Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Ik weet niet of er daadwerkelijk een impact is sinds Picasso actief is want we hadden ook een van de beste dagen vorige week met 32 EUR opbrengst en ook nu is er weer een piek gaande met 8 EUR aan opbrengsten and counting.

Volgens mij las ik dat overall met name negatieve prijzen minder vaak zouden voorkomen met Picasso maar die hadden we sowieso al weinig. En de laatste weken zijn bewolkt met weinig wind, dus überhaupt een conditie voor minder onbalans. Ik denk dat we het over een langere periode moeten gaan bekijken wat de daadwerkelijke impact is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c1913
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 20:18
Geard007 schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:42:
[...]

Was Picasso niet ook al aan op die super goede dag 2-3 dagen terug? Tot zover is mijn conclusie vooral dat het weer heel voorspelbaar is geweest afgelopen maand(source: mezelf die wekelijks de windy voorspelling helemaal bekijkt)
Het werkte maar niet tijdens de kritieke momenten waarop de noodstroom werd geactiveerd.
Kijk naar de grafiek
Het lijkt erop dat het op dat moment leeg was
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/toi0gYd-XYuUwG8GCAR1vDONHPw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BZyXTi9fOfFauqwKV9Gv33k6.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jumper
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:28
hoevenpe schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:41:
[...]

Neem aan dat de bedoeling is dat het 24/7 actief zal zijn?
Dan is toch het hele verdienmodel in één klap weggevaagd...
welk verdienmodel, je hebt al een goedkope infra op de kop getikt (aanname) voor de komende jaren.
De batterij is toch voor stabilisatie van het net. Dat er dan nog een kleine bonus terug komt is meegenomen en kan misschien je batterij binnen paar jaar terugverdienen. Garantie tot aan de deur, maar daar deden we het niet voor, toch? :P

Denk dat idd meerdere factoren minder resultaat opleveren,
- Voorspelbaar en rustig weer
- Picasso die idd boel beetje ligt te verzieken (ehum)
- AI die nogal wat gekke dingen doet (moet nog gefinetuned worden zullen we maar zeggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kikkasz
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08-06 13:47
11leon schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:31:
Ik heb zojuist de btw ontvangen van de belastingdienst, 19 feb geinstalleerd.
Wanneer heb je ongeveer de mail ontvangen over vaststelling belastingplicht, waarbij btw-centrale zegt dat er een btw-nummer is toegekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 11leon
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12-11-2024
Kikkasz schreef op maandag 11 november 2024 @ 17:31:
[...]

Wanneer heb je ongeveer de mail ontvangen over vaststelling belastingplicht, waarbij btw-centrale zegt dat er een btw-nummer is toegekend?
Op 27-09 en op 8-11 reactie van de belastingdienst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer058
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11-06 19:14
Hoe gaan jullie om met het verwachte jaarverbruik? Een schatting van je verbruik zonder Nexus, of mét Nexus?

Peugeot E-208 - 15 x 385 wp 5° zuid - Zonneplan Nexus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 22:53
Jelmer058 schreef op maandag 11 november 2024 @ 21:12:
Hoe gaan jullie om met het verwachte jaarverbruik? Een schatting van je verbruik zonder Nexus, of mét Nexus?
Je bedoelt in de app? Ik doe zo laag mogelijk want ik vind dat voorschot echte onzin. Ik wil helemaal niet een voorschot maar gewoon betalen wat ik heb verbruikt.

Tevens, ongerelateerd maar hier geen schatting:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C9eH_5pEhwStI-bFp89ywQa9224=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YBMEpX2Klmsame3rEt4uKp7A.jpg?f=fotoalbum_large
:*)

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:53

PradoPrius

AlphaESS 5KW/20KWh / Gasloos

Ik ga er van uit dat ik in 2025 de BTW terug krijg en dat de KOR dan pas ingaat vanaf 2026. Dus afdracht in 2024 & 2025. Het zou fijn zijn als ik het mis heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn3
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:46
Jelmer058 schreef op maandag 11 november 2024 @ 21:12:
Ik heb voordat ik een contract met dynamische prijzen afsloot gekeken wat ik met een jaarcontract met terugleverkosten kwijt was. Dat was voor mij ook de reden om over te stappen.

De prognose van Zonneplan kwam gemiddeld op ongeveer 50% daarvan uit. Op dit moment kijk ik elke maand even hoe mijn rekening zich verhoudt tot de maandelijkse prognose en tot wat ik bij een vast contract kwijt zou zijn.

Ik zit op dit moment qua kosten iets boven de maandelijkse prognose van Zonneplan. Maar dat is ook wel logisch met ongeveer 100kWh extra maandelijks verbruik door de verliezen van de Nexus (10% van ca. 1000kWh laden en ontladen.).

Maar zolang ik onder het maandbedrag blijft dat ik met een vast jaarcontract kwijt zou zijn, ben ik dik tevreden. En de powerplay vergoeding komt daar dan nog eens als bonus bovenop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rentes
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-06 10:13
NightHawk4 schreef op maandag 11 november 2024 @ 13:11:
[...]

Bovenin staat een zoekfunctie, zoek eens op 'dongel' en 'factuur' dan komt er genoeg naar voren. :X
Dat heb ik gedaan, maar er komen zoveel reacties dat het moeilijk is om er wijs uit te worden. Ik probeer een simpel overzicht te maken. Vandaar deze vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rentes
PradoPrius schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:59:
[...]

Welkom bij de klantenservice van ZP. Kan Tweakers niet betaald worden voor het inspringen voor de falende klantenservice bij ZP zelf (een kleuter AI)?
Dit antwoord had niet gehoeven. Onnodig denigrerend. Ik ben een ervaren tweaker, die probeert duidelijkheid te krijgen in de brij van informatie. Hopelijk kan iemand mij wel helpen met de antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-06 12:41

NightHawk4

Lotte is Liev :>

rentes schreef op maandag 11 november 2024 @ 22:22:
[...]

Dat heb ik gedaan, maar er komen zoveel reacties dat het moeilijk is om er wijs uit te worden. Ik probeer een simpel overzicht te maken. Vandaar deze vraag.
Vooruit dan maar :>

Even de quote uit de mail van ZP;
De installatie van de Nexus Thuisbatterij heeft twee 4G modules. Eén module hoort bij de thuisbatterij, deze zit in poort 3. De andere hoort bij de omvormer, deze zit in poort 4. De 4G module die hoort bij de omvormer is de belangrijkste module. Deze zorgt dat de installatie wordt aangestuurd. Wanneer deze module offline is, wordt de batterij niet aangestuurd. De 4G module die hoort bij de thuisbatterij heeft geen belangrijke functie. Deze is meer voor ons als bedrijf wanneer wij data uit de batterij willen uitlezen. Wanneer deze 4G module nu niet goed werkt, heeft dit geen impact op de werking van het systeem.
Hier werd dus de term module gebruikt en geen dongel 8)7
En er is inderdaad een vertraging in de weergave, gewoon af en toe vergelijken met de resultaten van andere tweakers en voor lief nemen (dat heb ik iig gedaan).

