Hier ook op zelfconsumptie gezet om 08:05.
Rond 12 maar eens kijken.
Rond 12 maar eens kijken.
Ook deze is helaas niet te lezen. Las wel iets van Powerpeers. Maar die was al heel lang terug. 2018 dacht ik.NightHawk4 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 07:52:
[...]
Ik heb de data niet naast elkaar gelegd maar er zou inderdaad zomaar een soortgelijke simpele formule gehanteerd worden. Heel eenvoudig en eigenlijk altijd wel marge, veel te minimaal met teveel onnodige cycles maar per saldo wel wat ZP voorgespiegeld heeft. Dan is gridguard ook vrij eenvoudig te implementeren lijkt mij.
Heel veel ruimte voor verbetering dan wel weer om daadwerkelijk een AI variant te krijgen die de 'handel' snapt en niet domweg op simpele verschillen werkt.
[...]
If it aint broke just tweak it![]()
[...]
Idem en mijn vertrouwen dat ZP dit beter op gaat pakken wordt ook met de maand minder. ZP richt zich voornamelijk op installaties en het batterijpark uitbreiden, aan de ene kant heel logisch maar dan zijn ze wel te laat als er een 'softwareboer' komt die dit wel voor elkaar krijgt.
Of we krijgen een variant op verkoop je stroom aan de buurman![]()
Genoeg mogelijkheden in de toekomst, al dan niet via ZP mijns inziens.
@Leftblank Complimenten voor de website en toevoegingen van aanbieders !
@Devke Hier een andere link misschien dat dei het doet, weet nooit hoe die archief artikels werken
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Maar zonder die AI gaat je verdienmodel toch naar de knoppen? Zonnepanelen zijn op een dag als vandaag amper genoeg voor het lampje in de koelkast.Kikkasz schreef op donderdag 12 december 2024 @ 07:21:
Toch wel grappig, al die handmatige acties van mensen die het volste vertrouwen in de "AI" van Zonneplan hebben
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Er zijn erbij die gister beter getimed hebben dan zonneplan. Leuk om te proberen en te lezen. Heb er zelf geen maar hou wel van een experimentje in de zin van kun je het zelf wellicht beter 😅hoevenpe schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:21:
[...]
Maar zonder die AI gaat je verdienmodel toch naar de knoppen? Zonnepanelen zijn op een dag als vandaag amper genoeg voor het lampje in de koelkast.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Hij is vannacht volgeladen op de onbalansmarkt. En nu gebruik je zeg de energie in de zelfconsumptie modus, en daardoor betaal je niet die enorme EPEX prijzen vandaag. En bijkomend voordeel is dat je later op de dag nog een redelijk volle accu hebt om evt terug te leveren op de onbalansmarkt terwijl de rest al leeg is. De AI was gisteren veel te enthousiast waardoor de meesten voor het einde van de ochtend al leeg waren zo’n beetje.hoevenpe schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:21:
[...]
Maar zonder die AI gaat je verdienmodel toch naar de knoppen? Zonnepanelen zijn op een dag als vandaag amper genoeg voor het lampje in de koelkast.
[ Voor 8% gewijzigd door GaMbiNo op 12-12-2024 08:32 ]
[ Voor 58% gewijzigd door Robindd op 12-12-2024 08:33 ]
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
Die is gisteren aan de lijst toegevoegd, en ws. ook geplaatst. Kans is dus groot dat die met een 80% gevulde accu exact op het juiste moment ingeschakeld werd.EvtK schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:36:
Ik ben heel benieuwd of Cst ook met de zelfconsumptie modus heeft zitten spelen gisteren.
https://onbalansmarkt.com/nexus/live?date=2024-12-11
Staat op nr 1 gisteren met 10 euro verschil t.o.v. de 2de zonneplan gebruiker.
[ Voor 3% gewijzigd door GaMbiNo op 12-12-2024 08:43 ]
Zelfde, toch maar eens proberen. Heb nog 90% batterij.GaMbiNo schreef op donderdag 12 december 2024 @ 08:14:
Ik heb de zelfconsumptie modus ook maar weer aangezet. Ergens rond het middaguur maar eens kijken wanneer ik hem teruggezet.
[ Voor 16% gewijzigd door kazuka op 12-12-2024 09:59 ]
Die van jou doet wel raar ja. Die loopt in één keer leeg lijkt het?Venzent schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:48:
Dat hoop ik dan maar, hij staat nu volledig leeg te lopen, nog maar 63% over. Wel bovenaan op onbalansmarkt ;-) (zolang dat duurt).
[ Voor 9% gewijzigd door fvanderstege op 12-12-2024 11:58 ]
Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023
Yep, hij is zojuist gestopt, maar nog maar 42% over.......GaMbiNo schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:12:
[...]
Die van jou doet wel raar ja. Die loopt in één keer leeg lijkt het?
