Ik heb dit ook getest. Het leek alsof de batterij binnen hetzelfde uur steeds probeerde het verbruik te compenseren. Als ik 1 kWh gebruikte, leverde hij daarna weer 1 kWh terug, enzovoort. Uiteindelijk was er in de testperiode van vier uur meer stroom geleverd dan verbruikt met een kleine marge.jverh schreef op woensdag 6 november 2024 @ 20:36:
Vandaag tijdens de dure uurtjes voor het eerst de zelfconsumptie-modus uitgeprobeerd (én na jaren lurken ook voor het eerst gepost).
Man man man ik voel me net een ENRON medewerker hoe ik sta te genieten van onbalans op ons net. 
Ik moet echt een limiet op die apps zetten, haha
Ik moet echt een limiet op die apps zetten, haha
[ Voor 20% gewijzigd door ApexAlpha op 08-11-2024 10:29 ]
Domme vraag he maar als er zó veel vermogen extra nodig is zou je dan (met speciale apparatuur) kunnen zien dat de frequentie onder de 50Hz is gedaald? Of zou je dan zien dat het voltage daalt onder de 230? Of beide?
Of is dit verschil niet op het laagspanningsnet?
Wel een dipje geweest ja.ApexAlpha schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:51:
Domme vraag he maar als er zó veel vermogen extra nodig is zou je dan (met speciale apparatuur) kunnen zien dat de frequentie onder de 50Hz is gedaald? Of zou je dan zien dat het voltage daalt onder de 230? Of beide?
/f/image/xmFxtfvxnArlDctCmoS0AthO.png?f=fotoalbum_large)
Je zou zeggen dat ZP dit zou kunnen voorspellen dan, want ik denk dat éérst de Hz daalt en dan vermogen wordt opgeschakeld door TenneT, niet?
Deze PV bezitter is het niet met je eens, een whopping 0,2kWh opwek tot nu toe...hasseroderman schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:48:
Het wordt een mooie dag
Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°
Ja, dit is mijn HA dashboard. Nou ja, een gedeelte ervanApexAlpha schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 10:53:
[...]
Off-topic maar wat een mooie grafiek. Is dit jouw HA?
Mag ik wellicht de yaml van deze? Die van mij ziet eruit alsof die uit Windows 3.1 komt.hasseroderman schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:02:
[...]
Ja, dit is mijn HA dashboard. Nou ja, een gedeelte ervan
-4,97 euro... systeem stond plots op offline en gaf ook de foute batterij percentage weer?
Na de connectie te herstellen plots 3,11 euro.
mijn totaal is van 1017 euro ook gezakt naar 1013 na het herstellen van de connectie, maar wel 3,11 euro winst vandaag.
Om 00:00 stond de teller nog op 1018 euro.
:strip_exif()/f/image/H0uvWF7mOpciBRovZSMjM83K.png?f=user_large)
mijn totaal is van 1017 euro ook gezakt naar 1013 na het herstellen van de connectie, maar wel 3,11 euro winst vandaag.
:strip_exif()/f/image/H0uvWF7mOpciBRovZSMjM83K.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/Eeaop89J6H4YFrqeelPPLVMg.png?f=user_large)
[ Voor 132% gewijzigd door DustPhyte op 08-11-2024 11:26 ]
ApexAlpha schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:04:
[...]
Mag ik wellicht de yaml van deze? Die van mij ziet eruit alsof die uit Windows 3.1 komt.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
| type: custom:apexcharts-card graph_span: 1h apex_config: chart: height: 250px experimental: color_threshold: true show: last_updated: false stacked: true header: show: true show_states: true colorize_states: true title: Energieverbruik series: - entity: sensor.power_consumption name: Verbruik show: legend_value: false extremas: true type: column float_precision: 2 group_by: func: last duration: 1m - entity: sensor.power_production name: Leveren show: legend_value: false extremas: true invert: true type: column float_precision: 2 group_by: func: last duration: 1m color: dodgerblue |
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| type: custom:apexcharts-card graph_span: 1h all_series_config: stroke_width: 2 apex_config: chart: height: 400px experimental: color_threshold: true show: last_updated: false stacked: true header: show: true show_states: true colorize_states: true title: Onbalans prijs series: - entity: sensor.tennet_onbalans_prijs name: Onbalans prijs show: legend_value: false extremas: max name_in_header: false type: line float_precision: 0 group_by: func: raw duration: 1min |
Super thanks!!hasseroderman schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:18:
[...]
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 type: custom:apexcharts-card graph_span: 1h apex_config: chart: height: 250px experimental: color_threshold: true show: last_updated: false stacked: true header: show: true show_states: true colorize_states: true title: Energieverbruik series: - entity: sensor.power_consumption name: Verbruik show: legend_value: false extremas: true type: column float_precision: 2 group_by: func: last duration: 1m - entity: sensor.power_production name: Leveren show: legend_value: false extremas: true invert: true type: column float_precision: 2 group_by: func: last duration: 1m color: dodgerblue
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 type: custom:apexcharts-card graph_span: 1h all_series_config: stroke_width: 2 apex_config: chart: height: 400px experimental: color_threshold: true show: last_updated: false stacked: true header: show: true show_states: true colorize_states: true title: Onbalans prijs series: - entity: sensor.tennet_onbalans_prijs name: Onbalans prijs show: legend_value: false extremas: max name_in_header: false type: line float_precision: 0 group_by: func: raw duration: 1min
En ook nog €2500 onbalans erbij, hatseflats. Record incoming?
Ziet er uit als een ApexCharts. Doet je naam toch anders vermoedenApexAlpha schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:04:
[...]
Mag ik wellicht de yaml van deze? Die van mij ziet eruit alsof die uit Windows 3.1 komt.
Ik doe vandaag gelukkig wel weer een beetje mee.
Was de laatste dagen bedroievend.
Helaas was mijn batterij nog steeds niet helemaal vol toen het vuurwerk begon.
Ik heb het idee dat dit kwam doordat ik vanacht mijn auto opgeladen heb.
