Misschien dat Gridguard effect heeft dat het ook lokaal kan werken en niet alleen landelijk werkt?kazuka schreef op maandag 2 december 2024 @ 20:38:
Vraag me af of die 0% batterijen een software update betreft? Morgenochtend gaat de vertraging van Tennet in voor de onbalansmarkt dus benieuwd of ZP iets aan hun Powerplay algoritme heeft aangepast.
Dat klopt inderdaad. Ik gebruik een Homewizard 3 fase meter.MrTom schreef op maandag 2 december 2024 @ 19:49:
[...]
De twee sensoren met laden en terugleveren van de de thuisbatterij en hoe dat in de grafiek getoond wordt. Dat kan ik niet halen uit de entiteiten van Zonnenplan toch? ik kan wel leveren en aftnemen van het net uit de sensoren halen, maar daar zit dan ook het huisverbruik (en levering) bij.
Een sensor met alleen de activiteit van de batterij is niet te maken zonder extra hardware toch of uitlezen van de Zonneplan omvormer.
of zie ik iets over het hoofd?
Maar je kan ook de SOLARMAN integratie gebruiken. Die heeft o.a. deze entiteit:
:strip_exif()/f/image/h8aFszpWoEpiQelt9dfJEui2.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan heb je het laden/ontladen in amperes. Die zijn ook prima te gebruiken. Die kun je evt splitsen in je template.yaml.
Zo kun je dus zonder investering wel genoeg info krijgen.
Ik denk gewoon een kort issue bij de Zonneplan api. Mijn batterij had dit ook volgens de api. Maar ik lees hem ook lokaal uit en daar zie je daar niks van terug.kazuka schreef op maandag 2 december 2024 @ 20:38:
Vraag me af of die 0% batterijen een software update betreft? Morgenochtend gaat de vertraging van Tennet in voor de onbalansmarkt dus benieuwd of ZP iets aan hun Powerplay algoritme heeft aangepast.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/68HLbSmBwUkdLZ8kVmz6FQM7.jpg?f=user_large)
Kiki is een beetje dom
Edit: had in chat aangegeven dat ik graag een medewerker wilde spreken. De bot zei dat die 's avonds niet bereikbaar waren en dat ik binnen een paar dagen zou worden teruggebeld. Toch had ik 5 minuten later iemand aan de telefoon. Volgens de medewerker hoort trekken van een kabel bij de installatie en dat brengt dus geen extra kosten met zich mee.
Edit: had in chat aangegeven dat ik graag een medewerker wilde spreken. De bot zei dat die 's avonds niet bereikbaar waren en dat ik binnen een paar dagen zou worden teruggebeld. Toch had ik 5 minuten later iemand aan de telefoon. Volgens de medewerker hoort trekken van een kabel bij de installatie en dat brengt dus geen extra kosten met zich mee.
:strip_exif()/f/image/E03dIlvJIHIFdy2DXfAxOkJG.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 35% gewijzigd door matroosoft op 03-12-2024 19:56 ]
Hier afgelopen zaterdag een batterij geplaatst. Ze gaan alleen niet boren en of een pijp leggen. Wel trekken ze de kabel, zit bij de prijs in.matroosoft schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 19:50:
Kiki is een beetje dom
Edit: had in chat aangegeven dat ik graag een medewerker wilde spreken. De bot zei dat die 's avonds niet bereikbaar waren en dat ik binnen een paar dagen zou worden teruggebeld. Toch had ik 5 minuten later iemand aan de telefoon. Volgens de medewerker hoort trekken van een kabel bij de installatie en dat brengt dus geen extra kosten met zich mee.![]()
[Afbeelding]
Wellicht afhankelijk van de crew die komt maar gaten boren voor de kabel doen ze wel.
Een mantelbuis ingraven dan weer niet ;-)
Hier hebben ze de gaten (ook voor mijn netwerkkabel) vanuit de meterkast naar de kruipruimte geboord.
De kabel daar doorheen gelegd naar een mantelbuis die de tuin door gaat, en uit komt in de garage even verderop. In de garage alles netjes in pijp tegen de muur bevestigd.
Een mantelbuis ingraven dan weer niet ;-)
Hier hebben ze de gaten (ook voor mijn netwerkkabel) vanuit de meterkast naar de kruipruimte geboord.
De kabel daar doorheen gelegd naar een mantelbuis die de tuin door gaat, en uit komt in de garage even verderop. In de garage alles netjes in pijp tegen de muur bevestigd.
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Herhaaldelijk dat dat "slimme" algoritme de batterij uren- en urenlang op 100% parkeert.
Naast dat dat bijzonder slecht is voor de houdbaarheid, mist het dan ook bij herhaling negatieve pieken, zoals vanochtend weer...
Naast dat dat bijzonder slecht is voor de houdbaarheid, mist het dan ook bij herhaling negatieve pieken, zoals vanochtend weer...
Goed of slecht nieuws?
Minister wil afspraken maken over inzet thuisbatterijen voor onbalanshandel
Minister wil afspraken maken over inzet thuisbatterijen voor onbalanshandel
Goed, mits de nieuwe Gridguard oplossing van Zonneplan ook echt doet wat het beweerd. Maar dat er door de explosieve groei van thuisbatterijen regels moeten komen lijkt me alleen maar logisch.
Een lfp batterij kan zonder problemen tot 100% geladen worden. Het Is zelfs wenselijk om 1x per week tot 100% te gaan. Neemt niet weg dat het dwangmatig met verlies volladen zeer overdreven is. Alleen wanneer er langdurig tegen hoog tarief ontladen kan worden ben je er blij mee.m00 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 07:52:
Herhaaldelijk dat dat "slimme" algoritme de batterij uren- en urenlang op 100% parkeert.
Zoals @kazuka al aangaf goed nieuws en de explosieve groei wordt anders een probleem. Het zal de groei wel enigzins remmen verwacht ik.
Het is natuurlijk afwachten wat die randvoorwaarden zullen zijn en in hoeverre deze de thuisbatterij zullen beperken. Als het om voorwaarden gaat die binnen Gridguard vallen lijkt het me allemaal meer dan logisch, ik vraag me alleen wel of hoe dat controleerbaar is en of andere leveranciers daar wel in kunnen voldoen.‘Inzet op de elektriciteitsmarkten kan daarbij juist leiden tot toename van congestie op het laagspanningsnet. Gezien de snelle toename van het aantal thuisbatterijen is het van belang om zo snel mogelijk randvoorwaarden te creëren die verergering van netcongestie door thuisbatterijen voorkomen, zonder de aantrekkelijkheid van thuisbatterijen onnodig te beperken.’
De thuisbatterijenmarkt wordt nu de nieuwe zonnepanelenmarkt met cowboys voor het snelle geld. Met problemen die we zij ZP ook wel hebben gezien en nu langzamerhand aan het uitfaseren zijn.
Poh, werd vandaag wakker en zag een redelijk bedrag en dat is nu weer compleet verdampt. Het lijkt echt of de batterij flinke moeite heeft met de Tennet vertraging
Geef AI ff de kans hier op in te spelen.Guidoweb55 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:56:
Poh, werd vandaag wakker en zag een redelijk bedrag en dat is nu weer compleet verdampt. Het lijkt echt of de batterij flinke moeite heeft met de Tennet vertraging
Laten we over een maand eens kijken wat het effect is van de Tennet vertraging van de gegevens.
Het lijkt me wel moeilijk aansturen, omdat je eigenlijk halfblind bent. Je kent de actuele prijzen niet meer en toch ga je aansturen. Ik kan me zelfs voorstellen dat dat juist de onbalans weer versterkt. Maar we gaan het zien. Het is inderdaad een beetje vroeg om al een oordeel te kunnen geven.Peterhardenberg schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:59:
[...]
Geef AI ff de kans hier op in te spelen.
Laten we over een maand eens kijken wat het effect is van de Tennet vertraging van de gegevens.
Je ziet nu ook op de sites die actuele onbalans prijzen weergeven een vertraging.
Voorlopig liggen de behaalde resultaten nog boven de trendlijn.Peterhardenberg schreef op woensdag 4 december 2024 @ 10:59:
[...]
Geef AI ff de kans hier op in te spelen.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Hoe is het bij jullie dan? Gisteren had ik 38 cent...John245 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 12:37:
[...]
Voorlopig liggen de behaalde resultaten nog boven de trendlijn.
Ik kijk niet op dagbasis. Ik bereken gewoon het gemiddelde vanaf 9 juli. Daar is een trendlijn doorheen getrokken en daar zitten we nog boven.joosie schreef op woensdag 4 december 2024 @ 14:16:
[...]
Hoe is het bij jullie dan? Gisteren had ik 38 cent...
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Elke batterij kan probleemloos tot 100% geladen worden. Voor Li-ion batterijen, ja ook LFP en in bepaalde scenario's zijn die zelfs vatbaarder, kost dat onnodige volpompen tot 100% alleen wel veel meer cycli en is langdurig verblijven op 100% SoC slecht voor de restcapaciteit op lange termijn.Jeroengroen schreef op woensdag 4 december 2024 @ 09:43:
[...]
Een lfp batterij kan zonder problemen tot 100% geladen worden. Het Is zelfs wenselijk om 1x per week tot 100% te gaan. Neemt niet weg dat het dwangmatig met verlies volladen zeer overdreven is. Alleen wanneer er langdurig tegen hoog tarief ontladen kan worden ben je er blij mee.
Dat dat "goed" zou zijn voor LFP is een hardnekkige fabel ontstaan uit laadadviezen die louter voor calibratie doeleinden dienen.
Toch vrees ik dat die trend per 3 december wel eens naar beneden zou kunnen gaan vanwege de Tennet vertraging van 5 minuten.John245 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:28:
[...]
Ik kijk niet op dagbasis. Ik bereken gewoon het gemiddelde vanaf 9 juli. Daar is een trendlijn doorheen getrokken en daar zitten we nog boven.
Dat is een bijzondere stellingJohn245 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 16:28:
[...]
Ik kijk niet op dagbasis. Ik bereken gewoon het gemiddelde vanaf 9 juli. Daar is een trendlijn doorheen getrokken en daar zitten we nog boven.
Per 3 december is er iets significant veranderd in de manier waarop AI kan anticiperen en je kan verdienen. Om dan het gemiddelde vanaf 9 juli te gebruiken zegt natuurlijk niets over de gevolgen van de ingreep vanaf 3 december.
Natuurlijk wel. Als er significante impact is zal er een afwijking van de trendlijn ontstaan.Guidoweb55 schreef op woensdag 4 december 2024 @ 23:44:
[...]
Dat is een bijzondere stelling
Per 3 december is er iets significant veranderd in de manier waarop AI kan anticiperen en je kan verdienen. Om dan het gemiddelde vanaf 9 juli te gebruiken zegt natuurlijk niets over de gevolgen van de ingreep vanaf 3 december.
Reactie van Zonneplan:marvin3241 schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:19:
Iemand die dit probleem herkent? Mijn accu gaat bijna dagelijks wel een aantal momenten naar 1%. Na een tijdje schiet ie weer terug naar de juiste status. Heb Zonneplan al benaderd.
[Afbeelding]
"Bedankt voor uw bericht over het probleem met de lading van uw thuisbatterij. Het lijkt erop dat de batterij soms naar 1% lading zakt en daarna weer herstelt. Dit kan te maken hebben met de strategie van Zonneplan Powerplay, die real-time energiemarkten in de gaten houdt om de optimale laadstrategie te bepalen. Soms is het gunstiger om ruimte in de batterij te laten voor later gebruik, afhankelijk van de drukte op het energienet en de energieprijzen. Dit gebeurt om optimaal te profiteren van de energiemarkt en om het elektriciteitsnet te stabiliseren. Momenteel zie ik dat de batterij wee rop 95% staat en verder correct werkt."
Schiet mij maar lek. Ik heb overigens nog steeds dagelijks dit probleem. Heb gereageerd op de mail en hopelijk mijn probleem wat duidelijker gemaakt. Ben benieuwd naar de reactie.
[ Voor 7% gewijzigd door marvin3241 op 05-12-2024 08:52 ]
Wat een onzinnige reactie. Ze hebben je bericht duidelijk niet gelezen of moeite gedaan om zelf even terug te kijken in de geschiedenis.marvin3241 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 08:23:
[...]
Reactie van Zonneplan:
"Bedankt voor uw bericht over het probleem met de lading van uw thuisbatterij. Het lijkt erop dat de batterij soms naar 1% lading zakt en daarna weer herstelt. Dit kan te maken hebben met de strategie van Zonneplan Powerplay, die real-time energiemarkten in de gaten houdt om de optimale laadstrategie te bepalen. Soms is het gunstiger om ruimte in de batterij te laten voor later gebruik, afhankelijk van de drukte op het energienet en de energieprijzen. Dit gebeurt om optimaal te profiteren van de energiemarkt en om het elektriciteitsnet te stabiliseren. Momenteel zie ik dat de batterij wee rop 95% staat en verder correct werkt."
Hier ook sporadisch:marvin3241 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 08:23:
[...]
Schiet mij maar lek. Ik heb overigens nog steeds dagelijks dit probleem. Heb gereageerd op de mail en hopelijk mijn probleem wat duidelijker gemaakt. Ben benieuwd naar de reactie.
:strip_exif()/f/image/lPrITPjFkSaxp13VN57RylAR.png?f=user_large)
Kan natuurlijk zijn dat dit wel onderdeel is van GridGuard, om op lokaal niveau het ontlaadsignaal te overrulen zetten ze individuele accu's even virtueel op 1% waardoor deze niet gaat ontladen.
Weet niet of dat zo is, maar zou zomaar kunnen.
Laat de app ook daadwerkelijk dezelfde waarde zien op dat moment, of is er gewoon geen data beschikbaar vanuit de API waardoor Home Assistant terugvalt op een default value?
rusman schreef op donderdag 5 december 2024 @ 09:15:
Laat de app ook daadwerkelijk dezelfde waarde zien op dat moment, of is er gewoon geen data beschikbaar vanuit de API waardoor Home Assistant terugvalt op een default value?
:strip_exif()/f/image/6OYtY1AAkYV2uxuuj0Lo4Nz3.jpg?f=fotoalbum_large)
Even later, alsof er niks gebeurd is:
:strip_exif()/f/image/XjvIENfTz2Au24idkKDZ1SZr.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 35% gewijzigd door marvin3241 op 05-12-2024 09:38 ]
Ik zag gisteren mijn batterij in de app ook even op 1% staan. Dus het is niet de API, in theorie can het wel nog de verbinding van batterij naar cloud zijn.
De grap was wel dat ik hem op zelfconsumptie had staan, dus of het dan logisch is dat het dan iets met GridGuard te maken heeft durf ik niet te zeggen
De grap was wel dat ik hem op zelfconsumptie had staan, dus of het dan logisch is dat het dan iets met GridGuard te maken heeft durf ik niet te zeggen
Ik denk dat de Zonneplan app dezelfde api gebruikt hoor.FlyByJe schreef op donderdag 5 december 2024 @ 09:34:
Ik zag gisteren mijn batterij in de app ook even op 1% staan. Dus het is niet de API, in theorie can het wel nog de verbinding van batterij naar cloud zijn.
En de batterij kan onmogelijk in zo’n korte tijd naar 1% en weer terug. Ik hou het toch op een klein bugje bij de Zonneplan servers.
Verwijderd
Sinds ik de Nexus heb laten installeren, is mijn energieverbruik en de maandelijkse elektriciteitsrekening meer dan het dubbele dan normaal, weet iemand hoe dat komt? Ik trek natuurlijk de elektriciteit af die aan het net wordt teruggeleverd. De januari rekening die ik net heb ontvangen heeft een geschat verbruik dat bijna 3 keer zo hoog is als de januari rekening van vorig jaar. Maar alleen voor elektriciteit, gas is hetzelfde. Komt dit doordat de batterij een beetje energie verliest tijdens het laden en ontladen? Maar dit lijkt me veel meer dan dat, we hebben het over honderden KWh per maand. De energiebelasting is ook dubbel zo hoog als vorig jaar, dus het eindresultaat is een januari rekening die honderd euro meer is dan vorig jaar, zelfs met powerplay.
Het verlies van laden ontladen. Is 11 a 12% van de geladen kWh’s. Klopt dat een beetje met de verhoging van het eigenverbruik?Verwijderd schreef op donderdag 5 december 2024 @ 18:40:
Sinds ik de Nexus heb laten installeren, is mijn energieverbruik en de maandelijkse elektriciteitsrekening meer dan het dubbele dan normaal, weet iemand hoe dat komt? Ik trek natuurlijk de elektriciteit af die aan het net wordt teruggeleverd. De januari rekening die ik net heb ontvangen heeft een geschat verbruik dat bijna 3 keer zo hoog is als de januari rekening van vorig jaar. Maar alleen voor elektriciteit, gas is hetzelfde. Komt dit doordat de batterij een beetje energie verliest tijdens het laden en ontladen? Maar dit lijkt me veel meer dan dat, we hebben het over honderden KWh per maand. De energiebelasting is ook dubbel zo hoog als vorig jaar, dus het eindresultaat is een januari rekening die honderd euro meer is dan vorig jaar, zelfs met powerplay.
