Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stefan1512
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:50
DjaZo schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:55:
[...]

Kun je alvast iets delen? Misschien kunnen andere tweakers helpen en kunnen we zo tot een mooi Nexus dashboard komen?

Ik wil ben ook aan het kijken hoe ik het op- en ontladen tegen Onbalansprijzen inzichtelijk kan maken via Home Assistant, maar mogelijk dat iemand dit al heeft?

Ik heb de Nexus 20 kWh en lees deze uit via de ModBus (via Waveshare RS485) oplossing van Dominic-070 (Dominic-070 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:16:) en haal de Tennet onbalansprijzen via “Aten”.
Of het correct werkt kan ik pas eind feb vertellen omdat januari de eerste maand gaat zijn waar ik het volledig bij heb kunnen houden maar ik heb in HA (ben slechts beginner dus wellicht kan het slimmer..):
- utility helper gemaakt voor batterij ontladen (reset elk uur)
- utility helper gemaakt voor batterij laden (reset elk uur)
- template helper voor kosten (kwh laden x EPEX uurprijs)
- template helper voor opbrengsten (kwh ontladen x EPEX uurprijs)
- template helper voor kosten in maand (reset elke maand)
- template helper voor opbrengsten in maand (reset elke maand)
en tot slot:
- template helper voor EPEX correctie (kosten helper - opbrengsten helper = correctie) reset weer elke maand

Zo ziet dat er dan uit:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z1QQQXj6ikz6UW6kb6-xkY314Dk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/y46IXXyuMxsNVJo9pz05CWH1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leksts
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 17:54
Even ter dubbelcheck, welk tarief hanteer je voor de kosten?
EPEX? Of EPEX + BTW + handling fee?

Stel het EPEX tarief is 20ct, dan betalen wij Zonneplan 20ct * 1,21 + 2 ct = 26,2ct

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22-09 08:11
Ik heb wat we aan Zonneplan betalen ingesteld en 1 optelling zonder energiebelasting en btw.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
leksts schreef op zondag 5 januari 2025 @ 13:18:
Even ter dubbelcheck, welk tarief hanteer je voor de kosten?
EPEX? Of EPEX + BTW + handling fee?

Stel het EPEX tarief is 20ct, dan betalen wij Zonneplan 20ct * 1,21 + 2 ct = 26,2ct
Goed punt, ik heb nu gewoon de Nordpool integratie gebruikt waarin ik inderdaad de fee's en BTW verwerkt heb. Ik zou denken dat de Frank Slim korting kijkt naar het aantal kWh geladen en ontladen om daarop weer de correctie te geven. Dat zou in mijn geval dan bij deze prijzen in moeten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leksts
Robindd schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:53:
Ik heb wat we aan Zonneplan betalen ingesteld en 1 optelling zonder energiebelasting en btw.
Als je de dynamische stroomprijs uit de Zonneplan integratie haalt gaat het goed ja. Als je de EPEX prijs ergens anders vandaan haalt moet je die waardes er nog wel bij optellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leksts
stefan1512 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:58:
[...]

Goed punt, ik heb nu gewoon de Nordpool integratie gebruikt waarin ik inderdaad de fee's en BTW verwerkt heb. Ik zou denken dat de Frank Slim korting kijkt naar het aantal kWh geladen en ontladen om daarop weer de correctie te geven. Dat zou in mijn geval dan bij deze prijzen in moeten zitten.
Oh, jij hebt Frank Energie. Even overheen gelezen. Er gebeurt ook zo veel hier 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 26-07 16:20
stefan1512 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:58:
[...]

Aha, jij bent 'StefanW' in het nexus Onbalansmarkt overzicht?

Over slimladen en de EPEX correctie en korting heb ik al menig discussie met Frank gehad. Heb net een vergelijkbare reactie in de Frank Slim laden forum gezet, voor meer detail: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81216562

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefan1512
fraserboer schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:26:
[...]

Aha, jij bent 'StefanW' in het nexus Onbalansmarkt overzicht?

Over slimladen en de EPEX correctie en korting heb ik al menig discussie met Frank gehad. Heb net een vergelijkbare reactie in de Frank Slim laden forum gezet, voor meer detail: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/81216562
Klopt inderdaad, de naam wijkt ietsje af van hier :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
leksts schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:06:
[...]

Als je de dynamische stroomprijs uit de Zonneplan integratie haalt gaat het goed ja. Als je de EPEX prijs ergens anders vandaan haalt moet je die waardes er nog wel bij optellen.
Ik gebruik de ENTSO integratie van HomeAssistant, er gebruik een price modifier template om de prijzen gelijk te maken aan Zonneplan.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qdance777
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 28-08 09:59
Ik zie als 'leek' door de bomen het bos niet meer.

Een aantal weken ben ik mij aan het oriënteren op een thuisbatterij. Uiteindelijk tussen alle aanbieders, heb ik mijn interesse weten te beperken tot de 1komma5 en de Nexus thuisbatterij.

Beiden werken net even anders.

Echter, is het voor mij als leek erg moeilijk om de daadwerkelijke ''netto'' winst per maand inzichtelijk te krijgen.
Ik snap uiteraard dat dit variabel is vanwege het seizoen en de schommelende energieprijzen.
Maar wat ik mij af vraag, is of iemand mij hier kan helpen met wat zij netto terug krijgen per maand van Zonneplan, op de factuur.

Hoe ziet dat er uit? Zonneplan zelf adverteert met gemiddeld 98 tot 120 euro per maand. Nu kan ik dit natuurlijk klakkeloos aannemen, maar is dit ook echt zo met een 15KW batterij?

Ik heb de zoekterm zeker gebruikt, alleen reikt mijn technische kennis simpelweg niet zo ver om alles te begrijpen wat gezegd en bedoeld wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
Qdance777 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:37:

Een aantal weken ben ik mij aan het oriënteren op een thuisbatterij. Uiteindelijk tussen alle aanbieders, heb ik mijn interesse weten te beperken tot de 1komma5 en de Nexus thuisbatterij.

Echter, is het voor mij als leek erg moeilijk om de daadwerkelijke ''netto'' winst per maand inzichtelijk te krijgen.
Ik snap uiteraard dat dit variabel is vanwege het seizoen en de schommelende energieprijzen.
Maar wat ik mij af vraag, is of iemand mij hier kan helpen met wat zij netto terug krijgen per maand van Zonneplan, op de factuur.

Hoe ziet dat er uit? Zonneplan zelf adverteert met gemiddeld 98 tot 120 euro per maand. Nu kan ik dit natuurlijk klakkeloos aannemen, maar is dit ook echt zo met een 15KW batterij?

Ik heb de zoekterm zeker gebruikt, alleen reikt mijn technische kennis simpelweg niet zo ver om alles te begrijpen wat gezegd en bedoeld wordt.
Doe een tikkeltje meer onderzoek zou ik zeggen. Er bestaat een website die door een tweaker is opgericht waar veel mensen ondertussen hun resultaten op loggen. De winter is echter anders (slechter) dan de zomer, dus dat zegt weinig.
Sowieso geld met batterijen, in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

Frank Energie blijk volgens eerdere posts niet veel meer openheid te geven, minder volgens mij zelf.
Zonneplan had en heeft gewoon veel kWh per euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firepeet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:48
Heb zojuis een algemene mail Zonneplan ontvangen met wat uitleg over de Powerplay vergoeding:

De all-in Powerplay vergoeding uitgelegd
We krijgen vaak vragen over mogelijke gebruikskosten van de thuisbatterij, zoals bij hoge uurprijzen, conversieverliezen of standby-verliezen. De Powerplay vergoeding is een nettovergoeding, waarin alle kosten zijn verrekend. Zo zit dus ook het stroomverbruik van de omvormer en batterij in je Powerplay vergoeding. Je betaalt dus niet extra voor laadacties; de kosten van de stroom zijn al verrekend in de Powerplay vergoeding. Zo zie je altijd wat jouw thuisbatterij je netto heeft opgeleverd.

Zoals ze het nu uitleggen betekent het dus dat de terugverdientijd nooit 4,5 jaar kan zijn. Want als ze het hebben over een Powerplay vergoeding van 1800 euro netto per jaar, dan zit daar de conversieverliezen bij inbegrepen. Daar moet dus dan nog die 14% van afgehaald worden. Dan kom je uit op 1548 euro netto per jaar. Het verschil is dus een koekje van eigen deeg, want de kosten van die conversieverliezen betaal je immers via je eigen energierekening. Eigenlijk wil ik weten wat de bruto opbrengsten zijn, dus wat werkelijk verdiend wordt met het handelen op de onbalansmarkt, en wat de compensatiekosten zijn voor de verliezen

[ Voor 150% gewijzigd door firepeet op 06-01-2025 20:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
firepeet schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:44:
Heb zojuis een algemene mail Zonneplan ontvangen met wat uitleg over de Powerplay vergoeding:

We krijgen vaak vragen over mogelijke gebruikskosten van de thuisbatterij, zoals bij hoge uurprijzen, conversieverliezen of standby-verliezen. De Powerplay vergoeding is een nettovergoeding, waarin alle kosten zijn verrekend. Zo zit dus ook het stroomverbruik van de omvormer en batterij in je Powerplay vergoeding. Je betaalt dus niet extra voor laadacties; de kosten van de stroom zijn al verrekend in de Powerplay vergoeding. Zo zie je altijd wat jouw thuisbatterij je netto heeft opgeleverd.

Zoals ze het nu uitleggen betekent het dus dat de terugverdientijd nooit 4,5 jaar kan zijn. Want als ze het hebben over een Powerplay vergoeding van 1800 euro netto per jaar, dan zit daar de conversieverliezen bij inbegrepen. Daar moet dus dan nog die 14% van afgehaald worden. Dan kom je uit op 1548 euro netto per jaar. Het verschil is dus een koekje van eigen deeg, want de kosten van die conversieverliezen betaal je immers via je eigen energierekening. Eigenlijk wil ik weten wat de bruto opbrengsten zijn, dus wat werkelijk verdiend wordt met het handelen op de onbalansmarkt, en wat de compensatiekosten zijn voor de verliezen.
Ik vind het lastig die mail. Ze zeggen wederom dat alle kosten in de PP vergoeding zitten, en je niet extra betaald voor de laadacties.
Desondanks zie je het idd terug op je energie rekening.

Wederom een mail die niet 100% duidelijkheid geeft. Want je zelf de verliezen betaald, is het niet een netto bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:06
Qdance777 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:37:

Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar zelf zou ik voor de 20kWh versie gaan.
Verder nog maar eens rustig doorlezen, zowel hier als bij de aanbieders om tot een beter begrip te komen.
Heb je bijvoorbeeld al een dynamisch contract, en ben je in staat eventuele grote gebruikers slim te schakelen op basis van uurprijs? Heb je zonnepanelen, en wat zijn je terugleverkosten mits je een vast contract hebt?

Onze 20 kWh heeft sinds mei ruim 1300 euro opgebracht, om je een indicatie te geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@firepeet netto betekent dat alles al verrekend is. Dus daar hoef je dan toch geen 14% meer vanaf te halen? Ik heb veel op Zonneplan aan te merken, maar deze uitleg is toch wel duidelijk vind ik.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Venzent
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-09 20:42
In de Homey Zonneplan App is nu ook de Nexus opgenomen. Alle info (muv opbrengst) zit erin.
Ik wilde graag weten wat dagelijks en maandelijks mijn netto verbruik is op de P1 meter (dus het huishoudelijjk gebruik minus de Nexus activiteiten) en vond het (door mijn beperkte kennis van HA) moeilijk om dit in te richten in HA, dus heb dit in een flow van Homey gemaakt.
Als dit blijkt te werken hetzelfde maken voor teruglevering en er is al wat meer grip op het eigen verbruik.
Voor wie erin geïnteresseerd is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BrTs8zn-rekmxgEGN9PHwJc4cVs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FG6yh0nndBAHMjPwnKfdTXtV.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door Venzent op 06-01-2025 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firepeet
TKroon schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:52:
@firepeet netto betekent dat alles al verrekend is. Dus daar hoef je dan toch geen 14% meer vanaf te halen? Ik heb veel op Zonneplan aan te merken, maar deze uitleg is toch wel duidelijk vind ik.
Stel, op jaarbasis heb je in totaliteit een PP vergoeding ontvangen van 1800 euro. Maar je energierekening was wat hoger vanwege die 14% conversieverliezen van de omvormer. Dit bedrag krijg je vergoed via je PP vergoeding. jouw werkelijke netto vergoeding bedraagt dus eigenlijk die 1800 - conversieverliezen vergoeding = 1548 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 15:54
Robindd schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:48:
[...]

Ik vind het lastig die mail. Ze zeggen wederom dat alle kosten in de PP vergoeding zitten, en je niet extra betaald voor de laadacties.
Desondanks zie je het idd terug op je energie rekening.

Wederom een mail die niet 100% duidelijkheid geeft. Want je zelf de verliezen betaald, is het niet een netto bedrag.
Kun je een (gedeelte van de) factuur delen en aangeven waar jij de kosten voor de laadverliezen denkt te zien?

Water is pas echt lekker als het bij de brouwerij is geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firepeet
Biet80 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:13:
[...]

Kun je een (gedeelte van de) factuur delen en aangeven waar jij de kosten voor de laadverliezen denkt te zien?
Kosten van laadverliezen staan niet op de factuur vermeld. Vergelijk het met het opladen van je telefoon, deze kosten staan ook niet gespecificeerd. De Nexus haalt 14 meer energie uit het net dan dat hij weer terug kan leveren. Dit gaat door je energiemeter je woning in en daar betaal je gewoon voor. En wat je hiervoor hebt betaald, dat zit weer inbegrepen bij je PP vegoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
firepeet schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:11:
[...]

