Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Mike_S
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16:46
Net als @Schaapjes heb ik twijfels aan het hele verhaal van ZP… Al eens in deel 1 hierover begonnen, maar de interactie vervolgens gestopt omdat het er allemaal niet gezelliger van werd. (Al die tijd wel meegelezen in deel 1 & 2 uiteraard)

Grootste open punt voor mij blijft het de maandelijkse factuur, met name de “werkelijke” posten in de optelling van je rekening zit. Lastig exact te bepalen door de dynamische tarieven, maar als je dat bedrag deelt door de kwhs dan zie je dat dit wel min of meer neer komt de kale kwh prijs.
Het overgrote deel van de “werkelijke stroomverbruik” wordt veroorzaakt door de batterij, wanneer deze kosten er niet ingezeten hadden had de gemiddelde kwhprijs significant lager moeten zijn, dus dat mag geen discussie zijn. Tot zover “mijn kosten”, er ook opbrengsten natuurlijk;

De “werkelijke teruglevering stroom” is ook inclusief de batterij, maar door de significante laadverliezen van ~11% wel een stuk lager dan wat de accu laadt. (Zonnepanelen zit hier ook bij, maar doen nu vrijwel niets). Via deze 2 posten op de maandafrekening, betaal ik dus zelf voor alle laadverliezen. Of komt er nog een compensatie? (Spoiler, antwoord is nee)

Eens kijken… er is een tegenboeking. Volgens ZP is dit alleen een prijscorrectie door de verschillende markten. Bedrag is vrijwel altijd positief (recent steeds tussen 5 en 20 euro) waardoor dit feitelijk nog extra kosten op mijn afrekening zijn. En als laatste is er de Powerplay vergoeding.

Daadwerkelijke maandelijke opbrengst (tbv je ROI berekening) = Powerplay vergoeding - tegenboeking - kosten laadverliezen

Concreet voor mij voor november = €158,01 - €5,12 - €19,18 (128kwh, gemeten door losse kwh meter) = €133,71

In mijn ogen laat bovenstaande berekening zien dat je Powerplay vergoeding geen netto opbrengst is. Sterker nog, denk je eraan dat je over de 128 kwh ook nog eens energiebelasting mag betalen, wanneer je deze niet kunt afdekken met je eigen zonnepaneel opbrengst!

Al met al, ik heb zelf een tevreden gebruiker van een ZP accu, maar geloof niet in de netto opbrengst zoals ZP deze voorspiegelt.

Reacties zijn meer dan welkom, maar laten we het aub gezellig houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Colossalman-
  • Laatst online: 21-08 20:29
peauke schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 23:09:
[...]

Vraag wel ff aan ZP of ze de 4g module verlengset meenemen voor het geval het signaal in de kelder te slecht is. Was bij mij het geval en ze moesten daarvoor dus nog voor terugkomen omdat deze monteurs het niet standaard bij zich hebben terwijl ik wel had aangegeven dat de accu in de kelder zou komen.
Ik heb dit ook aangegeven, het bereik is er echter prima. Zit ook een enkelglas uitzetraam in. Het huis zelf is van 1917 dus ook niet super geïsoleerd 😅
Tenminste dat gedeelte, het woon gedeelte is tot op de buitenmuur gestript en opnieuw opgebouwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ivo3
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 08-09 22:08
Sinds ruim twee jaar houd ik de afname, verbruik en teruglevering van mijn huishouden bij. Sinds juli zit daar de Nexus bij. Ik heb zeer sterk de indruk dat als ik het werkelijke verbruik en teruglevering zoals gespecificeerd op de maandelijkse facturen corrigeer met de tegenboeking ik uitkom op de kosten die het huis zonder de Nexus zou hebben. Dus ik denk dat tegenboeking correct beschreven is in de TS.

[ Voor 6% gewijzigd door ivo3 op 29-12-2024 13:28 ]

Arotherm 75/6; pv 6000wp; ZP Nexus 20 kW; gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schaapjes
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 12-09 07:57
Robindd schreef op zondag 29 december 2024 @ 07:52:
[...]

Je staat ook niet echt open voor informatie.
Wat ik nog concludeer is dat de kosten op basis van EPEX wel behoorlijk verschillen als je rekent met energiebelasting+btw of zonder. Dat zie ik feitelijk over de laatste dagen.
Op moment van schrijven is dit 4,34 vs 2,03 eur. Dit kan een reden zijn waarom de tegenboeking altijd relatief laag was.
Zie ook de email van 29/11:

[Afbeelding]

Ik meet het nu, dat lijkt goed te gaan. Maar over 3 dagen meting kan ik niks hard concluderen, dus wordt het januari afwachten en dat vergelijken met Zonneplan's tegenboeking.
Rustig.... Ik sta volledig open voor informatie. Maar graag informatie die er toe doet. En dat is het feit dat ik ongeveer (let op: ik schrijf ongeveer) 40 van de PP vergoeding moet halen om de meerkosten voor laden en ontladen te kunnen betalen. Voldoende posts in dit forum dit dit onderbouwen.

De EPEX prijzen is een detail-uitleg die niets verandert aan de factuur. De factuur is wat er staat. Kortom, zoals ik zei in mijn vorige post (nadat ik naar jouw post had geluisterd): het moet dus blijken op de factuur over december wat de tegenboeking oplevert (en daar heb ik nog steeds mijn twijfels over).

Ik wil graag nog een keer de uitleg over EPEX prijzen lezen en ik denk dat ik dat ook prima begrijp, maar volgens mij is de conclusie door velen in dit forum getrokken: laadverliezen en ontlaadverliezen zijn niet batterijkosten en moeten gewoon betaal worden door de bezitter van de batterij. En als iemand mij kan uitleggen dat dit niet zo is (graag zonder EPEX prijzen, want die staan niet op mijn factuur), graag !!

En nog een keer: ik vind het niet erg als het minder oplevert, ik vind het gaaf als we de onbalans minder maken door veel batterijen, maar graag een eerlijke en transparantie berekening van ZP (inclusief de opmerking dat er laadverliezen zijn die niet door ZP vergoed worden. En dan mogen ze zelfs aangeven dat ze niet weten hoeveel dat precies is omdat alles over de P1 poort gemeten wordt).
En ja daar zit een probleem bij ZP-AI: er wordt erg veel geladen en ontladen voor een paar centen (en dat kost veel laadverlies).

Bij mij werkt het uiteindelijk het simpel: wat er maandelijks betaald moet worden zijn kosten die ik maak, wat ik met PP en tegenboeking krijg zijn opbrengsten die het leuk en interessant maken om gewoon mee te doen met ZP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devlinx
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 12-09 17:05
Schaapjes schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:05:
[...]

Rustig.... Ik sta volledig open voor informatie. Maar graag informatie die er toe doet. En dat is het feit dat ik ongeveer (let op: ik schrijf ongeveer) 40 van de PP vergoeding moet halen om de meerkosten voor laden en ontladen te kunnen betalen. Voldoende posts in dit forum dit dit onderbouwen.

De EPEX prijzen is een detail-uitleg die niets verandert aan de factuur. De factuur is wat er staat. Kortom, zoals ik zei in mijn vorige post (nadat ik naar jouw post had geluisterd): het moet dus blijken op de factuur over december wat de tegenboeking oplevert (en daar heb ik nog steeds mijn twijfels over).

Ik wil graag nog een keer de uitleg over EPEX prijzen lezen en ik denk dat ik dat ook prima begrijp, maar volgens mij is de conclusie door velen in dit forum getrokken: laadverliezen en ontlaadverliezen zijn niet batterijkosten en moeten gewoon betaal worden door de bezitter van de batterij. En als iemand mij kan uitleggen dat dit niet zo is (graag zonder EPEX prijzen, want die staan niet op mijn factuur), graag !!

En nog een keer: ik vind het niet erg als het minder oplevert, ik vind het gaaf als we de onbalans minder maken door veel batterijen, maar graag een eerlijke en transparantie berekening van ZP (inclusief de opmerking dat er laadverliezen zijn die niet door ZP vergoed worden. En dan mogen ze zelfs aangeven dat ze niet weten hoeveel dat precies is omdat alles over de P1 poort gemeten wordt).
En ja daar zit een probleem bij ZP-AI: er wordt erg veel geladen en ontladen voor een paar centen (en dat kost veel laadverlies).

Bij mij werkt het uiteindelijk het simpel: wat er maandelijks betaald moet worden zijn kosten die ik maak, wat ik met PP en tegenboeking krijg zijn opbrengsten die het leuk en interessant maken om gewoon mee te doen met ZP.
Ik snap je helemaal en het is ook mijn irritatie dat zonneplan niet transparant is over de exacte berekening van de tegenboeking. Het feit dat ze dit niet uitgebreid toelichten en vragen erover ontwijken betekent m.i. ook dat het niet klopt of anders is als wordt voorgespiegeld. En die mening blijf ik houden totdat zonneplan die transparantie wel geeft.

Ik heb meerdere keren een email gestuurd met de vraag hoe, en met welke gegevens, precies de tegenboeking op mijn factuur wordt berekend, en ik heb nog nooit antwoord gehad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 05:08
Schaapjes schreef op zondag 29 december 2024 @ 14:05:
[...]

Waar ik een beetje over val, is dat zaken als feiten worden afgedaan terwijl het geen gemeten zaken zijn, en daarmee dus absoluut niet als feit genoemd mogen worden.
Je gooit een gemiddelde dag verbruik in een berekening wat natuurlijk niet accuraat is.
Begrijp me niet verkeerd, misschien heb je gelijk, misschien niet. Ik zeg zeer zeker niet dat de tegenboeking klopt op dit moment.

