Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07:43
ApexAlpha schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:25:
[...]

Bij mij ging het via een maatschap of zo die ze gingen opzetten.

Klinkt mij allemaal super omslachtig maar goed, het is de NL overheid.

Het feit alleen al dat een bedrijf als De Centrale moet bestaan om iets simpels als je subsidie aanvraag te doen zegt al genoeg denk ik.
Ja, dat je jezelf moet afvragen hoe ethisch het is om zo'n constructie op te zetten.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-09 12:04
John245 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:35:
[...]

Ja, dat je jezelf moet afvragen hoe ethisch het is om zo'n constructie op te zetten.
Geen idee. Het idee van de overheid is dat mensen die een thuisbatterij kopen de BTW terug krijgen, en dat krijg ik. Op dat gebied lijkt het me prima ethisch.

Dat de overheid er een doolhof van maakt met verschillende constructies om de BTW zakelijk op te voeren en dan weer terug te vragen is niet mijn probleem.

Ze hadden ook gewoon een loket kunnen maken waar ik de bon + foto upload, net zoals met subsidie op isolatiespul. Lijkt mij een stuk simpeler voor alle partijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 12-09 20:22
ApexAlpha schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:25:
[...]

Bij mij ging het via een maatschap of zo die ze gingen opzetten.

Klinkt mij allemaal super omslachtig maar goed, het is de NL overheid.

Het feit alleen al dat een bedrijf als De Centrale moet bestaan om iets simpels als je subsidie aanvraag te doen zegt al genoeg denk ik.
inderdaad. Vraag ZP even je contract niet op jou of je partner te zetten, maar op “Familie + achternaam”.

Dat helpt voor de maatschap aanvraag. Althans, zo heeft de centrale het aan mij toegelicht

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• John245
ApexAlpha schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 17:24:
[...]

Geen idee. Het idee van de overheid is dat mensen die een thuisbatterij kopen de BTW terug krijgen, en dat krijg ik. Op dat gebied lijkt het me prima ethisch.

Dat de overheid er een doolhof van maakt met verschillende constructies om de BTW zakelijk op te voeren en dan weer terug te vragen is niet mijn probleem.

Ze hadden ook gewoon een loket kunnen maken waar ik de bon + foto upload, net zoals met subsidie op isolatiespul. Lijkt mij een stuk simpeler voor alle partijen.
De overheid maakt het vrij simpel. En de centrale bedenkt allemaal sluipwegen.

Wij vonden dit in ieder geval niet integer.

Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gertaal
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 03-09 19:34
John245 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 16:35:
[...]

Als ik naar mijn salaris strook kijk lijkt het me zeer ethisch..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertaal
Ik zie ook grote verschillen in de dagopbrengst.. 2 euro verschil is per jaar toch een flink bedrag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
John245 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:24:
[...]

Op wat voor een manier is het moeten starten van een bedrijf om eenmalig de BTW terug te vragen simpel?

Geef gewoon mensen 17,5% van het aankoopbedrag als subsidie en je bereikt precies hetzelfde als deze BTW vrijstelling zonder alle rompslomp.

Voor mijn isolatie moest ik gewoon de factuur uploaden en een foto van de werkzaamheden meesturen en dat was het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
ApexAlpha schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:27:
[...]

Op wat voor een manier is het moeten starten van een bedrijf om eenmalig de BTW terug te vragen simpel?

Geef gewoon mensen 17,5% van het aankoopbedrag als subsidie en je bereikt precies hetzelfde als deze BTW vrijstelling zonder alle rompslomp.

Voor mijn isolatie moest ik gewoon de factuur uploaden en een foto van de werkzaamheden meesturen en dat was het.
Ik ben er ook niet op tegen om het simpeler te maken. Dan hadden wij die 17,5% graag in ontvangst genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
Bij isolatie of warmtepomp ben je slechts ontvanger. Door terugleveren met zonnepanelen of batterij wordt je leverancier.

Dat vinden de blauwe rakkers maar lastig.

All Electric met Vaillant 105/6 & 300L boiler | 10.700wP | Skoda Enyaq & Fiat 500E | WARP vvw | Homewizard | Zonneplan Nexus 20 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:34
[...]

Zucht, Nederland is verplicht om btw terug te geven op basis van een beslissing van het Europees Hof van Justitie (in de zaak Fuchs).

Je kunt de btw teruggave niet vervangen voor subsidie. Dan gaan mensen 2x geld terugvragen. De btw teruggave mag de belastingdienst niet weigeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:44
John245 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:24:
[...]

Hoewel ik het niet niet integer vind (ik vind het dus wel kunnen) heb ik altijd wel bewondering voor mensen die hun integriteit ook 2100 euro waard zijn.
Principes zijn niet te koop, en als iedereen zo aan zijn principes vast hield was de wereld een beetje mooier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guidoweb55
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21:44
[...]

Bijna hetzelfde. De btw is al wat jaren 19%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
Requiem19 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:45:
[...]

Zucht, Nederland is verplicht om btw terug te geven op basis van een beslissing van het Europees Hof van Justitie (in de zaak Fuchs).

Je kunt de btw teruggave niet vervangen voor subsidie. Dan gaan mensen 2x geld terugvragen. De btw teruggave mag de belastingdienst niet weigeren

Dan lijkt het mij logischer om de BTW gewoon op 0% te zetten in plaats van eerst te vragen.

Zullen vast ook weer haken en ogen aan zitten maar dat alles neemt niet weg dat de huidige manier wel erg omslachtig is.

Denk ook niet dat het expres is dat ik de BTW niet terug krijg omdat mijn vrouw ZZP'er is en ik ook al ingeschreven sta. Dat lijkt mij nevenschade van een raar juridische zaak.

[ Voor 12% gewijzigd door ApexAlpha op 16-10-2024 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
Requiem19 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:45:
[...]

Zou het de zaak Fuchs in ogenschouw nemend het dan ook niet oneerlijk zijn dat als je geen partner heb je geen btw terug krijg als je al btw teruggave voor de PV panelen heb gehad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John245
Guidoweb55 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:45:
[...]

Hoewel ik het niet niet integer vind (ik vind het dus wel kunnen) heb ik altijd wel bewondering voor mensen die hun integriteit ook 2100 euro waard zijn.
Principes zijn niet te koop, en als iedereen zo aan zijn principes vast hield was de wereld een beetje mooier.
Ik zeg altijd maar integriteit wordt eens beloond :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
John245 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:52:
[...]

Ik zeg altijd maar integriteit wordt eens beloond :)
Maar mag ik vragen wat precies je ethisch bezwaar hiertegen is? Ik denk bijvoorbeeld ook niet dat de Belastingdienst het expres zo bedoelt dat jij en ik geen BTW terug krijgen terwijl we precies hetzelfde doen als al die andere mensen die hun BTW terug krijgen.

