Acties:
  • +2 Henk 'm!
Skyaero schreef op zondag 17 november 2024 @ 10:53:
[...]

Race to the bottom. Als Zonneplan niet vol vermogen de onbalans meepikt doet iemand anders het weel. In dat opzicht een prisoners dilemma.

Je kunt er natuurlijk altijd voor kiezen om netjes met de markten mee te doen (bijv actieve onbalans), maar ja, dat is veel administratief werk en mogelijk minder lucratief. En dan kom je bij @Taro betoog: Zonneplan heeft klanten een onrealistische business case voorgehouden en gaat dus nu nat.
Dat het om geld gaat is duidelijk. Immers met welk bedrijf is dat niet. Het is echter niet zo netjes dat je reclame maakt voor netstabilisatie en vervolgens idd wat je schrijft mede veroorzaker bent van de onbalans. Ik kan me herinneren dat Zonneplan een samenwerking is aangegaan met Liander om te helpen bij onbalans maar wel tegen vergoeding. Als je dan mee helpt aan onbalans.... daar al een vergoeding voor krijgt en dan vervolgens nog geld wilt zien om wat je zelf veroorzaakt mee wilt helpen oplossen dan is dat wel heel zuur voor alle belastingbetalers.

Regelgeving is denk ik sws nu de enige snelle manier om het net stabieler te krijgen. Voordat alle straten open gebroken zijn en de aanpassingen gedaan zijn duurt ook jaren. Er geld aan verdienen vind ik niet erg maar wel met de juiste intenties en effecten.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:54
Het is mi vrij simpel. Regelgeving is nodig om alle partijen te laten bewegen en ze binnen de kaders te houden.

Laten we nou ook niet doen alsof Zonneplan de oorzaak is van regeltoestand 2 of logischerwijs überhaupt een substantieel aandeel hierin heeft. Er zijn gewoon heel veel partijen die hier al lange tijd in zitten en alle partijen bij elkaar zijn de oorzaak van het probleem. Die groep is de afgelopen jaren enorm gegroeid, mede ook met de komst van Zonneplan.

Even rekenen:
Met zeg 180 werkdagen tussen 1 maart en vandaag * 40 batterijen hebben ze max 7200 batterijen geplaatst. Laten we er maar vanuit gaan dat het er waarschijnlijk nog niet zoveel zijn en dat er in de beginperiode zeker niet zoveel batterijen per dag verkocht werden. Dat zou betekenen dat er momenteel waarschijnlijk ergens tussen de 3000 en 5000 batterijen staan van Zonneplan. Een virtuele batterij van maximaal 50MW vermogen met 100 MWh capaciteit. Flink, maar andere partijen in de markt gooien ook grote batterijen neer en doen dat ook al een tijdje.

Even googelen:
"Bloembollenkwekerij G.P. Burger realiseert 1.1 MWh batterij systeem met Grid-ON, Edmij en Envitron"
"Koninklijke Dekker opent mega-batterijpark van 13,2 MWh"
"Sunrock neemt batterijsysteem van iwell in gebruik bij Prologis in Tilburg (1MWh)"

Al met al moet eenieder de verantwoordelijkheid nemen. We weten niet zo goed wie dat wel of niet doen. Zonneplan vangt als hoge marketingboom in ieder geval wel veel wind. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:53
@Devke ZP kan ook nog balans verantwoordelijkheid nemen (BRP worden), of de sturing onderbrengen bij waar ze nu hun balans verantwoordelijkheid aan hebben uitbesteedt

Maar bedenk de eerste onbalans accu's zijn nog maar paar maanden terug geplaatst en Tennet contracteert per half jaar of per jaar, waar ze eerst een kwalificatie voor dienen te hebben voor ze ook daadwerkelijk mee mogen gaan meebieden voor de biedladder voor de balanseermarkt.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SidewalkSuper schreef op zondag 17 november 2024 @ 17:22:
Het is mi vrij simpel. Regelgeving is nodig om alle partijen te laten bewegen en ze binnen de kaders te houden.

Laten we nou ook niet doen alsof Zonneplan de oorzaak is van regeltoestand 2 of logischerwijs überhaupt een substantieel aandeel hierin heeft. Er zijn gewoon heel veel partijen die hier al lange tijd in zitten en alle partijen bij elkaar zijn de oorzaak van het probleem. Die groep is de afgelopen jaren enorm gegroeid, mede ook met de komst van Zonneplan.

Even rekenen:
Met zeg 180 werkdagen tussen 1 maart en vandaag * 40 batterijen hebben ze max 7200 batterijen geplaatst. Laten we er maar vanuit gaan dat het er waarschijnlijk nog niet zoveel zijn en dat er in de beginperiode zeker niet zoveel batterijen per dag verkocht werden. Dat zou betekenen dat er momenteel waarschijnlijk ergens tussen de 3000 en 5000 batterijen staan van Zonneplan. Een virtuele batterij van maximaal 50MW vermogen met 100 MWh capaciteit. Flink, maar andere partijen in de markt gooien ook grote batterijen neer en doen dat ook al een tijdje.

Even googelen:
"Bloembollenkwekerij G.P. Burger realiseert 1.1 MWh batterij systeem met Grid-ON, Edmij en Envitron"
"Koninklijke Dekker opent mega-batterijpark van 13,2 MWh"
"Sunrock neemt batterijsysteem van iwell in gebruik bij Prologis in Tilburg (1MWh)"

Al met al moet eenieder de verantwoordelijkheid nemen. We weten niet zo goed wie dat wel of niet doen. Zonneplan vangt als hoge marketingboom in ieder geval wel veel wind. :+
Ben het eens met je dat het allen bij elkaar is. Misschien is dat niet duidelijk geformuleerd door mezelf. My bad. Echter waar het mij inzit is dat je zegt als bedrijf dat je voor Netstabilisatie gaat en zoals ik het begrijp geen gehoor geeft aan invoeden in stapjes. Dan ga je dus niet voor netstabilisatie maar winst maximalisatie. Voor Zonneplan gelden geen uitzonderingsregels omdat ze "wat kleinere" capaciteit hebben staan. Stel ik heb een dikke BMW. Mijn buurman een Toyota Aygo. Mag ik dan harder op de snelweg rijden dan hij? Nee. Voor ons beide gelden dezelfde regels...... los van de grote/waarde etc van de auto.
@Domba wellicht is bovenstaande een aanvulling op mn vorige post.

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvtK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 01-09 11:33
Avond! Sinds eind juni heb ik de 20kw batterij staan en sindsdien ben ik alle gevoel met wat er nu daadwerkelijk aan energie verbruik en teruglevering mijn huis in en uitgaat kwijt. Ik heb DSMR reader draaien en die gaf voorheen een zeer helder overzicht. Met de enorme hoeveelheden die de batterij er nu naast zet, is dat weg.

Aangezien de batterij niet echt als een thuisopslag systeem werkt, maar gewoon in dienst staat van de Zonneplan onbalansmarkt, leek het me een leuke (en terechte) oefening om de huidige cijfers (bruto) om te rekenen naar een netto verbruik door de batterijwaarden in/uit er vanaf te trekken. Maar mijn conclusie is dat dit ook geen realistisch plaatje oplevert, want ik heb er maanden tussen zitten waarbij de batterij meer heeft teruggeleverd dan mijn meter als teruglevering geregistreerd heeft. Ik verwacht dat ik in vergelijk met 2023 voor zowel verbruik als teruglevering zo'n 800-1000 kwh lager uit ga komen (wat per saldo dus niets uitmaakt in euro's). Weg stats over de jaren heen :P.

