Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:03

GaMbiNo

1337

EvtK schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:54:
Maar waar haal je die onbalansprijs dan vandaan? Is daar een API voor beschikbaar?
GaMbiNo in "Het Zonneplan Nexus Thuisbatterij topic - deel 2"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvtK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-09 11:33
held, had hem net ook gevonden door ff te zoeken op 'api' in dit topic :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jumper
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:25
Devke schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:13:
[...]

"De financiële vediensten van onze thuisbatterij zijn een middel niet het doel......" verder op "Op deze manier wordt het verdienmodel zo robuust mogelijk gemaakt" was het nu wel of geen doel. Ik denk dat 90% van de klanten hem niet gekocht heeft met het idee dat geld verdienen niet het doel is.
Ik heb hem niet gekocht om geld te verdienen maar om geld te besparen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pentagon0873
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 14:50
bokkow schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:06:
Is er iemand al begonnen met een meer handmatige aanpak?

Gemiddeld zit de batterij over de nacht wel volgeladen; 7:00 omzetten naar zelfconsumptie. Vanaf 11:00 notificaties van onbalans in de gaten houden boven 1000,-/MWh en onder -1000,-/MWh en anders pas weer tegen 0:00 omzetten naar Powerplay.

Ik denk er steeds meer over. En als Zonneplan hier meeleest; pas verdomme eens het algoritme aan met minimale percentages in delta uitslag per dag. Dat debiele pingpongen in activiteit van de laatst weken is echt waardeloos.
toevallig vanmorgen om 07.00h de zelfconsumptie aangezet.
als ik naar de opbrengsten kijk van de rest (max 0,90 opbrengst tot 16uur) heb ik daar goed aan gedaan.
eens kijken wat het dadelijk brengt als ik de kookplaat aanzwengel e.d.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0DzDUZ0GRtjFZzkEU0cGjHEQmjk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ljBQ4CP2OLmMXWXwPnogPmnc.jpg?f=fotoalbum_large

1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 8kw Pelletkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devlinx
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 12-09 17:05
pentagon0873 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:00:
[...]

toevallig vanmorgen om 07.00h de zelfconsumptie aangezet.
als ik naar de opbrengsten kijk van de rest (max 0,90 opbrengst tot 16uur) heb ik daar goed aan gedaan.
eens kijken wat het dadelijk brengt als ik de kookplaat aanzwengel e.d.
Hoe weet je dat je daar goed aan hebt gedaan? De energie waarmee de Nexus is opgeladen betaal je ook gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentagon0873
Devlinx schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:04:
[...]

Hoe weet je dat je daar goed aan hebt gedaan? De energie waarmee de Nexus is opgeladen betaal je ook gewoon.
hij is vannacht geladen met minder kosten dan het overdag kost....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvtK
En je hebt niet de hele dag laad/ontlaad verliezen gehad door die zinloze spikes (en dus ook minder cycles).

Bovendien (maar dat is een veronderstelling): de batterij is opgeladen met onbalansprijzen. De stroom die in de batterij zit gebruik je daarna voor je eigen gebruik overdag. Nu de prijs vandaag best hoog ligt op de EPEX markt, zit daar ook nog een voordeel in.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 00:55
Uit het afschaffen salderingsdraadje:
Voor de stemming stuurt de Minister nog een brief die bepaalde punten moeten verduidelijken

-Definitie wat teruglevering is voor verschillende artikelen
volgens Minister is teruglevering alleen het deel wat via zelfopwek, dan is er ook geen sprake van dubbel belasting. (Voor EB en BTW, kan dat wel van toepassing zijn met een thuisaccu dan is dat geen zelf opgewekte duurzame energie wat het er niet duidelijker opmaakt)

Eventuele stimulering van de thuisaccu in de toekomst heeft de Minister afhankelijk gemaakt , dat voor thuisaccu meer regels komen en niet meer voor onbalans mag ingezet worden.
Het einde van het Zonneplan verdienmodel?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentagon0873
wtf.....vanaf 15:55 niet meer online...
Is de eerste keer sinds de nieuwe installatie...

meer tweakers offline?

[ Voor 29% gewijzigd door pentagon0873 op 17-12-2024 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venzent
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 11:47
pentagon0873 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:51:

meer tweakers offline?
Kan je hier zien, zie "laatste meting"
https://onbalansmarkt.com/live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 20:54
Ja nu is iedereen offline lijkt het. Laatste meetingen 6 minuten geleden voor mij al 20.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erdebee
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 28-04 22:55
Maurice v/d Zwaan schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:26:
[...]

Of ik maak een denkfout, of er gaat iets niet goed met de interface vanuit die accu... Volgens mij is dat een 24kWh accu, hoe kun je dan vandaag 38kWh opladen en 5kWh ontladen ?!?!
Yikes ik heb inderdaad mijn batterij niet goed gekoppeld. Ik zal de kilowatts aanpassen.
Ik had totale input en output op mijn aansluiting (en dus niet accu) gebruikt uit de API van mijn accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jovojovo
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 22:31
De afgelopen dagen overdag wat met de (beta) zelfconsumptie gespeeld. Het werkt goed: de batterij levert ongeveer wat er verbruikt wordt. Met 1 uitzondering: als ik de auto ga opladen (met 11 kw), dan blijft het ontladen van de batterij steken op 3,7 kw. Iemand vergelijkbare of andere ervaringen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentagon0873
pentagon0873 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:51:

meer tweakers offline?
Gisteren ff met KIKI gesproken, vrij snel doorgestuurd naar een medewerker.
blijkt dat ik (ondanks een complete vervanging in september) een slechte module heb.
Nieuwe is onderweg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroengroen
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 02-04 11:14
Jovojovo schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 22:01:
De afgelopen dagen overdag wat met de (beta) zelfconsumptie gespeeld. Het werkt goed: de batterij levert ongeveer wat er verbruikt wordt. Met 1 uitzondering: als ik de auto ga opladen (met 11 kw), dan blijft het ontladen van de batterij steken op 3,7 kw. Iemand vergelijkbare of andere ervaringen?
Klinkt als 1 fase die ontlaadt. Gaat er dan een belletje rinkelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvtK
@Leftblank Is het nog een idee om aan de onbalansmarkt site toe te voegen het aantal cycles + het aantal cycles / aantal dagen geinstalleerd?

