Toevallig hadden wij dat van de week ook een keer ik heb tinnitus dus hoor het niet snel maar deze hoorde ik welSchaapjes schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 15:01:
Heeft overigens iemand ook laat van het feit dat kinderen en enorm hinderlijke piep horen? Ik als 50+ser heb er geen last van, maar de kinderen vinden het zeer hinderlijk. Zonneplan zegt dat het niet van de omvormer komt, maar dat is duidelijk wel zo
Is er al iemand die de btw terug heeft gekregen op de nexus? Ik kreeg laatst een btw nummer binnen maar ben benieuwd hoe lang het nog kan duren😁
Vanochtend een mail van Zonneplan dat ze een nieuwe dongel opsturen.
Ik had zelf niks gemeld dit keer dus denk dat ZP (eindelijk) een nieuwe generatie dongels heeft en gewoon proactief ze allemaal gaat upgraden.
Ben benieuwd.
Ik had zelf niks gemeld dit keer dus denk dat ZP (eindelijk) een nieuwe generatie dongels heeft en gewoon proactief ze allemaal gaat upgraden.
Ben benieuwd.
https://de-centrale.nl/pa...lde-vragen-thuisbatterij/PatrickSterrr schreef op zondag 3 november 2024 @ 19:18:
Is er al iemand die de btw terug heeft gekregen op de nexus? Ik kreeg laatst een btw nummer binnen maar ben benieuwd hoe lang het nog kan duren😁
Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023
Vaak zijn dat soort hoge prijzen een voorbode van goede onbalans verdiensten. Ik zou dus lekker van de modus afblijven. 😉GaMbiNo schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:18:
Stevige energieprijzen morgenavond.
[Afbeelding]
Je zou hem bijna op zelfconsumptie zetten morgen.
Batterij zit nu op 100%, dus nu even de stekker eruit voordat onze slimme zelflerende AI de batterij daarvoor al heeft leeggetrokken 😁GaMbiNo schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:18:
[Afbeelding]
72ct is aanzienlijk ja. Denk dat ik morgen maar lasagne ga maken 's middags al. :-)
Overigens ben ik wel beetje teleurgesteld dat het per sé of onbalans of thuisconsumptie is.
Je zou zeggen dat je met een slim algoritme ook 10kWh van de batterijcapaciteit en 5kW van de omvormercapaciteit zou kunnen reserveren voor onbalans en de andere helft voor zelfconsumptie.
Denk dat ik dan in totaal ook een stuk meer rendement zou halen want ik heb zelden gezien dat één onbalansaansturing meer dan 10kWh gebruikt.
Bovendien verkopen ze letterlijk ook een 10kWh variant van de batterij...
Overigens ben ik wel beetje teleurgesteld dat het per sé of onbalans of thuisconsumptie is.
Je zou zeggen dat je met een slim algoritme ook 10kWh van de batterijcapaciteit en 5kW van de omvormercapaciteit zou kunnen reserveren voor onbalans en de andere helft voor zelfconsumptie.
Denk dat ik dan in totaal ook een stuk meer rendement zou halen want ik heb zelden gezien dat één onbalansaansturing meer dan 10kWh gebruikt.
[ Voor 87% gewijzigd door ApexAlpha op 04-11-2024 13:34 ]
Kan je ook figuurlijk 10kwh batterijen kopen?ApexAlpha schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:30:
72ct is aanzienlijk ja. Denk dat ik morgen maar lasagne ga maken 's middags al. :-)
Zeker DM me even voor de betaallinkGuidoweb55 schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:51:
[...]
Kan je ook figuurlijk 10kwh batterijen kopen?
Maar ik bedoelde meer dat het duidelijk geen vereiste is dat je minimaal 20kWh hebt om mee te mogen doen met onbalanshandel.
[ Voor 23% gewijzigd door ApexAlpha op 04-11-2024 13:54 ]
Ik vind het nog steeds bijzonder om te zien hoe groot de verschillen zijn tussen ons allemaal.
Als je op onbalansmarkt kijkt zie je dat er veel mensen zijn die alle signalen van Powerplay hebben ontvangen, maar de hoeveelheid geladen en ontladen kWh (en uiteraard de verdiensten) flink van elkaar verschillen.
Kan me niet voorstellen dat dit allemaal door DLB kan komen...
Als je op onbalansmarkt kijkt zie je dat er veel mensen zijn die alle signalen van Powerplay hebben ontvangen, maar de hoeveelheid geladen en ontladen kWh (en uiteraard de verdiensten) flink van elkaar verschillen.
Sterker nog mijn DLB heeft nog nooit aangestaan.CryptoCake schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:13:
Ik vind het nog steeds bijzonder om te zien hoe groot de verschillen zijn tussen ons allemaal.
Ik sta vandaag zelfs op 3 EUR in de min. Gaat iets niet goed denk ikCryptoCake schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:13:
Morgenavond is er blijkbaar stroomvraag vanuit DE en BE die wij gaan leveren. Ik zie kansen op een mooie periode noodvermogen.
Hoe kan je zien dat DLB heeft aangestaan, gewoon op de app van ZP?ApexAlpha schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:17:
[...]
Sterker nog mijn DLB heeft nog nooit aangestaan.
Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.
Volgens mij niet maar in Home Assistant heet die " Thuisbatterij Dynamic load balancing overload active "Ahum..... schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:23:
[...]
Hoe kan je zien dat DLB heeft aangestaan, gewoon op de app van ZP?
Bij mijn blijven het aantal ontvangen metingen flink achter t.o.v. de rest.CryptoCake schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:13:
Zit meestal ergen vooraan in de 30%. Zijn er meer die dat hebben, wat zou dat zijn?
Verder zijn geladen/ontladen kWh's en opbrengsten prima en vergelijkbaar.
All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh
En hoe weet je dan zeker dat de Nexus ook daadwerkelijk gaat ontladen op dat dure tijdstip?GaMbiNo schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:18:
[Afbeelding]
Stop die dongel van je omvormer eens rechtstreeks in je omvormer ipv via die splitter.thido schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:31:
[...]
Bij mijn blijven het aantal ontvangen metingen flink achter t.o.v. de rest.
Zit meestal ergen vooraan in de 30%. Zijn er meer die dat hebben, wat zou dat zijn?
Die wordt niet meer gebruikt. Alle keren dat mijn batterij in DLB schoot, meestal als mijn EV aan het laden was, werd die waarde nooit aangepast. Hecht dus niet teveel waarde aan deze info. Als je wil weten of DLB bij jou aangestaan heeft moet je zelf een sensor maken. Ik heb daarvoor ook zelf wat gemaakt.ApexAlpha schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:25:
[...]
Volgens mij niet maar in Home Assistant heet die " Thuisbatterij Dynamic load balancing overload active "
Ja niet. Je weet alleen dat je geen kosten maakt als je op die uren staat te koken/wassen enz. Omdat de Nexus dan dus alles moet compenseren.Devlinx schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:32:
[...]
En hoe weet je dan zeker dat de Nexus ook daadwerkelijk gaat ontladen op dat dure tijdstip?
Maar ik laat het toch maar op onbalans staan. Hopelijk levert dat nog meer op.
Dat doet ie dus niet. Test het maar eens uit. Ik heb het een keer uitgetest maar er kwam helemaal niets uit de Nexus.GaMbiNo schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:55:
[...]
Ja niet. Je weet alleen dat je geen kosten maakt als je op die uren staat te koken/wassen enz. Omdat de Nexus dan dus alles moet compenseren.
Ik heb vrijdag een nieuwe gekregen (wel op aanvraag) en was degene met een USB aansluting voor voeding (had de voorganger ook). Deze draait sinds vrijdagavond feilloos, dus we beginnen we langzaam wat hoop en vertrouwen te krijgenApexAlpha schreef op maandag 4 november 2024 @ 10:37:
Vanochtend een mail van Zonneplan dat ze een nieuwe dongel opsturen.
Ben benieuwd.
Wat voor een voeding hebben we het dan over? Een stopcontact? Want die heb ik niet in de buurt van de batterij...Venzent schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:33:
[...]
Ik heb vrijdag een nieuwe gekregen (wel op aanvraag) en was degene met een USB aansluting voor voeding (had de voorganger ook). Deze draait sinds vrijdagavond feilloos, dus we beginnen we langzaam wat hoop en vertrouwen te krijgen
Even een feitje. Nexus aangeschaft in mei. Vandaag maar eens contact gehad met de Centrale omtrent de BTW-teruggave. Blijkt dat er door ZP niets aangevraagd te zijn. Nu via de Centrale geregeld en ZP om een reactie gevraagd. Dus tip … check of er überhaupt wel door ZP de aanvraag is gedaan.
Een USB lader, met een USB kabel (micro) naar de dongleApexAlpha schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:47:
[...]
Wat voor een voeding hebben we het dan over? Een stopcontact? Want die heb ik niet in de buurt van de batterij...
Gebruik je wel dezelfde automation in HA? Met 30% lijkt het wel of je maar 1 keer per 15 minuten doorgeeft ipv elke 5 minuten.thido schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:31:
[...]
Bij mijn blijven het aantal ontvangen metingen flink achter t.o.v. de rest.
Zoiets moet het haast wel zijn inderdaad.MrTom schreef op maandag 4 november 2024 @ 18:32:
[...]
Gebruik je wel dezelfde automation in HA? Met 30% lijkt het wel of je maar 1 keer per 15 minuten doorgeeft ipv elke 5 minuten.
Zal straks eens kijken.
All electric! 8500Wp / LG l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh
Maar ook nooit communicatie gehad van de centrale? 29 Februari geinstalleerd, 14 maart een mail van de centrale waarin het volgende stond.MacPhil schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:52:
Even een feitje. Nexus aangeschaft in mei. Vandaag maar eens contact gehad met de Centrale omtrent de BTW-teruggave. Blijkt dat er door ZP niets aangevraagd te zijn. Nu via de Centrale geregeld en ZP om een reactie gevraagd. Dus tip … check of er überhaupt wel door ZP de aanvraag is gedaan.
Dus het lijkt goed te gaan maar het duurt inderdaad wat aan de lange kant, misschien morgen ook maar eens gaan bellen...Hartelijk bedankt voor de documenten die wij via Zonneplan hebben ontvangen om de BTW op de aanschaf van uw thuisbatterij terug te vragen. De documenten zijn gecontroleerd en compleet.
Water is pas echt lekker als het bij de brouwerij is geweest...
Je krijgt je aanvraag toch via de centrale?MacPhil schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:52:
Hello everyone, I am sorry for using English language, I can speak and read Dutch, but a writing is a bit difficult.
We have bought ZP thuisbatterij 20kW and it is online now for 3 months. At the moment we have earned back 500 euro Bruto. At the moment it looks promising and the whole installation looks also nice. They did a good job.
After the three months I have noticed some things that I would like to share;
1. loading and discharging, last month load was 1019 and discharge 989kWh with total lost 121 kWh with average price 0.24ct x121 is 29 euro. My month electricity bill increased almost 100 %.
2. Battery has earned for us 130.52 euro for October, that would be 0.065 euro per 1 kwh. It made a 50 battery life cycles. The warranty for battery is 6000 cycles, after 6000 hours it is no clear how long the battery will last. So for me 6000 is total value and extra above it is just a luck. I have invested 9000 euro total for me 1 cycle cost 1.5 euro 50cycles per month x1,5 euro would be 75 euro. 75+29 = 104. It means my Neto profit is 26.52 euro. Looks like the coming months in the winter will be negative,
3. 1 and 2 post for shows that the battery is not running sufficient us should be. I have noticed that from the last month the power play just randomly changing and discharging the battery. I thought it is a smart AL and it will analyze the system and do his best to load and discharge with minimum us possible the usage of kwh. For me this constant active life of the system is not healthy, Like example today, 17.00 highest price in the market started discharging, made 0 profit, after a short time started loading battery with my cost I have loose of day ahead market money and at the same time powerplay profit went down by 0.36ct. At the end of his crazy activity power play profit is 1.20 euro with around 3 kwh battery loss that would make a profit of total negative for today and for 4 days it is official 0 earn Neto.
4. Does the amount advertised on the website is Neto or Bruto at the moment I think it is Bruto, the total earned amount excluding kwh losses and increased electricity bill due to higher average price on ahead market.
5. I am not saying that I am not happy, for me it is like a toy, I happy to have it at my home and very interest about the future of this unit. I am my self an marine engineer and this kind of things is a bit a hobby for me too. this is a reason why I bought it and why I like it. But for now I am missing and efficiency of this unit my expectation was much more higher. I though it will automatically will change from ahead market to unbalance market and if he is unbalance market AL will check if it is a profitable to load the battery on the highest hour price and so on. For me the all loading and discharging at the moment from november is just chaotisch with trying something todo. and not clear why need to 2000kWh per month to make a profit. If I am not mistaken ZP asking 2 ct for taking and giving back energy fee. if it is also for battery I have just answered my self why,2000kwh x2ct =40 euro.
6. i wrote some critic above, it is my opinion without insulting no one there. I hope some of you have a different experience and would like to add something.
We have bought ZP thuisbatterij 20kW and it is online now for 3 months. At the moment we have earned back 500 euro Bruto. At the moment it looks promising and the whole installation looks also nice. They did a good job.
1. loading and discharging, last month load was 1019 and discharge 989kWh with total lost 121 kWh with average price 0.24ct x121 is 29 euro. My month electricity bill increased almost 100 %.
2. Battery has earned for us 130.52 euro for October, that would be 0.065 euro per 1 kwh. It made a 50 battery life cycles. The warranty for battery is 6000 cycles, after 6000 hours it is no clear how long the battery will last. So for me 6000 is total value and extra above it is just a luck. I have invested 9000 euro total for me 1 cycle cost 1.5 euro 50cycles per month x1,5 euro would be 75 euro. 75+29 = 104. It means my Neto profit is 26.52 euro. Looks like the coming months in the winter will be negative,
3. 1 and 2 post for shows that the battery is not running sufficient us should be. I have noticed that from the last month the power play just randomly changing and discharging the battery. I thought it is a smart AL and it will analyze the system and do his best to load and discharge with minimum us possible the usage of kwh. For me this constant active life of the system is not healthy, Like example today, 17.00 highest price in the market started discharging, made 0 profit, after a short time started loading battery with my cost I have loose of day ahead market money and at the same time powerplay profit went down by 0.36ct. At the end of his crazy activity power play profit is 1.20 euro with around 3 kwh battery loss that would make a profit of total negative for today and for 4 days it is official 0 earn Neto.
4. Does the amount advertised on the website is Neto or Bruto at the moment I think it is Bruto, the total earned amount excluding kwh losses and increased electricity bill due to higher average price on ahead market.
5. I am not saying that I am not happy, for me it is like a toy, I happy to have it at my home and very interest about the future of this unit. I am my self an marine engineer and this kind of things is a bit a hobby for me too. this is a reason why I bought it and why I like it. But for now I am missing and efficiency of this unit my expectation was much more higher. I though it will automatically will change from ahead market to unbalance market and if he is unbalance market AL will check if it is a profitable to load the battery on the highest hour price and so on. For me the all loading and discharging at the moment from november is just chaotisch with trying something todo. and not clear why need to 2000kWh per month to make a profit. If I am not mistaken ZP asking 2 ct for taking and giving back energy fee. if it is also for battery I have just answered my self why,2000kwh x2ct =40 euro.