Dit verlies komt namelijk bij het eigen verbruik op.
Verwijderd
Het lijkt ongeveer 60% van het verschil uit te maken. Ik denk dat het andere deel willekeurige variatie kan zijn, hoewel ik niet weet waarom we dit jaar meer stroom zouden verbruiken.Peterhardenberg schreef op donderdag 5 december 2024 @ 18:45:
[...]
Het verlies van laden ontladen. Is 11 a 12% van de geladen kWh’s. Klopt dat een beetje met de verhoging van het eigenverbruik?
Dit verlies komt namelijk bij het eigen verbruik op.
Hoewel, als ik kijk naar de vaste kosten, de jaarlijkse schatting van het verbruik met ongeveer het juiste bedrag is gestegen, en dat komt neer op een maandelijkse stijging van 40 euro, alleen al voor de Nexus. Als ik daar de ~100KWh aan stroom bij optel die de Nexus in november heeft verloren, komt dat neer op nog eens ~27 euro per maand. Bereken ik nu goed dat de nexus ongeveer 800 euro per jaar kost? Dat lijkt een aanzienlijk deel van de inkomsten uit powerplay op te slokken.
Het laden en ontladen van de nexus maakt geen onderdeel uit van je voorschot. Het verbruik van de nexus wordt maandelijks recht gezet met een tegenboeking.Verwijderd schreef op donderdag 5 december 2024 @ 18:56:
[...]
Het lijkt ongeveer 60% van het verschil uit te maken. Ik denk dat het andere deel willekeurige variatie kan zijn, hoewel ik niet weet waarom we dit jaar meer stroom zouden verbruiken.
Hoewel, als ik kijk naar de vaste kosten, de jaarlijkse schatting van het verbruik met ongeveer het juiste bedrag is gestegen, en dat komt neer op een maandelijkse stijging van 40 euro, alleen al voor de Nexus. Als ik daar de ~100KWh aan stroom bij optel die de Nexus in november heeft verloren, komt dat neer op nog eens ~27 euro per maand. Bereken ik nu goed dat de nexus ongeveer 800 euro per jaar kost? Dat lijkt een aanzienlijk deel van de inkomsten uit powerplay op te slokken.
Waarom je voorschot voor januari nu veel hoger is lijkt een andere oorzaak te hebben. Mogelijk doordat ze de schatting hebben aangepast, aangekondigd in de mail van 29 nov jl.
Bij ons is het aantal kwh voor jan 300 kwh lager als vorig jaar. De nexus draait hier vanaf maart.
Nieuwe voorschotberekening
Jouw voorschotbedrag wordt vanaf nu nog beter afgestemd op je werkelijke energieverbruik en eventuele zonnestroom opwek. Met deze nieuwe berekening wordt je jaarverbruik eenmalig geüpdatet, waardoor jouw maandelijkse betaling nauwkeuriger aansluit op je energiegebruik.
Verwijderd
Zelfs niet het verlies van lading? Wordt dat niet gewoon geteld als extra verbruik voor mij? Mijn geschatte jaarverbruik is evenveel gestegen als 12 keer het verlies van lading voor november en dat komt neer op 800 euro extra per jaar.baskes schreef op donderdag 5 december 2024 @ 19:28:
[...]
Het laden en ontladen van de nexus maakt geen onderdeel uit van je voorschot. Het verbruik van de nexus wordt maandelijks recht gezet met een tegenboeking.
Waarom je voorschot voor januari nu veel hoger is lijkt een andere oorzaak te hebben. Mogelijk doordat ze de schatting hebben aangepast, aangekondigd in de mail van 29 nov jl.
Bij ons is het aantal kwh voor jan 300 kwh lager als vorig jaar. De nexus draait hier vanaf maart.
[...]
Nee het verlies aan lading betaal je ook niet. Het opladen en ontladen gaat tegen onbalans prijzen. Het verschil wordt tegen geboekt.Verwijderd schreef op donderdag 5 december 2024 @ 19:33:
[...]
Zelfs niet het verlies van lading? Wordt dat niet gewoon geteld als extra verbruik voor mij? Mijn geschatte jaarverbruik is evenveel gestegen als 12 keer het verlies van lading voor november en dat komt neer op 800 euro extra per jaar.
In dezelfde mail staat dat ook nog eens uitgelegd
Wat is de Powerplay tegenboeking?
De Powerplay tegenboeking zorgt ervoor dat jij geen kosten hebt voor je thuisbatterij. Dankzij de tegenboeking betaal je alleen voor je huisverbruik. Alle kosten die je thuisbatterij maakt, zitten in de Powerplay vergoeding.
Verwijderd
Ik begrijp het, dus wat je zegt is dat de derving van lading al in de powerplay opbrengsten moet worden berekend, toch? Betekent dit dat het ook niet wordt meegerekend in de vaste kosten zoals de energiebelasting en de netbeheerkosten?baskes schreef op donderdag 5 december 2024 @ 19:38:
[...]
Nee het verlies aan lading betaal je ook niet. Het opladen en ontladen gaat tegen onbalans prijzen. Het verschil wordt tegen geboekt.
In dezelfde mail staat dat ook nog eens uitgelegd
[...]
Klopt.Verwijderd schreef op donderdag 5 december 2024 @ 19:41:
[...]
Ik begrijp het, dus wat je zegt is dat de derving van lading al in de powerplay opbrengsten moet worden berekend, toch? Betekent dit dat het ook niet wordt meegerekend in de vaste kosten zoals de energiebelasting en de netbeheerkosten?
Netbeheerkosten zijn zo ie zo niet verbruiksafhankelijk. Voor energiebelasting geld dat het laden/ontladen ook niet gerekend wordt.
Powerplay is een all-in vergoeding. Alle kosten die je thuisbatterij maakt zitten hierbij in. Zo weet je precies wat jouw thuisbatterij netto oplevert. Energiebelasting voor het verbruik van je thuisbatterij hoor jij dus niet zelf te betalen. We passen de energiebelasting op de factuur aan en dus ook je tegenboeking, zodat je niet dubbel energiebelasting betaalt.
Verwijderd
Dan begrijp ik echt niet waarom mijn maandelijkse factuur zo veel is gestegen. In de jaarafrekening kregen we zelfs veel geld terug.
[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2024 19:54 ]
Dat weet ik ook niet.... 
Uitleg over het voorschot staat hier
https://www.zonneplan.nl/energie/factuur-uitleg
Je kan je verbruik wel aanpassen in de app. Het is wel zo dat begin februari je de factuur van januari krijgt en het verbruik dan verrekend wordt.
Uitleg over het voorschot staat hier
https://www.zonneplan.nl/energie/factuur-uitleg
Je kan je verbruik wel aanpassen in de app. Het is wel zo dat begin februari je de factuur van januari krijgt en het verbruik dan verrekend wordt.
Ik heb normaliter op de factuur een werkelijk verbruik/teruglevering wat hoger ligt dan het laden/ontladen van de Nexus. Afgelopen maand was het ontladen hoger dan het werkelijke verbruik, meer mensen die dat hebben? Ik heb wel wat verbruik verschoven met een andere accu set, maar het verschil is groter dan wat er vanuit de accu's is terug geleverd (wellicht dat het opladen van die accu's ook wat doet hierin?).
Werkelijk verbruik laden 1494, laden 1023.
Werkelijk teruglevering 831, ontladen 889
Werkelijk verbruik laden 1494, laden 1023.
Werkelijk teruglevering 831, ontladen 889
All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh
Zit ook naar die rekening te kjken, en toch snap ik die werkelijk verbruik en verrekening niet.
Ik zie een werkelijk verbruik van 1229kwh. Daar moet ik op de factuur € 136,- voor betalen. Hier zit de laad actie van de accu bij. Als die verwerkt zit in mijn Powerplay vergoeding, klopt het toch niet met de opbrengsten zoals ze die presenteren van de Powerplay vergoeding?
Ik moet voor de volgende maand (Januari) iets van € 100,- betalen waar de € 160,- van de Powerplay al in verrekend zit, Dus de batterij buiten beschouwing gelaten betaal ik € 260,-.
Vorig jaar had ik rond de € 120 aan energiekosten in deze periode....
Ergens klopt er iets niet of snap ik het niet.....
Ik zie een werkelijk verbruik van 1229kwh. Daar moet ik op de factuur € 136,- voor betalen. Hier zit de laad actie van de accu bij. Als die verwerkt zit in mijn Powerplay vergoeding, klopt het toch niet met de opbrengsten zoals ze die presenteren van de Powerplay vergoeding?