Met name het gemiddeld aantal cycles per dag zou voor de 'zelfconsumptie gebruikers' op een gegeven moment lager moeten gaan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovojovo
Jeroengroen schreef op woensdag 18 december 2024 @ 11:46:
[...]

Klinkt als 1 fase die ontlaadt. Gaat er dan een belletje rinkelen?
Daar lijkt het inderdaad op, maar als diezelfde batterij naar het net toe ontlaadt gaat het wel met 10 kw en dus over 3 fasen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroengroen
Jovojovo schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:16:
[...]

Daar lijkt het inderdaad op, maar als diezelfde batterij naar het net toe ontlaadt gaat het wel met 10 kw en dus over 3 fasen...
Laadt je auto wel op 3 fases?
Zo ja, wellicht gaat er dan iets mis met het fijne (kuch) product genaamd dynamic load balancing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovojovo
Jeroengroen schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:38:
[...]

Laadt je auto wel op 3 fases?
Zo ja, wellicht gaat er dan iets mis met het fijne (kuch) product genaamd dynamic load balancing?
Ja de auto laadt op 3 fases (11kw). In de zelfconsumptie-modus komt er 3,7 kw van de batterij en de rest van het net :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Jovojovo schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:56:
[...]

Ja de auto laadt op 3 fases (11kw). In de zelfconsumptie-modus komt er 3,7 kw van de batterij en de rest van het net :?
Heb je een laadpaal van Zonneplan? Als dat zo is zou het me niks verbazen als dat deel is van de load balancing onderling.

Bij mij gaat de Nexus bijvoorbeeld ook terug naar 500 watt, ook als mijn Zonneplan laadpaal maar 3000 watt trekt. Die twee werken soms heel raar samen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elbizarre
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XlLJiJrizjQIu47SI3D_OqzSclk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/r0q4a4ZoyYgUPAnNwSUXsDCw.png?f=fotoalbum_large

hmm... Is dat een nieuwe parameter?

[ Voor 25% gewijzigd door elbizarre op 18-12-2024 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovojovo
GaMbiNo schreef op woensdag 18 december 2024 @ 13:32:
[...]

Heb je een laadpaal van Zonneplan? Als dat zo is zou het me niks verbazen als dat deel is van de load balancing onderling.

Bij mij gaat de Nexus bijvoorbeeld ook terug naar 500 watt, ook als mijn Zonneplan laadpaal maar 3000 watt trekt. Die twee werken soms heel raar samen.
Ja het is inderdaad een Zonneplan laadpaal. Ik had gehoopt op een betere klik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:46
Dat zou een welkome toevoeging zijn 🙏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Die bestaat al heel lang.

Maar wie weet doen ze er nog eens wat mee. Zou mooi zijn. :)

[ Voor 3% gewijzigd door GaMbiNo op 18-12-2024 14:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:45
EvtK schreef op woensdag 18 december 2024 @ 11:55:
@Leftblank Is het nog een idee om aan de onbalansmarkt site toe te voegen het aantal cycles + het aantal cycles / aantal dagen geinstalleerd?

Met name het gemiddeld aantal cycles per dag zou voor de 'zelfconsumptie gebruikers' op een gegeven moment lager moeten gaan worden.
Goed idee, ik had nog niet opgemerkt dat die ook al een tijd beschikbaar is in de integratie, ik zet 'm op m'n lijstje om toe te voegen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elbizarre
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4op-8B032CS1tpdewj8TxXkHI0k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RgYJ7vLgqcd91LMpMtblXo6z.jpg?f=fotoalbum_large

133% ja? Een aardig aantal hebben dit, gek genoeg...

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

elbizarre schreef op donderdag 19 december 2024 @ 00:20:
[Afbeelding]

133% ja? Een aardig aantal hebben dit, gek genoeg...
Dat heb je vlak na middernacht. Om 00:18 verwacht hij 3 updates. En in sommige gevallen zijn er al 4 updates gestuurd en dan kom je op zo’n percentage. Wat later op de dag zie je zulke percentages niet meer normaal gesproken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 12:04
Vandaag nieuw experimentje met zelfopslag.

Gister weer zo een irritante dag waarbij de batterij cycli staat de verbranden voor het leven en dan nog maar op €2 uit kom.

Gezien de elektriciteitsprijzen vandaag kan ik denk ik wel 15kWh verkopen voor 15cent per stuk winst, dus dan heb ik ook €2 terwijl er slechts een halve cyclus gebruikt wordt van de batterij.

Ik houd het zelf in de gaten, als er giga onbalans komt zet ik hem gewoon snel terug. Moet alleen nog even kijken of dat valt te automatiseren. :p

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:46
ApexAlpha schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:47:

Gister weer zo een irritante dag waarbij de batterij cycli staat de verbranden voor het leven en dan nog maar op €2 uit kom.

Gezien de elektriciteitsprijzen vandaag kan ik denk ik wel 15kWh verkopen voor 15cent per stuk winst, dus dan heb ik ook €2 terwijl er slechts een halve cyclus gebruikt wordt van de batterij.

Ik houd het zelf in de gaten, als er giga onbalans komt zet ik hem gewoon snel terug. Moet alleen nog even kijken of dat valt te automatiseren. :p
Is het je gelukt om de omvormer zelf aan te sturen in de zelfconsumptie stand?
Ja, zou top zijn als de switch van zelfconsumtie naar Powerplay te automatiseren is, misschien via BlueStacks??

• ApexAlpha
Twanroy schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:54:
[...]

Is het je gelukt om de omvormer zelf aan te sturen in de zelfconsumptie stand?
Ja, zou top zijn als de switch van zelfconsumtie naar Powerplay te automatiseren is, misschien via BlueStacks??
Denk dat het simpeler is om de te kijken wat die app precies stuurt naar hun servers en dat te replayen?

Verder stuur ik nog niet zelf aan op opladen, ik heb nu nog 10kWh over en dat is (ex-warmtepomp) meer dan genoeg om de dag door te komen tot 19h.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

ApexAlpha schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:07:
[...]

Denk dat het simpeler is om de te kijken wat die app precies stuurt naar hun servers en dat te replayen?

Verder stuur ik nog niet zelf aan op opladen, ik heb nu nog 10kWh over en dat is (ex-warmtepomp) meer dan genoeg om de dag door te komen tot 19h.
Volledig zelf aansturen is meerdere mensen al gelukt. Dat kan o.a. via de Waveshare, i.c.m. Home Assistant.

• ApexAlpha
GaMbiNo schreef op donderdag 19 december 2024 @ 10:45:
[...]

Volledig zelf aansturen is meerdere mensen al gelukt. Dat kan o.a. via de Waveshare, i.c.m. Home Assistant.
JA het is ook maar een omvormer, maar ik bedoelde meer het aansturen in de ZP app, wisselen tussen onbalans en zelfsturen.

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

ApexAlpha schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:08:
[...]

JA het is ook maar een omvormer, maar ik bedoelde meer het aansturen in de ZP app, wisselen tussen onbalans en zelfsturen.
Ah zo, ja dat zou wel mooi zijn idd. Heb het nu maar opgelost met een notify in Home Assistant bij extreme onbalans prijzen, wanneer hij in zelfverbruik modus staat..

• EvtK
GaMbiNo schreef op donderdag 19 december 2024 @ 11:12:
[...]

Ah zo, ja dat zou wel mooi zijn idd. Heb het nu maar opgelost met een notify in Home Assistant bij extreme onbalans prijzen, wanneer hij in zelfverbruik modus staat..
Zou helemaal mooi zijn als die blokkade van 4 uur alleen in de app zit 😈

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:03
ApexAlpha schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:47:

Hier ook toevallig, 9:00 begonnen. Gister is er gewoon 135kWh rondgepompt 🤯
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VxaW7YVDbCW8V3kx7ajg6vgYvDI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A6SYNtqnUqgJxykAQ0IhMXT2.jpg?f=fotoalbum_large

Als iemand een goede notificatie kent voor (-)500+ onbalansprijzen dan hoor ik het graag!

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
bokkow schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:08:
[...]

Hier ook toevallig, 9:00 begonnen. Gister is er gewoon 135kWh rondgepompt 🤯
[Afbeelding]

Als iemand een goede notificatie kent voor (-)500+ onbalansprijzen dan hoor ik het graag!
Ja bizar hoeveel op en ontladen die heeft voor praktisch niks aan vergoeding.

Verder: Enius app gebruik ik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
NU OMZETTEN!

En ik keek toevallig, ik kreeg geen notificatie van Enius... Daar is echt iets stuk.

[ Voor 78% gewijzigd door bokkow op 19-12-2024 14:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvtK
bokkow schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:12:
NU OMZETTEN!

En ik keek toevallig, ik kreeg geen notificatie van Enius... Daar is echt iets stuk.
Klopt, zie: EvtK in "Het Zonneplan Nexus Thuisbatterij topic - deel 2"

DIt werkt beter:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/69WFBeVGeA5AH3K1CgugvMwPaiE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9U4C7oSzSnhIq9No3UjiUlyC.png?f=fotoalbum_large

Kreeg keurig een notificatie van home assistant (> 800), maar ik vind het nog even lastig te bepalen of je direct moet omschakelen of even moet wachten. Er was dinsdagavond ook zo'n piek, dus meteen geswitched, maar die piek was amper een paar minuten.

na het omswitchen blijft ie bij mij overigens hangen op ,89 kW ontladen. Dat snap ik dan weer niet.

Edit: nu wel 10 kW :p, duurt even blijkbaar :)

[ Voor 7% gewijzigd door EvtK op 19-12-2024 14:21 ]

• bokkow
EvtK schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:18:
[...]

Klopt, zie: EvtK in "Het Zonneplan Nexus Thuisbatterij topic - deel 2"

DIt werkt beter:

[Afbeelding]

Kreeg keurig een notificatie van home assistant (> 800), maar ik vind het nog even lastig te bepalen of je direct moet omschakelen of even moet wachten. Er was dinsdagavond ook zo'n piek, dus meteen geswitched, maar die piek was amper een paar minuten.

na het omswitchen blijft ie bij mij overigens hangen op ,89 kW ontladen. Dat snap ik dan weer niet.

Edit: nu wel 10 kW :p, duurt even blijkbaar :)
Thanks, ik ga ook echt eens beter moeten kijken naar mijn HA installatie 😂

Overigens; het lijkt in de ZP app vertraagd maar het was volgens mijn meters wel direct actief -10kW.

Lastige afweging inderdaad vanwege die 4 uur wachten. Zou gewoon beter zijn als Zonneplan het algoritme eens zou verbeteren. Maar dat is teveel gevraagd met zo’n 8000 geinstalleerde batterijen denk ik…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ahum.....
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08-09 23:17
bokkow schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:12:
NU OMZETTEN!

En ik kreeg tot mijn verbazing ca 20 minuten geleden voor het eerst een onbalans notificatie vanuit de Enius app! *O*

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

• bokkow
Ahum..... schreef op donderdag 19 december 2024 @ 14:44:
[...]

En ik kreeg tot mijn verbazing ca 20 minuten geleden voor het eerst een onbalans notificatie vanuit de Enius app! *O*
Haha, maar dat was ruim te laat dan?

• Ahum.....
Ik schreef ca 20 min, maar kan ook wel eerder geweest zijn...
Ik klikte erop en weg was hij, zal de volgende keer beter opletten. :+

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Catdogsf
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-09 10:16
In het overzicht/hoogtepunten van 2024 krijg ik onderstaande aanbieding te zien... (email)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XKfAp1xu5qFGZxLmPjnOJgSpakQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HinaxU1jt9m71hZrhTz3Bl00.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Wel pijnlijk om te zien dat de échte voorlopers al niet profiteerden van de prijsverlaging. En nu ook weer niet van deze cashback voor "voorlopers". 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leftblank
Best jammer inderdaad, de prijsverlaging missen en daarna ook nog cashback op de verlaagde prijs. Ik gok dat ze toch wat aanjagers nodig hebben om voldoende batterijen kwijt te kunnen.