Wel ben ik volgens mij 1 van de weinige, al dan niet enige, die de daadwerkelijk geladen en ontladen kWh’s nu bij houdt tegen EPEX prijzen, om te zien OF het klopt.
Dat is naar mijn mening de enige manier.
Tot nu toe zie ik dat de vermelde geladen en ontladen energie van Zonneplan behoorlijk overeen komt met mijn homewizard meter. Vanaf dat ik hem heb (14-10-24) lichtelijk in het voordeel van mij (meer ontladen dan geladen verschil in positieve zin).

De prijzen zijn nu eenmaal elk uur anders. ‘s ochtends is de accu vaak meer opgeladen dan waar die ‘s avonds de nacht mee in gaat. Dan zijn ook de EPEX prijzen lager. Het kan dus zomaar zijn dat ondanks je een verlies ziet van x kWh, dat op EPEX basis dat je niet (veel) geld hoeft te kosten.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Feit is dat de Powerplay opbrengsten zelf ook een black box zijn. ZP kan namelijk prima redeneren dat een percentage van de opbrengst is om de laad, ontlaad of omzetverlies kosten te dekken en de rest het gedeelte van de onbalans taart die wij krijgen. Wij weten die percentages niet en ook niet of ze die tussendoor wel eens aanpassen. Zolang er geen breakdown is van wat Powerplay precies inhoud kan Zonneplan in principe roepen wat het wil.

[ Voor 3% gewijzigd door kazuka op 30-12-2024 10:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
kazuka schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:49:
Feit is dat de Powerplay opbrengsten zelf ook een black box zijn. ZP kan namelijk prima redeneren dat een percentage van de opbrengst is om de laad, ontlaad of laadverlies kosten te dekken en de rest het gedeelte van de onbalans taart die wij krijgen. Wij weten die percentages niet en ook niet of ze die tussendoor wel eens aanpassen. Zolang er geen breakdown is van wat Powerplay precies inhoud kan Zonneplan in principe roepen wat het wil.
Wel geven ze aan dat de laad en ontlaad activeringen op EPEX markt gecorrigeerd zou worden met de tegenboeking. Dat zal later blijken..
De onbalans opbrengsten zou ook nog wel berekend kunnen worden, maar dat is niet te doen voor mij met prijzen achteraf / de volgende dag :)

Als de verliezen in de powerplay vergoeding zou zitten qua compensatie houden ze ons wel voor de gek ja..

Het blijft jammer dat ze het niet eenduidig kunnen uitleggen zodat iedereen het snapt.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapjes
Robindd schreef op zondag 29 december 2024 @ 15:33:
[...]

Waar ik een beetje over val, is dat zaken als feiten worden afgedaan terwijl het geen gemeten zaken zijn, en daarmee dus absoluut niet als feit genoemd mogen worden.
Je gooit een gemiddelde dag verbruik in een berekening wat natuurlijk niet accuraat is.
Begrijp me niet verkeerd, misschien heb je gelijk, misschien niet. Ik zeg zeer zeker niet dat de tegenboeking klopt op dit moment.

Wel ben ik volgens mij 1 van de weinige, al dan niet enige, die de daadwerkelijk geladen en ontladen kWh’s nu bij houdt tegen EPEX prijzen, om te zien OF het klopt.
Dat is naar mijn mening de enige manier.
Tot nu toe zie ik dat de vermelde geladen en ontladen energie van Zonneplan behoorlijk overeen komt met mijn homewizard meter. Vanaf dat ik hem heb (14-10-24) lichtelijk in het voordeel van mij (meer ontladen dan geladen verschil in positieve zin).

De prijzen zijn nu eenmaal elk uur anders. ‘s ochtends is de accu vaak meer opgeladen dan waar die ‘s avonds de nacht mee in gaat. Dan zijn ook de EPEX prijzen lager. Het kan dus zomaar zijn dat ondanks je een verlies ziet van x kWh, dat op EPEX basis dat je niet (veel) geld hoeft te kosten.
tnx! We gaan het zien op de factuur van december. Eens dat het van mij schattingen zijn.

Ik vind het alleen bijzonder dat er velen zijn die zien dat hun stroomrekening hoger ligt dan ze gewend zijn en dat Zonneplan dat deel niet uitlegt.

Dat de PP vergoeding dat meer dan goedmaakt is ook helemaal prima. Ik kan alleen (op basis van mijn facturen van afgelopen maanden) niet zien dat dit daadwerkelijk rond de 1800 per jaar gaat opleveren. Maar goed, ik heb geduld ik wacht het komende jaar af en ben nog steeds blij met de batterij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-08 01:50

NightHawk4

Lotte is Liev :>

Schaapjes schreef op zondag 29 december 2024 @ 16:01:
[...]
Ik vind het alleen bijzonder dat er velen zijn die zien dat hun stroomrekening hoger ligt dan ze gewend zijn en dat Zonneplan dat deel niet uitlegt.
Velen? Beetje vaag, ik zie hier en daar een opmerking en dan zeg ik enkele tweakers.

Hoger dan ze gewend zijn?
Op basis van een dynamisch contract vergeleken met voorgaande jaren?
Dan ook de gemiddeldes van de maand er naast gelegd want ook daar kan een flink verschil inzitten, en eigenlijk moet je je dagpieken eruit gaan filteren omdat die de situatie flink kunnen veranderen (kijk maar naar die decemberpiek van 121 cent de kWh).
Dan moet je ook alleen elektriciteit nemen want de belasting op gas is al met 20% verhoogd. Je geeft wel aan stroomrekening maar ik neem ook nog gewoon gas af en krijg dat via ZP, staat dus ook op de rekening.

En waarom zou Zonneplan dat uit moeten leggen? Zaten ze vorig jaar al bij Zonneplan dan?

[ Voor 6% gewijzigd door NightHawk4 op 30-12-2024 09:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schaapjes
NightHawk4 schreef op maandag 30 december 2024 @ 09:30:
[...]

Velen? Beetje vaag, ik zie hier en daar een opmerking en dan zeg ik enkele tweakers.

Hoger dan ze gewend zijn?
Op basis van een dynamisch contract vergeleken met voorgaande jaren?
Dan ook de gemiddeldes van de maand er naast gelegd want ook daar kan een flink verschil inzitten, en eigenlijk moet je je dagpieken eruit gaan filteren omdat die de situatie flink kunnen veranderen (kijk maar naar die decemberpiek van 121 cent de kWh).
Dan moet je ook alleen elektriciteit nemen want de belasting op gas is al met 20% verhoogd. Je geeft wel aan stroomrekening maar ik neem ook nog gewoon gas af en krijg dat via ZP, staat dus ook op de rekening.

En waarom zou Zonneplan dat uit moeten leggen? Zaten ze vorig jaar al bij Zonneplan dan?
Ook goed, die enkelen zijn er in iedergeval geval meer dan 10 heb ik zo even geteld door al die pagina's, maar waarschijnlijk is dit ook een beetje vaag ;)

Ik zit inmiddels zeker 2 jaar bij zonneplan. En als ik de berekeningen van anderen voorbij zie komen snappen ze prima hoe een dynamisch contract werkt.
En die piek hoeft er niet uit toch, de piek naar beneden haal ik er ook niet uit, die was 16 ct bij mij in dec.

Maar we halen het even los van berekeningen en vage uitspraken: Als ik het goed begrijp is de stelling van een aantal van jullie: het gebruik van de batterij bij zonneplan kost alleen geld in aanschaf, verder zijn alle kosten volledig vergoed via tegenboeking en PPvergoeding én die tweebedragen bij elkaar opgeteld kun je definiëren als pure winst.
Ik ben erg benieuwd of iemand achter deze stelling staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Schaapjes schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:23:
[...]

Ook goed, die enkeling zijn er in iedergeval geval meer dan 10 heb ik zo even geteld door al die pagina's, maar waarschijnlijk is dit ook een beetje vaag ;)

Ik zit inmiddels zeker 2 jaar bij zonneplan. En als ik de berekeningen van anderen voorbij zie komen snappen ze prima hoe een dynamisch contract werkt.
En die piek hoeft er niet uit toch, de piek naar beneden haal ik er ook niet uit, die was 16 ct bij mij in dec.

Maar we halen het even los van berekeningen en vage uitspraken: Als ik het goed begrijp is de stelling van een aantal van jullie: het gebruik van de batterij bij zonneplan kost alleen geld in aanschaf, verder zijn alle kosten volledig vergoed via tegenboeking en PPvergoeding én die tweebedragen bij elkaar opgeteld kun je definiëren als pure winst.
Dat is niet hoe Zonneplan het probeert uit te leggen naar mijn mening.
De tegenboeking zou zijn als correctie tegen EPEX, zodat dat resulteert in 0.
De Powerplay vergoeding zou netto winst moeten zijn.
Niet en en zoals je aan het einde zegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:03
Kan iemand even iets nagaan?

Als je inlogt op Mijn Belastingdienst Zakelijk onder de naam waarmee de BTW teruggave door De Centrale is gedaan. Dan staat daar nu bij mij Btw-aangifte klaar om gedaan te worden voor 31 januari...

Ik maak me daar nu wel zorgen over want blijkbaar weten ze bij de Belastingdienst helemaal niet dat wij onder KOR zijn aangemeld maar gewoon als een belastingplichtige onderneming? Ik ben nu aan de telefoon met de Belastingdienst waarmee ik hier min of meer toevallig achter kom. Het volgende telefoontje gaat met De Central zijn.

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Schaapjes schreef op maandag 30 december 2024 @ 10:23:
[...]

