Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Maar...
Mijn vrouw is toch al doodsbang voor alles wat ik doe. Ik vind zelf dat alles veilig is, dus ik stel haar gerust.
Als ik nou ook nog zulke stickers ga plakken kan ik verder wel schudden. Hoe veel meer bewijs moet je hebben dat het helemaal niet veilig is?
Kortom, een beetje een dilemma.
Dan maar geen stickers. Iedereen hier blijft toch al op ruime afstand.
Overigens is alles 100% aanraak-veilig en je moet sowieso met je tengels overal afblijven.
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Die stickers zijn geen bewijs dat het niet veilig is. Die stickers wijzen juist op eventuele gevaren.MJ de Bruijn schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:53:
Ik wil echt niet lastig zijn of onaardig doen.
Maar...
Mijn vrouw is toch al doodsbang voor alles wat ik doe. Ik vind zelf dat alles veilig is, dus ik stel haar gerust.
Als ik nou ook nog zulke stickers ga plakken kan ik verder wel schudden. Hoe veel meer bewijs moet je hebben dat het helemaal niet veilig is?
Kortom, een beetje een dilemma.
Dan maar geen stickers. Iedereen hier blijft toch al op ruime afstand.
Overigens is alles 100% aanraak-veilig en je moet sowieso met je tengels overal afblijven.
Verder zijn die stickers geen verplichting. Maar de brandweer gaf aan die stickers wel prettig te vinden.
[ Voor 7% gewijzigd door John245 op 01-10-2024 17:41 ]
Tibber; 3-fase Victron ESS, 38,4 kWh opslag; gasloos sinds 2013; Nibe F1245-10PC; SAP; HomeSeer4; Proxmox 8
Helemaal mee eens.V_ger schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:54:
Wat serieus wel moet, is een (geplastificeerd) A4tje met de juiste in/uitschakelprocedure.
Ik heb een "handboek" - met inhoudsopgave - van 20 pagina's met alle situaties die kunnen voorkomen.
Alle handelingen zijn voorzien van afbeeldingen en stap-voor-stap instructies.
Ook staat erbij het "wanneer" en het "waarom".
ahh lol, zie dat MP1 een "driehoek" sticker mist
Zonder gekheid, prima idee waar het nodig is. Te veel maakt het ook weer onoverzichtelijk.
Hier op bedrijf staat ook een groot ESS systeem, daar is echt niet ieder koker voorzien van zo een sticker.
Dan zouden het er +100 zijn
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Dat die mist is bekend. Wordt aan gewerkt.Jazsie schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 11:49:
[...]
ahh lol, zie dat MP1 een "driehoek" sticker mist.
Zonder gekheid, prima idee waar het nodig is. Te veel maakt het ook weer onoverzichtelijk.
Hier op bedrijf staat ook een groot ESS systeem, daar is echt niet ieder koker voorzien van zo een sticker.
Dan zouden het er +100 zijn.
Ik kon geen informatie vinden over de afstand tussen de labels. Nu zitten ze op ieder afzonderlijk deel van de bedradingskoker. En op de bedradingskoker van 2 meter zitten er 3 (ongeveer om de 80 centimeter).
@Jazsie
En misschien lijkt het druk. Maar als ik de kelder inloop (met alleen de noodverlichting aan) zie ik alleen maar de 3 grote stickers
[ Voor 9% gewijzigd door John245 op 02-10-2024 12:35 ]
Dit als alternatief (vind ik) voor de FirePro en DSPA oplossingen, deze zijn een klap duurder.
Die MAUS zou ook iets hebben dat bij 180 graden word geactiveerd, en niet pas bij 380 zoals ik hier en daar lees. Dat is dan nog wel eens wat om in eke accupack te plakken.
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
MAUS STIXX Pro = activatie bij 170°C.PCJR schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 08:42:
In een andere topic werd MAUS STIXX aangehaald. Hulde voor de poster.
Dit als alternatief (vind ik) voor de FirePro en DSPA oplossingen, deze zijn een klap duurder.
Die MAUS zou ook iets hebben dat bij 180 graden word geactiveerd, en niet pas bij 380 zoals ik hier en daar lees. Dat is dan nog wel eens wat om in eke accupack te plakken.
Bron.
Video: YouTube: Lithium Battery Fire Test in Sweden with MAUS®️ (ENG)
Maar volgens mij moeten ze om de 5 jaar vervangen worden terwijl de FirePro en DSPA oplossingen 15 jaar mee gaan. Dus zoveel goedkoper is het niet. Verdiep me er nog wel verder in want op het eerste oog zijn er nog meer nadelen.
[ Voor 24% gewijzigd door John245 op 03-10-2024 09:52 ]
Misschien de Pylontech's ook maar serieus beveiligen.
[ Voor 10% gewijzigd door BenSKIP op 03-10-2024 10:29 ]
Klopt idd, 170 is acceptabel.John245 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 09:42:
[...]
MAUS STIXX Pro = activatie bij 170°C.
Bron.
Video: YouTube: Lithium Battery Fire Test in Sweden with MAUS®️ (ENG)
Maar volgens mij moeten ze om de 5 jaar vervangen worden terwijl de FirePro en DSPA oplossingen 15 jaar mee gaan. Dus zoveel goedkoper is het niet. Verdiep me er nog wel verder in want op het eerste oog zijn er nog meer nadelen.
Welke nadelen nog meer dan?
|| Solar 7.4kwp oostwest + 850wp zuid + Deye 12K-SG04LP3-EU + 50kWh LiFePo4 || EHVX08S23EJ9W + ERGA06EAV3H ||
@BenSKIPBenSKIP schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:15:
Het symbool van de accu is alleen van toepassing voor natte accu's ofwel loodzuur accu's. Het gaat namelijk om de kans dat er loodzuur lekken kan en H+ (g) vrijkomen kan. Dat heb je niet bij LiFePo. Dus inderdaad.... wat V_ger zegt. Een sticker NIET BLUSSEN MET WATER is wel van toepasing.
Graag wel een bron vermelden voor het feit dat W026 niet van toepassing is. Want PGS 37-1 zegt wat anders.
Heb je een bron dat er een sticker moet zijn "NIET BLUSSEN MET WATER" Zowel PGS 37-1 en 37-2 vermelden dit niet bij de pictogrammen.
Niet geschikt voor een open ruimte.PCJR schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:35:
[...]
Klopt idd, 170 is acceptabel.
Welke nadelen nog meer dan?
Clear.
Nu wilde ik die lange rode reep chocola (daar lijkt het op) toch in de box zelf plakken.
In de garage wil ik dan mss een groter device, dat de hele garage onder knalt met kalium rook indien het toch de spuigaten uitkomt
Hoeveel m3 is je garage?PCJR schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 10:46:
[...]
Clear.
Nu wilde ik die lange rode reep chocola (daar lijkt het op) toch in de box zelf plakken.
In de garage wil ik dan mss een groter device, dat de hele garage onder knalt met kalium rook indien het toch de spuigaten uitkomt
Goh. Iets van 4 lang, bij 3, en 2m30 hoog ofzo. Ik dacht om daar iets van dspa ofzo voor te pakken. Een device aan de muur of plafond, met auto-fuse. Of monteren boven de accupack/omvormer
[ Voor 26% gewijzigd door PCJR op 03-10-2024 10:53 ]
Er is natuurlijk een kans en dus een risico dat ie afgaat zonder dat er iets aan de hand is. Of hij gaat af omdat er wat smeult.
Nog beter, tevens weer een gelegenheid om een nieuwe mooie sticker op de deur te plakken ;-)
[ Voor 22% gewijzigd door V_ger op 03-10-2024 11:03 ]
Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh
Je wilt de boel lokaal kunnen blussen, die maus stixx zijn dan echt wel voldoende. Brand het harder, dan zou die DSPA kunnen. Maar dan ben je al VER weg! Bij de BRW hanteerde wij: Blusmiddel gebruiken voor een brandende prullenbak, wordt het groter, cursus hardlopen hanteren! En een STIXX in een battery, junction box en in een inverter = afgesloten ruimte. Niet om lullig te doen, maar anders kan je nu meteen een vergunning aanvragen voor een halon-installatie. Daarnaast is het maar de vraag of de DSPA geheel veilig is. Blusmiddelen bevatten doorgaans PFAS en PFOS. Gehele blusinstallaties aanleggen is echt over de top.