Ik moet voor de volgende maand (Januari) iets van € 100,- betalen waar de € 160,- van de Powerplay al in verrekend zit, Dus de batterij buiten beschouwing gelaten betaal ik € 260,-.
Idem hier, ik moest over november al 45 EUR bijleggen ondanks de 155 EUR Powerplay opbrengst. Ik houd het maar op de hogere uurprijzen van deze koude maanden maar het blijft zwaar irritant dat ze in de app niet duidelijk het eigen verbruik van de laad en ontlaad acties kunnen scheiden.
De 136 euro die gerekend wordt voor het verbruik staat los van de powerplay vergoeding.Venzent schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:19:
Zit ook naar die rekening te kjken, en toch snap ik die werkelijk verbruik en verrekening niet.
Het totale verbruik wordt met de totale teruglevering verrekend. Om te zorgen dat je niks extra's betaald voor het laden van de accu maar ook niks extra's overhoudt bij ontladen is er een powerplay tegenboeking.
De 160 euro is de vergoeding van afgelopen maand, na aftrek van de kosten voor laden, stand-by verbruik etc.
Uiteindelijk zie je op je factuur als je het werkelijk verbruik minus de werkelijk teruglevering en plus /min de tegenboeking wat je voor je elektra betaald exclusief energiebelasting van de maand.
In de mail van 29 november heeft zonneplan aangegeven dat het voorschot veranderd omdat ze dichter bij je realistisch verbruik willen uitkomen. Vriendelijk bedoeld om zo min mogelijk op je jaarafrekening nog te hoeven corrigeren. Wellicht dat daardoor nu een veel hoger voorschot gerekend wordt, al dan niet terrecht. Dat heeft geen relatie met wat de nexus doet.
Ik denk het te snappen, zal het eens in een excelsheet gooien om alles bij elkaar en naast elkaar te zien.baskes schreef op donderdag 5 december 2024 @ 21:57:
[...]
In de mail van 29 november heeft zonneplan aangegeven dat het voorschot veranderd omdat ze dichter bij je realistisch verbruik willen uitkomen. Vriendelijk bedoeld om zo min mogelijk op je jaarafrekening nog te hoeven corrigeren. Wellicht dat daardoor nu een veel hoger voorschot gerekend wordt, al dan niet terecht. Dat heeft geen relatie met wat de nexus doet.
Dat van die nieuwe berekening van het voorschot had ik gezien, maar wel weer mijn vraagtekens bij hoe ze dat dan berekenen. Ik zit al jaren achtereen aan een verbuikom en nabij de 3500kwh, maar geschat jaarverbruik is volgens ZP 4400kwh.
Jaarafrekening lijkt me niet veel te kunnen verassen aangezien iedere maand alles herberekend wordt qua voorschotten en werkelijk verbruik?
Helaas nog geen tijd gehad om er verder naar t e kijken. Zag wel deze voorbij komen, slimme batterij aansturing voor dynamische energie contracten. Als je dus zelf laden en ontladen kan aansturen kan je hiermee makkelijk handelen op de EPEXMicronikje schreef op donderdag 28 november 2024 @ 10:44:
[...]
De registers die je noemt kloppen. Ik zou zelf de Ampère max op 20 zetten. Ook kom ik wat eigenaardigheden tegen. Zo is het registernummer 33139 voor de SOC, maar als ik nu via modpoll kijk is 33140. Dus misschien wisselt het af???? De registers die aangeven of er geladen of ontladen wordt in Watt zijn 33150 en 33151. Vaak wordt hetzelfde register voor zowel laden als ontladen gebruikt volgens modpoll.
De tests die ik via modpoll heb uitgevoerd om te kijken of ik kan schrijven naar de registers geven aan, dat het niet mag![]()
Overigens: Als iemand wil testen, wees dan voorzichtig want je kan de boel zo maar kapot maken en ben je verder van huis. Dus geen garanties van mijn kant.
Hieronder een paar templates die ik heb gebruikt in templates.yaml.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 - sensor: - name: "Tarief Boven 10% Gemiddelde" unique_id: "tarief_boven_10_procent_gemiddelde" state: > {% set current_price = states('sensor.zonneplan_current_electricity_tariff') | float(0) %} {% set avg_price = states('sensor.gemiddeld_zonneplan_tarief') | float(0) %} {{ current_price > (avg_price * 1.1) }} icon: mdi:percent availability: > {{ states('sensor.zonneplan_current_electricity_tariff') not in ['unknown', 'unavailable'] and states('sensor.gemiddeld_zonneplan_tarief') not in ['unknown', 'unavailable'] }}
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 - sensor: - name: "Tarief Onder 10% Gemiddelde" unique_id: "tarief_onder_10_procent_gemiddelde" state: > {% set current_price = states('sensor.zonneplan_current_electricity_tariff') | float(0) %} {% set avg_price = states('sensor.gemiddeld_zonneplan_tarief') | float(0) %} {{ current_price < (avg_price * 0.9) }} icon: mdi:percent availability: > {{ states('sensor.zonneplan_current_electricity_tariff') not in ['unknown', 'unavailable'] and states('sensor.gemiddeld_zonneplan_tarief') not in ['unknown', 'unavailable'] }}
In de configuration.yaml staan de volgende modbus gegevens. Sommige zijn overbodig, maar ik vond het wel handig. De registernummers kunnen wijzigen.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 - name: 'solis' # Zorg ervoor dat de naam exact overeenkomt type: tcp host: xxx.xxx.x.xxx # Vervang dit met het IP-adres van je Solis omvormer port: xxx # Controleer of dit de juiste poort is voor jouw omvormer sensors: - name: "Batterij SoC Laadstatus %" unique_id: "batterij_soc_laadstatus_%" unit_of_measurement: "%" slave: 1 address: 33139 input_type: input data_type: uint16 - name: "Batterij Laadlimiet" unique_id: "batterij_laadlimiet" unit_of_measurement: "%" slave: 1 address: 33150 input_type: input data_type: uint16 - name: "Batterij Ontlaadlimiet" unique_id: "batterij_ontlaadlimiet" unit_of_measurement: "%" slave: 1 address: 33150 input_type: input data_type: uint16 - name: "Batterij laad/ontlaad Status" unique_id: "batterij_laad/ontlaad_status" slave: 1 address: 33135 input_type: input data_type: uint16 - name: "Batterij test Status" unique_id: "batterij_test_status" slave: 1 address: 33151 input_type: input data_type: uint16
En als laatste de automatiseringen. Ook hier kun je weer andere registernummers invullen.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 alias: Laden batterij bij lage energieprijzen description: Automatisering om de batterij te laden bij lage stroomprijzen triggers: - value_template: | {{ (states('sensor.zonneplan_current_electricity_tariff') | float) < (states('sensor.gemiddeld_zonneplan_tarief') | float * 0.9) }} trigger: template conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.solis_s6_solis_battery_soc below: 90 actions: - data: hub: solis unit: 1 address: 33150 value: 1 action: modbus.write_register mode: single
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 alias: Laden van batterij stoppen bij hoge tarieven of SoC boven 90% triggers: - value_template: | {{ (states('sensor.zonneplan_current_electricity_tariff') | float) > (states('sensor.gemiddeld_zonneplan_tarief') | float * 0.9) }} trigger: template - entity_id: sensor.solis_s6_solis_battery_soc above: 90 trigger: numeric_state conditions: [] actions: - data: hub: solis unit: 1 address: 33150 value: 0 action: modbus.write_register mode: single
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 alias: Ontladen batterij bij hoge energieprijzen triggers: - value_template: | {{ (states('sensor.zonneplan_current_electricity_tariff') | float) > (states('sensor.gemiddeld_zonneplan_tarief') | float * 1.1) }} to: True trigger: template conditions: - condition: numeric_state entity_id: sensor.solis_s6_solis_battery_soc above: 50 actions: - action: modbus.write_register metadata: {} data: unit: 1 address: 33150 value: 1 hub: solis mode: single
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 alias: Ontladen van batterij stoppen bij lage tarieven of SoC onder 20% triggers: - value_template: | {{ (states('sensor.zonneplan_current_electricity_tariff') | float) < (states('sensor.gemiddeld_zonneplan_tarief') | float * 1.1) }} trigger: template - entity_id: sensor.solis_s6_solis_battery_soc below: 20 trigger: numeric_state conditions: [] actions: - data: hub: solis unit: 1 address: 40002 value: 0 action: modbus.write_register mode: single
Tot zover.
Ben benieuwd of er anderen zijn die ons verder kunnen helpen?
https://gbboptimizer.gbbsoft.pl/
Sinds ik de Nexus heb, lijkt mijn elektriciteitsverbruik ook véél hoger. In de zomermaanden streepte het gevoelsmatig de opbrengst van mijn zonnepanelen weg.