Ook goed, die enkeling zijn er in iedergeval geval meer dan 10 heb ik zo even geteld door al die pagina's, maar waarschijnlijk is dit ook een beetje vaag ;)
Toch wel weer apart dat je van 'enkele tweakers' dan weer 'enkeling' maakt, lijkt wel wat op de marketing van ZP....
Van die 'meer dan 10' tweakers die je aanhaalt heb ik maar van een paar berekeningen gezien, en ook daar kon ik niet duidelijk uithalen wat die vorig jaar allemaal verbruikten. En die piek was om aan te geven dat je verbruik wel flink kan afwijken van vorig jaar als de prijzen anders zijn, gemiddeldes zijn leuk maar als je verbruik hoog ligt rond die pieken of dalen geeft dat wel een flink vertekend beeld.
Dus je lanceert een eigen stelling (niet zoals ZP de PP benoemt) en dan ben je erg benieuwt of iemand achter jouw zelf geformuleerde stelling staat. Nee dus.

Zoals @Robindd ook al aangeeft is dit ook door ZP op een andere manier benoemt en heeft @bokkow het in de TS ook anders berekent.

Maar ik zal het proberen los te laten want ik merk dat ik van deze discussie niet vrolijker wordt.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• bokkow
Jongens, niet om het een of ander. Ik snap de vele vragen over Powerplay en de tegenboeking en hoe het nu werkt en wordt gerekend. Maar kunnen we het even wat meer laten rusten? De afgelopen pagina's gaat het over niets anders, het wordt er niet gezelliger op en echt op meer inzichten komen we niet. In plaats van hier te filosoferen lijkt het me dan beter dat degene die dat echt wil doorgronden een bel afspraak met Zonneplan. Dat laatste ben ik groot voorstander van, ik heb zelf ook een half jaar terug een dergelijke mailconversatie met ze gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bokkow schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:06:
Jongens, niet om het een of ander. Ik snap de vele vragen over Powerplay en de tegenboeking en hoe het nu werkt en wordt gerekend. Maar kunnen we het even wat meer laten rusten? De afgelopen pagina's gaat het over niets anders, het wordt er niet gezelliger op en echt op meer inzichten komen we niet. In plaats van hier te filosoferen lijkt het me dan beter dat degene die dat echt wil doorgronden een bel afspraak met Zonneplan. Dat laatste ben ik groot voorstander van, ik heb zelf ook een half jaar terug een dergelijke mailconversatie met ze gehad.
Volgens mij kun je gewoon kijken naar de jaarafrekening met Nexus en jaarafrekening zonder Nexus. Mensen gaan niet jaarlijks ineens veel meer of minder verbuiken. Ik ga dr vanuit dat langzaam die er wel zijn of vergelijkingen te maken zijn met een zelfde periode in een jaar. Wat je aangeeft.... de sfeer wordt er niet beter op. Gooi de jaaroverzichten ofzo in de groep en onderbouw. Zonneplan is daarin gewoon wazig. Je kunt 2 dingen doen. Optie 1 die ik net benoem. Optie 2 is uitvechten met Zonneplan.... oh ja een 3e optie..... laat het rusten. Niet persoonlijk op jouw gericht kerel. Op de man spelen is sws geen optie.

[ Voor 15% gewijzigd door Devke op 30-12-2024 13:30 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Laatst online: 16:56

thido

Tilburg

Devke schreef op maandag 30 december 2024 @ 13:27:
[...]

Volgens mij kun je gewoon kijken naar de jaarafrekening met Nexus en jaarafrekening zonder Nexus. Mensen gaan niet jaarlijks ineens veel meer of minder verbuiken. Ik ga dr vanuit dat langzaam die er wel zijn of vergelijkingen te maken zijn met een zelfde periode in een jaar. Wat je aangeeft.... de sfeer wordt er niet beter op. Gooi de jaaroverzichten ofzo in de groep en onderbouw. Zonneplan is daarin gewoon wazig. Je kunt 2 dingen doen. Optie 1 die ik net benoem. Optie 2 is uitvechten met Zonneplan.... oh ja een 3e optie..... laat het rusten. Niet persoonlijk op jouw gericht kerel. Op de man spelen is sws geen optie.
Net zoals de maandoverzichten niet helpen zal het jaaroverzicht dat ook niet doen verwacht ik zo. Ook daarop zal gewoon alles op een hoop geveegd zijn (eigen verbruik/teruglevering i usoef Nexus).

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 16:31
thido schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:08:
[...]

Net zoals de maandoverzichten niet helpen zal het jaaroverzicht dat ook niet doen verwacht ik zo. Ook daarop zal gewoon alles op een hoop geveegd zijn (eigen verbruik/teruglevering i usoef Nexus).
Ja daar zeg je wel iets, ZP gooit alles op een grote hoop, maar waar het uiteindelijk om gaat is natuurlijk wel de grote lijn die @Devke aangeeft. als je vorig jaar in 12 maanden € 125,- aan stroom per maand hebt uit gegeven € 1500,- op jaar basis, dan mag je toch verwachten dat je dit jaar met Nexus op € 0,00 uitkomt
In dat geval mag je zeggen dat je met de Nexus € 1500,- goedkoper uit bent dan zonder Nexus. ( mooi rendement toch?) Zelfs als je € 1800,- PP vergoedingen hebt gekregen.
Zoals @Schaapjes al al opmerkte. een beetje minder opbrengst is niet erg maar betere uitleg zou wel fijn zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DjaZo
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-09 20:35
bokkow schreef op maandag 30 december 2024 @ 12:06:
Helemaal mee eens. Dit is een forum voor tweakers; daar verwacht ik dat er op basis van feiten een discussie gevoerd wordt en niet op basis van veronderstellingen. Kom met cijfers en/of grafieken en dan kunnen we daar onze cijfers tegenover zetten om de feiten te toetsen.

Ik heb de afgelopen maanden te weinig tijd gehad, maar ik zal eens kijken of het me lukt om Home Assistant wat cijfers te laten ophoesten de komende tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devlinx
  • Laatst online: 12-09 17:05
DjaZo schreef op maandag 30 december 2024 @ 17:41:
[...]

Helemaal mee eens. Dit is een forum voor tweakers; daar verwacht ik dat er op basis van feiten een discussie gevoerd wordt en niet op basis van veronderstellingen. Kom met cijfers en/of grafieken en dan kunnen we daar onze cijfers tegenover zetten om de feiten te toetsen.
De feiten zijn dat de transparantie en duidelijkheid in ieder geval niet van Zonneplan komt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Robindd
Ik zal ze eens aanschrijven na de volgende factuur, met de vraag voor duidelijkheid samen met mijn berekende kosten op de EPEX markt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mike_S
Blijft bijzonder dat we hier met zoveel tweakers er nog steeds geen vinger achter kunnen krijgen en het er steeds maar weer bij laten omdat het er niet gezelliger op wordt. (Herkenbaar, in deel 1 heb ik zelf ook de handdoek in de ring geworpen).

Volgens mij was ik zeer feitelijk in mijn vorig bericht. De correctie op basis van andere markten heb ik maanden geleden al samen met ZP op basis van kwartierdata geanalyseerd en klopt(e toen) als een bus.

Ik wacht mijn jaarrekening maar af voor extra bevestiging. En als de eerste claims komen, sluit ik me daar gezellig bij aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovojovo
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 22:31
bokkow schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:54:

Als je inlogt op Mijn Belastingdienst Zakelijk onder de naam waarmee de BTW teruggave door De Centrale is gedaan. Dan staat daar nu bij mij Btw-aangifte klaar om gedaan te worden voor 31 januari...

Ik maak me daar nu wel zorgen over want blijkbaar weten ze bij de Belastingdienst helemaal niet dat wij onder KOR zijn aangemeld maar gewoon als een belastingplichtige onderneming? Ik ben nu aan de telefoon met de Belastingdienst waarmee ik hier min of meer toevallig achter kom. Het volgende telefoontje gaat met De Central zijn.
Ik zie ook een openstaande btw-aangifte klaar staan over het 4e kwartaal 2024. De BTW-teruggaaf van 1378 euri heb ik eerder deze maand ontvangen. Volgens mij gaat de BTW-correspondentie direct naar De Centrale. Ik verwacht dat zij het verder afhandelen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:44
bokkow schreef op maandag 30 december 2024 @ 11:54:

Ik heb hetzelfde. Wat zeiden ze bij de centrale?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mojer
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 02-09 14:13
Mijn batterijj is op 6 augustus geplaatst en ik heb zojuist de teruggaaf ontvangen. Een leuk cadeautje zo op de laatste dag van het jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

mojer schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 09:14:
Mijn batterijj is op 6 augustus geplaatst en ik heb zojuist de teruggaaf ontvangen. Een leuk cadeautje zo op de laatste dag van het jaar
Die van mij half juli en ook vandaag teruggekregen, tegelijk met de mail van de Centrale.
Had het liever een week later gehad nu valt het weer in box 3 voor dit jaar :9

[ Voor 5% gewijzigd door NightHawk4 op 31-12-2024 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NightHawk4 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:32:
[...]

Die van mij half juli en ook vandaag teruggekregen, tegelijk met de mail van de Centrale.
Je kunt het altijd wegschenken nog aan kinderen ofzo 😜

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

net op tijd voor box 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Guidoweb55 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 08:47:
[...]

Hier ook hetzelfde, ben benieuwd.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco4659
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-09 17:23
NightHawk4 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 10:32:
[...]

Kan zomaar zijn dat de aanslag is gedagtekend op een datum in januari 2025, dus wellicht is er nog hoop

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Guidoweb55
Marco4659 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 17:53:
[...]

Kan zomaar zijn dat de aanslag is gedagtekend op een datum in januari 2025, dus wellicht is er nog hoop
Dat maakt niet uit. Gaat om het vermogen op je bankrekening op 31-12
Overigens zijn het vaak de mensen zonder echt eigen vermogen die hier wat lopen over op te scheppen.
De mensen die echt geld hebben zeuren er niet over voor het kleine beetje belasting wat je betaalt.

Tipje voor dit soort opscheppers.

Bestel bij bol 4 iPads voor 600 euro, reken ze af en stuur ze volgende week terug.
Scheelt je al gauw een paar cent belasting

[ Voor 38% gewijzigd door Guidoweb55 op 31-12-2024 18:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
Guidoweb55 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 08:47:
[...]

“Wij zijn dicht tot 2 januari, tot sinas!”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guidoweb55
bokkow schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 18:12:
[...]

“Wij zijn dicht tot 2 januari, tot sinas!”
Hahaha,
Heb vandaag een mail gehad. Rest van de btw correspondentie schijnt naar hun gegaan te zijn. De uitnodiging voor het doen voor het laatste kwartaal aangifte zal daar ook wel aankomen.

Anders doe ik op 30-1 een 0 aangifte en laat de centrale wel een correctie doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IonniUnique
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 03-09 15:38
Hier idem. Die van mij is 7 augustus geplaatst. Gisteren BTW terug ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Mijn Nexus is ook 7 augustus geplaatst. 26 november bericht gehad van de centrale dat de aangifte die week werd verstuird en de BD dan 10 weken de tijd heeft eea te regelen. We gaan het zien, wat in het vat zit verzuurd niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Guidoweb55 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 18:05:
[...]

Overigens zijn het vaak de mensen zonder echt eigen vermogen die hier wat lopen over op te scheppen.
De mensen die echt geld hebben zeuren er niet over voor het kleine beetje belasting wat je betaalt.

Bestel bij bol 4 iPads voor 600 euro, reken ze af en stuur ze volgende week terug.
Daarom stond erook een smiley achter ;)
En die €7,nogwattes is toch snel een weekopbrengst Nexus als het zo ruk gaat :>

Duurzaamheid staat bij ons ook hoog in het vaandel dus die bol.com truuk is voor ons niet weg gelegd. O-)

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Guidoweb55 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 18:05:
[...]

Dit is niet nodig in een topic toch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Venzent
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 11:47
Kan iemand onderbouwen waarom de systemen van FE in de regel hogere opbrengsten hebben op de live-pagina?
Het is ze gegund hoor, maar ik wil het graag snappen.
Betere algoritme, of op andere markten actief?
De opbrengsten zijn vaak hoger met minder activiteit (geladen/ontladen kWh).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Venzent schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 21:24:
Kan iemand onderbouwen waarom de systemen van FE in de regel hogere opbrengsten hebben op de live-pagina?
Het is ze gegund hoor, maar ik wil het graag snappen.
Betere algoritme, of op andere markten actief?
De opbrengsten zijn vaak hoger met minder activiteit (geladen/ontladen kWh).
Ook andere specs aan batterijen, er zitten exemplaren tussen met meer vermogen en meer capaciteit. Zou dus eigenlijk moeten vergelijken met iemand bij FE die ook een 10kW omvormer en 20kWh capaciteit heeft. Ik geloof wel dat je sinds kort bij FE kunt instellen hoe agressief je wilt handelen op onbalans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Als je de 2 toppers van vandaag bekijkt, hebben die inderdaad een 25kWh batterij en 12kW omvormer van Sigenergy. Die worden via FE aangeboden voor 12,5k eur excl. btw.
Dat is toch bijna het dubbele van de Zonneplan 20kWh versie.

Dat ze met minder heen en weer pompen meer verdienen lijkt wel een feit.. met 12kW omvormer pomp je hem sneller leeg bij extreme prijzen natuurlijk, maar ze lijken efficiënter te handelen.

[ Voor 29% gewijzigd door Robindd op 01-01-2025 21:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Robindd
Zonneplan blijft wel erg moeite hebben met de 5minuten vertraging ook. Ben benieuwd hoe FE hiermee om gaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/agKWE70zo22rLwjCoURn8DFqcGA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7RNzKVUv6LFjIawQ6ADGHabY.png?f=fotoalbum_large

Hier zie je toch duidelijk wel wat missers daardoor. Vaak steeds exact 5 minuten latere reactie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stefan1512
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:31
Als FE klant kan ik inderdaad bevestigen dat mijn omvormer 12 kW vs de 10 van ZP als ik mij niet vergis. Denk dat kWh niet echt uitmaakt op dit soort dagen want de pieken zijn te kort om echt meer dan 20 kWh nodig te hebben..
Hier hebben jullie een soortgelijk screenshot als hierboven met de aansturing vanuit FE. Could be better, could be worse...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vi-QQT9VFNSVWQGpvCJeQrw-9KI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AV2Z59tAeloqxApc9iMmdbhV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gp2b6IxP89RI5XNGIEU2axOHOyI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fesbIetcRhvzuDLbvqi5slMY.png?f=fotoalbum_large
Vandaag weer 130 kWh heen en weer gepompt….

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Biet80
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-09 21:31
Mike_S schreef op zondag 29 december 2024 @ 10:04:
Net als @Schaapjes heb ik twijfels aan het hele verhaal van ZP… Al eens in deel 1 hierover begonnen, maar de interactie vervolgens gestopt omdat het er allemaal niet gezelliger van werd. (Al die tijd wel meegelezen in deel 1 & 2 uiteraard)
Helemaal eens qua gezelligheid. Dus ik probeer het kort en gezellig te houden. :+
Grootste open punt voor mij blijft het de maandelijkse factuur, met name de “werkelijke” posten in de optelling van je rekening zit. Lastig exact te bepalen door de dynamische tarieven, maar als je dat bedrag deelt door de kwhs dan zie je dat dit wel min of meer neer komt de kale kwh prijs.
Eens, het overzicht is weg. Het zou eigenlijk uitgesplitst moeten zijn. Wat je ziet op de factuur is min of meer hetzelfde als in de app. Een gemiddelde kWh prijs exclusief energie belasting. De energie belasting van Powerplay assets komt volgens mij volgende maand gewoon op je factuur.

Als je het verbruik en de teruglevering van de Nexus eraf zou halen kom je weliswaar wel op je teruglevering van de zonnepanelen en je eigen verbruik maar niet meer op de correcte gemiddelde EPEX prijs.

Zeker niet als zoals in jouw geval de Nexus zorgt voor het meeste verbruik.
Het overgrote deel van de “werkelijke stroomverbruik” wordt veroorzaakt door de batterij, wanneer deze kosten er niet ingezeten hadden had de gemiddelde kwhprijs significant lager moeten zijn, dus dat mag geen discussie zijn.
Kun je dit toelichten? Ik bedoel het kan wel... als je je stroomvreters altijd uit hebt op dure momenten en er meermaals onbalans was op deze dure momenten.

Als je het toelicht dan voorkom je de discussie. Nog beter is het als je dan nog wat ruimte laat voor discussie. Het wordt nu gebracht alsof er geen situaties denkbaar zijn waarin de Nexus de gemiddelde uurprijs omlaag brengt.
Tot zover “mijn kosten”, er ook opbrengsten natuurlijk;

De “werkelijke teruglevering stroom” is ook inclusief de batterij, maar door de significante laadverliezen van ~11% wel een stuk lager dan wat de accu laadt.
(Zonnepanelen zit hier ook bij, maar doen nu vrijwel niets).
Klopt, ter vergelijking
971 kWh geladen
844 kWh ontladen
Via deze 2 posten op de maandafrekening, betaal ik dus zelf voor alle laadverliezen. Of komt er nog een compensatie? (Spoiler, antwoord is nee)
Spoileralert: tegenboeking zorgt ervoor dat je laad en ontlaadacties qua kosten op 0 worden gezet, dus dit betekent dat de epex kosten voor het laadverlies al zijn tegengeboekt.
Eens kijken… er is een tegenboeking. Volgens ZP is dit alleen een prijscorrectie door de verschillende markten.
Een prijscorrectie zou ik het niet willen noemen, dat is wat anders. Laten we het gewoon bij tegenboeking houden.

Voor je Powerplay assets is dat niet correct want die zijn actief op diverse elektriciteitsmarkten. Om deze reden boeken we de Powerplay volumes tegen.
volgens mij is Powerplay maar op 1 markt en dat is onbalans.
Bedrag is vrijwel altijd positief (recent steeds tussen 5 en 20 euro) waardoor dit feitelijk nog extra kosten op mijn afrekening zijn. En als laatste is er de Powerplay vergoeding.

Daadwerkelijke maandelijke opbrengst (tbv je ROI berekening) = Powerplay vergoeding - tegenboeking - kosten laadverliezen

Concreet voor mij voor november = €158,01 - €5,12 - €19,18 (128kwh, gemeten door losse kwh meter) = €133,71
Kosten laadverliezen zijn er niet...
In mijn ogen laat bovenstaande berekening zien dat je Powerplay vergoeding geen netto opbrengst is. Sterker nog, denk je eraan dat je over de 128 kwh ook nog eens energiebelasting mag betalen, wanneer je deze niet kunt afdekken met je eigen zonnepaneel opbrengst!
19 december een mailtje gemist?