[ Voor 3% gewijzigd door BenSKIP op 03-10-2024 12:10 ]
Die FirePro schijnt PFAS vrij te zijn en milieuvriendelijk. https://www.firepro.com/e...riendly-fire-suppression/BenSKIP schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:36:
De PGS 37-1 en -2 worden juridisch nog nergens aangestuurd. Het is een beetje common sense om een electrische installatie niet te willen blussen met water. (ex Preventist brandweer, nu Milieu-inspecteur)
Je wilt de boel lokaal kunnen blussen, die maus stixx zijn dan echt wel voldoende. Brand het harder, dan zou die DSPA kunnen. Maar dan ben je al VER weg! Bij de BRW hanteerde wij: Blusmiddel gebruiken voor een brandende prullenbak, wordt het groter, cursus hardlopen hanteren! En een STIXX in een battery, junction box en in een inverter = afgesloten ruimte. Niet om lullig te doen, maar anders kan je nu meteen een vergunning aanvragen voor een halon-installatie. Daarnaast is het maar de vraag of de DSPA geheel veilig is. Blusmiddelen bevatten doorgaans PFAS en PFOS. Gehele blusinstallaties aanleggen is echt over de top.
Ik weet dat het common practice is om een elektrische installatie niet te blussen met water. Maar op de meterkast geeft je dit ook niet aan. Die PGS 37 is wel aardig in overeenstemming met de mening van de NIPV.
@BenSKIP ik verwacht dat de kans klein is dat de vergunning voor een halon installatie verleend gaat worden.
Lijkt me wel verstandig om te rennen als het te groot is. Heb wel veel trainingen gehad. Maar zonder de beschermende kleding die je daar aan heb is het wel snel erg warm.
[ Voor 3% gewijzigd door John245 op 03-10-2024 12:38 ]
Elke accubox een Stixx Pro, die rode reepBenSKIP schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:36:
De PGS 37-1 en -2 worden juridisch nog nergens aangestuurd. Het is een beetje common sense om een electrische installatie niet te willen blussen met water. (ex Preventist brandweer, nu Milieu-inspecteur)
In de garage / boven de battery packs/omvormer kan evt een FirePro of DSPA 5, 11 of zoiets tegen het plafond.
Ik verwacht dat als er iets mis gaat het eerst in een kabel misgaat of bij een verbinding of op een printplaat. Dan gaat er iets smeulen. Die cellen gaan niet fikken of al te heet worden, daar gaat alleen iets mis als elders in een BMS ofzo een instelling verkeerd gaat. Dan gaan die cellen eerst ontgassen. Dat gas is niet perse warm en zal denk ik ook geen aerosol device activeren. Maar je wilt eigenlijk wel dat op dit moment iets gebeurd, of een alarm afgaat. Dan moet je al een NOx/H2 of whatever vrijkomt, gasdetector hebben.
Anyway, ik heb ook diverse tempsensoren in de boxen, en op de omvormer liggen. Als er eentje boven de 60 graden komt krijg ik push meldingen op mijn gsm. En bij 70 graden gaat automatisch de garagepoort open
Dat gas zie je wel als je de deur open doet. En dan doe je die deur weer dicht. Problem solvedV_ger schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 11:02:
En gewoon even een vraag uit interesse. ALS je een brandblusinstallatie hebt die de ruimte vol zet met gas. Moet je dan niet ook zorgen dat er buiten die ruimte een alarm(licht) aan gaat om duidelijk te maken dat je de ruimte niet moet betreden ivm verstikkingsgevaar?
Er is natuurlijk een kans en dus een risico dat ie afgaat zonder dat er iets aan de hand is. Of hij gaat af omdat er wat smeult.
Nog beter, tevens weer een gelegenheid om een nieuwe mooie sticker op de deur te plakken ;-)
De BMS moet uitschakelen... dat is je veiligheidsvoorziening. Ik kom bij bedrijven waar het veelvoudige van een 'thuisaccu' staat, zelfs daar is geen blusinstallatie o.i.d. aanwezig. Daarom zeg ik..... Het is over de top.
[ Voor 20% gewijzigd door BenSKIP op 03-10-2024 15:08 ]
Het NIPV geeft aan dat de aandachtskaart voor Lithium-ion energiedragers ook van toepassing is op LiFePO4 (in een mail toe naar mij bevestigd).BenSKIP schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 15:01:
@John245 Je hebt helemaal gelijk dat je geen vergunning voor de halon installatie krijgen zal. Bij de genoemde blusmiddelen komt geen gas vrij, er wordt een stof uitgeblazen. We kunnen wel gaan inzetten op het voorkomen van een Lithiumbrand, maar LiFePo is een geheel andere chemische samenstelling dan Li-ion of Li-Po. (Zie video) De PGS 37-1 en -2 kijken slechts naar het metaal Lithium. Je kan wel een melder plaatsen om bij eventueel afgassen de deur te openen, maar als de temperatuur oploopt wil je die deur juist weer zo snel mogelijk gesloten hebben.
Verder laat het radardiagram (figuur 2 in de TS) zien dat de mate van bestrijdbaarheid gelijk is voor NMC en LiFePO4. En dat de grootte van de kansen de ernst van de effecten licht in het voordeel zijn voor LiFePo4.
Het NIPV, jou zeer bekend heeft een andere mening.BenSKIP schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 17:53:
@John245 Je hebt toch een LiFePo battery? Het risico zit hem in de Li-ion cellen. LiFePo kent geen thermal runaway.
"Huidige situatie Voor wat betreft de huidige Lithium-ion batterijen geldt dat het verschil in subtypen zit in het kathodemateriaal. Bij al deze subtypen kan een thermal runaway ontstaan. Nu wordt de kans op en de ernst van een thermal runaway in eerste instantie bepaald door de stabiliteit en samenstelling van het elektrolyt. Op dit moment is deze bij alle huidige subtypen nog (deels) vloeibaar, waardoor de belangrijkste factor in principe gelijk is. De secundaire factor die de ernst van de thermal runaway beïnvloedt, is de energiedichtheid van de kathode, en deze verschilt wel per subtype. Het bekendste voorbeeld hierbij is het onderscheid tussen NMC Li-ion en LFP Li-ion. De energiedichtheid is bij LFP lager dan bij NMC en zodoende zijn kans en effect iets lager, zoals weergegeven in het radardiagram in Figuur 5.1. "
En er zijn tientallen artikelen aan te halen die laten zijn dat LiFePO4 ook thermal runaway heeft.
na de eerste 4 sec stopgezet...Dit is Li-ion. Niet lifepo4John245 schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 17:36:
Film van de FirePro en een batterij. De gebeurtenissen worden goed vastgelegd.
Edit: ik zie je comment hierboven. En dan nog, laat die artikelen maar komen. Dat een NIPV (geen id wie/wat t is) een andere mening heeft zal mij eerlijk gezegd kort door de bocht een zorg zijn...
Ik moet de eerste bewijzen nog zien dat een lifepo4 de hens in gaat. Als, dan nog zijn de eisen bij lange na niet zoals bij NMC. OOK niet omdat 1 of andere instantie dat roept. Al roept Willem of Beatrix dat. Dan nog niet...
Sorry ben soms een beetje eigenwijs. Heeft me overigens wel al ver gebracht in het leven
[ Voor 48% gewijzigd door PCJR op 03-10-2024 20:08 ]
NIPV = Nederlands Instituut Publieke VeiligheidPCJR schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 20:04:
[...]
na de eerste 4 sec stopgezet...Dit is Li-ion. Niet lifepo4
Edit: ik zie je comment hierboven. En dan nog, laat die artikelen maar komen. Dat een NIPV (geen id wie/wat t is) een andere mening heeft zal mij eerlijk gezegd kort door de bocht een zorg zijn...Ik heb ook nog mijn eigen intuïtie en mening.