Lijkt, gevoelsmatig... want het inzicht door de cijfers ben ik kwijt.
Denk er aan om een paar telwerken in de meterkast toe te voegen, maar om veel geld uit te geven voelt ook gek.
Denk er aan om een paar telwerken in de meterkast toe te voegen, maar om veel geld uit te geven voelt ook gek.
Peugeot E-208 - 15 x 385 wp 5° zuid - Zonneplan Nexus
Ook op zoek naar een alternatieve Tennet onbalans site.GaMbiNo schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:17:
[...]
Ah top, die bron kende ik nog niet. Thanks!
Hoe heb je deze aan de praat gekregen.
configuration.yaml slikt deze code niet
Geld verdienen met onbalans op een nette manier (echt ondersteunen vh net) snap ik.
Wat ik niet begrijp en eigenlijk al te lang lees is dat er toch lastig inzicht is te krijgen in eigen vebruik schijnbaar. Hopelijk leest ZP mee. Ik vind het eigenlijk niet kunnen dat je een nieuwe laadpaal en GridGuard o.a. hebt ontwikkeld en inmiddels in de markt hebt gezet en dan niet in staat bent de app zo te maken dat de klant zijn eigen verbruik in 1 opslag kan zien.
Wat ik niet begrijp en eigenlijk al te lang lees is dat er toch lastig inzicht is te krijgen in eigen vebruik schijnbaar. Hopelijk leest ZP mee. Ik vind het eigenlijk niet kunnen dat je een nieuwe laadpaal en GridGuard o.a. hebt ontwikkeld en inmiddels in de markt hebt gezet en dan niet in staat bent de app zo te maken dat de klant zijn eigen verbruik in 1 opslag kan zien.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Ik heb die url weer in multiscrape gezet zodat ik de huidige entiteiten kon blijven gebruiken. Ik heb dit er van gemaakt:jumper schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 00:17:
[...]
Ook op zoek naar een alternatieve Tennet onbalans site.
Hoe heb je deze aan de praat gekregen.
configuration.yaml slikt deze code niet
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
| multiscrape: - name: Tennet Onbalans data resource_template: https://aten.amunanalytics.eu/imbalance/NL/now scan_interval: 60 sensor: - unique_id: Onbalans_min_prijs name: Onbalans_min_prijs state_class: measurement unit_of_measurement: "EUR/MWh" value_template: '{{ value_json.min_price }}' - unique_id: Onbalans_max_prijs name: Onbalans_max_prijs state_class: measurement unit_of_measurement: "EUR/MWh" value_template: '{{ value_json.max_price }}' - unique_id: Onbalans_mid_prijs name: Onbalans_mid_prijs state_class: measurement unit_of_measurement: "EUR/MWh" value_template: '{{ value_json.mid_price }}' - unique_id: Onbalans_opregelen name: "Onbalans_opregelen" state_class: measurement value_template: '{{ value_json.upward_dispatch }}' - unique_id: Onbalans_afregelen name: "Onbalans_afregelen" state_class: measurement value_template: '{{ value_json.downward_dispatch }}' - unique_id: Onbalans_reserves_opregelen name: "Onbalans_reserves_opregelen" state_class: measurement value_template: '{{ value_json.igcccontribution_up }}' - unique_id: Onbalans_reserves_afregelen name: "Onbalans_reserves_afregelen" state_class: measurement value_template: '{{ value_json.igcccontribution_down }}' - unique_id: Picasso_opregelen name: "Picasso_opregelen" state_class: measurement value_template: '{{ value_json.picasso_upward }}' - unique_id: Picasso_afregelen name: "Picasso_afregelen" state_class: measurement value_template: '{{ value_json.picasso_downward }}' - unique_id: Onbalans_laatste_update name: "Onbalans_laatste_update" value_template: "{{ value_json.timestamp.split('T')[1].split(':00+')[0] }}" |
Edit:
Ik heb de rest variant van @rusman ook nog even geprobeerd. Er was wat indentatie weggevallen in de post zag ik. Maar nadat die hersteld was werkt die ook prima:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| sensor: - platform: rest name: Tennet Imbalance Prices resource: https://aten.amunanalytics.eu/imbalance/NL/now method: GET headers: User-Agent: Home Assistant accept: application/json value_template: "{{ value_json.mid_price }}" # Primary value (e.g., `mid_price`) json_attributes: - timestamp - igcccontribution_up - igcccontribution_down - upward_dispatch - downward_dispatch - max_price - min_price - picasso_upward - picasso_downward scan_interval: 60 |
[ Voor 13% gewijzigd door GaMbiNo op 06-12-2024 08:53 ]
Ik heb deze nu in NodeRed gezet en lees het weer moeiteloos uit.GaMbiNo schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 08:39:
[...]
Ik heb die url weer in multiscrape gezet zodat ik de huidige entiteiten kon blijven gebruiken. Ik heb dit er van gemaakt:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 multiscrape: - name: Tennet Onbalans data resource_template: https://aten.amunanalytics.eu/imbalance/NL/now scan_interval: 60 sensor: - unique_id: Onbalans_min_prijs name: Onbalans_min_prijs state_class: measurement unit_of_measurement: "EUR/MWh" value_template: '{{ value_json.min_price }}' - unique_id: Onbalans_max_prijs name: Onbalans_max_prijs state_class: measurement unit_of_measurement: "EUR/MWh" value_template: '{{ value_json.max_price }}' - unique_id: Onbalans_mid_prijs name: Onbalans_mid_prijs state_class: measurement unit_of_measurement: "EUR/MWh" value_template: '{{ value_json.mid_price }}' - unique_id: Onbalans_opregelen name: "Onbalans_opregelen" state_class: measurement value_template: '{{ value_json.upward_dispatch }}' - unique_id: Onbalans_afregelen name: "Onbalans_afregelen" state_class: measurement value_template: '{{ value_json.downward_dispatch }}' - unique_id: Onbalans_reserves_opregelen name: "Onbalans_reserves_opregelen" state_class: measurement value_template: '{{ value_json.igcccontribution_up }}' - unique_id: Onbalans_reserves_afregelen name: "Onbalans_reserves_afregelen" state_class: measurement value_template: '{{ value_json.igcccontribution_down }}' - unique_id: Picasso_opregelen name: "Picasso_opregelen" state_class: measurement value_template: '{{ value_json.picasso_upward }}' - unique_id: Picasso_afregelen name: "Picasso_afregelen" state_class: measurement value_template: '{{ value_json.picasso_downward }}' - unique_id: Onbalans_laatste_update name: "Onbalans_laatste_update" value_template: "{{ value_json.timestamp.split('T')[1].split(':00+')[0] }}"
Edit:
Ik heb de rest variant van @rusman ook nog even geprobeerd. Er was wat indentatie weggevallen in de post zag ik. Maar nadat die hersteld was werkt die ook prima:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 sensor: - platform: rest name: Tennet Imbalance Prices resource: https://aten.amunanalytics.eu/imbalance/NL/now method: GET headers: User-Agent: Home Assistant accept: application/json value_template: "{{ value_json.mid_price }}" # Primary value (e.g., `mid_price`) json_attributes: - timestamp - igcccontribution_up - igcccontribution_down - upward_dispatch - downward_dispatch - max_price - min_price - picasso_upward - picasso_downward scan_interval: 60
Zie alleen nog wel wat dingen
- Mid-price, wat is dat? Ik was bekend met een buy en sell price, deze is nieuw.
- Geen noodvermogen actief indicatie meer via deze bron.
- Geen noodvermogen up en down dispatch.
Picasso is wel extra tov wat ik eerst had.
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
Klopt inderdaad. De mid prijs is nieuw maar bestaat wel leert Google mij:Robindd schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 08:55:
[...]
Ik heb deze nu in NodeRed gezet en lees het weer moeiteloos uit.
Zie alleen nog wel wat dingen
- Mid-price, wat is dat? Ik was bekend met een buy en sell price, deze is nieuw.
- Geen noodvermogen actief indicatie meer via deze bron.
- Geen noodvermogen up en down dispatch.
Picasso is wel extra tov wat ik eerst had.
Het komt inderdaad soms voor dat er geen min en max prijs is maar wel een mid prijs. Kennelijk bepaald die dan de daadwerkelijke prijs maar helemaal begrijp ik het ook nog niet.De middenprijs is het gemiddelde van de laagste prijs van de opregelbiedingen en de hoogste prijs van de afregelbiedingen op de biedladder voor een ISP. Deze prijs bepaalt in specifieke gevallen de onbalansprijs.
