Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-06 15:56
Philos31 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:17:
[Afbeelding]

Klein beetje off-topic maar ze hebben een nieuwe laadpaal
Waar zie je die info? :) was geïnteresseerd in een paal die automatisch kon verrekenen, maar dat kon de oude/huidige niet blijkbaar.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Philos31
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07-06 21:42
Robindd schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:37:
[...]

Waar zie je die info? :) was geïnteresseerd in een paal die automatisch kon verrekenen, maar dat kon de oude/huidige niet blijkbaar.
In mijn "laadplan" schijnbaar zijn ze van de ABB afgestapt en naar deze "eigen" (Ook via Alibaba te vinden) lader overgstapt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RaU1_2A6FpZr_ZY9SPREe-vwyco=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tNdNwyTRm1NfSNMczVq0uHQO.png?f=fotoalbum_large

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoCake
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01:10
Philos31 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:16:
[...]

In mijn "laadplan" schijnbaar zijn ze van de ABB afgestapt en naar deze "eigen" (Ook via Alibaba te vinden) lader overgstapt.
[Afbeelding]
Aha... Dus daar was die teaser voor... https://www.instagram.com/p/C_K085LKJYE/?hl=nl
8 weken noem ik niet echt "binnenkort" >:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11:50

GaMbiNo

1337

Deze bestaat al een tijdje. Althans ik kwam hem een tijdje terug al eens tegen op Facebook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PFod2Ntf3uT1yWmTlGj8XMBNjBI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9ywiOKqtVHrQc0LFa4wgSklD.png?f=fotoalbum_large

Maar de afbeelding lijkt wel wat op de teaser idd. Als dat het is vind ik het wel wat tegenvallen.. :o

Kennelijk maken ze gebruik van dezelfde "slechte batch" 4G dongels... :D

[ Voor 6% gewijzigd door GaMbiNo op 28-10-2024 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoCake
GaMbiNo schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 13:33:
Deze bestaat al een tijdje. Althans ik kwam hem een tijdje terug al eens tegen op Facebook.

[Afbeelding]

Maar de afbeelding lijkt wel wat op de teaser idd. Als dat het is vind ik het wel wat tegenvallen.. :o

Kennelijk maken ze gebruik van dezelfde "slechte batch" 4G dongels... :D
Het is sneu voor die persoon in je screenshot uiteraard, maar ik kon m'n lach niet inhouden toen ik dat las 😅
"Welkom bij de club".

Als dat inderdaad de teaser is, dan hebben ze denk ik een stagiair net iets te veel vrijheid gegeven lol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DustPhyte
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08-06 17:08
Chiqo schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:31:
Vanavond moet het los gaan met al die volle batterijen 😅
Ik hoop al heel de maand, los van 1 uitschieter is het geen vetpot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 11:14
DustPhyte schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:43:
[...]

Ik hoop al heel de maand, los van 1 uitschieter is het geen vetpot.
We kunnen PICASSO de schuld geven.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Als ik kijk naar de volumes is er is niet perse minder onbalans sinds de go-live van Picasso op 17 october maar de biedladder prijzen zijn wel veel lager lijkt het.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ludG30d20sCemeNvSPb9fSxS3C4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5dei4XCwFw0Jk0cQyVieObEw.png?f=fotoalbum_large

Dit groene blok van gisteren zou normaliter wel een eurootje of 5 a 10 opgeleverd hebben maar de max prijs komt nu niet meer hoger dan 200 EUR. Kan toeval zijn natuurlijk dus we moeten de komende weken zien hoe dit zich gaat ontwikkelen.

Volgens Tennet zou er qua pricing niet veel veranderen dus we zullen zien.

[ Voor 5% gewijzigd door kazuka op 28-10-2024 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venzent
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:48
Vereniging Eigen Huis waarschuwt voor de praktijken die ook door ZP worden gehanteerd (terugverdientijd, doen voorkomen of het schrijven vanuit de gemeente komt etc etc). Dit met de huidige ontwikkelingen van bijv. PICASSO waarmee de opbrengsten misschien toch niet zo mooi zijn als voorgesteld en dat dit mogelijk al bekend is/was bij ZP brengen het geheel toch in een ander (zon)licht.
Uiteraard dekken ze zich met " resultaten uit het verleden....., etc etc, maar de gevolgen van PICASSO zijn bij grote commerciele bedrijven als ZP natuurlijk al ver vooruit bekend... Ben dus heel benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen....

Handelt ZP daarmee op het randje van het toelaatbare?
https://www.telegraaf.nl/...beloftes-terugverdientijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
kazuka schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 14:57:
Als ik kijk naar de volumes is er is niet perse minder onbalans sinds de go-live van Picasso op 17 october maar de biedladder prijzen zijn wel veel lager lijkt het.

[Afbeelding]

Dit groene blok van gisteren zou normaliter wel een eurootje of 5 a 10 opgeleverd hebben maar de max prijs komt nu niet meer hoger dan 200 EUR. Kan toeval zijn natuurlijk dus we moeten de komende weken zien hoe dit zich gaat ontwikkelen.

Volgens Tennet zou er qua pricing niet veel veranderen dus we zullen zien.
Geloof jij in toeval?

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroengroen
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 02-04 11:14
Philos31 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 11:17:
[Afbeelding]

Klein beetje off-topic maar ze hebben een nieuwe laadpaal
Die dynamic load balancing, werkt die net zo "goed" als voor de Nexus en hoe werken die samen?
Daarnaast zal je hem waarschijnlijk verplicht door zp moeten laten aansluiten en de volle mep moeten betalen, terwijl je alles al hebt liggen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-06 12:41

NightHawk4

Lotte is Liev :>

Venzent schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:19:
Vereniging Eigen Huis waarschuwt voor de praktijken die ook door ZP worden gehanteerd (terugverdientijd, doen voorkomen of het schrijven vanuit de gemeente komt etc etc). Dit met de huidige ontwikkelingen van bijv. PICASSO waarmee de opbrengsten misschien toch niet zo mooi zijn als voorgesteld en dat dit mogelijk al bekend is/was bij ZP brengen het geheel toch in een ander (zon)licht.
Uiteraard dekken ze zich met " resultaten uit het verleden....., etc etc, maar de gevolgen van PICASSO zijn bij grote commerciele bedrijven als ZP natuurlijk al ver vooruit bekend... Ben dus heel benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen....

Handelt ZP daarmee op het randje van het toelaatbare?
https://www.telegraaf.nl/...beloftes-terugverdientijd
Die is ook al vaker voorbij gekomen, nu heb ik de folder zelf niet gezien, maar als ik naar het 'project' in Amersfoort kijk dan is de website in ieder geval duidelijk. Het 'doen voorkomen' alsof het een gemeente project is terwijl er letterlijk staat dat het dat niet is;
Thuisbatterijen in Amersfoort
De gemeente Amersfoort is goed bezig als het gaat om verduurzamen. Samen met het Toekomstfonds voor Duurzame Ontwikkeling ondersteunt de gemeente al 10 jaar innovatieve ideeën die bijdragen aan energiebesparing. De gemeente heeft als doelstelling om volledig CO2-neutraal te worden. Bij het behalen van deze doelstelling is het initiatief nemen van bewoners, ondernemers en bedrijven een belangrijk aspect.

Daarom start Zonneplan op eigen initiatief het thuisbatterij-project Amersfoort. Dit is geen project van de gemeente. Zo kan iedereen profiteren van de duurzame energietransitie, mét en zonder zonnepanelen.
Rendement vind ik altijd heel erg lastig, dat zijn banken ook met een fictief rendement op investeringen. Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst :P
En toch komen de aanbiedingen met die rendementen voorbij...

