Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 10-09 22:04
hoevenpe schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:57:
[...]

Die kans is vrij klein, dan nog zal de net aangenomen wetgeving niet snel veranderen.
Komt bij: wie in Den Haag wil particulier handelen op de onbalansmarkt stimuleren, volgens mij niemand.

Het was een leuke niche zolang het duurde. :)
Tegen die tijd zal mijn EV kunnen terugleveren, en hopelijk in tandem / sequentieel aan mijn Nexus. Hiermee zal ik volledig laag tarief (<=18c/kWh) kunnen leven. In de zomer zelfs gemakkelijk volledig op solar.
Sequentieel bedoel ik dan dat eerst de Nexus levert, en indien nodig mijn auto het restant doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:26
hoevenpe schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 17:51:
Even een vraag: hoe werkt dit model vanaf 2027 zonder salderen? Dan betaal je over alles wat het net afkomt energieheffing en BTW, jojoen met kWh op en naar het net gaat dan fiks in de papieren lopen.
Handel op de onbalansmarkt staat volgens mij los van salderen. Salderen is als je zelf teruglevert, de teruglevering bij handel op de onbalansmarkt staat daar los van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Mars2020 schreef op zondag 22 december 2024 @ 18:06:
[...]

Handel op de onbalansmarkt staat volgens mij los van salderen. Salderen is als je zelf teruglevert, de teruglevering bij handel op de onbalansmarkt staat daar los van.
Dat hangt maar net van de definitie af. Als je puur naar de telwerken van de hoofdmeter kijkt is het toch echt anders.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

TKroon schreef op zondag 22 december 2024 @ 19:31:
[...]

Dat hangt maar net van de definitie af. Als je puur naar de telwerken van de hoofdmeter kijkt is het toch echt anders.
Exact. De 10.000+ kwh'tjes die in en uit gaan ten aanzien van onbalans zijn niet voor verbruik eigen woning. Daar moet denk ik eerst nog regelgeving voor opgezet worden, dit is tenslotte een nieuw model voor kleingebruikers sinds dit jaar.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• elbizarre
https://www.rtl.nl/nieuws...j-accu-langer-dan-gedacht

Geen idee hoe objectief dit is, maar dit is eindelijk een keer een positief geluid over batterijen. En gunstig t.a.v. van de "overbodige" ontladingen van onze Nexussen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-08 01:50

NightHawk4

Lotte is Liev :>

elbizarre schreef op zondag 22 december 2024 @ 20:00:

Geen idee hoe objectief dit is, maar dit is eindelijk een keer een positief geluid over batterijen. En gunstig t.a.v. van de "overbodige" ontladingen van onze Nexussen
Eigenlijk oud nieuws want er was al bekend dat accu's de eerste paar jaar de ergste degradatie hebben gehad. Onze Tesla Model 3 zit na 5 jaar met 130.000km op 12% degradatie. En als ik dan die quote lees van die Leaf accu's in de Arena..
En de ervaringen zijn goed, laat een woordvoerder van het voetbalstadion weten in antwoord op vragen van RTL Nieuws. De eerste batterijen werden destijds geleverd met een garantie van tien jaar. De fabrikant (Nissan) ging uit van een achteruitgang van de batterijen van 2 procent per jaar.

Maar na een grondige check 'is vastgesteld dat de batterijen in vijf jaar tijd slechts met 2 procent zijn gedegradeerd. Dit betekent dat we ze veel langer kunnen gebruiken dan eerder gedacht'. De ArenA gaat er daarom vanuit dat de batterijen nog zeker vijftien, en waarschijnlijk zelfs twintig jaar meegaan.
In alle artikels die de afgelopen jaren heb gelezen spreekt men al over het tweede leven van een accu van 15-20 jaar zoals bij de Arena. Dat de Arena die batterijen geleverd heeft gekregen met een garantie van 10 jaar wist ik niet, maar dat zal de werking betreffen en niet de degradatie. Die valt me overigens wel heel erg mee.

Onze Nexii hebben ook een garantie van 6000 cycli maar we weten allemaal dat het uiteindelijk veel hoger zal zijn voordat de accu niet meer 'bruikbaar' is. Vandaar dat rekenen met 15 jaar al normaal is. Voor sommigen misschien wel weer een reden om een thuisbatterij te plaatsen, aan de andere kant zullen ze op termijn wel goedkoper worden (hoeveel blijft de vraag). :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erdebee
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 28-04 22:55
[...]

Helaas heb je geen gelijk. De tweede kamer heeft nog geen waterdichte manier gevonden om salderen van teruggeleverde zonnestroom en het wegstrepen van laad en ontlaadstroom uit een accu te kunnen onderscheiden op een manier die niet te misbruiken is.

Er zijn veel artikelen over en ik zag kortgeleden wat stukken uit een debat van de tweede kamer. Vooralsnog dus even afwachten maar nog geen positief vooruitzicht

https://solarmagazine.nl/...oplossingen-al-voorhanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:24
Erdebee schreef op zondag 22 december 2024 @ 22:26:
Er zijn veel artikelen over en ik zag kortgeleden wat stukken uit een debat van de tweede kamer. Vooralsnog dus even afwachten maar nog geen positief vooruitzicht
Wat zou een fraudebestendige oplossing zijn? Ik zie hem niet...

Bij 24h salderen heeft iedereen met panelen in de zomer een defacto thuisbatterij, het hele probleem is dat het via de normale particuliere aansluiting verloopt.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erdebee
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 28-04 22:55
hoevenpe schreef op zondag 22 december 2024 @ 22:50:
[...]

Wat zou een fraudebestendige oplossing zijn? Ik zie hem niet...

Bij 24h salderen heeft iedereen met panelen in de zomer een defacto thuisbatterij, het hele probleem is dat het via de normale particuliere aansluiting verloopt.
Enige wat je kunt doen is een aparte meter in de meterkast welke geeikt en verzegeld is voor de groep van de accu. Dat is ook hoe het nu al werkt in je meterkast voor het geheel.. maar dat zou teveel werkdruk met zich meebrengen voor de netbeheerder en flinke kosten met zich meebrengen. Zeg maar gewoon een complete tweede slimme meter in je meterkast..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrTom
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-08 08:03
Is bij jullie het resultaat van gisteren ook hoger dan verwacht? Zal wellicht te maken hebben met dat er een piek rond 24.00uur was. Die is niet goed geregistreerd. Het lijkt ook niet ten koste van de opbrengst van vandaag te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ma6ixDSxjhALzBJ7c8sNqzV1jG0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/srGDicBTdRagibuqvwjvt9DT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LeJNKHqAcdxGSmBNgiQHfvLv0fc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hH96gmypOmqgF9p5cIIEwoDy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qu1FDvSN6WGoMueqN6c11c_LOZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dFk0fQX56Ho5xhUb1EGqmm0k.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 05:08
MrTom schreef op maandag 23 december 2024 @ 07:46:
Is bij jullie het resultaat van gisteren ook hoger dan verwacht? Zal wellicht te maken hebben met dat er een piek rond 24.00uur was. Die is niet goed geregistreerd. Het lijkt ook niet ten koste van de opbrengst van vandaag te gaan.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ah idd! Bijna €3 euro meer.
Vandaag is ook al goed begonnen zie ik :)

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroengroen
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 02-04 11:14

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De registratie van de opbrengsten rondom middernacht is altijd wazig. Het lijkt erop dat het eerste uur van de dag nooit iets weergegeven wordt. Wellicht wordt de rekencapaciteit dan ergens anders voor gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn3
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 17:04
Neeee! Mijn Nexus heeft precies dit moment gekozen om offline te gaan 😡. Over slechte timing gesproken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:54
Mijn batterij (BLIQ) is op de 22ste van 17:15 tot de 23ste 02:00 offline geweest.
Mocht dat een storing bij alle BLIQ gebruikers zijn geweest levert dat voor anderen wellicht meer voordeel op.
Dat is wellicht een verklaring.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 10-09 11:59
[...]

Om wat cijfers te delen:

Van het net: 9679 kWh
Naar het net: 9228 kWh
zonnepanelen 4513 kWh
batterij in: 8035 (volgens de zonneplan app, niet hasso)
batterij uit: 7127 kWh (volgens de zonneplan app, niet hassio)
Eigen verbruik volgens hassio: 4174 kWh

Het valt mij nu pas op dat in Hassio de batterij op het volgende staat:

7859 kWh in
7069 kWh uit

Ik gebruik de DSMR waardes voor de meter zoals ik al jaren doe, de batterij met de zonneplan api, solaredge lokaal voor de zonnepanelen.

[ Voor 139% gewijzigd door DustPhyte op 23-12-2024 12:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroengroen
[...]

De uitdaging is dat er geen simpel onderscheid te maken valt tussen panelenstroom en batterijstroom. Men is bang dat daarmee gefraudeerd kan worden. Vandaar dat er tot nu toe alles op 1 hoop wordt gegooid en je teruggeleverde batterijstroom niet mag verrekenen met ingekochte stroom en je er dus energiebelasting over gaat betalen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroengroen

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vanmorgen stond hij bij mij ook op plm. 14 euro maar nu is er kennelijk nog een nacalculatie gedaan en staat ie op 16,20!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bYuy5WO6tXtpwqBW-EienMDb9rQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n3XxvKv4zHbXxCrenOXyrXzX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jumper
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:20
Bedankt voor de code,
sensor aangemaakt en trigger voor automation werkt goed.

