Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jumper
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:07
Die discussie ga je met ZP natuurlijk gigantisch verliezen.
Wat is "nodeloos". Zij zullen zeggen dat je de accuu hebt om de net markt te stabiliseren.
Ze hebben geen garantie op de tarieven die daar aan hangen
En voor een vergoeding hebben ze ook nooit een toezegging gedaan (in verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst, bladiebla)

Ik ben het er wel mee eens dat het transparanter moet zodat de consument die eigenlijk zijn eigen infra achter de meterkast ter beschikking stelt ziet wat er "in" en "uit" gaat voor hun dienstverlening (onbalans accuu)
Ze hebben genoeg middelen om de afrekening beter te maken.
Ze hebben 3 dongels, 1 op de meterkast voor totale in/output en 1 op de accuu/ 1 op de transformer
Ze weten wat de verliezen zijn.

Als er 50kWh per dag binnenkomt en de Accuu "laad" 40kWh op 1 dag dan weet je precies dat huishouden 10kWh-laadverliezen ~10% Wh heeft verbruikt.
Peterhardenberg schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 09:31:
[...]

Helemaal eens met de nodeloze cycli's
Deze maand 300 kWh geladen PP vergoeding € 17,50. dat schiet niet echt op.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ko Blankie
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 10-10 10:20
Ik hoop dat zonneplan met meer opties komt om de thuisbatterij in te stellen. De Zelfconsumptie modus is nu geen optie omdat de batterij na 1 dag leeg is en niet wordt bijgeladen omdat de zonnepanelen niets opleveren. Een optie die meer rekening houdt met de laadverliezen en de dynamische uur prijzen zou een mooie zijn. Of hier standaard meer rekening mee houden. Ik zou wel wat meer keuzemogelijkheden willen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-10 15:56
NightHawk4 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 00:17:
[...]

Ik denk dat je die net andersom bedoelt?

Terugleveren tegen €0,29 met 5042kWh is €1462,18
Opladen tegen €0,15 met 5702 kWh is €855.30

Winstmarge inclusief kWh verlies is dan €606,88 :9
Ware het niet dat je batterij op een andere markt handelt dan je "normale" dynamische tarieven. Dus deze winst heb je niet, sterker nog, dit is precies die compensatieregel op je factuur die dit verschil verrekent tegen de werkelijke tarieven op de onbalansmarkt. Je thuisbatterij heeft dus niets te maken met duurdere en goedkopere momenten van laden!

Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp voor twee onder één kap uit 2008 met doel full electric zomer 2025 (huidig gasverbruik 900 kuub)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-10 13:44

NightHawk4

Lotte is Liev :>

sjoerd-p schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 13:45:
[...]

Ware het niet dat je batterij op een andere markt handelt dan je "normale" dynamische tarieven. Dus deze winst heb je niet, sterker nog, dit is precies die compensatieregel op je factuur die dit verschil verrekent tegen de werkelijke tarieven op de onbalansmarkt. Je thuisbatterij heeft dus niets te maken met duurdere en goedkopere momenten van laden!
Waar zeg ik dan deze berekening is gebaseerd op 'normale' dynamische tarieven?
Een gevalletje aannames en selectief lezen.
Je slimme meter meet de kilowatturen (kWh) van je Powerplay assets. Net als je huisverbruik worden
deze metingen tegen de Day-Ahead prijzen afgerekend. Voor je Powerplay assets is dat niet correct want
die zijn actief op diverse elektriciteitsmarkten. Om deze reden boeken we de Powerplay volumes tegen.
Dit is alleen een administratieve handeling op je factuur, dit kost je verder niets
Dat is je precieze tegenboeking maar je winst zit natuurlijk in je powerplay vergoeding waar een aparte post voor is. Zoals eind november ook duidelijk is gecommuniceerd in de email van ZP.
Je rendement blijft hetzelfde en er zijn geen extra kosten. Je Powerplay vergoeding is een netto vergoeding van je thuisbatterij. Dat wil zeggen dat alle kosten, dus ook de energiebelasting voor het verbruik van je thuisbatterij, verrekend zijn in je Powerplay vergoeding. Zo heb je in één bedrag helder wat jouw thuisbatterij je oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoerd-p
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 13-10 15:56
NightHawk4 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 14:04:
Dat is je precieze tegenboeking maar je winst zit natuurlijk in je powerplay vergoeding waar een aparte post voor is. Zoals eind november ook duidelijk is gecommuniceerd in de email van ZP.
[...]
Precies. Dus de laadverliezen moet je nog van je PowerPlay vergoeding aftrekken en dat gaat al snel om 30 Euro per maand. En dat is behoorlijk significant en ik vind het storend dat dat niet duidelijk gemaakt wordt in je PowerPlay overzicht of maandfactuur. Je PowerPlay vergoeding is dus NIET je operationele winst en kun je niet gebruiken om te bepalen of je je investering terugverdiend hebt.

Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp voor twee onder één kap uit 2008 met doel full electric zomer 2025 (huidig gasverbruik 900 kuub)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Ik vind het prima als de Nexus bij echte onbalans wat doet, maar nu beperkt hij vaak meer dan 50% van de dag mijn huis tot 3x10A ipv 3x25A. En ja, ik kan de Nexus op 3x25A instellen, maar zodra er meer dan één zonnestraal is, ontlaadt hij met 500W ipv 10 kW. Dus dat mogen ze ook nog fixen. Het is nu zo'n 9 maanden geleden dat de eerste Nexus is geïnstalleerd, maar aan de softwarekant is er nog helemaal niks verbeterd.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

sjoerd-p schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 14:55:
[...]

Precies. Dus de laadverliezen moet je nog van je PowerPlay vergoeding aftrekken en dat gaat al snel om 30 Euro per maand. En dat is behoorlijk significant en ik vind het storend dat dat niet duidelijk gemaakt wordt in je PowerPlay overzicht of maandfactuur. Je PowerPlay vergoeding is dus NIET je operationele winst en kun je niet gebruiken om te bepalen of je je investering terugverdiend hebt.
Hoezo? Powerplay is een netto vergoeding waar alle kosten in verrekent zijn. Zo heb ik het in ieder geval altijd begrepen en zo staat het ook in die mail vermeld.