Hebben anderen daar ook last van?
Ik heb nog wel een trage 1 fase lader.
Er komt nog meer aan vandaag als we Tennet mogen geloven. Benieuwd wat er aan de hand is.
Bedoel je zo'n granny charger? Want die kunnen alsnog 16A van 1 fase trekken waardoor de impact op DLB nog groter is als met een fatsoenlijke 3 fase lader. Het grote voordeel van een 3 fase lader is eigenlijk dat die weliswaar over alle fases 16A trekt maar die is dan ook 3 keer zo snel klaar waardoor er weer ruimte is.Obelixxx schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:26:
Bij het laden thuis wellicht de amperage beperken in de auto zelf tijdens het opladen? Meten is weten.GaMbiNo schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:37:
[...]
Bedoel je zo'n granny charger? Want die kunnen alsnog 16A van 1 fase trekken waardoor de impact op DLB nog groter is als met een fatsoenlijke 3 fase lader. Het grote voordeel van een 3 fase lader is eigenlijk dat die weliswaar over alle fases 16A trekt maar die is dan ook 3 keer zo snel klaar waardoor er weer ruimte is.
Ik denk dat die trage lader alsnog 16A van de 25A trekt op één fase. Even ervan uitgaanda dat je 3x25A hebt thuis.Obelixxx schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:26:
En dan nog met wat andere zooi van je huis erbij kan die ene fase al voor 18A of 20A vol zitten, en dan moet de batterij uit.
De batterij kan niet op 2/3 fases gaan laden.
[ Voor 4% gewijzigd door ApexAlpha op 08-11-2024 11:43 ]
Nee het is een gewone wall charger, 16A maar dan op 1 fase. 3.7kW.GaMbiNo schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:37:
[...]
Bedoel je zo'n granny charger? Want die kunnen alsnog 16A van 1 fase trekken waardoor de impact op DLB nog groter is als met een fatsoenlijke 3 fase lader. Het grote voordeel van een 3 fase lader is eigenlijk dat die weliswaar over alle fases 16A trekt maar die is dan ook 3 keer zo snel klaar waardoor er weer ruimte is.
Als ik bijvoorbeeld vanacht bekijk in HA zie ik dat de auto geladen heeft, deze was vanochten nagenoeg vol, maar de batterij zie ik niet veel doen.
:strip_exif()/f/image/ALNMfvD99TUd6DzxGKEfupQY.jpg?f=fotoalbum_large)
Dan gebeurt min of meer wat @ApexAlpha beschrijft.Obelixxx schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:43:
[...]
Nee het is een gewone wall charger, 16A maar dan op 1 fase. 3.7kW.
Als ik bijvoorbeeld vanacht bekijk in HA zie ik dat de auto geladen heeft, deze was vanochten nagenoeg vol, maar de batterij zie ik niet veel doen.
[Afbeelding]
1 fase in je woning is continu dusdanig belast dat er geen ruimte meer is voor de batterij. Een 3 fase lader zou in jouw geval beter werken omdat de belasting dan veel korter duurt (mits je auto die laadsnelheden ook aan kan uiteraard).
Ik vermoed dat je batterij een groot deel van de nacht met zo'n 500 Watt aan het laden is geweest. Dat schiet niet op, maar zo ziet de DLB op de Nexus eruit.
[ Voor 11% gewijzigd door GaMbiNo op 08-11-2024 11:50 ]
Holy moly, had hem nog nooit boven de €1859 gezien.
Staat nu al ruime tijd op 2499. Daar moet toch een serieus tekort zijn bij tennet..
Staat nu al ruime tijd op 2499. Daar moet toch een serieus tekort zijn bij tennet..
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
Ja en echt al lang, zal een flinke storing zijn bij een centrale ergens?Robindd schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:52:
Mijn batterij helaas bijna leeg nu
Dan inderdaad misschien laad amperage terugschroeven naar 8, zodat de batterij ieg drie fasen kan laden. (wel trager dan normaal dan.GaMbiNo schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:48:
[...]
Dan gebeurt min of meer wat @ApexAlpha beschrijft.
1 fase in je woning is continu dusdanig belast dat er geen ruimte meer is voor de batterij. Een 3 fase lader zou in jouw geval beter werken omdat de belasting dan veel korter duurt (mits je auto die laadsnelheden ook aan kan uiteraard).
Ik vermoed dat je batterij een groot deel van de nacht met zo'n 500 Watt aan het laden is geweest. Dat schiet niet op, maar zo ziet de DLB op de Nexus eruit.
Ga ik eens proberen.
Dank jullie
Ik hoop dat Tennet de boel weer even op orde krijgt. We hebben weer even een uurtje nodig om weer wat bij te laden.
DunkelflauteRobindd schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:52:
En dan wil men dat we allemaal elektrisch rijden en van het gas af gaan...
[ Voor 7% gewijzigd door hoevenpe op 08-11-2024 12:13 ]
Maar dunkelflaute betekent dat er weinig zon en wind is, maar dat is gewoon te voorspellen dus waar komt de onbalans van?hoevenpe schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:06:
[...]
Dunkelflaute
En dan wil men dat we allemaal elektrisch gaan rijden en van het gas af gaan...
Of is er onverwachts weinig wind?
Volgens mij hangt dat ook van je auto af... Wij hebben een Wallbox Copper (3 fase) maar de hybride laadt gewoon met 1 fase. Heb de wallbox gewoon ingesteld op 8A, dat gaat snel genoeg. Als ik hem op 6A zet is hij nog steeds in 10 uur vol. Alleen in de zomer zet ik hem vol aan overdag. (Zonnepanelen)GaMbiNo schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:48:
[...]
Dan gebeurt min of meer wat @ApexAlpha beschrijft.
Water is pas echt lekker als het bij de brouwerij is geweest...
Wow, €32 is voor mij een record! En ik maar denken dat deze maand niks op zou leveren
32 EUR tot dusver. En zo is in 1 dag de magere opbrengst van de eerst week in november weer volledig gecompenseerd.
Ik weet niet precies waarom dat van de auto afhangt maar 6 of 8A van één fase trekken verkleint de kans op DLB inderdaad flink ten opzichte van de gebruiker waar ik op reageer die 16A over één fase laadt.Biet80 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:12:
[...]