Heb alleen kleine kanttekening en dat is dat de CPU hierdoor op max load komt te staan (gaat op mijn nuc van 2% naar 70+% en temps schieten hierdoor van 45 naar 90)
Werkt dus wel maar code belast wel het HA systeem maximaal.
Misschien dat ik de enige ben maar wel even iets voor de PI gebruikers om naar te kijken voordat je CPU doorbrand

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6f22uxqLMIELyi15SxTzISk5X-k=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/TVeLKEHvGdYqJRoD6SThMEON.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KrJRftpedS3gS0u7NJsl-ydtirs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Db5ceNuo4ry8ybuhr0jOQ5bi.jpg?f=user_large
GaMbiNo schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 17:37:
[...]

Dat kan wel. Ik heb deze een tijdje terug hier gepost en gemaakt.

template.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
- name: "Online_status_thuisbatterij"
        unique_id: 'Online_status_thuisbatterij'
        state: >
          {% set last_update = (as_timestamp(now()) - as_timestamp(states.sensor.thuisbatterij_last_measured.last_changed)) %}
          {% if last_update > 310 %}Offline
          {% else %}Online
          {% endif %}

En dan simpel een automatisering maken die een bericht verstuurd:
Trigger:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
platform: state
entity_id:
  - sensor.online_status_thuisbatterij
to: Offline
for:
  hours: 0
  minutes: 0
  seconds: 0
id: Nexus offline

Actie:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
if:
  - condition: trigger
    id:
      - Nexus offline
then:
  - data:
      title: Nexus offline
    action: notify.mobile_app_iphone

[ Voor 33% gewijzigd door jumper op 23-12-2024 13:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:10

GaMbiNo

1337

jumper schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:35:
Bedankt voor de code,
sensor aangemaakt en trigger voor automation werkt goed.

Heb alleen kleine kanttekening en dat is dat de CPU hierdoor op max load komt te staan (gaat op mijn nuc van 2% naar 70+% en temps schieten hierdoor van 45 naar 90)
Werkt dus wel maar code belast wel het HA systeem maximaal.
Misschien dat ik de enige ben maar wel even iets voor de PI gebruikers om naar te kijken voordat je CPU doorbrand

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[...]
Vaag, ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe zulke relatief eenvoudige code dit zou kunnen doen. Heb je niet met de reboot, die nodig was voor de template update, nog iets anders geactiveerd? Een integratie update oid?

Misschien draait er op de achtergrond een backup of een database purge oid?

Bij mij zorgt die code i.i.g. niet voor hoge processor use:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/np3xKh6QOKHjMmC7Crfzw0hfdLc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PcZ8eMVDXt7f2223e0Q05T35.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jumper
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:20
Nee niks anders geactiveerd en gedrag is repeteerbaar door code in template.yaml uit te zetten, systeem reboot van HA, rusting naar 2%

code activatie en systeem reboot HA schiet hij weer naar (te) hoge waardes voor simpel stukje code

Ben geen coder maar kan me voorstellen dat door aanroep van timestamp je systeem forceerd om iedere cpu cycle een rekensom te maken
GaMbiNo schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:46:
[...]

Vaag, ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe zulke relatief eenvoudige code dit zou kunnen doen. Heb je niet met de reboot, die nodig was voor de template update, nog iets anders geactiveerd? Een integratie update oid?

Misschien draait er op de achtergrond een backup of een database purge oid?

Bij mij zorgt die code i.i.g. niet voor hoge processor use:
[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTom
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-08 08:03
Jeroengroen schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:30:
[...]

Vanmorgen stond hij bij mij ook op plm. 14 euro maar nu is er kennelijk nog een nacalculatie gedaan en staat ie op 16,20!
[Afbeelding]
Dat is bij mij helaas niet zo.. wel raar die correcties op verschillende tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 22:24
Jeroengroen schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:19:
[...]

De uitdaging is dat er geen simpel onderscheid te maken valt tussen panelenstroom en batterijstroom. Men is bang dat daarmee gefraudeerd kan worden. Vandaar dat er tot nu toe alles op 1 hoop wordt gegooid en je teruggeleverde batterijstroom niet mag verrekenen met ingekochte stroom en je er dus energiebelasting over gaat betalen.
:

Er kan nooit onderscheid worden gemaakt tussen PV stroom en batterij stroom, zou dat wel kunnen dan doet zich het volgende probleem voor, Zijn de batterijen uit het net geladen of met PV stroom.

Ik reken er niet op dat hier een oplossing voor komt. Juist omdat het allemaal achter de meter plaats vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jeroengroen schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:19:
[...]

Hoe maken ze op dit moment onderscheid tussen iemand die zich oplaadt op de onbalansmarkt en de EPEX-markt? Als er een groot verschil is, kan iemand dan niet gewoon opladen op een EPEX geprijsde verbinding naar de onbalans handelsverbinding of de andere kant op?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Bright brengt een review van de Nexus inclusief de jaarafrekening. Heeft soms een wat wij van WC eend gehalte door de sponsering. Kijk daar ff doorheen.

https://www.bright.nl/nie...levert-het-genoeg-op.html

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroengroen
Verwijderd schreef op maandag 23 december 2024 @ 16:36:
[...]

Hoe maken ze op dit moment onderscheid tussen iemand die zich oplaadt op de onbalansmarkt en de EPEX-markt? Als er een groot verschil is, kan iemand dan niet gewoon opladen op een EPEX geprijsde verbinding naar de onbalans handelsverbinding of de andere kant op?
Bij mijn weten kan je niet van twee walletjes eten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroengroen
MrTom schreef op maandag 23 december 2024 @ 16:02:
[...]

Dat is bij mij helaas niet zo.. wel raar die correcties op verschillende tijden.
Bij mijn weten vindt er om 11 uur een nacalculatie plaats.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stefan1512
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01:50
Heb onderstaande gepost in het Frank Energie topic maar volgens mij zitten hier meer slimme koppen en afgezien van FE vs ZP zit er wel wat overlap met wat jullie volgens mij proberen te realiseren.

Vraag me niet hoe ik het voor elkaar gekregen heb (zit nu in de penarie om het weer terug bij af te krijgen) maar ik kan zelf de batterij aansturen MET onbalansvergoeding.
Zodoende ben ik dus in staat om te laden als EPEX > Onbalans en heb ik zelf bedacht dat ik alleen de batterij wil gebruiken wanneer er 20 ct verschil zit tussen EPEX en Onbalans. Dit alles binnen dezelfde bandbreedte als FE dus van 15% tot 85% zodat ik nog wat over heb voor de extra hoge vergoedingen. De rest van de momenten gaat de batterij op standby.
Aangekomen in Walhalla? Nou,.. niet bepaald want hetgeen de opbrengsten om zeep helpt is de Regeltoestand 2. Is er iemand die mij kan helpen met code om weer naar 0 op/afname te sturen ingeval van RT2 en hoe ik RT2 kan definiëren? Ik gebruik Home Assistant hiervoor en heb deze situatie voor elkaar gekregen met een SigEnergy batterij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:07
elbizarre schreef op zondag 22 december 2024 @ 20:00:

De accu van onze e-C4 zit na drie jaar op 99% van nieuw. Van een collega de e-208 zit op 101% na vier jaar :)

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Jiriki schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:08:
[...]

De accu van onze e-C4 zit na drie jaar op 99% van nieuw. Van een collega de e-208 zit op 101% na vier jaar :)
Gaat de gebruikt duur van een accu in jaren of in gebruiks cycli?
Als je e-C4 een Nexus was word die op dit moment 2,5 x per dag volledig opgeladen.
Geen idee hoeveel km je kunt rijden op een volle accu. Naar het huidige laad gedrag van een Nexus zou dit dus betekenen 2,5 x 365 x 3 =2.737 x de accu volgeladen dat komt overeen met toch wel meer dan 500.000 km reken ik.
E auto's accu's vergelijken met een Nexus gaat niet helemaal op denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
Nee, ook niet omdat een autoaccu 10x zo snel als een Nexus oplaadt en vrij constant 2x zo snel ontlaad, met pieken tot 10x zo snel. Dus je zou denken dat een Nexus een stuk langer mee kan dan de 20.000 cycli van een autoaccu.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Peterhardenberg schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:25:
[...]

Gaat de gebruikt duur van een accu in jaren of in gebruiks cycli?
Als je e-C4 een Nexus was word die op dit moment 2,5 x per dag volledig opgeladen.
Geen idee hoeveel km je kunt rijden op een volle accu. Naar het huidige laad gedrag van een Nexus zou dit dus betekenen 2,5 x 365 x 3 =2.737 x de accu volgeladen dat komt overeen met toch wel meer dan 500.000 km reken ik.
E auto's accu's vergelijken met een Nexus gaat niet helemaal op denk ik.
Vergelijking gaat sowieso niet op want veel auto fabrikanten gebruiken een iets grotere accu waardoor het percentage veel langer hoger blijft en de garantietermijn mooi kan verlopen.

Degradatie gebeurt gewoon bij accu's, de percentages die weer worden gegeven zijn dus 'geknutseld'.

Kwam het laatst ook tegen in het Tesla topic over de Kia e-Niro.

[ Voor 4% gewijzigd door NightHawk4 op 24-12-2024 11:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Jiriki schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:32:
Nee, ook niet omdat een autoaccu 10x zo snel als een Nexus oplaadt en vrij constant 2x zo snel ontlaad, met pieken tot 10x zo snel. Dus je zou denken dat een Nexus een stuk langer mee kan dan de 20.000 cycli van een autoaccu.
Auto accu 20.000 cycli ???? dat is 20.000 x 200km = 4.000.000 km welke auto kan dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:10

GaMbiNo

1337

Jiriki schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:08:
[...]