Linksom of rechtsom het blijft een 'salespitch', maar ook daar staan resultaten met laden op zonnestroom en laden op dynamische tarieven bij. Mensen moeten zich gewoon beter verdiepen in veel zaken, bij elke 'investering'.

En over VEH kan ik ook wel verhalen vertellen... :X

Maar ook die experts zijn het niet eens over PICASSO dus dat is een kwestie van ik zien het wel, mooi stukje verwarmingshardware in de garage :9

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kikkasz
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 08-06 13:47
Ik verwacht eerder dat de lage opbrengsten liggen aan het stabiele weer dan aan Picasso.

Makkelijker te voorspellen door geen onverwachts wolkendek of het plotseling gaan liggen van de wind (of vice versa).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Jeroengroen schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:30:
[...]

Die dynamic load balancing, werkt die net zo "goed" als voor de Nexus en hoe werken die samen?
Daarnaast zal je hem waarschijnlijk verplicht door zp moeten laten aansluiten en de volle mep moeten betalen, terwijl je alles al hebt liggen...
DLB op de laadpaal werkt beter dan die van de Nexus. Ik heb de witte variant en die gaat terug naar rond de 3500 Watt (verdeeld over 3 fasen dus ruim 1000 watt per fase) als DLB aan gaat.

Ze werken wat mij betreft nog niet enorm goed samen. De laadpaal krijgt voorrang als je die ingepland hebt en DLB op de Nexus gaat dan meteen aan. Dat de laadpaal voorrang heeft lijkt me logisch maar de DLB op de laadpaal is gewoon heel matig. DLB op de Nexus betekent immers nog maar rond de 500 Watt laden. Dit zou nog wel een stuk omhoog kunnen wat mij betreft. Ik snap niet waarom die ook niet rond de 3500 watt oid gaat zitten wanneer dat nog past. Maar DLB op de Nexus is gewoon niet erg dynamisch en altijd 500 watt (ook weer verdeeld over 3 fases). :|

Ik kan die laadpaal trouwens al volledig aansturen vanuit Home Assistant. Ik kan laden starten/stoppen en een eigen DLB mechanisme hanteren. Maar dat werkt nog niet helemaal lekker omdat de Zonneplan dongle mijn settings overruled. :P
Mocht ik het zat zijn trek ik die dongle er wel uit en doe ik het wel zelf. :9

[ Voor 18% gewijzigd door GaMbiNo op 28-10-2024 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iemand die dit verschil kan uitleggen? Verdiensten vandaag tot nu toe.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qp9WaTYigqeSC4UoWW-Mc5EB8qs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0WoiAI4DL0d7se91UowowUp8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vao9nXAQytGNj9Ktwg89lvUIHlo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BlN2ZCgfpYML3sA4iQRHXrQT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Devke schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:46:
Iemand die dit verschil kan uitleggen? Verdiensten vandaag tot nu toe.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Het is speculeren maar er zit een vrij groot verschil in het aantal kWh geladen en ontladen. Kan zomaar DLB o.i.d. zijn dan. Aangezien hij wel steeds online lijkt te zijn geweest.

[ Voor 9% gewijzigd door GaMbiNo op 29-10-2024 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GaMbiNo schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 09:55:
[...]

Het is speculeren maar er zit een vrij groot verschil in het aantal kWh geladen en ontladen. Kan zomaar DLB o.i.d. zijn dan. Aangezien hij wel steeds online lijkt te zijn geweest.
Het is me al wat vaker opgevallen dat er % best een groot verschil zit tussen nr 1 en nr laatste zeg maar. Dankje voor je reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• c1913
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 09:22
[b] Devke in "Het Zonneplan Nexus Thuisbatterij topic - deel 2" Devke wrote on Tuesday October 29, 2024 @ 09:46 [/ message]: [/ b] Anyone who can explain this difference? Earnings today so far. [Afbeelding][Afbeelding]
het is de grootte van de batterij,
fcnevland heeft de 15kwh een als ik
vandaag zijn we begonnen met een lage lading en dus moesten we het vullen

Mijn batterij deed hetzelfde

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ahum.....
  • Laatst online: 10-06 21:11
Kikkasz schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 17:55:
Ik verwacht eerder dat de lage opbrengsten liggen aan het stabiele weer dan aan Picasso.

Makkelijker te voorspellen door geen onverwachts wolkendek of het plotseling gaan liggen van de wind (of vice versa).
Mee eens!
We moeten gewoon wat minder voorspelbaar weer en de nodige code geel hebben oOo , komt vanzelf!
Schrale troost..., de demo Nexus heeft op een paar centen na dezelfde trieste opbrengst in oktober als onze Nexus. :S

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2dpctb2ZF5fXBTFhfKEv1odC5uA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i2BH8Y6p5THhFiMSTWJGkzmp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/caoUrj47Q3cUnEfwKOpfQxVIOAI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pDwpXMuBtzq8e2A9vi9B4Us6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Ahum..... op 29-10-2024 11:01 ]

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nullr0ute
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-06 16:32
Zelfs met de lage Powerplay opbrengsten is de batterij een goede deal. Nergens anders vind je een 20kWh batterij voor die prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 04-06 10:13
Handelen in onbalans....

Is in mijn ogen steeds minder lucratief. 'Pinocio', 2027 allemaal zaken die beginnen op te spelen. Goh wat had ik graag een batterij gewild, maar ik ben nu toch wel blij het niet te hebben gedaan. Berekeningen maken is onmogelijk nu en zeer riskant zelfs. Ik zou mijn vingertjes er niet aan willen branden;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webarcher
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 11:55
Ik hoop dat Zonneplan in de toekomst een Nexus light uitbrengt. Waar de omvormer gewoon zit geïntegreerd in 1 behuizing met de accu's. Minder inzetten op handel, maar meer de mix met eigen opwek en verbruik.

[ Voor 8% gewijzigd door Webarcher op 29-10-2024 15:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Biet80
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-05 12:46
Tony71 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:39:
Handelen in onbalans....

Is in mijn ogen steeds minder lucratief. 'Pinocio', 2027 allemaal zaken die beginnen op te spelen.
Daar ben ik het er helemaal mee eens, het kan in jouw ogen inderdaad zo zijn...
Goh wat had ik graag een batterij gewild, maar ik ben nu toch wel blij het niet te hebben gedaan.
Als jij blij bent, ben ik ook blij!
Berekeningen maken is onmogelijk nu en zeer riskant zelfs. Ik zou mijn vingertjes er niet aan willen branden;)
Berekeningen zou ik het niet willen noemen, voorspellingen gebaseerd op resultaten uit het verleden... (Jaja, ik weet het, geen garantie voor de toekomst!)

In mijn ogen wordt het steeds lucratiever...

https://comcamenergy.com/...prijzen-2024/#vooruitblik

Water is pas echt lekker als het bij de brouwerij is geweest...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gertaal
  • Laatst online: 01-06 00:56
Ach als mijn batterij zo een paar jaar kan draaien en vervolgens het salderings probleem gedeeltelijk over neemt is het mij prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nullr0ute schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:35:
Zelfs met de lage Powerplay opbrengsten is de batterij een goede deal. Nergens anders vind je een 20kWh batterij voor die prijs.
De prijs is goed. Maar niet zelf aan te sturen (nog), laat ik powerplay even los en een TVT. Dan doel ik niet alleen je eigen opwek opvangen. Gewoon zelf mee spelen binnen HA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ahum.....
  • Laatst online: 10-06 21:11
Tony71 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:39:
Handelen in onbalans....