Stel, op jaarbasis heb je in totaliteit een PP vergoeding ontvangen van 1800 euro. Maar je energierekening was wat hoger vanwege die 14% conversieverliezen van de omvormer. Dit bedrag krijg je vergoed via je PP vergoeding. jouw werkelijke netto vergoeding bedraagt dus eigenlijk die 1800 - conversieverliezen vergoeding = 1548 euro.
Nogmaals, er staat dat de kosten van de laadacties inbegrepen zitten in de powerplay vergoeding. Dus je stroomrekening zal wellicht iets hoger zijn, maar die vergoeding zit dan in je powerplay vergoeding volgens Zonneplan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
Biet80 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:13:
[...]

De laad en ontlaad kosten op basis van EPEX betaal je gewoon lijkt het iig. De PP tegenboeking is dusdanig klein dat dat niet een verwerking lijkt iig.

Hier een factuur voorbeeld van januari.
In die getallen zitten de batterij activiteiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y6JK1JCUgH2E8C8dRHzvLqGYkEY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z3iRhQG2tc2YMEmVj3iGJ7jp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firepeet
TKroon schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:26:
[...]

Nogmaals, er staat dat de kosten van de laadacties inbegrepen zitten in de powerplay vergoeding. Dus je stroomrekening zal wellicht iets hoger zijn, maar die vergoeding zit dan in je powerplay vergoeding volgens Zonneplan.
Dat klopt ook, maar die vergoeding komt bij je winst die je hebt verdiend op de onbalansmarkt. Je winst is dus 14% lager dan de PP vergoeding.

[ Voor 3% gewijzigd door firepeet op 06-01-2025 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
firepeet schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:29:
[...]

Dat klopt ook, maar die vergoeding komt bij je winst die je hebt verdiend op de onbalansmarkt. Je winst is dus 14% lager dan de PP vergoeding.
Dat is niet per definitie 14% van je PP vergoeding?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Biet80

Zoals ze het nu uitleggen betekent het dus dat de terugverdientijd nooit 4,5 jaar kan zijn. Want als ze het hebben over een Powerplay vergoeding van 1800 euro netto per jaar, dan zit daar de conversieverliezen bij inbegrepen. Daar moet dus dan nog die 14% van afgehaald worden. Dan kom je uit op 1548 euro netto per jaar. Het verschil is dus een koekje van eigen deeg, want de kosten van die conversieverliezen betaal je immers via je eigen energierekening. Eigenlijk wil ik weten wat de bruto opbrengsten zijn, dus wat werkelijk verdiend wordt met het handelen op de onbalansmarkt, en wat de compensatiekosten zijn voor de verliezen
Powerplay tegenboeking
Februari: €1,66
Maart: €-1,13
April: € 2,27
Mei: € 14,77
Juni: € 11,04
Juli: € 18,50
Augustus: € 20,41
September: €17,51
Oktober: €4,04
November: € 1,76

Totaal: €90,- en een beetje ;)

[h2]Zonneplan powerplay en Powerplay tegenboeking samen is je NETTO opbrengst.[/h2]
Zonneplan powerplay alleen is NETTO opbrengst
Daar komen December, Januari en Februari nog bij om het jaar compleet te maken. Laten we zeggen dat het €100,- wordt als totale tegenboeking die nog van de Powerplay opbrengst afgetrokken moet worden.

De teller staat nu op €1800,- en een beetje. Als we daar alvast de tegenboeking vanaf halen staan we op €1700,- Dan hebben we Januari en Februari om €100,- te verdienen met de onbalans. Ik nam de voorspelling waar ze het over hebben met een korreltje zout, maar ze komen wel verdomd dicht in de buurt. _/-\o_

Ik heb nog een compensatie energiebelasting gehad in december van € 68,69 in mijn voordeel. Maar ik lees de mail zo dat dit een compensatie is die niet moet worden toegekend aan de Nexus.

Zoals @TKroon ook al aangeeft, netto is netto, daar hoeft niets meer af.

[ Voor 1% gewijzigd door Biet80 op 07-01-2025 00:41 . Reden: Vernieuwde inzichten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Biet80 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:42:
[...]

Powerplay tegenboeking

Zonneplan powerplay en Powerplay tegenboeking samen is je NETTO opbrengst.
Daar komen December, Januari en Februari nog bij om het jaar compleet te maken. Laten we zeggen dat het €100,- wordt als totale tegenboeking die nog van de Powerplay opbrengst afgetrokken moet worden.

De teller staat nu op €1800,- en een beetje. Als we daar alvast de tegenboeking vanaf halen staan we op €1700,- Dan hebben we Januari en Februari om €100,- te verdienen met de onbalans. Ik nam de voorspelling waar ze het over hebben met een korreltje zout, maar ze komen wel verdomd dicht in de buurt. _/-\o_

Ik heb nog een compensatie energiebelasting gehad in december van € 68,69 in mijn voordeel. Maar ik lees de mail zo dat dit een compensatie is die niet moet worden toegekend aan de Nexus.

Maar dan heb je nog niet je extra verbruikte kWh’s meegenomen die je betaald hebt toch? Merk dat ik het steeds slechter begrijp 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:26

Zonneplan weet natuurlijk de conversie verliezen. Je zou kunnen stellen dat zonneplan de kosten van deze verliezen bij de pp vergoeding optelt zodat je samen met jouw normale maandelijkse vebruiksafreking het netto ongeveer klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qdance777
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 28-08 09:59
OxyDrokz schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:52:
[...]

Ik kan natuurlijk niet in je portemonnee kijken, maar zelf zou ik voor de 20kWh versie gaan.
Verder nog maar eens rustig doorlezen, zowel hier als bij de aanbieders om tot een beter begrip te komen.
Heb je bijvoorbeeld al een dynamisch contract, en ben je in staat eventuele grote gebruikers slim te schakelen op basis van uurprijs? Heb je zonnepanelen, en wat zijn je terugleverkosten mits je een vast contract hebt?

Onze 20 kWh heeft sinds mei ruim 1300 euro opgebracht, om je een indicatie te geven.
Dankjewel! naar zo'n indicatie was ik inderdaad op zoek. Momenteel heb ik een dynamisch contract bij ANWB. Ook houd k al rekening met slim gebruiken van apparaten o.b.v. de uur prijs. Zonnepanelen heb ik nóg niet, deze worden ook geplaatst. Wat mij echter onduidelijk blijft, is wat de batterij voor functie/terugverdientijd is na 2027, na de afschaffing van de salderingsregelin. Maar ik denk dat dat een geval van glazenbol kijken is.

tevens heb ik gezocht naar een site waar mensen hun data op zouden zetten m.b.t. batterij info, deze heb ik helaas niet kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:06
Qdance777 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:52:
[...]

Dankjewel! naar zo'n indicatie was ik inderdaad op zoek. Momenteel heb ik een dynamisch contract bij ANWB. Ook houd k al rekening met slim gebruiken van apparaten o.b.v. de uur prijs. Zonnepanelen heb ik nóg niet, deze worden ook geplaatst. Wat mij echter onduidelijk blijft, is wat de batterij voor functie/terugverdientijd is na 2027, na de afschaffing van de salderingsregelin. Maar ik denk dat dat een geval van glazenbol kijken is.

tevens heb ik gezocht naar een site waar mensen hun data op zouden zetten m.b.t. batterij info, deze heb ik helaas niet kunnen vinden.
https://onbalansmarkt.com/live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lerssi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-09 21:20
Twijfel ook tot aanschaf.
Heb electrische auto 94kw en laadpaal 11kwh
Zonnepanelen 11,5kwp
Warmtepomp incl 270l waterbron
Verbruik incl auto ongeveer 15.000 kWh

Wil voor de 20kw versie gaan.
Wat denken jullie ?

Als hadden geweest is, is hebben te laat

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Biet80
Robindd schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:26:
[...]

De laad en ontlaad kosten op basis van EPEX betaal je gewoon lijkt het iig. De PP tegenboeking is dusdanig klein dat dat niet een verwerking lijkt iig.

Hier een factuur voorbeeld van januari.
In die getallen zitten de batterij activiteiten.

[Afbeelding]
Nexus
1060 kWh geladen
926 kWh ontladen
laadverlies 134 kWh
Eerder voorspeld
verbruik: 310kWh -> 12,9 cent per kWh
teruglevering: 122kWh -> 10,5 cent per kWh
Werkelijk
verbruik: 15,1 cent per kWh
teruglevering: 16,5 cent per kWh

Dit is de gemiddelde prijs voor Nexus en eigen verbruik dus Nexus alleen zal voor beide iets hoger zijn maar laten we voor het gemak er vanuit gaan dat dit ook de cijfers zijn voor de Nexus.
Nexus EPEX tegenboeking
Verbruik: €160,06 (1060 * 15,1 cent)
Teruglevering: €152,79 (926 * 16,5 cent)
Dus je laadverlies zorgt voor een positieve tegenboeking (- op factuur) -> € 7,27
Maar je hebt ook nog kWh's in je huis verbruikt tijdens het ontladen, deze komen ook in je tegenboeking. Je hebt minder werkelijke teruglevering (898 kWh) dan wat er uit de Nexus is gekomen (926 kWh). Je hebt ook nog zonnepanelen die ook wat hebben teruggeleverd. Laten we er voor het gemak vanuit gaan dat je 54,6kWh hebt gebruikt in je huis tijdens het ontladen van de Nexus.
54,6 kWh * 15,1 cent = €8,25

€8,25 - €7,27 = €0,98 als Powerplay tegenboeking nadat alles verrekend is. >:)

Ja je betaald €70,- in plaats van de voorspelde €27,- Maar dat heeft waarschijnlijk meer te maken met tegenvallende opbrengst van je panelen en de dure EPEX prijzen in november. (Ik herinner nog een aantal uren boven €1,- met een uitschieter naar €1,20 of zoiets)

Je hebt netto 425kWh verbruikt (1457-1060+926-898) tegen 16,9 cent. (€72 / 425), lijkt me niet schokkend.

Ik weet het... dit is ENORM natte vinger werk... Als je een foutje ziet of denkt dat het anders zit hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
lerssi schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:50:
Zonnepanelen 11,5kwp

Wat denken jullie ?
Ik denk dat je het beste even kunt beginnen met de topicstarter lezen. Er is ook een kopje voor jouw vraag.
Ik heb XX zonnepanelen, een warmtepomp en auto, is de Nexus iets voor mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lerssi schreef op maandag 6 januari 2025 @ 21:50:
Zonnepanelen 11,5kwp

Wat denken jullie ?
Bij twijfel niet doen. Daarnaast staan al deze gegevens die je deelt los van de Nexus. Deze batterij doet helemaal niks met dit alles. DLB zal eventueel ingrijpen als er teveel stroom door je meterkast begint te rennen. Dus als je doel is om de Nexus te integreren in de andere zaken die je benoemd dan heb je alleen de optie zelfconsumptie en moet je hem niet terug willen verdienen of cru gezegd.. verder zoeken.

Daarnaast zou je de Topic starter (pagina 1) ook eens kunnen lezen. Die geeft denk ik ook al veel inzichten.

[ Voor 7% gewijzigd door Devke op 06-01-2025 22:18 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firepeet
Biet80 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 22:14:
[...]

Ik denk dat je het beste even kunt beginnen met de topicstarter lezen. Er is ook een kopje voor jouw vraag.
Ik heb XX zonnepanelen, een warmtepomp en auto, is de Nexus iets voor mij?
In je berekening moet je nog meenemen dat er energiebelasting betaald moet worden over het laadverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firepeet
Biet80 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:42:
[...]

Powerplay tegenboeking

Zonneplan powerplay en Powerplay tegenboeking samen is je NETTO opbrengst.

Hoe je het ook wendt of keert, de conversieverliezen worden opgeteld bij je woningverbruik. Dit gaat om energie die door je meter stroomt, maar niet wordt teruggeleverd. Over deze energie betaal je ook energiebelasting.

Zonneplan compenseert deze kosten via de PowerPlay-vergoeding. Dat klinkt goed, maar het betekent wel dat deze vergoeding ook deze kosten bevat.

Omdat je deze kosten zelf hebt gemaakt, blijft per saldo het resultaat nul: je trekt de kosten namelijk af van de PowerPlay-vergoeding. Of anders gezegd, je moet de extra kosten door de conversieverliezen aftrekken van je PowerPlay-vergoeding. Deze vergoeding dekt immers de kosten die je zelf al hebt betaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biet80
firepeet schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:25:
[...]

Kosten van laadverliezen staan niet op de factuur vermeld. Vergelijk het met het opladen van je telefoon, deze kosten staan ook niet gespecificeerd.
Een beetje een rare vergelijking. De kosten van de van laadverliezen staan er niet op omdat dit het zinloos complex maakt voor de meeste mensen. Als er simpelweg staat het is Netto is het voor velen al te moeilijk 8)

Stel:
je laadt 22kWh a 1 cent -> 20 kWh in de Nexus
ontlaadt 20kWh -> 18 kWh uit de Nexus a 100 cent

€-0,22 + €18,00 = €17,78 verdiend. Dit staat op je factuur.

