| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR
Domme vraag, maar lees ik het rapport zo, dat waar (compleet) staat deze reparaties zijn gedaan, of nog moeten worden gedaan?minetorpia schreef op maandag 6 januari 2025 @ 20:30:
[...]
De BCA info staat nu nog allemaal op mijn MacBook. Ik zal ze binnenkort uploaden naar Google Drive en die link delen. Dan kan iedereen er bij
Zie namelijk nu een listing waarbij de verkoper de bewuste foto's van de in het rapport genoemde schade, niet laat zien?
https://www.autoscout24.n...c5-4a0a-9a3a-0d0fda49ad35
Het rapport komt van BCA, ik weet niet precies hoe deze rapporten geïnterpreteerd moeten worden. Wellicht weet een andere Tweaker dit?Toinie schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:25:
[...]
Domme vraag, maar lees ik het rapport zo, dat waar (compleet) staat deze reparaties zijn gedaan, of nog moeten worden gedaan?
Zie namelijk nu een listing waarbij de verkoper de bewuste foto's van de in het rapport genoemde schade, niet laat zien?
Wat ik denk: de reparaties in die lijst is een advies van wat er gedaan moet worden, maar zijn niet uitgevoerd. Verder denk ik dat dealers bewust de foto’s met schade niet toevoegen in de advertentie. Maar of dit klopt, weet ik niet.
Thanks! Leuk om te zien dat zo veel Tweakers het gebruiken 😄TeslaNerd schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:11:
[...]
Wat een goed channel! Erg handig
Heb jij ook een database waar ze allemaal in staan?
Bedoel je dan een database met alle Tesla’s van AutoScout? In dat geval: ja, ik sla het op in Supabase.
Reparaties als in lakschade en deuken; dit zit er uiteraard nog op. Ze gaan niet elke auto optisch herstellen voor de veiling.Toinie schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:25:
[...]
Domme vraag, maar lees ik het rapport zo, dat waar (compleet) staat deze reparaties zijn gedaan, of nog moeten worden gedaan?
Waar bekijk je dat rapport?Toinie schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:25:
[...]
Het zijn rapporten die de staat van de auto weergeven gedaan door de leasemaatschappij of bca zelf zodat de koper weet wat die koopt. Op basis van de bevindingen op dat rapport wordt er niets gefixt.minetorpia schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 12:37:
[...]
Het rapport komt van BCA, ik weet niet precies hoe deze rapporten geïnterpreteerd moeten worden. Wellicht weet een andere Tweaker dit?
Wat ik denk: de reparaties in die lijst is een advies van wat er gedaan moet worden, maar zijn niet uitgevoerd. Verder denk ik dat dealers bewust de foto’s met schade niet toevoegen in de advertentie. Maar of dit klopt, weet ik niet.
Ervaren jullie dit ook of is het puur toeval?
Het exterieur heeft bij meerdere auto's die ik heb bekeken deuken, steenslag, stoeprand schade rondom de hele velg, schaafplekken etc. Misschien is het "maar een leasebak" maar dan nog, zo ga je toch niet met je spullen om. Veel auto's hadden 3 / 4 schades die je niet zomaar wegpoetst. Check vooral de deuren (en dan specifiek de randen en onderkant), velgen en onderop de voorbumper.
[ Voor 9% gewijzigd door antoine_ op 08-01-2025 16:26 ]
Velgschade is zo gereden zonder beschermende band. Voorbumper is best laag, gebeurt zo bij een drempel. Voor auto van 5j oud zou dit niet zijn waar ik op zou letten...antoine_ schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:24:
Het interieur is hetgeen wat ik vaak vind meevallen, bij sommige dozenschuivershandelaren is het interieur vies, maar poetsen kan je zelf. Sommige auto's zijn echt uitgeleefd maar dan staat het exterieur er meestal ook niet netjes bij
Het exterieur heeft bij meerdere auto's die ik heb bekeken deuken, steenslag, stoeprand schade rondom de hele velg, schaafplekken etc. Misschien is het "maar een leasebak" maar dan nog, zo ga je toch niet met je spullen om. Veel auto's hadden 3 / 4 schades die je niet zomaar wegpoetst. Check vooral de deuren (en dan specifiek de randen en onderkant), velgen en onderop de voorbumper.
Ik zou zeggen garantie limiet (eerdere van 8 jaar en 192k km voor LR, voor SR minder (160?)) minus 3x je jaarlijks kilometragegodzilla8930 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:09:
Welke km-stand is voor julie acceptabel?
Tja blijft natuurlijk altijd een glazenbol, ik verwacht dat we vanaf midden januari minder aanbod gaan zien.Red devil schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:19:
[...]
Vraag me af hoe lang nog de auto's worden aangeboden op veiling sites. Want het is wel belangrijk om te weten dat het begint op te drogen, want dat lijkt me het moment dat je wel zult moeten gaan toeslaan.
in 2020 zijn er nog geen 9k op kenteken gezet vs 30k in 2019.
Het kriebelt hier nog steeds maar heb echt geen nieuwe auto denk ik dan maar.
Vrij regelmatig, eigenlijk lagere prijzen. Kilometerstanden rond de 130k vind je de LR op dit moment regelmatig voor €19,5k (als je gericht zoekt). Ik houd prijzen dagelijks in de gaten. De SR+ prijzen liggen uiteraard lager, die beginnen nu af en toe richting de €16k te gaan voor km stand van 100k. Da’s al best een verschil tov december!Bose321 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 09:11:
Oynky schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 00:23:
2019 LR AWD, blauw, met de 19 Inch wielen, FSD, 130k gelopen, prijs: 20/21k
Is deze concreet beschikbaar?
FSD pakket actief zeldzaam. Wel zetten ze bijna altijd een foto van het software tabblad bij de advertentie, dus je kunt het wel zien. Meestal is het standaard autopilot, FSD “voorbereid” is gangbaar (hw3), maar meestal dus niet de optie daadwerkelijk gekocht. Maar heel soms is dat wel het geval zonder dat de dealer dit door heeft en de waarde hiervan inziet.
Ik zocht zelf naar LR maar ben ik zelf nu geneigd om wellicht toch voor een SR+ te gaan. Naast dat ik die twee jaar eerder terugverdiend heb tov de LR, rij ik meestal niet heel ver, en voor langere stukken vallen de reistijden mij ook mee als ik de LR en SR+ vergelijk in ABRP. Je ziet dan mooi en erg nauwkeurig het totale verschil in reistijd, zeker goed te zien als je een trip naar bijv Oostenrijk plant. Maar goed, het verschil valt mij mee.
Verder wil ik juist liever de 18” wielen met aero caps, ipv de 19”. Naast dat de 19” banden duurder zijn, heeft negatieve impact op het verbruik en vooral het comfort (en de 2019 m3 heeft al zo’n stug onderstel).
Ik twijfel tussen LR / SR. Ik doe enkel korte afstanden (max 1 keer per maand 100 km) maar ik heb geen eigen laadpaal thuis. Ik vrees dat ik hierdoor veel zal moeten laden. Zeker als ik de range lees in de winter bij SR+.mcduck schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 18:54:
[...]
Vrij regelmatig, eigenlijk lagere prijzen. Kilometerstanden rond de 130k vind je de LR op dit moment regelmatig voor €19,5k (als je gericht zoekt). Ik houd prijzen dagelijks in de gaten. De SR+ prijzen liggen uiteraard lager, die beginnen nu af en toe richting de €16k te gaan voor km stand van 100k. Da’s al best een verschil tov december!
FSD pakket actief zeldzaam. Wel zetten ze bijna altijd een foto van het software tabblad bij de advertentie, dus je kunt het wel zien. Meestal is het standaard autopilot, FSD “voorbereid” is gangbaar (hw3), maar meestal dus niet de optie daadwerkelijk gekocht. Maar heel soms is dat wel het geval zonder dat de dealer dit door heeft en de waarde hiervan inziet.
Ik zocht zelf naar LR maar ben ik zelf nu geneigd om wellicht toch voor een SR+ te gaan. Naast dat ik die twee jaar eerder terugverdiend heb tov de LR, rij ik meestal niet heel ver, en voor langere stukken vallen de reistijden mij ook mee als ik de LR en SR+ vergelijk in ABRP. Je ziet dan mooi en erg nauwkeurig het totale verschil in reistijd, zeker goed te zien als je een trip naar bijv Oostenrijk plant. Maar goed, het verschil valt mij mee.
Verder wil ik juist liever de 18” wielen met aero caps, ipv de 19”. Naast dat de 19” banden duurder zijn, heeft negatieve impact op het verbruik en vooral het comfort (en de 2019 m3 heeft al zo’n stug onderstel).
Heb het verhaal van de draagarmen nog even wat verder uitgezocht. De M3’s van eind 2019 zijn bijna allemaal eind van dit jaar aan de beurt voor de APK.
Even een waarschuwing voor iedereen: Houd dan rekening met een kostenpost van €2300.
Draagarmen is bij sommige exemplaren nog niet gedaan; grote kans op APK afkeur. Is het wel gedaan, maar vóór 2021, dan heb je nog het oude type niet verbeterde draagarmen. Die zijn na 60k kilometer weer aan de beurt.
Zijn het alleen de bovenste draagarmen heb je geluk; ik kom prijzen van rond de €204 tegen van mensen die dit bij Tesla hebben laten vervangen (links+rechts totaal €204).
Zijn de onderste draagarmen ook aan de beurt; dan kost het €1350 incl uitlijnen (wat daarna altijd ook nodig is).
Daarnaast zijn de banden van veel exemplaren erg versleten. Ik houd dus zelf rekening met nieuwe banden binnen een jaar.
Voordelige maar goede en stille Vredestein EV (all season) vind je voor €155 per stuk (echt allerlaagste prijs online). Incl laten balanceren en monteren zit je dan op €620 + €120 =€740.
Vrij realistisch binnen enkele jaren zit je dus op €740 + €1350 + €204 =€2.294 aan extra onderhoudskosten komende jaren.
Dit hoeft natuurlijk niet het geval te zijn bij jouw Model 3, maar ik zie toch dat veel lease exemplaren echt het *minimale* aan onderhoud hebben gehad. Vaak zijn niet eens de remmen geleiders ingevet etc.
Wat maakt dat de armen leidt tot apk afkeur? Als alles goed vast zit en verder heel zijn dan vraag ik me af wat er dan mis is. Als er zaken los zitten dan zou ik niet eens in zoon ding willen rijden.mcduck schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:09:
Over banden en onderstel gesproken.
Heb het verhaal van de draagarmen nog even wat verder uitgezocht. De M3’s van eind 2019 zijn bijna allemaal eind van dit jaar aan de beurt voor de APK.
Even een waarschuwing voor iedereen: Houd dan rekening met een kostenpost van €2300.
Draagarmen is bij sommige exemplaren nog niet gedaan; grote kans op APK afkeur. Is het wel gedaan, maar vóór 2021, dan heb je nog het oude type niet verbeterde draagarmen. Die zijn na 60k kilometer weer aan de beurt.
Zijn het alleen de bovenste draagarmen heb je geluk; ik kom prijzen van rond de €204 tegen van mensen die dit bij Tesla hebben laten vervangen (links+rechts totaal €204).
Zijn de onderste draagarmen ook aan de beurt; dan kost het €1350 incl uitlijnen (wat daarna altijd ook nodig is).
Daarnaast zijn de banden van veel exemplaren erg versleten. Ik houdt dus zelf rekening met nieuwe banden binnen een jaar.
Voordelige maar goede en stille Vredestein EV (all season) vind je voor €155 per stuk (echt allerlaagste prijs online). Incl laten balanceren en monteren zit je dan op €620 + €120 =€740.
Vrij realistisch binnen enkele jaren zit je dus op €740 + €1350 + €204 =€2.294 aan extra onderhoudskosten komende jaren.
Dit hoeft natuurlijk niet het geval te zijn bij jouw Model 3, maar ik zie toch dat veel lease exemplaren echt het *minimale* aan onderhoud hebben gehad. Vaak zijn niet eens de remmen geleiders ingevet etc.
Er zit niet zozeer iets los, dus niet iets wat acuut gevaarlijk is. Voor zover ik het begrijp hadden de draagarmen een ontwerpfout waardoor door de smering van de bal hoofden van de draagarmen snel verdwijnt. Hierdoor slijten die sneller dan verwacht. Resultaat is dat er ruimte op komt, wat weer kan resulteren in een APK afkeur. Bij veel exemplaren gebeurde dit al na 60k km, sommige later. Als je hierop gaat zoeken kom je er inderdaad achter dat dit een van de kwaaltjes is van die generatie Model 3’s. Als er nog geen ruimte op de balhoofden zit, volstaat het met slechts opnieuw smeervet inbrengen.megabeat schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:19:
[...]
Wat maakt dat de armen leidt tot apk afkeur? Als alles goed vast zit en verder heel zijn dan vraag ik me af wat er dan mis is. Als er zaken los zitten dan zou ik niet eens in zoon ding willen rijden.
Dus even bij onderhoudshistorie checken wanneer e.e.a. gedaan is, krijgen de auto's die >=2021 nieuwe draagarmen een pluspuntje.mcduck schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:09:
De vraag is dus of het onder occasion garantie valt in de eerste 12 maanden? Klinkt zo wel een beetje als draagarm loterij
Tesla bellen met het VIN.Kiwi_Kevin schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:38:
Probleem is dat je dat niet altijd kan zien in de historie, ik zag bij BCA een enkele keer de term draagarm voorbij komen. Maar welke en of het allemaal was, dat wordt niet duidelijk.
De vraag is dus of het onder occasion garantie valt in de eerste 12 maanden? Klinkt zo wel een beetje als draagarm loterij
9/10 keer willen ze dit niet meedelen vanuit "GDPR" standpunt, maar de 10e keer wel.
Ik heb de meeste Belgische dealers gemaild, en maar eentje wou dit zonder extra info meedelen.
Ik had de wagen wel degelijk gekocht, dus het was ook mijn eigendom.
Aankoopgids 2019 Tesla Model 3: https://www.ev-olution.be/2024/12/30/aankoopgids-tweedehands-tesla-model-3-2019
Ongelukjes gebeuren, maar er staan auto's tussen met veel stoeprandschade bij 3 / 4 velgen, 3 verschillende parkeer deuken en dan nog 1 / 2 diepe krassen van een drempel of paaltje. De Model 3's zijn nu (relatief) goedkoop maar we praten nog steeds over minimaal 15 000 euro, dan geef ik liever iets meer uit zodat ik een auto koop die er netjes bij staat.rover12345 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:44:
[...]