Is in mijn ogen steeds minder lucratief. 'Pinocio', 2027 allemaal zaken die beginnen op te spelen. Goh wat had ik graag een batterij gewild, maar ik ben nu toch wel blij het niet te hebben gedaan. Berekeningen maken is onmogelijk nu en zeer riskant zelfs. Ik zou mijn vingertjes er niet aan willen branden;)
En het mooie is, hoe langer zijn neus..., hoe hoger de onbalans! 8)

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• c1913
  • Laatst online: 09:22
en eindelijk begon het ontbalans feest *O*

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leksts
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:22
c1913 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:09:
Ja, ik heb een lasagne in de oven. Dat zagen ze niet aankomen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kikkasz
Ja, lekker man. Ik heb de lasagne net op.

1 regenbuitje en ze zijn bij Tennet alweer van slag.
Met dit onbalanspiekje heeft mijn batterij de 1000 euro doorbroken. Dus ik sta nu weer kiet met degenen die de batterij nu in de aanbieding kopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biet80
Devke schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:04:
[...]

De prijs is goed. Maar niet zelf aan te sturen (nog), laat ik powerplay even los en een TVT. Dan doel ik niet alleen je eigen opwek opvangen. Gewoon zelf mee spelen binnen HA.
Je blijft dit hardnekkig herhalen, waarom?? Als je niet weet hoe het moet betekent het niet automatisch dat het niet kan. :X

Ja het zelf aansturen gaat niet samen met Powerplay, maar ik hoop dat je zelf kunt beredeneren waarom niet. Komt een beetje neer op klagen dat je niet zelf kunt remmen als adaptive cruise control aanstaat.

https://gathering.tweaker...message/80207172#80207172

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venzent
c1913 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:09:
Inderdaad mooi, jammer dat mijn dongle van 17.50 tot 18.11 offline was :(
De helft van het feestje gemist.

Dit moet niet al te lang duren alvorens ik andere wegen ga bewandelen en ze officieel in gebreke ga stellen.
Hoop niet dat het zo ver hoeft te komen, maar zo doorgaan kan ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

PICASSO 0 - NEXUS 8,86

Heerlijk die Europese wedstrijden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kikkasz
Venzent schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:48:
[...]

Inderdaad mooi, jammer dat mijn dongle van 17.50 tot 18.11 offline was :(
De helft van het feestje gemist.

Dit moet niet al te lang duren alvorens ik andere wegen ga bewandelen en ze officieel in gebreke ga stellen.
Hoop niet dat het zo ver hoeft te komen, maar zo doorgaan kan ook niet.
En wat ik dan apart vind is dat je batterij nu even leeg is als de anderen. Dus het lijkt erop dat je wel ontladen hebt, maar het is niet bij je powerplay bedrag opgeteld? Dit patroon is me al vaker opgevallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venzent
Kikkasz schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:55:
[...]

En wat ik dan apart vind is dat je batterij nu even leeg is als de anderen. Dus het lijkt erop dat je wel ontladen hebt, maar het is niet bij je powerplay bedrag opgeteld? Dit patroon is me al vaker opgevallen
Nou, hij ontlaad op andere momenten en loopt soms iets te lang door.
Misschien kan iemand van wie het wel is goedgegaan eens zijn onlaad trend ernaast zetten?
Edit: nu even met de offline momenten erbij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/501pXo5YDZl2hOwHXWoxP01PCik=/800x/filters:strip_exif()/f/image/du51ftpT7BmOuqDuRLuCQPLl.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door Venzent op 29-10-2024 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Biet80 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:37:
[...]

Je blijft dit hardnekkig herhalen, waarom?? Als je niet weet hoe het moet betekent het niet automatisch dat het niet kan. :X

Ja het zelf aansturen gaat niet samen met Powerplay, maar ik hoop dat je zelf kunt beredeneren waarom niet. Komt een beetje neer op klagen dat je niet zelf kunt remmen als adaptive cruise control aanstaat.

https://gathering.tweaker...message/80207172#80207172
@Biet80 gewoon bij de bron nagevraagd. Zonneplan zelf. Tja dan ga ik geen gok van ruim 8k maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Devke op 29-10-2024 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Picasso heeft z'n kwasten even opgeborgen zie ik. Mooi dat de hoge pieken nog niet verleden tijd zijn.
Ja.

[ Voor 43% gewijzigd door kazuka op 29-10-2024 19:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biet80
Devke schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 19:16:
[...]

@Biet80 gewoon bij de bron nagevraagd. Zonneplan zelf. Tja dan ga ik geen gok van ruim 8k maken.
Omdat we allemaal een groot fan zijn van Kiki heb ik haar gebruikt ter illustratie. Een goed antwoord begint met een goeie vraag. En dan heb je nog kans dat je wel de goeie vraag hebt gesteld maar een service medewerker gewoon een draaiboekje volgt en jou een standaard antwoord geeft...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nLCt6dFXt0ymuSfSB4J5M5FhCF0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xMBuwZ7QjIlpMFbCEr01nlwB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Crh_z4B3K6R_MNzUTWYhWb1CwY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/760m94cL50hILszJJUr8JEoW.jpg?f=fotoalbum_large

Los daarvan staat het gewoon in de topicstarter
Lock-in?
Veel van de kritische geluiden over de Nexus richten zich op dat het een vermoedelijke lock-in is; zodra je weg wil bij Zonneplan als energieleverancier dan zou de batterij een 200kg paperweight worden. Dit is NIET waar. Wil je gebruik maken van Powerplay en diens onbalansverdiensten portfolio van Zonneplan, ja dan zul je bij Zonneplan moeten blijven, hier is ook niets vreemds aan; zij dienen te weten met welk geaggregeerd vermogen en capaciteit ze participeren in onbalans. Echter, in de firmware van de Solis omvormer zelf vallen diverse mogelijkheden voor aansturing terug te vinden en Bliq (alternatieve aansturing) zegt ook al een tijdje deze omvormers te gaan ondersteunen.
Ik vind dat jij als (mede) topicstarter juist geen verwarring moet zaaien, misschien kan @bokkow je uitleggen waarom dit stukje zo in de topicstart staat en dan kunnen we het daarmee achter ons laten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-06 21:42
Ho ho! Ik wilde gewoon rustig avond houden!

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Biet80
bokkow schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:36:
Ho ho! Ik wilde gewoon rustig avond houden!
Probleem'n poar neem'n...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Biet80 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:18:
[...]

Omdat we allemaal een groot fan zijn van Kiki heb ik haar gebruikt ter illustratie. Een goed antwoord begint met een goeie vraag. En dan heb je nog kans dat je wel de goeie vraag hebt gesteld maar een service medewerker gewoon een draaiboekje volgt en jou een standaard antwoord geeft...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Los daarvan staat het gewoon in de topicstarter

[...]

Ik vind dat jij als (mede) topicstarter juist geen verwarring moet zaaien, misschien kan @bokkow je uitleggen waarom dit stukje zo in de topicstart staat en dan kunnen we het daarmee achter ons laten...
Nogmaals ik ga geen gok wagen van 8k hiervoor. Kiki zegt Nee. Medewerker zegt Nee. Bliq zegt ook (nog) kan niet. I rest my case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Kikkasz schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:27:
Ja, lekker man. Ik heb de lasagne net op.

1 regenbuitje en ze zijn bij Tennet alweer van slag.
Met dit onbalanspiekje heeft mijn batterij de 1000 euro doorbroken. Dus ik sta nu weer kiet met degenen die de batterij nu in de aanbieding kopen
Niet helemaal. Jou batterij heeft al een aantal cycli gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
Venzent schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:57:
[...]

Nou, hij ontlaad op andere momenten en loopt soms iets te lang door.
Misschien kan iemand van wie het wel is goedgegaan eens zijn onlaad trend ernaast zetten?
Edit: nu even met de offline momenten erbij:
[Afbeelding]
As you wish!
Dat vergelijkend, lijkt het alsof je 0,0 actie hebt gemist. Alleen de status update van de batterij.
Je lijkt namelijk op hetzelfde percentage uit te komen uiteindelijk.