Volgens mij hangt dat ook van je auto af... Wij hebben een Wallbox Copper (3 fase) maar de hybride laadt gewoon met 1 fase. Heb de wallbox gewoon ingesteld op 8A, dat gaat snel genoeg. Als ik hem op 6A zet is hij nog steeds in 10 uur vol. Alleen in de zomer zet ik hem vol aan overdag. (Zonnepanelen)
En als er vanwege zonnepanelen ook nog wordt teruggeleverd over de fase waar de lader opzit is alles nog een stukje ruimer idd. Dat geeft mooi wat extra ruimte.
Hier hetzelfde maar lijkt alsof 7% een ondergrens is? Dacht dat die gewoon naar 0% zou gaan. Op zich zonde zit nog wel 1 kWh in zo.
7% is de ondergrens. Is een beveiliging van de accu.
Ben benieuwd wanneer we een mail gaan krijgen van ZP waarin ze weer gaan vertellen hoe fantastisch hun powerplay algoritme deze topper van en dag had voorspeld 😉
Ben benieuwd wanneer we een mail gaan krijgen van ZP waarin ze weer gaan vertellen hoe fantastisch hun powerplay algoritme deze topper van en dag had voorspeld 😉
Gek genoeg zijn er een paar doorgeschoten naar 6%.Iceman77 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:45:
7% is de ondergrens. Is een beveiliging van de accu.
Maar 7% was de ondergrens dacht ik idd.
Hij is hier weer begonnen met opladen. De prijzen zijn nog steeds relatief hoog maar misschien wordt er wel weer zo'n enorme dip verwacht aan het einde van de middag.
[ Voor 16% gewijzigd door GaMbiNo op 08-11-2024 12:48 ]
Welnu, op dagen als deze moet de batterij opladen met ~500 €/MWh om meer te kunnen ontladen met 1860 €/MWh of 2500 €/MWh[b] Iceman77 in "Het Zonneplan Nexus Thuisbatterij topic - deel 2" Iceman77 wrote on Friday November 8, 2024 @ 12:45 [/ message]: [/ b] 7% is the lower limit. Is a protection of the battery. I'm curious when we will receive an email from ZP in which they will tell you how fantastic their powerplay algorithm had predicted this topper of a day 😉
Algoritme moet een beetje meer worden geoptimaliseerd
Ok, nu laadt hij weer op, goed gedaan PowerPlay!
[ Voor 65% gewijzigd door c1913 op 08-11-2024 12:52 ]
Hij laadt nu toch ook?
Ah je was ook al bij
Ah je was ook al bij
[ Voor 42% gewijzigd door SidewalkSuper op 08-11-2024 12:53 ]
G]
[ Voor 99% gewijzigd door Obelixxx op 08-11-2024 13:16 ]
Noodvermogen staat nog steeds aan, ik kan me voorstellen dat er hierover afspraken zijn. Lijkt me niet de bedoeling om op noodvermogen accu's op te laden.
Ik wilde het net gaan zeggen. Bijzondere gebeurtenis wel nu.Buns schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:54:
Noodvermogen staat nog steeds aan, ik kan me voorstellen dat er hierover afspraken zijn. Lijkt me niet de bedoeling om op noodvermogen accu's op te laden.
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
De onbalansprijs is nu normaal-ish. Tijd om de batterij weer op te laden, hier ook nog maar 7% capaciteit.
Hierdoor is mijn systeem op 25,98 gekomen na deze record ontlading. Wie kan dit verklaren?DustPhyte schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 11:14:
-4,97 euro... systeem stond plots op offline en gaf ook de foute batterij percentage weer?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ziet er bijzonder uit inderdaad. Maar aan de andere kant is het ook niet fijn als alle noodsystemen leeg zijn. Wat als er rond 16 uur weer zo'n enorm tekort is?Robindd schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:55:
[...]
Ik wilde het net gaan zeggen. Bijzondere gebeurtenis wel nu.
De situatie lijkt zich wat te stabiliseren aan de prijzen te zien en misschien wil je dan ook wel weer wat veiligheid inbouwen door hier en daar weer wat systemen bij te laden. Er wordt ook al niet meer zo heel veel opgeregeld.
Maargoed dit is speculeren.
[ Voor 6% gewijzigd door GaMbiNo op 08-11-2024 13:03 ]
Ja dat doen connectie issues met de opbrengst. Vaak doet je accu netjes mee maar krijg je geen rewards omdat je accu door een connectieprobleem niet op tijd gemeld heeft dat hij meedoet oid. Minimaal elke 5 minuten moet er connectie zijn anders kun je dit krijgen. Heb het helaas ook meegemaakt.DustPhyte schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:01:
[...]
Hierdoor is mijn systeem op 25,98 gekomen na deze record ontlading. Wie kan dit verklaren?
en inderdaad, weer opladen zodra de prijs lager is.. nice hoor
:strip_exif()/f/image/hQjihSq95l4Q1NqJWZxeHsf5.png?f=user_large)
Lekker hoor dit 
Alleen zit de nexus nu in DLB... mevrouw is de auto aan het laden nu
, live 12kWh verbruik, maar heb wel 3x35A
Achja, win = win
Alleen zit de nexus nu in DLB... mevrouw is de auto aan het laden nu

Achja, win = win
De nexus staat hier bijna 2 weken en ik ben het algoritme aan het volgen. Soms doet het algo onlogische dingen, maar zoals nu is het toch wel als verwacht:
:strip_exif()/f/image/KXljIuLJpZfYZj9uhoD1rVNC.png?f=user_large)
[ Voor 13% gewijzigd door hasseroderman op 08-11-2024 13:24 ]
Voor mij ook een PR vandaag. FIjn om te zien dat het algoritme nu goed werkt op de cruciale momenten.