Het heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat opgewekte energie door de zonnepanelen rechtstreeks de batterij in is verdwenen en dat door de batterij teruggeleverde energie door apparaten in huis is afgenomen. Wat helemaal prima is in de situatie van een zelfconsumptie batterij, maar dat is hier niet aan de orde.

Iemand een manier gevonden om hier meer grip op te krijgen? Vergeef me al dit al veel vaker aan de orde is geweest. Ik heb zitten zoeken in het topic, maar vond niet de juiste zoektermen :) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mauri13
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18:14
Athome schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 15:55:
De overheid houdt de energiebelasting op electra nu laag en op gas hoog. Totdat het gasverbruik zo laag is geworden dat het te veel geld gaat kosten. Zie salderingsregeling.
.
Als je naar de energie inhoud kijkt van gas, ongeveer 9.8 KWh per m3, dan zie je dat gas minder belast wordt dan electra. Op basis van energie moet de belasting van gas ongeveer EUR 1.3 zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 01:04
Ik heb overigens de hele dag weer een disconnected status. Al meerdere malen een reset gedaan, maar na een paar minuten meteen weer disconnected. Is het een probleem bij mij of hebben jullie dit ook vandaag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 06-09 11:04
elbizarre schreef op zondag 17 november 2024 @ 22:13:
Ik heb overigens de hele dag weer een disconnected status. Al meerdere malen een reset gedaan, maar na een paar minuten meteen weer disconnected. Is het een probleem bij mij of hebben jullie dit ook vandaag?
Geen probleem hier. Je kunt de status van verschillende gebruikers hier zien: https://onbalansmarkt.com/nexus/live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:16

thido

Tilburg

Aardige onbalans periode, jammer dat hij alweer leeg is ;-)

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kikkasz
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11-09 12:43
thido schreef op zondag 17 november 2024 @ 22:49:
Aardige onbalans periode, jammer dat hij alweer leeg is ;-)
Dat komt volgens mij door die 5 min vertraging. 1 korte piek en de batterij begint full pull te ontladen. Toen de langere periode begon was die al grotendeels leeggelopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Kikkasz schreef op zondag 17 november 2024 @ 22:53:
[...]

Dat komt volgens mij door die 5 min vertraging. 1 korte piek en de batterij begint full pull te ontladen. Toen de langere periode begon was die al grotendeels leeggelopen
Die vertraging is nog niet van kracht. Dat zal pas na 22 november zijn als Tennet de webinar heeft georganiseerd waar ze klanten informeren over deze wijziging.

Vandaag toch nog zo'n 20 EUR door de lange periode van noodvermogen.

[ Voor 7% gewijzigd door kazuka op 17-11-2024 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kikkasz
Dan snap ik de leegloop tussen 20.10 en 21.45 niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Laatst online: 14-09 09:09
Kikkasz schreef op zondag 17 november 2024 @ 23:27:
Dan snap ik de leegloop tussen 20.10 en 21.45 niet
Daar zaten ook nog wel wat korte piekjes. Maar als die kon voorspellen zal die toen niet leeggelopen zijn natuurlijk. Echter was de prijs grotendeels best ok normaal gesproken, dus ik snap het wel.
Toch nog €21 gisteren.

https://snapshots.raintan...PBJBunwT8NqONkcRvlC9bsDAc

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dropkick_nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 07:06
Voor de mensen die zich ergeren aan het DLB gedrag van de Nexus en een laadpaal zoeken..
Ik heb een Wallbox pulsar Max laten installeren met DLB via hun Powerboost (bedraad) en net werkt top.
De powerboost past direct de laadsnelheid aan aan het laden van de Nexus en load van andere apparaten in huis.
Nexus kan gewoon zijn ding doen en de auto wordt geladen binnen het aangegeven tijdvenster met de stroom die beschikbaar is binnen mijn installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchrayvc
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 10-09 11:38
dropkick_nl schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:28:
Voor de mensen die zich ergeren aan het DLB gedrag van de Nexus en een laadpaal zoeken..
Ik heb een Wallbox pulsar Max laten installeren met DLB via hun Powerboost (bedraad) en net werkt top.
De powerboost past direct de laadsnelheid aan aan het laden van de Nexus en load van andere apparaten in huis.
Nexus kan gewoon zijn ding doen en de auto wordt geladen binnen het aangegeven tijdvenster met de stroom die beschikbaar is binnen mijn installatie.
Inhakend op het bericht hiervoor (dank voor de tip): Zijn er ook Nexus eigenaren die naast de Nexus ook de Tibber pulse gebruiken voor load balancing samen met (bv) een Wallbox laadpaal?

Ik stap over enkele weken over van Tibber naar Zonneplan (Nexus wordt op 5 december geplaatst) en ben benieuwd hoe DLB van de Nexus zal gaan werken in samenhang met de Tibber Pulse icm mijn laadpaal (Wallbox pulsar Max). De DLB via de Tibber Pulse zou moeten blijven werken, ook al ben ik geen Tibber klant meer straks.

Iemand ervaring daarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroengroen
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 02-04 11:14
dropkick_nl schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:28:
Goed om te horen! Maar andersom als de lader volle bak aan het laden is en de Nexus krijgt een signaal om ook te laden? Volgens mij kijkt de Nexus dan naar de load van dat moment en zal dan gaan knijpen denk ik?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:07
Devke schreef op zondag 17 november 2024 @ 18:48:
[...]
Echter waar het mij inzit is dat je zegt als bedrijf dat je voor Netstabilisatie gaat en zoals ik het begrijp geen gehoor geeft aan invoeden in stapjes. Dan ga je dus niet voor netstabilisatie maar winst maximalisatie.
Nogmaals, dit weten we nog steeds niet. Het kan prima zijn dat Zonneplan wel getrapt opschakelt, kijk maar naar de verschillen in lading en opbrengst op de Onbalansmarkt site. We weten het niet, dus om nu maar meteen te zeggen dat ze het niet doen is ook maar kort door de bocht.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dropkick_nl
Jeroengroen schreef op maandag 18 november 2024 @ 12:45:
[...]

Goed om te horen! Maar andersom als de lader volle bak aan het laden is en de Nexus krijgt een signaal om ook te laden? Volgens mij kijkt de Nexus dan naar de load van dat moment en zal dan gaan knijpen denk ik?
Ik heb mijn Nexus op 3x35A gezet en de Wallbox op 3x25, zo gaat de Nexus laden en schakelt de Wallbox terug. Verder mijn groepen zo ingericht dat ik nooit boven de 3x25 uitkom.
(Zolang de Nexus DLB weinig moduleert, heb ik deze workaround)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
Jiriki schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:00:
[...]

Nogmaals, dit weten we nog steeds niet. Het kan prima zijn dat Zonneplan wel getrapt opschakelt, kijk maar naar de verschillen in lading en opbrengst op de Onbalansmarkt site. We weten het niet, dus om nu maar meteen te zeggen dat ze het niet doen is ook maar kort door de bocht.
Mee eens, want als ze inderdaad alles 100% tegelijk zouden schakelen zou je in theorie geen verschillende opbrengsten moeten zijn toch?
Ik had die gedachtengang eerder ook nog niet, maar als ze binnen hun portfolio inderdaad met stappen van 20% schakelen en dat roeleren, voldoen ze gewoon lijkt me. Verklaard ook waarom de ene dag persoon A bovenaan de lijst staat, en de volgende dag weer ver onderaan, en voor persoon B precies andersom etc.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Robindd schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:32:
[...]