6. i wrote some critic above, it is my opinion without insulting no one there. I hope some of you have a different experience and would like to add something.
Happy met Google translateMindaugas schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:28:
Hello everyone, I am sorry for using English language, I can speak and read Dutch, but a writing is a bit difficult.
Hallo allemaal, het spijt me dat ik de Engelse taal gebruik, ik kan Nederlands spreken en lezen, maar schrijven is een beetje moeilijk.
We hebben ZP thuisbatterij 20kW gekocht en het is nu 3 maanden online. Op dit moment hebben we 500 euro bruto terugverdiend. Op dit moment ziet het er veelbelovend uit en de hele installatie ziet er ook mooi uit. Ze hebben het goed gedaan.
Na de drie maanden heb ik een aantal dingen opgemerkt die ik zou willen delen;
1. laden en lossen, vorige maand was laden 1019 en lossen 989kWh met totaal verloren 121 kWh met gemiddelde prijs 0,24ct x121 is 29 euro. Mijn maandelijkse elektriciteitsrekening steeg met bijna 100%.
2. Batterij heeft voor ons 130,52 euro verdiend voor oktober, dat zou 0,065 euro per 1 kwh zijn. Het maakte een levensduur van de batterij van 50. De garantie voor de batterij is 6000 cycli, na 6000 uur is het niet duidelijk hoe lang de batterij meegaat. Dus voor mij is 6000 de totale waarde en extra daarboven is het gewoon een geluk. Ik heb 9000 euro in totaal voor mij geïnvesteerd 1 cyclus kost 1,5 euro 50 cycli per maand x 1,5 euro zou 75 euro zijn. 75+29 = 104. Het betekent dat mijn Neto-winst 26,52 euro is. Het lijkt erop dat de komende maanden in de winter negatief zullen zijn,
3. 1 en 2 post voor laat zien dat de batterij niet voldoende werkt, zouden we moeten zijn. Ik heb gemerkt dat het power play vanaf de afgelopen maand gewoon willekeurig verandert en de batterij ontlaadt. Ik dacht dat het een slimme AL is en het zal het systeem analyseren en zijn best doen om te laden en te lossen met zo min mogelijk het gebruik van kwh. Voor mij is dit constante actieve leven van het systeem niet gezond, zoals het voorbeeld van vandaag, 17.00 hoogste prijs op de markt begon te lossen, maakte 0 winst, na een korte tijd begon de batterij te laden met mijn kosten heb ik van de dag voor de dag marktgeld en tegelijkertijd ging de winst van powerplay met 0,36ct. Aan het einde van zijn gekke activiteit is de winst van power play 1,20 euro met ongeveer 3 kwh batterijverlies dat een winst van totaal negatief zou maken voor vandaag en voor 4 dagen is het officieel 0 earn Neto.
4. Is het bedrag dat op de website wordt geadverteerd Neto of Bruto op dit moment denk ik dat het Bruto is, het totale verdiende bedrag exclusief kwh verliezen en verhoogde elektriciteitsrekening als gevolg van een hogere gemiddelde prijs op de komende markt.
5. Ik zeg niet dat ik niet gelukkig ben, voor mij is het als een speeltje, ik ben blij dat ik het bij mij thuis heb en ben erg geïnteresseerd in de toekomst van deze eenheid. Ik ben zelf een scheepsingenieur en dit soort dingen is ook een beetje een hobby voor mij. dit is een reden waarom ik het heb gekocht en waarom ik het leuk vind. Maar voor nu mis ik en de efficiëntie van deze eenheid was mijn verwachting veel hoger. Ik dacht dat het automatisch zal veranderen van de voorste markt naar de onevenwichtige markt en als hij onevenwichtige markt is, zal AL controleren of het winstgevend is om de batterij op te laden tegen de hoogste uurprijs en ga zo maar door. Voor mij is al het laden en lossen op dit moment vanaf november gewoon chaotisch met proberen iets te doen. en het is niet duidelijk waarom je 2000 kWh per maand nodig hebt om winst te maken. Als ik me niet vergis vraagt ZP 2 ct voor het nemen en teruggeven van energiekosten. als het ook voor batterij is, heb ik mezelf net geantwoord waarom, 2000kwh x2ct = 40 euro.
6. ik schreef hierboven een criticus, het is mijn mening zonder iemand daar te beledigen. Ik hoop dat sommigen van jullie een andere ervaring hebben en iets willen toevoegen.
Ad 2 het is niet zo negatief. Ze garanderen 6000 cycli en dan heb je een SOH van 80%. Je kan de batterij blijven gebruiken tot een SOH van 60%.Mindaugas schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:28:
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Exact hetzelfde plaatje is al eerder vandaag gepost door @GaMbiNomarvin3241 schreef op maandag 4 november 2024 @ 23:04:
Misschien toch maar op zelfconsumptie zetten?
[Afbeelding]
Met een onbalans opbrengst van een euro per dag wordt het haast interessant.

En daaronder de reacties waarom dat misschien niet verstandig is.
Wat in ieder geval wel verstandig is om af en toe wat mee te lezen van de dag, kleine moeite en voor je medetweaker een groot plezier om niet alles dubbel te zien.
Powerplay gebruiken geen EPEX prijs, daarom staat er "powerplay terugboeking stroomverbruik" factuur, dit is een tegenboeking voor de som van alle laad en ontlaadacties.Mindaugas schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:28:
€ 130,52 met 50 cycles is € 2,61 per cycle ==> €15.662,40 na 6000 cycles.Battery has earned for us 130.52 euro for October, that would be 0.065 euro per 1 kwh. It made a 50 battery life cycles. The warranty for battery is 6000 cycles, after 6000 hours it is no clear how long the battery will last. So for me 6000 is total value and extra above it is just a luck. I have invested 9000 euro total for me 1 cycle cost 1.5 euro 50cycles per month x1,5 euro would be 75 euro. 75+29 = 104. It means my Neto profit is 26.52 euro. Looks like the coming months in the winter will be negative,
Oktober 31 dagen met 50 cycles is 1,61 cycles per dag ==> 6000 cycles is 3.719 dagen (Meer dan 10 jaar)
Garantie is 6000 cycli of 7 jaar. 7 jaar wordt eerder bereikt.
7 jaar is 2555 dagen
Oktober is (€130,52/31) €4,21 per dag.
Alle externe factoren/veranderingen daargelaten verdien je dus theoretisch €10.757,- onder garantie. Als alles goed gaat verdien je je geld terug, als het nog beter gaat verdien je ook nog wat.

"the advertised amount" is geen garantie, verre van! Het is een prognose/verwachting. Het is wel Netto, er gaat niets meer vanaf.4. Does the amount advertised on the website is Neto or Bruto at the moment I think it is Bruto, the total earned amount excluding kwh losses and increased electricity bill due to higher average price on ahead market.
@marvin3241 @GaMbiNoNightHawk4 schreef op maandag 4 november 2024 @ 23:09:
[...]
Exact hetzelfde plaatje is al eerder vandaag gepost door @GaMbiNo![]()
En daaronder de reacties waarom dat misschien niet verstandig is.
Wat in ieder geval wel verstandig is om af en toe wat mee te lezen van de dag, kleine moeite en voor je medetweaker een groot plezier om niet alles dubbel te zien.
Ik zou ze eigenlijk beide willen aanmoedigen om het wel te doen, beetje testen kan geen kwaad. En als er wel onbalans is ga je niet direct honderden euros aan omzet mislopen.
Daarom had ik ook misschien gebruiktBiet80 schreef op maandag 4 november 2024 @ 23:22:
[...]
