot 70 SoH ongeveer: 20 * 6000 * 2 (laden en ontladen) * 0,85 (lineair van 100 naar 70% Cap.) = 204 duizend kWh.

3. Die laboratorium condities ga je thuis nooit halen: geklimatiseerd 25 ± 2ºC, precies het juist laad en ontlaadvermogen, precies de juiste terminatie, bij prismatische LFP's tussen twee 10-17mm dikke stalen platen (lees ook: staalkoeling, staal kan bijna evenveel warmte per kg opslaan als water, lees ook: je moet veel energie toevoeren voordat je zo'n plaat 1ºC in temperatuur verhoogd hebt), die platen met 300 kgf druk op de cel geklemd, met sensoren zodat de druk gelijk blijft tijdens het zwellen en krimpen van de cel, met precies de juiste rustperiode, en last but not least ter definitie van precies met 6 of meer digits extreem nauwkeurig meetapparatuur (om de afname van laad/ontlaad efficiëntie nauwkeurig te kunnen bepalen).

Heeft er iemand hier die bij Pylontech al opgevraagd wat de condities voor de H3-force cycle aantallen zijn?
* Operation Cycle Life is defined based on specific operation conditions, for more details please check with Pylontech service team.
4. Of de cycles nu groot of klein zijn qua energie: meer dan die 204 duizend kWh gaat er naar waarschijnlijkheid niet door de cellen heen voordat de capaciteit zover is afgenomen dat de opgelopen interne celweerstand ieder praktisch gebruik onmogelijk maakt. De vergelijking met einde levensduur van zonnepanelen gaat hier mank: aan het einde van de LFP cel levensduur loopt de celweerstand (DC IR/DCR) extreem snel op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3_OBYMwxnB0DEKuxPFN_iHUSwxY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_exif()/f/image/3TSGUDKrEy1lHWB7jUkaZpcS.webp?f=user_large

Sommige celfabrikanten cellen simpelweg dat je de cellen niet meer mag gebruiken als de weerstand verdubbeld is t.o.v. de aanvangsweerstand. Bij Stihl maakt het BMS je batterij onklaar weet ik uit eigen ervaring met een AR1000.

5. Zonneplan stelt 6.000 cycles in plaats van de 8.000 Pylontech cycles. Waar is die afname op gebaseerd? Zonneplan's marketing stelt de zaken vaak mooier voor dan de werkelijkheid is. Ga eens uit van iets in het midden tussen de Pylontech garantie en Zonneplan: 4.000 cycles kWh equivalent 136 duizend kWh. In 2024 werd er volgens onbalansmarkt.com gemiddeld 24.474 kWh door een gemiddelde 20 kWh accu heen gejaagd (10,5 maanden lineair omgerekend naar 12 maanden). Dan blijft er misschien een levensduur van 5,5 jaar over. Daarna is je batterij afval (en misschien grondstof voor een nieuwe).

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Laatst online: 20:14
cj1 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:08:
[...]

Ik vind dat de "batterij levensduur" en de "batterij garantie" in de TS veel te optimistisch is weergegeven, om deze redenen:

1. Pylontech sluit in de garantievoorwaarden punt 5 voor de H3 force ieder ander gebruik dan 1 cyclus per dag met zonnestroom laden uit (1 cyclus per dag gedurende 7 jaar komt overeen met ongeveer 2.5K cycli). Er staat letterlijk:

[...]

2. Het gaat uiteindelijk niet om het aantal cycli, maar om de hoeveelheid kWh die je door je batterij heen kunt jassen. Als Zonneplan de garantie moet geven krijgen ze die aantal cycli altijd voor elkaar door via Powerplay AI met de hoeveelheid energie per cyclus te spelen, lees: kleinere cycli in te stellen. Punt: aan een garantie op cyclus aantallen heb je niets zolang Zonneplan bepaalt hoe groot een cyclus is: kWh telt.

In laboratorium condities komt er bij een 20 kWh accu en 6000 cycli tot 70 SoH ongeveer: 20 * 6000 * 2 (laden en ontladen) * 0,85 (lineair van 100 naar 70% Cap.) = 204 duizend kWh.

3. Die laboratorium condities ga je thuis nooit halen: geklimatiseerd 25 ± 2ºC, precies het juist laad en ontlaadvermogen, precies de juiste terminatie, bij prismatische LFP's tussen twee 10-17mm dikke stalen platen (lees ook: staalkoeling, staal kan bijna evenveel warmte per kg opslaan als water, lees ook: je moet veel energie toevoeren voordat je zo'n plaat 1ºC in temperatuur verhoogd hebt), die platen met 300 kgf druk op de cel geklemd, met sensoren zodat de druk gelijk blijft tijdens het zwellen en krimpen van de cel, met precies de juiste rustperiode, en last but not least ter definitie van precies met 6 of meer digits extreem nauwkeurig meetapparatuur (om de afname van laad/ontlaad efficiëntie nauwkeurig te kunnen bepalen).

Heeft er iemand hier die bij Pylontech al opgevraagd wat de condities voor de H3-force cycle aantallen zijn?

[...]

4. Of de cycles nu groot of klein zijn qua energie: meer dan die 204 duizend kWh gaat er naar waarschijnlijkheid niet door de cellen heen voordat de capaciteit zover is afgenomen dat de opgelopen interne celweerstand ieder praktisch gebruik onmogelijk maakt. De vergelijking met einde levensduur van zonnepanelen gaat hier mank: aan het einde van de LFP cel levensduur loopt de celweerstand (DC IR/DCR) extreem snel op:
[Afbeelding]

Sommige celfabrikanten cellen simpelweg dat je de cellen niet meer mag gebruiken als de weerstand verdubbeld is t.o.v. de aanvangsweerstand. Bij Stihl maakt het BMS je batterij onklaar weet ik uit eigen ervaring met een AR1000.

5. Zonneplan stelt 6.000 cycles in plaats van de 8.000 Pylontech cycles. Waar is die afname op gebaseerd? Zonneplan's marketing stelt de zaken vaak mooier voor dan de werkelijkheid is. Ga eens uit van iets in het midden tussen de Pylontech garantie en Zonneplan: 4.000 cycles kWh equivalent 136 duizend kWh. In 2024 werd er volgens onbalansmarkt.com gemiddeld 24.474 kWh door een gemiddelde 20 kWh accu heen gejaagd (10,5 maanden lineair omgerekend naar 12 maanden). Dan blijft er misschien een levensduur van 5,5 jaar over. Daarna is je batterij afval (en misschien grondstof voor een nieuwe).
@cj1
Nog erger is dat de Nexus eigenaren geen idee hebben hoe de garantie gaat werken.

Krijg je een nieuwe batterij? Zegt ZP 99% gebruikt je krijgt 1% van de batterij uitgekeerd. En in het laatste geval wat waren de kosten voor de omvormer en wat waren de kosten voor de batterij.

Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat er geen Nexus eigenaar is die diep doorgevraagd heeft over de garantie.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 19:47
[...]

Bedankt voor het vinden en waarderen. Het staat je vrij een betere te schrijven!

Jouw argumenten zijn ook niet waterdicht trouwens. Het gaat wel degelijk om cycles waar de garantie op gebaseerd is. Die cycles zijn vastgelegde waardes in de BMS, daar wordt niet in gespeeld. Zonneplan biedt op het totaal pakket een garantieperiode, dat mogen ze, net als dat je zelf ook de keuze hebt daarom niet te kopen.

Die garantieperiode komt met een veiligheidsmarge, als het vaak voorkomt dat pakketten onder de 70% terecht komen binnen 6000 cycles dan schiet de fabrikant/aanbieder zichzelf in de voet.

Op geen moment zal het pakket als afval gezien gaan worden daar is de inhoud te waardevol voor.

Edit:
Mijn batterij heeft 19.032kWh verwerkt en heeft daar 441 cycles bij gebruikt in exact 9 maanden.

En wat je zelf waarschijnlijk ook weet; de ene cycle is de andere niet. Laden en ontladen tussen 25-75% op 0,5C heeft veel minder effect dan ontladen van 100%-0% op 4C zoals bij bijvoorbeeld auto’s niet ongebruikelijk is. Het is ook makkelijk te pesmistisch te zijn over wat een reeele garantie in zou houden en ik denk dat een fabrikant in overleg met de ondernemer hier meer inzicht in heeft dan wij op een forum.

[ Voor 21% gewijzigd door bokkow op 12-01-2025 14:06 ]

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

bokkow schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:56:
[...]

Jouw argumenten zijn ook niet waterdicht trouwens. Het gaat wel degelijk om cycles waar de garantie op gebaseerd is. Die cycles zijn vastgelegde waardes in de BMS, daar wordt niet in gespeeld. Zonneplan biedt op het totaal pakket een garantieperiode, dat mogen ze, net als dat je zelf ook de keuze hebt daarom niet te kopen.

Die garantieperiode komt met een veiligheidsmarge, als het vaak voorkomt dat pakketten onder de 70% terecht komen binnen 6000 cycles dan schiet de fabrikant/aanbieder zichzelf in de voet.

Op geen moment zal het pakket als afval gezien gaan worden daar is de inhoud te waardevol voor.
De fabrikant Pylontech gaat zich niet in de voet schieten: zie fabrieksgarantie.
Zonneplan heeft het qua thuisbatterij garanties zelf over:

Fabrieksgarantie: geen, onbalanshandelen wordt uitgesloten door Pylontech
Service- en installatiegarantie: 3 jaar
Vermogensgarantie (productgarantie?): 70% tot 7 jaar en 6.000 cycli (hier hebben de Zonneplan klanten geluk: ze specificeren de batterij in kWh en niet in (k)Ah, maar lees verder hieronder).
Zonneplan gaat zich niet in de voet schieten
Heeft een Zonneplan Nexus klant ooit in de gaten gehouden hoe vaak op een dag de batterij wisselt tussen laden en ontladen en hoe de BMS telt?

Disclaimer: Wat die BMS nu doet is geen garantie voor de toekomst: met iedere firmware update, kan de BMS haar wijze van tellen aan passen.

Ter vergelijking: bij een elektrische auto's heb je ook meer aan een garantie voor gereden kilometers dan aan een aantal cycli, zo heb je bij een handels-/onbalans-/thuisbatterij meer aan een garantie voor te verstouwen kWh dan aan cycli of capaciteit. Een auto is bedoeld om kilometers te maken, een batterij om kWh-en te laden en ontladen.

Feitelijk is iedere wissel tussen laden en ontladen, en omgekeerd, een halve cycle. Als Zonneplan op een gegeven moment geen zin meer heeft om garantie te geven binnen 7 jaar gaan ze Powerplay heel vaak laten wisselen tussen laden en ontladen. Dan komt de cyclusteller snel boven de 6.000 cycli = einde productgarantie.

Edit 1: jouw 19.032kWh verwerkt in 9 maanden komt dan ongeveer overeen met 25.376 kWh. Dat is nog iets boven het gemiddelde. Als Zonneplan de cyclus telling niet aan past, kunnen ze inderdaad jouw accu inderdaad ook minder werk laten doen, dan blijft de capaciteit ook beter op pijl, tot de 7 jaar gepasseerd zijn. Hoe heb je eigenlijk inzicht in de capaciteit van jouw Nexus batterij?

Edit 2: je kunt mij te pessimistisch vinden. Mijn ervaring met Taiwanese Auria zonnepanelen die een vermogensgarantie van 15 jaar en 80% hebben resulteerde in de praktijk in 60% vermogen na 5 9 productiejaren. Fabrikant = failliet, garantie niet herverzekerd → fabrieksgarantie = ;w .
Afval
Ik krijg bij de milieustraat 0,0 euro voor de Lithiumbatterijen die ik kom inleveren, en de oude metalenhandel wil alleen loodaccu's innemen geen lithium.

Gebruikte zonnepanelen hebben momenteel al nauwelijks waarde. Jan, Piet of Kees wil er misschien nog een tientje geven voor hobby/thuisgebruik. Ieder commercieel gebruik in Nederland is uitgesloten, daar is het uurloon simpelweg te hoog voor. Je ziet nu al dat de SDE/SCE niet wordt volgeschreven: zelfs met subsidie komen de meest rendabele locaties niet meer uit.

Kijk in de grafieken hoe de celcapaciteit en interne weerstand richting EoL verloopt. Eerst is de afname redelijk lineair, daarna komt er een kantelpunt en gaat de capaciteit richting de vrije val omlaag, en de weerstand in een soortgelijke vorm maar dan omhoog.

Met een toename van de weerstand met 90% kun je een cel bijvoorbeeld niet meer met 140A ontladen, maar nog met 102A om dezelfde interne warmteontwikkeling te houden. Hoge temperatuur is killing. Alleen al om die reden is het verstandig om de batterijcapaciteit in de BMS aan te passen, en daarmee de laadstroom te verminderen, gedurende de levensduur.

Alleen voor fabrikanten met een wereldwijde dekking, hoge volumes en weinig modellen loont het om een volautomatische gerobotiseerde demontagefabriek te bouwen (bijv. Apple, First Solar). Bij Apple krijg je een paar euro voor je ingeleverde apparaat, bij First Solar vermoedelijk niets voor je CdTe-zonnepaneel. Voor cellen die met weinig werk/kosten te demonteren zijn en veel capaciteit hebben is er misschien waarde om de goede van de slechte cellen te sorteren. In zo'n H3 zitten 32 cellen met slechts 50Ah aan capaciteit. Dat is nu al weinig in vergelijking met de 320Ah 314Ah (nieuwprijs € 59,90 incl. BTW bij Nkon.nl) en vrij snel 560Ah prismatische cellen.