Mee eens, want als ze inderdaad alles 100% tegelijk zouden schakelen zou je in theorie geen verschillende opbrengsten moeten zijn toch?
Ik had die gedachtengang eerder ook nog niet, maar als ze binnen hun portfolio inderdaad met stappen van 20% schakelen en dat roeleren, voldoen ze gewoon lijkt me. Verklaard ook waarom de ene dag persoon A bovenaan de lijst staat, en de volgende dag weer ver onderaan, en voor persoon B precies andersom etc.
Maar komen die variaties niet eerder door lokale verschillen? Bijvoorbeeld DLB bij de een maar niet bij de ander, of een 4G dongle die bij de een net iets eerder reageert dan de ander?

Het blijft speculeren want ZP is hier niet transparant over maar ik vermoed dat iedereen die in de app kijkt bij ontladen daar altijd 10kW ziet en niet in stappen van 2kW. Dat zouden we anders eenvoudig terug moeten kunnen zien in de app of in HA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
Het punt is dat iedereen altijd 10kW in de app ziet (afgezien van momenten waar DLB zijn werk doet) en dat die aanpak zelfs nog kan betekenen dat over de hele portefeuille aan batterijen er wel in stappen van 20% geschakeld wordt door Zonneplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kazuka schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:42:
[...]

Maar komen die variaties niet eerder door lokale verschillen? Bijvoorbeeld DLB bij de een maar niet bij de ander, of een 4G dongle die bij de een net iets eerder reageert dan de ander?

Het blijft speculeren want ZP is hier niet transparant over maar ik vermoed dat iedereen die in de app kijkt bij ontladen daar altijd 10kW ziet en niet in stappen van 2kW. Dat zouden we anders eenvoudig terug moeten kunnen zien in de app of in HA.
Dat dus. Als ze rouleren dan zouden van die hele lijst gebruikers inmiddels op de site er toch wel iemand zijn die ziet dat zn Nexus niet meedoet bij onbalans? Ik ken dit topic als 1 waar mensen er dicht op zitten. Helaas soms door dat dongel gedoe. Kan me niet voorstellen dat dit gemist wordt. Als er weer een 30 euri dagje is dan zal iemand toch flink lager moeten scoren toch? Ik zal die link ook eens proberen iedere dag even te kijken.

[ Voor 27% gewijzigd door Devke op 18-11-2024 14:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

SidewalkSuper schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:47:
Het punt is dat iedereen altijd 10kW in de app ziet (afgezien van momenten waar DLB zijn werk doet) en dat die aanpak zelfs nog kan betekenen dat over de hele portefeuille aan batterijen er wel in stappen van 20% geschakeld wordt door Zonneplan.
Dit is bij mij niet het geval. DLB wordt niet geactiveerd op mijn Nexus omdat ik bijna geen andere energiestroom in mijn kabels heb, en toch zie ik regelmatig 2,2kW en 4,5kW belasting op de Nexus. Meestal begint het zo en loopt het dan op tot 9,8kW, of eindigt het zo na het laden met 9,8kW. Mijn Nexus is ook vrij nieuw, hij is 3 weken geleden geïnstalleerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robindd
Devke schreef op maandag 18 november 2024 @ 14:53:
[...]

Dat dus. Als ze rouleren dan zouden van die hele lijst gebruikers inmiddels op de site er toch wel iemand zijn die ziet dat zn Nexus niet meedoet bij onbalans? Ik ken dit topic als 1 waar mensen er dicht op zitten. Helaas soms door dat dongel gedoe. Kan me niet voorstellen dat dit gemist wordt. Als er weer een 30 euri dagje is dan zal iemand toch flink lager moeten scoren toch? Ik zal die link ook eens proberen iedere dag even te kijken.
Niet mee eens.
Als er een 30 euro dag is, dan betekent dat dat er langere period een hoge prijs geld voor de kWh's, en als je dan 1,2,3,4 of 5 minuten later begint, maar nog steeds volledig kunt ontladen in die hoge prijs tijd, heb je dezelfde resultaten. Je begint alleen later, en gaat langer door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:11

GaMbiNo

1337

Feit blijft wel dat vrijwel iedereen in ons overzicht een andere opbrengst heeft. Dat komt niet allemaal door offline dongels, en betekent dus toch dat ze niet allemaal tegelijk aan/uit springen.

Dat is op zichzelf al een geleidelijke opschaling van terug levering of opladen van de batterijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Robindd schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:03:
[...]

Niet mee eens.
Als er een 30 euro dag is, dan betekent dat dat er langere period een hoge prijs geld voor de kWh's, en als je dan 1,2,3,4 of 5 minuten later begint, maar nog steeds volledig kunt ontladen in die hoge prijs tijd, heb je dezelfde resultaten. Je begint alleen later, en gaat langer door.
Je gaat ervanuit dat de onbalans doorgaat dan totdat ieder zn accu leeg is. Onbalans kan eerder stoppen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18:46
Wel of niet stapsgewijs opschalen van de Nexus,

Gewoon ff een gedachte waar deze handige tweakers wel een mening over hebben
Er moeten een x aantal accu's in stappen worden geschakeld.
Wat doe je dan?

1 Elke minuut een aantal accu's op volvermogen aansturen en elke minuut weer een aantal bijschakelen
En elke dag in een ander volgorde zodat het eerlijk verdeeld word over alle deelnemers.
en aan de Tennet voorwaarde voldoen
OF..
2. Alle accu's op het zelfde moment aanzetten op 10% en elke minuut opschalen met 10%?
zo is alles netjes verdeeld over alle deelnemers. en aan de Tennet voorwaarde voldoen
Of..
3. je schakelt alles op het zelfde moment met zoveel mogelijk vermogen.??

Wat zal het meest waarschijnlijk zijn?
( ik denk 3)

[ Voor 5% gewijzigd door Peterhardenberg op 18-11-2024 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanm3
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:41

johanm3

Het kan altijd slechter

Dutchrayvc schreef op maandag 18 november 2024 @ 10:55:
[...]

Inhakend op het bericht hiervoor (dank voor de tip): Zijn er ook Nexus eigenaren die naast de Nexus ook de Tibber pulse gebruiken voor load balancing samen met (bv) een Wallbox laadpaal?

Ik stap over enkele weken over van Tibber naar Zonneplan (Nexus wordt op 5 december geplaatst) en ben benieuwd hoe DLB van de Nexus zal gaan werken in samenhang met de Tibber Pulse icm mijn laadpaal (Wallbox pulsar Max). De DLB via de Tibber Pulse zou moeten blijven werken, ook al ben ik geen Tibber klant meer straks.

Iemand ervaring daarmee?
Ja, ik heb dezelfde opstelling.

Mijn ervaring tot op heden is dat de tibber pulse ( ivm de Zaptec ) regelmatiger sneller reageert op DLB dan de accu. Dat betekent dat het laden van de auto stopt als de nexus ook bezig is.

Stopt de nexus, dan gaat het laden van de auto vervolgens weer verder.

Het gebeurt dus ook andersom. Dan gaat de nexus heel langzaam laden als de auto ook wordt opgeladen.
Wat precies maakt dat ze zo reageren weet ik niet precies. Heb mij er bij neergelegd, omdat het bij mij in de praktijk geen problemen geeft.

De opbrengst van de nexar wijkt niet of niet veel af.
En de auto is aan het begin van de ochtend altijd weer volledig opgeladen.