Ik heb zelf ook niet gekozen voor deze aanpak of zo, ik belde de Centrale over het feit dat wij al ingeschreven zijn en ze zeiden gewoon dat het geen enkel probleem is en dat ze het zo oplossen, met goedkeuring van de belastingdienst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Requiem19
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:34
ApexAlpha schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:49:
[...]

Dan lijkt het mij logischer om de BTW gewoon op 0% te zetten in plaats van eerst te vragen.

Zullen vast ook weer haken en ogen aan zitten maar dat alles neemt niet weg dat de huidige manier wel erg omslachtig is.

Denk ook niet dat het expres is dat ik de BTW niet terug krijg omdat mijn vrouw ZZP'er is en ik ook al ingeschreven sta. Dat lijkt mij nevenschade van een raar juridische zaak.
Dat kan niet, want batterijen die alleen voor zelf consumptie gebruikt worden komen niet in aanmerking voor teruggave.

In HvJ Fuchs is besloten dat teruglevering aan het net een economische activiteit is en je daarmee kwalificeert als btw ondernemer. Dat levert het recht op aftrek op, maar ook de verplichting om btw af te dragen over je teruglevering. Gelukkig heeft NL de KOR zodat je geen btw hoeft af te dragen (en ook niet ieder kwartaal een brw-aangifte moet indienen).

Logischerwijs kun je niet dubbel-dippen. Dus de KOR heeft als voorwaarde dat je geen btw kunt terugvragen (je draagt immers ook niets af). Constructies met maatschappen om zo een nieuw btw-nummer te krijgen (waardoor je wel brw kunt terugvragen en vervolgens ook op dit nummer de KOR kunt toepassen) zijn in mijn ogen vrij artificieel / grijs gebied.

Maar laat iedereen vooral zijn eigen afweging maken.

/einde off-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
[quote]ApexAlpha schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 19:57:
[...]

Maar mag ik vragen wat precies je ethisch bezwaar hiertegen is? Ik denk bijvoorbeeld ook niet dat de Belastingdienst het expres zo bedoelt dat jij en ik geen BTW terug krijgen terwijl we precies hetzelfde doen als al die andere mensen die hun BTW terug krijgen.

Ik heb zelf ook niet gekozen voor deze aanpak of zo, ik belde de Centrale over het feit dat wij al ingeschreven zijn en ze zeiden gewoon dat het geen enkel probleem is en dat ze het zo oplossen, met goedkeuring van de belastingdienst.
[/quote
Er zit een verschil tussen wat legaal is en wat illegaal is. Dit is niet illegaal. Maar er zijn meer constructies die gebruikt worden om minder belasting te betalen en ongewenst zijn. Als een bedrijf minder belasting betaald via een legale route vinden veel mensen dat ook fout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
Ja dat snap ik maar het is niet zo alsof ik dit elke maand opnieuw doe of extra belasting via het buitenland ontwijk.

Ik kan de BTW niet terugvragen puur omdat mijn vriendin als ZZP'er in de zorg werkt. Als mijn vriendin dit in loondienst deed was er geen probleem.

En jij krijgt zo te lezen het niet terug omdat je vrijgezel bent. Ik kan me ook niet voorstellen dat dit volgens 'de geest van de wet' zo bedoelt is, of volgens publieke opinie. Het lijkt mij eerder een soort onbedoelde, omgekeerde maas in de wet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John245
ApexAlpha schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:07:
Ja dat snap ik maar het is niet zo alsof ik dit elke maand opnieuw doe of extra belasting via het buitenland ontwijk.

Ik kan de BTW niet terugvragen puur omdat mijn vriendin als ZZP'er in de zorg werkt. Als mijn vriendin dit in loondienst deed was er geen probleem.

En jij krijgt zo te lezen het niet terug omdat je vrijgezel bent. Ik kan me ook niet voorstellen dat dit volgens 'de geest van de wet' zo bedoelt is, of volgens publieke opinie. Het lijkt mij eerder een soort omgekeerde maas in de wet.
Wij hebben geen zin om een contract te wijzigen om alsnog het bedrag terug te kunnen krijgen. Dat voelt gewoon niet goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IonniUnique
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 03-09 15:38
Heeft iemand via de weg van de stille maatschap zijn btw al teruggekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dropkick_nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10-09 07:06
IonniUnique schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 04:55:
Mijn installatie vanaf 22 maart. BTW teruggave ook via de maatschap route. Nog niets gehoord of terug ontvangen helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaZo
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-09 20:35
IonniUnique schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 04:55:
Ik:

DjaZo in "Het Zonneplan Nexus Thuisbatterij topic - deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
Is niets illegaals aan toch. Er is een regeling, die heet maatschap. Daar maakt de centrale gebruik van. Ik denk dat niemand hier bezwaar heeft tegen belasting betalen, maar wel tegen teveel belasting betalen als dat niet hoeft.

Als je het niet ethisch vind om een contract op familienaam te zetten oid kan dat. Maar zo lang het toegestaan is vanuit de belastingdienst is er wat mij betreft niets onethisch aan.

Als voorbeeld is het net zoals een hypotheekadviseur die de randjes op zoekt zodat jij die net iets grotere woning kunt financieren. Zo lang het binnen de kaders is die de bank accepteert; dikke prima toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John245
ervh schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 09:55:
Is niets illegaals aan toch. Er is een regeling, die heet maatschap. Daar maakt de centrale gebruik van. Ik denk dat niemand hier bezwaar heeft tegen belasting betalen, maar wel tegen teveel belasting betalen als dat niet hoeft.

Als je het niet ethisch vind om een contract op familienaam te zetten oid kan dat. Maar zo lang het toegestaan is vanuit de belastingdienst is er wat mij betreft niets onethisch aan.

Als voorbeeld is het net zoals een hypotheekadviseur die de randjes op zoekt zodat jij die net iets grotere woning kunt financieren. Zo lang het binnen de kaders is die de bank accepteert; dikke prima toch.
Dat van die hypotheek adviseur is ook niet integer. En daarom komen er ook zoveel mensen in de problemen. Zelfde als accountants kantoor waar examenfraude is. Als ik het voor het zeggen heb zou de vergunning van dat bedrijf gelijk ingetrokken worden.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• NightHawk4
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-08 01:50

NightHawk4

Lotte is Liev :>

Kan de integriteitsdiscussie in een eigen topic gevoerd worden?

Heeft niks met de Nexus zelf te maken en is behoorlijk off topic aan het worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjan90
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 14-04 15:58
Hi!

Er is vandaag bij mij een batterij geplaatst. Er zat 72 procent in, maar sinds zes uur is hij niet aan het ontladen. Gezien de prijzen zou hij nu toch moeten ontladen of zie ik dat verkeerd?

Thanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venzent
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11-09 11:47
Neem als referentie de demo batterij, dan kan je zien wat hij ongeveer zou moeten doen. Die staat sinds 16.30 uur al niet meer te ontladen, dus lijkt me prima .
https://www.zonneplan.nl/thuisbatterij/nexus-demo

ps. je hebt het over de prijzen, maar de dynamische prijzen staan los van de laad- of ontlaad acties. Hij handelt op de onbalansmarkt. De status daarvan kan je hier zien:
https://services.tenergy....spx/actualimbalanceprices

[ Voor 35% gewijzigd door Venzent op 17-10-2024 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 01:07

thido

Tilburg

tjan90 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:22:
Hi!

Er is vandaag bij mij een batterij geplaatst. Er zat 72 procent in, maar sinds zes uur is hij niet aan het ontladen. Gezien de prijzen zou hij nu toch moeten ontladen of zie ik dat verkeerd?

Thanks!
Dat hangt ervanaf naar welke prijs jij refereert.
Waarschijnlijk is dat de EPEX prijs en dan is het antwoord: ja, dat zie jij verkeerd.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjan90
Ahh thanks voor die link. Dat helpt om wat overzicht te krijgen! Ik duik er even in, bedankt

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Hi!

Thanks!
Tip. Topic Start meldt ook veel info. Had je die al bekeken?

Denk in kansen, niet in problemen. Homewizard Plug-In Battery 5.4 kWh. Zendure 2400 AC 8.6 kWh. 3330 Wp zonnepanelen. EV 77 kWh. Peblar Business Laadpaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Laatst online: 11-09 05:08
Tot nu toe toch zeker 14 cent rijker en een dikke cycle verder vandaag.
Heb hem pas net, maar heb het idee dat ie vaak net naast de pot pist omdat er laat begonnen wordt en te lang wordt door gegaan.
En dat verschilt kennelijk ook nog onderling.

Blijft interessant, zal de prijzen van tennet eens gaan plotten vs mijn kWh meter.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcnevland
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-09 01:44
Ik heb vandaag mijn installatie toegevoegd Onbalansmarkt.com. Ook mijn Home Assistant ingesteld maar ik zie mijn installatie nog niet bij de live overzicht staan. Wat doe ik fout ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
Was je net als ik “bearer” vergeten te laten staan voor de api?

https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/80394872

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fcnevland
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-09 01:44
ahh helemaal bedankt, Moet het dan wel tussen de komma`s blijven staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
fcnevland schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 20:23:
ahh helemaal bedankt, Moet het dan wel tussen de komma`s blijven staan?
Zeker!
Dus alleen API_KEY_HIER vervangen voor je key.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tjan90
Devke schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 19:39:
[...]

Tip. Topic Start meldt ook veel info. Had je die al bekeken?
Thanks! Dat heldert veel op.

Wat betreft de website die gemaakt is voor de onbalansmarkt, ik wil best koppelen, dat ga ik dit weekend eens proberen! :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CryptoCake
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 23:44
Het is ongelofelijk hoe vaak de dongles de verbinding verliezen. Na ongeveer 10 minuten komt de verbinding meestal weer terug, en in de Zonneplan app is dit nauwelijks merkbaar.

De afgelopen dagen merk ik echter dat mijn Nexus achter de feiten aanloopt en juist op cruciale momenten de verbinding verliest.

Na overleg met een kennis die veel ervaring heeft met mobiele netwerken, kwamen wij tot de conclusie dat het heel goed mogelijk is dat de dongles elkaar storen, wat leidt tot een instabiele verbinding of zelfs een volledig wegvallende connectie. De antennes liggen praktisch tegen elkaar aan, en dit kan interference veroorzaken, wat leidt tot intermodulatie, waarbij signalen elkaar verstoren door vermenging van frequenties.

Vandaag ben ik begonnen met een test: ik heb de dongle van de batterij losgekoppeld en alleen die van de omvormer aangesloten gelaten. We weten inmiddels dat de dongle van de batterij niets anders doet dan de temperatuur van de batterij doorgeven, en dat dit niet essentieel is voor de opbrengsten.

En blijkbaar is die 2e dongle helemaal niet meer nodig:
Venzent schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:52:
[...]

Vergeet even het kabelgootje wat je achter het aansluitblokje ziet, daar zit gewoon het blokje op geklemd, doet verder niks qua aansluitingen ;)
[Afbeelding]
En voor de volledigheid, het kabeltje wat voorheen in het blokje zat en waar de 2e dongal aan hing, hangt nu los achter de batterij, gaat dus nergens heen.
Nu hopen dat dit gaat werken... Wordt vervolgd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

CryptoCake schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 14:24:
Het is ongelofelijk hoe vaak de dongles de verbinding verliezen. Na ongeveer 10 minuten komt de verbinding meestal weer terug, en in de Zonneplan app is dit nauwelijks merkbaar.

De afgelopen dagen merk ik echter dat mijn Nexus achter de feiten aanloopt en juist op cruciale momenten de verbinding verliest.

Na overleg met een kennis die veel ervaring heeft met mobiele netwerken, kwamen wij tot de conclusie dat het heel goed mogelijk is dat de dongles elkaar storen, wat leidt tot een instabiele verbinding of zelfs een volledig wegvallende connectie. De antennes liggen praktisch tegen elkaar aan, en dit kan interference veroorzaken, wat leidt tot intermodulatie, waarbij signalen elkaar verstoren door vermenging van frequenties.

Vandaag ben ik begonnen met een test: ik heb de dongle van de batterij losgekoppeld en alleen die van de omvormer aangesloten gelaten. We weten inmiddels dat de dongle van de batterij niets anders doet dan de temperatuur van de batterij doorgeven, en dat dit niet essentieel is voor de opbrengsten.

[...]

Afgelopen week een paar mailtjes heen en weer gestuurd met wat frustratie van mijn kant over het ontbreken van de module in poort 3. De letterlijke quote die mijn kant op kwam;

De installatie van de Nexus Thuisbatterij heeft twee 4G modules. Eén module hoort bij de thuisbatterij, deze zit in poort 3. De andere hoort bij de omvormer, deze zit in poort 4. De 4G module die hoort bij de omvormer is de belangrijkste module. Deze zorgt dat de installatie wordt aangestuurd. Wanneer deze module offline is, wordt de batterij niet aangestuurd. De 4G module die hoort bij de thuisbatterij heeft geen belangrijke functie. Deze is meer voor ons als bedrijf wanneer wij data uit de batterij willen uitlezen. Wanneer deze 4G module nu niet goed werkt, heeft dit geen impact op de werking van het systeem.

Op dit moment werkt de hele installatie gelukkig naar behoren en heeft u sinds juli al een mooie opbrengst behaald.

