Als onbalans voorspeld kan worden dan is er geen onbalans, Onbalans treed op doordat er meer/minder vraag/productie is dan verwacht.Devlinx schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:00:
Zijn er bepaalde tijdstippen waarop gedurende enkele uren meer/minder onbalans is? Of treedt onbalans willeurig op ?
Dit ivm afweging om bv gedurende de nachtelijke uren gebruik te maken van de zelfconsumptie modus.
.
[ Voor 113% gewijzigd door wouter_tw op 23-10-2024 00:36 ]
Hoe was je verast.ervh schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 09:16:
DeCentrale heeft legio mogelijkheden en omwegen om het toch voor elkaar te krijgen. Bel ze even, dan kun je je situatie voor leggen en komen ze vast wel met een oplossing. Ik was aangenaam verrast in elk geval.
Ik kreeg te horen nee kan niet.
Im zeg niks mogelijk nee tot zien.
Morgen nog maar eens proberen
Naar aanleiding van alle vragen/meningen, enz heb ik geprobeerd de Zonneplan rekening te begrijpen en te kijken of het allemaal klopt met de thuisbatterij opbrengsten. Het laden en ontladen van de batterij gebeurt via de EPEX prijzen. De vergoeding van de thuisbatterij is gebaseerd op de onbalans prijzen. Ik ben benieuwd of mijn berekeningen kloppen.
Als voorbeeld de maand maart van dit jaar.
Totaal verbruik van het net: 491 kWh. Kosten: €47,94
Totaal terug geleverd aan het net: 493 kWh. Kosten:€-38,03
Thuisbatterij geladen: 136 kWh
Thuisbatterij ontladen: 130 kWh
Thuisbatterij vergoeding: €-60,78
Powerplay tegenboeking: €2,60
Als ik nu de kosten van het verbruik deel door het totaal verbruik in kWh en dit vervolgens vermenigvuldig met de thuisbatterij geladen kWh krijg ik de kosten van het laden van de batterij.
Deze methode gebruik ik ook voor het terug geleverde aan het net en heb ik de kosten van het ontladen.
Daarna neem ik de vergoeding van de thuisbatterij en trek daar de totale kosten van de batterij en de tegenboeking vanaf. Dan blijkt dat de vergoeding niet €-60,78 is maar €-57,57.
Dus mijn conclusie is dat het bedrag van de vergoeding van de thuisbatterij niet klopt!
Maar ik laat mij graag verbeteren op dit punt als dit niet de juiste manier is om het te berekenen.
Als ik nu de kosten van het verbruik deel door het totaal verbruik in kWh en dit vervolgens vermenigvuldig met de thuisbatterij geladen kWh krijg ik de kosten van het laden van de batterij.
Deze methode gebruik ik ook voor het terug geleverde aan het net en heb ik de kosten van het ontladen.
Daarna neem ik de vergoeding van de thuisbatterij en trek daar de totale kosten van de batterij en de tegenboeking vanaf. Dan blijkt dat de vergoeding niet €-60,78 is maar €-57,57.
Dus mijn conclusie is dat het bedrag van de vergoeding van de thuisbatterij niet klopt!
Maar ik laat mij graag verbeteren op dit punt als dit niet de juiste manier is om het te berekenen.
Update:CryptoCake schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:24:
Het is ongelofelijk hoe vaak de dongles de verbinding verliezen. Na ongeveer 10 minuten komt de verbinding meestal weer terug, en in de Zonneplan app is dit nauwelijks merkbaar.
De afgelopen dagen merk ik echter dat mijn Nexus achter de feiten aanloopt en juist op cruciale momenten de verbinding verliest.
Na overleg met een kennis die veel ervaring heeft met mobiele netwerken, kwamen wij tot de conclusie dat het heel goed mogelijk is dat de dongles elkaar storen, wat leidt tot een instabiele verbinding of zelfs een volledig wegvallende connectie. De antennes liggen praktisch tegen elkaar aan, en dit kan interference veroorzaken, wat leidt tot intermodulatie, waarbij signalen elkaar verstoren door vermenging van frequenties.
Vandaag ben ik begonnen met een test: ik heb de dongle van de batterij losgekoppeld en alleen die van de omvormer aangesloten gelaten. We weten inmiddels dat de dongle van de batterij niets anders doet dan de temperatuur van de batterij doorgeven, en dat dit niet essentieel is voor de opbrengsten.
En blijkbaar is die 2e dongle helemaal niet meer nodig:
[...]
Nu hopen dat dit gaat werken... Wordt vervolgd.
Sinds ik op vrijdag 18 oktober ben begonnen met de hierboven beschreven test, heeft de dongle tot nu toe 29 keer de verbinding verloren. Alleen op zaterdag 19 oktober leek de verbinding stabiel te blijven.
:strip_exif()/f/image/DYBFyPuqeLDRqNW8e1r0FDv8.png?f=user_large)
Mijn persoonlijke conclusie: Het (de dongle) is gewoon troep. Ik ga ook maar eens een mailtje sturen...
Was dat alleen op maandag het geval en wellicht gisteren? Want vandaag sta je weer torenhoog op de lijstVenzent schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 20:08:
Nieuwe setup van dongle (verplaatst, eigen voeding en geen bms dongle) is blijkbaar ook niet de oplossing. Sinds 11.00 uur vanochtend tot nu continu disconnects. Qua resultaat weer onderaan de lijst. Weer gemeld bij ZP, afwachten maar weer.
Kan je zien of jouw disconnects overeenkomen met die van mij sinds afgelopen vrijdag?
Heb je sinds installatie al vervangende dongels gekregen? Want als die uit die zogenaamde slechte batch komen zal het alleen maar slechter worden. Mijn inziens had ZP al die dongels al moeten vervangen.CryptoCake schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:46:
[...]
Update:
Sinds ik op vrijdag 18 oktober ben begonnen met de hierboven beschreven test, heeft de dongle tot nu toe 29 keer de verbinding verloren. Alleen op zaterdag 19 oktober leek de verbinding stabiel te blijven.
[Afbeelding]
Mijn persoonlijke conclusie: Het (de dongle) is gewoon troep. Ik ga ook maar eens een mailtje sturen...
Gisteren mijn 'reserve' dongel ontvangen en er weer ingeprikt.
Het zijn nog de dongles die ik bij installatie heb ontvangen inderdaad, van juni j.l.NightHawk4 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:16:
[...]
Heb je sinds installatie al vervangende dongels gekregen? Want als die uit die zogenaamde slechte batch komen zal het alleen maar slechter worden. Mijn inziens had ZP al die dongels al moeten vervangen.
Gisteren mijn 'reserve' dongel ontvangen en er weer ingeprikt.
Zojuist een mail gestuurd met de vraag of er geen oplossing mogelijk is via LAN. Wie weet...
Dus hopelijk binnenkort ook een nieuwe dongle 🤞
Mocht je een negatieve reactie krijgen kan je de data van de demo batterij en je eigen Nexus van al die tijd naast elkaar leggen als vergelijk, claim je het verschil alsmede het verzoek om de dongels te vervangen.CryptoCake schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:20:
[...]
Het zijn nog de dongles die ik bij installatie heb ontvangen inderdaad, van juni j.l.
Zojuist een mail gestuurd met de vraag of er geen oplossing mogelijk is via LAN. Wie weet...
