3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
@John245 @HermanGast hier zitten al 3 interessante scenario schetsen in voor de SIL level bepaling. Hier moet nog wel de ernst van het eventuele "letsel" ingepast worden.PentaClover schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 10:28:
Maar even de reactie hier zodat mensen zoals @Jazzle die niet zo veel met veiligheid hebben zich er niet aan hoeven te storen.
[...]
Je hebt dat inderdaad meerdere keren herhaald, en dat doen, hoofdletters gebruiken en/of ondersteunende emoticons maakt nog niet dat het dan ook waar is.
LiFePO4 cellen gaan uitgassen als de druk in de cel te hoog wordt omdat dan het veiligheidsventiel barst, om de druk opbouw te realiseren is er warmte nodig en bij de prismatische cellen die veel gebruikt worden ligt de temperatuur waarbij dit plaats vind rond de 175oC-200oC.
Die warmte kan door 3 hoofdoorzaken in de cel komen:Voor 1 heb je natuurlijk ook zonder dat je een thuisaccu hebt al allerlei maatregelen genomen om dat te voorkomen.
- Een externe warmte bron, zoals bijvoorbeeld een brand direct naast de accu, of een brand aan de andere kant van de muur waar de accu tegenaan staat.
- Externe kortsluiting van een cel over de polen.
- Interne kortsluiting in een cel wanneer de separatiefilm die tussen de electrode films zit beschadigd raakt.
Voor 2 heb je naast je BMS die kan falen, al je bekabeling beschermd met draadkokers e.d. en op alle nuttige plaatsen de juiste zekeringen geplaatst met voldoende breek capaciteit zodat een cel nooit langdurig wordt kortgesloten en kan opwarmen.
Voor 3 is voorkomen vooral zorgen dat je de cellen niet overbelast met hoge stromen, niet te ver ontlaad, niet overlaad niet te koud laad en niet te warm laad. Al deze dingen zorgen er namelijk voor dat er of dendriet groei op de electroden, of overmatige SEI groei op de electroden plaats vind.
Vooral de dendrieten groeien makkelijk door de separatiefilm heen, maar ook overmatige SEI groei zal op den duur de film kapot drukken.
Helaas groeit de SEI laag ook gewoon (maar langzaam) door als je de cellen wel netjes gebruikt, deze veroudering zorgt niet alleen voor een toename van de interne weerstand en afname van de capaciteit van de cel over tijd, maar ook uiteindelijk voor een beschadiging van de separatiefilm met interne kortsluiting tot gevolg.
Dit is ook de reden dat bedrijven zoals EVE adviseren om cellen niet meer te gebruiken als ze of nog 60% van hun orginele capaciteit over hebben, of de interne weerstand naar 150% is gestegen van wat het was toen de cel net geproduceerd was.
Het is goed om te realiseren dat een productie fout ervoor kan zorgen dat de separatie film op sommige plaatsen te dun is en de accucel dan prima functioneerd, maar na een aantal jaar al een beschadiging van deze film kan krijgen ondanks dat je hem netjes hebt gebruikt.
Met alle juiste voorzorgsmaatregelen is de kans klein, maar in het geval van 1 waarbij de brand aan de andere kant van de muur plaatsvind en 3 zal de cel uitgassen zonder dat de gassen ontbranden, of er een ontstekingsbron direct in de buurt van de cellen is.
Dat zijn de situaties waarbij de omstandigheden kunnen ontstaan die leiden tot explosies zoals je kon terug zien in de link waar @cj1 al naar verwees.
Ik heb nog steeds geen argument gelezen waarom het in deze gevallen (uitgassing zonder ontstekingsbron) een slecht idee is om maximaal de giftige, brandbare en explosie gassen weg te ventileren.
Er wordt nu naar één voorbeeld gewezen.
https://www.linkedin.com/...id&utm_campaign=share_via
Afgaand op de foto leert dat hier de LG Resu 6.5 of 12 geplaatst was. (Lijkt meer op de 6.5) LG heeft eerder ook al hele battery packs voor de Kona EV terug moeten halen. Al de packs zijn toen op last van LG vernietigd.
Het artikel beschrijft echter de Shenzhen Basen Technology 48200b die twee variaties kent, namelijk Li-ion en LFP.
https://images.app.goo.gl/NxSvQqAzTq5agFz57
https://images.app.goo.gl/p3SDymo147FY1ebq6
Tegenstrijdige info. Pouchcells (LG), Li-ion, LFP... Wat was het nou?
Het geheel kent teveel variabelen om er chocolade van te kunnen maken.
Interessant vind ik wel dat er een jaar later een pack bij geplaatst is. Nieuwe cellen, dus waarschijnlijk ook een hoger vermogen.
Waren alle instellingen gebaseerd op de zwakste schakel, of moest het maximale rendement behaald worden?
Ik houd het op menselijk falen. Iets waar ook de PGS 37 niet in kan voorzien.
[ Voor 55% gewijzigd door BenSKIP op 13-10-2024 03:39 ]
De impact is particulier kleiner.BenSKIP schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 03:05:
Alle op de markt zijnde thuisbatterijen voldoen niet aan de strenge eis van de PGS 37-1 & -2. We kunnen ons ook afvragen waarom dat is. Is de norm te streng of het het risico te laag?
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Met DC on/off schakelaar op ieder accu. US5000B?
:strip_exif()/f/image/5hQut5DccFlaBWASs9Z26fQh.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 50% gewijzigd door HermanGast op 13-10-2024 09:14 ]
Gasloos, 14,99kWp, Ekrano, 70kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT
Wat ik mij herinner van vorig jaar toen ik een post van de eigenaar van dit huis heb gelezen had hij 3 batterijen op elkaar gestapeld staan, allen LiFePO4.BenSKIP schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 03:05:
Alle op de markt zijnde thuisbatterijen voldoen niet aan de strenge eis van de PGS 37-1 & -2. We kunnen ons ook afvragen waarom dat is. Is de norm te streng of het het risico te laag?
Er wordt nu naar één voorbeeld gewezen.
https://www.linkedin.com/...id&utm_campaign=share_via
Afgaand op de foto leert dat hier de LG Resu 6.5 of 12 geplaatst was. (Lijkt meer op de 6.5) LG heeft eerder ook al hele battery packs voor de Kona EV terug moeten halen. Al de packs zijn toen op last van LG vernietigd.