Hier hele dag als je zelf meer wilt vergelijken ;)

https://snapshots.raintan...wiQsNEzowfaw1usafaLH95f1b

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/igw-ihJLZEXYCrrHDGixjOpSMRo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CXTnDxE7CFhWiVPC7HOHRpCL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Robindd op 29-10-2024 23:26 ]

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kikkasz
Ik vraag me nu toch ernstig af waarom alle batterijen de piek van rond 00.10 hebben gemist bij bedragen van 1863,61

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kikkasz
Robindd schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 23:21:
[...]

Dat vergelijkend, lijkt het alsof je 0,0 actie hebt gemist. Alleen de status update van de batterij.
Ik heb dus inderdaad een bruin vermoeden dat dat regelmatig voor komt. Dat de batterij wel zijn werk doet, alleen niet goed registreerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Kikkasz schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 00:25:
Ik vraag me nu toch ernstig af waarom alle batterijen de piek van rond 00.10 hebben gemist bij bedragen van 1863,61
Te korte piek, hij pakte bij mij wel een kleine euro maar ik denk dat een gedeelte ook R2 was, hoe kort ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Hier gewoon ontladen van 0:07 tot 0:17.
Alleen ik zie dat mijn database niet de onbalans prijzen heeft opgehaald voor die periode, dus zag die piek niet terug in mijn eigen gegevens 8)7

Kreeg daarvoor denk ik wel om 1:11 ineens 90cent bijgeschreven op de dag opbrengst terwijl er tussentijds niets meer gebeurd was.

[ Voor 13% gewijzigd door Robindd op 30-10-2024 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venzent
Robindd schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 23:21:
[...]

As you wish!
Top, dankjewel daarvoor.
Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat het probleem met een offline dongle het missen van de schakelmomenten was. Nu ik dit zo zie lijkt het erop dat alle activiteit die gemist wordt tijdens het offline zijn niet geregistreerd en dus ook niet vergoed wordt. Dat verklaard dan ook weer waarom je met een offline dongle soms bovenaan staat in de live resultaten, als de laad acties dan niet verrekend worden.....

Nou, de bal ligt weer bij ZP, kijken wat ze gaan doen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Venzent schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:45:
[...]

Top, dankjewel daarvoor.
Ik was eigenlijk in de veronderstelling dat het probleem met een offline dongle het missen van de schakelmomenten was. Nu ik dit zo zie lijkt het erop dat alle activiteit die gemist wordt tijdens het offline zijn niet geregistreerd en dus ook niet vergoed wordt. Dat verklaard dan ook weer waarom je met een offline dongle soms bovenaan staat in de live resultaten, als de laad acties dan niet verrekend worden.....

Nou, de bal ligt weer bij ZP, kijken wat ze gaan doen....
Klopt inderdaad. Als de connectie wegvalt wordt er geen vergoeding meer gerekend ook al doet je batterij wel mee. Zelfs als er maar 1 connectie moment gemist wordt kun je een vergoeding missen.

Ik heb daarover al eens gemaild omdat ik toen aantoonbaar geen vergoeding kreeg op een moment met hoge prijzen en maar 1 missende connectie. Maar daar heb ik helaas nooit meer iets van gehoord. Ik denk dat ze prima weten dat dat zo werkt maar niks aan kunnen/willen doen.

Ik ga er eigenlijk vanuit dat de stroom die dan over de lijn gaat en geen vergoeding oplevert tegen dynamische prijzen verrekend wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Oh ja natuurlijk, zo had ik het nog niet bedacht.
En dat is een direct resultaat van het niet loggen van de daadwerkelijke lopende stromen maar het allemaal via het dongle’tje te doen.

Hmm. Dus als je dongle zou storen tijden laden, laad je dus tegen een 0 tarief op de onbalans markt maar wordt vervolgens ook niet verrekent tegen dynamische tarieven dus betaal je die dan gewoon idd. Dat geeft potentieel een nogal negatief effect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buns
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 12:30
https://www.solar365.nl/n...ting-gopacs-66A8B4B2.html

Als er een partij is die hier op in kan spelen en voorloopt op anderen dan is het wel Zonneplan, lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Cube
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-05 08:43
Ik ben de aanschaf van een Nexus aan het overwegen.

Ondanks dat ik het onderwerp wel een paar keer voorbij zie komen kom ik er toch niet uit. Ik lees dat de nexus los staat van het hebben van PV of een EV.

Maar als mijn PV 2kwh op aan het leveren is, en op dat moment laad de Nexus ook met 10kwh, zal daar dus 2kwh van de PV installatie in gaan, en word er 8 kwh van het net gehaald? Hoe word dat verrekend? Hoe kunnen ze weten hoeveel PV energie er in de batterij gaat als ze de opbrengst van de PV zelf niet weten (buiten wat als teruglevering gaat). Stel dat mijn warmtepomp toevallig ook 2kwh vermorgen trek, zal het totaal op de meter dus -10kwh zijn. Hoe weet men welk deel voor de batterij is afgenomen van het net en dus niet van de solar?

En hoe gaan ze uberhaupt om met terugleveren van overschot? Zeker als men niet weet waar de energie precies vandaan komt? Het staat misschien deel los de Nexus maar gezien je ook naar het energiecontract van Zonneplan moet kan het wel degelijk meer of minder lucratief zijn.

Mijn situatie:
Verbruik: 4500kW
Opwek: 8000kW
Huidige contract is zonder teruglever boete. Vast contract met 0.05ct per kw terugleververgoeding.

Help!! De netwerkbeestjes zijn op¿?¿

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:27
The_Cube schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 13:44:
Ik ben de aanschaf van een Nexus aan het overwegen.

Ondanks dat ik het onderwerp wel een paar keer voorbij zie komen kom ik er toch niet uit. Ik lees dat de nexus los staat van het hebben van PV of een EV.

Maar als mijn PV 2kwh op aan het leveren is, en op dat moment laad de Nexus ook met 10kwh, zal daar dus 2kwh van de PV installatie in gaan, en word er 8 kwh van het net gehaald? Hoe word dat verrekend? Hoe kunnen ze weten hoeveel PV energie er in de batterij gaat als ze de opbrengst van de PV zelf niet weten (buiten wat als teruglevering gaat). Stel dat mijn warmtepomp toevallig ook 2kwh vermorgen trek, zal het totaal op de meter dus -10kwh zijn. Hoe weet men welk deel voor de batterij is afgenomen van het net en dus niet van de solar?

En hoe gaan ze uberhaupt om met terugleveren van overschot? Zeker als men niet weet waar de energie precies vandaan komt? Het staat misschien deel los de Nexus maar gezien je ook naar het energiecontract van Zonneplan moet kan het wel degelijk meer of minder lucratief zijn.

Mijn situatie:
Verbruik: 4500kW
Opwek: 8000kW
Huidige contract is zonder teruglever boete. Vast contract met 0.05ct per kw terugleververgoeding.
Heel simpel, alles wat de batterij ingaat wordt gemeten en de slimme meter wordt gemeten. Alles wat dus de batterij ingaat en niet via de slimme meter gaat is apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Cube
SidewalkSuper schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 14:07:
[...]

Heel simpel, alles wat de batterij ingaat wordt gemeten en de slimme meter wordt gemeten. Alles wat dus de batterij ingaat en niet via de slimme meter gaat is apart.
Opzich snap ik dat. Maar in mijn voorbeeld wat best reel is (als zal het nooit 100% zijn):

2kw aan solar opbrengst. Batterij is aan het laden met 10kw. En zou dus in theorie 8kw van het net trekken. Dat is te zien. Batterij laad met 10. 8 van het net dus 2 van solar. Dan springt gelijk daarme mij WP aan met 2kw vermogen. Dan trek je totaal 10kw van het net. En de batterij laad met 10kw. Hoe weten ze dan hoeveel solar er in gaat?