Dus hopelijk binnenkort ook een nieuwe dongle 🤞
Ik blijf me er ook over verbazen dat je de tegenboeking niet kunt uitrekenen met de door zonneplan zelf aangereikte data in de factuur. Het kan/mag niet zo zijn dat je gefactureerd wordt voor iets dat je niet kunt narekenen. Er naar vragen heeft geen nut want ik krijg geen antwoord van ze.Micronikje schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 11:10:
Naar aanleiding van alle vragen/meningen, enz heb ik geprobeerd de Zonneplan rekening te begrijpen en te kijken of het allemaal klopt met de thuisbatterij opbrengsten. Het laden en ontladen van de batterij gebeurt via de EPEX prijzen. De vergoeding van de thuisbatterij is gebaseerd op de onbalans prijzen. Ik ben benieuwd of mijn berekeningen kloppen.
Gisteren was sinds middernacht bal, gisteravond de dongle er even uit gehad en daarna deed hij het voor een paar uur goed, Maar daarna weer steeds offline. Dat ik bovenaan sta zag ik, soms valt het offline zijn net goed uit, maar dat si meestal niet het geval.CryptoCake schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:02:
[...]
Was dat alleen op maandag het geval en wellicht gisteren? Want vandaag sta je weer torenhoog op de lijst![]()
Kan je zien of jouw disconnects overeenkomen met die van mij sinds afgelopen vrijdag?
/f/image/NPOZivYyyXlxudQCcgoDX8i7.png?f=fotoalbum_large)
Edit: Meest vreemde vind ik dat hij bijna een week feilloos draait, en dan ineens gaat lopen bokken. Mijn gevoel zegt dat er dan toch iets wijzigt waardoor dit komt en ligt het niet aan de dongle zelf. De laatste dongle (die nu dus weer problemen geeft) is er eentje met een aansluiting voor voeding via USB, dus andere type en dus ook een andere dan de zg. slechte batch.)
[ Voor 17% gewijzigd door Venzent op 23-10-2024 13:32 ]
Ik praat het niet goed, ben het er mee eens. Maar je kunt zelf narekenen mits je een 3F kWh meter er tussen hebt zittenDevlinx schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:25:
[...]
Ik blijf me er ook over verbazen dat je de tegenboeking niet kunt uitrekenen met de door zonneplan zelf aangereikte data in de factuur. Het kan/mag niet zo zijn dat je gefactureerd wordt voor iets dat je niet kunt narekenen. Er naar vragen heeft geen nut want ik krijg geen antwoord van ze.
Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West
@bokkow komt er wel uit, na contact heeft hij al eerder gepost. Het heeft dus niet zozeer te maken met niet kunnen narekenen, maar meer het bij machte zijn denk ik. PS: ik heb het zelf niet geprobeerd na te rekenenDevlinx schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:25:
[...]
Ik blijf me er ook over verbazen dat je de tegenboeking niet kunt uitrekenen met de door zonneplan zelf aangereikte data in de factuur. Het kan/mag niet zo zijn dat je gefactureerd wordt voor iets dat je niet kunt narekenen. Er naar vragen heeft geen nut want ik krijg geen antwoord van ze.
Vind het trouwens niet heel raar dat ze jou niet helpen met narekenen aangezien je geen klant bent. Er valt niks na te rekenen voor je.
Waarom zou ik geen klant zijn, ik heb hier gewoon een Nexus in de garage staan.SidewalkSuper schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 13:39:
[...]
@bokkow komt er wel uit, na contact heeft hij al eerder gepost. Het heeft dus niet zozeer te maken met niet kunnen narekenen, maar meer het bij machte zijn denk ik. PS: ik heb het zelf niet geprobeerd na te rekenen
Vind het trouwens niet heel raar dat ze jou niet helpen met narekenen aangezien je geen klant bent. Er valt niks na te rekenen voor je.
Antwoord zonneplan: formule voor het berekenen van de tegenboeking wordt niet gedeeld omdat het een interne administratieve handelingen is.
Ik snap dat sommigen zelf aan de slag gaan met 3f meters, maar dat zou niet hoeven. De data laden/ontladen zijn immers beschikbaar.
@Devlinx Ach sorry mijn fout, ik had Devke in mn hoofd
Dan vind ik het wel raar 
Het hoeft misschien ook niet met een 3f kWh meter, maar daarmee kon bokkow het in ieder geval onafhankelijk narekenen bedoel ik. @bokkow kan je mss helpen ermee.
Het hoeft misschien ook niet met een 3f kWh meter, maar daarmee kon bokkow het in ieder geval onafhankelijk narekenen bedoel ik. @bokkow kan je mss helpen ermee.
[ Voor 7% gewijzigd door SidewalkSuper op 23-10-2024 14:49 ]
Even wat positiefs...
Ik heb gelukkig de juiste dongels en de Nexus 20 kW draait vanaf plaatsing (12 augustus 2024) zonder problemen, (al mochten de opbrengsten van de laatste week wel wat hoger zijn
).
Maar gisteren kregen we een mail van Zonneplan met het onderstaande bericht:
Geweldig nieuws!
Ons thuisbatterij-project in Zwolle is van start gegaan in combinatie met een cashbackactie ter waarde van € 300,-!
Jij bent al een trotse eigenaar van de Zonneplan Nexus thuisbatterij, maar ook jij profiteert van deze actie.
Hoe gaan we dit voor je regelen?
• We brengen de € 300,- cashback automatisch in mindering op je energiefactuur.
• De cashback wordt automatisch verrekend op je eerstvolgende
energiefactuur.
Je hoeft zelf dus helemaal niets te doen!
Met vriendelijke groet,
Zonneplan batterij-adviseur
Toch leuk!
Ik heb gelukkig de juiste dongels en de Nexus 20 kW draait vanaf plaatsing (12 augustus 2024) zonder problemen, (al mochten de opbrengsten van de laatste week wel wat hoger zijn
Geweldig nieuws!
Ons thuisbatterij-project in Zwolle is van start gegaan in combinatie met een cashbackactie ter waarde van € 300,-!
Jij bent al een trotse eigenaar van de Zonneplan Nexus thuisbatterij, maar ook jij profiteert van deze actie.
energiefactuur.
Met vriendelijke groet,
Toch leuk!
Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.
Was ook raar geweest 😜. En anders iedere gek zn gebrek.SidewalkSuper schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:44:
@Devlinx Ach sorry mijn fout, ik had Devke in mn hoofdDan vind ik het wel raar
Jouw grafiek lijkt enorm op die van mij over diezelfde periode. Dan lijkt het toch niet om een individuele dongle issue te gaan denk ik maar eerder een provider/server issue.CryptoCake schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 12:46:
[...]
Update:
[Afbeelding]
Maar ik zie ook vaak dat hij nadat hij offline gaat vrij snel ook weer online komt. Dan is de update vaak maar enkele minuten later. Het moment van updaten van de Zonneplan integratie speelt in die gevallen ook een rol.
Mijn grafiek:
:strip_exif()/f/image/XgVATMF4hr6lbbjdQ3wTLtl3.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door GaMbiNo op 23-10-2024 16:20 ]
Heeeeel vreemd dit... zeker ook omdat jij een nieuwe dongle hebt. Je zou bijna denken dat hun backend het niet aankan...GaMbiNo schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:17:
[...]
Jouw grafiek lijkt enorm op die van mij over diezelfde periode. Dan lijkt het toch niet om een individuele dongle issue te gaan denk ik maar eerder een provider/server issue.
Maar ik zie ook vaak dat hij nadat hij offline gaat vrij snel ook weer online komt. Dan is de update vaak maar enkele minuten later.
[Afbeelding]
Klopt hoor. Deze dongle is veel stabieler dan de vorige. Maar ook met deze zit er soms enige vertraging in de updates.CryptoCake schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:21:
[...]
Heeeeel vreemd dit... zeker ook omdat jij een nieuwe dongle hebt. Je zou bijna denken dat hun backend het niet aankan...
Er moet naast de dongle issue nog meer spelen dus. Ook omdat wij op exact dezelfde dagen wel/geen issues hebben.
Overigens: De tweede (niet zo belangrijke) dongle stond vandaag ook vrijwel de hele dag blauw te knipperen. Kennelijk is die ook bijna op z’n eind. Maak me niet zo druk meer om die dongle maar het is niet best.
Edit 2: zou wel mooi zijn als we die offline count ook naar de onbalans website kunnen sturen. Dat geeft wel een mooi overzicht denk ik. @Leftblank ?
[ Voor 28% gewijzigd door GaMbiNo op 23-10-2024 16:33 ]
Zou wel een mogelijke verklaring kunnen zijn. Het dongle issue was in de eerste maanden na de launch van de Nexus niet aanwezig voor zover ik weet? En voor de launch hebben ze een jaar lang getest met een handjevol batterijen. Ze zijn natuurlijk in een rap tempo die dingen aan het plaatsen in het hele land, zou zomaar kunnen dat hun backend niet snel genoeg mee schaalt.CryptoCake schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:21:
[...]
Heeeeel vreemd dit... zeker ook omdat jij een nieuwe dongle hebt. Je zou bijna denken dat hun backend het niet aankan...
Dat zou inderdaad heel mooi zijn. @Leftblank je zou aan de hand van "thuisbatterij_last_measured" kunnen zien of er overeenkomsten zijn met de rest van de installaties.GaMbiNo schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 16:24:
[...]
Klopt hoor. Deze dongle is veel stabieler dan de vorige. Maar ook met deze zit er soms enige vertraging in de updates.
Er moet naast de dongle issue nog meer spelen dus. Ook omdat wij op exact dezelfde dagen wel/geen issues hebben.
Overigens: De tweede (niet zo belangrijke) dongle stond vandaag ook vrijwel de hele dag blauw te knipperen. Kennelijk is die ook bijna op z’n eind. Maak me niet zo druk meer om die dongle maar het is niet best.
Edit 2: zou wel mooi zijn als we die offline count ook naar de onbalans website kunnen sturen. Dat geeft wel een mooi overzicht denk ik. @Leftblank ?
@CryptoCake ik had nog een query klaar staan voor de data van vandaag, daar rolt dit plaatje uit. Wat je hier ziet is het aantal metingen dat per 15 minuten interval binnenkomt, met op de X as het begin van elk interval. Je ziet vandaag in ieder geval goed ziet is rond 14u een dip maar tussendoor is het ook behoorlijk variabel. Let overigens niet op het einde van de grafiek, dat was geen vol kwartier.
/f/image/9gE2Wo9IOSgZ93eqD3MYDLxX.png?f=fotoalbum_large)
Ik zal nog eens kijken of zo'n overzicht ook op de site inzichtelijk te maken is, dat zou het wel makkelijker maken om eventuele grote storingen bij Zonneplan te kunnen detecteren.
Een andere update die ik aan het afronden was is een update om op de live-pagina nu ook het aantal ontvangen vs verwachte metingen (namelijk 1x elke 5 minuten) te tonen, die staat nu ook online. De berekening is mogelijk nog niet helemaal feilloos maar het lijkt goed genoeg om uitschieters te kunnen detecteren. Dit is overigens ook zichtbaar voor de vorige dagen dus je kunt terugkijken naar een bepaalde opvallende dag van de afgelopen tijd.
Ik wil even aankijken of dit goed genoeg gaat werken, zo niet dan gaan we aan de slag met de suggestie van @GaMbiNo. Als het lukt om het met puur de ingestuurde data te regelen dan maakt dat de configuratie in Home Assistant weer makkelijker, die is al wat foutgevoelig.
/f/image/9gE2Wo9IOSgZ93eqD3MYDLxX.png?f=fotoalbum_large)
Ik zal nog eens kijken of zo'n overzicht ook op de site inzichtelijk te maken is, dat zou het wel makkelijker maken om eventuele grote storingen bij Zonneplan te kunnen detecteren.
Een andere update die ik aan het afronden was is een update om op de live-pagina nu ook het aantal ontvangen vs verwachte metingen (namelijk 1x elke 5 minuten) te tonen, die staat nu ook online. De berekening is mogelijk nog niet helemaal feilloos maar het lijkt goed genoeg om uitschieters te kunnen detecteren. Dit is overigens ook zichtbaar voor de vorige dagen dus je kunt terugkijken naar een bepaalde opvallende dag van de afgelopen tijd.
Ik wil even aankijken of dit goed genoeg gaat werken, zo niet dan gaan we aan de slag met de suggestie van @GaMbiNo. Als het lukt om het met puur de ingestuurde data te regelen dan maakt dat de configuratie in Home Assistant weer makkelijker, die is al wat foutgevoelig.
Onwijs handig! Je grafiek is eigenlijk precies wat ik zocht! Heel strak gedaanLeftblank schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:01:
@CryptoCake ik had nog een query klaar staan voor de data van vandaag, daar rolt dit plaatje uit. Wat je hier ziet is het aantal metingen dat per 15 minuten interval binnenkomt, met op de X as het begin van elk interval. Je ziet vandaag in ieder geval goed ziet is rond 14u een dip maar tussendoor is het ook behoorlijk variabel. Let overigens niet op het einde van de grafiek, dat was geen vol kwartier.
[Afbeelding]
Je nieuwe update zie ik helaas nog niet, wellicht Cloudflare cache?
Of te subtiel weggewerktCryptoCake schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:18:
[...]
Onwijs handig! Je grafiek is eigenlijk precies wat ik zocht! Heel strak gedaan![]()
Je nieuwe update zie ik helaas nog niet, wellicht Cloudflare cache?
Haha je hebt gelijk, ik zie het! Super dit merciLeftblank schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 18:20:
[...]
Of te subtiel weggewerkt. Als je naar https://onbalansmarkt.com/nexus/live gaat dan staat er nu een percentage naast de andere eigenschappen, dat is het percentage ontvangen metingen voor die dag.
https://www.telegraaf.nl/...ettarieven-voor-consument
https://archive.ph/NOPA5
Lijkt alsof die variabele tarieven er toch komen, nog geen getallen erbij helaas.
Lijkt alsof die variabele tarieven er toch komen, nog geen getallen erbij helaas.
Ergens anders wel getallen gezien. Een maximum van 24 cent per kWh in de spits.ApexAlpha schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:00:
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Oeh linkje?John245 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:13:
[...]
Ergens anders wel getallen gezien. Een maximum van 24 cent per kWh in de spits.
Dat zou een mooie kans voor de batterij zijn, hoop dat ZP opschiet met en combi algoritme.
Geen linkje helaas. Had het ergens voorbij zien komen hier. Ik dacht in het rapport van Beerenschot.ApexAlpha schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:19:
[...]
Oeh linkje?
Dat zou een mooie kans voor de batterij zijn, hoop dat ZP opschiet met en combi algoritme.
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Even de balans (
) opgemaakt exact een week na de go-live van Picasso: 2,22 EUR per dag aan Powerplay opbrengsten.
Niet bepaald een vetpot. Nu hebben we wel vaker weken gehad met magere opbrengsten maar wel iets om even in de gaten te houden. Benieuwd hoe zich dit verder ontwikkeld de komende weken en maanden.
Niet bepaald een vetpot. Nu hebben we wel vaker weken gehad met magere opbrengsten maar wel iets om even in de gaten te houden. Benieuwd hoe zich dit verder ontwikkeld de komende weken en maanden.
2028 op zn vroegst. Helaas en tevens is dit nog maar een voorstel van een adviesbureau dus voor hier echt een ei over gelegd gaat worden…ApexAlpha schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 08:00:
Direct gevolg van handelen op de passieve onbalansmarkt. Op de actieve was veel meer te beleven. Er waren moment waarop Picasso 400 MW opregelen vroeg en nationaal er 200 MW werd afgeregeld. Er wordt dan maar 200 MW netto opgeregeld, maar er wordt wel 600 MW aan transacties verricht.kazuka schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:16:
Even de balans () opgemaakt exact een week na de go-live van Picasso: 2,22 EUR per dag aan Powerplay opbrengsten.
Inderdaad dat gaat nog wel even duren, in het artikel (het onderzoek van netbeheer) stond vier tot zes jaar.bokkow schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:39:
[...]
2028 op zn vroegst. Helaas en tevens is dit nog maar een voorstel van een adviesbureau dus voor hier echt een ei over gelegd gaat worden…
Maar tegen die tijd geen saldering meer dus voor alle bezitters van thuisbatterijen alleen maar gunstiger.
Scheelt weer een paar centjes op de terugverdientijd
Grappig! Zo heb ik pas direct de splitter bij de accu open gemaakt, was gewoon benieuwd 😂CryptoCake schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 17:55:
Ter info: ik vond zojuist dit juweeltje na wat zoekwerk:
[YouTube: Zonneplan Connect #repair #electronics #iot #lte]
De binnenkant van de (P1) dongle![]()
Nordic semi nRF9160 LTE-M chip, speciaal voor het LTE-M iot netwerk.
Daarnaast er achter gekomen dat de kabel van omvormer naar splitter veel te lang is, geknikt opgebost zit, direct langs en tegen de DC kabels aan zit en niet geshielde kabel lijkt te zijn (outdoor versie). Heb het allemaal uit elkaar getrokken en ben voornemens deze in te korten en het hele zwikje kort onder de omvormer te hangen daarmee.
Niet gesproken over de aarde kabel die helemaal niet aangedraaid was op mijn accu pack. Nog niet erg onder de indruk so far..
![]() | ![]() | ![]() |
![]() |
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
opgelost
[ Voor 98% gewijzigd door Peterhardenberg op 24-10-2024 15:12 ]
Sinds 21-10-2024 ook onderdeel van de nexus familie 
wat ik alleen graag zou willen weten is waarvoor de 2 connect kastjes zijn bij de batt. Lijkt dat er 1 aangesloten zit aan de batt. en 1 aangesloten zit op de omvormer.
Het volgende is er nu aan de hand.
1 connect aan de omvormer is soliede groen
1 connect aan de batt blijft knipperen (even groen en daarna even blauw)
die connect die knippert al 2x gemeld bij zonneplan, maar die worden er niet warm of koud van. de connect
ook als eens 30 min van de spanning af gehad, maar daarna weer zelfde resultaat.
:strip_exif()/f/image/T1omFGrVlihXZv24D6Xswbl9.gif?f=fotoalbum_large)
wat ik alleen graag zou willen weten is waarvoor de 2 connect kastjes zijn bij de batt. Lijkt dat er 1 aangesloten zit aan de batt. en 1 aangesloten zit op de omvormer.
die connect die knippert al 2x gemeld bij zonneplan, maar die worden er niet warm of koud van. de connect
ook als eens 30 min van de spanning af gehad, maar daarna weer zelfde resultaat.
:strip_exif()/f/image/T1omFGrVlihXZv24D6Xswbl9.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lyUx3qeiNCHI24lW5vg4UbjU.gif?f=fotoalbum_large)
Dit lijkt me echt een ontwerpfout inderdaad. Volgens mij stoppen ze die kabel standaard in de kabelgoot bij de 'echte' kabels van de batterij. Als die dan ook nog eens niet geshield is...Robindd schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:23:
[...]
Grappig! Zo heb ik pas direct de splitter bij de accu open gemaakt, was gewoon benieuwd 😂
Daarnaast er achter gekomen dat de kabel van omvormer naar splitter veel te lang is, geknikt opgebost zit, direct langs en tegen de DC kabels aan zit en niet geshielde kabel lijkt te zijn (outdoor versie). Heb het allemaal uit elkaar getrokken en ben voornemens deze in te korten en het hele zwikje kort onder de omvormer te hangen daarmee.
Niet gesproken over de aarde kabel die helemaal niet aangedraaid was op mijn accu pack. Nog niet erg onder de indruk so far..
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Vraag me af of de demo opstelling van ZP misschien gewoon een LAN kabel hebben ipv een dongel waardoor dit te lang uit beeld blijft.
Ik heb in ieder geval nergens meer last van sinds ik de 4g dongel recht in de omvormer heb hangen.
Knipperen is niet zo een probleem, dat is niet per sé een foutcode geloof ik.ruudbeest schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:25:
Sinds 21-10-2024 ook onderdeel van de nexus familie
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Eén dongel is je 'echte' dongel waarmee PowerPlay wordt aangestuurd naar je omvormer, de andere leest de batterij zelf uit. Ik heb zelf enkel de PowerPlay dongel aangesloten direct in de omvormer en alles werkt gewoon.
Die kabel zit eerst een keer of 2/3 geknikt opgelust bij mij, gaat dan vervolgens naar beneden achter de accu’s om daar in de goot redelijk dicht naast de DC kabels omhoog te gaan naar de omvormer.ApexAlpha schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:40:
[...]
Dit lijkt me echt een ontwerpfout inderdaad. Volgens mij stoppen ze die kabel standaard in de kabelgoot bij de 'echte' kabels van de batterij. Als die dan ook nog eens niet geshield is...
Vraag me af of de demo opstelling van ZP misschien gewoon een LAN kabel hebben ipv een dongel waardoor dit te lang uit beeld blijft.
Ik heb in ieder geval nergens meer last van sinds ik de 4g dongel recht in de omvormer heb hangen.
Heb hem nu helemaal uit de goot getrokken sowieso.
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
Ik zou toch de algemene voorwaardes eens lezen mbt batterij, zonneplan en eigen aanpassingen 😬Robindd schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 10:23:
[...]
Grappig! Zo heb ik pas direct de splitter bij de accu open gemaakt, was gewoon benieuwd 😂
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ah joh dit is Tweakers toch.Devke schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:17:
[...]
Ik zou toch de algemene voorwaardes eens lezen mbt batterij, zonneplan en eigen aanpassingen 😬
Zolang je batterij zelf of je omvormer niet open schroeft zal er weinig aan de hand zijn.
Die discussie weer. De batterij is van jezelf zodra hij afgerekend is. En we zijn Tweakers, we weten wat we doen..Devke schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:17:
[...]
Ik zou toch de algemene voorwaardes eens lezen mbt batterij, zonneplan en eigen aanpassingen 😬
En die splitter is kennelijk toch niet meer nodig aangezien de linker dongle overbodig lijkt te zijn. Die UTP kabels zijn ook niet zo spannend.
Ik kan je niet in 't lijstje vinden?ApexAlpha schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:40:
[...]
Dit lijkt me echt een ontwerpfout inderdaad. Volgens mij stoppen ze die kabel standaard in de kabelgoot bij de 'echte' kabels van de batterij. Als die dan ook nog eens niet geshield is...
EDIT: dat klinkt heeeel sus, maar zo bedoel ik 'm niet 😂 Te leuk om te verwijderen.
[ Voor 6% gewijzigd door CryptoCake op 24-10-2024 17:54 . Reden: edittt ]
Ah, ik weet het moet HA nog eens goed instellen. Het is nu gewoon een database met losse entiteiten en één weerbericht. Sommige dashboards zien er beter uit dan de PowerBI sites waar ons bedrijf 15 FTE op heeft zitten maar weet gewoon niet waar ik moet beginnen.CryptoCake schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 17:53:
[...]
Ik kan je niet in 't lijstje vinden?Was van plan om naar je dongle te gluren, maar helaas
EDIT: dat klinkt heeeel sus, maar zo bedoel ik 'm niet 😂 Te leuk om te verwijderen.
