Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:13
@Erdebee @Leftblank

IK denk dat er iets niet goed gaat in de data naar onbalansmarkt.com
4 kWh laden 40 kWh ontladen en de accu 100 % gevuld. dan heb je een accu die stroom kan genereren .

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YNcEXXpoVhpWoFQxOpwHT4JoDTg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J5WXrPNgInJi6aDXdL3yHDzV.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venzent
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 11:47
TKroon schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:09:
[...]

Dat doe je toch ook in de zelfconsumptiemodus? Je bent dan niet meer actief op de onbalansmarkt, maar op de normale “consumentenmarkt”. Dus ja, dat kan zomaar!
Nee dus, deze discussie was al even gaande als je een paar berichten terugleest van wat de batterij zou doen als hij in zelfconsumptiemodus zou staan. Een aantal hebben als experiment de zelfconsumptiemodus aangezet en het blijkt dat hij niet bijlaad of ontlaad van/naar het net. Alleen eigen gebruik of opwek van panelen.

Naar aanleiding daarvan ZP om een reactie gevraagd, en daar heb ik vanochtend dit op teruggekregen:
Bedankt voor je vraag over de zelfconsumptiemodus van de Nexus thuisbatterij. De zelfconsumptiemodus is ontworpen om zoveel mogelijk gebruik te maken van je eigen opgewekte zonnestroom en niet om te handelen op de energiemarkt. Dit betekent dat de batterij in deze modus niet automatisch bijlaadt vanaf het net, zelfs niet op momenten dat de stroomprijs laag is.

De zelfconsumptiemodus richt zich op het maximaliseren van het gebruik van je eigen zonnestroom en minimaliseert de afhankelijkheid van het elektriciteitsnet. Wanneer je zonnepanelen geen stroom opwekken, zal de batterij niet bijladen vanaf het net. Dit is anders dan de Powerplay modus, die wel rekening houdt met prijsverschillen op de energiemarkt en automatisch handelt om financieel rendement te behalen.

Als je wilt profiteren van de prijsverschillen op de energiemarkt, raad ik aan om de Powerplay modus te gebruiken. Deze modus is speciaal ontworpen om te handelen op basis van de energiemarktprijzen en kan je helpen om het meeste uit je Nexus thuisbatterij te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-09 17:10
FunkyEnyak schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:41:
@ zonneplan - voor als jullie meelezen.. ik zou het enorm waarderen als er ook een trader modus komt waarbij de batterij vol laadt op dynamische prijzen laag en ontlaad op hoog. Ook zou een handmatige modus, waarbij je handmatig override kan geven op laden en ontladen tegen dynamisch welkom zijn. Gisteren had je met een 20 kwh batterij makkelijk 30 euro kunnen verdienen op dynamische prijzen.
Ik vraag me af of daar geen “gezeik” van komt, je doet dan imho immers mee aan het opwekken/verergeren/ in stand houden van netcongestie.

Het lijkt mij in ieder geval niet wenselijk voor de samenleving, wel goed voor de portemonnee….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 09:39
Hier ook de batterij weer op onbalans, gaat anders inderdaad gewoon niet opladen.

Denk dat in zelfconsumptie je batterij van november tot maart gewoon niks staat te doen. Daar mogen nog wel wat verbeterslagen overheen dus.

Hier ging het bijhouden van verbruik vrij goed. Ik kan met niet voorstellen dat ZP echt maar elke 5 minuten iets doorgeeft, denk wel vaker want hier werd ook het verbruik van een waterkoker of oven gewoon weggepoetst door de batterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:43

GaMbiNo

1337

ApexAlpha schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:54:
Hier ook de batterij weer op onbalans, gaat anders inderdaad gewoon niet opladen.

Denk dat in zelfconsumptie je batterij van november tot maart gewoon niks staat te doen. Daar mogen nog wel wat verbeterslagen overheen dus.

Hier ging het bijhouden van verbruik vrij goed. Ik kan met niet voorstellen dat ZP echt maar elke 5 minuten iets doorgeeft, denk wel vaker want hier werd ook het verbruik van een waterkoker of oven gewoon weggepoetst door de batterij.
Als ik naar het terugleverpatroon (voor eigen gebruik) van mijn Nexus op zelfconsumptie kijk, zit er toch echt continu meerdere minuten tussen bijstuurmomenten. Hij zit er dus regelmatig kort naast maar dat lijkt weinig uit te maken want na een uur heeft hij alle eigen verbruik redelijk weggepoetst. Dus heel veel maakt het kennelijk niet uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_jWodtf3NkSveyRCV3Bn3_akif0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FIJF1kaGlL3cZIYn8tgDF29n.jpg?f=fotoalbum_large

Hij doet het ook in stapjes van rond de 400 Watt omdat hij met hele amperes bijstuurt. Het voltage van de batterij zit rond de 400 volt waardoor hij in stapjes van 400 watt op en afschakelt.

[ Voor 6% gewijzigd door GaMbiNo op 13-12-2024 10:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• firepeet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-08 10:14
ApexAlpha schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:54:

Alternatief kun je de batterij 's nachts met Powerplay laten opladen, en 's ochtends na de "spits" weer terugzetten naar zelfconsumptie. Mocht er dan in de ochtend onbalans zijn dan pak je dat nog even mee, anders heb over het algemeen een redelijke volle batterij om de dag door te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyEnyak
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 12-09 14:12
Bongoarnhem schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:43:
[...]

Ik vraag me af of daar geen “gezeik” van komt, je doet dan imho immers mee aan het opwekken/verergeren/ in stand houden van netcongestie.

Het lijkt mij in ieder geval niet wenselijk voor de samenleving, wel goed voor de portemonnee….
Tuurlijk helpt het de maatschappij - energie prijzen zijn vaak laag als er weinig vraag is. gisteravond waren de prijzen belachelijk hoog omdat er niet genoeg supply was. batterijen hadden (en hebben ) daar een enorm positieve impact op. Er zijn meerdere andere energie leveranciers die het mogelijk maken om te laden op laag dynamisch tarief en te ontladen op hoog dynamisch tarief.. lijkt mij dat een leidende speler als zonneplan daar zeker aan mee moet kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FunkyEnyak schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:53:
[...]

Tuurlijk helpt het de maatschappij - energie prijzen zijn vaak laag als er weinig vraag is. gisteravond waren de prijzen belachelijk hoog omdat er niet genoeg supply was. batterijen hadden (en hebben ) daar een enorm positieve impact op. Er zijn meerdere andere energie leveranciers die het mogelijk maken om te laden op laag dynamisch tarief en te ontladen op hoog dynamisch tarief.. lijkt mij dat een leidende speler als zonneplan daar zeker aan mee moet kunnen doen.
Ik denk dat je 1 ding dan mist. Dit is niet het verdienmodel van Zonneplan. Daarnaast als iedere klant dit zelf gaat doen dan wordt hun kracht op de onbalansmarkt zwakker. Nu kunnen ze bv met een Liander afspraken maken over de inzet van hun batterij park, jullie individuele batterij.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyEnyak
Devke schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:56:
[...]

Ik denk dat je 1 ding dan mist. Dit is niet het verdienmodel van Zonneplan. Daarnaast als iedere klant dit zelf gaat doen dan wordt hun kracht op de onbalansmarkt zwakker. Nu kunnen ze bv met een Liander afspraken maken over de inzet van hun batterij park, jullie individuele batterij.
andere partijen kunnen dit ook - je kan ook combineren en als ze met liander een goeie deal maken dan zullen de meeste mensen hun batterij niet switchen.. dat lijkt me evident. er zijn veel partijen die dynamische handel mogelijk maken en dat zou zonneplan ook moeten kunnen. ze kunnen ook een time limit zetten op switchen naar een andere modus zodat ze het in hun " AI " mee kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FunkyEnyak schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:58:
[...]

andere partijen kunnen dit ook - je kan ook combineren en als ze met liander een goeie deal maken dan zullen de meeste mensen hun batterij niet switchen.. dat lijkt me evident. er zijn veel partijen die dynamische handel mogelijk maken en dat zou zonneplan ook moeten kunnen. ze kunnen ook een time limit zetten op switchen naar een andere modus zodat ze het in hun " AI " mee kunnen nemen.
Ik snap je intenties. Echter wilt dat nog niet zeggen dat dit past in de portfolio van Zonneplan. Homewizard kiest ervoor om zijn batterijen niet te laten handelen. Prima. Als ik dat wel wil zal ik moeten uitwijken. Heb jezelf al wel een Nexus? Dat is me even niet duidelijk. Zonee dan kun je altijd verder shoppen toch?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-08 01:50

NightHawk4

Lotte is Liev :>

FunkyEnyak schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:58:
[...]

Dat andere partijen dit doen is natuurlijk geen reden voor een bedrijf als ZP om daarin mee te gaan, voor geen enkel bedrijf hoort dat een drijfveer te zijn (daarvoor zijn veel meer factoren nodig).

Het switchen kan nu gewoon elke 4 uur dus dan kan je al wel consumptie gaan baseren op onbalans tarieven tot op zekere hoogte. En gezien het verleden is handelen op EPEX tarieven veel minder interessant dan op onbalans tarieven. Dat de afgelopen twee dagen dan uitzonderingen waren met hele hoge uitschieters doet daar niks aan af.

Maar laten we vooral niet vergeten dat (of het nou greenwashing is of niet) ZP een stukje netstabiliteit wil leveren en daarom ook Gridguard toegepast heeft. Dan helpen allerlei extra constructies om zelf de netcongestie dwars te gaan zitten voor een paar centen (want daar hebben we het over) per kWh dan schiet dat alle doelen weer voorbij. :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Venzent schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:32:
[...]