[ Voor 19% gewijzigd door cj1 op 14-01-2025 13:23 . Reden: Edit 2 toegevoegd ]

Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
😂👍🏻

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20:22
bokkow schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:56:
[...]
Edit:
Mijn batterij heeft 19.032kWh verwerkt en heeft daar 441 cycles bij gebruikt in exact 9 maanden.
Wat bedoel je met " 19.032kWh verwerkt", als ik me niet vergis heb je een 20kWh Nexus.
(Is dit gemeten met een DIN-rail meter zonder gescheiden telwerken?)

441 x 20kWh = 8820kWh, maar ook met ontladen en laden bij elkaar telt, zelfs met zeer ruim is verlies in accu voor LFP van 5%, die gewoonlijk <5% is.
Kom je met 9261kWh voor laden van de accu pas op 18 081kWh,

Is de rest, 951kWh, idle en conversie verlies van de omvormer?

Overall verlies als aantal cycles klopt ~14%.

-----------
Voor die garantie, halen Nexus gebruikers wel >100MWh, het hele concept is afhankelijk van dat het of energiebelasting en BTW vrijgesteld is of met elkaar mogen blijven verrekenen.
Per 1-1-2027 stopt saldering en daarmee de verrekening van energiebelasting
En van het net laden en terugleveren is geen zelfopgewekte energie, Voor zelfopgewekte energie zijn een aantal extra consumenten beschermings-artikelen in energiewet opgenomen inmiddels.
Als ook dat zowel de minister als de netbeheerders druk zijn met meer regels proberen te verzinnen voor onbalans accu's om de extra belasting op laagspannings netvlak en als gevolg eventuele extra verzwaring te voorkomen.

Opgrond waarvan wordt verwacht dat de ZP Nexus systemen maar in de buurt gaan komen van die garantie hoeveelheden aan cycles of kWh's, voordat het overeenkomst/concept stopt.

Ik ben een eigenverbruik eerst, thuisaccu gebruiker en altijd al sceptisch geweest, vanwege de vele kWh's tussen slimme meter en LS-trafo, maar als ik naar eerste jaar rekening die ik ben tegengekomen kijk, is het voordeel niet zo groot als ik had verwacht, voor de totale energiefactuur. Gem. maar 12-14ct/kWh wat via de accu gaat.

Jaarrekening van 18 okt 23 tot 18 okt 24 met vanaf 28 januari 2024 een werkende ZP Nexus 10kw/15kWh.
Onder de streep is niet zo bijzonder, wat je ook met eigenverbruik en uitgestelde teruglevering nog mogelijk had kunnen bereiken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GeaVUpHa2hrFO24BGYRyYDxDN9I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XRLcNGPsHKyTPJY8iZlDhaIf.png?f=fotoalbum_large

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Domba schreef op zondag 12 januari 2025 @ 16:38:
[...]

Wat bedoel je met " 19.032kWh verwerkt", als ik me niet vergis heb je een 20kWh Nexus.
(Is dit gemeten met een DIN-rail meter zonder gescheiden telwerken?)

441 x 20kWh = 8820kWh, maar ook met ontladen en laden bij elkaar telt, zelfs met zeer ruim is verlies in accu voor LFP van 5%, die gewoonlijk <5% is.
Kom je met 9261kWh voor laden van de accu pas op 18 081kWh,

Is de rest, 951kWh, idle en conversie verlies van de omvormer?

Overall verlies als aantal cycles klopt ~14%.
Ja sorry mannen maar ik ben hier nergens dubbelzinnig, dat “wat bedoel je” lijkt me niet op zn plek.

Mijn Homewizard 3F kWh meter laat zien dat er in 9 maanden tijd 10.141kWh is geladen en 8.892kWh is ontladen. Daar zijn 441 cycles aan te pas gekomen volgens BMS van de batterij die ook in de ZP app wordt getoond. RTE is 88% gebleken, ofwel 12% verlies, kun je ook meermaals in dit topic teruglezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
bokkow schreef op zondag 12 januari 2025 @ 17:03:
[...]
Ja sorry mannen maar ik ben hier nergens dubbelzinnig, dat “wat bedoel je” lijkt me niet op zn plek.

Mijn Homewizard 3F kWh meter laat zien dat er in 9 maanden tijd 10.141kWh is geladen en 8.892kWh is ontladen. Daar zijn 441 cycles aan te pas gekomen volgens BMS van de batterij die ook in de ZP app wordt getoond. RTE is 88% gebleken, ofwel 12% verlies, kun je ook meermaals in dit topic teruglezen.
Helder, overall zelfs 2% beter dan op basis van mijn aannames.

Voor vergelijk met een andere gebruiks strategie, kun je ook x ct/kWh gebruiken of de energie jaarrekening.

Als ik gok zit je nog rond de ~15ct/kWh waarvoor tot nu toe je 10,141kWh hebt afgenomen en ROI-punt op gemiddelde van afgelopen 9 mnd rond 3000 cycles zou kunnen bereiken.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:46
@Domba

Er zit nog wel een vreemde tegenvaller in je afrekening.
Bij een dynamisch energie contract en een accu kun je op goedkope moment stroom inkopen en op dure momenten verkopen. Maar als ik het goed lees gebeurd bij jou het volgende:
Afgenomen 10850 voor. € 1153,85. = 0,1063 per kWh
Terug geleverd 8588 voor € 725,62. = 0,0844 per kWh

Verschil € 0,022 per terug geleverde kWh = € 188,94 minder opbrengst dan met een vast contract
Ik weet dat je inkoop ook lager is dan met een vast contract, maar je netto afname is maar 2262 kWh
dat betekend dat je per netto afgenomen kWh 2262/188,94 = € 0,0835 per kWh meer betaald

Ik vermoed dat de kosten van het eigenverbruik per kWh toenemen als je deelneemt aan de onbalans markt.

Maar natuurlijk is de Powerplay vergoeding hoog genoeg om deze extra kosten weg te poetsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Domba schreef op zondag 12 januari 2025 @ 18:32:
[...]
...ROI-punt op gemiddelde van afgelopen 9 mnd rond 3000 cycles zou kunnen bereiken.
Voor de minder snelle lezer: 3000 cycles is daarbij equivalent met 5,1 jaar.

Welke capaciteit in kWh verwacht @Domba dat zo'n 20 kWh Pylontech H3-force batterij nog heeft nadat daar in zo'n huis-tuin-en-keuken situatie (5,1 maal 25.376 kWh =) 129.418 kWh doorheen is gegaan?