De lijst van HA en docker dingen die ik nog wil is nu zo lang dat ik het steeds uitstel,

p.s. je mag me wel DM'en voor dongel pics hoor.
[ Voor 3% gewijzigd door ApexAlpha op 24-10-2024 18:05 ]
Apart/jammer... mijne is geplaatst in februari. Wel de flyer thuis gekregen, geen mail over cashback.Ahum..... schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 15:02:
Even wat positiefs...
Ik heb gelukkig de juiste dongels en de Nexus 20 kW draait vanaf plaatsing (12 augustus 2024) zonder problemen, (al mochten de opbrengsten van de laatste week wel wat hoger zijn).
Geweldig nieuws!
energiefactuur.
Met vriendelijke groet,
Toch leuk!
Water is pas echt lekker als het bij de brouwerij is geweest...
Heb die niet al te best doorgelezen.Devke schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:17:
[...]
Maar dat zou betekenen dat ik de aardedraad ook niet vast had mogen draaien 😂
Al vindt ik overigens dat zolang de aansturing het gewoon doet en ik de boel verbeter, ik voor die 7k++ gewoon dat mag doen.
Je bent een overeenkomst aangegaan. Daar staat in wat mag en wat niet mag. Maar goed niet mijn probleem. Wilde er alleen voor waarschuwen. Doe er je voordeel of niet mee 😊GaMbiNo schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 16:32:
[...]
Die discussie weer. De batterij is van jezelf zodra hij afgerekend is. En we zijn Tweakers, we weten wat we doen..![]()
En die splitter is kennelijk toch niet meer nodig aangezien de linker dongle overbodig lijkt te zijn. Die UTP kabels zijn ook niet zo spannend.
Klopt wel hoor, en ik had voor 1 of 2 dingen eigenlijk ze moeten bellen maar heb het zelf even opgelost.Devke schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 19:44:
[...]
Je bent een overeenkomst aangegaan. Daar staat in wat mag en wat niet mag. Maar goed niet mijn probleem. Wilde er alleen voor waarschuwen. Doe er je voordeel of niet mee 😊
Ondanks de overeenkomst zal een verbetering van wat kabel routing geen issue zijn als dat een discussie mocht zijn. Kan me heel wat andere aanpassingen voor stellen wat wel problematisch is.
:strip_exif()/f/image/xVTqPtbj3z3l6VRZpuQ1bF4n.jpg?f=fotoalbum_large)
Er staat duidelijk dat je geen aanpassingen mag doen. Hoe goed je ze ook bedoeld, snap ik best wel. Of Zonneplan daar ook zo overdenkt? Het was ook meer een "let op" post. Zou vervelend zijn als ze je in de pauze stand zetten..... als de dongel dat al niet doet 😅Robindd schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 19:50:
[...]
Klopt wel hoor, en ik had voor 1 of 2 dingen eigenlijk ze moeten bellen maar heb het zelf even opgelost.
Ondanks de overeenkomst zal een verbetering van wat kabel routing geen issue zijn als dat een discussie mocht zijn. Kan me heel wat andere aanpassingen voor stellen wat wel problematisch is.
[Afbeelding]
Zulke overeenkomsten kun je rustig tekenen. Dit houd geen stand bij de rechter.Robindd schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 19:50:
[...]
Klopt wel hoor, en ik had voor 1 of 2 dingen eigenlijk ze moeten bellen maar heb het zelf even opgelost.
[Afbeelding]
In feite verplicht zonneplan 24 uur per dag naast de batterij te gaan zitten en als er een storing is (ook midden in de nacht) deze gelijk te melden.
Het is inderdaad erg mager. Vandaag heeft de batterij 30 kWh verbruikt en 15 kWh teruggeleverd voor 11 cent. De laadmodus op zelfconsumptie zou in mijn geval veel beter zijn geweest de afgelopen week. Eigenlijk mis ik deze intelligentie in de aansturing, dat het systeem automatisch overschakelt naar zelfconsumptie wanneer er niet veel onbalansactiviteit verwacht wordt, of iets dergelijks.kazuka schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:16:
Even de balans () opgemaakt exact een week na de go-live van Picasso: 2,22 EUR per dag aan Powerplay opbrengsten.
Die AI gaat die andere markt vanzelf wel een keer ontdekken.roelg90 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:30:
[...]
Het is inderdaad erg mager. Vandaag heeft de batterij 30 kWh verbruikt en 15 kWh teruggeleverd voor 11 cent. De laadmodus op zelfconsumptie zou in mijn geval veel beter zijn geweest de afgelopen week. Eigenlijk mis ik deze intelligentie in de aansturing, dat het systeem automatisch overschakelt naar zelfconsumptie wanneer er niet veel onbalansactiviteit verwacht wordt, of iets dergelijks.
De Nexus is bedoeld voor het mee helpen opheffen van de onbalans. daarvoor worden vergoedingen betaald.roelg90 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:30:
[...]
Het is inderdaad erg mager. Vandaag heeft de batterij 30 kWh verbruikt en 15 kWh teruggeleverd voor 11 cent. De laadmodus op zelfconsumptie zou in mijn geval veel beter zijn geweest de afgelopen week. Eigenlijk mis ik deze intelligentie in de aansturing, dat het systeem automatisch overschakelt naar zelfconsumptie wanneer er niet veel onbalansactiviteit verwacht wordt, of iets dergelijks.
om die reden kun je btw terug krijgen.
Mag je de accu dan wel gebruiken voor zelf consumptie?
Ik zie nog geen trendbreuk.kazuka schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:16:
Ik sta erin! Nu met het mooie resultaat van 1% nog wel.CryptoCake schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 17:53:
[...]
Ik kan je niet in 't lijstje vinden?Was van plan om naar je dongle te gluren, maar helaas
edit: Wat betekent "lader met powerplay" die naast mijn naam staat? Is dat de EV-lader? Want die heb ik niet...
[ Voor 12% gewijzigd door ApexAlpha op 25-10-2024 10:43 ]
Dan had je die niet moeten selecteren 😂ApexAlpha schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:36:
[...]
Ik sta erin! Nu met het mooie resultaat van 1% nog wel.
edit: Wat betekent "lader met powerplay" die naast mijn naam staat? Is dat de EV-lader? Want die heb ik niet...
Kijk eens aanApexAlpha schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:36:
[...]
Je kon kiezen uit: lader of lader van zonneplan, pv of pv van zonneplan, of helemaal niets. Je hebt wellicht per ongeluk lader en pv van zonneplan gekozen met het aanmaken van je account. Denk niet dat het wat uitmaakt, anders even aan @Leftblank vragen of hij het een keer voor je kan verwijderen.
mijne is geplaatst in mei, ook geen cashback mail. Wel al 2 keer flyer in de bus gehad (andere woonplaats).Biet80 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 19:35:
[...]
Apart/jammer... mijne is geplaatst in februari. Wel de flyer thuis gekregen, geen mail over cashback.
[ Voor 3% gewijzigd door DustPhyte op 25-10-2024 11:33 ]
Zonne plan, Hmm de naam alleen al doet me meer vermoeden dan het door hun geplaatste verdien model, waarbij de klant hun inkomsten garandeert door met de door hun betaalde batterij op afroep ter beschikking te stellen...
Ik ga er in elk geval niet in mee, want: ik investeer, Ik wek op en dus ook ik bepaal wat ik er mee doe!
Leg mij maar eens uit waarom ik moet investeren in andermans inkoop.
Door slim gebruik te maken van Home wizard, en een 10 KWH stack ( 2x5) van Sessy kom ik prima uit de voeten
Een 2 onder een kap met een electriciteitsverbruik van ca 6000 Kwh (3 personen, inductie koken en elektrische vloer verwarming met IR platen op zolder) en reken maar dat hier flink wordt ge-gamed,en wordt geleefd.
Toch krijg ik het voor elkaar om met deze oplossing, het verbruik terug te dringen naar 3200 kWh, dankzij de Sessy's
want die ondersteunen dit huis terwijl het verbruik constant is ik zit nu op 5753 kWh, bruto en daar gaat dus het door de pv opgewekte vermogen( 3092 kWh ) vanaf en ik moet nog een maand.
Waar het mij eigenlijk om gaat, is het feit dat de door mijn installatie opgewekte prik, met weliswaar rendements verlies gewoon gebruikt kan worden, zonder dat een of andere vage energie handelaar daar naar behoeften mee gaat lopen schakelen.
Vergeet dat rendementsverlies even niet, want met het omzetten van Dc naar Ac en weer naar Dc verlies je nog al wat. De sessy's werken immers op wisselspanning. en de PV installatie levert gelijkspanning.
M'n vermoeden wordt bevestigd door dit voor langere tijd te meten in de aan en afvoer van de stroom op de fase
Dik 20 %. verlies ik dus met het opwekken en verbruik van mijn eigen electriciteit.
Toch doe ik het vind ik niet slecht. Sluipverbruik van je al flink verminderen door slimme stekkers toe te passen en deze in een soort energy-safer programma d.m.v. een GUI in de Homewizard app te programmeren. Kind kan de was doen. Duurt ff dat tweaken, maar goed resultaat is er.
Gewoon terug naar de oude norm. Oled-Tv en Satbox gaan na 02:00 gewoon uit, Lampen gaan gewoon uit. Koffie zet apparaat gaat vanzelf uit als er minder dan 10 Watt 10 min lang geen spannign wordt gevraagd. En ga zo maar door.
Elke Pc, Elke Taptop. incl schermen en alle toeters en bellen gaat hier savond's of bij het niet gebruiken van gewoon uit. Audio ed gaat in de avond gewoon uit, is een kwestie van even proberen en wat tweaken..
Ja je moet even een druk knoppje induwen om te gaan computeren. toch scheelt het me enorm op jaarbasis.
Het sluip verbruik nu komt eigen lijk alleen nog maar van de internet infra, Koelkast, 2 diepvriezers, verwarming (CV)
en is gereduceerd tot ca 400 Watt/Uur
Ik ben benieuwd naar wat er straks op de terug gave staat. Want volgens mij is het niet zozeer de elektriciteit, maar juist het gas. Ik voorzie dat ik alleen dit jaar met slechts een karppe 540 Kuub /jaar toch meer dan 1000 € kwijt ga zijn. Alleen de leveringskosten en de belasting al.
En vwb het terug leveren, Van de dik 3.5 MWh die ik op jaarbasis opwek, gaat minder 500 kWh als overschot retour de lijn op EN is het nieuwe doel voor 2025 geworden om dat helemaal terug te dringen
Desnoods ga ik in Iand modus draaien..
Want ik blijf erbij zoals het nu gaat klopt het gewoon weg niet.
verkeerd inkoop verkoop beleid dat is een probleem voor de energie handelaren. EN die hebben volgens mij niets of weinig te zeggen over de infra. maar ze maken wel woeker winsten.
Leg mij maar eens uit wat zon toko als de ANWB en Cool Blue nu ineens op de markt moeten doen in de energie ?
Daar zit gewoon een flink verdien model aan vast meer niet. Maar wij betalen helaas de rekening.
Terug verdien tijd, Boeie ! ik koop toch ook geen dure keuken van 20K om eerst te gaan lopen uitrekenen of ik wel redement kan halen uit mn kookplaat ed.... Je auto en je huis kost ook geld Daarin moet je ook investeren om de boel draaiende te houden.
Ik ga er in elk geval niet in mee, want: ik investeer, Ik wek op en dus ook ik bepaal wat ik er mee doe!
Door slim gebruik te maken van Home wizard, en een 10 KWH stack ( 2x5) van Sessy kom ik prima uit de voeten
Een 2 onder een kap met een electriciteitsverbruik van ca 6000 Kwh (3 personen, inductie koken en elektrische vloer verwarming met IR platen op zolder) en reken maar dat hier flink wordt ge-gamed,en wordt geleefd.
Toch krijg ik het voor elkaar om met deze oplossing, het verbruik terug te dringen naar 3200 kWh, dankzij de Sessy's
want die ondersteunen dit huis terwijl het verbruik constant is ik zit nu op 5753 kWh, bruto en daar gaat dus het door de pv opgewekte vermogen( 3092 kWh ) vanaf en ik moet nog een maand.
Waar het mij eigenlijk om gaat, is het feit dat de door mijn installatie opgewekte prik, met weliswaar rendements verlies gewoon gebruikt kan worden, zonder dat een of andere vage energie handelaar daar naar behoeften mee gaat lopen schakelen.
Vergeet dat rendementsverlies even niet, want met het omzetten van Dc naar Ac en weer naar Dc verlies je nog al wat. De sessy's werken immers op wisselspanning. en de PV installatie levert gelijkspanning.
M'n vermoeden wordt bevestigd door dit voor langere tijd te meten in de aan en afvoer van de stroom op de fase
Dik 20 %. verlies ik dus met het opwekken en verbruik van mijn eigen electriciteit.
Toch doe ik het vind ik niet slecht. Sluipverbruik van je al flink verminderen door slimme stekkers toe te passen en deze in een soort energy-safer programma d.m.v. een GUI in de Homewizard app te programmeren. Kind kan de was doen. Duurt ff dat tweaken, maar goed resultaat is er.
Gewoon terug naar de oude norm. Oled-Tv en Satbox gaan na 02:00 gewoon uit, Lampen gaan gewoon uit. Koffie zet apparaat gaat vanzelf uit als er minder dan 10 Watt 10 min lang geen spannign wordt gevraagd. En ga zo maar door.
Elke Pc, Elke Taptop. incl schermen en alle toeters en bellen gaat hier savond's of bij het niet gebruiken van gewoon uit. Audio ed gaat in de avond gewoon uit, is een kwestie van even proberen en wat tweaken..
Ja je moet even een druk knoppje induwen om te gaan computeren. toch scheelt het me enorm op jaarbasis.
Het sluip verbruik nu komt eigen lijk alleen nog maar van de internet infra, Koelkast, 2 diepvriezers, verwarming (CV)
Ik ben benieuwd naar wat er straks op de terug gave staat. Want volgens mij is het niet zozeer de elektriciteit, maar juist het gas. Ik voorzie dat ik alleen dit jaar met slechts een karppe 540 Kuub /jaar toch meer dan 1000 € kwijt ga zijn. Alleen de leveringskosten en de belasting al.
En vwb het terug leveren, Van de dik 3.5 MWh die ik op jaarbasis opwek, gaat minder 500 kWh als overschot retour de lijn op EN is het nieuwe doel voor 2025 geworden om dat helemaal terug te dringen
verkeerd inkoop verkoop beleid dat is een probleem voor de energie handelaren. EN die hebben volgens mij niets of weinig te zeggen over de infra. maar ze maken wel woeker winsten.
Leg mij maar eens uit wat zon toko als de ANWB en Cool Blue nu ineens op de markt moeten doen in de energie ?
Daar zit gewoon een flink verdien model aan vast meer niet. Maar wij betalen helaas de rekening.
Terug verdien tijd, Boeie ! ik koop toch ook geen dure keuken van 20K om eerst te gaan lopen uitrekenen of ik wel redement kan halen uit mn kookplaat ed.... Je auto en je huis kost ook geld Daarin moet je ook investeren om de boel draaiende te houden.