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
Voor zover ik weet gewoon op de uurprijzen in de app, EPEX dus.Devlinx schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:34:
Als je de Nexus op zelfconsumptie modus zet, wat betaal je dan voor de energie die je verbruikt? Ik neem aan de kosten waarmee de Nexus op de onbalansmarkt is opgeladen, want daarvoor heb je al betaald. Maar tegen welke kosten krijg je hem dan weer vol? Want eigen opwek is er op dit moment natuurlijk niet.
Alle energie in je batterij is al van jou. Als je dat gebruiken dan merk je daar niets van. Alleen bij teruglevering naar het net wordt vanwege de salderingsregeling de energiebelastingen verrekend.Devlinx schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:34:
Als je de Nexus op zelfconsumptie modus zet, wat betaal je dan voor de energie die je verbruikt? Ik neem aan de kosten waarmee de Nexus op de onbalansmarkt is opgeladen, want daarvoor heb je al betaald. Maar tegen welke kosten krijg je hem dan weer vol? Want eigen opwek is er op dit moment natuurlijk niet.
Zonder eigen opwek blijft hij leeg zoals ik het lees. Volledig op zelfconsumptie is dus 'nutteloos' en ook nog een BTW dingetje.Devlinx schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:34:
Hoe werkt de zelfconsumptie modus?
De laadmodus optimaliseert je energiegebruik door continu de energiestromen binnen het huis te monitoren. Het doel is om minder stroom terug te leveren aan het net en minder stroom van het net af te nemen.
Teruglevering: Als er zonnestroom wordt gedetecteerd, zorgt de zelfconsumptie modus ervoor dat de batterij wordt opgeladen. Hierdoor vloeit de opgewekte zonnestroom direct je batterij in.
Huisverbruik: Als er huisverbruik wordt gedetecteerd, zal de batterij ontladen. Dit zorgt ervoor dat je huis zo min mogelijk stroom van het net afneemt, en in plaats daarvan de opgeslagen zonnestroom gebruikt.
Dynamic Load Balancing is uiteraard ook onderdeel van deze modus, zodat je meterkast beschermd is tegen overbelasting.
Wat doet de zelfconsumptie modus niet?
Hoewel deze modus voordelen biedt, zijn er ook enkele aspecten waar deze functie zich niet op richt:
Geen rendement: De zelfconsumptie modus richt zich volledig op jouw huis en zonnepanelen, en houdt geen rekening met energieprijzen of de balans op het stroomnet. Deze modus is niet ontworpen om financieel rendement te genereren, het draait om meer zelfconsumptie.
Geen grotere duurzaamheidsdoelen: Zelfconsumptie maakt meer gebruik van je eigen zonnestroom. Door enkel de focus op je eigen huis, draagt het niet bij aan bredere duurzaamheidsdoelen. Met de Powerplay aansturing ga je voor meer groene stroom in de landelijke energiemix. Je slaat niet enkel jouw eigen zonnestroom op, maar ook duurzame stroom van je buren. Dit helpt om de vraag naar stroom uit fossiele brandstoffen te verminderen, vooral tijdens piekuren wanneer kolen- en gascentrales actief zijn. Met Powerplay maak je daarom veel meer impact voor een CO₂-vrije energievoorziening.
De zelfconsumptie modus is ideaal voor wie de voorkeur geeft aan eenvoud en onafhankelijkheid in energiebeheer. Terwijl het niet inspeelt op grotere dynamieken van de energiemarkt, maak je wel meer gebruik van je eigen zonnestroom.
Je zou de batterij kunnen gebruiken op een manier dat hij tijdens goedkope moment oplaad via Powerplay, en dat je hem tijdens de duurdere EPEX prijzen hem weer terugschakelt naar zelfconsumptie, rekening houdende dat die wijziging eenmaal peer 4 uur kan plaatsvinden. Dat BTW dingetje is afhankelijk of je BTW heb teruggevraagd, anders is het geen enkel probleem om dit zo te doen.NightHawk4 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:53:
[...]
Zonder eigen opwek blijft hij leeg zoals ik het lees. Volledig op zelfconsumptie is dus 'nutteloos' en ook nog een BTW dingetje.
[...]
Hier nog zo'n schijtert!kazuka schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:58:
Ik heb hem niet op zelfconsumptie gezet, de schijtert dat ik ben
Maar Powerplay heeft hier vanochtend eerst een negatieve opbrengst van 1 euro moeten goedmaken door de laadactiviteiten vannacht maar zit op dit moment toch nog wel netjes 90% vol. Ik ben benieuwd later vandaag.
Bij dit soort extreme dagen vraag ik me ook wel eens af of er iemand handmatig aan de knoppen zit bij ZP.
Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.
Gelijk, je kan echter pas over 4 uur terug. Dan ook weer gelijk lijkt het.Ahum..... schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:23:
[...]
Hier nog zo'n schijtert!![]()
Ook eerst een -€ 1,75 weggewerkt naar nu +€0,50 en de Nexus staat op dit moment mooi 100% gevuld te wachten op onbalans..., dus hij is duidelijk minder gretig als gisteren rond deze tijd.
