Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 09:09
Kijk je niet tegen de vertraging aan van de app?
Ik zie dit niet namelijk.

https://snapshots.raintan...V5GtJfwUOD3iL3MpimBULQebn

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:13
Nee. De Zappi app werkt met CT Klein en en is realtime

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:11

GaMbiNo

1337

Ik kijk hier ook wel naar het laden/ontladen en hier ziet er meestal wel vrij logisch uit. Hij zit hij er zelden echt goed naast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bsK4zFepboCzvUoyfrUFdwfeH3Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sA3EIeXkXdoBnEfcojESUVGW.jpg?f=fotoalbum_large

Productief dagje vandaag... :9

[ Voor 5% gewijzigd door GaMbiNo op 25-11-2024 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Volgens mij was het tussen 8 en 8:30 regeltoestand 2 omdat er zowel op als afgeregeld werd. Betekent dus dat je voor het opladen moet dokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Skyaero schreef op maandag 25 november 2024 @ 11:39:
Volgens mij was het tussen 8 en 8:30 regeltoestand 2 omdat er zowel op als afgeregeld werd. Betekent dus dat je voor het opladen moet dokken.
Daar lijkt het toch niet op. Hij heeft rond de 4 euro verdiend op dat moment. Het totaal van vandaag zit al boven de 10 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
GaMbiNo schreef op maandag 25 november 2024 @ 13:47:
[...]

Daar lijkt het toch niet op. Hij heeft rond de 4 euro verdiend op dat moment. Het totaal van vandaag zit al boven de 10 euro.
Volgens mij duurt het definitief afrekenen door Tennet een dag (de ex-Post markt is namelijk ik pas de volgende dag), dus dit zal een schatting zijn denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Skyaero schreef op maandag 25 november 2024 @ 14:16:
[...]

Volgens mij duurt het definitief afrekenen door Tennet een dag (de ex-Post markt is namelijk ik pas de volgende dag), dus dit zal een schatting zijn denk ik?
Klopt, dat kan. Maar een regeltoestand 2 wordt normaal wel in de schatting meegenomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m00
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 26-08 11:13

m00

Waar kan je eigenlijk de regeltoestanden zien, live en van de afgelopen dag/dagen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

m00 schreef op maandag 25 november 2024 @ 17:11:
Waar kan je eigenlijk de regeltoestanden zien, live en van de afgelopen dag/dagen?
https://imbalance.boerman.dev

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:21
Inmiddels draait de Nexus bij ons een week of 3. Ik heb de openingspost er even bij gepakt maar het is me nog niet helemaal duidelijk.

In de app zie ik zowel de verbruikte stroom als de Powerplay verdiensten. Moet ik, om een beeld te krijgen van mijn factuur einde maand, de powerplay verdiensten af trekken van het totaal aan stroom of is het totaal aan stroomkosten reeds incl. Powerplay vergoeding?

Als dat laatste het geval is ben ik echt belachelijk veel meer geld kwijt dan voorheen 😅😅

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• baskes
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:21
ervh schreef op maandag 25 november 2024 @ 22:41:
In de app zie ik zowel de verbruikte stroom als de Powerplay verdiensten. Moet ik, om een beeld te krijgen van mijn factuur einde maand, de powerplay verdiensten af trekken van het totaal aan stroom of is het totaal aan stroomkosten reeds incl. Powerplay vergoeding?

Als dat laatste het geval is ben ik echt belachelijk veel meer geld kwijt dan voorheen 😅😅
De Powerplay vergoeding staat los van je stroomkosten in de app. De Powerplay vergoeding wordt in mindering gebracht op je factuur.
De stroomkosten zullen nog wel gecorrigeerd worden voor het laden en ontladen van de accu. Dit gaat om een tegenboeking op de factuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• the-hyrax
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 05-09 23:43
https://www.rtl.nl/nieuws...jen-lastiger-na-ingrijpen

Ai, daar gaat het verdienmodel... Eerst al afschaffing van de salderingsregeling en nu dit. Tennet is er toch niet zo blij mee, alhoewel Zonneplan (en anderen) het marketen als een "energietransitiehulp"

[ Voor 20% gewijzigd door the-hyrax op 26-11-2024 09:19 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

the-hyrax schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 09:16:

Ai, daar gaat het verdienmodel... Eerst al afschaffing van de salderingsregeling en nu dit. Tennet is er toch niet zo blij mee, alhoewel Zonneplan (en anderen) het marketen als een "energietransitiehulp"
Artikel is niet helemaal juist want de vertraging is nog niet van kracht, dat gebeurd pas vanaf 3 december. Dan wordt het interessant om te zien hoe Zonneplan's 'AI' hiermee om zal gaan. Wel grappig dat ze zelf zeggen weinig impact te verwachten voor hun klanten, dus ben benieuwd hoe ze dat denken te gaan realiseren. We gaan het vanaf volgende week meemaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kikkasz
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11-09 12:43
Ben eerder benieuwd wat de plannen / voortgang zijn van die andere energiemarkten.

Iets van een vaste vergoeding voor stabilisatie van het lokale netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie71
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 14-03 20:15

Jammer, net vorige week mijn batterij laten installeren en sinds vandaag geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-09 09:39
Kikkasz schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 10:18:
Ben eerder benieuwd wat de plannen / voortgang zijn van die andere energiemarkten.

Iets van een vaste vergoeding voor stabilisatie van het lokale netwerk?
Lastig te zeggen maar zolang we €150 per maand pakken met onbalanshandelen en salderen nog bestaat is er natuurlijk weinig te halen met andere energiemarkten.

Uiteindelijk zal de verkoop van batterijen en omvormers wel loskomen van het algoritme dat handelt / aanstuurt.

Zodra salderen weg is en we wellicht ook nog nettarieven krijgen die piekgebruik ontmoedigen zal het waarschijnlijk wel vanzelf komen, of van Zonneplan of via een alternatieve energieboer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelg90
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
GaMbiNo schreef op maandag 25 november 2024 @ 08:47:
Ik kijk hier ook wel naar het laden/ontladen en hier ziet er meestal wel vrij logisch uit. Hij zit hij er zelden echt goed naast.

[Afbeelding]

Productief dagje vandaag... :9
Zou je misschien hiervan de yaml willen delen? Ziet er gelikt uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

roelg90 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:11:
[...]

Zou je misschien hiervan de yaml willen delen? Ziet er gelikt uit.
Ik wil dat best delen maar ik heb ze niet gemaakt. Ik ben even kwijt wie ze wel gemaakt had, maar ik heb ze wel wat aangepast/uitgebreid dus bij deze mijn versie:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
type: custom:apexcharts-card
graph_span: 1h
apex_config:
  chart:
    height: 250px
  experimental:
    color_threshold: true
show:
  last_updated: false
stacked: true
header:
  show: true
  show_states: true
  colorize_states: true
  title: Nexus batterij
series:
  - entity: sensor.laden_thuisbatterij
    name: Opladen
    show:
      legend_value: false
      extremas: true
    type: column
    float_precision: 0
    group_by:
      func: last
      duration: 1m
  - entity: sensor.teruglevering_thuisbatterij
    name: Terugleveren
    show:
    invert: true
    group_by:
    color: dodgerblue

en
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
all_series_config:
  stroke_width: 2
apex_config:
  chart:
    height: 400px
  experimental:
show:
stacked: false
header:
  title: Onbalans vs. dynamische prijs
series:
  - entity: sensor.tennet_onbalans_prijs
    name: Onbalans prijs
    show:
      extremas: max
      name_in_header: true
    type: line
    group_by:
      func: raw
      duration: 1min
  - entity: sensor.nordpool_mwh_nl_eur_2_10_0
    name: Dynamische prijs
    show:
    group_by:

Je moet zelf wel even zoeken naar de juiste entiteiten ws. Ik heb zelf wat extra entiteiten gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelg90
  • Niet online
GaMbiNo schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:19:
[...]