Het dynamische contract houd ook rekening met wanneer de energie is opgewekt ivm welke prijs de teruglever vergoeding is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09-06 20:00
Je weet van tevoren niet wat de prijs wordt hè. Je algoritme moet het wel goed voorspellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelg90
  • Niet online
mathijshooi schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 21:11:
[...]

Je weet van tevoren niet wat de prijs wordt hè. Je algoritme moet het wel goed voorspellen.
Nee maar ze kunnen toch ook de actuele prijzen bekijken en daar op sturen. If prijs == hoog, then leegpompen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Laatst online: 09:16
roelg90 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 21:49:
[...]

Nee maar ze kunnen toch ook de actuele prijzen bekijken en daar op sturen. If prijs == hoog, then leegpompen. ;)
Prijs voor onbalans word achteraf bepaald, dus er is geen actuele prijs :D

Actuele voorspelde onbalansprijzen

[ Voor 15% gewijzigd door Peterhardenberg op 30-10-2024 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Biet80
The_Cube schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 20:24:
[...]

Opzich snap ik dat. Maar in mijn voorbeeld wat best reel is (als zal het nooit 100% zijn):

2kw aan solar opbrengst. Batterij is aan het laden met 10kw. En zou dus in theorie 8kw van het net trekken. Dat is te zien. Batterij laad met 10. 8 van het net dus 2 van solar. Dan springt gelijk daarme mij WP aan met 2kw vermogen. Dan trek je totaal 10kw van het net. En de batterij laad met 10kw. Hoe weten ze dan hoeveel solar er in gaat?

Het dynamische contract houd ook rekening met wanneer de energie is opgewekt ivm welke prijs de teruglever vergoeding is.
Alleen je P1 meter en de meter van de Nexus zijn relevant. Het is voor Zonneplan niet belangrijk hoeveel van je solar voor eigen consumptie is. (Nexus is geen eigen consumptie)

Dit komt allemaal op hetzelfde neer:
Geen zonnepanelen, Nexus laadt 10kW
2kW zonnestroom, Nexus laadt 10kW, WP trekt 2kW
10kW zonnestroom, Nexus laadt 10kW, WP trekt 2kW, auto laadt met 8kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoCake
Woah, ik handel in de toekomst. :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UIr5imdakg4v1WCGYlQUOUwlz2I=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/xJ90S9nsEPZL1KVsHyGqrspA.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 10:45

Bravo

Second Best

Peterhardenberg schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 21:53:
[...]

Prijs voor onbalans word achteraf bepaald, dus er is geen actuele prijs :D

Actuele voorspelde onbalansprijzen
Zonneplan werkt zover ik na kan gaan op de passieve onbalansmarkt, die reageert wel op basis van de huidige tarieven (https://www.tennet.eu/nl/balanceringsmarkten).
Waar de AI van zonneplan een toegevoegde waarde heeft is het hebben van een bepaalde SOC bij verwachte onbalans. Veel opgeslagen energie als er een tekort wordt verwacht, een lege accu als er een overschot wordt verwacht. Zie de eerdere discussie of sturen naar een 50% SOC ook een goede strategie zou zijn, waar Zonneplan aangaf dat je dan de helft van je batterij niet kunt gebruiken, dus je de opbrengsten ook halveert.

Ioniq 6 LR Lounge 20"
2700Wp SSW 30° @ SE2200 | 1720Wp SSW 5° @ HM-1500
Flickr | Canon 6D | 17-40mm f/4 + 50mm f/1.8 II + 70-200mm f/4 | 2x 430EX II | Sirui T005 + C10

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Eerste analyse van 12 dagen Picasso is dat de volumes en aantal momenten met regeltoestand 2 gelijk zijn gebleven, maar dat de gemiddelde prijzen aanzienlijk zijn gedaald. Extreme pieken zijn in prijs en aantal niet gewijzigd.
https://www.linkedin.com/...-7257676732948713472-QiZP

Is dat iets wat jullie ook bij de vergoedingen van zonneplan hebben gezien. Hoe verhoudt de vergoeding van de eerste helft van oktober zich tot de tweede helft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Cube
Biet80 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 08:33:
[...]

Alleen je P1 meter en de meter van de Nexus zijn relevant. Het is voor Zonneplan niet belangrijk hoeveel van je solar voor eigen consumptie is. (Nexus is geen eigen consumptie)

Dit komt allemaal op hetzelfde neer:
Geen zonnepanelen, Nexus laadt 10kW
2kW zonnestroom, Nexus laadt 10kW, WP trekt 2kW
10kW zonnestroom, Nexus laadt 10kW, WP trekt 2kW, auto laadt met 8kW
Voor puur Nexus snap ik dat, maar los daarvan heb ik gewoon PC opbrengst die 1, gesaldeerd moet worden op jaar basis. 2. Terugleververgoeding berekend moet worden op moment dat het terug geleverd word (uur tarief.

Hoe gaat dat ooit goed als ze niet (kunnen) weten waar de stroom wanneer heen gegaan is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kazuka
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Skyaero schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:09:
Eerste analyse van 12 dagen Picasso is dat de volumes aantal momenten met regeltoestand 2 gelijk zijn gebleven, maar dat de gemiddelde prijzen aanzienlijk zijn gedaald. Extreme pieken zijn in prijs en aantal niet gewijzigd.

Is dat iets wat jullie ook bij de vergoedingen van zonneplan hebben gezien. Hoe verhoudt de vergoeding van de eerste helft van oktober zich tot de tweede helft?
Tot eergisteren was dat inderdaad ook wat mij opviel. De laatste 2 dagen waren de hoge pieken van 1800 EUR wel weer terug.

Ik denk dat we het over een langere periode zullen moeten bekijken voor we echt conclusies kunnen trekken. Ik weet bovendien niet echt of de koudere maanden überhaupt minder onbalans hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Skyaero schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:09:
Eerste analyse van 12 dagen Picasso is dat de volumes en aantal momenten met regeltoestand 2 gelijk zijn gebleven, maar dat de gemiddelde prijzen aanzienlijk zijn gedaald. Extreme pieken zijn in prijs en aantal niet gewijzigd.

Ca. 20 cent per dag minder na PICASSO dus dat is niet significant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Geard007
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09:15
kazuka schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:19:
[...]

Tot eergisteren was dat inderdaad ook wat mij opviel. De laatste 2 dagen waren de hoge pieken van 1800 EUR wel weer terug.

Ik denk dat we het over een langere periode zullen moeten bekijken voor we echt conclusies kunnen trekken. Ik weet bovendien niet echt of de koudere maanden überhaupt minder onbalans hebben.
In de winter maanden is het mijn inziens te verwachten dat er minder onbalans wordt veroorzaakt aan de levering kant:
- In de koudere maanden heb je minder zonuren en dus ook minder uren waarop de zon onverwacht wel of toch niet het verwachtte PV vermogen levert.
- Door de lagere hoek van de zon tov aarde is het sowieso al niet mogelijk om zelfde piek vermogen te halen als in de zomer.
- er is meer geinstalleerd PV vermogen dan wind, waardoor PV een grotere impact kan hebben dan wind (22.6 GW PV en 15.8 GW wind van https://app.electricitymaps.com/zone/NL)
- In de winter is de zon al onder tijdens peak demand (zie hier dat piek van load rond 18-19u is, terwijl de zon al onder gaat om 17:12 vandaag) https://transparency.ents...ET+(UTC+1)+/+CEST+(UTC+2)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8a1ZbeoTZY7QkietMmAhbqq6pn4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NlONYAMvrhOqywcuKVEjq1xy.png?f=fotoalbum_large

Daarnaast is wind beter te voorspellen. Wolk vorming kan lokaal flink verschillen en PV is daarmee lastig te voorspellen.