@marvin3241 @GaMbiNo
Ik zou ze eigenlijk beide willen aanmoedigen om het wel te doen, beetje testen kan geen kwaad. En als er wel onbalans is ga je niet direct honderden euros aan omzet mislopen.
Aan de andere kant hoeveel gebruik je nou precies in dat tijdstip?
Ik laad onze EV sowieso niet op (tenzij noodzakelijk) op die tijdstippen en over het algemeen is de rest niet zo extreem heftig in verbruik als het laden van een EV.
Ik had de deur naar de bijkeuken opengezet, omdat daar de accu staat en die gaf warmte af. Bij alledrie de kinderen gebeurde precies hetzelfde: mag deur dicht, ik word gek van die piep. Dus wel degelijk hinderlijkbokkow schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 21:21:
Ik ben erg gevoelig voor hoge tonen. Er is zeker een hoge toon sterk hoorbaar wanneer de batterij actief is. Ik heb er een bureau naast staan en kan het prima negeren. Zou er niet in de buurt van willen slapen maar verder kan ik me niet voorstellen dat het echt hinderlijk is voor mensen die dit kunnen horen.
Biet80 schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:13:
[...]
Maar ook nooit communicatie gehad van de centrale? 29 Februari geinstalleerd, 14 maart een mail van de centrale waarin het volgende stond.
[...]
Dus het lijkt goed te gaan maar het duurt inderdaad wat aan de lange kant, misschien morgen ook maar eens gaan bellen...
:strip_exif()/f/image/daZ5T6Dwql7ZTpgvpe76uVVt.png?f=user_large)
Maart
:strip_exif()/f/image/kWStnMmQBylQqBb6zUslGQNb.png?f=user_large)
Oktober
Ik heb net even gebeld en gevraagd waarom er geen updates meer zijn sinds Maart. Natuurlijk zat de laatste mail in de SPAM-bak

Maar goed de verwachting is dat het half december op rekening staat.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0tVOsUC0wnvt8I8YzbYuP5F6.jpg?f=user_large)
Zonnige morgen allen!
Eind september is de Nexus 20kWh bij ons geïnstalleerd. Vandaag heb ik de eerste volledige maandfactuur over oktober ontvangen. Wat mij opvalt is dat de factuur compleet onduidelijk is; het laden en ontladen van de accu wordt als verbruik en terugleveren gefactureerd. Ook de teruglevering van de PV productie wordt onder terugleveren geboekt. Feitelijk is alles op 1 grote hoop gegooid; waardoor je nu niet meer kan zien hoeveel stroom je huishouden verbruikt en wat de activiteiten van de accu en PV zijn. Ik had eerder al contact met Zonneplan (een echte medewerker en niet a.i.) , hij zei dat om je huishoudverbruik te kunnen bekijken, je dit op de maandfactuur kan doen…. Wat nu dus niet kan omdat alles op een grote hoop gegooid is.
Zonneplan geeft aan dat e.e.a. administratief verrekend wordt: maar wat wordt er bedoelt met verrekenen? Als ik de factuur mag geloven wordt gewoon het gehele laad/ontlaadproces op een hoop gegooid inclusief het huishoudverbruik, en kan je niets van een verrekening zien?
Eind september is de Nexus 20kWh bij ons geïnstalleerd. Vandaag heb ik de eerste volledige maandfactuur over oktober ontvangen. Wat mij opvalt is dat de factuur compleet onduidelijk is; het laden en ontladen van de accu wordt als verbruik en terugleveren gefactureerd. Ook de teruglevering van de PV productie wordt onder terugleveren geboekt. Feitelijk is alles op 1 grote hoop gegooid; waardoor je nu niet meer kan zien hoeveel stroom je huishouden verbruikt en wat de activiteiten van de accu en PV zijn. Ik had eerder al contact met Zonneplan (een echte medewerker en niet a.i.) , hij zei dat om je huishoudverbruik te kunnen bekijken, je dit op de maandfactuur kan doen…. Wat nu dus niet kan omdat alles op een grote hoop gegooid is.
Zonneplan geeft aan dat e.e.a. administratief verrekend wordt: maar wat wordt er bedoelt met verrekenen? Als ik de factuur mag geloven wordt gewoon het gehele laad/ontlaadproces op een hoop gegooid inclusief het huishoudverbruik, en kan je niets van een verrekening zien?
Hallo, ben sinds 23-11 aangesloten bij ZP en ook een 20kWh batterij aangesloten. Voorheen vast contract Essent gebruiker. Heb ook PV op het dak en middels HA al jaren duidelijk beeld van stroomverbruik. Ben benieuwd naar mijn eerste rekening als ik de hier wat verontruste berichten lees.
Heb in HA wat helpers gemaakt en in Excel wat berekeningen om te zien hoe mijn eigen verbruik vs ZP batterij eruit ziet. Kan iemand mijn gedrachten bevestigen of ontkrachten?
Onderstaande afbeelding is van een volledige dag op 4-11. Als deze berekening/beredenering klopt dan zou de maandrapportage/factuur ook zo moeten kloppen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7Hei7hQLeqqrjY2t2adoYhMV.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/aEQI9YGICMeGylMCScmSWHGh.jpg?f=fotoalbum_large)
versus de app van zonneplan
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zhjzY0b1w28fqpMxZSmDpkmL.jpg?f=user_large)
wat extra info
Heb in HA wat helpers gemaakt en in Excel wat berekeningen om te zien hoe mijn eigen verbruik vs ZP batterij eruit ziet. Kan iemand mijn gedrachten bevestigen of ontkrachten?
Onderstaande afbeelding is van een volledige dag op 4-11. Als deze berekening/beredenering klopt dan zou de maandrapportage/factuur ook zo moeten kloppen.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7Hei7hQLeqqrjY2t2adoYhMV.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/aEQI9YGICMeGylMCScmSWHGh.jpg?f=fotoalbum_large)
versus de app van zonneplan
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/zhjzY0b1w28fqpMxZSmDpkmL.jpg?f=user_large)
wat extra info
:strip_exif()/f/image/cHo5bg2jXnomJnJJ5XSzgmNL.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door jumper op 05-11-2024 11:38 . Reden: extra HA info ]
Nou ik word gek het is gewoon weer dezelfde dongel, zonder externe voeding of zo, haha.
Ik ga ze maar eens bellen dan zo waarom deze is opgestuurd.
Ik ga ze maar eens bellen dan zo waarom deze is opgestuurd.
Goedemiddag, Ik heb een vraag aan de gebruikers van Zonneplan accu. Ik sta op het punt om akkoord te geven op de thuis accu van 20Kwh, maar met de kennis die jullie nu hebben zou je het mij adviseren of juist afraden?
Als je dat aan ons moet vragen lijkt het mij dat je nog niet overtuigd genoeg bent.Gilbert-1980 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:32:
Goedemiddag, Ik heb een vraag aan de gebruikers van Zonneplan accu. Ik sta op het punt om akkoord te geven op de thuis accu van 20Kwh, maar met de kennis die jullie nu hebben zou je het mij adviseren of juist afraden?
Toch een hele bak geld die je uit gaat geven, lees je wat meer in voor je eigen zekerheid ne gemoedsrust.
Het eerste deel wordt ook al veel besproken over het welles nietes verhaal en 'terugverdienmodel', in deel 2 vindt je dan weer veel terug over de veranderingen op de markt en alle onzekerheid.
Mooi stukje hardware met haken en ogen in mijn optiek.
Morgen 82 cent piek zelfs!marvin3241 schreef op maandag 4 november 2024 @ 23:04:
Misschien toch maar op zelfconsumptie zetten?
[Afbeelding]
Met een onbalans opbrengst van een euro per dag wordt het haast interessant.
Hier begint een van de dongles nu toch ook voor het eerst verbindingskuren te vertonen sinds april. Hem nu maar rechtstreeks in de Solis gestoken in plaats van de splitter, begrijp dat de BMS dongle toch niet veel doet.