En die laatste kan beter iemand anders antwoord op geven want dat blijft een geneuzel met onduidelijkheden voor mij (of het interesseert me niet genoeg om me daar druk over te maken). :O

En we zien in dit topic vrij veel vragen terugkomen die echt wel besproken zijn en ZP is ook niet altijd even duidelijk met deze informatie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bokkow
Moederbedrijf achter Bliq heeft failliesement aangevraagd:

https://solarmagazine.nl/...-vraagt-faillissement-aan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CryptoCake
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-06 10:09
kazuka schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 10:34:
[...]

Niet, lijkt me op dit moment. Ze zijns slechts deelnemer aan de passieve onbalansmarkt via een 3e partij. Ik weet niet of ZP de ambitie heeft om ooit zelf BSP of BRP te worden door al hun Nexi als VPP aan te bieden maar daarvoor moeten ze eerst ook bepaalde certificeringen halen lijkt me.

Opvallend overigens dat het algoritme er bij Frank Energie behoorlijk naast zat gisteren, wat me doet vermoeden dat ze juist niet dezelfde 3e partij gebruiken als Zonneplan wat ik tot nu toe wel altijd dacht.
Zou mooi zijn als we met "ons clubje" collectief ook een deelnemer kunnen worden via een service provider. Eigen algoritme, slimmere besturing, verbinding over LAN :9~... ben benieuwd wat de vereiste zijn :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoCake
Poeh, ik hoop dat hun thuisbatterij klanten niet afhankelijk zijn van eventuele api's van bliq

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bokkow
CryptoCake schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:30:
[...]

Zou mooi zijn als we met "ons clubje" collectief ook een deelnemer kunnen worden via een service provider. Eigen algoritme, slimmere besturing, verbinding over LAN :9~... ben benieuwd wat de vereiste zijn :>
Stap één is die slimmere besturing zelf bouwen 😁 Ook bij het wegvallen van Bliq wat toch zichzelf als een alternatief voorspiegelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

bokkow schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:36:
[...]

Stap één is die slimmere besturing zelf bouwen 😁 Ook bij het wegvallen van Bliq wat toch zichzelf als een alternatief voorspiegelde.
Zou dat ook met het verschil te maken hebben dat FE laatst zo afweek van ZP?
Bliq werkt namelijk met Frank Energie ‘Slim handelen’ en als dat faillissement er aan zat te komen dat ze de stekker al uit de api hebben getrokken? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jumper
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:28
bokkow schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 09:36:
[...]

zou er zelfs een paar euro voor over hebben om een kant en klaar product van iemand met meer technische kennis te kopen. Voor de toekomst en eventueel overstap na andere Energie provider wel zo handig om al operationeel te hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:22
Poh, dat vind ik best wel nieuws hoor. Zonneplan had voor zover ik kan bepalen al de beste positie/propositie in de markt, maar nu is er helemaal niks meer wat er in de buurt komt. :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
jumper schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 10:58:
[...]

zou er zelfs een paar euro voor over hebben om een kant en klaar product van iemand met meer technische kennis te kopen. Voor de toekomst en eventueel overstap na andere Energie provider wel zo handig om al operationeel te hebben
Modbus toegang is al mogelijk, als je dan de API van de omvormer kan aanspreken en je hebt Home Assistant dan heb je de basis ingrediënten al te pakken om zelf aan te kunnen sturen.

Mijn aansturing-wens zou dan vooral richten op slim inkopen op epex en maximale eigen consumptie (en niet zo vertraagd als wat Zonneplan nu aanbiedt, 5 minuten is echt niet ok)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11-06 22:24
Simpel360 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 09:24:
[...]

Tja, je moet wat om het niet donker te laten worden.
En Greenpeace maar protesteren dat nucleair zo slecht is voor het milieu. 🤣

[ Voor 32% gewijzigd door elbizarre op 12-11-2024 14:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ALiq4iI6ZByd2A46pvOIcqTKzAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fw0a1tXelPZs1UyPLYyT11Pc.jpg?f=fotoalbum_large

Pfff, wat een poeha om niks. Dit is dus waar ze maanden geleden op hebben gehint.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
bokkow schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:40:
[Afbeelding]

Pfff, wat een poeha om niks. Dit is dus waar ze maanden geleden op hebben gehint.
Ze passen hun producten aan op powerplay. Nexus als basis..... zonnepanelen daarna..... laadpaal hadden we bijna zelf dan kunnen bedenken. Na ja...... ben wel benieuwd hoe die rendeerd. Of het kruimelwerk is net als de zonnenpanelen. Heb je hun hele eco systeem al dan is het wellicht een leuke aanvulling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:38

GaMbiNo

1337

bokkow schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:40:
[Afbeelding]

Mooi toch. Een zwarte laadpaal die precies net zoveel kan als de oude witte laadpaal. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rentes
NightHawk4 schreef op maandag 11 november 2024 @ 23:18:
[...]

Vooruit dan maar :>

Even de quote uit de mail van ZP;

[...]

Hier werd dus de term module gebruikt en geen dongel 8)7
En er is inderdaad een vertraging in de weergave, gewoon af en toe vergelijken met de resultaten van andere tweakers en voor lief nemen (dat heb ik iig gedaan).

En die laatste kan beter iemand anders antwoord op geven want dat blijft een geneuzel met onduidelijkheden voor mij (of het interesseert me niet genoeg om me daar druk over te maken). :O

En we zien in dit topic vrij veel vragen terugkomen die echt wel besproken zijn en ZP is ook niet altijd even duidelijk met deze informatie.
Bedankt! Dit bevestigt mijn vermoeden. Klaarblijkelijk zijn er verschillende emails verstuurd door Zonneplan, Ik kan deze text niet vinden in mijn emails van Zonneplan.

Nog 1 vraag: een van de modules/dongels blijft blauw knipperen. Op basis van wat je zei zal dit de batterij zijn, omdat de unit normaal werkt. Volgens Kiki (ahum)) houdt het in dat er iets niet goed werkt….. dus mogelijk maar even met de klantenservice contact opnemen. Of is dat onnodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

rentes schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:59:
[...]

Bedankt! Dit bevestigt mijn vermoeden. Klaarblijkelijk zijn er verschillende emails verstuurd door Zonneplan, Ik kan deze text niet vinden in mijn emails van Zonneplan.

Nog 1 vraag: een van de modules/dongels blijft blauw knipperen. Op basis van wat je zei zal dit de batterij zijn, omdat de unit normaal werkt. Volgens Kiki (ahum)) houdt het in dat er iets niet goed werkt….. dus mogelijk maar even met de klantenservice contact opnemen. Of is dat onnodig?
Ligt er aan welke medewerker de mail beantwoord en hoe je zelf reageert. Ik heb nogal bruut gereageerd op de eerste mail doordat er wat communicatie storing was en ik het voor de derde keer kon uitleggen. Later netjes sorry gezegd :>

Even zoeken in het topic op module levert wel wat betere informatie op. Maar zeker even bellen en die module laten vervangen want die moet wel werken ook al is het geen prioriteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NightHawk4 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 23:00:
[...]