Netto vergoeding, alle kosten.

Geen zin om aan de lijn te hangen dus de vraag nog maar even letterlijk bij Kiki Neergelegd;
Zitten laadverliezen in de powerplay vergoeding verwerkt?

Ja, de laadverliezen zijn verwerkt in de Powerplay vergoeding. Dit betekent dat alle kosten, inclusief eventuele verliezen tijdens het laden en ontladen van de Nexus thuisbatterij, zijn opgenomen in de vergoeding die je ontvangt. Hierdoor heb je een helder overzicht van de netto opbrengsten van je batterij zonder je zorgen te maken over extra kosten. 😊🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toch blijft deze discussie herhaaldelijk terug komen. Wel in PP vergoeding. Niet in PP vergoeding. Is er niemand die de setting zo heeft staan dat alle ingaande en uitgaande stromen inzichtelijk zijn naar en van de Nexus, huis (eigenverbruik) etc? Extra kWh meters heeft geplaatst?

Kan laten zien dat omzettings en standby verliezen (gemeten) niet voor de klant zijn maar voor Zonneplan? Schijnbaar kan/wil Zonneplan dit (nog) niet inzichtelijk maken. Dan kan de discussie een x afgerond worden 😜

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13-10 17:59
NightHawk4 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 15:47:
[...]

Hoezo? Powerplay is een netto vergoeding waar alle kosten in verrekent zijn. Zo heb ik het in ieder geval altijd begrepen en zo staat het ook in die mail vermeld.

Netto vergoeding, alle kosten.

Geen zin om aan de lijn te hangen dus de vraag nog maar even letterlijk bij Kiki Neergelegd;

[...]
Je hebt gelijk dat alles in de PP vergoeding zit verwerkt en dat er verder geen verrekeningen plaats vinden.
Maar daarmee is niet gezegd dat de laad verliezen niet voor eigen rekening komen. Deze worden namelijk gezien als normaal verbruik.
Waarom zijn er anders zoveel mensen hier die klagen dat hun verbruik ( en factuur) elke maand zoveel hoger is als voor de Nexus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Peterhardenberg schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:07:
[...]

Je hebt gelijk dat alles in de PP vergoeding zit verwerkt en dat er verder geen verrekeningen plaats vinden.
Maar daarmee is niet gezegd dat de laad verliezen niet voor eigen rekening komen. Deze worden namelijk gezien als normaal verbruik.
Waarom zijn er anders zoveel mensen hier die klagen dat hun verbruik ( en factuur) elke maand zoveel hoger is als voor de Nexus?
Dat ze voor eigen rekening komen is allang bekend maar dat zit dus wel in de vergoeding verrekend. En wat veel mensen hier dan doen voorkomen alsof dat nog buiten die vergoeding zou vallen, nee dus.

Voor wat betreft de mensen die klagen is dat ook niet zo dat ZP voorheen de energiebelasting op jaarbasis verrekende? Voor mij geldt dat de energiebelasting op gas omhoog gevlogen is dus dat tikt in deze stookmaanden ook wat harder aan. Daarnaast vorig jaar gekeken bij mijn rekeningen van Tibber en Essent (die waren gesplitst) en zo heel vreemd is het bij mij in ieder geval niet.
Dan neem ik ook aan dat die klagende mensen vorig jaar een dynamisch contract hadden anders is het vergelijk (bijna) niet te maken namelijk. En dan kan het afnemen met een dynamisch contract ook flink duurder zijn dan een vast contract, maar goed dan moet je daar dus vandaag de dag ook terugleververgoedingen bij op gaan tellen. En dat laatste is ook een dure grap.

[edit] Het staat toch ook gewoon in de TS :? @bokkow heeft het antwoord van ZP daar toch netjes neergezet :?

[ Voor 18% gewijzigd door NightHawk4 op 10-12-2024 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
NightHawk4 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:19:
[...]

Dat ze voor eigen rekening komen is allang bekend maar dat zit dus wel in de vergoeding verrekend. En wat veel mensen hier dan doen voorkomen alsof dat nog buiten die vergoeding zou vallen, nee dus.

Voor wat betreft de mensen die klagen is dat ook niet zo dat ZP voorheen de energiebelasting op jaarbasis verrekende? Voor mij geldt dat de energiebelasting op gas omhoog gevlogen is dus dat tikt in deze stookmaanden ook wat harder aan. Daarnaast vorig jaar gekeken bij mijn rekeningen van Tibber en Essent (die waren gesplitst) en zo heel vreemd is het bij mij in ieder geval niet.
Dank je voor de duidelijkheid,
Laad verlies komt voor eigen rekening is mijn conclusie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Bij deze mijn maand november:
Mijn eigen gemeten verbruik. Ik heb een kWh-meter voor de Nexus zitten, en de formule = opgenomen - teruggeleverde stroom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MuS4AVHMmz-0z1G5oNuXQLx3hC8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZhGrwfUpYcKIm0QUdmkOcZcw.png?f=fotoalbum_large

En hier de factuur van november

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j5e5qQnYFP6p695Ff3KeYTMQS1s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MLaALQdvu0RcjIFTy3Jkfvhf.png?f=fotoalbum_large

De PowerPlay vergoeding op de factuur is hetzelfde als in de app

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9ZE35wOT-I0GTXPCWwATz8GsYA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jAt5FpLkqzKxJ3pXaMA1nEuW.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JHJWSjrLPJcCQvgeNYlD-rQZFug=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ILEVBUakPi1U6mlHnu8Qq5yB.jpg?f=fotoalbum_large

Hier zie je de kWh-meter van de Nexus (de weergave in weken is wat ongelukkig, maar bovenin het totaal klopt wel):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tL9WOfsYHXHrOcji-3acAsxsq34=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hbxZ4Gmi7fqtH5MIWuIP7Ejj.jpg?f=fotoalbum_large

Het totale verbruik klopt dus op de factuur, evenals de Powerplay vergoeding. Maar nergens worden standby- of laadverliezen gecompenseerd. Dat gemiddelde zit bij mij op 124 kWh per maand, waarmee dat in ons allelectric huis zo'n 10% van het totale energieverbruik is geworden.