Velgschade is zo gereden zonder beschermende band. Voorbumper is best laag, gebeurt zo bij een drempel. Voor auto van 5j oud zou dit niet zijn waar ik op zou letten...
Welke dealer?antoine_ schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:02:
[...]
Ongelukjes gebeuren, maar er staan auto's tussen met veel stoeprandschade bij 3 / 4 velgen, 3 verschillende parkeer deuken en dan nog 1 / 2 diepe krassen van een drempel of paaltje. De Model 3's zijn nu (relatief) goedkoop maar we praten nog steeds over minimaal 15 000 euro, dan geef ik liever iets meer uit zodat ik een auto koop die er netjes bij staat.
Jan Bogert gaf mij die indruk, de auto's komen bij de vleet binnen en ze worden zover ik kan zien geparkeerd en that's it. Staan zeker goede auto's tussen maar die staan pal naast de afgeragde examplaren, dus goed kijken voor je koopt. Buiten in de regen worden veel schades slecht of niet zichtbaar.
[ Voor 31% gewijzigd door antoine_ op 08-01-2025 23:06 ]
Komt echt veel voor hoor, zelf ook gezien. Niet elke leaserijder gaat gewoon netjes met de auto om. Soms zie je de deukjes en kleine schades niet in eerste oogopslag, maar als je dan een poosje goed kijkt zie je het. De conditie van de interieurs verschilt ook maar zag daar meer in nette toestand.
Je moet iig wel even goed zoeken voor een beter exemplaar. Zelf kan ik wel wat kleine lakschades accepteren bij een auto van 5 jaar oud. Maar hoop wel een exemplaar te vinden die aan mijn eisen voldoet, en technisch oké is.
Oké de prijsopgave van €204 (voor alleen de bovenste draagarmen incl arbeidsloon) kwam van een eigenaar op het Tesla forum, dit ging om de reparatie bij Tesla zelf, binnen de garantieperiode maar zonder dat ze dit onder garantie lieten vallen en zonder coulance. Idem voor de offerte van €1350 voor de onderste draagarmen.zerocool schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:39:
Bovenste draagarmen zijn 150 euro per stuk + arbeidsloon. En aftermarket zijn ze veel beter van kwaliteit.
Overigens zijn de onderdelen inderdaad vrij goedkoop te vinden. Ik ben overigens echt geen kenner, maar heb wel wat basiskennis en ook zelf wel onderhoudsbeurten gedaan. Werk aan remmen etc heb ik nooit aangedurfd en laatste jaren altijd weer de beurten laten doen. Maar ik heb nog steeds toegang tot een brug met gereedschap. Er staat een hele heldere DIY uitlegvideo op YT over het vervangen van de bovenste + onderste draagarmen van de 2019 Model 3. Dat kan zomaar duizenden euro’s schelen (behalve uitlijnen, dat kan ik sowieso niet). Maar toch blijft het niet zomaar iets en ik denk dat ik draagarmen toch eerder zou laten doen.
We hebben daar 2 tesla awd gekocht..antoine_ schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:56:
[...]
Jan Bogert gaf mij die indruk, de auto's komen bij de vleet binnen en ze worden zover ik kan zien geparkeerd en that's it. Staan zeker goede auto's tussen maar die staan pal naast de afgeragde examplaren, dus goed kijken voor je koopt. Buiten in de regen worden veel schades slecht of niet zichtbaar.
Tja 2019 34k verkocht, 2020 maar 8k
De stortvloed droogt op en de helft gaat naar het buitenland
We kopen de auto privé en vragen 4k btw terug voorst alle autokosten zakelijk en een btw correctie privé.
En geen bijtelling door het vermogen prive te houden. En de rest waarde is ook prive (spaargeld)
Ik heb momenteel ook nog niet de mogelijkheid bij huis te laden. Woon in de binnenstad zonder oprit. Vrij dure laadpalen in mijn provincie, maar toevallig hier om de hoek vrij gunstig geprijsde laadpaal. Lees: €0,37/kWh na de beruchte verhoging van januari. Deze laadpaal is ook vaak beschikbaar (zit in vergunning zone met inrijverbod voor andere auto’s). Veel andere laadpalen hier zitten op meer dan 0,50-0,60/kWh.godzilla8930 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:09:
[...]
Ik twijfel tussen LR / SR. Ik doe enkel korte afstanden (max 1 keer per maand 100 km) maar ik heb geen eigen laadpaal thuis. Ik vrees dat ik hierdoor veel zal moeten laden. Zeker als ik de range lees in de winter bij SR+.
Toch wil ik de gok wel wagen en nu overstappen op EV. Zelfs met tarieven van €0,40 of hoger kan het voor mij uit tov wat ik tot nu toe besteedde aan ICE, overall bespaar ik dan nog steeds meer dan €200 per maand en dat zelfs terwijl ik momenteel echt weinig km per jaar rij (10-15k km).
De laadpalenmarkt is overigens echt chaos. De tarieven verschillen extreem per provincie en de gunstigste prijs is lang niet altijd via de aanbieder van de laadpaal zelf kwam achter. Heb me er alvast maar even in verdiept en een hele rits apps geïnstalleerd om kWh prijzen te vergelijken (ook apps die vergelijken). Sommige palen goedkoop met de ene laadpas, terwijl diezelfde pas voor een laadpaal iets verder op vrolijk €0,80/kWh durft te vragen. Zou wel geinig zijn als benzine/diesel ook meer dan 2x zo duur zou zijn bij het ene tankstation. Als meer mensen EV gaan rijden verwacht ik toch echt dat die laadpalenmarkt beter gereguleerd gaat worden dan de chaos die het nu is.
Anyway, heb van de meest gunstige laadpassenboeren voor mijn omgeving alvast een stel passen/druppels in huis.
Tip: bestel ruim voordat je een M3 koopt alvast wat laadpassen, want het duurt een paar dagen voor je die in huis hebt.
Ik ben dat op een bepaald moment ook gaan doen, maar ze zijn dan vaak wel significant duurder.desmond schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 23:40:
***members only***
Deze staat inmiddels zeker 6 weken te koop. Voor dat bedrag imho echt veel te hoog geprijsd en ik ben duidelijk niet de enige die er zo over denkt.
Idem voor deze. Staat ook al zeker 5-6 weken op hun website.
Jij hebt wellicht mazzel met de prijs door de auto die je ingeruild hebt. Ik had alleen een 13 jaar oude diesel in te ruilen. Die gaat direct naar de export denk ik.
Heb zelf nog een aandachtspuntje waarvan ik (nog) niet weet hoe je dat goed kan checken. Heb mijn Model 3 nu bijna een maand en afgelopen week begon de rechter portier te kraken bij openen en sluiten van de deur. Blijkt dit te zijn:
"Het is de "check strap" (het middelste scharnier op de deur), en het heeft geen zin om lithiumvet te gebruiken - het zal nog steeds het geluid maken. De enige oplossing is om Tesla het onderdeel te laten vervangen"
En vanmorgen begon ook het portier van de bestuurder. Ik krijg nu dus sterk het vermoeden dat iemand er voor de verkoop toch iets mee gedaan heeft om het kraken tijdelijk te verhelpen...
Bedankt voor je verhaal! Welke M3 heb je besteld?mcduck schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 00:00:
[...]