Ligt er aan welke medewerker de mail beantwoord en hoe je zelf reageert. Ik heb nogal bruut gereageerd op de eerste mail doordat er wat communicatie storing was en ik het voor de derde keer kon uitleggen. Later netjes sorry gezegd :>

Even zoeken in het topic op module levert wel wat betere informatie op. Maar zeker even bellen en die module laten vervangen want die moet wel werken ook al is het geen prioriteit.
Het is vaak de medewerk(st)er aan de telefoon die er niks aan kan doen. Dat is bij heel veel bedrijven zo. Dus dit soort frustratie is wel herkenbaar. Ik zeg het er ook vaak bij "jij kunt hier niks aan doen". De echte lamballen krijg je niet te spreken...... die zou je eigenlijk aan de telefoon moeten hebben. Lui die er wel wat mee kunnen doen 😜

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biet80
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-05 12:46
Devke schreef op woensdag 13 november 2024 @ 08:18:
[...]

Ik zeg het er ook vaak bij "jij kunt hier niks aan doen".
Herkenbaar.... Eerst lekker uit je plaat gaan en dan daarmee afsluiten! :P >:)

Water is pas echt lekker als het bij de brouwerij is geweest...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CryptoCake
De Centrale update:

DatumBericht
2 juliAanmelden bij de belastingdienst
24 juliWij hebben u aangemeld
12 novemberVaststelling belastingplicht ontvangen voor de BTW teruggave

Ben benieuwd wanneer ik weer boodschappen kan doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Devke schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 19:49:
[...]

Ze passen hun producten aan op powerplay. Nexus als basis..... zonnepanelen daarna..... laadpaal hadden we bijna zelf dan kunnen bedenken. Na ja...... ben wel benieuwd hoe die rendeerd. Of het kruimelwerk is net als de zonnenpanelen. Heb je hun hele eco systeem al dan is het wellicht een leuke aanvulling.
Zo zwem je in de fuik en wordt je afhankelijk van ZP.
Met een dure term: "vendor lock in".
Daarom heb ik ook geen pulse of andere spullen van Tibber.

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:39
KC27 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:52:
[...]

@KC27
Natuurlijk heeft iedereen goede afspraken met ZP gemaakt wat er gebeurd als ze failliet gaan.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

John245 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:01:
[...]

@KC27
Natuurlijk heeft iedereen goede afspraken met ZP gemaakt wat er gebeurd als ze failliet gaan.
Sorry maar is het de bedoeling om sarcastisch te zijn of hoe moet ik dit zien?

Niet iedereen kan alles zelf en heeft het staan zoals jullie tweetjes het hebben toch, of gaan jullie dat gratis bij jan en alleman allemaal installeren?

Volgens mij zijn dit soort bijdrages op tweakers niet echt nuttig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinjkok
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-06 22:55
Ik verwacht nog veel minder inkomsten de komende tijd, omdat o.a. Zonneplan geen gehoor heeft gegeven aan de oproep van TenneT wat betreft 20% per minuut op- en afregelen. Daarom gaan ze de balansdelta doorgifte vertragen naar 5 minuten. Aangezien ZP hier puur en alleen op handelt, zullen ze vaak te laat pas reageren en daardoor vaak de boot missen (of te lang doorgaan). Tijd om de AI een keer aan te slingeren!

https://bde8r.r.sp1-brevo...n55aX0DBgKhy/5PMfsg6SO_8t

Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

kevinjkok schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:11:
Ik verwacht nog veel minder inkomsten de komende tijd, omdat o.a. Zonneplan geen gehoor heeft gegeven aan de oproep van TenneT wat betreft 20% per minuut op- en afregelen. Daarom gaan ze de balansdelta doorgifte vertragen naar 5 minuten. Aangezien ZP hier puur en alleen op handelt, zullen ze vaak te laat pas reageren en daardoor vaak de boot missen (of te lang doorgaan). Tijd om de AI een keer aan te slingeren!

Maar dit is zo te lezen een tijdelijke maatregel om BSP's aan te sporen wel die gevraagde up-ramp in te voeren, lijkt me dus een goede zaak. Gevalletje 'wie niet luisteren wilt moet maar voelen'.

En minder R2 lijkt me niet direct minder op te leveren, omdat R2 normaliter altijd geld kost in plaats van oplevert. Het zal wel iets minder opbrengsten geven bij langere periodes van hogere onbalans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
NightHawk4 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 13:30:
[...]

Sorry maar is het de bedoeling om sarcastisch te zijn of hoe moet ik dit zien?

Niet iedereen kan alles zelf en heeft het staan zoals jullie tweetjes het hebben toch, of gaan jullie dat gratis bij jan en alleman allemaal installeren?

Volgens mij zijn dit soort bijdrages op tweakers niet echt nuttig.
Ben met je eens dat niet iedereen alles zelf kan. Des te meer is het belangrijk dat je goede afspraken maakt hoe je weer uit elkaar wil gaan.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
kazuka schreef op woensdag 13 november 2024 @ 14:30:
[...]

Maar dit is zo te lezen een tijdelijke maatregel om BSP's aan te sporen wel die gevraagde up-ramp in te voeren, lijkt me dus een goede zaak. Gevalletje 'wie niet luisteren wilt moet maar voelen'.

En minder R2 lijkt me niet direct minder op te leveren, omdat R2 normaliter altijd geld kost in plaats van oplevert. Het zal wel iets minder opbrengsten geven bij langere periodes van hogere onbalans.
Lijkt mij ook een goede zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KC27 schreef op woensdag 13 november 2024 @ 12:52:
[...]

Ik denk dat dit naast Zonneplan ook bij andere leveranciers gebeurd. Hoeveel mensen brengen al hun verzekeringen niet onder bij 1 maatschappij? Mensen met het eco systeem van HomeWizard gaan misschien wat sneller voor de batterij van HomeWizard dan Duravolt.

De kunst is denk ik je zo onafhankelijk mogelijk te maken van..... al zal dat soms niet lukken. Ik benoem de stadswarmte van Vattenfall maar als voorbeeld.

Zolang de spullen ook werken zonder in dit geval Zonneplan dan ben je onafhankelijk. Kun je laden zonder een Zonneplan contract dan ben je vrij.

[ Voor 9% gewijzigd door Devke op 13-11-2024 15:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Die ramp up zou ik zelf ook zeer blij mee zijn. Veel voorspelbaarder voor mijn eigen load balancing als er niet ineens 10 kW aan en uit springt. En logisch ook om regeltoestand 2 te voorkomen.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Laatst online: 12-06 09:43

Mooie stuk, geeft meer inzicht in wat er op de onbalans markt speelt.
Maar ZP is is zelf geen BRP ( balance responsible party) en handelt passief op de onbalans markt.
Misschien heeft deze actie daar door voor ZP meer negatieve invloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demiesehv
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11-06 14:40
Ik heb de accu besteld maar twijfel over 2 plaatsen.
Beneden in de berging is verwarmd in huis.
Maar dan mis ik opslag ruinte.
Of op de zolder maar daar zitten links en rechts een kaner langs waar de kinderen slapen.
Maakt de accu geluid? Waar zouden jullie voor kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shandar04
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-06 23:55
Demiesehv schreef op woensdag 13 november 2024 @ 22:39:
Of op de zolder maar daar zitten links en rechts een kaner langs waar de kinderen slapen.
Mijn vriendin hoort een hoge piep van de omvormer/accu, ikzelf niet. Weet niet wat het is en of andere mensen dit ook ervaren. Ik zou hem persoonlijk om die reden niet naast de kinderkamer zetten.