Het artikel beschrijft echter de Shenzhen Basen Technology 48200b die twee variaties kent, namelijk Li-ion en LFP.
https://images.app.goo.gl/NxSvQqAzTq5agFz57
https://images.app.goo.gl/p3SDymo147FY1ebq6
Tegenstrijdige info. Pouchcells (LG), Li-ion, LFP... Wat was het nou?
Het geheel kent teveel variabelen om er chocolade van te kunnen maken.
Interessant vind ik wel dat er een jaar later een pack bij geplaatst is. Nieuwe cellen, dus waarschijnlijk ook een hoger vermogen.
Waren alle instellingen gebaseerd op de zwakste schakel, of moest het maximale rendement behaald worden?
Ik houd het op menselijk falen. Iets waar ook de PGS 37 niet in kan voorzien.
Toen ze bij het onderzoek de batterijen open maakte waren de onderste en de bovenste batterij OK, dit waren prismatische cellen er waren alleen sporen van warmte ontwikkeling zichtbaar op de behuizingen.
Toen ze de middelste batterij van 10 kWh open maakte waren alle cellen uitgegast, dit waren pouch cellen in een 16s4p configuratie.
De eigenaar had bij aanschaf van alle 3 de batterijen gedacht een batterij met prismatische cellen te hebben gekocht.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
@PentaCloverPentaClover schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 21:14:
Ik bedenk me net dat een vlam naast infrarood ook UV licht uitzend, misschien dat een simpele UV sensor al genoeg is om het verschil tussen vuur en wel warme uitgassende batterijen maar geen vuur te detecteren.
De Dahua DHI-HY-FT431LDP heeft naast vlamdetectie ook de volgende temperatuur detectie modes:
1. Support real-time point temperature detection function
2. There are three rules for detecting temperature simultaneously: points, lines, and polygons
3. Supports temperature alarm function
4. Supports cold and hot spot alarm function
5. The temperature detection unit is Fahrenheit and Celsius, which can be set
Zie de datasheet
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Wat ook bijzonder was aan die LiFePo4-explosie, is dat er een messcherpe scheidingslijn zichtbaar was tussen de sneeuwwitte rook die onder in die kelderruimte hing tot 0,5 meter onder het plafond.PentaClover schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 10:29:
[...]
Toen ze de middelste batterij van 10 kWh open maakte waren alle cellen uitgegast, ...
Anderzijds kan het waterstofgas al in de cel ontploffen volgens Professor Egbert Figgemeier over ditzelfde explosie-geval:
Ik bedoel: Zelfs al zuig je de rookgassen weg dan kan de cel nog steeds exploderen, of lees ik het artikel dan verkeerd? Gevoelsmatig is die explosie dan wel kleiner omdat er minder gas in de behuizing van een cel zich bevind? Of kan het waterstof in de cel niet exploderen omdat er onvoldoende zuurstof in een uitgassende LFP-cel aanwezig is?Figgemeier erklärt, dass es durchaus denkbar sei, dass sich der Elektrolyt in den Zellen zersetze und sich die Zellen dadurch aufblähen. Gegebenenfalls durch einen internen Kurzschluss in der Zelle könne eine Zündung der Gase erfolgen. „Eine externe Zündquelle ist dafür nicht unbedingt nötig“, so Figgemeier.
Volgens https://www.mdpi.com/1996-1073/16/8/3485 (dank @Ies Korpershoek) schijnt er intern wel een explosie plaats te vinden, maar niet van waterstofgas.
[ Voor 5% gewijzigd door cj1 op 14-10-2024 12:23 . Reden: Toevoeging: Volgens mdpi.com... ]
Panasonic WH-MDC05F3E5, PAW-DHWM80ZNT, 3×Fronius IG Plus, Diehl Platinum 2100H, Mean Well TS-200, Studer AJ400-48, 18×Rept CB75, Tibber Epex/Greenchoice 3j
Ik lees hier dat het een kelder betrof, dan durf ik wel te stellen dat damp >HEL zat en dat door het openen van de deur een deel van de damp kon vervliegen waarna de damp zich toen snel binnen de explosieve grens bevond. Even door je haar aaien als je net een trui hebt uitgetrokken kan dan al de cabrio-variant van je woning maken.
https://www.hitma-gasdete...isplay-serie-xgard-bright
https://www.hitma-gasdete...naway-lithium-ion-accurs/ (met een webinar en uitleg, als je onzin invult krijg je de webinar link ook
Deze sensor kost waarschijnlijk wel een ruime 1300,- maar gaat wel 15 jaar mee...
[ Voor 26% gewijzigd door DiXY op 16-10-2024 08:50 ]
Wat ik uit de webinar begrijp is de sensor die aan haal, instaat EMC en DMC gassen (verdampt elektrolyt) te detecteren. Deze komen vrij in de aller eerste verschijnselen van een thermal runaway van een Lithium accu. ruim voor dat er H2 (waterstof of knalgas) of CO(2) vrij komt. Als de sensor dit detecteert kun je het laden/ontladen stoppen en daarmee is de kans ook groot dat je de thermal runaway stopt.
Als dit echt lukt, kun je je cellen naar milieustraat brengen in plaats van de stenen van je huis
Ik heb een offerte en informatie aangevraagd. Ik ben zelf erg benieuwd hoe de luchtflow langs de sensor opgaat. Gas detectoren die ik uit de praktijk ken hebben vaak een pompje die de lucht aanzuigt en zo langs sensor laat stromen. Ik verwacht van deze sensor ook een vergelijkbaar principe kent, echter kan ik nog geen extra info hierover vinden. Mijn idee is dan om op elke accu bak een slangetje aan te sluiten en deze met splitters op de sensor aan te sluiten. De sensor neem ik dan op in het noodstopcircuit.
Maar ik weet eigenlijk nog niks...
@DiXYDiXY schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 21:47:
@DJP!
Wat ik uit de webinar begrijp is de sensor die aan haal, instaat EMC en DMC gassen (verdampt elektrolyt) te detecteren. Deze komen vrij in de aller eerste verschijnselen van een thermal runaway van een Lithium accu. ruim voor dat er H2 (waterstof of knalgas) of CO(2) vrij komt. Als de sensor dit detecteert kun je het laden/ontladen stoppen en daarmee is de kans ook groot dat je de thermal runaway stopt.
Als dit echt lukt, kun je je cellen naar milieustraat brengen in plaats van de stenen van je huis
Ik heb een offerte en informatie aangevraagd. Ik ben zelf erg benieuwd hoe de luchtflow langs de sensor opgaat. Gas detectoren die ik uit de praktijk ken hebben vaak een pompje die de lucht aanzuigt en zo langs sensor laat stromen. Ik verwacht van deze sensor ook een vergelijkbaar principe kent, echter kan ik nog geen extra info hierover vinden. Mijn idee is dan om op elke accu bak een slangetje aan te sluiten en deze met splitters op de sensor aan te sluiten. De sensor neem ik dan op in het noodstopcircuit.