Ik moet de eerste bewijzen nog zien dat een lifepo4 de hens in gaat. Als, dan nog zijn de eisen bij lange na niet zoals bij NMC. OOK niet omdat 1 of andere instantie dat roept. Al roept Willem of Beatrix dat. Dan nog niet...
Sorry ben soms een beetje eigenwijs. Heeft me overigens wel al ver gebracht in het leven
Doen aan Onderzoek, Opleidingen, Informatie(voorziening), Ondersteuning voor professionals zoals brandweer, politie, veiligheidsegio's. Dus als die het niet weten komt het niet goed in Nederland.
https://www.ufinebattery....causes-hazards-solutions/
[ Voor 4% gewijzigd door John245 op 03-10-2024 21:03 ]
[ Voor 42% gewijzigd door BenSKIP op 04-10-2024 08:43 . Reden: Aanvulling...... ]
Jij ben ook goed bezig.BenSKIP schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 00:10:
Ik kan je overtuiging zeer waarderen. Ik heb echter slechts een andere mening en die is gestoeld op wat ik om mij heen gezien heb. Het NIPV neemt niet alleen brandveiligheid mee. NIPV (Voorheen NIBRA) NIBRA was veel meer geënt op brandveiligheid. Ik heb je een video getoond, daar zijn er veel meer van Will Prowse heeft ook een een recente LFP doorboord. De moeite waard om op te zoeken. Dat jij je eigen mindset hebt vind ik bewonderenswaardig. Een keer geen schaap die de rest volgt. Ik heb mijn Deye ook WBDBO 60 minuten vertraagd opgehangen door er dubbel 22mm pyrotect achter te plaatsen. Ik geloof niet dat het gaat, maar gaat het wel, dan verleng je tijd. Je vindingen doen anderen ook denken de boel brandwerend te maken, dat is alleen maar goed. De systemen met de thermische activator kende ik zelf niet en vind ik oprecht de overweging waard. Je kan immers niet voorzichtig genoeg zijn. Denk ik dat het nodig is: Nee. Denk ik dat het een eis worden gaat: JA! Waarom? Omdat er ZAT beunen zijn die de boel niet serieus nemen en niet geremd door enige kennis wat in elkaar prutsen en daar de ellende van komen gaat. Mensen zoals jij noemen wij koplopers, zij doen net dat stapje meer. Ik durf dan ook wel te stellen dat als de boel ooit gecertificeerd moet worden het lijstje aan verbeterpunten bij jou erg kort zal zijn. Dat maakt nog niet dat ik het met de eventuele eisen eens zal zijn. Jouw URL wijst nogmaals op het belang van een goed ingestelde (active) BMS (en koeling). Ik acht die koeling niet nodig als de BMS vroegtijdig uit gast. Mijn BMS gaat bij 45°C in protectie. Mijn onderste box heeft een heating pad, mijn berging is voor de helft inpandig. Ik heb daar in de winter temperaturen gemonitord, het is niet onder de 10 graden geweest, waarom dan toch een heating pad? Voor dat ene moment dat de BMS meet dat de cellen toch te koud zijn. Ik heb mogen ondervinden dat een geringe warmtebron de kleine berging redelijk snel op temperatuur brengen kan. Over koeling ben ik aan het nadenken. Het liefst hanteer ik indirecte koeling, omdat ik anders ook zuurstof aanbieden zal. Eens eerder heb ik een PWM met koelvloeistof door een plastic buis kunnen koelen. Dat ging goed, eerder dacht ik dat de plastic buis een te hoge isolerende factor hebben zou, maar de koelvloeistof kon alsnog warmte opnemen en afvoeren. ik overweeg dan ook nu een kunststof slang in slakkenhuis op de cellen te leggen en middels een pompje de warmte naar de kruipruimte af te voeren. Nadeel: De kruipruimte ruikt en ik beperk de bewegingsvrijheid van de batterijen. Dus eerst maar even op max temperaturen gaan monitoren als de boel draait.
Ik denk trouwens ook niet dat het nodig is. Bij een goed ontworpen systeem zijn de risico's minimaal, je heb meerdere lagen van beveiliging die eerst zouden moeten falen.
Maar hier op het forum zie je ook wel eens mensen roepen dat een zekering in de DC bekabeling onzin is. Ik woon gelukkig niet naast die mensen.
Persoonlijk ben ik trouwens ook voor certificatie.
YouTube: LiFePO4 Puncture Test - Can these batteries catch fire? Is LiFePO4 S...
YouTube: Torture Testing Lithium Batteries: Do LiFeP04 Batteries Explode or B...
Ja, onder bepaalde (extreme) situaties kan de boel toch WEL brand veroorzaken.
When you smell something sweet and toxic.... RUN!
@BenSKIP Sportief.BenSKIP schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 08:52:
Euhmmmmm.... Ik ga mijn woorden terugnemen.
YouTube: LiFePO4 Puncture Test - Can these batteries catch fire? Is LiFePO4 S...
YouTube: Torture Testing Lithium Batteries: Do LiFeP04 Batteries Explode or B...
Ja LiFePO4 is veiliger. Dit komt ook wel overeen met het radardiagram van het NIPV.
[ Voor 3% gewijzigd door John245 op 04-10-2024 09:18 ]
Die eerste kende ik nog niet, weer wat wijzer geworden. Als je met een speer 2 keer er doorheen jast kan er dus wel een vlam ontstaan, helder. Nu wil dat in de praktijk dan nooit voorkomen...BenSKIP schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 08:52:
Euhmmmmm.... Ik ga mijn woorden terugnemen.
YouTube: Können Lithium Eisenphosphat Akkus brennen? Test: Li-Ionen Vs Li-Pol...
Ik had deze in gedachte, hier gaat alles prima.
-> anyway, 3x MAUS Stixx Pro besteld voor in de 3 boxen
Edit: leuk die filmpjes he, maar dat gebeurt allemaal ook als je je gsm lipo doorboord, of je accu van je Dyson, of van je tandenborstel of ebike...
[ Voor 5% gewijzigd door PCJR op 04-10-2024 09:52 ]
Mental note to self: Vanmiddag even de speer in de garage opruimen.PCJR schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 09:44:
[...]
Die eerste kende ik nog niet, weer wat wijzer geworden. Als je met een speer 2 keer er doorheen jast kan er dus wel een vlam ontstaan, helder. Nu wil dat in de praktijk dan nooit voorkomen...
YouTube: Können Lithium Eisenphosphat Akkus brennen? Test: Li-Ionen Vs Li-Pol...
Ik had deze in gedachte, hier gaat alles prima.![]()
-> anyway, 3x MAUS Stixx Pro besteld voor in de 3 boxen
Edit: leuk die filmpjes he, maar dat gebeurt allemaal ook als je je gsm lipo doorboord, of je accu van je Dyson, of van je tandenborstel of ebike...
Ik heb hem op de concurent MAUS STIXX gewezen. (Zij geven 'slechts' 5 jaar fabrieksgarantie en FP 15 jaar) Hij gaf hierbij aan.... gebeurd er niets met die van ons, dan blijft hij gewoon goed, dat zal voor de ander ook zijn. (Maar dat heb je niet van mij.) Sssst. Die van hen is wel volledig gecertificeerd en ik weet niet of die van MAUS dat ook is. Omdat ik per "doos" beveiligen wil en deze niet apart in een 'kast' zetten wil, ga ik zelf voor de muis, ofwel voor de 'chocolade reep'.