2kWh a 1 cent die je hebt verloren bij het laden en de 2kWh a 100 cent die je hebt verloren bij het ontladen voegen niets toe aan de factuur. (Laat staan gezien extra effort om dit bij te gaan houden)

Ik heb zelfs liever dat ze de powerplay vergoeding en de tegenboeking samenvoegen. Als een correctie op de dagresultaten zoals ze nu ook al doen voor andere correcties. En als jullie (ZP) meelezen, ook graag verbruik en teruglevering afhalen van het reguliere gebruik. (zodat je eigen verbruik weer goed inzichtelijk wordt)
De Nexus haalt 14 meer energie uit het net dan dat hij weer terug kan leveren. Dit gaat door je energiemeter je woning in en daar betaal je gewoon voor. En wat je hiervoor hebt betaald, dat zit weer inbegrepen bij je PP vegoeding.
Volgens mij begrijp ik je niet goed.
De 14% gaat inderdaad door je energiemeter. Wat je hiervoor hebt betaald zit niet in de PP vergoeding maar in de PP tegenboeking.

Kijk maar eens naar:
https://gathering.tweaker...message/81231398#81231398

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biet80
firepeet schreef op maandag 6 januari 2025 @ 22:25:
[...]

In je berekening moet je nog meenemen dat er energiebelasting betaald moet worden over het laadverlies.
Het korte antwoord is: nee dat hoeft niet.

19 december een mailtje gemist?

Wat is de Powerplay tegenboeking?
De Powerplay tegenboeking zorgt ervoor dat jij geen kosten hebt voor je thuisbatterij. Dankzij de tegenboeking betaal je alleen voor je huisverbruik. Alle kosten die je thuisbatterij maakt, zitten in de Powerplay vergoeding.
Waarom wordt de Powerplay tegenboeking aangepast?
Powerplay is een all-in vergoeding. Alle kosten die je thuisbatterij maakt zitten hierbij in. Zo weet je precies wat jouw thuisbatterij netto oplevert. Energiebelasting voor het verbruik van je thuisbatterij hoor jij dus niet zelf te betalen. We passen de energiebelasting op de factuur aan en dus ook je tegenboeking, zodat je niet dubbel energiebelasting betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lerssi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-09 21:20
firepeet schreef op maandag 6 januari 2025 @ 22:25:
[...]

Thnx, deze inderdaad niet gelezen. Dan is het niets voor mij. Zoek een apparaat wat al deze dingen kan combineren. Terugleververgoeding beperken, duurzaamheid en geld verdienen in de onbalans markt.

Als hadden geweest is, is hebben te laat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• firepeet
Biet80 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 23:11:
[...]

Het korte antwoord is: nee dat hoeft niet.

19 december een mailtje gemist?

Wat is de Powerplay tegenboeking?
De Powerplay tegenboeking zorgt ervoor dat jij geen kosten hebt voor je thuisbatterij. Dankzij de tegenboeking betaal je alleen voor je huisverbruik. Alle kosten die je thuisbatterij maakt, zitten in de Powerplay vergoeding.
Waarom wordt de Powerplay tegenboeking aangepast?
Powerplay is een all-in vergoeding. Alle kosten die je thuisbatterij maakt zitten hierbij in. Zo weet je precies wat jouw thuisbatterij netto oplevert. Energiebelasting voor het verbruik van je thuisbatterij hoor jij dus niet zelf te betalen. We passen de energiebelasting op de factuur aan en dus ook je tegenboeking, zodat je niet dubbel energiebelasting betaalt.
Dit staat er op de factuur vermeld over de PP tegenboeking:

Je slimme meter meet de kilowatturen (kWh) van je Powerplay assets. Net als je huisverbruik worden deze metingen tegen de Day-Ahead prijzen afgerekend. Voorje Powerplay assets is dat niet correct want die zijn actief op diverse elektriciteitsmarkten. Om deze reden boeken we de Powerplay volumes tegen.
Dit is alleen een administratieve handeling op je factuur, dit kost je verder niets.

Dit betreft een correctie over de bedragen tussen epex en onbalans. Dit wordt gedaan omdat de meter geen onderscheid kan maken tussen beide tarieven.

Die tegenboeking staat dus los van de vergoeding voor conversieverliezen, want deze vergoeding zit inbegrepen bij je PP vergoeding die je ook in app ziet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firepeet
Biet80 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 23:08:

Volgens mij begrijp ik je niet goed.
De 14% gaat inderdaad door je energiemeter. Wat je hiervoor hebt betaald zit niet in de PP vergoeding maar in de PP tegenboeking.

Kijk maar eens naar:
https://gathering.tweaker...message/81231398#81231398
Zoals ik dat lees en begrijp zit die 14% dus niet in de tegenboeking, maar in de PP vergoeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
firepeet schreef op maandag 6 januari 2025 @ 22:38:
[...]

Hoe je het ook wendt of keert, de conversieverliezen worden opgeteld bij je woningverbruik. Dit gaat om energie die door je meter stroomt, maar niet wordt teruggeleverd. Over deze energie betaal je ook energiebelasting.
Je betaald alleen waarvoor je wordt gefactureerd 8) Als ZP je niet factureert voor EB van de Nexus... dan betaal je hem ook niet...
Zonneplan compenseert deze kosten via de PowerPlay-vergoeding. Dat klinkt goed, maar het betekent wel dat deze vergoeding ook deze kosten bevat.
I'm lost... Ik denk dat je bedoelt dat de kosten en de vergoeding in de powerplay tegenboeking zitten. Als je dat bedoelt ben ik het met je eens want dan is het weer Netto. _/-\o_
Omdat je deze kosten zelf hebt gemaakt, blijft per saldo het resultaat nul: je trekt de kosten namelijk af van de PowerPlay-vergoeding. Of anders gezegd, je moet de extra kosten door de conversieverliezen aftrekken van je PowerPlay-vergoeding. Deze vergoeding dekt immers de kosten die je zelf al hebt betaald.
Lost again... Waar maak je de kosten?

Voor jouw beeldvorming. Ik heb eind november een mail gekregen waarin het volgende stond:
Jouw voorschotbedrag wordt vanaf nu nog beter afgestemd op je werkelijke energieverbruik en eventuele zonnestroom opwek. Met deze nieuwe berekening wordt je jaarverbruik eenmalig geüpdatet, waardoor jouw maandelijkse betaling nauwkeuriger aansluit op je energiegebruik.
De schatting van dit energiegebruik wordt maandelijks gebruikt voor de Energiebelasting op de factuur. Deze schatting van het energieverbruik is zonder Nexus. Maandelijks betaal ik dus alleen EB over mijn eigen verbruik.

Mailtje 19 december:

Aanpassing Powerplay tegenboeking
Wij zorgen ervoor dat de dubbele belasting voortaan automatisch en direct wordt gecorrigeerd via de Powerplay tegenboeking op je maandfactuur. Je Powerplay vergoeding is altijd het netto rendement. Alle kosten, zoals de energiebelasting, van je thuisbatterij zitten hier dus al bij in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biet80
firepeet schreef op maandag 6 januari 2025 @ 23:37:
[...]

Dit staat er op de factuur vermeld over de PP tegenboeking:

Je slimme meter meet de kilowatturen (kWh) van je Powerplay assets. Net als je huisverbruik worden deze metingen tegen de Day-Ahead prijzen afgerekend. Voorje Powerplay assets is dat niet correct want die zijn actief op diverse elektriciteitsmarkten. Om deze reden boeken we de Powerplay volumes tegen.
Dit is alleen een administratieve handeling op je factuur, dit kost je verder niets.

Dit betreft een correctie over de bedragen tussen epex en onbalans. Dit wordt gedaan omdat de meter geen onderscheid kan maken tussen beide tarieven.
Hoe kom je tot die conclusie? De onbalans prijs heeft geen enkele invloed op de tegenboeking. Inderdaad de P1 meter weet niet wat de Nexus heeft gedaan, daarom hangt er nog een meter bij de Nexus, die weet het wel. :+
Die tegenboeking staat dus los van de vergoeding voor conversieverliezen, want deze vergoeding zit inbegrepen bij je PP vergoeding die je ook in app ziet staan.
Er is geen vergoeding voor conversieverliezen net zoals er geen kosten zijn!

Stel:

Laten we er vanuit gaan dat de EPEX prijs €0,05 is. Ik zeg dat de vergoeding €17,78 is en de tegenboeking -€0,20.

@firepeet hoe ziet dat er bij jou uit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biet80
firepeet schreef op maandag 6 januari 2025 @ 23:41:
[...]

Zoals ik dat lees en begrijp zit die 14% dus niet in de tegenboeking, maar in de PP vergoeding.
Ik besef me net dat we allebei ongelijk hebben. De kosten zitten in je "gewone gebruik", de tegenboeking zorgt ervoor dat deze kosten op 0 komen.

De PP vergoeding is Netto opbrengst. :+ :+ :+

Aan de hand van dit voorbeeld dacht ik even verder.

Stel:

Laten we er vanuit gaan dat de EPEX prijs €0,05 is. Ik zeg dat de vergoeding €17,78 is en de tegenboeking €-0,20.

De tegenboeking is geen onderdeel van de opbrengst van de Nexus.

In dit scenario heb je een verbruik van 4kWh wat je €0,20 gaat kosten, daarvoor is de tegenboeking van €-0,20. |:( Dat heeft even geduurd... Ik was altijd in de veronderstelling dat de tegenboeking nog invloed had op je echte Netto opbrengst...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mike_S
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:14
@firepeet , ik zat op dezelfde beredenering als jou dat je de kosten zelf al genaakt hebt. Ik heb het er in mijn vorige posts (~30 posts terugscrollen) uitgebreid over gehad.

In het kort,
Ja, de kWhs van je batterij staan inderdaad ook op je factuur, maar wat we niet weten of ze ook in het bedrag zitten wat er achter staat. Als dat namelijk niet het geval is, dan betaal je ze (toch) niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:09
Hoe is het bij jullie met het ZP algoritme sinds de aanpassing van Tennet naar 5 min? Hier een staatje van vannacht. Ik vind dat er relatief veel laadcycli zijn sinds begin december, dat lijkt totaal niet efficiënt. Ik heb mijn nexus sinds 01-11 en zit nu op 105 cycli, dat gaat best hard lijkt het.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_whJZFtn7iFymDL3vK65Ke5jmKo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ypdO41WZnNwP9Q6RH9P8Jl3n.jpg?f=fotoalbum_large

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:53

GaMbiNo

1337

ervh schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 07:54:
Hoe is het bij jullie met het ZP algoritme sinds de aanpassing van Tennet naar 5 min? Hier een staatje van vannacht. Ik vind dat er relatief veel laadcycli zijn sinds begin december, dat lijkt totaal niet efficiënt. Ik heb mijn nexus sinds 01-11 en zit nu op 105 cycli, dat gaat best hard lijkt het.

[Afbeelding]
Ik heb ook het idee dat de Nexus daar flink last van heeft inderdaad. Gisteren schommelden de prijzen aan het begin van de dag redelijk heen en weer. De Nexus bleef daar achteraan rennen maar kwam, denk ik door die 5 minuten vertraging, continu te laat. Halverwege de dag was er nauwelijks winst behaald maar waren er daardoor al wel een heleboel kWh verstookt.

Gelukkig waren er aan het einde van de dag nog een paar echte pieken waardoor het er wel weer goed uitzag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Wat was nu het doel van de Nexus en Zonneplan. Net stabilisatie toch? Het feit dat een Tennet de prijzen met 5 minuten extra vertraging laat doorkomen is mijn inziens omdat de markt overvraagd of overspoelt raakt met stroom van partijen die er een verdienmodel van gemaakt hebben. Als partijen (niet alleen Zonneplan) nu eens leren dat je moet op- en afschalen naar behoefte dan denk ik dat dit beter voor het net is en wellicht beter qua cycli / verdiensten. Ik zie deze actie van Tennet als "wie niet horen wilt moet maar .....". Al deze cycli verbrandingen hebben ook geen zin maar dat is al eerder naar voren gekomen. Hopelijk gaat dat beter worden voor jullie.

Edit : Al die onnodige verstookte kWh's zijn niet duurzaam. Die moet de wind of zon weer goedmaken en in het ergste geval moet de gascentrale bijstoken.

[ Voor 10% gewijzigd door Devke op 07-01-2025 08:40 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Devke schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:37:
Wat was nu het doel van de Nexus en Zonneplan. Net stabilisatie toch? Het feit dat een Tennet de prijzen met 5 minuten extra vertraging laat doorkomen is mijn inziens omdat de markt overvraagd of overspoelt raakt met stroom van partijen die er een verdienmodel van gemaakt hebben. Als partijen (niet alleen Zonneplan) nu eens leren dat je moet op- en afschalen naar behoefte dan denk ik dat dit beter voor het net is en wellicht beter qua cycli / verdiensten. Ik zie deze actie van Tennet als "wie niet horen wilt moet maar .....". Al deze cycli verbrandingen hebben ook geen zin maar dat is al eerder naar voren gekomen. Hopelijk gaat dat beter worden voor jullie.

Edit : Al die onnodige verstookte kWh's zijn niet duurzaam. Die moet de wind of zon weer goedmaken en in het ergste geval moet de gascentrale bijstoken.
Je kan je ook afvragen wat voor effect die 5 minuten vertraging nu hebben voor Tennet. De Nexus rent nog steeds achter de onbalansprijzen aan, maar nu met vertraging. Hij zit er dus veel vaker naast en dat moet inderdaad op een andere wijze dan weer gecorrigeerd worden. Uiteindelijk zal Tennet hier ook niet blij mee zijn denk ik.