Drive-in rijtjeshuis 1970 170m2, 87m2 VV, 4 T22 radiatoren, HR+ glas, volledig na geïsoleerd, 5550WP (15 panelen), Quatt Hybrid 6kw. 4/4 Zonneplan PV, energie, laadpaal, 20 kWh Nexus, EvaPower + 5 Mates. Tesla model 3 Performance (2024).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geard007
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 12-06 11:02
Lukt me even niet om de post te quoten maar: Als je op ‘kinderen’ zoekt in het topic kan je een post vinden waar iemand aangeeft dat het voor kinderen een storend geluid kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
Klopt! Kinderen horen en storend, vrij hard hoog geluid. Ik zou hem dus niet naast hun kamer plaatsen!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Ik zou een thuisaccu sowieso nooit naast een ruimte met mijn kinderen plaatsen. Liever wat opslagruimte missen...

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-06 15:15
Ik heb laatst een filmpje gezien van iemand die met een fietsaccu een lift in stapte waarbij de fietsaccu kortsluiting kreeg. Dat liep niet goed af. Best wel een eyeopener voor mij.

Mede om deze reden heb ik de accu in een afgesloten ruimte geplaatst uit de buurt van woon en slaapkamers. Ik heb er ook een rookmelder boven gehangen voor het geval dat die via HA iedereen in huis op de hoogte brengt zodra er rook is gedecteerd.

[ Voor 8% gewijzigd door Bongoarnhem op 14-11-2024 12:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:55
Ik verwacht nog veel minder inkomsten de komende tijd, omdat o.a. Zonneplan geen gehoor heeft gegeven aan de oproep van TenneT wat betreft 20% per minuut op- en afregelen.
Hoe weten we dat Zonneplan hier geen gehoor aan heeft gegeven? De accu gaat wel direct naar vol vermogen (ont)laden, maar misschien schakelen ze wel maar 20% van de accu's per minuut, of 10% elke halve minuut.

In het overzicht op de onbalansmarkt site zie ik continu verschillen tussen de accu's, dat zou hier best door kunnen komen.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• StarZ
  • Laatst online: 18:23
ik heb pas recent een batterij en ik snap niks van die AI. Laad de hele dag op ontlaad een beetje en dan laad je weer op tot vol als het duurder is. kan er geen touw aan vastknopen

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:27
Jiriki schreef op donderdag 14 november 2024 @ 13:09:
[...]

Hoe weten we dat Zonneplan hier geen gehoor aan heeft gegeven? De accu gaat wel direct naar vol vermogen (ont)laden, maar misschien schakelen ze wel maar 20% van de accu's per minuut, of 10% elke halve minuut.

In het overzicht op de onbalansmarkt site zie ik continu verschillen tussen de accu's, dat zou hier best door kunnen komen.
10kW is 10kW, daar kun je toch niks anders van maken? Het gaat erom dat die 10kW niet direct ingeschakeld mag worden maar steeds per 2kW dus eigenlijk per minuut.

Wat als ze 20% accu gebruiken met 10kW? Dan klappen ze alsnog vol vermogen erin maar houdt je het minder lang vol, alsnog precies wat de netbeheerder niet wil.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

StarZ schreef op donderdag 14 november 2024 @ 17:51:
ik heb pas recent een batterij en ik snap niks van die AI. Laad de hele dag op ontlaad een beetje en dan laad je weer op tot vol als het duurder is. kan er geen touw aan vastknopen
Je moet niet naar de dynamische prijzen kijken he. De Nexus handelt op de onbalansmarkt en die prijzen veranderen elke minuut. En dan is het dus zo dat hij elke minuut kan schakelen van laden naar ontladen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:55
Robindd schreef op donderdag 14 november 2024 @ 18:00:
[...]
10kW is 10kW, daar kun je toch niks anders van maken? Het gaat erom dat die 10kW niet direct ingeschakeld mag worden maar steeds per 2kW dus eigenlijk per minuut.
Stel Zonneplan heeft 10.000 accu's staan. Elke 30 seconde schakelen ze er 1.000 naar ontladen, dan is dat toch 20% per minuut?

Wissel dat af zodat soms de een, dan de ander als eerste aan de beurt is en je voldoet aan de regels zonder dat iemand er veel op in moet leveren. En veel eenvoudiger te maken dan alle omvormers langzaam op laten toeren van 0 naar 100%.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• bokkow
Jiriki schreef op donderdag 14 november 2024 @ 20:17:
[...]

Stel Zonneplan heeft 10.000 accu's staan. Elke 30 seconde schakelen ze er 1.000 naar ontladen, dan is dat toch 20% per minuut?

Wissel dat af zodat soms de een, dan de ander als eerste aan de beurt is en je voldoet aan de regels zonder dat iemand er veel op in moet leveren. En veel eenvoudiger te maken dan alle omvormers langzaam op laten toeren van 0 naar 100%.
Tja. Te laat. Nu heeft TenneT ingegrepen door het signaal te vertragen, Zonneplan is niet de enige maar wel een aardig aandeel in passieve sturing.

Zonneplan heeft sinds introductie, en dat durf ik best hardop te zeggen, nul veranderd aan de aansturing van de batterij. Een paar maanden terug beloofden ze beterschap voor DLB, de beterschap zat m in het niet meer zichtbaar maken van DLB in de app. Weer iets later vertelden ze over het verdelen van inkomstenbronnen over andere energiemarkten en gedeeltelijk eigen consumptie. Nog steeds niets gezien. Ze noemden het toevoegen van niet Zonneplan zon-omvormers aan Powerplay en hypten iedereen op met een plaatje; niets gezien, ja een zwarte auto lader ipv een witte.

Voor degene die zegt dat ik niet kritisch ben op Zonneplan, me dunkt.

• Robindd
  • Laatst online: 22:27
Jiriki schreef op donderdag 14 november 2024 @ 20:17:
[...]

Als ze dat zo over hun complete portfolio mogen regelen is dat logisch ja. Verklaard ook direct de verschillen in opbrengst en waarom je soms bovenaan staat en waarom soms onderaan.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Robindd schreef op donderdag 14 november 2024 @ 20:56:
[...]

Als ze dat zo over hun complete portfolio mogen regelen is dat logisch ja. Verklaard ook direct de verschillen in opbrengst en waarom je soms bovenaan staat en waarom soms onderaan.
Ach met de dongles van zonneplan voldoen denk ik al wel aan het in stappen schakelen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Wel opmerkelijk. Mijn Nexus heeft continu verbinding, maar toch staat hij continu de boel vol te laden terwijl de rest niets doet. Althans als ik de onbalans pagina moet geloven.

Die van mij is al 70% vol terwijl de rest onder de 30% zit. :?

Mocht er nou straks langdurig een tekort zijn ben ik wel spekkoper.. >:)

[ Voor 16% gewijzigd door GaMbiNo op 15-11-2024 11:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:56
GaMbiNo schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:19:
Wel opmerkelijk. Mijn Nexus heeft continu verbinding, maar toch staat hij continu de boel vol te laden terwijl de rest niets doet. Althans als ik de onbalans pagina moet geloven.