Ik kon ze alleen op Bol vinden, ofja even duur als een andere NL webshop. Of je moet al naar Zweden of UK ofzo. Kon iig niet goedkoper dan die 80 euro ps voor de rode chocobar.BenSKIP schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:44:
Zojuist heb ik contact gehad met FirePro Benelux, particuliere kopers kunnen 15% korting krijgen bij de aankoop van de FP20. Eén exemplaar is voldoende voor DRIE batteryboxen, die moeten dan wel in één eclosure staan. Heb je je berging van 18m3 VOL met Lithium staan, dan heb je de FP4500 nodig en dan kost dit je 2050,- excl btw. (Maar daar kan er 20% korting gegeven worden.)
Ik heb hem op de concurent MAUS STIXX gewezen. (Zij geven 'slechts' 5 jaar fabrieksgarantie en FP 15 jaar) Hij gaf hierbij aan.... gebeurd er niets met die van ons, dan blijft hij gewoon goed, dat zal voor de ander ook zijn. (Maar dat heb je niet van mij.) Sssst. Die van hen is wel volledig gecertificeerd en ik weet niet of die van MAUS dat ook is. Omdat ik per "doos" beveiligen wil en deze niet apart in een 'kast' zetten wil, ga ik zelf voor de muis, ofwel voor de 'chocolade reep'.
@BenSKIP Weet je ook de prijs van de FP20 zonder korting?BenSKIP schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 11:44:
Zojuist heb ik contact gehad met FirePro Benelux, particuliere kopers kunnen 15% korting krijgen bij de aankoop van de FP20. Eén exemplaar is voldoende voor DRIE batteryboxen, die moeten dan wel in één eclosure staan. Heb je je berging van 18m3 VOL met Lithium staan, dan heb je de FP4500 nodig en dan kost dit je 2050,- excl btw. (Maar daar kan er 20% korting gegeven worden.)
89,70 EX als ik me niet vergis.John245 schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 20:47:
[...]
@BenSKIP Weet je ook de prijs van de FP20 zonder korting?
Op eBay gekeken?PCJR schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 20:37:
[...]
Ik kon ze alleen op Bol vinden, ofja even duur als een andere NL webshop. Of je moet al naar Zweden of UK ofzo. Kon iig niet goedkoper dan die 80 euro ps voor de rode chocobar.
Dan is het inderdaad een mooie korting.
Ja, niks. Valt tegen. Ze komen vandaag binnen hier. Bij RH brandbeveiliging of hoe ze heten waren ook geen dingen van Maus op voorraad.
Ik vindt 45,60 een mooiere prijs.PCJR schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 09:48:
[...]
Ja, niks. Valt tegen. Ze komen vandaag binnen hier. Bij RH brandbeveiliging of hoe ze heten waren ook geen dingen van Maus op voorraad.
https://actif-shop.eu/de/...-x-17-x-10-mm-1350-1.html
NICE!!John245 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 09:54:
[...]
Ik vindt 45,60 een mooiere prijs.
Oh, gaan we proberen! Thx.John245 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 09:54:
[...]
Ik vindt 45,60 een mooiere prijs.
Bol kan gewoon retour.
Maar toch heb je besloten tegen brand te beschermenPCJR schreef op donderdag 3 oktober 2024 @ 20:04:
[...]
na de eerste 4 sec stopgezet...Dit is Li-ion. Niet lifepo4
Edit: ik zie je comment hierboven. En dan nog, laat die artikelen maar komen. Dat een NIPV (geen id wie/wat t is) een andere mening heeft zal mij eerlijk gezegd kort door de bocht een zorg zijn...Ik heb ook nog mijn eigen intuïtie en mening.
Uiteraard. Dat doe ik met brandblussers in huis ook. En voor water hebben we watermelders etc. En voor snijwonden hebben we verbandJohn245 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 10:58:
[...]
Maar toch heb je besloten tegen brand te beschermen
Nog tips voor een betaalbare kalium garage blussert? 30m3 ongeveer.
Wandje timmeren en de ruimte kleiner maken.PCJR schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 11:13:
[...]
Uiteraard. Dat doe ik met brandblussers in huis ook. En voor water hebben we watermelders etc. En voor snijwonden hebben we verband
Nog tips voor een betaalbare kalium garage blussert? 30m3 ongeveer.
Lijstje met andere fabrikanten (status 2020) maar die zijn ook onbetaalbaar.
/f/image/ovkOhptIwxo25ppSmUXgcXok.png?f=fotoalbum_large)
Elke JK (inverter) BMS heeft de optie om een mat aan te sturen. (Verkopers vragen extra voor deze "activatie") Na navraag bij JK bleek deze "activatie" onjuist. Dit is alleen voor de oudere BMSn waarbij je dan de H variant kopen moet. Dus op de gok heb ik de EEL mat, met de connector voor de JK gekocht. (AliE) (+/- €50,-) En zoals ze bij Vodafone zeggen: "Kan gewoon!" Een andere mat heeft de bedrading aan de zijkant zitten, de EEL aan de 'voorzijde'. De EEL mat kost de helft minder.
Ik moet wel een kleine mod aan de sqeeeeze plaat doen om de bedrading niet te pletten, maar daar maakt de dremel zo korte metten mee. Dat mat wordt SNEL warm. (zonder cellen erop 40°C op thermal camera) ijsklontjes dus weer verwijderd en mat ontkoppeld. Nu alleen die 16 cellen nog even testen.
Van die fireball zijn ook kopieën te krijgen op onder andere Amazon en Aliexpress. Ik heb geen idee wat voor blusmiddel daarin gebruikt wordt, maar dat zou een optie kunnen zijn en die zijn niet heel duur.John245 schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 11:24:
[...]
Wandje timmeren en de ruimte kleiner maken.![]()
Lijstje met andere fabrikanten (status 2020) maar die zijn ook onbetaalbaar.
[Afbeelding]
"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."
Ik leg mijn veiligheid liever niet in Chinese handen. Zeker niet als ze aangeven dat er fijn poeder in zit.SpongeRob schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 17:04:
[...]
Van die fireball zijn ook kopieën te krijgen op onder andere Amazon en Aliexpress. Ik heb geen idee wat voor blusmiddel daarin gebruikt wordt, maar dat zou een optie kunnen zijn en die zijn niet heel duur.
@PCJRPCJR schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 20:37:
[...]
Ik kon ze alleen op Bol vinden, ofja even duur als een andere NL webshop. Of je moet al naar Zweden of UK ofzo. Kon iig niet goedkoper dan die 80 euro ps voor de rode chocobar.
Heb je ook rekening gehouden met een correctiefactor van 10 voor het volume?
Ondertussen op die duits/france site besteld. Incl de handblusser XtinJohn245 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 19:42:
[...]
@PCJR
Heb je ook rekening gehouden met een correctiefactor van 10 voor het volume?
@PCJRPCJR schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 19:46:
[...]
Ondertussen op die duits/france site besteld. Incl de handblusser Xtin
Heb je ook rekening gehouden met een correctiefactor van 10?
Dit schrijft Maus
"To ensure you have the correct amount of potassium inside the battery compartment, you would need to take the internal volume of the Pylontech US 5000, which is approximately 0.0299 cubic meters, and multiply it by ten. This would give you the proper amount of potassium required to adequately suppress potential fire risks within the space.
For this volume, I recommend either:
1 x MAUS Stixx PRO 5 (0.5m³ coverage) for comprehensive protection, or
2 x MAUS Stixx PRO V1 (0.2m³ coverage each) to cover the space effectively."
[ Voor 52% gewijzigd door John245 op 06-10-2024 19:57 ]
Als ik die meterkasten zie daar hangen ze ook maar 1tje op. De "v1" en de "5" zie ik zo 123 niet.John245 schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 19:55:
[...]
@PCJR
Heb je ook rekening gehouden met een correctiefactor van 10?
Dit schrijft Maus
"To ensure you have the correct amount of potassium inside the battery compartment, you would need to take the internal volume of the Pylontech US 5000, which is approximately 0.0299 cubic meters, and multiply it by ten. This would give you the proper amount of potassium required to adequately suppress potential fire risks within the space.
2 x MAUS Stixx PRO V1 (0.2m³ coverage each) to cover the space effectively."