Gadgets fan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-08 01:50

NightHawk4

Lotte is Liev :>

De thuisbatterij heeft het merendeel van de tijd een positief effect op netcongestie en zorgt maximaal 5 procent van de tijd voor hogere pieken op het stroomnet. Dat meldt ESNL naar aanleiding van een kennissessie.
Het volledige artikel staat hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:57
EvtK schreef op zondag 17 november 2024 @ 21:12:
Avond! Sinds eind juni heb ik de 20kw batterij staan en sindsdien ben ik alle gevoel met wat er nu daadwerkelijk aan energie verbruik en teruglevering mijn huis in en uitgaat kwijt. Ik heb DSMR reader draaien en die gaf voorheen een zeer helder overzicht. Met de enorme hoeveelheden die de batterij er nu naast zet, is dat weg.

Aangezien de batterij niet echt als een thuisopslag systeem werkt, maar gewoon in dienst staat van de Zonneplan onbalansmarkt, leek het me een leuke (en terechte) oefening om de huidige cijfers (bruto) om te rekenen naar een netto verbruik door de batterijwaarden in/uit er vanaf te trekken. Maar mijn conclusie is dat dit ook geen realistisch plaatje oplevert, want ik heb er maanden tussen zitten waarbij de batterij meer heeft teruggeleverd dan mijn meter als teruglevering geregistreerd heeft. Ik verwacht dat ik in vergelijk met 2023 voor zowel verbruik als teruglevering zo'n 800-1000 kwh lager uit ga komen (wat per saldo dus niets uitmaakt in euro's). Weg stats over de jaren heen :P.

Het heeft natuurlijk alles te maken met het feit dat opgewekte energie door de zonnepanelen rechtstreeks de batterij in is verdwenen en dat door de batterij teruggeleverde energie door apparaten in huis is afgenomen. Wat helemaal prima is in de situatie van een zelfconsumptie batterij, maar dat is hier niet aan de orde.

Iemand een manier gevonden om hier meer grip op te krijgen? Vergeef me al dit al veel vaker aan de orde is geweest. Ik heb zitten zoeken in het topic, maar vond niet de juiste zoektermen :) .
Koop een aparte meter en zet die op de groep van de nexus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Devke schreef op maandag 18 november 2024 @ 16:40:
[...]

Je gaat ervanuit dat de onbalans doorgaat dan totdat ieder zn accu leeg is. Onbalans kan eerder stoppen.
Klopt, maar bij zo’n hoge opbrengst is het sowieso lange tijd een dure piek, want je moet ten slotte een anderhalf uur oid hebben om je accu leeg te laden (vanuit gaande dat die niet op 100% begint en bij 7% stopt). We praten over een verschil dan van minuten hè.
Maar ik stop hier, we weten ten slotte niet hoe ze er mee om gaan, en dit is slechts speculeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie71
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 14-03 20:15
Hier net de batterij laten plaatsen. Helaas hadden de monteurs geen enkele werkende dongle meegekregen! Bizar hoe lang dit dongle probleem al speelt.
Nu dus wachten op nalevering van werkende dongels… ticket is aangemaakt, maar klantenservice schittert verder in afwezigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoCake
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 23:44
Ollie71 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 09:02:
Hier net de batterij laten plaatsen. Helaas hadden de monteurs geen enkele werkende dongle meegekregen! Bizar hoe lang dit dongle probleem al speelt.
Nu dus wachten op nalevering van werkende dongels… ticket is aangemaakt, maar klantenservice schittert verder in afwezigheid.
Je kan ze het beste emailen: service@zonneplan.nl

En over dongles gesproken... het valt mij op dat ik persoonlijk al 8 dagen geen enkel dongle probleem meer heb ondervonden! :o

Dus ik heb even gekeken naar wat er sinds 11 november anders is dan de voorgaande periode... helemaal niets, behalve dat ik op 11 november in de ruimte naast de batterij een keramische ventilator kachel heb geplaatst :9~

Zeer bijzonder dit :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankrox
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-09 09:45
CryptoCake schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:10:
[...]

Je kan ze het beste emailen: service@zonneplan.nl

En over dongles gesproken... het valt mij op dat ik persoonlijk al 8 dagen geen enkel dongle probleem meer heb ondervonden! :o

Dus ik heb even gekeken naar wat er sinds 11 november anders is dan de voorgaande periode... helemaal niets, behalve dat ik op 11 november in de ruimte naast de batterij een keramische ventilator kachel heb geplaatst :9~

Zeer bijzonder dit :?
Mijn dongle problemen lijken ook geheel voorbij sinds een aantal weken. Wellicht is er iets op afstand hersteld of lag het probleem meer aan de zonneplan servers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ik heb de dongle uit de splitter getrokken en rechtstreeks in de omvormer gedouwd, sindsdien geen problemen meer. De tweede dongle voor de BMS doet blijkbaar niets belangrijks dus totdat ZP zelf aan de bel trekt laat ik het lekker zo :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
Robindd schreef op maandag 18 november 2024 @ 07:05:
[...]

Daar zaten ook nog wel wat korte piekjes. Maar als die kon voorspellen zal die toen niet leeggelopen zijn natuurlijk. Echter was de prijs grotendeels best ok normaal gesproken, dus ik snap het wel.
Toch nog €21 gisteren.

https://snapshots.raintan...PBJBunwT8NqONkcRvlC9bsDAc
Ik maar 5 euro vanwege die fucking disconnects. Goed zuur van, weer. Dit gezeur kost gewoon geld. MIJN geld ook nog eens, want hij heeft gewoon staan pompen, maar ik heb er niks voor gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obelixxx
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 14-09 08:16
elbizarre schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:59:
[...]

Ik maar 5 euro vanwege die fucking disconnects. Goed zuur van, weer. Dit gezeur kost gewoon geld. MIJN geld ook nog eens, want hij heeft gewoon staan pompen, maar ik heb er niks voor gekregen.
Maar 21 euro gisteren is wel erg veel.
Als ik bij de gekoppelde batterijen kijk zit het allemaal rond de 5€

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SidewalkSuper
5 euro was het bedrag gisteren.
21 euro was het bedrag eergisteren.

@elbizarre als jij 5 euro hebt gepakt was er niks aan de hand, ook al had je disconnects. In dit topic kun je daarnaast veelvuldig terugvinden dat mensen alles gecompenseerd kregen als er opbrengsten niet gehaald zijn door technische problemen die verwijtbaar zijn.

[ Voor 35% gewijzigd door SidewalkSuper op 19-11-2024 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

elbizarre schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 11:59:
[...]

Mailtje sturen naar ZP en dat even aangeven, kijk wat je gemist hebt en dan compenseren ze dat.
Want het probleem moet ook opgelost worden neem ik aan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

CryptoCake schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 12:31:
Ik heb er wat hoofdpijn aan overgehouden, maar...

Als je de HA zonneplan & solarman integratie hebt kan je onderstaande gebruiken om die hele batterij er tussenuit te filteren.