Wat is de Powerplay tegenboeking?
De Powerplay tegenboeking zorgt ervoor dat jij geen kosten hebt voor je thuisbatterij. Dankzij de tegenboeking betaal je alleen voor je huisverbruik. Alle kosten die je thuisbatterij maakt, zitten in de Powerplay vergoeding.
Waarom wordt de Powerplay tegenboeking aangepast?
Powerplay is een all-in vergoeding. Alle kosten die je thuisbatterij maakt zitten hierbij in. Zo weet je precies wat jouw thuisbatterij netto oplevert. Energiebelasting voor het verbruik van je thuisbatterij hoor jij dus niet zelf te betalen. We passen de energiebelasting op de factuur aan en dus ook je tegenboeking, zodat je niet dubbel energiebelasting betaalt.
Al met al, ik heb zelf een tevreden gebruiker van een ZP accu, maar geloof niet in de netto opbrengst zoals ZP deze voorspiegelt.

Reacties zijn meer dan welkom, maar laten we het aub gezellig houden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Ks4xjyfsRvHUjR7ZSRcuzuDHzQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jdfHbqXJBFPEOoL4PxQqAjy6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cCoLnHcQxgtJrLnVxu3kIXkoFGk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2gFjK2ntaCWTaLK4dmmM4ZUt.jpg?f=fotoalbum_large

971 kWh geladen
844 kWh ontladen
Netto verbruik: 1729 - 971 = 758
Verbruik tijdens ontladen: 844 - 776 = 68

Met kosten van rond de 133 euro voor ongeveer 820kWh zit ik gemiddeld rond 16 cent. Het gemiddelde inclusief Nexus is met 15 cent dus significant lager.

En misschien heb ik iets over het hoofd gezien, maar ik kan die laadverliezen niet uitdrukken in euro's zoals jij hebt gedaan. Misschien kun je het aan de hand van je factuur verduidelijken?

Water is pas echt lekker als het bij de brouwerij is geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
stefan1512 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 22:33:
Als FE klant kan ik inderdaad bevestigen dat mijn omvormer 12 kW vs de 10 van ZP als ik mij niet vergis. Denk dat kWh niet echt uitmaakt op dit soort dagen want de pieken zijn te kort om echt meer dan 20 kWh nodig te hebben..
Hier hebben jullie een soortgelijk screenshot als hierboven met de aansturing vanuit FE. Could be better, could be worse...

[Afbeelding]
20% meer vermogen heeft dus op dit moment een grotere impact. Misschien dat in de zomer de opslag capaciteit een grotere rol gaat spelen.

Kun je eens een (gedeelte) van je factuur delen? Ben wel benieuwd hoe dat er bij FE uit ziet.
Hoe wordt er verrekend. Is je "echte verbruik" nog duidelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

GaMbiNo

1337

De aansturing gaat bij Frank Energie toch gewoon via je eigen breedband aansluiting?
Dat is dan ook wel een verschil ten opzichte van Zonneplan met de 4G dongle.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Als ik het goed zie lijkt de 5 min. vertraag regeling van Tennet in december weinig uitgehaald te hebben voor wat betreft R2.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JRf8fVW9tjQZJ6xcmPoqV4kibcE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/01j4zn7CMQhKEA9L2Zn1r9S1.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OVkBc_BC8Sm5WN0wBeoau1h8cgQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xmRIbgS2LqzxKjid8HuEbpoQ.png?f=fotoalbum_large

Dat zou betekenen dat de invloed van de passief handelende partijen zoals ZP niet erg groot lijkt te zijn?
Ik snap wel dat Tennet er iets aan wilt doen want het liep behoorlijk uit de klauwen in 2024. Maar of deze recente maatregel nou echt nut heeft?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jd1ql_Lrn3OK59kx3JdbtmiTvvY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tafy56pPG84aQGtGlNLx61yD.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 16:31
kazuka schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 12:21:
Als ik het goed zie lijkt de 5 min. vertraag regeling van Tennet in december weinig uitgehaald te hebben voor wat betreft R2.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat zou betekenen dat de invloed van de passief handelende partijen zoals ZP niet erg groot lijkt te zijn?
Ik snap wel dat Tennet er iets aan wilt doen want het liep behoorlijk uit de klauwen in 2024. Maar of deze recente maatregel nou echt nut heeft?

[Afbeelding]
Klopt wat je stelt. de genomen maatregelen hebben weinig invloed op regeltoestand 2 gehad, Maar wordt de 5 minuten maatregel afgeschaft? Of komen er nog meer maatregels? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stefan1512
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:31
Biet80 schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 10:52:
[...]

20% meer vermogen heeft dus op dit moment een grotere impact. Misschien dat in de zomer de opslag capaciteit een grotere rol gaat spelen.

Kun je eens een (gedeelte) van je factuur delen? Ben wel benieuwd hoe dat er bij FE uit ziet.
Hoe wordt er verrekend. Is je "echte verbruik" nog duidelijk?
Echte verbruik is het geheim van de smid/FE denk ik... De termijnfactuur is een soort wiskunde eindexamen vraag. Daar staat op, betaling (voorspeld) voor komende maand, betaald voor vorige maand en verbruikt in vorige maand. Ik ben wel voornemens er een kWh meter tussen te plaatsen voor de échte verbruikscijfers. Voor nu gaat bij FE alles op in je termijn factuur en krijg je niet zoals ZP lijkt te verschaffen, een correctie voor je verbruik van de batterij. Al zijn jullie daar met zijn allen nog over in discussie :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D6bCqLqYGtWY6O1qIzDcCkuqZZw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hLabvflLuHVJtb4pS4MMaj76.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
stefan1512 schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 22:33:

[Afbeelding]
Ziet er best netjes uit! Iig aardig spot on qua ontladen in het begin van je grafiek. Dat is beter dan mijn batterij.. die miste precies de pieken steeds, ook grotendeels de hoge prijs piek gemist.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mike_S
@Biet80 , allereerst dank voor je uitgebreide reactie.

Dat dwingt mij om door middel van meer berekeningen feitelijk te zijn en ik moet nu inderdaad concluderen dat ik niet zomaar kan of mag beredeneren dat er wel of geen (ont)laadverlies kosten zijn... dank voor dit vernieuwde inzicht. _/-\o_ Voor de volledigheid heb ik hieronder wel mijn beredenering opgesteld, wie weet komt het iemand nog eens van pas.
Kun je dit toelichten? Ik bedoel het kan wel... als je je stroomvreters altijd uit hebt op dure momenten en er meermaals onbalans was op deze dure momenten.

Als je het toelicht dan voorkom je de discussie. Nog beter is het als je dan nog wat ruimte laat voor discussie. Het wordt nu gebracht alsof er geen situaties denkbaar zijn waarin de Nexus de gemiddelde uurprijs omlaag brengt.
Kosten (ont)laadverliezen
Mijn beredenering dat we toch kosten hebben aan de laad/ontlaadverliezen was als volgt en (nogmaals) toch geen sluitend feitelijk verhaal... De uitkomst van mijn berekening laat een gemiddeld tarief zien, wat hoog is maar ook best mogelijk kan zijn voor mijn eigen gebruik.

Op mijn factuur staan het "werkelijk stroom verbruik" a 1291kWh a 193,48 euro, mijn "werkelijke teruglevering stroom" is -918 kWh a -152,54 euro. Deze waardes komen overeen met mijn P1 data en gaat dus in en uit mijn meterkast naar het net. Gemiddeld zijn de kosten en opbrengsten dus 15 a 16.5 cent per kWh. (Ja, eventuele compensatie/correctie volgt later, maar tot dusver zijn dit feitelijke kosten/opbrengsten op mijn factuur).

Dankzij de aangesloten kWh meter op mijn accu weet ik ook dat de accu in november 1027kWh heeft geladen en 899 kWh heeft ontladen. (dit getallen zijn inclusief de verliezen, mijn kWh meter weet namelijk helemaal niet wat erachter zit) Deze waardes zitten uiteindelijk verwerkt in het werkelijke verbruik en de werkelijke teruglevering, daar ook dit alles mijn meterkast in en uit gaat.

Mijn eigen verbruik is zonder het accu verkeer nu nog (1291-1027=) 264kWh, mijn teruglevering (918-899=) 19 kWh. Als ik puur naar de kosten van mijn eigen verbruik zou kijken, dan zou ik dus voor (264-19kWh) 245 kWh (193,48 - 152,54) 40,96 euro betalen, wat een gemiddelde is van 16,7 cent per kWh. Zonneplan heeft echter nog een tegenboeking (5,12 euro in November in mijn geval) ivm andere tarieven op de onbalansmarkt, wat de gemiddelde kWh prijs waar ik in November voor betaal ((40,96+5,12) / 245 = 18,8 cent per kWh is. Aan de hoge kant, maar geen prijs waar ik conclusies uit kan/mag trekken. 8)7

Energiebelasting
De mail van 19 december heb ik inderdaad gemist (niet gekregen blijkbaar), maar geeft wel wat extra informatie mbt de energiebelasting, iets wat ik eerder nog niet terug heb gevonden en ook niet bevestigd kreeg van Zonneplan. Toch is het mij nog niet 100% duidelijk wat men hier nu schrijft.
19 december een mailtje gemist?

Wat is de Powerplay tegenboeking?
De Powerplay tegenboeking zorgt ervoor dat jij geen kosten hebt voor je thuisbatterij. Dankzij de tegenboeking betaal je alleen voor je huisverbruik. Alle kosten die je thuisbatterij maakt, zitten in de Powerplay vergoeding.
Waarom wordt de Powerplay tegenboeking aangepast?
Powerplay is een all-in vergoeding. Alle kosten die je thuisbatterij maakt zitten hierbij in. Zo weet je precies wat jouw thuisbatterij netto oplevert. Energiebelasting voor het verbruik van je thuisbatterij hoor jij dus niet zelf te betalen. We passen de energiebelasting op de factuur aan en dus ook je tegenboeking, zodat je niet dubbel energiebelasting betaalt.
Begrijp ik het dus goed dat men op bij de jaarafrekening de energiebelasting van de kWhs die de accu heeft gebruikt (1027-899=128 in bovenstaand voorbeeld) niet in rekening gaat brengen? Als (128x~0.13) 16,64 euro al verwerkt zit in de tegenboeking (als voorschot, welke je terugbetaald op de jaarrekening) dan moet ik alsnog de bovenstaande berekende 18,8 cent per kWh herzien :? 8)7 :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Biet80
Mike_S schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 20:34:
@Biet80 , allereerst dank voor je uitgebreide reactie.