Wel interessant, ik kreeg net een mail dat ik nog energiebelasting terugkrijg:
Je hebt afgelopen jaar onterecht dubbele energiebelasting betaald over stroom van je thuisbatterij. We boeken dit terug. Daarom wordt rond 27 december 2024 het totaalbedrag van € 62,19 automatisch bijgeschreven op je rekening met rekeningnummer ******************.

Onterecht dubbele energiebelasting
Deze dubbele belasting werd zowel in je Powerplay vergoeding als in de vaste kosten op je jaarafrekening doorberekend. Op je jaarafrekening viel je energiebelasting daardoor hoger uit. Om dit te corrigeren, ontvang je nu een terugbetaling voor de te veel betaalde energiebelasting.

Aanpassing Powerplay tegenboeking
Wij zorgen ervoor dat de dubbele belasting voortaan automatisch en direct wordt gecorrigeerd via de Powerplay tegenboeking op je maandfactuur. Je Powerplay vergoeding is altijd het netto rendement. Alle kosten, zoals de energiebelasting, van je thuisbatterij zitten hier dus al bij in.
Vragen?
Wat is de Powerplay tegenboeking?
De Powerplay tegenboeking zorgt ervoor dat jij geen kosten hebt voor je thuisbatterij. Dankzij de tegenboeking betaal je alleen voor je huisverbruik. Alle kosten die je thuisbatterij maakt, zitten in de Powerplay vergoeding.
Waarom wordt de Powerplay tegenboeking aangepast?
Powerplay is een all-in vergoeding. Alle kosten die je thuisbatterij maakt zitten hierbij in. Zo weet je precies wat jouw thuisbatterij netto oplevert. Energiebelasting voor het verbruik van je thuisbatterij hoor jij dus niet zelf te betalen. We passen de energiebelasting op de factuur aan en dus ook je tegenboeking, zodat je niet dubbel energiebelasting betaalt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 11-09 21:25
GaMbiNo schreef op donderdag 19 december 2024 @ 16:20:
Wel pijnlijk om te zien dat de échte voorlopers al niet profiteerden van de prijsverlaging. En nu ook weer niet van deze cashback voor "voorlopers". 8)7
De prijsverlagingen bij elkaar zijn hoger dan de opbrengsten die ik heb gehad 8)7

Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp voor twee onder één kap uit 2008 met doel full electric zomer 2025 (huidig gasverbruik 900 kuub)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21:35
Leftblank schreef op donderdag 19 december 2024 @ 16:59:
Wel interessant, ik kreeg net een mail dat ik nog energiebelasting terugkrijg:
[...]
Same here! Ergens ook wel logisch, de tegenboeking was alleen voor EPEX en de energiebelasting staat ergens anders op de factuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

En natuurlijk net nu ik de zelfconsumptie modus aan heb staan kan ik nog niet terug switchen naar Powerplay en hebben we voor het eerst deze maand zo'n lang blok onbalans :')

Alsof ze het erom doen.

• Ahum.....
En ik krijg zojuist mijn tweede onbalansmelding van Enius app t.w....

21.30 Afgelopen 15 min. is de onbalans hoger dan €600,00 geweest (NL)

Batterij is nu wel bijna leeg (9%)

[ Voor 11% gewijzigd door Ahum..... op 19-12-2024 21:39 ]

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

kazuka schreef op donderdag 19 december 2024 @ 21:27:
En natuurlijk net nu ik de zelfconsumptie modus aan heb staan kan ik nog niet terug switchen naar Powerplay en hebben we voor het eerst deze maand zo'n lang blok onbalans :')

Alsof ze het erom doen.
Hier hetzelfde. Kon ook nog niet terug helaas.

Ben nu wel de batterij aan het leeggooien tegen de EV. Goedkoper auto laden bestaat niet. Maar deze piek had ik toch beter even mee kunnen pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvtK
Ik hanteer tot op heden: 1x per dag terug naar onbalans. Dat werkt tot nu toe het beste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12-09 20:22
Wordt het niet tijd voor een eigen tweakers algoritme? 🥳

Geen idee hoe, maar bij Zonneplan zitten ook geen ruimtevaart deskundigen vermoedelijk. Aangezien er al een aardig aantal partijen zijn die dit aanbieden lijkt het niet onmogelijk zoiets zelf te ontwikkelen.. 😇

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 05:08
GaMbiNo schreef op donderdag 19 december 2024 @ 22:08:
[...]

Hier hetzelfde. Kon ook nog niet terug helaas.

Ben nu wel de batterij aan het leeggooien tegen de EV. Goedkoper auto laden bestaat niet. Maar deze piek had ik toch beter even mee kunnen pakken.
Heeft je een verschil van zo’n 8€ opgeleverd nu idd. Maar je hebt natuurlijk goedkopere stroom gepakt, dus wat dat nu echt scheelt?…

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Robindd schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 01:55:
[...]

Heeft je een verschil van zo’n 8€ opgeleverd nu idd. Maar je hebt natuurlijk goedkopere stroom gepakt, dus wat dat nu echt scheelt?…
Klopt inderdaad. Het is wel enorm onoverzichtelijk allemaal omdat ik onbalans stroom via de Nexus in de EV pomp. Die stroom staat ten onrechte tegen EPEX tarief in de app en de Powerplay vergoeding is dan weer een stuk lager door die constructie.

Het is hierdoor bijna niet meer te volgen wat financieel wel/niet handig is. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 05:08
GaMbiNo schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 08:02:
[...]

Klopt inderdaad. Het is wel enorm onoverzichtelijk allemaal omdat ik onbalans stroom via de Nexus in de EV pomp. Die stroom staat ten onrechte tegen EPEX tarief in de app en de Powerplay vergoeding is dan weer een stuk lager door die constructie.

Het is hierdoor bijna niet meer te volgen wat financieel wel/niet handig is. 8)7
Ik kreeg pas een vragenlijst in de mail van Zonneplan, dan ook slecht ingevuld op voornamelijk de app etc., en als suggestie dat meegegeven.

