svheuven schreef op zondag 15 december 2024 @ 20:37:
Hoi allemaal, hier mijn eerste post ooit, na 15 jaar meelezen op Tweakers.
TLDR:
Heeft iemand al ervaring met zelf-aansturen-en-op-enig-moment-weer-terug-naar-Powerplay? En met de reactie (if any) van Nexus en Zonneplan daarop? Zijn er onoverkomelijke problemen die iemand nu al ziet?
Ik ben sinds september bezitter van een 20 kWh Nexus batterij. Ik begin steeds kritischer te worden over dat ding. Ik heb de batterij primair gekocht vanuit de energietransitie-gedachte; dat ie zichzelf wellicht terugverdient is slechts een leuke bijkomstigheid. Die "transitiehulp" zie ik intussen nog niet zo. De aansturing van de Nexus vanuit ZP is regelmatig zooo suf dat ik me geneeer om 't aan geinteresseerden op te biechten.
- Zo heeft ie vandaag als een mafkees 50 kWh heen en weer staan hengsten tegen een ∆ van een paar cent (en meestal net ernaast), en dus zonder aanmerkelijke winst te maken. En heeft 'ie echt het net geholpen vandaag? Met de verspilde 6 kWh had ik op en neer naar m'n werk kunnen rijden.
- Vorige week heeft 'ie het net NIKS geholpen toen de prijs 121 €/kWh was. Daar had ZP volgens mij best van tevoren op in kunnen spelen (want je handelt met ZP, niet op de onbalansmarkt; zie "Nee, thuisbatterijbezitter, je handelt niet op de onbalansmarkt" in Energeia), maar daar hebben ze geen zin in en/of de kunde niet voor. Of komt 't nog, Zonneplan?
- Daarnaast zijn er nog wat kleine ergernissen, waaronder het 100%-aan/uit-karakter (waartegen Tennet adviseert), de snoeiharde 16 kHz pieptoon (irritant voor de kinderen en de katten), en dat ik alle zicht kwijt ben op m'n consumptiegrafieken. De communicatie vanuit Zonneplan naar de wellicht bovenmatig geintereseerde vroege gebruikers laat wat mij betreft ook te wensen over. Bewijzen we het net nou een dienst of niet, Zonneplan? Waar blijft de handels-modus? Etc.
Hoe dan ook: ik wil de Nexus gedurende de winter gaan inzetten als day-ahead-handelsbatterij, en/of als goedkoop-laden-voor-zelfconsumptie-batterij. Dan maar minder winst. Technisch zal 't me wel lukken om 'm zelf aan te sturen via Home Assistant en een modbus- of ethernetsnoertje. Ik ben wel een beetje huiverig voor de uitkomst, op minstens twee fronten:
- Wat doen de Nexus/ZP wanneer ik de dongel er later weer insteek? Worden de import/export-totalen dan alsnog geinterpreteerd als verhandeld oid?
- Wat doet Zonneplan (hoi!) als ze doorhebben dat ik 'm zonder dongel zelf aanstuur? De garantie vervalt wellicht (boeien), maar nog meer?
Heeft iemand al ervaring met zelf-aansturen-en-op-enig-moment-weer-terug-naar-Powerplay? En met de reactie (if any) van de Nexus en Zonneplan daarop? Zijn er onoverkomelijke problemen die iemand nu al ziet?
Ik snap je frustratie over sommige onderdelen, en terecht, maar daarnaast heb ik toch wel wat kritische kanttekeningen bij wat zaken. Ik zal proberen mijn inzicht (ook al is die beperkt op diverse vlakken) te geven en waarschijnlijk zijn er tweakers die daar weer een beter antwoord op hebben of mij daarin kunnen corrigeren.
Die nutteloze cycles snap ik ook geen jota van en ik zie ook het nut er niet van in, misschien dat Zonneplan daar zelf eens een fatsoenlijk antwoord in kan geven. Lezen jullie mee ZP? Het wordt onderhand wel tijd om daar een antwoord in te krijgen.
Het energietransitie- en netcongestie gedeelte zijn ze natuurlijk nog volop mee bezig (zoals het project met Liander) om daar op de juiste manier vorm aan te geven. Dat zal ongetwijfeld ook te maken hebben met het feit dat netbeheerders daar ook nog geen juist antwoord voor klaar hebben liggen om te implementeren.
Dat vorige week de EPEX markt door het dak ging kan je als voorbeeld geven maar dat is wel een heel uitzonderlijke situatie en op jaarbasis zal dat niet het 'verdienmodel' zijn waar de Nexus voor bedoeld is. Daar haal je gewoon die €1800 per jaar niet mee. Om daar dan alles voor om te gooien lijkt mij dus ook onzin. De complexiteit of de implementatie van diverse markten en de verrekeningen zijn nu al drama dus of ZP is daar niet aan toe of het kost meer dan dat het oplevert.
Die full load ergernissen waren ze volgens mij wel mee bezig en ik zie bij mij af en toe wel lagere volumes maar ik lees ook niet alles via HA uit so correct me if i'm wrong.Die pieptoon hebben wij hier geen last van, onze kat hoor ik er ook niet over. Consumptiegrafieken zijn wel bloedirritant maar dat moet ik met mijn Enphaserommel ook nog eens goed uitzoeken om daar inzicht in te krijgen.
Het net bewijzen we wel een dienst als ik lees dat
Liander daar toch tevreden over is.
De vraag is alleen hoe jij je Nexus zelf wilt gaan aansturen. Als dat is op EPEX tarieven lijkt mij dat allemaal via je P1 meter te gaan en heeft ZP geen inzicht mer in je Nexus. Verrekeningen moet je dan ook alleen verwachten over je P1 meter en niet over de data van je Nexus (hier zullen vast wel wat tweakers zijn die hier technisch beter in zijn).
Voor wat betreft je garantie lijkt het mij dat die gewoon bij ZP blijft liggen zolang de aansturing normaal is. Je kan ook overstappen (volgens ZP) naar een andere energieleverancier dan lijkt het mij sterk dat al je garantie vervalt want voor de hardware heb je gewoon betaald.
Ik vraag me wel af hoe jij de Nexus in wilt gaan zetten als goedkoop-laden-voor-zelfconsumptie-batterij als ZP geen inzicht meer heeft in jouw Nexus. Het lijkt mij sterk dat je kan laden met onbalans tarieven als je de aansturing zelf overneemt.
Maar net als vele anderen ook nieuwsgierig hoe dit gaat uitpakken