Hier ook een e-208, en die zit op 100% na bijna 2 jaar. Met de achteruitgang van die batterijen valt het dus inderdaad enorm mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
Peterhardenberg schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:57:
[...]
Auto accu 20.000 cycli ???? dat is 20.000 x 200km = 4.000.000 km welke auto kan dat?
De auto niet, de accu dus wel. Zelfs oude Leaf accu's die niet al te best bekend stonden 10 jaar geleden. Daar draaien ze nu de hele Arena op, oude Nissan Leaf accu's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Peterhardenberg schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:57:
[...]

20.000 lijkt me ook wat veel. Gok dat de auto al vele malen eerder klaar is maar mocht de batterij het veel langer volhouden dan is het een leuke thuisbatterij. Ik heb in een topic gelezen dat iemand zijn Leaf had verkocht zonder accu. Deze accu ging uit de auto om als thuisbatterij te gaan fungeren. Toch een hele mooi oplossing. Het is immers al betaald en heeft zo een 2e functie. Nog maar niet te spreken over mileu gewin.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R van Lune
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Ik kwam toevallig laatst dit filmpje tegen van een tesla uit 2016 die als taxi reed. nu met 430.000 miles (692.018 km) op de teller en heeft nog een een accucapaciteit van 70%. Lijkt me helemaal niet slecht en over het algemeen hoor je goede verhalen over de levensduur van accu's. Ik heb goede hoop voor de Nexus.

YouTube: Tesla Taxi FULL HEALTH CHECK: Is The Battery RUINED After 430,000 Mi...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Jiriki schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:40:
[...]

De auto niet, de accu dus wel. Zelfs oude Leaf accu's die niet al te best bekend stonden 10 jaar geleden. Daar draaien ze nu de hele Arena op, oude Nissan Leaf accu's.
Daar draaien ze niet de 'hele Arena op', een flinke misvatting want zo zwaar worden ze namelijk niet gebruikt.

Als backup om dieselgeneratoren minder te laten draaien en energiedistributie mocht het nodig zijn.
Daarom zal de levensduur en degeneratie ook beter zijn dan bij nonstop gebruik, vond het al zo raar dat Nissan 10 jaar garantie gaf op die accu's ;)

Het aantal cycli per accu zal dus minder zijn dan bij een Nexus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mars2020
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 14:26
GaMbiNo schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 12:02:
[...]

Hier ook een e-208, en die zit op 100% na bijna 2 jaar. Met de achteruitgang van die batterijen valt het dus inderdaad enorm mee.
100% na 2 jaar is vrijwel onmogelijk. In dat geval heeft de accu waarschijnlijk wat extra capaciteit die je zelf niet ziet en door het bms in de loop van de tijd langzaam wordt vrijgegeven. Hierdoor lijkt het voor de berijder alsof er nog 100% beschikbaar is, maar achter de schermen is er langzaam iets van de buffer afgesnoept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09-09 23:01

matroosoft

Lone Christian

Ben me aan het oriënteren op een Nexus maar een beetje geschrokken van de verhalen over eigen verbruik. Blijkbaar is dit slecht inzichtelijk, is dit nog steeds zo?

Heb nu zonnepanelen, EV en warmtepomp. Ik zit nu nog op vast contract zonder terugleververgoeding. Met de P1 meter kan ik heel goed zien welke maanden in de plus of in de min eindigen en weet ik hoe ik aan het eind van het jaar uitkom. (tot nu toe vaak rond €0)

Stel ik neem een Nexus. Wordt de PowerPlay vergoeding dan niet teniet gedaan door eigenverbruik op dynamische tarieven?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• firepeet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-08 10:14
Flatline, zal een AED helpen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zz80uGvAMnxpbQvucjkG8aXUeng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SFj6bmbjWS0PVtxCtZ7enhvi.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroengroen
Stille Nacht…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penarie
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 28-02 18:07
De AI heeft ook vakantie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Jiriki schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 11:32:
Een auto accu is ook veel groter dan een Nexus, je moet de laadsnelheid altijd in verhouding zien tot de capaciteit van de accu.

De Nexus van 20 kWh laadt en ontlaadt met 10 kW, dat is 0,5C. Als je een auto accu van 80 kWh hebt, dan is 0,5C 40 kW. De meeste mensen laden hun auto met 7-11 kW en dat is dus trager laden dan de Nexus. Ga je DC snelladen, dan zal dat ergens tussen de 50-350 kW liggen, maar ook niet over de hele linie, de meeste auto's schalen bij 80% wel terug in kW's en verder is er dan nog vaak sprake van actieve vloeistof koeling om dat mogelijk te maken, waardoor de levensduur wordt verlengd.

Dus: De hoogte van laadsnelheid zegt alleen iets als je de grootte van de accu kent en dat tot elkaar in verhouding zet.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m00
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-08 11:13

m00

hjtuinenburg schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 20:37:
[...]

[...]

Mijn accu ontlaadde dus met maximaal 3,7kW, geen idee of dat het maximum is voor de zelfconsumptie mode. Ik heb nog wat apparatuur op kantoor uitgeschakeld zodat mijn verbruik rond de 3kW kwam te liggen. Toen werd mijn netto consumptie dus wel circa 0.

[...]
Aangezien dat "intelligente" algoritme de batterij weer eens de hele dag op 100% parkeert en daarmee onnodig degradatie versnelt, dacht ik maar even de EV ermee te gaan opladen.

Maar de max. zelfconsumptie is dus blijkbaar inderdaad ± 3,8kW. Hiervoor dus matig nuttig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:03
Ik denk dat ze bij ZP vanaf 12u vrij zijn. Hoer namelijk idem🤣🤣🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelg90
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Tijdens de feestdagen zijn bijna alle bedrijven dicht = weinig stroom verbruik. Wellicht kleine kans op onbalans deze dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentagon0873
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07:56
Hier ook een flatliner vanaf 12uur tot ca 21h.

Momenteel wel weer leven in de brouwerij..

1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 8kw Pelletkachel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• firepeet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-08 10:14
roelg90 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 22:09:
Tijdens de feestdagen zijn bijna alle bedrijven dicht = weinig stroom verbruik. Wellicht kleine kans op onbalans deze dagen.
Als we nu met z’n allen morgen om 17:00 uur tegelijkertijd onze auto gaan laden, de wasmachine droger en vaatwasser aan doen, en het gourmetstel aanzetten. Zou dat helpen om onbalans te creëren?🤣

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venzent
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:47
Is het iemand al eens opgevallen dat de opbrengsten langzaam teruglopen terwijl de batterij niks doet? Is dit misschien een gecalculeerde stand-by verlies? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1jwwvDHVVBqb0TTbegXzjOPfVXM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sjRoCG0BLdyyeUXWYb1QOrmh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Dat wilde ik eigenlijk ook nog posten.
Viel me pas ook op!
Lijkt wel of ze dat stilletjes aangepast hebben, en het stand-by verbruik nu ook verrekend wordt..

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Robindd schreef op woensdag 25 december 2024 @ 11:40:
Dat wilde ik eigenlijk ook nog posten.
Viel me pas ook op!
Lijkt wel of ze dat stilletjes aangepast hebben, en het stand-by verbruik nu ook verrekend wordt..
Zonneplan geeft aan dat dit in de Powerplay vergoeding zit. Dan klopt het toch ook. Nu is het alleen door de rust van de batterij dan even zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mike_S
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:47
Zou het dan niet juist langzaam op moeten lopen?
Ik betaal immers nog altijd alle (eigen + accu) inkomende en geleverde stroom via mijn factuur, met daarop de powerplay vergoeding en (meestal positieve =kosten) correctie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
Devke schreef op woensdag 25 december 2024 @ 11:54:
[...]

Zonneplan geeft aan dat dit in de Powerplay vergoeding zit. Dan klopt het toch ook. Nu is het alleen door de rust van de batterij dan even zichtbaar.
Klopt, dacht alleen dat dit eerder niet was.
Stukje terug in de logging gekeken en kan alleen maar concluderen dat het in November ook al was.
Mike_S schreef op woensdag 25 december 2024 @ 12:54:
Zou het dan niet juist langzaam op moeten lopen?
Ik betaal immers nog altijd alle (eigen + accu) inkomende en geleverde stroom via mijn factuur, met daarop de powerplay vergoeding en (meestal positieve =kosten) correctie.
Nope, je verbruikt toch een aantal Watt tegen een bepaalde onbalans prijs? Tenzij de prijs op dat moment negatief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Vraag:

Ik heb een counter gemaakt nu in NodeRed.
Deze telt voor zowel de export and import waarden van de HomeWizard teller de waarden, en vermenigvuldigd deze met de EPEX waarde.
Ik reset hem elke uur, maar de dag en maand teller blijven door tellen, waardoor die elk uur de nieuwe prijs gebruikt met de nieuwe gebruiks gegevens.

Echter, om dit straks te kunnen gebruiken:
Moet ik de EPEX prijs pakken incl. belasting en btw, of zonder? Of is dit per persoon verschillend? (bijv. of je netto terugleveraar bent of niet?).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
Robindd schreef op woensdag 25 december 2024 @ 13:58:
Vraag:

Ik heb een counter gemaakt nu in NodeRed.
Deze telt voor zowel de export and import waarden van de HomeWizard teller de waarden, en vermenigvuldigd deze met de EPEX waarde.
Ik reset hem elke uur, maar de dag en maand teller blijven door tellen, waardoor die elk uur de nieuwe prijs gebruikt met de nieuwe gebruiks gegevens.

Echter, om dit straks te kunnen gebruiken:
Moet ik de EPEX prijs pakken incl. belasting en btw, of zonder? Of is dit per persoon verschillend? (bijv. of je netto terugleveraar bent of niet?).
Ik heb nu tellers gemaakt voor zowel de EPEX prijs met als zonder energiebelasting+btw.
As het werkt deel ik de NodeRed code hier wel later.

Onderstaand zijn trouwens de maandtellers, vandaar dat vandaag direct al zo hoog is. Moet ik even een ander view van maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/49qAppCroSslM8vET1e30mFWAs4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RFkWSvLQdQgF4bJ3zRmBY54Y.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Robindd op 26-12-2024 11:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Schaapjes
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 17:21
Devke schreef op woensdag 25 december 2024 @ 11:54:
[...]

Wat zit er dan in de powerplay vergoeding.

Het wordt wel een keer tijd dat Zonneplan een duidelijke uitleg geeft van wat wel en niet in de powerplay vergoeding zit . Maar ook hoe het zit met al die extra kosten die ik maak om de batterij op te laden en te ontladen. Ik zie echt hoge kosten per dag, terwijl de powerplayvergoeding negatief is die dag.

Daarnaast zag ik in de app normaal gesproken de gemiddelde prijs van het verbruik over die dag. Nu ook, maar dit wordt volledig verklooid door het laden en ontladen. Het lijkt me dat zonneplan dit prima kan scheiden. Dan krijg ik echt helderheid over welk kosten ik normaal zou maken en welke ik maak omdat ik een batterij heb.

Ik vind Zonneplan hier echt onduidelijk in en volgens mij vinden ze dit prima(en daar baal ik het meeste van). Dat die batterij minder oplevert dan ik dacht vind ik helemaal niet erg, maar dat ik onduidelijkheid heb in kosten en vergoedingen stoort me mateloos.

• NightHawk4

NightHawk4

Schaapjes schreef op donderdag 26 december 2024 @ 22:46:
[...]

Wat zit er dan in de powerplay vergoeding.

Het wordt wel een keer tijd dat Zonneplan een duidelijke uitleg geeft van wat wel en niet in de powerplay vergoeding zit . Maar ook hoe het zit met al die extra kosten die ik maak om de batterij op te laden en te ontladen. Ik zie echt hoge kosten per dag, terwijl de powerplayvergoeding negatief is die dag.

Daarnaast zag ik in de app normaal gesproken de gemiddelde prijs van het verbruik over die dag. Nu ook, maar dit wordt volledig verklooid door het laden en ontladen. Het lijkt me dat zonneplan dit prima kan scheiden. Dan krijg ik echt helderheid over welk kosten ik normaal zou maken en welke ik maak omdat ik een batterij heb.

Ik vind Zonneplan hier echt onduidelijk in en volgens mij vinden ze dit prima(en daar baal ik het meeste van). Dat die batterij minder oplevert dan ik dacht vind ik helemaal niet erg, maar dat ik onduidelijkheid heb in kosten en vergoedingen stoort me mateloos.
Tik in de search eens 'powerplay vergoeding' in dan krijg je flink wat hits.

Heb jij de mail van ZP niet gehad op 29 november?

Staat toch letterlijk het volgende in;

Je Powerplay vergoeding is een netto vergoeding van je thuisbatterij. Dat wil zeggen dat alle kosten, dus ook de energiebelasting voor het verbruik van je thuisbatterij, verrekend zijn in je Powerplay vergoeding. Zo heb je in één bedrag helder wat jouw thuisbatterij je oplevert.

Die onduidelijkheid hebben wel meer mensen en ja dat is vervelend, ik hoop dan ook dat ZP dat volgend jaar gaat fixen.

En hoezo minder oplevert? Volgens mij zitten ze nog steeds op schema, maar het gemiddelde van €150 per maand ga je in de windstille en zonloze wintermaanden gewoon niet halen. Daar compenseren andere maanden flink in. Als je een Nexus in het najaar installeert dan moet je inderdaad even door de mindere appel heenbijten maar dat lijkt mij wel logisch. Als augustus gemiddeld was dan hadden we een opbrengst van meer dan drie mille per jaar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schaapjes
NightHawk4 schreef op donderdag 26 december 2024 @ 22:59:
[...]

Tik in de search eens 'powerplay vergoeding' in dan krijg je flink wat hits.

Heb jij de mail van ZP niet gehad op 29 november?

Staat toch letterlijk het volgende in;

Je Powerplay vergoeding is een netto vergoeding van je thuisbatterij. Dat wil zeggen dat alle kosten, dus ook de energiebelasting voor het verbruik van je thuisbatterij, verrekend zijn in je Powerplay vergoeding. Zo heb je in één bedrag helder wat jouw thuisbatterij je oplevert.

Die onduidelijkheid hebben wel meer mensen en ja dat is vervelend, ik hoop dan ook dat ZP dat volgend jaar gaat fixen.

En hoezo minder oplevert? Volgens mij zitten ze nog steeds op schema, maar het gemiddelde van €150 per maand ga je in de windstille en zonloze wintermaanden gewoon niet halen. Daar compenseren andere maanden flink in. Als je een Nexus in het najaar installeert dan moet je inderdaad even door de mindere appel heenbijten maar dat lijkt mij wel logisch. Als augustus gemiddeld was dan hadden we een opbrengst van meer dan drie mille per jaar...
Dit is precies het punt. Energiebelasting voor het verbruik van je batterij lijkt me volkomen logisch, maar alle laadverliezen zijn voor mij rekening, dus Zonneplan vergoed nog steeds een bruto stuk en niet netto (niet alles). Ik kan mij volledig vinden in deze post Mindaugas in "Het Zonneplan Nexus Thuisbatterij topic - deel 2" waar dit prima uitgelegd wordt.

Zonneplan is niet duidelijk en ook niet transparant. Dat stoort mij. Ik vind het net als in de gerefereerde post gewoon mooi spul en ben er nog steeds blij mee, maar de onduidelijkheid in de berekeningen stoort mij.

En ja het levert echt minder op. Het hoeft zeker niet die 150/mnd op te leveren, maar als ik 20 euro kosten heb op een dag en de batterij is op die dag heel vaak opgeladen en ontladen en vervolgens is de powerplayvergoeding zelfs negatief, dan denk ik : ik had beter de batterij kunnen uitzetten.... Dat doen ze gewoon echt niet goed bij Zonneplan.

toch ff die mail erbij gezocht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9QBIA6Nje64CFbmxvN4Fukmoxec=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/97D7Cf1BMkHFSCtAjhhS5Ow6.jpg?f=user_large

Zonneplan zegt dus dat ik geen kosten heb aan mijn batterij? Ze hebben het steeds over energiebelasting, maar daar gaat het helemaal niet om, het gaat mij om de laadverliezen die gemaakt worden door de batterij de laden en te ontladen. Deze verliezen worden bij mijn weten niet vergoed door Zonneplan, ook niet in de tegenboeking. Die kosten draai ik voor op. En als iemand mij kan uitleggen dat dit niet zo is, dan zie ik graag die berekening tegemoet en ik denk velen met mij.

Nogmaals ik vind het allemaal niet zo erg als het minder oplevert, het stoort me als men niet transparant is.

[ Voor 16% gewijzigd door Schaapjes op 26-12-2024 23:33 ]

• elbizarre
Schaapjes schreef op donderdag 26 december 2024 @ 23:24:
[...]

Dit is precies het punt. Energiebelasting voor het verbruik van je batterij lijkt me volkomen logisch, maar alle laadverliezen zijn voor mij rekening, dus Zonneplan vergoed nog steeds een bruto stuk en niet netto (niet alles). Ik kan mij volledig vinden in deze post Mindaugas in "Het Zonneplan Nexus Thuisbatterij topic - deel 2" waar dit prima uitgelegd wordt.

Zonneplan is niet duidelijk en ook niet transparant. Dat stoort mij. Ik vind het net als in de gerefereerde post gewoon mooi spul en ben er nog steeds blij mee, maar de onduidelijkheid in de berekeningen stoort mij.

En ja het levert echt minder op. Het hoeft zeker niet die 150/mnd op te leveren, maar als ik 20 euro kosten heb op een dag en de batterij is op die dag heel vaak opgeladen en ontladen en vervolgens is de powerplayvergoeding zelfs negatief, dan denk ik : ik had beter de batterij kunnen uitzetten.... Dat doen ze gewoon echt niet goed bij Zonneplan.

[Afbeelding]

Zonneplan zegt dus dat ik geen kosten heb aan mijn batterij? Ze hebben het steeds over energiebelasting, maar daar gaat het helemaal niet om, het gaat mij om de laadverliezen die gemaakt worden door de batterij de laden en te ontladen. Deze verliezen worden bij mijn weten niet vergoed door Zonneplan, ook niet in de tegenboeking. Die kosten draai ik voor op. En als iemand mij kan uitleggen dat dit niet zo is, dan zie ik graag die berekening tegemoet en ik denk velen met mij.

Nogmaals ik vind het allemaal niet zo erg als het minder oplevert, het stoort me als men niet transparant is.
Ik ben het eens met alle punten, maar volgens mij hebben we hier nog geen 100% zekerheid in dat die verliezen hier NIET in zitten.

Maar zelfs dan nog: zijn die dagen dat de Nexus wel actief is geweest voor vrijwel geen vergoeding niet gewoon onderdeel van het verdienmodel van Zonneplan?

• Schaapjes
elbizarre schreef op donderdag 26 december 2024 @ 23:44:
[...]

Ik ben het eens met alle punten, maar volgens mij hebben we hier nog geen 100% zekerheid in dat die verliezen hier NIET in zitten.

Maar zelfs dan nog: zijn die dagen dat de Nexus wel actief is geweest voor vrijwel geen vergoeding niet gewoon onderdeel van het verdienmodel van Zonneplan?
Helemaal eens.

Dat verdienmodel van Zonneplan ook helemaal eens, maar dat mag mij toch geen geld kosten? En die helderheid wil ik graag hebben. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Even zoals ik het zie en lees.