We kunnen ondertussen wel spreken van een #donglegate bij de Nexus
We kunnen ondertussen wel spreken van een #donglegate bij de Nexus
Toch een gemiste kans dat er nu €12 in de batterij zit opgeslagen maar dat die niks doet ermee. Had de 15kWh aan PV van vandaag graag voor deze prijs verkocht.
Hoop dat die uitbreiding van algoritmen niet heel lang op zich laat wachten want als ik zo de onbalans zie van de afgelopen 2 weken had je er meer uitgehaald met laden / ontladen.
Achteraf makkelijk bekeken uiteraard maar een 50/50 modus lijkt mij wel gunstig.
Hoop dat die uitbreiding van algoritmen niet heel lang op zich laat wachten want als ik zo de onbalans zie van de afgelopen 2 weken had je er meer uitgehaald met laden / ontladen.
Achteraf makkelijk bekeken uiteraard maar een 50/50 modus lijkt mij wel gunstig.
[ Voor 8% gewijzigd door ApexAlpha op 05-11-2024 17:37 ]
Weet iemand wat er aan de hand is met de prijzen? De lage prijzen van bijna 30c vind ik eigenlijk ook nog te hoog!
elbizarre schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 17:40:
[...]
Weet iemand wat er aan de hand is met de prijzen? De lage prijzen van bijna 30c vind ik eigenlijk ook nog te hoog!
:strip_exif()/f/image/OxJfUrMBc1R2fS2yRFfWp0sh.jpg?f=fotoalbum_large)
Wacht maar op de winter. Er zijn behoorlijk wat fossiele centrales gesloten.elbizarre schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 17:40:
[...]
Daarnaast plaatst ZP dagelijks 50 Nexussen die voor een hoger energieverbruik zorgen.
[ Voor 21% gewijzigd door John245 op 05-11-2024 17:58 ]
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Ik heb de Nexus rond 17u in zelfconsumptie gezet. Mijn verbruik is in rust vrij constant 4,7kW. (Kantoorpand met servers) De Nexus is aan het ontladen geslagen, en ontlaadt met 3,7 kW. Dat betekent dat ik nog altijd circa 1kW van het net af trek.
Weet iemand waarom de accu niet sneller ontlaadt?
Ervan uitgaande dat de accu later vanavond weer gaat laden (30ct) is dit een opbrengst van:
3,7 * (72-30) + 3,7 * (67-30) + 3,7 * (54-30) = 3,81 euro
Stel dat omvormingsverlies 20% is (?) is dat 2,22 kwh tegen 30ct is 0,66 euro.
Netto dat dus een rendement van circa 3 euro. Straks even vergelijken met de resultaten op onbalansmarkt.com
Ervan uitgaande dat de accu later vanavond weer gaat laden (30ct) is dit een opbrengst van:
Netto dat dus een rendement van circa 3 euro. Straks even vergelijken met de resultaten op onbalansmarkt.com
[ Voor 6% gewijzigd door hjtuinenburg op 05-11-2024 17:58 ]
Nouja ‘zelfs 500/MWh’ is wat vreemd in de Tweet het is nu 590 hier.
Chiqo moet €1,57 betalen. Dus dat doe je goed.hjtuinenburg schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 17:56:
Ik heb de Nexus rond 17u in zelfconsumptie gezet. Mijn verbruik is in rust vrij constant 4,7kW. (Kantoorpand met servers) De Nexus is aan het ontladen geslagen, en ontlaadt met 3,7 kW. Dat betekent dat ik nog altijd circa 1kW van het net af trek.
Ik heb de Nexus van 20 kW een paar weken geleden laten installeren en tot nu toe is het erg teleurstellend. Ik wou dat er een handmatige regelmodus op de Nexus zat, want dit algoritme lijkt slecht te presteren. Een paar dagen geleden laadde hij veel tijdens het 49ct piekuur en verloren we veel geld, en vandaag laadde hij weer meer dan hij ontlaadde tijdens het 72ct piekuur, wat ons 3 euro extra kostte op de energierekening van die dag in de app.
Het enige wat we echt hoeven te doen is opladen tijdens de laagste kosten gedurende de dag en ontladen tijdens het piekuur, dan zou het 10 keer zoveel geld hebben opgeleverd. Ik begrijp niet waarom dat zo moeilijk is. Opladen tegen vreselijke prijzen die ons hele euro's kosten om 15 cent onbalans te verdienen heeft geen zin.
Het enige wat we echt hoeven te doen is opladen tijdens de laagste kosten gedurende de dag en ontladen tijdens het piekuur, dan zou het 10 keer zoveel geld hebben opgeleverd. Ik begrijp niet waarom dat zo moeilijk is. Opladen tegen vreselijke prijzen die ons hele euro's kosten om 15 cent onbalans te verdienen heeft geen zin.
Je Nexus doet niks met de EPEX prijzen, dat is een andere markt dan de onbalansmarkt. Lees de startpost nog even goed door.Private10 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:18:
Ik heb de Nexus van 20 kW een paar weken geleden laten installeren en tot nu toe is het erg teleurstellend. Ik wou dat er een handmatige regelmodus op de Nexus zat, want dit algoritme lijkt slecht te presteren. Een paar dagen geleden laadde hij veel tijdens het 49ct piekuur en verloren we veel geld, en vandaag laadde hij weer meer dan hij ontlaadde tijdens het 72ct piekuur, wat ons 3 euro extra kostte op de energierekening van die dag in de app.
Ik heb de post gelezen, maar ik ben een beetje in de war, want dat is niet wat de Zonneplan-app laat zien. Betekent dit dan dat de dagelijkse kosten voor energieverbruik die in de app worden weergegeven helemaal verkeerd zijn? Want dat telt alles wat de Nexus doet, minuut voor minuut tegen EPEX-prijzen.kazuka schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:25:
[...]
Je Nexus doet niks met de EPEX prijzen, dat is een andere markt dan de onbalansmarkt. Lees de startpost nog even goed door.
Klopt. Alle laad en ontlaad acties zijn niet tegen EPEX prijzen maar onbalans prijzen. Wat je in de app ziet is niet accuraat en wordt tegengeboekt op je factuur.Private10 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:35:
[...]
Ik heb de post gelezen, maar ik ben een beetje in de war, want dat is niet wat de Zonneplan-app laat zien. Betekent dit dan dat de dagelijkse kosten voor energieverbruik die in de app worden weergegeven helemaal verkeerd zijn? Want dat telt alles wat de Nexus doet, minuut voor minuut tegen EPEX-prijzen.
Ik begrijp het, sorry voor de verwarring.kazuka schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:37:
[...]
Klopt. Alle laad en ontlaad acties zijn niet tegen EPEX prijzen maar onbalans prijzen. Wat je in de app ziet is niet accuraat en wordt tegengeboekt op je factuur.
Maar het hoeft toch niet zo te zijn? Mijn kleine ecoflow accu lijkt terug te kunnen laden tegen EPEX prijzen, ik heb hem vorig jaar de hele winter voor dit doel gebruikt. En als ik kijk naar de verdiensten van powerplay, zou gewoon kopen tegen de laagste EPEX-prijs en terugverkopen tegen de hoogste nog steeds 10 keer zoveel verdienen in de laatste paar weken op zijn minst.
Je stapt net in in een periode met erg weinig onbalans. Er kunnen dagen tussen zitten die tussen de 20 en 30 EUR opleveren, dat soort bedragen haal je niet met EPEX. Ik heb in 7 maanden 1200 EUR aan onbalans opbrengst.Private10 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:44:
[...]
Ik begrijp het, sorry voor de verwarring.