Daarbij komt dat het wat betreft kosten wel weer welletjes is zo...
EDIT; de Pro5 kost 360 euro?
haha ik moest lachen
@PCJRPCJR schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 20:09:
[...]
Als ik die meterkasten zie daar hangen ze ook maar 1tje op. De "v1" en de "5" zie ik zo 123 niet.
Ik heb navraag gedaan waar die factor 10 vandaan komt. Ben benieuwd.
Dan ga je helemaal lachen als je weet wat de kabel kost om die Pro 5's te verbinden. Ik geloof 599 per 50 meter.PCJR schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 20:09:
[...]
Als ik die meterkasten zie daar hangen ze ook maar 1tje op. De "v1" en de "5" zie ik zo 123 niet.
EDIT; de Pro5 kost 360 euro?
haha ik moest lachen
Volgens mij heeft dit bedrijf een identiteitscrisis. Ik krijg berichten in het Duits en andere berichten weer in Frans.PCJR schreef op zondag 6 oktober 2024 @ 19:46:
[...]
Ondertussen op die duits/france site besteld. Incl de handblusser Xtin
Hier ook. Als t maar aankomt komende dagenJohn245 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 17:09:
[...]
Volgens mij heeft dit bedrijf een identiteitscrisis. Ik krijg berichten in het Duits en andere berichten weer in Frans.
Ziet er goed uit! Heb je ook een foto van jou batterij kast? Ben zeer benieuwd hoe dit eruit ziet straks.John245 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 14:55:
Het wordt weer een beetje veiliger de Maus Stixx Pro V1's zijn binnen.
[Afbeelding]
Weet iemand overigens een degelijke Hitte, CO en rook melder met een i/o poort welke ik op de cerbo kan aansluiten? Mogen ook apparte units zijn. Wil deze namelijk in de meterkast en in de technische ruimte hangen en dan met een kabel aan de i/o poort van de cerbo hangen voor alarm programeren.
Ze komen in de Pylontechs, maar dit is de huidige opstelling:Apollo90 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 17:00:
[...]
Ziet er goed uit! Heb je ook een foto van jou batterij kast? Ben zeer benieuwd hoe dit eruit ziet straks.
Weet iemand overigens een degelijke Hitte, CO en rook melder met een i/o poort welke ik op de cerbo kan aansluiten? Mogen ook apparte units zijn. Wil deze namelijk in de meterkast en in de technische ruimte hangen en dan met een kabel aan de i/o poort van de cerbo hangen voor alarm programeren.
:strip_exif()/f/image/Uz9MvqewlVEiTcg5ZE8geYBR.jpg?f=fotoalbum_large)
Passen ze in de Pylontechs? En ik zie dat je er twee extra hebt? Komen die dan boven in de groepenkast?John245 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 17:07:
[...]
Ze komen in de Pylontechs, maar dit is de huidige opstelling:
[Afbeelding]
Daar passen ze in. Dit is de interne ruimte:NetWorker schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 17:11:
[...]
Passen ze in de Pylontechs? En ik zie dat je er twee extra hebt? Komen die dan boven in de groepenkast?
:strip_exif()/f/image/CfdjicbxKBOdjeJ4iHg9MZNT.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb contact gehad met MAUS HQ. Die schrijven:
2 x MAUS Stixx PRO V1 (0.2m³ coverage each) to cover the space effectively.
Attaching the overview of the MAUS Stixx PRO-series. "
Dus ik kom nog tekort. Maar het inderdaad ook de bedoeling om de HVK en de vier (4) OVK;s van een Stixx Pro te voorzien.
Ahh, dus twee sticks per batterij. Doe je er dan ook nog een detectiekabel in over de batterijen zelf zodat ze sneller getriggerd worden? Ik zie trouwens de prijzen en dat is geen kinderspel (al snap ik dat veiligheid geen prijs kent). Goed bezig hoor!John245 schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 17:15:
[...]
Daar passen ze in. Dit is de interne ruimte:
[Afbeelding]
Ik heb contact gehad met MAUS HQ. Die schrijven:
2 x MAUS Stixx PRO V1 (0.2m³ coverage each) to cover the space effectively.
Attaching the overview of the MAUS Stixx PRO-series. "
Dus ik kom nog tekort. Maar het inderdaad ook de bedoeling om de HVK en de vier (4) OVK;s van een Stixx Pro te voorzien.
Daarom nu ook een gedeelte besteld. Volgens Maus wordt het zo snel genoeg getriggerd.NetWorker schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 17:19:
[...]
Ahh, dus twee sticks per batterij. Doe je er dan ook nog een detectiekabel in over de batterijen zelf zodat ze sneller getriggerd worden? Ik zie trouwens de prijzen en dat is geen kinderspel (al snap ik dat veiligheid geen prijs kent). Goed bezig hoor!
https://a.aliexpress.com/_EIsWUOt
Ik heb de VIB er nog niet van gezien. Perfluorohexanon in een sticker. (Zuurstofverdrijver)
[ Voor 15% gewijzigd door BenSKIP op 11-10-2024 08:52 ]
Welk edelgas? Ik kan dat zo snel niet terug lezen.BenSKIP schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 05:50:
Per toeval kwam ik deze Chinesium tegen: Automatische Perfluorohexanon Brandblusstickerpad
https://a.aliexpress.com/_EIsWUOt
Ik heb de VIB er nog niet van gezien, maar zie de aanwezigheid van een edelgas. (Hoe dan?)
En met een beschermend volume van 0.010m3 heb je er wel heel veel nodig.
En een GWP van 9300 wil je ook niet.
[ Voor 4% gewijzigd door John245 op 11-10-2024 06:50 ]
Foutje gemaakt, zal m verwijderen..... Had die GWP nog niet eens gezien, maar die is ook SKY-HIGH ja. Goed opgemerkt! Hiermee zit je dus heel snel aan de 5T CO2 Eq en mag je ze jaarlijks op lekdichtheid laten testen.John245 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 06:49:
[...]
Welk edelgas? Ik kan dat zo snel niet terug lezen.
En met een beschermend volume van 0.010m3 heb je er wel heel veel nodig.
En een GWP van 9300 wil je ook niet.
[ Voor 22% gewijzigd door BenSKIP op 11-10-2024 09:42 ]
Ik zie in de tech. specs van Pylontech dat het continue vermogen per US5000 100A is. Logischerwijs is dat dus 200A, maar ik zie op veel youtube filmpjes dat men gewoon 2x US5000 aansluit met de 120A kabel.
Wat is jullie ervaring?
Dat je een maximum rating op papier niet moet interpreteren als een nominale waarop je daadwerkelijk wil draaien. Je moet helemaal niet in die buurt willen komen van 1C.TweakerFD89 schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:45:
Ik ben bezig om een thuisbatterij samen te stellen en vroeg mij af, als ik 2x Pylontech US5000 wil gaan gebruiken, kan ik die met elkaar verbinden en vervolgens met de 120A kabelset van Pylontech verbinden met de omvormer?
Ik zie in de tech. specs van Pylontech dat het continue vermogen per US5000 100A is. Logischerwijs is dat dus 200A, maar ik zie op veel youtube filmpjes dat men gewoon 2x US5000 aansluit met de 120A kabel.
Wat is jullie ervaring?
En als je er 2 combineert kan je je max vermogen (inverter power & charge amps) natuurlijk gewoon beperken, zodat je ze met dunne kabels aan kan sluiten.
Zeker ze wel naar behoren af.
Edit: Dit is niet het juiste topic. Dit topic gaat specifiek over veiligheid. Jouw vraag is meer een generieke ontwerp vraag.
[ Voor 6% gewijzigd door V_ger op 11-10-2024 12:23 ]
Thanks voor je antwoord. Ik vond dit wel aardig gerelateerd met veiligheid. Wanneer je een verkeerde bekabeling gebruikt, kunnen ze natuurlijk doorbranden wat weer een onveilige situatie veroorzaakt.V_ger schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 12:21:
[...]