Maar ik weet eigenlijk nog niks...ik heb er wel een paar centen voor over maar het moet wel logisch zijn en kloppen.
Als je de informatie wil delen neem ik deze op in de TS. Anders zal ik zelf de info aanvragen. Ook interesse indien de kosten redelijk zijn.
- Vanuit de meterkast een kabel naar de garage te leggen.
- Daar een onderverdeelkast aan te leggen volgens de voorschriften, met eigen schakelaar
- 3 meervoudige stopcontacten, 1 per fase
Diezelfde elektricien plaatst ook de inmiddels bestelde rookmelder aangezien ik dan richting de verzekering kan aangeven dat alles dat zij voorschrijven door een gecertificeerd elektricien is geplaatst. De garage is deels geventileerd door een ventilatiesleuf onder de beide klapdeuren. Het betreft geen vluchtroute.
De verzekering heb ik ook al gesproken, telefonisch bevestiging gehad dat alles OK is en ik heb ze daarna nog een mail gestuurd met een samenvatting, mijn acties en hun verzoek voor zwart op wit bevestiging dat dit ok is. De reactie ontvang ik als het goed is binnen 3 werkdagen.
De volgende actie die ik alvast wil ondernemen is het bepalen van de ondergrond en brandwerende achtergrond. Ik kan ervoor kiezen om de accu's tegen de buitenmuur te zetten, maar dan moeten er lelijke goten via het plafond worden gelegd. Ik wil ze dus eigenlijk tegen de muur van het huis plaatsen, vlak bij de "voordeur" van de garage en dit dan zo veilig mogelijk maken door een brandwerende ondergrond en achtergrond te plaatsen. Er bevindt zich al een Ubiquiti camera in de garage en een Ubiquiti Up Sense sensor om temperatuur, luchtvochtigheid, etc. te meten. Ik kan dus ook altijd op afstand kijken of alles in orde is, of als de brandmelder afgaat zien wat er aan de hand is. Verder worden brandbare materialen op mooie afstand in afgesloten kasten bewaard en kijk ik nog naar het plaatsen van een passende brandblusser voor dit type accu, hoeveelheid accu's en deze ruimte. Iedere 2 kWh module heeft al een ingebouwde "brandblusser", maar ik ben mij bewust van de Maus producten, of mooie handmatige brandblussers met het juiste type materiaal en voldoende volume voor deze hoeveelheid accu's. Bij een thermal runaway ren ik uiteraard weg, maar je wil altijd kijken wat er op dat moment nog wél mogelijk is
Het makkelijkst is om iets op een mat, of met wieltjes (uiteraard per stuk te locken) te plaatsen. Is dan een rubberen brandwerende mat als bijv. https://www.fitness-selle...100-x-1-5-cm-brandveilig/ een optie? In dit voorbeeld een fitness website, ik kijk nog even verder naar betere varianten met bijv. minder comfort
En wat betreft de achterwand: Zijn hier mooie kant en klare platen van bijv. 2m hoog vs 1 meter breed voor, of heeft het de voorkeur om een bepaalde plaat uit te kiezen en deze te behandelen met brandwerend materiaal zoals bijv. https://brandveilig-neder...ct/brandwerende-houtverf/ ?
[ Voor 5% gewijzigd door Taro op 19-10-2024 23:17 ]
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Van wat voor materiaal is je huidige achterewand / vloer gemaakt?Taro schreef op zaterdag 19 oktober 2024 @ 23:04:
Ik krijg binnenkort 2 omvormers (Stopcontact 800-1200 Watt, waarschijnlijk gelocked op 800 Watt ivm NL) met 2 accu's (2 kWh, IP65, ingebouwde brandblusser) binnen en ga deze in de garage plaatsen. Mogelijk plaats ik er later nog een 3e omvormer bij en upgrade ik iedere omvormer naar 2 accu's voor een totaal van 12 kWh. Indien gewenst upgrade ik dit later naar 3x8 kWh. De garage is recent verbouwd, er komt binnenkort een elektricien langs om:Op deze manier wil ik het direct netjes oplossen, de stopcontacten over de 3-fases verdelen en per stuk/groep afzekeren.
- Vanuit de meterkast een kabel naar de garage te leggen.
- Daar een onderverdeelkast aan te leggen volgens de voorschriften, met eigen schakelaar
- 3 meervoudige stopcontacten, 1 per fase
Diezelfde elektricien plaatst ook de inmiddels bestelde rookmelder aangezien ik dan richting de verzekering kan aangeven dat alles dat zij voorschrijven door een gecertificeerd elektricien is geplaatst. De garage is deels geventileerd door een ventilatiesleuf onder de beide klapdeuren. Het betreft geen vluchtroute.
De verzekering heb ik ook al gesproken, telefonisch bevestiging gehad dat alles OK is en ik heb ze daarna nog een mail gestuurd met een samenvatting, mijn acties en hun verzoek voor zwart op wit bevestiging dat dit ok is. De reactie ontvang ik als het goed is binnen 3 werkdagen.
De volgende actie die ik alvast wil ondernemen is het bepalen van de ondergrond en brandwerende achtergrond. Ik kan ervoor kiezen om de accu's tegen de buitenmuur te zetten, maar dan moeten er lelijke goten via het plafond worden gelegd. Ik wil ze dus eigenlijk tegen de muur van het huis plaatsen, vlak bij de "voordeur" van de garage en dit dan zo veilig mogelijk maken door een brandwerende ondergrond en achtergrond te plaatsen. Er bevindt zich al een Ubiquiti camera in de garage en een Ubiquiti Up Sense sensor om temperatuur, luchtvochtigheid, etc. te meten. Ik kan dus ook altijd op afstand kijken of alles in orde is, of als de brandmelder afgaat zien wat er aan de hand is. Verder worden brandbare materialen op mooie afstand in afgesloten kasten bewaard en kijk ik nog naar het plaatsen van een passende brandblusser voor dit type accu, hoeveelheid accu's en deze ruimte. Iedere 2 kWh module heeft al een ingebouwde "brandblusser", maar ik ben mij bewust van de Maus producten, of mooie handmatige brandblussers met het juiste type materiaal en voldoende volume voor deze hoeveelheid accu's. Bij een thermal runaway ren ik uiteraard weg, maar je wil altijd kijken wat er op dat moment nog wél mogelijk is
Het makkelijkst is om iets op een mat, of met wieltjes (uiteraard per stuk te locken) te plaatsen. Is dan een rubberen brandwerende mat als bijv. https://www.fitness-selle...100-x-1-5-cm-brandveilig/ een optie? In dit voorbeeld een fitness website, ik kijk nog even verder naar betere varianten met bijv. minder comfort, maar is een rubberen brandwerende mat een goede optie of zijn er betere alternatieven?