Maar het hoeft toch niet zo te zijn? Mijn kleine ecoflow accu lijkt terug te kunnen laden tegen EPEX prijzen, ik heb hem vorig jaar de hele winter voor dit doel gebruikt. En als ik kijk naar de verdiensten van powerplay, zou gewoon kopen tegen de laagste EPEX-prijs en terugverkopen tegen de hoogste nog steeds 10 keer zoveel verdienen in de laatste paar weken op zijn minst.
Wacht. Dus wij moeten 2x zoveel betalen omdat het aan Duitsland verkocht wordt?
Ja, dat heet marktwerking.elbizarre schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:18:
[...]
Waarom sta je daar van te kijken? We wonen in... Nederland.elbizarre schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:18:
[...]
Er is niet zo iets als "aan Duitsland verkopen", het is één Europees gesynchroniseerd stroomnet.elbizarre schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 19:18:
[...]
De enige limiterende factor is de hoeveelheid interconnects.
De rest van het jaar levert Duitse zon en wind aan ons als we het nodig hebben, Noorse waterkracht via de kabel onder zee naar ons via Groningen, Franse kernenergie via kabels naar ons land etc...
Het is allemaal één grid en ik geloof dat het streven binnen de hele EU is om in 2030 (?) 30% van je totale capaciteit aan interconnects te hebben met je buren zodat we continue zoveel mogelijk groene stroom kunnen uitwisselen en echt één net krijgen.
Mijn evaluatie achteraf:hjtuinenburg schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 17:56:
Ik heb in dit forum opgezocht wat de geschatte verliezen van de omvormer en accu zijn, dit blijkt 10% te zijn. Rendement zou derhalve 3,81 - 0,33 is 3,48 euro zijn ongeveer.
Op zich een aardig rendement, maar als ik op onbalans markt kijk zie ik dat anderen die ook een dergelijk rendement halen met de onbalans van vanavond. Dat is dus lood om oud ijzer.
Mijn accu ontlaadde dus met maximaal 3,7kW, geen idee of dat het maximum is voor de zelfconsumptie mode. Ik heb nog wat apparatuur op kantoor uitgeschakeld zodat mijn verbruik rond de 3kW kwam te liggen. Toen werd mijn netto consumptie dus wel circa 0.
Rond 20.00 zag ik de noodzaak van ontladen niet meer zo, en wilde de omvormer weer terug in Powerplay modus zetten,. Dat ging niet omdat de periode van 4 uur nog niet voorbij was. Melding: "Wijziglimiet bereikt (4 uur)" De accu bleef dus in zelfconsumptiemode staan en ontladen. Voor zover ik weet is er in zelfconsumptiemode geen mogelijkheid om zelf te kiezen tussen laden, pauze en ontladen. Ook niet met de HomeAssistant integratie. Enige manier is wellicht de stekker uit het stopcontact trekken, of wellicht met een knop op de omvormer zelf (Omvormer hangt ergens achterin het magazijn, ben er niet naartoe gelopen).
Bizar hè. Terwijl ik 25kwh zon heb weggebracht.John245 schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 18:00:
[...]
Chiqo moet €1,57 betalen. Dus dat doe je goed.
Zou toch efficiënter moeten kunnen.
Ik heb vandaag overigens al de hele dag continue disconnects op de Nexus. Jullie ook of zit het specifiek bij mij.
Heb je een analyse om dat te onderbouwen?martijn3 schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:26:
[...]
Vaak zijn dat soort hoge prijzen een voorbode van goede onbalans verdiensten. Ik zou dus lekker van de modus afblijven. 😉
Ik heb hem gisteravond op zelfconsumptie gezet. Accu van circa 30% naar 7% gedurende nacht. Dat zal deels een gevolg zijn van de warmtepomp, maar hij heeft ook staan ontladen naar het net volgens mij. Ik moet nog even wat nette statistisch gaan opzetten om dit goed in beeld te krijgen.
Vooralsnog staat ik nu bovenaan de lijst met 0 euro, maar de vraag is of ik verder op de dag de deksel op de neus krijg 🤡. Ik ga hem nu switchen naar powerplay.
Edit: voor de geinteresseerden: vandaag: 3,4 kWh afname, 2,2 kWh teruglevering. Totale kosten 0,56 euro.
Vooralsnog staat ik nu bovenaan de lijst met 0 euro, maar de vraag is of ik verder op de dag de deksel op de neus krijg 🤡. Ik ga hem nu switchen naar powerplay.
Edit: voor de geinteresseerden: vandaag: 3,4 kWh afname, 2,2 kWh teruglevering. Totale kosten 0,56 euro.
[ Voor 10% gewijzigd door EvtK op 06-11-2024 08:49 ]
Zelfconsumptie mode is een functie zonder functie. Toen het werd geïntroduceerd heb ik het direct uitgeprobeerd.
Zodra je het aanzet gaat hij ontladen, ongeacht de vraag in huis, tot hij helemaal leeg is. And that's it.
Je kan niets instellen, je kan hem niet triggeren om te laden, je kan het ontladen ook niet stoppen...
Dit is de enige informatie die wij hebben over zelfconsumptie:
bron: https://www.zonneplan.nl/...umptie-mogelijk-met-nexus
Zodra je het aanzet gaat hij ontladen, ongeacht de vraag in huis, tot hij helemaal leeg is. And that's it.
Je kan niets instellen, je kan hem niet triggeren om te laden, je kan het ontladen ook niet stoppen...
Dit is de enige informatie die wij hebben over zelfconsumptie:
bron: https://www.zonneplan.nl/...umptie-mogelijk-met-nexus
let wel op als je zelfconsumptie voor langere tijd wilt gebruiken:Hoe werkt de zelfconsumptie modus?
De laadmodus optimaliseert je energiegebruik door continu de energiestromen binnen het huis te monitoren. Het doel is om minder stroom terug te leveren aan het net en minder stroom van het net af te nemen.
Teruglevering: Als er zonnestroom wordt gedetecteerd, zorgt de zelfconsumptie modus ervoor dat de batterij wordt opgeladen. Hierdoor vloeit de opgewekte zonnestroom direct je batterij in.
Huisverbruik: Als er huisverbruik wordt gedetecteerd, zal de batterij ontladen. Dit zorgt ervoor dat je huis zo min mogelijk stroom van het net afneemt, en in plaats daarvan de opgeslagen zonnestroom gebruikt.
Dynamic Load Balancing is uiteraard ook onderdeel van deze modus, zodat je meterkast beschermd is tegen overbelasting.
Wat zelfconsumptie zou "moeten doen":Echter, bij uitsluitend zelfconsumptie is btw-teruggave niet mogelijk.
Dit heb ik uiteraard in mijn test destijds niet kunnen testen, ik had toen geen zonnepanelenOp dit moment bekijkt de functie eens per 5 minuten de status van je slimme meter.
Er is altijd afname van het net en dat is de reden dat dat ding volledig gaat ontladen... Een "domme functie" dus.Als er teruglevering wordt gedetecteerd op je slimme meter, gaat de batterij opladen.
Als er afname van het net wordt gedetecteerd op je slimme meter, wordt de batterij ontladen. Op momenten waarop jouw huisverbruik en/of zonopwek veel wisselingen kent, kan het zijn dat de batterij vaak wisselt tussen laden en ontladen.
Nee, geen fancy analyses. Alleen ervaring. Maar gisteren ging dat dus niet helemaal op. Er was wel fluctuatie in de onbalans prijs, maar de prijzen werden niet heel hoog.John245 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 06:31:
[...]
Heb je een analyse om dat te onderbouwen?
Ik heb hier op het forum gelezen dat er gisteren veel export van stroom was. Dat zou het kunnen verklaren. Je kunt alleen stroom aan het buitenland verkopen die er ook is. Dus er was genoeg stroom voorhanden en geen echte onbalans situatie dus.