Als je switcht van gebruik, zou de app het allemaal netjes moeten bijhouden.
Maar het werkt op normale modus al niet eens.. 8)7

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CryptoCake
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 23:44
CryptoCake schreef op woensdag 13 november 2024 @ 11:18:
De Centrale update:

DatumBericht
2 juliAanmelden bij de belastingdienst
24 juliWij hebben u aangemeld
12 novemberVaststelling belastingplicht ontvangen voor de BTW teruggave

Ben benieuwd wanneer ik weer boodschappen kan doen!
Money is binnennnnn :9
Vanaf 12 november geen berichten meer ontvangen.

DatumBericht
20 december+1378 op rekening

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

CryptoCake schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 13:58:
[...]

Money is binnennnnn :9
Vanaf 12 november geen berichten meer ontvangen.

DatumBericht
20 december+1378 op rekening
Hier ook vandaag het geld ontvangen. De installatie was eind juni.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 11:16
Ik heb de accu rond 12:00 in zelfsconsumptie gezet... probeerde het net (15:00) en kon powerplay alweer activeren... Dus na 3 uur al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Maurice v/d Zwaan schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 15:08:
Ik heb de accu rond 12:00 in zelfsconsumptie gezet... probeerde het net (15:00) en kon powerplay alweer activeren... Dus na 3 uur al
Vreemd, ik moet altijd de volle 4 uren wachten. Heb het echt wel vaak geprobeerd. :P

Zie je dat ook terug in de binary_sensor.thuisbatterij_self_consumption_enabled in Home Assistant?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
GaMbiNo schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 15:15:
[...]

Vreemd, ik moet altijd de volle 4 uren wachten. Heb het echt wel vaak geprobeerd. :P

Zie je dat ook terug in de binary_sensor.thuisbatterij_self_consumption_enabled in Home Assistant?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_1m8ufNgo9agmv2FtRjtzhQJf0A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/DQoBBFjHNGExQHbhujCYrLIg.png?f=user_large

Hij is alweer met 10kW bezig, op de onbalans site is het huisje ook weer verdwenen

[ Voor 4% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 20-12-2024 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Maurice v/d Zwaan schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 15:08:
Interessant! 😁 Ik vraag me af hoe hard die grens dan uberhaupt is

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
bokkow schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 15:22:
[...]

Interessant! 😁 Ik vraag me af hoe hard die grens dan uberhaupt is
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eb1VVtrhSAoDjgjuoi_j8CG7uBA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/M5G5OEor62kCbPT4wP24wyQF.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Ik kon hem nu ook nu 3,5 uur weer omzetten. Dat lukt me normaal niet dus dat is wel vreemd. Zouden ze van die 4 uur afstappen? :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kun je dit met HA omzetten naar OFF?

Dan moet je dit schakelen automatisch kunnen maken icm de onbalans melding. Dan ligt de weg open en hoeft niet iedereen handmatig te switchen. Zou een mooie kans zijn. Benieuwd.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
Vandaag weer zelfconsumptie getest. Ging erg goed, ook met opladen op PV. 8 kWh opgewekt vandaag en alles is richting de batterij of het huis gegaan.

Soms loopt de batterij wat achter met bijsturen maar over algemeen gaat het toch vrij goed.

Zometeen weer terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasd123
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 09-09 08:23
Hallo,

Ik krijg van de week een thuis batterij. Heb ook de app van enius gedownload. Kan iemand mij wat tools of tips geven waar ik op kan letten en wanneer ik kan schakelen tussen zelf consumptie en powerplay?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kiang
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-09 15:59
Hallo,

Ik heb het topic even doorgenoken, maar er is zo veel informatie dat ik nog enkele vragen heb. Ik heb vandaag gebeld met zonneplan maar moet zeggen dat ik daar niet veel wijzer van werd: de persoon die ik sprak was duidelijk gewoon een verkoper, want details van de installatie wist hij gewoonweg niet... Dus, hopelijk wordt ik hier wijzer!

1) ik heb enkel plaats op zolder, maar daar staat ook een logeerbed. Is de batterij stil genoeg dat je in dezelfde ruimte kan slapen?
2) de verkoper zei dat de batterij via 4G wordt aangestuurd. Wat als zonneplan bvb failliet gaat? Is er ook mogelijkheis de batterij aan te sturen via lokaal netwerk?
3) zoals ik al zei: hun kan enkel op zolder, erg ver dus van de meterkast. Is dat een probleem? De batterij moet de p1 poort lmuitlezen begrijp ik, gebeurt dat met een aparte dongle of zo?
4) ik lees hier dat veel mensen "de Enius app" gebruiken, en zie dat mensen zeggen 'nu aanzetten!'. Waarom? Ik dacht dat powerplay alles automatisch optimaliseert?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
kiang schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 22:54:
Hallo,

Ik heb het topic even doorgenoken, maar er is zo veel informatie dat ik nog enkele vragen heb. Ik heb vandaag gebeld met zonneplan maar moet zeggen dat ik daar niet veel wijzer van werd: de persoon die ik sprak was duidelijk gewoon een verkoper, want details van de installatie wist hij gewoonweg niet... Dus, hopelijk wordt ik hier wijzer!

1) ik heb enkel plaats op zolder, maar daar staat ook een logeerbed. Is de batterij stil genoeg dat je in dezelfde ruimte kan slapen?
2) de verkoper zei dat de batterij via 4G wordt aangestuurd. Wat als zonneplan bvb failliet gaat? Is er ook mogelijkheis de batterij aan te sturen via lokaal netwerk?
3) zoals ik al zei: hun kan enkel op zolder, erg ver dus van de meterkast. Is dat een probleem? De batterij moet de p1 poort lmuitlezen begrijp ik, gebeurt dat met een aparte dongle of zo?
4) ik lees hier dat veel mensen "de Enius app" gebruiken, en zie dat mensen zeggen 'nu aanzetten!'. Waarom? Ik dacht dat powerplay alles automatisch optimaliseert?

Alvast bedankt voor de antwoorden!
1) Nee
2) Ja met kanttekening
3) Nee geen probleem, beide 4G dongles
4) Dan moet je echt even de context lezen, je hoeft zelf niets te doen in principe

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elbizarre
De topic starter zou meer info moeten geven.