Nee dus, deze discussie was al even gaande als je een paar berichten terugleest van wat de batterij zou doen als hij in zelfconsumptiemodus zou staan. Een aantal hebben als experiment de zelfconsumptiemodus aangezet en het blijkt dat hij niet bijlaad of ontlaad van/naar het net. Alleen eigen gebruik of opwek van panelen.

Naar aanleiding daarvan ZP om een reactie gevraagd, en daar heb ik vanochtend dit op teruggekregen:

[...]
Dit is niet echt wat er gebeurt. Het huishouden verbruikt nog steeds gewoon stroom van het elektriciteitsnet, de accu probeert alleen met een vertraging een vergelijkbare hoeveelheid terug te ontladen naar het elektriciteitsnet, zodat de rekening in evenwicht is. Je verbruikt niet rechtstreeks stroom van de accu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvtK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-09 11:33
Leftblank schreef op donderdag 12 december 2024 @ 21:40:
[...]

Ik heb net een update gepusht om die modus op te slaan, als je dit toevoegt in het midden van de payload dan wordt het opgepikt:
code:
1
      "selfConsumptionMode": "{{ states("binary_sensor.thuisbatterij_self_consumption_enabled") }}",
Zie ook de bijgewerkte instructies hier. Live metingen met deze modus krijgen een icoon bij de eigenschappen van de installatie om het verschil weer te kunnen geven. Hoe om te gaan met de wisselvallige gebruikers is een uitdaging die ik nog niet opgelost heb :P.

Let overigens wel op dat je voor deze entity een relatief recente versie van de Zonneplan-integratie in Home Assistant nodig hebt, die had ik zelf nog niet draaien :+. Eventuele bugreports hoor ik graag (mag ook per DM) maar pak ik morgen weer op.
Lekker hoor, snel opgepakt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cUquSZmdpUTjdZ6rJFGjf8WTJXw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PgkgVAlGRiEGnxWkX2V8x5iw.png?f=fotoalbum_large

Ik heb snel de zelfconsumptie uitgezet trouwens, dat was vanochtend geen slim besluit _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Heel netjes idd!

@Leftblank Zou het ook nog wel tof vinden als er nog te zien was wie Powerplay draait. Nu is er geen onderscheid tussen degene die die nieuwe attribuut niet meestuurt en de mensen die Powerplay draait.

[ Voor 3% gewijzigd door GaMbiNo op 13-12-2024 13:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StarZ
  • Laatst online: 25-08 08:33
Waar blijft al die extra elektriciteit? Ik snap er soms niks van

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• firepeet
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23-08 10:14
StarZ schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 17:29:
Waar blijft al die extra elektriciteit? Ik snap er soms niks van
Lees, en begrijp vooral de intro pagina, dat zal je veel verder helpen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 13:18
Nou, ik heb ook eindelijk een HA opgetuigd en sta er nu ook tussen. 👋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroengroen
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 02-04 11:14
TKroon schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 09:09:
[...]

Dat doe je toch ook in de zelfconsumptiemodus? Je bent dan niet meer actief op de onbalansmarkt, maar op de normale “consumentenmarkt”. Dus ja, dat kan zomaar!
Ik wil er geen welles nietes discussie van maken maar ik las iets verderop een bericht van zonneplan met de volgende opmerking:
“ De zelfconsumptiemodus is ontworpen om zoveel mogelijk gebruik te maken van je eigen opgewekte zonnestroom en niet om te handelen op de energiemarkt. Dit betekent dat de batterij in deze modus niet automatisch bijlaadt vanaf het net, zelfs niet op momenten dat de stroomprijs laag is.”
Ik laat de conclusie aan jou over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marco4659
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:19
@Leftblank
Ik zie op Onbalansmarkt.com bij de live resultaten soms uitgegrijsde gegevens, wat is daar de betekenis van? Op dat moment in zelfconsumptiemodus toevallig?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroengroen
Marco4659 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 19:35:
@Leftblank
Ik zie op Onbalansmarkt.com bij de live resultaten soms uitgegrijsde gegevens, wat is daar de betekenis van? Op dat moment in zelfconsumptiemodus toevallig?
Te lang geen gegevens op kunnen halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:53
GaMbiNo schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 13:01:
Heel netjes idd!

@Leftblank Zou het ook nog wel tof vinden als er nog te zien was wie Powerplay draait. Nu is er geen onderscheid tussen degene die die nieuwe attribuut niet meestuurt en de mensen die Powerplay draait.
Tnx! Ik snap je verzoek en ik houd dat in de gaten. Als genoeg gebruikers (die zelfconsumptie gebruiken) het attribuut insturen dan kunnen we af zonder extra (meestal onnodige) informatie te tonen. Wanneer dat niet het geval is zet ik het er alsnog bij maar als het meevalt dan is de pagina wat overzichtelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Jeroengroen schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 18:18:
[...]

Ik wil er geen welles nietes discussie van maken maar ik las iets verderop een bericht van zonneplan met de volgende opmerking:
“ De zelfconsumptiemodus is ontworpen om zoveel mogelijk gebruik te maken van je eigen opgewekte zonnestroom en niet om te handelen op de energiemarkt. Dit betekent dat de batterij in deze modus niet automatisch bijlaadt vanaf het net, zelfs niet op momenten dat de stroomprijs laag is.”
Ik laat de conclusie aan jou over.
Mijn punt is dat de Nexus in die modus niet werkt in de onbalansmarkt, maar “gewoon” een batterij is. Dat hij toevallig je meter op 0 probeert te houden hoort in de zelfconsumptiemodus, maar hij zou met ander gedrag in de “EPEX-modus” net zo goed op de EPEX-markt kunnen handelen met de verschillen in uurprijzen. Zeker met de tarieven van donderdag. Dat was mijn enige punt.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ko Blankie
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13-09 10:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VDwZ6tiLHbRCTF8BlE5LE2K73Mo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s9v3vuzYvi4w1HTs0Nz5YkFe.jpg?f=fotoalbum_large

Heeft de accu een beetje last van het heen en weer 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
Ko Blankie schreef op zondag 15 december 2024 @ 17:48:
[Afbeelding]

Heeft de accu een beetje last van het heen en weer 😅
Ja, dit is niet best. Ruim 2 volledige cycles gemaakt voor nog geen hele Euro opbrengst. Dat moet toch beter kunnen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• svheuven
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-06 21:45
Hoi allemaal, hier mijn eerste post ooit, na 15 jaar meelezen op Tweakers.

TLDR: Heeft iemand al ervaring met zelf-aansturen-en-op-enig-moment-weer-terug-naar-Powerplay? En met de reactie (if any) van Nexus en Zonneplan daarop? Zijn er onoverkomelijke problemen die iemand nu al ziet?

Ik ben sinds september bezitter van een 20 kWh Nexus batterij. Ik begin steeds kritischer te worden over dat ding. Ik heb de batterij primair gekocht vanuit de energietransitie-gedachte; dat ie zichzelf wellicht terugverdient is slechts een leuke bijkomstigheid. Die "transitiehulp" zie ik intussen nog niet zo. De aansturing van de Nexus vanuit ZP is regelmatig zooo suf dat ik me geneeer om 't aan geinteresseerden op te biechten.
  • Zo heeft ie vandaag als een mafkees 50 kWh heen en weer staan hengsten tegen een ∆ van een paar cent (en meestal net ernaast), en dus zonder aanmerkelijke winst te maken. En heeft 'ie echt het net geholpen vandaag? Met de verspilde 6 kWh had ik op en neer naar m'n werk kunnen rijden.
  • Vorige week heeft 'ie het net NIKS geholpen toen de prijs 121 €/kWh was. Daar had ZP volgens mij best van tevoren op in kunnen spelen (want je handelt met ZP, niet op de onbalansmarkt; zie "Nee, thuisbatterijbezitter, je handelt niet op de onbalansmarkt" in Energeia), maar daar hebben ze geen zin in en/of de kunde niet voor. Of komt 't nog, Zonneplan?
  • Daarnaast zijn er nog wat kleine ergernissen, waaronder het 100%-aan/uit-karakter (waartegen Tennet adviseert), de snoeiharde 16 kHz pieptoon (irritant voor de kinderen en de katten), en dat ik alle zicht kwijt ben op m'n consumptiegrafieken. De communicatie vanuit Zonneplan naar de wellicht bovenmatig geintereseerde vroege gebruikers laat wat mij betreft ook te wensen over. Bewijzen we het net nou een dienst of niet, Zonneplan? Waar blijft de handels-modus? Etc.
Hoe dan ook: ik wil de Nexus gedurende de winter gaan inzetten als day-ahead-handelsbatterij, en/of als goedkoop-laden-voor-zelfconsumptie-batterij. Dan maar minder winst. Technisch zal 't me wel lukken om 'm zelf aan te sturen via Home Assistant en een modbus- of ethernetsnoertje. Ik ben wel een beetje huiverig voor de uitkomst, op minstens twee fronten:
  • Wat doen de Nexus/ZP wanneer ik de dongel er later weer insteek? Worden de import/export-totalen dan alsnog geinterpreteerd als verhandeld oid?
  • Wat doet Zonneplan (hoi!) als ze doorhebben dat ik 'm zonder dongel zelf aanstuur? De garantie vervalt wellicht (boeien), maar nog meer?
Heeft iemand al ervaring met zelf-aansturen-en-op-enig-moment-weer-terug-naar-Powerplay? En met de reactie (if any) van de Nexus en Zonneplan daarop? Zijn er onoverkomelijke problemen die iemand nu al ziet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bongoarnhem
svheuven schreef op zondag 15 december 2024 @ 20:37:

TLDR: Heeft iemand al ervaring met zelf-aansturen-en-op-enig-moment-weer-terug-naar-Powerplay? En met de reactie (if any) van Nexus en Zonneplan daarop? Zijn er onoverkomelijke problemen die iemand nu al ziet?