Het is natuurlijk niet PERFECT, want ik kan alleen een gemiddelde afname- en teruglevertarief berekenen om de kosten van het eigen gebruik in te schatten. En die gemiddelde is dus afhankelijk van de laad en ontlaad momenten van de Nexus... Maar veel zal je er niet naast zitten, is centen werk uiteindelijk.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
{% set afname_totaal_kwh = states.sensor.zonneplan_electricity_consumption_today.state | float(0) %}
{% set levering_totaal_kwh = states.sensor.zonneplan_electricity_returned_today.state | float(0) %}

{% set batterij_laden_kwh = states.sensor.nexus_today_battery_charge.state | float(0) %}
{% set batterij_ontladen_kwh = states.sensor.nexus_today_battery_discharge.state | float(0) %}

{% if afname_totaal_kwh >= batterij_laden_kwh %}
  {% set netto_afname_kwh = (afname_totaal_kwh - batterij_laden_kwh) | round(2) %}
  {% set netto_teruggeleverd_kwh = 0 %}
{% else %}
  {% set netto_afname_kwh = 0 %}
  {% set netto_teruggeleverd_kwh = (batterij_laden_kwh - afname_totaal_kwh) | round(2) %}
{% endif %}

{% if levering_totaal_kwh >= batterij_ontladen_kwh %}
  {% set netto_levering_kwh = (levering_totaal_kwh - batterij_ontladen_kwh) | round(2) %}
  {% set netto_gebruik_kwh = 0 %}
{% else %}
  {% set netto_levering_kwh = 0 %}
  {% set netto_gebruik_kwh = (batterij_ontladen_kwh - levering_totaal_kwh) | round(2) %}
{% endif %}

{% set prive_verbruik_kwh = netto_afname_kwh + netto_gebruik_kwh %}
{% set prive_teruglevering_kwh = netto_teruggeleverd_kwh + netto_levering_kwh %}

{% set gem_afname_tarief = ((states.sensor.zonneplan_electricity_delivery_costs_today.state | float) / afname_totaal_kwh) %}
{% set gem_levering_tarief = ((states.sensor.zonneplan_electricity_production_costs_today.state | float) / levering_totaal_kwh) %}

{% set netto_kosten = ((prive_verbruik_kwh * gem_afname_tarief) - (prive_teruglevering_kwh * gem_levering_tarief)) | round(2) %}

En ja: het houdt ook rekening met het feit dat de batterij kan laden met eventueel eigen opgewekte energie :9

Neem a.u.b. goed de tijd om het te controleren, maar bij mij komt het overeen. Eindelijk een dashboard zonder batterij-ruis.

P.S.: Voor als je ALLEEN de zonneplan integratie hebt in HA, hoef je alleen deze 2 te vervangen:
YAML:
1
2
{% set batterij_laden_kwh = states.sensor.thuisbatterij_delivery_today.state | float(0) %}
{% set batterij_ontladen_kwh = states.sensor.thuisbatterij_production_today.state | float(0) %}
Iemand die mij kan helpen dit aan de gang te krijgen?
De code an sich is mij duidelijk, maar waar/hoe ik dit aan de gang krijg in HA dan weer niet.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:13
Configuration.yaml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
thido schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 15:08:
[...]

Iemand die mij kan helpen dit aan de gang te krijgen?
De code an sich is mij duidelijk, maar waar/hoe ik dit aan de gang krijg in HA dan weer niet.
Configuration.yaml ponder file editor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

Guidoweb55 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 19:33:
[...]

Configuration.yaml ponder file editor
De file editor heb ik niet, geen idee ook hoe ik die kan krijgen (instellingen->add ons bestaat niet, draait in Docker). Als ik het zo in de configuration.yaml zet verslikt hij zich en is het geen geldige configuratie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Misschien een leuke link ter lering en vermaak.

https://youtu.be/6g3-8cD6fqk?si=MR5g0QIwKY-TpQI4

Ketel Klets over thuisbatterij reclame's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Devke schreef op woensdag 20 november 2024 @ 09:50:
Misschien een leuke link ter lering en vermaak.

https://youtu.be/6g3-8cD6fqk?si=MR5g0QIwKY-TpQI4

Ketel Klets over thuisbatterij reclame's.
Lang verhaal. :P

Die vorm van communicatie is niet nieuw trouwens. Ik kreeg jaren terug al een folder zoals die van Zonneplan voor een zonnepanelen project in mijn woonplaats. Het was mij wel duidelijk dat dit een initiatief was van Zonneplan maar als daar nu toch verwarring over is is het goed dat ze de folders enigszins aangepast hebben.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Wel grappig overigens dat Zonneplan een paar dagen geleden een mail stuurt om de opbrengst verwachtingen voor november te temperen maar ondertussen liggen we op schema om een beter resultaat te halen dan oktober :P

Vandaag alweer op 14 EUR en behoorlijk wat hoge pieken tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weer een geweldige dag voor de Nexus. Jammer dat we vanmorgen op 56% begonnen, hopelijk kunnen we snel weer wat opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

kazuka schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:59:
Wel grappig overigens dat Zonneplan een paar dagen geleden een mail stuurt om de opbrengst verwachtingen voor november te temperen maar ondertussen liggen we op schema om een beter resultaat te halen dan oktober :P

Vandaag alweer op 14 EUR en behoorlijk wat hoge pieken tot nu toe.
Inderdaad en dat met onze vriend Picasso die meekijkt. *O*

Nu alweer op €17,33 bij mij en bijna leeg :9B

[edit] oh €19,84 en weer aan het laden :9

[ Voor 4% gewijzigd door NightHawk4 op 20-11-2024 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ko Blankie
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 13-09 10:01
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gtO-nYnvkiUEDGROkOaPr3SMLPY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zHeqV27KJ1K8lk5x9XozfJ8p.png?f=fotoalbum_large

is dit niet een beetje veel verschil tussen totaal landen en ontladen? :|

of is het normaal

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-09 09:39
Ko Blankie schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:10:
[Afbeelding]

is dit niet een beetje veel verschil tussen totaal landen en ontladen? :|
Nee want je batterij heeft een verlies van ~10% retour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-09 16:47
Ook ik heb een bericht ontvangen over zonneplan en van 1komma5 heb ik een belletje gehad...
Mijn advies is om er niet aan mee te doen mbt handelen op onbalans. Voor diegene die de batterij al hebben zou ik zeggen dat wannneer blijkt dat de bweerde prognoses in het geheel niet worden gehaald je eventueel juridisch advies moet gaan inwinnen. Ik vermoed dat zeker bij Zonneplan er een aansprakelijkheid ligt die om aandacht vraagt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Tony71 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:00:
Ook ik heb een bericht ontvangen over zonneplan en van 1komma5 heb ik een belletje gehad...
Mijn advies is om er niet aan mee te doen mbt handelen op onbalans. Voor diegene die de batterij al hebben zou ik zeggen dat wannneer blijkt dat de bweerde prognoses in het geheel niet worden gehaald je eventueel juridisch advies moet gaan inwinnen. Ik vermoed dat zeker bij Zonneplan er een aansprakelijkheid ligt die om aandacht vraagt.
Natuurlijk 'juridisch advies' in gaan winnen...

Even van de website van ZP;
Opbouw van de terugverdientijd
De terugverdientijd is een schatting gebaseerd op simulatiemodellen, historisch uitgekeerde Powerplay vergoedingen en onze verwachtingen van de energiemarkt voor de aankomende jaren. Hoewel we de opbrengsten niet kunnen garanderen, hou je altijd een technisch hoogwaarde LFP-batterij met een krachtige 10 kW omvormer. Daarnaast zit er bij aanschaf een modus in die naast energie handel kan uitvoeren, ook altijd je eigen opgewekte zon kan opslaan voor later gebruik.
Als je elk verkooppraatje of reclame gaat geloven kan je met een pak witte reus een maand de was doen van de hele voetbalvereniging, kan je met je cupje Nespresso met George Clooney koffie gaan drinken en ga zo maar door. 8)7

Zoals al zo vaak gemeld in dit topic is de onbalans handel lastig te voorspellen en alles wat de Nexus bezitters meepakken is mooi meegenomen. Per saldo heb je een mooi stuk hardware thuis staan die ook prima op je eigen consumptie kan draaien.