Al met al wordt er wel een nieuwe afgestuurd maar dat had wat voeten in de aarde, tevens nog wat compensatie voor de halve dag dat mijn Nexus offline was. :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Hoe monitoren diegene die het doen hoe vaak je verbinding verliest?

Heb alles naar InfluxDB gestuurd nu via NodeRed of direct in Nodered (Tennet) en een basic grafiekje snel gemaakt.
Daar zie je wel netjes de laatste ontlaad actie die dan toevallig wel precies goed getimed is :P

Daarna een oplaad actie die wat random lijkt, maar wellicht te maken heeft met het feit dat er een min-price kwam.
Intervallen/puntjes zijn 1minuut, net als Tennet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nfcMHoq_lvAPePTUsYS_7vn6J_o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/74VLrDdnEsNhzbgcBMdaxWrm.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd

[...]

Ik begrijp ook niet waarom ze niet een modem hebben gebruikt met een 4g kaartje erin. Die kun je nog fatsoenlijk positioneren ook ipv deze dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kikkasz
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 11-09 12:43
Zo, het btw-nummer is binnen met dagtekening 20 oktober. Ben benieuwd hoe snel het geld nu teruggestort wordt.

Hopelijk krijg ik in de tussentijd geen last van mijn geweten 🤣🤣

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Kikkasz schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 21:53:
Zo, het btw-nummer is binnen met dagtekening 20 oktober. Ben benieuwd hoe snel het geld nu teruggestort wordt.

Hopelijk krijg ik in de tussentijd geen last van mijn geweten 🤣🤣
Ik heb vandaag een mail gehad van De Centrale nadat ik de brief met btw-nummer 2 weken geleden binnen kreeg. Binnen 10 weken zou de BD het bedrag teruggestort moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoCake
kazuka schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 23:30:
[...]

Ik heb vandaag een mail gehad van De Centrale nadat ik de brief met btw-nummer 2 weken geleden binnen kreeg. Binnen 10 weken zou de BD het bedrag teruggestort moeten hebben.
Nice! Ben benieuwd of het echt de volle 10 weken gaat duren of niet. Ik heb zelf nog helemaal niets van ze gehoord, maar dat komt ooit nog wel.

Ik sluit de dag af met een welbekende, en naar waarheid aangepaste quote:
Leuker kunnen we 't niet maken. Wel moeilijker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m_huizinga
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-09 19:09
Hi!

Thanks!
Rustaaagh, Wat een ongeduld, echt niet normaal. Wacht even een paar weken af en kom dan terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 07:37

[...]

Samen met die kennis al eens gekeken naar de voedingsspanning van die dongels?
Mij bekruipt het gevoel dat die wat instabiel is en op de grens zit voor de goede werking van die dongel.

Je zou via jouw reset "dingetje" deze kunnen meten :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Het lijkt me ook niet te helpen dat de ethernet kabel(s) bij mij direct langs de accu +- liggen, en geen geshielde kabel is… Zo zal het vast niet bij iedereen zijn, maar gaf me geen goed gevoel. Als daar 10kW doorheen gejaagd wordt kan dat ongetwijfeld voor wat ruis zorgen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZdAqfPvaCH0W9bZH5-ZKiffYJyg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TIJ7ManztpP50Ji2FOPO625O.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ApexAlpha
Iemand al eens geprobeerd om gewoon een verlengkabel ertussen te hangen? De dongels krijgen PoE maar een kabel van een meter of 2 ertussen zodat ze niet langs elkaar hangen én niet kort bij de omvormer of batterij zou wellicht kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
ApexAlpha schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 09:05:
Iemand al eens geprobeerd om gewoon een verlengkabel ertussen te hangen? De dongels krijgen PoE maar een kabel van een meter of 2 ertussen zodat ze niet langs elkaar hangen én niet kort bij de omvormer of batterij zou wellicht kunnen helpen?
Is geen PoE zie: CryptoCake in "Het Zonneplan Nexus Thuisbatterij topic - deel 2"
En zelfs geen ethernet (zie dat platte stukje kabel van de dongel).

Maar dat de plaatsing vd dongels niet ideaal is is een understatement idd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Simpel360 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 09:25:
[...]

Is geen PoE zie: CryptoCake in "Het Zonneplan Nexus Thuisbatterij topic - deel 2"
En zelfs geen ethernet (zie dat platte stukje kabel van de dongel).

Nee dat snap ik maar koper is koper, je zou het met een ethernet kabel kunnen verlengen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
ApexAlpha schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 09:33:
[...]

Nee dat snap ik maar koper is koper, je zou het met een ethernet kabel kunnen verlengen lijkt me.
Ja dat kan.
Of met een stuk plat zoals al aan de dongel zit.

Maar koper is koper is wat kort door de bocht.
Wel eens de verschillende kabels open gemaakt en is je daar de twisting en vooral de verschillen daarin opgevallen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venzent
ApexAlpha schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 09:05:
Iemand al eens geprobeerd om gewoon een verlengkabel ertussen te hangen?
Simpel360 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 09:25:
[...]

Je kan al eenvoudig testen door de dongle rechtstreeks in de omvormer te prikken, dan bungelt hij daaronder, zonder allerlei kabels ertussen en in "de vrije ruimte". Zo staat hij immers ook op de diverse plaatjes. Bij mij scheelde het wel.
Uiteindelijk hebben ze hem inderdaad verlegd met 1,5 meter en een dongle met USB voor voeding. Paar dagen geleden geplaatst. In dezelfde nacht wel 4-5 keer offline in een paar uur, maar sindsdien niet meer offline geweest.
De plaatsing cq voeding lijken dus wel van invloed te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Venzent schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 10:31:
[...]

[...]

Je kan al eenvoudig testen door de dongle rechtstreeks in de omvormer te prikken, dan bungelt hij daaronder, zonder allerlei kabels ertussen en in "de vrije ruimte". Zo staat hij immers ook op de diverse plaatjes. Bij mij scheelde het wel.
Uiteindelijk hebben ze hem inderdaad verlegd met 1,5 meter en een dongle met USB voor voeding. Paar dagen geleden geplaatst. In dezelfde nacht wel 4-5 keer offline in een paar uur, maar sindsdien niet meer offline geweest.
De plaatsing cq voeding lijken dus wel van invloed te zijn.
Ja dit kan natuurlijk ook. Waarom hangt die daar eigenlijk niet gewoon standaard? Bij mijn andere omvormers van zonneplan hangen de dongels ook direct erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:03

GaMbiNo

1337

ApexAlpha schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 11:53:
[...]

Ja dit kan natuurlijk ook. Waarom hangt die daar eigenlijk niet gewoon standaard? Bij mijn andere omvormers van zonneplan hangen de dongels ook direct erin.
Ik denk dat dat toch is omdat ze de voeding vanuit de omvormer ook willen gebruiken voor de tweede dongle die de BMS uitleest. Maar die tweede dongle is kennelijk toch niet zo belangrijk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
GaMbiNo schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:11:
[...]