:strip_exif()/f/image/cBjMduEqlh27qW9gIrTaT6NH.png?f=user_large)
Dit verbruik overzicht ziet er ok uit.roelg90 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:24:
Voor mij ook een PR vandaag. FIjn om te zien dat het algoritme nu goed werkt op de cruciale momenten.
[Afbeelding]
Ik heb het idee dat het bij niet helemaal juist weergegeven wordt.
Ik heb deze instelling. Weet iemand waar ik hier de fout in ga?
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/40JyMIH99LjpjHhfULsafH6B.jpg?f=user_large)
Er vanuitgaande dat je geen andere P1 meter hebt dan die van zonneplan, kies alleen de entiteit zonneplan_electricity_consumption_today bij Netverbruik en bij terugleveren alleen de entiteit zonneplan_electricity_returned_today. Het gaat er dus om wat er echt het net op gaat, levering van je omvormer of thuisbatterij gaat eerst via je thuis verbruik.Obelixxx schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:30:
[...]
Dit verbruik overzicht ziet er ok uit.
Ik heb het idee dat het bij niet helemaal juist weergegeven wordt.
Ik heb deze instelling. Weet iemand waar ik hier de fout in ga?
[Afbeelding]
[ Voor 7% gewijzigd door roelg90 op 08-11-2024 13:35 ]
En dan wordt ook de zonneopbrengst meegenomen?roelg90 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:34:
[...]
Er vanuitgaande dat je geen andere P1 meter hebt dan die van zonneplan, kies alleen de entiteit zonneplan_electricity_consumption_today bij Netverbruik en bij terugleveren alleen de entiteit zonneplan_electricity_returned_today. Het gaat er dus om wat er echt het net op gaat, levering van je omvormer of thuisbatterij gaat eerst via je thuis verbruik.
Ja zeker.Obelixxx schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:37:
[...]
En dan wordt ook de zonneopbrengst meegenomen?
Wat betekent die "Opbrengst vandaag" nou precies? Is dat wat je terug krijgt? Of is dat je het verschil tussen verbruik en opgeslagen energie?roelg90 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:24:
[Afbeelding]
Owner of DBIT Consultancy
Dat is alleen de thuisbatterij Powerplay vergoeding van vandaag, die je ook in de ZP app ziet.DennusB schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:42:
[...]
Wat betekent die "Opbrengst vandaag" nou precies? Is dat wat je terug krijgt? Of is dat je het verschil tussen verbruik en opgeslagen energie?
Ja, wat je dus verdient ? Dus in principe als je dat aftrekt van je verbruik is dat je opbrengst?roelg90 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:45:
[...]
Dat is alleen de thuisbatterij Powerplay vergoeding van vandaag, die je ook in de ZP app ziet.
Owner of DBIT Consultancy
Ja dat zou je inderdaad ook kunnen doen. Momenteel zijn het alleen de waardes die je hier ook ziet https://onbalansmarkt.com/nexus/liveDennusB schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:46:
[...]
Ja, wat je dus verdient ? Dus in principe als je dat aftrekt van je verbruik is dat je opbrengst?
Het is echt onzin om te beweren dat het algoritme op cruciale momenten goed werkt.roelg90 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 13:24:
[Afbeelding]
Dat ding laten ontladen bij tarieven hoger dan 500 is nooit een issue geweest.
Onhandige en ondoordachte laad en ontlaadacties bij minder onbalans is iets wat beter moet, dát is wat de AI moet kunnen.
Leegpompen bij tarieven boven de 1500 is doodsimpel en had met een simpel script gekund.
Kortom, dat er vandaag flink verdiend is wil niet zeggen dat de AI het opeens goed doet.
@Guidoweb55 Zeker met je eens dat AI veel beter zou moeten. Maar toch fijn dat op zo'n noodmoment wel goed ingegrepeen wordt, ook al was het vandaag simpel, de prijs van onbalans is pas achteraf bekend.
Alle batterijen zijn flink aan het opladen nu, met een paar goede pieken in de avond hebben we wellicht zomaar dat record van €40 op één dag verbroken.
Nog een vraag voor de kenners: mag de batterij zich ook opladen tegen normaal EPEX tarief? OF moet je altijd ont- en opladen tegen het onbalanstarief?
Nog een vraag voor de kenners: mag de batterij zich ook opladen tegen normaal EPEX tarief? OF moet je altijd ont- en opladen tegen het onbalanstarief?
[ Voor 33% gewijzigd door ApexAlpha op 08-11-2024 14:18 ]
Zodra je batterij een meetmoment heeft gemist en daarmee ook een "call" vanuit Zonneplan, dan wordt het verrekend met het EPEX tarief.ApexAlpha schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 14:15:
Alle batterijen zijn flink aan het opladen nu, met een paar goede pieken in de avond hebben we wellicht zomaar dat record van €40 op één dag verbroken.
https://www.anwb.nl/auto/...ase-of-3-fase-hoe-zit-hetGaMbiNo schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 12:18:
[...]
Ik weet niet precies waarom dat van de auto afhangt maar 6 of 8A van één fase trekken verkleint de kans op DLB inderdaad flink ten opzichte van de gebruiker waar ik op reageer die 16A over één fase laadt.
En als er vanwege zonnepanelen ook nog wordt teruggeleverd over de fase waar de lader opzit is alles nog een stukje ruimer idd. Dat geeft mooi wat extra ruimte.
Uit je stopcontact en laadpaal komt wisselstroom, de accu van een elektrische auto werkt op gelijkstroom. In een elektrische auto zit daarom een lader met omvormer, ook wel de onboard charger genoemd. Sommige auto’s zijn echter ongeschikt voor 3 fase laden. Je kunt die wel laden aan een paal met 3 fase aansluiting, maar dan laadt deze auto met maximaal een derde van het laadvermogen van de paal.
Water is pas echt lekker als het bij de brouwerij is geweest...
Ik weet best het verschil tussen 1 fase en 3 fase huisinstallaties hoor.