Conclusie: de laad- en standbyverliezen zijn voor eigen rekening.

Om het in geld uit te drukken: 124 kWh * 12 maanden * € 0,25 = €372,00 per jaar. Dat is ongeveer 20% minder rendement dan Zonneplan aan had gegeven.

[ Voor 3% gewijzigd door TKroon op 10-12-2024 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TKroon schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 16:33:
Mijn eigen gemeten verbruik. Ik heb een kWh-meter voor de Nexus zitten, en de formule = opgenomen - teruggeleverde stroom.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Hier zie je de kWh-meter van de Nexus (de weergave in weken is wat ongelukkig, maar bovenin het totaal klopt wel):

[Afbeelding]

Het totale verbruik klopt dus op de factuur, evenals de Powerplay vergoeding. Maar nergens worden standby- of laadverliezen gecompenseerd. Dat gemiddelde zit bij mij op 124 kWh per maand, waarmee dat in ons allelectric huis zo'n 10% van het totale energieverbruik is geworden.

Om het in geld uit te drukken: 124 kWh * 12 maanden * € 0,25 = €372,00 per jaar. Dat is ongeveer 20% minder rendement dan Zonneplan aan had gegeven.
Het is wat heen en weer gescroll en wat hoofdrekenen maar ik snap wat je bedoeld denk ik. HW laat die maand idd wat ongelukkig zien. Herkenbaar.

In jouw geval kost het je dus rond de 1500 kWh per jaar als je even dom x 12 je verliezen neemt. Zal misschien de ene maand wat minder of meer zijn afhankelijk van de activiteit van de Nexus.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 17.2 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:42
Ik heb de accu half maart gekregen met een verwacht rendement van €1600 per jaar... Ik zit inmiddels op €1610 (en dus nog 3 maanden te gaan). Dus als het uitkomt op €1972 half maart 2025.. Dan zitten de laadverliezen gewoon in het beloofde rendement.

De laadverliezen zitten niet in de powerplay verrekening oid. Ze zijn voor eigen rekening en worden door je betaald, maar de powerplay vergoeding is voldoende om deze verliezen te compenseren en alsnog het oorspronkelijk beloofde rendement te halen

Dat hun sales afdeling inmiddels praat over 2000+ rendement per jaar lijkt me wel foutief. Dan moet ik nu dus nog 700 euro in 3 maanden powerplay vergoeding halen... Het kan, maar niet waarschijnlijk

[ Voor 21% gewijzigd door Maurice v/d Zwaan op 10-12-2024 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-10 09:34

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Heb je er ook rekening mee gehouden dat als je batterij ontlaadt en jij verbruikers aan hebt staan, dat verbruik niet geregistreerd wordt door je slimme meter? + met een dynamisch contract is niet elke kWh evenveel waard en kun je die niet 1 op 1 tegen elkaar wegstrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Pejdref schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 17:34:
[...]

Heb je er ook rekening mee gehouden dat als je batterij ontlaadt en jij verbruikers aan hebt staan, dat verbruik niet geregistreerd wordt door je slimme meter? + met een dynamisch contract is niet elke kWh evenveel waard en kun je die niet 1 op 1 tegen elkaar wegstrepen.
Ja, want de Nexus heeft een eigen meter. En qua stroomprijs heb ik hierboven met gemiddeld €0,25 gerekend. In de zomer wat goedkoper dan in de winter (zie morgen….)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13-10 09:34
@TKroon De prijzen zijn ieder uur anders, niet alleen zomer vs winter. Je kunt dit alleen zinnig analyseren als je data per uur hebt met de prijzen van die uren.

In november was je gemiddelde teruglevertarief 17 cent en je afnametarief 14 cent, daar zit de clue al.

Stel alles was zuiver door de slimme meter gegaan (geen eigen direct verbruik of eigen directe teruglevering)
Opladen: 1000x14 cent=140€ compensatie
Ontladen: -900x17 cent=-153€ compensatie
Je moet dus 13€ bijbetalen als compensatie in dit voorbeeld.

Je daadwerkelijke gemiddelden tijdens het laden en ontladen zullen iets anders zijn dan je totale gemiddelden. Ze zouden de factuur wel beter mogen specificeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Niet online
Pejdref schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:15:
@TKroon De prijzen zijn ieder uur anders, niet alleen zomer vs winter. Je kunt dit alleen zinnig analyseren als je data per uur hebt met de prijzen van die uren.

In november was je gemiddelde teruglevertarief 17 cent en je afnametarief 14 cent, daar zit de clue al.

Stel alles was zuiver door de slimme meter gegaan (geen eigen direct verbruik of eigen directe teruglevering)
Opladen: 1000x14 cent=140€ compensatie
Ontladen: -900x17 cent=-153€ compensatie
Je moet dus 13€ bijbetalen als compensatie in dit voorbeeld.