Ik denk dat dat toch is omdat ze de voeding vanuit de omvormer ook willen gebruiken voor de tweede dongle die de BMS uitleest. Maar die tweede single is kennelijk toch niet zo belangrijk meer.
Zou kunnen, inmiddels hangt de dongel direct aan de omvormer en alles werkt iig perfect. Onder het kopje "Laatste meting" staat nu altijd de huidige minuut, terwijl daar eerder toch vaker 2 of 3 minuten eerder stond.

Ga het eens in de gaten houden.

Blijf van mening dat het wel erg irritant is dat ze niet gewoon tunnelen over je thuis internet met 4g als backup ipv deze single point of failure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

ApexAlpha schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:15:
[...]

Zou kunnen, inmiddels hangt de dongel direct aan de omvormer en alles werkt iig perfect. Onder het kopje "Laatste meting" staat nu altijd de huidige minuut, terwijl daar eerder toch vaker 2 of 3 minuten eerder stond.

Ga het eens in de gaten houden.

Blijf van mening dat het wel erg irritant is dat ze niet gewoon tunnelen over je thuis internet met 4g als backup ipv deze single point of failure.
Eens, dat was veel beter geweest.

Ze zouden ook wel een hub oid kunnen ontwikkelen waarmee al hun producten (zonnepanelen omvormers, Nexus omvormers, laadpalen, P1 meters, e.d.) verbinding zouden kunnen maken. Die maakt via de vaste internet lijn dan verbinding, met een 4G dongle erin als backup.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

GaMbiNo schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:23:
[...]

Eens, dat was veel beter geweest.

Ze zouden ook wel een hub oid kunnen ontwikkelen waarmee al hun producten (zonnepanelen omvormers, Nexus omvormers, laadpalen, P1 meters, e.d.) verbinding mee zouden kunnen maken. Die maakt via de vaste internet lijn dan verbinding, met een 4G dongle erin als backup.
Je weet het niet maar daar hoopte ik wel op....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fu0cSGzMJQaB-_3_xhRiLMwqYE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ym1afCdHbLztggd2fBGyn2VE.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jovojovo
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 22:31
ApexAlpha schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:15:
[...]
Vreemd: bij mij verspringt de laatste meting in ‘rust’ per 5 minuten (van 13:20 naar 13:25). Alleen als hij oplaadt of ontlaadt zie ik hem vaker verspringen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
Jovojovo schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 13:31:
[...]

Vreemd: bij mij verspringt de laatste meting in ‘rust’ per 5 minuten (van 13:20 naar 13:25). Alleen als hij oplaadt of ontlaadt zie ik hem vaker verspringen.
Ja ik zie hem hier ook weer oplopen nu, denk dat het misschien kwam omdat die opnieuw is aangesloten of toevallig een actieve 15 minuten.

In ieder geval werkt alles nog prima nu de dongel direct in de omvormer hangt en niet meer in de hoek geduwd naast de batterij.

De andere dongel is wel uit dus denk indd dat de voeding van die ook uit de omvormer komt en daardoor voor de rare setup gekozen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ervh
Zit die dongle standaard aan een RJ45 poort of aan USB? Bij RJ45 is verlengen en een PoE adapter er tussen zetten wellicht nog een idee.

Edit: zie dat dat gisteren nog voorbij is gekomen, geen PoE dus. Platte stukje kabel verklaart overigens niet dat het geen ethernet is, er zijn legio flatcables met twisted pairs en RJ45 te krijgen.

[ Voor 42% gewijzigd door ervh op 19-10-2024 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biet80
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-09 21:31
Hmm, mijn laatste mail van de centrale over de btw is van 14 Maart

Water is pas echt lekker als het bij de brouwerij is geweest...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Venzent
ervh schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 13:59:
Zit die dongle standaard aan een RJ45 poort of aan USB? Bij RJ45 is verlengen en een PoE adapter er tussen zetten wellicht nog een idee
Dat, of dit 😉
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Y-YQ5zdsxraEX8QysvXfAUGrEg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VhuVJurNCF8d2mFzJkijQ5cL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
De AI moet mij nog wel overtuigen..

https://snapshots.raintan...vAxvzpcsBF4yEuCCI2MuL8zhG

Dit is echt totaal onlogisch toch? 🫣

Op relatief goedkope prijzen laad die random een 2 of 3 keer heel eventjes bij, om nu net bij hogere prijs met een bijna lege accu weer te ontladen. (en de piek weer te missen)

[ Voor 75% gewijzigd door Robindd op 19-10-2024 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Dit vereist wel assistentie van Zonneplan. Mijn dongles hebben geen voeding input.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelmer058
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07 20:00
Wat een onhandig effect van de Nexus is, is dat niet meer te volgen is wat voor stroom ik gebruik en teruglever en voor welke prijs in de Zonneplan-app. Het pas op de factuur gecorrigeerde op- en ontladen van de Nexus vertroebelt het zicht. Zonneplan, dat moet toch handiger kunnen?

Peugeot E-208 - 15 x 385 wp 5° zuid - Zonneplan Nexus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
Jelmer058 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 00:25:
Wat een onhandig effect van de Nexus is, is dat niet meer te volgen is wat voor stroom ik gebruik en teruglever en voor welke prijs in de Zonneplan-app. Het pas op de factuur gecorrigeerde op- en ontladen van de Nexus vertroebelt het zicht. Zonneplan, dat moet toch handiger kunnen?
Ja dat vind ik ook, het is echt een groot nadeel. Ik lees ook mijn meter zelf uit in Home Assistant dat is ook zowat nutteloos nu.

Voor de prijs van €7500 had er toch een 3fase smart meter tussen mogen zitten zodat de app die elektriciteit los kan tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venzent
Kan je niet de laad- en ontlaad waardes van de accu aftrekken van het totaal? Dan heb je toch een netto verbruik en teruggave? Of is dat te simpel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ApexAlpha
Venzent schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 10:18:
Kan je niet de laad- en ontlaad waardes van de accu aftrekken van het totaal? Dan heb je toch een netto verbruik en teruggave? Of is dat te simpel?
In theorie wel, maar dan moet je dus die waardes ergens vandaan halen. Vandaar het idee voor een losse 3 fase meter ertussen.

In de Zonneplan app gebeurt dit in ieder geval niet nu. Dit doen ze achteraf op de factuur wel maar dat geeft natuurlijk geen inzicht in real-time.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:03
Venzent schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 10:18:
Kan wel maar moet dan real time, anders is het inderdaad te makkelijk gedacht. En je hebt er dan een 3F kWh meter tussen nodig.

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venzent
bokkow schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 10:21:
[...]