Ik ben sinds september bezitter van een 20 kWh Nexus batterij. Ik begin steeds kritischer te worden over dat ding. Ik heb de batterij primair gekocht vanuit de energietransitie-gedachte; dat ie zichzelf wellicht terugverdient is slechts een leuke bijkomstigheid. Die "transitiehulp" zie ik intussen nog niet zo. De aansturing van de Nexus vanuit ZP is regelmatig zooo suf dat ik me geneeer om 't aan geinteresseerden op te biechten.
  • Zo heeft ie vandaag als een mafkees 50 kWh heen en weer staan hengsten tegen een ∆ van een paar cent (en meestal net ernaast), en dus zonder aanmerkelijke winst te maken. En heeft 'ie echt het net geholpen vandaag? Met de verspilde 6 kWh had ik op en neer naar m'n werk kunnen rijden.
  • Vorige week heeft 'ie het net NIKS geholpen toen de prijs 121 €/kWh was. Daar had ZP volgens mij best van tevoren op in kunnen spelen (want je handelt met ZP, niet op de onbalansmarkt; zie "Nee, thuisbatterijbezitter, je handelt niet op de onbalansmarkt" in Energeia), maar daar hebben ze geen zin in en/of de kunde niet voor. Of komt 't nog, Zonneplan?
  • Daarnaast zijn er nog wat kleine ergernissen, waaronder het 100%-aan/uit-karakter (waartegen Tennet adviseert), de snoeiharde 16 kHz pieptoon (irritant voor de kinderen en de katten), en dat ik alle zicht kwijt ben op m'n consumptiegrafieken. De communicatie vanuit Zonneplan naar de wellicht bovenmatig geintereseerde vroege gebruikers laat wat mij betreft ook te wensen over. Bewijzen we het net nou een dienst of niet, Zonneplan? Waar blijft de handels-modus? Etc.
Hoe dan ook: ik wil de Nexus gedurende de winter gaan inzetten als day-ahead-handelsbatterij, en/of als goedkoop-laden-voor-zelfconsumptie-batterij. Dan maar minder winst. Technisch zal 't me wel lukken om 'm zelf aan te sturen via Home Assistant en een modbus- of ethernetsnoertje. Ik ben wel een beetje huiverig voor de uitkomst, op minstens twee fronten:
  • Wat doen de Nexus/ZP wanneer ik de dongel er later weer insteek? Worden de import/export-totalen dan alsnog geinterpreteerd als verhandeld oid?
  • Wat doet Zonneplan (hoi!) als ze doorhebben dat ik 'm zonder dongel zelf aanstuur? De garantie vervalt wellicht (boeien), maar nog meer?
Heeft iemand al ervaring met zelf-aansturen-en-op-enig-moment-weer-terug-naar-Powerplay? En met de reactie (if any) van de Nexus en Zonneplan daarop? Zijn er onoverkomelijke problemen die iemand nu al ziet?
Ik heb er geen ervaring mee maar ik begrijp je kritische blik en frustratie volledig. Ik ga de uitkomst van jou “avontuur” met verhoogde interesse volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heel vervelend dat dit je ervaring is. Ik heb er geen. Had de bestelling staan maar teruggedraaid. Ik heb de voorwaardes die per mail gezonden waren gelezen. De bekende kleine lettertjes. Ik weet ze niet meer letterlijk uit het hoofd. Ik denk dat het antwoord op je laatste vraag daarin te vinden is. Heb je ze nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
Bongoarnhem schreef op zondag 15 december 2024 @ 20:45:
[...]

Ik heb er geen ervaring mee maar ik begrijp je kritische blik en frustratie volledig. Ik ga de uitkomst van jou “avontuur” met verhoogde interesse volgen.
Hear hear! Ik ben ook benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svheuven
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-06 21:45
Hi Devke, jazeker heb ik die nog. Van belang lijken 2.7 en 2.8d van de "Aansturingsvoorwaarden-Aanstuurbare-Assets-V1.1-maart-2024".

"2.7: Uw Aanstuurbare Assets worden exclusief door Zonneplan Energie aangestuurd. U sluit dus geen andere apparaten of energiemanagementsystemen aan op de Aanstuurbare Assets. Door de Aanstuurbare Assets exclusief met onze systemen te gebruiken, zorgt u voor een stabiele werking en behoudt u recht op alle garanties en vergoedingen"

"2.8d: Er een continue verbinding is met de Aanstuurbare Assets via de Zonneplan Connect."

Er wordt elders in dit document gesproken over "het beschikbaar gestelde regelvermogen". Dat is door ZP wellicht (maar niet expliciet) bedoeld als "het voor de duur van deze overeenkomst beschikbaar gestelde regelvermogen". Met wat fantasie zou men echter kunnen beargumenteren dat de batterij deze winter niet beschikbaar wordt gesteld, en dat daarmee 2.7 en 2.8d niet overtreden worden. Weet niet of dat stand zou houden... XD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
svheuven schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:48:
Hi Devke, jazeker heb ik die nog. Van belang lijken 2.7 en 2.8d van de "Aansturingsvoorwaarden-Aanstuurbare-Assets-V1.1-maart-2024".

"2.7: Uw Aanstuurbare Assets worden exclusief door Zonneplan Energie aangestuurd. U sluit dus geen andere apparaten of energiemanagementsystemen aan op de Aanstuurbare Assets. Door de Aanstuurbare Assets exclusief met onze systemen te gebruiken, zorgt u voor een stabiele werking en behoudt u recht op alle garanties en vergoedingen"

"2.8d: Er een continue verbinding is met de Aanstuurbare Assets via de Zonneplan Connect."

Er wordt elders in dit document gesproken over "het beschikbaar gestelde regelvermogen". Dat is door ZP wellicht (maar niet expliciet) bedoeld als "het voor de duur van deze overeenkomst beschikbaar gestelde regelvermogen". Met wat fantasie zou men echter kunnen beargumenteren dat de batterij deze winter niet beschikbaar wordt gesteld, en dat daarmee 2.7 en 2.8d niet overtreden worden. Weet niet of dat stand zou houden... XD
Ik denk dat je bij 2.7 sws even moet kijken m.b.t. garantie. Vervalt de garantie compleet? Het lijkt mij niet houdbaar dat je een product koopt (omvormer en batterij) en dat de garantie compleet vervalt van het systeem. Dat PP vergoeding vervalt is logisch. Je hebt gewoon productgarantie en niet alleen als ZP het uitkomt. Ik zie dat een beetje als een pressiemiddel. Dit was nu ik het teruglees al 1 van de dealbreakers voor mij.

Wat je ook kunt doen is er een mail aanwagen. Kiki vragen heeft geen zin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Devke schreef op zondag 15 december 2024 @ 21:56:
[...]

Ik denk dat je bij 2.7 sws even moet kijken m.b.t. garantie. Vervalt de garantie compleet? Het lijkt mij niet houdbaar dat je een product koopt (omvormer en batterij) en dat de garantie compleet vervalt van het systeem. Dat PP vergoeding vervalt is logisch. Je hebt gewoon productgarantie en niet alleen als ZP het uitkomt. Ik zie dat een beetje als een pressiemiddel. Dit was nu ik het teruglees al 1 van de dealbreakers voor mij.

Wat je ook kunt doen is er een mail aanwagen. Kiki vragen heeft geen zin.
Het zal er wel van afhangen wat er stuk is. Als je zelf registerparameters vernacheld waardoor de omvormer niks meer doet heb je geen garantie meer. Maar als een batterij stuk gaat oid moet je gewoon garantie hebben. Dan maakt het niet uit wat er in die voorwaarden staat want dat is gewoon wettelijk geregeld.

Volledig zelf aansturen is trouwens gewoon mogelijk weet ik uit redelijk betrouwbare bron. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Ik snap je frustratie over sommige onderdelen, en terecht, maar daarnaast heb ik toch wel wat kritische kanttekeningen bij wat zaken. Ik zal proberen mijn inzicht (ook al is die beperkt op diverse vlakken) te geven en waarschijnlijk zijn er tweakers die daar weer een beter antwoord op hebben of mij daarin kunnen corrigeren. :P

Die nutteloze cycles snap ik ook geen jota van en ik zie ook het nut er niet van in, misschien dat Zonneplan daar zelf eens een fatsoenlijk antwoord in kan geven. Lezen jullie mee ZP? Het wordt onderhand wel tijd om daar een antwoord in te krijgen.

Het energietransitie- en netcongestie gedeelte zijn ze natuurlijk nog volop mee bezig (zoals het project met Liander) om daar op de juiste manier vorm aan te geven. Dat zal ongetwijfeld ook te maken hebben met het feit dat netbeheerders daar ook nog geen juist antwoord voor klaar hebben liggen om te implementeren.

Dat vorige week de EPEX markt door het dak ging kan je als voorbeeld geven maar dat is wel een heel uitzonderlijke situatie en op jaarbasis zal dat niet het 'verdienmodel' zijn waar de Nexus voor bedoeld is. Daar haal je gewoon die €1800 per jaar niet mee. Om daar dan alles voor om te gooien lijkt mij dus ook onzin. De complexiteit of de implementatie van diverse markten en de verrekeningen zijn nu al drama dus of ZP is daar niet aan toe of het kost meer dan dat het oplevert.