Maar hij kan gewoon op zolder mits je daar kan komen met nieuwe kabels (dus een lege leiding naar boven vanaf de meterkast.

Als zp failliet gaat heb je "gewoon" een knappe batterij. Die je zelf kunt aansturen dmv wat eigen gebouwde zaken (met Home Assistant voornamelijk). Dit is niet out of the box mogelijk.

De omvormer maakt een hoge pieptoon wat voor kinderen hinderlijk is. Volwassenen horen dit doorgaans niet.

Powerplay doet alles zelf, maar is soms dom. Mensen hier proberen zelf, handmatig, hogere verdiensten te halen. Dat is wat je nu leest voornamelijk.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• bokkow
Ik moet helemaal niets.

Ik heb al moeilijk veel info gegeven, en een beetje de zoekfunctie gebruiken had deze info zo naar boven gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dfoxx
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 19-04 20:43
Zojuist een "Uw aangifte omzetbelasting over het 4e kwartaal 2024" email van de belastingdienst ontvangen.
Deze moet schijnbaar voor 01-01-2025 ingediend zijn.

Ik dacht dat de BTW centrale deze zouden indienen.
Iemand enig idee wat ik hier mee moet?

Ik heb het al doorgestuurd naar de BTW centrale, maar we zitten natuurlijk ook met de feestdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
GaMbiNo schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 14:56:
[...]

Hier ook vandaag het geld ontvangen. De installatie was eind juni.
Ah, fijn. Mijn mail met vaststelling was 28 Nov dus laten we hopen dat de Belastingdienst nu mooi op dit tempo doorwerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
dfoxx schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 08:03:
Zojuist een "Uw aangifte omzetbelasting over het 4e kwartaal 2024" email van de belastingdienst ontvangen.
Deze moet schijnbaar voor 01-01-2025 ingediend zijn.
[..]
Weet je zeker dat er niet in de mail staat dat het uiterlijk 31-01-2025 binnen moet zijn? Dat is de standaard termijn namelijk en dat geeft je een stuk meer tijd om het volgend jaar rustig aan te regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elbizarre
bokkow schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 01:21:
Ik moet helemaal niets.

Ik heb al moeilijk veel info gegeven, en een beetje de zoekfunctie gebruiken had deze info zo naar boven gehaald.
Excuus, ik bedoelde niet jou, maar de beginpost op pagina 1. 😅

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 00:36
elbizarre schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:35:
[...]

En wie heeft die gemaakt denk je? :F

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 16:31
elbizarre schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 00:15:
De topic starter zou meer info moeten geven.

Maar hij kan gewoon op zolder mits je daar kan komen met nieuwe kabels (dus een lege leiding naar boven vanaf de meterkast.

Als zp failliet gaat heb je "gewoon" een knappe batterij. Die je zelf kunt aansturen dmv wat eigen gebouwde zaken (met Home Assistant voornamelijk). Dit is niet out of the box mogelijk.

De omvormer maakt een hoge pieptoon wat voor kinderen hinderlijk is. Volwassenen horen dit doorgaans niet.

Powerplay doet alles zelf, maar is soms dom. Mensen hier proberen zelf, handmatig, hogere verdiensten te halen. Dat is wat je nu leest voornamelijk.
En wie is de topic starter??

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bokkow
elbizarre schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:35:
[...]

Hahahaha dan is het een toevallige samenloop dat ik als topicstarter als eerste weliswaar kortaf reageer en het lijkt alsof je mij hierop aanspreekt 😂

Maar ik blijf er wel bij; als iemand zegt veel te hebben gelezen en vervolgens erg basale vragen stelt, dan neem ik dat eerste statement zeer in twijfel.

@kiang no offense, dit is verder echt niet een giftige groep mensen maar kom op he, als je van iedere vraag het steekwoord als zoekterm invult kom je op de antwoorden. Dan houden we dit topic enigszins opgeruimd en komen niet iedere 2 pagina’s dezelfde vragen langs 🫶🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
Ander dingetje. Ik kwam er vandaag achter dat je je verwachte jaarverbruik nu ineens wel enorm kunt terugschroeven. Heel jammer voor de prognoses van Zonneplan zelf maar daarmee hoef je niet of nog maar beperkt die belachelijke voorschotten twee maanden vooruit te betalen.

Mijn jaarverwachting staat nu op 100kWh/100kWh/150m3 en dat bedrag zal ik allicht wel kwijt zijn iedere maand. Dus niets teveel en gewoon afrekenen naar wat je verbruikt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kiang
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08-09 15:59
@bokkow ik had echt wel op "geluid", "stil", en "enius" gezocht, maar daaruit niet de info gevonden die ik nodig had ;) alsnog bedankt voor de antwoorden, ik kreeg prima antwoord op mijn vragen.

Ik heb besloten toch niet voor zonneplan te gaan: het voelde sowieso aan als een "too good to be true" verhaal, en er zijn twee dingen die me echt in de weg zitten: de hoge pieptoon lijkt me een te groot risico, maar bovenal het feit dat dit ding verkocht wordt met een vendor lock in is voor mij een turnoff. "Je kan zelf wat proberen knutselen met home assistant" is voor mij echt niet goed genoeg, als ik 6k+ uitgeef aan iets moet het echt van mij zijn :)

Wederom: bedankt voor de info allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Simpel360 schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 10:41:
[...]

En wie heeft die gemaakt denk je? :F
Kiki natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
kiang schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:01:
@bokkow ik had echt wel op "geluid", "stil", en "enius" gezocht, maar daaruit niet de info gevonden die ik nodig had ;) alsnog bedankt voor de antwoorden, ik kreeg prima antwoord op mijn vragen.