Misschien eens tijd dat men zelf verantwoordelijkheid neemt voor eigen beslissingen en zelf 'due dilligence' doet en niet de schuld afschuift naar anderen omdat men een ander verwachtingspatroon had en te weinig onderzoek heeft gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
NightHawk4 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:27:
[...]

Als je elk verkooppraatje of reclame gaat geloven kan je met een pak witte reus een maand de was doen van de hele voetbalvereniging, kan je met je cupje Nespresso met George Clooney koffie gaan drinken en ga zo maar door. 8)7

Zoals al zo vaak gemeld in dit topic is de onbalans handel lastig te voorspellen en alles wat de Nexus bezitters meepakken is mooi meegenomen. Per saldo heb je een mooi stuk hardware thuis staan die ook prima op je eigen consumptie kan draaien.

Misschien eens tijd dat men zelf verantwoordelijkheid neemt voor eigen beslissingen en zelf 'due dilligence' doet en niet de schuld afschuift naar anderen omdat men een ander verwachtingspatroon had en te weinig onderzoek heeft gedaan.
Exact dat. En tot dusver heb ik gewoon iedere maand geld toe, zelfs in deze donkere maanden zonder zonneopbrengst. Ik ben dus gewoon een blij man.

[ Voor 18% gewijzigd door elbizarre op 20-11-2024 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
Had iemand anders deze trouwens ook al gezien?
https://planetpod.energy/thuisbatterij-energie-verhandelen

Mooi product (esthetisch) en kan dus al wél snel schakelen tussen handelen en eigen gebruik. Software/app ziet er ook puik uit.
Handelt óók op de onbalans markt, maar ook op de dynamische prijzen indien daar beter rendement is.
Lijkt feitelijk op wat we graag zouden zien bij de Nexus.

Niet dat ik deze nu aanprijs, want ik zie alleen maar de marketing molen, maar wellicht hebben jullie daar ook al meningen over. :-)
Geen idee ook hoe dat eruit zou zien als je ook al een Nexus hebt draaien... 🤔

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-09 10:35

Bravo

Second Best

elbizarre schreef op woensdag 20 november 2024 @ 17:17:
Had iemand anders deze trouwens ook al gezien?
https://planetpod.energy/thuisbatterij-energie-verhandelen

Mooi product (esthetisch) en kan dus al wél snel schakelen tussen handelen en eigen gebruik. Software/app ziet er ook puik uit.
Handelt óók op de onbalans markt, maar ook op de dynamische prijzen indien daar beter rendement is.
Lijkt feitelijk op wat we graag zouden zien bij de Nexus.

Niet dat ik deze nu aanprijs, want ik zie alleen maar de marketing molen, maar wellicht hebben jullie daar ook al meningen over. :-)
Geen idee ook hoe dat eruit zou zien als je ook al een Nexus hebt draaien... 🤔
Prijs is 6k, vermogen 3,5 kW en opslag is 8.6 kWh. En is alleen nog te pre orderen...
Dat zal niet de onbalansopbrengsten hebben van een Nexus, maar misschien is hun AI wel slimmer.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
Lekker dagje. Alleen staat die van mij op een tientje terwijl de live nexussen zeker de helft hoger staan. Ik voer de lijst aan vanaf onderen, geen idee hoe het komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kikkasz
Guidoweb55 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 18:57:
Lekker dagje. Alleen staat die van mij op een tientje terwijl de live nexussen zeker de helft hoger staan. Ik voer de lijst aan vanaf onderen, geen idee hoe het komt.
Het was een stuk kouder vandaag. Dus als.je een warmtepomp hebt dan dlb?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shandar04
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14-09 11:39
Tony71 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 16:00:
Juridische advies?

Je weet dat je als early adopter investeert in iets waar je mogelijk leuk aan verdient waarvan de aanbiedende partij vantevoren zegt. Let op, behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst, we beloven niet dat je de accu terug verdient al ziet het er het 1e jaartje dat ons testapparaat draait goed uit. Daarnaast draag je bij aan het stabiliseren van het net en dat is goed voor het milieu.

Dan is dit product gewoon niet voor jou en laat je het links liggen lijkt me.

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
Kikkasz schreef op woensdag 20 november 2024 @ 20:47:
[...]

Het was een stuk kouder vandaag. Dus als.je een warmtepomp hebt dan dlb?
Ik heb een warmtepomp, maar die draait vraagt niet zoveel dat hij in de DLB springt

• elbizarre
Guidoweb55 schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:57:
[...]

Ik heb een warmtepomp, maar die draait vraagt niet zoveel dat hij in de DLB springt
Hier ook. Hij doet zo'n 500W tot 1500W als hij verwarmt. Met soms een uitschieter naar 2kW voor een paar tellen. Zou niet genoeg moeten zijn voor dlb.

• Kikkasz
Bij mij pakt de warmtepomp ook ongeveer 1500w, maar soms moet ie zichzelf ontdooien. Dan gaat ie toch naar de 3500w en wordt het laden van de batterij verstoord.

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Kikkasz schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:08:
Bij mij pakt de warmtepomp ook ongeveer 1500kw, maar soms moet ie zichzelf ontdooien. Dan gaat ie toch naar de 3500kw en wordt het laden van de batterij verstoord.
Hier ook. Hij doet de afgelopen dagen nu en dan defrosts wat meer energie vraagt, rond de 3000 Watt.
Maar ook de warmtepompboiler vraagt wat meer om het water die laatste paar graden op te warmen, ook rond die 3000 Watt aan het einde van een run. Dat kan best voor DLB zorgen op een 3x25A aansluiting idd.

• Biet80
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:00
GaMbiNo schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:18:
[...]

Hier ook. Hij doet de afgelopen dagen nu en dan defrosts wat meer energie vraagt, rond de 3000 Watt.
Maar ook de warmtepompboiler vraagt wat meer om het water die laatste paar graden op te warmen, ook rond die 3000 Watt aan het einde van een run. Dat kan best voor DLB zorgen op een 3x25A aansluiting idd.
Niet als het gewoon een 3 fase WP is...

Water is pas echt lekker als het bij de brouwerij is geweest...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Kikkasz schreef op donderdag 21 november 2024 @ 09:08:
Bij mij pakt de warmtepomp ook ongeveer 1500kw, maar soms moet ie zichzelf ontdooien. Dan gaat ie toch naar de 3500kw en wordt het laden van de batterij verstoord.
Op dit topic zijn we gek op de juiste eenheden. ;)
1500 tot 3500 kW
Daar kan je 1000 huizen mee verwarmen.
Zullen we er maar 1500 Watt van maken of 1,5 kW

• marvin3241
Picasso in winterslaap sinds zondag?

Edit: was er net R2? Geen vergoeding voor korte piek van 1850

[ Voor 47% gewijzigd door marvin3241 op 21-11-2024 11:09 ]

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Biet80 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:10:
[...]

Niet als het gewoon een 3 fase WP is...
Mijn warmtepomp werkt gewoon op 1 fase. Dat doen de meeste volgens mij, alleen de back-up verwarming werkt op 3 fase maar die wordt gelukkig weinig gebruikt.

• elbizarre
GaMbiNo schreef op donderdag 21 november 2024 @ 10:57:
[...]