Ik speel met de gedachte om hem nu op zelf consumptie te zetten om zo de komende dure uren op te vangen, maar de 4 uur modus is mij niet helemaal duidelijk.
Als ik hem nu in de zelf consumptiemodus zet, gaat hij dan gelijk over op zelfconsumptie, of is dat pas na 4 uur?
Volgens Kiki zou hij "slim" om moeten gaan met de EPEX tarieven en bij lagere prijzen opladen.:NightHawk4 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:53:
[...]
Zonder eigen opwek blijft hij leeg zoals ik het lees. Volledig op zelfconsumptie is dus 'nutteloos' en ook nog een BTW dingetje.
[...]
Dat is precies wat we nu uitproberen. En voor de BTW is het van toepassing als hij constant op zelfconsumptie staat, dus met deze omschakelingen hoort het ook niks uit te maken. En ik denk dat 80% de BTW heeft teruggevraagd.firepeet schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:18:
[...]
Je zou de batterij kunnen gebruiken op een manier dat hij tijdens goedkope moment oplaad via Powerplay, en dat je hem tijdens de duurdere EPEX prijzen hem weer terugschakelt naar zelfconsumptie, rekening houdende dat die wijziging eenmaal peer 4 uur kan plaatsvinden. Dat BTW dingetje is afhankelijk of je BTW heb teruggevraagd, anders is het geen enkel probleem om dit zo te doen.
Dat zou betekenen dat de Nexus op zelfconsumptie intelligenter werkt dan met Powerplay..Venzent schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:35:
[...]
Volgens Kiki zou hij "slim" om moeten gaan met de EPEX tarieven en bij lagere prijzen opladen.:
Op de vraag "hoe werkt de zelfconsumptie als de zonnepanelen niks opwekken, kreeg ik dit als anwtoord:
Als je zonnepanelen geen stroom opwekken, bijvoorbeeld 's nachts of op bewolkte dagen, kan de Nexus thuisbatterij nog steeds een waardevolle rol spelen. De batterij kan namelijk duurzame stroom van het net opslaan wanneer de prijzen laag zijn en deze terugleveren wanneer de prijzen hoger zijn. Zo profiteer je van prijsverschillen op de energiemarkt, zelfs zonder directe opwekking van je zonnepanelen. Dit maakt de Nexus thuisbatterij een slimme investering, ongeacht de hoeveelheid zonneschijn! 🌥
Om 12 uur is het goedkoopste punt van de dag, lading is nu 41%, dus we gaan het zien
Als de zelfconsuptiefuntie stiekem toch doorontwikkeld is zou dat wel een leuke verassing zijn.Venzent schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:35:
[...]
Volgens Kiki zou hij "slim" om moeten gaan met de EPEX tarieven en bij lagere prijzen opladen.:
Op de vraag "hoe werkt de zelfconsumptie als de zonnepanelen niks opwekken, kreeg ik dit als anwtoord:
Als je zonnepanelen geen stroom opwekken, bijvoorbeeld 's nachts of op bewolkte dagen, kan de Nexus thuisbatterij nog steeds een waardevolle rol spelen. De batterij kan namelijk duurzame stroom van het net opslaan wanneer de prijzen laag zijn en deze terugleveren wanneer de prijzen hoger zijn. Zo profiteer je van prijsverschillen op de energiemarkt, zelfs zonder directe opwekking van je zonnepanelen. Dit maakt de Nexus thuisbatterij een slimme investering, ongeacht de hoeveelheid zonneschijn! 🌥
Om 12 uur is het goedkoopste punt van de dag, lading is nu 41%, dus we gaan het zien
Nou, Kiki is dan wel consequent met inconsequent zijnOllie71 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 12:22:
Ik wilde even door vragen, maar ze geeft gewoon een heel ander antwoord.
[Afbeelding]
Verwijderd
Dat lijkt mij niet de bedoeling nee, ik zie in de app duidelijk dat het batterijniveau daalt en wat er verbruikt wordt.Verwijderd schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:00:
Ik heb vanmorgen om 8 uur de zelfverbruikmodus aangezet en sindsdien heeft de batterij niets meer gedaan, hij staat gewoon op 100% terwijl mijn stroomverbruik tussen de 200-400 watt ligt. Misschien zit er een fout in? Het lijkt om de een of andere reden vast te zitten.
[ Voor 4% gewijzigd door NightHawk4 op 12-12-2024 13:06 ]
Verwijderd
Ik verhoogde mijn stroomverbruik tot 900 W en nu begon hij te ontladen. Het lijkt erop dat hij niet reageert op iets lager dan 400-500 watt.NightHawk4 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:04:
[...]
Dat lijkt mij niet de bedoeling nee, ik zie in de app duidelijk dat het batterijniveau daalt en wat er verbruikt wordt.