Die full load ergernissen waren ze volgens mij wel mee bezig en ik zie bij mij af en toe wel lagere volumes maar ik lees ook niet alles via HA uit so correct me if i'm wrong.Die pieptoon hebben wij hier geen last van, onze kat hoor ik er ook niet over. Consumptiegrafieken zijn wel bloedirritant maar dat moet ik met mijn Enphaserommel ook nog eens goed uitzoeken om daar inzicht in te krijgen.
Het net bewijzen we wel een dienst als ik lees dat Liander daar toch tevreden over is.

De vraag is alleen hoe jij je Nexus zelf wilt gaan aansturen. Als dat is op EPEX tarieven lijkt mij dat allemaal via je P1 meter te gaan en heeft ZP geen inzicht mer in je Nexus. Verrekeningen moet je dan ook alleen verwachten over je P1 meter en niet over de data van je Nexus (hier zullen vast wel wat tweakers zijn die hier technisch beter in zijn).

Voor wat betreft je garantie lijkt het mij dat die gewoon bij ZP blijft liggen zolang de aansturing normaal is. Je kan ook overstappen (volgens ZP) naar een andere energieleverancier dan lijkt het mij sterk dat al je garantie vervalt want voor de hardware heb je gewoon betaald.

Ik vraag me wel af hoe jij de Nexus in wilt gaan zetten als goedkoop-laden-voor-zelfconsumptie-batterij als ZP geen inzicht meer heeft in jouw Nexus. Het lijkt mij sterk dat je kan laden met onbalans tarieven als je de aansturing zelf overneemt.

Maar net als vele anderen ook nieuwsgierig hoe dit gaat uitpakken :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren geloof ik dat de Nexus wat moeite had met de nieuwe 5 minuten vertraging van Tennet, want ik had rond lunchtijd ongeveer 2 euro winst, wat veranderde in 70 cent. Als ik naar de onbalansmarkttarieven kijk, lijkt het erop dat het algoritme gewoon reageerde op de op dat moment gerapporteerde prijzen, maar omdat de prijsschommelingen te kort waren, laadde en ontlaadde het altijd een paar minuten te laat als de prijzen al naar de andere kant waren omgeslagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FunkyEnyak
ik ga lekker op zelfconsumptie modus, nu er zoveel wind is laat ik hem snachts goedkoop opladen met PP en dan overdag ontladen op zelfconsumptie. met wind is de onbalans zo onbetrouwbaar dat ik denk met zelfconsumptie modus beter te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FunkyEnyak schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:46:
ik ga lekker op zelfconsumptie modus, nu er zoveel wind is laat ik hem snachts goedkoop opladen met PP en dan overdag ontladen op zelfconsumptie. met wind is de onbalans zo onbetrouwbaar dat ik denk met zelfconsumptie modus beter te zitten.
Hoe weet jij hoe goedkoop je laad met PP? Gaat de Nexus altijd laden in de nacht naar vol? Vlgs mij heb je hier totaal geen invloed op namelijk. Ook op de tarieven niet en de laadmomenten. Mocht ik het verkeerd zien dan hoor ik het graag ter lering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Devke schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:50:
[...]

Hoe weet jij hoe goedkoop je laad met PP? Gaat de Nexus altijd laden in de nacht naar vol? Vlgs mij heb je hier totaal geen invloed op namelijk. Ook op de tarieven niet en de laadmomenten. Mocht ik het verkeerd zien dan hoor ik het graag ter lering.
Staat in de app gewoon de huidige PP vergoeding over de dag (in dit geval dus nacht), daarnaast kan je natuurlijk de tarieven van afgelopen nacht bekijken.

Nee daar heb je geen invloed op, niet op de tarieven en laadmomenten maar maakt dat uit?

Mijn Nexus stond vanmorgen op 73% toen ik overschakelde naar zelfconsumptie, wandel de dag zo wel even door.

[ Voor 4% gewijzigd door NightHawk4 op 16-12-2024 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NightHawk4 schreef op maandag 16 december 2024 @ 09:56:
[...]

Staat in de app gewoon de huidige PP vergoeding over de dag (in dit geval dus nacht), daarnaast kan je natuurlijk de tarieven van afgelopen nacht bekijken.

Nee daar heb je geen invloed op, niet op de tarieven en laadmomenten maar maakt dat uit?

Mijn Nexus stond vanmorgen op 73% toen ik overschakelde naar zelfconsumptie, wandel de dag zo wel even door.
Ik dacht dat de PP laadtarieven niet de EPEX laadtarieven waren. Tenminste dat is vaak herhaald hier. Vandaar ik even zocht naar hoe weet je de tarieven dan waar je tegen geladen hebt.

Wat ik bedoel met laden kun je niet zelf bepalen is dat het ook zo maar kan zijn dat de Nexus actief is geweest in de nacht en er overdag al een stuk weg is qua beschikbare stroom? Of ben je altijd wel "redelijk" vol in de ochtend?

Edit : tarief afgelopen nacht op een ct of 5 per kWh? Ik neem aan zonder BTW en EB.

[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 16-12-2024 10:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kikkasz
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11-09 12:43
Ik ging er eigenlijk vanuit dat bij zelfconsumptie de batterij alleen laadt met opgewekte energie vd zonnepanelen. Maar het kan dus ook zijn dat die dan bijv. midden in de nacht vanuit het net gaat laden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kikkasz schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:08:
Ik ging er eigenlijk vanuit dat bij zelfconsumptie de batterij alleen laadt met opgewekte energie vd zonnepanelen. Maar het kan dus ook zijn dat die dan bijv. midden in de nacht vanuit het net gaat laden?
Vlgs eerdere posts niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Devke schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:05:
[...]

Ik dacht dat de PP laadtarieven niet de EPEX laadtarieven waren. Tenminste dat is vaak herhaald hier. Vandaar ik even zocht naar hoe weet je de tarieven dan waar je tegen geladen hebt.

Wat ik bedoel met laden kun je niet zelf bepalen is dat het ook zo maar kan zijn dat de Nexus actief is geweest in de nacht en er overdag al een stuk weg is qua beschikbare stroom? Of ben je altijd wel "redelijk" vol in de ochtend?

Edit : tarief afgelopen nacht op een ct of 5 per kWh? Ik neem aan zonder BTW en EB.
Ik denk dat het bericht van @FunkyEnyak niet helemaal duidelijk is, overdag op zelfconsumptie zetten en 's avonds laat weer naar PP. Dus handmatig wisselen in de app tussen PP en zelfconsumptie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yves2
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 06-07 21:06
Mijn grote issues (ook door anderen eerder gemeld in forum) na 6 maanden 20kwh powerplay/ overstap naar dynamisch van ZP:

- vaak enorm opladen/ontladen met nagenoeg zero powerplay rendement (mijn eigen gebruik bv 15kwh maar dan 65 kwh opladen en 50 kwh ontladen). Dit doet ZP niet voor niks!!! Reken maar dat zij hier dik aan verdienen. Ik vermoed door vergoedingen om netcongestie te verminderen waar wij niets van terugzien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pl9mODV9s80-1aPpdz8RaPadw1k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jXrfLMt6tUipLb3R8dvNMgSN.jpg?f=fotoalbum_large

- mijn inzicht in dagelijks eigen stroomverbruik is totaal weg na overstap naar ZP!!! Dat lees ik vaker terug! Voorheen kon ik precies bijhouden wat ik verbruikte, realtime, en dat kwam overeen met wat er aan apparaten aanstond. Nu is het een niet transparante brij en kun je alleen op je maandfactuur achteraf eigen verbruik berekenen. Eigen verbruik in de app laten zien is voor ZP super easy als je ziet wat ze technisch kunnen. Ik heb zo mijn vermoedens waarom ze dan toch consumenten in het donker laten….(heb ze daar ooit over gebeld maar vaag antwoord, “ja daar denken we overna, komt misschien maar kan niks garanderen”)

Benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.

[ Voor 16% gewijzigd door Yves2 op 16-12-2024 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Yves2 schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:21:
Mijn grote issues na 6 maanden 20kwh powerplay/ overstap naar dynamisch van ZP:

- vaak enorm opladen/ontladen met nagenoeg zero powerplay rendement (mijn eigen gebruik bv 15kwh maar dan 65 kwh opladen en 50 kwh ontladen). Dit doet ZP niet voor niks!!! Reken maar dat zij hier dik aan verdienen. Ik vermoed door vergoedingen om netcongestie te verminderen waar wij niets van terugzien.

- mijn inzicht in dagelijks eigen stroomverbruik is totaal weg na overstap naar ZP!!! Daar hoor ik niemand over?? Voorheen kon ik precies bijhouden wat ik verbruikte, realtime, en dat kwam overeen met wat er aan apparaten aanstond. Nu is het een niet transparante brij en kun je alleen op je maandfactuur achteraf eigen verbruik berekenen. Eigen verbruik in de app laten zien is voor ZP super easy als je ziet wat ze technisch kunnen. Ik heb zo mijn vermoedens waarom ze dan toch consumenten in het donker laten….(heb ze daar ooit over gebeld maar vaag antwoord, “ja daar denken we overna, komt misschien maar kan niks garanderen”)

Benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken.
helemaal met je eens, de antwoorden van ZP op gestelde vragen zijn zeer ondoorzichtig.
De juiste manier om inzicht te krijgen is de maanden van dit jaar te vergelijken met die van vorig jaar. als er in je huishouden niet veel is veranderd, dan mag je er van uitgaan de stroom verbruik van het huishouden gelijk is aan dat van vorig jaar.
Maar uiteindelijk wil je weten wat je verdiend hebt met je Nexus,
Dan kun je dat allemaal willen weten met een aantal cijfers achter de komma.
Maar de stroom kosten van vorig jaar vergelijken met de kosten/opbrengsten van dit jaar. moet toch ook enig inzicht en richting geven van hoe het er voor staat.
Met een door ZP voorgespiegeld rendement van € 1800,- per jaar, moet de energierekening van dit jaar gemiddeld € 150,- per jaar voordeliger uitvallen.
Natuurlijk zijn er veel meer variabelen die hier meetellen maar in grote lijnen moet dit toch kloppen,
Jammer genoeg gaat dit voor veel mensen hier niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Peterhardenberg schreef op maandag 16 december 2024 @ 10:34:
[...]
De juiste manier om inzicht te krijgen is de maanden van dit jaar te vergelijken met die van vorig jaar. als er in je huishouden niet veel is veranderd, dan mag je er van uitgaan de stroom verbruik van het huishouden gelijk is aan dat van vorig jaar.
Niet veel veranderd betekent dus ook vorig jaar een dynamisch contract want ik schrok me de pleuris toen ik overstapte naar een dynamisch contract bij Tibber.