Dat je een maximum rating op papier niet moet interpreteren als een nominale waarop je daadwerkelijk wil draaien. Je moet helemaal niet in die buurt willen komen van 1C.
En als je er 2 combineert kan je je max vermogen (inverter power & charge amps) natuurlijk gewoon beperken, zodat je ze met dunne kabels aan kan sluiten.
Zeker ze wel naar behoren af.
Edit: Dit is niet het juiste topic. Dit topic gaat specifiek over veiligheid. Jouw vraag is meer een generieke ontwerp vraag.
Je hebt dat inderdaad meerdere keren herhaald, en dat doen, hoofdletters gebruiken en/of ondersteunende emoticons maakt nog niet dat het dan ook waar is.BenSKIP schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 08:59:
[...]
Ik heb alleen maar meerdere keren herhaald dat er geen gassen kunnen vrijkomen, omdat het een gesloten systeem is en er pas gassen worden afgeblazen als je ALLE kritieke punten al voorbij bent en dan dus echt GEEN zuurstof toevoegen wil. Maar.... ga vooral je gang. Wie ben ik om jou te overtuigen. Misschien moet je eens in een EOS gaan kijken en dan zoeken naar de ventilatie. Die openingen gaan allemaal DICHT als de BMC in melding gaat. En jij wilt dan actief gaan ventileren?
Ook heb ik herhaald aangegeven dat ventileren als koeling bedoeld, PRIMA is. Maar zodra er maar wat gebeurd moet alles UIT en hermetisch DICHT.
LiFePO4 cellen gaan uitgassen als de druk in de cel te hoog wordt omdat dan het veiligheidsventiel barst, om de druk opbouw te realiseren is er warmte nodig en bij de prismatische cellen die veel gebruikt worden ligt de temperatuur waarbij dit plaats vind rond de 175oC-200oC.
Die warmte kan door 3 hoofdoorzaken in de cel komen:
- Een externe warmte bron, zoals bijvoorbeeld een brand direct naast de accu, of een brand aan de andere kant van de muur waar de accu tegenaan staat.
- Externe kortsluiting van een cel over de polen.
- Interne kortsluiting in een cel wanneer de separatiefilm die tussen de electrode films zit beschadigd raakt.
Voor 2 heb je naast je BMS die kan falen, al je bekabeling beschermd met draadkokers e.d. en op alle nuttige plaatsen de juiste zekeringen geplaatst met voldoende breek capaciteit zodat een cel nooit langdurig wordt kortgesloten en kan opwarmen.
Voor 3 is voorkomen vooral zorgen dat je de cellen niet overbelast met hoge stromen, niet te ver ontlaad, niet overlaad niet te koud laad en niet te warm laad. Al deze dingen zorgen er namelijk voor dat er of dendriet groei op de electroden, of overmatige SEI groei op de electroden plaats vind.
Vooral de dendrieten groeien makkelijk door de separatiefilm heen, maar ook overmatige SEI groei zal op den duur de film kapot drukken.
Helaas groeit de SEI laag ook gewoon (maar langzaam) door als je de cellen wel netjes gebruikt, deze veroudering zorgt niet alleen voor een toename van de interne weerstand en afname van de capaciteit van de cel over tijd, maar ook uiteindelijk voor een beschadiging van de separatiefilm met interne kortsluiting tot gevolg.
Dit is ook de reden dat bedrijven zoals EVE adviseren om cellen niet meer te gebruiken als ze of nog 60% van hun orginele capaciteit over hebben, of de interne weerstand naar 150% is gestegen van wat het was toen de cel net geproduceerd was.
Het is goed om te realiseren dat een productie fout ervoor kan zorgen dat de separatie film op sommige plaatsen te dun is en de accucel dan prima functioneerd, maar na een aantal jaar al een beschadiging van deze film kan krijgen ondanks dat je hem netjes hebt gebruikt.
Met alle juiste voorzorgsmaatregelen is de kans klein, maar in het geval van 1 waarbij de brand aan de andere kant van de muur plaatsvind en 3 zal de cel uitgassen zonder dat de gassen ontbranden, of er een ontstekingsbron direct in de buurt van de cellen is.
Dat zijn de situaties waarbij de omstandigheden kunnen ontstaan die leiden tot explosies zoals je kon terug zien in de link waar @cj1 al naar verwees.
Ik heb nog steeds geen argument gelezen waarom het in deze gevallen (uitgassing zonder ontstekingsbron) een slecht idee is om maximaal de giftige, brandbare en explosie gassen weg te ventileren.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
@PentaClover Heb jij de initiële interne weerstand gemeten? En herhaal jij deze meting periodiek?PentaClover schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 10:28:
Dit is ook de reden dat bedrijven zoals EVE adviseren om cellen niet meer te gebruiken als ze of nog 60% van hun orginele capaciteit over hebben, of de interne weerstand naar 150% is gestegen van wat het was toen de cel net geproduceerd was.
Heeft jou BMS dan niet meerdere temperatuur sensoren? Of was de temperatuurmonitoring voor deze BMS niet aanwezig of uitgezet. Ik zie nog steeds niet waarom een cel zou moeten gaan afgassen omdat alles meervoudige beveiligingen heeft. Tenminste.... wel bij mij.
@BenSKIP kan ik hieruit concluderen dat in mijn geval.BenSKIP schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 10:39:
Dus..... dan even de resume.... de BMS faalt (deze JKbms gaat uit bij een spanningspiek of spanningsdip) Dan faalt de zekering (mogelijk hier een te zware zekering, of de boel is zonder zekering gebouwt?) Ook de inverter faalt? (Want deze zou met de batt kunnen communiceren.) En dan wordt een cel warm door kortsluiting, chemische degradatie of warmte van buiten af?
Heeft jou BMS dan niet meerdere temperatuur sensoren? Of was de temperatuurmonitoring voor deze BMS niet aanwezig of uitgezet. Ik zie nog steeds niet waarom een cel zou moeten gaan afgassen omdat alles meervoudige beveiligingen heeft. Tenminste.... wel bij mij.
- Pylontech BMS met T monitoring voor iedere cel (dat naadloos samenwerkt met Victron)
- Class T zekeingen
Dat weet ik nog niet of ik dat ga doen, het moet wel nuttig zijn.John245 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 10:33:
[...]
@PentaClover Heb jij de initiële interne weerstand gemeten? En herhaal jij deze meting periodiek?
Interne weerstand van een enkele cel nauwkeurig meten is lastig, ik heb wel een YR-1035 meter, maar gebruik die vooral om weerstanden te meten van verbindingen, als je in de kleine lettertjes van de manual kijkt staat er dat hij niet geschikt is voor cellen met meer dan 100ah capaciteit omdat de onnauwkeurigheid ten opzichte van de weerstand die gemeten wordt relatief groot wordt omdat de interne weerstand zo klein is.
Ben er nog niet ingedoken om te zien hoe groot die fout zou zijn en of het dan simpelweg een kwestie is van wat extra marge aanhouden voor het punt om afscheid te nemen van de cellen.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
We gaan er in dit geval vanuit dat de cellen gaan afgassen (thermisch falen / internal short) invloed van binnenuit of van buiten af maakt hierin niet uit, maar van buiten af zou niet voor moeten kunnen komen. (Geen bronnen nabij de cellen plaatsen!)
De BMS zal moeten ingrijpen, zodra de temperatuur een grenswaarde voorbij gaat. (Bij mij <10 - >45'C) De BMS verbreekt de stroomkring op de nul.
Bij een kortsluiting moet de zekering op de plus falen. (Een interne kortsluiting trekt ineens heel veel amperage)
Nu even zonder ondersteunende hoofdletters en emoticons. (Blijft het waarschijnlijk nog steeds: 'niet waar'.)
-Heb ook al aangegeven, zijn er mensen die wel in het actief 'verwijderen' van gassen geloven, helemaal goed. Wie ben ik om jullie te overtuigen.