Ik heb besloten toch niet voor zonneplan te gaan: het voelde sowieso aan als een "too good to be true" verhaal, en er zijn twee dingen die me echt in de weg zitten: de hoge pieptoon lijkt me een te groot risico, maar bovenal het feit dat dit ding verkocht wordt met een vendor lock in is voor mij een turnoff. "Je kan zelf wat proberen knutselen met home assistant" is voor mij echt niet goed genoeg, als ik 6k+ uitgeef aan iets moet het echt van mij zijn :)

Nog wat aanvulling dan: die hoge piep is bij elke omvormer het geval, dat hoort gewoon een beetje bij een omvormer. Een omvormer van PV maakt op geluid (en warmte).

Verder heeft ZP juist géén vendor lockin: de omvormer + batterij is helemaal jouw eigendom en je kan zo overstappen naar een andere partij zoals Frank Energie of zo, dit is nu nog niet aan de orde maar zal volgend jaar wel loskomen denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ahum.....

Ik heb de Nexus al 4 maanden op mijn kantoor staan, zit er bijna naast en heb nog nooit een pieptoon gehoord...

Groot kind (73) :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroengroen

Die hoge piep lijkt me ideaal om de muizen op zolder te verjagen! 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
Even een vraag: hoe werkt dit model vanaf 2027 zonder salderen? Dan betaal je over alles wat het net afkomt energieheffing en BTW, jojoen met kWh op en naar het net gaat dan fiks in de papieren lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elbizarre
ALS salderen inderdaad volledig stopt in 2027 (eerst zien) dan zal de huidige vorm van terugverdienen inderdaad op de schop moeten. Maar je houdt altijd nog de zelfconsumptie modus. En tegen die tijd zal er een afgeleide vorm beschikbaar komen welke ook zal laden tegen daltarieven EPEX. (Dit is een aanname)

[ Voor 3% gewijzigd door elbizarre op 21-12-2024 19:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Laatst online: 22:07
elbizarre schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 19:04:
ALS salderen inderdaad volledig stopt in 2027 (eerst zien) dan zal de huidige vorm van terugverdienen inderdaad op de schop moeten. Maar je houdt altijd nog de zelfconsumptie modus. En tegen die tijd zal er een afgeleide vorm beschikbaar komen welke ook zal laden tegen daltarieven EPEX. (Dit is een aanname)
De kans dat de wet wordt teruggedraaid is niet groot. :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
elbizarre schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 19:04:
Dat laatste verwacht ik ook. En dan zal de accu gaan ontladen in zelf consumptie als de stroomprijs x cent hoger is (om laadverlies en kosten van cycle te compenseren). Bij Sessy geven ze aan dat een prijsverschil van zo’n 12 cent volstaat om rendabel te zijn. Vorige week was dat dus een mooie modus geweest, maar ook om zelfs ondanks dat je de belasting kwijt zou zijn zou je op puur epex handelen al winst kunnen maken als het prijsverschil serieus groot is.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ahum.....
Ik heb uit serieuze bron vernomen dat er in 2025 een paar mooie feature's op stapel staan voor de Nexus..., heb er wel vertrouwen in. :Y

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fvanderstege
  • Registratie: Februari 2019
  • Niet online
Ahum..... schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 20:06:
Ik heb uit serieuze bron vernomen dat er in 2025 een paar mooie feature's op stapel staan voor de Nexus..., heb er wel vertrouwen in. :Y
Geef eens wat meer openheid….😉

Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahum.....
fvanderstege schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 20:09:
[...]

Geef eens wat meer openheid….😉
Als ik dat kon, zou ik dat zeker doen, maar details heb ik verder niet gekregen.
We zullen een beetje geduld moeten hebben. :(:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hun
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 12-09 19:03

Hun

Ik heb de accu in de garage staan en ik heb eigenlijk nooit een piep gehoord. Mijn kinderen alleen als ik ze er op wees (oh dat piepje, die heb ik wel eens gehoord). Mbt het geluid zou ik hem op een slaapkamer kunnen hebben.

Het afschaffen van de salderingsregeling zou voor mij eerder een reden zijn om de accu niet te kopen. Maar als echte optimist denk ik dat omdat je niet dubbel belasting mag betalen ze voor een thuisaccu iets als een soort salderingsregeling gaan maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• John245
Hun schreef op zondag 22 december 2024 @ 09:27:
[...]

Ik heb de accu in de garage staan en ik heb eigenlijk nooit een piep gehoord. Mijn kinderen alleen als ik ze er op wees (oh dat piepje, die heb ik wel eens gehoord). Mbt het geluid zou ik hem op een slaapkamer kunnen hebben.

Het afschaffen van de salderingsregeling zou voor mij eerder een reden zijn om de accu niet te kopen. Maar als echte optimist denk ik dat omdat je niet dubbel belasting mag betalen ze voor een thuisaccu iets als een soort salderingsregeling gaan maken.
Dat denk je omdat je alle commissievergaderingen en uitspraken van de minister gevolgd heb? Volgens mij is de minister wel vrij duidelijk welke kant het op moet met de batterijen op de onbalans markt.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
John245 schreef op zondag 22 december 2024 @ 09:55:
[...]

Dat denk je omdat je alle commissievergaderingen en uitspraken van de minister gevolgd heb? Volgens mij is de minister wel vrij duidelijk welke kant het op moet met de batterijen op de onbalans markt.
Uhh iets met "verboden"..... echter het is een bedrijf die handeld namens de particulier op de onbalanshandel. Al zullen ze dit anders (marketingtechnisch) verpakken. Mij is niet duidelijk even, kan het gemist hebben... of het dan ook niet meer mag?

Ik handel niet op onbalans en ben het ook niet van plan.

[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 22-12-2024 10:03 ]

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
Devke schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:02:
[...]

Uhh iets met "verboden"..... echter het is een bedrijf die handeld namens de particulier op de onbalanshandel. Al zullen ze dit anders (marketingtechnisch) verpakken. Mij is niet duidelijk even, kan het gemist hebben... of het dan ook niet meer mag?

Ik handel niet op onbalans en ben het ook niet van plan.
Het mag wel. Maar de minister wil het minder gunstig maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
John245 schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:20:
Het mag wel. Maar de minister wil het minder gunstig maken.
Energieheffing en BTW betalen over alles wat je heen en weer laat gaan is een stevig begin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-08 01:50

NightHawk4

Lotte is Liev :>

John245 schreef op zondag 22 december 2024 @ 09:55:
[...]