Dat dwingt mij om door middel van meer berekeningen feitelijk te zijn en ik moet nu inderdaad concluderen dat ik niet zomaar kan of mag beredeneren dat er wel of geen (ont)laadverlies kosten zijn... dank voor dit vernieuwde inzicht. _/-\o_ Voor de volledigheid heb ik hieronder wel mijn beredenering opgesteld, wie weet komt het iemand nog eens van pas.

Energiebelasting
De mail van 19 december heb ik inderdaad gemist (niet gekregen blijkbaar), maar geeft wel wat extra informatie mbt de energiebelasting, iets wat ik eerder nog niet terug heb gevonden en ook niet bevestigd kreeg van Zonneplan. Toch is het mij nog niet 100% duidelijk wat men hier nu schrijft.
Mij ook niet. In 2024 was de EB € 0,1317 inclusief btw.
Ik heb 19-12-2024 een compensatie gekregen van € 68,69 -> 520 kWh. Maar ik heb ongeveer 1280 kWh aan laadverlies vorig jaar. Als ik december en november niet meereken is het nog steeds 1020 kWh.

Maar ik zie bijvoorbeeld ook een teruglevering van 776 in november terwijl de Nexus 844 heeft ontladen. Dat is 78 kWh waarover ik wel EB moet betalen. 971 geladen, dus de EB over de 127kWh laadverlies horen bij Powerplay.
Begrijp ik het dus goed dat men op bij de jaarafrekening de energiebelasting van de kWhs die de accu heeft gebruikt (1027-899=128 in bovenstaand voorbeeld) niet in rekening gaat brengen? Als (128x~0.13) 16,64 euro al verwerkt zit in de tegenboeking (als voorschot, welke je terugbetaald op de jaarrekening) dan moet ik alsnog de bovenstaande berekende 18,8 cent per kWh herzien :? 8)7 :X
Ik ga er vanuit dat het aantal kWh dat gaat tellen voor de energiebelasting puur eigen verbruik gaat zijn. (Min te salderen kWh)

En de laadverlies kWh's worden van de powerplay opbrengst afgetrokken of inderdaad zoals je zegt verwerkt in de tegenboeking.

Die 18,8 cent is sowieso exclusief EB en ex btw.

Mijn leveringsperiode is tot 16 januari, mijn vorige jaaropgaaf kreeg ik eind februari. Ik hoop dat deze veel duidelijkheid gaat verschaffen.

@zonneplan, als jullie meelezen. Het zou mooi zijn als jullie de tegenboeking ook laten zien in de app bij de Nexus in de verschillende overzichten. Nu kan ik niet in de app in 1 oogopslag zien wat hij heeft opgebracht omdat de tegenboekingen alleen op de factuur staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venzent
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 11:47
Bij mij update de onbalans prijs niet meer in HASS. Hebben anderen dit ook?
Ook de andere sensoren van de template worden niet geüpdatet Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hZ-40LfG_1WEUfPJlSWhoR-aJFo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G6tGXV8fasQKM7447mvqvRYT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Venzent schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 23:20:
Ook de andere sensoren van de template worden niet geüpdatet [Afbeelding]
Ik zag het net ook..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

GaMbiNo

1337

Venzent schreef op donderdag 2 januari 2025 @ 23:20:
Ook de andere sensoren van de template worden niet geüpdatet [Afbeelding]
Dat ligt niet aan jou. De host is bezig met een migratie. Als het goed is zou alles met de tijd wel weer online moeten komen.

Ik probeer nu zelf de boel via de officiële Tennet api aan de praat te krijgen maar daar loop ik tegen een irritante internal server error aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
thido schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 13:28:
[...]

Hier ook hetzelfde, ben benieuwd.
Heeft al antwoord gehad van de BTW-centrale over de BTW-aangifte die klaarstaat? Ik ben hier namelijk wel benieuwd naar en blijkbaar hebben meer mensen dit 'probleem'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

_Richie_ schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 10:10:
[...]

Heeft al antwoord gehad van de BTW-centrale over de BTW-aangifte die klaarstaat? Ik ben hier namelijk wel benieuwd naar en blijkbaar hebben meer mensen dit 'probleem'
Ik heb de vraag niet gesteld bij de centrale, dat was @bokkow.
Maar nu heb ik er dan ook maar een mailtje aan gewaagd met de vraag over hoe en wat.
In reactie op hun mail dat de aangifte en het beroep op de KOR regeling is gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
thido schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:23:
[...]

Ik heb de vraag niet gesteld bij de centrale, dat was @bokkow.
Maar nu heb ik er dan ook maar een mailtje aan gewaagd met de vraag over hoe en wat.
In reactie op hun mail dat de aangifte en het beroep op de KOR regeling is gedaan.
Dank! Dan wacht ik dat af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guidoweb55
Ik heb gemaild over de btw aangifte.

Men heeft een beroep op de KOR gedaan maar deze is nog niet verleend.
Men houdt de tijd in de gaten en anders doen ze een 0 aangifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kikkasz
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11-09 12:43
Is het bedrag van gisteren bij meerdere zo enorm gecorrigeerd (gehalveerd) in de app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Kikkasz schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 13:46:
Is het bedrag van gisteren bij meerdere zo enorm gecorrigeerd (gehalveerd) in de app?
Nee, zelfde bedrag (€ 9,23) als waarmee ik vannacht de dag afsloot.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
https://onbalansmarkt.com/resultaten/dag/2025-01-02

Edit: nu zie ik het, de correctie staat hier niet. Ik had een correctie naar boven: €10,05. Een correctie van ruim 10%. 8)

[ Voor 19% gewijzigd door Biet80 op 03-01-2025 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Van €9,49 naar €9,20 gecorrigeerd.

Jammer dat we die waarden niet kunnen zien voor vergelijk ergens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemdb
  • Laatst online: 03-01 16:11
Wow.. Wat een lange draad. Ik probeer er wijs uit te komen, maar ik heb er duidelijk te weinig verstand van.

Daarom hopelijk een korte vraag met een kort antwoord.
Met 5373 stroomverbruik per jaar, geen zonnepanelen, geen laadpaal en een aflopend vast energiecontract.

Is een batterij van ZP de oplossing voor mij?

Of zou het toch beter zijn wel zonnepanelen te pakken icm een batterij (dus niet om te handelen) via bijvoorbeeld een 1komma5?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:07
willemdb schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:21:
Wow.. Wat een lange draad. Ik probeer er wijs uit te komen, maar ik heb er duidelijk te weinig verstand van.

Met 5373 stroomverbruik per jaar, geen zonnepanelen, geen laadpaal en een aflopend vast energiecontract.

Of zou het toch beter zijn wel zonnepanelen te pakken icm een batterij (dus niet om te handelen) via bijvoorbeeld een 1komma5?
Misschien moet je eerst je probleem definiëren.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:09
Waarom zou je uberhaupt die batterij van 1komma5 overwegen? Dan zijn er toch talloze betere opties lijkt me, waaronder zelfs de Nexus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemdb
John245 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:22:
[...]

Misschien moet je eerst je probleem definiëren.
Niet zozeer een probleem, maar mijn energiecontract loopt af en ik probeer te zoeken naar een goedkoper alternatief. Maar om het in een probleem te verwoorden: ik betaal teveel voor mijn stroom (en gas). :)
SidewalkSuper schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:26:
Waarom zou je uberhaupt die batterij van 1komma5 overwegen? Dan zijn er toch talloze betere opties lijkt me, waaronder zelfs de Nexus.
Ik heb oprecht écht geen idee. Heb 4 bedrijven gesproken en allemaal zijn ze natuurlijk de beste en de enige in hun soort. Reviews zijn allemaal lovend bij 1komm5, maar goed, die mensen hebben vast niet zo vergeleken als wat hier gebeurt. Vandaar mijn vraag hier ook eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 17:35
willemdb schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:21:

Het lijkt er op dat je jouw maandelijkse kosten wilt drukken?

Zonnepanelen geen zin, zeer slechte terugverdientijd.

Batterij met handel op onbalans, kan maar risico. Je kan ook een etf kopen en daarmee speculeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:09
Voor mij is het vrij kort door de bocht. Je koopt een goede batterij voor een goede prijs als je een batterij wil kopen.
De aansturing is nu nog toegespitst op onbalanshandel bij enkele prominente partijen, daar is de meeste winst uit te halen momenteel. Zodra dat minder wordt en saldering verdwijnt zal het logischer zijn om meer zelfconsumptie te fixen en opslag van je eigen stroom waar mogelijk.

Alle batterijen kunnen dat laatste. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• willemdb
mathijshooi schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:46:
[...]

Batterij met handel op onbalans, kan maar risico. Je kan ook een etf kopen en daarmee speculeren.
Dank - zonnepanelen lijkt momenteel alleen nog interessant icm een batterij, maar investering gaat dan al gauw naar 20k..
ETF gaat mijn maandelijkse energierekening niet drukken helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
willemdb schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:55:
[...]