Mijn warmtepomp werkt gewoon op 1 fase. Dat doen de meeste volgens mij, alleen de back-up verwarming werkt op 3 fase maar die wordt gelukkig weinig gebruikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u0ePcwrJQN3oug-VAqFrNEtB2AQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YvaDTdREPghO93HsP8ZzNFL7.jpg?f=fotoalbum_large

3 fasen.
https://www.lg.com/uk/bus...Kg2I33tXEE7QxtFzb6n2HFXr8

Ik kreeg even een hartverzakking van je. Hahaha.

[ Voor 27% gewijzigd door elbizarre op 21-11-2024 13:38 ]

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Dit heb ik ook. Maar dat is bij mij de backup verwarming van mijn warmtepomp.

Ik heb nog een losse groep voor de warmtepomp zelf en dat is zo'n beetje de enige groep die belast wordt.
Maar misschien heb jij wel een warmtepomp op 3 fase, al vind ik 3x16A voor een warmtepomp wel enorm zwaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:24
GaMbiNo schreef op donderdag 21 november 2024 @ 14:02:
[...]

Dit heb ik ook. Maar dat is bij mij de backup verwarming van mijn warmtepomp.

Ik heb nog een losse groep voor de warmtepomp zelf en dat is zo'n beetje de enige groep die belast wordt.
Maar misschien heb jij wel een warmtepomp op 3 fase, al vind ik 3x16A voor een warmtepomp wel enorm zwaar.
Voor onze warmtepomp is de aanbevolen zekeringscapaciteit 3 x 25A :)

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

John245 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:16:
[...]

Voor onze warmtepomp is de aanbevolen zekeringscapaciteit 3 x 25A :)
Dat moet wel inclusief BUH zijn neem ik dan aan? Misschien dat zowel warmtepomp als BUH op die aansluiting zitten?

Ik heb dus een 1x16A voor de warmtepomp en dus vrijwel alle verbruik op 1 fase.

En ik heb los nog een 3x16A voor de BUH van de warmtepomp.

Gaat wel een beetje off-topic dit. 😆

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:24
GaMbiNo schreef op donderdag 21 november 2024 @ 15:20:
[...]

Dat moet wel inclusief BUH zijn neem ik dan aan? Misschien dat zowel warmtepomp als BUH op die aansluiting zitten?

Ik heb dus een 1x16A voor de warmtepomp en dus vrijwel alle verbruik op 1 fase.

En ik heb los nog een 3x16A voor de BUH van de warmtepomp.

Gaat wel een beetje off-topic dit. 😆
Grondgebonden warmtepomp.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Ah, dat is het verschil. Ik heb een lucht-water warmtepomp.

• Micronikje
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-09 12:55
Is er iemand die de modbus register adressen weet van de solis omvormer? Bijv.
code:
1
2
3
4
5
6
7
action:
  - service: modbus.write_register
    data:
      hub: solis
      unit: 1
      address: 40002
      value: 1

• Kikkasz
*knip* niet constructief

[ Voor 94% gewijzigd door Proton_ op 21-11-2024 19:25 ]

• CryptoCake
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 23:44
Micronikje schreef op donderdag 21 november 2024 @ 17:37:
Is er iemand die de modbus register adressen weet van de solis omvormer? Bijv.
code:
1
2
3
4
5
6
7
action:
  - service: modbus.write_register
    data:
      hub: solis
      unit: 1
      address: 40002
      value: 1
https://github.com/crypto...is/blob/main/registers.py

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Micronikje
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14-09 12:55
@CryptoCake

Bedankt voor de registers.
Hiermee ga ik automatiseringen maken om de batterij zelf aan te sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gertaal
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 03-09 19:34
Ik heb in 2,5 maand nu 330 euro opbrengst dus als je in 6 maanden zo’n 10 procent kan terug verdienen vind ik het helemaal geen verkeerde investering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Micronikje schreef op donderdag 21 november 2024 @ 20:24:
@CryptoCake

Bedankt voor de registers.
Hiermee ga ik automatiseringen maken om de batterij zelf aan te sturen.
Ik ben wel heel benieuwd naar je resultaten. Mocht de onbalansmarkt toch helemaal wegvallen zou dit een mooi alternatief kunnen zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kevinjkok
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-09 08:50
Vanaf 3 december 9.00u wordt de balansdelta vertraagd naar 5 minuten. In Q1 van 2025 wordt er een voorstel naar de ACM gestuurd om de 20% ramprate vast te leggen in de Energiewet. Deze geldt achter alleen voor assets > 1 MW. Om pools van thuisbatterijen te beteugelen wordt ook nog een alternatief door TenneT bedacht.

Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venzent
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 11:47
[b]kevinjkok schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:24 Om pools van thuisbatterijen te beteugelen wordt ook nog een alternatief door TenneT bedacht.
Ik had hierover ook nav de eerdere discussies na zitten denken (gebeurt niet vaak ;) )
Volgens mij communiceert de omvormer 1x per 5 minuten. Ik verwacht dat niet alle omvormers op exact hetzelfde moment communiceren, dus statistisch gezien wordt iedere batterij in die tijdspanne van 5 minuten 1x aangestuurd.
Je hebt dan toch al je automatische spreiding van 20% per minuut (gezien over de hele ZP pool)?

Dit verklaard dan ook de verschillen tussen de batterijen die er soms zijn. Als je net een piek mist of later "instapt", dan heb je een verschil.

[ Voor 10% gewijzigd door Venzent op 22-11-2024 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:52

dunklefaser

Point Of KnowReturn

kevinjkok schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:24:
Vanaf 3 december 9.00u wordt de balansdelta vertraagd naar 5 minuten. In Q1 van 2025 wordt er een voorstel naar de ACM gestuurd om de 20% ramprate vast te leggen in de Energiewet. Deze geldt achter alleen voor assets > 1 MW. Om pools van thuisbatterijen te beteugelen wordt ook nog een alternatief door TenneT bedacht.
Heb je deze info uit het huidige (volgelopen) webinar van TenneT?
"Balance delta delay webinar" - sign up has been closed.

Los daarvan - mijn vraag:
Heeft dit binnenkort een negatieve invloed op het verdienmodel met "Powerplay"?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kevinjkok
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-09 08:50
dunklefaser schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:01:
[...]

Dit komt inderdaad uit het webinar van vanmorgen. Er was duidelijk te merken dat men niet echt blij was met het feit dat er op de passieve onbalans gestuurd wordt middels simpele algoritmes (via het volgen van de balansdelta). Het verdienmodel van het volgen van deze informatie zal heel erg verslechteren doordat je altijd 5 minuten achter de feiten aanloopt (daardoor begin je dus 5 minuten te laat en stop je ook 5 minuten te laat). Men geeft aan dat het tijd is om echte slimme algoritmes in te zetten die op basis van het verloop van gevraagd vermogen in gaan spelen. Tijd dus om de spectaculaire AI van Zonneplan Powerplay aan het werk te zien. _/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ALDxhqvpM6PgHJkxVSnBvMyEHMk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ue5xxZeUFMFLvjMT50rQfqPR.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door kevinjkok op 22-11-2024 11:18 ]

Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
dunklefaser schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:01:
[...]

In Solarmagazine is en week geleden een stukje geplaatst. Als de A.I. van ZP goed werkt zal het minder invloed hebben. Maar het lijkt me niet positief voor de Nexus bezitters.

https://solarmagazine.nl/...em_FPJTsIHSnM6iOa0O3cegaA

[ Voor 17% gewijzigd door Peterhardenberg op 22-11-2024 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Peterhardenberg schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 11:17:
[...]