En wat betreft de achterwand: Zijn hier mooie kant en klare platen van bijv. 2m hoog vs 1 meter breed voor, of heeft het de voorkeur om een bepaalde plaat uit te kiezen en deze te behandelen met brandwerend materiaal zoals bijv. https://brandveilig-neder...ct/brandwerende-houtverf/ ?
Als dit niet brandwerend is zou je kunnen denken aan
- Fermacell platen
- Gipsplaten
- Brandwerende verf
De muur is van beton, de vloer ook met daarop een dun laagje PVC gelijmd.John245 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 07:07:
[...]
Van wat voor materiaal is je huidige achterewand / vloer gemaakt?
Helder, zie hier bijv. een aantal opties: https://www.houtmarkt.nl/nl/plaatmateriaal/brandwerend/.Als dit niet brandwerend is zou je kunnen denken aan
- Fermacell platen
- Gipsplaten
- Brandwerende verf
Het zou het allermooiste zijn als we wandpanelen plaatsen en die kunnen behandelen met dezelfde kleur verf als de muur nu heeft, dat is wel fijn voor de WAF.
Replace fear of the unknown with curiosity | 54 kWh thuisaccu's | Tesla Model Y LR & Model 3 SR+ | Totaal 190 kWh opslag | 10.660 Wp zonnepanelen
Beton is brandwerend, dus daar is niks voor nodig.Taro schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 09:18:
[...]
De muur is van beton, de vloer ook met daarop een dun laagje PVC gelijmd.
[...]
Helder, zie hier bijv. een aantal opties: https://www.houtmarkt.nl/nl/plaatmateriaal/brandwerend/.
Het zou het allermooiste zijn als we wandpanelen plaatsen en die kunnen behandelen met dezelfde kleur verf als de muur nu heeft, dat is wel fijn voor de WAF.
Inderdaad, maar, er zit bijv. wel een houten plintje achter, er hangt wat hoger een koof boven, ik wil niet dat het PVC van de vloer een brand verspreid en mogelijk wil ik een stukje van een kabelgoot beschermen.John245 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 09:27:
[...]
Beton is brandwerend, dus daar is niks voor nodig.
Maar wel mooi dat ik niet vele M2's hoef te gaan bekleden, die platen zijn wel flink aan de prijs, kan je toch weer wat extra kWh's van halen
Ja, jammer dat het bereik van de sensor maar tot 200oC gaat, dan wordt het lastig het verschil tussen een warme uitgassende cel en een brandende cel te detecteren, als hij het zelfde temperatuursbereik had als mijn FLIR had ik hem meteen besteld.John245 schreef op zondag 13 oktober 2024 @ 20:43:
[...]
@PentaClover
De Dahua DHI-HY-FT431LDP heeft naast vlamdetectie ook de volgende temperatuur detectie modes:
1. Support real-time point temperature detection function
2. There are three rules for detecting temperature simultaneously: points, lines, and polygons
3. Supports temperature alarm function
4. Supports cold and hot spot alarm function
5. The temperature detection unit is Fahrenheit and Celsius, which can be set
Zie de datasheet
Ik had nog even verder gezocht, UV gebaseerde vlam detectie sensoren bestaan en zijn ook te koop als complete unit waar de signaal processing in zit, maar erg prijzig ~€1500,- en meer. Vaak zijn ze in combinatie met breedbandig IR sensor(en) om false positives eruit te filteren.
Ik ga hier later nog wat langer over nadenken, ben erg druk momenteel en wil de meeste beschikbare tijd besteden aan de aanleg van alles en de batterijen bouwen. Er staan hier nu al weer een aantal maanden 2 pallets met cellen te niksen

De cel zelf explodeerd, niet, hij zwelt op door de druk van het electroliet dat door de hogere temperatuur uitzet en zover dat kan naar de gas fase overgaat. Als het veiligheids ventiel barst stopt het opzwellen want dan kan het weg en zal het in gas fase de cel verlaten, dat is ook waarom dat ventiel er op zit.cj1 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:08:
[...]
Wat ook bijzonder was aan die LiFePo4-explosie, is dat er een messcherpe scheidingslijn zichtbaar was tussen de sneeuwwitte rook die onder in die kelderruimte hing tot 0,5 meter onder het plafond.
Anderzijds kan het waterstofgas al in de cel ontploffen volgens Professor Egbert Figgemeier over ditzelfde explosie-geval:
[...]
Ik bedoel: Zelfs al zuig je de rookgassen weg dan kan de cel nog steeds exploderen, of lees ik het artikel dan verkeerd? Gevoelsmatig is die explosie dan wel kleiner omdat er minder gas in de behuizing van een cel zich bevind? Of kan het waterstof in de cel niet exploderen omdat er onvoldoende zuurstof in een uitgassende LFP-cel aanwezig is?
Als er dan al een ontstekingsbron aanwezig is zal het gas ontbranden en krijg je een mooie vlam uit de cel die net zo lang blijft branden als de cel uitgast, het voordeel is dan dat het gas direct verbrand als het de cel verlaat.
Als die er niet is, loop je het risico dat er zich een flinke hoeveelheid gas ophoopt die een nare explosie kan veroorzaken als de ontstekingsbron er later toch bij komt.
https://www.exshop.nl/atex-zones/
Gaat wel erg ver denk ik, maar toch misschien iets om eens in te verdiepen? Als je een ruimte voor alleen je accu's hebt kun je met een enigszins lucht dichte deur, EX lamp en de schakelaar buiten de ruimte al een heel eind kunnen komen.
Denk er wel aan dat je dan ook een Atex veilige stofzuiger nodig hebt om de boel stofvrij te houden.DiXY schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 11:00:
Als het al haalbaar is om de accu's in een eigen ruimte te zetten, kun je er natuurlijk een ATEX zone gaan koppelen aan deze ruimte en daar naar gaan inrichten
https://www.exshop.nl/atex-zones/
Gaat wel erg ver denk ik, maar toch misschien iets om eens in te verdiepen? Als je een ruimte voor alleen je accu's hebt kun je met een enigszins lucht dichte deur, EX lamp en de schakelaar buiten de ruimte al een heel eind kunnen komen.