Dank - zonnepanelen lijkt momenteel alleen nog interessant icm een batterij, maar investering gaat dan al gauw naar 20k..
Als je doel is maandlasten drukken dan kun je gaan kijken naar een beter contract. Ook hier is op tweakers een topic voor.

Wil je de kosten nog lager maken dan kun je evt voor zonnepanelen gaan kiezen. Houdt hierbij wel rekening met een evt terugleverboete en dat de terugverdientijd nu een heel stuk langer is. Als je blijft wonen niet erg denk ik. Ga je een x verhuizen dan zou je wat extra op de vraagprijs kunnen drukken om een deel weer terug te halen.

Terugleverboete zou je weer wat kunnen dimmen met een batterij. Ook hier is het een investering die in de normale vorm niet 1 2 3 terugverdiend is.

Wil je op de onbalans besef dan dat je ook gaat drukken maar wel een stuk overzicht in je energiehuishouding gaat weggeven. Je kunt ook op de dayahead inspelen. Stuk minder winst.

Hopelijk heb je wat meer indruk. Let op. Van veel onderwerpen zijn topics.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco4659
  • Laatst online: 12-09 17:23
Wel gecorrigeerd, maar in het positieve, van € 9,27 naar € 9,57
Terwijl 1 januari naar beneden was gecorrigeerd, van € 4,56 naar € 4,14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:13
Robindd schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 14:42:
Van €9,49 naar €9,20 gecorrigeerd.

Jammer dat we die waarden niet kunnen zien voor vergelijk ergens :)
De waarden van alle tweakers hun batterijen bedoel je? Zoals op onbalansmarkt.com?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
willemdb schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:55:
[...]

Stellen dat een etf de maandelijkse energie rekening niet gaat drukken is een beetje potjes denken.

Ik probeer te zeggers je als huishouden misschien lagere kosten kan krijgen door je geld niet aan een batterij uit te geven maar aan iets anders zoals een etf. Uiteindelijk is dat je doel neem ik aan, netto meer over houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
DustPhyte schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 18:02:
[...]

De waarden van alle tweakers hun batterijen bedoel je? Zoals op onbalansmarkt.com?
Ik bedoel de gecorrigeerde bedragen op die website ja. Maar die komen niet met de API door, dus die gegevens mis je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 07:06
Guidoweb55 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 11:34:
Ik heb gemaild over de btw aangifte.

Men heeft een beroep op de KOR gedaan maar deze is nog niet verleend.
Men houdt de tijd in de gaten en anders doen ze een 0 aangifte.
Hier nog niks terug van btw.
Nexus in maart geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Mijn kosten calculatie was trouwens niet correct van de EPEX markt kwam ik hier op vakantie achter.. even correct gemaakt nog, maar mis helaas wel 2,5 dag van januari nu.
Maar we hebben nog grootste deel wat nu correct hoort te gaan :)

Heb recent bericht gehad dat de aangifte gedaan was overigens van de btw, dus dat zou niet heel erg lang meer moeten duren voor dat gestort wordt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fraserboer
  • Laatst online: 26-07 16:20
Erdebee schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 20:48:
Ik heb met hulp van de auteur van onbalansmarkt.com mijn batterij en de verdiensten die ik er mee scoor (via Frank Energie) gekoppeld aan zijn site.

Ik sta als "Erdebee" op
https://onbalansmarkt.com/nexus/live

Beetje misleidend dat mijn AlphaESS via Frank Energie systeem op de pagina toont alsof het een Nexus is, maar dat is omdat ik de eerste ben die moeite heeft genomen om mijn accu te koppelen via de live api vermoed ik.

Zo te zien verdien je met minder KWh per dag op- en ontladen via Frank energie alsnog een stuk meer. Vraag me af waar dat in zit. Ik zie ook aan de SOC van mijn accu dat dat aanzienlijk afwijkt van de nexus batterijen. Ik heb een 10 KW omvormer met 24.6 KWh capaciteit.

Mochten meer mensen hun Frank Energie accu willen koppelen dan heb ik evt. mijn code beschikbaar gesteld via een Github GIST. https://gist.github.com/e...d2a28ba3b2eb5dba4d01b168f
Mooi dat je dit allemaal voor elkaar hebt gekregen! Ik ben in de vakantie (met hulp van ChatGPT) bezig geweest om het in HomeAssistant te krijgen. Uiteindelijk via NodeRed is het nu gelukt en sta ik onder HarryFraserBoer in de lijst. Denk dat ik nog wat moet tweaken om de data goed over te krijgen (bijv. 3 losse batterijen of bij elkaar optellen als ware het 1 en onder welke naam de kWh laden en ontladen verstuurd kunnen worden) Heb de vraag ook naar de Onbalansmarkt gestuurd. Maar de basis is er! Nu moet FE de aansturing vanuit FE weer op orde krijgen want die doet het al meer dan een week niet goed, dus heb nu eigenlijk geen resultaten om te uploaden. TBC!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
dropkick_nl schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 21:54:
[...]

Hier nog niks terug van btw.
Nexus in maart geplaatst.
Dan zou ik even bellen. De mijne is in juni geplaatst

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20:54
mathijshooi schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 15:46:
[...]

Zonnepanelen geen zin? Dat vind ik nogal een claim...
Ja, de terugverdientijd is wellicht langer, maar in combinatie met een batterij is het, zodra de saldering er af gaat, toch wel een goeie manier om de maandkosten te drukken.
Maar met alle investeringen is het voor de lange adem. De kosten gaan voor de baten uit en je krijgt pas effect naar jaren lang deze dingen hebben draaien.
Ik zou persoonlijk zeker zonnepanelen nemen, en dan icm een batterij voor wanneer de saldering er af gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10:13
elbizarre schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 08:40:
[...]

Ja, de terugverdientijd is wellicht langer, maar in combinatie met een batterij is het, zodra de saldering er af gaat, toch wel een goeie manier om de maandkosten te drukken.
Maar met alle investeringen is het voor de lange adem. De kosten gaan voor de baten uit en je krijgt pas effect naar jaren lang deze dingen hebben draaien.
Ik zou persoonlijk zeker zonnepanelen nemen, en dan icm een batterij voor wanneer de saldering er af gaat
Ik zou wachten met de batterij, ik voel ergens subsidies aankomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
elbizarre schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 08:40:
[...]

De vraagsteller heeft nog geen zonnepanelen en geen batterij. Als zijn doelstelling is maximaal geld verdienen is kan je beter geen zonnepanelen nemen. Deze keuze staat los van de batterij. Want met handel op onbalans maakt het niet uit of je zonnepanelen hebt.

Los van onbalans handel is de vraag of de business case van een batterij beter wordt wanneer salderen er niet meer is of de business case van panelen? Mijn mening is dat business case voor panelen voorlopig compleet verdwenen is, met of zonder batterij. Tvt van richting de 10 jaar is gewoon dramatisch, heb je na 10 jaar precies niks verdiend. Geld op spaargeld spaarrekening doet het zelfs nog beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mathijshooi schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:16:
[...]

De vraagsteller heeft nog geen zonnepanelen en geen batterij. Als zijn doelstelling is maximaal geld verdienen is kan je beter geen zonnepanelen nemen. Deze keuze staat los van de batterij. Want met handel op onbalans maakt het niet uit of je zonnepanelen hebt.

Los van onbalans handel is de vraag of de business case van een batterij beter wordt wanneer salderen er niet meer is of de business case van panelen? Mijn mening is dat business case voor panelen voorlopig compleet verdwenen is, met of zonder batterij. Tvt van richting de 10 jaar is gewoon dramatisch, heb je na 10 jaar precies niks verdiend. Geld op spaargeld spaarrekening doet het zelfs nog beter.
Vraagsteller wilde zn maandlasten verlagen rondom energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaZo
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-09 20:35
Robindd schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 22:00:
Mijn kosten calculatie was trouwens niet correct van de EPEX markt kwam ik hier op vakantie achter.. even correct gemaakt nog, maar mis helaas wel 2,5 dag van januari nu.
Maar we hebben nog grootste deel wat nu correct hoort te gaan :)
Kun je alvast iets delen? Misschien kunnen andere tweakers helpen en kunnen we zo tot een mooi Nexus dashboard komen?

Ik wil ben ook aan het kijken hoe ik het op- en ontladen tegen Onbalansprijzen inzichtelijk kan maken via Home Assistant, maar mogelijk dat iemand dit al heeft?

Ik heb de Nexus 20 kWh en lees deze uit via de ModBus (via Waveshare RS485) oplossing van Dominic-070 (Dominic-070 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:16:) en haal de Tennet onbalansprijzen via “Aten”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
DustPhyte schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 12:11:
[...]

Ik zou wachten met de batterij, ik voel ergens subsidies aankomen
En voel je dat voor dit jaar nog, of volgend jaar? :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:07
elbizarre schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 14:20:
[...]

En voel je dat voor dit jaar nog, of volgend jaar? :*)
Lopende een politiek jaar lijkt mij onwaarschijnlijk.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
DjaZo schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 13:55:
[...]

Kun je alvast iets delen? Misschien kunnen andere tweakers helpen en kunnen we zo tot een mooi Nexus dashboard komen?

Ik wil ben ook aan het kijken hoe ik het op- en ontladen tegen Onbalansprijzen inzichtelijk kan maken via Home Assistant, maar mogelijk dat iemand dit al heeft?

Ik heb de Nexus 20 kWh en lees deze uit via de ModBus (via Waveshare RS485) oplossing van Dominic-070 (Dominic-070 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:16:) en haal de Tennet onbalansprijzen via “Aten”.
Als ik er vertrouwen in heb dat het goed is, deel ik de nodered flow zeker!
Ben nu nog met vakantie.
Dan dient er wel een kWh meter te zijn (ik gebruik een homewizard meter) en de EPEX prijzen via de ENTSO integratie. Die prijzen pluk ik dan in nodered uit HA voor de berekening.
Stuur alles dan door naar influxdb.