Als ik Domba's reactie hierboven goed lees: >= 100.000 kWh. Dus met een gelijkblijvende doorvoer van net onder de 25.000 kWh/jaar begint zo na naar verwachting na 4 jaar de batterijcapaciteit die 70% van de nieuw capaciteit aan te tikken. Dat betekent niet dat de Nexus meteen afval is, maar de stroomsterktes moeten omlaag. Tot 60% (garantieniveau BYD) is er waarschijnlijk nog wel een praktisch nut, onder de 50% capaciteit verwacht ik dat het snel gaat met het bereiken van EoL.

Voor de vergelijking van zonnepanelen met LFP's. De LFP cellen functioneren op basis van chemische reactie. In die cellen zit lithium dat moet kunnen bewegen tussen de anode en cathode. Op een gegeven moment is dat vrij lithium echt op. Goede zonnepanelen hebben een vermogensdegradatie van 0,11% per jaar.

[ Voor 46% gewijzigd door cj1 op 14-01-2025 13:45 . Reden: Als ik Domba's reactie... ingevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
cj1 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 20:26:
[...]

Voor de minder snelle lezer: 3000 cycles is daarbij equivalent met 5,1 jaar.

Welk capaciteit in kWh verwacht @Domba dat zo'n 20 kWh Pylontech H3-force batterij nog heeft nadat daar in zo'n huis-tuin-en-keuken situatie (5,1 maal 25.376 kWh =) 129.418 kWh doorheen is gegaan?
Tussen de 100-70% he.

Wat is jouw doel in dit topic? Je komt met de deur in huis gevallen valt mensen af, maakt nogal boude statements over van alles en meer en dan? Of ik heb het mis he, dat kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

bokkow schreef op zondag 12 januari 2025 @ 21:02:
[...]
Wat is jouw doel in dit topic? Je komt met de deur in huis gevallen valt mensen af, maakt nogal boude statements over van alles en meer en dan? Of ik heb het mis he, dat kan ook.
Mijn doel is het toetsen van mijn berekeningen en aannames.

Tijdens het laden en testen van wat 18650 cellen had ik wat tijd over. Ik was onlangs op onbalansmarkt.com aangelopen, en dacht met die kWh-data kan ik eens een berekening maken.

Maar wat vindt jij mijn meest boude bewering hier? Het "afval"? Bij het draadje over "zelf een Powerwall bouwen" zie ik de oude lithium-autobatterijen naar de milieustraat gaan. Op oude lithiumbatterijen gaat hier in Nederland nauwelijks iemand hergebruik toepassen, dus hebben een restwaarde die nihil is. Die 32x50Ah=1600Ah koop je nu, en de prijs is dalend, nieuw voor € 96 als prismatic. Afgezien van 32 losse cellen gaan testen op capaciteit. Dat zie ik niet snel gebeuren, op een incidentele hobbyist na.

Oh ja, en ik vraag mij af of iemand Zonneplan de vraag heeft gesteld waarom Zonneplan ruim 2,3 maal cycles aan garantie geeft in vergelijking met de batterijfabrikant (Pylontech), en wat daarop het antwoord was.

[ Voor 9% gewijzigd door cj1 op 12-01-2025 22:26 . Reden: Oh ja, toegevoegd. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Domba
@Peterhardenberg Het is niet mijn jaarafrekening,
ik ben een eigenverbruik eerst thuisaccu gebruiker.
Ik kijk wel actief rond, naar jaarrekeningen met een onbalans accu om deze te vergelijken tov eigenverbruik inzet van de thuisaccu en daarbij kijk ik naar de totale energie jaarrekening omdat het zo moeilijk te vergelijken is. Inzet voor onbalans geeft op moment nog meer ct/kWh dan je met eigenverbruik kunt behalen, maar is er pas 9-11 maanden.

Ik heb geen geloof in het onbalansaccu concept, omdat het zoveel extra kWh's transport geeft op laagspannings netvlak tussen slimme meter en LS-trafo, 10-12MWh/j meer aan afname en 8-10MWh/j extra teruglevering boven op het normale gebruik van de aansluiting.
Wat in zo'n schril contrast staat met een thuisaccu ingezet voor eigenverbruik en uitgestelde teruglevering, waarbij zoveel minder kWh's heen en weer gaan tussen slimme meter en LS-trafo, dat je geen glazen bol nodig hebt, dat het geen jaren gaat duren met aanpassingen die het gaan ontmoedigen.

Ik verwacht ook weer niet dat aansturing door energieleverancier geheel zal verdwijnen, maar verschuiven, bijv naar lokale markten die de netcongestie verlagen en verwacht dat de kWh's die via de accu gaan verder terugzakken naar gem. <10ct/kWh.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
[...]

[...]

[...]

[Afbeelding]

Beste mede collega's. Ik heb eens naar de garantievoorwaarden gekeken. Mijn conclusie is het volgende <jou verhaal en bevindingen>. Kijken jullie dr ook zo naar? Zoja, is het een idee dit op te nemen in de TS?

Dit smoelt toch net ff wat beter. @bokkow in de grootste zin van het woord en ondergetekende hebben de nodige tijd gestopt in de TS. Die was er niet eens. Dan doe je met name @bokkow toch best tekort vind ik met de start van je post. Zonde. Misschien niet bewust maar bedenk dat er tweakers zijn ook in dit topic die de nodige vrije uurtjes stoppen in onderzoek en dit dan ook delen met anderen zodat ook hun er voordeel van hebben.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Guidoweb55
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-09 21:44
Zullen we stoppen elkaar te overtuigen over de garantievoorwaarden en het gewoon weer hebben over de functionaliteit van de batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Laatst online: 20:14
Guidoweb55 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 07:41:
Zullen we stoppen elkaar te overtuigen over de garantievoorwaarden en het gewoon weer hebben over de functionaliteit van de batterij?
Goed idee. Want niemand schijnt de exacte garantievoorwaarden te weten ondanks aanschaf.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Guidoweb55 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 07:41:
Als je over een onderwerp iets niet weet is dat niet erg om uit te zoeken. Te delen. Daar is nu net tweakers voor toch?

Edit:

Simpel gedacht misschien m.b.t. garantie. Ik zou het niet meer dan normaal vinden dat als er Nexus garantie issues zijn dat je naar de leverancier gaat van het systeem. Zonneplan dus! Als Zonneplan in haar garantievoorwaarden heeft staan dat het 6000 cycli geeft met SoH van 70% minimaal dan is dat hun probleem als de batterij daar voor die tijd niet aan voldoet. Als fabrikant onbalans uitsluit is dat nog geen probleem voor de Nexus bezitter. Die is een overeenkomst met Zonneplan aangegaan. Het wordt anders als Zonneplan omkiept.

Een cyclus blijft 20 kWh laden en ontladen. In mijn ogen is laden met 10 kWh en dat direct weer ontladen met 10 kWh en dit herhalen geen 2 cycli. Nog steeds 1. Dus ik snap even niet hoe zonneplan dan door korte laad en ontlaadactie de cycli kan opschroeven? Los van het feit dat je de batterij van je klant wilt slopen binnen je eigen gestelde garantie periode en onttevreden klanten krijgt.