[Afbeelding]
@Venzent Bij mij in ieder geval niks bijgeladen, zo te zien bij jou ook niet
Kun je zien / uitrekenen wat je RTE nu zou zijn? Bij benadering. Dit is een stand die je straks bij afschaffen saldering gaat krijgen. Het mooiste is een hele cyclus maar misschien kun je iets met batterij % en verbruik bepalen?dropkick_nl schreef op donderdag 12 december 2024 @ 09:40:
Duurde bij mij 15 minuten voordat zelfconsumptie echt mooi in balans was.
Nu werkt het al ruim een uur erg mooi. Mijn verbruik wordt tussen de - en + 200W gehouden.
Nope, klopt. zsm terug naar Powerplay en hopen dat hij gaat laden, mocht er vanavond grote onbalans optreden.NightHawk4 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:04:
[...]
@Venzent Bij mij in ieder geval niks bijgeladen, zo te zien bij jou ook niet
Het kan zijn dat je na het toevoegen van het rest_command in de configuration.yaml je Home Assistant nog even moet restarten of de configuratie moet laten herladen. Als dat het niet oplost, DM dan gerust even je configuration.yaml en automations.yaml en dan kijk ik later even mee, de conversatie in het topic loopt een beetje te hard vandaag om het hier af te handelen denk ik.fvanderstege schreef op donderdag 12 december 2024 @ 10:15:
@Leftblank of kan iemand anders mij tippen ( nog niet veel ervaring met home assistant ) wat er niet goed is en hoe dit verbeterd moet worden?:
Goed idee, daar ga ik naar kijken!EvtK schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:43:
@Leftblank is het een idee om aan onbalansmarkt.com toe te voegen wie de zelfconsumptiemodus heeft aan staan?
code:
1 battery_self_consumption_enabled
Ik heb precies dezelfde ervaringVerwijderd schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:00:
Ik heb vanmorgen om 8 uur de zelfverbruikmodus aangezet en sindsdien heeft de batterij niets meer gedaan, hij staat gewoon op 100% terwijl mijn stroomverbruik tussen de 200-400 watt ligt. Misschien zit er een fout in? Het lijkt om de een of andere reden vast te zitten.
Ik weet dat bij mijn Growatt APX batterij de RTE 87% is als er geladen en ontladen wordt met vol vermogen.Devke schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:19:
[...]
Kun je zien / uitrekenen wat je RTE nu zou zijn? Bij benadering. Dit is een stand die je straks bij afschaffen saldering gaat krijgen. Het mooiste is een hele cyclus maar misschien kun je iets met batterij % en verbruik bepalen?
Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025
De batterij moet reageren op de dongel in je slimme meter, misschien die even resetten? (eruit en erin)Verwijderd schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:00:
[ Voor 13% gewijzigd door ApexAlpha op 12-12-2024 14:04 ]
1, 2 en 3 zijn allemaal glazen bollen. Nee, de 2k Powerplay opbrengst is niet te verwachten of garanderen. Het kan meer zijn, het kan minder zijn. Vanaf 2027 komt daar ook de waarschijnlijke afschaffing van saldering bij. Of er iets aparts geregeld wordt voor thuisbatterij eigenaren is afwachten.Tovergieter1 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 13:23:
Met veel interesse deze thread gelezen. Ik sta op het punt om een batterij te kopen, maar er zijn nog wat onduidelijkheden. Kunnen jullie mij misschien helpen? Ik heb een full electric warmtepomp en 8x 450 watt zonnepanelen. Verder redelijk hoog electriciteitsvebruik door vaak thuiswerken.
1. Kan je onder aan de streep 2k opbrengst van PP verwachten met de 20 kWh batterij? Het lijkt dat sommige mensen aangeven dat de Powerplay opbrengst inclusief alles is, maar dat sommige mensen aangeven dat je het verlies er nog moet aftrekken waardoor het grofweg 20% minder rendabel wordt (kwh verlies + belasting).
2. Met de nieuwe ontwikkelingen op de onbalanshandelmarkt (van Tennet bijvoorbeeld), is handelen op de onbalansmarkt nog rendabel in de toekomst? Ik sprak met Zonneplan, die gaven aan van wel (niet anders verwacht), maar wat denken jullie hiervan?
3. Eigenlijk alles bij elkaar genomen, zouden jullie op dit moment nog steeds de batterij hebben gekocht?
Hier idem, maar de functie werkt niet prima. Hij zou prima werken als hij op lage tarieven zou bijladen en alles wat je niet zelf gebruikt bij hoge tarieven teruglevert,dropkick_nl schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:56:
Nogmaals de functie werkt prima en de accu levert mooi precies zoveel als mijn huis verbruikt.
Op basis waarvan concludeer je dat het is mislukt?dropkick_nl schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:56:
Mijn zelfconsumptie experiment mislukt, heeft juist geld gekost.
Situatie op de markt was volledig anders dan gisteren..
Nogmaals de functie werkt prima en de accu levert mooi precies zoveel als mijn huis verbruikt.
Ik sta vrijwel onderaan in de powerplay vergoeding, heb in de 4 uur van zelfconsumptie 4kWh gebruikt uit de accu, die nu weer bijgeladen zijn tegen 60 cent.EvtK schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:58:
[...]