Je daadwerkelijke gemiddelden tijdens het laden en ontladen zullen iets anders zijn dan je totale gemiddelden. Ze zouden de factuur wel beter mogen specificeren.
O je hebt het daarover, ik had het over de stand-by kosten. Dat per uur klopt gewoon hoor, want in het uur maakt het niks uit of je tegelijk of 10 minuten later dezelfde hoeveelheid energie verbruikt. En de Nexus heeft hier dus zijn eigen meter die blijkbaar overeenkomt met wat de omvormer zelf registreert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 12-10 18:01
Is het zo dat als je in zelf consumptie staat, en je zonnepanelen stroom opslaan in de Nexus, dat de verliezen minder worden? Waarschijnlijk niet, omdat stroom 2x door een omvormer gaat toch? Beter zou zijn dat de stroom direct DC de accu in zou stromen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:13
elbizarre schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:37:
Is het zo dat als je in zelf consumptie staat, en je zonnepanelen stroom opslaan in de Nexus, dat de verliezen minder worden? Waarschijnlijk niet, omdat stroom 2x door een omvormer gaat toch? Beter zou zijn dat de stroom direct DC de accu in zou stromen...
Misschien brengen ze daar dan een uitbreiding voor uit in de toekomst.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
Ik zie het liefst een echte all-in-one oplossing die alle stromen in het huis begeleid. Dus zonnepanelen, accu, netstroom en verbruik. Alles via 1 smart unit, die monitort en routeert waar nodig. Zoiets als een smartUPS bij bedrijven. Dat moet mogelijk zijn, en het liefst met een snelheid van <25ms zodat apparaten het niet merken. 😀
Volgens mij zijn die er zelfs als (unit van de Tesla powerwall) maar die hebben een latency van 50ms wat NET iets te lang is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
elbizarre schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 19:38:
Ik zie het liefst een echte all-in-one oplossing die alle stromen in het huis begeleid. Dus zonnepanelen, accu, netstroom en verbruik. Alles via 1 smart unit, die monitort en routeert waar nodig. Zoiets als een smartUPS bij bedrijven. Dat moet mogelijk zijn, en het liefst met een snelheid van <25ms zodat apparaten het niet merken. 😀
Volgens mij zijn die er zelfs als (unit van de Tesla powerwall) maar die hebben een latency van 50ms wat NET iets te lang is.
Victron :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:50
jumper schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 10:52:
Die discussie ga je met ZP natuurlijk gigantisch verliezen.
Wat is "nodeloos". Zij zullen zeggen dat je de accuu hebt om de net markt te stabiliseren.
Ze hebben geen garantie op de tarieven die daar aan hangen
En voor een vergoeding hebben ze ook nooit een toezegging gedaan (in verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst, bladiebla)

Ik ben het er wel mee eens dat het transparanter moet zodat de consument die eigenlijk zijn eigen infra achter de meterkast ter beschikking stelt ziet wat er "in" en "uit" gaat voor hun dienstverlening (onbalans accuu)
Ze hebben genoeg middelen om de afrekening beter te maken.
Ze hebben 3 dongels, 1 op de meterkast voor totale in/output en 1 op de accuu/ 1 op de transformer
Ze weten wat de verliezen zijn.

Als er 50kWh per dag binnenkomt en de Accuu "laad" 40kWh op 1 dag dan weet je precies dat huishouden 10kWh-laadverliezen ~10% Wh heeft verbruikt.

[...]
Niet als e zonnepanelen hebt..

Daarom raad ik ook iedereen aan om een aparte meter op de batterij groep te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
elbizarre schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:37:
Ik verwacht zelfs wat meer verlies. Je woning zal niet continue 10 kW vragen of willen terugleveren igv panelen. Een 10 kW omvormer die een paar honderd wat terugleverd heeft meer verlies dan bv bij 10 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-10 09:05
Pejdref schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 18:15:

Dit dus, heeft iemand al eens een maand per uur bijgehouden? Want anders blijft het onmogelijk om iets te zeggen over de laadverliezen. Ik heb net een meter gekocht voor de accu maar moet nog iets bedenken om HA per uur de standen en kosten te laten vastleggen.

En de meter nog installeren, dat kan ook op de to-do lijst.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erdebee
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 28-04 22:55
Ik heb met hulp van de auteur van onbalansmarkt.com mijn batterij en de verdiensten die ik er mee scoor (via Frank Energie) gekoppeld aan zijn site.

Ik sta als "Erdebee" op
https://onbalansmarkt.com/nexus/live

Beetje misleidend dat mijn AlphaESS via Frank Energie systeem op de pagina toont alsof het een Nexus is, maar dat is omdat ik de eerste ben die moeite heeft genomen om mijn accu te koppelen via de live api vermoed ik.

Zo te zien verdien je met minder KWh per dag op- en ontladen via Frank energie alsnog een stuk meer. Vraag me af waar dat in zit. Ik zie ook aan de SOC van mijn accu dat dat aanzienlijk afwijkt van de nexus batterijen. Ik heb een 10 KW omvormer met 24.6 KWh capaciteit.

Mochten meer mensen hun Frank Energie accu willen koppelen dan heb ik evt. mijn code beschikbaar gesteld via een Github GIST. https://gist.github.com/e...d2a28ba3b2eb5dba4d01b168f

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:43
Erdebee schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 20:48:
Ik heb met hulp van de auteur van onbalansmarkt.com mijn batterij en de verdiensten die ik er mee scoor (via Frank Energie) gekoppeld aan zijn site.

Ik sta als "Erdebee" op

Beetje misleidend dat mijn AlphaESS via Frank Energie systeem op de pagina toont alsof het een Nexus is, maar dat is omdat ik de eerste ben die moeite heeft genomen om mijn accu te koppelen via de live api vermoed ik.

Zo te zien verdien je met minder KWh per dag op- en ontladen via Frank energie alsnog een stuk meer. Vraag me af waar dat in zit. Ik zie ook aan de SOC van mijn accu dat dat aanzienlijk afwijkt van de nexus batterijen. Ik heb een 10 KW omvormer met een 24.6 KWh omvormer.

Mochten meer mensen hun Frank Energie accu willen koppelen dan heb ik evt. mijn code beschikbaar gesteld via een Github GIST. https://gist.github.com/e...d2a28ba3b2eb5dba4d01b168f
Bedankt @Erdebee, ik ben er nog niet aan toegekomen om het systeemtype te tonen op de live-pagina, volgens mij ben je inderdaad de eerste, maar ik zet dat er komende dagen bij. Heel tof dat je de moeite hebt genomen om de configuratie te delen voor andere gebruikers!

Ik ben heel benieuwd hoe het over tijd gaat zijn tussen beide systemen, voorlopig lijkt het er op dat Frank het net wat beter doet dan Zonneplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:36

GaMbiNo

1337

Leftblank schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:03:
[...]

Bedankt @RBrondgeest, ik ben er nog niet aan toegekomen om het systeemtype te tonen op de live-pagina, volgens mij ben je inderdaad de eerste, maar ik zet dat er komende dagen bij. Heel tof dat je de moeite hebt genomen om de configuratie te delen voor andere gebruikers!

Ik ben heel benieuwd hoe het over tijd gaat zijn tussen beide systemen, voorlopig lijkt het er op dat Frank het net wat beter doet dan Zonneplan.
Mooi om zo te kunnen vergelijken. d:)b
Mocht je de onbalansprijzen nog willen fixen moet je trouwens nog even switchen naar deze bron. ;)
De oude Tennet bron is offline gehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leftblank
GaMbiNo schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:17:
[...]