Die van mij is al 70% vol terwijl de rest onder de 30% zit. :?

Mocht er nou straks langdurig een tekort zijn ben ik wel spekkoper.. >:)
De mijne volgt dezelfde strategie als jouw Nexus. Inmiddels al voor meer dan de helft vol geladen, terwijl de andere Nexi dat niet zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Twanroy schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:33:
[...]

De mijne volgt dezelfde strategie als jouw Nexus. Inmiddels al voor meer dan de helft vol geladen, terwijl de andere Nexi dat niet zijn...
Wel bijzonder. Die van mvdzwaan lijkt ook zoiets te doen terwijl de rest allemaal niets lijkt te doen.

Je zou bijna denken dat Zonneplan niet meer alles gelijk schakelt want ze zijn alle drie gewoon online.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _Richie_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Krijg net een mail van de BTW Zorgcentrale, krijg op korte termijn 1378 euro van de belastingdienst gestort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
_Richie_ schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 11:59:
Krijg net een mail van de BTW Zorgcentrale, krijg op korte termijn 1378 euro van de belastingdienst gestort.
Ik heb die mail gehad en daarvoor nog het bedrag 👍🏻

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Buns
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 23:24
10 april Nexus geplaatst
15 november btw teruggave gestort

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Energycoach
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 09-05 11:36
Heeft er al iemand al zijn BTW terug?
Ik heb 1378,- ontvangen (20kWh Nexus), maar ik snap niet hoe men hier precies aan komt.
Het kan zijn dat er nog meer post volgt, maar kan iemand het sommetje maken hoe ze hieraan komen?

Nibe F1245, 8300Wp (SMA) + 3500 Wp (SolarEdge)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kevinjkok
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11-06 22:55
TenneT geeft nu aan dat de prijzen van vrijdag 8 november verkeerd waren (er was geen 10% bij opgeteld i.v.m. met activering noodvermogen). Het lijkt er op dat Zonneplan dit gewoon in zijn eigen zak steekt aangezien ik geen aanpassing heb gezien in de PowerPlay vergoeding van die dag.
Zie: I.v.m. een incident zijn er voor 8 november 2024 onjuiste prijsgegevens op de website gepubliceerd geweest. Dit is inmiddels hersteld.
https://www.tennet.org/be...andeling/verrekenprijzen/

Tesla Model 3 2019 SR+ | 19.890 Wp OW | Panasonic MDC05J3E5 Monoblock WP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twanroy
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 20:56
Energycoach schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:08:
Heeft er al iemand al zijn BTW terug?
Ik heb 1378,- ontvangen (20kWh Nexus), maar ik snap niet hoe men hier precies aan komt.
Het kan zijn dat er nog meer post volgt, maar kan iemand het sommetje maken hoe ze hieraan komen?
1678 btw minus 300 forfait

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22:13
kevinjkok schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 14:16:
TenneT geeft nu aan dat de prijzen van vrijdag 8 november verkeerd waren (er was geen 10% bij opgeteld i.v.m. met activering noodvermogen). Het lijkt er op dat Zonneplan dit gewoon in zijn eigen zak steekt aangezien ik geen aanpassing heb gezien in de PowerPlay vergoeding van die dag.
Zie: I.v.m. een incident zijn er voor 8 november 2024 onjuiste prijsgegevens op de website gepubliceerd geweest. Dit is inmiddels hersteld.
https://www.tennet.org/be...andeling/verrekenprijzen/
Het lijkt er op dat de prijs op de website gewoon fout gepubliceerd was, onder water zal de prijs gewoon goed geweest zijn.
I.v.m. een incident zijn er voor 8 november 2024 onjuiste prijsgegevens op de website gepubliceerd geweest. Dit is inmiddels hersteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido
  • Laatst online: 21:59

thido

Tilburg

Hier vandaag het BTW nummer ontvangen. Dan zal het geld vanzelf wel volgen :-)

All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
Bij mij is de aanvraag zojuist afgewezen. Blijkbaar had mijn vrouw destijds bij de zonnepanelen al een btw nummer gekregen voor de btw aftrek waar ik geen weet van had. Dus die 1300 ballen gaan helaas aan mijn neus voorbij.

Niet blij mee uiteraard, maar gewoon mijn eigen schuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18:04
elbizarre schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 19:46:
Bij mij is de aanvraag zojuist afgewezen. Blijkbaar had mijn vrouw destijds bij de zonnepanelen al een btw nummer gekregen voor de btw aftrek waar ik geen weet van had. Dus die 1300 ballen gaan helaas aan mijn neus voorbij.

Niet blij mee uiteraard, maar gewoon mijn eigen schuld.
En wat is destijds? En is de kor toen toegepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elbizarre
Guidoweb55 schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 20:06:
[...]

En wat is destijds? En is de kor toen toegepast?
Destijds is een jaar of 6 geleden. De kor zal ongetwijfeld zijn toegepast want het is grappig genoeg toen ook al door "de centrale" afgehandeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Toe onbalans toekomst van de Nexus.

Het dilemma | TenneT treedt toe tot PICASSO – einde negatieve stroomprijzen in zicht?

regeltoestand 2

[ Voor 23% gewijzigd door Peterhardenberg op 16-11-2024 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:59
@Peterhardenberg info zoals Tennet die heeft gepubliceerd https://www.tennet.eu/nl/node/1303 op 13/11

[ Voor 4% gewijzigd door Domba op 16-11-2024 10:09 ]

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even kort offtopic. De onbalanskosten nemen af lees ik dus de terugleverboetes kunnen er ook af? (Gevalletje wishfull thinking ben ik bang).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Devke schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:20:
[...]

Even kort offtopic. De onbalanskosten nemen af lees ik dus de terugleverboetes kunnen er ook af? (Gevalletje wishfull thinking ben ik bang).
Onbalans staat niet 1 op 1 gelijk aan een overschot aan zonnestroom.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Devke schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 10:20:
[...]

Het zijn terugleverkosten geen boetes.

Leuk dat het in de volksmond zo genoemd wordt maar dat dekt de lading niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Athome
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:30
Welke lading dekt het dan wel.

Ik heb op basis van mijn jaarverbruik volgens Essent een nieuw jaarcontract laten berekenen bij Essent en bij Zonneplan. Zonneplan was een stuk goedkoper. Het verschil tussen Zonneplan en Essent was bijna volledig toe te schrijven aan de terugleverkosten/terugleverboete van Essent. De terugleverboete stond bij Essent namelijk apart gespecificeerd op de berekening.

In mijn ogen is het dus gewoon een boete. De berekening voor mijn situatie laat namelijk zien dat het niet noodzakelijk is om de kosten te berekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Athome schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:02:

Ik heb op basis van mijn jaarverbruik volgens Essent een nieuw jaarcontract laten berekenen bij Essent en bij Zonneplan. Zonneplan was een stuk goedkoper. Het verschil tussen Zonneplan en Essent was bijna volledig toe te schrijven aan de terugleverkosten/terugleverboete van Essent. De terugleverboete stond bij Essent namelijk apart gespecificeerd op de berekening.