De noodvermogen items miste ik ook nog. Heb daar nog geen alternatief voor gevonden.
Als je de eindafrekeningen pakt van de afgelopen jaren zonder Nexus. Dan kun je misschien een gemiddelde kostenpost van je verbruik berekenen? Leg hem dan eens naast je Zonneplan energierekening met de Nexus. Het zal niet een 1 op vergelijk zijn maar als je een gemiddelde pakt heb je wellicht iets tastbaars om te vergelijken. Just an idea.Jelmer058 schreef op donderdag 5 december 2024 @ 23:51:
Sinds ik de Nexus heb, lijkt mijn elektriciteitsverbruik ook véél hoger. In de zomermaanden streepte het gevoelsmatig de opbrengst van mijn zonnepanelen weg.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.
Dat lijkt idd wel de beste manier om het werkelijke rendement van de Nexus te berekenen.Devke schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 14:29:
[...]
Als je de eindafrekeningen pakt van de afgelopen jaren zonder Nexus. Dan kun je misschien een gemiddelde kostenpost van je verbruik berekenen? Leg hem dan eens naast je Zonneplan energierekening met de Nexus. Het zal niet een 1 op vergelijk zijn maar als je een gemiddelde pakt heb je wellicht iets tastbaars om te vergelijken. Just an idea.
Wat was ik vorig jaar per maand kwijt en hoeveel dit jaar? komt het verschil een beetje overeen met de PP vergoeding? dat zou je toch mogen verwachten.
De gemiddelde kosten van energie zijn afgelopen jaar toch wel weer iets veranderd, dus dat lijkt me niet een heel logische benadering.
bedankt, code aangepast en van de max en min een combo sensor (last update) gemaakt.
nu weer alles duidelijk in beeld
:strip_exif()/f/image/EMcugYsvNA5UlEKPG2WLqghe.jpg?f=fotoalbum_large)
nu weer alles duidelijk in beeld
:strip_exif()/f/image/EMcugYsvNA5UlEKPG2WLqghe.jpg?f=fotoalbum_large)
GaMbiNo schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 08:39:
[...]
Ik heb die url weer in multiscrape gezet zodat ik de huidige entiteiten kon blijven gebruiken. Ik heb dit er van gemaakt:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 multiscrape: - name: Tennet Onbalans data resource_template: https://aten.amunanalytics.eu/imbalance/NL/now scan_interval: 60 sensor: - unique_id: Onbalans_min_prijs name: Onbalans_min_prijs state_class: measurement unit_of_measurement: "EUR/MWh" value_template: '{{ value_json.min_price }}' - unique_id: Onbalans_max_prijs name: Onbalans_max_prijs state_class: measurement unit_of_measurement: "EUR/MWh" value_template: '{{ value_json.max_price }}' - unique_id: Onbalans_mid_prijs name: Onbalans_mid_prijs state_class: measurement unit_of_measurement: "EUR/MWh" value_template: '{{ value_json.mid_price }}' - unique_id: Onbalans_opregelen name: "Onbalans_opregelen" state_class: measurement value_template: '{{ value_json.upward_dispatch }}' - unique_id: Onbalans_afregelen name: "Onbalans_afregelen" state_class: measurement value_template: '{{ value_json.downward_dispatch }}' - unique_id: Onbalans_reserves_opregelen name: "Onbalans_reserves_opregelen" state_class: measurement value_template: '{{ value_json.igcccontribution_up }}' - unique_id: Onbalans_reserves_afregelen name: "Onbalans_reserves_afregelen" state_class: measurement value_template: '{{ value_json.igcccontribution_down }}' - unique_id: Picasso_opregelen name: "Picasso_opregelen" state_class: measurement value_template: '{{ value_json.picasso_upward }}' - unique_id: Picasso_afregelen name: "Picasso_afregelen" state_class: measurement value_template: '{{ value_json.picasso_downward }}' - unique_id: Onbalans_laatste_update name: "Onbalans_laatste_update" value_template: "{{ value_json.timestamp.split('T')[1].split(':00+')[0] }}"
Edit:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 sensor: - platform: rest name: Tennet Imbalance Prices resource: https://aten.amunanalytics.eu/imbalance/NL/now method: GET headers: User-Agent: Home Assistant accept: application/json value_template: "{{ value_json.mid_price }}" # Primary value (e.g., `mid_price`) json_attributes: - timestamp - igcccontribution_up - igcccontribution_down - upward_dispatch - downward_dispatch - max_price - min_price - picasso_upward - picasso_downward scan_interval: 60
Dat is toch niet zo heel lastig? het gaat toch om gemiddelde.SidewalkSuper schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:13:
De gemiddelde kosten van energie zijn afgelopen jaar toch wel weer iets veranderd, dus dat lijkt me niet een heel logische benadering.
Het gaat toch niet om cijfers achter de komma maar om de grote lijnen.
Voorbeeld
Verbruik vorig jaa 300 kWh tegen 0,33 per maand
Dit jaar kost 1 kWh 0,27 maandkosten zijn dan 0,06 x 300 = €18,-
Dan mag je een maandkosten verwachten die 18,- lager liggen dan vorig jaar.
Ik snap je, maar vorig jaar heeft het misschien wel harder gewaaid in november, waardoor ik enkele kleine wasjes extra tegen weinig kosten heb gedaan.
Dat scheelt idd een hele boel
elke dag een wasje met gratis stroom is 30 kWh bespaard = € 10,-
elke dag een wasje met gratis stroom is 30 kWh bespaard = € 10,-
Dan neem je van 2 jaar. Als je dan de conclusie moet trekken dat je ruim 2000 euro minder bent gaan betalen aan je energie nota met de Nexus dan weet je dat je verkeerd kijkt. Dus de Nexus je geen hoger rekening opleverd.SidewalkSuper schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 16:13:
Als je vele male minder overhoud en je verbruikspatroon hetzelfde is dan weet je dat het verhaal van ZP te mooi is. Maar daar gaat de discussie niet over. Poster zoekt naar een verklaring. Dit zou kunnen helpen. Energie is niet in 2 jaar bv 2000 euro per jaar duurder geworden.
De overheid heeft nog 2 jaar om het probleem van de dubbele belasting op te lossen,
Anders ziet het er donker uit met de onbalans handel voor Nexus bezitters.
dubbele-energiebelasting-thuisbatterij-is-een-oplossing-in-zicht?
Anders ziet het er donker uit met de onbalans handel voor Nexus bezitters.
dubbele-energiebelasting-thuisbatterij-is-een-oplossing-in-zicht?
Waarom wordt er nou met prijs gerekend? Dat is super volatiel. Kijk gewoon naar jaar gebruik in kWh toch? Dat is gewoon een hard gegeven en fluctueert niet met de markt.
Misschien omdat je eerst een energiecontract had met €0.20 per kWh en toch wel wat wil verdienen met de Nexus.elbizarre schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 11:21:
Waarom wordt er nou met prijs gerekend? Dat is super volatiel. Kijk gewoon naar jaar gebruik in kWh toch? Dat is gewoon een hard gegeven en fluctueert niet met de markt.
Vraag over DLB.
Iemand die een 3x35A aansluiting heeft en weet bij welk Amperage/Wattage DLB gaat ingrijpen?
Iemand die een 3x35A aansluiting heeft en weet bij welk Amperage/Wattage DLB gaat ingrijpen?
Ik heb dat niet, toch ingesteld. Maar als het op dezelfde manier zou moeten werken; wanneer reeds 20A van 35A in gebruik is op welke van de 3 fases dan ook, dan grijpt DLB in.dropkick_nl schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 12:38:
Vraag over DLB.
Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West
Ik heb instelling ook op 3x 35A staan, ik zie net 6500W op 1 van mijn fases... vond ik toch wel spannend met een 3x25A aansluiting, maar alles blijft werken.bokkow schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 14:26:
[...]
Ik heb dat niet, toch ingesteld. Maar als het op dezelfde manier zou moeten werken; wanneer reeds 20A van 35A in gebruik is op welke van de 3 fases dan ook, dan grijpt DLB in.
6500W is 28,3A, dat kunnen beetje hoofdzekeringen oneindig volhouden. Ik zou me pas zorgen beginnen te maken bij 32A met een 3x25A aansluitingdropkick_nl schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 14:34:
[...]
Ik heb instelling ook op 3x 35A staan, ik zie net 6500W op 1 van mijn fases... vond ik toch wel spannend met een 3x25A aansluiting, maar alles blijft werken.