En ik had indertijd nog niet eens zonnepanelen, daar kan met salderen nog een groter verschil in zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oculus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-09 21:41
Tip. Vanavond in Radar een item over thuisbatterijen.
De reclame over deze uitzending doet vermoeden dat de Nexus hier ook zal worden besproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Oculus schreef op maandag 16 december 2024 @ 13:00:
Tip. Vanavond in Radar een item over thuisbatterijen.
De reclame over deze uitzending doet vermoeden dat de Nexus hier ook zal worden besproken.
Vandaag de dag natuurlijk een hot topic en net als de zonnepanelen markt komen de cowboys om de hoek voor het snelle geld.

Ook de ACM is 'wakker'.

Voor wat betreft Radar zal het voornamelijk over Solaar gaan als ik de aankondiging zo lees, maar de zogenaamde 'gemeente' actie van ZP zal ook wel ter sprake komen.
En van de markt in thuisbatterijen wordt meteen handig gebruik gemaakt. Radar ontvangt de laatste tijd klachten over het bedrijf Solaar. Ze bellen ongevraagd mensen die zonnepanelen hebben met het aanbod voor een thuisbatterij.

Er worden gouden bergen beloofd, want je gaat met de batterij handelen op de onbalansmarkt. Je krijgt er ook een lening bij, zodat de batterij gefinancierd kan worden. De prijzen van de batterijen bij Solaar gaan nogal over de kop en liggen tussen de 12.000 en 26.000 euro. Reden voor het Warmtefonds om voor deze partij te waarschuwen: een accu kost volgens hen maximaal 8.500 euro. Fons gaat in gesprek met Solaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hier een iets uitgebreider artikel voor de geïnteresseerden. https://radar.avrotros.nl...t-een-thuisbatterij-61175

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oculus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-09 21:41
Ik merk dat er hier veel gebruikers vragen stellen, die soms ook (in)direct aan ZP zijn gericht, in de veronderstelling dat zij meelezen. Voor zover ik weet, is hierop nog niet gereageerd.
Denken jullie dat het haalbaar is om een persoonlijke afspraak met hen te plannen, zodat we namens de Tweakers-community enkele vragen kunnen voorleggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-09 17:35

Het lijkt er op dat je niet goed weet hoe de onbalans markt werkt. Je weet de prijzen namelijk pas achteraf en daarom heb je een algoritme nodig om een voorspelling te doen. Hierdoor kan het lijken alsof er vaak nutteloos iets gedaan wordt maar dat komt door het algoritme en niet de prijzen zelf. De 5 min vertraging van Tennet helpt dn ook niet voor de nauwkeurigheid van het model.

Je kan natuurlijk stellen dat ZP hun algoritme minder “scherp” moet instellen, dat is een valide argument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hasseroderman
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:17
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TtxkqPU7PbuNgOWM08aUJposwgw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Esue6j4WEmq1r39XunQhqtlr.jpg?f=fotoalbum_large

Zie ik nu voor het eerst dat er minder dan 10kW ontladen wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
hasseroderman schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:15:
[Afbeelding]

Zie ik nu voor het eerst dat er minder dan 10kW ontladen wordt?
Dat klopt inderdaad. Zie hier de data van de meter die ik voor de Nexus heb geïnstalleerd. Rond de middag ook al -2,5kW. Dus dat is mooi om te zien :) Nu de ramp rate nog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5Bl1UBSnQdOnMxA2GHmufOk0d64=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dEn3ltVVJUVeZvhkHtnaNdH3.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EvtK
Even testen of dit een interessante aanpak zou kunnen zijn:

- op zelfconsumptiemodus totdat:
- ik een notificatie ontvang dat er iets aan de hand is waarmee ik geld kan verdien op de onbalansmarkt
- pas dan switch ik naar powerplay

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MnPfnEJVWZqwO5LsexZM2iiqB9Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ITMndjWXOuUWwwtbVIra5Dao.jpg?f=fotoalbum_large

nadelen:
- je hebt kans dat je het eerste gedeelte van een piek mist
- je hebt kans dat je voor nop naar powerplay switch voor 4 uur lang

voordelen:
- op een dag dat er niets spannends gebeurd, staat je batterij niet toch de hele tijd te springen, waarbij je zomaar een 5 kwh kan uitsparen
- idem dito voor de onnodige cycles

Voorbeeld: gisteren 1,13 verdiend met PP, maar daar staat 8 euro aan stroomverbruik tegenover. Ik denk dat ik deze dag liever op zelfconsumptie had gestaan.

Op dit moment wordt het rendement behaald met de incidentele klappertjes van een euro of 10-20 per dag. De dagen met 1 a 2 euro kosten me in realiteit juist geld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6PKv8Xz8ZyfEFVOnB6KmPpN9cW4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yAygT6hZge03Gp4AHoPekDJM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door EvtK op 16-12-2024 16:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hasseroderman
TKroon schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:37:
[...]

Dat klopt inderdaad. Zie hier de data van de meter die ik voor de Nexus heb geïnstalleerd. Rond de middag ook al -2,5kW. Dus dat is mooi om te zien :) Nu de ramp rate nog.

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-ob2gtIsoJv3PItlpuN_thvRjB8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OpyhSmAca2o6VkPriUmIRlEl.jpg?f=fotoalbum_large

Zie toch al verbetering hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
Ha ik wilde net exact dezelfde grafiek delen. Ik zie een identieke grafiek bij mij. Hopelijk is dit de reden dat het afgelopen 2 dagen zo bizar aan het pingpongen is geweest en is dat nu ook verleden tijd.

Ps: het lijkt er dus wel degelijk op dat ZP dingen wijzigt aan de achterkant. Dat is goed nieuws me dunkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
elbizarre schreef op maandag 16 december 2024 @ 17:53:
[...]

Ha ik wilde net exact dezelfde grafiek delen. Ik zie een identieke grafiek bij mij. Hopelijk is dit de reden dat het afgelopen 2 dagen zo bizar aan het pingpongen is geweest en is dat nu ook verleden tijd.

Ps: het lijkt er dus wel degelijk op dat ZP dingen wijzigt aan de achterkant. Dat is goed nieuws me dunkt
Uiteindelijk zal de PP vergoeding (per kWh) beter moeten worden dan wat het op dit moment is.
Als je kijkt wat er rond gepompt word door ZP, dan vraag ik me af of de afschrijving per kWh van de nexus wel word gehaald. met de PP vergoeding. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Peterhardenberg schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:01:
[...]

Uiteindelijk zal de PP vergoeding (per kWh) beter moeten worden dan wat het op dit moment is.
Als je kijkt wat er rond gepompt word door ZP, dan vraag ik me af of de afschrijving per kWh van de nexus wel word gehaald. met de PP vergoeding. :(
Hier nu 233 cycli met een PP vergoeding van €804,96.

Garantietermijn 6000 cycli is €20.728,58

Mij hoor je niet klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Peterhardenberg schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:01:
[...]

Ze zeiden wel dat we pas in februari een goed rendement hoeven te verwachten. Het rendement van november was al een uitschieter. Ik denk niet dat de Nexus bedoeld is om veel te doen tijdens grijze saaie winters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:51:
[...]

Ze zeiden wel dat we pas in februari een goed rendement hoeven te verwachten. Het rendement van november was al een uitschieter. Ik denk niet dat de Nexus bedoeld is om veel te doen tijdens grijze saaie winters.
Dan zou je juist verwachten dat de Nexus ook weinig doet. Ben benieuwd naar de komende dagen met de lagere vermogens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvtK
TKroon schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:23:
[...]

Dan zou je juist verwachten dat de Nexus ook weinig doet. Ben benieuwd naar de komende dagen met de lagere vermogens.
En is dat dan ook niet juist de reden om hem lekker op de zelfconsumptie te zetten voor 3 maanden lang >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
NightHawk4 schreef op maandag 16 december 2024 @ 18:48:
[...]

Hier nu 233 cycli met een PP vergoeding van €804,96.

Garantietermijn 6000 cycli is €20.728,58

Mij hoor je niet klagen.
Dat zijn keurige getallen natuurlijk. meer dan € 0,17 per kWh
Nu maar hopen dat het zo blijft.
Hoe zijn deze cijfers voor de maand december als ik vragen mag?

[ Voor 8% gewijzigd door Peterhardenberg op 16-12-2024 20:18 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hasseroderman
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJpLZPnxbjcFipqmqtJ8C8rkQmw=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ohUADv8ls8O4X95mcR2zn8Qy.png?f=fotoalbum_large

Hmm. dit ziet er positief uit. Batterij ontlaadt op het moment dat er behoefte is en de prijs stijgt, en stopt netjes wanneer de behoefte weg is en de prijs 'normaal' is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Peterhardenberg schreef op maandag 16 december 2024 @ 20:17:
[...]