Gereedschap set Atex toegestaan.
Oeps gaatje boren in de muur? mag dat wel in een Atex ruimte? Heeft de omvormer wel Atex keur?
Na 20 jaar ervaring met Atex ruimte's denk ik dat het niet helemaal gaat werken voor een thuis accu.
Als je mijn bericht goed gelezen had, was die vraag niet nodig geweest
Tijdens werkzaamheden (voor aanvang uiteraard) maatregelen nemen, zodat je kunt de-zoneren.Peterhardenberg schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 11:35:
[...]
Denk er wel aan dat je dan ook een Atex veilige stofzuiger nodig hebt om de boel stofvrij te houden.
Gereedschap set Atex toegestaan.
Oeps gaatje boren in de muur? mag dat wel in een Atex ruimte? Heeft de omvormer wel Atex keur?
Na 20 jaar ervaring met Atex ruimte's denk ik dat het niet helemaal gaat werken voor een thuis accu.
LG-HM071MR-U44 / SWW Hewalex PCWU 3.0 / PV SMA + Jinko 14 kWp / Kia e-Niro
Ik zal de werkvergunning voor de schoonmaakster vast klaar leggenJojan265 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 11:53:
[...]
Tijdens werkzaamheden (voor aanvang uiteraard) maatregelen nemen, zodat je kunt de-zoneren.
:gifsicle():strip_exif()/f/image/JQimli55gA1GE4trwDhC0YcM.gif?f=user_large)
Die moet zich dan wel om 7 uur sochtends aan de poort melden voor een site induction en veiligheidstraining. En heeft ze haar VCA wel?DiXY schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 12:18:
[...]
Ik zal de werkvergunning voor de schoonmaakster vast klaar leggen [Afbeelding]
Uiteraard maakt ze na afloop een verslag van de uitgevoerde werkzaamheden.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
En als ze met de auto komt wordt de onderkant van de auto natuurlijk gespiegeld. En ze moet natuurlijk zelf de kofferbak open doen voor de controle.V_ger schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 12:53:
[...]
Die moet zich dan wel om 7 uur sochtends aan de poort melden voor een site induction en veiligheidstraining. En heeft ze haar VCA wel?
Uiteraard maakt ze na afloop een verslag van de uitgevoerde werkzaamheden.
Ik heb wel ervaring met Atex en kernenergie, maar wel separaat. Lijkt me leuk als je aan beide moet voldoen.
Alleen oude diesels toegestaan, zonder elektronica! Tja hoe kom je dan weer thuis in je milieuzone?John245 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:06:
[...]
En als ze met de auto komt wordt de onderkant van de auto natuurlijk gespiegeld. En ze moet natuurlijk zelf de kofferbak open doen voor de controle.
Ik heb wel ervaring met Atex en kernenergie, maar wel separaat. Lijkt me leuk als je aan beide moet voldoen.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Hopelijk worden deze in 2025 verankerd in de omgevingswet.BenSKIP schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 13:47:
Onlangs was ik op de energiebeurs, aardig wat accukluizen daar. Detectie was nagenoeg niet aanwezig. Conclusie PGS 37-1 & 2 wordt nog niet toegepast. (Wat ik eerder ook al zei).
Dan is nog wel de vraag of die voor alle type opslag gaat gelden of alleen vanaf een bepaalde hoeveelheid kWh. Dat zie je namelijk met wel meer (gevaarlijke) stoffen dat de regels pas van toepassing zijn vanaf een bepaald volume.John245 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 14:38:
[...]
Hopelijk worden deze in 2025 verankerd in de omgevingswet.
PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP
Het door @John245 gelinkte document bevat dit stukje over de PGS 37-1 / 2:Impossibl3 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:28:
[...]
Dan is nog wel de vraag of die voor alle type opslag gaat gelden of alleen vanaf een bepaalde hoeveelheid kWh. Dat zie je namelijk met wel meer (gevaarlijke) stoffen dat de regels pas van toepassing zijn vanaf een bepaald volume.
Het gaat dus om een verankering voor grootschalige/industriële opslag en beperkt zich tot overheden en bedrijven... het voorstel gaat dus niet gelden voor particulieren...Verder zijn in 2023 twee richtlijnen in de Publicatiereeks Gevaarlijke Stoffen (PGS
37-1 en 37-2)6 gepubliceerd. De publicatiereeks is een handreiking voor bedrijven
en overheden over activiteiten met gevaarlijke stoffen, het beschrijft de mogelijke
risico’s en de maatregelen om deze risico’s te beperken. De PGS 37-1 heeft
betrekking op lithium-ion batterijen in Energie Opslag Systemen (EOS). Dit omvat
bijvoorbeeld buurtbatterijen en industriële batterijen. De PGS 37-2 heeft
betrekking op de bedrijfsmatige opslag van lithium-ion batterijen en accu’s.
Bedrijven en overheden kunnen deze richtlijnen nu al gebruiken. Daarbij heb ik
het voornemen deze in 2025 te verankeren onder de Omgevingswet.
Over kW's wordt niet gesproken
Ik neem aan vanaf 20 kWh als ze in lijn willen blijven met de PGS richtlijnen.DiXY schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:51:
[...]
Het door @John245 gelinkte document bevat dit stukje over de PGS 37-1 / 2:
[...]
Het gaat dus om een verankering voor grootschalige/industriële opslag en beperkt zich tot overheden en bedrijven... het voorstel gaat dus niet gelden voor particulieren...
Over kW's wordt niet gesproken
Edit: @John245 Ah daar dus.
[ Voor 6% gewijzigd door V_ger op 20-10-2024 16:56 ]
@PCJR We hebben een hele goede deal gemaakt. Maar er zijn mensen wakker geworden en nu kunnen de Maus Stixx pro daar niet meer gekocht worden.

20 kWh heb je toch al nodig bij 3 fase multiplus 5000 om aan de specs te voldoen? Of kan de 3 fase opstelling met de 5000's ook met minder af. Dacht dat het te maken had met het ontladen van de accu's dat er voldoende vermogen beschikbaar was. Zelf kijk ik namelijk wel naar een 20 kWh systeem. Niet om te handelen (behalve inkoop op goedkope momenten) maar er zijn dagen dat hier 40+ kWh doorheen gaat (warmtepomp, auto)V_ger schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 16:55:
@DiXY Ik meen me ter herinneren dat ergens in een ander document "groot" is gedefinieerd als alles boven de 20 of 30 kWh. De gemiddelde particulier komt daar niet aan, maar de zelfbouwende tweaker natuurlijk wel. Vrij makkelijk zelfs.
Edit: @John245 Ah daar dus.
Wat je nodig hebt verschilt afhankelijk van je situatie. Als je on-grid bent is het wat makkelijker. Je wil zorgen dat je niet teveel stroom uit je accus trekt. On grid kan je je max inverter vermogen begrenzen. Want dat een batterij systeem met 1C kan ontladen, is niet hetzelfde als dat het een goed idee is om dat dagelijks te doen.
Als je begint met 10 kWh (trust me, je wil later altijd meer) kan je je instellingen gewoon mee aanpassen zodat je laad/ontlaad stroom acceptabel is. Denk aan 0.2-0.3C. zonhou je de max temperatuur onder controle en heb je mijns inziens een beter en veiliger systeem dan wanneer je zo veel mogelijk ampères ergens uit wil persen door een dropveterkabel.
Maar dit neigt meer naar een onderwerp voor het ontwerp topic.
[ Voor 3% gewijzigd door V_ger op 20-10-2024 19:23 ]
Flinke kostenpost, maar nieuw huis is duurder…
23,8 m3, dus een model 150 en een model 100 zouden de klus samen kunnen klaren.
:strip_exif()/f/image/fn6KZkpBxa6xebzp8CGcBQo0.jpg?f=fotoalbum_large)
Plus detectiedraad.
[ Voor 44% gewijzigd door HermanGast op 20-10-2024 20:47 ]
Begin jaren 60 kocht je voor dat bedrag een huisHermanGast schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 19:57:
Wellicht ga ik eens kijken naar de grote MAUS Ego 150 (1 of 2 stuks) voor het blussen van de hele ruimte. Als toevoeging na het afschakelen van omvormers en accu’s bij BMS-alarm of accukast van ca. 50-60 graden. Als dat stroomloos maken niet helpt, dan bij 68 graden de MAUS openen.
Flinke kostenpost, maar nieuw huis is duurder…
Ik wist niet dat ze toen al euro's haddenJohn245 schreef op zondag 20 oktober 2024 @ 20:29:
[...]
Begin jaren 60 kocht je voor dat bedrag een huis
Ik had even de factor 2,20371 toegepast.PentaClover schreef op maandag 21 oktober 2024 @ 19:45:
[...]
Ik wist niet dat ze toen al euro's hadden
Zij kunnen slechts verzoeken, dit kan je prima weigeren. Kans op handhaving is daarmee NUL.
Zaken veilig maken doe je dus puur voor jezelf. Thuisbatterijen vallen gewoon onder de verzekering, tenzij je verzekering deze specifiek heeft uitgesloten.
[ Voor 20% gewijzigd door BenSKIP op 22-10-2024 10:25 ]
@BenSKIPBenSKIP schreef op dinsdag 22 oktober 2024 @ 10:22:
De PGS is pseudo wetgeving. Pas als een wet naar een norm verwijst en dan vaak slechts enkele artikelen maakt dat die specifieke artikelen van kracht zijn. Een BG is niet bevoegd een woning te betreden.
Zij kunnen slechts verzoeken, dit kan je prima weigeren. Kans op handhaving is daarmee NUL.
Zaken veilig maken doe je dus puur voor jezelf. Thuisbatterijen vallen gewoon onder de verzekering, tenzij je verzekering deze specifiek heeft uitgesloten.
De PGS 37 is ook niet van toepassing op particulieren.
Aan de voorwaarden voor >20kWh is echt niet te voldoen….. Wellicht met een 10voet zeecontainer op 40 meter afstand tot de bewoonde wereld maar dan wel pal naast een brandkraan.
LiFePO4 valt gewoon onder de PGS 37-1.HermanGast schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:07:
PGS37 gaat uit van Lithium Ion en niet van Lithium Ijzer.
Aan de voorwaarden voor >20kWh is echt niet te voldoen….. Wellicht met een 10voet zeecontainer op 40 meter afstand tot de bewoonde wereld maar dan wel pal naast een brandkraan.
The energy content of gasoline is approximately 31.5 megajoules per liter. For 20 liters of gasoline, that would be 630 megajoules. When converted to kilowatt-hours, this equals about 175 kilowatt-hours. So, 20 liters of gasoline contains approximately 175 kWh of energy.
Dus 6 liter benzine heeft meer energie dan m’n 50kWh accupakket. Om het in perspectief te zetten…..
De auto’s en grasmaaier in de schuur hebben, indien volgetankt, samen 220 liter benzine. Dat is bijna 2000kWh. Niemand die daar een issue van maakt.
[ Voor 86% gewijzigd door HermanGast op 23-10-2024 10:31 ]
Die PGS is ook niet voor particulieren. Thuis kun je bijvoorbeeld ethanol in een spuitfles doen om te desinfecteren. Dat is in een bedrijf not done.HermanGast schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 10:14:
En de 20l jerrycan benzine er naast bevat 175kWh energie. Die mag gewoon op het nachtkaste naast de asbak….
The energy content of gasoline is approximately 31.5 megajoules per liter. For 20 liters of gasoline, that would be 630 megajoules. When converted to kilowatt-hours, this equals about 175 kilowatt-hours. So, 20 liters of gasoline contains approximately 175 kWh of energy.
Dus 6 liter benzine heeft meer energie dan m’n 50kWh accupakket. Om het in perspectief te zetten…..
De auto’s en grasmaaier in de schuur hebben, indien volgetankt, samen 220 liter benzine. Dat is bijna 2000kWh. Niemand die daar een issue van maakt.
https://www.nu.nl/economi...-is-levensgevaarlijk.html
[ Voor 5% gewijzigd door jvanderkroon op 23-10-2024 14:12 ]
LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23
Dit is al ff op de markt. ACCU SAFE brandwerende batterij-beschermtas voor e-bikesjvanderkroon schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:11:
Zat na het lezen van dat bericht op nu ook al te denken aan een veilige box waar ik de fiets accu’s in kan laden. Misschien zo’n Maus Stixx Pro er in plaatsen of werkt dat niet met een li-ion accu.
Dat werkt wel, maar dan is het verstandig bij Maus te informeren wat de correctiefactor is.jvanderkroon schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:11:
Zat na het lezen van dat bericht op nu ook al te denken aan een veilige box waar ik de fiets accu’s in kan laden. Misschien zo’n Maus Stixx Pro er in plaatsen of werkt dat niet met een li-ion accu.