Maar zelfs als een auto alleen 1 fase laden ondersteunt is een 3 fase lader over het algemeen nog fijner v.w.b. load balancing. Dan trekt de laadpaal bijvoorbeeld 3,45 kW netjes verdeeld over de drie fasen. En dat betekent dan een belasting van grofweg 3x5A. En dat is dus minder een aanslag op je huisinstallatie dan 1 keer 15A over 1 fase trekken.
En als je dan dus ook een Nexus hebt staan kom je minder snel in de load balancing perikelen van de Nexus terecht.
@GaMbiNo ik heb thuis ook een drie fase lader en een auto die alleen op een fase kan laden. De auto haalt alle stroom van een fase zie ik uit de metingen. Volgens mij is dat ook het hele idee van een auto die op een fase laad
Je hebt gelijk. Ik heb zelf een 3 fase auto en ik ging ervan uit dat dat de aansluiting op een 1 fase auto hetzelfde zou zijn. Het is dezelfde stekker nietwaar?sven4474 schreef op vrijdag 8 november 2024 @ 20:01:
@GaMbiNo ik heb thuis ook een drie fase lader en een auto die alleen op een fase kan laden. De auto haalt alle stroom van een fase zie ik uit de metingen. Volgens mij is dat ook het hele idee van een auto die op een fase laad
Maar een beetje onderzoek leert me nu dat in de type 2 stekker een L1, L2 en L3 zit. Voor elke fase eentje dus. En bij een 1 fase auto zal de L2 en L3 wel ontbreken vermoed ik. Want dat is ook zo in mijn granny charger ontdekte ik net...
En daardoor heb je ws. toch een 3 fase laadpaal én auto nodig om de load over de fases te verdelen dus.
Ik ben weer wat wijzer geworden.

[ Voor 227% gewijzigd door GaMbiNo op 08-11-2024 20:35 ]
Met 68.000 EUR / MWh hebben we die Nexus binnen een jaar terugverdiend, op naar 1 december 2025!
Stokoud en heel vervuilend: 8 oude straalmotoren krijgen subsidies om stroomnet overeind te houden
https://www.vrt.be/vrtnws...moeten-stroomtekort-afwe/
Tja, je moet wat om het niet donker te laten worden.Spike 1957 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 08:34:
Stokoud en heel vervuilend: 8 oude straalmotoren krijgen subsidies om stroomnet overeind te houden
On topic:
Hoe bedrijfszeker is het Nexus accupark van Zonneplan om een paniek vermogen te kunnen aanbieden?
Die dan buiten de onbalansmarkt om contractueel is afgesproken.
Zeker gezien de aanstuur perikelen van het Powerplay platform.
Niet, lijkt me op dit moment. Ze zijns slechts deelnemer aan de passieve onbalansmarkt via een 3e partij. Ik weet niet of ZP de ambitie heeft om ooit zelf BSP of BRP te worden door al hun Nexi als VPP aan te bieden maar daarvoor moeten ze eerst ook bepaalde certificeringen halen lijkt me.Simpel360 schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 09:24:
[...]
Tja, je moet wat om het niet donker te laten worden.
On topic:
Hoe bedrijfszeker is het Nexus accupark van Zonneplan om een paniek vermogen te kunnen aanbieden?
Die dan buiten de onbalansmarkt om contractueel is afgesproken.
Zeker gezien de aanstuur perikelen van het Powerplay platform.
Opvallend overigens dat het algoritme er bij Frank Energie behoorlijk naast zat gisteren, wat me doet vermoeden dat ze juist niet dezelfde 3e partij gebruiken als Zonneplan wat ik tot nu toe wel altijd dacht.
Precies wat ik zocht. Heb in dit geval een Elfin EW11A gebruikt welke ik eerder aangeschaft had maar uiteindelijk niet gebruikt heb. Helaas is de afwijking in de waardes nog aanwezig maar we hebben realtime data.Dominic-070 schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 13:16:
Het is me gelukt om de omvormer in Home Assistant rechtstreeks uit te lezen via via een Waveshare RS485 adapter.
[Afbeelding]
Voornaamste reden om dit te doen:
- De gegevens uit ze Zonneplan integratie lopen altijd iets achter, als je deze op je HA energiedashboard instelt komen waardes in het verkeerde uur terecht.
- Als alternatief hiervoor had ik de waardes uit de batterij ( CryptoCake in "Zonneplan Nexus thuisbatterij" ) ingesteld, echter zijn deze niet helemaal correct, daar er nog verlies in de omvormer optreed, dus ook geen correcte waardes in het energiedashboard.
- Ik ben een Nederlander. Een Modbus adapter is goedkoper dan een (HomeWizard) 3-Fase meter
Mijn kennis van Modbus is zeer beperkt, alles is gebaseerd op het uitlezen van de Datalogging sticks. Heeft iemand verbeteringen t.a.v. de settings dan is dat welkom. Maar voor zover ik kan beoordelen werkt alles prima, Sensoren updaten om de paar seconden.
Edit:
Er zit een bug in de Solis Modus integratie. De waardes consumptie en productie kloppen niet. ik heb de fouten al gevonden in de integratie en een pull request gedaan om de aanpassingen te verwerken. Tot die tijd zie stap 7B als tijdelijke oplossing.
Hierbij de instructies.
Benodigdheden:
- UTP Kabels (en indien flexibele aders eventueel adereindhulsjes.
- Waveshare RS485 To RJ45 (POE) https://www.amazon.nl/Wav...4c&camp=247&creative=1211
of
Waveshare RS485 To RJ45 (Zonder POE vereist een losse voeding) https://www.amazon.nl/RS4...4c&camp=247&creative=1211
- Eventueel een din-rail
1. Sluit de waveshare aan (eventieel eerst rechtstreeks op PC). Verbind met de waveshare, deze heeft standaard een statisch IP 192.168.1.200.
2. Verander via de webinterface of via VirCom ( https://files.waveshare.com/upload/4/42/VirCom_en.rar )het ip adres of zet op DHCP.
De HA verbind via IP adres, dus wanneer je voor DHCP kiest, maak dan een reservering in je DHCP server.