Natuurlijk moeten garanties helder zijn maar ik denk dat door een doolhof van voorwaardes / tegenstrijdigheden het de klant soms niet makkelijker wordt gemaakt of de klant niet eens begint aan de kleine lettertjes. Ik moet toegeven dat ik die vaak ook niet lees. Het gaat al tientallen jaren goed.

Maar laten we een onderwerp niet uit de weggaan als we iets niet weten. Dat is nu net de kracht van dit platform!

[ Voor 65% gewijzigd door Devke op 13-01-2025 09:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Devke schreef op maandag 13 januari 2025 @ 01:44:
[...]
Dan doe je met name @bokkow toch best tekort vind ik met de start van je post. Zonde. Misschien niet bewust maar bedenk dat er tweakers zijn ook in dit topic die de nodige vrije uurtjes stoppen in onderzoek en dit dan ook delen met anderen zodat ook hun er voordeel van hebben.
Zeker niet bewust. mede doel van mijn post was om te achterhalen of er misschien wel ergens duidelijke garantievoorwaarden zijn bij de Nexus, hoe je inzicht krijgt in de capaciteit van je Nexus batterij, en of er enige verplichting vanuit Zonneplan is om ook iets te doen met jouw accu (inspanningsverplichting).

Anders heeft Zonneplan de mogelijkheid jouw accu op 40-50% SoC te laten staan tot de 7 jaar zijn uitgezeten. Sinds de komst van een thuisverbruiksmogelijkheid is dat risico deels weggevallen.

Het omvallen van een energieleverancier lijkt mij een reëel risico. Dan is het enige dat rest de fabrieksgarantie, die er dan niet is.

Zelf heb ik geen zin meer in een project waar meer dan 50% kans is dat er geld bij moet. Dan doe ik het liever op Domba's manier met eilandbedrijf en soms wat uitgestelde EPEX teruglevering. Laat ik mijn vrijgekomen netaansluiting (door zonnepanelen gereduceerd tot 60% vermogen) wel vrij onbenut.

[ Voor 0% gewijzigd door cj1 op 13-01-2025 13:32 . Reden: vrij -> onbenut ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Biet80
[...]

[...]

Wat is 1 cyclus bij een LiFePo4-accu?
Een cyclus bij een LiFePO4-accu (Lithium IJzer Fosfaat) verwijst naar het proces van het volledig opladen van de accu tot zijn maximale capaciteit en vervolgens het volledig ontladen ervan tot een bepaald minimumniveau. In de context van accucycli wordt meestal bedoeld dat een accu van 100% tot ongeveer 0-20% wordt ontladen en weer terug opgeladen naar 100%.

Het is echter belangrijk om te weten dat een volledige cyclus niet noodzakelijkerwijs in één keer hoeft plaats te vinden. Bijvoorbeeld, als je een accu van 100% naar 50% ontlaadt en vervolgens weer oplaadt tot 100%, en daarna opnieuw ontlaadt van 100% naar 50%, dan zou dit samen als één volledige cyclus worden beschouwd (50% + 50%).
https://www.offgridcentru...lus-bij-een-lifepo4-accu/

Een cyclus is niet iets dat zonneplan kan herdefiniëren.

[...]

[Afbeelding]

5. Zonneplan stelt 6.000 cycles in plaats van de 8.000 Pylontech cycles. Waar is die afname op gebaseerd? Zonneplan's marketing stelt de zaken vaak mooier voor dan de werkelijkheid is. Ga eens uit van iets in het midden tussen de Pylontech garantie en Zonneplan: 4.000 cycles kWh equivalent 136 duizend kWh.
Het midden van 6000 en 8000 is 4000?
In 2024 werd er volgens onbalansmarkt.com gemiddeld 24.474 kWh door een gemiddelde 20 kWh accu heen gejaagd (10,5 maanden lineair omgerekend naar 12 maanden). Dan blijft er misschien een levensduur van 5,5 jaar over. Daarna is je batterij afval (en misschien grondstof voor een nieuwe).
24474 / (20 * 2) = 612 cycli => 3365 in 5,5 jaar.
Devke schreef op maandag 13 januari 2025 @ 08:32:
[...]

Een cyclus blijft 20 kWh laden en ontladen. In mijn ogen is laden met 10 kWh en dat direct weer ontladen met 10 kWh en dit herhalen geen 2 cycli. Nog steeds 1.
10kWh laden en daarna ontladen is 0,5 cyclus ;)
cj1 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:22:
[...]

Zeker niet bewust. mede doel van mijn post was om te achterhalen of er misschien wel ergens duidelijke garantievoorwaarden zijn bij de Nexus, hoe je inzicht krijgt in de capaciteit van je Nexus batterij, en of er enige verplichting vanuit Zonneplan is om ook iets te doen met jouw accu.
Een gevalletje: de toon maakt de muziek. En als je het echt heel graag wilt weten staat het je vrij om zonneplan te vragen. Het is niet de verantwoordelijkheid van de mensen die hem hebben gekocht om die informatie paraat te hebben.
Anders heeft Zonneplan de mogelijkheid jouw accu op 40-50% SoC te laten staan tot de 7 jaar zijn uitgezeten. Sinds de komst van een thuisverbruiksmogelijkheid is dat risico weggevallen.

Het omvallen van een energieleverancier lijkt mij een reëel risico. Dan is het enige dat rest de fabrieksgarantie, die er dan niet is.
Dat risico bestaat altijd. Van Moof / Fisker, ik noem maar iets. Maar je kunt ook met een shit product blijven zitten terwijl de fabrikant nog wel bestaat; looking at you Sonos.
Zelf heb ik geen zin meer in een project waar meer dan 50% kans is dat er geld bij moet. Dan doe ik het liever op Domba's manier met eilandbedrijf en soms wat uitgestelde EPEX teruglevering. Laat ik mijn vrijgekomen netaansluiting (door zonnepanelen gereduceerd tot 60% vermogen) wel vrij.
Kun je eens iets meer uitleggen over die 50% kans en hoeveel geld er dan bij moet? En waarom eilandbedrijf + uitgestelde EPEX teruglevering een kleiner risico vormt in de terugverdienperiode? (Als het uberhaupt lukt om terug te verdienen.)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:54
Het doel van je post is niet achterhalen als je van alles stelt, en nu weer, zonder dat je weet of dat klopt.
Vraag na wat de fabrieksgarantie is bij Zonneplan, zodat je het duidelijk hebt in plaats van allerlei beweringen doen zonder het te weten.

edit:
Net te laat

[ Voor 5% gewijzigd door SidewalkSuper op 13-01-2025 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Biet80 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:23:
[...]

[...]

https://www.offgridcentru...lus-bij-een-lifepo4-accu/

Een cyclus is niet iets dat zonneplan kan herdefiniëren.

[...]

Het midden van 6000 en 8000 is 4000?

[...]

24474 / (20 * 2) = 612 cycli => 3365 in 5,5 jaar.

[...]

10kWh laden en daarna ontladen is 0,5 cyclus ;)

[...]

Een gevalletje: de toon maakt de muziek. En als je het echt heel graag wilt weten staat het je vrij om zonneplan te vragen. Het is niet de verantwoordelijkheid van de mensen die hem hebben gekocht om die informatie paraat te hebben.

[...]

Dat risico bestaat altijd. Van Moof / Fisker, ik noem maar iets. Maar je kunt ook met een shit product blijven zitten terwijl de fabrikant nog wel bestaat; looking at you Sonos.

[...]

Kun je eens iets meer uitleggen over die 50% kans en hoeveel geld er dan bij moet? En waarom eilandbedrijf + uitgestelde EPEX teruglevering een kleiner risico vormt in de terugverdienperiode? (Als het uberhaupt lukt om terug te verdienen.)
Kleine correctie. Ik had het over 2 keer de lus doorlopen van 10 kWh laden en ontladen. Dat is 1 cyclus 😜. In jouw voorbeeld is het idd een halve.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
cj1 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 10:22:
[...]

Zeker niet bewust. mede doel van mijn post was om te achterhalen of er misschien wel ergens duidelijke garantievoorwaarden zijn bij de Nexus, hoe je inzicht krijgt in de capaciteit van je Nexus batterij, en of er enige verplichting vanuit Zonneplan is om ook iets te doen met jouw accu.

Anders heeft Zonneplan de mogelijkheid jouw accu op 40-50% SoC te laten staan tot de 7 jaar zijn uitgezeten. Sinds de komst van een thuisverbruiksmogelijkheid is dat risico weggevallen.

Zelf heb ik geen zin meer in een project waar meer dan 50% kans is dat er geld bij moet. Dan doe ik het liever op Domba's manier met eilandbedrijf en soms wat uitgestelde EPEX teruglevering. Laat ik mijn vrijgekomen netaansluiting (door zonnepanelen gereduceerd tot 60% vermogen) wel vrij.
Als je naar de algemene voorwaarden en aansturingsvoorwaarden thuisbatterij kijkt kun je e.a. te weten komen. Deze zitten bij een bestelling bij. Ik had ze in de mail staan bij de (gecancelde) bestelling. Ik heb de mail nog maar kan de voorwaarden niet meer downloaden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Laatst online: 12-08 01:50

NightHawk4

Lotte is Liev :>

John245 schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:22:
[...]

@cj1
Nog erger is dat de Nexus eigenaren geen idee hebben hoe de garantie gaat werken.

Krijg je een nieuwe batterij? Zegt ZP 99% gebruikt je krijgt 1% van de batterij uitgekeerd. En in het laatste geval wat waren de kosten voor de omvormer en wat waren de kosten voor de batterij.

Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat er geen Nexus eigenaar is die diep doorgevraagd heeft over de garantie.
Waarom ik niet doorgevraagd heb heb ik eerder al een keer aangegeven op basis van berekeningen en wat er vervangen gaat worden. Prijzen van een losse 5kWh Pylontech zijn over 5 jaar natuurlijk ook veel minder dan vandaag de dag. Als er een probleem is klop ik bij ZP aan en dan zie ik het wel.

Garantie wordt vandaag de dag veel teveel opgehemeld. Garantie hebben (of denken te hebben) is één ding maar het krijgen is een heel ander verhaal. Dan krijg je net als met verzekeraars alle kleine lettertjes voor je giechel.

Installatie en onderhoud is al één ding. Gecertificeerde installateurs volgens fabrikant anders heb je al een probleem (leuk voor alle thuis installateurs). Daarnaast het gebruik en slijtage ervan en ga zo maar door.

Vond wel de limited warranty van Victron online, kan nou niet echt zeggen dat je daar zo vrolijk van wordt. Dus als de Nexus vergelijkbare voorwaarden heeft kan je eigenlijk alleen ZP aanspreken en mag je gewoon zelf lappen als het zover is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Devke schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:17:
[...]

Als je naar de algemene voorwaarden en aansturingsvoorwaarden thuisbatterij kijkt kun je e.a. te weten komen. Deze zitten bij een bestelling bij.
Bedankt voor deze duidelijkheid. Hoef ik niet verder online naar voorwaarden te zoeken.

Weet iemand misschien wat er voor bouwvorm cellen in de Pylontech H3 force steken? Prismatisch? Pouch? Cylindervorm?

[ Voor 14% gewijzigd door cj1 op 13-01-2025 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rvzoggie
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 13-09 20:07
NightHawk4 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:12:
[...]

Waarom ik niet doorgevraagd heb heb ik eerder al een keer aangegeven op basis van berekeningen en wat er vervangen gaat worden. Prijzen van een losse 5kWh Pylontech zijn over 5 jaar natuurlijk ook veel minder dan vandaag de dag. Als er een probleem is klop ik bij ZP aan en dan zie ik het wel.

Garantie wordt vandaag de dag veel teveel opgehemeld. Garantie hebben (of denken te hebben) is één ding maar het krijgen is een heel ander verhaal. Dan krijg je net als met verzekeraars alle kleine lettertjes voor je giechel.

Installatie en onderhoud is al één ding. Gecertificeerde installateurs volgens fabrikant anders heb je al een probleem (leuk voor alle thuis installateurs). Daarnaast het gebruik en slijtage ervan en ga zo maar door.

Vond wel de limited warranty van Victron online, kan nou niet echt zeggen dat je daar zo vrolijk van wordt. Dus als de Nexus vergelijkbare voorwaarden heeft kan je eigenlijk alleen ZP aanspreken en mag je gewoon zelf lappen als het zover is.
Ik heb bij de aanschaf van mijn laadpaal ook niet gekeken naar garantie (van zonneplan). Software deed niet wat het moest doen... ik gebeld en een week later hing er de nieuwe variant die ze tegenwoordig aanbieden. Alles kostenloos. Enige ervaring hoe ze met garantie omgaan geeft geen garantie voor de toekomst maar zou mij meer vertrouwen geven om hier de thuisbatterij te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

Devke schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:17:
[...]

Als je naar de algemene voorwaarden en aansturingsvoorwaarden thuisbatterij kijkt kun je e.a. te weten komen. Deze zitten bij een bestelling bij. Ik had ze in de mail staan bij de (gecancelde) bestelling. Ik heb de mail nog maar kan de voorwaarden niet meer downloaden.
Bij een speurtocht naar het Zonneplan P1-ding, de "zonneplan connect" kwam ik toevallig de garantievoorwaarden thuisbatterij (de Nexus) tegen op service.zonneplan.nl, kopje "Over Zonneplan", bolletje "Voorwaarden en garanties", getiteld "Zonneplan Thuisbatterijsysteem Garantievoorwaarden 1.0".