Faalt één cel vanwege degradatie (of interne sluiting) dan hebben we de runaway en zal de temperatuur heel snel oplopen, cellen gaan elkaar verhitten, de volgende gaat etc.
We bereiken temperaturen voor zelfontbranding. Gassen vatten vlam, de runaway verloopt nog heftiger.
https://www.comsol.com/mo...lithium-ion-battery-34891
Mijn advies:
Ventileren <50'C PRIMA!
"Gassen afzuigen" >50'C om brand / explosie te voorkomen. Niet doen. Je voed er de brand alleen maar mee. Heb je een runaway, dan blijft het een runaway. Beperken? Het heet voor niets een runaway.
Bij een op hol geslagen motor kan je de zuurstoftoevoer nog afknijpen door een lap stof in de turbo te dumpen, bij LFP wil je:
brandbare stof verwijderen (gaat je niet lukken)
zuurstof verwijderen (gaat je niet lukken en je wilt zeker niet gaan toevoegen)
ontstekingstemperatuur verwijderen (gaat je niet lukken)
mengverhouding verhogen / verlagen..... --> sux6 daarmee! (cel voorziet in eigen behoefte)
katalysator verwijderen (gaat je niet lukken, want deze worden door de cel uitgeblazen)
Wat naar mijn idee in dit specifieke voorbeeld plaatsgevonden heeft is verstikking van de brand, een relatief kleine ruimte is in zeer korte tijd gevuld met gassen uit afgassende cellen. Te weinig zuurstof voor ontbranding, ophoping van brandbare gassen... meneer kwam bij de batterijen kijken, deur ging open, zuurstof toevoer. boem. (zal geen hoofdletters gebruiken)
[ Voor 8% gewijzigd door BenSKIP op 12-10-2024 11:59 ]
Ik geloof in ventilatie gedurende normaal gebruik. En indien ruimte monitoring of andere informatie daartoe aanleiding geeft het stoppen van de ventilatie. Overeenkomstig M19, M20.BenSKIP schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 11:47:
@John245 John, dat is een gewetensvraag. Niets is uit te sluiten. Het gaat in dit voorbeeld om het voeden van een brand of het wegzuigen van eventueel vrijkomenden dampen / het koelen van een battery.
We gaan er in dit geval vanuit dat de cellen gaan afgassen (thermisch falen / internal short) invloed van binnenuit of van buiten af maakt hierin niet uit, maar van buiten af zou niet voor moeten kunnen komen. (Geen bronnen nabij de cellen plaatsen!)
De BMS zal moeten ingrijpen, zodra de temperatuur een grenswaarde voorbij gaat. (Bij mij <10 - >45'C) De BMS verbreekt de stroomkring op de nul.
Bij een kortsluiting moet de zekering op de plus falen. (Een interne kortsluiting trekt ineens heel veel amperage)
Nu even zonder ondersteunende hoofdletters en emoticons. (Blijft het waarschijnlijk nog steeds: 'niet waar'.)
-Heb ook al aangegeven, zijn er mensen die wel in het actief 'verwijderen' van gassen geloven, helemaal goed. Wie ben ik om jullie te overtuigen.
Maar de richtlijn (waaronder leden van de brandweer) geeft aan "Bij CO- of rookdetectie in het energiedragercompartiment moet de ventilatie zoals bedoeld in M19 op maximaal vermogen het energiedragercompartiment van verse lucht voorzien, om te voorkomen dat er een explosief mengsel ontstaat." M21
Dus zolang er nog geen vuur is afzuigen.
Bij een externe kortsluiting zal de juiste zekering op de plus falen.BenSKIP schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 11:47:
..
Een interne kortsluiting in de LiFePO4 cel zal niet leiden tot een extra stroom buiten de cel, de zekering buiten de cel zal in dat geval niet falen.
Aangezien de interne kortsluiting maar een kleine oppervlakte van de totale electrode oppervlakte betreft zal tot bijna aan het einde van het uitgassen, wanneer alle energie de cel verlaten heeft, de cel ook een normale spanning leveren en ook gewoon stroom kunnen leveren.
Los van een van de temperatuur sensoren die dan toevallig op de juiste plek moet zitten, zal je BMS hier niets van zien.
Je linkje verwijst naar NMC Li-Ion batterijen en ook het process wat je hier beschrijft doet daar aan denken, bij LiFePO4 cellen vind uitgassing plaats bij een temperatuur die onder de ontbrandings temperatuur van de gassen ligt (Volgens mij is dat ook niet zo maar toevallig) en het verdampen van het electroliet en het expanderen van de gassen buiten de cel zorgt voor het ontrekken van warmte aan de cel en het afkoelen van de gassen tijdens het uitgassen waardoor het niet zo maar ontbrand, daar moet echt een externe ontstekingsbron bijkomen, zoals een smeltende zekering bijvoorbeeld.BenSKIP schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 11:47:
Faalt één cel vanwege degradatie (of interne sluiting) dan hebben we de runaway en zal de temperatuur heel snel oplopen, cellen gaan elkaar verhitten, de volgende gaat etc.
We bereiken temperaturen voor zelfontbranding. Gassen vatten vlam, de runaway verloopt nog heftiger.
https://www.comsol.com/mo...lithium-ion-battery-34891
Als die brand er nog niet is, kan je hem ook niet voeden.BenSKIP schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 11:47:
Mijn advies:
Ventileren <50'C PRIMA!
"Gassen afzuigen" >50'C om brand / explosie te voorkomen. Niet doen. Je voed er de brand alleen maar mee.
Ik heb nog steeds geen argument gelezen waarom het in deze gevallen (uitgassing zonder ontstekingsbron) een slecht idee is om maximaal de giftige, brandbare en explosie gassen weg te ventileren. En omdat er ook over gesproken wordt in de PGS 37-1, zoals @John245 aangeeft, denk ik ook nog steeds dat deze er ook niet is.
Ik ben het helemaal met je eens dat de kans hierop klein is.
Ik ben het ook helemaal met je eens dat als er wel brand is je niet wil ventileren.
Waar ik eigenlijk op gehoopt had, was dat er tussen de verschillende mensen die dit forum lezen er een discussie met uitwisseling van idee-en zou ontstaan hoe je dan simpel maar robuust zou kunnen detecteren in welke situatie je zou zitten:
- wel uitgassen maar nog geen brand --> ventilatie van koelen naar max ventileren
- wel brand --> ventilatie stoppen
Je zou de ruimte continue kunnen monitoren met een camera (ben even de bron kwijt waar ik dat gelezen heb).PentaClover schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 13:06:
[...]
Bij een externe kortsluiting zal de juiste zekering op de plus falen.
Een interne kortsluiting in de LiFePO4 cel zal niet leiden tot een extra stroom buiten de cel, de zekering buiten de cel zal in dat geval niet falen.
Aangezien de interne kortsluiting maar een kleine oppervlakte van de totale electrode oppervlakte betreft zal tot bijna aan het einde van het uitgassen, wanneer alle energie de cel verlaten heeft, de cel ook een normale spanning leveren en ook gewoon stroom kunnen leveren.
Los van een van de temperatuur sensoren die dan toevallig op de juiste plek moet zitten, zal je BMS hier niets van zien.
[...]
Je linkje verwijst naar NMC Li-Ion batterijen en ook het process wat je hier beschrijft doet daar aan denken, bij LiFePO4 cellen vind uitgassing plaats bij een temperatuur die onder de ontbrandings temperatuur van de gassen ligt (Volgens mij is dat ook niet zo maar toevallig) en het verdampen van het electroliet en het expanderen van de gassen buiten de cel zorgt voor het ontrekken van warmte aan de cel en het afkoelen van de gassen tijdens het uitgassen waardoor het niet zo maar ontbrand, daar moet echt een externe ontstekingsbron bijkomen, zoals een smeltende zekering bijvoorbeeld.
[...]
Als die brand er nog niet is, kan je hem ook niet voeden.
Ik heb nog steeds geen argument gelezen waarom het in deze gevallen (uitgassing zonder ontstekingsbron) een slecht idee is om maximaal de giftige, brandbare en explosie gassen weg te ventileren. En omdat er ook over gesproken wordt in de PGS 37-1, zoals @John245 aangeeft, denk ik ook nog steeds dat deze er ook niet is.
Ik ben het helemaal met je eens dat de kans hierop klein is.
Ik ben het ook helemaal met je eens dat als er wel brand is je niet wil ventileren.
Waar ik eigenlijk op gehoopt had, was dat er tussen de verschillende mensen die dit forum lezen er een discussie met uitwisseling van idee-en zou ontstaan hoe je dan simpel maar robuust zou kunnen detecteren in welke situatie je zou zitten:Volgens mij is dat het echte pijnpunt met dit onderwerp.
- wel uitgassen maar nog geen brand --> ventilatie van koelen naar max ventileren
- wel brand --> ventilatie stoppen
Inderdaad dat is een optie, ik geloof dat Dahua IP camera's heeft met 2 beeld sensoren, een normale en een IR waarbij ze fire detection algo in de firmware van de camera hebben. Zou fijn zijn om niet zelf de image processing software te hoeven schrijven voor zoiets, daar gaat veel tijd in zitten een beetje lastig testen zonder elke keer een brandje te stichtenJohn245 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 13:16:
[...]
Je zou de ruimte continue kunnen monitoren met een camera (ben even de bron kwijt waar ik dat gelezen heb).
Toevoeging:
Risico met een algemene camera is dat het algoritme geen onderscheid kan maken tussen warme cellen die aan het uitgassen zijn en een daadwerkelijke vlam. Het zou mij niets verbazen als er vrij lomp aan temperatuur thresholding wordt gedaan in zo'n oplossing waarbij de threshold temperatuur vrij laag wordt gekozen.
[ Voor 22% gewijzigd door PentaClover op 12-10-2024 14:09 ]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WDd1SeqpRS8uv5xpdXU7sxOS.jpg?f=user_large)
Je output relais gebruiken richting BMS-en (Pylontech heeft zo’n handige NO input voor het uitschakelen) en de MP’s helemaal uitzetten.
Welke rook/temp/gas/brand meters zijn geschikt (wat willen we meten?) en hebben deze melders ook nog een potentiaalvrij contact om aan te sluiten op de inputs van de Cerbo/Ekrano?
[ Voor 20% gewijzigd door HermanGast op 12-10-2024 15:20 ]
Gasloos, 15kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT
Heb jij dit al? Dan wil je dit neem ik aan ook koppelen aan je noodstopvoorziening?HermanGast schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 15:05:
Het minste wat je kunt doen is de digital inputs gebruiken voor brandmelder en als die afgaat je systeem volledig stoppen.
[Afbeelding]
Je output relais gebruiken richting BMS-en (Pylontech heeft zo’n handige NO input voor het uitschakelen) en de MP’s helemaal uitzetten.
Welke rook/temp/gas/brand meters zijn geschikt (wat willen we meten?) en hebben deze melders ook nog een potentiaalvrij contact om aan te sluiten op de inputs van de Cerbo/Ekrano?
Ik ga een testje doen komende week met een EI elektronics melder op de Ekrano. Eens zien of ik dat als alarm ga herkennen in MQTT. Nog geen outputs aangesloten. En vast en zeker wordt dat geintegreerd met de noodstop.John245 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 15:27:
[...]
Heb jij dit al? Dan wil je dit neem ik aan ook koppelen aan je noodstopvoorziening?
In dit verband noem ik graag nog eens deze uitwerking...HermanGast schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 15:05:
Het minste wat je kunt doen is de digital inputs gebruiken voor brandmelder en als die afgaat je systeem volledig stoppen.
MJ de Bruijn in "Victron, Monitoring, Waarschuwingen en Alarmen"
DIt is een voorbeeld...HermanGast schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 15:05:
MJ de Bruijn in "Het grote Victron aansturing topic"
Merk "Ei". Optische melder 230Vac, type Ei3016. Sokkel/relais Ei128RBU.HermanGast schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 16:39:
Welk merk/type melder gebruik je
[ Voor 28% gewijzigd door MJ de Bruijn op 12-10-2024 18:17 ]
Bij het voorbeeld: Eén cel wordt warm en de inverter zal daar niets van zien. Daar ben ik het niet mee eens.
Op de JKBMS zitten 4 NTC's op de BMS zit een NTC en via de Deye loopt een NTC naar de batt.
De cellen zijn van alu. Zilver, koper en alu zijn de beste warmte geleiders. Daarnaast is die damp al echt warm. Ik zeg.... die warmte is direct getetecteerd en de BMS en Deye gaan uit... (geen caps) Overstijgt de ruimte de temp waarden, ventilatie -uit-. Rookmelder, CO melder, helemaal goed! (fan uit)
[ Voor 16% gewijzigd door BenSKIP op 12-10-2024 18:42 ]
Volgens mij kun je beste snel uitschakelen. Na 1 jaar wee je wel je baseline. Het is echt niet nodig om je celtemperatuur op te laten lopen naar 50°C indien normaal je maximum 30°C is. Dan kun je best bij 33°C een melding naar de EOS eigenaar sturen.BenSKIP schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 18:35:
Het is geen pijnpunt, het is een verschil van inzicht. Wat John zegt bij 🔥 niet ventileren. Voor al het andere is het prima.
Bij het voorbeeld: Eén cel wordt warm en de inverter zal daar niets van zien. Daar ben ik het niet mee eens.
Op de JKBMS zitten 4 NTC's op de BMS zit een NTC en via de Deye loopt een NTC naar de batt.
De cellen zijn van alu. Zilver, koper en alu zijn de beste warmte geleiders. Daarnaast is die damp al echt warm. Ik zeg.... die warmte is direct getetecteerd en de BMS en Deye gaan uit... (geen caps) Overstijgt de ruimte de temp waarden, ventilatie -uit-. Rookmelder, CO melder, helemaal goed! (fan uit)
Zorg dat je ook een noodstop heb die ook je omvormers en batterijen uitschakelen.
De Ei3016 is alleen een rookmelder?MJ de Bruijn schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 18:15:
[...]
Merk "Ei". Optische melder 230Vac, type Ei3016. Sokkel/relais Ei128RBU.
Ik den dat ik de Ei3028 kies, die kan ook hitte detecteren. Beetje zoeken of het relais Ei128RBU daar ook mee samenwerkt.
[ Voor 9% gewijzigd door HermanGast op 12-10-2024 19:03 ]
Hij is mij verkocht als een combinatie rook/hitte melder.HermanGast schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 19:01:
De Ei3016 is alleen een rookmelder?
Als ik de Ei3016 opzoek vind ik optische rookmelder. Wellicht nieuwe nummering of andere versie…?MJ de Bruijn schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 19:16:
[...]
Hij is mij verkocht als een combinatie rook/hitte melder.
Als het nieuwe nummering of andere versie is zou ik geen vertrouwen meer hebben in de fabrikant.HermanGast schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 20:24:
[...]
Als ik de Ei3016 opzoek vind ik optische rookmelder. Wellicht nieuwe nummering of andere versie…?
Niet helemaal nummervastJohn245 schreef op zaterdag 12 oktober 2024 @ 20:31:
[...]
Als het nieuwe nummering of andere versie is zou ik geen vertrouwen meer hebben in de fabrikant.
Op hun eigen website…. https://www.eielectronics.nl/producten/hittemelders/
:strip_exif()/f/image/Kg6pVdc0fzgFoVDp8PH9oPMh.jpg?f=fotoalbum_large)
Ei140 (plaatje) of Ei144e (tekst)?
En echt ontzettend onduidelijk hoe je ze bedraad of draadloos met de accessoires en relais aan kunt sluiten.
Evengoed wel 2 melders besteld (hitte en all-in-one plus relais). Volgende week experimenteren.
[ Voor 19% gewijzigd door HermanGast op 12-10-2024 23:45 ]