3. Update de Waveshare firmware, volg deze instructies: https://github.com/aliena...dbus-cloud/discussions/17
4. Knip een UTP kabel door. Haal de kabel door de wartel van de omvormer. Verbind de blauw-witte ader met A en de blauwe met B van de Waveshare modbus adapter en de UTP kabel met de RS485 poort onder in de omvormer.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
5. Open VirCom ( https://files.waveshare.com/upload/4/42/VirCom_en.rar ) zoek de Waveshare bij devices, controleer of de firmware versie V1.486 is stel de volgende gegevens in:
Port: 502
Work Mode: TCP Server
Baud Rate: 9600
Data Bits: 8
Parity: 1
Flow Control: None
Transfer protocol: Modbus_TCP Protocol
Klik op Modify Settings
[Afbeelding]
6. Ga naar More Advanced Settings..
En stel de volgende gegevens in:
Modbus Gateway Type: Multi-host non-storage type
Enable RS485 Multi-Host: Aan
Enable Bus Conflict detection: Aan
Klik op Oke, en klik op Modify Settings
[Afbeelding]
7. Instaleer via HACS de Solis Modbus integratie https://github.com/Pho3niX90/solis_modbus
7B. Zolang de Solis Modbus integratie nog niet is bijgewerkt, zie request: https://github.com/Pho3niX90/solis_modbus/pull/75
In het bestand /custom_components/solis_modbus/sensor.py regels 318 t/m 343 vervangen door onderstaande:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 {"type": "SS", "name": "Solis Total Battery Charge Energy", "unique": "solis_modbus_inverter_total_battery_charge_energy", "register": ['33161', '33162'], "device_class": SensorDeviceClass.ENERGY, "multiplier": 0.01, "unit_of_measurement": UnitOfEnergy.KILO_WATT_HOUR, "state_class": SensorStateClass.TOTAL_INCREASING}, {"type": "SS", "name": "Solis Today Battery Charge Energy", "unique": "solis_modbus_inverter_today_battery_charge_energy", "register": ['33163'], "device_class": SensorDeviceClass.ENERGY, "multiplier": 0.01, "unit_of_measurement": UnitOfEnergy.KILO_WATT_HOUR, "state_class": SensorStateClass.TOTAL_INCREASING}, {"type": "SS", "name": "Solis Yesterday Battery Charge Energy", "unique": "solis_modbus_inverter_yesterday_battery_charge_energy", "register": ['33164'], "device_class": SensorDeviceClass.ENERGY, "multiplier": 0.01, "unit_of_measurement": UnitOfEnergy.KILO_WATT_HOUR, "state_class": SensorStateClass.TOTAL_INCREASING}, {"type": "SS", "name": "Solis Total Battery Discharge Energy", "unique": "solis_modbus_inverter_total_battery_discharge_energy", "register": ['33165', '33166'], "device_class": SensorDeviceClass.ENERGY, "multiplier": 0.01, "unit_of_measurement": UnitOfEnergy.KILO_WATT_HOUR, "state_class": SensorStateClass.TOTAL_INCREASING}, {"type": "SS", "name": "Solis Today Battery Discharge Energy", "unique": "solis_modbus_inverter_today_battery_discharge_energy", "register": ['33167'], "device_class": SensorDeviceClass.ENERGY, "multiplier": 0.01, "unit_of_measurement": UnitOfEnergy.KILO_WATT_HOUR, "state_class": SensorStateClass.TOTAL_INCREASING}, {"type": "SS", "name": "Solis Yesterday Battery Discharge Energy", "unique": "solis_modbus_inverter_yesterday_battery_discharge_energy", "register": ['33168'], "device_class": SensorDeviceClass.ENERGY, "multiplier": 0.01, "unit_of_measurement": UnitOfEnergy.KILO_WATT_HOUR, "state_class": SensorStateClass.TOTAL_INCREASING},
8. Ga naar integraties, integratie toevoegen, Zoek naar Solis Modbus. Geef het IP adres van de Waveshare in.
[Afbeelding]
Netjes!M.Koers schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 13:42:
[...]
Precies wat ik zocht. Heb in dit geval een Elfin EW11A gebruikt welke ik eerder aangeschaft had maar uiteindelijk niet gebruikt heb. Helaas is de afwijking in de waardes nog aanwezig maar we hebben realtime data.
Hoe heb je die Elfin aangesloten en geïnstalleerd? Ik gebruik zelf ook een Elfin EW11A voor mijn Zonneplan One en die installatie was vrij eenvoudig dus ik heb wel interesse.
Heb je hem met een aangepaste UTP kabel aangesloten?
Heb je nog iets speciaals moeten installeren op die Elfin? En welke settings gebruik je verder op de Elfin?
Heb je wat meer info?
[ Voor 4% gewijzigd door GaMbiNo op 09-11-2024 15:08 ]
De settings zijn gelijk aan die @Dominic-070 beschreef. TCP Server, baudrate die dingen.GaMbiNo schreef op zaterdag 9 november 2024 @ 15:07:
[...]
Netjes!![]()
Hoe heb je die Elfin aangesloten en geïnstalleerd? Ik gebruik zelf ook een Elfin EW11A voor mijn Zonneplan One en die installatie was vrij eenvoudig dus ik heb wel interesse.
Heb je hem met een aangepaste UTP kabel aangesloten?
Heb je nog iets speciaals moeten installeren op die Elfin? En welke settings gebruik je verder op de Elfin?
Heb je wat meer info?
Het ding zelf gekoppeld aan mijn dedicated 2.4Ghz Wifi voor IOT spullen. Gewoon om gezeur te voorkomen.
Plug & play. De waardes in de config moet ik nog aanpassen.
Voor de koppeling vanaf de omvormer naar de EW11 heb ik een bestaande UTP kabel afgeknipt om die blauwe aders vervolgens te voorzien van wat ferrels voordat ik ze in de stekke rheb geschroeft.
Voor de stroom een USB kabekl doorgeknipt voor de 5v. Ook hier wat ferrels op.