Fantastisch, en hoe is dit on-topic precies?Omnicron1 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:49:
Zonne plan, Hmm de naam alleen al doet me meer vermoeden dan het door hun geplaatste verdien model, waarbij de klant hun inkomsten garandeert door met de door hun betaalde batterij op afroep ter beschikking te stellen...

Maar je keuken heeft nog andere functies…Omnicron1 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:49:
Ik snap je verhaal hoor maar ik laat mijn batterij zichzelf terug verdienen de komende jaren en de 15 jaar daarna heb ik een ‘gratis’ batterij van 20kWh voor eigen elektriciteit op te slaan en zo groen mogelijk mijn all electric huis te bedienen.
En zelfs als je vanaf dag 1 een batterij wil die enkel je eigen elektriciteit opslaat is de Nexus nog altijd 40% goedkoper dan Sessy per kWh voor hetzelfde LFP type batterij. Dus ook dan zie ik het nut niet echt om bij hun te gaan.
"kijk hoe ik slimmer ben dan iedereen hier in het topic, dat wil ik even laten weten..."Robindd schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:59:
[...]
Fantastisch, en hoe is dit on-topic precies?

[ Voor 6% gewijzigd door DustPhyte op 25-10-2024 12:02 ]
Als meneer zo slim was, had die wel een warmtepomp en was die gasloos ondertussenDustPhyte schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:02:
[...]
"kijk hoe ik slimmer ben dan iedereen hier in het topic, dat wil ik even laten weten..."
Hier een grondgebonden warmtepomp sinds 2013. Ik voeg wel wat punten toe aan mijn slimme indexRobindd schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:09:
[...]
Als meneer zo slim was, had die wel een warmtepomp en was die gasloos ondertussen
Binnenkort kun je inloggen om je installatie te wijzigen, op dit moment kun je 'm enkel overschrijven door dezelfde username (en email) nog een keer in te sturen met de juiste gegevens. Klopt de aanwezigheid van zonnepanelen wel? Dan kan ik enkel de laadpaal wel even weghalen.ApexAlpha schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 10:36:
[...]
Zal een foutje hebben gemaakt. Heb wel zonnepanelen met powerplay, 28 in totaal.Leftblank schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:17:
[...]
Binnenkort kun je inloggen om je installatie te wijzigen, op dit moment kun je 'm enkel overschrijven door dezelfde username (en email) nog een keer in te sturen met de juiste gegevens. Klopt de aanwezigheid van zonnepanelen wel? Dan kan ik enkel de laadpaal wel even weghalen.
Heb wel twee losse omvormers zal ff opletten of de API dat goed uitleest.
Toffe site!
Hier geplaatst op 3 juli. Geen cashback. Ik denk dat cashback vanaf plaatsing op 1 augustus gegeven wordt?DustPhyte schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:09:
[...]
mijne is geplaatst in mei, ook geen cashback mail. Wel al 2 keer flyer in de bus gehad (andere woonplaats).
Geschakelde woning 170m2 bwjr1993;spouw- en dakisolatie;vanaf 2010:vloerisolatie tonzon+geheel hr++;kunstst.achterpui+triple glas;beneden 4lowt jaga-convectoren;1(hal-)radiator,boven radiatoren; wp Adlar Castra AuroraII 6KW jan.2023
Even iets anders ik zie dat mijn batterij zich nu oplaadt met 2,3kW terwijl mijn PV 2,5kW opbrengt.
De batterij lijkt dus nu netjes eigen pv op te slaan voor later gebruik.
Is me nog niet zo duidelijk opgevallen, of deed de batterij dit altijd al zo netjes?
Is me nog niet zo duidelijk opgevallen, of deed de batterij dit altijd al zo netjes?
Als de batterij bijna vol is wordt er geladen met een lager vermogen.
PV en (ont)laden staat volledig los van elkaar tenzij je de zelfconsumptie modus gebruikt.
PV en (ont)laden staat volledig los van elkaar tenzij je de zelfconsumptie modus gebruikt.
[ Voor 40% gewijzigd door dvdhaar op 25-10-2024 12:57 ]
Tussen 12.oo uur en 13.00 uur werd de demo geladen met 2500 Watt, die opdracht werd ook naar jou Nexus gestuurd die die ging ook met ongeveer 2500 Watt laden, toevallig was dat de opbrengst van je PV op dat moment.ApexAlpha schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:49:
Even iets anders ik zie dat mijn batterij zich nu oplaadt met 2,3kW terwijl mijn PV 2,5kW opbrengt.
:strip_exif()/f/image/VitgJFDMYhWo9ZZSnlEyk3vV.png?f=user_large)
Vanavond moet het los gaan met al die volle batterijen 😅
Mijn spidersense vertelt mij dat je eigenlijk helemaal geen uitleg wil, je hebt ook geen vraag gesteld. Volgens mij ben je al overtuigd door/van je eigen expertise...Omnicron1 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 11:49:
Ieder zijn eigen, heel veel succes!
Water is pas echt lekker als het bij de brouwerij is geweest...
Bij mij is de thuisbatterij donderdag geïnstalleerd en sinds 11:30 actief.
Ik heb een pagina gemaakt waar vrienden, collega's en familie kunnen bijhouden wat het apparaat mij oplevert. Daar kunnen jullie uiteraard ook spieken
https://nick.bouwhuis.net/homebattery/
Tevens lever ik live data aan bij https://onbalansmarkt.com/nexus/live onder dezelfde nick als hier (nullr0ute).
Mocht je het interessant vinden.
Ik heb een pagina gemaakt waar vrienden, collega's en familie kunnen bijhouden wat het apparaat mij oplevert. Daar kunnen jullie uiteraard ook spieken
https://nick.bouwhuis.net/homebattery/
Tevens lever ik live data aan bij https://onbalansmarkt.com/nexus/live onder dezelfde nick als hier (nullr0ute).
Mocht je het interessant vinden.
Exact mijn gedachte bij de afgelopen dagen (weken?). Batterij staat de hele dag te pompen met een schamele 1 a 2 euro per dag. Kijkend naar mijn (extra) stroomverbruik hierdoor, valt het volgens mij praktisch tegen elkaar weg.roelg90 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 21:30:
[...]
Ik betrap mezelf steeds vaker op de neiging om hem dan maar naar 'zelfcomsumptie' te switchen, voelt zeker gezien de laadcycli dan beter. Maarja: je zal maar net die dag van die 20 euro missen.
Heb mijn batterijtje ook geregistreerd bij onbalansmarkt.com.
Zomaar een gedachte: er zitten daar nu zo'n 50 users. Wat als er elke dag 5 op de powerplay modus blijven staan en de rest gaat lekker naar zelfconsumptie. Wanneer op basis van de data van die 5, blijkt dat er geld wordt verdiend: push-bericht oid ontvangen en dan kan de rest ook switchn naar powerplay. De volgende dag beginnen we overnieuw, maar met 5 andere gebruikers.
Heeft nogal wat haken en ogen dit verhaal natuurlijk. Maar het onderstreept in ieder geval mijn behoefte om meer te kunnen sturen op de moment waarop het echt nut en toegevoegde waarde heeft om op de 'onbalans-stand' te gaan met de batterij.
Je mag 1x per 4 uur switchen. Als iedereen geswitched is en na 2 uur heb je onbalans dan moet je nog 2 uur uitzingen.EvtK schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 21:49:
[...]
Exact mijn gedachte bij de afgelopen dagen (weken?). Batterij staat de hele dag te pompen met een schamele 1 a 2 euro per dag. Kijkend naar mijn (extra) stroomverbruik hierdoor, valt het volgens mij praktisch tegen elkaar weg.
Ik betrap mezelf steeds vaker op de neiging om hem dan maar naar 'zelfcomsumptie' te switchen, voelt zeker gezien de laadcycli dan beter. Maarja: je zal maar net die dag van die 20 euro missen.
Heb mijn batterijtje ook geregistreerd bij onbalansmarkt.com.
Zomaar een gedachte: er zitten daar nu zo'n 50 users. Wat als er elke dag 5 op de powerplay modus blijven staan en de rest gaat lekker naar zelfconsumptie. Wanneer op basis van de data van die 5, blijkt dat er geld wordt verdiend: push-bericht oid ontvangen en dan kan de rest ook switchn naar powerplay. De volgende dag beginnen we overnieuw, maar met 5 andere gebruikers.
Heeft nogal wat haken en ogen dit verhaal natuurlijk. Maar het onderstreept in ieder geval mijn behoefte om meer te kunnen sturen op de moment waarop het echt nut en toegevoegde waarde heeft om op de 'onbalans-stand' te gaan met de batterij.
Komt er na PICASSO nog wel serieuze onbalans?Devke schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 22:00:
[...]
Je mag 1x per 4 uur switchen. Als iedereen geswitched is en na 2 uur heb je onbalans dan moet je nog 2 uur uitzingen.
Inderdaad, mijn gedachte was: de dag starten op zelfconsumptie en pas switchen naar onbalans als t nut heeft en daar dan op blijven voor de rest van de dag. Maar je moet wel weer een keer terug naar die zelfbalans uiteraard. Ahja tis ook maar een idee 😎Devke schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 22:00:
[...]
Je mag 1x per 4 uur switchen. Als iedereen geswitched is en na 2 uur heb je onbalans dan moet je nog 2 uur uitzingen.
Ik hoop maar niet dat Zonneplan al wat vage vermoedens had en daarom nu van een hele grote voorraad batterijen af moetJohn245 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 22:03:
[...]
Komt er na Picasso nog wel serieuze onbalans?

Er is behoefte aan Gigawatts. Zolang we nog in de Megawatt wereld zitten is er vraag/groei genoegJohn245 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 22:03:
[...]
Komt er na Picasso nog wel serieuze onbalans?
Jean-Paul Harreman van EnAppSys Energy Insights waarschuwt partijen op LinkedIn voorzichtig te zijn op passieve onbalans vanwege PICASSO.
Bron:
Bron:
Vannacht bijna een uur offline tussen 2 en 3, maar lijkt landelijk want niemand heeft 100% in de live opbrengsten lijst
Op een website houden jullie mooi de resultaten bij. Wat me opvalt is dat er best wel grote procentuele verschillen zijn tussen nr 1 en nr laatste. Iedereen krijgt toch een signaal om te laden of ontladen? Nr 1 staat vandaag bv +56 ct nr laatste - 13 ct. Op de onbalansmarkt zie ik geen schokkende uitslagen. Batterij % ligt nagenoeg gelijk bij iedereen. Dus missende signalen ivm happerende dongels zal het denk ik ook niet geweest zijn? Lokale netcongestie doet ZP daar al iets actiefs mee dan? Maar dan zou je SoC verschillen steeds verwachten. Iemand een idee?
[ Voor 38% gewijzigd door Devke op 27-10-2024 08:31 ]
Een idee is pas slecht als je hem niet op tafel gooit 😜. In jouw voorbeeld moet je dus hopen dat in die 4 uur geen onbalans is zodat je gelijk om kunt. Onbalans is niet te voorspellen. Er zullen wellicht voortekenen zijn maar ik denk dat Zonneplan daar o.a. beter zicht op heeft dan de eindgebruiker (onderbuik gevoel).EvtK schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 22:15:
[...]
Inderdaad, mijn gedachte was: de dag starten op zelfconsumptie en pas switchen naar onbalans als t nut heeft en daar dan op blijven voor de rest van de dag. Maar je moet wel weer een keer terug naar die zelfbalans uiteraard. Ahja tis ook maar een idee 😎
dat niemand nu 100% haalt heeft te maken met het uurtje wat de klok terug is gezet, denk ik.Venzent schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:23:
Vannacht bijna een uur offline tussen 2 en 3, maar lijkt landelijk want niemand heeft 100% in de live opbrengsten lijst
jeroenribbink schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 08:57:
[...]
dat niemand nu 100% haalt heeft te maken met het uurtje wat de klok terug is gezet, denk ik.

Net gelezen maar ik vind dat stuk nogal warrig en van de hak op de tak met de ene na de andere expert. Ze linken daar wel naar dit artikel waar ik de uitleg wat duidelijker vind omtrent PICASSO. Verwachting is wel dat het minder gaat pieken maar heel veel onzekerheden daarin.John245 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 06:43:
Jean-Paul Harreman van EnAppSys Energy Insights waarschuwt partijen op LinkedIn voorzichtig te zijn op passieve onbalans vanwege PICASSO.
Bron:
Maar in mijn optiek valt er nog heel veel te behalen in het beter managen van het laden en ontladen want nu lijkt het veelal werkverschaffing voor de Nexus.
Ja ik heb het doorgelinkte artikel ook gelezen en nog wat andere posts op LinkedIn.NightHawk4 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 12:46:
[...]
Net gelezen maar ik vind dat stuk nogal warrig en van de hak op de tak met de ene na de andere expert. Ze linken daar wel naar dit artikel waar ik de uitleg wat duidelijker vind omtrent PICASSO. Verwachting is wel dat het minder gaat pieken maar heel veel onzekerheden daarin.
Maar in mijn optiek valt er nog heel veel te behalen in het beter managen van het laden en ontladen want nu lijkt het veelal werkverschaffing voor de Nexus.
Er wordt idd een hoop warmte opgewekt voor weinig winst. Ben benieuwd of ze bezig zijn met het algoritme. Geloof daarmee ook weinig van het AI, maar eerder dat het gewoon een geschreven algoritme is.
Ik vind het fantastisch, de zolder hoeft niet extra opgewarmd te worden.Robindd schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 13:56:
Er wordt idd een hoop warmte opgewekt voor weinig winst. Ben benieuwd of ze bezig zijn met het algoritme. Geloof daarmee ook weinig van het AI, maar eerder dat het gewoon een geschreven algoritme is.
Ik hoef mijn schuur ook niet meer te verwarmen nu om hem vorst vrij te houden, dus wat dat betreft prima haha.bokkow schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 14:33:
[...]
Ik vind het fantastisch, de zolder hoeft niet extra opgewarmd te worden.
Ik heb de Nexus nu 14 dagen en heb pas 2 keer een piek gehad van meer dan 5 euro op één dag. In die gang wordt het geen 2000 euries in 10 maanden zoals de demo liet zien.
Die demo installatie geeft ook geen garantie voor de toekomst.Planet X schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 15:12:
Ik heb de Nexus nu 14 dagen en heb pas 2 keer een piek gehad van meer dan 5 euro op één dag. In die gang wordt het geen 2000 euries in 10 maanden zoals de demo liet zien.
Ik heb een ventilator (Speedcomfort) op het rooster van de Nexus omvormer gelegd en hou zo mijn kantoor (25m3) lekker op temperatuur.Robindd schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 13:56:
Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.
Begin bijna te balen dat de mijne in de schuur staatAhum..... schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 15:25:
[...]
Ik heb een ventilator (Speedcomfort) op het rooster van de Nexus omvormer gelegd en hou zo mijn kantoor (25m2) lekker op temperatuur.
Daar zal je in de zomer anders over denkenleksts schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 16:47:
[...]
Begin bijna te balen dat de mijne in de schuur staat
:strip_exif()/f/image/w1Cvy3ezlDQuNPiYcHQEGXKo.png?f=user_large)
Klein beetje off-topic maar ze hebben een nieuwe laadpaal
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey