Ow maar dan begrijp je me verkeerd. Het gaat nog steeds om het oplossen van onbalans. Maar de opbrengst per cyclus mag best lager voor een hogere totaal opbrengst. En misschien wordt de onbalans niet zo groot als er eerder actie wordt ondernomen.
De Nexus handelt zeker bij €1895,- bij €900 volgens mij ook en bij €300 niet. Maakt ook niet heel erg uit, het gaat om het idee.
Als de Nexus al was gaan handelen bij 12 (prijs €140,-) misschien hadden we dan de onbalans van 2 t/m 9 kunnen voorkomen. Ook als we het niet hadden kunnen voorkomen was het toch een mogelijkheid om de balans te herstellen
en geld te verdienen.
Je bent letterlijk stroom aan het weggooien namelijk.
Een WKK verwarmd de kassen ook gewoon full pull als er een stroomoverschot is op de onbalansmarkt, ja ook als er geen plantjes staan.
En dan wil ik graag nog even verder rekenen met jouw voorbeeld:
Als de batterij bij 6000 cycli stuk gaat en hij heeft €8000 gekost, dan is de waarde van je systeem in je voorbeeld met 4011 cycli nog ((6000-4011)/6000)*8000= € 2652 waard.
In je voorbeeld met 5110 cycli nog ((6000-5110)/6000)*8000= €1186 waard.
En ik begrijp dat die stuk-gaan-grens van 6000 cycli een enigszins willekeurig getal is, want hij kan wellicht langer mee, maar het voorbeeld geeft wel aan dat je voor die €450 extra opbrengst wel het drievoudige (!!!) aan afschrijving kwijt bent. Dat versterkt ook mijn punt hierboven dat de Nexus met de helft aan cycli misschien wel 90% van de opbrengst kan realiseren.
In beide gevallen doet het aantal cycli er voor de garantie niet toe want het blijft onder de 6000.
Als hij na 7 jaar en 1 maand stuk gaat heb je in beide gevallen geen garantie meer. Gaat hij na 6 jaar en 11 maand stuk dan heb je in beide gevallen garantie.
Het voornaamste onderdeel is ook de capaciteitsgarantie. Als het systeem nog werkt heb je in beide gevallen een capaciteitsgarantie van 70%. Omdat we de 6000 cycli niet aantikken is mijn aanname dat de 7 jaar de grootste impact gaan hebben op de resterende capaciteit.
In mijn ogen kun je de restwaarde niet simpelweg extrapoleren door de gemiddelde opbrengst van een cyclus.
Dat zou betekenen dat een systeem met 7 cycli in 7 jaar en een opbrengst van €10,- per cyclus een hogere restwaarde heeft dan een systeem wat 700 cycli heeft gedraaid in 7 jaar met een opbrengst van €1,- per cyclus.
Als ik je goed begrijp zou een systeem dat exact 6000 cycli heeft gedraaid in 7 jaar niets meer waard zijn omdat hij "compleet is afgeschreven", dit systeem heeft nog een garantie op een restcapaciteit van 70%.
Dus:
- helft aan afschrijving
- helft aan (ont)laadverliezen
- nog steeds erg hoge opbrengst, maar veel hogere € per gelade kWh.
- veel meer capaciteit op je (waarschijnlijk) 3x25A aansluiting. Als de Nexus bezig is is nog maar 40% van je aansluiting beschikbaar voor jezelf namelijk. (Hier wordt het opladen van de auto met load balancing vaak uitgesteld omdat de Nexus zijn weggegooide stroom weer bij moet laden.)
1,5 cyclus = 30kWh laden, dat is 3 uur potentieel loadbalancing
2 cycli = 40kWh laden, dat is 4 uur potentieel loadbalancing
Dan moet je creatief zijn met de congestie in je eigen huis.
Onze auto laadt bijna altijd met 6A gedurende de avond en nacht, geen enkel probleem.
Het is maar net wat je belangrijker vindt, je kunt het ook zo inrichten in de meterkast dat je laadpaal de Nexus niet mee meet. Dan gaat de Nexus balancen als je de auto aan het laden bent.
Water is pas echt lekker als het bij de brouwerij is geweest...