In Solarmagazine is en week geleden een stukje geplaatst. Als de A.I. van ZP goed werkt zal het minder invloed hebben. Maar het lijkt me niet positief voor de Nexus bezitters.

Effecten voor de onbalans markt
Misschien nog even de geplaatste link aanpassen - linkt nu naar het bedrijvenregister.

Uit een kleurrijke, gelikte 9 pagina reclamefolder van Zonneplan die gisteren bij ons in de bus viel.

De thuisbatterij die u wél terugverdient

... het "Thuisbatterij-project Wijchen" van Zonneplan.
Geen spaargeld nodig dankzij de "Toekomstbestendig Wonen Lening" aangeboden door de gemeente Wijchen i.s.m. SVn.
etc. , etc.. bla bla
Op pagina 4 een wat bleke disclaimer (vonden ze blijkbaar nodig na de suggestieve link met de gemeente):
! "Het thuisbatterijen-project in Wijchen wordt geïnitieerd vanuit Zonneplan.
Dit is geen project vanuit de gemeente."

Ze maken uitdrukkelijk reclame met het handelen op de onbalansmarkt met AI om de voorspelde rendementen te onderbouwen.

Maar ja, "Rendementen uit het verleden . . ."
(dus nog zonder de "aanpassingen" van TenneT)
De salderingsregeling maakt alleen zonnestroom opslaan niet rendabel, daarom heeft
Zonneplan Powerplay ontwikkeld. Met behulp van AI handelt uw thuisbatterij in stroom.
Op basis van de afgelopen twee jaar, kunnen we de verwachte rendementen voorspellen.
Hoewel we de opbrengsten niet kunnen garanderen, krijgt u altijd een technisch uitstekende
batterij die naast handel in energie ook in staat is uw eigen zonnestroom op te slaan."

[ Voor 55% gewijzigd door dunklefaser op 22-11-2024 12:35 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14-09 12:28
kevinjkok schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 10:24:
Vraag me dan wel af: als je onbalans gaat bestrijden met 5min vertraging, wil dat niet zeggen dat de onbalans dus minder snel opgelost wordt en juist extra onbalans creëert? Lijkt me in TenneT's best interest om onbalans zo snel mogelijk op te lossen, dat is heel het idee natuurlijk. Wanneer de onbalans weg is dan is de prijsprikkel ook weg en stopt het (in theorie natuurlijk).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peterhardenberg
@dunklefaser

Misschien onderstaande aan je post toevoegen.

Folder klets Zonneplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
jojost1 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:58:
[...]

Vraag me dan wel af: als je onbalans gaat bestrijden met 5min vertraging, wil dat niet zeggen dat de onbalans dus minder snel opgelost wordt en juist extra onbalans creëert? Lijkt me in TenneT's best interest om onbalans zo snel mogelijk op te lossen, dat is heel het idee natuurlijk. Wanneer de onbalans weg is dan is de prijsprikkel ook weg en stopt het (in theorie natuurlijk).
Word vertraging niet alleen voor de pasieve onbalans handel toegepast.
Of ook voor de actieve BRP's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marvin3241
Accu 3 mei geplaatst, btw vandaag terug ontvangen. Iets meer dan een maand na onderstaande mail:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uYj-SbDQzBOSKcnUZKF7QcVPBe8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/y8IWg5Hi00FqkUSmwdxg0wmx.png?f=user_large

[ Voor 69% gewijzigd door marvin3241 op 22-11-2024 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c1913
  • Laatst online: 12-09 12:30
De mijne werd op 8 mei geïnstalleerd, de centrale post op 8 oktober, dus ik hoop dat de belastingaangifte snel voor mij beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

marvin3241 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 14:57:
Accu 3 mei geplaatst, btw vandaag terug ontvangen. Iets meer dan een maand na onderstaande mail:
[Afbeelding]
Goed om te horen. Die mail heb ik 12 november ontvangen. De accu is eind juni geplaatst. Met een beetje geluk is het bij mij dan ook mooi voor de kerstdagen binnen. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• its_me_
  • Laatst online: 00:33
Heeft een van jullie wel eens gecontroleerd wat de samenhang is tussen de actuele net frequentie en de actuele onbalans?

Ik zou denken dat wanneer de net frequentie <50Hz is, er een tekort is. Als de net frequentie >50 Hz is, dan is er overschot. Of is dit te kort door de bocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
its_me_ schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 16:55:
Heeft een van jullie wel eens gecontroleerd wat de samenhang is tussen de actuele net frequentie en de actuele onbalans?

Ik zou denken dat wanneer de net frequentie <50Hz is, er een tekort is. Als de net frequentie >50 Hz is, dan is er overschot. Of is dit te kort door de bocht?
Klein beetje info over net frequentie:

Wat als het evenwicht verstoord raakt?

Te veel elektriciteit, onvoldoende vraag

Als er veel meer elektriciteit in het net wordt geïnjecteerd dan wat wordt verbruikt, stijgt de elektrische frequentie. Centrales zijn echter ontworpen om binnen een bepaald frequentiebereik te werken. Bij overschrijding ontstaat het risico dat ze zich op een gegeven moment van het net loskoppelen.

Te grote vraag, te weinig elektriciteit

Wordt er te weinig geïnjecteerd om aan de energievraag te beantwoorden, dan daalt de frequentie. Vanaf 49 Hz wordt automatisch het afschakelplan geactiveerd om een black-out te vermijden. Bij te sterke frequentiedaling ontkoppelen de centrales zich één voor één, tot het volledige net plat ligt: een black-out.

het hele verhaal

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Voor wie het nog niet regelmatig bekijkt:
https://www.netzfrequenz.info/aktuelle-netzfrequenz-full
https://www.netzfrequenzmessung.de/
Misschien kijkt ook de AI van "Powerplay" hier?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pentagon0873
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-09 14:50
Goedemorgen,

Gisteren de BTW teruggave ontvangen (€1378,-)
installatie 5-4-2024 geïnstalleerd

1200WP solaredge, 20kW Nexus, 2x 3,5kW daikin airco, 8kw Pelletkachel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kikkasz
Belastingdienst heeft het gisteren druk gehad. Ik heb het ook ontvangen. Installatie begin mei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
Heb nog niks terug van BD, installatie maart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buns
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20-07 12:12
Durf te vragen, weet iemand wat in deze grafieken bedoeld wordt met restlast? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VWWmKXEZ6x6MDSvvhXcuGmlc4nU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fK5ETLxuPzwacOH5Acn44fmS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroengroen
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 02-04 11:14
Buns schreef op zaterdag 23 november 2024 @ 15:14:
Durf te vragen, weet iemand wat in deze grafieken bedoeld wordt met restlast? [Afbeelding]
Gokje: de geschatte aanvulling op de door zon en wind opgewekte energie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gertaal
  • Laatst online: 03-09 19:34
jojost1 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 13:58:
[...]

Er wordt momenteel te heftig ingegrepen waardoor er meteen aan de andere kant weer ingegrepen moet worden.. het is volstrekt logisch dat ze hier een oplossing voor zoeken, deze maatregel is ook tijdelijk en ondertussen zoeken ze naar een alternatief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
Kijk, invoeden 0.0 en wat doet de nexus?
Ik word zo moe van de zie zogenaamde AI
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jCxwuiBAmlmoDYOZ6qblBvsQGmY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yNu26Yx6NpHCeSYzbP10zqkG.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O1L2MOpuDXUgF0dDVRSi-6NPcR8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/dl1zNf1fN7oxvmF6besVJf6j.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 25 ... 63 Laatste