Die onbalans link werkt trouwens niet meer. Heb er ook last van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fraserboer
Robindd schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 15:20:
[...]

Als ik er vertrouwen in heb dat het goed is, deel ik de nodered flow zeker!
Ben nu nog met vakantie.
Dan dient er wel een kWh meter te zijn (ik gebruik een homewizard meter) en de EPEX prijzen via de ENTSO integratie. Die prijzen pluk ik dan in nodered uit HA voor de berekening.
Stuur alles dan door naar influxdb.

Die onbalans link werkt trouwens niet meer. Heb er ook last van.
De oude onbalans website werkt niet meer sinds begin december. Er is nu een andere manier via een api. Hier kun je de api aanvragen en krijg je een uitgebreide uitleg erbij.
https://www.tennet.eu/registration-api-token duurt paar dagen voor je email krijgt.

Als ik ff tijd heb kan ik later nog wel delen hoe ik het nu in HA heb staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Had het hier toevallig vanmorgen over met een bekende. Dit zal ook natuurlijk effecten hebben op onbalans. De vraag is natuurlijk in hoeverre?

Als EV rijder met geen mogelijkheden om thuis te laden (nog) is dit wel een welkome actie.

https://www.bnr.nl/nieuws...e-tarieven-voor-laadpalen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elbizarre
Devke schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:51:
Had het hier toevallig vanmorgen over met een bekende. Dit zal ook natuurlijk effecten hebben op onbalans. De vraag is natuurlijk in hoeverre?

Als EV rijder met geen mogelijkheden om thuis te laden (nog) is dit wel een welkome actie.

Dat zou zo maar eens kunnen. Als 'iedereen' zijn ev begint te laden op een goedkoop moment (EPEX prijs) dan wordt dit een onvoorziene piek: dus onbalans. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
elbizarre schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:55:
[...]

Dat zou zo maar eens kunnen. Als 'iedereen' zijn ev begint te laden op een goedkoop moment (EPEX prijs) dan wordt dit een onvoorziene piek: dus onbalans. 8)
Niet iedereen zal aan een paal van ze hangen... en zoals ik het lees stuurt Vattenfall dan zelf aan. Dus ik neem aan dat opladen dan weer wordt verlaagd? Stilgezet? Interessant. Benieuwd hoe het gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Devke schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 16:51:

Nog niet aangedurfd, want moest een bedrijf naam en e-mail invullen zag ik. Gewoon willekeurig wat noemen?
En bij reden gewoon het willen monitoren ivm thuis batterij?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fraserboer
Robindd schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:41:
[...]

Nog niet aangedurfd, want moest een bedrijf naam en e-mail invullen zag ik. Gewoon willekeurig wat noemen?
Ik heb bij bedrijfsnaam ingevuld: “geen”
reden: monitoring HomeAssistant
Email: privé email adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
fraserboer schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 18:17:
[...]

Ik heb bij bedrijfsnaam ingevuld: “geen”
reden: monitoring HomeAssistant
Email: privé email adres.
Nice, direct aangevraagd. Dacht dat ze zulke aanvragen niet zouden accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Robindd schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 17:41:
[...]

Inschrijving op nieuwsbrief? Die vraagt hier alleen een emailadres. Of doel je ergens anders op? Ik denk dat je de API token bedoeld. Dat was gepost door iemand anders 😜

[ Voor 8% gewijzigd door Devke op 04-01-2025 19:55 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• fraserboer
Robindd schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 19:19:
[...]

Nice, direct aangevraagd. Dacht dat ze zulke aanvragen niet zouden accepteren.
Bij mij werkte het iig wel. Hier nog de code voor in de configuration yaml, waar je dan je API token in kan vullen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
- platform: rest
name: TenneT Balance Delta2
resource_template: >
https://api.tennet.eu/pub.../balance-delta?date_from={{ (now() - timedelta(minutes=1, seconds=59)).strftime('%d-%m-%Y %H:%M:%S').replace(' ', '%20') }}&date_to={{ now().strftime('%d-%m-%Y %H:%M:%S').replace(' ', '%20') }}

method: GET
headers:
apikey: YOURAPI
Accept: application/json
json_attributes_path: "$.Response.TimeSeries[0].Period.Points[0]"
value_template: >
"{{ value_json['Response']['TimeSeries'][0]['Period']['Points'][0]['sequence'][:10] | default('onbekend') }}"
scan_interval: 30 # Deze wordt elke 5 minuten uitgevoerd (scan interval in seconden)
json_attributes:
- max_upw_regulation_price
- min_downw_regulation_price
- power_afrr_in
- power_afrr_out
- power_igcc_in
- power_igcc_out
- power_mfrrda_in
- power_mfrrda_out
- power_picasso_in
- power_picasso_out
- mid_price

En dan van de attributes de verschillende sensoren maken met een helper- template sensor:

Max Price
code:
1
{{ state_attr('sensor.tennet_balance_delta2', 'max_upw_regulation_price') }}

Min Price
code:
1
{{ state_attr('sensor.tennet_balance_delta2', 'min_downw_regulation_price') }}

Upward dispatch
code:
1
{{ state_attr('sensor.tennet_balance_delta2', 'power_afrr_in') |int }}

Downward dispatch
code:
1
{{ state_attr('sensor.tennet_balance_delta2', 'power_afrr_out') |int * -1 }}

(deze doe ik maal -1 om waarde naar beneden te hebben in de grafiek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xuSqfIlCqoQIUSSRlvGjOPj6nfs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1V31MzghxLYZpmyLtgwcryIG.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb hier kwartierlijntjes in de Apex grafiek gemaakt door een helper om de 15 min even van -6000 naar +6000 en weer terug naar -6000 te laten gaan zodat het wat duidelijker is wat er in een kwartier gebeurd. Mijn Sessy's passen daar mooi tussen qua max vermogen, dit was bijv 11 dec.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:10
fraserboer schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 21:00:
[...]

Bij mij werkte het iig wel. Hier nog de code voor in de configuration yaml, waar je dan je API token in kan vullen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
- platform: rest
name: TenneT Balance Delta2
resource_template: >
https://api.tennet.eu/pub.../balance-delta?date_from={{ (now() - timedelta(minutes=1, seconds=59)).strftime('%d-%m-%Y %H:%M:%S').replace(' ', '%20') }}&date_to={{ now().strftime('%d-%m-%Y %H:%M:%S').replace(' ', '%20') }}

method: GET
headers:
apikey: YOURAPI
Accept: application/json
json_attributes_path: "$.Response.TimeSeries[0].Period.Points[0]"
value_template: >
"{{ value_json['Response']['TimeSeries'][0]['Period']['Points'][0]['sequence'][:10] | default('onbekend') }}"
scan_interval: 30 # Deze wordt elke 5 minuten uitgevoerd (scan interval in seconden)
json_attributes:
- max_upw_regulation_price
- min_downw_regulation_price
- power_afrr_in
- power_afrr_out
- power_igcc_in
- power_igcc_out
- power_mfrrda_in
- power_mfrrda_out
- power_picasso_in
- power_picasso_out
- mid_price

En dan van de attributes de verschillende sensoren maken met een helper- template sensor:

Max Price
code:
1
{{ state_attr('sensor.tennet_balance_delta2', 'max_upw_regulation_price') }}

Min Price
code:
1
{{ state_attr('sensor.tennet_balance_delta2', 'min_downw_regulation_price') }}

Upward dispatch
code:
1
{{ state_attr('sensor.tennet_balance_delta2', 'power_afrr_in') |int }}

Downward dispatch
code:
1
{{ state_attr('sensor.tennet_balance_delta2', 'power_afrr_out') |int * -1 }}

(deze doe ik maal -1 om waarde naar beneden te hebben in de grafiek:

[Afbeelding]

Ik heb hier kwartierlijntjes in de Apex grafiek gemaakt door een helper om de 15 min even van -6000 naar +6000 en weer terug naar -6000 te laten gaan zodat het wat duidelijker is wat er in een kwartier gebeurd. Mijn Sessy's passen daar mooi tussen qua max vermogen, dit was bijv 11 dec.
Moet het scan interval niet 300 seconden zijn voor elke 5 minuten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fraserboer
OxyDrokz schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 21:05:
[...]

Moet het scan interval niet 300 seconden zijn voor elke 5 minuten?
He ja, goed gezien, heb dit ook maar van iemand anders gekopieerd. nou ja aangepast nu iig.

Edit: Weet niet precies waarom die tekst er staat, er komt namelijk elke minuut een nieuwe prijs ed. Dus ik laat m toch maar op 30 staan. Werkt al sinds begin dec prima.

[ Voor 22% gewijzigd door fraserboer op 04-01-2025 21:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:10
fraserboer schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 21:13:
[...]

He ja, goed gezien, heb dit ook maar van iemand anders gekopieerd. nou ja aangepast nu iig.

Edit: Weet niet precies waarom die tekst er staat, er komt namelijk elke minuut een nieuwe prijs ed. Dus ik laat m toch maar op 30 staan. Werkt al sinds begin dec prima.
If it ain't broken, don't fix it.
Des te meer met Home Assistant 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

fraserboer schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 21:13:
[...]

De vertraging is 5 minuten maar de update interval is nog steeds hetzelfde daarna toch? Ik gebruik ook de 30 sec. op https://data.boerman.dev/...nce-nl?orgId=1&refresh=5m
Pagina: 1 ... 33 ... 63 Laatste