Dat het om geld gaat is duidelijk. Immers met welk bedrijf is dat niet. Het is echter niet zo netjes dat je reclame maakt voor netstabilisatie en vervolgens idd wat je schrijft mede veroorzaker bent van de onbalans. Ik kan me herinneren dat Zonneplan een samenwerking is aangegaan met Liander om te helpen bij onbalans maar wel tegen vergoeding. Als je dan mee helpt aan onbalans.... daar al een vergoeding voor krijgt en dan vervolgens nog geld wilt zien om wat je zelf veroorzaakt mee wilt helpen oplossen dan is dat wel heel zuur voor alle belastingbetalers.Skyaero schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:53:
[...]
Race to the bottom. Als Zonneplan niet vol vermogen de onbalans meepikt doet iemand anders het weel. In dat opzicht een prisoners dilemma.
Je kunt er natuurlijk altijd voor kiezen om netjes met de markten mee te doen (bijv actieve onbalans), maar ja, dat is veel administratief werk en mogelijk minder lucratief. En dan kom je bij @Taro betoog: Zonneplan heeft klanten een onrealistische business case voorgehouden en gaat dus nu nat.
Regelgeving is denk ik sws nu de enige snelle manier om het net stabieler te krijgen. Voordat alle straten open gebroken zijn en de aanpassingen gedaan zijn duurt ook jaren. Er geld aan verdienen vind ik niet erg maar wel met de juiste intenties en effecten.
Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.