Correct me if i am wrong.

ZP zegt dat de powerplay een NETTO vergoeding is, dat alle kosten daarin zijn verrekend.

Wat erin de batterij gaat betaal je allemaal tegen onbalansprijzen, wat er uit gaat krijg je verrekend tegen onbalansprijzen. Wat er niet uit gaat zijn dus verliezen (wat de Nexus verbruikt en laadverliezen), daarnaast wordt de energiebelasting daarover verrekend. Per saldo dus een netto PP vergoeding omdat alle kosten er in verrekend zitten.
Dat verdienmodel van Zonneplan ook helemaal eens, maar dat mag mij toch geen geld kosten?
Dus per saldo moet je bijleggen? Lijkt mij sterk.

Dat er negatieve dagen bijzitten zit in de verrekening per dag lijkt mij? Omdat de zogenaamde AI van ZP echt teveel heen en weer schopt als het niet genoeg oplevert, dat gedeelte ben ik het ook echt mee eens.
Zonneplan zegt dus dat ik geen kosten heb aan mijn batterij?
Waar zeggen ze dat dan? Natuurlijk zijn er kosten maar die zijn allemaal verrekend in de PP vergoeding.
Deze verliezen worden bij mijn weten niet vergoed door Zonneplan, ook niet in de tegenboeking. Die kosten draai ik voor op.
Volgens mij hebben we dat in dit topic al veelvuldig vastgesteld maar zolang de PP vergoeding hoog genoeg is moet dat geen enkel probleem zijn. Ik zie ook niet in waarom ZP die voor haar rekening zou moeten nemen. ZP moet gewon zorgen dat die PP vergoeding van €1800 per jaar gehaald wordt, dat beweren ze namelijk wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
NightHawk4 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 02:24:

ZP zegt dat de powerplay een NETTO vergoeding is, dat alle kosten daarin zijn verrekend.

Wat erin de batterij gaat betaal je allemaal tegen onbalansprijzen, wat er uit gaat krijg je verrekend tegen onbalansprijzen. Wat er niet uit gaat zijn dus verliezen (wat de Nexus verbruikt en laadverliezen), daarnaast wordt de energiebelasting daarover verrekend. Per saldo dus een netto PP vergoeding omdat alle kosten er in verrekend zitten.

[...]

Dat er negatieve dagen bijzitten zit in de verrekening per dag lijkt mij? Omdat de zogenaamde AI van ZP echt teveel heen en weer schopt als het niet genoeg oplevert, dat gedeelte ben ik het ook echt mee eens.

[...]

Waar zeggen ze dat dan? Natuurlijk zijn er kosten maar die zijn allemaal verrekend in de PP vergoeding.

[...]

Volgens mij hebben we dat in dit topic al veelvuldig vastgesteld maar zolang de PP vergoeding hoog genoeg is moet dat geen enkel probleem zijn. Ik zie ook niet in waarom ZP die voor haar rekening zou moeten nemen. ZP moet gewon zorgen dat die PP vergoeding van €1800 per jaar gehaald wordt, dat beweren ze namelijk wel.
Dat laatste is een prognose he. Geen garantie. Die garantie geven ze ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geard007
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 26-08 05:01
Betreft laad verliezen begrijp ik het zo:

Maakt niet uit voor wat; alles wat de nexus gebruikt is tegen onbalans prijzen. Voorbeeld:

Stel je verbruikt 22kwh om je batterij met 20kwh op te laden (10% verlies). Dat betekent dat je 22kwh energie kan opnemen tegen onbalansmarkt prijzen.

Stel dat je die 20kwh weer terug het net op pompt, maar dat er effectief 18kwh het net op komt, dan krijg je dus onbalans vergoeding voor 18kwh het net op pompen.

Verliest de batterij dan energie aan warmte en standby: ja

Verliest de nexus bezitter er dan geld aan(of minder powerplay vergoeding): niet per se

Het is wel zo dat je meer kwh’s kan opladen dan ontladen tegen onbalans tarieven. Je opname/teruglever verhouding is niet 1/1

Reden waarom ik dit denk is omdat er ook lucht of water verwarmers zijn die worden ingezet als regelvermogen op het net, om energie af te nemen van het net als er te veel stroom is, tegen onbalans prijzen(voorbeeld: https://www.cogastech.nl/...g/?utm_source=chatgpt.com). Als laad verliezen zouden uitmaken zou het betekenen dat zo’n ‘fohn/boiler’ nooit geld kan verdienen op de onbalansmarkt want het is een feite een batterij met 100% laad verlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biet80
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-09 21:31
Schaapjes schreef op donderdag 26 december 2024 @ 23:24:
[...]

Dit is precies het punt. Energiebelasting voor het verbruik van je batterij lijkt me volkomen logisch, maar alle laadverliezen zijn voor mij rekening, dus Zonneplan vergoed nog steeds een bruto stuk en niet netto (niet alles).

Ik kan mij volledig vinden in deze post Mindaugas in "Het Zonneplan Nexus Thuisbatterij topic - deel 2" waar dit prima uitgelegd wordt.
Energie belasting over je accu acties is juist onlogisch.
Welke Zonneplan berekening is onduidelijk? Volgens mij hebben ze geen berekening gedeeld. Ze zeggen gewoon dat het netto is. (Powerplay en tegenboeking samen) Net als de prijs van een biertje in de kroeg netto is. En dat is dan voor mij genoeg informatie, ze hoeven mij niet uit te leggen hoe dat nu zit met accijns en btw.

[Afbeelding]

Biet80 in "Het Zonneplan Nexus Thuisbatterij topic - deel 2"

Kun jij ook een berekening laten zien van de door jou waargenomen kosten? 20 euro kosten per dag -> rond 600 euro per maand en een opbrengst van 150,-

Water is pas echt lekker als het bij de brouwerij is geweest...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schaapjes
NightHawk4 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 02:24:

[...]

[...]

[...]

Ik heb net even teruggerekend: in december tot nu toe een vergoeding van 76 euro. Maar extra kosten vanwege stroom verlies 40 euro, per saldo 36 euro. Dit maakt Zonneplan nergens duidelijk. En dat dit komt door de AI die veel heen en weer schopt is wel duidelijk en dat had ik toch echt niet verwacht.

Ze zeggen in die mail (zie boven ): Alle kosten die je batterij maakt zitten in de powerplayvergoeding. Blijkbaar moet ik dat zelf uit die vergoeding halen om de extra kosten te kunnen betalen. Ze zijn er gewoon niet duidelijk over. Ik heb zonneplan werkelijk nergens zien schrijven: let op: u maakt ook laadverliezen van 10%. Deze worden aan u doorbelast doordat bij uw gewone energieverbruik staat (overigens ook tegen de hoge energieprijs die dan kan gelden).

Wat betreft de powerplayvergoeding van 1800. Kijk het filmpje van Bright dat Edwin een jaar lang de batterij heeft. Ook hij heeft het over terugverdiend en niet over powerplay vergoeding. Daarmee wordt steeds mis-informatie gegeven. Dat is gewoon niet zo fijn.

Nogmaals ik vind het allemaal niet zo erg, zolang er maar transparantie is. En die is er naam mijn menig niet. Jij en ik kunnen nog een beetje rekenen en snappen de calculaties. Maar ik krijg zoveel mensen op bezoek die zeggen: oh moet ik dat ook doen, zo'n batterij; stel ze vervolgens 2 vragen waar ze bijna allemaal het verkeerde antwoord op geven en dan zeg ik: doe het maar niet, het gaat je alleen maar teleurstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapjes
Biet80 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 11:18:
[...]

Energie belasting over je accu acties is juist onlogisch.
Ik bedoelde: lijkt me logisch dat deze vergoed wordt door Zonneplan.
Welke Zonneplan berekening is onduidelijk? Volgens mij hebben ze geen berekening gedeeld. Ze zeggen gewoon dat het netto is. (Powerplay en tegenboeking samen) Net als de prijs van een biertje in de kroeg netto is. En dat is dan voor mij genoeg informatie, ze hoeven mij niet uit te leggen hoe dat nu zit met accijns en btw.
Ik wil zeker niet die uitleg over accijns en btw, maar nadat ik dat biertje betaald heb, wil ik ook niet te horen krijgen bij de deur: je hebt over de vloer gelopen naar de bar en weer terug naar de deur: daarvoor moet je nog 10% van het bier extra betalen

[...]
Biet80 in "Het Zonneplan Nexus Thuisbatterij topic - deel 2"

Kun jij ook een berekening laten zien van de door jou waargenomen kosten? 20 euro kosten per dag -> rond 600 euro per maand en een opbrengst van 150,-
dit ging over een dag. Dat kun je niet extrapoleren. Ik zeg daarmee ook niet: dus krijg ik die maand helemaal niets. Ik zeg ( net als bij negatieve stroom zonnepaneeleigenaren zeggen): dan had ik die dag de boel beter kunnen uitzetten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Schaapjes schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 15:21:
[...]