Dat zijn keurige getallen natuurlijk. meer dan € 0,17 per kWh
Nu maar hopen dat het zo blijft.
Hoe zijn deze cijfers voor de maand december als ik vragen mag?
Slecht natuurlijk, een waardeloze maand zonder zon en weinig wind.
Daarom is een langere periode (en zelfs het afgelopen halfjaar vind ik erg kort) veel beter om naar je prijs per cycli te kijken. Ik kan ind e app ook geen cycli per maand zien trouwens, alleen lifetime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
hasseroderman schreef op maandag 16 december 2024 @ 20:52:
[Afbeelding]

Hmm. dit ziet er positief uit. Batterij ontlaadt op het moment dat er behoefte is en de prijs stijgt, en stopt netjes wanneer de behoefte weg is en de prijs 'normaal' is.
Waar haal je deze tabellen vandaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroengroen
EvtK schreef op maandag 16 december 2024 @ 19:45:
[...]

En is dat dan ook niet juist de reden om hem lekker op de zelfconsumptie te zetten voor 3 maanden lang >:)
Aangezien hij in de zelfconsumptie modus alleen overgebleven zonnestroom laadt, ben je heel snel klaar…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hasseroderman
Bongoarnhem schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:26:
[...]

Waar haal je deze tabellen vandaan?
Dit is een dashboard in Home Assistant. De data komt uit de HA Zonneplan integratie en een API, hier ergens in dit topic geplaatst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ahum.....
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 08-09 23:17
EvtK schreef op maandag 16 december 2024 @ 16:46:
Even testen of dit een interessante aanpak zou kunnen zijn:

- op zelfconsumptiemodus totdat:
- ik een notificatie ontvang dat er iets aan de hand is waarmee ik geld kan verdien op de onbalansmarkt
- pas dan switch ik naar powerplay

[Afbeelding]

nadelen:
- je hebt kans dat je het eerste gedeelte van een piek mist
- je hebt kans dat je voor nop naar powerplay switch voor 4 uur lang

voordelen:
- op een dag dat er niets spannends gebeurd, staat je batterij niet toch de hele tijd te springen, waarbij je zomaar een 5 kwh kan uitsparen
- idem dito voor de onnodige cycles

Voorbeeld: gisteren 1,13 verdiend met PP, maar daar staat 8 euro aan stroomverbruik tegenover. Ik denk dat ik deze dag liever op zelfconsumptie had gestaan.

Op dit moment wordt het rendement behaald met de incidentele klappertjes van een euro of 10-20 per dag. De dagen met 1 a 2 euro kosten me in realiteit juist geld.

[Afbeelding]
@EvtK, ik heb de Onbalans Alert al maanden op dezelfde wijze ingevuld als op jouw bijgevoegde schermafdruk, krijg jij ze wel?
Ik heb nog nooit een Onbalans Alert gehad, ik zal wel iets niet goed ingesteld hebben, maar kan er niet achter komen wat.
Is er iemand die de juiste methodiek kan aangeven?

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hun
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08:02

Hun

Waar ik toch mee zit en niemand mij tot nu toe een goed antwoord op heeft kunnen geven is hoe worden de laadverliezen verrekend? Is dat voor je eigen rekening tegen epex prijzen of tegen onbalans prijzen? Kan iemand me daar duidelijkheid over geven?

De :" Hier nu 233 cycli met een PP vergoeding van €804,96, Garantietermijn 6000 cycli is €20.728,58".. is leuk, maar als je daar 13% laadverliezen tegen een hele hoge prijs (epex of onbalans) vanaf moet halen dan blijft er een heel stuk minder over.

Ik had met de kennis van nu geen thuisbatterij bij zonneplan gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-09 21:44
Ahum..... schreef op maandag 16 december 2024 @ 23:25:
[...]

@EvtK, ik heb de Onbalans Alert al maanden op dezelfde wijze ingevuld als op jouw bijgevoegde schermafdruk, krijg jij ze wel?
Ik heb nog nooit een Onbalans Alert gehad, ik zal wel iets niet goed ingesteld hebben, maar kan er niet achter komen wat.
Hier ook ingevuld, nooit wat gehad

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Hun schreef op maandag 16 december 2024 @ 23:31:
Waar ik toch mee zit en niemand mij tot nu toe een goed antwoord op heeft kunnen geven is hoe worden de laadverliezen verrekend? Is dat voor je eigen rekening tegen epex prijzen of tegen onbalans prijzen? Kan iemand me daar duidelijkheid over geven?

De :" Hier nu 233 cycli met een PP vergoeding van €804,96, Garantietermijn 6000 cycli is €20.728,58".. is leuk, maar als je daar 13% laadverliezen tegen een hele hoge prijs (epex of onbalans) vanaf moet halen dan blijft er een heel stuk minder over.

Ik had met de kennis van nu geen thuisbatterij bij zonneplan gekocht.
Dat heb ik onlangs nog uiteengezet. De eigen rekening is tegen epex prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:09
TKroon schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 01:19:
[...]

Dat heb ik onlangs nog uiteengezet. De eigen rekening is tegen epex prijzen.
Ik mis volledig de berekening van de tegenboeking in jouw overzicht.
Hoe kun jij zo makkelijk concluderen dat het verlies voor eigen rekening is?

Je zou alle kWh'en die door de Nexus heen gaan moeten meten per uur met de bijbehorende EPEX prijzen en die totaal som moeten bekijken. Dat zie ik niet terug?

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Penarie
  • Registratie: December 2024
  • Laatst online: 28-02 18:07
Goedemorgen,

Gisteren is de batterij geinstalleerd.
Vannacht ging de batterij om de haverklap (9x) laden en ontladen. Het lijntje van de grafiek heeft niet op de nullijn gelegen, maar schiet van +10 naar -10.
Is dat omdat het de eerste dag is of hebben jullie hetzelfde beeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buns
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20-07 12:12
Penarie schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 06:58:
Goedemorgen,

Gisteren is de batterij geinstalleerd.
Vannacht ging de batterij om de haverklap (9x) laden en ontladen. Het lijntje van de grafiek heeft niet op de nullijn gelegen, maar schiet van +10 naar -10.
Is dat omdat het de eerste dag is of hebben jullie hetzelfde beeld?
Hier hetzelfde beeld.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W7h0O6J5zPf4gw3tKQHpu-1b5pA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/92uOVyTXaaD9HMS7NP6RnowD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Lijkt wel een negatieve spiraal beinvloed door de 5 minuten vertraging..
Lijkt nergens op iig..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x1BN4H9pCMYcUAxNXkd9UUy3R4g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lOXcLqENmuhoZFeMm1qsB5DQ.png?f=fotoalbum_large

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
Hier ook, idioot is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Robindd schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 05:11:
[...]

Je zou alle kWh'en die door de Nexus heen gaan moeten meten per uur met de bijbehorende EPEX prijzen en die totaal som moeten bekijken. Dat zie ik niet terug?
Omdat alles op de onbalans markt in de powerplay vergoeding zit. Zowel negatief als positief. De tegenboeking op de factuur is juist de EPEX-correctie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
TKroon schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 08:03:
[...]

Omdat alles op de onbalans markt in de powerplay vergoeding zit. Zowel negatief als positief. De tegenboeking op de factuur is juist de EPEX-correctie.
Dat begrijp ik uiteraard wel.
Maar je houdt geen rekening met verschillende prijzen van de laad verliezen.
Je verliest in jouw voorbeeld zo'n 120kWh. Maar het kan zijn dat je goedkoper geladen hebt volgens EPEX, en duurder ontladen, waardoor de kleine correctie die je krijgt alsnog die 120kWh dekt.
Maar nogmaals, als je dat niet gedurende een maand bij houdt tegen EPEX prijzen weet je het niet.

Ik zal binnenkort eens zien of ik daar wat voor kan maken in NodeRed, dat ik de kWh'en van de Nexus (volgens de homewizard die er tussen zit) kan vermenigvuldigen tegen de EPEX prijzen en optellen gedurende de maand. Dat is toch de enige mogelijkheid om te zien wat je daadwerkelijk verliest en zelf zou moeten betalen in euros.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:01
Robindd schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 05:11:
[...]

Ik had een poging gedaan maar mensen vallen moeilijk van hun geloof af.

Pejdref in "Het Zonneplan Nexus Thuisbatterij topic - deel 2"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Robindd schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 08:22:
[...]

Dat begrijp ik uiteraard wel.
Maar je houdt geen rekening met verschillende prijzen van de laad verliezen.
Je verliest in jouw voorbeeld zo'n 120kWh. Maar het kan zijn dat je goedkoper geladen hebt volgens EPEX, en duurder ontladen, waardoor de kleine correctie die je krijgt alsnog die 120kWh dekt.
Maar nogmaals, als je dat niet gedurende een maand bij houdt tegen EPEX prijzen weet je het niet.

Ik zal binnenkort eens zien of ik daar wat voor kan maken in NodeRed, dat ik de kWh'en van de Nexus (volgens de homewizard die er tussen zit) kan vermenigvuldigen tegen de EPEX prijzen en optellen gedurende de maand. Dat is toch de enige mogelijkheid om te zien wat je daadwerkelijk verliest en zelf zou moeten betalen in euros.
Ik heb zojuist ook een power summarizer aangemaakt. Als het niet zou kloppen weten we het in februari ;) maar op dit moment lijkt het gewoon te kloppen in orde van grootte en gemiddelde stroomprijs.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rvzoggie
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 13-09 20:07
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y1S2_Jrd0KEYnqtCwtFEpys8gU4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4KkK0KI2HEHcetFRSd6axHUv.png?f=user_large

Dit is de reactie van Zonneplan op de uitzending van Radar waar ze weergeven dat er op de markt van Thuisbatterijen ook veel cowboys mee doen. Vind de reactie van zonneplan best wel goed eigenlijk. Heb het idee dat zij tot nu toe samen met Tibber vooroplopen als het gaat om aanbieder. En Zonneplan loopt dan net wat meer voorop als het gaat om de strijd tegen netcongestie met de pilot van Liander.

Er staat ook dat ze volgend jaar met veel updates komen om markten te gaan combineren. Ben benieuwd!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Pejdref schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 08:23:
[...]

Ik had een poging gedaan maar mensen vallen moeilijk van hun geloof af.

Pejdref in "Het Zonneplan Nexus Thuisbatterij topic - deel 2"
Lekker bericht op die manier, @bokkow heeft in de TS een heel stuk uit de doeken gedaan. Pak die dan mee met eventuele correcties daarin dan kan het in de TS aangepast worden.

Voor het idee zal ik hem dan maar quoten want blijkbaar wordt de TS niet vaak genoeg gelezen... O-)
Op de factuur staat "Powerplay tegenboeking", wat is dat en hoe komt het tot stand?
Het antwoord van Zonneplan:

"We doen een Powerplay tegenboeking stroomverbruik over alle geladen en ontladen kWh's die in en uit je batterij gaan. Al deze kWh's gaan namelijk ook via je slimme meter, en daardoor worden ze ook afgerekend op de day ahead markt (net zoals al je andere verbruik binnen je huis). De batterij wordt niet ingezet op deze day ahead markt, we boeken dus al deze kWh's tegen.

Effectief betekent dit het volgende;
- Je laadt 1kWh op voor €0,20 en dit gaat direct en automatisch bovenop je stroomverbruik. Wij geven je die €0,20 terug. Puur een administratieve handeling.
- Je ontlaadt 0.9kWh voor €0,30 en dit gaat ook direct en automatisch boven op teruglevering stroom, (onterecht) winst voor jou dus. Wij krijgen deze €0,30 terug van jou. Ook weer puur een administratieve handeling.
Je hebt na deze administratieve handelingen dus gezorgd dat je batterij weggehaald is van je stroomverbruik.
Laat het dus duidelijk zijn, dit zijn geen kosten of winsten die we van je afpakken. Je kosten gaan óf eerst omhoog en worden met hetzelfde bedrag verlaagd, óf gaan eerst omlaag en worden met hetzelfde bedrag verhoogd.

Deze stroom die door de batterij gaat gaan we vervolgens tegen Powerplay prijzen afrekenen.
- Je laadt 1kWh op voor €0,05, dit zijn dus 5 cent aan kosten in je Powerplay vergoeding batterij.
- Je ontlaadt 0.9kWh voor €0,50, dit zijn dus 50 cent aan opbrengsten in je Powerplay vergoeding batterij.
In totaal heb je dus nu 45 cent verdiend! Netto winst, dit zie je terug in je app en op je factuur.

Je ziet dus ook dat door conversie verlies en standby dat het ontladen minder volume is dan het opladen. Dit wordt zowel in de tegenboeking als de powerplay vergoeding gebruikt. De volumes van de tegenboeking zijn altijd precies hetzelfde als wat we in Powerplay verrekenen, de batterij volumes!
We weten dat het een ingewikkeld systeem is, maar wel het meest eerlijke systeem. Je stroom verbruik van je huis gaat op de prijzen zoals je ziet in de app, je batterij gaat tegen Powerplay prijzen.

Hopelijk geeft dit je een duidelijker beeld van hoe de Powerplay tegenboeking werkt. Mocht je nog vragen hebben, laat het gerust weten."

Belangrijk om hierbij dus te beseffen is dat de kWh's die door je batterij gaan niet meetellen en geen effect hebben op je energierekening! Dat is in positieve zin; dus bij meer verbruik vanwege de Nexus telt dit niet mee voor de dynamische energie rekening. Maar ook in negatieve zin; het verplaatsen van goedkope energie in de middag naar terugleveren door de batterij in de avond levert niet nog extra op want precies dit wordt ook verrekend met die tegenboeking. Met eigen berekeningen aan de hand van kwartierdata uit mijn diverse kWh meters kom ik tot op een afwijking van 1,- per maand aan de tegenboeking, ik kan met enige zekerhied zeggen dat de Nexus in principe geen effect heeft op de dynamische energierekening ten opzichte van wanneer je geen Nexus zou hebben en dat komt door die tegenboeking. Voor de volledigheid, die tegenboeking kost dus geen geld, het is puur een administratieve handeling die verrekent wat je onterecht te veel/te weinig hebt gehad op EPEX basis doordat de kWh door de Nexus ook langs de meter komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvtK
[...]

Ja goed punt, nog geen alerts gehad. Was mij ook al opgevallen. Zal eens contact opnemen met de app ontwikkelaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kikkasz
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11-09 12:43
https://onbalansmarkt.com/live?date=2024-12-17

Ik zie dat de enige Frank energie regelmatig bovenaan staat. Ben benieuwd waarom dat is. Toch een slimmere 'AI'?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hun
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08:02

Hun

NightHawk4 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:43:
[...]

Lekker bericht op die manier, @bokkow heeft in de TS een heel stuk uit de doeken gedaan. Pak die dan mee met eventuele correcties daarin dan kan het in de TS aangepast worden.

Voor het idee zal ik hem dan maar quoten want blijkbaar wordt de TS niet vaak genoeg gelezen... O-)

[...]
Bedankt NightHawk4, voor het eerst dat ik het zo helder uitgelegd krijg. Als dit zo klopt, en dat lijkt me aannemelijk, dan heb ik geen problemen. Dan ben ik voorbarig geweest met mijn eerdere uitspraak. Ik ben nog wel erg nieuwschierig wat er bij TKroon er uit komt in februari

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvtK
Kikkasz schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:14:
https://onbalansmarkt.com/live?date=2024-12-17

Ik zie dat de enige Frank energie regelmatig bovenaan staat. Ben benieuwd waarom dat is. Toch een slimmere 'AI'?
Mij valt op het enorme verschil in laden/ontladen van de Frank batterij t.o.v. de Zonneplan batterijen die in de top 10 staan. Slechts 5kw ontladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 11:16
EvtK schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:23:
[...]

Mij valt op het enorme verschil in laden/ontladen van de Frank batterij t.o.v. de Zonneplan batterijen die in de top 10 staan. Slechts 5kw ontladen.
Of ik maak een denkfout, of er gaat iets niet goed met de interface vanuit die accu... Volgens mij is dat een 24kWh accu, hoe kun je dan vandaag 38kWh opladen en 5kWh ontladen ?!?!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-09 11:09
De afgelopen tijd was het omgekeerd qua laadacties, klopte van geen kant leek het.
100kWh laden / 41kWh ontladen, 16kWh laden en 49kWh ontladen.

@Maurice v/d Zwaan je was me voor :D

[ Voor 12% gewijzigd door SidewalkSuper op 17-12-2024 10:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guidoweb55
Rvzoggie schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 08:38:
[Afbeelding]

Dit is de reactie van Zonneplan op de uitzending van Radar waar ze weergeven dat er op de markt van Thuisbatterijen ook veel cowboys mee doen. Vind de reactie van zonneplan best wel goed eigenlijk. Heb het idee dat zij tot nu toe samen met Tibber vooroplopen als het gaat om aanbieder. En Zonneplan loopt dan net wat meer voorop als het gaat om de strijd tegen netcongestie met de pilot van Liander.

Er staat ook dat ze volgend jaar met veel updates komen om markten te gaan combineren. Ben benieuwd!
Dit zou een mooie inhoudelijke reactie kunnen zijn. Ik lees er echter wat anders in. Zonneplan adverteert juist met het rendement wat te behalen is. Hier wordt echter al voorgesorteerd op een andere strategie, de transitie van de energiemarkt… dat is al een want andere toon dan de reclame strategie van de afgelopen maanden.

Daarin hebben ze echter ook meerdere keren verkondigd dat de batterij op meerdere markten actief was. Dat was en is niet zo en in dit schrijven stellen ze dat nog een halfjaar uit.

Vervolgens werd met veel bombarie iets geroepen over een verdienmodel op de lokale netcongestie.
Geheel in lijn met de marketing strategie werd daar een trendy woord voor bedacht “gridguard” wat eigenlijk een duur woord is voor een tijdsblok waarin de accu niet handelt.
Ik geloof best dat dit helpt de lokale netcongestie te bestrijden, maar als dit de uitkomst is van de pilot met liander dan had ik dit vooraf redelijk kunnen voorspellen.
Ik had echt verwacht dat het introduceren van gridguard meer weerstand zou opleveren, het is een duur woord voor een cheapass oplossing.

Ik ben geen tegenstander van Zonneplan en ben nog steeds blij met mijn Nexus.
Wat mij wel ergert bij Zonneplan is dat dingen die niet lekker lopen verzwegen worden, de transparantie erg ontbreekt en successen uitbundig gevierd worden.
Ze zijn er een ster in een drol op te poetsen en dit als een sieraad te verkopen met de argumentatie “het glimt toch?”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-09 11:09
Liander geeft zelf via meerdere kanalen aan dat ze de uitkomst heel nuttig en waardevol vinden en ermee doorgaan samen met Zonneplan. En dan had jij het al "kunnen voorspellen". Denk dat Liander het zelf dan ook wel had kunnen voorspellen toch en dat die pilot dan niet nodig is of zelfs uitgebreid/voortgezet moet worden.