:strip_exif()/f/image/7IdXbWqcjowNjAeCK1AMt8vg.jpg?f=fotoalbum_large)
Mischien zit ik ernaast of zie ik iets over het hoofd maar 2 jaar geleden goed rond gekeken, vergelijken en meer en zonneplan gekozen vanwege de scherpe prijzen en de extra's. Nu laat mijn vader vanmiddag even zijn tarieven zijn bij de anwb (had ik toen ook vergeleken en hun prijzen waren toen redelijk gelijk aan die van zonneplan) en werd behoorlijk jaloers... denk dat er toch echt iets mist qua kosten maar anders... aii.. iemand hier meer info/uitleg over?
Zijn de kosten zonder belasting, zonder belasting zit ZP nu ook rond de € 0,10ctWouteruitTB schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 18:12:
[Afbeelding]
Mischien zit ik ernaast of zie ik iets over het hoofd maar 2 jaar geleden goed rond gekeken, vergelijken en meer en zonneplan gekozen vanwege de scherpe prijzen en de extra's. Nu laat mijn vader vanmiddag even zijn tarieven zijn bij de anwb (had ik toen ook vergeleken en hun prijzen waren toen redelijk gelijk aan die van zonneplan) en werd behoorlijk jaloers... denk dat er toch echt iets mist qua kosten maar anders... aii.. iemand hier meer info/uitleg over?
Nee, die prijzen zijn er gewoon om mensen die niet verder kijken te verleiden naar anwb te gaan lijkt me.elbizarre schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 18:22:
[Afbeelding]
Scheelt inderdaad niet veel.
Wat ik me al eerder afvroeg: voor wie is die prijs zonder belasting nou interessant? Zijn er situaties waar je deze belasting niet hoeft te betalen/terug krijgt?
Ja dat denk ik ook. Beetje dubieus is het wel.OxyDrokz schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 18:30:
[...]
Nee, die prijzen zijn er gewoon om mensen die niet verder kijken te verleiden naar anwb te gaan lijkt me.
Ik kijk altijd naar de prijzen zonder belasting. Wij wekken meer op dan we verbruiken en kunnen de belasting toch wegstrepen.elbizarre schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 18:22:
[Afbeelding]
Scheelt inderdaad niet veel.
Wat ik me al eerder afvroeg: voor wie is die prijs zonder belasting nou interessant? Zijn er situaties waar je deze belasting niet hoeft te betalen/terug krijgt?
Mijn vader dus blijkbaar, die ziet dit op de site, betaald niet al te veel en heeft ook weinig verbruik. Ik zit momenteel op 75 kwh per dag (bedrijf aan huis met 2x warmtepomp en meer) en wat ik snel zag op de app/site die hij liet zien leek het te mooi om waar te zijn. Maar ja het is toch echt incl btw enzo zei die.. nee dus en dat maakt het verschil:) dank ik blijf dan nog mooi even bij ZP want hoe dan ook kost het geld en bevalt verder prima.joosie schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 19:10:
[...]
Ik kijk altijd naar de prijzen zonder belasting. Wij wekken meer op dan we verbruiken en kunnen de belasting toch wegstrepen.
Heeft iemand anders ook al gemerkt dat de vaste maandkosten van 9€ naar 30€ is gegaan sinds 2025? Dat vind ik nogal een stijging!
Over welke vaste kosten heb je het dan? Welke regel op de factuur?elbizarre schreef op zaterdag 7 december 2024 @ 19:47:
Heeft iemand anders ook al gemerkt dat de vaste maandkosten van 9€ naar 30€ is gegaan sinds 2025? Dat vind ik nogal een stijging!
Al gekeken waar dat op gebaseerd is? de specificatie staat op pagina twee.
Wellicht door de aanpassingen aan de factuur welke vorige maand is gecommuniceerd?
Als jou geschat jaarverbruik is aangepast zal deze post ook wijzigen.
Wellicht door de aanpassingen aan de factuur welke vorige maand is gecommuniceerd?
Als jou geschat jaarverbruik is aangepast zal deze post ook wijzigen.
Laten we het hier please hebben over de Nexus in plaats van dynamische contracten over het algemeen, dat kan bijv in Het grote day ahead / dynamische energieprijzen topic.
:strip_exif()/f/image/yKg4mbppX7GqDSCBMrR91Pc2.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kon dit zeker waarderen!
https://open.spotify.com/...si=WCeLiNNHSxCtm4JTnvksCg
Zonneplan’s discutabele marketing rondom de batterij wordt hier prima een hak gezet 👏🏻
Geweldig.bokkow schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:20:
[Afbeelding]
Zonneplan’s discutabele marketing rondom de batterij wordt hier prima een hak gezet 👏🏻
Hier nog een linkje naar YouTube
Ik ben benieuwd of er vanuit ZP nog een aangifte wegens smaad komt.
Nummer klinkt nog lekker ook nog 🤣🤣. Dit krijgt vast een staartje.bokkow schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:20:
[Afbeelding]
Zal wel meevallen, nergens wordt Zonneplan direct benoemd/gezongen, ook al weet iedereen dat ze die uiteraard bedoelen.Peterhardenberg schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:37:
[...]
Ik ben benieuwd of er vanuit ZP nog een aangifte wegens smaad komt.
Lekker liedje om naar te luisteren, zal de top 10 zeker gaan halen op Spotify.
Ik volg het forum vanaf het begin. Ik heb een vraag die misschien al beantwoord is, maar ik stel hem toch. Toen ik Kiki voordat ik een accu nam vroeg of de laad verliezen gecompenseerd werden gaf Kiki aan dat dat zo was. Nu zie ik 131 kwh laadverlies over november. Ik kreeg 99 cent tegen boeking stroomverbruik. Dit klopt mijns inziens niet. Dit is anders dan vooraf gecommuniceerd. Kan iemand mij uitleggen hoe ze aan 99 cent komen?
De laad verliezen lopen per jaar op tot 1500kwh.
klopt precies wat Kiki zegt,Hun schreef op maandag 9 december 2024 @ 17:45:
Ik volg het forum vanaf het begin. Ik heb een vraag die misschien al beantwoord is, maar ik stel hem toch. Toen ik Kiki voordat ik een accu nam vroeg of de laad verliezen gecompenseerd werden gaf Kiki aan dat dat zo was. Nu zie ik 131 kwh laadverlies over november. Ik kreeg 99 cent tegen boeking stroomverbruik. Dit klopt mijns inziens niet. Dit is anders dan vooraf gecommuniceerd. Kan iemand mij uitleggen hoe ze aan 99 cent komen?
Laad verliezen worden gecompenseerd door een tegen boeking.
Kiki vergat te melden dat het maar een gedeeltelijke compensatie was.
Alles zit verwerkt in de PP vergoeding er vinden verder geen verrekeningen plaats zegt de ZP website. Nu snap je wat ermee bedoeld word.
Wat er vergoed wordt; ex btw verschil zonder energiebelasting wanneer het gemiddelde tarief voor export hoger ligt dan import (en dat is doorgaans) dan wordt het verschil heel snel heel weinig. Dat is wat je dan ziet in de powerplay tegen oeking regel. Heb het nagerekend en bij mij klopt het op eigen onnauwkeurigheid na ~1,- want ik meet niet realtime maar per kwartier.
Dus niet de (ont)laadverliezen?bokkow schreef op maandag 9 december 2024 @ 18:07:
Wat er vergoed wordt; ex btw verschil zonder energiebelasting wanneer het gemiddelde tarief voor export hoger ligt dan import (en dat is doorgaans) dan wordt het verschil heel snel heel weinig. Dat is wat je dan ziet in de powerplay tegen oeking regel. Heb het nagerekend en bij mij klopt het op eigen onnauwkeurigheid na ~1,- want ik meet niet realtime maar per kwartier.
In zeker zin toch wel omdat het grotendeels overbrugd wordt door het verschil in tarief tussen laden en ontladen.
Helaas lijkt de gebruiker inderdaad de laadverliezen zelf te moeten betalen. En dat loopt heel erg in de papieren. Mijn energieverbruik is verdubbeld sinds de installatie van de batterij. Ik heb later ook maar eens een driefase kWh meter ertussen gestopt. Resultaat? Afgenomen van het net 5702kWh en teruggeleverd 5042kWh sinds installatie van die meter. Oftewel: ik ben al 660kWh kwijt. Meer dan 10% van alle energie en echt aanzienlijk ten opzichte van mijn oude verbruik. Met een gemiddelde stroomprijs van 30 cent of zo heeft dat grapje dus al 200 Euro gekost die ik in mindering moet brengen van mijn PowerPlay opbrengst. Nogal significant. Er zijn dus dagen dat ik flink verlies draai door de grote hoeveelheid stroom door de accu en einde dat maar 1 Euro PowerPlay vergoeding.