Ik wil dat best delen maar ik heb ze niet gemaakt. Ik ben even kwijt wie ze wel gemaakt had, maar ik heb ze wel wat aangepast/uitgebreid dus bij deze mijn versie:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
apex_config:
  chart:
  experimental:
show:
header:
series:
    show:
    group_by:
    show:
    group_by:

en
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
all_series_config:
  stroke_width: 2
apex_config:
  chart:
    height: 400px
  experimental:
show:
stacked: false
header:
  title: Onbalans vs. dynamische prijs
series:
  - entity: sensor.tennet_onbalans_prijs
    name: Onbalans prijs
    show:
    group_by:
  - entity: sensor.nordpool_mwh_nl_eur_2_10_0
    name: Dynamische prijs
    show:
    group_by:

Je moet zelf wel even zoeken naar de juiste entiteiten ws. Ik heb zelf wat extra entiteiten gemaakt.
Top dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dominic-070
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12-09 21:55
Dominic-070 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:16:
Het is me gelukt om de omvormer in Home Assistant rechtstreeks uit te lezen via via een Waveshare RS485 adapter.
[Afbeelding]

Voornaamste reden om dit te doen:
- De gegevens uit ze Zonneplan integratie lopen altijd iets achter, als je deze op je HA energiedashboard instelt komen waardes in het verkeerde uur terecht.
- Als alternatief hiervoor had ik de waardes uit de batterij ( CryptoCake in "Zonneplan Nexus thuisbatterij" ) ingesteld, echter zijn deze niet helemaal correct, daar er nog verlies in de omvormer optreed, dus ook geen correcte waardes in het energiedashboard.
- Ik ben een Nederlander. Een Modbus adapter is goedkoper dan een (HomeWizard) 3-Fase meter :)

Mijn kennis van Modbus is zeer beperkt, alles is gebaseerd op het uitlezen van de Datalogging sticks. Heeft iemand verbeteringen t.a.v. de settings dan is dat welkom. Maar voor zover ik kan beoordelen werkt alles prima, Sensoren updaten om de paar seconden.

Edit:
Er zit een bug in de Solis Modus integratie. De waardes consumptie en productie kloppen niet. ik heb de fouten al gevonden in de integratie en een pull request gedaan om de aanpassingen te verwerken. Tot die tijd zie stap 7B als tijdelijke oplossing.

Hierbij de instructies.
Benodigdheden:
- UTP Kabels (en indien flexibele aders eventueel adereindhulsjes.
- Waveshare RS485 To RJ45 (POE) https://www.amazon.nl/Wav...4c&camp=247&creative=1211
of
Waveshare RS485 To RJ45 (Zonder POE vereist een losse voeding) https://www.amazon.nl/RS4...4c&camp=247&creative=1211
- Eventueel een din-rail

1. Sluit de waveshare aan (eventieel eerst rechtstreeks op PC). Verbind met de waveshare, deze heeft standaard een statisch IP 192.168.1.200.
2. Verander via de webinterface of via VirCom ( https://files.waveshare.com/upload/4/42/VirCom_en.rar )het ip adres of zet op DHCP.
De HA verbind via IP adres, dus wanneer je voor DHCP kiest, maak dan een reservering in je DHCP server.
3. Update de Waveshare firmware, volg deze instructies: https://github.com/aliena...dbus-cloud/discussions/17
4. Knip een UTP kabel door. Haal de kabel door de wartel van de omvormer. Verbind de blauw-witte ader met A en de blauwe met B van de Waveshare modbus adapter en de UTP kabel met de RS485 poort onder in de omvormer.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

5. Open VirCom ( https://files.waveshare.com/upload/4/42/VirCom_en.rar ) zoek de Waveshare bij devices, controleer of de firmware versie V1.486 is stel de volgende gegevens in:
Port: 502
Work Mode: TCP Server
Baud Rate: 9600
Data Bits: 8
Parity: 1
Flow Control: None
Transfer protocol: Modbus_TCP Protocol
Klik op Modify Settings
[Afbeelding]

6. Ga naar More Advanced Settings..
En stel de volgende gegevens in:
Modbus Gateway Type: Multi-host non-storage type
Enable RS485 Multi-Host: Aan
Enable Bus Conflict detection: Aan
Klik op Oke, en klik op Modify Settings
[Afbeelding]

7. Instaleer via HACS de Solis Modbus integratie https://github.com/Pho3niX90/solis_modbus

7B. Zolang de Solis Modbus integratie nog niet is bijgewerkt, zie request: https://github.com/Pho3niX90/solis_modbus/pull/75

In het bestand /custom_components/solis_modbus/sensor.py regels 318 t/m 343 vervangen door onderstaande:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
                {"type": "SS", "name": "Solis Total Battery Charge Energy",
                 "unique": "solis_modbus_inverter_total_battery_charge_energy",
                 "register": ['33161', '33162'], "device_class": SensorDeviceClass.ENERGY, "multiplier": 0.01,
                 "unit_of_measurement": UnitOfEnergy.KILO_WATT_HOUR, "state_class": SensorStateClass.TOTAL_INCREASING},

{"type": "SS", "name": "Solis Today Battery Charge Energy",
                 "unique": "solis_modbus_inverter_today_battery_charge_energy",
                 "register": ['33163'], "device_class": SensorDeviceClass.ENERGY, "multiplier": 0.01,
                 "unit_of_measurement": UnitOfEnergy.KILO_WATT_HOUR, "state_class": SensorStateClass.TOTAL_INCREASING},
                {"type": "SS", "name": "Solis Yesterday Battery Charge Energy",
                 "unique": "solis_modbus_inverter_yesterday_battery_charge_energy",
                 "register": ['33164'], "device_class": SensorDeviceClass.ENERGY, "multiplier": 0.01,
                {"type": "SS", "name": "Solis Total Battery Discharge Energy",
                 "unique": "solis_modbus_inverter_total_battery_discharge_energy",
                 "register": ['33165', '33166'], "device_class": SensorDeviceClass.ENERGY, "multiplier": 0.01,

{"type": "SS", "name": "Solis Today Battery Discharge Energy",
                 "unique": "solis_modbus_inverter_today_battery_discharge_energy",
                 "register": ['33167'], "device_class": SensorDeviceClass.ENERGY, "multiplier": 0.01,
                {"type": "SS", "name": "Solis Yesterday Battery Discharge Energy",
                 "unique": "solis_modbus_inverter_yesterday_battery_discharge_energy",
                 "register": ['33168'], "device_class": SensorDeviceClass.ENERGY, "multiplier": 0.01,

8. Ga naar integraties, integratie toevoegen, Zoek naar Solis Modbus. Geef het IP adres van de Waveshare in.
[Afbeelding]
Inmiddels enige tijd verder. Deze integratie lijkt goed te functioneren (met de aanpassingen van de multipliers). Deze integratie en bijbehorende Modbus adressen zijn oorspronkelijk bedoelt voor de SOLIS Logging Stick. De Modbus port onderop de omvormer heeft dus een hoop overeenkomstige adressen. Daarnaast heb ik het idee dat er meer adressen beschikbaar zijn welke nu niet door deze integratie gebruikt worden. Ik vermoed dat wanneer je deze toevoegt, je de omvormer volledig kan bedienen. Dit zou interessant zijn met alle berichtgeving over het ingrijpen van TenneT. Je zou dan een andere versie van zelfconsumptie kunnen maken waarbij je laad bij goedkope stroom en ontlaad bij dure stroom (en zolang salderen nog is, eventueel terug levert bij dure stroom). Dit lijkt me efficiënter dan de zelfconsumptie mode van Zonneplan zeker gezien je aardig wat panelen moet hebben wil je in de winter aan 20 kWh komen. Staat al een paar weken op mijn lijstje om hier verder naar te kijken, kom er helaas niet aan toe.. 8)7 Misschien iemand die geroepen voelt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Dominic-070 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:45:
[...]