Maar goed, vanavond hebben we weer een kans!
Zijn er hier ook mensen die wat cijfers kunnen delen van hun kosten/opbrengsten buiten de nexus om?
Ik zit nog wel te denken om een Nexus aan te schaffen maar kan lastig berekenen wat het dynamische contract gaat beteken voor mijn PV, terug leveren en normaal verbruik.
Ik heb nu een vast contract.
4500kWh afname
8000kWh PC opbrengst.
17% zelf verbruikte zon energie
0.05ct terugleververgoeding
geen teruglever boete
Iemand een idee wat dit gaat doen met het dynamische contract van Zonneplan? En salderen ze nu per jaar of per maand? Medewerker1 zei per maand, mederwerker2 zei per jaar.
Ik zit nog wel te denken om een Nexus aan te schaffen maar kan lastig berekenen wat het dynamische contract gaat beteken voor mijn PV, terug leveren en normaal verbruik.
Ik heb nu een vast contract.
4500kWh afname
8000kWh PC opbrengst.
17% zelf verbruikte zon energie
0.05ct terugleververgoeding
geen teruglever boete
Iemand een idee wat dit gaat doen met het dynamische contract van Zonneplan? En salderen ze nu per jaar of per maand? Medewerker1 zei per maand, mederwerker2 zei per jaar.
Help!! De netwerkbeestjes zijn op¿?¿
Wat is wijsheid vanavond... van 16:00-20:00 zelfconsumptie of gokken op stroomtekort en dus onbalans-opbrengsten.
Indien ik kies voor zelfconsumptie wordt de stroom die teruggaat het net op dan afgrekend met de EPEX prijs?
Indien ik kies voor zelfconsumptie wordt de stroom die teruggaat het net op dan afgrekend met de EPEX prijs?
Aan de onbalans website te zien gaan alle dongels tegelijk offline. Gaat weer lekker.
[ Voor 3% gewijzigd door GaMbiNo op 06-11-2024 11:12 ]
Lijkt op een storing bij Zonneplan, mijn dongle is nog gewoon online en hij update wel de verdiensten. Maar last measured blijft achter.GaMbiNo schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:10:
Aan de onbalans website te zien gaan alle dongels tegelijk offline. Gaat weer lekker.
Hij is hier nu weer online na een (automatische) herstart.CryptoCake schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:14:
[...]
Lijkt op een storing bij Zonneplan, mijn dongle is nog gewoon online en hij update wel de verdiensten. Maar last measured blijft achter.
Ik bedoel: bij mij is hij niet offline geweest ondanks dat de last measured achterbleef. Hij heeft bij mij netjes non-stop iedere 5 minuten een update sturen van de verdiensten. Dongle knipperde ook niet. In de app stond hij wel als offline uiteraard, vanwege het ontbreken van last measured.GaMbiNo schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:15:
[...]
Hij is hier nu weer online na een (automatische) herstart.
Ja zal dan wel een server storing bij Zonneplan geweest zijn dan. Ook wel heel toevallig dat alles tegelijk offline gaat.CryptoCake schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:20:
[...]
Ik bedoel: bij mij is hij niet offline geweest ondanks dat de last measured achterbleef. Hij heeft bij mij netjes non-stop iedere 5 minuten een update sturen van de verdiensten. Dongle knipperde ook niet. In de app stond hij wel als offline uiteraard, vanwege het ontbreken van last measured.
Heb zelf niet de moeite genomen om naar de dongle te kijken.
Jep... heb het al vaker aangekaart: Ik denk dat de dongles maar een heel klein onderdeel zijn van het probleem... En dat het echte probleem de backend is van Zonneplan...GaMbiNo schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:22:
[...]
Ja zal dan wel een server storing bij Zonneplan geweest zijn dan. Ook wel heel toevallig dat alles tegelijk offline gaat.
Heb zelf niet de moeite genomen om naar de dongle te kijken.
Op de day-ahead zou je vandaag toch al een tientje kunnen verdienen. Vanavond 82, nu 30. Verschil x 20 > 10 euro
Klopt inderdaad. Ik heb in Home Assistant ook een Nexus simulatie lopen die handelt op de EPEX markt. En die deed het gisteren idd beter dan de onbalansmarkt. Die verdiende rond de 7,50 gisteren, en vandaag idd waarschijnlijk richting de 10 euro.Kikkasz schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:50:
Op de day-ahead zou je vandaag toch al een tientje kunnen verdienen. Vanavond 82, nu 30. Verschil x 20 > 10 euro
Maar dit zijn wel uitzonderingen, normaal doet de onbalansmarkt het beter. In de paar maanden dat mijn Nexus EPEX simulatie loopt doet hij zo’n 50 euro per maand en dat is wel een stukje minder dan de onbalansmarkt.
Zat ook te kijken of ik hem vanavond even moet wisselen naar zelfconsumptie. Maar zo te lezen is dat 'algoritme' wel erg beperkt.
Ik heb gister praktisch niks aan elektra gebruikt in de spitsuren, denk 800Wh in totaal, dus heeft veel helpt het dan ook niet want de winst zit dan in het verkopen van de elektriciteit en niet eigen gebruik.
Hoop wel dat dat algoritme voor volgende winter of zo wel echt een stuk slimmer is anders ga ik wel eens shoppen naar andere aanbieders van aansturing.
Ik heb gister praktisch niks aan elektra gebruikt in de spitsuren, denk 800Wh in totaal, dus heeft veel helpt het dan ook niet want de winst zit dan in het verkopen van de elektriciteit en niet eigen gebruik.
Hoop wel dat dat algoritme voor volgende winter of zo wel echt een stuk slimmer is anders ga ik wel eens shoppen naar andere aanbieders van aansturing.
Is dit iets dat je zou willen delen?GaMbiNo schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:58:
[...]
Klopt inderdaad. Ik heb in Home Assistant ook een Nexus simulatie lopen die handelt op de EPEX markt. En die deed het gisteren idd beter dan de onbalansmarkt. Die verdiende rond de 7,50 gisteren, en vandaag idd waarschijnlijk richting de 10 euro.
Maar dit zijn wel uitzonderingen, normaal doet de onbalansmarkt het beter. In de paar maanden dat mijn Nexus EPEX simulatie loopt doet hij zo’n 50 euro per maand en dat is wel een stukje minder dan de onbalansmarkt.
Het is AI dus het is een geavanceerd zelflerend algoritme. ZP zegt iedere dag 50x een Nexus te plaatsen dus er komt steeds meer data beschikbaar en het algoritme zal steeds sneller gaan leren.TKroon schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:19:
Ik ga ook weer even klagen over de prestatie van de Nexus. Weer 1 cyclus weggegooid tegen negatief rendement, waarbij er al meerdere mogelijkheden waren om wel degelijk geld te verdienen. Ik had allang optimalisaties van het algoritme verwacht.
Eh dat is denk ik echt onzin.John245 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:26:
[...]
Het is AI dus het is een geavanceerd zelflerend algoritme. ZP zegt iedere dag 50x een Nexus te plaatsen dus er komt steeds meer data beschikbaar en het algoritme zal steeds sneller gaan leren.
Dat 'AI' is gewoon een buzzword. Bovendien betwijfel ik sterk op ZP zelf handelt op de onbalansmarkt, grote kans dat ze de totale capaciteit aggregeren en dan aanbieden via een bestaand handelsplatform.
Ik verwacht niet dat het onzin is. ZP schijft op de website: "De thuisbatterij wordt aangestuurd door onze AI-oplossing Powerplay, die zich razendsnel aanpast. Ook als salderen wordt afgeschaft."ApexAlpha schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:30:
[...]
Eh dat is denk ik echt onzin.