Ik heb momenteel ook nog niet de mogelijkheid bij huis te laden. Woon in de binnenstad zonder oprit. Vrij dure laadpalen in mijn provincie, maar toevallig hier om de hoek vrij gunstig geprijsde laadpaal. Lees: €0,37/kWh na de beruchte verhoging van januari. Deze laadpaal is ook vaak beschikbaar (zit in vergunning zone met inrijverbod voor andere auto’s). Veel andere laadpalen hier zitten op meer dan 0,50-0,60/kWh.
Toch wil ik de gok wel wagen en nu overstappen op EV. Zelfs met tarieven van €0,40 of hoger kan het voor mij uit tov wat ik tot nu toe besteedde aan ICE, overall bespaar ik dan nog steeds meer dan €200 per maand en dat zelfs terwijl ik momenteel echt weinig km per jaar rij (10-15k km).
De laadpalenmarkt is overigens echt chaos. De tarieven verschillen extreem per provincie en de gunstigste prijs is lang niet altijd via de aanbieder van de laadpaal zelf kwam achter. Heb me er alvast maar even in verdiept en een hele rits apps geïnstalleerd om kWh prijzen te vergelijken (ook apps die vergelijken). Sommige palen goedkoop met de ene laadpas, terwijl diezelfde pas voor een laadpaal iets verder op vrolijk €0,80/kWh durft te vragen. Zou wel geinig zijn als benzine/diesel ook meer dan 2x zo duur zou zijn bij het ene tankstation. Als meer mensen EV gaan rijden verwacht ik toch echt dat die laadpalenmarkt beter gereguleerd gaat worden dan de chaos die het nu is.
Anyway, heb van de meest gunstige laadpassenboeren voor mijn omgeving alvast een stel passen/druppels in huis.
Tip: bestel ruim voordat je een M3 koopt alvast wat laadpassen, want het duurt een paar dagen voor je die in huis hebt.
Ik heb al een shell recharge pass en overweeg ook de chargemap of dats (belgie)
Zou je dit willen toelichten? Hoe koop je een auto privé en trek je zakelijk de BTW en alle autokosten af, zonder bijtelling?yoga schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 23:35:
[...]
We kopen de auto privé en vragen 4k btw terug voorst alle autokosten zakelijk en een btw correctie privé.
En geen bijtelling door het vermogen prive te houden. En de rest waarde is ook prive (spaargeld)
godzilla8930 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:34:
[...]
Bedankt voor je verhaal! Welke M3 heb je besteld?
Shell recharge is voor mij echt een stuk duurder. Kost overal 0,54 cent, terwijl deze via anwb dan 40 of 44 cent zijn.
Ik ben momenteel ook nog in afwachting van een aantal passen.
Ben wel benieuwd welke app McDuck gebruikt voor vergelijken van prijzen van laadpas aanbieders. Ben nog geen handige tegengekomen.
Vrij duur jaFarmerwood schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 07:07:
[...]
Ik ben dat op een bepaald moment ook gaan doen, maar ze zijn dan vaak wel significant duurder.
Deze staat inmiddels zeker 6 weken te koop. Voor dat bedrag imho echt veel te hoog geprijsd en ik ben duidelijk niet de enige die er zo over denkt.
Idem voor deze. Staat ook al zeker 5-6 weken op hun website.
Jij hebt wellicht mazzel met de prijs door de auto die je ingeruild hebt. Ik had alleen een 13 jaar oude diesel in te ruilen. Die gaat direct naar de export denk ik.
Heb zelf nog een aandachtspuntje waarvan ik (nog) niet weet hoe je dat goed kan checken. Heb mijn Model 3 nu bijna een maand en afgelopen week begon de rechter portier te kraken bij openen en sluiten van de deur. Blijkt dit te zijn:
"Het is de "check strap" (het middelste scharnier op de deur), en het heeft geen zin om lithiumvet te gebruiken - het zal nog steeds het geluid maken. De enige oplossing is om Tesla het onderdeel te laten vervangen"
En vanmorgen begon ook het portier van de bestuurder. Ik krijg nu dus sterk het vermoeden dat iemand er voor de verkoop toch iets mee gedaan heeft om het kraken tijdelijk te verhelpen...
De tesla die wij hebben zijn 2k goedkoper en 50k minder km.
https://www.jortt.nl/uitl...XJBtxvVWdOqhoCkMEQAvD_BwEdanischei schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:55:
[...]
Zou je dit willen toelichten? Hoe koop je een auto privé en trek je zakelijk de BTW en alle autokosten af, zonder bijtelling?
https://www.belastingdien...gebruik_van_de_priveauto/
Heh? Deze ken ik niet.
Dus stel ik koop een auto van €100.000. Deze rij ik zowel zakelijk als prive, maar ben te lui om een rittenadministratie te doen....
Dan betaal ik 2,7% van de cataloguswaarde aan BTW per jaar = €2.700
Dat is minder dan bijtelling....
Maar mag ik wel zoveel rijden als ik wil (of het nou prive of zakelijk is)
ben ik voor de rest geen kosten verschuldigd? Ik ben DGA van mijn eigen BV.
Of is dit alleen voor ZZPers?
Ik heb geen M3 besteld. Maar als je laadpassen bedoeld, dan in mijn geval heb ik deze alvast: Vattenfall, ANWB, Shell-Recharge, Greenchoice. Chargemap voor mijn omgeving niet lucratief. Maar goed, dit lijstje is geen advies voor voor jouw situatie, kan compleet anders zijn, je moet echt de prijzen van de palen in jouw omgeving checken per aanbieder. En eventuele kortingen die je krijgt als je al diensten hebt bij een partij.godzilla8930 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 08:34:
[...]
Bedankt voor je verhaal! Welke M3 heb je besteld?
Die vergelijking app is "Go-Charge", maar let op: de prijzen zijn vaak verouderd (en soms ronduit incorrect omdat de getoonde prijs dan alleen geldt icm met een abonnement). Maar het geeft wel een redelijk goede indicatie, alvorens je tientallen apps van laadboeren bij langs moet.kwondoo schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:21:
[...]
offtopic:
Shell recharge is voor mij echt een stuk duurder. Kost overal 0,54 cent, terwijl deze via anwb dan 40 of 44 cent zijn.
Ik ben momenteel ook nog in afwachting van een aantal passen.
Ben wel benieuwd welke app McDuck gebruikt voor vergelijken van prijzen van laadpas aanbieders. Ben nog geen handige tegengekomen.
De prijzen zijn overal anders en ook nog eens anders per aanbieder per paal. Dat Shell of Vattenfall bij de ene duurder is, kan in een andere stad of paal compleet anders zijn. Bijv Allego palen hier, zijn via hen zelf (Smoov) met €0,62 duurder dan via Shell (€0,53). Sowieso zijn TotalEnergies/Greenflux palen hier weer vele malen goedkoper dan Allego, maar dat is niet in elke stad zo. En via Vattenfall kom ik bij Greenflux palen hier op de laagste prijs.
Oké dit is inderdaad wat off-topic hier. Ik zou aanraden dit topic door te lezen (en daar verder te gaan), daar heb ik ook alle info weg:
[EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3
[ Voor 3% gewijzigd door mcduck op 09-01-2025 14:09 ]
Je mag alleen de btw op kosten en onderhoud aftrekken, niet op de aanschaf als de auto op privé gezet wordt.
Btw privé gebruik komt bij de auto van de zaak nog naast de bijtelling die je betaalt zonder rittenadministratie. Het is dus en en. Bijtelling voor het loonbelasting voordeel (bruto netto) en btw privé gebruik om het btw voordeel te compenseren.kx22 schreefw op donderdag 9 januari 2025 @ 11:07:
[...]
Heh? Deze ken ik niet.
Dus stel ik koop een auto van €100.000. Deze rij ik zowel zakelijk als prive, maar ben te lui om een rittenadministratie te doen....
[ Voor 41% gewijzigd door DIJK op 09-01-2025 16:12 ]
Dat klinkt logischer. Ik heb het idee dat Yoga dit niet weet. Of tenminste, ik kan het niet uit zijn verhaal halen.DIJK schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:00:
Je mag alleen de btw op kosten en onderhoud aftrekken, niet op de aanschaf als de auto op privé gezet wordt.
Dank voor het melden. In plaats van lithiumvet, wat inderdaad niet werkt om de check strap kraak op te lossen, is hier betere quick fix video voor dit probleem:Farmerwood schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 07:07:
YouTube: Permanent fix to Tesla creaking/popping door. Easy check strap fix! ...
Indien jij deze fix probeert, zou je ons kunnen laten weten of dat ook bij jou het probleem oplost?
Ik had er ook last van.mcduck schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:57:
[...]
Dank voor het melden. In plaats van lithiumvet, wat inderdaad niet werkt om de check strap kraak op te lossen, is hier betere quick fix video voor dit probleem:
YouTube: Permanent fix to Tesla creaking/popping door. Easy check strap fix! ...
Indien jij deze fix probeert, zou je ons kunnen laten weten of dat ook bij jou het probleem oplost?
Vorige week deze video tegengekomen en na 2 minuten was het probleem opgelost.
De deurvanger wel goed tegenhouden wanneer je hem terug vastschroeft.
Aankoopgids 2019 Tesla Model 3: https://www.ev-olution.be/2024/12/30/aankoopgids-tweedehands-tesla-model-3-2019
Om dit off-topic onderwerp af te sluiten: je moet wel met privé geld die auto kopen (na inkomstenbelasting), niet met zakelijk geld.kx22 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:07:
[...]
Heh? Deze ken ik niet.
Ik zal het dit weekend eens proberen. Kleine moeite zo te zien. Tnx voor het delen.mcduck schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:57:
[...]
Dank voor het melden. In plaats van lithiumvet, wat inderdaad niet werkt om de check strap kraak op te lossen, is hier betere quick fix video voor dit probleem:
Ik heb het ook, maar stoorde mij er niet zo zeer aan. Ook maar van het weekend proberen.momenol schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 17:15:
[...]
Ik had er ook last van.
Vorige week deze video tegengekomen en na 2 minuten was het probleem opgelost.
De deurvanger wel goed tegenhouden wanneer je hem terug vastschroeft.
Nu wilde ik vooral eens in een 2019 m3 rijden. En ik ben helemaal verkocht!! 😃
Dus nu dus zoeken naar een geschikte occasion. Kopen bij Tesla staat me wel aan ivm de garantie en Enhanced Autopilot. Hoe kijken jullie daar naar? Is het de extra euro’s waard om hem bij Tesla zelf aan te schaffen?
| Gigabyte X870E AORUS PRO | AMD 9800X3D | 2x16GB DDR5 | AORUS 5080 Xtreme | FSP hydro Pro 1000watt | 2TB WD Black | 2019 Tesla Model 3 LR
Op de aanschaf ook als merendeel zakelijk rijdtkx22 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:22:
[...]
Dat klinkt logischer. Ik heb het idee dat Yoga dit niet weet. Of tenminste, ik kan het niet uit zijn verhaal halen.
Ik heb het niet gedaan. Wilde er wel iets van garantie bijkrijgen, maar ik kocht de auto al voor de inkoopprijs waardoor ze er niks meer aan konden/wilden doen. Uiteindelijk heb ik ook het vertrouwen dat dit een nette handelaar was, dus als ik echt iets groots zou ontdekken of krijgen, ik altijd het gesprek aan zou kunnen gaan en er toch wel uit kunnen komen. En extra afleverpakket er bij kopen was een optie natuurlijk, maar mij geen 300 of 700 euro waard. De beurt die ze de auto dan zouden geven had de auto eind 2023 nog gehad, dus vond ik ook niet noodzakelijk.Verderf schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:53:
Kopen jullie er eigenlijk bovag garantie en/of afleverpakket bij? Dit gaat mijn eerste dure auto worden en heb geen idee.
Het aanschaffen bij Tesla zat ik ook aan te denken, voornamelijk ivm garantie maar de enhanced autopilot zit volgens mij ook al op aardig wat occasions die ik langs zie komen.Bal schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:41:
Deze week even bij de Tesla winkel in DH geweest. Was lekker rustig en mocht even een uurtje in de goedkoopste M3 2019 LR certified occasion op dat moment rijden (€21500 geloof ik). Super fijn. Alleen 5 min nadat ik terugkwam van de proefrit was de auto online al verkocht. 😂
Dus nu dus zoeken naar een geschikte occasion. Kopen bij Tesla staat me wel aan ivm de garantie en Enhanced Autopilot. Hoe kijken jullie daar naar? Is het de extra euro’s waard om hem bij Tesla zelf aan te schaffen?
Daarnaast is het mij opgevallen op een model/auto die ik in de gaten hou dat de prijs eergister 27300 was, gister 27000 was en vandaag weer 27300. Dus lijkt alsof de prijzen dynamisch worden aangepast oid.
Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp
Dat klopt. Bij Tesla vertelde de verkoper dat de auto waar ik in ging rijden de dag ervoor €1500 duurder was en te duur voor iemand die die dag interesse had. Dag later dus fors goedkoper. Ik hoor van kennissen ook dat het een amerikaans bedrijf is en dus als er kwartaalcijfers gepresenteerd moeten worden de prijzen soms ook drastisch zakken.. Interessant om bij te houden.Meauses schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 09:06:
[...]
Het aanschaffen bij Tesla zat ik ook aan te denken, voornamelijk ivm garantie maar de enhanced autopilot zit volgens mij ook al op aardig wat occasions die ik langs zie komen.
Daarnaast is het mij opgevallen op een model/auto die ik in de gaten hou dat de prijs eergister 27300 was, gister 27000 was en vandaag weer 27300. Dus lijkt alsof de prijzen dynamisch worden aangepast oid.
Witte LR met 92k KM kost 26.000€. Voor 'maar' 16.000€ meer heb je de nieuwste Model 3, nieuw, en die komt eigenlijk net zo ver. Is veeeeel beter kwa afwerking, degelijkheid en rijcomfort.
Tuurlijk is 16k€ extra niet niks, maar de verhouding tussen een nieuwe (goede) auto en een 5 jaar oude (mindere) auto is wel heel krom op deze manier.
Als ik het zo bekijk vind ik dat alle occasion prijzen nog wel ietsje mogen zakken. Maar veel lager kunnen ze eigenlijk ook weer niet, want dan is de verhouding tov andere occasion auto's weer heel raar (dikke Model 3 vs een kale VW Polo bijv)
Ik kan in de Tesla App voor mijn 2019 model 3 de volgende Software updates kopen:
- Acceleration Boost (1800)
- Enhanced Autopilot (3800)
- Full Self-Driving Capability (7500)
Van die eerste vraag ik me serieus af wie dat zou willen. Ik heb de acceleration al op Chill mode gezet, want anders is het hele gezin instant wagenziek bij wegrijden.
Ja ik had ook gebeld naar een Tesla service center en de prijzen zijn ook niet onderhandelbaar zoals bij een autogarage/dealer waarschijnlijk wel kan. Voordeel van aanschaffen bij Tesla is de garantie die je extra krijgt en de Enhanced autopilot lijkt mij wel interessant, maar die 3800 zal ongetwijfeld erbij opgeteld zijn bij het samenstellen van de prijsKnorretje- schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 12:44:
Ik vind de 2019 Model 3's bij Tesla zelf eigenlijk veel te duur.
Witte LR met 92k KM kost 26.000€. Voor 'maar' 16.000€ meer heb je de nieuwste Model 3, nieuw, en die komt eigenlijk net zo ver. Is veeeeel beter kwa afwerking, degelijkheid en rijcomfort.
Tuurlijk is 16k€ extra niet niks, maar de verhouding tussen een nieuwe (goede) auto en een 5 jaar oude (mindere) auto is wel heel krom op deze manier.
Als ik het zo bekijk vind ik dat alle occasion prijzen nog wel ietsje mogen zakken. Maar veel lager kunnen ze eigenlijk ook weer niet, want dan is de verhouding tov andere occasion auto's weer heel raar (dikke Model 3 vs een kale VW Polo bijv)
Al kan je die enhanced autopilot volgens mij wel weer meenemen naar een volgende Tesla dacht ik te hebben gelezen.
Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp
Even wachten op de nieuwe golf aanbod.
[ Voor 65% gewijzigd door Farmerwood op 10-01-2025 16:43 ]
De een zijn schaamte is de ander zijn occasion model 3Farmerwood schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:35:
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/01/10/tesla-rijders-ervaren-musk-schaamte-a4879149
Elke keer dat iemand me vraagt waarom ik in hemelsnaam een Tesla wil gaan rijden, zeg ik dat ik van plan ben om regelmatig mijn exemplaar een schop te verkopen.Meauses schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:46:
De een zijn schaamte is de ander zijn occasion model 3
[edit]
Is dit de 1e tesla onder de 14k? Best nog wel een redelijk exemplaar (als in: niet wit en mooie velgen).
[ Voor 29% gewijzigd door Red devil op 10-01-2025 17:46 ]
De bijtelling staat er los van en moet je ook gewoon betalen bij 500+km per jaar.kx22 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 11:07:
[...]
Heh? Deze ken ik niet.
Enhanced auto pilot vind ik niet de moeite waard. Heb eerst een Tesla gehad zonder, toen eentje met en nu weer eentje zonder. Alleen op nagenoeg lege snelwegen heb je er baat bij dat die automatisch van rijbaan kan wisselen.Bal schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 21:41:
Deze week even bij de Tesla winkel in DH geweest. Was lekker rustig en mocht even een uurtje in de goedkoopste M3 2019 LR certified occasion op dat moment rijden (€21500 geloof ik). Super fijn. Alleen 5 min nadat ik terugkwam van de proefrit was de auto online al verkocht. 😂
https://www.tesland.com/nl/trekhaak-voor-tesla-model3/ 1100 euroEpoxus schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 19:40:
Weet iemand of het mogelijk is om bij een Model 3 Performance 2019 model er achteraf een trekhaak op te laten zetten door een derde partij? Niet om iets te trekken (want geen trekgewicht op kenteken), maar puur voor fietsendrager / bagagebox.
Wie durft?
Edit: Kenteken G-481-XV, kunnen we later checken of hij export is opgegaan of niet.
[ Voor 16% gewijzigd door Dersan op 11-01-2025 14:48 ]
Je kan altijd nog een sticker plakkenFarmerwood schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 16:35:
https://www.nrc.nl/nieuws/2025/01/10/tesla-rijders-ervaren-musk-schaamte-a4879149
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/tTYKFDbpZQSP2bnuFWrghTWm.jpg?f=user_large)
Wat is hier eng aan ? Het is geen ICE met duizend en één slijtage en vervangingsonderdelen die bij hoge km standen onderhouden hoeven worden.Dersan schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 08:21:
https://www.autotrader.nl...=15047993&sort=age&desc=1
Wie durft?M3 LR 2019 288k km
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
En een SOH van 85%, dat is ook een goed teken. Heb je voor de prijs van een SR plus een Long range met waarschijnlijk meer kms dan een originele SR plus.revolution-nl schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 09:20:
[...]
Wat is hier eng aan ? Het is geen ICE met duizend en één slijtage en vervangingsonderdelen die bij hoge km standen onderhouden hoeven worden.
Ik vind het niet eng, ik zou het overwegen. Als mijn oude trouwe diesel er mee stopt stap ik over naar een model 3 maar die blijft met 350k and counting maar doorgaan met zeer lage onderhoudskosten. En geen afschrijving, daardoor kan ik voor mijzelf niet goed praten nu over te stappen.revolution-nl schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 09:20:
[...]
Wat is hier eng aan ? Het is geen ICE met duizend en één slijtage en vervangingsonderdelen die bij hoge km standen onderhouden hoeven worden.
Mwah, dan heb ik voor (bijna) dezelfde aankoopprijs liever dit: https://www.autotrack.nl/a/tesla-model-3-elektriciteit-2019-56804414Dersan schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 08:21:
OK, inderdaad minder bereik dan een LR met SOH van 85%, maar rest van de auto heeft minder afgezien ...
Verkeerde van buiten in redelijke staat, paar panelen waren gespoten, had lv kleurverschil. Achterkant voorstoelen wat beschadigd en ook een deurpaneel. Remschijven waren krom en draagarmen kraakten bij volledige stuuruitslag. Verder wel mooie uitvoering met weinig kilometers, wel getwijfeld maar heb heb hem niet gekocht, was zonder garantie en zo mee.
Op elke occasion zit 12 maanden garantie.steef200sx schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:34:
Ben ook op zoek, vandaag bij deze wezen kijken:https://bcsvankuyk.nl/occ...chagen/elektrisch/2231499
Verkeerde van buiten in redelijke staat, paar panelen waren gespoten, had lv kleurverschil. Achterkant voorstoelen wat beschadigd en ook een deurpaneel. Remschijven waren krom en draagarmen kraakten bij volledige stuuruitslag. Verder wel mooie uitvoering met weinig kilometers, wel getwijfeld maar heb heb hem niet gekocht, was zonder garantie en zo mee.
https://www.autotrack.nl/...-tweedehands-auto-wijzigt
Wel mooi, heb op bca.com wat auto's bekeken en de schade genoteerd. Vandaag kwam er één online bij Autopoint Dordrecht:
https://www.autoscout24.n...42-4738-98cb-c1d8ab575389
Op de auto zat behoorlijk schade, vooral kappen en bumpers, en bij de linkervoordeur leek sprake te zijn van de bekende "panel gap". Niks te zien op de foto's van Autopoint natuurlijk. Ik bellen, zegt de meneer dat het wel zal meevallen en dat de schades worden bijgewerkt met een stift wanneer dit nodig is.
De tactiek is natuurlijk om je daarheen te laten komen. Als je tijd hebt geïnvesteerd, is de kans dat je koopt groter. Daarom noteren ze de gebreken niet. Dus niks in de tekst terug te vinden en geen foto's van de schades.
Ik kan bevestigen dat het werkt. Het geluid is helemaal weg nu. Was minder dan 30 sec werk per deur.mcduck schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 16:57:
[...]
Los draaien, naar beneden duwen en tegelijk weer vast draaien.
Mocht het terug komen dan is het dus snel weer te doen.
Eerst rondje gelopen op het terrein om de verschillende exemplaren te bekijken, stonden allemaal open dus in alle rust de checklist na kunnen lopen. Zoals al door velen hier gezegd staan er echt veel auto's tussen die als leasebak behandeld zijn. Voor mij was de staat van het interieur belangrijker dan exterieur, dat is immers moeilijker te herstellen.
Uiteindelijk een exemplaar gevonden met net interieur en wat kleinere schades aan de bumpers, krasjes rond de handgrepen en flinke stoeprandschades op de velgen. Nog €500 van de vraagprijs af kunnen krijgen, geen afleverpakket of extra garantie erbij en direct meegenomen. Tijdens de proefrit uiteraard nog wel even de scherpe stuurbewegingen gemaakt om de draagarmen te testen.
Diezelfde dag uitgebreid zelf schoongemaakt en accessoires besteld. Er zijn aftermarket wieldoppen die eruit zien als de performance velgen en de gehele velg bedekken waardoor je de schades niet meer ziet. Deze beschadigde velgen met nieuwe doppen gebruik ik nu als winterset (voor de zomerset neem ik straks een keer andere lichtmetalen velgen). Daarnaast staat polijsten op de planning en dit weekend een chrome delete om de auto iets persoonlijker te maken.
https://www.autobedrijfsk...h-autopilot-btw-nap-pano/
Paar kleine schades en een versleten stuur als ik bca zo zie
[ Voor 13% gewijzigd door Toinie op 11-01-2025 15:46 ]
“Niet wit” was bij die mogelijk nog net de default. Toen ik die van mij bestelde hadden ze net de standaardkleur gewisseld van zwart naar wit en ik heb een H kenteken. Dus kan er om spannen, maar dat is er in ieder geval eentje van ~ november 2019. Absoluut geen gekke deal overigens.Red devil schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 17:42:
[...]
[edit]
Is dit de 1e tesla onder de 14k? Best nog wel een redelijk exemplaar (als in: niet wit en mooie velgen).
Wij hebben dezelfde, maar zeer netjes voor 2k mindersteef200sx schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 13:34:
Ben ook op zoek, vandaag bij deze wezen kijken:https://bcsvankuyk.nl/occ...chagen/elektrisch/2231499
Opzich niet verkeerd. Chrome delete,getinte ramen, gespoten velgen en schijven.Toinie schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:41:
Wat denken jullie van deze?
https://www.autobedrijfsk...h-autopilot-btw-nap-pano/
Paar kleine schades en een versleten stuur als ik bca zo zie
Er kwamen wel negatieve berichen op deze toptic over autobedrijf sk, dus extra opeltten
Heb je misschien een foto van de velgen? Ik zou ook zoiets willen kopen misschien.tkon99 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 15:30:
Eind november ook een 2019 M3LR met 73dkm gekocht bij Jan Bogert voor 23,4k. Had mezelf eigenlijk beloofd te wachten tot januari maar vond de prijzen al vrij scherp en hoorde veel over de op gang komende export (wat toch meestal wel betekent dat de prijzen op de bodem zitten).
Eerst rondje gelopen op het terrein om de verschillende exemplaren te bekijken, stonden allemaal open dus in alle rust de checklist na kunnen lopen. Zoals al door velen hier gezegd staan er echt veel auto's tussen die als leasebak behandeld zijn. Voor mij was de staat van het interieur belangrijker dan exterieur, dat is immers moeilijker te herstellen.
Uiteindelijk een exemplaar gevonden met net interieur en wat kleinere schades aan de bumpers, krasjes rond de handgrepen en flinke stoeprandschades op de velgen. Nog €500 van de vraagprijs af kunnen krijgen, geen afleverpakket of extra garantie erbij en direct meegenomen. Tijdens de proefrit uiteraard nog wel even de scherpe stuurbewegingen gemaakt om de draagarmen te testen.
Diezelfde dag uitgebreid zelf schoongemaakt en accessoires besteld. Er zijn aftermarket wieldoppen die eruit zien als de performance velgen en de gehele velg bedekken waardoor je de schades niet meer ziet. Deze beschadigde velgen met nieuwe doppen gebruik ik nu als winterset (voor de zomerset neem ik straks een keer andere lichtmetalen velgen). Daarnaast staat polijsten op de planning en dit weekend een chrome delete om de auto iets persoonlijker te maken.
Over een paar dagen komt deze M3 op de markt. Hoge km stand en veel schades, die gaat vast dik door de 15k heen zakken. Ik denk dat deze "veiligmeester" dit zo'n hok vond, dat die niet gestopt is met schade foto's te maken.Dersan schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 08:21:
Edit: Kenteken G-481-XV, kunnen we later checken of hij export is opgegaan of niet.
Er zijn namelijk 32!!! foto's met zo'n kaartje er bij waar de cm op staan! Bizar!
Goed nieuws is dat de BCA veilig weer lekker vol staat!
En toch zal ook iemand zich voor deze Tesla gaan meldenDJustin schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 18:22:
[...]
Over een paar dagen komt deze M3 op de markt. Hoge km stand en veel schades, die gaat vast dik door de 15k heen zakken. Ik denk dat deze "veiligmeester" dit zo'n hok vond, dat die niet gestopt is met schade foto's te maken.
Er zijn namelijk 32!!! foto's met zo'n kaartje er bij waar de cm op staan! Bizar!
Ik blijf op de loer liggen voor een mooie SR. Hoop echt niet meer dan 16k uit te hoeven geven voor een model met 100-125k kms, dan zou ik ''maar'' ongeveer 2k bij hoeven te leggen op de inruil van m'n Mini. Al met al ook wel een leuk spelletje om de markt een beetje te volgen
Tesla M3LR '21
Jeetje, ook al bijna 3 ton op de klok. Maar erger is idd dat die auto gepoetst lijkt te zijn met een baksteen. Wellicht geschikt als gokje voor iemand die zo'n ding voor ruim onder de 15.000 op de kop tikt idd.DJustin schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 18:22:
[...]
Over een paar dagen komt deze M3 op de markt. Hoge km stand en veel schades, die gaat vast dik door de 15k heen zakken. Ik denk dat deze "veiligmeester" dit zo'n hok vond, dat die niet gestopt is met schade foto's te maken.
Zo'n 300km per werkdag, gemiddeld, 5 jaar lang. Dat ding heeft kortom elke dag aan de supercharger gehangen - accu zou wel eens aardig mishandeld kunnen zijn met veel tot 100% laden. Zou niet verbaasd zijn als hij als taxi is ingezet.DJustin schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 18:22:
[...]
Gewoon om te zien hoeveel mishandeling zo'n accu aankan
Uiteraard, deze is van vandaag (post chrome delete).Alenji schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 17:54:
[...]
Heb je misschien een foto van de velgen? Ik zou ook zoiets willen kopen misschien.
:strip_exif()/f/image/ZcXUkuNxA66znqKs9XK0mTRC.jpg?f=fotoalbum_large)
creon schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:06:
Zou wel interessant zijn om te weten wat de accu degradatie van die is
Gewoon om te zien hoeveel mishandeling zo'n accu aankan
Omdat de URL van de afbeelding over enkele dagen vast verloopt; 85% na 5 jaar en 288.000km. Dus hier je antwoord op de vraag.....Dersan schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 08:21:
Telsa M3 LR 288.000km
939 Laadcyclussen, waarvan 26% door een snellader is gedaan
Dus opnieuw, km stand voor een batterij lijkt (tot nu toe) niet zoveel effect te hebben. Voornamelijk degradatie door tijd lijkt een aspect te worden en die kunnen we gedeeltelijk alleen afwachten, tenzij we ook kijken naar de Tesla model S.
Alleen valt mij het op dat veel leaserijders (generaliserend) hun auto gewoon niet netjes kunnen onderhouden. Met een lage km stand, hoop je op een iets netter interieur en iets nettere buitenkant, zoals minder steenslag, maar die vlieger lijkt zelfs niet op te gaan, omdat "ze" de auto lijken te gebruiken, zonder enige vorm van liefde.

*edit: We moeten wel uitkijken dat we niet te ver afwijken van het "aankoop-topic", maar ik denk dat dit nog relevant genoeg is, om te benadrukken dat km-stand een beperkte invloed heeft, maar dit wel als een N=1 gezien moet worden. Dus bij het overwegen van het kopen van een auto, zou ik "km vs batterij" probleem als een klein onderdeel beschouwen van de keuze tot het aankopen van een BEV.
[ Voor 11% gewijzigd door DJustin op 11-01-2025 21:38 ]
Hoe heb je die chrome delete gedaan? gewoon zelf of laten doen?tkon99 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 21:24:
[...]
Uiteraard, deze is van vandaag (post chrome delete).
[Afbeelding]
Laten doen bij Underworld Wrap Cars in Maassluis. Ook naar de doe-het-zelf kits gekeken maar leek me vrij specialistisch werk waar aardig wat tijd in gaat zitten. Heb voor gloss black gekozen ipv satin zodat het aansluit op de lak.Verderf schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 22:15:
[...]
Hoe heb je die chrome delete gedaan? gewoon zelf of laten doen?
*misschien beetje off topic maar kan me voorstellen dat meerdere mensen dit bij aankoop overwegen. Ik vind de auto zo een stuk anders ogen in ieder geval.
Mag ik vragen wat dat heeft gekost? Zag een paar aanbieders die 500-800 euro ervoor vragen, dat vind ik wel erg duur…tkon99 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 22:44:
[...]
Laten doen bij Underworld Wrap Cars in Maassluis. Ook naar de doe-het-zelf kits gekeken maar leek me vrij specialistisch werk waar aardig wat tijd in gaat zitten. Heb voor gloss black gekozen ipv satin zodat het aansluit op de lak.
*misschien beetje off topic maar kan me voorstellen dat meerdere mensen dit bij aankoop overwegen. Ik vind de auto zo een stuk anders ogen in ieder geval.
162K KM op de teller gezet en kon hem nog overnemen voor €19800.
Niet gedaan daar het interieur toch niet meer zo gaaf was helaas en op de voorbumper onder we schade zat. Verder, naast de draagarmen, geen problemen gehad.
Toch meld ik mij hier ook voor de zoektocht naar een M3 2019, als 2de auto.
Hoe kan je het schadeverleden van een exemplaar het beste checken nu? AutoScout heeft nooit aan of de draagarmen vervangen zijn, wat ik wel een voorwaarde vind voor een aankoop…
Het valt mij bijvoorbeeld op dat er verschillende M3LR te koop staan in Nederland voor 21.000 - 22.000. Echter op mobile.de staan echt mooie varianten te koop, die uit 2020 of 2021 komen, met km standen (ruim) onder de 100.000, met vraagprijzen, die ook onder de 23.000 liggen. Ook viel mij op dat de staat van die Duitse tesla's soms ook echt goed is! Helaas zal het importeren dat wel weer redelijk wat kosten.
Daarnaast heb ik zeker geen haast en weet ik dat er in maart 2020 ook 1339 stuks zijn verkocht, die grotendeels voor de lease zijn geweest. Ik wacht (nog steeds) geduldig af, totdat ik een variant vind die bij mij past. Nette model 3, met een hoge km stand, die niet te duur is. (en nog wat eisen:+)
Ik zag ook dat het aanbod voor een awd in mijn zoekcriteria stabiel bleef, en nieuw aanbod relatief hoog geprijsd worden. Ik denk dat er veel naar het buitenland gaat en inderdaad de prijzen voor nu een bodem hebben bereikt. De vraag voor een long range is ook stuk hoger dan voor een sr+.DJustin schreef op zondag 12 januari 2025 @ 07:18:
Het valt mij op dat de prijzen van de LR een soort van stabiel blijven / niet meer verder zakken en soms zelfs een beetje duurder worden. Het lijkt er inderdaad op dat er een beetje een gekte is, waardoor ik ook iets breder ben gaan kijken of de prijzen niet te laag waren en het nu normaliseert. (dus de boot hebben gemist) of dat handelaren nu maar meer gaan vragen, omdat er zoveel "vraag" is, voor specifiek die 2019 M3?
Het valt mij bijvoorbeeld op dat er verschillende M3LR te koop staan in Nederland voor 21.000 - 22.000. Echter op mobile.de staan echt mooie varianten te koop, die uit 2020 of 2021 komen, met km standen (ruim) onder de 100.000, met vraagprijzen, die ook onder de 23.000 liggen. Ook viel mij op dat de staat van die Duitse tesla's soms ook echt goed is! Helaas zal het importeren dat wel weer redelijk wat kosten.
Daarnaast heb ik zeker geen haast en weet ik dat er in maart 2020 ook 1339 stuks zijn verkocht, die grotendeels voor de lease zijn geweest. Ik wacht (nog steeds) geduldig af, totdat ik een variant vind die bij mij past. Nette model 3, met een hoge km stand, die niet te duur is. (en nog wat eisen:+)
Importeren kost je bijna niks, je betaalt geen BPM bij het importeren van electrische auto's. Het is natuurlijk wel wat gedoe, heb in het verleden 2x een auto uit Duitsland gehaald. Maar als het niet te ver is, zou ik het wel weer doen. Net even gekeken, maar voor mijn zoekcriteria (niet wit en aero velgen) is niet heel veel te vinden vanaf 2020. Maar ik ga het wel in de gaten houden, wie weet komt er mooi exemplaar langs in de buurt.DJustin schreef op zondag 12 januari 2025 @ 07:18:
€350 en was de auto een dag kwijt (vrijdagavond gebracht, zaterdagavond opgehaald). Het loont om offertes op te vragen bij de kleinere aanbieders/eenmanszaken. Ik heb marktplaats afgezocht op chrome delete, uiteraard wel even naar eerder werk en reviews gekeken.ZXRY schreef op zondag 12 januari 2025 @ 01:02:
[...]
Mag ik vragen wat dat heeft gekost? Zag een paar aanbieders die 500-800 euro ervoor vragen, dat vind ik wel erg duur…
Beide hoeken van de voorkant een beetje induwen, als het kraakt dan zijn ze nooit vervangen geweest-Muncky- schreef op zondag 12 januari 2025 @ 05:39:
Hoe kan je het schadeverleden van een exemplaar het beste checken nu? AutoScout heeft nooit aan of de draagarmen vervangen zijn, wat ik wel een voorwaarde vind voor een aankoop…
3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super
Autoverzekeringen bespreken is offtopic.
Voor algemene vragen over de Tesla Model 3 kan je terecht in: Het grote Tesla Model 3 & Y topic - Deel 3.