Wind zorgt met name voor onbalans als het zo hard waait dat ze moeten worden uitgeschakeld zodat ze niet stuk draaien. Of als een weerfront vrij grote verschillen in windsnelheid heeft.

Note: Onbalans kan natuurlijk ook veroorzaakt worden door de vraag kant, daar weet ik weinig van

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Biet80
The_Cube schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:14:
[...]

Voor puur Nexus snap ik dat, maar los daarvan heb ik gewoon PC opbrengst die 1, gesaldeerd moet worden op jaar basis. 2. Terugleververgoeding berekend moet worden op moment dat het terug geleverd word (uur tarief.

Hoe gaat dat ooit goed als ze niet (kunnen) weten waar de stroom wanneer heen gegaan is?
Nexus wordt tegengeboekt. Dus simpel gezegd:
P1 - Nexus = teruglevering/verbruik tegen tarief X.

P1 meet 8kW, Nexus 10kW (laden)
8kW - 10kW = -2kW Dus 2kW terugleveren --> voor salderen/terugleververgoeding

P1 meet -5kW, Nexus -10kW, (ontladen)
-5kW - -10kW = +5kW Dus 5kW verbruik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:40
offtopic:
:o Het lijkt er op dat er bij het maken van je screenshot al een meting met 'te vroege' tijd ontvangen was, daar ga ik nog eens naar kijken - ook rond middernacht willen de timestamps nog wel eens uit de pas lopen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gertaal
  • Laatst online: 01-06 00:56
Stedin is vandaag langs geweest om te controleren of ze de nieuwe meter juist hebben aangesloten, uhh ohh jullie hebben een thuis batterij ok nou tot ziens 😅🤣 had het zelfs bij de aanvraag vermeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 09-06 20:00
Bravo schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:49:
[...]

Zonneplan werkt zover ik na kan gaan op de passieve onbalansmarkt, die reageert wel op basis van de huidige tarieven (https://www.tennet.eu/nl/balanceringsmarkten).
Waar de AI van zonneplan een toegevoegde waarde heeft is het hebben van een bepaalde SOC bij verwachte onbalans. Veel opgeslagen energie als er een tekort wordt verwacht, een lege accu als er een overschot wordt verwacht. Zie de eerdere discussie of sturen naar een 50% SOC ook een goede strategie zou zijn, waar Zonneplan aangaf dat je dan de helft van je batterij niet kunt gebruiken, dus je de opbrengsten ook halveert.
Bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
ZP komt niet in het BRP register voor Bron
ZP handelt passief op de onbalansmarkt via een derde (BRP) partij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Buns
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 12:30
kazuka schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:19:
[...]

Blijkbaar valt start Picasso gelijk met verandering in de stroommix. Dus eens met je, het is te vroeg voor conclusies.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tpGR-edUGIKZe0b-EY6zJFBSJwI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1xGeBShJIP0mpLUnLVwpsFxq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Biet80 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 12:10:
[...]

Nexus wordt tegengeboekt. Dus simpel gezegd:
P1 - Nexus = teruglevering/verbruik tegen tarief X.

P1 meet 8kW, Nexus 10kW (laden)
8kW - 10kW = -2kW Dus 2kW terugleveren --> voor salderen/terugleververgoeding

P1 meet -5kW, Nexus -10kW, (ontladen)
-5kW - -10kW = +5kW Dus 5kW verbruik
@Biet80
Hoe gaat het in onderstaand scenario?

Nexus -10kW ontladen. laadpaal (geen ZP) 10 kW laden huis verbruik 250 W
P1 heeft in deze situatie 0,25 kW verbruik
Als je redenering klopt, krijg ik Powerplay vergoeding en laad de auto gratis op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leksts
  • Laatst online: 12:22
Peterhardenberg schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 08:56:
[...]

@Biet80
Hoe gaat het in onderstaand scenario?

Nexus -10kW ontladen. laadpaal (geen ZP) 10 kW laden huis verbruik 250 W
P1 heeft in deze situatie 0,25 kW verbruik
Als je redenering klopt, krijg ik Powerplay vergoeding en laad de auto gratis op.
P1: 0,25 kW
Nexus: -10 kW
Huisverbruik (alles behalve Nexus): 0,25 kW - -10 kW = 10,25 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapjes
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10-06 06:57
Sinds een week de accu van ZP.
Leuk om het forum te volgen.
Ik heb net een hele leesactie achter de rug, maar heb niet kunnen vinden of iemand deze vraag al gesteld heeft:

Hoe kan het totaal ontladen 225 kWh zijn en totaal geladen 250kWh. Het verschil kan nooit meer zijn dan 20kWh toch bij een batterij van 20kWH? En als er dan gezegd wordt dat dit laad verlies is, dan wil ik dat best accepteren, maar in de rest van dit forum staat dat die kosten voor mijzelf zijn en niet meegenomen worden in de powerplay vergoeding.

Kortom, ik ben de weg een beetje kwijt.
Tevens zijn mijn gemiddelde stroomprijzen helemaal naar de %^#$en . Ik zat altijd rond de 22 ct gemiddeld. Nu zit ik opeens op 28 ct. Nu weet ik dat dit verrekend wordt, maar die app geeft mij niet meer de info die je graag wilt hebben over je stroom prijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Schaapjes schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:40:
Hoe kan het totaal ontladen 225 kWh zijn en totaal geladen 250kWh. Het verschil kan nooit meer zijn dan 20kWh toch bij een batterij van 20kWH? En als er dan gezegd wordt dat dit laad verlies is, dan wil ik dat best accepteren, maar in de rest van dit forum staat dat die kosten voor mijzelf zijn en niet meegenomen worden in de powerplay vergoeding.
Inderdaad laad- en standbyverliezen.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapjes
Taro schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:58:
[...]

Inderdaad laad- en standbyverliezen.
Maar deze worden dan van je verbruik afgetrokken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Schaapjes schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 22:18:
[...]

Die betaal je naar mijn weten zelf, maar zitten wel verwerkt in de geschatte kosten en gaan dus niet ten koste van de geschatte opbrengsten.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Schaapjes schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 22:18:
[...]

Jammer genoeg niet, reeds eerder hier besproken omvormer verliezen zijn voor eigen rekening.
Maar de powerplay opbrengsten zijn nog steeds hoog genoeg om er nog iets aan over te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PradoPrius
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-06 09:14

PradoPrius

AlphaESS 5KW/20KWh / Gasloos

Schaapjes schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:40:
Sinds een week de accu van ZP.
Leuk om het forum te volgen.
Ik heb net een hele leesactie achter de rug, maar heb niet kunnen vinden of iemand deze vraag al gesteld heeft:

Kortom, ik ben de weg een beetje kwijt.
Tevens zijn mijn gemiddelde stroomprijzen helemaal naar de %^#$en . Ik zat altijd rond de 22 ct gemiddeld. Nu zit ik opeens op 28 ct. Nu weet ik dat dit verrekend wordt, maar die app geeft mij niet meer de info die je graag wilt hebben over je stroom prijzen.
Je hebt te maken met de RTE (Round Trip Efficiency) én standby verlies. Je loopt tegen hetzelfde aan als ik: er zijn verborgen kosten, waarover je in de ronkende vefhalen niets leest. Als je van je PV niet voldoende overschot pj hebt, dan moet je ook nog -een deel- van de energiebelasting gaan terugbetalen. Je energiehuishouding wordt ook nog eens totaal onoverzichtelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:02
PradoPrius schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 07:56:
[...]