Inmiddels enige tijd verder. Deze integratie lijkt goed te functioneren (met de aanpassingen van de multipliers). Deze integratie en bijbehorende Modbus adressen zijn oorspronkelijk bedoelt voor de SOLIS Logging Stick. De Modbus port onderop de omvormer heeft dus een hoop overeenkomstige adressen. Daarnaast heb ik het idee dat er meer adressen beschikbaar zijn welke nu niet door deze integratie gebruikt worden. Ik vermoed dat wanneer je deze toevoegt, je de omvormer volledig kan bedienen. Dit zou interessant zijn met alle berichtgeving over het ingrijpen van TenneT. Je zou dan een andere versie van zelfconsumptie kunnen maken waarbij je laad bij goedkope stroom en ontlaad bij dure stroom (en zolang salderen nog is, eventueel terug levert bij dure stroom). Dit lijkt me efficiënter dan de zelfconsumptie mode van Zonneplan zeker gezien je aardig wat panelen moet hebben wil je in de winter aan 20 kWh komen. Staat al een paar weken op mijn lijstje om hier verder naar te kijken, kom er helaas niet aan toe.. 8)7 Misschien iemand die geroepen voelt _/-\o_
Volgens mij was @Micronikje hier ook mee bezig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Klinkt lullig maar is niet persoonlijk bedoeld.... stabiel net of de ene storing na de ander straks?

"Zonneplan ziet het ook als een waarschuwing". Impliceren ze hiermee dat ze zich zelf ook schuldig maken aan gewoon vol rammen steeds?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Planet X
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:09
Dat lijkt dan ook wel AI ge-be-stuurd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie71
Vanmorgen is mijn batterij voor het eerst online gegaan.
Is het normaal dat de batterij oplaadt en ontlaadt, maar de powerplay vergoeding op 0 blijft staan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fZQA5Kekmhj4aGwVIYMgrr4brmY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MGioHkJN1Kg1N01x0GyjawRH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the-hyrax
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 05-09 23:43
Ollie71 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 12:56:
Vanmorgen is mijn batterij voor het eerst online gegaan.
Is het normaal dat de batterij oplaadt en ontlaadt, maar de powerplay vergoeding op 0 blijft staan?
[Afbeelding]
Als de onbalans en EPEX hetzelfde zijn geprijsd (negatief vs positief dan), dan wel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Micronikje
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-09 12:55
GaMbiNo schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:54:
[...]

Volgens mij was @Micronikje hier ook mee bezig?
Klopt helemaal.

Het is nog niet gelukt, maar ben wel verder. Om de andere registers te vinden (en ik denk ze gevonden te hebben) maak ik gebruik van het programma modpoll. Hiermee lees ik ze uit op momenten dat er geladen of ontladen wordt.

Ook heb ik al templates en automatiseringen gemaakt, maar ik vermoed dat de powerplay software het schrijven blokkeert. Dat moet ik nu gaan onderzoeken door een aantal tests uit te voeren. Het loskoppelen van alle dongles doe ik nog even niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffeh
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:34
Ik ben opzich in de markt om te investeren in een thuis accu die voor mij handelt maar wat houdt nu effectief de wijziging van Tennet in? Experts in het RTL artikel roepen dat de terugverdientijd niet te garanderen is en het moeilijker wordt. Zonneplan zegt natuurlijk dat er niks aan de hand is, maar dat lijkt me te makkelijk.

Snap dat jullie ook geen glazen bol hebben, maar is nu instappen nog handig?

Daarnaast, wat kan je straks met de accu van zonneplan als het ‘slimme’ gedeelte wegvalt? Zijn er dan alternatieven die beter zijn om puur als accu neer te zetten voor eigen gebruik? En hoe makkelijk stekker je dan met je omvormer en zonnepanelen in op de thuis accu van Zonneplan?

Heb namelijk 30 zonnepanelen en een warmtepomp, krijg tot nu toe altijd geld terug bij de eindafrekening. Wat zou jullie advies in deze zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:46
steffeh schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:33:
Ik ben opzich in de markt om te investeren in een thuis accu die voor mij handelt maar wat houdt nu effectief de wijziging van Tennet in? Experts in het RTL artikel roepen dat de terugverdientijd niet te garanderen is en het moeilijker wordt. Zonneplan zegt natuurlijk dat er niks aan de hand is, maar dat lijkt me te makkelijk.

Daarnaast, wat kan je straks met de accu van zonneplan als het ‘slimme’ gedeelte wegvalt? Zijn er dan alternatieven die beter zijn om puur als accu neer te zetten voor eigen gebruik? En hoe makkelijk stekker je dan met je omvormer en zonnepanelen in op de thuis accu van Zonneplan?

Heb namelijk 30 zonnepanelen en een warmtepomp, krijg tot nu toe altijd geld terug bij de eindafrekening. Wat zou jullie advies in deze zijn?
Je vraag blijft een lastige,
Verdiep je eens in de combinatie Zonneplan Nexus en Salderen.
Nu betaal je belasting over de kWh's die je inkoopt op de onbalans handel. en saldeert je met de kWh's die je verkoopt.
ALS salderen word stopgezet is er geen verdien model meer op onbalans markt voor particulieren.
Misschien komt er nog een oplossing hiervoor door de politiek, maar die is er nu niet. En salderen is ook nog niet afgeschaft. Daarnaast heb je ongeveer 11% omvormer verliezen van de Nexus die bij jou energie factuur opkomen.
En hoe moet je de berichten van Tennet wegen??

Voor deze beslissing heb je aan 1 glazen bol niet genoeg. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
steffeh schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:33:

Lees de topic starter ook eens. Staat best veel info al.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gthi2024
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 22-12-2024
is dit nieuwtje al besproken op dit forum?

Start of delay of the balance delta publication

The 5-minute delay will be implemented starting from 3 December 2024 at 9:00 AM. This is a temporary measure, and the goal is to return to the current delay as soon as possible. However, the imbalance oscillations need to be contained. Additionally, efforts will be made to increase the accessibility of the aFRR product to support the system's balance.

Hier zie je wat ze van plan zijn: per 3 december wordt de onbalansinformatie 3 minuten later doorgegeven.

Je zou dan denken dat het lastiger wordt om op de onbalansmarkt te verdienen naarmate de disbalans korter duurt.

Zie hier de berichten van Tennet:
https://www.tennet.eu/markets/market-news

[ Voor 21% gewijzigd door gthi2024 op 26-11-2024 20:42 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jaguarxj16
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:06
Je kan toch even een paar post boven je lezen….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-09 11:04
Ik ben benieuwd op basis daarvan de accu nu besloten heeft om te gaan handelen, aangezien de onbalans prijzen sinds 18:34 niet meer beschikbaar lijken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LiwZqEXC2TSh9C11u2jTaJDiD1c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2XSSu67O3hm0Pdco39kR3X9F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lm-462PAYIykNQ7sQptRac0x6AI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Q9CmP4RNcBib7D66g2RkOHN.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Micronikje schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 17:26:
[...]

Klopt helemaal.

Het is nog niet gelukt, maar ben wel verder. Om de andere registers te vinden (en ik denk ze gevonden te hebben) maak ik gebruik van het programma modpoll. Hiermee lees ik ze uit op momenten dat er geladen of ontladen wordt.

Ook heb ik al templates en automatiseringen gemaakt, maar ik vermoed dat de powerplay software het schrijven blokkeert. Dat moet ik nu gaan onderzoeken door een aantal tests uit te voeren. Het loskoppelen van alle dongles doe ik nog even niet.
Goed bezig. Ik ben zelf redelijk handig maar zoiets zelf schrijven krijg ik niet voor elkaar. Het zou wel mooi zijn als we met zoiets aan de slag kunnen als de onbalans markt echt wegvalt.

De dongles kunnen best wel wat settings overschrijven denk ik idd. Maar dat doen ze alleen bij contact met ZP en niet continu gok ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:13
Ze hebben de onbalans goed onder controle nu :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 07:06
Guidoweb55 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 07:29:
De accu doet niks idd. Blijkbaar is ZP volledig afhankelijk van 1 partij en hebben ze geen backup als data Tennet wegvalt.
De Enius app geeft wel gewoon de onbalans data weer.

[ Voor 8% gewijzigd door dropkick_nl op 27-11-2024 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Guidoweb55 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 07:29:
Kwam er nu 5 minuten vertraging of 5 dagen vertraging in de prijzen?? :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:52
dropkick_nl schreef op woensdag 27 november 2024 @ 08:50:
[...]

De accu doet niks idd. Blijkbaar is ZP volledig afhankelijk van 1 partij en hebben ze geen backup als data Tennet wegvalt.
TenneT heeft een nieuwe website hiervoor in gebruik genomen;
https://www.tennet.eu/nl/...ie-nederland/balans-delta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-09 16:54
dropkick_nl schreef op woensdag 27 november 2024 @ 08:50:
[...]

Er is gewoon helemaal geen onbalans. Vanochtend een klein beetje. De accu heeft ook wel iets gedaan hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Peterhardenberg schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 19:43:
[...]

Je vraag blijft een lastige,
Verdiep je eens in de combinatie Zonneplan Nexus en Salderen.
Nu betaal je belasting over de kWh's die je inkoopt op de onbalans handel. en saldeert je met de kWh's die je verkoopt.
ALS salderen word stopgezet is er geen verdien model meer op onbalans markt voor particulieren.
Misschien komt er nog een oplossing hiervoor door de politiek, maar die is er nu niet. En salderen is ook nog niet afgeschaft. Daarnaast heb je ongeveer 11% omvormer verliezen van de Nexus die bij jou energie factuur opkomen.
En hoe moet je de berichten van Tennet wegen??

Voor deze beslissing heb je aan 1 glazen bol niet genoeg. ;)
Zoals al enkele keren in dit topic is langsgekomen is de elektriciteitswet al wel aangepast voor de belastingen na salderen.
Zonneplan lijkt dus inmiddels al gelijk te krijgen over de verwachting dat er geen belastingen extra betaald hoeven te worden over het handelen in stroom na salderen. Dat zou betekenen dat het nog steeds lucratief is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

En https://data.boerman.dev/d/d48167ab-d1bb-4a00-a8c0-5680bf0e6ff7/imbalance-n heeft ook al een tijdje een updated dashboard waar je ook de Picasso bijdrages kunt zien.

Sowieso de moeite waard want deze laat ook de onbalans volumes zien en niet enkel de prijs. Je kunt ook sneller refreshen als je wilt. Is opgezet door een Tennet medewerker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:24
SidewalkSuper schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:00:
[...]

Zoals al enkele keren in dit topic is langsgekomen is de elektriciteitswet al wel aangepast voor de belastingen na salderen.
Zonneplan lijkt dus inmiddels al gelijk te krijgen over de verwachting dat er geen belastingen extra betaald hoeven te worden over het handelen in stroom na salderen. Dat zou betekenen dat het nog steeds lucratief is.
Heb je een referentie naar het artikel in de wet?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

John245 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 10:16:
[...]

Heb je een referentie naar het artikel in de wet?
https://wetten.overheid.nl/BWBR0049108/2023-12-28

Artikel 4.7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastiaan89
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 12-09 15:52
Ik zie hier nu een aantal keer genoemd worden dat laadverliezen voor eigen rekening zijn. Als ik het goed begrijp, is dat niet het geval. Een voorbeeld:

Er wordt in een maand 1000 kWh geladen, en 880 ontladen (12% verlies). De gemiddelde EPEX prijs voor het laden was 25 cent, en 30 cent voor het ontladen.
Van de factuur wordt nu 1000*0,25=250 euro afgehaald, want dit is in rekening gebracht voor het laden. Er wordt ook 880*0,3=264 euro bij opgeteld, want dat is de vergoeding voor het terugleveren. Netto wordt er dus 14 euro bij de factuur opgeteld.

Nu heb je toch niets extra's betaald? Dat zou alleen het geval zijn als de correctie voor zowel het laden als ontladen wordt berekend op basis van 1000kWh, en dat gebeurt niet, of mis ik iets?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Devlinx
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 19:15
bastiaan89 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:57:
Ik zie hier nu een aantal keer genoemd worden dat laadverliezen voor eigen rekening zijn. Als ik het goed begrijp, is dat niet het geval. Een voorbeeld:

Er wordt in een maand 1000 kWh geladen, en 880 ontladen (12% verlies). De gemiddelde EPEX prijs voor het laden was 25 cent, en 30 cent voor het ontladen.
Van de factuur wordt nu 1000*0,25=250 euro afgehaald, want dit is in rekening gebracht voor het laden. Er wordt ook 880*0,3=264 euro bij opgeteld, want dat is de vergoeding voor het terugleveren. Netto wordt er dus 14 euro bij de factuur opgeteld.

Nu heb je toch niets extra's betaald? Dat zou alleen het geval zijn als de correctie voor zowel het laden als ontladen wordt berekend op basis van 1000kWh, en dat gebeurt niet, of mis ik iets?
Als er geen verliezen zouden zijn dan zou je 1000kWh x 0.3 ontvangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-08 01:50

NightHawk4

Lotte is Liev :>

bastiaan89 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 12:57:

Zoals @Devlinx al zei ontvang je dus minder, je betaald dus niks extra's maar krijgt minder extra's :P

Dus in plaats van 1000kWh a €0,30 ontvang je maar 880kWh.

Verschil van €36 met een kostprijs van €30 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dominic-070
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12-09 21:55
Micronikje schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 17:26:
[...]

Klopt helemaal.

ik had ook het vermoeden dat de Connect alles wat je aanpast, overruled daarna. Ik heb nog niet getest of wanneer ik de connect loskoppel, dat niet het geval is.

Weet niet welke adressen jij had gevonden?

Het lijkt er op dat je op adres 43141 het laden instelt in Ampere
en met adres 43142 het onladen in Ampere
Dit zijn de Amperages aan de batterij zijde, dus 26A is ongeveer maximaal laden / ontladen.
Als ik het goed zie De waarde is in 0.1A. Dus waarde 100 zou 10A zijn.

Afkomstig uit de Solis modbus integratie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
        {"type": "SNE", "name": "Solis Time-Charging Charge Current", "register": 43141,
         "default": 50.0, "multiplier": 10,
         "min_val": 0, "max_val": 135, "step": 0.1, "device_class": SensorDeviceClass.CURRENT,
         "unit_of_measurement": UnitOfElectricCurrent.AMPERE, "enabled": True},
        {"type": "SNE", "name": "Solis Time-Charging Discharge Current", "register": 43142,
         "min_val": 0, "max_val": 135, "step": 0.1, "device_class": SensorDeviceClass.CURRENT,

Toch klopt het niet helemaal, want beide worden aangestuurd zowel bij laden als ontladen, lijkt of er nog adres moet zijn wat het commando laden of ontladen geeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CFg22fP0gus8QoSYwYt8MlPHluc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/m2z1pP6ORK3pf7V27hbR6wNG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SPuRs3jlNAJoQYJg88KoJkRsoAc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fWSKv1pLVV9DWiJWS9Pyr9Q2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leksts
  • Laatst online: 13-09 12:52
Devlinx schreef op woensdag 27 november 2024 @ 13:46:
[...]

Als er geen verliezen zouden zijn dan zou je 1000kWh x 0.3 ontvangen
Maar als er geen verliezen zouden zijn had je in eerste instantie ook 1000kWh x 0.3 betaald. Resultaat nog steeds 0.

Er is nog wel een dingetje met de energiebelasting. Ik heb een keer een uitleg gekregen van een medewerker dat de energiebelasting niet in de tegenboeking verwerkt zit.
Ik schat het verlies op zo’n 1300kWh per jaar.

Als deze uitleg klopt moet je rekenen op ongeveer €165 extra energiebelasting per jaar.
Behalve wanneer je zo’n overschot aan zonnestroom hebt dat je inclusief Nexus nog steeds geen energiebelasting betaalt :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leksts
Oh, en verliezen in de kabel tussen je Nexus en de meterkast zijn ook voor jezelf. De tegenboeking omvat alleen de volumes die de omvormer zelf kan meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megabeat
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:22
its_me_ schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 16:55:
Heeft een van jullie wel eens gecontroleerd wat de samenhang is tussen de actuele net frequentie en de actuele onbalans?

Ik zou denken dat wanneer de net frequentie <50Hz is, er een tekort is. Als de net frequentie >50 Hz is, dan is er overschot. Of is dit te kort door de bocht?
De frequentie heeft zeer weinig te maken met de onbalans in Nederland. Dus die relatie is, onder normale onbalans situaties in Nederland, niet te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02:08
megabeat schreef op woensdag 27 november 2024 @ 18:11:
[...]

De frequentie heeft zeer weinig te maken met de onbalans in Nederland. Dus die relatie is, onder normale onbalans situaties in Nederland, niet te maken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7p-m6jgyE6vy5qAnhEZ5amtRXRM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():gifsicle():strip_exif()/f/image/Ul5SMr5b1MT1KQIL8chPSArc.gif?f=user_large

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megabeat
Heel heel beknopt zit het zo. De frequentie op het net zegt iets over de onbalans in het synchrone gebied. Echter de onbalans in Nederland kijkt niet naar frequentie. Stel een brp heeft een tekort van 50MW dan moet TenneT dit bijvoorbeeld via regel vermogen laten opregelen door een bsp. Die 50MW bepaalt dan de onbalans prijs. In dit geval kan de frequentie 49,99 of 50 of 50,01 zijn of iets anders. Dus TenneT stuurt het regelvermogen niet aan op basis van de frequentie, maar op de eigen onbalans in het land.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Is er relatie net frequentie en de onbalans?

FF gegoogeld en kwam onder staande tegen, er is wel een relatie.

In onbalans: elektriciteitsproductie groter dan verbruik
De generatoren van de elektriciteitscentrales zullen minder belast worden dan van te voren is aangenomen en gaan daardoor sneller draaien. Daardoor zal de netfrequentie boven de 50 Hz uitkomen en zal ook de spanning stijgen. (en andersom)
Zodra de frequentie boven de 50,02 Hz komt zal de netbeheerder automatisch (bepaalde) elektriciteitscentrales een opdracht geven om de productie geleidelijk te verminderen. Het doel is om de productie weer in balans te brengen met het verbruik. Hopelijk lukt dit met dit mechanisme en zal de spanning weer dalen richting de 230 Volt en zal ook de frequentie weer richting de 50 Hz gaan.

Bron

• megabeat
Ja in abnormale frequentie afwijken dan gelden er andere regels en tennet is gekoppeld aan het synchrone net dus er is wel een relatie. Maar er is geen relatie tussen de onbalans prijzen en frequentie onder de normale omstandigheden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Micronikje
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-09 12:55
Dominic-070 schreef op woensdag 27 november 2024 @ 15:25:
[...]

ik had ook het vermoeden dat de Connect alles wat je aanpast, overruled daarna. Ik heb nog niet getest of wanneer ik de connect loskoppel, dat niet het geval is.

Weet niet welke adressen jij had gevonden?

Het lijkt er op dat je op adres 43141 het laden instelt in Ampere
en met adres 43142 het onladen in Ampere
Dit zijn de Amperages aan de batterij zijde, dus 26A is ongeveer maximaal laden / ontladen.
Als ik het goed zie De waarde is in 0.1A. Dus waarde 100 zou 10A zijn.

Afkomstig uit de Solis modbus integratie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
        {"type": "SNE", "name": "Solis Time-Charging Charge Current", "register": 43141,
        {"type": "SNE", "name": "Solis Time-Charging Discharge Current", "register": 43142,

Toch klopt het niet helemaal, want beide worden aangestuurd zowel bij laden als ontladen, lijkt of er nog adres moet zijn wat het commando laden of ontladen geeft.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De registers die je noemt kloppen. Ik zou zelf de Ampère max op 20 zetten. Ook kom ik wat eigenaardigheden tegen. Zo is het registernummer 33139 voor de SOC, maar als ik nu via modpoll kijk is 33140. Dus misschien wisselt het af???? De registers die aangeven of er geladen of ontladen wordt in Watt zijn 33150 en 33151. Vaak wordt hetzelfde register voor zowel laden als ontladen gebruikt volgens modpoll.

De tests die ik via modpoll heb uitgevoerd om te kijken of ik kan schrijven naar de registers geven aan, dat het niet mag :-(
Overigens: Als iemand wil testen, wees dan voorzichtig want je kan de boel zo maar kapot maken en ben je verder van huis. Dus geen garanties van mijn kant.

Hieronder een paar templates die ik heb gebruikt in templates.yaml.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- sensor:
      - name: "Tarief Boven 10% Gemiddelde"
        unique_id: "tarief_boven_10_procent_gemiddelde"
        state: >
          {% set current_price = states('sensor.zonneplan_current_electricity_tariff') | float(0) %}
          {% set avg_price = states('sensor.gemiddeld_zonneplan_tarief') | float(0) %}
          {{ current_price > (avg_price * 1.1) }}
        icon: mdi:percent
        availability: >
          {{ states('sensor.zonneplan_current_electricity_tariff') not in ['unknown', 'unavailable'] and
             states('sensor.gemiddeld_zonneplan_tarief') not in ['unknown', 'unavailable'] }}

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
- sensor:
      - name: "Tarief Onder 10% Gemiddelde"
        unique_id: "tarief_onder_10_procent_gemiddelde"
        state: >
          {% set current_price = states('sensor.zonneplan_current_electricity_tariff') | float(0) %}
          {% set avg_price = states('sensor.gemiddeld_zonneplan_tarief') | float(0) %}
          {{ current_price < (avg_price * 0.9) }}
        icon: mdi:percent
        availability: >
          {{ states('sensor.zonneplan_current_electricity_tariff') not in ['unknown', 'unavailable'] and
             states('sensor.gemiddeld_zonneplan_tarief') not in ['unknown', 'unavailable'] }}

In de configuration.yaml staan de volgende modbus gegevens. Sommige zijn overbodig, maar ik vond het wel handig. De registernummers kunnen wijzigen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
  - name: 'solis'  # Zorg ervoor dat de naam exact overeenkomt
    type: tcp
    host: xxx.xxx.x.xxx  # Vervang dit met het IP-adres van je Solis omvormer
    port: xxx  # Controleer of dit de juiste poort is voor jouw omvormer
    sensors:
      - name: "Batterij SoC Laadstatus %"
        unique_id: "batterij_soc_laadstatus_%"
        unit_of_measurement: "%"
        slave: 1
        address: 33139
        input_type: input
        data_type: uint16
      - name: "Batterij Laadlimiet"
        unique_id: "batterij_laadlimiet"
        address: 33150
      - name: "Batterij Ontlaadlimiet"
        unique_id: "batterij_ontlaadlimiet"
      - name: "Batterij laad/ontlaad Status"
        unique_id: "batterij_laad/ontlaad_status"
        address: 33135
      - name: "Batterij test Status"
        unique_id: "batterij_test_status"
        address: 33151

En als laatste de automatiseringen. Ook hier kun je weer andere registernummers invullen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
alias: Laden batterij bij lage energieprijzen
description: Automatisering om de batterij te laden bij lage stroomprijzen
triggers:
  - value_template: |
      {{ (states('sensor.zonneplan_current_electricity_tariff') | float) < 
         (states('sensor.gemiddeld_zonneplan_tarief') | float * 0.9) }}
    trigger: template
conditions:
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.solis_s6_solis_battery_soc
    below: 90
actions:
  - data:
      hub: solis
      unit: 1
      value: 1
    action: modbus.write_register
mode: single

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
alias: Laden van batterij stoppen bij hoge tarieven of SoC boven 90%
triggers:
      {{ (states('sensor.zonneplan_current_electricity_tariff') | float) >
         (states('sensor.gemiddeld_zonneplan_tarief') | float * 0.9) }}
  - entity_id: sensor.solis_s6_solis_battery_soc
    above: 90
    trigger: numeric_state
conditions: []
actions:
  - data:
      value: 0

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
alias: Ontladen batterij bij hoge energieprijzen
triggers:
      {{ (states('sensor.zonneplan_current_electricity_tariff') | float) > 
         (states('sensor.gemiddeld_zonneplan_tarief') | float * 1.1) }}
      to: True
conditions:
  - condition: numeric_state
    entity_id: sensor.solis_s6_solis_battery_soc
    above: 50
actions:
  - action: modbus.write_register
    metadata: {}
    data:
      value: 1

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
alias: Ontladen van batterij stoppen bij lage tarieven of SoC onder 20%
triggers:
      {{ (states('sensor.zonneplan_current_electricity_tariff') | float) <
         (states('sensor.gemiddeld_zonneplan_tarief') | float * 1.1) }}
  - entity_id: sensor.solis_s6_solis_battery_soc
    below: 20
    trigger: numeric_state
conditions: []
actions:
  - data:
      address: 40002
      value: 0

Tot zover.
Ben benieuwd of er anderen zijn die ons verder kunnen helpen?

• Buns
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20-07 12:12
https://solarmagazine.nl/...en-netcongestie-voorkomen

Door Gridguard laden batterijen niet op tijdens de piekuren in avond, wanneer de vraag naar stroom het hoogst is. Ook voorkomt het dat batterijen ontladen op zonnige middagen, wanneer het stroomnet al vol zit door een overschot aan zonne-energie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-09 12:28
Buns schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:49:
https://solarmagazine.nl/...en-netcongestie-voorkomen

Door Gridguard laden batterijen niet op tijdens de piekuren in avond, wanneer de vraag naar stroom het hoogst is. Ook voorkomt het dat batterijen ontladen op zonnige middagen, wanneer het stroomnet al vol zit door een overschot aan zonne-energie.
En misschien beter: de blogpost van Zonneplan zelf
Zonneplan introduceert Gridguard: oplossing voor netcongestie met thuisbatterijen
Zonneplan breidt de aansturing van haar thuisbatterijen uit met Gridguard. Deze beveiligingslaag zorgt voor congestieneutrale aansturing, waarmee onbedoelde belasting van het elektriciteitsnet op piekmomenten wordt voorkomen. Gridguard is onder meer ontwikkeld op basis van een pilot met Liander. Het systeem is standaard geïntegreerd in de Powerplay-aansturing van thuisbatterijen.
Zonneplan stuurt haar thuisbatterijen aan met als doel netstabilisatie. Dat is in ruim 95 procent van de gevallen ook in lijn met het verminderen van de druk op het lokale net. In specifieke gevallen kan het echter zo zijn dat netcongestie verergerd wordt door deze aansturing. Gridguard voorkomt nu dat dit kan gebeuren.
En nog wat meer info: https://www.zonneplan.nl/...an-introduceert-gridguard

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hasseroderman
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14-09 15:17
Gridguard. Dat is flinke naam voor een simpele 'if .. then' aanpassing in het scriptje, ik bedoel AI.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Ook al zou dat het zijn, ik juich dit wel toe :)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ja prima initiatief, ook al is het voor slechts die 5% van de gevallen dat het voor kan komen. ZP doet er verstandig aan een goede relatie te behouden met netbeheerders en dit is een goede stap in die richting.

Nu met Tennet nog :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Buns
Als deze in mijn ogen simpele oplossing het probleem van netcongestie oplost, dan hebben de experts die nu een hetze voeren tegen ZP misschien een iets te grote broek aangetrokken...

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Buns schreef op donderdag 28 november 2024 @ 14:48:
Als deze in mijn ogen simpele oplossing het probleem van netcongestie oplost, dan hebben de experts die nu een hetze voeren tegen ZP misschien een iets te grote broek aangetrokken...
De vraag is of deze aansturing netcongestie echt oplost of dat het meer het voorkomen van erger is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

kazuka schreef op donderdag 28 november 2024 @ 14:41:
Ja prima initiatief, ook al is het voor slechts die 5% van de gevallen dat het voor kan komen. ZP doet er verstandig aan een goede relatie te behouden met netbeheerders en dit is een goede stap in die richting.

Nu met Tennet nog :P
En geheid dat er berekeningen zijn gemaakt dat het verschil marginaal in opbrengsten is voor Nexus bezitters (en dus ook voor ZP) :z

• Buns
kazuka schreef op donderdag 28 november 2024 @ 14:51:
[...]

De vraag is of deze aansturing netcongestie echt oplost of dat het meer het voorkomen van erger is.
Dan is dit het laaghangend fruit. Ben benieuwd of er nog meer oplossingen komen vanuit de pilot.

• Scores
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13-09 14:14
Sinds gisteren draait ook hier een 20 kWh Nexus.

Binnen een week na bestellen te installeren. Dat lukte mij echter niet.
Ondanks de TenneT berichten besloten door te laten gaan. Als ik onderstaande zie dan denk ik dat er nog iets niet goed gaat, of interpreteer ik dit niet goed?

47 kWh laden en 45 kWh ontladen tegen €2,47

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/THzHo3Y4mEDV8jmPFUr7fZ94x1k=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MiyJ4aebKlW2h77FkRqvbJvI.png?f=fotoalbum_large

• Peterhardenberg
Scores schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:21:
Sinds gisteren draait ook hier een 20 kWh Nexus.

Binnen een week na bestellen te installeren. Dat lukte mij echter niet.
Ondanks de TenneT berichten besloten door te laten gaan. Als ik onderstaande zie dan denk ik dat er nog iets niet goed gaat, of interpreteer ik dit niet goed?

47 kWh laden en 45 kWh ontladen tegen €2,47

[Afbeelding]
.

Waarom denk je dat er iets niet goed gaat? Gemiddelde opbrengst € 0,05 per kWh. dat kan beter, maar het is opbrengst.

• Scores
Peterhardenberg schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:32:
[...]
.

Waarom denk je dat er iets niet goed gaat? Gemiddelde opbrengst € 0,05 per kWh. dat kan beter, maar het is opbrengst.
Dank voor die indicatie. De reden is die bijna 100 kWh aan energie transport en dat bedrag van €2,47
Dan lijken mij de kosten hoger dan de baten worden en zou je verwachten dat niets doen handiger is.
Kan dit te maken hebben met het TenneT verhaal of is dit die bekende momentopname?
jojost1 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 13:51:
[...]

En misschien beter: de blogpost van Zonneplan zelf

[...]

En nog wat meer info: https://www.zonneplan.nl/...an-introduceert-gridguard
Ik lees dat dit in Powerplay zit verwerkt. Is er ook bekend wat het dan ongeveer meer zou moeten opleveren voor een Nexus bezitter? Kan het niet vinden. Wellicht is dat naar bezitters per mail gecommuniceerd?

• Peterhardenberg
Scores schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:46:
[...]

Dank voor die indicatie. De reden is die bijna 100 kWh aan energie transport en dat bedrag van €2,47
Dan lijken mij de kosten hoger dan de baten worden en zou je verwachten dat niets doen handiger is.
Kan dit te maken hebben met het TenneT verhaal of is dit die bekende momentopname?
Welkom in de ZP wereld

Hier een linkje naar de opbrengsten van andere Nexus gebruikers, hier kun je zien wacht je mag verwachten.

• Scores
Peterhardenberg schreef op donderdag 28 november 2024 @ 16:56:
[...]

Welkom in de ZP wereld

Hier een linkje naar de opbrengsten van andere Nexus gebruikers, hier kun je zien wacht je mag verwachten.
Dank!
Ik zit nog op de helft, zijn vast opstartproblemen. We gaan het zien.

• jwhengeveld1989
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 08-09 20:54
Op 11 december wordt de thuisbatterij bij mij geïnstalleerd. Ik was nog wat aan het zoeken hoe ik dit goed kan aansluiten in de meterkast. Ik heb een mooie hafonorm meterkast van ABB met allemaal ABB componenten en ik krijg Zonneplan niet zover om ook een ABB automaat te plaatsen en een ABB hafonorm verdeelkast. Er zou er precies een naast passen van 220 x 330. Ze willen alleen hun eigen componenten van het B-merk Noark. Ik wil de 3-fase automaat daarom het liefst buiten de bestaande groepenkast.

Nu had ik ergens gezien dat ze een redelijk nette witte verdeelkast hebben waar precies een automaat in past. Hebben jullie foto's van hoe het bij jullie er uit ziet zodat ik die kan gebruiken om Zonneplan duidelijk te maken wat voor verdeelkast ik wil? Of is het iemand wel gelukt om ABB componenten of een ABB hafonorm extra verdeelkast te laten plaatsen?

Situatie nu:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6I98iAdIOIiBiOwmcge8j1_XLno=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jgKNBo52PlEEVB309qA66JbS.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:24
jwhengeveld1989 schreef op donderdag 28 november 2024 @ 18:47:
Op 11 december wordt de thuisbatterij bij mij geïnstalleerd. Ik was nog wat aan het zoeken hoe ik dit goed kan aansluiten in de meterkast. Ik heb een mooie hafonorm meterkast van ABB met allemaal ABB componenten en ik krijg Zonneplan niet zover om ook een ABB automaat te plaatsen en een ABB hafonorm verdeelkast. Er zou er precies een naast passen van 220 x 330. Ze willen alleen hun eigen componenten van het B-merk Noark. Ik wil de 3-fase automaat daarom het liefst buiten de bestaande groepenkast.

Nu had ik ergens gezien dat ze een redelijk nette witte verdeelkast hebben waar precies een automaat in past. Hebben jullie foto's van hoe het bij jullie er uit ziet zodat ik die kan gebruiken om Zonneplan duidelijk te maken wat voor verdeelkast ik wil? Of is het iemand wel gelukt om ABB componenten of een ABB hafonorm extra verdeelkast te laten plaatsen?

Situatie nu:

[Afbeelding]
Persoonlijk ben ik in dit soort zaken altijd heel simpel. Als een partij bijvoorbeeld (PV, WP, batterij, etc...) niet aan mijn eisen wil voldoen dan kies ik wel een andere partij,

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leksts

Situatie nu:

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kMLsswOrrkaynsAjaAINX5ocYNE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p1pa1QSkZLd6cQMlCiKKD9Jd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scores

Situatie nu:

[Afbeelding]
Ook ik wilde er enkel ABB in hebben.
Ik heb gemaild en gevraagd welke automaat er van hun in komt. Een andere voorgesteld. Die was akkoord.
De monteurs hebben die geplaatst, anders had ik het zelf nog kunnen doen. Ze hebben telefonisch gecheckt of het goed was.
Nu zit er een ABB 3P+N, type A, B-karakteristiek 20 A, 300 mA alamat in. De Noark heb ik nog liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buns
Bij ons is vooraf de gehele meterkast vernieuwd. Onze keuze ETN en voor de Nexus Hager AFM420G B20 omdat ETN deze niet levert. Akkoord van ZP.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GBsgwBRdnM_2vwd_6qVBA4mU6zI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A71P0btlgGH6FbnvQiCreFke.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Ik heb ze ook mijn eigen Hager laten plaatsen, en uit mijn hoofd 65eur korting gehad op de factuur excl. btw voor het niet leveren van de Noark.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buns
Robindd schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:51:
Ik heb ze ook mijn eigen Hager laten plaatsen, en uit mijn hoofd 65eur korting gehad op de factuur excl. btw voor het niet leveren van de Noark.
Dan ben je een bofkont, wij hebben geen korting gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
Buns schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:58:
[...]

Dan ben je een bofkont, wij hebben geen korting gekregen.
Kwestie van blijven zeuren denk ik :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:07
Ik heb zelf een extra Hager kast erbij gezet, daar hebben ze netjes de automaat in gezet en aangesloten. Die laat ik weer vervangen door een Hager automaat maar dat laat ik mijn vast man wel doen.
Buns schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 10:48:
Bij ons is vooraf de gehele meterkast vernieuwd. Onze keuze ETN en voor de Nexus Hager AFM420G B20 omdat ETN deze niet levert. Akkoord van ZP.
Die gaten tussen de letters zijn ook letters, er staat EATON. Misschien kon je daarom het juiste type niet vinden?

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buns
Jiriki schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:28:
[...]

Ik heb zelf een extra Hager kast erbij gezet, daar hebben ze netjes de automaat in gezet en aangesloten. Die laat ik weer vervangen door een Hager automaat maar dat laat ik mijn vast man wel doen.

[...]

Die gaten tussen de letters zijn ook letters, er staat EATON. Misschien kon je daarom het juiste type niet vinden?
In het assortiment van Eaton zat driekwart jaar geleden geen automaat conform de eisen van ZP.

Edit: punt is, er is ruimte bij ZP voor alternatieven.

[ Voor 5% gewijzigd door Buns op 29-11-2024 11:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Ze luisteren bij ZP toch nog wel een heel klein beetje door de facturen iets aan te passen en te verduidelijken. Net op de email..
We willen je graag op de hoogte brengen van een aantal verbeteringen in jouw maandelijkse factuur. Per 1 december gaan er twee wijzigingen van kracht die ervoor zorgen dat je factuur duidelijker en overzichtelijker wordt.

Nieuwe voorschotberekening
Jouw voorschotbedrag wordt vanaf nu nog beter afgestemd op je werkelijke energieverbruik en eventuele zonnestroom opwek. Met deze nieuwe berekening wordt je jaarverbruik eenmalig geüpdatet, waardoor jouw maandelijkse betaling nauwkeuriger aansluit op je energiegebruik. Je nieuwe jaarverbruik is 10086 kWh afname en 1365 kWh teruglevering.

Maandelijkse tegenboeking energiebelasting
We voeren een wijziging door aan de Powerplay tegenboeking. De energiebelasting van de Nexus wordt maandelijks tegengeboekt via de Powerplay tegenboeking. Voorheen boekten we dit tegen op de jaarrekening, maar dit zorgde voor verwarring. Door dit direct maandelijks te verrekenen, bieden we meer duidelijkheid in de factuur.

Er verandert niets voor jou
Je rendement blijft hetzelfde en er zijn geen extra kosten. Je Powerplay vergoeding is een netto vergoeding van je thuisbatterij. Dat wil zeggen dat alle kosten, dus ook de energiebelasting voor het verbruik van je thuisbatterij, verrekend zijn in je Powerplay vergoeding. Zo heb je in één bedrag helder wat jouw thuisbatterij je oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leksts
leksts schreef op woensdag 27 november 2024 @ 17:54:
[...]
Er is nog wel een dingetje met de energiebelasting. Ik heb een keer een uitleg gekregen van een medewerker dat de energiebelasting niet in de tegenboeking verwerkt zit.
Ik schat het verlies op zo’n 1300kWh per jaar.

Als deze uitleg klopt moet je rekenen op ongeveer €165 extra energiebelasting per jaar.
Behalve wanneer je zo’n overschot aan zonnestroom hebt dat je inclusief Nexus nog steeds geen energiebelasting betaalt :Y
Dit is dus niet waar. Blijkbaar complexe materie, als de medewerkers het ook niet weten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:00
leksts schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 18:39:
[...]

Dit is dus niet waar. Blijkbaar complexe materie, als de medewerkers het ook niet weten :P
Het was ook niet waar, het zou eerst op je jaarafrekening komen... ze hebben het nu aangepast zodat dit maandelijks wordt verrekend.

Water is pas echt lekker als het bij de brouwerij is geweest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:51
Ik weet niet wat er bij mij fout is gegaan, maar ik sta stijf onderaan met een bijzonder verschil.
Het is alsof ik een tijdje niet heb meegedaan vandaag....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie71
Bongoarnhem schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 16:35:
Ik weet niet wat er bij mij fout is gegaan, maar ik sta stijf onderaan met een bijzonder verschil.
Het is alsof ik een tijdje niet heb meegedaan vandaag....
Ik sta in de middenmoot (deel nog niet live), heb je hier iets aan om te zien waar je niet hebt meegedaan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0lnT1TrYtfty-vDG17nmFsaQ0KM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CSpZLgCKMO7gpDm5daGhd0PQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:51
Ollie71 schreef op zaterdag 30 november 2024 @ 16:45:
[...]

Ik sta in de middenmoot (deel nog niet live), heb je hier iets aan om te zien waar je niet hebt meegedaan?
[Afbeelding]
De 2 pieken russen 0600-0900 mis ik, maar ik heb wel een langere "streak" rond 1500.
Het is allemaal niet z'n ramp maar het is raar dat er in verhouding zo een grote afwijking in zit.

Ik loop nu wel "hard" in 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 01:04
Ik ben weer de hele dag offline geweest zal ik. Beetje onbegrijpelijk dat ze dit niet softwarematig kunnen oplossen. Lijkt me toch niet lastig met een retry loop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoCake
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 23:44
weh.. geen idee waarom ik ineens op plek 1 sta, maar mijn batterij is leeg en ik heb 0 verbindingsproblemen gehad. Ik denk echt dat Zonneplan bezig is met lokale onbalans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Heeft iemand al een nieuw Home Assistant script om de onbalansprijs op te halen?
De xml van Tennet die ik gebruikte is niet meer beschikbaar.. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoCake
  • Laatst online: 12-09 23:44
GaMbiNo schreef op zondag 1 december 2024 @ 19:24:
Heeft iemand al een nieuw Home Assistant script om de onbalansprijs op te halen?
Via tennet.org? Net even gekeken, maar ze gooien heel die site vanaf morgen offline.

Ik vond dit: https://github.com/fboerman/TenneTeu-py

Maar dan heb je een api token nodig via: https://www.tennet.eu/registration-api-token

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

CryptoCake schreef op zondag 1 december 2024 @ 20:05:
[...]

Via tennet.org? Net even gekeken, maar ze gooien heel die site vanaf morgen offline.

Ik vond dit: https://github.com/fboerman/TenneTeu-py

Maar dan heb je een api token nodig via: https://www.tennet.eu/registration-api-token
Je kan hier een api-token aanvragen: https://www.tennet.eu/registration-api-token

Toch maar een poging wagen dan.
Zou wel top zijn als iemand daar een Home Assistant variant van bakte… :9

[ Voor 7% gewijzigd door GaMbiNo op 01-12-2024 21:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22:53
GaMbiNo schreef op zondag 1 december 2024 @ 19:24:
Probeer onderstaande eens:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
- platform: rest
  name: Tennet Imbalance Prices
  resource: https://aten.amunanalytics.eu/imbalance/NL/now
  method: GET
  headers:
    User-Agent: Home Assistant
    accept: application/json
  value_template: "{{ value_json.mid_price }}"  # Primary value (e.g., `mid_price`)
  json_attributes:
    - timestamp
    - igcccontribution_up
    - igcccontribution_down
    - upward_dispatch
    - downward_dispatch
    - max_price
    - min_price
    - picasso_upward
    - picasso_downward
  scan_interval: 60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

rusman schreef op zondag 1 december 2024 @ 21:08:
[...]

Probeer onderstaande eens:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
- platform: rest
  name: Tennet Imbalance Prices
  resource: https://aten.amunanalytics.eu/imbalance/NL/now
  method: GET
  headers:
    User-Agent: Home Assistant
    accept: application/json
  value_template: "{{ value_json.mid_price }}"  # Primary value (e.g., `mid_price`)
  json_attributes:
    - timestamp
    - igcccontribution_up
    - igcccontribution_down
    - upward_dispatch
    - downward_dispatch
    - max_price
    - min_price
    - picasso_upward
    - picasso_downward
  scan_interval: 60
Ah top, die bron kende ik nog niet. Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-09 11:04
Iemand die dit probleem herkent? Mijn accu gaat bijna dagelijks wel een aantal momenten naar 1%. Na een tijdje schiet ie weer terug naar de juiste status. Heb Zonneplan al benaderd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gb0rqvwPOFoa2gFUH-FPPTOxalQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BNds3jTCuA6nYlG8ugYLaeOm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OxyDrokz
  • Laatst online: 04:36
marvin3241 schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:19:
Iemand die dit probleem herkent? Mijn accu gaat bijna dagelijks wel een aantal momenten naar 1%. Na een tijdje schiet ie weer terug naar de juiste status. Heb Zonneplan al benaderd.
[Afbeelding]
Niet eerder gezien, maar blijkbaar gisteren dus ook drie keer gehad. Schiet wel sneller naar de juiste waarde terug lijkt het.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0SCt2wz2kyljMvF3mjZZFo5hTKk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/0AKbhncs77xgloYroiTesduj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
marvin3241 schreef op maandag 2 december 2024 @ 10:19:
[Afbeelding]
Heb ik ook gezien inderdaad.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venzent
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 11:47
Hier 1x gisteravond vlak voor 24.00 uur. Niet eerder gezien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7GSXPdh4R4GjoCaWKhUv7AQGkDM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/uTvn7VlF8Jao0w5O4SWjnGPR.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Planet X
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:09
Dat heb ik gelukkig niet. Maar er is nu wel een verschil tussen de top 10 en de onderste 20 van de lijst.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-D-FfA2sfOs7wLf8Zt7z2wnQuWA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GeAiv6gV6lRfBIYkAszgCJb6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door Planet X op 02-12-2024 19:08 . Reden: Schermprint ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTom
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-08 08:03
GaMbiNo schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 11:19:
[...]

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
apex_config:
  chart:
  experimental:
show:
header:
series:
    show:
    group_by:
    show:
    group_by:

De twee sensoren met laden en terugleveren van de de thuisbatterij en hoe dat in de grafiek getoond wordt. Dat kan ik niet halen uit de entiteiten van Zonnenplan toch? ik kan wel leveren en aftnemen van het net uit de sensoren halen, maar daar zit dan ook het huisverbruik (en levering) bij.
Een sensor met alleen de activiteit van de batterij is niet te maken zonder extra hardware toch of uitlezen van de Zonneplan omvormer.
of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Vraag me af of die 0% batterijen een software update betreft? Morgenochtend gaat de vertraging van Tennet in voor de onbalansmarkt dus benieuwd of ZP iets aan hun Powerplay algoritme heeft aangepast.
Pagina: 1 ... 26 ... 63 Laatste