Ik heb net even teruggerekend: in december tot nu toe een vergoeding van 76 euro. Maar extra kosten vanwege stroom verlies 40 euro, per saldo 36 euro. Dit maakt Zonneplan nergens duidelijk. En dat dit komt door de AI die veel heen en weer schopt is wel duidelijk en dat had ik toch echt niet verwacht.
Hoezo extra kosten door stroomverlies? Hoe kom je aan die berekening? Dan zeg je dat ZP niet transparant is maar je tovert zelf cijfers uit je hoed waarvan je niet aangeeft hoe je daaraan komt...
Ze zeggen in die mail (zie boven ): Alle kosten die je batterij maakt zitten in de powerplayvergoeding. Blijkbaar moet ik dat zelf uit die vergoeding halen om de extra kosten te kunnen betalen. Ze zijn er gewoon niet duidelijk over. Ik heb zonneplan werkelijk nergens zien schrijven: let op: u maakt ook laadverliezen van 10%. Deze worden aan u doorbelast doordat bij uw gewone energieverbruik staat (overigens ook tegen de hoge energieprijs die dan kan gelden).
Nogmaals dat maak jij er van, ik dus niet en volgens mij ZP ook niet.
Wat betreft de powerplayvergoeding van 1800. Kijk het filmpje van Bright dat Edwin een jaar lang de batterij heeft. Ook hij heeft het over terugverdiend en niet over powerplay vergoeding. Daarmee wordt steeds mis-informatie gegeven. Dat is gewoon niet zo fijn.
Terugverdiend powerplayvergoeding.....waar maak jij dan precies uit op dat het allemaal anders is. Ook hier weer heel vaag hoe je het zelf brengt zonder duidelijke onderbouwingen, dan is het voor mij (en anderen) ook vrij lastig om daar serieus op in te gaan.
Nogmaals ik vind het allemaal niet zo erg, zolang er maar transparantie is. En die is er naam mijn menig niet. Jij en ik kunnen nog een beetje rekenen en snappen de calculaties. Maar ik krijg zoveel mensen op bezoek die zeggen: oh moet ik dat ook doen, zo'n batterij; stel ze vervolgens 2 vragen waar ze bijna allemaal het verkeerde antwoord op geven en dan zeg ik: doe het maar niet, het gaat je alleen maar teleurstellen.
Ik vraag me af of jij de calculaties wel snapt want je laat ze niet zien en tovert zomaar bedragen uit de hoge hoed wat mij betreft.
Waar haal jij dat bedrag van 20 euro kosten op een dag vandaan?
Dan kom je met het verhaal dat ze alleen maar over energiebelasting hebben terwijl daar toch echt het woordje ook stond in die mail.
Ik geef aan dat ik op 29 november een mail heb gehad waar die quote uitkomt en jij komt met een hele andere quote? Heb jij dan daadwerkelijk een andere mail gehad of heb je het over een andere datum?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hun
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 18:05

Hun

Zoals ik het nu begrijp uit een eerdere post:

20kwh gaat in de accu. Deze 20kwh wordt vergoed tegen de epex prijs ( je wordt er voor vergoed)

18kwh gaat uit de accu, ook deze 18kwh wordt verrekend tegen de epex prijs ( hier lijk je 2 kwh te missen, maar die was al vergoed door de eerdere 20 kwh - hier mis je dus niets aan)

Met de 20 kwh in de accu, of de 18 kwh uit de accu wordt geld verdient op de onbalanssmarkt. Daar word je vergoeding van betaald.

Als dit zo is ( en dat is wat Zonneplan aangeeft) is dat tocht prima. Ik geloof dat TKroon dit gaat narekenen en in februari uitsluitsel heeft (als ik je post goed heb begrepen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
@Hun Bij zowel het laden als ontladen heb je laadverliezen. Voorbeeld: 22 kWh naar de accu, 20 kWh in de accu, 18 kWh naar het net. Gemiddeld zitten laadverliezen eerder rond de 20% dan op 10% zoals in je voorbeeld, je zult op 20 kWh dus sowieso 4 kWh moeten goedmaken.

Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hun

Hun

Dank je Taro. Nu begrijp ik waarover de discussie gaat. Het gaat over waar de meting wordt gedaan van wat er in of uit gaat (dus voor of na de omvormer - wie de laad verliezen belaaald ). Ik begreep vanuit een mail met Zonneplan: bij stroom in de accu voor de omvormer en uit de accu na de omvormer. We wachten af..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Schaapjes
NightHawk4 schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 16:11:
[...]

Hoezo extra kosten door stroomverlies? Hoe kom je aan die berekening? Dan zeg je dat ZP niet transparant is maar je tovert zelf cijfers uit je hoed waarvan je niet aangeeft hoe je daaraan komt...

[...]

Nogmaals dat maak jij er van, ik dus niet en volgens mij ZP ook niet.

[...]

Terugverdiend powerplayvergoeding.....waar maak jij dan precies uit op dat het allemaal anders is. Ook hier weer heel vaag hoe je het zelf brengt zonder duidelijke onderbouwingen, dan is het voor mij (en anderen) ook vrij lastig om daar serieus op in te gaan.

[...]

Ik vraag me af of jij de calculaties wel snapt want je laat ze niet zien en tovert zomaar bedragen uit de hoge hoed wat mij betreft.
Waar haal jij dat bedrag van 20 euro kosten op een dag vandaan?
Dan kom je met het verhaal dat ze alleen maar over energiebelasting hebben terwijl daar toch echt het woordje ook stond in die mail.
Ik geef aan dat ik op 29 november een mail heb gehad waar die quote uitkomt en jij komt met een hele andere quote? Heb jij dan daadwerkelijk een andere mail gehad of heb je het over een andere datum?
rustig... Krijg bijna het gevoel dat je voor Zonneplan werkt ;-) Dat hoeft helemaal niet. Ik wil het juist begrijpen. Nog een keer: Nogmaals ik vind het allemaal niet zo erg als het minder oplevert, het stoort me als men niet transparant is. En in allerlei post zie ik hier ook dat de laadverliezen voor jezelf zijn, dus als Zonneplan dat nou iets beter uitlegt, zou mooi zijn.

Ok hier de berekening van deze maand tot nu toe:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H7pStu4I2QXRofOjAocckySxFLY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0uClcMu1COGTVhDpHPeRLsso.jpg?f=user_large

Komt allemaal gewoon uit de app, dus geen vaag gedoe. Maar misschien kan iemand mij uitleggen wat ik fout bereken.
En ja ik weet dat dit niet de beste maand is.

Dan nog een keer een screenshot uit de mail:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9QBIA6Nje64CFbmxvN4Fukmoxec=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/97D7Cf1BMkHFSCtAjhhS5Ow6.jpg?f=user_large

Bovenstaande staat in de veelgestelde vragen in dezelfde mail als waar jij het over hebt. Tevens staat in diezelfde mail: "Je rendement blijft hetzelfde en er zijn geen extra kosten. Je Powerplay vergoeding is een netto vergoeding van je thuisbatterij. Dat wil zeggen dat alle kosten, dus ook de energiebelasting voor het verbruik van je thuisbatterij, verrekend zijn in je Powerplay vergoeding. Zo heb je in één bedrag helder wat jouw thuisbatterij je oplevert."

Ik kan dit niet rijmen met bovenstaande berekening, want de batterij levert mij "slechts" 35 euro op en niet de door Zonneplan genoemde 76,25. Of mis ik iets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robindd
Je bekijkt het natuurlijk allemaal wel erg kortzichtig.
De laad en ontlaad activiteiten op basis van EPEX worden tegengeboekt op je rekening. Daarmee worden de kosten (en opbrengsten) op EPEX basis naar 0 gezet.
De rest wordt gewoon op onbalans afgerekend..

Zal morgen mijn tellers weer eens delen. Dan zie je dat het allemaal weinig uit maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Schaapjes schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 22:17:
[...]

rustig... Krijg bijna het gevoel dat je voor Zonneplan werkt ;-) Dat hoeft helemaal niet. Ik wil het juist begrijpen. Nog een keer: Nogmaals ik vind het allemaal niet zo erg als het minder oplevert, het stoort me als men niet transparant is. En in allerlei post zie ik hier ook dat de laadverliezen voor jezelf zijn, dus als Zonneplan dat nou iets beter uitlegt, zou mooi zijn.
Nee hoor ik werk niet voor ZP ;) en ik irriteer me ook aan diverse onderdelen van ZP, zeker dat nodeloos heen en weer schoppen van energie tegen mininale marges. Ook de reden waarom ik zelfconsumptie af en toe aanzet op dit soort dagen. En communicatie is niet iets waar ZP echt in uitblinkt, maar goed dat zie ik bij heel veel batterijcowboys vandaag de dag niet. Die zijn zelfs nog minder transparant met zogenaamde software die je gratis krijgt waar je na een jaar een maandabonnement voor moet nemen.

Het onderdeel is alleen al vrij vaak voorbij gekomen en dan stoor ik me aan de vraagstelling en de manier waarop men dat brengt, veelal op dezelfde manier zoals ZP communiceert met vage veronderstellingen en aannames (ja dat mag ook beter van mij). Mocht je dat verkeerd opgevat hebben, bij deze mijn excuses. :>
Ok hier de berekening van deze maand tot nu toe:

[Afbeelding]

Komt allemaal gewoon uit de app, dus geen vaag gedoe. Maar misschien kan iemand mij uitleggen wat ik fout bereken.
En ja ik weet dat dit niet de beste maand is.
De reactie omtrent die berekening laat ik andere tweakers over die je daar beter in kunnen informeren. Ik heb van vorig jaar mijn facturen bekeken en hele rare dingen zie ik niet. Deze maanden zijn gewoon peperduur, zeker met dynamische contracten want je tikt gelijk je dure maand af.
Dan nog een keer een screenshot uit de mail:
[Afbeelding]

Bovenstaande staat in de veelgestelde vragen in dezelfde mail als waar jij het over hebt. Tevens staat in diezelfde mail: "Je rendement blijft hetzelfde en er zijn geen extra kosten. Je Powerplay vergoeding is een netto vergoeding van je thuisbatterij. Dat wil zeggen dat alle kosten, dus ook de energiebelasting voor het verbruik van je thuisbatterij, verrekend zijn in je Powerplay vergoeding. Zo heb je in één bedrag helder wat jouw thuisbatterij je oplevert."