Kan wel maar moet dan real time, anders is het inderdaad te makkelijk gedacht.
Maar, als je gewoon je dag verbruik en teruggave wilt zien, dan kan je datgene van wat je accu die dag gedaan heeft van het totaal van de meter afhalen? Ik snap dat real-time verbruik wat complexer is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bokkow
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:03
Venzent schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 10:46:
[...]

Maar, als je gewoon je dag verbruik en teruggave wilt zien, dan kan je datgene van wat je accu die dag gedaan heeft van het totaal van de meter afhalen? Ik snap dat real-time verbruik wat complexer is.
Je wil waarschijnlijk ook iets zeggen over eigen consumptie PV en de tarieven veranderen per uur waardoor kosten eigenlijk alleen per uur vallen te bepalen. 24-uur is niet fijnmazig genoeg

Tesla Model 3 Performance - Tesla Model 3 Long Range - 6320Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertaal
Nou sinds de omvormer aan staat schiet mijn verbruik alle kanten op zeg maar dag tegen je overzicht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ahum.....
  • Laatst online: 08-09 23:17
Jelmer058 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 00:25:
Ben blij met de Homewizard P1 meter en de Hw 3 fase kWh meter, kan slles zo goed volgen!
En ondertussen ligt de lavendel mooi te drogen. :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V59cZr7khIoOAWJXFa1rm1vKGP8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/STKTDBIjlSJI6j4y7sIaZRx4.jpg?f=fotoalbum_large

Vrijst. woning 1953, 3 x 25ah, 10400WP (45 panelen), van het gas af, full electric Adlar Castra 6kW, LTV wandverwarming Warp Systems gestuct met leem, Zonnestroomboiler 160 l., Zappi EV lader, Hyundai Kona Electric, Nexus 20 kWh, fan van Homewizard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 16:31
bokkow schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 11:00:
[...]

Je wil waarschijnlijk ook iets zeggen over eigen consumptie PV en de tarieven veranderen per uur waardoor kosten eigenlijk alleen per uur vallen te bepalen. 24-uur is niet fijnmazig genoeg
Is het een optie om te slimmemeter kwartierdata naast de onbalansverrekenprijzen en zodoende nog een beetje zicht te houden op de financiële kant van de kWh's die door je meter zijn gegaan?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CryptoCake
Ik heb er wat hoofdpijn aan overgehouden, maar...

Als je de HA zonneplan & solarman integratie hebt kan je onderstaande gebruiken om die hele batterij er tussenuit te filteren.

Het is natuurlijk niet PERFECT, want ik kan alleen een gemiddelde afname- en teruglevertarief berekenen om de kosten van het eigen gebruik in te schatten. En die gemiddelde is dus afhankelijk van de laad en ontlaad momenten van de Nexus... Maar veel zal je er niet naast zitten, is centen werk uiteindelijk.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
{% set afname_totaal_kwh = states.sensor.zonneplan_electricity_consumption_today.state | float(0) %}
{% set levering_totaal_kwh = states.sensor.zonneplan_electricity_returned_today.state | float(0) %}

{% set batterij_laden_kwh = states.sensor.nexus_today_battery_charge.state | float(0) %}
{% set batterij_ontladen_kwh = states.sensor.nexus_today_battery_discharge.state | float(0) %}

{% if afname_totaal_kwh >= batterij_laden_kwh %}
  {% set netto_afname_kwh = (afname_totaal_kwh - batterij_laden_kwh) | round(2) %}
  {% set netto_teruggeleverd_kwh = 0 %}
{% else %}
  {% set netto_afname_kwh = 0 %}
  {% set netto_teruggeleverd_kwh = (batterij_laden_kwh - afname_totaal_kwh) | round(2) %}
{% endif %}

{% if levering_totaal_kwh >= batterij_ontladen_kwh %}
  {% set netto_levering_kwh = (levering_totaal_kwh - batterij_ontladen_kwh) | round(2) %}
  {% set netto_gebruik_kwh = 0 %}
{% else %}
  {% set netto_levering_kwh = 0 %}
  {% set netto_gebruik_kwh = (batterij_ontladen_kwh - levering_totaal_kwh) | round(2) %}
{% endif %}

{% set prive_verbruik_kwh = netto_afname_kwh + netto_gebruik_kwh %}
{% set prive_teruglevering_kwh = netto_teruggeleverd_kwh + netto_levering_kwh %}

{% set gem_afname_tarief = ((states.sensor.zonneplan_electricity_delivery_costs_today.state | float) / afname_totaal_kwh) %}
{% set gem_levering_tarief = ((states.sensor.zonneplan_electricity_production_costs_today.state | float) / levering_totaal_kwh) %}

{% set netto_kosten = ((prive_verbruik_kwh * gem_afname_tarief) - (prive_teruglevering_kwh * gem_levering_tarief)) | round(2) %}

En ja: het houdt ook rekening met het feit dat de batterij kan laden met eventueel eigen opgewekte energie :9

Neem a.u.b. goed de tijd om het te controleren, maar bij mij komt het overeen. Eindelijk een dashboard zonder batterij-ruis.

P.S.: Voor als je ALLEEN de zonneplan integratie hebt in HA, hoef je alleen deze 2 te vervangen:
YAML:
1
2
{% set batterij_laden_kwh = states.sensor.thuisbatterij_delivery_today.state | float(0) %}
{% set batterij_ontladen_kwh = states.sensor.thuisbatterij_production_today.state | float(0) %}

[ Voor 6% gewijzigd door CryptoCake op 20-10-2024 12:39 . Reden: extra ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CryptoCake
P.S. P.S. (🐱?):
Aangezien de omvormer koppig de Chinese tijdzone blijft gebruiken, kan je beter de zonneplan optie (batterij_laden_kwh & batterij_ontladen_kwh) gebruiken. Anders zit er 6 uur verschil in je data.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

CryptoCake schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 12:31:
Ik heb er wat hoofdpijn aan overgehouden, maar...

Als je de HA zonneplan & solarman integratie hebt kan je onderstaande gebruiken om die hele batterij er tussenuit te filteren.