Die voorwaarden geven heel wat duidelijkheid. Echter niet hoe gemeten wordt welke capaciteit de batterij nog heeft. Van "de dagwaarde van het defecte onderdeel van het Systeem" wordt ik niet blij. Doorgaans is een dagwaarde erg laag, er wordt ook niet expliciet gemaakt dat de dagwaarde bepaald wordt op basis van de resterende levensduur. Dat zou de zaak wat aantrekkelijker maken. Bij Zonneplan mag je namelijk voor de Nexus een levensduur van 15 jaar of 7000 cycles verwachten volgens dit artikel.

[ Voor 23% gewijzigd door cj1 op 14-01-2025 20:17 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

cj1 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 20:05:
[...]

Bij een speurtocht naar het Zonneplan P1-ding, de "zonneplan connect" kwam ik toevallig de garantievoorwaarden thuisbatterij (de Nexus) tegen op service.zonneplan.nl, kopje "Over Zonneplan", bolletje "Voorwaarden en garanties", getiteld "Zonneplan Thuisbatterijsysteem Garantievoorwaarden 1.0".

Die voorwaarden geven heel wat duidelijkheid. Echter niet hoe gemeten wordt welke capaciteit de batterij nog heeft. Van "de dagwaarde van het defecte onderdeel van het Systeem" wordt ik niet blij. Doorgaans is een dagwaarde erg laag, er wordt ook niet expliciet gemaakt dat de dagwaarde bepaald wordt op basis van de resterende levensduur. Dat zou de zaak wat aantrekkelijker maken. Bij Zonneplan mag je namelijk voor de Nexus een levensduur van 15 jaar of 7000 cycles verwachten volgens dit artikel.
Hoe bedoel je precies hoe er gemeten moet worden hoeveel capaciteit de batterij nog heeft? Is daar een verschillende protocol voor dat zoveel afwijking zou geven dan?

En garantie is altijd op basis van dagwaarde tenzij anders vermeld staat, daarom zijn fietsverzekeringen best wel hoog als die nieuwwaarde vergoeden de eerste paar jaar. Je hebt gewoon afschrijving op apparatuur en (bijna) elke fabrikant die iets levert met een stekker zal geen nieuwe apparatuur leveren maar de boel repareren of gereviseerde vervanging regelen.
Die pylontech modules zie ik nu al online staan voor rond de €1300, en die zullen alleen maar goedkoper worden. Mijns inziens zijn de loonkosten hoger dan de materiaalkosten tegen die tijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yLr2773_6XIvQ_qA7pzW8yrJAEk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/B7OED4onidCOlLu3ofMpD1qt.jpg?f=user_large

Ik ga er dus vanuit (als het niet zo is ga ik dan wel stampij maken) dat ZP het proces van het defect oplossen volgt. ;)

En voordat we de discussie krijgen of ZP er tegen die tijd nog wel is, er gaan meer groothandels failliet dan energieleveranciers :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cj1
  • Niet online

cj1

NightHawk4 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:48:
[...]
Hoe bedoel je precies hoe er gemeten moet worden hoeveel capaciteit de batterij nog heeft? Is daar een verschillende protocol voor dat zoveel afwijking zou geven dan?
BYD maakt de garantiecapaciteit en meetmethode van de LVL15.4 heel expliciet: het gaat over de kWh qua capaciteit.

Testen bij 25-28ºC, ontladen CC->10 minuten pauze->laden CC->10 minuten pauze->ontladen CC.

Resterende energie = integraal van ontlaadtijd en stroom vermenigvuldigd met de spanning.

Bij BYD kan dus geen discussie meer ontstaat over de toe te passen meetmethode.

Voor mij is die meetmethode echter al reden om bij BYD af te haken:
  • de temperatuur van 26,5ºC is te hoog: 25ºC is normaal
  • de temperatuur tolerantie ±1,5ºC is te krap en lastig bij metingen in het veld: ±2ºC is normaal (dus ±2,5ºC o.b.v. significante cijfers)
  • Constant Current vind ik achterhaald, Constant Power is de methodiek die bij de 300+ Ah prismatische cellen sinds ongeveer 2022 wordt toegepast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V9TRC00R3p6D0rMRfG73WRx4S1w=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JKpWPSr37mnyfP8YxwcN6EAo.png?f=user_large
NightHawk4 schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 11:48:
[...]
En garantie is altijd op basis van dagwaarde tenzij anders vermeld staat, daarom zijn fietsverzekeringen best wel hoog als die nieuwwaarde vergoeden de eerste paar jaar. Je hebt gewoon afschrijving op apparatuur en (bijna) elke fabrikant die iets levert met een stekker zal geen nieuwe apparatuur leveren maar de boel repareren of gereviseerde vervanging regelen.
Die pylontech modules zie ik nu al online staan voor rond de €1300, en die zullen alleen maar goedkoper worden. ...
Ik zit niet in verzekeringsland, ben onbekend met de definitie van "dagwaarde". Hoe explicieter omschreven hoe meer helder voor mij de kwestie wordt.

Dus tegen de tijd van de garatieclaims ga je waarschijnlijk een credit krijgen uit de 3 genoemde opties, en is de eventuele uitkering op basis van resterende dagwaarde vermoedelijk tientjeswerk maximaal €300.

Daarnaast vind ik problematisch bij de Pylontech Force H3 batterij dat Pylontech als fabrikant nou niet bepaald een fantastische geschiedenis heeft qua betrouwbare batterijen uitleveren.

Je krijgt ook geen inzicht in de opbouw/bouwkwaliteit van deze nieuwe H3 batterij:
  • Wat voor cellen steken er in de Force H3? Prismatisch (voorkeur), Cilindervorm of Pouch (moeilijk(er) betrouwbaar te krijgen)
  • Heeft de batterijfabrikant de belangrijke instructies van de celfabrikant opgevolgd? (sinds een akkefietje bij Festool met volledig ingegoten Elco's heb ik weinig blind vertrouwen in zelfs gerenommeerde fabrikanten)
  • Welke maatregelen heeft de batterijfabrikant genomen om een lange levensduur te bereiken?
  • Wat wil de batterijfabrikant vertellen over de kwaliteitscontroles?
De werkwijze van Pylontech om te schrijven dat de condities van de cycle-test op te vragen zijn, en dan krijg je retour 2 zinnetjes wekt wrevel. Schrijf die tekst in de handleiding/datasheet en bespaar mij het gedoe.
This condition refers to the room temperature of 25°C. The battery charge and discharge current does not exceed 0.5C.