Mooi om zo te kunnen vergelijken. d:)b
Mocht je de onbalansprijzen nog willen fixen moet je trouwens nog even switchen naar deze bron. ;)
De oude Tennet bron is offline gehaald.
Ga ik mee aan de slag. Ik heb een API token aangevraagd bij Tennet maar die route staat maar 25 calls per dag toe en werkt ook nog met een behoorlijke vertraging of ik doe het gewoon fout mbt het laatste deel. Die alternatieve bron is inderdaad wel makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-10 17:06

Ik sta als "Erdebee" op

Zo te zien verdien je met minder KWh per dag op- en ontladen via Frank energie alsnog een stuk meer. Vraag me af waar dat in zit. Ik zie ook aan de SOC van mijn accu dat dat aanzienlijk afwijkt van de nexus batterijen. Ik heb een 10 KW omvormer met 24.6 KWh capaciteit.

Heb je instructies hoe ik deze moet draaien?
Of wijst het zich vanzelf?

Ik heb een Growatt via BLIQ EMS bij Frank Energie dus zie er wel wat in om deze gegevens ook te koppelen.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erdebee
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 28-04 22:55
MuadDib007 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 21:33:
[...]

Heb je instructies hoe ik deze moet draaien?
Of wijst het zich vanzelf?

Ik heb een Growatt via BLIQ EMS bij Frank Energie dus zie er wel wat in om deze gegevens ook te koppelen.
Leuk, daar hoopte ik op met deze post.

Als je de credentials van Frank, en de API sleutel van onbalansmarkt er in zet op de juiste plekken dan kun je dit javascript bestand uitvoeren.

Frank energie geeft geen informatie anders dan de inkomsten per dag, dus je zou het kunnen houden op 1x per dag dat script aftrappen.

Ik heb zelf een homey en heb het als een homeyscript aangemaakt en voer het uit via een flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
Inderdaad! Ik heb het even opgezocht en dat is het precies. Ik zit echt met smart te wachten dat zonnepanelen of een compatibel consumenten bedrijf met een mooie plug&play oplossing komt. Ik denk dat iedereen dat in de toekomst wel wilt eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-10 12:59
Mensen die vandaag op zelf consumptie modus gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:05
dropkick_nl schreef op woensdag 11 december 2024 @ 07:45:
Neu, lijkt me sterk dat ie volle bak gaat laden tijdens piekuren

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venzent
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-10 09:07
Ik durf het niet aan, stel dat......
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MNvyiLzDHUJpg9U3HYGaR9d6hvI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/pjnLIEr7ASuiPkPi5YQg286B.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
Venzent schreef op woensdag 11 december 2024 @ 08:53:
[...]

Ik durf het niet aan, stel dat......
[Afbeelding]
idd, ik laat de Nexus maar lekker zijn ding doen vandaag.
Auto laden, wassen en drogen maar een andere dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:59
Ik zie nog weinig punt voor zelfconsumptiemodus als het ding nu al op €5 staat deze dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

ApexAlpha schreef op woensdag 11 december 2024 @ 09:51:
[...]

Ik zie nog weinig punt voor zelfconsumptiemodus als het ding nu al op €5 staat deze dag.
Ik ook niet maar dat zal waarschijnlijk zijn omdat men de hoge day ahead tarieven ziet van vandaag.
Laad de auto over het algemeen toch 's nachts op, dan is de DLB ook geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Jiriki schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 20:27:
[...]

Dit dus, heeft iemand al eens een maand per uur bijgehouden? Want anders blijft het onmogelijk om iets te zeggen over de laadverliezen. Ik heb net een meter gekocht voor de accu maar moet nog iets bedenken om HA per uur de standen en kosten te laten vastleggen.

En de meter nog installeren, dat kan ook op de to-do lijst.
Als je die meter uitleest en opgeeft als 'je huis' in HA dan koppelt HA de uurprijzen er wel aan via die Zonneplan integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Toch grappig die correlatie met extreem hoge EPEX prijzen en de onbalans opbrengsten momenteel. Dat gebeurd toch regelmatig en lijkt me niet enkel toeval. Wellicht gepland onderhoud aan 1 of meerdere energie centrales vandaag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Ik heb hem wel op zelfconsumptie gezet vanochtend. Ook wel te zien op de onbalans site nu. :) Wilde we eens zien hoe dat loopt en tot nu toe doet ie het aardig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MxSbPOEheijwuY0GGw4z8ZEPucc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JlMlV3MbtAcHxZYkdumvCZcw.jpg?f=fotoalbum_large
Vannacht zijn de EV en de Nexus opgeladen en nu ben ik redelijk energieneutraal, ondanks een draaiende warmtepomp en een aantal wasjes e.d.

Op dit moment is hij nog zo’n 75% vol terwijl de rest al redelijk leeg begint te raken zie ik. Wie weet kan ik later vandaag nog wat geld verdienen als de wasjes e.d. gedaan zijn en er dan nog wat over is. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

kazuka schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:39:
Toch grappig die correlatie met extreem hoge EPEX prijzen en de onbalans opbrengsten momenteel. Dat gebeurd toch regelmatig en lijkt me niet enkel toeval. Wellicht gepland onderhoud aan 1 of meerdere energie centrales vandaag?
Het is ook bijna windstil. Weinig duurzame energie beschikbaar dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

GaMbiNo schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:43:
Op dit moment is hij nog zo’n 75% vol terwijl de rest al redelijk leeg begint te raken zie ik. Wie weet kan ik later vandaag nog wat geld verdienen als de wasjes e.d. gedaan zijn en er dan nog wat over is. :P
Ik hoop het wel voor je want hier staat de teller nu op €9,31 en 10% dat zijn heel wat wasjes :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

NightHawk4 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:57:
[...]