Dat er regulering moet komen is Hermans vrij duidelijk in, en terecht in mijn ogen. Het blind heen en weer pompen op marge is niet de bedoeling van een thuisbatterij.
‘Thuisbatterijen worden nu via commerciële partijen met name ingezet voor handel op de elektriciteitsmarkten, vooral de onbalansmarkt, omdat dit het hoogste rendement oplevert’, aldus Hermans. ‘Inzet op de elektriciteitsmarkten kan daarbij juist leiden tot toename van congestie op het laagspanningsnet. Gezien de snelle toename van het aantal thuisbatterijen is het van belang om zo snel mogelijk randvoorwaarden te creëren die verergering van netcongestie door thuisbatterijen voorkomen, zonder de aantrekkelijkheid van thuisbatterijen onnodig te beperken.’

Hermans vertelt dat het kabinet de mogelijkheden hiervoor met de sector, netbeheerders en toezichthouder ACM verkent. ‘Voor de korte termijn wordt ingezet op het zo snel mogelijk maken van afspraken met commerciële partijen die thuisbatterijen bundelen tot inzet op elektriciteitsmarkten. Hierbij worden ook lessons learned in onze buurlanden betrokken. Zodra deze afspraken met de sector zijn gerealiseerd, kan als volgende stap worden onderzocht of de stimulering van thuisbatterijen waardevol kan zijn om netcongestie te voorkomen.’
Dat minder gunstig maken is een kwestie van opvatting. Daarnaast verwacht ik niet dat dit kabinet er nog zal zitten wanneer de saldering is afgeschaft. >:)

[ Voor 3% gewijzigd door NightHawk4 op 22-12-2024 11:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoevenpe
NightHawk4 schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:55:
Dat minder gunstig maken is een kwestie van opvatting. Daarnaast verwacht ik niet dat dit kabinet er nog zal zitten wanneer de saldering is afgeschaft. >:)
Die kans is vrij klein, dan nog zal de net aangenomen wetgeving niet snel veranderen.
Komt bij: wie in Den Haag wil particulier handelen op de onbalansmarkt stimuleren, volgens mij niemand.

Het was een leuke niche zolang het duurde. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08 14:31

RSP

Ik heb flink zitten lezen, maar nog geen duidelijk antwoord gevonden (of ik begrijp het niet helemaal). Misschien kan iemand me helpen:

1. Werkt de Nexus batterij samen met de laadpaal van Zonneplan, ook als ik wel zonnepanelen heb maar met een andere omvormer (Solaredge)?
2. Hoe kan zonneplan zeggen dat je met hun lader altijd het goedkoopste kan laden?
3. Ik heb nog een 1-fase aansluiting, moet ik over op 3-fase?
4. Mijn motivatie is om voorbereid te zijn op het einde van salderen. Ben ik te vroeg?

Ik heb geen energiecontract meer, dus kan eenvoudig over op een andere provider.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-08 01:50

NightHawk4

Lotte is Liev :>

hoevenpe schreef op zondag 22 december 2024 @ 10:57:
[...]

Die kans is vrij klein, dan nog zal de net aangenomen wetgeving niet snel veranderen.
Komt bij: wie in Den Haag wil particulier handelen op de onbalansmarkt stimuleren, volgens mij niemand.

Het was een leuke niche zolang het duurde. :)
Welke net aangenomen wetgeving veranderen? Salderingsregeling? Daar zitten veel partijen al in de maag mee sinds 2015 en was een heet hangijzer dus (bijna) elke partij is blij dat die de deur uit is. Scheelt een vermogen op de begroting. De hele salderingsregeling is een gedrocht waar andere landen al veel eerder vanaf zijn gestapt.

Regelgeving omtrent thuisbatterijen is veel sneller aan te passen, kijk maar naar de subsidieregelingen voor EVs en warmtepompen, en dan gaat het bij thuisbatterij regulering nog niet eens over begrotings miljoenen.

Het gaat ook niet om stimuleren maar om beperken, een nogal significant verschil. Allemaal gebaseerd op de paniekberichten van Tennet dat thuisbatterijen de situatie erger maken terwijl netcongestie in 95% van de gevallen landelijk is. Hermans reageert daar gewoon op maar dat er regulering moet komen is duidelijk, en die regulering bedoelde ik ook in mijn vorige post.

Maar om nu een batterij aan te schaffen om die reden is niet handig, ga van zelfconsumptie uit tegen die tijd en je berekening zal in ieder geval niet tegenvallen.
RSP schreef op zondag 22 december 2024 @ 11:24:
Ik heb flink zitten lezen, maar nog geen duidelijk antwoord gevonden (of ik begrijp het niet helemaal). Misschien kan iemand me helpen:

1. Werkt de Nexus batterij samen met de laadpaal van Zonneplan, ook als ik wel zonnepanelen heb maar met een andere omvormer (Solaredge)?
2. Hoe kan zonneplan zeggen dat je met hun lader altijd het goedkoopste kan laden?
3. Ik heb nog een 1-fase aansluiting, moet ik over op 3-fase?
4. Mijn motivatie is om voorbereid te zijn op het einde van salderen. Ben ik te vroeg?

Ik heb geen energiecontract meer, dus kan eenvoudig over op een andere provider.
Sommige vragen zijn inderdaad lastiger maar als ik vraag 3 zie dan lijkt het mij dat je niet de juiste dingen hebt zitten lezen. Staat gewoon op de Nexus pagina van ZP bij installatie :X '
3. Aansluiting in de meterkast
Vanuit de omvormer verbindt een stroomkabel jouw thuisbatterijsysteem met de meterkast. Voor de krachtige werking van de Zonneplan thuisbatterij, met een vermogen van 10 kW, is een geschikte groepenkast én de juiste hoofdaansluiting van essentieel belang. Een 3-fasen aansluiting is vereist om de thuisbatterij volledig te benutten.

[ Voor 35% gewijzigd door NightHawk4 op 22-12-2024 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-08 14:31

RSP

Juist. Dan zal ik daar sowieso moeten beginnen. Thanks!
Pagina: 1 ... 31 ... 63 Laatste