[ Voor 1% gewijzigd door cj1 op 15-01-2025 15:07 . Reden: link naar akkefietje met Festool en volledig ingegoten Elco's ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aritmeester
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 11:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KxKFeiK_bmOp07D9J-G6WeUo8yI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JYW06E72rJejXkpLE1OmEFd6.png?f=user_large

Accu staat stabiel op 100% maar 'verbrand' wel Powerplay 'vergoeding' 🤔

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
aritmeester schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 13:30:
[Afbeelding]

Accu staat stabiel op 100% maar 'verbrand' wel Powerplay 'vergoeding' 🤔
De standbykosten zijn vrij hoog op het moment ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
edit: delete

[ Voor 91% gewijzigd door TKroon op 15-01-2025 13:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Zeker weten dat je de live pagina hebt want ik zie alle Zonneplanners in de min staan. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
Devke schreef op maandag 13 januari 2025 @ 08:32:
[...]

Als je over een onderwerp iets niet weet is dat niet erg om uit te zoeken. Te delen. Daar is nu net tweakers voor toch?

Edit:

Simpel gedacht misschien m.b.t. garantie. Ik zou het niet meer dan normaal vinden dat als er Nexus garantie issues zijn dat je naar de leverancier gaat van het systeem. Zonneplan dus! Als Zonneplan in haar garantievoorwaarden heeft staan dat het 6000 cycli geeft met SoH van 70% minimaal dan is dat hun probleem als de batterij daar voor die tijd niet aan voldoet. Als fabrikant onbalans uitsluit is dat nog geen probleem voor de Nexus bezitter. Die is een overeenkomst met Zonneplan aangegaan. Het wordt anders als Zonneplan omkiept.

Een cyclus blijft 20 kWh laden en ontladen. In mijn ogen is laden met 10 kWh en dat direct weer ontladen met 10 kWh en dit herhalen geen 2 cycli. Nog steeds 1. Dus ik snap even niet hoe zonneplan dan door korte laad en ontlaadactie de cycli kan opschroeven? Los van het feit dat je de batterij van je klant wilt slopen binnen je eigen gestelde garantie periode en onttevreden klanten krijgt.

Natuurlijk moeten garanties helder zijn maar ik denk dat door een doolhof van voorwaardes / tegenstrijdigheden het de klant soms niet makkelijker wordt gemaakt of de klant niet eens begint aan de kleine lettertjes. Ik moet toegeven dat ik die vaak ook niet lees. Het gaat al tientallen jaren goed.

Maar laten we een onderwerp niet uit de weggaan als we iets niet weten. Dat is nu net de kracht van dit platform!
Klopt, maar wat ik nu vooral lees is elkaar proberen te overtuigen op basis van aannames en eigen zienswijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:39
Potver we worden toch weer eruit gelopen door Frank Energie. :O

Ben benieuwd of dit handelen echt een commodity kan worden, waarbij iedereen met een batterij en omvormer gewoon shopt voor het beste algoritme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online

Ik heb hem sinds gisteren ook draaien :) Ik weet niet of je betrokken bent geweest bij het maken van het HomeyScript / het interval, maar het valt me op dat er in de ranking meerdere gebruikers zijn met 130%+ aan metingen ontvangen/verwacht. Heeft dit met het script te maken, het elke minuut versturen van de data, of de berekening aan de serverzijde van onbalansmarkt.com?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• veerle91
Volgens mij is het aantal updates dat ontvangen kan worden gebaseerd op de Home Assistant integratie die minder vaak data stuurt. De Home Assistant integratie stuurt iedere 5 minuten data en de Homey app haalt iedere 100 seconden nieuwe data op.

[ Voor 7% gewijzigd door veerle91 op 16-01-2025 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
Ik heb zojuist bericht gehad dat de centrale de btw aangifte over kwartaal 4 gedaan heeft.
Kennelijk is de kor nog niet toegepast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:54
ApexAlpha schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 09:16:
Potver we worden toch weer eruit gelopen door Frank Energie. :O

Ben benieuwd of dit handelen echt een commodity kan worden, waarbij iedereen met een batterij en omvormer gewoon shopt voor het beste algoritme.
Frank Energie gebruikers krijgen een extra korting uit de zak van Frank zelf, waardoor de getallen niet 1 op 1 als handelsresultaat vergeleken kunnen worden. Vandaag echter wel een significant verschil alsnog.

[ Voor 5% gewijzigd door SidewalkSuper op 17-01-2025 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Guidoweb55 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 07:21:
Ik heb zojuist bericht gehad dat de centrale de btw aangifte over kwartaal 4 gedaan heeft.
Kennelijk is de kor nog niet toegepast
Dus je moet BTW afdragen? Je wordt gezien als ondernemer en verkoopt stroom (teruglevering).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guidoweb55
Devke schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 12:00:
[...]

Dus je moet BTW afdragen? Je wordt gezien als ondernemer en verkoopt stroom (teruglevering).
Nee. 0 aangifte verwacht ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefan1512
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:50
SidewalkSuper schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:55:
[...]

Frank Energie gebruikers krijgen een extra korting uit de zak van Frank zelf, waardoor de getallen niet 1 op 1 als handelsresultaat vergeleken kunnen worden. Vandaag echter wel een significant verschil alsnog.
Kennelijk inderdaad, daar waren ze tot de update van gisteren niet erg duidelijk in maar ons 'handelsresultaat' is dus incl. de Frank Slim korting. Dit bedrag zou je ontladen en geladen kWh moeten compenseren voor de opslag per kWh. Voor laden geldt een opslag van 1,825 ct/kWh als ik mij niet vergis. Ontladen heb ik geen idee van maar lijkt rond de 1,5 ct te liggen.

edit:
Over duidelijk gesproken,.. dat is die Slim korting dus ook niet bepaald.
Gisteren 1,10 en vandaag momenteel 1,11. Gisteren totaal 32 laden en 32 ontladen en vandaag staat de teller op 19 laden en 31 ontladen. Misschien maar eens informeren hoe ze aan dat bedrag komen 8)7

[ Voor 16% gewijzigd door stefan1512 op 17-01-2025 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13:18
CryptoCake schreef op zondag 18 augustus 2024 @ 12:11:
[...]

Niet eens een nieuwe kabel. In plaats van dat de COM kabel direct in P1 van de 4P splitter zit, plug je hem in de gemodde rj45 koppelstuk icm de esp32. En vanuit koppelstuk een kleine utp kabel naar P1 van de 4P splitter. Dus je steekt dit gevaarte er tussen.
Het enige wat het doet is: voeding onderbreken, of hervatten.
Even een throwback naar dit bericht van @CryptoCake.
Heeft iemand zo'n module (feitelijk een rj45 onderbreker wat aan te sturen is via HA of Homey oid) ergens vandaan? Of is dat echt zelfbouw? En indien zelfbouw? Hoe zet je dat op?
Pagina: 1 ... 35 ... 63 Laatste