Op basis waarvan concludeer je dat het is mislukt?
Dat is precies wat ik ook doe. Ik zie nu €2,00 vergoeding bij de hoogste tegen onbalans en ik heb inmiddels 60% zelf gebruikt die omgerekend altijd meer dan 0,60ct/kWh waard zijn geweest. Ik gooi het wel om als dalijk die piek voorbij is/er 2500,- aan wordt getikt. Niet dat ie dalijk voor 0,60 gaat laden.EvtK schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:04:
Ah, dus je hebt de zelfconsumptie modus weer uit geswitched. Dat heb ik nog niet gedaan. Ik wilde juist wachten tot:
A) of ineens de onbalans prijzen de pan uit knallen
ik voorbij de piek ben van later vandaag.
Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West
Dat is handelen op de energiemarkten en geen zelfconsumptie, die functionaliteit zal daar nooit onder gaan vallen.Venzent schreef op donderdag 12 december 2024 @ 14:58:
[...]
Hier idem, maar de functie werkt niet prima. Hij zou prima werken als hij op lage tarieven zou bijladen en alles wat je niet zelf gebruikt bij hoge tarieven teruglevert,
Maar, het is ten slotte béta, dus wie weet.....
Omdat zelfconsumptie geen powerplay vergoeding kent lijkt mij dat logisch, je moet dan wel je huidige verbruik verrekenen met de PP vergoedingen in dat lijstje.dropkick_nl schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:02:
[...]
Ik sta vrijwel onderaan in de powerplay vergoeding, heb in de 4 uur van zelfconsumptie 4kWh gebruikt uit de accu, die nu weer bijgeladen zijn tegen 60 cent.
Ik heb nu denk ik 30% verbruikt sinds vanmorgen dus ik wacht die dure piek wel af voordat ik terugswitch, dat levert in ieder geval wat opbokkow schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:07:
[...]
Dat is precies wat ik ook doe. Ik zie nu €2,00 vergoeding bij de hoogste tegen onbalans en ik heb inmiddels 60% zelf gebruikt die omgerekend altijd meer dan 0,60ct/kWh waard zijn geweest. Ik gooi het wel om als dalijk die piek voorbij is/er 2500,- aan wordt getikt. Niet dat ie dalijk voor 0,60 gaat laden.
Verwijderd
De accu laadt niet op tegen EPEX-prijzen. Het klinkt alsof je minstens 2 euro hebt bespaard, meer dan de accu zou hebben gekregen met onbalanshandel.dropkick_nl schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:02:
[...]
Ik sta vrijwel onderaan in de powerplay vergoeding, heb in de 4 uur van zelfconsumptie 4kWh gebruikt uit de accu, die nu weer bijgeladen zijn tegen 60 cent.
Alles wat de batterij in gaat vanuit het net krijg je toch ook weer terug. Je betaalt juist voor de kwh die de batterij levert.dropkick_nl schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:02:
[...]
[ Voor 26% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 12-12-2024 17:11 ]
Zoals het er nu uitziet laad hij alleen op middels eigen opgewekte stroom, niet vanaf het net.ApexAlpha schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:15:
Ik ben tot nu toe ook wel te spreken. Hij probeert mijn meter echt op 0 te houden.
Heb hem alleen (nog) niet zien opladen. Erg logisch ook gezien de prijzen en het feit dat hij vol zit, maar toch ben nu wel benieuwd of die dat vannacht wel gaat doen.
[Afbeelding]
Ja maar dit zou het toch bijzonder nutteloos maken gezien de 1,5kWh die mijn panelen vandaag doen.Venzent schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:19:
[...]
Zoals het er nu uitziet laad hij alleen op middels eigen opgewekte stroom, niet vanaf het net.
Ik zou hem vannacht gewoon weer op powerplay zetten. Ik verwacht niet dat hij gaat opladen op de zelfconsumptie stand.ApexAlpha schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:20:
[...]
Ja maar dit zou het toch bijzonder nutteloos maken gezien de 1,5kWh die mijn panelen vandaag doen.
Dus ik laat hem vannacht denk ik eens doorgaan kijken of die vannacht gaat laden.
Prijzen zijn morgen wel weer normaal dus dan is mijn experiment sowieso ten einde denk ik.
De batterij laadt op onbalansprijzen, niet op EPEX. Het is niet het duurste moment. Zie hier voor prijzen: https://services.tenergy....spx/actualimbalancepricesAutodrop schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:09:
Uiteraard staat mijn batterij op het duurste moment van de dag bij te laden. Tot zover de "slimme" AI van Zonneplan....
Natuurlijk gaat hij niet opladen. Hij laad alleen op met de eigen opgewekte energie.ApexAlpha schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:15:
Ik ben tot nu toe ook wel te spreken. Hij probeert mijn meter echt op 0 te houden.
Heb hem alleen (nog) niet zien opladen. Erg logisch ook gezien de prijzen en het feit dat hij vol zit, maar toch ben nu wel benieuwd of die dat vannacht wel gaat doen.
[Afbeelding]
Verwijderd
Inderdaad en Kiki geeft daarin gewoon een verkeerd beeld.Devlinx schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:27:
[...]
Natuurlijk gaat hij niet opladen. Hij laad alleen op met de eigen opgewekte energie.
Nee, dat is niet waar. Dit is wel degelijk gebaseerd op wat er beschikbaar is.Verwijderd schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:39:
Het lijkt erop dat EPEX de prijzen vandaag aanzienlijk heeft overschreden. Behoorlijk onhandig voor gebruikers van dynamische energiecontracten, we betalen voor een tekort dat eigenlijk niet bestaat, terwijl de accu's gewoon vruchteloos wachten op de onbalans.
Niet perse met PICASSO, dat zou als invloed moet hebben dat onbalans minder grillig is omdat je het uitspreid over meer zones/landen.NightHawk4 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 17:56:
[...]
Tenzij we dit door PICASSO vaker gaan zien? Of waar valt dit aan te relateren?
Geef mij 3 knoppen (laden, ontladen en pauze) voor een override van de commando's die Zonneplan naar de batterij stuurt en ik versla die zogenaamde AI met 2 vingers in de neus. Durf er ook al wel om te wedden dat er geen AI achter zit, maar gewoon een dom programma.jojost1 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 15:20:
Ik hoop dat dit zelfconsumptie-experiment mensen er aan herinnert dat het echt niet makkelijk is onbalans te voorspellen en dat je nooit weet of er na een piek(je) nog een piek komt of dat dit de laatste van de dag was(ondertussen zit ik (gewoon met Powerplay) op +€1,50 met ook gewoon nog 95% batterij dus tja)
Ik zeg niet dat jullie niet een keer wél goed kunnen zitten en een keer goed 'gokken' hoor, maar ik denk nog steeds dat er te makkelijk achteraf wordt gezegd 'wat een dom algoritme dat had je wel aan kunnen zien komen'.
1
| number.solis_s6_solis_time_charging_discharge_current |
1
| number.solis_s6_solis_time_charging_charge_current |
[ Voor 12% gewijzigd door GaMbiNo op 12-12-2024 18:39 ]
Gewaagde actie, wel tof!GaMbiNo schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:29:
Ik zit nog even naar de Waveshare te kijken. Het lukt me nu wel om de Nexus harder/minder hard te laten (ont)laden.
Als ik de
code:
1 number.solis_s6_solis_time_charging_discharge_current
en de
code:
1 number.solis_s6_solis_time_charging_charge_current
aanpas reageert hij meteen.
Geen idee of dat in de Powerplay modus ook zo is, maar in de zelfconsumptie kan ik dat i.i.g. wel aanpassen.
De dongle zal de waarden continu blijven overschrijven denk ik. Tenzij je die er uittrekt, in de zelfconsumptie modus zou dat nog wel kunnen denk ik.Robindd schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:40:
[...]
Gewaagde actie, wel tof!
Niet bang dat ze dat op 1 of andere manier gaan zien?
Ze 'zien' ook niet als er een dongel dagenlang offline is, dus actief meekijken doen ze in ieder geval niet.GaMbiNo schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:43:
[...]
De dongle zal de waarden continu blijven overschrijven denk ik. Tenzij je die er uittrekt, in de zelfconsumptie modus zou dat nog wel kunnen denk ik.
Of ze het kunnen zien betwijfel ik, maar het is mijn eigen batterij.![]()
Zolang je niks stukmaakt is er weinig aan de hand.
[ Voor 9% gewijzigd door NightHawk4 op 12-12-2024 18:56 ]
Als er stroom tekort was (onbalans) wel, maar dat is in tegenstelling tot gisteren niet het geval geweest. De batterij was er gezien het percentage dus wel klaar voor. Helaas, morgen beter!Hempie79 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:59:
Sinds een week de batterij staan. Ik lees overal hoogst dynamische prijzen. Ik begin de dag op 8% batterij en sta einde dag op 100%. Komt op mij onlogisch over…
Ligt dat aan mij of zou de batterij gewoon helemaal leeg moeten zijn?
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Het ligt aan jou, voornamelijk dat je niet de moeite hebt genomen de TS door te nemen.Hempie79 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:59:
Sinds een week de batterij staan. Ik lees overal hoogst dynamische prijzen. Ik begin de dag op 8% batterij en sta einde dag op 100%. Komt op mij onlogisch over…
Ligt dat aan mij of zou de batterij gewoon helemaal leeg moeten zijn?
En meer verdiend dan met onbalansGaMbiNo schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:29:
Ik zit nog even naar de Waveshare te kijken. Het lukt me nu wel om de Nexus harder/minder hard te laten (ont)laden.
Als ik de
code:
1 number.solis_s6_solis_time_charging_discharge_current
en de
code:
1 number.solis_s6_solis_time_charging_charge_current
aanpas reageert hij meteen.