Ik hoop het wel voor je want hier staat de teller nu op €9,31 en 10% dat zijn heel wat wasjes :X
Je die van mij is nog nagenoeg vol he. Wie weet haal ik jullie vanavond alsnog in. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venzent
F*ck, zijn net alle batterijen leeg....
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vKwwzMbC5SVxtSTaS3SwAAzSczg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/pL6UFFowFXnc2lPF8vABRT6S.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12-10 21:12
Pijnlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dit was vrij voorspelbaar, ik weet niet waarom de hele batterij zo snel leeg was. Als ik opzettelijk de laagste winst had willen maken, denk ik niet dat ik het beter had kunnen doen dan dit algoritme ....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Ik heb mijn zelfconsumptie experiment maar even gestaakt. :D De Nexus staat nu weer op powerplay en nu ben ik wel benieuwd of ik nog wat van die extreme prijzen mee kan pakken. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venzent
GaMbiNo schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:09:
Ik heb mijn zelfconsumptie experiment maar even gestaakt. :D De Nexus staat nu weer op powerplay en nu ben ik wel benieuwd of ik nog wat van die extreme prijzen mee kan pakken. :9
Grote kans dat je ons nog passeert als dit nog even aanhoudt. Ben benieuwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Venzent schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:10:
[...]

Grote kans dat je ons nog passeert als dit nog even aanhoudt. Ben benieuwd.
Pfff €2888,00 op het moment, dat gaat @GaMbiNo wel redden.

Tussendoor hoppen was dus de betere keuze :X

Eindconclusie: @GaMbiNo is beter dan de AI :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiqo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-10 22:13
Oef dat is lelijk zeg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 13-10 15:42
Tja hele tijd onbalans van €781, als ie dan niet zou ontladen zou iedereen ook roepen 'Wat is ie aan het doen?' ;) zal het nooit 100% perfect doen als je terugkijkt, dan is het makkelijk praten natuurlijk.

Als je vooraf al wist dat ie nog een langere tijd hoger zou zijn, dan was er geen onbalans geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
GaMbiNo schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:09:
Hoe snel wisselt dit? Ik weet dat je maar eens per 4 uur mag wisselen maar áls je mag wisselen is ie dan in 1 minuut weer aan de onbalans?

Overigens inderdaad lekkere prijzen nu, jammer dat de batterij leeg is maar goed tenzij je een glazen bol hebt houdt je dit altijd. Toch al €10 gepakt in de ochtend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha

Ik sta als "Erdebee" op

Tjonge jij zit al op €19 vandaag!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

ApexAlpha schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:37:
[...]

Hoe snel wisselt dit? Ik weet dat je maar eens per 4 uur mag wisselen maar áls je mag wisselen is ie dan in 1 minuut weer aan de onbalans?

Overigens inderdaad lekkere prijzen nu, jammer dat de batterij leeg is maar goed tenzij je een glazen bol hebt houdt je dit altijd. Toch al €10 gepakt in de ochtend.
Dat was bij mij vrijwel direct. Ik moest inderdaad even wachten tot de 4 uur verstreken was en toen heb ik hem tijdens die piek naar 2888 euro weer teruggezet. De piek heb ik deels nog meegepakt.

Nu gooit ie hem dan ook in één keer leeg tegen de 1111 euro's van nu lijkt het. De Zonneplan AI is vrij enthousiast vandaag geloof ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
NightHawk4 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:17:
[...]

Pfff €2888,00 op het moment, dat gaat @GaMbiNo wel redden.

Tussendoor hoppen was dus de betere keuze :X

Eindconclusie: @GaMbiNo is beter dan de AI :9
@Erdebee (FE) doet het ook veel beter dan ZP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
John245 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:54:
[...]

Niet uitsluiten dat het komt door GridGuard om congestie te vermijden, terwijl FE dat nog niet doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
John245 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 12:54:
[...]

Heeft 5 kWh meer opslag maar dan nog lijkt het idd beter. Mooi om dit zo te kunnen vergelijken. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
Stroomprijzen morgen…😳

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
Waarschijnlijk goed nieuws voor verdienen met onbalans :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

1,20 per kWh?? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
jojost1 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:13:
[...]

Waarschijnlijk goed nieuws voor verdienen met onbalans :o
Als ZP leert van vandaag wel ja….
Vandaag was verre van optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
What the hell 121ct per kWh morgen! Jeetje kan mogelijk een dag voor zelfconsumptie zijn?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:44
Het is je gelukt. De 1e plaats onder de Nexussen /Nexi bereikt 🎉

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Twanroy schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:18:
[...]

Het is je gelukt. De 1e plaats onder de Nexussen /Nexi bereikt 🎉
Ja bizar. En dat nadat ik zelf eerst nog rond de 5 kWh in zelfconsumptie heb verbruikt. 8)7

Morgen wellicht maar weer op zelfconsumptie starten. :D

Mijn Nexus is inmiddels ook helemaal leeg. Vanaf het moment dat ik hem van zelfconsumptie heb gehaald in 1 keer leeg ontladen.

[ Voor 15% gewijzigd door GaMbiNo op 11-12-2024 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:55
ApexAlpha schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:16:
What the hell 121ct per kWh morgen! Jeetje kan mogelijk een dag voor zelfconsumptie zijn?!
De prijs is zo hoog dat de zonneplan app het niet eens snapt... 12 cent op de piek?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/egoHASquXnTqxCyZpI4-UymGjBE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/uVY4MCKT0sDirXiiwJxMrLxd.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22:56
Bij mij staat er gewoon 121, door de resolutieverschillen van telefoon tot telefoon zou het tekstje misschien te breed zijn bij dat uur :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Staat hier ook gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahum.....
  • Laatst online: 22:43
@sidewalker: Bij mij staat er gewoon 121

Gaat hopelijk niet "gewoon" worden!! :o
Hoogste kale uur prijzen ooit!

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Ahum..... schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:22:
@sidewalker: Bij mij staat er gewoon 121

Gaat hopelijk niet "gewoon" worden!! :o
Hoogste kale uur prijzen ooit!
Hoger dan in 2022?

Flinke dunkelflaute in heel west-Europa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ahum.....
  • Laatst online: 22:43
@ApexAlpha: Flinke dunkelflaute in heel west-Europa?

Yepp, geen wind en een grijze lucht en onze Oosterburen hebben waarschijnlijk stroom te kort.
De Nexus is gelukkig weer aan het laden, hopelijk krijgen we hem weer op 100%.
Wat is wijsheid..., morgen op zelfconsumptie zetten of zal er weer een flinke onbalans aankomen?