Ik kan dit niet rijmen met bovenstaande berekening, want de batterij levert mij "slechts" 35 euro op en niet de door Zonneplan genoemde 76,25. Of mis ik iets?
Nu zie ik ook waar ik wat in heb gemist, dat was de uitleg onderaan de mail :o

Ik heb geen 3 fase homewizard meter in mijn meterkast en kan dus niet goed filteren (die P1 meter is leuk maar geeft mij geen inzicht meer). Mijn Enphase IQ metered is op dit moment ook vrij nutteloos. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapjes
Robindd schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 22:57:
Je bekijkt het natuurlijk allemaal wel erg kortzichtig.
De laad en ontlaad activiteiten op basis van EPEX worden tegengeboekt op je rekening. Daarmee worden de kosten (en opbrengsten) op EPEX basis naar 0 gezet.
De rest wordt gewoon op onbalans afgerekend..

Zal morgen mijn tellers weer eens delen. Dan zie je dat het allemaal weinig uit maakt.
TNX, maar kun je dit eens uitleggen. Want dat tegenboeken zijn erg kleine bedragen en daarnaast wordt juist gesteld dat de powerplay vergoeding nu (vanaf eind november) alles bevat.

Verder snap ik best dat het kortzichtig is, maar waar ga ik dan de fout in met mij berekening, kortom wat mist in mijn berekening?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Schaapjes schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 23:05:
[...]

TNX, maar kun je dit eens uitleggen. Want dat tegenboeken zijn erg kleine bedragen en daarnaast wordt juist gesteld dat de powerplay vergoeding nu (vanaf eind november) alles bevat.

Verder snap ik best dat het kortzichtig is, maar waar ga ik dan de fout in met mij berekening, kortom wat mist in mijn berekening?
Ik heb even in de Topic Starter gekeken. 1e pagina. Daar staat ook e.a. Helpt dit eventueel in de uitleg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Hun schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 21:30:

20kwh gaat in de accu. Deze 20kwh wordt vergoed tegen de epex prijs ( je wordt er voor vergoed)

18kwh gaat uit de accu, ook hier krijg je 18kwh vergoeding tegen de epex prijs ( hier lijk je 2 kwh te missen, maar die was al vergoed door de eerdere 20 kwh - hier mis je dus niets aan)

Met de 20 kwh in de accu, of de 18 kwh uit de accu wordt geld verdient op de onbalanssmarkt. Daar word je vergoeding van betaald.

Als dit zo is ( en dat is wat Zonneplan aangeeft) is dat tocht prima. Ik geloof dat TKroon dit gaat narekenen en in februari uitsluitsel heeft (als ik je post goed heb begrepen)
Als je word vergoed voor laden en je word vergoed voor ontladen, hoe kan het dan dat er soms negatieve opbrengsten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:35
Peterhardenberg schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 09:14:
[...]

Als je word vergoed voor laden en je word vergoed voor ontladen, hoe kan het dan dat er soms negatieve opbrengsten zijn?
Inkopen voor later gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
@Peterhardenberg of regeltoestand 2 zoals gisteren

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Gisteren totaal maar 8 kwartieren regeltoestand 2 meeste dagen tussen de 20 en 25 kwartieren.
Verrekenprijzen 27-12
Maar de stelling was dat er word betaald voor laden en ontladen.
de werkelijkheid is dat er ( meestal) word betaald voor het laden.

[ Voor 13% gewijzigd door Peterhardenberg op 28-12-2024 10:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grappig om te lezen / of eerlijk gezegd niet.... dat er toch teruggekomen wordt steeds weer op "wat zit er nu in PP verwerkr?"

Als Zonneplan aangeeft dat laad- en ontlaadverliezen incl. standby zit verwerkt in PP dan interpeteer ik dat als.........

Stel. Je verliezen zijn 100 kWh per maand. Met een stelpost van bv 20 ct / kWh is je verlies 20 euro. Met een geprognotiseerde PP vergoeding van 1600 euro per jaar betekend dit in werkelijkheid...... de bruto PP is 1600 + (12 × 20) is 1840 euro. De verliezen zitten verwerkt in PP want je krijgt geen 1840 maar 1600 (netto).

Dus zou het kunnen dat je de verliezen zelf betaald? Ik denk het wel. Alleen Zonneplan heeft dit meegenomen. Om dit te bevestigen zullen jullie naar je eindafrekening moeten kijken. Wat was deze zonder Nexus en wat nu met Nexus? Ik heb er geen dus kan niet meekijken. Mijn jaarverbruik is nagenoeg ieder jaar gelijk. Er zijn vast wel Nexus bezitters waarvoor dit ook geldt.

Besef dat iemand deze kosten zal moeten betalen. Alleen de zon komt voor niks op. Al maakt de bewolking het zien ervan soms lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Stel je de vraag: hoe meet ZP het laden/ontladen van de batterij? Dat wordt toch echt gedaan met de SOC, dus niet met verbruik over de meter.
Van jouw batterij is de capaciteit bekend bij ZP, en daar wordt een rekensom mee gemaakt: bijvoorbeeld ontladen van 80% naar 50% met een 20KWh batterij geeft een opbrengst van (80%-50%)x20= 6KWh. De vraag is nu: komt er ook 6KWh naar de grid? Dat lijkt me niet, daar gaan nog verliezen vanaf.
Voor laden geldt dan precies het omgekeerde: je laadt dan meer vermogen dan er netto in de batterij komt.
Er van uitgaande dat de verliezen bij laden en ontladen even groot zijn, dan worden deze verliezen door de SOC-berekening keurig vergoed door ZP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Verwijderd schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 11:54:
Stel je de vraag: hoe meet ZP het laden/ontladen van de batterij?
Dat wordt toch echt gedaan met de SOC, dus niet met verbruik over de meter.
Van jouw batterij is de capaciteit bekend bij ZP, en daar wordt een rekensom mee gemaakt: bijvoorbeeld ontladen van 80% naar 50% met een 20KWh batterij geeft een opbrengst van (80%-50%)x20= 6KWh. De vraag is nu: komt er ook 6KWh naar de grid? Dat lijkt me niet, daar gaan nog verliezen vanaf.
Voor laden geldt dan precies het omgekeerde: je laadt dan meer vermogen dan er netto in de batterij komt.
Er van uitgaande dat de verliezen bij laden en ontladen even groot zijn, dan worden deze verliezen door de SOC-berekening keurig vergoed door ZP.
Dat zou wel mooi zijn als dat zo is,
dan de EV lader zo instellen dat zodra de Nexus gaat ontladen, dan 10 Kw laden met de EV.
Gratis laden en PP vergoeding voor het ontladen van de Nexus. En op geen enkele manier het onbalans probleem opgelost.

Ik denk dat het toch via de P1 data gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leksts
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:21
Stel je de vraag: hoe meet ZP het laden/ontladen van de batterij? Dat wordt toch echt gedaan met de SOC, dus niet met verbruik over de meter.
Volgens mij moet je naar de omvormer kijken, niet alleen naar de SOC van de batterij. Net zoals bij zonnepanelen meet de omvormer hoeveel stroom er daadwerkelijk wordt geladen of ontladen. De SOC van de batterij geeft alleen de interne toestand aan, maar de omvormer bepaalt wat er fysiek wordt in- of uitgevoerd, inclusief eventuele verliezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:46
En hoe houd ZP dan rekening met het feit dat de opslagcapaciteit van de batterij dagelijks minder wordt?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

ZP moet toch ook de calculatie maken van onbalans tarieven (of zelfconsumptie)?
Die data geeft toch aan wat er door de omvormer gaat en wat er teruggeleverd wordt?
Voor wie de Solis zelf aanstuurt/uitleest is toch ook zichtbaar welk standby verbruik er is?

Dan is het toch gewoon (y-x)-n=PP ?

x= opladen keer onbalans tarief
y = ontladen keer onbalans tarief
n= standby keer onbalans tarief

Op die wijze zijn toch de laadverliezen gewoon verrekend.
Of zie ik dat nu helemaal verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biet80
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-09 21:31
Hun schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 21:30:

18kwh gaat uit de accu, ook hier krijg je 18kwh vergoeding tegen de epex prijs ( hier lijk je 2 kwh te missen, maar die was al vergoed door de eerdere 20 kwh - hier mis je dus niets aan)
Nee, die 18kw "betaal" je. Dus 20kw "krijg" je. Het verschil is de tegenboeking.

Water is pas echt lekker als het bij de brouwerij is geweest...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kikkasz
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 12:43
Als Zonneplan nu eens met een voorbeeldberekening komt waarin de diverse posten worden uitgelegd. Dat zou ons hier een hoop speculatie besparen.

Moet toch niet teveel moeite zijn om zoiets op de site te plempen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Colossalman-
  • Laatst online: 21-08 20:29
Ik krijg 23 januari de 20kw accu geinstalleerd.
Hoe ging de installatie bij jullie?
Eigenlijk wil ik deze in de kelder laten plaatsen, dit is het dichtste bij de meterkast.
De omvormer van mijn zonnepanelen zit in het "ketelhok", hier hebben ze echter buitenom een leiding aangelegd naar de meterkast(via de kelder).
Tevens heb ik niet heel veel ruimte meer in de meterkast, ik zit geloof ik op 23 groepen waarvan meerdere uit drie schakelaars bestaan(Inductie, laadpaal, zonnepanelen, sauna).
Is dit voor de accu nog uit te breiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahum.....
  • Laatst online: 08-09 23:17
-Colossalman- schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:46:
Eigenlijk wil ik deze in de kelder laten plaatsen, dit is het dichtste bij de meterkast.
De omvormer van mijn zonnepanelen zit in het "ketelhok", hier hebben ze echter buitenom een leiding aangelegd naar de meterkast(via de kelder).
Tevens heb ik niet heel veel ruimte meer in de meterkast, ik zit geloof ik op 23 groepen waarvan meerdere uit drie schakelaars bestaan(Inductie, laadpaal, zonnepanelen, sauna).
Je kelder zal wel een aantal graden opwarmen...
Ik neem aan dat ZP op zijn minst een foto heeft gevraagd van de meterkast/groepenkast om een inschatting te kunnen maken van de haalbaarheid?!