Daarna in HACS de integration inladen, IP invullen en met 10 seconden zie je alles.
Elke 10-30 Seconden een update is stukken beter dan elke 10 tot 20 minuten.
Kan iemand mij het volgende uitleggen? Ik snap het niet meer.
Mijn thuisbatterij van zonneplan heeft vandaag 12,5 kWh ontladen (delivery today) en 0 kWh geladen (production today). Je zou dan zeggen dat ontladen geld oplevert, maar ik sta 99 cent in de min. Dat snap ik dus niet. Dat zou betekenen dat de powerplay vergoeding bij ontladen lager is dan de epex prijs die ik moet betalen????
Nog een 2e vraag.
Als je de waveshare zou installeren zoals in dit forum wordt beschreven. Kun je dan als je stopt met powerplay de batterij zelf aansturen? En dus via de epex markt geld verdienen met laden en ontladen?
Mijn thuisbatterij van zonneplan heeft vandaag 12,5 kWh ontladen (delivery today) en 0 kWh geladen (production today). Je zou dan zeggen dat ontladen geld oplevert, maar ik sta 99 cent in de min. Dat snap ik dus niet. Dat zou betekenen dat de powerplay vergoeding bij ontladen lager is dan de epex prijs die ik moet betalen????
Nog een 2e vraag.
Als je de waveshare zou installeren zoals in dit forum wordt beschreven. Kun je dan als je stopt met powerplay de batterij zelf aansturen? En dus via de epex markt geld verdienen met laden en ontladen?
Delivery betekent opladen en production ontladen. Hij heeft dus opgeladen tegen positieve onbalans tarieven en dat kost dus geld. Dit zie je de laatste weken eigenlijk dagelijks in de hoop het later te ontladen tegen hogere tarieven.Micronikje schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:32:
Kan iemand mij het volgende uitleggen? Ik snap het niet meer.
Zie ook de Zonneplan app:
:strip_exif()/f/image/Xnzm5nEFU6aiPGMQtVNAPrty.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door marvin3241 op 10-11-2024 10:44 ]
@marvin3241
Dat betekent dus dat kiki weer een fout antwoord heeft gegeven aan mij. De chatbot is dus niet te vertrouwen, zelfs niet met simpele vragen.
Dat betekent dus dat kiki weer een fout antwoord heeft gegeven aan mij. De chatbot is dus niet te vertrouwen, zelfs niet met simpele vragen.
Zegt dit iets over de AI kwaliteiten bij ZP?Micronikje schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:52:
@marvin3241
Kiki moet je ook niet vertrouwen met gecompliceerde vragen. Hun chatbot is meer bedoeld voor de niet-tweaker clientèle. Simpele vraag & antwoord bot om de helpdesk te ontzien van doelloze vragen.Micronikje schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:52:
@marvin3241
Als je een beter antwoord wilt kan je ze beter mailen: service@zonneplan.nl
Doelloze vragen? Je stelt een vraag toch altijd met een doel informatie te vergaren? Wellicht bedoel je dit anders.CryptoCake schreef op zondag 10 november 2024 @ 12:35:
[...]
Kiki moet je ook niet vertrouwen met gecompliceerde vragen. Hun chatbot is meer bedoeld voor de niet-tweaker clientèle. Simpele vraag & antwoord bot om de helpdesk te ontzien van doelloze vragen.
Als je een beter antwoord wilt kan je ze beter mailen: service@zonneplan.nl
Je hebt gelijk, dat was misschien wat ongelukkig geformuleerdDevke schreef op zondag 10 november 2024 @ 13:58:
[...]
Doelloze vragen? Je stelt een vraag toch altijd met een doel informatie te vergaren? Wellicht bedoel je dit anders.
Vooral dat in de hoop het later te kunnen ontladen wordt wel erg vaak op gestuurd. Ik zou denken dat AI iets meer is dan hopen op betere tijden.... De laatste 2 dagen twee keer negatief powerplay vergoeding, omdat AI hoopt geld te verdienen.....marvin3241 schreef op zondag 10 november 2024 @ 10:42:
[...]
Delivery betekent opladen en production ontladen. Hij heeft dus opgeladen tegen positieve onbalans tarieven en dat kost dus geld. Dit zie je de laatste weken eigenlijk dagelijks in de hoop het later te ontladen tegen hogere tarieven.
Zie ook de Zonneplan app:
[Afbeelding]
Tot nu toe echt niet onverdeeld positief. en zeker niet als ze de berekening vaag houden, zoals de kosten voor alle stroom die je gebruikt om te laden en te ontladen.
Dat lijkt wel zo consequent precies omgekeerd over meerdere dagen dat ik niet denk dat je accu zó eigenwijs zal zijnjumper schreef op zondag 10 november 2024 @ 21:55:
staat mijn ingaande en uitgaande sensor voor de live resultaten verkeerd ingesteld?
Of heb ik een eigenwijze batterij die precies omgekeerde doet dan de rest?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb idd iets andere benamingen in de api en sensors. Vooral jouw laatste regel geeft me de info die ik dus nodig heb en omgekeerd is bij mij (Groen is bij mij levering, rood je neemt stroom af van het net)
Zal de sensors omzetten
Zal de sensors omzetten
Ik heb zojuist de btw ontvangen van de belastingdienst, 19 feb geinstalleerd.
Pfffff bij mij in juni geïnstalleerd, dat betekent een jaar extra btw-afdracht.11leon schreef op maandag 11 november 2024 @ 11:31:
Ik heb zojuist de btw ontvangen van de belastingdienst, 19 feb geinstalleerd.
Hallo allemaal,
Een nieuwe NEXUS gebruiker hier. ik ben benieuwd wat me dit gaat brengen op de langere termijn. Ik heb thuis naast nexus ook zonnepanelen, warmtepomp en een laadpaal (allen niet van ZP), dus was wel benieuwd hoe eea zou werken. Lijkt erop dat de load balancer van de batterij de actiefste is, die schakelt het snelste terug. Zelfs de auto heeft er geen last van.
Ik heb een paar vragen, waar ik in het forum nog niet het antwoord op kan vinden:
1. Ik heb aan mijn installatie 2 ZP dongels hangen. vermoedt 1 voor de batterij en 1 voor de omvormer. Een blijft een blauw lampje knipperen. Alles lijkt gewoon te werken en ik heb ook netjes powerplay opbrengst.
2. aan mijn slimme meter hangt ook een Zp dongel. Klopt het dat de data van de batterij wat achterlopen met de werkelijkheid? Soms heeft de app op tab batterij aan dat ie stilstaat en de dongel in de meterkast geeft wel aan dat ie aan het ontladen is / laden is. Lijkt dat de meterkast ok werkt. Ik heb daar nog een plugwise smile hangen, die doet hetzelfde
3. Hoe moet ik nu de rekening / opbrengst van de batterij lezen?
* Powerplay is volgens mij de vergoeding krijg op het moment dat de batterij laadt/ontlaadt bij onbalans. Is dat inclusief de electriciteit die ik moet verkopen of exclusief? En hoe zit het dan met laadverlezen? Ik vraag dat omdat de dongel die aan mijn meterkast hangt niet alleen het huis ziet, maar ook de batterij activiteit.. Maw de slimme meter ziet die ook (logisch). Ik neem aan dat ik een rekening krijg op basis van de meterstanden uitgelezen. En daar los van de powerplay. Of wordt er ergens een correctie op de electriciteit van de batterij gedaan?
Sorry voor de vragen, uitgebreid lopen zoeken, maar kon het niet duidelijk vinden.
Vast dank voor de hulp
Een nieuwe NEXUS gebruiker hier. ik ben benieuwd wat me dit gaat brengen op de langere termijn. Ik heb thuis naast nexus ook zonnepanelen, warmtepomp en een laadpaal (allen niet van ZP), dus was wel benieuwd hoe eea zou werken. Lijkt erop dat de load balancer van de batterij de actiefste is, die schakelt het snelste terug. Zelfs de auto heeft er geen last van.
Ik heb een paar vragen, waar ik in het forum nog niet het antwoord op kan vinden:
1. Ik heb aan mijn installatie 2 ZP dongels hangen. vermoedt 1 voor de batterij en 1 voor de omvormer. Een blijft een blauw lampje knipperen. Alles lijkt gewoon te werken en ik heb ook netjes powerplay opbrengst.
2. aan mijn slimme meter hangt ook een Zp dongel. Klopt het dat de data van de batterij wat achterlopen met de werkelijkheid? Soms heeft de app op tab batterij aan dat ie stilstaat en de dongel in de meterkast geeft wel aan dat ie aan het ontladen is / laden is. Lijkt dat de meterkast ok werkt. Ik heb daar nog een plugwise smile hangen, die doet hetzelfde
* Powerplay is volgens mij de vergoeding krijg op het moment dat de batterij laadt/ontlaadt bij onbalans. Is dat inclusief de electriciteit die ik moet verkopen of exclusief? En hoe zit het dan met laadverlezen? Ik vraag dat omdat de dongel die aan mijn meterkast hangt niet alleen het huis ziet, maar ook de batterij activiteit.. Maw de slimme meter ziet die ook (logisch). Ik neem aan dat ik een rekening krijg op basis van de meterstanden uitgelezen. En daar los van de powerplay. Of wordt er ergens een correctie op de electriciteit van de batterij gedaan?
Sorry voor de vragen, uitgebreid lopen zoeken, maar kon het niet duidelijk vinden.
Vast dank voor de hulp
...
[ Voor 85% gewijzigd door PradoPrius op 11-11-2024 22:29 . Reden: Wordt als denigrerend opgevat, niet de bedoeling. ]
Bovenin staat een zoekfunctie, zoek eens op 'dongel' en 'factuur' dan komt er genoeg naar voren.rentes schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:41:
Hallo allemaal,
Vast dank voor de hulp

Hoe kom je daarbij?PradoPrius schreef op maandag 11 november 2024 @ 12:17:
[...]
Pfffff bij mij in juni geïnstalleerd, dat betekent een jaar extra btw-afdracht.
Dat is toch ook het doel van PICASSO. PICASSO moet de kosten omlaag brengen.c1913 schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:02:
I see a clear indication that PICASSO is destroying good imbalance prices. When it is active, nothing negative appears or above 200, when it is not active, prices are as in the past. [Afbeelding]
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Begrijp ik als leek dat door PICASSO het Nexus verdienmodel minder goed werkt?John245 schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:07:
Dat is toch ook het doel van PICASSO. PICASSO moet de kosten omlaag brengen.
Inderdaadhoevenpe schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:11:
[...]
Begrijp ik als leek dat door PICASSO het Nexus verdienmodel minder goed werkt?
Dat is te zien aan de PowerPlay van de laatste dagen
Daar was de discussie over wat de impact was, ik denk dat deze week het laat zien.
Als het actief is, bijna geen goede onbalansprijzen en dagen met zeer kleine opbrengst of zelfs negatief, als het om wat voor reden dan ook uit gaat, goede onbalansprijzen, ook negatief, en opbrengsten zoals in het verleden.
Neem aan dat de bedoeling is dat het 24/7 actief zal zijn?c1913 schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:20:
Als het actief is, bijna geen goede onbalansprijzen en dagen met zeer kleine opbrengst of zelfs negatief, als het om wat voor reden dan ook uit gaat, goede onbalansprijzen, ook negatief, en opbrengsten zoals in het verleden.
Dan is toch het hele verdienmodel in één klap weggevaagd...
Was Picasso niet ook al aan op die super goede dag 2-3 dagen terug? Tot zover is mijn conclusie vooral dat het weer heel voorspelbaar is geweest afgelopen maand(source: mezelf die wekelijks de windy voorspelling helemaal bekijkt)c1913 schreef op maandag 11 november 2024 @ 16:20:
[...]
Inderdaad
Dat is te zien aan de PowerPlay van de laatste dagen
Daar was de discussie over wat de impact was, ik denk dat deze week het laat zien.