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autodrop
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-07 16:37
Ondertussen is in ieder geval mijn winst voor vandaag weer langzaam aan het verdampen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Leftblank goed bezig! Je website met nu ook vergelijkingsmateriaal in 1 overzicht 💪. Er komen wellicht wat verschillende omvormers en batterijen qua capaciteit t.o.v. de Nexus.

Is er een methode die bijvoorbeeld de opbrengst per kWh capaciteit icm Kw vermogen kan laten zien? Dit om een eerlijk vergelijk te krijgen?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Leftblank
Devke schreef op woensdag 11 december 2024 @ 15:09:
@Leftblank goed bezig! Je website met nu ook vergelijkingsmateriaal in 1 overzicht 💪. Er komen wellicht wat verschillende omvormers en batterijen qua capaciteit t.o.v. de Nexus.

Is er een methode die bijvoorbeeld de opbrengst per kWh capaciteit icm Kw vermogen kan laten zien? Dit om een eerlijk vergelijk te krijgen?
Thanks, de andere typen beginnen inderdaad binnen te druppelen, heel tof. Hopelijk voegt Tibber binnenkort ook de Grid Rewards info toe aan hun API, dan gaan we vermoedelijk snel ook wat HomeVolts zien in het overzicht :D.

De opbrengst per kW vermogen of kWh opslag is inderdaad wel een interessante nu er meer variatie ontstaat. Om de tabel een beetje beknopt te houden neig ik momenteel naar een 'toggle' om te wisselen tussen absolute euro's of de twee relatieve waarden die je noemt. Ik heb 'm op m'n lijstje staan om mee te pakken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelg90
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
@Leftblank bedankt voor de nette site, deze tekst kan nog wat generieker ;)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hOujzth1N0Awx4nULmRRpOoWf4Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7oR8KjEMfGUDw1aonfdge7dz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kikkasz
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 26-09 08:43
Gelukkig hybride. Morgen maar even een dagje op gas stoken dan ipv warmtepomp.

Zal die ook geen last krijgen van dlb, kan een mooi dagje worden

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:32
De eerste conclusies van pilot in Arnhem Liande-Zonneplan

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buns
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20-07 12:12
Iemand enig idee waarom Powerplay de Nexus het afgelopen half uur niet bij heeft laten laden? Veel goedkoper zal het toch niet worden om te laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
Buns schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:13:
Iemand enig idee waarom Powerplay de Nexus het afgelopen half uur niet bij heeft laten laden? Veel goedkoper zal het toch niet worden om te laden?
Nexus kan 0 -> 100% in 2 uur, dus kan beter tussen 3 en 5 morgenochtend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12-10 21:12
Hij staat met 14% lading stil bij een tarief van 1400 euro en gaat ontladen bij 400 euro. Snap er niks van.
Hoop dat er morgen wat meer te halen valt. Ik begrijp dat in Duitsland de dynamische tarieven in 18 jaar tijd niet zo hoog zijn geweest als morgenavond.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KqWAbm1aXGyxUlb1q9RCDYouA_I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B4n4SQaY6RyYfz3AMNAjZhsK.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
Maurice v/d Zwaan schreef op woensdag 11 december 2024 @ 20:17:
[...]

Nexus kan 0 -> 100% in 2 uur, dus kan beter tussen 3 en 5 morgenochtend
Baseer je op..? De Nexus laadt niet op EPEX prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:28
Wat een grote verschillen op onbalansmarkt.com.

Bizar bijna, zitten de koplopers in een andere aansturing of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice v/d Zwaan
jojost1 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:03:
[...]

Heb je helemaal gelijk in, maar ik verwacht dat in de nacht (met "lage" EPEX prijzen) dat de onbalansprijs en de EPEX prijs niet ver uit elkaar zullen liggen zoals vaak het geval is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Leftblank
Bongoarnhem schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:05:

Eigenlijk is alleen de installatie van Erdebee op dit moment echt anders aangestuurd, namelijk door Frank ipv Zonneplan. De andere twee uitschieters hebben een andere verklaring denk ik, de installatie van 'cst' staat aangemeld als actief per vandaag en Zonneplan levert de batterijen meestal wel redelijk vol af. Als diegene rond lunch een volle batterij had dan was dat behoorlijk ideaal, de prijzen na lunch lagen hoger dan daarvoor.

@GaMbiNo heeft eerder gepost dat die batterij nog op zelfconsumptiemodus stond dus die heeft ook kunnen profiteren van de hogere prijzen. De rest volgt daarna met min of meer soortgelijke opbrengst, daar zit wel wat variatie in maar dat is meer in lijn met wat we afgelopen weken wel vaker zien. Of dat nu GridGuard, slecht bereik of matige aansturing is moet nog blijken denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jojost1
Maurice v/d Zwaan schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:18:
[...]

Heb je helemaal gelijk in, maar ik verwacht dat in de nacht (met "lage" EPEX prijzen) dat de onbalansprijs en de EPEX prijs niet ver uit elkaar zullen liggen zoals vaak het geval is.
Yes het volgt elkaar vaak wel een klein beetje :) wil gewoon geen verwarring zaaien dat de Nexus iets op EPEX zou doen, veel mensen lijken daar toch in te trappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fluman
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 03-10 06:06
Is er ook een manier om een notificatie in te stellen bij prijzen >70 cent? Het is dat ik toevallig in de app keek en daarom morgen maar even de hybride warmtepomp uitzet👌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marco4659
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20:10
Bongoarnhem schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:05:

Cst lijkt vandaag pas aangesloten, is met 80% lading met zijn neus in de boter gevallen op het piekmoment van €2888. Zal wel denken: zo, dat is een gouden business

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroengroen
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 02-04 11:14
Fluman schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:56:
Is er ook een manier om een notificatie in te stellen bij prijzen >70 cent? Het is dat ik toevallig in de app keek en daarom morgen maar even de hybride warmtepomp uitzet👌
Je kan de notificatie wel aanzetten in de app maar je krijgt geen melding, werkt niet, al zolang ik bij Zonneplan zit.