Om gezamenlijk tot een oplossing te komen moet je toch regelgeving hebben denk ik. De oplossing voor dit probleem gaat denk ik ten kostte van het verdienmodel en dus staan partijen niet te springen om iets te doen. Zeker niet als andere partijen niet hetzelfde doen.

[ Voor 8% gewijzigd door GaMbiNo op 07-01-2025 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Als de Nexus simpelweg pas gaat ontladen vanaf een prijs van €300/MWh heb je je voorspelbare batterij al. Nu gooit de Nexus meer dan 50% van de energie gewoon weg. Opladen zodra het kan, en alleen ontladen wanneer het moet. En als Zonneplan ook start met die ramp rate van 20% vermogen per batterij zal het ook veel stabieler worden. Al dat geflipper zou dan ook veel minder cycli kosten.

Dit heb ik Zonneplan ook al herhaaldelijk en onderbouwd gevraagd, maar het enige wat ik terug krijg is het standaard marketing praatje dat hun AI de hoogste opbrengst realiseert. Concreet doorvragen resulteert in stilte vanuit hun kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:36
Waarom zie ik erg vaak de onbalansprijzen niet in de grafiek op https://onbalansmarkt.com/live?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Biet80
Aah, de cycli. Die hebben we al een poosje niet gehad.
ervh schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 07:54:
Hoe is het bij jullie met het ZP algoritme sinds de aanpassing van Tennet naar 5 min? Hier een staatje van vannacht. Ik vind dat er relatief veel laadcycli zijn sinds begin december, dat lijkt totaal niet efficiënt.
Wat vindt je van Juni dan?
https://onbalansmarkt.com/resultaten/2024-06
Ik heb mijn nexus sinds 01-11 en zit nu op 105 cycli, dat gaat best hard lijkt het.
105 cycli in 67 dagen, wat is daar hard aan?

1,57 cycli per dag. 572 per jaar.

Capaciteitsgarantie van 70% na 7 jaar of 6000 cycli.
6000 cycli haal je na 10 jaar. Je accu degradeert dus eerder door ouderdom.

Je mag juist blij zijn als de Nexus nog een hele cyclus per dag gebruikt om een schamele euro per dag te verdienen!
Devke schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 08:37:
Wat was nu het doel van de Nexus en Zonneplan. Net stabilisatie toch?
Ik denk geld verdienen, stabilisatie is een mooie bijvangst/business case.
Het feit dat een Tennet de prijzen met 5 minuten extra vertraging laat doorkomen is mijn inziens omdat de markt overvraagd of overspoelt raakt met stroom van partijen die er een verdienmodel van gemaakt hebben.
Klopt, maar dit verdienmodel bestond al veel langer, minstens 10 jaar.
https://www.onderglas.nl/zeilen-bijzetten-op-onbalansmarkt/
Als partijen (niet alleen Zonneplan) nu eens leren dat je moet op- en afschalen naar behoefte dan denk ik dat dit beter voor het net is en wellicht beter qua cycli / verdiensten. Ik zie deze actie van Tennet als "wie niet horen wilt moet maar .....". Al deze cycli verbrandingen hebben ook geen zin maar dat is al eerder naar voren gekomen. Hopelijk gaat dat beter worden voor jullie.

1 ding is zeker wind of zon gaan de onbalans, veroorzaakt door partijen die meer onbalans veroorzaken dan ze oplossen, zeker niet oplossen.

De vertraging is eerder een teken van onmacht en lijkt meer op een noodgreep dan een blijvende oplossing. Tennet is gewoon te laat met het managen en reguleren van alles wat te maken heeft met de energietransitie. Het begint met transformatorhuisjes en eindigt met onbalans.

Ligt dat aan Tennet alleen? Nee, de politiek heeft ook een dikke vinger in de pap, misschien zelfs wel 2 vingers. :o
https://tweakers.net/nieu...enzen-komen-in-zicht.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nl03c1kWnY2pzJLhv2XZZDHgrXo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wpv0ZvOhm3hWeLhORWGnY8as.png?f=fotoalbum_large

Ik denk niet dat de problemen alleen worden veroorzaakt door de batterij-cowboys. Ik dacht dat activated power gewoon een beperkt vermogen is waar iedere speler gewoon op kan bieden om op te lossen.

Dus om 9:16 is er 479 en om 9:15 was er 526. En een partij heeft toegezegd dat ze 25 oplossen kan niet een andere partij dit ook nog proberen op te lossen. Het kan toch niet zo zijn dat 1000 partijen allemaal in 1x kunnen toezeggen dat ze 25 gaan oplossen?

En als ik het goed begrijp zou er in dat geval sprake zijn van regeltoestand 2 aangezien er dan in 1x teveel stroom op het net komt. En daar is dan weer niemand bij gebaat.
https://www.nextenergy.nl...regeltoestand-2-uitgelegd

Maar regeltoestand 2 komt dus niet alleen door partijen met accu's. Het kan ook worden veroorzaakt door het uitschakelen of aanzetten van een zonnepark/windpark. Dus als iemand zijn windparkje heeft uitgezet, daardoor ontstaat een tekort op de markt, accu's gaan aan maar het windparkje wordt ook weer aangezet...

[ Voor 0% gewijzigd door Biet80 op 07-01-2025 10:03 . Reden: Rekenfoutje in het aantal cycli ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Biet80 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:51:
Aah, de cycli. Die hebben we al een poosje niet gehad.

[...]

Wat vindt je van Juni dan?
https://onbalansmarkt.com/resultaten/2024-06

[...]

105 cycli in 299 dagen, wat is daar hard aan?

0,36 cycli per dag. 129 per jaar.

Capaciteitsgarantie van 70% na 7 jaar of 6000 cycli.
6000 cycli haal je na 16.666 dagen of 45 jaar. Je accu degradeert dus eerder door ouderdom.

Je mag juist blij zijn als de Nexus nog een hele cyclus per dag gebruikt om een schamele euro per dag te verdienen!

[...]

Ik denk geld verdienen, stabilisatie is een mooie bijvangst/business case.

[...]

Klopt, maar dit verdienmodel bestond al veel langer, minstens 10 jaar.
https://www.onderglas.nl/zeilen-bijzetten-op-onbalansmarkt/

[...]

1 ding is zeker wind of zon gaan de onbalans, veroorzaakt door partijen die meer onbalans veroorzaken dan ze oplossen, zeker niet oplossen.

De vertraging is eerder een teken van onmacht en lijkt meer op een noodgreep dan een blijvende oplossing. Tennet is gewoon te laat met het managen en reguleren van alles wat te maken heeft met de energietransitie. Het begint met transformatorhuisjes en eindigt met onbalans.

Ligt dat aan Tennet alleen? Nee, de politiek heeft ook een dikke vinger in de pap, misschien zelfs wel 2 vingers. :o
https://tweakers.net/nieu...enzen-komen-in-zicht.html

[Afbeelding]

Ik denk niet dat de problemen alleen worden veroorzaakt door de batterij-cowboys. Ik dacht dat activated power gewoon een beperkt vermogen is waar iedere speler gewoon op kan bieden om op te lossen.

Dus om 9:16 is er 479 en om 9:15 was er 526. En een partij heeft toegezegd dat ze 25 oplossen kan niet een andere partij dit ook nog proberen op te lossen. Het kan toch niet zo zijn dat 1000 partijen allemaal in 1x kunnen toezeggen dat ze 25 gaan oplossen?

En als ik het goed begrijp zou er in dat geval sprake zijn van regeltoestand 2 aangezien er dan in 1x teveel stroom op het net komt. En daar is dan weer niemand bij gebaat.
https://www.nextenergy.nl...regeltoestand-2-uitgelegd

Maar regeltoestand 2 komt dus niet alleen door partijen met accu's. Het kan ook worden veroorzaakt door het uitschakelen of aanzetten van een zonnepark/windpark. Dus als iemand zijn windparkje heeft uitgezet, daardoor ontstaat een tekort op de markt, accu's gaan aan maar het windparkje wordt ook weer aangezet...
Ik kan je deels best vinden in de beredenatie. Politiek en Tennet zijn zeker laat. Echter opwek kun je ook corrigeren. Zeker de grote parken kunnen best snel op en af schakelen. Echter waar het in algemene zin altijd om draait bij veel dingen is geld. Dat zal altijd onder de oppervlakte sluimeren als er een mooi marketingverhaal overheen gelegd wordt / is. Als je de intenties hebt duurzaam te zijn dan moet je niet als een malle kWh's gaan heen en weer pompen. We zullen allebei ongetwijfeld punten hebben die goed weten in te schatten en verschillen hebben. Dat mag.

Btw ik denk dat je bij de cycli per jaar een rekenfoutje maakt. Poster heeft hem staan per 1-11. Je berekening naar aantal cycli per jaar klopt dan niet.

Edit: Je had hem al gespot 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WaTTe44
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:45
CryptoCake schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 12:31:
Ik heb er wat hoofdpijn aan overgehouden, maar...

Als je de HA zonneplan & solarman integratie hebt kan je onderstaande gebruiken om die hele batterij er tussenuit te filteren.

Het is natuurlijk niet PERFECT, want ik kan alleen een gemiddelde afname- en teruglevertarief berekenen om de kosten van het eigen gebruik in te schatten. En die gemiddelde is dus afhankelijk van de laad en ontlaad momenten van de Nexus... Maar veel zal je er niet naast zitten, is centen werk uiteindelijk.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
{% set afname_totaal_kwh = states.sensor.zonneplan_electricity_consumption_today.state | float(0) %}
{% set levering_totaal_kwh = states.sensor.zonneplan_electricity_returned_today.state | float(0) %}

{% set batterij_laden_kwh = states.sensor.nexus_today_battery_charge.state | float(0) %}
{% set batterij_ontladen_kwh = states.sensor.nexus_today_battery_discharge.state | float(0) %}

{% if afname_totaal_kwh >= batterij_laden_kwh %}
  {% set netto_afname_kwh = (afname_totaal_kwh - batterij_laden_kwh) | round(2) %}
  {% set netto_teruggeleverd_kwh = 0 %}
{% else %}
  {% set netto_afname_kwh = 0 %}
  {% set netto_teruggeleverd_kwh = (batterij_laden_kwh - afname_totaal_kwh) | round(2) %}
{% endif %}

{% if levering_totaal_kwh >= batterij_ontladen_kwh %}
  {% set netto_levering_kwh = (levering_totaal_kwh - batterij_ontladen_kwh) | round(2) %}
  {% set netto_gebruik_kwh = 0 %}
{% else %}
  {% set netto_levering_kwh = 0 %}
  {% set netto_gebruik_kwh = (batterij_ontladen_kwh - levering_totaal_kwh) | round(2) %}
{% endif %}

{% set prive_verbruik_kwh = netto_afname_kwh + netto_gebruik_kwh %}
{% set prive_teruglevering_kwh = netto_teruggeleverd_kwh + netto_levering_kwh %}

{% set gem_afname_tarief = ((states.sensor.zonneplan_electricity_delivery_costs_today.state | float) / afname_totaal_kwh) %}
{% set gem_levering_tarief = ((states.sensor.zonneplan_electricity_production_costs_today.state | float) / levering_totaal_kwh) %}

{% set netto_kosten = ((prive_verbruik_kwh * gem_afname_tarief) - (prive_teruglevering_kwh * gem_levering_tarief)) | round(2) %}

En ja: het houdt ook rekening met het feit dat de batterij kan laden met eventueel eigen opgewekte energie :9

Neem a.u.b. goed de tijd om het te controleren, maar bij mij komt het overeen. Eindelijk een dashboard zonder batterij-ruis.

P.S.: Voor als je ALLEEN de zonneplan integratie hebt in HA, hoef je alleen deze 2 te vervangen:
YAML:
1
2
{% set batterij_laden_kwh = states.sensor.thuisbatterij_delivery_today.state | float(0) %}
{% set batterij_ontladen_kwh = states.sensor.thuisbatterij_production_today.state | float(0) %}
Heb sinds vrijdag 3-1-25 ook een batterij draaien.
Ben nu bezig in HA de boel een beetje zichtbaar te maken.
Heb de Zonneplan integratie en de Solarman om de batterij uit te lezen.
Bovenstaande code kwam ik tegen, maar het is mij niet helemaal duidelijk waar ik bovenstaande code moet toepassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biet80
TKroon schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 09:45:
Als de Nexus simpelweg pas gaat ontladen vanaf een prijs van €300/MWh heb je je voorspelbare batterij al. Nu gooit de Nexus meer dan 50% van de energie gewoon weg. Opladen zodra het kan, en alleen ontladen wanneer het moet. En als Zonneplan ook start met die ramp rate van 20% vermogen per batterij zal het ook veel stabieler worden. Al dat geflipper zou dan ook veel minder cycli kosten.

Dit heb ik Zonneplan ook al herhaaldelijk en onderbouwd gevraagd, maar het enige wat ik terug krijg is het standaard marketing praatje dat hun AI de hoogste opbrengst realiseert. Concreet doorvragen resulteert in stilte vanuit hun kant.
Het aantal cycli wordt toch pas relevant bij +6000 in 7 jaar of zie ik dat verkeerd? Dus meer dan 2,348 cycli per dag.

Ik zit nu op €3,71 per cyclus.
490 cycli in 313 dagen -> 1,57 cycli per dag. (€5,82 per dag)

Stel dat we nog meer geflipper doen, fors minder rendement per cyclus en een klein beetje meer dagopbrengst.
€3,00 per cyclus en 2 cycli per dag (€6,- per dag)

Jaaropbrengst €2190 in plaats van €2124.
Je hebt in beide scenario's ruim terugverdiend in 4 jaar maar laten we eens kijken naar de capaciteitsgarantie van 7 jaar.