In mijn ogen is het dus gewoon een boete. De berekening voor mijn situatie laat namelijk zien dat het niet noodzakelijk is om de kosten te berekenen.
Dat extra bedrag bij Essent is gewoon je verzekeringspremie.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Athome schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:02:

En dat is bij Essent een jaarcontract met vaste prijzen en bij ZP op basis van een dynamisch contract.
Bij ZP rekenen ze waarschijnlijk met gemiddeldes zie je achteraf pas of de gemiddelde prijs klopte. 8)7

Appels en peren vergelijken waarbij de appel ronder is dan de peer... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Klopt bij ZP is dat inderdaad een gemiddelde op basis van wat ik heb opgegeven.
Wat ZP maandelijks incassert is ook gebaseerd op dit opgegeven jaarverbruik. Dit rekenen ze zelf om naar een verwacht verbruik. Daar zijn modellen voor.
Ik mag er toch vanuit gaan dat dit gemiddelde op jaarbasis niet zo ver van de werkelijkheid af zit. En daarmee kan het dus vergelijken met anderen die wel met vaste tarieven rekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hun
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 12-06 11:51

Hun

Sinds de thuisaccu geplaatst is hebben wij een storende tv (kort blokkerig beeld). We hebben dit zowel bij de kabel (coax) als bij streaming (wifi). We hebben dit zowel savond als overdag. Het kan toeval zijn, maar het is wel toevallig dat dat precies ontstaan is na het plaatsen van de accu. Heeft iemand hier nog meer problemen mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Hun schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 12:28:
Sinds de thuisaccu geplaatst is hebben wij een storende tv (kort blokkerig beeld). We hebben dit zowel bij de kabel (coax) als bij streaming (wifi). We hebben dit zowel savond als overdag. Het kan toeval zijn, maar het is wel toevallig dat dat precies ontstaan is na het plaatsen van de accu. Heeft iemand hier nog meer problemen mee?
Misschien even controleren door de Nexus volledig uit te schakelen?
Athome schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 12:22:
Klopt bij ZP is dat inderdaad een gemiddelde op basis van wat ik heb opgegeven.
Wat ZP maandelijks incassert is ook gebaseerd op dit opgegeven jaarverbruik. Dit rekenen ze zelf om naar een verwacht verbruik. Daar zijn modellen voor.
Ik mag er toch vanuit gaan dat dit gemiddelde op jaarbasis niet zo ver van de werkelijkheid af zit. En daarmee kan het dus vergelijken met anderen die wel met vaste tarieven rekenen.
Dan neem je zelf het risico als het wel flink van het gemiddelde af zit, stuk risico opslag die dan niet bij de leverancier ligt maar bij jezelf. Gemiddeldes zijn leuk maar als er hele strenge winters komen stijgen de gasprijzen en daarmee ook de energietarieven.

En op basis van dynamische tarieven krijg je dan ook de vergoeding voor terug geleverde stroom, vandaar dat die contracten ook geen kosten in rekening brengen. Dan kan het ook zijn dat je moet betalen voor terug geleverde stroom, dankzij het verrekenen van de energiebelasting is dat breakeven punt wat hoger bij de meesten.

[ Voor 52% gewijzigd door NightHawk4 op 16-11-2024 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:35
Athome schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 12:22:
[..]
Dat is best een stevige aanname, de werkelijke EPEX-prijzen uit de handel komen en afhangen van allerlei slecht te voorspellen randzaken, zoals de beschikbaarheid van gas en kolen, daar heeft Zonneplan ook geen controle over. Dat maakt @John245 z'n 'verzekering' wel gepast denk ik; dat risico loopt de leverancier voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Athome
Ik denk dat die aanname minder stevig is dan dat het lijkt.
Veel mensen gaan ervan uit dat de energie tarieven gewoon langzaam blijven stijgen. Er is ook een groep mensen die er vanuit gaan dat de energieprijzen op langere termijn zelfs gaan dalen en op korte termijn soort gelijk blijven.

Behoudens uitbreken van oorlogen en natuurrampen kunnen energiebedrijven heel goed voorspellen wat de lange termijn gemiddelden van de energieprijzen gaan doen. Als je EPEX per dag bekijkt, kunnen er grote schommelingen in zitten. Ga je de EPEX wegzetten het verbruikspieken en dalen en maakt hier een maandgemiddelde van. Zie een mooi voorspelbaar patroon. Dat is hoe bedrijven als Essent hun tarieven bepalen en bedrijven als Zonneplan ook hun berekeningen uitvoeren voor hun website. Die wij als consument gebruiken om Zonneplan en Essent te kunnen vergelijken.

In de Zonneplan app laten ze ook zien wat mijn verwachte termijn bedragen voor het komende jaar zijn. Die is ook ergens op gebaseerd.

Ook ik denk dat de energieprijzen langzaam blijven stijgen. Niet zo zeer omdat energie steeds duurder wordt maar vooral omdat de overheid er wel voor gaat zorgen. De overheid houdt de energiebelasting op electra nu laag en op gas hoog. Totdat het gasverbruik zo laag is geworden dat het te veel geld gaat kosten. Zie salderingsregeling.

Wat betreft terugleveren bij dynamische tarieven en de huidige salderingregeling, is het heel simpel. Een rechter heeft als eens een uitspraak over gedaan.
Als je binnen het contract jaar net zo veel stroom afneemt van het net als teruglevert aan het net, hoor je ook bij dynamische tarieven gewoon een rekening van 0 euro te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Athome schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 15:55:
Wat betreft terugleveren bij dynamische tarieven en de huidige salderingregeling, is het heel simpel. Een rechter heeft als eens een uitspraak over gedaan.
Als je binnen het contract jaar net zo veel stroom afneemt van het net als teruglevert aan het net, hoor je ook bij dynamische tarieven gewoon een rekening van 0 euro te krijgen.
Heerlijk dat klok klepel verhaal.....wel even naar de contractuele voorwaarden kijken (en ook de desbetreffende zaak bij de rechter) voordat je zomaar wat roept.
De zonnepaneelbezitter heeft op 6 oktober 2021 een 4-jarig energiecontract afgesloten bij NHE voor de periode 2022-2025. In het betwiste energiecontract staat dat de contractprijs voor de zonnepaneeleigenaar bestaat uit de EPEX-maandprijs (red. referentieprijs plus vaste opslag) per kilowattuur elektriciteit en vaste leveringskosten per maand.

Daarnaast is vastgelegd dat de contractprijs voor energielevering en teruglevering zal worden verrekend op basis van de leverings- en terugleveringsprofiel-gewogen EPEX Day Ahead-prijzen van dat kalenderjaar, vermeerderd of verminderd met een contractuele opslag of afslag voor onbalans-, reconciliatie-, profilerings- en handlingkosten op basis van het leverings- en terugleveringsprofiel.
En bij Zonneplan (even van de website want ik kon de contractuele voorwaarden niet zo vinden)
Salderen met Zonneplan Energie
Bij Zonneplan Energie wordt gesaldeerd op jaarbasis. Salderen gaat namelijk over de belastingen die boven op de kale energieprijs komen. Het salderen werkt door de dynamische uurprijzen echter wel anders dan bij de traditionele leveranciers.