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Colossalman-
Ahum..... schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 15:00:
[...]

Je kelder zal wel een aantal graden opwarmen...
Ik neem aan dat ZP op zijn minst een foto heeft gevraagd van de meterkast/groepenkast om een inschatting te kunnen maken van de haalbaarheid?!
De kelder is verder helemaal leeg, wordt niet gebruikt voor voorraad. Is dus eigenlijk loze ruimte.
Ze hebben bij de aanvraag inderdaad een foto gevraagd maar als zij nog een uitbreiding willen plaatsen wordt het wel erg krap en zullen er wat dingen verlegd moeten worden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2wMOfr_3i2G2sRrPHTUv0rBTLhA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H8KZvThS4vAt3FjCojgiMIOO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hun

Hun

Opladen na middernacht.
Minder opbrengst uit onbalans dan uit epex.. denk ik. Regel toestand 2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ahum.....
  • Laatst online: 08-09 23:17
Plek genoeg lijkt mij!
Ik zou de WCD rechtsboven verplaatsen en op die plek past dan mooi nog zo'n klein wit verdeelkastje als rechtsonder ook al zit.
Kan wel feest worden als de sauna, de lader, de inductiekookplaat en de Nexus tegelijk aan de slag gaan... :o

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Ahum..... schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 16:15:
Plek genoeg lijkt mij!
Ik zou de WCD rechtsboven verplaatsen en op die plek past dan mooi nog zo'n klein wit verdeelkastje als rechtsonder ook al zit.
Kan wel feest worden als de sauna, de lader, de inductiekookplaat en de Nexus tegelijk aan de slag gaan... :o
Ik zou die zooi links juist aanpakken, WCD met een flexbuis :X
En die leiding ernaast is alleen voor kabeltjes.

Mijn elektricien zou een hartverzakking krijgen van al die spaghetti (dat krijgt hij al van mijn netwerkkabels) :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Colossalman-
NightHawk4 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 16:38:
[...]

Ik zou die zooi links juist aanpakken, WCD met een flexbuis :X
En die leiding ernaast is alleen voor kabeltjes.

Mijn elektricien zou een hartverzakking krijgen van al die spaghetti (dat krijgt hij al van mijn netwerkkabels) :F
Gelukkig ben ik geen electricien maar netwerk engineer.. maar ik begrijp dat voor een purist dit geen ideale meterkast is. Ik kom er zelf niet aan maar had wel al bedacht dat links de meeste mogelijkheden lagen, vooral die buis met netwerk kabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Colossalman-
Ahum..... schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 16:15:
Plek genoeg lijkt mij!
Daar hebben we toch de loadbalancers voor(accu en laadpaal iig)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
Schaapjes schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 23:05:
[...]

Je gaat uit van een gemiddelde huisverbruik per dag, dat is totaal niet accuraat.
Daarmee concludeerd je wat er aan stroom verloren is gegaan als omzettingsverlies, en reken je ineens keer 27cent af?
Waar in je berekening houdt je precies rekening met het feit dat laden en ontladen van de accu over verschillende tarieven gaan? Of pak je hier ook maar voor het gemak even een gemiddelde van 27 cent?

Zo ver ik het nu kan zien, is ondanks een verlies van stroom, het verschil is kosten tussen laden en ontladen op EPEX basis niet enorm groot, en lijkt dus gewoon de tegenboeking op de factuur daarmee overeen te komen. Dat zet de kosten op basis van EPEX gewoon naar 0, zoals zonneplan en vele hier dat al eerder hebben verteld.
Dan houdt je je PP vergoeding dus gewoon volledig over als winst.

Je zal echt waarden moeten gaan monitoren en niet klakkeloos waarden moeten aannemen om wat te kunnen zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
Vanaf ergens 25-12 begonnen, met dit als resultaat tot nu toe.
Langere tijd geeft betere waarden, omdat nu het verschil tussen SoC met begin meten en huidig een aardige impact heeft / kan hebben.

Excl. tax staat op -0,95 tegelijk met onderstaande grafiek.
Waardes zijn nog op basis van maand reset, dus increasing.

Op 27-12 was de SoC begin van de dag 8%, en einde 7%. Daar zie je een kleine opbrengst zelfs op EPEX gebied. Zelfs ondanks het feit dat er die dag 25kWh ontladen is, en 29,5kWh geladen.
Dat lijkt dus een grote reden waarom de PP Tegenboeking zo laag is.
Hopelijk maakt dit het e.e.a. wat duidelijker @Schaapjes ;)

Voor de duidelijkheid, ik heb dit alleen gemaakt om de kosten op EPEX markt te kunnen monitoren, en zien hoe ver dat afwijkt van Zonneplans PP Tegenboeking.
Na die tegenboeking zou alles dus 0EUR moeten zijn, en krijg je de PP vergoeding terug van ze.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XLx5VJE681bo5SZwJ5SeIArW_40=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vDh6TTXudXh9gnZ6N6i9rFtP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peauke
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-09 19:07
-Colossalman- schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 14:46:
Vraag wel ff aan ZP of ze de 4g module verlengset meenemen voor het geval het signaal in de kelder te slecht is. Was bij mij het geval en ze moesten daarvoor dus nog voor terugkomen omdat deze monteurs het niet standaard bij zich hebben terwijl ik wel had aangegeven dat de accu in de kelder zou komen.

5760 WP ET-Solar met SB 5000-tl21 en 4080 WP Yingli met StecaGrid Coolcept 3600, ZW, 20gr hellend dak, Zonneplan nexus 20 kWh, Warmtepomp 14Kw Waterstage HT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schaapjes
Robindd schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 22:23:
[...]

Je gaat uit van een gemiddelde huisverbruik per dag, dat is totaal niet accuraat.
Daarmee concludeerd je wat er aan stroom verloren is gegaan als omzettingsverlies, en reken je ineens keer 27cent af?
Waar in je berekening houdt je precies rekening met het feit dat laden en ontladen van de accu over verschillende tarieven gaan? Of pak je hier ook maar voor het gemak even een gemiddelde van 27 cent?

Zo ver ik het nu kan zien, is ondanks een verlies van stroom, het verschil is kosten tussen laden en ontladen op EPEX basis niet enorm groot, en lijkt dus gewoon de tegenboeking op de factuur daarmee overeen te komen. Dat zet de kosten op basis van EPEX gewoon naar 0, zoals zonneplan en vele hier dat al eerder hebben verteld.
Dan houdt je je PP vergoeding dus gewoon volledig over als winst.

Je zal echt waarden moeten gaan monitoren en niet klakkeloos waarden moeten aannemen om wat te kunnen zeggen.
Ik ga inderdaad uit van 13kWh per dag omdat dit al jaren mij gemiddelde verbruik per dag is. Daarnaast neem ik inderdaad ook het gemiddelde van 27 ct, waarvan ik weet dat dit eigenlijk hoger moet liggen (omdat ik zelf het auto laden deze maand op 15 ct heb gedaan)
En het ontladen lag ook gemiddeld op 27 ct.

Die tegenboeking zal dan deze maand echt rond die 40 euro moeten komen, maar dat betwijfel ik ten zeerste (gekeken naar vorige maanden). En dan is het een simpele rekensom van bedragen die ik moet betalen. Ik heb verder op geen enkele manier rekening gehouden met EPEX prijzen, omdat ik die niet betaal. Ik kijk gewoon naar mijn factuur en constateer dan dat de PP vergoeding zeker niet volledige winst is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robindd
Schaapjes schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 23:26:
[...]

Ik ga inderdaad uit van 13kWh per dag omdat dit al jaren mij gemiddelde verbruik per dag is. Daarnaast neem ik inderdaad ook het gemiddelde van 27 ct, waarvan ik weet dat dit eigenlijk hoger moet liggen (omdat ik zelf het auto laden deze maand op 15 ct heb gedaan)
En het ontladen lag ook gemiddeld op 27 ct.

Die tegenboeking zal dan deze maand echt rond die 40 euro moeten komen, maar dat betwijfel ik ten zeerste (gekeken naar vorige maanden). En dan is het een simpele rekensom van bedragen die ik moet betalen. Ik heb verder op geen enkele manier rekening gehouden met EPEX prijzen, omdat ik die niet betaal. Ik kijk gewoon naar mijn factuur en constateer dan dat de PP vergoeding zeker niet volledige winst is.
Je staat ook niet echt open voor informatie.
Wat ik nog concludeer is dat de kosten op basis van EPEX wel behoorlijk verschillen als je rekent met energiebelasting+btw of zonder. Dat zie ik feitelijk over de laatste dagen.
Op moment van schrijven is dit 4,34 vs 2,03 eur. Dit kan een reden zijn waarom de tegenboeking altijd relatief laag was.
Zie ook de email van 29/11:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oPtU8SvdWm9ZVCiDgeNrONybqqU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vH3kAOJSwA59jsAzznSM1GeB.png?f=user_large

Ik meet het nu, dat lijkt goed te gaan. Maar over 3 dagen meting kan ik niks hard concluderen, dus wordt het januari afwachten en dat vergelijken met Zonneplan's tegenboeking.

Pagina: 1 ... 32 ... 63 Laatste