Op dit forum zeggen regelmatig mensen dat het niet zo is en quoten dan Kiki antwoorden. Maar kijk eens naar je eigen afrekening. Waar ik in de zomer normaal netto terugleverde en in de winter verbruikte en ongeveer nul op de meter had, heb ik in deze zomer dit jaar geen overschot meer en betaal ik nu in de winter alles. Mijn verbruik is echt flink gestegen en geen enkele post op de rekening compenseert daarvoor voor zover ik kan zien.
Als iemand het tegendeel beweert, zou ik graag zien inclusief rekening hoe zij dit dan verrekend zouden hebben. Tot die tijd kan ik maar één conclusie trekken: de laadverliezen zijn een hele dure grap in in de orde van grote van 13%. Wat zomaar eens tussen de 1500 en 2000kWh extra per jaar kan zijn. En wat funest is voor de toch al risicovolle terugverdientijd.
Op dit forum zeggen regelmatig mensen dat het niet zo is en quoten dan Kiki antwoorden. Maar kijk eens naar je eigen afrekening. Waar ik in de zomer normaal netto terugleverde en in de winter verbruikte en ongeveer nul op de meter had, heb ik in deze zomer dit jaar geen overschot meer en betaal ik nu in de winter alles. Mijn verbruik is echt flink gestegen en geen enkele post op de rekening compenseert daarvoor voor zover ik kan zien.
Als iemand het tegendeel beweert, zou ik graag zien inclusief rekening hoe zij dit dan verrekend zouden hebben. Tot die tijd kan ik maar één conclusie trekken: de laadverliezen zijn een hele dure grap in in de orde van grote van 13%. Wat zomaar eens tussen de 1500 en 2000kWh extra per jaar kan zijn. En wat funest is voor de toch al risicovolle terugverdientijd.
Home Assistant, Zonneplan 20kWh thuisbatterij, Quatt Duo warmtepomp voor twee onder één kap uit 2008 met doel full electric zomer 2025 (huidig gasverbruik 900 kuub)
Ik zie regelmatig dat mensen €30.- per dag verdienen. Dan valt die 1 euro aan kosten toch wel mee.sjoerd-p schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:13:
Helaas lijkt de gebruiker inderdaad de laadverliezen zelf te moeten betalen. En dat loopt heel erg in de papieren. Mijn energieverbruik is verdubbeld sinds de installatie van de batterij. Ik heb later ook maar eens een driefase kWh meter ertussen gestopt. Resultaat? Afgenomen van het net 5702kWh en teruggeleverd 5042kWh sinds installatie van die meter. Oftewel: ik ben al 660kWh kwijt. Meer dan 10% van alle energie en echt aanzienlijk ten opzichte van mijn oude verbruik. Met een gemiddelde stroomprijs van 30 cent of zo heeft dat grapje dus al 200 Euro gekost die ik in mindering moet brengen van mijn PowerPlay opbrengst. Nogal significant. Er zijn dus dagen dat ik flink verlies draai door de grote hoeveelheid stroom door de accu en einde dat maar 1 Euro PowerPlay vergoeding.
Het klopt wel dat dat op 30 euro meevalt. Alleen die heb je niet dagelijks. Als je uit gaat van het gemiddelde is uiteindelijk 1500kwh tegen een gemiddeld tarief van 25 cent heel veel geld. Dan gaat je terugverdientijd hard achteruit. Zeker als je voor 131 kwh eenmalig 99 ct terug krijgt. Op zich zou dat niet erg zijn, maar het zou van te voren gecommuniceerd moeten zijn. En daar ben ik mijns inziens echt fout voor ingelicht. Ik heb namelijk meerdere malen naar gevraagd (mede door berichten op forumJohn245 schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:36:
[...]
Ik zie regelmatig dat mensen €30.- per dag verdienen. Dan valt die 1 euro aan kosten toch wel mee.
Als de laadverliezen niet gecompenseerd worden en bekend waren bij Zonneplan, dan vind ik de voorlichting op z'n best kwestieus.
Zou het wat zijn om te beginnen met het verzamelen van de claims van Zonneplan (website, kiki), wat de werkelijke situatie is en ze om een reactie te vragen?
Zou het wat zijn om te beginnen met het verzamelen van de claims van Zonneplan (website, kiki), wat de werkelijke situatie is en ze om een reactie te vragen?
Onbalans is vaak in de uren dat er tekort is en de prijzen ook hoog zijn. Dus het kan ook goed 5.702 kWh tegen € 0,29 (€ 1.653,58) en 5.042 tegen € 0,15 (€ 756,30) zijn. Je 660 kWh "verlies" is dan een winst van € 897,28. Voor wie is die winst dan?sjoerd-p schreef op maandag 9 december 2024 @ 20:13:
Afgenomen van het net 5702kWh en teruggeleverd 5042kWh sinds installatie van die meter. Oftewel: ik ben al 660kWh kwijt.
"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)
Ik denk dat je die net andersom bedoelt?Jiriki schreef op maandag 9 december 2024 @ 23:54:
[...]
Onbalans is vaak in de uren dat er tekort is en de prijzen ook hoog zijn. Dus het kan ook goed 5.702 kWh tegen € 0,29 (€ 1.653,58) en 5.042 tegen € 0,15 (€ 756,30) zijn. Je 660 kWh "verlies" is dan een winst van € 897,28. Voor wie is die winst dan?
Terugleveren tegen €0,29 met 5042kWh is €1462,18
Opladen tegen €0,15 met 5702 kWh is €855.30
Winstmarge inclusief kWh verlies is dan €606,88
Ze zijn behoorlijk aan de weg aan het timmeren: nu ook spotjes op BNR, verkopen ze er zoveel dat dit rendabel is?bokkow schreef op maandag 9 december 2024 @ 10:20:
Krijg steeds meer het inkjet-printer gevoel: de batterij is relatief goedkoop, het is hun marge op de onbalanshandel waar het echte geld verdiend wordt.
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
@sjoerd-p Helaas heb je gelijk. Vergis je ook niet in het eigenverbruik van de batterij wat ik ook altijd zie tijdens laden en ontladen, daar zit ook een offset in van 70W. 70W * 24 * 30 / 1000 = 50 kWh per maand = 600 kWh per jaar. Ook dat is behoorlijk fors.
Ik heb het al vaker gezegd, maar ik zou heel graag een veel luiere batterij willen hebben die gewoon op 90% staat te wachten tot er een onbalanstekort is, en het later weer aanvult op de goede momenten. Al die nutteloze cycli die meer afschrijving en verlies opleveren dan die paar cent powerplay is echt verkwisting aan alle kanten.
Maar wellicht toont Zonneplan liever dat hun demomodel de €2000 per jaar haalt, omdat de rest toch niet inzichtelijk is voor de potentiële kopers.
Ik heb het al vaker gezegd, maar ik zou heel graag een veel luiere batterij willen hebben die gewoon op 90% staat te wachten tot er een onbalanstekort is, en het later weer aanvult op de goede momenten. Al die nutteloze cycli die meer afschrijving en verlies opleveren dan die paar cent powerplay is echt verkwisting aan alle kanten.
Maar wellicht toont Zonneplan liever dat hun demomodel de €2000 per jaar haalt, omdat de rest toch niet inzichtelijk is voor de potentiële kopers.
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Je heb goede marketing nodig om de Nexus te verkopen. Dus de marketeers willen wel gunstige plaatjes.TKroon schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 07:41:
@sjoerd-p Helaas heb je gelijk. Vergis je ook niet in het eigenverbruik van de batterij wat ik ook altijd zie tijdens laden en ontladen, daar zit ook een offset in van 70W. 70W * 24 * 30 / 1000 = 50 kWh per maand = 600 kWh per jaar. Ook dat is behoorlijk fors.
Dat begrijp ik, maar dat staat wel een betere werking in de weg. Een slogan: "onze batterij maximaliseert de opbrengst bij zo weinig mogelijk cycli" doet het toch minder als de opbrengst dan 10% lager is dan bij de concurrentJohn245 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 08:30:
[...]
Je heb goede marketing nodig om de Nexus te verkopen. Dus de marketeers willen wel gunstige plaatjes.
Ik heb al vaker gehad dat mijn auto niet volledig op kon laden in de beschikbare 3-4 goedkoopste uren omdat de Nexus volledig onnodig stroom rond aan het pompen was.
[ Voor 15% gewijzigd door TKroon op 10-12-2024 08:33 ]
Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV
Helemaal eens met de nodeloze cycli'sTKroon schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 07:41:
Deze maand 300 kWh geladen PP vergoeding € 17,50. dat schiet niet echt op.