Voor de stroom die je terug levert binnen je eigen verbruik ontvang je de prijs die een ander zou betalen om op dat moment stroom af te nemen. Zo verkoop je je overschot aan zonnestroom als het ware aan je buren.

Voor de saldering delen we de energieprijs op in twee delen, namelijk de kale energieprijs en de belastingen.

De kale energieprijs Voor de stroom die je terug levert krijg je de kale energieprijs die op dat moment van kracht is. Je kan dus het kale leveringstarief niet tegen elkaar wegstrepen. Dit is het makkelijkst uit te leggen in een voorbeeld:

Stel je levert om 12:00 10 kwh terug aan het stroomnet dan ontvang je hiervoor €2,80.

Stel je neemt om 17:00 10 kwh af van het stroomnet dan betaal je €3,80.

Je kunt dus het beste je zelfopgewekte zonnestroom zoveel mogelijk zelf gebruiken. Soms zijn er momenten dat jouw zonnestroom juist veel waard is, doordat er op momenten in de markt veel vraag is naar elektriciteit. Hier kan je elke dag op inspelen door naar de uurprijzen in de app te kijken.

De belastingen De belastingen worden op jaarbasis verrekend op basis van jouw verwachte verbruik en terug levering. Dit deel wordt opgedeeld in twaalf delen en evenredig verdeeld over de twaalf maanden. Wanneer dit aan het eind van het jaar precies gelijk is aan elkaar betaal je geen overheidsheffingen. Dat noemen we salderen. Lever je echter meer terug dan je verbruikt? Dan ontvang je over dat overschot geen belastingen terug.
Dus ik weet niet hoe je er bij komt dat je bij gelijke afname een 0 factuur krijgt maar dat is bij (reguliere) dynamische contracten helemaal niet het geval omdat je op uurtarief betaald en verrekend krijgt (en niet op maandtarief).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gaat dit het lastiger maken om te verdienen met onbalans of haalt het hier een stukje risico weer weg? Misschien een leuk stukje leesvoer.

https://solarmagazine.nl/...-nu-lange-tijd-in-de-mist

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Devke schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 16:42:
Gaat dit het lastiger maken om te verdienen met onbalans of haalt het hier een stukje risico weer weg? Misschien een leuk stukje leesvoer.

Tennet verwacht minder kosten voor Onbalans, dat betekend volgens mij dat er ook minder aan te verdienen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micronikje
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:26
Ik heb de waveshare geinstalleerd zoals in dit forum beschreven en dat werkt allemaal. Dus ik zie alle sensoren en zo.
Maar ik wil een automatisering maken waarbij ik de modbus hub naam nodig heb. Als ik alleen solis invoer krijg ik hierop een foutmelding. Weet iemand waar je dit kunt vinden?

Of moet ik dit in de configuration.yaml zetten?

[ Voor 7% gewijzigd door Micronikje op 16-11-2024 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroengroen
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 02-04 11:14
Peterhardenberg schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 18:36:
[...]

Tennet verwacht minder kosten voor Onbalans, dat betekend volgens mij dat er ook minder aan te verdienen is.
Dat valt nog te bezien want als hiermee regeltoestand 2 teruggedrongen wordt, zou dat nog wel eens mee kunnen vallen. En als op langere termijn partijen ontmoedigd worden om radicale schakelingen te maken, zou dat wederom gunstig kunnen uitpakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
John245 schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 11:10:
[...]

Dat extra bedrag bij Essent is gewoon je verzekeringspremie.
❤️ heb jij mijn stukje over dynamische tarieven zitten lezen? 😊

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Er valt waarschijnlijk minder aan te verdienen en het dubbele is dat Zonneplan zelf 1 van de partijen is die deze situatie mede heeft veroorzaakt door geen gehoor te geven aan eerdere verzoeken van TenneT om langzamer op te schalen.

Zonneplan dendert door met hun marketing en verkoop, ondertussen lijkt men technisch (Kwaliteit dongels, negeren verzoek langzamer opschalen -> Vaker regeltoestand 2 & beperkingen "AI algoritme") achter te blijven, waardoor de algehele situatie er niet beter op wordt.

Ben heel benieuwd of dit voor grotere problemen zal gaan zorgen. Ken inmiddels Zonneplan ook van een andere kant, heel benieuwd of ze bij gaan draaien of ze deze (in mijn ogen negatieve) koers door gaan zetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Dit zet de business case van Zonneplan onder druk. Omdat zij passief handelen en niet actief is het van belang om real-time marktdata te hebben. Die ontneemt Tennet ze nu.

Doordat er een vertraging in zit van 5 minuten is het lastiger te bepalen waar de balans-delta op dit moment staat (je weet immers alleen waar di 5 minuten geleden stond), waardoor zonneplan meer risico loopt en dus voorzichtiger moet gaan regelen, met als gevolg minder inkomsten.

Ze zijn echter zelf een van de partijen die geen gevolg hebben gegeven aan Tennet's oproep. Geen medelijden mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Skyaero schreef op zondag 17 november 2024 @ 08:29:
[...]

Dit zet de business case van Zonneplan onder druk. Omdat zij passief handelen en niet actief is het van belang om real-time marktdata te hebben. Die ontneemt Tennet ze nu.

Doordat er een vertraging in zit van 5 minuten is het lastiger te bepalen waar de balans-delta op dit moment staat (je weet immers alleen waar di 5 minuten geleden stond), waardoor zonneplan meer risico loopt en dus voorzichtiger moet gaan regelen, met als gevolg minder inkomsten.

Ze zijn echter zelf een van de partijen die geen gevolg hebben gegeven aan Tennet's oproep. Geen medelijden mee.
Als ik jou reactie dus lees dan laad en ontlaad Zonneplan dus volle bak. Nog steeds. Dan ga je mijn inziens wel als Zonneplan met je geloofwaardigheid spelen. Het doel was toch netstabilisatie? Door geen gehoor te geven aan Tennet laat je dus duidelijk zien dat het niet gaat om netstabiliteit maar winstmaximalisatie. Dan snap ik waarom Tennet dan dus hiermee komt. Ben benieuwd wat dit gaat brengen. Dat gefasserd laden en ontladen is niet iets van gister. Het is al eens voorbij gekomen in het topic.

[ Voor 4% gewijzigd door Devke op 17-11-2024 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Skyaero schreef op zondag 17 november 2024 @ 08:29:
[...]

Met de max van 68.000 per MWh die eind volgend jaar wordt ingevoerd kan ZP er bij een beslissing dus maximaal Euro 56,66 per foutieve beslissing naast zitten. Dat kan hard gaan, dus dan gaan ze vanzelf wel voorzichtiger regelen.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Devke schreef op zondag 17 november 2024 @ 09:10:
[...]