Ik snap jouw irritatie over bepaalde dingen wel, maar hoe je het nu verwoord klinkt je echt als een hele suffe zure oude taart die maar van alles aanhaalt wat er niet mee te maken heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Guidoweb55
Dat liander de uitkomsten “waardevol” vind snap ik wel.
Het was Liander die als eerste netbeheerder waarschuwde voor de gevolgen van batterijen irt lokale netcongestie
Als Zonneplan dan aangeeft op de momenten dat deze netcongestie optreedt dan kan ik mij voorstellen dat Liander tevreden is.

Ik als consument zou de uitkomst mooier vinden als Liander de mogelijkheid krijgt op lokaal niveau enkele batterijen aan te sturen om zo lokaal netcongestie tegen te gaan en daar een vergoeding tegenover te zetten.
Dat is een meer vooruitstrevende oplossing dan de batterijen gewoon uit te zetten.

Zonneplan brengt dit als een state of the art oplossing met de naam “gridguard”
Terwijl gewoon het eerlijke antwoord is “we zetten de batterijen uit op de piekuren want het net kan dat niet aan”

Dat ik deze uitkomst kon voorspellen is meer het feit dat Liander zegt tijdens piekuren “last” van de acties van batterijen heeft (begrijp ik) en Zonneplan besluit ze dan maar uit te zetten tijdens die uren. Probleem opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Guidoweb55 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:38:
Dat liander de uitkomsten “waardevol” vind snap ik wel.
Het was Liander die als eerste netbeheerder waarschuwde voor de gevolgen van batterijen irt lokale netcongestie
Als Zonneplan dan aangeeft op de momenten dat deze netcongestie optreedt dan kan ik mij voorstellen dat Liander tevreden is.

Ik als consument zou de uitkomst mooier vinden als Liander de mogelijkheid krijgt op lokaal niveau enkele batterijen aan te sturen om zo lokaal netcongestie tegen te gaan en daar een vergoeding tegenover te zetten.
Dat is een meer vooruitstrevende oplossing dan de batterijen gewoon uit te zetten.

Zonneplan brengt dit als een state of the art oplossing met de naam “gridguard”
Terwijl gewoon het eerlijke antwoord is “we zetten de batterijen uit op de piekuren want het net kan dat niet aan”

Dat ik deze uitkomst kon voorspellen is meer het feit dat Liander zegt tijdens piekuren “last” van de acties van batterijen heeft (begrijp ik) en Zonneplan besluit ze dan maar uit te zetten tijdens die uren. Probleem opgelost.
Volgens mij heb je de uitkomst van de proef met Liander niet helemaal goed gelezen.

Sectorbrede afspraken
Mede naar aanleiding van de proef in Arnhem is een sectorbrede werkgroep gestart die zich richt op het maken van afspraken over netbewuste aansturing van thuisbatterijen. Deze werkgroep bestaat uit vertegenwoordigers van het ministerie van Klimaat en Groene Groei, netbeheerders en marktpartijen.

Minister Hermans stelde eerder deze maand al afspraken te willen maken over de inzet van thuisbatterijen voor onbalanshandel, waarvoor de werkgroep benut kan worden.

Gridguard is geintroduceerd naar aanleiding van de klachten van Tennet als ik het goed begrepen heb. EN om iets toe te passen wat je 'we zetten het uit als het niet handig is''noemt lijkt mij de meest waardeloze marketing campagne ever. Natuurlijk wordt daar een mooie naam voor verzonnen net als PowerPlay.
Tibber gebruikt termen als Grid Rewards en "klaar om een Grid Hero te worden?". Dat klinkt in mijn optiek toch leuker dan Frank Slim handelen. Maar goed ik ben dan misschien gevoelig voor dat soort termen en ook realistisch genoeg om te kijken wat er achter de term zelf zit.

Misschien proberen iets objectiever te kijken en sommige zaken wat te relativeren.

De energiemarkt is ook voor netbeheerders flink in beweging en die zullen minder snel in actie komen dan ZP, FE of Tibber. Duurt gewoon allemaal wat langer bij dat soort bedrijven.

[ Voor 18% gewijzigd door NightHawk4 op 17-12-2024 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvtK
[...]

Reactie van Topwind Systems:
Dank voor het bericht. Het probleem is inderdaad bekend en men is hier bezig om hiervoor een oplossing te vinden.
Hopelijk wordt het op korte termijn opgelost.
Weet iemand van een gelijkwaardige app met functionaliteit die het wel doet?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11:28
Is er iemand al begonnen met een meer handmatige aanpak?

Gemiddeld zit de batterij over de nacht wel volgeladen; 7:00 omzetten naar zelfconsumptie. Vanaf 11:00 notificaties van onbalans in de gaten houden boven 1000,-/MWh en onder -1000,-/MWh en anders pas weer tegen 0:00 omzetten naar Powerplay.

Ik denk er steeds meer over. En als Zonneplan hier meeleest; pas verdomme eens het algoritme aan met minimale percentages in delta uitslag per dag. Dat debiele pingpongen in activiteit van de laatst weken is echt waardeloos.

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EvtK
bokkow schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:06:

Gemiddeld zit de batterij over de nacht wel volgeladen; 7:00 omzetten naar zelfconsumptie. Vanaf 11:00 notificaties van onbalans in de gaten houden boven 1000,-/MWh en onder -1000,-/MWh en anders pas weer tegen 0:00 omzetten naar Powerplay.

Ik denk er steeds meer over. En als Zonneplan hier meeleest; pas verdomme eens het algoritme aan met minimale percentages in delta uitslag per dag. Dat debiele pingpongen in activiteit van de laatst weken is echt waardeloos.
Yep mee gestart, vandaag ook op zelfconsumptie. Alleen laten die notificaties over onbalans het dus afweten (zie boven) wat het tricky maakt. Moet je wel heel vaak zelf de app open trekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ofeMbD0QbLc7AFxuvlyJnA4tG4I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JIChNtBdSxzJaLYmK4B47BSy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a5EM9D5aYp1jeEgdVqY5l7Yi1dA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SoNpsHe10K1blzO3pwSp3L9V.png?f=fotoalbum_large

Dat scheelt toch heel wat KWh over de lijn, en dan de te bedenken dat ik de stroom zelf heb gebruikt.

[ Voor 31% gewijzigd door EvtK op 17-12-2024 13:13 . Reden: plaatjes toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Ik ben vanochtend ook geswitcht naar zelfconsumptie.

Ik mis in Home Assistant nog een functie om automatisch te switchen van en naar Powerplay en Zelfconsumptie.

's ochtends automatisch naar Zelfconsumptie en zodra het kan bij hoge onbalans prijzen weer terug. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

bokkow schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:06:

Inderdaad dat gepingpong wordt ik wagenziek van :r

Net ook maar weer geswitcht, het lijkt mij ook niet de bedoeling dat we dat elke dag gaan doen.

Tijd dat ZP dit oppakt en beter gaat communiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rvzoggie schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 08:38:
[Afbeelding]

"De financiële vediensten van onze thuisbatterij zijn een middel niet het doel......" verder op "Op deze manier wordt het verdienmodel zo robuust mogelijk gemaakt" was het nu wel of geen doel. Ik denk dat 90% van de klanten hem niet gekocht heeft met het idee dat geld verdienen niet het doel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
EvtK schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 13:10:
[...]

Yep mee gestart, vandaag ook op zelfconsumptie. Alleen laten die notificaties over onbalans het dus afweten (zie boven) wat het tricky maakt. Moet je wel heel vaak zelf de app open trekken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dat scheelt toch heel wat KWh over de lijn, en dan de te bedenken dat ik de stroom zelf heb gebruikt.
Is er geen HA integratie beschikbaar? Of te maken om je wel meldingen te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Devke schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:22:
[...]

Is er geen HA integratie beschikbaar? Of te maken om je wel meldingen te sturen?
Notificaties sturen is standaard Home Assistant functionaliteit. Je kan bij automatiseringen de onbalans prijs als trigger aanmaken, en dan een notificatie actie instellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Guidoweb55 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 11:20:
[...]

Ik ben geen tegenstander van Zonneplan en ben nog steeds blij met mijn Nexus.
Wat mij wel ergert bij Zonneplan is dat dingen die niet lekker lopen verzwegen worden, de transparantie erg ontbreekt en successen uitbundig gevierd worden.
Ze zijn er een ster in een drol op te poetsen en dit als een sieraad te verkopen met de argumentatie “het glimt toch?”
Ben het niet altijd met je posts eens maar dit is wel een voltreffer. Dit gedrag doet mij heel erg denken aan bunq en hoe Ali Niknam zijn bank runt. Alles is halleluja en er worden nooit verkeerde of negatieve beslissingen genomen. Dat ergert mij soms ook wel.

Met de batterij ben ik nog steeds zeer tevreden maar ik verwacht wel meer van de software kant en de mogelijkheid om de accu op meerdere manieren te kunnen gebruiken. Benieuwd of ze hun beloftes voor 2025 waar kunnen maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GaMbiNo schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 14:39:
[...]

Notificaties sturen is standaard Home Assistant functionaliteit. Je kan bij automatiseringen de onbalans prijs als trigger aanmaken, en dan een notificatie actie instellen.
Daarom vroeg ik het ook. Zo is de app dan wellicht te omzeilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvtK
Maar waar haal je die onbalansprijs dan vandaan? Is daar een API voor beschikbaar?
Pagina: 1 ... 30 ... 63 Laatste