Het is natuurlijk niet PERFECT, want ik kan alleen een gemiddelde afname- en teruglevertarief berekenen om de kosten van het eigen gebruik in te schatten. En die gemiddelde is dus afhankelijk van de laad en ontlaad momenten van de Nexus... Maar veel zal je er niet naast zitten, is centen werk uiteindelijk.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
{% set afname_totaal_kwh = states.sensor.zonneplan_electricity_consumption_today.state | float(0) %}
{% set levering_totaal_kwh = states.sensor.zonneplan_electricity_returned_today.state | float(0) %}

{% set batterij_laden_kwh = states.sensor.nexus_today_battery_charge.state | float(0) %}
{% set batterij_ontladen_kwh = states.sensor.nexus_today_battery_discharge.state | float(0) %}

{% if afname_totaal_kwh >= batterij_laden_kwh %}
  {% set netto_afname_kwh = (afname_totaal_kwh - batterij_laden_kwh) | round(2) %}
  {% set netto_teruggeleverd_kwh = 0 %}
{% else %}
  {% set netto_afname_kwh = 0 %}
  {% set netto_teruggeleverd_kwh = (batterij_laden_kwh - afname_totaal_kwh) | round(2) %}
{% endif %}

{% if levering_totaal_kwh >= batterij_ontladen_kwh %}
  {% set netto_levering_kwh = (levering_totaal_kwh - batterij_ontladen_kwh) | round(2) %}
  {% set netto_gebruik_kwh = 0 %}
{% else %}
  {% set netto_levering_kwh = 0 %}
  {% set netto_gebruik_kwh = (batterij_ontladen_kwh - levering_totaal_kwh) | round(2) %}
{% endif %}

{% set prive_verbruik_kwh = netto_afname_kwh + netto_gebruik_kwh %}
{% set prive_teruglevering_kwh = netto_teruggeleverd_kwh + netto_levering_kwh %}

{% set gem_afname_tarief = ((states.sensor.zonneplan_electricity_delivery_costs_today.state | float) / afname_totaal_kwh) %}
{% set gem_levering_tarief = ((states.sensor.zonneplan_electricity_production_costs_today.state | float) / levering_totaal_kwh) %}

{% set netto_kosten = ((prive_verbruik_kwh * gem_afname_tarief) - (prive_teruglevering_kwh * gem_levering_tarief)) | round(2) %}

En ja: het houdt ook rekening met het feit dat de batterij kan laden met eventueel eigen opgewekte energie :9

Neem a.u.b. goed de tijd om het te controleren, maar bij mij komt het overeen. Eindelijk een dashboard zonder batterij-ruis.

P.S.: Voor als je ALLEEN de zonneplan integratie hebt in HA, hoef je alleen deze 2 te vervangen:
YAML:
1
2
{% set batterij_laden_kwh = states.sensor.thuisbatterij_delivery_today.state | float(0) %}
{% set batterij_ontladen_kwh = states.sensor.thuisbatterij_production_today.state | float(0) %}
Top, zal dat eens proberen.
Vind het knap irritant dat ze het niet gewoon gescheiden weergeven in de app.
Vind het ook vervelend dat je dus niet kunt zien welk deel er van je zonnestroom de accu in gaat (en dus niet wordt teruggeleverd tegen het dan geldende tarief). ZP geeft aan dat deze zonnstroom wordt gebruikt voor een nog beter rendement bla bla.

All electric! 8500Wp / Vaillant l/w 7kW / 2x Daikin l/l 2.5kW / Atlantic 200l / Nexus 20kWh / Victron 32kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjaZo
thido schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:55:
[...]

Top, zal dat eens proberen.
Vind het knap irritant dat ze het niet gewoon gescheiden weergeven in de app.
Vind het ook vervelend dat je dus niet kunt zien welk deel er van je zonnestroom de accu in gaat (en dus niet wordt teruggeleverd tegen het dan geldende tarief). ZP geeft aan dat deze zonnstroom wordt gebruikt voor een nog beter rendement bla bla.
Er gaat geen zonnestroom je accu in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiqo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:12
DjaZo schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 18:29:
[...]

Is dat echt zo? Als ik 5000 watt zon terug lever zie ik namelijk maar 5000 watt van het net komen bij het opladen van de batterij. Wordt het door zonneplan weer verrekend?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

[...]

Het is maar hoe je het bekijkt. Als je accu met 10 kW staat te laden, en je zonnepanelen wekken op dat moment 4 kW op, dan gaat dat wel je batterij in. Je haalt dan dus maar 6kW van het net ipv 10 kW.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peterhardenberg
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 12-09 16:31
[...]

Kun je dat eens onderbouwd uitleggen.
Volgens mij kan het niet dat er GEEN PV opwek je accu in gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thido

thido

Tilburg

[...]

Jawel, en dat wordt niet apart verrekend door ZP. Op de vraag hoe dat dan wel gaat krijg ik als antwoord dat het gebruikt wordt voor een nóg beter rendement en dat het in de Powerplay vergoeding is verwerkt.
Op de vraag of een Nexus gecombineerd met zonnepanelen dus meer rendement behaald dan zonder krijg ik vooralsnog geen antwoord.

Ik lever sinds de Nexus dus beduidend minder terug maar hoe ik dat ergens terug kan zien (in kWh of Euro) geen idee.

Het bijzondere is dat als je aan ze vraagt of de Nexus administratief gescheiden wordt van het geheel geven ze ook aan dat het zo is. Dat strookt dan weer niet met bovenstaande. En nee, ik heb de vragen niet aan Kiki gesteld ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiqo
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:12
Ben ook benieuwd 🤨

[ Voor 82% gewijzigd door Chiqo op 20-10-2024 20:24 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gertaal
[...]

Natuurlijk wel als je batterij staat te laden gaat de zonnestroom voor de meter je accu in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CryptoCake
thido schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 19:40:
[...]

Jawel, en dat wordt niet apart verrekend door ZP. Op de vraag hoe dat dan wel gaat krijg ik als antwoord dat het gebruikt wordt voor een nóg beter rendement en dat het in de Powerplay vergoeding is verwerkt.
Op de vraag of een Nexus gecombineerd met zonnepanelen dus meer rendement behaald dan zonder krijg ik vooralsnog geen antwoord.

Ik lever sinds de Nexus dus beduidend minder terug maar hoe ik dat ergens terug kan zien (in kWh of Euro) geen idee.

Het bijzondere is dat als je aan ze vraagt of de Nexus administratief gescheiden wordt van het geheel geven ze ook aan dat het zo is. Dat strookt dan weer niet met bovenstaande. En nee, ik heb de vragen niet aan Kiki gesteld ;-)
Bedoelen ze misschien dit?: Nexus laadt 20 kWh, waarvan 15 kWh via de meter is gegaan en 5 kWh direct van je zonnepanelen komt. Als je die 5 kWh aan het net had teruggeleverd, had je er zo’n 1 euro voor gekregen, maar omdat het nu wordt gebruikt voor onbalanshandel, krijg je er wellicht meer voor terug?

Nu weten wij allemaal natuurlijk dat het niet ongewoon is dat we 20kWh terugleveren en maar (-)10 cent winst zien :+ , maar wellicht dat ongetraind ZP personeel dit van een rooskleurig blaadje aflezen?

Het blijft mij een raadsel wat er nou Echt gebeurd met je eigen teruglevering... financieel / administratief gezien dan he. Want ik heb veel liever die ene euro voor het terugleveren...

Het zou me niets verbazen dat ZP inderdaad onze zonnestroom "stelen", want ze mogen officieel (dacht ik hier ooit gelezen te hebben) alleen de data van je slimme-meter gebruiken ter verantwoording?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjaZo
GaMbiNo schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 18:50:
[...]