Na 7 jaar 4011 cycli met een opbrengst van €14.870,- of
na 7 jaar 5110 cycli met een opbrengst van €15.330,-

€450,- is niet veel geld op dat bedrag maar het is nog steeds geld. Voor die niet gebruikte 1100 cycli koop ik over 7 jaar niks. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@Biet80 Ik vind het een verwerpelijke gedachte om het hele energiesysteem zo te misbruiken voor een paar luttele euro's. Je bent letterlijk stroom aan het weggooien namelijk. En dan wil ik graag nog even verder rekenen met jouw voorbeeld:
Als de batterij bij 6000 cycli stuk gaat en hij heeft €8000 gekost, dan is de waarde van je systeem in je voorbeeld met 4011 cycli nog ((6000-4011)/6000)*8000= € 2652 waard.
In je voorbeeld met 5110 cycli nog ((6000-5110)/6000)*8000= €1186 waard.

En ik begrijp dat die stuk-gaan-grens van 6000 cycli een enigszins willekeurig getal is, want hij kan wellicht langer mee, maar het voorbeeld geeft wel aan dat je voor die €450 extra opbrengst wel het drievoudige (!!!) aan afschrijving kwijt bent. Dat versterkt ook mijn punt hierboven dat de Nexus met de helft aan cycli misschien wel 90% van de opbrengst kan realiseren.

Dus:
- helft aan afschrijving
- helft aan (ont)laadverliezen
- nog steeds erg hoge opbrengst, maar veel hogere € per gelade kWh.
- veel meer capaciteit op je (waarschijnlijk) 3x25A aansluiting. Als de Nexus bezig is is nog maar 40% van je aansluiting beschikbaar voor jezelf namelijk. (Hier wordt het opladen van de auto met load balancing vaak uitgesteld omdat de Nexus zijn weggegooide stroom weer bij moet laden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:57
TKroon schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:27:
@Biet80
- veel meer capaciteit op je (waarschijnlijk) 3x25A aansluiting. Als de Nexus bezig is is nog maar 40% van je aansluiting beschikbaar voor jezelf namelijk. (Hier wordt het opladen van de auto met load balancing vaak uitgesteld omdat de Nexus zijn weggegooide stroom weer bij moet laden.)
En vergeet niet dat de netbeheerders willen overstappen naar betalen naar gebruik en dus niet meer een vast bedrag per aansluiting willen gaan rekenen. Duurt nog wel even voordat dat er door is, maar zou flinke impact kunnen hebben met dat zinloos verbranden van kWh op en neer.

Volgens mij is er maar één belangrijke oplossing: Zonneplan moet ZELF gaan handelen op de onbalansmarkt en niet alleen passief meeregelen. Dan zijn ze altijd te laat, zeker met de nieuwe vertraging van TenneT. Weet iemand wat er nodig is om als Zonneplan zelf mee te mogen doen? Dat is niet alleen efficienter, maar dan help je het energiesysteem ook echt in balans te komen, want dan schakel je precies op de afgesproken momenten bij en werk je dus nooit tegen.

Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp voor twee onder één kap uit 2008 met doel full electric zomer 2025 (huidig gasverbruik 900 kuub)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:15
Ik snap niet zo goed dat als er bij voorbaat gezegd wordt, je doet ongeveer 1,5 cycle per dag aan onbalanshandel, dat er dan nu ineens gezeik ontstaat bij sommige mensen dat je die 1,5 cycle per dag doet.

Ja, je wil grotere pieken zien, maar als die er niet zijn en je sprokkelt lekker door met 1,5 cycle per dag, zoals beloofd!, dan is dat toch mooi.
Wil je dat niet, stap je even over op zelfconsumptie voor de grijzere maanden.

Er moet de hele tijd wat te zeuren zijn lijkt het wel. Ook als Zonneplan vrij duidelijk zegt hoe de financiële berekening hoort te zijn, wordt er nog aan getwijfeld of er toch niet verborgen kosten zijn, waarvan al gezegd is door Zonneplan dat ze er niet zijn. Dank aan @Biet80 voor de heldere uiteenzetting trouwens!!
sjoerd-p schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:33:
[...]

En vergeet niet dat de netbeheerders willen overstappen naar betalen naar gebruik en dus niet meer een vast bedrag per aansluiting willen gaan rekenen. Duurt nog wel even voordat dat er door is, maar zou flinke impact kunnen hebben met dat zinloos verbranden van kWh op en neer.

Volgens mij is er maar één belangrijke oplossing: Zonneplan moet ZELF gaan handelen op de onbalansmarkt en niet alleen passief meeregelen. Dan zijn ze altijd te laat, zeker met de nieuwe vertraging van TenneT. Weet iemand wat er nodig is om als Zonneplan zelf mee te mogen doen? Dat is niet alleen efficienter, maar dan help je het energiesysteem ook echt in balans te komen, want dan schakel je precies op de afgesproken momenten bij en werk je dus nooit tegen.
Iedereen heeft nu hetzelfde inzicht in de markt qua timing, door zelf mee te bieden ipv passief heb je niet een eerder inzicht.

[ Voor 66% gewijzigd door SidewalkSuper op 07-01-2025 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biet80
Devke schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:06:
[...]

Ik kan je deels best vinden in de beredenatie. Politiek en Tennet zijn zeker laat. Echter opwek kun je ook corrigeren. Zeker de grote parken kunnen best snel op en af schakelen.
Eens maar het ontbreekt aan regulering/goeie aansturing.
Echter waar het in algemene zin altijd om draait bij veel dingen is geld. Dat zal altijd onder de oppervlakte sluimeren als er een mooi marketingverhaal overheen gelegd wordt / is.
Volgens mij zijn we het gewoon eens, iedereen doet het voor het geld. Partijen die investeren in windparken, zonneparken en mega accu's doen het allemaal voor het geld.
Als je de intenties hebt duurzaam te zijn dan moet je niet als een malle kWh's gaan heen en weer pompen.
Denk je dat die mega-accu's anders gaan werken? Die gaan toch ook gewoon als een malle kWh's heen en weer pompen voor het maximale rendement? Ik heb me er eerlijk gezegd niet in verdiept of daar commerciële partijen achter zitten :X
We zullen allebei ongetwijfeld punten hebben die goed weten in te schatten en verschillen hebben. Dat mag.

Btw ik denk dat je bij de cycli per jaar een rekenfoutje maakt. Poster heeft hem staan per 1-11. Je berekening naar aantal cycli per jaar klopt dan niet.

Edit: Je had hem al gespot 😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Biet80 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:35:
[...]

Eens maar het ontbreekt aan regulering/goeie aansturing.

[...]

Volgens mij zijn we het gewoon eens, iedereen doet het voor het geld. Partijen die investeren in windparken, zonneparken en mega accu's doen het allemaal voor het geld.

[...]

Denk je dat die mega-accu's anders gaan werken? Die gaan toch ook gewoon als een malle kWh's heen en weer pompen voor het maximale rendement? Ik heb me er eerlijk gezegd niet in verdiept of daar commerciële partijen achter zitten :X

[...]
Nee die mega accu's zijn er ook voor een verdienmodel verpakt onder een laag marketing. Investeerders willen gewoon geld zien. Daar zijn we het over eens zeker. Alleen is dat de oplossing niet van het probleem. Regulering. Regelgeving. Dat is zeker nodig. Ik kan me daarom dus ook voorstellen dat er vertragingen ingebouwd zijn. Het is volle bak lossen en laden. Daar zien mensen de hinder van..... hoe vervelend ook. Ik snap dat mensen dit heen en weer gepoetst niet fijn vinden. Ik herken wel een aantal verhalen die gedeeld worden mbt de klantenservice omtrent dit en verschillende andere zaken.

Maar goed. Probleem blijft. Enige wat ik kan bedenken is collectief aan de deur kloppen bij ZP als dit als vervelend ervaren wordt. Anders hopen op betere tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:15
Welk probleem is dat nou dan @Devke?
Er is gezegd 1,5 cycle per dag. Daar houdt Zonneplan zich aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 18-09 11:00
Heeft iemand een alternatief voor deze link? https://aten.amunanalytics.eu/imbalance/NL/now
Ik gebruik deze voor Home Assistant, maar sinds 2 januari komt er geen nieuwe data meer binnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
SidewalkSuper schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:46:
Welk probleem is dat nou dan @Devke?
Er is gezegd 1,5 cycle per dag. Daar houdt Zonneplan zich aan.
Het gaat me niet om die 1.5 cycli. Ik lees frustraties van Nexus bezitters over het heen en weer pompen van kWh's die niks / nauwelijks iets opleveren. Het gemopper rondom Tennet en dat Zonneplan daar moeite mee heeft. Te reageren op de vertraging doel ik dan op.

Ik snap die frustratie. Waarom zoveel op en neer pompen? Ik ben het met @Biet80 eens dat er veel meer regulering moet komen. Nogmaals voordat het weer eens een vervelende discussie hier wordt..... ik gun echt oprecht iedereen zijn terugverdientijd. Als ik er zelf 1 had gehad had ik dat ook gewillen. Echter door gebrek aan regulering krijg je dat heen en weer gepomp voluit. Niet goed voor het net. Niet goed voor de knip. Niet goed voor je accu. (Onnodige verbranding cycli). Je koopt zo'n ding toch voor 15 jaar wellicht. Leuk als hij dan terugverdiend is met extra maar niet door zinloze laad en ontlaadacties. Dat is gewoon stroom weggooien. Dan komt de duurzaamheidsgedachte om de hoek t.o.v. financieel gewin. Die mix mag beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

marvin3241 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:54:
Heeft iemand een alternatief voor deze link? https://aten.amunanalytics.eu/imbalance/NL/now
Ik gebruik deze voor Home Assistant, maar sinds 2 januari komt er geen nieuwe data meer binnen.
fraserboer in "Het Zonneplan Nexus Thuisbatterij topic - deel 2"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:57
Let op: De API url is https://api.tennet.eu/publications/v1/balance-delta. Deze lijkt afgekort in het vorige bericht. Hier kwam ik vanmorgen achter toen ik deze aan het instellen was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:02
rusman schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:25:
[...]

Let op: De API url is https://api.tennet.eu/publications/v1/balance-delta. Deze lijkt afgekort in het vorige bericht. Hier kwam ik vanmorgen achter toen ik deze aan het instellen was.
Wat een fijne website/api, boordevol informatie. Ze zouden meer met elektriciteit moeten doen daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biet80
TKroon schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:27:
@Biet80 Ik vind het een verwerpelijke gedachte om het hele energiesysteem zo te misbruiken voor een paar luttele euro's.
Ow maar dan begrijp je me verkeerd. Het gaat nog steeds om het oplossen van onbalans. Maar de opbrengst per cyclus mag best lager voor een hogere totaal opbrengst. En misschien wordt de onbalans niet zo groot als er eerder actie wordt ondernomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7XDD2Duwrcbuxiqn0X9naYSx26I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WyQR3Kgc34Xu6GAMlEvk6UyB.png?f=fotoalbum_large

De Nexus handelt zeker bij €1895,- bij €900 volgens mij ook en bij €300 niet. Maakt ook niet heel erg uit, het gaat om het idee.

Als de Nexus al was gaan handelen bij 12 (prijs €140,-) misschien hadden we dan de onbalans van 2 t/m 9 kunnen voorkomen. Ook als we het niet hadden kunnen voorkomen was het toch een mogelijkheid om de balans te herstellen en geld te verdienen.
Je bent letterlijk stroom aan het weggooien namelijk.
Een WKK verwarmd de kassen ook gewoon full pull als er een stroomoverschot is op de onbalansmarkt, ja ook als er geen plantjes staan.
En dan wil ik graag nog even verder rekenen met jouw voorbeeld:
Als de batterij bij 6000 cycli stuk gaat en hij heeft €8000 gekost, dan is de waarde van je systeem in je voorbeeld met 4011 cycli nog ((6000-4011)/6000)*8000= € 2652 waard.
In je voorbeeld met 5110 cycli nog ((6000-5110)/6000)*8000= €1186 waard.

En ik begrijp dat die stuk-gaan-grens van 6000 cycli een enigszins willekeurig getal is, want hij kan wellicht langer mee, maar het voorbeeld geeft wel aan dat je voor die €450 extra opbrengst wel het drievoudige (!!!) aan afschrijving kwijt bent. Dat versterkt ook mijn punt hierboven dat de Nexus met de helft aan cycli misschien wel 90% van de opbrengst kan realiseren.
In beide gevallen doet het aantal cycli er voor de garantie niet toe want het blijft onder de 6000.
Als hij na 7 jaar en 1 maand stuk gaat heb je in beide gevallen geen garantie meer. Gaat hij na 6 jaar en 11 maand stuk dan heb je in beide gevallen garantie.
Het voornaamste onderdeel is ook de capaciteitsgarantie. Als het systeem nog werkt heb je in beide gevallen een capaciteitsgarantie van 70%. Omdat we de 6000 cycli niet aantikken is mijn aanname dat de 7 jaar de grootste impact gaan hebben op de resterende capaciteit.

In mijn ogen kun je de restwaarde niet simpelweg extrapoleren door de gemiddelde opbrengst van een cyclus.
Dat zou betekenen dat een systeem met 7 cycli in 7 jaar en een opbrengst van €10,- per cyclus een hogere restwaarde heeft dan een systeem wat 700 cycli heeft gedraaid in 7 jaar met een opbrengst van €1,- per cyclus.