Als ik jou reactie dus lees dan laad en ontlaad Zonneplan dus volle bak. Nog steeds. Dan ga je mijn inziens wel als Zonneplan met je geloofwaardigheid spelen. Het doel was toch netstabilisatie? Door geen gehoor te geven aan Tennet laat je dus duidelijk zien dat het niet gaat om netstabiliteit maar winstmaximalisatie. Dan snap ik waarom Tennet dan dus hiermee komt. Ben benieuwd wat dit gaat brengen. Dat gefasserd laden en ontladen is niet iets van gister. Het is al eens voorbij gekomen in het topic.
Zonneplan heeft klanten een verdienmodel gepresenteerd en daar een terugverdientijd van de investering aan gekoppeld, weliswaar zonder keiharde garanties te geven, maar toch. Op basis daarvan hebben mensen het product aangeschaft. Ze zetten vol in op zoveel mogelijk extra Nexus'en verkopen en kunnen niet anders dan de business case relevant houden. Als hun verdienmodel wegvalt zullen ze veel boze mensen achter zich aankrijgen. Nu terugkrabbelen is geen optie, maar ik vermoed ook dat ze hun credits bij andere partijen in de markt inmiddels wel verspeeld/verspild hebben. Heb je het apparaat al sinds de eerste maand staan dan zal mogelijk de businesscase nog wel rondkomen, moet je hem nu nog aanschaffen dan betwijfel ik of het geschetste rendement en terugverdientijd nog gehaald kunnen worden.

Maar goed, in het ergste geval zet je hem in voor het opslaan van je eigen zonnestroom. Echter heb je dan ook andere opties voor 10-20 kWh met betere aansturing.

Zonneplan wordt op LinkedIn regelmatig flink bekritiseerd om hun handelen en waar ze er bij veel standaard consumenten berichten (bijv. Facebook) als de kippen bij zijn om uit te leggen hoe het zit, schitteren ze bij kritische geluiden van ambassadeurs en experts binnen de branche door afwezigheid.

Slim product, fijn om te zien dat bedrijven als Zonneplan pionieren en nieuwe dingen proberen, maar we hebben met zijn allen wel een flinke uitdaging en het zou fijn zijn als iedereen wel zijn best doet om die uitdaging gezamenlijk op te lossen, in plaats van die uitdaging voor marketingdoeleinden in te zetten met als doel zelf zoveel mogelijk producten te verkopen en ondertussen de situatie mogelijk zelfs te verslechteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Athome schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 15:55:
De overheid houdt de energiebelasting op electra nu laag en op gas hoog. Totdat het gasverbruik zo laag is geworden dat het te veel geld gaat kosten. Zie salderingsregeling.
Hier in Vlaanderen is dat net andersom.
Onlangs werd bepaald dat vanaf 2025 de netbelasting voor elektriciteit met 31% mag stijgen en voor gas met 2% mag dalen.
De BTW werd dan wel van 21 naar 6% teruggebracht (tot groot jolijt van consumenten die niet goed kunnen rekenen of dit nalaten) maar werd vervangen door een vaste accijns van 5 cent/kWh (waar ook BTW op werd geheven 8)7 ). Zo verzekert men zich bij lage energieprijzen (wat betreft de energiecomponent) van een vast (steeds hoger wordend) inkomen.

M.a.w. het is niet omdat de prijs van de energiecomponent stijgt (cfr. Epex) dat dit een garantie is dat de totaalprijs voor de eindconsument op termijn zal dalen. Integendeel zelfs. Energie in al zijn vormen is voor overheden en monopolisten steeds een makkelijk te verwerven inkomen geweest.

Dan heb je ook nog het marktgegeven van vraag- en aanbod. Hierdoor zal op termijn - bij steeds meer instappers - de onbalansmarkt nivelleren en de grootste winsten voor eindgebruikers gevoelig afvlakken.

Op termijn zal, mijn mening, de enige grote winst voor de eindconsument met een thuisaccu zitten in het opslaan en verbruiken van de eigen opgewekte energie (en het ontlopen van de heffingen daarop) en niet door via allerlei tijdelijke constructie meesurfen op dynamische prijzen en onbalansvergoedingen.

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 17-11-2024 10:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Devke schreef op zondag 17 november 2024 @ 09:10:
[...]

Race to the bottom. Als Zonneplan niet vol vermogen de onbalans meepikt doet iemand anders het weel. In dat opzicht een prisoners dilemma.

Je kunt er natuurlijk altijd voor kiezen om netjes met de markten mee te doen (bijv actieve onbalans), maar ja, dat is veel administratief werk en mogelijk minder lucratief. En dan kom je bij @Taro betoog: Zonneplan heeft klanten een onrealistische business case voorgehouden en gaat dus nu nat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie71
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 14-03 20:15
Fluit, net vorige week een 20 kWh batterij besteld, wordt morgen geïnstalleerd…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Ollie71 schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:08:
Fluit, net vorige week een 20 kWh batterij besteld, wordt morgen geïnstalleerd…
Hoe kan dat? ZP beweert iedere dag 40 - 50 batterijen te plaatsen. Daar hoort niet zo'n korte doorlooptijd bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

John245 schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:38:
[...]

Hoe kan dat? ZP beweert iedere dag 40 - 50 batterijen te plaatsen. Daar hoort niet zo'n korte doorlooptijd bij.
Het hangt ook van de regio af. Elk installatieteam werkt in een andere regio van Nederland. En dan kan het dus zo zijn dat je in de ene regio snel aan de beurt bent terwijl een andere regio langere wachttijden kent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie71
Geen idee, vorige week vrijdag de bestelling gedaan. Geen bijzonderheden bij de aanvraag. En daarna maandag 18 nov als gekregen. Vond het zelf ook erg snel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:59
John245 schreef op zondag 17 november 2024 @ 09:22:
[...]
Met de max van 68.000 per MWh die eind volgend jaar wordt ingevoerd kan ZP er bij een beslissing dus maximaal Euro 56,66 per foutieve beslissing naast zitten. Dat kan hard gaan, dus dan gaan ze vanzelf wel voorzichtiger regelen.
Grotere bedragen zijn juist aanlokkelijk om nog meer te gokken en bij missen de pijn te verzachten met ex-post handelen.

Tennet kan natuurlijk ook nog ingrijpen in de ex-post handel bij regeltoestand 2, dat passief meesturen voorzichtiger wordt.
Gem. 15 kwartieren per dag aan regeltoestand 2 en nog stijgend, is niet bepaald stabiel.
Taro schreef op zondag 17 november 2024 @ 09:38:
[...]
Heb je het apparaat al sinds de eerste maand staan dan zal mogelijk de businesscase nog wel rondkomen, moet je hem nu nog aanschaffen dan betwijfel ik of het geschetste rendement en terugverdientijd nog gehaald kunnen worden.
Ook andere factoren, zijn onderwerp van aanpassing. die het verdienmodel kunnen beinvloeden
-mogelijke beeindiging salderen 2027
-mogelijk andere netwerkkosten tariefstelsel kleinverbruikers met bijv transportkosten per kW tijdsafhankelijk tegen 2028.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ollie71
GaMbiNo schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:41:
[...]

Het hangt ook van de regio af. Elk installatieteam werkt in een andere regio van Nederland. En dan kan het dus zo zijn dat je in de ene regio snel aan de beurt bent terwijl een andere regio langere wachttijden kent.
Ik zit in regio Kennemerland- Noord Holland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroengroen
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 02-04 11:14
Kennelijk lukken de maatregelen om van regeltoestand 2 af te komen nog niet al te best.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qp7-NvbfuBWdGaDz9y-ToxRTWvI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AbvnrUWBvGvFiCIH3giOOo2R.jpg?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 24 ... 54 Laatste