• Peterhardenberg
jojost1 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 21:03:
[...]

Als ik kijk wat er gebeurd met de Nexus volgen die slimme AI dan word er geladen als de onbalans prijs onder de Epex komt en wordt er ontladen als de prijs boven de Epex komt.
( correct ny if iam wrong)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bokkow
Zo. Om 6:30 op zelfconsumptie gezet voor het eerst. Vanaf 10:30 onbalans in de gaten houden. Bij 1500+ gaat de knop pas weer om 👍🏻

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GC_BpOQV9DHrotXnugpKExJrKbA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i1ZaDSND3O5tBd5Kqb2NpExR.jpg?f=fotoalbum_large

Als gister een beetje een voorbode kan zijn, toen was ie rond 11:00 leeg..

[ Voor 62% gewijzigd door bokkow op 12-12-2024 07:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

bokkow schreef op donderdag 12 december 2024 @ 06:52:
Zo. Om 6:30 op zelfconsumptie gezet voor het eerst. Vanaf 10:30 onbalans in de gaten houden. Bij 1500+ gaat de knop pas weer om 👍🏻

[Afbeelding]

Als gister een beetje een voorbide kan zijn, toen was ie rond 11:00 leeg..
Hier precies hetzelfde gedaan maar een kwartier later :+

Toch nieuwsgierig of dit incidenteel (op windstille winterdagen) zou kunnen helpen met wat hogere opbrengsten o<:)

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:21

thido

Tilburg

Het wordt een dure dag vandaag...
Hopen dat de Nexus vandaag iets beter handelt dan gisteren.
Ben benieuwd hoe hij bij jullie gaat ontladen.

Heb de 4x Redodo volgeladen vanacht dus die gaan rond de middag wel ontladen (1000W continu) om het warmtepomp verbruik op te vangen.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Kikkasz
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 26-09 08:43
Toch wel grappig, al die handmatige acties van mensen die het volste vertrouwen in de "AI" van Zonneplan hebben

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bokkow
Kikkasz schreef op donderdag 12 december 2024 @ 07:21:
Toch wel grappig, al die handmatige acties van mensen die het volste vertrouwen in de "AI" van Zonneplan hebben
Euhm ik ben meermaals erg kritisch geweest over gebrek aan intelligentie in de Zonneplan AI. Keer op keer blijkt er weinig intelligents aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Peterhardenberg schreef op donderdag 12 december 2024 @ 01:41:
[...]

Als ik kijk wat er gebeurd met de Nexus volgen die slimme AI dan word er geladen als de onbalans prijs onder de Epex komt en wordt er ontladen als de prijs boven de Epex komt.
( correct ny if iam wrong)
Ik heb de data niet naast elkaar gelegd maar er zou inderdaad zomaar een soortgelijke simpele formule gehanteerd worden. Heel eenvoudig en eigenlijk altijd wel marge, veel te minimaal met teveel onnodige cycles maar per saldo wel wat ZP voorgespiegeld heeft. Dan is gridguard ook vrij eenvoudig te implementeren lijkt mij.

Heel veel ruimte voor verbetering dan wel weer om daadwerkelijk een AI variant te krijgen die de 'handel' snapt en niet domweg op simpele verschillen werkt.
Kikkasz schreef op donderdag 12 december 2024 @ 07:21:
If it aint broke just tweak it :Y
bokkow schreef op donderdag 12 december 2024 @ 07:46:
[...]

Euhm ik ben meermaals erg kritisch geweest over gebrek aan intelligentie in de Zonneplan AI. Keer op keer blijkt er weinig intelligents aan.
Idem en mijn vertrouwen dat ZP dit beter op gaat pakken wordt ook met de maand minder. ZP richt zich voornamelijk op installaties en het batterijpark uitbreiden, aan de ene kant heel logisch maar dan zijn ze wel te laat als er een 'softwareboer' komt die dit wel voor elkaar krijgt.

Of we krijgen een variant op verkoop je stroom aan de buurman :9

Genoeg mogelijkheden in de toekomst, al dan niet via ZP mijns inziens. :O

@Leftblank Complimenten voor de website en toevoegingen van aanbieders ! _/-\o_

@Devke Hier een andere link misschien dat dei het doet, weet nooit hoe die archief artikels werken :/

[ Voor 7% gewijzigd door NightHawk4 op 12-12-2024 08:04 ]

Omzetten naar eigen consumptie gebeurd in de app toch? Als iemand het red om dit omzetten via bv HA voor elkaar te krijgen dan is vlgs jullie eigen criteria wellicht een automatisering te maken. Geen handwerk en misschien een mooier rendement. Het is maar een gedachte spinsel hier.

NightHawk4 schreef op donderdag 12 december 2024 @ 07:52:
[...]

Ik heb de data niet naast elkaar gelegd maar er zou inderdaad zomaar een soortgelijke simpele formule gehanteerd worden. Heel eenvoudig en eigenlijk altijd wel marge, veel te minimaal met teveel onnodige cycles maar per saldo wel wat ZP voorgespiegeld heeft. Dan is gridguard ook vrij eenvoudig te implementeren lijkt mij.

Heel veel ruimte voor verbetering dan wel weer om daadwerkelijk een AI variant te krijgen die de 'handel' snapt en niet domweg op simpele verschillen werkt.

[...]

If it aint broke just tweak it :Y

[...]

Idem en mijn vertrouwen dat ZP dit beter op gaat pakken wordt ook met de maand minder. ZP richt zich voornamelijk op installaties en het batterijpark uitbreiden, aan de ene kant heel logisch maar dan zijn ze wel te laat als er een 'softwareboer' komt die dit wel voor elkaar krijgt.

Of we krijgen een variant op verkoop je stroom aan de buurman :9

Genoeg mogelijkheden in de toekomst, al dan niet via ZP mijns inziens. :O
Artikel helaas niet te lezen. Afgeschermd.

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:21

thido

Tilburg

Ik gok zo maar hetzelfde scenario als gisteren. Snel leeg en uitgespeeld de rest van de dag.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

.

[ Voor 99% gewijzigd door Devke op 12-12-2024 08:16 ]

Pagina: 1 ... 28 ... 65 Laatste