Het is maar hoe je het bekijkt. Als je accu met 10 kW staat te laden, en je zonnepanelen wekken op dat moment 4 kW op, dan gaat dat wel je batterij in. Je haalt dan dus maar 6kW van het net ipv 10 kW.
Misschien iets te stellig gereageerd. Ik kan nergens (op mijn dashboard en financieel) terugvinden hoe mijn zonnestroom financieel verwerkt is. Wordt deze dan als eigen verbruik in de batterij opgeslagen en hoe weet je dat dit zo is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venzent
Had dit ook proberen te doorgronden, en zoals ik het nu begrijp:
Iedere kwh die de batterij laad, gaat door de meter en komt theoretisch op je energierekening. (dit geldt ook voor ontladen). Deze wordt aan het eind van de maand verrekend (zie verrekening op je factuur) op je factuur.
Als je dus zonnestroom aan je batterij levert, gaat deze niet langs de meter, maar zijn voor de batterij wel "geladen kwh" en deze worden dus verrekend aan het eind van de maand.

Dus stel je batterij laad 20 kwh waarvan 5 kwh via de panelen is gekomen, dan krijg je hiervan 20 kwh terug via de verrekening (alsof die vanaf het net kwamen), maar 5 kwh daarvan kwam via de panelen. Je ziet dit dus niet als teruglevering naar het net, maar als geladen kwh van de batterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
DjaZo schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 07:37:
[...]

Misschien iets te stellig gereageerd. Ik kan nergens (op mijn dashboard en financieel) terugvinden hoe mijn zonnestroom financieel verwerkt is. Wordt deze dan als eigen verbruik in de batterij opgeslagen en hoe weet je dat dit zo is?
Dit gaat toch gewoon tegen het EPEX tarief? Anders was de stroom de meter uit gegaan ipv de Nexus in. Dit is makkelijk te berekenen voor Zonneplan.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightHawk4

NightHawk4

Lees net dat Netbeheer Nederland gaat kijken naar andere tarieven op basis van verbruik en momentum.

Zijn we ook weer vier tot zes jaar verder voordat het zover is maar wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buns
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 20-07 12:12
NightHawk4 schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 12:38:
Lees net dat Netbeheer Nederland gaat kijken naar andere tarieven op basis van verbruik en momentum.

Zijn we ook weer vier tot zes jaar verder voordat het zover is maar wel interessant.
Idee; invoeden alleen toestaan op basis van een dynamisch contract. Dan zijn de voorstellen uit dit onderzoek voor een gedeelte gerealiseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
TKroon schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 09:44:
[...]

Dit gaat toch gewoon tegen het EPEX tarief? Anders was de stroom de meter uit gegaan ipv de Nexus in. Dit is makkelijk te berekenen voor Zonneplan.
Inderdaad. Zonneplan verrekend te geladen en ontladen kWh's toch tegen EPEX prijzen en zet deze in principe op 0, om vervolgens ze tegen onbalans prijzen te verrekenen.

Kan sowieso nooit via P1 meter gaan he, dan zou je hele huishouden mee tellen via onbalans prijzen. Ze moeten daarvoor de geladen en ontladen kWh's gebruiken die de Nexus aan geeft. Die lijken best aardig te kloppen vs mijn losse kWh meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Venzent
Nieuwe setup van dongle (verplaatst, eigen voeding en geen bms dongle) is blijkbaar ook niet de oplossing. Sinds 11.00 uur vanochtend tot nu continu disconnects. Qua resultaat weer onderaan de lijst. Weer gemeld bij ZP, afwachten maar weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrTom
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-08 08:03
Ik heb geprobeerd mijn live resultaten aan onbalans site toe te voegen maar ik krijg een fout melding in HA.

The automation "Zonneplan data push" (automation.zonneplan_data_push) has an unknown action: rest_command.trigger_zonneplan_nexus_stats_sync.

This error prevents the automation from running correctly. Maybe this action is no longer available, or perhaps a typo caused it.

To fix this error, edit the automation and remove this action.

Ik heb stap 2 en 6 uit de handleiding gedaan. Doe ik dan nog iets fout bij stap 2?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

MrTom schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:37:
Ik heb geprobeerd mijn live resultaten aan onbalans site toe te voegen maar ik krijg een fout melding in HA.

The automation "Zonneplan data push" (automation.zonneplan_data_push) has an unknown action: rest_command.trigger_zonneplan_nexus_stats_sync.

This error prevents the automation from running correctly. Maybe this action is no longer available, or perhaps a typo caused it.

To fix this error, edit the automation and remove this action.

Ik heb stap 2 en 6 uit de handleiding gedaan. Doe ik dan nog iets fout bij stap 2?
Hij geeft eigenlijk aan dat hij de rest command niet kan vinden.
Die heb je goed overgenomen en daarna HA herstart?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robindd
GaMbiNo schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:56:
[...]

Had hetzelfde idd, zonder herstart. Dat bleek wel nodig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
Hoe merken wij tevens de verrekeningen achteraf op?
Ik zie bijv. gisteren op onze website bij mij €5,07 staan.
In de app bij statistieken echter €4,07, en zo nog wat kleinere verschillen sinds ik hem heb (nu 1 week).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrTom
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-08 08:03
GaMbiNo schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 21:56:
[...]

Ik had een restart van de configuratie gedaan. Maar een reboot doet nu wel verschil maken!
Thanks

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• DustPhyte
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-09 10:13
[quote]NightHawk4 schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 12:56:
[...]

Hopelijk gaan ze hun 1 april grap niet omzetten in een nieuw product :p

https://www.zonneplan.nl/powerbike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devlinx
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 12-09 17:05
Zijn er bepaalde tijdstippen waarop gedurende enkele uren meer/minder onbalans is? Of treedt onbalans willeurig op ?
Dit ivm afweging om bv gedurende de nachtelijke uren gebruik te maken van de zelfconsumptie modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo

GaMbiNo

1337

Devlinx schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 21:00:
Zijn er bepaalde tijdstippen waarop gedurende enkele uren meer/minder onbalans is? Of treedt onbalans willeurig op ?
Dit ivm afweging om bv gedurende de nachtelijke uren gebruik te maken van de zelfconsumptie modus.
Onbalans kan altijd optreden. Bijvoorbeeld bij weeromslag, en dan helemaal bij code geel/oranje/rood e.d. Maar ook bij uitval van andere centrales bijvoorbeeld. Er is geen pijl op te trekken en je loopt het risico dat je de volgende ochtend een lege batterij hebt terwijl die normaliter aardig was opgeladen op wind stroom.

Ik denk niet dat dat lekker werkt dus.
Pagina: 1 ... 19 ... 63 Laatste