Dat 'AI' is gewoon een buzzword. Bovendien betwijfel ik sterk op ZP zelf handelt op de onbalansmarkt, grote kans dat ze de totale capaciteit aggregeren en dan aanbieden via een bestaand handelsplatform.
Lijkt met niet eerlijk en transparant als dat niet waar blijkt te zijn.
Geschreven door een van hun beste marketing mensen waarschijnlijk.John245 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:33:
[...]
Ik verwacht niet dat het onzin is. ZP schijft op de website: "De thuisbatterij wordt aangestuurd door onze AI-oplossing Powerplay, die zich razendsnel aanpast. Ook als salderen wordt afgeschaft."
Het enige van ZP dat je oprecht AI kan noemen is Kiki, want die draait op een LLM.
Ik mag toch hopen dat PowerPlay niet op een LLM draait
Bovendien moet je een minimum vermogen hebben voordat je mag meehandelen op de onbalansmarkt, aangezien de eerste 100 batterijen van ZP meteen konden handelen kan het dus niet van ZP zelf zijn. Tenzij ze zelf ergens eerst een gigantisch batterijpark gebouwd hebben om zich bij TenneT temogen aanmelden zit er gewoon een partnerbedrijf boven.
[ Voor 22% gewijzigd door ApexAlpha op 06-11-2024 13:35 ]
Het is onzin.John245 schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:33:
[...]
Ik verwacht niet dat het onzin is. ZP schijft op de website: "De thuisbatterij wordt aangestuurd door onze AI-oplossing Powerplay, die zich razendsnel aanpast. Ook als salderen wordt afgeschaft."
+ er is vaak genoeg aangegeven dat FE en ZP matchen qua laden en ontladen. Ze besteden het uit.CryptoCake schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 09:59:
[...]
De uitspraak dat het "geen algoritme is, maar AI" klopt niet helemaal. "AI" is tegenwoordig een populair marketingwoord dat vaak wordt gebruikt om producten aantrekkelijker te maken. Maar wat Zonneplan in werkelijkheid gebruikt, is Machine Learning.
Machine Learning draait juist om het gebruik van algoritmes die patronen herkennen en voorspellingen doen op basis van data. Wat Powerplay dus doet, is werken met vooraf geprogrammeerde algoritmes die leren van data en steeds beter zou moeten worden in z'n taak.
"AI" verkoopt tegenwoordig, zoals dat 10 jaar geleden het geval was met "cloud"

Met dien verschil dat de data niet meer on-site stond bij cloud, en het dus berust op waarheid.CryptoCake schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:41:
[...]
Het is onzin.
[...]
+ er is vaak genoeg aangegeven dat FE en ZP matchen qua laden en ontladen. Ze besteden het uit.
"AI" verkoopt tegenwoordig, zoals dat 10 jaar geleden het geval was met "cloud"
Je kan niet zomaar beweren dat het AI is als dat niet de waarheid is.
Weet een van jullie of er ook een hybride modus aan zit te komen?
Mijn droom situatie zou zijn om een bepaald deel van de capaciteit te reserveren voor optimalisatie van eigen gebruik en de rest voor onbalanshandel in te zetten.
Mijn droom situatie zou zijn om een bepaald deel van de capaciteit te reserveren voor optimalisatie van eigen gebruik en de rest voor onbalanshandel in te zetten.
Op dit moment is het voor iedereen slechts gissen, al heeft ZP in marketing wel al gewezen op de mogelijkheid.MiesvanderLippe schreef op woensdag 6 november 2024 @ 14:10:
Weet een van jullie of er ook een hybride modus aan zit te komen?
KloptGaMbiNo schreef op woensdag 6 november 2024 @ 11:10:
/f/image/vNyOqACgjO0vpZ21CYRQOnco.png?f=fotoalbum_large)
Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.
De EPEX prijs maakt niets uit, dat uit je tweede screenshot is niet relevant.Ahum..... schreef op woensdag 6 november 2024 @ 18:31:
Kijk, zo moet het gaan!
En op het duurste moment terug leveren èn scoren op de onbalansmarkt!![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dit is het “mooie” van de Zonneplan app i.c.m. Nexus. Die 45 cent zegt helemaal niks meer. Je teruggeleverde energie wordt verkocht op de onbalansmarkt en dat weet de app niet. De app gaat er vanuit dat die verkocht wordt op de dynamische markt en rekent je dan zo’n mooi gemiddelde voor maar daar klopt dus niets meer van.Ahum..... schreef op woensdag 6 november 2024 @ 18:31:
Kijk, zo moet het gaan!
En op het duurste moment terug leveren èn scoren op de onbalansmarkt!![]()
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Misschien mis ik wat maar volgens mij heb je toch 5,5kWh geladen voor 1 cent?TKroon schreef op woensdag 6 november 2024 @ 13:19:
Ik ga ook weer even klagen over de prestatie van de Nexus. Weer 1 cyclus weggegooid tegen negatief rendement, waarbij er al meerdere mogelijkheden waren om wel degelijk geld te verdienen. Ik had allang optimalisaties van het algoritme verwacht.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je geen cycles maakt gaat je accu gewoon kapot aan ouderdom
Dacht ik het eindelijk een beetje te begrijpen...GaMbiNo schreef op woensdag 6 november 2024 @ 18:41:
[...]
Dit is het “mooie” van de Zonneplan app i.c.m. Nexus. Die 45 cent zegt helemaal niks meer. Je teruggeleverde energie wordt verkocht op de onbalansmarkt en dat weet de app niet. De app gaat er vanuit dat die verkocht wordt op de dynamische markt en rekent je dan zo’n mooi gemiddelde voor maar daar klopt dus niets meer van.

@Ahum.....Ahum..... schreef op woensdag 6 november 2024 @ 19:13:
[...]
Dacht ik het eindelijk een beetje te begrijpen...
De enius app gebruiken daarin zie je de onbalansprijzen en de epexprijzen
https://www.enius.nl/energieprijzen-app/
groeten, Frank
Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023
Vandaag tijdens de dure uurtjes voor het eerst de zelfconsumptie-modus uitgeprobeerd (én na jaren lurken ook voor het eerst gepost).
Daarmee iig een kleine 6 euro aan onbalans vergoeding misgelopen. Maar goed, ik trakteer.
In het eerste uur probeerde de Nexus de teruglevering af te stemmen op het actuele stroomverbruik. In stappen van 5 minuten. Niet perfect, maar het werkte.
Daarna anderhalf uur ca 150W teruggeleverd. Best netjes.
Daarna werd anderhalf uur lang slechts de helft van ons stroomgebruik teruggeleverd. Zodat ons netto verbruik nog steeds zo'n 400W was.
De zelfconsuptie-modus werkt... Een beetje. Als Nexus bezitter zou ik hem lekker op de onbalans modus laten staan. Rendeert tot nu toe het beste. Grootste nadeel blijft die onbegrijpelijke maandfactuur...
Thanks voor het posten allemaal. Ik ga weer lurken.
Daarmee iig een kleine 6 euro aan onbalans vergoeding misgelopen. Maar goed, ik trakteer.
In het eerste uur probeerde de Nexus de teruglevering af te stemmen op het actuele stroomverbruik. In stappen van 5 minuten. Niet perfect, maar het werkte.
Daarna anderhalf uur ca 150W teruggeleverd. Best netjes.
Daarna werd anderhalf uur lang slechts de helft van ons stroomgebruik teruggeleverd. Zodat ons netto verbruik nog steeds zo'n 400W was.
De zelfconsuptie-modus werkt... Een beetje. Als Nexus bezitter zou ik hem lekker op de onbalans modus laten staan. Rendeert tot nu toe het beste. Grootste nadeel blijft die onbegrijpelijke maandfactuur...
Thanks voor het posten allemaal. Ik ga weer lurken.