Je hebt te maken met de RTE (Round Trip Efficiency) én standby verlies. Je loopt tegen hetzelfde aan als ik: er zijn verborgen kosten, waarover je in de ronkende vefhalen niets leest. Als je van je PV niet voldoende overschot pj hebt, dan moet je ook nog -een deel- van de energiebelasting gaan terugbetalen. Je energiehuishouding wordt ook nog eens totaal onoverzichtelijk.
Als je in folders, influencers, podcasts en believers geloofd is dat wel een dingetje.
Maar kan mij niet aan de indruk onttrekken dat er in dit topic vanaf het begin al kritische vragen zijn gesteld. Dat die vervolgens als ongewenst werden behandeld en afgedaan met onder de streep is het verdienen, dus.

Neemt niet weg dat het product (de accu's en omvormer) nette ondelen zijn die echter een afhankelijkheid hebben van een stapel onvolkomenheden en (toekomstige) wetgeving die het voor mij tricky maken.
De toekomst zal het leren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Simpel360 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 08:30:
[...]

Als je in folders, influencers, podcasts en believers geloofd is dat wel een dingetje.
Maar kan mij niet aan de indruk onttrekken dat er in dit topic vanaf het begin al kritische vragen zijn gesteld. Dat die vervolgens als ongewenst werden behandeld en afgedaan met onder de streep is het verdienen, dus.

Neemt niet weg dat het product (de accu's en omvormer) nette ondelen zijn die echter een afhankelijkheid hebben van een stapel onvolkomenheden en (toekomstige) wetgeving die het voor mij tricky maken.
Ik volg het ook een beetje. Vanaf 8 juli bereken ik iedere dag het gemiddelde over alle dagen tot dan toe. Heb in Excel een trendlijn laten trekken (die negatief is) en de laatste periode zit het gemiddelde iedere dag zelfs onder deze trendlijn. Wil nog langer monitoren om hierover iets zinvols te kunnen zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
[...]

Nee hoor. Er is hier prima ruimte voor kritische vragen, vanaf het begin. De topicstart is in die bedoeling ook zo neutraal mogelijk geschreven.

Er zijn geen verborgen kosten, ook meermaals uitgelegd. Het is inderdaad wel zo dat de marketing omtrent de batterij op zn best matig is.

Er zijn wel een aantal die zich behoorlijk zuur uitlaten en met name vanaf de zijlijn. Onbalansverdiensten; hooien zolang de zon schijnt, daarna kijken wat het ZP algoritme gaat doen of alsnog kijken naar eigen consumptie mogelijkheden maar dan heb je al een aardig deel terug kunnen verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapjes
Peterhardenberg schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 22:29:
[...]

Jammer genoeg niet, reeds eerder hier besproken omvormer verliezen zijn voor eigen rekening.
Maar de powerplay opbrengsten zijn nog steeds hoog genoeg om er nog iets aan over te houden.
Volgens mij zegt zo dat ze alle geladen en ontladen kWh van jouw verbruik halen. Dus als het dan in geladen staat wordt verrekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapjes
Schaapjes schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:32:
[...]

Volgens mij zegt zo dat ze alle geladen en ontladen kWh van jouw verbruik halen. Dus als het dan in geladen staat wordt verrekend.
Maar het blijft gek: als ik na 1,5 op 270 geladen sta en 230 ontladen, terwijl de accu binnenkwam met 80%. Dat is echt gigantisch veel verlies dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
Schaapjes schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:32:
[...]

Heb je daar een bron voor? Volgens ZP word alles eerst via de slimmemeter standen verrekend tegen day-ahead prijzen. daarnaast vind er een PP vergoeding plaats. met een tegenboeking, en komen omvormer verliezen voor eigen rekening. reeds vaker in dit topic besproken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoCake
Jep.. die verliezen (10% - 15%) gebruik ik om de naastgelegen ruimte op te warmen . Tot nu toe de vloerverwarming niet hoeven gebruiken daar. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:02
bokkow schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:11:
[...]

Nee hoor. Er is hier prima ruimte voor kritische vragen, vanaf het begin. De topicstart is in die bedoeling ook zo neutraal mogelijk geschreven.

Er zijn geen verborgen kosten, ook meermaals uitgelegd. Het is inderdaad wel zo dat de marketing omtrent de batterij op zn best matig is.

Er zijn wel een aantal die zich behoorlijk zuur uitlaten en met name vanaf de zijlijn. Onbalansverdiensten; hooien zolang de zon schijnt, daarna kijken wat het ZP algoritme gaat doen of alsnog kijken naar eigen consumptie mogelijkheden maar dan heb je al een aardig deel terug kunnen verdienen.
We zitten inmiddels in deel 2 :*)
Maar mijn ervaring is wat anders, zeker in het begin. Geeft niet, daar lees ik wel omheen. O-)

Aan de stabiliteit mbt de werking is wel wat op aan te merken, daar heeft ZP overigens niet als enigste last van. Heeft gewoon zijn tijd nodig.

En de rest gaan we wel meemaken O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Biet80
Taro schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 22:19:
[...]

Die betaal je naar mijn weten zelf, maar zitten wel verwerkt in de geschatte kosten en gaan dus niet ten koste van de geschatte opbrengsten.
De opbrengst van Powerplay totaal* is bruto en je betaalt er zelf nog wat naast of de opbrengst is Netto.
Powerplay totaal* Van de factuur "Powerplay opbrengst batterij" - "Powerplay tegenboeking stroomverbruik"
Peterhardenberg schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 22:29:
[...]

Omvormer verliezen zijn niet hetzelfde als Euro verliezen.
PradoPrius schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 07:56:
[...]

Je leest er weinig over omdat ze er niet zijn...
[...]

Er zijn zeker kritische vragen gesteld maar ik zie zelf ook veel stemmingmakerij, geen bronnen, geen factuur, geen voorbeeld berekening over hoe men denkt dat het werkt. Gewoon een statement. 2 Berichten met "zelf betalen" / "eigen rekening" en we zijn alweer bij verborgen kosten. En dan als kers op de taart nog iets over PV overschot... |:(

https://www.zonneplan.nl/...tuur-uitleg-met-powerplay

Hoe ik denk dat het werkt.

Voor het gemak een aansluiting met alleen een Nexus, zonder zonnepanelen.
EPEX prijs altijd €0,10
Onbalans prijs laden €0,00
Onbalans prijs ontladen €0,00
RTE 10%

1000kWh geladen en met een RTE van 10% weer 100kWh kunnen ontladen.

Werkelijk verbruik 1000kWh bedrag €100,-
Werkelijk teruglevering 100kWh bedrag €10,-
Tegenboeking Powerplay - €90,- (Een vergoeding)
Opbrengsten Powerplay €0,-
Dus uiteindelijk geen kosten/opbrengsten
Nog een voorbeeld, maar dan 1 waar een beetje geld wordt verdiend :+
EPEX prijs altijd €0,10
Onbalans prijs laden €0,01
Onbalans prijs ontladen €1,00
RTE 10%

Tegenboeking Powerplay €-90,- (Een vergoeding)
Opbrengsten Powerplay (100kWh * €1,00) - (1000kWh * €0,01) = €90,-
Dus uiteindelijk een opbrengst van €90,-

Conclusie: Omzetverliezen van de omvormer zijn geen omzetverliezen in euros

Een geval wat in de praktijk ook regelmatig voorkomt, je wordt betaald om je accu te vullen:
EPEX prijs altijd €0,10
Onbalans prijs laden €-0,10 (Je krijgt geld om te laden)
Onbalans prijs ontladen €0,10
RTE 10%

Opbrengsten Powerplay (100kWh * €0,10) - (1000kWh * €-0,10) = €110,-
Dus uiteindelijk een opbrengst van €110,-

[ Voor 0% gewijzigd door Biet80 op 02-11-2024 12:50 . Reden: Tekstuele aanpassing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Biet80 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:31:
[...]

De opbrengst van Powerplay totaal* is bruto en je betaalt er zelf nog wat naast of de opbrengst is Netto.
Powerplay totaal* Van de factuur "Powerplay opbrengst batterij" - "Powerplay tegenboeking stroomverbruik"

[...]

Omvormer verliezen zijn niet hetzelfde als Euro verliezen.

[...]

Je leest er weinig over omdat ze er niet zijn...

[...]

Er zijn zeker kritische vragen gesteld maar ik zie zelf ook veel stemmingmakerij, geen bronnen, geen factuur, geen voorbeeld berekening over hoe men denkt dat het werkt. Gewoon een statement. 2 Berichten met "zelf betalen" / "eigen rekening" en we zijn alweer bij verborgen kosten. En dan als kers op de taart nog iets over PV overschot... |:(

https://www.zonneplan.nl/...tuur-uitleg-met-powerplay

Hoe ik denk dat het werkt.

Voor het gemak een aansluiting met alleen een Nexus, zonder zonnepanelen.
EPEX prijs altijd €0,10
Onbalans prijs laden €0,00
Onbalans prijs ontladen €0,00
RTE 10%

1000kW geladen en met een RTE van 10% weer 100kW kunnen ontladen.

Werkelijk verbruik 1000kW bedrag €100,-
Werkelijk teruglevering 100kW bedrag €10,-
Tegenboeking Powerplay - €90,- (Een vergoeding)
Opbrengsten Powerplay €0,-
Dus uiteindelijk geen kosten/opbrengsten
Nog een voorbeeld, maar dan 1 waar een beetje geld wordt verdiend :+
EPEX prijs altijd €0,10
Onbalans prijs laden €0,01
Onbalans prijs ontladen €1,00
RTE 10%

Opbrengsten Powerplay (100kW * €1,00) - (1000kW * €0,01) = €90,-
Dus uiteindelijk geen een opbrengst van €90,-

Conclusie: Omzetverliezen van de omvormer zijn geen omzetverliezen in euros

Een geval wat in de praktijk ook regelmatig voorkomt, je wordt betaald om je accu te vullen:
EPEX prijs altijd €0,10
Onbalans prijs laden €-0,10 (Je krijgt geld om te laden)
Onbalans prijs ontladen €0,10
RTE 10%

Opbrengsten Powerplay (100kW * €0,10) - (1000kW * €-0,10) = €110,-
Dus uiteindelijk geen een opbrengst van €110,-
Het wordt er zo niet helderder van. En bij ZP ligt het er aan wie je spreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
John245 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:46:
[...]

Het wordt er zo niet helderder van. En bij ZP ligt het er aan wie je spreekt.
Dat kan kloppen, heb zelf nog nooit gebeld. Maar ik denk dat het niveau van de gemiddelde tweaker hoger ligt dan dat van de 1e lijns support...

Welk stukje is onduidelijk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
Biet80 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:49:
[...]

Dat kan kloppen, heb zelf nog nooit gebeld. Maar ik denk dat het niveau van de gemiddelde tweaker hoger ligt dan dat van de 1e lijns support...

Het stuk "hoe ik denk dat het werkt"

Dat lijkt een eigen interpretatie. Ik zeg niet dat deze incorrect is maar het woord "denk" maakt het geheel niet sterk.

Ik weet dat FE een andere partij is, maar daar zie ik mensen weer weg gaan omdat het te weinig oplevert. Dit terwijl ik ook zie dat ZP en FE hetzelfde algoritme gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
[...]

Je rommelt nogal met een aantal basis begrippen.
RTE 10% betekend 90% verlies van de omvormer. ik denk dat je dat anders om moet zien de Nexus omvormer geeft een verlies van ongeveer 10 a 11%
Als je met een omvormer verlies van 90% nog winst weet te maken, zit er denk ik iets verkeerd in je berekening.

Je spreekt over kW laden / ontladen maar bedoeld vast kWh anders moet je toch je aansluiting laten verzwaren. De meeste aansluitingen 1x 35A of 3x 25A staan niet meer dan 8 of 17kW laden ontladen toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
[...]

En “ Dus uiteindelijk geen een opbrengst van €90,-”.

Geen een watte? 🫣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
John245 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:54:
[...]

Dat lijkt een eigen interpretatie. Ik zeg niet dat deze incorrect is maar het woord "denk" maakt het geheel niet sterk.

Ik weet dat FE een andere partij is, maar daar zie ik mensen weer weg gaan omdat het te weinig oplevert. Dit terwijl ik ook zie dat ZP en FE hetzelfde algoritme gebruiken.
Ik let gewoon op mijn woordkeuze, ik heb niemand van Zonneplan gesproken maar ik ben redelijk zeker dat het zo werkt. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

John245 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 11:54:
[...]

Volgens mij moeten we het allemaal met eigen interpretaties doen want geen enkele energieleverancier geeft inzicht in inkoop verkoop en exacte administratie in alle boekingen.

Om FE te vergelijken (terwijl die een veelvoud aan verschillende apparatuur gebruiken) met ZP die handelt op basis van alleen de Nexus is wel erg simpel gesteld. Hetzelfde algoritme is natuurlijk al veel minder waardevol als er een veel zwakkere omvormer gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
Peterhardenberg schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:09:
[...]
Je rommelt nogal met een aantal basis begrippen.
RTE 10% betekend 90% verlies van de omvormer. ik denk dat je dat anders om moet zien de Nexus omvormer geeft een verlies van ongeveer 10 a 11%
Als je met een omvormer verlies van 90% nog winst weet te maken, zit er denk ik iets verkeerd in je berekening.
Ik weet dat het verlies niet zo hoog is, maar dat is ter illustratie. Of je nog winst kunt maken met 90% verlies hangt af van het verschil tussen laad en ontlaadtarieven 8) Maar als er een fout zit in mijn voorbeeld hoor ik het graag.
Je spreekt over kW laden / ontladen maar bedoeld vast kWh anders moet je toch je aansluiting laten verzwaren. De meeste aansluitingen 1x 35A of 3x 25A staan niet meer dan 8 of 17kW laden ontladen toe.
Klopt, bedankt. Ik heb het aangepast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
Robindd schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:18:
[...]

En “ Dus uiteindelijk geen een opbrengst van €90,-”.

Geen een watte? 🫣
Tnx, aangepast. Knip en plak fout om voorbeelden te maken :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RikHa
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 09:46
Dit topic blijft maar gaan over hoe (men denkt dat) dat ding en de verrekening werkt. Heeft er dan niemand een Nexus stand alone op een SAP staan zodat we aan de rekening kunnen zien hoe ZP e.e.a. echt berekent?

23 kWp, 80 kWh, 11 kW laden, 17 kW ontladen. Victron VRM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapjes
Heeft overigens iemand ook laat van het feit dat kinderen en enorm hinderlijke piep horen? Ik als 50+ser heb er geen last van, maar de kinderen vinden het zeer hinderlijk. Zonneplan zegt dat het niet van de omvormer komt, maar dat is duidelijk wel zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-06 05:18
Schaapjes schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 15:01:
Heeft overigens iemand ook laat van het feit dat kinderen en enorm hinderlijke piep horen? Ik als 50+ser heb er geen last van, maar de kinderen vinden het zeer hinderlijk. Zonneplan zegt dat het niet van de omvormer komt, maar dat is duidelijk wel zo
Ja mijn kinderen horen ook de piep, ik niet (50+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
Ik ben erg gevoelig voor hoge tonen. Er is zeker een hoge toon sterk hoorbaar wanneer de batterij actief is. Ik heb er een bureau naast staan en kan het prima negeren. Zou er niet in de buurt van willen slapen maar verder kan ik me niet voorstellen dat het echt hinderlijk is voor mensen die dit kunnen horen.

Pagina: 1 ... 21 ... 54 Laatste