Nog steeds voor de nette prijs van €53,78?BenSKIP schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:55:
Mijn Kit-Kat reepjes (Maus-stixx) zijn ontvangen. @SpongeRob DANK voor de service!
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
[ Voor 97% gewijzigd door John245 op 02-11-2024 07:50 ]
https://actif-shop.eu/en/...1-x-17-x-10mm-1350-1.html
[ Voor 95% gewijzigd door John245 op 02-11-2024 07:51 ]
Helaas levert deze website niet meer aan Nederland. Vandaag geprobeerd er 4 te bestellen maar kreeg de melding dat ze niet naar Nederland kunnen leveren.
Ik ben hierin even voorzichtig met het noemen van namen.
Je moet je alleen niet heel veel voorstellen van de Maus Stixx Pro. Het is niet veel groter dan een enkelvoudig kit-kat reepje.
Als je Andy volgt, dan zie je dat Yixiang de battery boxes al voorziet van een dry powder aerosol extinguisher.
Die lijkt een beetje op deze: https://nl.aliexpress.com...%3Asearch%7Cquery_from%3A
/f/image/fj9jpsmz1yxKr4LTqLTbvDV1.png?f=fotoalbum_large)
Als dat goed werkt zet ik ze uit zodra ik ergen 45 tot 50 graden meet.
[ Voor 7% gewijzigd door HermanGast op 12-11-2024 21:20 ]
Als je een netwerkkabeltje opoffer kun je het heel makkelijk testen.HermanGast schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:19:
Heeft iemand al eens de Pylontechs uitgezet met de RJ45 contact console pin 1 en 2? Werkt dat hetzelfde als de rode startknop?
[Afbeelding]
Als dat goed werkt zet ik ze uit zodra ik ergen 45 tot 50 graden meet.
Dat ga ik zeker doen, en als het werkt zoals verwacht, dan via een RJ45 patchpanel en ShellyPro 3’s.John245 schreef op dinsdag 12 november 2024 @ 21:40:
[...]
Als je een netwerkkabeltje opoffer kun je het heel makkelijk testen.
YouTube: Bi-Directional RCDs: Your Install May Be at Risk
Dit voor zowel DC als AC zijde.
Vaak zie ik slechts de 2P(pole) DC breakers, maar het moeten 3P breakers zijn, anders wordt er niet tweezijdig ingegrepen. - pool links, + pool rechts.
Foto's als voorbeeld.
Tenzij je het slechts als disconnect gebruikt.... maar dan waren er goedkopere alternatieven.
![]() | ![]() |
[ Voor 76% gewijzigd door BenSKIP op 14-11-2024 07:34 ]
De Deye kan volledig tussen GRID en LOAD, maar gaat de Deye 'dood' (rijmt) dan zit je in nood.
Advies is om een werkschakelaar tussen grid en load te plaatsen, dan kan je deze omzetten als de Deye 'out' gaat en kan je alsnog load aansluiten op grid.
Er gebeurt helemaal niets als je pin 1 en 2 verbindt. Heb het ook andersom geprobeerd, pin 7 en 8, want de RJ45 zit ondersteboven.HermanGast schreef op woensdag 13 november 2024 @ 23:28:
[...]
Dat ga ik zeker doen, en als het werkt zoals verwacht, dan via een RJ45 patchpanel en ShellyPro 3’s.
Wellicht werkt een droog contact niet, maar moet en wat spanning op? Logic level, 3,3V of 5V?
[ Voor 44% gewijzigd door HermanGast op 26-11-2024 21:24 ]
5V is inderdaad lager dan de maximum 25 voltHermanGast schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:11:
[...]
Er gebeurt helemaal niets als je pin 1 en 2 verbindt. Heb het ook andersom geprobeerd, pin 7 en 8, want de RJ45 zit ondersteboven.
Wellicht werkt een droog contact niet, maar moet en wat spanning op? Logic level, 3,3V of 5V?
Heb je ook gemeten of er een signaal op staat?
[ Voor 5% gewijzigd door John245 op 26-11-2024 21:30 ]
Nog niet gemeten, dat zal ik komend weekeinde eens gaan doen.John245 schreef op dinsdag 26 november 2024 @ 21:26:
[...]
5V is inderdaad lager dan de maximum 25 volt
Heb je ook gemeten of er een signaal op staat?
Het idee is, omdat je niet weet of de stroom op enige moment van boven naar beneden loopt of andersom om deze 2 keer door de breaker te sturen, in verschillende richtingen; toch ?BenSKIP schreef op donderdag 14 november 2024 @ 05:04:
Nog even een belangrijke. Bi-directional RCD's.
Dit voor zowel DC als AC zijde.
Vaak zie ik slechts de 2P(pole) DC breakers, maar het moeten 3P breakers zijn, anders wordt er niet tweezijdig ingegrepen. - pool links, + pool rechts.
Foto's als voorbeeld.
Tenzij je het slechts als disconnect gebruikt.... maar dan waren er goedkopere alternatieven.
[Afbeelding] [Afbeelding]
Maar dan zou je aan een 2 polige variant genoeg hebben (om enkelpolig te schakelen); of als je wel 2 polig wil schakelen een 4 polige variant ?
15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
YouTube: Polarity DC Breakers Explained slechte video, maar duidelijk verhaal.
YouTube: Polarized DC-Breakers are controversial... and they should be!
Alleen non-polaire breakers beveiligen van beide zijdes voor laden en ontladen.
[ Voor 14% gewijzigd door BenSKIP op 28-11-2024 10:09 ]
Duidelijk.BenSKIP schreef op donderdag 28 november 2024 @ 09:55:
Veel DC breakers zijn polair. Ze zijn eigenlijk alleen bedoeld voor zonnepanelen. De stroom loopt daarin slechts panelen naar accu en niet van accu naar panelen.
YouTube: Polarity DC Breakers Explained slechte video, maar duidelijk verhaal.
YouTube: Polarized DC-Breakers are controversial... and they should be!
Alleen non-polaire breakers beveiligen van beide zijdes voor laden en ontladen.
Maar jouw tekening suggereert toch dat je bij een meerpolige polaire breaker (die dus niet geschikt is voor koppelen van accu's) door de stroom er in tegengestelde richting er doorheen te leiden (via meerdere contacten), dat het toch mogelijk is deze toe te passen ?