Geen idee of dat in de Powerplay modus ook zo is, maar in de zelfconsumptie kan ik dat i.i.g. wel aanpassen.
Ik had hem in feite dus helemaal leeg kunnen pompen tegen de 1,21 euro prijzen vanmiddag.
Verwijderd
Zou dat niet alleen het geval zijn als de onbalansprijzen vergelijkbaar zouden zijn met de huidige EPEX-prijzen? Vandaag waren de onbalansprijzen aanzienlijk lager dan EPEX, dus ik neem aan dat dat betekent dat er een overschot is.bokkow schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:22:
[...]
Nee, dat is niet waar. Dit is wel degelijk gebaseerd op wat er beschikbaar is.
Onbalans is het verschil tussen prognose en werkelijkheid. Blijkbaar is vandaag dus goed voorspeld
Het is maar hoe je het bekijkt. Maar het lijkt erop dat de stroomtekorten gisteren groter dan voorzien waren. En vandaag lijkt het tekort niet zo groot als voorzien.Verwijderd schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:07:
[...]
Zou dat niet alleen het geval zijn als de onbalansprijzen vergelijkbaar zouden zijn met de huidige EPEX-prijzen? Vandaag waren de onbalansprijzen aanzienlijk lager dan EPEX, dus ik neem aan dat dat betekent dat er een overschot is.
Ja ze lezen mee en zijn bekend met dit forumNightHawk4 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 18:51:
[...]
Ze 'zien' ook niet als er een dongel dagenlang offline is, dus actief meekijken doen ze in ieder geval niet.![]()
Misschien dat ze hier wel meelezen en in het schema kijken waar @GaMbiNo woont dan is de search grid wel eenvoudiger![]()
Nee hoor ik denk zelfs dat ze wel blij zijn met dat gratis betatesten van ons, en zoals @GaMbiNo ook al zei zolang je het maar heel houdt.
[edit] op dit moment nog 43% batterij over (begon zo rond de 94% toen ik overschakelde vanmorgen) en gezien de EPEX tarieven van vandaag een uitermate geslaagde test
Als je meeleest als Zonneplan zijnde, dat kan het niet zo moeilijk zijn te reageren op vragen / opmerkingen van haar (potentiële) klanten toch? Ik noem het Sessy topic waar het bedrijf mee leest maar ook reageerd. Dit geldt ook voor de topics HomeWizard Batterij, De Duravolt etc.Gertaal schreef op donderdag 12 december 2024 @ 19:58:
[...]
Ja ze lezen mee en zijn bekend met dit forum
Verwijderd
The charging and discharging of the battery is not counted on the consumer prices. For whatever the battery does, you can ignore the hourly prices in the app (EPEX prices). This also applies to the electricity consumption overview in the app, that is not accurate and you should not read much into it, at the end of month bill the difference will be corrected by the powerplay adjustment charge.Mindaugas schreef op donderdag 12 december 2024 @ 20:29:
I got email that power play gets update and will not charge the battery on pick hours. Today 09:00 battery charged 4kwh with price 0.80 and evening time on highest price 1.08 also started charging. I switched the battery of and after 15 min again on and it started to charge again. Afterwards I change to selfe communication. My day cost for electricity is 7 euro neto with no using the energy. I switched off the electric heating, electric water heater and all others high consumption items. We did our best to safe energy to reduce a bil for today and battery made a nice job, 7 euros extra need to pay. For me this battery is stupid like a stone. Only the advertisement on they website is like a miracle, but it is false. They play with a energy market, because it is a gap to make a money at the moment. Same like buy a stocks on spot market, buy and sell.... Al for me is just stupid, they should do much better job. How difficult is to inhibit battery charge if the price is 1.08, what is a change that imbalance market price per kWh will be higher than 1.08. why at all take risk....
Hij stuurt volgens mij elke 5 minuten bij. Daardoor kan hij er steeds een paar minuutjes naast zitten met teveel of te weinig teruglevering.NightHawk4 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 21:30:
Wat ik dan weer niet snap van vandaag (in de app) dat er overdag na 7 uur toch terugleveringen zijn terwijl mijn Nexus op zelfconsumptie staat.
[Afbeelding]
Of betekent dit dan dat mijn zonnestroom teruggeleverd wordt aan mijn Nexus?
Ik heb net een update gepusht om die modus op te slaan, als je dit toevoegt in het midden van de payload dan wordt het opgepikt:EvtK schreef op donderdag 12 december 2024 @ 11:43:
@Leftblank is het een idee om aan onbalansmarkt.com toe te voegen wie de zelfconsumptiemodus heeft aan staan?
code:
1 battery_self_consumption_enabled
1
| "selfConsumptionMode": "{{ states("binary_sensor.thuisbatterij_self_consumption_enabled") }}", |
[ Voor 4% gewijzigd door Leftblank op 12-12-2024 21:41 ]
Die snap ik niet helemaal maar dat kan ook liggen aan de term teruglevering en de opvatting daarvan.GaMbiNo schreef op donderdag 12 december 2024 @ 21:35:
[...]