Als ik je goed begrijp zou een systeem dat exact 6000 cycli heeft gedraaid in 7 jaar niets meer waard zijn omdat hij "compleet is afgeschreven", dit systeem heeft nog een garantie op een restcapaciteit van 70%.
Dus:
- helft aan afschrijving
- helft aan (ont)laadverliezen
- nog steeds erg hoge opbrengst, maar veel hogere € per gelade kWh.
1,5 cyclus = 30kWh laden, dat is 3 uur potentieel loadbalancing
2 cycli = 40kWh laden, dat is 4 uur potentieel loadbalancing

Dan moet je creatief zijn met de congestie in je eigen huis. :+
Onze auto laadt bijna altijd met 6A gedurende de avond en nacht, geen enkel probleem.

Het is maar net wat je belangrijker vindt, je kunt het ook zo inrichten in de meterkast dat je laadpaal de Nexus niet mee meet. Dan gaat de Nexus balancen als je de auto aan het laden bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:58
[quote]Biet80 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:45:
[...]

In beide gevallen doet het aantal cycli er voor de garantie niet toe want het blijft onder de 6000.
Als hij na 7 jaar en 1 maand stuk gaat heb je in beide gevallen geen garantie meer. Gaat hij na 6 jaar en 11 maand stuk dan heb je in beide gevallen garantie.

[...]
Hoe is de garantie gedefinieerd.

Sommige fabrikanten geven gewoon een nieuwe. Andere fabrikanten zeggen bijvoorbeeld 5000 van de 6000 verbruikt en vergoeden 1/6 van het bedrag.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
John245 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:03:
[quote]Biet80 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:45:
[...]

[...]
Hoe is de garantie gedefinieerd.

Sommige fabrikanten geven gewoon een nieuwe. Andere fabrikanten zeggen bijvoorbeeld 5000 van de 6000 verbruikt en vergoeden 1/6 van het bedrag.
Ik heb werkelijk geen idee... Heb ik eerlijk gezegd niet naar gekeken toen ik hem kocht en vind het nu ook niet interessant genoeg om uit te zoeken. 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Biet80
Devke schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:56:
[...]

Het gaat me niet om die 1.5 cycli. Ik lees frustraties van Nexus bezitters over het heen en weer pompen van kWh's die niks / nauwelijks iets opleveren.
Eigenlijk had ik gehoopt dat je ook zou helpen met uitleggen. De meeste frustraties gaan over onbegrip van de werking, niet over een echt probleem. Afgelopen vrijdag 2 cycli verbrandt voor 2 euro. Is dat een probleem of hoort het er gewoon bij? Even iets constructiever in plaats van direct pek en veren uit de schuur halen en aan de deur willen kloppen bij Zonneplan.
Het gemopper rondom Tennet en dat Zonneplan daar moeite mee heeft. Te reageren op de vertraging doel ik dan op.

Ik snap die frustratie.
Ik absoluut niet...
Waarom zoveel op en neer pompen?
Omdat niet alle onbalans evenveel waard is maar het moet toch worden opgelost. En de waarde staat ook niet 100% vast op het moment van pompen.
Ik ben het met @Biet80 eens dat er veel meer regulering moet komen. Nogmaals voordat het weer eens een vervelende discussie hier wordt..... ik gun echt oprecht iedereen zijn terugverdientijd. Als ik er zelf 1 had gehad had ik dat ook gewillen. Echter door gebrek aan regulering krijg je dat heen en weer gepomp voluit. Niet goed voor het net. Niet goed voor de knip. Niet goed voor je accu. (Onnodige verbranding cycli). Je koopt zo'n ding toch voor 15 jaar wellicht. Leuk als hij dan terugverdiend is met extra maar niet door zinloze laad en ontlaadacties. Dat is gewoon stroom weggooien. Dan komt de duurzaamheidsgedachte om de hoek t.o.v. financieel gewin. Die mix mag beter.
Devke schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:43:
[...]

Maar goed. Probleem blijft. Enige wat ik kan bedenken is collectief aan de deur kloppen bij ZP als dit als vervelend ervaren wordt. Anders hopen op betere tijden.
Welk probleem? Van dat heen en weer pompen? Als iemand dat niet wil kan hij/zij toch gewoon overgaan op zelf-consumptie.

En als iemand eraan zit te denken om bij zonneplan aan te kloppen voor minder cycles:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RogAs0h-wtr1fEi6DH5PVJtcGBA=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5kLWU5scgf1UnJQa7G8p1MgY.jpg?f=user_large

Ook zijn er geen slechte tijden. Januari nu al bijna 40,- vandaag bijna €9,- Sommige mensen zien een december opbrengst van nog geen €90,- en denken dat er een serieus probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@Biet80 vorige week zat gemiddeld (!!) op 2,5 cyclus per dag. De hele maand december gemiddeld op 2,2 cyclus per dag. Dus die 1,5 wordt erg ruim overschreden. Zet dat weer af tegen de beperkte opbrengst en mijn punt is opnieuw duidelijk.

De load balancing uitsmeren over de hele dag is niet fair. Het doel met dynamische tarieven is om je grootverbruikers te sturen naar de goedkope uren. Dus als de Nexus 2,5x volledig oplaadt op een dag is dat 50 kWh, wat al 5 uur duurt om op te laden. Dat zijn dezelfde uren dat de auto oplaadt, de warmtepomp warm tapwater maakt, de vaatwasser draait, etc. En dan is 17 kW ineens een redelijk beperkt vermogen als je bedenkt dat 60% daarvan vaak zinloos gebruikt wordt.

En dat brengt me wederom terug naar mijn punt: als de Nexus dit in de helft van de tijd zou kunnen doen, zou dat enorm fijn zijn.

Prima als je er anders over denkt en zo snel mogelijk zoveel mogelijk opbrengst wil met een afgeschreven accu na 7 jaar, maar ik wil er graag langer mee kunnen doen. Als Zonneplan de optie zou bieden om agressief, normaal of rustig te handelen op de onbalansmarkt zou ieder zijn eigen keuze kunnen maken.

Over je punt van dat december een probleem zou zijn, dat vind ik in ieder geval niet. Weinig onbalans is weinig opbrengst. Maar in december heeft mijn Nexus wel 1230 kWh geladen, voor maar €91. En die €91 is voor de helft op precies 5 dagen verdiend. Die andere dagen waren er geen of veel kortere pieken waarbij de Nexus gewoon stand-by had kunnen blijven staan.

[ Voor 13% gewijzigd door TKroon op 07-01-2025 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Biet80 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:35:
[...]

Eigenlijk had ik gehoopt dat je ook zou helpen met uitleggen. De meeste frustraties gaan over onbegrip van de werking, niet over een echt probleem. Afgelopen vrijdag 2 cycli verbrandt voor 2 euro. Is dat een probleem of hoort het er gewoon bij? Even iets constructiever in plaats van direct pek en veren uit de schuur halen en aan de deur willen kloppen bij Zonneplan.

[...]

Ik absoluut niet...

[...]

Omdat niet alle onbalans evenveel waard is maar het moet toch worden opgelost. En de waarde staat ook niet 100% vast op het moment van pompen.

[...]

[...]

Welk probleem? Van dat heen en weer pompen? Als iemand dat niet wil kan hij/zij toch gewoon overgaan op zelf-consumptie.

En als iemand eraan zit te denken om bij zonneplan aan te kloppen voor minder cycles:
[Afbeelding]

Ook zijn er geen slechte tijden. Januari nu al bijna 40,- vandaag bijna €9,- Sommige mensen zien een december opbrengst van nog geen €90,- en denken dat er een serieus probleem is.
En dit bedoel ik. Als er wat kritische geluiden komen richting zonneplan dan wordt toch weer een bepaalde sfeer gedropt. Pek en veren. Ik wil best constructief meedenken. Daar is immers tweakers voor toch? Hier heb ik echter geen zin in. Heb duidelijk aangegeven dat mn intenties goed zijn en ik iedereen zijn TVT gun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@Biet80 als je een concreet voorbeeld wilt van wat ik met zinloos ontladen bedoel: letterlijk nu om 13:11. Hij ontlaadt met 10 kW tegen een prijs van €138/MWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Was het niet zo dat we vorige week tot de conclusie kwamen dat het Frank algoritme dezelfde opbrengsten haalt als ZP maar met een stuk minder laad en ontlaad acties? Lijkt mij dat het algoritme bij FE iets minder agressief is dan dat van ZP. Het zou mooi zijn als de mate van agressie zelf zou kunnen worden ingesteld. Ik zou best eens willen zien wat mijn opbrengsten zijn als de threshold ingesteld staat op 300 EUR / MWh.

Aan de andere kant, als het doel van de onbalansmarkt is het handhaven van de balans in het net en niet primair geld verdienen dan moeten we ook kijken naar de volume vraag. Die kan soms hoog zijn bij lage opbrengsten en in die situaties snap ik dat de accu dan al gaat ontladen bij een prijs van bijvoorbeeld 150 EUR / MWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
TKroon schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 12:41:
@Biet80 vorige week zat gemiddeld (!!) op 2,5 cyclus per dag. De hele maand december gemiddeld op 2,2 cyclus per dag. Dus die 1,5 wordt erg ruim overschreden. Zet dat weer af tegen de beperkte opbrengst en mijn punt is opnieuw duidelijk.
Ik heb 1166 geladen en 1034 ontladen wat neer komt op 55 cycli in 31 dagen = 1,77 cycli per dag. Dat is inderdaad een flink verschil en dan snap ik dat je je zorgen maakt om je rendement. 2700kWh laden en ontladen heb ik nog in geen enkele maand gehad. Het is altijd rond de 2000kWh +- 10%
De load balancing uitsmeren over de hele dag is niet fair. Het doel met dynamische tarieven is om je grootverbruikers te sturen naar de goedkope uren. Dus als de Nexus 2,5x volledig oplaadt op een dag is dat 50 kWh, wat al 5 uur duurt om op te laden. Dat zijn dezelfde uren dat de auto oplaadt, de warmtepomp warm tapwater maakt, de vaatwasser draait, etc. En dan is 17 kW ineens een redelijk beperkt vermogen als je bedenkt dat 60% daarvan vaak zinloos gebruikt wordt.
Ik geef daarmee aan dat auto laden bij ons thuis de laagste prioriteit heeft. De warmtepomp, vaatwasser, wasmachine en droger hebben de hoogste prio (Cooker is ook nog 2200W die af en toe aan gaat 8) ). Als die aan staan mag de Nexus balancen. Maar de lader mag best stoppen ten behoeve van de Nexus.
En dat brengt me wederom terug naar mijn punt: als de Nexus dit in de helft van de tijd zou kunnen doen, zou dat enorm fijn zijn.

Prima als je er anders over denkt en zo snel mogelijk zoveel mogelijk opbrengst wil met een afgeschreven accu na 7 jaar, maar ik wil er graag langer mee kunnen doen. Als Zonneplan de optie zou bieden om agressief, normaal of rustig te handelen op de onbalansmarkt zou ieder zijn eigen keuze kunnen maken.
Zelfde rendement in de helft van de tijd/cycli, daar kan ik het alleen mee eens zijn. Aan de andere kant dubbele rendement per dag met dubbele cycli kan ik me ook heel goed in vinden. :*)

Ik wil er ook graag langer mee doen, dat is 1 van de redenen dat ik een 20kWh versie heb gekozen. (Maximaal laden/ontladen met 0,5C)
Maar een lifePO4 accu heeft zeker niet het eeuwige leven, hoe lang hij bruikbaar blijft met welke capaciteit daar zijn de meningen over verdeeld dus hou ik me vast aan het antwoord van 1 of andere willekeurige webshop.
Q-2. Can LiFePO4 batteries last 20 years?

Ans: Typically, LifePO4 batteries have a lifespan of 6-10 years, even if you take proper care of them. One in a thousand LiFePO4 batteries will last 20 years, but even if you take proper care of them, it is not possible for a LiFePO4 battery to last at least 20 years.
Als je hier een beter antwoord met eventueel bron voor hebt hou ik me aanbevolen. Ik ga uit van een zeer positieve technische levensduur van 15 jaar.

Volgens Pylontech:
Design Life: 15+ Years (25℃/77℉)
Cycle Life: >8,000, 25℃

Hij staat bij mij in de garage, daar is het 7,5 graad. :X
Over je punt van dat december een probleem zou zijn, dat vind ik in ieder geval niet. Weinig onbalans is weinig opbrengst. Maar in december heeft mijn Nexus wel 1230 kWh geladen, voor maar €91. En die €91 is voor de helft op precies 5 dagen verdiend. Die andere dagen waren er geen of veel kortere pieken waarbij de Nexus gewoon stand-by had kunnen blijven staan.
Hoe kom je op 2,2 cycli per dag als er maar 1230 is geladen?
2,2 cycli = 2,2 *40kWh * 31 dagen = 2728kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Biet80 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:39:
Hoe kom je op 2,2 cycli per dag als er maar 1230 is geladen?
2,2 cycli = 2,2 *40kWh * 31 dagen = 2728kWh
1230 kWh geladen (ontladen hoef je dan niet mee te pakken) in 20 kWh = 61,5 cycle. In mijn eerdere berekening had ik onterecht 10% laadverlies meegenomen, want dit is de gemeten waarde uit de kWh-meter.
61,5/31=1,984 = ongeveer 2 (ipv 2,2).

Totaal ontladen in december = 1097 kWh.

Over de levensduur kan ik natuurlijk niks zinnigers zeggen dan dat een batterij die de helft minder gedaan heeft ongetwijfeld in betere staat is dan een die twee keer zoveel gedaan heeft. Een wetenschappelijke onderbouwing daarvan heb ik niet. Daarmee zeg ik niet dat ik de 20 jaar ga halen, maar als je jouw bandbreedte van 6-10 jaar aanhoudt, is 10 jaar wel ruim 50% meer dan 6 jaar. En vooruit, als hij na 6 jaar stukgaat krijg je een nieuwe. Met 7 jaar en 1 dag blijft hetzelfde resultaat over, waarbij je dan in dit voorbeeld hypothetisch nog 3 jaar langer 90% van de opbrengst zou halen met een minder agressieve Nexus.

Laten we onze posts samenvatten tot deze conclusie:
Zonneplan, zorg dat de klanten zelf in kunnen stellen hoe agressief de Nexus moet werken. Dan is iedereen blij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-08 01:50

NightHawk4

Lotte is Liev :>

TKroon schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:48:
[...]

1230 kWh geladen (ontladen hoef je dan niet mee te pakken) in 20 kWh = 61,5 cycle. In mijn eerdere berekening had ik onterecht 10% laadverlies meegenomen, want dit is de gemeten waarde uit de kWh-meter.
61,5/31=1,984 = ongeveer 2 (ipv 2,2).

Totaal ontladen in december = 1097 kWh.

Over de levensduur kan ik natuurlijk niks zinnigers zeggen dan dat een batterij die de helft minder gedaan heeft ongetwijfeld in betere staat is dan een die twee keer zoveel gedaan heeft. Een wetenschappelijke onderbouwing daarvan heb ik niet. Daarmee zeg ik niet dat ik de 20 jaar ga halen, maar als je jouw bandbreedte van 6-10 jaar aanhoudt, is 10 jaar wel ruim 50% meer dan 6 jaar. En vooruit, als hij na 6 jaar stukgaat krijg je een nieuwe. Met 7 jaar en 1 dag blijft hetzelfde resultaat over, waarbij je dan in dit voorbeeld hypothetisch nog 3 jaar langer 90% van de opbrengst zou halen met een minder agressieve Nexus.

Zonneplan, zorg dat de klanten zelf in kunnen stellen hoe agressief de Nexus moet werken. Dan is iedereen blij :)
Welke van de 4 packs zal dan een probleem hebben? Lijkt mij dat er dan één pack vervangen wordt om weer aan de garantievoorwaarden te voldoen (misschien zelfs een gereviseerde).

Tegen die tijd is de prijs van een pack ook vele malen goedkoper dan nu dus die afschrijving is natuurlijk heel anders omdat je vervangingswaarde flink zakt. Oftewel voor je afschrijving kan je meer dan genoeg vervanging kopen. ;)

Maar dat is allemaal heel hypothetisch en ik denk dat je je daar veel te druk om maakt. Dan vindt ik het nutteloos gebruik van energie erger. Maar goed ook daar hebben wij niet genoeg inzicht in.

Jouw conclusie vindt ik dan ook te kort door de bocht hoewel er een kern van waarheid in zit. Als ZP afspraken moet maken met Tennet (of Liander/Enexis/Stedin) dan is het wel lastig als veel klanten allemaal eigen instellingen hanteren. Daarnaast vraag ik me af of dat allemaal wel lekker aan te sturen is, alles kan maar dat vereist wel meer dan nu het geval is.

Het blijft natuurlijk voor ZP, FE en anderen ook zoeken naar de juiste manieren om alles in te regelen zonder Tennet en de rest teveel dwars te zitten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Biet80
TKroon schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:11:
@Biet80 als je een concreet voorbeeld wilt van wat ik met zinloos ontladen bedoel: letterlijk nu om 13:11. Hij ontlaadt met 10 kW tegen een prijs van €138/MWh.
1,65kWh ontladen. 20 cent verdiend. Het is niet de jackpot maar wie het kleine niet eert...

Overigens is dat gewoon (40/1,65) * €0,20 = €4,84 per cycle, niet slecht toch? Of mis ik iets?

Misschien dacht de AI dat hij plek moest maken in de accu omdat er later weer geladen kon worden tegen betaling. :+ Die was te makkelijk, achteraf is altijd makkelijk O-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fzk2cY6htLevsAbvFIGfbKBAffA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ubphGXGAChSg0WGJgoSnuG2w.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
@Biet80 daar gaat de EPEX-correctie nog vanaf. Na de grote ontlaadpiek heb ik alleen maar geld verloren. Dus alles na 10:30 is gesommeerd negatief voor mij geweest. Raar hoe dat dan kan schelen per Nexus, maar goed. Ik zat op €7,90 en nu op €7,54.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10:46
TKroon schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:21:
...daar gaat de EPEX-correctie nog vanaf.
Die EPEX-correctie is puur administratief, er gaat niets af of bij op basis van EPEX. Ook niet de laadverliezen. Ik vind dat @Biet80 het goed uitlegde, maar blijkbaar wordt het nog steeds niet goed gesnapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
jojost1 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:32:
[...]

Die EPEX-correctie is puur administratief, er gaat niets af of bij op basis van EPEX. Ook niet de laadverliezen. Ik vind dat @Biet80 het goed uitlegde, maar blijkbaar wordt het nog steeds niet goed gesnapt.
_/-\o_ TNX _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biet80
TKroon schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:21:
@Biet80 daar gaat de EPEX-correctie nog vanaf. Na de grote ontlaadpiek heb ik alleen maar geld verloren. Dus alles na 10:30 is gesommeerd negatief voor mij geweest. Raar hoe dat dan kan schelen per Nexus, maar goed. Ik zat op €7,90 en nu op €7,54.
om 10:30 zat ik op €7,43.

Toevallig staat mijn Nexus vandaag bovenaan bij de live resultaten, meestal bungelt hij ergens in het midden.

Misschien kun je een zelfde screenshot posten van 10:00 tot nu? Ik ben heel benieuwd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_G8M57UnajlzKrwGMOYeFu4gPfs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AOtGPDPSfMvHoQdbpSioWzk7.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
jojost1 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:32:
[...]

Dat snap ik. Mijn punt is dat het EPEX-tarief wel meespeelt voor wat de Nexus doet. Als de Nexus oplaadt bij €100 onbalans en €150 EPEX-tarief, en ontlaadt bij €50 onbalans en €0 EPEX, is er geld verloren. Ik snap dat dit voorbeeld extreem is, ik bedoel alleen aan te geven dat:
onbalans prijs x aantal kWh != opbrengst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Biet80 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:41:
[...]

om 10:30 zat ik op €7,43.

Toevallig staat mijn Nexus vandaag bovenaan bij de live resultaten, meestal bungelt hij ergens in het midden.

Misschien kun je een zelfde screenshot posten van 10:00 tot nu? Ik ben heel benieuwd.

[Afbeelding]
Ik heb geen HA. Bij Homey wordt nog aan de app gewerkt. Daar verwacht ik binnenkort de mogelijkheid om de live opbrengsten te kunnen loggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:02
@GaMbiNo Hoeveel PV heb jij liggen joh dat je 26 ct onbalansvergoeding krijgt vandaag. Ik heb 2 cent hahah.

Of was er bij jou nét een zonnestraal toen de onbalans erin kwam?

Vandaag wel lekkere dag tot nu toe: ontladen bij €1800 en opladen bij -€500. Heerlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
TKroon schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:42:
[...]

Dat snap ik. Mijn punt is dat het EPEX-tarief wel meespeelt voor wat de Nexus doet. Als de Nexus oplaadt bij €100 onbalans en €150 EPEX-tarief, en ontlaadt bij €50 onbalans en €0 EPEX, is er geld verloren. Ik snap dat dit voorbeeld extreem is, ik bedoel alleen aan te geven dat:
onbalans prijs x aantal kWh != opbrengst
Waarom zou dat meespelen? EPEX heeft er niets mee te maken, hij laadt & ontlaadt op een andere markt en er wordt niets afgerekend op de EPEX markt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
jojost1 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:56:
[...]

Waarom zou dat meespelen? EPEX heeft er niets mee te maken, hij laadt & ontlaadt op een andere markt en er wordt niets afgerekend op de EPEX markt.
Hoe ziet de EPEX-correctie eruit op je factuur denk je als je mijn voorbeeld volgt hierboven? Natuurlijk neemt de Nexus dat mee. Waarom laadt de Nexus vrijwel altijd het meest op de laagste EPEX-prijzen? Omdat dan de onbalans (als die er niet is) ook het goedkoopste is. Ja, de Nexus laadt alleen op de onbalans markt, maar er volgt altijd een verrekening met je eigen aansluiten op de EPEX-prijzen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

TKroon schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:48:
[...]

Wat FE dus binnenkort ook gaat aanbieden:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wTsWx7qFu0Td8aGfvk02UeNTwYk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LvYNeOmGUIgqVxDOkXX3iBEu.webp?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jojost1
TKroon schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:01:
[...]

Hoe ziet de EPEX-correctie eruit op je factuur denk je als je mijn voorbeeld volgt hierboven? Natuurlijk neemt de Nexus dat mee. Waarom laadt de Nexus vrijwel altijd het meest op de laagste EPEX-prijzen? Omdat dan de onbalans (als die er niet is) ook het goedkoopste is. Ja, de Nexus laadt alleen op de onbalans markt, maar er volgt altijd een verrekening met je eigen aansluiten op de EPEX-prijzen.
In je voorbeeld is het bedrag voor stroom op je factuur inderdaad hoger, maar de tegenboeking ook: je komt op exact hetzelfde bedrag voor stroom. Want: administratieve handeling om dit recht te trekken. De Nexus rekent namelijk de stroom niet af op de EPEX markt, maar op onbalans.

Je kunt een kWh maar 1x kopen/verkopen op de markt, werkt eigenlijk net als met een bak aardbeien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

ApexAlpha schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 14:45:
@GaMbiNo Hoeveel PV heb jij liggen joh dat je 26 ct onbalansvergoeding krijgt vandaag. Ik heb 2 cent hahah.

Of was er bij jou nét een zonnestraal toen de onbalans erin kwam?

Vandaag wel lekkere dag tot nu toe: ontladen bij €1800 en opladen bij -€500. Heerlijk.
De zon scheen hier inderdaad net op dat moment. Kennelijk houdt de Zonneplan AI daar toch rekening mee. :9 ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Biet80
TKroon schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 15:01:
[...]

Hoe ziet de EPEX-correctie eruit op je factuur denk je als je mijn voorbeeld volgt hierboven? Natuurlijk neemt de Nexus dat mee. Waarom laadt de Nexus vrijwel altijd het meest op de laagste EPEX-prijzen?
Als het aanbod groot is zijn de EPEX prijzen laag. Als het aanbod (onverwacht) te groot is dan is er onbalans en kan de Nexus vrij goedkoop laden.
Omdat dan de onbalans (als die er niet is) ook het goedkoopste is. Ja, de Nexus laadt alleen op de onbalans markt,
Ik snap niet precies wat je daarmee bedoeld. "De onbalans is ook het goedkoopst als die er niet is."
maar er volgt altijd een verrekening met je eigen aansluiten op de EPEX-prijzen.
Klopt, de tegenboeking zorgt er juist voor dat je uiteindelijk geen kosten of baten hebt van de Nexus tegen acties EPEX prijzen.

Voor het gemak geen laadverliezen
Je factuur ziet er dan zo uit als het ging om 1kWh:

Netto Powerplay

Powerplay vergoeding batterij: €150,-

Door tegenboeking NULL, geen kosten

Werkelijk stroom verbruik: 1kWh €150,-
Werkelijke teruglevering stroom 1kWh €0,-
Powerplay tegenboeking stroomverbruik €150,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasd123
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 17-09 08:06
Ik ben een beetje een Leek in dit soort dingen dus leer graag. Gezocht in dit topic hoe ik aan mijn api sleutel kom van Zonneplan om mijn gegevens te kunnen delen op onbalansmarkt. Ik zal vast niet goed hebben gezocht maar kan iemand mij hiermee helpen hoe ik daaraan kom.

Vriendelijk bedankt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Venzent
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-09 20:42
thomasd123 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 19:20:
Ik ben een beetje een Leek in dit soort dingen dus leer graag. Gezocht in dit topic hoe ik aan mijn api sleutel kom van Zonneplan om mijn gegevens te kunnen delen op onbalansmarkt. Ik zal vast niet goed hebben gezocht maar kan iemand mij hiermee helpen hoe ik daaraan kom.

Vriendelijk bedankt
Resultaten doorsturen via Zonneplan en Home Assistant
Wil je jouw resultaten live delen op deze site zodat we de opbrengst kunnen vergelijken? Meld je dan aan, voeg je installatie toe en log in. Op je profielpagina staat dan vervolgens de API-key, hiermee kun je de volgende stappen volgen.

https://onbalansmarkt.com/help/home-assistant/zonneplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Biet80 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 22:08:
[...]
Nexus
1060 kWh geladen
926 kWh ontladen
laadverlies 134 kWh
Eerder voorspeld
verbruik: 310kWh -> 12,9 cent per kWh
teruglevering: 122kWh -> 10,5 cent per kWh
Werkelijk
verbruik: 15,1 cent per kWh
teruglevering: 16,5 cent per kWh

Dit is de gemiddelde prijs voor Nexus en eigen verbruik dus Nexus alleen zal voor beide iets hoger zijn maar laten we voor het gemak er vanuit gaan dat dit ook de cijfers zijn voor de Nexus.
Nexus EPEX tegenboeking
Verbruik: €160,06 (1060 * 15,1 cent)
Teruglevering: €152,79 (926 * 16,5 cent)
Dus je laadverlies zorgt voor een positieve tegenboeking (- op factuur) -> € 7,27
Maar je hebt ook nog kWh's in je huis verbruikt tijdens het ontladen, deze komen ook in je tegenboeking. Je hebt minder werkelijke teruglevering (898 kWh) dan wat er uit de Nexus is gekomen (926 kWh). Je hebt ook nog zonnepanelen die ook wat hebben teruggeleverd. Laten we er voor het gemak vanuit gaan dat je 54,6kWh hebt gebruikt in je huis tijdens het ontladen van de Nexus.
54,6 kWh * 15,1 cent = €8,25

€8,25 - €7,27 = €0,98 als Powerplay tegenboeking nadat alles verrekend is. >:)

Ja je betaald €70,- in plaats van de voorspelde €27,- Maar dat heeft waarschijnlijk meer te maken met tegenvallende opbrengst van je panelen en de dure EPEX prijzen in november. (Ik herinner nog een aantal uren boven €1,- met een uitschieter naar €1,20 of zoiets)

Je hebt netto 425kWh verbruikt (1457-1060+926-898) tegen 16,9 cent. (€72 / 425), lijkt me niet schokkend.

Ik weet het... dit is ENORM natte vinger werk... Als je een foutje ziet of denkt dat het anders zit hoor ik het graag.
Dank voor de tijd die je erin hebt gestopt!
Tot aan waar je over 54,6kWh volg ik het, al ben ik het er niet mee eens wat de gemiddelde worden gebruikt of zouden worden gebruikt. Dat is nu eenmaal niet zo. En zonneplan weet volgens mij heel erg goed hoeveel kWh er in welk uur verbruikt worden.
Naar mijn mening zou je de Nexus teruggeleverde energie moeten aftrekken van de totale teruggeleverde energie, en daarmee kom je op een negatief getal uit, wat dus verbruikte energie is ipv teruggeleverd.

Dat zou dan toch 926-898 zijn = 28 kWh, niet 54,6kWh?

En daarnaast zou je met puur en alleen de geladen en ontladen kWh'en van de Nexus toch je tegenboeking moeten kunnen maken? Zonder allerlei andere verrekeningen?
Overigens geeft Nexus voor November vanuit Zonneplan aan: geladen/ontladen : 1060/926, en mijn HW meter: 1063/915.
Minder teruglevering dus, al is het minimaal, geeft dat wel een negatief effect.
Ik vindt het overigens knap dat ze zo dichtbij kunnen zitten zonder een meter in de meterkast!

De 70eur voor die maand is niet heel vreemd idd. Heb ook nog een aquarium en WP draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Ben benieuwd overigens wat mijn berekening aan geeft qua kosten einde vd maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
Robindd schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 20:54:
[...]

Dank voor de tijd die je erin hebt gestopt!
Tot aan waar je over 54,6kWh volg ik het, al ben ik het er niet mee eens wat de gemiddelde worden gebruikt of zouden worden gebruikt. Dat is nu eenmaal niet zo.
Het is allemaal natte vinger werk, de kans is heel groot dat het niet helemaal klopt (zoals gemiddelde) omdat er te veel onbekende variabelen zijn. Maar in de basis werkt het ongeveer zo...

54,6kWh is dikke natte vinger >:) Daar heb ik gewoon naartoe gerekend en gekeken of het plausibel is.
En zonneplan weet volgens mij heel erg goed hoeveel kWh er in welk uur verbruikt worden.
Klopt
Naar mijn mening zou je de Nexus teruggeleverde energie moeten aftrekken van de totale teruggeleverde energie, en daarmee kom je op een negatief getal uit, wat dus verbruikte energie is ipv teruggeleverd.

Dat zou dan toch 926-898 zijn = 28 kWh, niet 54,6kWh?
Klopt helemaal. Ik ben er vanuit gegaan dat je zonnepanelen ook gewoon zijn werk hebben gedaan.
Nexus teruglevering 926 + 122 zonnepanelen = 1048kWh totaal voor de P1 meter.
Je P1 meter heeft 898 gemeten dus er is 150kWh al voor de meter verbruikt in je huis.

Dus de aanname is dat er 54,6kWh in je huis is verbruikt tijdens het terugleveren van de Nexus. Van je zonnepanelen is dan nog 95,4kWh in je huis verbruikt toen de zon scheen.
Er is nog 26,6kWh van je zonnepanelen het net op gegaan.
Van je Nexus 926 - 54,6 = 871,4 naar het net.
Totaal naar het net: 898 -> dit is een combinatie van je zonnepanelen en Nexus.

Zoals gezegd, enorme dikke vette natte vinger werk.
En daarnaast zou je met puur en alleen de geladen en ontladen kWh'en van de Nexus toch je tegenboeking moeten kunnen maken? Zonder allerlei andere verrekeningen?
Ja, maar dan heb je nog steeds de EPEX prijzen nodig van de laad en ontlaadmomenten aangezien die van invloed zijn op de hoogte van de tegenboeking.

Zie voorbeeld hier:
https://gathering.tweaker...message/81238076#81238076
Overigens geeft Nexus voor November vanuit Zonneplan aan: geladen/ontladen : 1060/926, en mijn HW meter: 1063/915.
Minder teruglevering dus, al is het minimaal, geeft dat wel een negatief effect.
Ik vindt het overigens knap dat ze zo dichtbij kunnen zitten zonder een meter in de meterkast!
Valt op zich best mee, ze halen gewoon alle data uit de omvormer via de dongle. Het staat ook nog op mijn verlanglijstje om zoals anderen op dit forum via modbus de gegevens uit de omvormer te halen. En dan met een template een nieuwe entity te maken die de Nexus acties aftrekt van de P1 data.
https://www.home-assistant.io/integrations/template/

Als iemand dit al heeft gedaan ben ik heel benieuwd naar de ervaringen
De 70eur voor die maand is niet heel vreemd idd. Heb ook nog een aquarium en WP draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Biet80 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:16:
[...]

Het is allemaal natte vinger werk, de kans is heel groot dat het niet helemaal klopt (zoals gemiddelde) omdat er te veel onbekende variabelen zijn. Maar in de basis werkt het ongeveer zo...

54,6kWh is dikke natte vinger >:) Daar heb ik gewoon naartoe gerekend en gekeken of het plausibel is.

[...]

Klopt

[...]

Klopt helemaal. Ik ben er vanuit gegaan dat je zonnepanelen ook gewoon zijn werk hebben gedaan.
Nexus teruglevering 926 + 122 zonnepanelen = 1048kWh totaal voor de P1 meter.
Je P1 meter heeft 898 gemeten dus er is 150kWh al voor de meter verbruikt in je huis.

Dus de aanname is dat er 54,6kWh in je huis is verbruikt tijdens het terugleveren van de Nexus. Van je zonnepanelen is dan nog 95,4kWh in je huis verbruikt toen de zon scheen.
Er is nog 26,6kWh van je zonnepanelen het net op gegaan.
Van je Nexus 926 - 54,6 = 871,4 naar het net.
Totaal naar het net: 898 -> dit is een combinatie van je zonnepanelen en Nexus.

Zoals gezegd, enorme dikke vette natte vinger werk.

[...]

Ja, maar dan heb je nog steeds de EPEX prijzen nodig van de laad en ontlaadmomenten aangezien die van invloed zijn op de hoogte van de tegenboeking.

Zie voorbeeld hier:
https://gathering.tweaker...message/81238076#81238076

[...]

Valt op zich best mee, ze halen gewoon alle data uit de omvormer via de dongle. Het staat ook nog op mijn verlanglijstje om zoals anderen op dit forum via modbus de gegevens uit de omvormer te halen. En dan met een template een nieuwe entity te maken die de Nexus acties aftrekt van de P1 data.
https://www.home-assistant.io/integrations/template/

Als iemand dit al heeft gedaan ben ik heel benieuwd naar de ervaringen

[...]
Je gaat nu wel erg veel aannames doen :P
Ik meet mijn zonnepanelen uiteraard zelf ook, die hebben 203kWh opgeleverd in November :)

Maar daar gaat het niet om.
Ik meet nu per minuut de acties van de Nexus en vermenigvuldig de gemeten kWh's van mijn HomeWizard meter met de dan geldende uurprijs en tel dit op.
Alleen jammer dat ik op 2 of 3 januari er achter kwam dat de optelling niet klopte, dus mis paar dagen.

Nu net via NodeRed de Tennet API weer weten toe te voegen, we zijn weer up en running!

Overigens heb ik ook de P1 dongle van HomeWizard, en kleine moeite de som te maken P1-Nexus, maar nog niet de tijd aan besteed dat te doen. Weinig toegevoegde waarde voor mij nu. Ik kan het simpel bekijken per maand al nu ivm meting Nexus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/seOK5w0cGTw4xtpdXED-zBUM_zc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yyg3ULV3z7hw9dAsFZ1rKoFZ.png?f=fotoalbum_large

Zo ziet de berekening er tot dus ver uit.
Echter heeft het SoC verschil bij start dag en einde dag ook aardige impact op de kosten, dus alleen wat nuttigs van te zeggen over een maand.
Nu is de SoC bijv. 46%, terwijl die vanacht 00:00 begon met 23%. Er zit dus nog een 23% energie meer in de batterij.

[ Voor 10% gewijzigd door Robindd op 07-01-2025 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
Robindd schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:41:
[...]

Je gaat nu wel erg veel aannames doen :P
Ik meet mijn zonnepanelen uiteraard zelf ook, die hebben 203kWh opgeleverd in November :)
Jup. Maar die 203kWh gaat nooit het net op met je aquarium en WP. }:O Niet vergeten de verwachte oplevering van ZP is altijd lager dan je opwek.
Maar daar gaat het niet om.
Ik meet nu per minuut de acties van de Nexus en vermenigvuldig de gemeten kWh's van mijn HomeWizard meter met de dan geldende uurprijs en tel dit op.
Alleen jammer dat ik op 2 of 3 januari er achter kwam dat de optelling niet klopte, dus mis paar dagen.

Nu net via NodeRed de Tennet API weer weten toe te voegen, we zijn weer up en running!

Overigens heb ik ook de P1 dongle van HomeWizard, en kleine moeite de som te maken P1-Nexus, maar nog niet de tijd aan besteed dat te doen. Weinig toegevoegde waarde voor mij nu. Ik kan het simpel bekijken per maand al nu ivm meting Nexus.
P1 - Nexus is heel interessant !!! Dan krijg je je echte verbruik en teruglevering weer te zien. (en correcte gemiddelde kWh prijzen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
Robindd schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 22:44:
[Afbeelding]

Zo ziet de berekening er tot dus ver uit.
Echter heeft het SoC verschil bij start dag en einde dag ook aardige impact op de kosten, dus alleen wat nuttigs van te zeggen over een maand.
Nu is de SoC bijv. 46%, terwijl die vanacht 00:00 begon met 23%. Er zit dus nog een 23% energie meer in de batterij.
Dit ziet er goed uit. En dan is de verwachting dat alle kosten opgeteld weer als tegenboeking terugkomen op de factuur? Ik ben benieuwd naar je bevindingen als dit een poosje draait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
Biet80 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:02:
[...]

Jup. Maar die 203kWh gaat nooit het net op met je aquarium en WP. }:O Niet vergeten de verwachte oplevering van ZP is altijd lager dan je opwek.

[...]

P1 - Nexus is heel interessant !!! Dan krijg je je echte verbruik en teruglevering weer te zien. (en correcte gemiddelde kWh prijzen)
Maar die kan ik in de homewizard app ook super makkelijk zien momenteel. Nexus en P1 staan onder elkaar :)
Biet80 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:10:
[...]

Dit ziet er goed uit. En dan is de verwachting dat alle kosten opgeteld weer als tegenboeking terugkomen op de factuur? Ik ben benieuwd naar je bevindingen als dit een poosje draait.
Dat is eigenlijk mijn verwachting idd!
Heb er 1 met en 1 zonder energiebelasting en btw draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balkonboer
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 19-09 02:27
Zo net thuis en alles weer doorgelezen.

Van dat rondpompen van stroom en de zin/onzin daarvan begrijp ik uiteraard ook niets.

Waar ik hier niet zo vaak over lees en waar ik me eigenlijk zorgen over maak is dat ik altijd een ruim overschot had door de opwek van mijn zonnepanelen binnen een jaar en nu een tekort ga krijgen.
Ik heb 7000 Wattpiek op mijn dak, maar daar valt nu met de 20 kW Nexus toch zo'n 2500-3000 kWh per jaar vanaf door de laad- en ontlaadverliezen. Nu sinds 28 mei 370 cycli.
Dus dat wordt ergens in dit jaar stroom afnemen van het net tegen de epex prijs + belasting +BTW, omdat ik niet genoeg meer heb om mijn eigen verbruik te salderen.
Deze kosten ga ik zeer zeker maken en die zal ik helaas maar moeten betalen dan met mijn Powerplay-vergoeding :-(

@Peterhardenberg maakte mij er op attent dat ik het verwachte verlies dubbel heb genomen. Bij deze excuses. Het zal er bij mij zoals het er nu uitziet uitkomen op 1500-1600 kWh per jaar. Toch ook nog zeer fors !!

[ Voor 12% gewijzigd door Balkonboer op 08-01-2025 10:42 ]

Pagina: 1 ... 34 ... 64 Laatste