15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
[ Voor 14% gewijzigd door BenSKIP op 29-11-2024 08:27 ]
Ik kijk nu naar dezeBenSKIP schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 08:26:
+ en - in en + en - uit.... meet echter zowel inkomend als uitgaand.
:strip_exif()/f/image/DYwJ774Vz0VhPq6Ch1CyoQ0j.jpg?f=fotoalbum_large)
Zekeringen heb je toch ook niet voor stromen van een paar keer Inom? Die heb je voor kortsluiting.BenSKIP schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 08:31:
Ik zat ooit eens naar de Tfuses te kijken. de 100A smelt +/- bij 300A na 10 seconden.
De 200A smelt +/- bij 600A na 10 seconden.
Om die reden wilde ik een DC breaker. De zekeringen doen naar mijn idee te laat iets.
\Ik heb de 1 polige van Nanque, prima hier. 0 temp verhoging zover ik kan meten op 150A. Heb de 250A variant.
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
Ik heb mijn T-fuse voor het geval er kortsluiting is. Op basis van de interne weerstandsmeting van mijn cellen (2,87mOhm) bij een spanning van 52V loopt er bij kortsluiting een stroom van meer dan 18 000A.BenSKIP schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 08:31:
Ik zat ooit eens naar de Tfuses te kijken. de 100A smelt +/- bij 300A na 10 seconden.
De 200A smelt +/- bij 600A na 10 seconden.
Om die reden wilde ik een DC breaker. De zekeringen doen naar mijn idee te laat iets.
Dan zal mijn T-fuse van 225A heel snel doorbranden en hopelijk op tijd zijn voor de kabel smelt/begint te branden.
Daarom heb ik deze ook zo dicht mogelijk bij de batterij geplaatst, in de positieve kabel. Verder nog de ingebouwde breaker in mijn batterij alsook enkele van die Stixx Pro blussers in de batterij zelf alsook eentje in de omvormer.
Zonder technische specs kan ik er niets van zeggen.
Die waar ik op wees in niet polair.
Ik bedoelde te zeggen dat als je met 100A zekerd en de zekering pas bij 300A na 10 seconden smelt, dan is alle aparatuur dus al gefrituurd.bbbrumbrum schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 22:47:
[...]
Zekeringen heb je toch ook niet voor stromen van een paar keer Inom? Die heb je voor kortsluiting.
Een change-over switch, zodat je de boel direct naar grid kunt omschakelen mocht er wat met je installatie aan de hand zijn. Ook handig als je onderhoud wilt uitvoeren en die kant stoomloos zetten wil maar het huis toch van prik wil blijven voorzien.
Belangrijk is dan wel dat je niet zomaar even de knop omdraait eerst alle alles uit en vanaf onderin de boel weer aanzetten.
Hoofschakelaar, aardlekschakelaar(s), groepen.
Ik heb de ABB 32A gekocht bij Gabby.
https://gabbyelectric.com...0289021192&pr_seq=uniform
Bekend.
Mijn voorstel was im de groepenkast (AC) te voorzien van een change-over, zo kan je bij een defect aan je omvormer, volledig terug op grid.
Automaten, smeltveiligheden zijn ervoor om de aangesloten kabel te beveiligen tegen oa oververhitting, het aangesloten apparaat moet je separaat beveiligen.BenSKIP schreef op dinsdag 3 december 2024 @ 05:10:
[...]
Ik bedoelde te zeggen dat als je met 100A zekerd en de zekering pas bij 300A na 10 seconden smelt, dan is alle aparatuur dus al gefrituurd.
Bij (met name rack gemonteerde) accu's welke niet in een speciale/ beveiligde ruimte zijn opgesteld, moet je dan ook elke accu afzonderlijk beveiligen tegen oververhitting en uitzonderlijke stromen.
20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic 7H Mono; Atlantic Explorer V4; https://www.astrobin.com/users/naturalcolor/
Een (smelt)zekering van (meervoudige) accu naar omvormer zal pas smelten als het te laat is.
De (smelt)zekering tussen de meervoudige accus zal niet kunnen voorkomen dat je BMS overlijdt.
De veelal inbox aanwezige breakers zijn te zwaar uitgevoerd of hebben een enkelvoudige werking (vaak zijn het PV breakers) en werken ze dus alleen als de stroom van omvormer naar accu loopt. Loopt de stroom andersom dan zal er een kortsluiting plaatsvinden omdat de breaker dan niet ingrijpt. Daar zijn vele filmpjes op UTube over te vinden.
Dat ziet er heel goed uit. Ben wel nieuwsgierig naar een plaatje als deze geïnstalleerd is.HermanGast schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 21:41:
Ik heb een FirePro FP-5700 met bulb-activator in bestelling. Deze unit heeft een enorm blusvermogen, gekozen/berekend ivm afmetingen van de ruimte. Het 19” rack met de accu’s is aan 4 zijden open, dus blussen in alleen het rack was geen optie (wellicht waren deuren en een kleine FirePro wel iets voordeliger in aanschaf.
John245 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 09:16:
[...]
Dat ziet er heel goed uit. Ben wel nieuwsgierig naar een plaatje als deze geïnstalleerd is.
:strip_exif()/f/image/OYV7j8csMgauAFbpcluMnTeL.jpg?f=fotoalbum_large)
Een beetje lastig om hier foto van te maken met spiegelende oppervlakken…. Uitstroomopening is aan de onderzijde.
De electrische actuator komt in de loop van de week.
"Hoe pas je een groepenkast aan zodat deze aan de NEN-1010 voldoet"
In de configurator van ABB: https://hafonorm.configurator.nl.abb.com/configurator kan je modules kezen en slepen, meteen komen daar opmerkingen bij als iets niet kan/mag.
Eerder was ik de boel aan het tekenen, maar dit vind ik een stuk netter. Doe er je voordeel mee.
Als scepticus, er staat mijns inziens dat je een vervangende accu krijgt als deze gejat/beschadigd/oid wordt. Dat is niet hetzelfde als dat brandschade door je accu verzekerd is. Of ben ik te kritisch? Ik ben wat wantrouwig nadat ik erachter kwam dat de Goudse verzekeringen een duurzaamheidsopslag rekent voor de verzekering van warmtepomp en zonnepanelen.HermanGast schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 17:27:
De verzekering is weer up-to-date met nieuw polisblad.
[Afbeelding]
Ondanks dat ik alles zelf heb uitgezocht, geplaatst en aangesloten is het geheel geaccepteerd en meeverzekerd.
When life gives you lemons, start a battery factory