Hij stuurt volgens mij elke 5 minuten bij. Daardoor kan hij er steeds een paar minuutjes naast zitten met teveel of te weinig teruglevering.
Al met al ben ik helemaal niet ontevreden met de zelfconsumptie modus. Hij heeft mijn verbruik urenlang weggepoetst met terugleveringen. Aan het einde van de de dag heeft hij een kleine 12 kWh teruggeleverd zodat mijn verbruik in de dure uren op 0 staat.Ruim 10 euro bespaard.
[ Voor 12% gewijzigd door NightHawk4 op 12-12-2024 22:13 ]
Eén ding, ik denk dat de afgeleverde en opgeladen pijlen zijn verwisseld.Leftblank schreef op donderdag 12 december 2024 @ 21:40:
[...]
Ik heb net een update gepusht om die modus op te slaan, als je dit toevoegt in het midden van de payload dan wordt het opgepikt:
code:Zie ook de bijgewerkte instructies hier. Live metingen met deze modus krijgen een icoon bij de eigenschappen van de installatie om het verschil weer te kunnen geven. Hoe om te gaan met de wisselvallige gebruikers is een uitdaging die ik nog niet opgelost heb
1 "selfConsumptionMode": "{{ states("binary_sensor.thuisbatterij_self_consumption_enabled") }}",.
Let overigens wel op dat je voor deze entity een relatief recente versie van de Zonneplan-integratie in Home Assistant nodig hebt, die had ik zelf nog niet draaien. Eventuele bugreports hoor ik graag (mag ook per DM) maar pak ik morgen weer op.
Verwijderd
Kennis delen > DM
Sturen nav vertraging van de P1-meter geeft helaas een dergelijk effect. Het beste zou zijn om te sturen op een lokale via Ethernet of Wifi verbonden meter zoals een Shelly 3EM of iets dergelijks.Verwijderd schreef op donderdag 12 december 2024 @ 22:03:
Als ik de cijfers van vandaag optel, lijkt de zelfconsumptie alleen constant verbruik aan te kunnen, maar als het verbruik fluctueert, bijvoorbeeld als ik het fornuis een paar minuten aanzet, mist het vaak verbruik. Sinds de zelfverbruikmodus is geactiveerd, heeft de batterij ongeveer 2KWh minder ontladen dan het appartement verbruikte. Dit is jammer omdat er veel meer stroom in zit die niet is gebruikt, terwijl ik uiteindelijk 1 KWh heb gekocht tijdens piekuren.
[Afbeelding]
Kennis delen > DM | Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | 10.660 Wp PV
P1-meter heeft een update om de 5 of 10 seconden (afhankelijk van type). De vertraging komt door zonneplan want die update om de 5 minuten en daarop de accu aanstuurt. Dan mis je wel een heleboel en daardoor krijg je verschillen.Taro schreef op donderdag 12 december 2024 @ 23:14:
[...]
Sturen nav vertraging van de P1-meter geeft helaas een dergelijk effect. Het beste zou zijn om te sturen op een lokale via Ethernet of Wifi verbonden meter zoals een Shelly 3EM of iets dergelijks.
De oudere updaten elke 10sec, de nieuwe versies (5xxx) zelfs elke seconden. Dus Zonneplan zou het behoorlijk exact moeten kunnen aansturen. Jammer dat de signalen eerst via dongels naar hun toe moet en weer terug 🙈Devlinx schreef op donderdag 12 december 2024 @ 23:20:
[...]
P1-meter heeft een update om de 5 of 10 seconden (afhankelijk van type). De vertraging komt door zonneplan want die update om de 5 minuten en daarop de accu aanstuurt. Dan mis je wel een heleboel en daardoor krijg je verschillen.
Denk je dat dat zomaar kan, van de ene naar de andere markt switchen? Ik vraag het mij af.FunkyEnyak schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:41:
@ zonneplan - voor als jullie meelezen.. ik zou het enorm waarderen als er ook een trader modus komt waarbij de batterij vol laadt op dynamische prijzen laag en ontlaad op hoog. Ook zou een handmatige modus, waarbij je handmatig override kan geven op laden en ontladen tegen dynamisch welkom zijn. Gisteren had je met een 20 kwh batterij makkelijk 30 euro kunnen verdienen op dynamische prijzen.
Dat doe je toch ook in de zelfconsumptiemodus? Je bent dan niet meer actief op de onbalansmarkt, maar op de normale “consumentenmarkt”. Dus ja, dat kan zomaar!Jeroengroen schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:47:
[...]
Denk je dat dat zomaar kan, van de ene naar de andere markt switchen? Ik vraag het mij af.
Ik denk dat je dan toch even met Zonneplan moet bellen. Misschien hebben ze de verkeerde dongles gekoppeld oid?Ollie71 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:55:
Even een noob vraag tussendoor. Mijn systeem staat op offline, maar beide dongels branden groen. Wat te doen?[Afbeelding]
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq